Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.090.671 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-09 14:39

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

TigerXtrm schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:37:
[...]

Eens, uiteraard. Maar helaas is de praktijk vaak anders dan wat in theorie de beste oplossing is. Meer dan één buitenunit in je tuin wordt bij veel mensen al lastig, zeker met die nieuwe regels van 2021. Dan mag je blij zijn dat je überhaupt een plek kan vinden waar ie mag staan zonder 'overlast' te veroorzaken, laat staan dat je er meerdere kwijt kan.

Ik zou ook liever aparte units nemen, maar werkelijk geen idee waar ik ze kwijt zou moeten.
Ik ben benieuwd hoe er op de nieuwe regels gehandhaafd gaat worden, wordt dit reactief op basis van klachten of komt er op warmtepompen een vergunningsplicht of iets dergelijks? Daarnaast ontstaat er willekeur van nieuwe /bestaande installaties wat zorgt voor rechtsongelijkheid.

Het geluidsniveau, is dat gemeten aan de perceel grens van je eigen huis of de perceelgrens van de dichtstbijzijnde buren?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TigerXtrm schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:37:
[...]

Eens, uiteraard. Maar helaas is de praktijk vaak anders dan wat in theorie de beste oplossing is. Meer dan één buitenunit in je tuin wordt bij veel mensen al lastig, zeker met die nieuwe regels van 2021. Dan mag je blij zijn dat je überhaupt een plek kan vinden waar ie mag staan zonder 'overlast' te veroorzaken, laat staan dat je er meerdere kwijt kan.

Ik zou ook liever aparte units nemen, maar werkelijk geen idee waar ik ze kwijt zou moeten.
Meeste woningen hebben toch gewoon stenen gevels? Daar kan je tegenaan monteren. Dat was mijn probleem. Hele gevel is van rabbatdelen. En die regels. Ik zou me daar niet te druk over maken. Mijn zonnepanelen liggen al bijna 10 jaar tot aan de nok en op de dakrand. Nooit geen haan naar gekraaid. Sowieso 40 dB toch? Dan draait je unit echt wel heel hard. Dat haalt de mijne nooit.

Gelden die regels sowieso wel voor ons, want ik lees overal de term warmtepomp? De overheid ziet ons spul niet als warmtepomp want we krijgen ook geen subsidie. Leuk iets om te onderzoeken. >:)

https://warmtepompvergeli...gesteld-aan-warmtepompen/

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2020 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-09 14:20
TigerXtrm schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:43:
[...]
Wat me opvalt aan je tabel is dat de COP slechter wordt bij 'high' en beter bij 'low'. Een 4kw + 3,5 multi bij 6 graden doet bijvoorbeeld 3,85 COP op low, wat acceptabel is, maar valt onder de grens als de unit op high staat, met 2,57 wat iets slechter is dan een CV ketel.
Omschakelpunt COP was 2,8 lange tijd maar dat is nu al weer lager geworden geloof ik, gasprijzen zijn enorm gestegen laatste jaren terwijl stroom hetzelfde is gebleven(ik kijk naar de prijs per kwh stroom en m3 gas).

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:43:
[...]

Meeste woningen hebben toch gewoon stenen gevels? Daar kan je tegenaan monteren. Dat was mijn probleem. Hele gevel is van rabbatdelen. En die regels. Ik zou me daar niet te druk over maken. Mijn zonnepanelen liggen al bijna 10 jaar tot aan de nok en op de dakrand. Nooit geen haan naar gekraaid. Sowieso 40 dB toch? Dan draait je unit echt wel heel hard. Dat haalt de mijne nooit.

Gelden die regels sowieso wel voor ons, want ik lees overal de term warmtepomp? De overheid ziet ons spul niet als warmtepomp want we krijgen ook geen subsidie. Leuk iets om te onderzoeken. >:)

https://warmtepompvergeli...gesteld-aan-warmtepompen/
Helaas heb ik weinig gevel beschikbaar. Achtergevel is alleen begane grond (1e verdieping is schuin dak) en door een groot raam te smal om een buitenunit op te hangen. En aan de voorgevel wil ik zo'n lelijk ding echt niet hebben, laat staan meerdere. Dus dan blijft helaas alleen de tuin over, en dan ergens langs een schutting, maar dan sta je dus per definitie tegen de erfgrens aan :/

Nou weet ik dat die units over het algemeen stil genoeg zijn (al staat in de handleiding minimaal 41db), maar op hele warme dagen zijn ze wel degelijk goed te horen. En laten dat nou net de dagen zijn dat de buren waarschijnlijk buiten zitten en er dus het meeste 'last' van zullen hebben.

In de praktijk worden die regels pas van gehandhaafd als iemand officieel klaagt of naar de rechter stapt ofzo, maar het zal je maar gebeuren dat je wordt gesommeerd om je installatie weer weg te halen. Als je beetje goede relatie met je buren hebt zal het zo'n vaart hopelijk niet lopen, maar toch.
mr_evil08 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:28:
[...]

Omschakelpunt COP was 2,8 lange tijd maar dat is nu al weer lager geworden geloof ik, gasprijzen zijn enorm gestegen laatste jaren terwijl stroom hetzelfde is gebleven(ik kijk naar de prijs per kwh stroom en m3 gas).
Ik ging hier uit van omslagpunt van 2,63.

[ Voor 9% gewijzigd door TigerXtrm op 09-10-2020 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:36
Armin schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:38:
[...]
Die WTW+lucht/water combi voor verwarming vind ik persoonlijk een beetje raar concept. De hoeveelheid warmte die je kunt onttrekken uit de uitgaande lucht nadat de WTW al de inkomende lucht heeft opgewarmt is beperkt. Je moet dus altijd een tweede primaire verwarming hebben, maar omdat het WTW/systeem-D is is het nieuwbouw of grote renovatie, dus waarom dan niet gelijk die primaire verwarming een warmtepomp maken?
Je kan de temperatuur van de toevoerlucht (verse voorverwarmde luch) instellen op ingestelde thermostaat temperatuur.-5 / +5 graden. Afhankelijk van die setting blijft er meer/minder restwarmte over voor het CV gedeelte.

WTW-D nadeel is dat de vloerverwarming bijna geen draaiuren maakt met als gevolg een relatief koude vloer.

Ventilatie-C is nadeel dat er koude lucht door de roosters de woning in komt. Voordeel is dat de gerecupereerde warmte terug de vloer in gaat via CV.

De modulair-air met greencomfort (wtwd) combineert beide systemen, echter zonder koude toevoer via roosters.
Armin schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:43:
[...]

Lijkt me niet goed voor de vloer?

Misschien een automatische afwaterings pomp plaatsen?
Balken waren kurk droog hoor ondanks de bakken met regen en de hoge grondwaterstand. De schelpen zorgden voor een behoorlijke druk op de grondlaag wat het water relatief laag houdt. Zolang de boel niet aan het rotten slaat en er geen optrekkende vochtproblemen zijn dan denk ik dat het wel goed is zonder pomp.
We zitten hier op een relatief laag punt met eerst een 0,75m grond met daaronder een keiharde leemlaag waar water moeilijk doorheen gaat. 1-2 dagen later zijn we het overschot aan water alweer kwijt.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-09 11:10
TigerXtrm schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:43:
[...]

Dit is wel een interessante bevinding. Ik kom een beetje in de zelfde situatie met 3,5 beneden, en 2,0 in de slaapkamer die waarschijnlijk zelden aan zal staan om te verwarmen.

Wat me opvalt aan je tabel is dat de COP slechter wordt bij 'high' en beter bij 'low'. Een 4kw + 3,5 multi bij 6 graden doet bijvoorbeeld 3,85 COP op low, wat acceptabel is, maar valt onder de grens als de unit op high staat, met 2,57 wat iets slechter is dan een CV ketel.

Ik mis die vergelijking echter bij 0 graden en lager, daar heb je alleen de 'high' cijfers meegenomen terwijl een unit in een degelijk geïsoleerd huis ook bij zulke lage temperaturen niet constant op high zal draaien. Op high doet een 3,5 dan weliswaar een COP van 2,33, maar op medium of low kan die COP zomaar richting de 3,00 gaan, en dat maakt dan precies het verschil qua rendement.

Hoe dan ook is de conclusie die ik uit je tabel trek dat je in het ergste geval een gelijk rendement hebt als op gas (of iets slechter bij zeer strenge vorst), maar gemiddeld genomen over een jaar waarschijnlijk wel ver boven een COP van 3 uitkomt, afhankelijk van je isolatie.
Helaas vond ik de vergelijking voor low/normal/high alleen voor 7 graden in dit document:
http://www.daikintech.co....3V1B_Databook_EEDEN17.pdf

Mocht je meer info kunnen vinden en bijv. ook van de FTXM van de verschillende low/normal/high kw/verbruik/cop gegevens dan houd ik met van harte aanbevolen om de tabel verder uit te breiden.

Bij mij zal alle continue op low/fluisterstand draaien en is het laagste modulatie bereik heel erg belangrijk, op dat punt zou die dan ook de hoogste COP moeten hebben.
Denk dat ik de verwarmings functie pas nodig ga hebben als het 24uur gemiddelde onder de 10gr komt.
Heb tot nu toe de verwarming sinds april uit en is continue 20gr binnen, zonlicht, tv, versterker, computer en andere apparatuur en af en toe het fornuis/over volstaat nog en de Balans-WTW houd de warmte lekker binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TigerXtrm schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:30:
[...]

Helaas heb ik weinig gevel beschikbaar. Achtergevel is alleen begane grond (1e verdieping is schuin dak) en door een groot raam te smal om een buitenunit op te hangen. En aan de voorgevel wil ik zo'n lelijk ding echt niet hebben, laat staan meerdere. Dus dan blijft helaas alleen de tuin over, en dan ergens langs een schutting, maar dan sta je dus per definitie tegen de erfgrens aan :/

Nou weet ik dat die units over het algemeen stil genoeg zijn (al staat in de handleiding minimaal 41db), maar op hele warme dagen zijn ze wel degelijk goed te horen. En laten dat nou net de dagen zijn dat de buren waarschijnlijk buiten zitten en er dus het meeste 'last' van zullen hebben.

In de praktijk worden die regels pas van gehandhaafd als iemand officieel klaagt of naar de rechter stapt ofzo, maar het zal je maar gebeuren dat je wordt gesommeerd om je installatie weer weg te halen. Als je beetje goede relatie met je buren hebt zal het zo'n vaart hopelijk niet lopen, maar toch.

[...]

Ik ging hier uit van omslagpunt van 2,63.
Schuindak is geen enkel probleem. Je monteert een frame met dakhaken aan de pannenlatten en gaan met die banaan. Moet volgens mij gewoon kunnen. En een unit aan de voorkant zou ik niet moeilijk over doen. Hoe denk je dat over een paar jaar veel huizen in Nederland eruit zien? Misschien ben je dan wel trendsetter in je straat. ;) Bij mij staan units in de achtertuin. Tja, ik zie daar ook liever planten, maar heb wel een lage energierekening en als ze er even staan raak je er ook aan gewend. Zoals mijn vrouw zegt, alles went behalve een vent _O-

NB: mijn units staan op 2 meter van mijn terras. Geen centje pijn met geluid. Je hoort ze een beetje ruizen. Buren horen niets. Maak je niet druk.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2020 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
Appie Heijn schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:27:
[...]

Je kan de temperatuur van de toevoerlucht (verse voorverwarmde luch) instellen op ingestelde thermostaat temperatuur.-5 / +5 graden. Afhankelijk van die setting blijft er meer/minder restwarmte over voor het CV gedeelte.
Dat lijkt me raar. Immers een WTW is (in deze systemen) een aluminium warmtewisselaar die redelijk statisch is. Ik vraag me af hoe men dat regelt? Wellicht de luchtsnelheid een beetje regelen?

Maar los daarvan, dat maakt natuurlijk niet uit. Immers als je meer uit de uitgaande lucht haalt, blijft er minder over voor de binnengaande lucht en is deze kouder, en moet je CV harder werken. Hoeveel harder? Wel exact evenveel want de totale hoeveelheid warmte blijft gelijk. _/-\o_

Ik vermoed dat dit vooral is om de tap-water capaciteit wat te sturen, zoat bij grote gezinnen je wat meer capaciteit hebt.

Maar in zijn algemeenheid, is de hoeveelheid warmte die je uit ventilatie haalt uiteindelijk beperkt, want het luchtvolume is beperkt vgl met een veel dikkere lucht/water pomp die buiten staat. Het is echter voordelig want de uitgaande lucht is vaak warmer dan de buitenlucht. Echter dat verschil is wel een eigen sigaar, want het is warmte die je eerder zelf opgewarmd had met de CV. De enige netto warmte is de warmte die de pomp eruit haalt nadat de uitgaande lucht reeds gekoeld is tot de temperatuur van de binnenkomende lucht.

Uiteindelijk is zo'n ventilatie lucht/water warmtepomp al dan niet zonder WTW vooral een oplossing om rest-warmte tov ventilatie C terug te winnen. Het is geen (grote) netto warnte-bron.

Vandaar mijn punt dat ik me afvraag of het kosten-neutraal is bij nieuwbouw of grotere renovatie tov een gewone WTW (al dan niet ventilatie D of decentraal) + gewoon lucht/water (of lucht/lucht) systeem. Zoals je al aangaf is de warmtevraag in zo'n WTW huis zo ontzettend laag dat vloerverwarming nauwelijks aanslaat. Dus er is ook zeer weinig terug te winnen.

Enkel bij kleine moderne appartementen etc kan ik me voorstellen dat het zinvol is. De warmtevraag is zo laag dat electrisch verwarmen kan, en je dan met zo'n systeem de warmte gewoon binnen houdt.

Of nog beter bij een passieve woning de zon het verwarmen te laten doen, en de rest-warmte zo gebruiken om tap-water te maken. Immers normaal heb je in een passief huis een warmte-overschot wat je de lucht in blaast. Daar zie ik wel opties!
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riggard
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-11-2023
Lennart_1337 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 22:55:
Heb zelf van de bekendere modellen die in dit topic naar voren zijn gekomen een overzicht gemaakt met de waardes van opgenomen vermogen en warmte capaciteit en daaruit de cop berekend.
Hierbij heb ik de Ururu Sarare 2,5kw als 'gouden standaart' meegenomen met een 100% score en daarvan de andere COP waardes als % afgeleid.

ook ben ik er nog niet helemaal achter wat de verschillen tussen FTXM-M en FTXM-N zijn, kan iemand dat toelichten?
Mooi overzicht!

Zat dus even te kijken naar de 3mxm40; http://www.icglimited.co....0-%20Technical%20Data.pdf

Lijkt erop dat die in veel gevallen zuiniger is dan de 2mxm40, ook met 2 units... Misschien het overwegen waard? Die 2mxm40 lijkt mij redelijk inefficiënt.

Volgens mij is het verschil tussen FTXM-M en FTXM-N dat de eerste geen standaard wifi module heeft en de laatste wel. Kijk hier maar:
https://www.daikin.nl/nl_nl/products/FTXM-M.html
https://www.daikin.nl/nl_nl/products/FTXM-N.html
Bij die eerste staat "Online-bediening (optioneel):" en bij die laatste is het niet optioneel...

[ Voor 10% gewijzigd door Riggard op 09-10-2020 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Armin schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:33:
[...]

Dat lijkt me raar. Immers een WTW is (in deze systemen) een aluminium warmtewisselaar die redelijk statisch is. Ik vraag me af hoe men dat regelt? Wellicht de luchtsnelheid een beetje regelen?

Maar los daarvan, dat maakt natuurlijk niet uit. Immers als je meer uit de uitgaande lucht haalt, blijft er minder over voor de binnengaande lucht en is deze kouder, en moet je CV harder werken. Hoeveel harder? Wel exact evenveel want de totale hoeveelheid warmte blijft gelijk. _/-\o_
https://www.inventum.com/...odul-AIR-januari-2020.pdf
Pagina 6 geeft je het antwoord, volgens mij heb jij het over een ander systeem dan de modul air, zonder dat rechter kastje heb je een ventilatie c systeem, door het toevoegen van een voorverwarmer, het rechter kastje wordt het wtw-d

En nee dat laatste wat je zegt is niet helemaal waar, je ventileert x hoeveelheid “vieze” lucht naar buiten, daarmee voeg je dezelfde hoeveelheid verse lucht toe, deze wordt voorverwarmd door het cv systeem, meestal door de modul air maar bij tekort door een gasketel of in mijn geval een L/W WP. Dus hoe efficienter de WP in de modul air, des te minder hoef je bij te stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
Appie Heijn schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:30:
[...]
https://www.inventum.com/...odul-AIR-januari-2020.pdf
Pagina 6 geeft je het antwoord, volgens mij heb jij het over een ander systeem dan de modul air, zonder dat rechter kastje heb je een ventilatie c systeem, door het toevoegen van een voorverwarmer, het rechter kastje wordt het wtw-d

En nee dat laatste wat je zegt is niet helemaal waar, je ventileert x hoeveelheid “vieze” lucht naar buiten, daarmee voeg je dezelfde hoeveelheid verse lucht toe, deze wordt voorverwarmd door het cv systeem, meestal door de modul air maar bij tekort door een gasketel of in mijn geval een L/W WP. Dus hoe efficienter de WP in de modul air, des te minder hoef je bij te stoken.
Nee, ik weet precies hoe die werken, maar ik denk dat je mijn punt niet snapt.

Uiteindelijk zijn deze systemen lucht/water warmtepompen. Maar ze waren oorspronkelijk bedoeld als alternatief van WTW-D. Ofwel een verbetering tov traditionele C ventilatie of aanverwante systemen waar warme lucht gewoon zonder enige vorm van besparing naar buiten wordt geventileerd. Handig ook bij retrofit. De warme lucht wordt dan gebruikt om warm water te maken, voor tapwater of als hulp-verwarming van de bestaande verwarming.

Met een D ventilatie WTW toevoeging worden ze nog efficienter, maar net als WTW voegt het niet warmte toe. Het is immers nauwelijks een netto warmtebron. Immers de warmte die men uit de lucht haalt is warmte die je eerst zelf er met een CV of lucht/water ingezet hebt, behalve het deel dat de pomp eruit haalt door de uitgaande lucht verder te koelen dan de inkomde lucht. Dat is echter heel beperkt omdat het totale luchtvolume per uur beperkt is. Tenzij je als een malle gaat ventileren, maar dat vinden de meeste mensen niet prettig.

Dus zoals ik zei: Uiteindelijk is zo'n ventilatie lucht/water warmtepomp al dan niet met WTW vooral een oplossing om rest-warmte tov ventilatie C terug te winnen. Het is een alternatief voor een traditionle WTW-D. Iets efficienter, maar ook ingewikkelder (vandaar mijn KISS opmerking) en duurder.

Mijn open vraag is dus meer hoe bij nieuwbouw of grondige verbouwing die meerkosten zich verhouden tov een gewone WTW. Ik vraag me af hoeveel jaar je er obver doet om kostenneutraal te zijn in een nieuwbouw huis. Voor retro-fit is het voordeel duidelijk, want gewone D-ventilatie aanleggen is immers niet makkelijk. Maar als er al gewone WTW-D in zit, zou ik huiverig zijn om deze extra investering te doen.

Verder, opperde ik dat bij nog moderne bouw zoals passieve huizen het wel handig kan zijn. Immers je hebt dan wellicht geen gewone verwarming nodig, omdat je verwarmingsvraag uberhaupt bijna nul is. Zaak is dan enkel zoveel mogelijk warmte weer terug het huis in te duwen. Als dit apparaat je dan boven een kritieke grens houdt kun je zonder hoofdverwarming anders dan een spotgoedkoop elektrisch element voor nood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Bij dezeZehnder Stork ComfoAir E300 LP niet al te dure WTW met capaciteit van 300m3/h wordt het volgende geclaimt: "Thermisch rendement conform EPN norm 96,8 Percentage"

Het rendement is dus zo hoog dat de uitgevoerde temperatuur bijna die van de ingevoerde temperatuur is, je winst t.o.v. direct buitenlucht pakken is dus zeer klein.
Waarschijnlijk is dit rendement wel bij een lage setting gemeten van bijv. 100m3/h want als ik mijn WTW (Zehnder Stork ComfoAir Q450) vergelijk dan wordt de delta-T wel groter als ik deze op hogere snelheden zet en dan zit je bij 450m3 misschien nog maar op een rendement van 70% want dan voel ik het wel iets kouder worden in huis. (heb even geen cijfers hiervan)

WTW heeft in de zomer trouwens ook voordeel, het houd de warmte buiten en de koelte binnen! dus je airco hoeft ook bijna niks te doen in een zwaar geïsoleerde woning met goede zonneschermen/rolluiken.

Edit: TNO Verklaring ComfoAir Q450
fabrikaat/merk : Zehnder
type : ComfoAir Q450
serienr. : 4715020611603210058
bouwjaar : 2016
qv-lucht_max : 450 m³/h
v-lucht_nom : 270 m³/h (60% van qv-lucht_max)
ηWTW : 98,0 %
Pel;vent : 51,8 W (elektrisch vermogen) gemeten bij:
U=230,2V; I=0,46A; cosφ=0,48
Pel : 56,6 W (elektrisch vermogen inclusief
vorstbeveiliging volgens
vorstbeveiligingsregime 1)

Installatie handleiding Q450
(Verbruik wattage afhankelijk van de tegendruk)
200m3/h=20watt/h
250m3/h=39watt/h
300m3/h=55watt/h
350m3/h=91watt/h t/m 125 watt/h
400m3/h=116watt/h t/m 151 watt/h
450m3/h=143watt/h t/m 180watt/h

[ Voor 27% gewijzigd door Lennart_1337 op 11-10-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Armin schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:33:
[...]

Veel WTW's hebben een modulerende bypass, die kunnen dus een % buitenlucht bijmengen om extra te koelen en zo op een specifiek setpoint blijven.
Hierbij kan vaak ook ingesteld worden dat die ook extra optoerd als er veel warmte/co2/vocht afgevoerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Riggard schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:20:
[...]

Mooi overzicht!

Zat dus even te kijken naar de 3mxm40; http://www.icglimited.co....0-%20Technical%20Data.pdf

Lijkt erop dat die in veel gevallen zuiniger is dan de 2mxm40, ook met 2 units... Misschien het overwegen waard? Die 2mxm40 lijkt mij redelijk inefficiënt.

Volgens mij is het verschil tussen FTXM-M en FTXM-N dat de eerste geen standaard wifi module heeft en de laatste wel. Kijk hier maar:
https://www.daikin.nl/nl_nl/products/FTXM-M.html
https://www.daikin.nl/nl_nl/products/FTXM-N.html
Bij die eerste staat "Online-bediening (optioneel):" en bij die laatste is het niet optioneel...
Ik ga de 3mxm40 ook eens in de tabel plotten en kijken of dat idd. veel verschil maakt, goede vondst!

Over de FTXM-M en FTXM-N, die netwerk module moet er natuurlijk wel bijzitten.
Jammer dat het een beetje een raad spelletje is wat de verschillen tussen de beide modellen zijn :+

for the record, heb nog steeds geen verwarming nodig gehad en ben dus nog passief aan het verwarmen met 20gr binnen temperatuur in mijn tussen woning van 1974 (met voorzetwanden en isolatie en tripleglas + WTW)

[ Voor 8% gewijzigd door Lennart_1337 op 11-10-2020 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennart_1337
ligt het aan mij of spreken de specs van de 3mxm40 elkaar tegen?
Die ééne graad buiten temperatuur kan toch niet zo'n impact hebben?
zie ik wat over het hoofd?

Als je bijv. hier kijkt bij 2.0+3,5
tabel1 7 graden buiten en 20graden binnen: TC KW 5,00 PI KW 1.25 (max)
tabel2 6 graden buiten en 20graden binnen: TC KW 6,00 PI KW 1.29

3,5kw
tabel1 7 graden buiten en 20graden binnen: TC KW 4.80, PI KW 1.71 (max)
tabel3 6 graden buiten en 20graden binnen: TC KW 5.49, PI KW 1.79

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSWU7I8h_TpkG-P85e7Q-vIsTKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T3er5EkzhrT38Z6Wyihr6F7I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMmsrteL4_F7ujEeoqD64BxIs78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFtPqAXwLh2TnAfnN4vfNuiR.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8iw-VBi4OZAh2lwmt9hodQS46M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zm5qbZaOwer3SDG7KkJrwawi.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennart_1337
Heb een nieuw overzicht gemaakt, weet niet of iemand zich eraan wil wagen om de waardes te controleren? (misschien typefouten of per abuis verkeerde kolommen overgenomen?

De 3MXM40 lijkt idd bijna over de hele linie betere COP prestaties te hebben dan de 2MXM40 en ook nog eens meer vermogen bij lagere temperaturen.

De 3MXM40 heeft wel veel meer vermogen bij lagere temperaturen maar in mijn geval zou dat overkill zijn maar voor anderen die minder goed geïsoleerd hebben kan dit een flink voordeel zijn.

De FTXM lijkt qua efficiency toch de voorkeur te hebben.

Weet iemand hoe de SCOP van de FTXM berekend is? die is 5,1 maar in mijn tabel komt die zelfs bij 10graden niet verder dan een COP van 4,23

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_v1fqDDG2ogluMXoRlHBiBCa9k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S8HGhGkxgjudrdkvZOReuHte.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJjX8qb6sLTq90d-DsvDNPAegCk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sQE1ZFmnQkIZLJHS0NV7Y8YA.jpg?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door Lennart_1337 op 11-10-2020 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Lennart_1337 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:29:
Bij dezeZehnder Stork ComfoAir E300 LP niet al te dure WTW met capaciteit van 300m3/h wordt het volgende geclaimt: "Thermisch rendement conform EPN norm 96,8 Percentage"
Inderdaad bepaalde optimale lage luchtstroom plus ook bij ideale temperaturen.

Maar als je de lucht lang/langzaam genoeg met elkaar in contact laat, kun je inderdaad vrijwel alle warmte overdragen.

Ik denk dat een ventilatie warmtepomp dan ook handig is als je dat niet wilt. Denk aan zomer of als je overdaad aan warmte uit de badkamers wilt afvoeren. Als je dit dan terug je douche/tap water vat in kunt duwen is dat een leuk systeem. Maar terugverdientijd lijkt me met zo'n moderne WTW inderdaad erg lang omdat je dus puur afhankelijk bent van dat soort momenten, plus de capaciteit om de uitgaande lucht juist verder te koelen dan de biutenlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Lennart_1337 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 11:35:
[...]

Veel WTW's hebben een modulerende bypass, die kunnen dus een % buitenlucht bijmengen om extra te koelen en zo op een specifiek setpoint blijven.
Hierbij kan vaak ook ingesteld worden dat die ook extra optoerd als er veel warmte/co2/vocht afgevoerd moet worden.
Klopt, maar dat eerste helpt niet in deze context. Het tweede wel, en was ook mijn idee - dat men de vetilatiesnelheid zou ophogen om in dit systeem zo juist minder warmte over te dragen en de warmtepomp meer te geven. Handig als je wat extra tapwatercapciteit nodig hebt, en bereid bent wat CV capaciteit te offeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klapjoker
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-02 11:28

klapjoker

Kl@pjoker

Heeft iemand ervaring met het verwarmen van een appartementje (ca 40m2) met één binnen unit? Ik ben hier erg benieuwd naar, ik zou deze namelijk graag willen combineren met een warmtepomp boiler en op deze manier de volledig gasloos te gaan.

De binnen unit denk ik dan in de woonkamer te plaatsen, vanaf balkonzijde, waarmee de blaasrichting richting de hal gaat. Hierbij heb ik wel twijfels of deze de slaapkamer/keuken verwarmd gaat krijgen?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

klapjoker schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 20:38:
Heeft iemand ervaring met het verwarmen van een appartementje (ca 40m2) met één binnen unit? Ik ben hier erg benieuwd naar, ik zou deze namelijk graag willen combineren met een warmtepomp boiler en op deze manier de volledig gasloos te gaan.

De binnen unit denk ik dan in de woonkamer te plaatsen, vanaf balkonzijde, waarmee de blaasrichting richting de hal gaat. Hierbij heb ik wel twijfels of deze de slaapkamer/keuken verwarmd gaat krijgen?

***members only***
Gaat je lukken. Ik doe dat boven. 2,5 hangen en gaan. Keuken zal alleen niet heel warm worden en alle deuren moeten altijd open staan. Mits goed geisoleerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2020 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

klapjoker schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 20:38:

***members only***
Werkt hier op de eerste etage ook redelijk zolang de deuren inderdaad open staan. Al vermoed ik dat er hier ook heel wat warmte van de woonkamer naar boven trekt want de deur staat eigenlijk altijd open vanwege de poekjes.

Zou het overigens wel een tijdje proberen voordat je gasloos gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 11-10-2020 20:54 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-09 16:15
Volgend jaar na het isoleren van het huis en nieuwe kozijnen gaan wij waarschijnlijk ook aan de airco.

Zit er nou nog een algemeen verschil in een vloer model, wand model, plafond model, in de zin van: comfort, energie en opties?

Vloer model in de woonkamer gaat dat werken met een tafel en stoelen er voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klapjoker
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-02 11:28

klapjoker

Kl@pjoker

Glashelder schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 20:53:
[...]

Werkt hier op de eerste etage ook redelijk zolang de deuren inderdaad open staan. Al vermoed ik dat er hier ook heel wat warmte van de woonkamer naar boven trekt want de deur staat eigenlijk altijd open vanwege de poekjes.

Zou het overigens wel een tijdje proberen voordat je gasloos gaat.
Dank je, hoeveel kW heb jij hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

klapjoker schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 21:27:
[...]

Dank je, hoeveel kW heb jij hangen?
Veel teveel.. 10,5 koelen, 12 kW verwarmen :X

3,5 beneden, 3,5 eerste etage en 3,5 zolder :X

Ik was nog wat naïef toen met ‘meer is beter’ :').

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

squareware schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 21:02:
Volgend jaar na het isoleren van het huis en nieuwe kozijnen gaan wij waarschijnlijk ook aan de airco.

Zit er nou nog een algemeen verschil in een vloer model, wand model, plafond model, in de zin van: comfort, energie en opties?

Vloer nadeel. Koude lucht valt naar beneden met koelen, niet naar boven. Zal minder effectief zijn in de zomer. Warmte denk ik dat het ook lokaler zal zijn en ook minder goed verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

squareware schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 21:02:

offtopic:
squareware.. Martin? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:50

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:43:
[...]

Mijn zonnepanelen liggen al bijna 10 jaar tot aan de nok
Weer dat broodje aap, dat mag gewoon. Het wordt alleen door sommige leveranciers afgeraden. ivm extra windbelasting en mogelijk fluiten. (maar ze hebben vooral geen zin in werken in de buurt van de nok)
Om een zonnecollector of zonnepaneel vergunningvrij te mogen
[..]

3. Komt de zonnecollector of het zonnepaneel op een schuin dak,
dan geldt dat:
• de collector of het paneel niet mag uitsteken en dus aan alle
kanten binnen het vlak van het dak moet blijven,
• de collector of het paneel in of direct op het dakvlak moet
worden geplaatst,
• de hellingshoek van de collector of het paneel hetzelfde moet
zijn als die van het dakvlak waarop het staat;
TigerXtrm schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:30:
[...]

Kan je niet iets ruimte laten tussen erfgrens en unit. dingen als hedra (ja ik weet het.) coniferen etc absorberen enorm veel. Dus een dichte schutting en dan een absorberende laag aan jouw kant. eigenlijk de opbouw van een moderne geluidswal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-09 13:48
Hoi Tweakers,

Ik wil mijn Daikin L/L MS ook gebruiken om mijn woning te verwarmen, maar dan wel ook het comfort behouden.

Boven wordt niet veel verwarmd. De hoofdslaapkamer is de enige ruimte waar de CV aan staat.
Overdag is met name de werkkamer/praktijk aan en het leefgedeelte bestaande uit keuken, eetkamer en grote woonkamer. Hier hangen een aantal radiatoren, met vloerverwarming over het gehele oppervlak als bijverwarming. Al snel is de temperatuur in de woonkamer in orde en heb ik geen verwarming meer in de praktijk. Dan is extra verwarming welkom.

Het meeste verbruik zit hier in het opstarten/opwarmen van de woning. Ik heb al eens geëxperimenteerd met nachtverlaging 18 graden en nachtverlaging 20 graden en overdag en avond 21 graden. Ik kan nog niet echt zeggen wat hier nou minder energie kost, omdat de winters en omstandigheden echt anders waren. Groot verschil gaf het nog niet.

Nu dus 3 airco units erbij. Ik zit nog even te kijken hoe en hoeveel ik deze in ga zetten. Ik zat zelf te denken, dat als ik ze mee laat helpen om de woning op te warmen, schakelt de thermostaat al te snel de vloerverwarming uit. Dit kan ik wel doen met de units in de andere ruimten. Hoe en wanneer zouden jullie ze gebruiken in deze combinatie?

2,5kw praktijk
3,5kw boven
5,0kw leefruimte

totaal 195m2, waarvan 2 slaapkamers en badkamer niet relevant zijn.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
Glashelder schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:23:
[...]

offtopic:
squareware.. Martin? ;)
[ot] yep, :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
twain4me schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:27:
Kan je niet iets ruimte laten tussen erfgrens en unit. dingen als hedra (ja ik weet het.) coniferen etc absorberen enorm veel. Dus een dichte schutting en dan een absorberende laag aan jouw kant. eigenlijk de opbouw van een moderne geluidswal.
Ik denk inderdaad dat het zoiets zal gaan worden. Om te beginnen zet ik ze gewoon ergens langs de schutting met wat vrije ruimte, en mocht er iemand gaan klagen dan heb ik ruimte om er iets achter of omheen te bouwen. De klimop is wel een goede tip, heeft alleen wel even nodig om te groeien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:50

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
TigerXtrm schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 00:34:
[...]

Ik denk inderdaad dat het zoiets zal gaan worden. Om te beginnen zet ik ze gewoon ergens langs de schutting met wat vrije ruimte, en mocht er iemand gaan klagen dan heb ik ruimte om er iets achter of omheen te bouwen. De klimop is wel een goede tip, heeft alleen wel even nodig om te groeien :P
dat klere spul is net onkruid, mijn buren hebben het ( en ik dus ook)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squareware
TigerXtrm schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 00:34:
[...]

Je zou een klein fontijntje kunnen plaatsen dat wat geluid maakt, dan maskeer je de buiten-unit wellicht al voldoende of van die bambo-pijpies aan een touwtje, helemaal zen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Sarge78 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:43:
...
Nu dus 3 airco units erbij. Ik zit nog even te kijken hoe en hoeveel ik deze in ga zetten. Ik zat zelf te denken, dat als ik ze mee laat helpen om de woning op te warmen, schakelt de thermostaat al te snel de vloerverwarming uit. Dit kan ik wel doen met de units in de andere ruimten. Hoe en wanneer zouden jullie ze gebruiken in deze combinatie?
....
Gewoon de radiatoren dichtdraaien, verwarmen met airco's wanneer nodig en de vloerverwarming regelmatig aan laten slaan wanneer je warme voeten wil hebben (bijvoorbeeld programmeren CV tijdklok en ruimtetemperatuur hoger dan airco temperatuur zetten). P.S. ook de CV ketel temperatuur terugzetten naar 45 graden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:22
@Lennart_1337 Dat zou ik ook graag willen weten. Want ik ben op dit moment vanplan om voor een Daikin Bluevolution Perfera C/FTXM35n + RXM35N9 Energie label +++/+++ Seer 8,51 Scop 5,1). Omdat ik er ook vanplan ben mee te gaan verwarmen
Lennart_1337 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 18:28:
Heb een nieuw overzicht gemaakt, weet niet of iemand zich eraan wil wagen om de waardes te controleren? (misschien typefouten of per abuis verkeerde kolommen overgenomen?

De 3MXM40 lijkt idd bijna over de hele linie betere COP prestaties te hebben dan de 2MXM40 en ook nog eens meer vermogen bij lagere temperaturen.

De 3MXM40 heeft wel veel meer vermogen bij lagere temperaturen maar in mijn geval zou dat overkill zijn maar voor anderen die minder goed geïsoleerd hebben kan dit een flink voordeel zijn.

De FTXM lijkt qua efficiency toch de voorkeur te hebben.

Weet iemand hoe de SCOP van de FTXM berekend is? die is 5,1 maar in mijn tabel komt die zelfs bij 10graden niet verder dan een COP van 4,23

[Afbeelding]
[Afbeelding]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 10:33
Verwijderd schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:43:
[...]

Hier staat hij heel de dag aan. Binnen 21 graden overdag, avond 22 graden. Van het weekend 2,9 per dag met een Perfera 4,2. Ik zou gewoon niet verlagen. Opstoken kost altijd Kw. Vandaag 0,6 en 22 graden binnen. Zalig een huis op het zuiden met zon. :Y
Heb nu ook een week of wat het ding 24/7 laten draaien. Een 3-split (Daikin Perfera) met 1*3,5 en 2*2,0kW, waarvan één 2,0 niet wordt gebruikt (slaapkamer). Het betreft een woonhuis uit de jaren 90. De woonkamer is tegen de 100 m3. De kantoorruimte is iets van 30.

In de woonkamer zit ik per dag toch wel op 4 tot 6 kWh per dag. Op kantoor tussen de 2,5 en 4,5 kWh per dag.

Dit voelt voor mij aan als veel, gezien het feit dat ik in de hittegolf kon koelen tegen ~5kWh per dag voor het hele huis en het nu nog niet eens echt koud is.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HarmoniousVibe schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:31:
[...]

Heb nu ook een week of wat het ding 24/7 laten draaien. Een 3-split (Daikin Perfera) met 1*3,5 en 2*2,0kW, waarvan één 2,0 niet wordt gebruikt (slaapkamer). Het betreft een woonhuis uit de jaren 90. De woonkamer is tegen de 100 m3. De kantoorruimte is iets van 30.

In de woonkamer zit ik per dag toch wel op 4 tot 6 kWh per dag. Op kantoor tussen de 2,5 en 4,5 kWh per dag.

Dit voelt voor mij aan als veel, gezien het feit dat ik in de hittegolf kon koelen tegen ~5kWh per dag voor het hele huis en het nu nog niet eens echt koud is.
Vorige week 18,2 kWh met een 4,2 Perfera op single voor de hele week op 160m3, jaren 70 woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Vreemd dan, aangezien mijn huis beter geïsoleerd is, en de te verwarmen inhoud kleiner. En jouw systeem is een dikke factor 3 zuiniger.

Heeft iemand anders toevallig cijfers van de afgelopen week beschikbaar?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 13:46
HarmoniousVibe schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:20:
Vreemd dan, aangezien mijn huis beter geïsoleerd is, en de te verwarmen inhoud kleiner. En jouw systeem is een dikke factor 3 zuiniger.

Ik zit rond de 20 kw/h, waarbij vorige week maandag de dag van het meeste verbruik was....

Carrier, 5kW unit... ook een 160m3 inhoud, waarbij het huis is ingericht voor hetelucht verwarming, dus veel warmte "vervliegd" naar boven....

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@HarmoniousVibe ik zit op 31 kWh vanaf 1 oktober, dus ongeveer 2.6 kWh per dag gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 14:58

de Peer

under peer review

Hier nog altijd 0 kWh. Huis is nog warm van de zomer. Maar deze week is de temperatuur in de woonkamer voor het eerst onder de 20 graden gekomen. Dus een dezer dagen de airco weer eens aanslingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Benedenverdieping 65m2 hoekwoning bj 2019

04-10-20 0,500
05-10-20 0,900
06-10-20 1,000
07-10-20 0,600
08-10-20 0,800
09-10-20 0,600
10-10-20 1,200
11-10-20 1,000

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Hmm, het lijkt er dan toch wel op dat ik echt significant bovengemiddeld zit qua verbruik. Heeft iemand daar iets zinnigs over te zeggen? Ik heb gewoon een deur tussen de woonkamer en de trap naar boven, alhoewel dat (natuurlijk) geen dubbel glas is. Ook is het niet zo dat mijn huis snel afkoelt als ik alle verwarming uitschakel. Als ik niks doe dan is het over een week volgens mij nog steeds 18 graden binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:30
Ik zit op ongeveer 3-4 kWh per dag voor de woonkamer en open keuken van 100 m3. Hoekwoning uit 1984.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
HarmoniousVibe schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:38:
Hmm, het lijkt er dan toch wel op dat ik echt significant bovengemiddeld zit qua verbruik. Heeft iemand daar iets zinnigs over te zeggen? Ik heb gewoon een deur tussen de woonkamer en de trap naar boven, alhoewel dat (natuurlijk) geen dubbel glas is. Ook is het niet zo dat mijn huis snel afkoelt als ik alle verwarming uitschakel. Als ik niks doe dan is het over een week volgens mij nog steeds 18 graden binnen.
Hoe hoog staat hij ingesteld? Hoe is de ventilatie in je huis? Staan er roosters of ramen open, heb je mechanische afzuiging? Hoe is je (vloer)isolatie? Krijgt de zon gelegenheid om naar binnen te schijnen? Veel wind tegen je gevel?

Allemaal dingen die in meer of mindere mate meespelen. Ik weet dat ik hier al bijna 3 weken amper zon gezien heb, dus dan zou ik ook verwachten om meer kwijt te zijn aan verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Er zijn veel te veel variabelen inderdaad. Ik heb hier zo'n 7,5m2 aan glasoppervlakte in de erker op het zuiden. Als de zon flink schijnt dan wordt het daar heerlijk warm en dan merk je dat echt in de hele woonkamer. Schijnt de zon niet dan is dat een enorm verlies aan warmte en moet de airco sneller aan.
Op mijn werkkamer merk ik dat met de deur dicht de computers het warm genoeg houden, met de deur open heb ik behoefte aan extra warmte.

En dan hebben we het nog niet eens over welke temperatuur je uberhaupt wilt. Sommigen vinden het prima als het maar 20+ is terwijl anderen toch echt 22+ willen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de Peer schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:32:
Hier nog altijd 0 kWh. Huis is nog warm van de zomer. Maar deze week is de temperatuur in de woonkamer voor het eerst onder de 20 graden gekomen. Dus een dezer dagen de airco weer eens aanslingeren.
Als ik het op 20 graden zou houden denk ik ook nog niet gestookt te hebben of i.i.g. minimaal. Maar ik vind dat niet comfortabel, zeker niet met dat vochtige weer. Het wordt me dan toch te kil binnen in de avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HarmoniousVibe schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:38:
Ik stook toch echt naar 22 graden in de avond. 21 voelt als 20 cv, 22 als 21 cv vind ik.

Heb wel getest met 3D, links rechts en luchtstroom statisch. Statisch blijkt in mijn geval zuiniger. Met swing en 3D heb ik het idee dat je helemaal niet gelijkmatig verwarmd door alle wervelingen. Heb mijn unit nu in de bovenste stand gezet en de lamellen naar links richting de keuken. Voordeel is tevens dat ik nu totaal geen koude wind meer voel want met 3D kwam de warme bries langs me en was hij weg dropt daarna op je lijf toch weer de temperatuur. Maar een factor 3 gaat het niet uitmaken.

Heb je niet ergens een warmtelek? Moduleert je unit wel ver genoeg terug of pendelen? Maar dan nog factor3? :?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2020 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

de Peer schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:32:
Mijn buurman met exact dezelfde hoekwoning en orientatie heeft nog geen verwarming nodig gehad en had een aanzienlijk hogere binnentemperatuur.

Waarschijnlijk doordat ik mijn huis afgelopen zomer 24/7 heb gekoeld en hij het 30c binnen had.

Zoals eerder gezegd, het vergelijken van verbruik is van zoveel parameters afhankelijk dat het eigenlijk zinloos is om er conclusies aan te verbinden.

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 12-10-2020 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 14:58

de Peer

under peer review

revolution-nl schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:01:
[...]

Mijn buurman met exact dezelfde hoekwoning en orientatie heeft nog geen verwarming nodig gehad en had een aanzienlijk hogere binnentemperatuur.

Waarschijnlijk doordat ik mijn huis afgelopen zomer 24/7 heb gekoeld en hij het 30c binnen had.

Zoals eerder gezegd, het vergelijken van verbruik is van zoveel parameters afhankelijk dat het eigenlijk zinloos is om er conclusies aan te verbinden.
Heeft de beste man toch nog een voordeeltje na het peentjes zweten in de zomer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de Peer schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:03:
[...]

Heeft de beste man toch nog een voordeeltje na het peentjes zweten in de zomer :P
Heeft naar Cruijf geluisterd. Ieder nadeel heb zijn voordeel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:19

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik verwarm beneden 155m3 tot 21C met een 3,5kW A+++ split, dit kost 2,66kWh/dag en 's nachts stook ik niet.
Rijtjeshuis 2 woonlagen met plat dak, 1990 met veel oud dubbelglas (15m2) en lege spouwen.
Wel aandacht voor de ventilatie type C met co2/domotica gestuurde Itho Ecofan waarbij de ik de afgevoerde lucht in de wpb stop (draait 1u/dag).
Het fijne van een single-split is dat hij ver terug moduleert, verwarmen 170W en koelen 75W.
Ik begon 2 oktober met verwarmen, mede omdat ik ook koel bij warm weer.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Speedy-Andre Je hebt het hier over een 3,5Kwh +++ split. Gaat het toevallig om een Dakin Perfera FTXM35N met RXM35n9 buiten unit.

Ik ben zelf namelijk aan aan het kijken voor een Daikin Bluevolution Perfera C/FTXM35n + RXM35N9 Energie label +++/+++ Seer 8,51 Scop 5,1. Dit omdat ik vanplan ben om hiermee te verwarmen.
Speedy-Andre schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:28:
Ik verwarm beneden 155m3 tot 21C met een 3,5kW A+++ split, dit kost 2,66kWh/dag en 's nachts stook ik niet.
Rijtjeshuis 2 woonlagen met plat dak, 1990 met veel oud dubbelglas (15m2) en lege spouwen.
Wel aandacht voor de ventilatie type C met co2/domotica gestuurde Itho Ecofan waarbij de ik de afgevoerde lucht in de wpb stop (draait 1u/dag).
Het fijne van een single-split is dat hij ver terug moduleert, verwarmen 170W en koelen 75W.
Ik begon 2 oktober met verwarmen, mede omdat ik ook koel bij warm weer.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nee, zie mijn onderschrift :)
De Toshiba Daiseikai 8 was er in 2014 al, ik heb ze sinds 2015 in bedrijf.
Met de nieuwe Daiseikai 9 op R32 heb je meer vermogen bij lage buitentemperaturen dan de 8.
Ik stuitte toevallig op een leuke prijs maar of dat met btw is?
Er is een wifi module voor te krijgen, het werd eens tijd ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
TigerXtrm schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:45:
[...]

Hoe hoog staat hij ingesteld? Hoe is de ventilatie in je huis? Staan er roosters of ramen open, heb je mechanische afzuiging? Hoe is je (vloer)isolatie? Krijgt de zon gelegenheid om naar binnen te schijnen? Veel wind tegen je gevel?

Allemaal dingen die in meer of mindere mate meespelen. Ik weet dat ik hier al bijna 3 weken amper zon gezien heb, dus dan zou ik ook verwachten om meer kwijt te zijn aan verwarming.
Beneden staat hij op 22 en boven op 21. Beide met "Intelligent Eye", welke het setpoint met een graad of wat verlaagt als er niemand in de kamer is.

Hmja, warmtelek, daar zit ik zelf ook aan te denken, al is het dan wel weer vreemd dat koelen wel superefficiënt lijkt te gaan. Ik heb alleen MV in de natte ruimtes, maar er zitten dus 2 deuren tussen de binnenunits en de MV. Verder heb ik enkel een rooster half openstaan in de woonkamer. Zou daardoor zoveel warmte weglekken? Heb ook nog een (onverwarmde) doch nageïsoleerde aanbouw (bijkeuken). Die kan wel een tochtstrip gebruiken, maar de deur tussen de keuken en de bijkeuken is eigenlijk altijd dicht.

De oriëntatie is Oost-West, waarbij de ochtendzon relatief beperkt binnenschijnt dezer dagen omdat het huis aan de overkant van de straat hem redelijk blokt. Aan de westkant schijnt de zon (als hij schijnt) wel lekker naar binnen door kamerhoge ramen van ~3 meter breed. Allemaal HR++. Maar de zon heeft voor vandaag inderdaad amper geschenen. Alleen maar regen.

Vloerisolatie is aanwezig volgens het koopcontract. Heb geen kruipruimte (helaas), maar in een jaren 90-woning is vloerisolatie volgens mij gewoon verplicht.

Wind valt wel mee want het is echt een tussenwoning op zo'n typisch Nederlands langwerpig perceel in de stad (smal en diep).

[ Voor 10% gewijzigd door HarmoniousVibe op 12-10-2020 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Speedy-Andre Ik heb over die site niet al te veel positiefs gehoord tot nu toe. Ik heb die site qua prijs ook gevonden. Maar als je gaat zoeken op ervaringen word je niet vrolijk van.
Speedy-Andre schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:58:
Nee, zie mijn onderschrift :)
De Toshiba Daiseikai 8 was er in 2014 al, ik heb ze sinds 2015 in bedrijf.
Met de nieuwe Daiseikai 9 op R32 heb je meer vermogen bij lage buitentemperaturen dan de 8.
Ik stuitte toevallig op een leuke prijs maar of dat met btw is?
Er is een wifi module voor te krijgen, het werd eens tijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dolbyadt schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:23:
@Speedy-Andre Ik heb over die site niet al te veel positiefs gehoord tot nu toe. Ik heb die site qua prijs ook gevonden. Maar als je gaat zoeken op ervaringen word je niet vrolijk van.

[...]
Geen ervaring daar maar dan heb je een idee waar de prijs heen kan gaan.
Ik had ze destijds elders voor €1200 elk, mijn installateur die veel Toshiba doet kon ze zo laag niet inkopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HarmoniousVibe schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:22:
[...]

Beneden staat hij op 22 en boven op 21. Beide met "Intelligent Eye", welke het setpoint met een graad of wat verlaagt als er niemand in de kamer is.

Hmja, warmtelek, daar zit ik zelf ook aan te denken, al is het dan wel weer vreemd dat koelen wel superefficiënt lijkt te gaan. Ik heb alleen MV in de natte ruimtes, maar er zitten dus 2 deuren tussen de binnenunits en de MV. Verder heb ik enkel een rooster half openstaan in de woonkamer. Zou daardoor zoveel warmte weglekken? Heb ook nog een (onverwarmde) doch nageïsoleerde aanbouw (bijkeuken). Die kan wel een tochtstrip gebruiken, maar de deur tussen de keuken en de bijkeuken is eigenlijk altijd dicht.

De oriëntatie is Oost-West, waarbij de ochtendzon relatief beperkt binnenschijnt dezer dagen omdat het huis aan de overkant van de straat hem redelijk blokt. Aan de westkant schijnt de zon (als hij schijnt) wel lekker naar binnen door kamerhoge ramen van ~3 meter breed. Allemaal HR++. Maar de zon heeft voor vandaag inderdaad amper geschenen. Alleen maar regen.

Vloerisolatie is aanwezig volgens het koopcontract. Heb geen kruipruimte (helaas), maar in een jaren 90-woning is vloerisolatie volgens mij gewoon verplicht.

Wind valt wel mee want het is echt een tussenwoning op zo'n typisch Nederlands langwerpig perceel in de stad (smal en diep).
Jij zegt dat je een goed geisoleerd huis hebt? Bij mij boven is het 20 graden en heeft er nog geen unit gedraaid, ;) En waarom stook je in godsnaam op slaapkamers naar 21 graden? Je kan jezelf ook teveel een watje (Brabants 8) ) maken.

Verder staat bij mij de unit beneden op 19 graden, max 20. Op 19 wordt het 21,5 en op 20, 22 graden. In de nacht staat hij op 17 graden. Vanochtend was het beneden nog 20,5 echte graden en unit heeft niets gedaan in de nacht.

En verhuizen naar het Zuidwesten van het land. Hier heel de dag zon = gratis warmte. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-09 12:53
Vrijstaand huis, 1050 m3 inhoud, binnen temperatuur ~21oC, verbruik airco groep voor verwarmen:
2020-09-287.334kWh
2020-09-298.118kWh
2020-09-303.05kWh
2020-10-017.308kWh
2020-10-028.053kWh
2020-10-033.492kWh
2020-10-047.482kWh
2020-10-057.614kWh
2020-10-061.304kWh
2020-10-074.653kWh
2020-10-088.515kWh
2020-10-094.115kWh
2020-10-106.281kWh
2020-10-1112.982kWh

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:13:
[...]

Jij zegt dat je een goed geisoleerd huis hebt? Bij mij boven is het 20 graden en heeft er nog geen unit gedraaid, ;) En waarom stook je in godsnaam op slaapkamers naar 21 graden? Je kan jezelf ook teveel een watje (Brabants 8) ) maken.

Verder staat bij mij de unit beneden op 19 graden, max 20. Op 19 wordt het 21,5 en op 20, 22 graden. In de nacht staat hij op 17 graden. Vanochtend was het beneden nog 20,5 echte graden en unit heeft niets gedaan in de nacht.

En verhuizen naar het Zuidwesten van het land. Hier heel de dag zon = gratis warmte. :*)
Dat zeg ik helemaal niet, maar het is beter dan een verder onbehandeld huis uit de jaren 70. Ook stook ik niet op de slaapkamer, maar wel op kantoor en in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HarmoniousVibe schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:19:
[...]

Dat zeg ik helemaal niet, maar het is beter dan een verder onbehandeld huis uit de jaren 70. Ook stook ik niet op de slaapkamer, maar wel op kantoor en in de woonkamer.
Moet toch ergens in zitten? Ik heb een jaren 70 huis met traditioneel dubbel glas, wel nageisoleerde zolder en spouw zit zo'n 6 cm glaswol in. Heb wel alles nagelopen wbt kieren maar roosters staan hier gewoon open want heb geen centrale afzuigingsysteem. Iets moet je verbruik verklaren......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y10
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-09 13:01

Y10

Ik zal hier binnenkort mijn complete verhaal eens plaatsen, ik lees al even mee en ben nog bezig om het topic vanaf 2014 te lezen.. 😅
Nu even kort, ik heb sinds augustus 2 Mitsubishi heavy industries SRK35ZS-W SRC35ZS-W1 split units, een op de overloop voor de bovenverdieping (120m3) en een voor de benedenverdieping (120m3)
Huis is van 1961 en heeft kunststof kozijnen en HR++ glas.
Geen muurisolatie, en geen vloerisolatie.
Het (bitumen)dak is wel geïsoleerd van binnenuit.
Mijn verbruik is vanaf 1 oktober tot nu 40kWh.
Boven staat ie op 19°C graden ingesteld en van 18.00 tot 22.30 op 22°C om de badkamer even op te warmen.
En beneden staat ie van 7.00 tot 22.10 op 22°C en gaat daarna terug naar 19°C

De 22°C is qua gevoel hetzelfde als 20,5 van de radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-09 13:48
Y10 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:28:
Ik zal hier binnenkort mijn complete verhaal eens plaatsen, ik lees al even mee en ben nog bezig om het topic vanaf 2014 te lezen.. 😅
Nu even kort, ik heb sinds augustus 2 Mitsubishi heavy industries SRK35ZS-W SRC35ZS-W1 split units, een op de overloop voor de bovenverdieping (120m3) en een voor de benedenverdieping (120m3)
Huis is van 1961 en heeft kunststof kozijnen en HR++ glas.
Geen muurisolatie, en geen vloerisolatie.
Het (bitumen)dak is wel geïsoleerd van binnenuit.
Mijn verbruik is vanaf 1 oktober tot nu 40kWh.
Boven staat ie op 19°C graden ingesteld en van 18.00 tot 22.30 op 22°C om de badkamer even op te warmen.
En beneden staat ie van 7.00 tot 22.10 op 22°C en gaat daarna terug naar 19°C

De 22°C is qua gevoel hetzelfde als 20,5 van de radiatoren.
Op niet geïsoleerde muren verlies je ook echt veel warmte. Ik kan dat op mijn andere praktijk echt goed merken. Daar is het binnen mum van tijd 15 graden binnen als ik vertrokken ben in de avond.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y10
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-09 13:01

Y10

Sarge78 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:23:
[...]

Op niet geïsoleerde muren verlies je ook echt veel warmte.
Dat is bij mij niet heel erg van toepassing, ik heb aan de achterkant drie stukken muur van nog geen 60 cm breed, de rest zijn ramen en openslaande deuren.
Een zijmuur is een steens muur en grenst aan de buren en de andere zijmuur zit de garage aan vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
@Y10 40kWh in 12 dagen is iets meer dan 3kWh per dag, ik zit daar net onder met 1 airco aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:57

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Enige tips ter harte genomen uit dit topic de afgelopen tijd (dank daarvoor). Dus niet meer op 20 graden (of hoger) en minimale luchtverplaatsing (lekker stil, maar dus kennelijk niet zuinig), en 's nachts uit. Maar op 19 en Auto, en dan 's nachts naar 17,5 Auto. Ding slaat 's nachts nauwelijks aan. Ik verbruik nu zo'n 3,5 kWh over 24u. Dagen dat de zon erop staat is het uiteraard veel minder. Dit was makkelijk 4 of meer per dag, dus het werkt. Het geluid is wel hoorbaar nu, maar het blijft nog binnen de perken.

Ik weet dat er hier mensen 0,5 kWh posten maar dat lukt mij niet. Vrijstaand huis uit 2000, wel geïsoleerd en een ruimte van ca 90m2. Grote ramen op zuid. Betreft een 5kW Daikin. De thermostaat van de CV geeft 21 graden aan, wat we normaal ook zouden instellen, dus voor ons is dit aangenaam.

Wel gaat de vloerverwarming erbij aan ter ondersteuning als het echt kouder wordt. Ten eerste is dat gewoon comfortabel, maar daar zitten ook een paar andere ruimtes op, die nu geheel niet gestookt worden. Niet dat die vloerverwarming het nou zo heet stookt, maar het scheelt wel degelijk. Wat ook scheelt, is dat er eigenlijk geen radiatoren meer aan hoeven (van die duffe Jaga dingen), die heb ik allemaal dicht gezet. Dus de ingestelde CV temperatuur kan een eind omlaag vermoed ik. Daar moet ik me eens in verdiepen.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:31
revolution-nl schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:36:
[...]

Benedenverdieping 65m2 hoekwoning bj 2019

04-10-20 0,500
05-10-20 0,900
06-10-20 1,000
07-10-20 0,600
08-10-20 0,800
09-10-20 0,600
10-10-20 1,200
11-10-20 1,000
Benieuwd hoe het er bij mij nu uit gaat zien want het stookseizoen is nu wel echt begonnen. Het is hier inmiddels (Polen) constant 6/7 graden en continue regen. Tot vandaag circa 16kwh gebruik in October. Ga wel richting the 5/6 kwh vandaag denk ik.

Setpoint: 20 graden, 21 op kamerthermostaat
160m3 met Daikin Comfora 3.5.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Na een week van te hoog verbruik en aanraden van mede-tweakers hier om geen nachtverlaging te doen, heb ik dat toch maar weer eens gedaan en het effect is echt groot. Verlaagd van 21-22 naar 19 graden. Scheelt toch wel 2,5kWh en nu heb ik het ff handmatig gedaan, maar dit kan ik natuurlijk gewoon schedulen, dus dan lever ik ook geen comfort in.

Maar goed, ik heb dat verhaal van verwarmde massa altijd al een beetje raar gevonden als we het hebben over luchtverwarming. Het lijkt me dat lucht van 21 graden massa niet echt verwarmt. Dat doet de zon buiten als hij er met plaatselijk 40 graden op staat te schijnen. Of als je buizen water van 35 graden door je vloer hebt lopen.. Maar met lucht leek het me al niet, en dan zou die 2 graden minder ook niet het verschil mogen maken voor de al dan niet opwarming van massa. Dit is nu anekdotisch bevestigd door mijn kleine experimentje, maar ik zal het zo weer eens een weekje doen en kijken wat het verschil is met vorige week, toen ik 7 dagen lang 24/7 op >=21 heb verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HarmoniousVibe schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:37:
Na een week van te hoog verbruik en aanraden van mede-tweakers hier om geen nachtverlaging te doen, heb ik dat toch maar weer eens gedaan en het effect is echt groot. Verlaagd van 21-22 naar 19 graden. Scheelt toch wel 2,5kWh en nu heb ik het ff handmatig gedaan, maar dit kan ik natuurlijk gewoon schedulen, dus dan lever ik ook geen comfort in.

Maar goed, ik heb dat verhaal van verwarmde massa altijd al een beetje raar gevonden als we het hebben over luchtverwarming. Het lijkt me dat lucht van 21 graden massa niet echt verwarmt. Dat doet de zon buiten als hij er met plaatselijk 40 graden op staat te schijnen. Of als je buizen water van 35 graden door je vloer hebt lopen.. Maar met lucht leek het me al niet, en dan zou die 2 graden minder ook niet het verschil mogen maken voor de al dan niet opwarming van massa. Dit is nu anekdotisch bevestigd door mijn kleine experimentje, maar ik zal het zo weer eens een weekje doen en kijken wat het verschil is met vorige week, toen ik 7 dagen lang 24/7 op >=21 heb verwarmd.
Je kunt wel verlagen maar ik zou niet, zeker als het straks eens echt kouder wordt, je kamer naar 15/16/17 graden laten zakken als je in de avond 21 binnen wil hebben. Ik heb setting 17 in de nacht (=20 graden binnen), overdag indien mensen thuis 18 graden (20,5/21 graden binnen) en in de avond 19 graden (21,5 binnen). Heeft de vrouw het echt koud gaat hij soms naar 20 maar dat laatste realiseert 22 graden binnen. (Daikin Perfera). Ik had van de week boven eens goed gelucht, lees ramen open, lees forse afkoeling en dan stookt de unit boven zo 1 kWh weg in een uur om de boel weer op niveau te brengen. Ik heb hier gisteren wel 1,4 kWh verstookt (met zon op de ramen) en zonder zon was dit gemiddeld zo'n 2,5 kWh van de week. Lijkt me toch niet echt veel op 160m3?

En wbt massa. Zet je ramen maar eens 4 uur open als het koud is en voel dan maar eens hoelang het duurt voordat je bank weer warm is. Hier voel ik dat echt goed want ik heb een leren bank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TigerXtrm
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:37:

De wetten van thermodynamica zijn in dat opzicht vrij simpel. Als iets kouds in aanraking komt met iets warms dan zal die warmte geabsorbeerd worden tot het temperatuurverschil 0 is. Dat wil dus zeggen dat als het buiten 6 graden is, en je zou niet stoken, de massa van je muren na verloopt van tijd afkoelt naar 6 graden.

Maar het omgekeerde is ook waar. Als iets warms in aanraking komt met iets kouds dan wordt de warmte afgegeven tot het temperatuurverschil 0 is. Dat wil dus zeggen dat als het buiten 6 graden is, maar je stookt wel je woonkamer warm tot 22 graden, de muren ook warmte opnemen tot ze net zo warm zijn als de ruimte. Uiteraard verliezen buitenmuren ook warmte naar buiten, maar dat is waar goede isolatie om de hoek komt. Maar dit is de reden dat je je huis in de zomer amper afgekoeld krijgt, ook al zet je alle ramen open 's avonds. Door de hitte buiten neemt de massa zoveel warmte op dat je dat niet in één nacht kwijt kan.

De reden dat je denkt dat je het verschil niet kan voelen is omdat jouw lichaam 37 graden is. Als jij je hand op een muur van 22 graden legt dan voelt dat koud aan. Het draagt echter wel bij aan het gevoel van comfort. Want hoe hoger het verschil in temperatuur tussen twee objecten, des te sneller de overdracht van warmte. Trek een koelkast open en je voelt direct de kou, bijvoorbeeld. Dus als de lucht in je woonkamer 22 graden is, maar de muren zijn 4 graden omdat het buiten vriest, dan voel je de warmte in de muur verdwijnen en ervaar je dat als kou, zoals je dat ook voelt bij een raam op een koude dag.

Het idee van massa opwarmen heeft dus voornamelijk te maken met comfort, maar ook dat wanneer de massa éénmaal warm genoeg is, de airco minder hard hoeft te werken omdat er ook warmte wordt afgegeven door de muren, meubels, etc. Dat betekent dat de airco niet 's ochtends hoeft te pieken, wat zich op lange termijn mogelijk vertaalt naar minder verbruik dan aan/uit schakelen.

Maar goed, dat is de theorie. De praktijk is uiteindelijk voor iedereen anders en erg onderhevig aan persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@TigerXtrm Lijkt me geen theorie. Stook maar eens met vloerverwarming met forse verlaging als je bijvoorbeeld een paar dagen weg bent. Je bent een eeuwigheid bezig om het binnen weer lekker te krijgen.

Ik heb hier ook een houtkachel van ik meen 6kW. Als ik die aanzet is het binnen no time behaaglijk binnen. Niet zo gek met stralingswarmte en een stooktemperatuur van zo'n 300 graden in de stookkamer. Is gewoon een hele andere manier van verwarmen net als met radiatoren over de hele ruimte die in het ideaal plaatje 40/50 graden zijn maar bij de meeste 70/80 graden. Die stralen ook zo lekker af dus het voelt sneller aangenaam.

En tja....comfort mag toch ook nog wat kosten. Dus als het al niet zuiniger is dan is het maar zo, maar ik betwijfel het. Maar je unit op 21 graden in de nacht is wel wat overdreven.

Maar ik heb het hele topic doorgelezen en volgens mij is dit al heel vaak voorbij gekomen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2020 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TigerXtrm
Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:43:
@TigerXtrm Lijkt me geen theorie. Stook maar eens met vloerverwarming met forse verlaging als je bijvoorbeeld een paar dagen weg bent. Je bent een eeuwigheid bezig om het binnen weer lekker te krijgen.
Natuurkunde staat uiteraard niet ter discussie, maar in de praktijk ervaart iedereen zoiets natuurlijk anders.

Als het gaat om pure zuinigheid dan is het natuurlijk wel accuraat om te zeggen dat continu doorstoken meer energie kost dan dat je hem 's nachts uit of lager zet, ook dat is gewoon pure natuurkunde. Maar hoe comfort wordt ervaren is subjectief. Sommige mensen zitten graag met 22 graden in een t-shirt, en anderen vinden het prima om bij 20 graden met een dikke trui op de bank te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-09 15:02

wmc

Ik ben zelf aan het kijken naar een lucht-lucht warmtepomp om gebruik te kunnen maken van het overschot aan PV op mijn dak. Ideaal gezien zou ik een buitenunit en minimaal twee binnenunits willen monteren. Het valt me echter op dat de systemen uit de startpost met een hoge COP enkel lever zijn als single-splits.

Is het in mijn geval gunstiger om twee units (een boven, een beneden) te kiezen in plaats van een multi-split met lagere efficiency of mis ik ergens iets en zijn er ook multi-splits met een COP>5 te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@wmc Singles zijn altijd zuiniger. Moduleren ook verder terug. Zeker als je op een duo er maar 1 aan hebt staan. Heb je plaats voor 2 singles? Doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2020 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@wmc de meest recente mitsubishi heavy r32 multisplitjes doen het op papier heel netjes.
https://www.coolmark.nl/m...atalogi/cat_kmt_20_21.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
wmc schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 18:30:
Ik ben zelf aan het kijken naar een lucht-lucht warmtepomp om gebruik te kunnen maken van het overschot aan PV op mijn dak. Ideaal gezien zou ik een buitenunit en minimaal twee binnenunits willen monteren. Het valt me echter op dat de systemen uit de startpost met een hoge COP enkel lever zijn als single-splits.

Is het in mijn geval gunstiger om twee units (een boven, een beneden) te kiezen in plaats van een multi-split met lagere efficiency of mis ik ergens iets en zijn er ook multi-splits met een COP>5 te krijgen?
Denk ook aan re re-sale waarde van je huis. Veel mensen vinden buiten-units lelijk. Gaat waarschijnlijk wel veranderen als heel Nederland aan de pomp gaat, maar toch minder is dan beter. Ikzelf heb er zelf wel twee staan, maar toch ter overweging.

Verder kijk naar het leidingwerk. Soms is of de single of juist de multi makkelijker qua leidingen, elektra en/of condens.

Ook zijn twee singles soms duurder dan een multi en dan ben je een eeuwigheid bezig dat terug te verdienen zeker met PW elektra terugleveringsprijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Armin schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 01:07:
[...]

Denk ook aan re re-sale waarde van je huis. Veel mensen vinden buiten-units lelijk. Gaat waarschijnlijk wel veranderen als heel Nederland aan de pomp gaat, maar toch minder is dan beter. Ikzelf heb er zelf wel twee staan, maar toch ter overweging.
Ik hoor dit wel vaker hier maar in een markt waar op dag twee 30 mensen een afspraak willen maken vraag ik me nou écht af of dit een rol speelt. Ik betwijfel het.

Ja, dat gaat ooit veranderen, maar het woningtekort zal de komende 10/20 jaar nog niet opgelost worden verwacht ik.

En ik moet de eerste goedkopere multi offerte volgens mij nog zien hier.. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-09 15:02

wmc

Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:02:
@wmc Singles zijn altijd zuiniger. Moduleren ook verder terug. Zeker als je op een duo er maar 1 aan hebt staan. Heb je plaats voor 2 singles? Doen.
Plaats zou niet zo'n issue moeten zijn. Beneden een ~3kW unit en boven een ~2kW unit zou ook goed mogelijk moeten zijn. Het enige wat een beperking kan zijn is de stroom naar beide buitenunits, bij voorkeur zou ik alles op één 16A groep willen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
2 airco's op een groep gaat wel lukken, het piekverbruik duurt hooguit enkele minuten.
Als op een airco een vermogensbeperking instelbaar is kom je niet in de problemen.
Of het elektrisch veilig is (of handig) is een ander verhaal, je hebt 2 buiten-units die een aardlekstroom kunnen veroorzaken en zoek dan maar eens uit welke :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:02:
Dit moet een beetje worden genuanceerd. In beginsel heb je gelijk, maar neem het volgende scenario: stel je hebt 2 losse splits en er wordt 2x vermogen gevraagd onder het minimum van de buitenunits. Dan heb je 2 pendelende systemen. Terwijl als dit een duosplit was geweest, dan was de kans heel groot geweest dat de gecombineerde vraag wél boven het (iets hogere) minimum afgiftevermogen van de duo uit was gekomen.

Wel een ander voordeel van losse singles is dat je die ook los van elkaar kunt bedienen in wat normaalgesproken conflicterende bedrijfsmodi zijn. Ik slaap bijvoorbeeld graag koud, maar mijn andere ruimtes houd ik juist graag enigszins op temperatuur. Met een normale multisplit kan dat niet. Zelfs niet verwarmen + elders ventileren (circuleren, maar goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En weer een artikel https://www.nu.nl/klimaat die onze geliefde warmtepomp zwart maakt. Koelen kost helemaal niets als je de besparing haalt uit verwarmen tov verwarmen met gas. Nee, maar een L/W warmtepomp is helemaal top. 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2020 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik zit even met een keuze dilemma:
Onze 3 slaapkamers worden voorzien van L/L units, allemaal SRK20ZSX-W (=2KW) units
Daarnaast krijgt de benedenverdieping een 5KW kanaalunit (FDUM50).
De volgende opties heb ik:
  1. 2x2
  2. 1x3 + single split kanaal
  3. 1x4
2 Slaapkamers worden ermee verwarmd en gekoeld, benedenverdieping is alleen koelen, en de 3e slaapkamer ook alleen koelen.
Wat ik zoveel mogelijk wil voorkomen is gependel door een te hoog minimum vermogen op de slaapkamers. Dat zal bij koelen niet spelen maar bij verwarmen wel is mijn verwachting.

Optie 1:
2x MHI 50ZS-W Verwarmen(1,0~7,5) (triple split ingezet als dual split)
2 slaapkamers komen op één buitenunit en één slaapkamer + kanaalunit op de andere

Optie 2:
1x MHI 50ZS-W Verwarmen (1,0~7,8) (triple split)
1x MHI 50ZSX-W1 FDUM50VH kanaalunit (single split)

Optie 3:
1x MHI 80ZS-W Verwarmen (1,1~9,8) (quatro split)

Voor alle 3 opties geldt, minimum afgifte vermogen (verwarmen):
1 unit aan 1KW,
2 unit aan 1,2KW (verdeeld over 2 units)

Wat wel verschilt is het minimum opgenomen vermogen bij vermogen:
MHI 50ZS-W 1 unit: 320W - 2 units: 290W
MHI 80ZS-W 1 unit: 390W - 2 units: 350W

Voor verwarmen is het aannemelijk dat er 2 binnen units op de slaapkamers tegelijk aan het werk zijn, prijstechnisch ligt het heel dicht bij elkaar. Qua minimum afgifte/opname op papier zit het ook heel dicht bij elkaar. Wat zou de beste optie zijn?
De prijzen van de 3 opties ontlopen elkaar nog geen 100 euro.
Nadeeltje van de 1x4 buitenunit is 2DB meer geluid

[ Voor 10% gewijzigd door Appie Heijn op 14-10-2020 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
Verwijderd schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:27:
En weer een artikel https://www.nu.nl/klimaat...p.html#coral_talk_wrapper die onze geliefde warmtepomp zwart maakt. Koelen kost helemaal niets als je de besparing haalt uit verwarmen tov verwarmen met gas. Nee, maar een L/W warmtepomp is helemaal top. 8)7
Volgens mij lees je wat je wil lezen. Dat artikel noemt airco's welgeteld twee keer, en nergens komt het rendement ter sprake. Er wordt alleen gezegd dat ze samen erg veel elektriciteit verbruiken, en dat is natuurlijk ook niet gelogen. De kilowatt uren vliegen je immers om de oren in dit topic :+

Het artikel tekent wel een vreemd beeld waarbij gedaan wordt alsof 'groene stroom' iets tastbaars is wat gereserveerd wordt en via een privé netwerk bij datacenters en airconditioners terecht komt, wat natuurlijk volkomen onzin is. Het is geen wedstrijd tussen groen en grijs. Het gaat om de totale capaciteit van het netwerk, en hoeveel van die capaciteit groen is. Wie of wat het gebruikt is grotendeels irrelevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Armin schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 01:07:
[...]

Maar koelen tijdens de hittegolven in de zomer is toch echt een dikke pluspunt, dat kun je altijd aandragen dan veranderd het zaakje al snel, vooral op de slaapkamers.

En laat die hittegolven nou steeds extremer worden.
Het is niet meer "een paar dagen" warm weer zoals vroeger.

Ik vind een buitenunit ook "lelijk" maar dat veranderd heel snel als je weet wat je ermee kan.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 14-10-2020 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TigerXtrm schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:23:
[...]

Volgens mij lees je wat je wil lezen. Dat artikel noemt airco's welgeteld twee keer, en nergens komt het rendement ter sprake. Er wordt alleen gezegd dat ze samen erg veel elektriciteit verbruiken, en dat is natuurlijk ook niet gelogen. De kilowatt uren vliegen je immers om de oren in dit topic :+

Het artikel tekent wel een vreemd beeld waarbij gedaan wordt alsof 'groene stroom' iets tastbaars is wat gereserveerd wordt en via een privé netwerk bij datacenters en airconditioners terecht komt, wat natuurlijk volkomen onzin is. Het is geen wedstrijd tussen groen en grijs. Het gaat om de totale capaciteit van het netwerk, en hoeveel van die capaciteit groen is. Wie of wat het gebruikt is grotendeels irrelevant.
Gisteren 1kWh hier verbruikt. Hoezo vliegen de uren om je hoofd? Je moet het afzetten tegen verwarmen met gas en dan is het belachelijk zuinig. En die besparing kan in gemakkelijk mee koelen en dan hou ik nog over tov gas stoken en niet koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Met zonnepanelen is dat koelen alleen maar een gunst, wat naar de airco gaat voed je niet in.
Een L/W wp is behoorlijk beperkt wat koelen betreft en dan heb ik het nog niet over het lage rendement.
Nadenken is lastig, populistisch geroep niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
Verwijderd schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 11:32:
[...]

Gisteren 1kWh hier verbruikt. Hoezo vliegen de uren om je hoofd? Je moet het afzetten tegen verwarmen met gas en dan is het belachelijk zuinig. En die besparing kan in gemakkelijk mee koelen en dan hou ik nog over tov gas stoken en niet koelen.
Je hebt gelijk, maar dat is niet waar het artikel over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-08 15:19
revolution-nl schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:01:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat die warmte nog steeds in je gebouw zit. Tenzij je wel heel dikke betonnen of bakstenen muren hebt (paar meter? :p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-08 15:19
TigerXtrm schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:19:
[...]

Maar het omgekeerde is ook waar. Als iets warms in aanraking komt met iets kouds dan wordt de warmte afgegeven tot het temperatuurverschil 0 is. Dat wil dus zeggen dat als het buiten 6 graden is, maar je stookt wel je woonkamer warm tot 22 graden, de muren ook warmte opnemen tot ze net zo warm zijn als de ruimte. Uiteraard verliezen buitenmuren ook warmte naar buiten, maar dat is waar goede isolatie om de hoek komt. Maar dit is de reden dat je je huis in de zomer amper afgekoeld krijgt, ook al zet je alle ramen open 's avonds. Door de hitte buiten neemt de massa zoveel warmte op dat je dat niet in één nacht kwijt kan.

[...]
En dat er in de zomer vaak weinig of geen wind staat. Er is dus geen flow van koelere lucht die de warmte gemakkelijker uit de massa kan nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
TigerXtrm schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:19:
[...]

De wetten van thermodynamica zijn in dat opzicht vrij simpel. Als iets kouds in aanraking komt met iets warms dan zal die warmte geabsorbeerd worden tot het temperatuurverschil 0 is. Dat wil dus zeggen dat als het buiten 6 graden is, en je zou niet stoken, de massa van je muren na verloopt van tijd afkoelt naar 6 graden.

De reden dat je denkt dat je het verschil niet kan voelen is omdat jouw lichaam 37 graden is. Als jij je hand op een muur van 22 graden legt dan voelt dat koud aan. Het draagt echter wel bij aan het gevoel van comfort. Want hoe hoger het verschil in temperatuur tussen twee objecten, des te sneller de overdracht van warmte. Trek een koelkast open en je voelt direct de kou, bijvoorbeeld. Dus als de lucht in je woonkamer 22 graden is, maar de muren zijn 4 graden omdat het buiten vriest, dan voel je de warmte in de muur verdwijnen en ervaar je dat als kou, zoals je dat ook voelt bij een raam op een koude dag.

Het idee van massa opwarmen heeft dus voornamelijk te maken met comfort, maar ook dat wanneer de massa éénmaal warm genoeg is, de airco minder hard hoeft te werken omdat er ook warmte wordt afgegeven door de muren, meubels, etc. Dat betekent dat de airco niet 's ochtends hoeft te pieken, wat zich op lange termijn mogelijk vertaalt naar minder verbruik dan aan/uit schakelen.

Maar goed, dat is de theorie. De praktijk is uiteindelijk voor iedereen anders en erg onderhevig aan persoonlijke voorkeur.
Natuurlijk probeert energie/hitte zich altijd uit te balanceren, maar mijn punt is meer dat je niet echt van opwarming van massa kunt spreken als de massa onder ideale omstandigheden slechts een graad of 23 kan worden. Ik zou dat meer "op temperatuur houden" willen noemen dan echt opwarmen. In de volksmond spreekt men toch pas van opwarmen als het boven de kamertemperatuur uitkomt in deze context lijkt me. Maar goed, dat is natuurlijk een definitiekwestie die op zich niet belangrijk is.

Technisch gezien klopt het natuurlijk dat het betekent dat het eerder de temperatuur van de binnenlucht aan zal nemen dan die van de buitenlucht (dus in die zin warmt het op). Echter zit daar dankzij isolatie echt een dik vertragende factor in, zoals je zelf al aangeeft.

Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat de bewering dat je geen nachtverlaging toe zou moeten passen met luchtverwarming me een beetje vreemd overkomt. Met nachtverlaging zal ook de massa misschien een paar graden afkoelen, net als de binnentemperatuur, maar, ehh, so what? Onder normale omstandigheden weegt die 8 uur dat je zo goed als 0 kWh gebruikt echt wel op tegen de energie die je erin moet steken in de ochtend tegen inderdaad een iets lagere COP. En zelfs dat valt erg mee want we hebben het over een delta T van 2-3 graden.. En ik veel warmtepompen hebben een "Eco"-stand, net als mijn Daikin, waarmee die piekvraag iets wordt uitgesmeerd, wat de COP ten goede komt. Daarnaast is de energieoverdracht zoals je zelf ook al aangaf lager met een lager temperatuurdifferentiaal. Dus een nachtverlaging zorgt ervoor dat het energieverlies minder snel gaat.

Ik snap het "massa"-argument wel, maar dat is voornamelijk van toepassing als we het hebben over een "echte" opwarming, dus een vloer waar water van 35 graden doorheen wordt gepompt. Of muren waar in de zomer de zon van plaatselijk 40-45 graden op staat te branden.. Bovendien is het bij een vloerverwarming zo dat je eerst de massa op moet warmen en dan pas echt toekomt aan de lucht. Bij luchtverwarming is dat andersom.

Het gaat dus niet om hoe ik warmte ervaar, omdat ik altijd op dezelfde tijd wakker word en met schema's werk, is het laten we zeggen om 07:00 in de ochtend altijd even warm, ongeacht of het de 8 uur daarvoor ook zo warm is geweest/gebleven of dat het een graad of 3 is afgekoeld en het tussen 06:30 en 07:00 weer terug is opgewarmd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@HarmoniousVibe We gaan het hier zo zien. Eens in de zoveel tijd toch maar eens goed luchten zoals vandaag. Alle ramen en deuren staan hier nu een tijd open en de temperatuur dropt hard nu. Vannacht 0,2 kWh nodig gehad op setting 17 graden. Is durf te wedden dat ik straks, als ik de unit op 19 graden zet, zo 0,8 kwH nodig heb om de boel weer op te stoken terwijl ik gisteren 0,9 kWh heb verbruikt op de hele dag.

Laat het over een paar uur weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Mooi zuinig hoor. Hier heeft gisteren een deel van de dag de zon het werk gedaan, de rest van de dag staat de Daikin op 19 graden te verwarmen. 's nachts verlaag ik nu naar 17,5, maar als ik in Enelogic kijk, slaat hij niet aan volgens mij. Verbruik in de Daikin app was die dag 2,3 kWh.

19 graden op de Daikin is trouwens 21 op de woonkamer themostaat en dat is precies aangenaam.

Stel ik kom per week op 20 kWh uit dan ben ik dik tevreden. Bij 26 weken verwarmen (wat volgens mij heel ruim is) is dat een verbruik van 520 kWh wat neer komt op 9 euro per maand (gemeten over 12 maanden). En waarschijnlijk dus 0 euro vanwege de overcapaciteit aan zonnepanelen sinds mei jl (als de zon meewerkt).

Ik verwacht met kouder weer wel een iets hoger verbruik, maar dat trekken we ook nog wel.

[ Voor 6% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 14-10-2020 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@BeQuietAndDrive Hier is 19 graden beneden ook 21 graden. Boven daar integen moet ik hem vreemd genoeg boven op 19 zetten om 20 te krijgen. Zoon zit boven te studeren en als ik hem daar op 17 zet doet hij niets terwijl hier beneden het op 17 dan weer 20,5 wordt. Gisteren hier ook dat lage verbruik door de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Het enige is wel dat hij vrij lang blijft doorblazen bij hogere temperaturen. De zon staat erop en de boel warmt lekker op, 21,5 op de kamerthermostaat. Daikin gaat niet uit, ik moet hem van 19 naar 18 graden terugzetten tot hij stopt. Zet ik hem daarna terug op 19, blijft hij uitgeschakeld.

Later op de dag zakt de temperatuur, maar dan zal hij altijd te laat weer aanslaan vind ik. Dan zet ik hem naar 20 om hem 'aan te trappen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:01
Ik kom deze dagen voor de benedenverdieping uit of 2-3 kWh per dag op 21 graden. Huis is 8,5x5,5 meter en heeft weinig isolatie, wel (oud) dubbel glas.
Lijkt me toch redelijk netjes. Airco is een LG S12ET.
Als de kamer op temperatuur is zie je hem zakken naar (ik denk) het minimum verbruik van 180 watt.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Headshot_NL schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:51:
Ik kom deze dagen voor de benedenverdieping uit of 2-3 kWh per dag op 21 graden. Huis is 8,5x5,5 meter en heeft weinig isolatie, wel (oud) dubbel glas.
Lijkt me toch redelijk netjes. Airco is een LG S12ET.
Als de kamer op temperatuur is zie je hem zakken naar (ik denk) het minimum verbruik van 180 watt.
Lijkt mij een keurig verbruik wat in een lijn is met het gemiddelde verbruik hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:01
Ik zag dat er voor verschillende modellen ook grafieken te vinden zijn met de efficiëntie bij lagere temperaturen. Zo kan ik misschien achterhalen of en wanneer ik zou moeten overschakelen naar verwarmen met de CV.

Daarin moet ik wel meenemen dat ik volgens mijn grove berekeningen een overschot heb van bijna 2000 kWh door de panelen.
Op de LG website kan ik hier niks over vinden. Zowel voor de S12ET als de S09ET.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
77m3 tussenwoning houtskeletbouw
Verbruik 3,6kwh, stooktemp 22c
Woning prima geïsoleerd.

Vandaag zat die op,1, 0 kwh.
Als het kouder wordt is het verbruik niet overdreven meer.

Snachts staat die uit, met deze temperaturen nog niet nuttig, pas als het huis verder afkoelt wordt daar naar gekeken om aan te laten met kleine nachtverlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Misschien is het wel een idee om een centraal WP verbruik topic te openen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@revolution-nl Je bedoelt centraal L/L ? Omdat er ook Airco is? Er is toch ook al W/W en L/W? Alleen WP wordt een beetje een zooitje met 3 varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Headshot_NL schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:22:
Ik zag dat er voor verschillende modellen ook grafieken te vinden zijn met de efficiëntie bij lagere temperaturen. Zo kan ik misschien achterhalen of en wanneer ik zou moeten overschakelen naar verwarmen met de CV.

Daarin moet ik wel meenemen dat ik volgens mijn grove berekeningen een overschot heb van bijna 2000 kWh door de panelen.
Op de LG website kan ik hier niks over vinden. Zowel voor de S12ET als de S09ET.
Hou ook rekening met je capaciteitstarief onder de 500m3 gas. Dat wordt lager dan.
Pagina: 1 ... 101 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2