Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.090.673 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:57

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Verwijderd schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 23:21:
@DeadLock Afstandsbediening niet gebruiken. Alleen app. App gebruik reageert de remote niet op, omgekeerd wel. Werkt verwarrend. Als je graad verhoogt tijdens schema, zal tijdens een blok zelf moeten verlagen en anders na een blok volgt hij schema vanzelf. Ik heb de schema's zelf in Domoticz gezet want vond dat niet praktisch werken. Gebruik eigenlijk alleen maar Domoticz. Eco standen.... ik vind het onzin zoals hierboven toegelicht.
Wat ik dan wel weer gek vindt aan die app bij mij: de unit is aangezet met de afstandsbediening en verwarmd nu op een ingestelde temperatuur van 21,5 graden. De app zegt dat hij nu 23 graden binnen meet, en ingesteld staat op 21 graden (tenzij je het detailscherm opent, dan zegt hij dat hij staat ingesteld op 22 graden :? ).

Los van deze inconsequentheid, had hij in alle gevallen eigenlijk al moeten zeggen 'temperatuur bereikt (want 23 graden kennelijk), dus ik sla af. Gebeurt niet. Spoiler alert: het is ook helemaal geen 23 graden beneden, maar goed dat weet de unit kennelijk niet.

Hij slaat trouwens wel af op momenten hoor, dus dat systeem werkt wel. Maar ik mis de logica.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Bestaan er airco's zonder zo'n grote binnen-unit? M'n ouders willen in de zomer een koele slaapkamer en daar is zo'n binnen-unit niet zo erg maar ze willen ook deels te woonkamer koeler kunnen maken (en in winter de woonkamer ook verwarmen) maar zo'n binnen-unit zal daar erg vloeken. Zijn daar oplossingen voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-09 14:20
Waterkoker schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:17:
Bestaan er airco's zonder zo'n grote binnen-unit? M'n ouders willen in de zomer een koele slaapkamer en daar is zo'n binnen-unit niet zo erg maar ze willen ook deels te woonkamer koeler kunnen maken (en in winter de woonkamer ook verwarmen) maar zo'n binnen-unit zal daar erg vloeken. Zijn daar oplossingen voor?
Ja kanaalairco dan zit de binnenunit elders in de woning maar heb je roosters, echter vergt veel verbouwingswerkzaamheden en een buizentraject in je woning.
Er zijn ook vloermodellen zoals de Daikin Vloermodel FVXM-25F + 25N9 Bluevolution, lijkt op een radiator.

Binnenunit zit gewoon tussen de oren in begin valt het erg op en na 2 weken niet meer, er zitten wel hele mooie binnenunits tussen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

mr_evil08 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:04:
[...]
Binnenunit zit gewoon tussen de oren in begin valt het erg op en na 2 weken niet meer, er zitten wel hele mooie binnenunits tussen.
Mijn mening. Na 2 weken (probeer) je er niet meer op te focussen. 8) En nee, er zijn geen mooie units, alleen minder lelijke. :+

Typisch dat de meerderheid van NL wel zijn woonkamer vol heeft hangen met "mooie" radiatoren, maar 1 unit een ramp vinden. Ik vind een bloedheet huis in de zomer en een te hoge energierekening voor verwarmen veel erger. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
Vraagje, als ik in de combination tabel voor de 2MXM-M kijk, geeft de Min. Power Input [kW] dan aan wat de installatie ten alle tijde minimaal verbruikt bij warmtevraag?

In mijn geval zou dat dus 1.5+3.5 zijn met minimaal 0,24kW. Betekent dit dat als er een binnenunit aanstaat om te verwarmen, die altijd minimaal 240 watt trekt? Ligt dit in de praktijk hoger/lager?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyIwwTdxN_TwJJJDmK5W_ocQ4Cg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/recQz976yTcJUJOx9JIhVZ3V.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 15:49
Hier een Daikin Perfera airco FTXM-35-N

Stel ik in op 17.5 graden, dan komt de cv thermostaat uiteindelijk op 21.5 graden uit (zit om de hoek in L-vormige kamer). Als ik de Daikin hoger zet, wordt het echt te warm.
Best wel groot verschil eigenlijk. Binnenunit blaast zoveel mogelijk omlaag, schuin richting de muur (en bankstel 5m verderop).

Laatste paar dagen ca. 2kWh per dag, met klein uurtje in de ochtend, en 6 uurtjes 's-avonds verwarmen.

CV zet ik alleen aan als er natte schoenen en jassen moeten drogen bij regen. Convector put (getweaked met lagere toevoer temp en 12x 14cm fans voor hogere flow) is prima droog locatie

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@rsbroer CV thermostaten geven bijna nooit de juiste temperatuur aan. Die heb ik hier bijgesteld middels meten met een Crest Thermometer gekoppeld aan Domoticz op verschillende plaatsen in de woonkamer leggen en daar een gemiddelde van genomen waarbij ik dan ook weer zoveel mogelijk rekening heb gehouden met de plek waar we het meest zitten. Afwijking 1,5 graad.

@TigerXtrm Als hij minimaal moet verwarmen zal dat 240 zijn ja. Is dat teveel dan gaat hij aan/uit. Of dat bij jou gebeurd en of hij meer trekt zal liggen aan de ruimte, isolatie, wind buiten, zoninstraling (zoals nu hier 22 graden door de zon), nachtelijke verlaging etc etc. Bij echte kou buiten trekt hij echt wel meer.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2020 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 15:49
Verwijderd schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:25:
@rsbroer CV thermostaten geven bijna nooit de juiste temperatuur aan. Die heb ik hier bijgesteld middels meten met een Crest Thermometer gekoppeld aan Domoticz op verschillende plaatsen in de woonkamer leggen en daar een gemiddelde van genomen waarbij ik dan ook weer zoveel mogelijk rekening heb gehouden met de plek waar we het meest zitten. Afwijking 1,5 graad.
Qua perceptie hebben we dezelfde warmte/temp indien de CV zou verwarmen op 21.5 graad :X

De Daikin zal heus wel lokaal iets lagers meten en daarop regelen.
Ik verwacht zelfs dat ie niet perse op temp alleen regelt maar ook op de derivative / tempverandering per tijdseenheid.

Nu nog de "partner" uitleggen dat 18 graad meer dan voldoende is, het klinkt niet echt logisch 8)7

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-09 12:53
Verwijderd schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 23:41:
@PentaClover Je hebt beneden dan een 5? Is ook wel erg weinig voor je oppervlakte. Hier een 4,2. Niet zo gek dat hij dan hard staat te blazen. Ik zou er een 3 bij hangen.
Dat valt nu nog wel mee, voor mijn hele huis heb ik ~ 6kW nodig rond een buiten temperatuur van 0oC. Het probleem is vooral de regeling die Daikin voor verwarmen in de units heeft zitten, die is voor de combinatie van mijn buiten unit + binnen units gericht op zo snel mogelijk warm maken, niet op zo zuinig mogelijk. Zonder de Eco stand op low, is de uitblaas temperatuur ook ~55oC, dat is natuurlijk killing voor de COP.
mr_evil08 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:38:
[...]
@PentaClover Reactie op> Hmm dan kom ik op ruim 45 kW uit voor mijn huis ...das precies het vermogen van mijn CV ketel,
komt door je tapwater, hoe hoger CW waarde des te meer CV vermogen,
Inderdaad, dat zei ik ook al een paar posts later :)
mr_evil08 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:38:
[...]
ketels hebben eerder problemen met het minimale vermogen in de beter geisoleerde huizen dan het maximale maar omdat het een watertraject is vormt dat een mooi "buffer" wat luchtverwarming dus vrijwel niet heeft.
Als luchtverwarming afslaat merk je direct als vloerverwarming/radiatoren afslaan blijft het nog wel een tijd "nagloeien" en merk je dus niet, radiatorvermogen zegt weinig dikke radiatoren geplaatst wordt gedaan zodat de ketel zuiniger kan stoken op lagere watertemperaturen, die 45Kw vermogen klopt dus niet helemaal, het zou eerder rond 8-16Kw zijn.
Mijn afgifte vermogen is rond de 10 kW met Ta=35oC & Tr=25oC, en dat is ook het minimum dat de ketel kan terug moduleren (10.5 kW). Bij een Ta=60oC & Tr=45oC is dat 25.8 kW en bij Bij een Ta=80oC & Tr=60oC is dat 34.9 kW (Hierbij ga ik er vanuit dat ik in de vloer beneden niet meer dan 40oC water wil hebben)

Met een Ta=35oC & Tr=25oC waarmee ik afgelopen jaar continue heb verwarmd, spreek je niet echt meer van "nagloeien" en merk je vooral dat de massa van het huis op temperatuur is/blijft.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
Verwijderd schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:25:
@TigerXtrm Als hij minimaal moet verwarmen zal dat 240 zijn ja. Is dat teveel dan gaat hij aan/uit. Of dat bij jou gebeurd en of hij meer trekt zal liggen aan de ruimte, isolatie, wind buiten, zoninstraling (zoals nu hier 22 graden door de zon), nachtelijke verlaging etc etc. Bij echte kou buiten trekt hij echt wel meer.
Ik vraag het voornamelijk omdat ik in het topic veel heb gelezen over pendelen, te zware buitenunits, abnormaal hoog verbruik bij minimale afname, etc. Echter lijkt 240 watt mij vrij redelijk als om minimaal vermogen gaat. Ik begrijp uiteraard dat het verbruik bij normaal verwarmen wel hoger zal liggen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
vinom schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:00:
[...]

Thanks, hij laat wat zien in Domoticz! Ik heb een dummy sensor aangemaakt met electric+counter alleen ik heb bijvoorbeeld gisteren 3,7 kWh verbruikt en dit geeft ie aan als 0,3700. Hoe is dat bij jou?
Ah als je een electric + counter gebruikt, dan moet er ook een getal voor momentaan vermogen meegeven worden in de update, die hebben we niet, maar daar kan ook 0 voor ingevuld worden.

Dan worden de update regels in het script:
code:
1
2
3
curl -k -s "http://localhost:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=89&nvalue=0&svalue=0;$(echo $ToDaysCoolingPower)00"

curl -k -s "http://localhost:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=??&nvalue=0&svalue=0;$(echo $ToDaysHeatingPower)00"

Of anders een gewone counter gebruiken, daaraan geef je alleen het aantal Wh mee.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:30
PentaClover schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:30:
[...]

Ah als je een electric + counter gebruikt, dan moet er ook een getal voor momentaan vermogen meegeven worden in de update, die hebben we niet, maar daar kan ook 0 voor ingevuld worden.

Dan worden de update regels in het script:
code:
1
2
3
curl -k -s "http://localhost:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=89&nvalue=0&svalue=0;$(echo $ToDaysCoolingPower)00"

curl -k -s "http://localhost:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=??&nvalue=0&svalue=0;$(echo $ToDaysHeatingPower)00"

Of anders een gewone counter gebruiken, daaraan geef je alleen het aantal Wh mee.
Nice, gewone counter werkt goed inderdaad en anders je script hierboven. Danku!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:50

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Waterkoker schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:17:
Naast de prima kanaal airco oplossing is er een monoblock die je buiten plaatst en geen echte binnen unit heeft.

https://www.minirooftop.nl/

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 06-10-2020 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TigerXtrm schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:01:
[...]

Ik vraag het voornamelijk omdat ik in het topic veel heb gelezen over pendelen, te zware buitenunits, abnormaal hoog verbruik bij minimale afname, etc. Echter lijkt 240 watt mij vrij redelijk als om minimaal vermogen gaat. Ik begrijp uiteraard dat het verbruik bij normaal verwarmen wel hoger zal liggen :P
Pendelen zal je vooral krijgen bij de forse multi's voor bijv 3 of 4 units. Als je er dan bijvoorbeeld maar 1 aan zet in de woonkamer met minimale vraag is vaak het minimale vermogen te hoog. DE reden dat bij mij beneden hij op een single zit. Boven 2 op een multi omdat nu er beneden wel al een beetje wordt verwarmd, boven niet. Is dus afhankelijk van je gebruik en warmtevraag binnen je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 26-09 10:33
rsbroer schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:05:
Hier een Daikin Perfera airco FTXM-35-N

[...]

Laatste paar dagen ca. 2kWh per dag, met klein uurtje in de ochtend, en 6 uurtjes 's-avonds verwarmen.
Ik doe ook zoiets qua verbruik. Misschien iets meer. Ook met een 3,5kW Perfera. Wel in multisplit maar boven staat alles uit.

Ben vanaf vanochtend 10 uur op lucht aan het "stoken". Het was toen 19.5 volgens de thermostaat van de CV. Het setpoint heb ik een beetje lopen verzetten af en toe maar altijd tussen de 23 en 20. De teller staat nu op 2,5 kWh.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Verwijderd schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:51:
[...]

0,5? Ik heb hier toch al zo'n 2 per dag verstookt van het weekend. Overdag 21 binnen en in de avond naar 22. Maar ja, wat is €0,44 per dag. Een kuub gas kost al snel €0,72.

@vinom Heb dat script ook ergens gezien. Hoe zet je dat in Domoticz? Zou helemaal ideaal zijn zonder stekkers. Lees je toch gewoon via Wifi connector uit?
Ik lees in dit geval inderdaad de WiFi connector uit. Er zijn een aantal commando's waarmee je status kan opvragen, zoals verbruik, stand. Je slaat het script op, op je Raspberry Pi en laat deze uitvoeren om het uur, of wat je wilt. In Domoticz maak je een dummy device aan waar het script zijn data naartoe stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HarmoniousVibe schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:21:
[...]

Ik doe ook zoiets qua verbruik. Misschien iets meer. Ook met een 3,5kW Perfera. Wel in multisplit maar boven staat alles uit.

Ben vanaf vanochtend 10 uur op lucht aan het "stoken". Het was toen 19.5 volgens de thermostaat van de CV. Het setpoint heb ik een beetje lopen verzetten af en toe maar altijd tussen de 23 en 20. De teller staat nu op 2,5 kWh.
Hier staat hij heel de dag aan. Binnen 21 graden overdag, avond 22 graden. Van het weekend 2,9 per dag met een Perfera 4,2. Ik zou gewoon niet verlagen. Opstoken kost altijd Kw. Vandaag 0,6 en 22 graden binnen. Zalig een huis op het zuiden met zon. :Y

@vinom Heb via DM een instructie gekregen. Ga er eens induiken. Waar vind je al die commando's dan?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2020 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-09 18:52
royaljoop schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:43:
@pentaw1nz Als er een stekker aan je L/L zit kun je de Fibaro dit oplossen.
Dar is namelijk een tussen stekker waarmee je de installatie aan en uit kunt zetten, maar ook je verbruik kunt meten. Vanuit Iungo kun je zelfs tijden instelleren wanneer de installatie in bedrijf moet zijn etc.
Heb zon slimme stekker aangeschaft. Leuk om te zien. L/L op 22 graden, ventilator op stand 3 doet hij zo tussen de 200 en 300 watt. Buiten temp 14.
Wat wel opvalt is dat hij bij bereiken temperatuur even uit gaat, en als hij het later weer oppakt doet hij een paar seconden 700 watt. Waarschijnlijk om op te warmen voordat hij gaat blazen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Verwijderd schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:43:
[...]

Hier staat hij heel de dag aan. Binnen 21 graden overdag, avond 22 graden. Van het weekend 2,9 per dag met een Perfera 4,2. Ik zou gewoon niet verlagen. Opstoken kost altijd Kw. Vandaag 0,6 en 22 graden binnen. Zalig een huis op het zuiden met zon. :Y

@vinom Heb via DM een instructie gekregen. Ga er eens induiken. Waar vind je al die commando's dan?
https://github.com/ael-code/daikin-control

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
PentaClover schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:59:
[...]

Dat valt nu nog wel mee, voor mijn hele huis heb ik ~ 6kW nodig rond een buiten temperatuur van 0oC. Het probleem is vooral de regeling die Daikin voor verwarmen in de units heeft zitten, die is voor de combinatie van mijn buiten unit + binnen units gericht op zo snel mogelijk warm maken, niet op zo zuinig mogelijk. Zonder de Eco stand op low, is de uitblaas temperatuur ook ~55oC, dat is natuurlijk killing voor de COP.
Meen je dat nou?
Ik meet maar 32,8c Overgens 55c uitblaast lijkt me ook sterk volgensmij kan dat niet eens hoger dan 45c in praktijk, waar meet je dat?

Ik heb een ir meter maar veel verder dan 35c gaat het niet in praktijk kwa uitblaastemp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-09 11:10
De US lijkt hem voor mij niet te worden met de verhalen over de reparaties en het verschil in kosten wat ik er met mijn lage gasverbruik niet uit ga halen.

Heeft iemand een nieuwe versie van de Daikin generator link?

De oude is helaas kapot:
http://be.intpre.daikineurope.com/nl/energielabel/lot10/

Ben nu aan het kijken hoeveel het in verbruik/COP scheelt in de volgende scenario's:
FTXM35N/RXM35N (single split)
FTXP35M/FTXM20M/2MXM40M (multisplit)

Lijkt me niet dat er erg veel efficiëntie verschil mag zitten tussen de buiten modules RXM35N en 2MXM40M.

Wat is het verschil tussen de M en N versie?
Zag dat ze beide als multisplit worden genoemd, is de wifi module het verschil of zijn er meer verschillen?Kwam ook ergens iets tegen dat 1 tot -25 nog kon verwarmen maar sommige specs op sites lijken mekaar tegen te spreken.

Verder kwam ik deze combi tabel in dit topic tegen, ik vroeg me af bij welke temperaturen deze gegevens zijn.
Is dit buiten +7 en binnen +15 graden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLNS3W0P3H5ST21YOF21Cqnwd1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jKOQQj4nagkyqbhamHTNnYGG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Verwijderd schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:43:
[...]

Ik zal het eens proberen, maar ik kan met bijna niet voorstellen dat juist met een luchtgebaseerde verwarming een nachtverlaging geen zin heeft.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
mr_evil08 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:48:
[...]
Meen je dat nou?
Ik meet maar 32,8c Overgens 55c uitblaast lijkt me ook sterk volgensmij kan dat niet eens hoger dan 45c in praktijk, waar meet je dat?

Ik heb een ir meter maar veel verder dan 35c gaat het niet in praktijk kwa uitblaastemp.
Bij de uitblaas opening met een Fluke IR thermometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
rsbroer schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:53:
[...]

Nu nog de "partner" uitleggen dat 18 graad meer dan voldoende is, het klinkt niet echt logisch 8)7
Of dat voldoende is ligt aan de persoon wat de jaarafrekening betaald meestal, de partner vind het vaak wel best en kan nog wel een schepje bovenop met de temperatuur.

Hoor ik ook vaak bij visite bij anderen, bij ze thuis is ijskoud maar vinden het zelf warm genoeg maar bij een ander klagen dat het fris is etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mr_evil08 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:48:
[...]

Meen je dat nou?

Waarom zou dat niet kunnen? Heb hier een Haier hangen en die haalt zelfs tegen de 60 op vol vermogen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Glashelder schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:43:
[...]

Waarom zou dat niet kunnen? Heb hier een Haier hangen en die haalt zelfs tegen de 60 op vol vermogen.
De gezegde dat een WP niet hoger gaat dan temperaturen van 50c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Verwijderd schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:16:
[...]

Mijn mening. Na 2 weken (probeer) je er niet meer op te focussen. 8) En nee, er zijn geen mooie units, alleen minder lelijke. :+

Typisch dat de meerderheid van NL wel zijn woonkamer vol heeft hangen met "mooie" radiatoren, maar 1 unit een ramp vinden. Ik vind een bloedheet huis in de zomer en een te hoge energierekening voor verwarmen veel erger. :Y
Bouw je toch een houten kast omheen of een blinde muur met 2 kleine roosters voor aan/afzuiging. XD

Heb hier ook systeemplafond in badkamer dat was schrikken toen ik de woning kocht, moest eruit etc, nooit van gekomen sterker nog wij vinden het nu wel mooi en fijn, ook zeer eenvoudig schoonmaken, gelukkig nooit eruit gesloopt.

De binnenunit vinden wij ook wel leuk bij het interieur passen, het is inderdaad omdat het "afwijkend" is met alle andere huizen in Nederland, er heerst nog steeds een taboe van "luxe probleem", als hier iemand komt is het meteen ah airco lekker in de zomer, maar verwarming kijken ze je aan... Etc etc.

Het wordt ook eigenlijk nooit gepromoot dat je met lucht/lucht WP prima kan verwarmen.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 06-10-2020 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
mr_evil08 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:00:
[...]
De gezegde dat een WP niet hoger gaat dan temperaturen van 50c.
Met R32 als koelmiddel is zelfs 65oC geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HarmoniousVibe schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:07:
[...]

Ik zal het eens proberen, maar ik kan met bijna niet voorstellen dat juist met een luchtgebaseerde verwarming een nachtverlaging geen zin heeft.
Bij jou koelt de massa af. Bij mij niet. Zal vast een 0,5 schelen, maar voor €0,10 wil ik het comfort niet missen. Zeker als het straks kouder is buiten. Ik verlaag naar setting 18 is 21 graden binnen.
mr_evil08 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:13:
[...]
Bouw je toch een houten kast omheen of een blinde muur met 2 kleine roosters voor aan/afzuiging. XD
Grapjas. Een binnenunit inbouwen. Zal lekker voor flow zijn en dan heb ik een dikke houten kast schuin boven mijn tv hangen. Dat is fraai? :N

Wilde mijn buitenunit wel inbouwen maar daar ben ik ook van af gestapt ivm belemmering van luchtflow. En uiteindelijk staat het allemaal wel mooi bij ons industrieel interieur.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2020 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

mr_evil08 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:04:
[...]
Ja kanaalairco dan zit de binnenunit elders in de woning maar heb je roosters, echter vergt veel verbouwingswerkzaamheden en een buizentraject in je woning.
Er zijn ook vloermodellen zoals de Daikin Vloermodel FVXM-25F + 25N9 Bluevolution, lijkt op een radiator.

Zal inderdaad wel wennen. In de keuken hebben we een niet dragende muur met daarachter een ruimte (oude cv ketel hok) waar denk ik wel zo'n kanaalairco unit weggewerkt kan worden met een rooster naar de keuken toe.

Ik ga eens op onderzoek uit, thanks voor je tips :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:40
Waterkoker schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:37:
[...]

Zal inderdaad wel wennen. In de keuken hebben we een niet dragende muur met daarachter een ruimte (oude cv ketel hok) waar denk ik wel zo'n kanaalairco unit weggewerkt kan worden met een rooster naar de keuken toe.

Ik ga eens op onderzoek uit, thanks voor je tips :)
Ik heb hier eerder het nodige gepost over kanaalunits en de installatie ervan, misschien heb je daar nog wat aan!

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-09 14:39

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:31:
[...]

Bij jou koelt de massa af. Bij mij niet. Zal vast een 0,5 schelen, maar voor €0,10 wil ik het comfort niet missen. Zeker als het straks kouder is buiten. Ik verlaag naar setting 18 is 21 graden binnen.
Energie die je er niet in stopt kan ook niet verloren gaan, hoe lager de gemiddelde temperatuur over een etmaal hoe kleiner de DT hoe lager het verlies. Met een warmtepomp heb je dan ook nog eens het element COP wat in de nacht bij lagere buitentemperaturen kleiner is.

Is 24/7 verwarmen comfortabeler -> JA
Is het zuiniger -> NEE, mogelijk dat dit wel het geval is als de WP te weinig capaciteit heeft om de ruimte uiteindelijk weer op temperatuur te brengen.

Mijn schema is nu

7:30 setpoint 19c (ruimtetemperatuur 19.5)
17:00 setpoint 20 (ruimtetemperatuur 20.5)
22:30 UIT

Voordeel is dat ik geen pendel sessies heb in de nacht en de WP in de ochtend een langere sessie maakt.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:07:
[...]

Nachtverlaging heeft altijd zin bij elke woning, echter hoe ver je daarmee kan gaan licht sterk aan de isolatie.
Je zal dus de balans moeten vinden.

Slecht geisolleerde woningen kan je beter uitzetten savonds en sochtends gewoon volle bank tegenaan gooien, betere geisolleerde woningen kan je beter niet te ver laten afkoelen, maar ook beter geisolleerde woningen koelen uiteindelijk wel af, laat maar eens een week de verwarming uit als het buiten koud is dan wordt het ook wel koud en duurt het nog heel lang voordat de boel weer warm is.

Hier is het verbruik ook meer dan na 24u verwarmen(als ik tever laat afkoelen).
Meestal liet ik hem van vrijdag avond aan tot zondag avond, doordeweeks zijn wij niet thuis en vind ik het onzin om een leeg huis op temp te houden, maar heel veel bespaar ik niet als ik doorverwarm of gewoon uitzet.

Als het echt koud wordt buiten laat ik hem aan met kleine nachtverlaging, omdat anders het opstoken teveel kost en het comfort eronder lijd.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 07-10-2020 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mr_evil08 @revolution-nl Forse nachtverlaging heeft helemaal geen zin vind ik. Stoken met een vloerverwarming kan je vergelijken met L/L. Die verlaag je ook niet fors. Als je verlaagt koelen muren/meubels af. Eer dat je die weer op temperatuur hebt en die geen koudestraling meer hebben ben je zeker in koude periodes uren verder en staat je unit met hoge temperaturen (ook niet zuinig) hard te blazen. Dat ga je niet redden door een uurtje van te voren voor opstaan je unit aan te zetten. Okee, huizen met de laatste isolatienormen en HR+++ zal het vast geen probleem zijn, maar de meeste hier zullen dat niet hebben.

Van het weekend (eerste dagen stoken) heb ik in de nacht setting 18 graden, overdag 19 graden en in de avond naar 20 graden en heeft de unit een paar keer gestookt in de nacht. 2,9 kWh verbruik voor 24 uur. Tjonge jonge wat een verbruik.

Bijkomend voordeel blaast permanent op standje 1 en kan zelfs de fluisterstand aanzetten. Dat laatste doe ik niet om de warmte beter te verspreiden.

Ik betwijfel in echt koude periodes of het echt zuiniger is. Maar al is het iets zuiniger, ik ga niet alles opofferen voor iets van comfort. Je kan ook doorslaan. Denk dat de meeste hier in NL al een voorbeeld aan ons allemaal kunnen nemen zonder goede isolatie en slecht ingeregelde cv's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:33:
@mr_evil08 @revolution-nl Forse nachtverlaging heeft helemaal geen zin vind ik. Stoken met een vloerverwarming kan je vergelijken met L/L. Die verlaag je ook niet fors. Als je verlaagt koelen muren/meubels af. Eer dat je die weer op temperatuur hebt en die geen koudestraling meer hebben ben je zeker in koude periodes uren verder en staat je unit met hoge temperaturen (ook niet zuinig) hard te blazen. Dat ga je niet redden door een uurtje van te voren voor opstaan je unit aan te zetten. Okee, huizen met de laatste isolatienormen en HR+++ zal het vast geen probleem zijn, maar de meeste hier zullen dat niet hebben.

Van het weekend (eerste dagen stoken) heb ik in de nacht setting 18 graden, overdag 19 graden en in de avond naar 20 graden en heeft de unit een paar keer gestookt in de nacht. 2,9 kWh verbruik voor 24 uur. Tjonge jonge wat een verbruik.

Bijkomend voordeel blaast permanent op standje 1 en kan zelfs de fluisterstand aanzetten. Dat laatste doe ik niet om de warmte beter te verspreiden.

Ik betwijfel in echt koude periodes of het echt zuiniger is. Maar al is het iets zuiniger, ik ga niet alles opofferen voor iets van comfort. Je kan ook doorslaan. Denk dat de meeste hier in NL al een voorbeeld aan ons allemaal kunnen nemen zonder goede isolatie en slecht ingeregelde cv's.
Je hebt enkel over comfort en dat is prima :).

De comfort impact van nachtverlaging zal voor ieder huis anders zijn en zal individueel anders ervaren worden.

Er is geen goed of fout, zuiniger is het wel. Iets met law of physics ;)

Ik had gisteren na de nachtverlaging een ononderbroken verwarmingssessie van een uur op 180watt op fan stand 1 (ECO).

Ik ben benieuwd hoe het comfort is als we richting het vriespunt gaan, als 24/7 beter is voor het comfort dan kies ik daarvoor. Die stroom moet toch ergens aan opgemaakt worden :+

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 07-10-2020 13:37 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 09:09
@revolution-nl Al ga je uit van verwarmen met een verwarmingselement met COP 1 klopt je stelling. Maar een warmtepomp heeft een variërend rendement. Het kan wel eens zuiniger zijn om langzaam pruttelend (met hoge COP) het warm te houden. Dan de boel af te laten koelen en vol gas (met lagere COP) de boel weer op te warmen. De waarheid zal ergens in het midden liggen en per situatie anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:36
Ons huis wordt dermate geïsoleerd op dit moment i.c.m. het aanbrengen van WTW-D dat ik verwacht dat wij 's-nachts de L/W WP uitzetten en alleen overdag de vloer weer opwarmen, die koelt in 8-12 uur niet heel erg af namelijk.
Voor in de ochtend boost ik de woonkeuken wel met de L/L

Ben benieuwd of ik het een beetje snel ingeregeld krijg.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Klopt het trouwens dat ivm de nieuwe bouwbesluit en BENG normen het handig is om VOOR 1 jan 2020 je airco neer te zetten ivm de strengere eisen na die tijd?
Kwam hier dingen over tegen maar weet niet of dit nou wel of niet bezegeld was...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
Knoetie schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:43:
@revolution-nl Al ga je uit van verwarmen met een verwarmingselement met COP 1 klopt je stelling. Maar een warmtepomp heeft een variërend rendement. Het kan wel eens zuiniger zijn om langzaam pruttelend (met hoge COP) het warm te houden. Dan de boel af te laten koelen en vol gas (met lagere COP) de boel weer op te warmen. De waarheid zal ergens in het midden liggen en per situatie anders zijn.
Hangt ook af van het temperatuurverloop gedurende de nacht. Immers als je een masa-huis hebt zal je bij het lager zetten van de thermostaat eerst het voordeel hebben dat je muren etc opgeslagen warmte afgeven. Je warmtepomp gaat dus niet onwaarschijnlijk zelfs even geheel uit. En dat is bij de avond-temperatuur.

In de ochtend moet die massa weer opgewarmd worden en dat is bij de ochtend-temperatuur die meestal kouder is dan de avond-temperatuur. Tenzij je pas om 10 uur je nest uit komt of zo 8) Je verliest dus netto energie.

Gedurende de rest van de nacht win je echter want de zaak staat lager, en die verhouding is wat bepaald of je wint/verliest met nachtverlaging.

Moderne huizen met minder massa ivm andere bouwmaterialen of hout(skelet)bouw zal minder last van dit effect hebben en nachtverlaging sneller winst hebben. Idem met goed luchtdichte en geisoleerde huizen heeft nachtverlaging weer minder effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
Lennart_1337 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:47:
Klopt het trouwens dat ivm de nieuwe bouwbesluit en BENG normen het handig is om VOOR 1 jan 2020 je airco neer te zetten ivm de strengere eisen na die tijd?
Kwam hier dingen over tegen maar weet niet of dit nou wel of niet bezegeld was...
Bij mijn weten gaat het gelden voor bestaande en nieuwe installaties. Edit: Gaat dus alleen gelden voor nieuwe installaties, of wanneer je een wijziging aanbrengt aan een bestaande installatie. Link.

Maar die nieuwe regels zijn zo streng dat ik betwijfel of een beetje bestaande (of nieuwe) installatie er überhaupt aan kan voldoen. 35db op de erfgrens betekent bij een gemiddeld Nederlands rijtjeshuis dat alles wat aan een gevel hangt of tegen een schutting staat eigenlijk per definitie niet meer mag, omdat een beetje buitenunit makkelijk boven de 40db zit.

Ik snap de logica in ieder geval niet. Eerst met veel bombarie eisen dat iedereen binnen 10 jaar een warmtepomp in de tuin heeft, en vervolgens maak je de installatie van die warmtepompen zo goed als onmogelijk door een onrealistische geluidsnormering te maken :')

Mij gaat het in ieder geval niet lukken om nog dit jaar een unit te plaatsen dus het wordt begin volgend jaar, en dan maar hopen dat niemand gaat zeuren I guess :/

[ Voor 9% gewijzigd door TigerXtrm op 07-10-2020 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-09 19:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxFn0AQ-5X2mdmBWsqdrHsUfaf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4YaaI7BTxu2hiHOTHvGGM5oP.jpg?f=fotoalbum_large

Graag jullie mening over bovenstaand grafiek van het airco verbruik.

Is dit een typisch pendel gedrag beeld? Of iets anders?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Armin schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:00:
[...]

Hangt ook af van het temperatuurverloop gedurende de nacht. Immers als je een masa-huis hebt zal je bij het lager zetten van de thermostaat eerst het voordeel hebben dat je muren etc opgeslagen warmte afgeven. Je warmtepomp gaat dus niet onwaarschijnlijk zelfs even geheel uit. En dat is bij de avond-temperatuur.

In de ochtend moet die massa weer opgewarmd worden en dat is bij de ochtend-temperatuur die meestal kouder is dan de avond-temperatuur. Tenzij je pas om 10 uur je nest uit komt of zo 8) Je verliest dus netto energie.

Gedurende de rest van de nacht win je echter want de zaak staat lager, en die verhouding is wat bepaald of je wint/verliest met nachtverlaging.

Moderne huizen met minder massa ivm andere bouwmaterialen of hout(skelet)bouw zal minder last van dit effect hebben en nachtverlaging sneller winst hebben. Idem met goed luchtdichte en geisoleerde huizen heeft nachtverlaging weer minder effect.
Massa huis? Wat bedoel je hiermee? Ik heb een geschakelde woning met zo'n 220m2 aan muur. Is dat dan massa? Wat zijn andere bouwmaterialen?

Overigens koelt mijn huis echt niet snel af maar de ervaring leert me dat verlagen gewoon niet comfortabel is. Het was bij thuiskomst 21 graden binnen en toch stook ik naar 22 omdat het gewoon niet lekker warm voelt. Toen ik nog cv stookte had ik dat vreemd genoeg niet. 21 was goed en was maar zelden dat ik hem naar 22 stookte. Het blijft toch echt anders verwarmen en voelen vind ik.
bloedcel schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:41:
[Afbeelding]

Graag jullie mening over bovenstaand grafiek van het verbruik van de airco.

Is dit een typisch pendel gedrag beeld? Of iets anders?

Alvast bedankt
Nee, Dat is gewoon uit staan omdat het buiten niet koud is en je huis op temperatuur is. Hier idem.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2020 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
Verwijderd schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:43:

Nee, Dat is gewoon uit staan omdat het buiten niet koud is en je huis op temperatuur is. Hier idem.
Oh, sorry ik zie nu dat ik de hele grafiek heb meegenomen, maar ik bedoel met name de laatste pieken.

Hij gaat nu zeg maar van 500 naar 0 en dan weer gelijk door naar 500/600 om vervolgens weer naar 0 te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

bloedcel schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:49:
[...]

Oh, sorry ik zie nu dat ik de hele grafiek heb meegenomen, maar ik bedoel met name de laatste pieken.

Hij gaat nu zeg maar van 500 naar 0 en dan weer gelijk door naar 500/600 om vervolgens weer naar 0 te gaan...
Lange leidingen toevallig?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
ca. 9 mtr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hmm, ik heb een cheape chinees hangen in de woonkamer en toe doet ook niet minder dan zo’n 500 watt met verwarmen. Die heeft iets van 13 meter leiding. Had altijd het idee dat het daar aan ligt. Maar kan ook gewoon omdat het een goedkope chinees is :+

@Oxellaar / @rupsen wat is jullie ervaring hier in: heeft leiding lengte invloed op het minimumvermogen?

[ Voor 12% gewijzigd door Glashelder op 07-10-2020 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Lennart_1337 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:47:
Dat gaat je niet meer lukken 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Glashelder schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:59:
[...]

Hmm, ik heb een cheape chinees hangen in de woonkamer en toe doet ook niet minder dan zo’n 500 watt met verwarmen. Die heeft iets van 13 meter leiding. Had altijd het idee dat het daar aan ligt. Maar kan ook gewoon omdat het een goedkope chinees is :+

@Oxellaar / @rupsen wat is jullie ervaring hier in: heeft leiding lengte invloed op het minimumvermogen?
Nee geen enkel effect, qua opgenomen vermogen. Qua afgegeven vermogen zit er wel iets verschil tussen gebruik bij minimale en maximale leidinglengte. maar daar zul je weinig tot niets van merken.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bloedcel schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:49:
[...]

Wederom. Omdat het niet echt koud is. Je warmteverlies/vraag van je woning is nog niet groot genoeg. Heb ik hier ook nu. Het is buiten hier 12,5 graden. Loop nog net niet in mijn korte broek buiten. Geintje. Tja dan pendelt hij even. Zou me zorgen gaan maken als het buiten 5 graden is. Zou willen dat de mijne dan pendelde want dan had ik een top geisoleerd huis. 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2020 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
Verwijderd schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:43:
[...]

Massa huis? Wat bedoel je hiermee? Ik heb een geschakelde woning met zo'n 220m2 aan muur. Is dat dan massa? Wat zijn andere bouwmaterialen?
Oudere huizen zijn vaak traditioneel baksteen binnen en buiten. Later kwamen daar poreuze bakstenen gipsblokken, etc. Tegenwoordig zijn veel huizen prefab beton met bakstenen non-dragende sier/bescherming-tegen-elementen gevel, etc. Ook zie je dat betonnen vloeren vaak kuntstof in het beton verwerkt hebben om gewicht te besparen. En zo zijn er nog meer ontwikkelingen in de bouw die allerlei voordelen hebben.

het resultaat is echter dat bij bepaalde bouwstijlen een huis minder thermische massa in de zin van warmte-opslag capaciteit heeft. Dat is niet slecht of goed, maar gewoon anders. Vergelijk met de extreme variant van een houten(skelet) bouw waar bijna helemaal geen thermische massa is.

Dat maakt uit, als je je verwarming lager zet. Die massa gaat warmte afgeven en remt dus de afkoeling. Uiteraard bij opwarmen in de ochtend, zal die zelfde massa weer warmte opnemen uit de lucht waardoor je meer moet verwarmen dan enkel de lucht.

Ikzelf doe overigens wel aan nachtverlaging, maar heb dan ook een houtskelet huis dat snel opgewarmd is in de ochtend, met helaas een matig geisoleerde woonkamer met aluminium kozijnen etc. De rest van het huis is al helemaal aangepakt en koelt de zaak nauwelijks af, maar ik ga dus niet stoken voor de buitenlucht zeg maar. Voordeel van multi-split vs centrale verwarming is immers dat je het per vertrek kan regelen. Buiten de huiskamer doe ik er dus niet aan, maar in de huiskamer wel.
Overigens koelt mijn huis echt niet snel af maar de ervaring leert me dat verlagen gewoon niet comfortabel is. Het was bij thuiskomst 21 graden binnen en toch stook ik naar 22 omdat het gewoon niet lekker warm voelt. Toen ik nog cv stookte had ik dat vreemd genoeg niet. 21 was goed en was maar zelden dat ik hem naar 22 stookte. Het blijft toch echt anders verwarmen en voelen vind ik.
[...]
Soms is het simpelweg omdat 21 graden op de thermostaat van de warmtepomp in realiteit maar 20 graden is in de ruimte, en bij groter vertrekken je koudeval kunt hebben bij ramen. Zeker met ventilatie-C systemen. Bij radiatoren wordt die lucht meteen opgewarmd, waar bij deze decentrale warmtepompen je die koudere lucht toch kunt voelen. Niet voor niets doet men bij vloerverwarming vaak/soms ook net de buizen iets dichter op elkaar bij ramen. Bij traditionele luchtverwarming doet men om die reden vaak ook de uitblaas bij een raam.

Verder is dat omdat vloerverwarming lekker warm voelt aan je voeten. Ook kan straling een rol spelen bij voldoende temperatuurgradient. Mensen ervaren warm vs koud anders dan enkel de luchttemperatuur.

Andersom heb je stenen vloeren, dan is bij luchtverwarming de vloer dus gevoelsmatig koud rondom je enkels etc. Niet omdat het echt koud is, maar 'enkel' kamertemperatuur daar waar bij vloerverwarming het warmer is dan de lucht. Heb je houten vloeren heb je daar minder last van omdat die inherent nooit koud aanvoelen. Om mede die reden ben ik altijd een fan van hout geweest (plus omdat ik het mooi vind).

Dus ja, het voelt zeker anders, en eigenlijk moet je bij de bouw al nadenken over de soort verwarming. Maar bij verbouw en andere retrofit is dat evident niet altijd mogenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Armin Duidelijk verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Appie Heijn schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:55:
Ons huis wordt dermate geïsoleerd op dit moment i.c.m. het aanbrengen van WTW-D dat ik verwacht dat wij 's-nachts de L/W WP uitzetten en alleen overdag de vloer weer opwarmen, die koelt in 8-12 uur niet heel erg af namelijk.
Voor in de ochtend boost ik de woonkeuken wel met de L/L

Ben benieuwd of ik het een beetje snel ingeregeld krijg.
(D)WTW is een super aanvulling voor luchtverwarming daar zul je veel aan hebben, ik was daar ook nog naar aan kijken maar die dingen kosten een vermogen.
bij vloerverwarming is het meer stralingswarmte dan convectie, luchtverwarming juist veel meer convectiewarmte en daar kan een WTW heel goed mee samenwerken.

vloerverwarming hoor je juist niet uit te zetten, hoe hou je de vloer eigenlijk heel door geen stookprotocol te volgen? heb je niet binnen de kortste keren scheuren in de vloer? (ik ga ervan uit dat het geen droogbouw is)

Je bedoelt toch een decentraal WTW en geen douche WTW neem ik aan. :+

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 07-10-2020 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riggard
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-11-2023
Na een tijd mee lezen wil ik hier ook mijn idee qua airco/installatie voorleggen. Wij hebben een hoekhuis uit 1966 met gevelisolatie (binnenkort) en vloerisolatie.
Hiervan wil ik zowel de woonkamer als een slaap- en sport/werkkamer gaan verwarmen, er is een CV, maar intentie is wel daar een keer vanaf te stappen.

Woonkamer beneden is ca. 93m3
Slaapkamers zijn respectievelijk 30m3 en 25m3
Woonkamer zal hoofdzakelijk verwarmd worden, werkkamer wordt verwarmd als ik thuis ben. Slaapkamers willen we rond een graad of 17 houden.

Omwille van ruimte en omdat ik niet teveel units aan de gevel wil, wil ik dit met een multisplit verwarmen. Nu zat ik aan de volgende setup te denken (Daikin).

3MXM52N - Buitenunit
FTXM35N - Woonkamer
FTXM20N - Grootste slaapkamer
CTXM15N - Kleinste slaapkamer

Wat vinden jullie van deze setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@mr_evil08
Ik heb op dit moment nog geen ventilatie of luchtverwarming (oké @ thuiskantoor heb ik een L/L :) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cpwscjDEJm3A36mganxcBx7_qc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/94Rfo3EwG8U45wIJ729md0Q1.jpg?f=user_large
De greencomfort module is de WTW-D,
i.t.t. een ventilatie-C systeem, welke via roosters voor inkomende "schone" lucht krijgt, een ventilatiewarmtepomp welke alleen warmte teruggeeft aan CV

De modul-air doet nog wat extra, net als een traditionele WTW-D maakt de greencomfort de roosters overbodig en voert via aanvoerkanalen schone maar wel voorverwarmde lucht aan in huis. Daarnaast kan hij ook nog net als een standaard ventilatiewarmtepomp warmte teruggeven aan CV.

Persoonlijk wil ik graag 's-nachts de WP uit hebben. Het is een traag systeem, dus naast traag opwarmen koelt het ook langzaam af. Wellicht dat de Modul Air het bij niet al te lage buitentemperaturen al kan doen(de vloer warm houden), wanneer nodig schakel ik de L/W WP overdag ook bij(kwestie van thermostaatjes inregelen). De L/L kan juist een vlotte opwarming verzorgen tijdens de ochtenduurtjes bvb.

[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 07-10-2020 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Riggard schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:38:
Na een tijd mee lezen wil ik hier ook mijn idee qua airco/installatie voorleggen. Wij hebben een hoekhuis uit 1966 met gevelisolatie (binnenkort) en vloerisolatie.
Hiervan wil ik zowel de woonkamer als een slaap- en sport/werkkamer gaan verwarmen, er is een CV, maar intentie is wel daar een keer vanaf te stappen.

Woonkamer beneden is ca. 93m3
Slaapkamers zijn respectievelijk 30m3 en 25m3
Woonkamer zal hoofdzakelijk verwarmd worden, werkkamer wordt verwarmd als ik thuis ben. Slaapkamers willen we rond een graad of 17 houden.

Omwille van ruimte en omdat ik niet teveel units aan de gevel wil, wil ik dit met een multisplit verwarmen. Nu zat ik aan de volgende setup te denken (Daikin).

3MXM52N - Buitenunit
FTXM35N - Woonkamer
FTXM20N - Grootste slaapkamer
CTXM15N - Kleinste slaapkamer

Wat vinden jullie van deze setup?
Ik zou de woonkamer en grote slaapkamer allebei een maat kleiner doen. Ik doe met een 4,2 160m3 en met een 2,5 100m3 boven (deuren open dan). Als je goed geisoleerd bent stook je boven niet eens meer denk ik en ga je alleen koelen in de zomer. 17 graden wordt het bij mij alleen bij heeeeeeeeeeel strenge vorst. Die is er alleen nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Appie Heijn schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:28:
@mr_evil08
Ik heb op dit moment nog geen ventilatie of luchtverwarming (oké @ thuiskantoor heb ik een L/L :) )
[Afbeelding]
De greencomfort module is de WTW-D,
i.t.t. een ventilatie-C systeem, welke via roosters voor inkomende "schone" lucht krijgt, een ventilatiewarmtepomp welke alleen warmte teruggeeft aan CV

De modul-air doet nog wat extra, net als een traditionele WTW-D maakt de greencomfort de roosters overbodig en voert via aanvoerkanalen schone maar wel voorverwarmde lucht aan in huis. Daarnaast kan hij ook nog net als een standaard ventilatiewarmtepomp warmte teruggeven aan CV.

Persoonlijk wil ik graag 's-nachts de WP uit hebben. Het is een traag systeem, dus naast traag opwarmen koelt het ook langzaam af. Wellicht dat de Modul Air het bij niet al te lage buitentemperaturen al kan doen(de vloer warm houden), wanneer nodig schakel ik de L/W WP overdag ook bij(kwestie van thermostaatjes inregelen). De L/L kan juist een vlotte opwarming verzorgen tijdens de ochtenduurtjes bvb.
Deze warmtepompen zijn populair in o.a. Ierland en Denemarken, maar in Nederland nog een zeldzaamheid.

In feite is het een lucht/water warmtepomp die warmte uit de afgezogen 'vuile' lucht haalt en afgeeft aan het water CV systeem zodat de gaskatel ontlast wordt. Er is immers niet genoeg energie in de afgezogen lucht om alleen je huis te verwarmen plus je ventileert niet altijd evenveel, dus traditioneel wordt het gekoppeld met een tweede methode om te verwarmen zoals CV, grond warmtepomp of elektrische doorstromer.

Omdat het hier WTW heet, is het denk ik de laatste generatie die naast die warmte-pomp ook een traditioneel WTW / ventilatie-D heeft. Hiermee wordt nog steeds warmte onttrokken aan de afvoer, maar pas nadat via de warmtewisselaar (WTW) reeds een deel wordt afgegeven op de binnenkomende lucht.

Vaak heeft men dan ook de optie om in de zomer wat te koelen met die zelfde pomp en andere slimme opties.

Maar in Nederland kiest men meer voor een meer gewone WTW /ventilatie-D zonder koppeling met de CV, en neemt dan een aparte warmtepomp boiler en standalone lucht/water warmtepomp. Niet zeggende dat het ene beter is dan het andere, maar verschillende regio's kiezen soms om historische redenen voor andere oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Armin z’n broertje de ecolution is heel bekend in NL, alleen ontbreekt deze de WTW D functie. Waardoor je dus roosters in je ramen nodig bent. De laatste vind ik zonde met een goed geïsoleerd huis. Alleen WTW- D heeft voor mij het nadeel dat heel veel warmte teruggegeven wordt aan de inkomende lucht, hierdoor hoef je maar zeer beperkt bij te stoken wat voor een relatief koude vloer zorgt.

Volgende week “airco leidingen” trekken voor de L/L units voor boven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-08 15:19
HarmoniousVibe schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:37:
[...]

Ja ik heb al eens een onwetenschappelijk vergelijkend warenonderzoeken gedaan. De eerste maand na de aanschaf van de LLWP heb ik voornamelijk daarmee gestookt. Ik kwam uit op 80 kWh in nov. 2019. Ik heb hier toen ooit gezegd dat ik dat verrassend veel vond. Ik heb me laten vertellen dat stoken op één unit van een multisplit de COP wel aantast.

De maand daarop, in december 2019 dus, heb ik voornamelijk de vloerverwarming gebruikt (op een stooktemp van 50 graden, wellicht kan dat efficiënter). Dat is altijd een beetje giswerk natuurlijk, maar mijn totale maandverbruik kwam uit op 90m3, terwijl dat in de zomermaanden zo ongeveer 15m3 (alleen koken en SWW) was, dus laten we zeggen 75 kuub voor de verwarming.

Dan kom uit op zo'n €52 in de maand voor gas vs €16 voor L/L. Dat scheelt flink. Alleen blijft het wel staan dat (zeker met een plavuizen vloer) vloerverwarming écht wel comfortabeler is dan luchtverwarming. Ik zeg niet dat luchtverwarming oncomfortabel is, maar meer dan vloerverwarming éxtra comfortabel is :)
Op dit moment mss veel efficienter maar je moet ook rekening houden met de koudere maanden ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Kire88 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:47:
Hebben jullie enig idee waarom in de Daikin app je per graad kunt regelen terwijl met dit met de afstandsbediening per halve graad kan?
Ook al gemerkt en vind t wel vervelend. De reden? Ze hebben die app tussen de soep en aardappelen gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Verwijderd schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:58:
[...]

Ik zet bij die berekening ook zwaar mijn bedenkingen. Hier een 4,2 op 160m3.
werkt dit ook afdoende in een koude winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Dat is wel een leuke calculator ipv kubiek x 30 40 of 50. :) Ga ik zeker eens proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik zet bij die berekening ook zwaar mijn bedenkingen. Hier een 4,2 op 160m3.
neemerci schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:58:
[...]

Ik verwarm al sinds 2014 met een Daikin US 3.5 kW op ook bijna 160 m3 (voorheen 1600 m3 gasverbruik). En dit is afdoende geweest tot nu toe. En als het een nog koudere winter zou worden, kun je tijdelijk met een elektrisch kacheltje (COP=1) bijverwarmen. Maar dat hebben wij nog niet nodig gehad. Heb een sfeerhaardje van 1500 Watt, maar gebruikt maar 3 Watt met LED lampjes voor de sfeer (=nep haardvuur) :+

Natuurlijk heeft alles te maken met hoe goed je huis geisoleerd is, mijn huis van 1991 is niet extra geisoleerd dan wat toen de standaard was. In de link hieronder kun je meer vinden over mijn situatie (o.a. zie Deel 1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@ZuinigeRijder heb je ook een plattegrond van je woning met hierop de US ingetekend? Ik ben wel benieuwd naar je opzet.
Voor b.g.g. bijverwarming en koeling in de zomer kijk ik op dit moment naar een kanaalunit, maar overweeg ook nog een wandunit. Bij ons gaat het om 250m3, wat niet tot 19 graden gekoeld hoeft te worden maar een 22-23gr icm een lagere luchtvochtigheid zou wel enorm fijn zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@Appie Heijn In energie besparen en duurzamer leven begint bij jezelf deel 1 staat de plattegrond als plaatje.

Hier een stuk van het relevante gedeelte.

Afbeeldingslocatie: https://www.olino.org/blog/nl/wp-content/uploads/2016/12/Indelinghuis.jpg
Ik heb een woonkamer van 10 meter lang en ongeveer 4.5 meter breed, daar meteen aangrenzend een bijkamer/studeerkamer van ongeveer 3×4 m (dus L- kamer, open ruimte) en daaraan grenzend de keuken (ook ongeveer 3×4 m). Hoogte plafond 2.60 m. Er is een open boog naar de keuken van maar 1 meter breed. Toch is het in de keuken maar 1 tot 2 graden minder warm dan in de kamer.

De airco staat aan de tuinzijde, en kan via de schuine blaas stand de kamer, bijkamer en keuken bereiken.

Ikzelf heb de airflow horizontaal op een vaste stand gezet (schuin) zodat de lucht naar woonkamer, bijkamer en aangrenzende keuken gestuurd wordt. De verticale airflow heb ik ook op een vaste stand gezet, want de breeze functie vond ik minder prettig. Daarnaast de ventilator snelheid op automatisch gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neemerci schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:58:
[...]

Wat is voor jou een koude winter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
Glashelder schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:59:
[...]

Wat Oxellaar al zegt, alleen theoretisch in afgegeven vermogen. Dit omdat hij al bij de buitenunit begint te verdampen, en hoe meer lengte hoe minder er in de verdamper zelf verdampt. In de praktijk merk je hier niks van.

Als je over de maximale leiding lengte gaat kan het wel de levensduur van je compressor verkorten, al denk ik wel dat daar een marge in zal zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:44:
[...]

Ik denk dat iedere Nederlandse burger wel iets kan voorstellen bij een koude Nederlandse winter.
In de nacht strenge vorst en overdag temperaturen iets onder 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:19

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

revolution-nl schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:59:
[...]

Ik denk dat iedere Nederlandse burger wel iets kan voorstellen bij een koude Nederlandse winter.
In de nacht strenge forst en overdag temperaturen iets onder 0
Hoelang is jouw scenario geleden? https://www.wintergek.nl/winter/

Die bestaan en bestonden dus helemaal niet op een paar uitzonderingen na. We wonen niet in Zweden of Canada. Helaas voor de Friezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
ZuinigeRijder schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:12:
@Appie Heijn In energie besparen en duurzamer leven begint bij jezelf deel 1 staat de plattegrond als plaatje.

Hier een stuk van het relevante gedeelte.

[Afbeelding]

[...]
Thanks! Bij jou komt het mooi uit idd. Bij ons behoorlijk minder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCB44DDhg9b_U1JQ3HdQe38tuwo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PXwcebBwyK8KERW842EqPCfd.jpg?f=user_large
Groen is makkelijk te realiseren
Oranje al behoorlijk problematisch met leiding die in de nog te maken betonvloer ingestort moeten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXyVhmERh0p4ncRKgBQJIfZXjJs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D8hJYMN4LU1Bz86RDtq63SXm.jpg?f=user_large
Een kanaal unit kan qua wegwerken beter in mijn situatie denk ik, alleen is het wel aanzienlijk kosten verhogend.
Verwijderd schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:41:
[...]

Hoelang is jouw scenario geleden? https://www.wintergek.nl/winter/

Die bestaan en bestonden dus helemaal niet op een paar uitzonderingen na. We wonen niet in Zweden of Canada. Helaas voor de Friezen ;)
Ik kan mij 2013 nog wel herinneren anders. M'n eerste jaar met een 5KW L/W warmtepomp icm 50% vloerverwarming en 50% radiatoren. Dat ging maar net met de backup heater erbij. Volgens mij zie je duidelijk terug dat er een golfbeweging in zit. Om de X aantal jaren een aantal koudere winters.

En in Friesland was het best koud maar nog niet lang en koud genoeg ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Appie Heijn op 08-10-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Verwijderd schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:44:
[...]

-10 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Appie Heijn Dat is ook DE reden dat ik mijn cv nog even aanhoudt. Maar ben bang met de huidige stand van zaken van het klimaat dat echte kou verleden tijd is (helaas). Een van de redenen (en geen vloerverwarming en zin om LT rads te hangen) dat ik L/L heb genomen en geen L/W omdat koelen dan toch een stuk beter gaat. Schat in dat het alleen maar warmer wordt, niet kouder.

Tip voor je plaatsing. 2 Units nemen binnen. Verdeel je het vermogen en warmte/koelte stuk beter.
In de nacht? Dan lig ik lekker warm tegen mijn vrouw in bed. O-) Kan jij je herinneren wanneer het -10 was. Mijn kinderen hebben denk ik 10 jaar geleden voor het laatst buiten geschaatst.

Maar maak je eigen afwegingen zou ik zeggen.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2020 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Verwijderd begrijpelijk idd, persoonlijk vind ik de koeling via vloerverw helemaal niets, maar dat is gebaseerd op mijn eigen ervaring. L/L is aanzienlijk in het voordeel, alleen vloerverwarming is qua comfort heerlijk maar kan behoorlijk ingrijpend zijn om het te moeten aanbrengen.

Meest stabiel en comfortabel voor verwarmen van een bijna continue aanwezigheid in de woning is in mijn beleving toch echt L/W i.c.m. vloerverwarming. Ben je 2 verdiener en heb je minder continue aanwezigheid in de woning dan is L/L in het voordeel.

Ik heb nu de luxe om beide te hebben, vloerverwarming wordt nu 100% b.g.g. (+L/L als backup) en voor boven L/L met elek radiator als backup indien het pendelen de spuigaten uitloopt qua comfort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Appie Heijn Ik ga geen 60m2 massief eiken parketvloer eruit slopen voor een vloerverwarming. Vloer kostte 20 jaar geleden al Hfl 13.000,- en is altijd warm. Maar met tegels/pvc....gelijk doen. Eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Verwijderd toevallig net vandaag gedaan/laten doen :D
Verschil is dat wij de vloer zelf niet gekocht hebben, die lag al in het huis, en het was bij ons maar 25m2 Meteen maar bij de verbouwing in gedaan.

Het is nu overigens wel echt costa del ....met alle schelpen :Y
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LT2UsH7OHNV3ohVX6rkJbRxVi0Q=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67YNHqnlzRw3MDXCGFtX8JM6.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Appie Heijn schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:24:
Verschil is dat wij de vloer zelf niet gekocht hebben, die lag al in het huis, en het was bij ons maar 25m2 Meteen maar bij de verbouwing in gedaan.

[Afbeelding]
YouTube: Zangeres Zonder Naam - 't Was Aan De Costa Del Sol :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
Appie Heijn schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:24:

[Afbeelding]
RIP kruipruimte ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-B
  • Laatst online: 25-09 20:32
ZuinigeRijder schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:14:
[...]

[...]

Ik verwarm al sinds 2014 met een Daikin US 3.5 kW op ook bijna 160 m3 (voorheen 1600 m3 gasverbruik). En dit is afdoende geweest tot nu toe. En als het een nog koudere winter zou worden, kun je tijdelijk met een elektrisch kacheltje (COP=1) bijverwarmen. Maar dat hebben wij nog niet nodig gehad. Heb een sfeerhaardje van 1500 Watt, maar gebruikt maar 3 Watt met LED lampjes voor de sfeer (=nep haardvuur) :+

Natuurlijk heeft alles te maken met hoe goed je huis geisoleerd is, mijn huis van 1991 is niet extra geisoleerd dan wat toen de standaard was. In de link hieronder kun je meer vinden over mijn situatie (o.a. zie Deel 1).
Hou er wel rekening mee dat een Ururu Sarara 3.5 5kw verwarmingsvermogen heeft. (zie https://www.daikin.nl/con...%20R-32%20ECPNL19-021.pdf)

Ik zit zelf aan een MHI SRK 50ZS te denken voor mijn nieuwe woning (2-onder-1-kap uit 1989, 150m3 op de begane grond, niet extra geïsoleerd). Al zit ik vanwege het vrij hoge minimale vermogen van de 5kw ook nog aan een 3.5kw te denken om pendelen in de herfst/lente tegen te gaan.

Ik heb in mijn vorige woning (matig geïsoleerde vrijstaande bungalow met 110m3 inhoud) een Ururu Sarara 3.5 als enige verwarming gehad, maar die hoef ik niet nog een keer. Al die toeters en bellen (bevochtigen, ventileren) heb ik nooit gebruikt. Bovendien ging het ding na ruim 4 jaar stuk (compressor defect), en was het een hele toestand om garantie te claimen.

In mijn nieuwe woning zit ook centrale verwarming, dus het is geen ramp als de unit het bij strenge vorst niet trekt.

Wat is het advies van de geleerden? 5kw voor wat extra zekerheid, of moet ik met een 3.5 ook wel een heel eind komen? De unit komt aan het eind van de woonkamer te hangen, en kan op die manier door de hele kamer (12.30 meter lang) blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-09 19:11

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Vandaag toch voor het eerst ook echt de L/L "aan het werk" moeten zetten :O.

Hij staat in de app nog gelimiteerd op minimum vermogen (25% ?) en ik heb toch wat moeten spelen om een comfortabele instelling te vinden. De combinatie van "comfort" (what's in a name), links-rechts swing en ventilator op automatische stand lijkt behoorlijk goed te werken. Zonder de comfort stand had ik toch het gevoel in de (koude) tocht te zitten. Op deze manier lijkt het comfortabel, ook nog geen klachten van mijn partner.

Nog even kijken of het (met thuiswerken en dus 24/7 thuis te zijn) met de zachte temperaturen zuiniger is om het huis (HSB met zeer weinig thermische massa) gewoon wat te laten afkoelen 's nachts en 's morgens weer op te warmen, of dat ik toch eens een schema moet verzinnen met (minimale) nachtverlaging.

Hetgeen waar ik niet aan uit kan, zie onderstaande grafana screenshot, is dat wanneer de unit "aan staat maar niets doet" toch 14W loopt te verbruiken. Het is geen schokkend verbruik, maar met de lange pauzes tussen de runs telt het eigenlijk wel op en het is een argument om de unit voorlopig uit te zetten 's nachts. Iemand een idee waarom?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ts2q2RFUBh7LxkxkD4sxJqJLoCM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/fhJhudIiwMuFAPEe4FPYKr5x.png?f=fotoalbum_medium

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Die hebben we nooit gehad. De schelpen worden voor 2/3 weggezogen morgen. Erbovenop komt een broodjes betonvloer. Grondwater staat zonder schelpen tot aan de onderkant balken met zo’n dag als vandaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Wat betreft historische info met betrekking tot etmaal temperaturen, ik heb begin dit jaar een plotje gemaakt op basis van de KNMI data sinds 1901.
Zwart puntje is het gemiddelde van alle KNMI stations van de gemiddelde etmaal temperatuur. Indien de gemiddelde etmaal temperatuur boven de 11.0oC lag, een rood puntje de etmaal temperatuur van het station met de hoogste temperatuur, en indien de gemiddelde etmaal temperatuur onder de 11.0oC lag een blauw puntje met de etmaal temperatuur van het station met de laagste temperatuur.
Je hebt wel een erg breed scherm nodig (10000 pixels), of even scrollen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUsaUJDWcHELzgDrCy4BVfcWeZc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/1eh6Z4BTMMdu1JMOUasKTfZm.png?f=fotoalbum_medium

Als je de gemiddelde etmaal temperatuur distributie van deze 120 jaar middeld krijg je het volgende plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yo2z2pLEk1EPUnBiXasLQsP_HQs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/p9p0wQcSmuRWdc5HEks3BdZ5.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sander-B schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:10:
[...]

Hou er wel rekening mee dat een Ururu Sarara 3.5 5kw verwarmingsvermogen heeft. (zie https://www.daikin.nl/con...%20R-32%20ECPNL19-021.pdf)

Ik zit zelf aan een MHI SRK 50ZS te denken voor mijn nieuwe woning (2-onder-1-kap uit 1989, 150m3 op de begane grond, niet extra geïsoleerd). Al zit ik vanwege het vrij hoge minimale vermogen van de 5kw ook nog aan een 3.5kw te denken om pendelen in de herfst/lente tegen te gaan.

Ik heb in mijn vorige woning (matig geïsoleerde vrijstaande bungalow met 110m3 inhoud) een Ururu Sarara 3.5 als enige verwarming gehad, maar die hoef ik niet nog een keer. Al die toeters en bellen (bevochtigen, ventileren) heb ik nooit gebruikt. Bovendien ging het ding na ruim 4 jaar stuk (compressor defect), en was het een hele toestand om garantie te claimen.

In mijn nieuwe woning zit ook centrale verwarming, dus het is geen ramp als de unit het bij strenge vorst niet trekt.

Wat is het advies van de geleerden? 5kw voor wat extra zekerheid, of moet ik met een 3.5 ook wel een heel eind komen? De unit komt aan het eind van de woonkamer te hangen, en kan op die manier door de hele kamer (12.30 meter lang) blazen.
5 denk ik. Of een Daikin 4,2. O-) Denk dat je met een 3,5 niet blij bent als de temperaturen gaan droppen en wat boeit nu op dit moment een beetje pendelen? Kan dat ding echt wel tegen. Als ik het typ slaat bij mij zojuist de unit af. :Y Voorkom je toch niet met dit weer en een beetje fatsoenlijke isolatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Als je een ijsbeer ziet met een muts op.
(sorry, kon het niet laten)

[ Voor 6% gewijzigd door jobr op 08-10-2020 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Appie Heijn schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 07:29:
@Armin z’n broertje de ecolution is heel bekend in NL, alleen ontbreekt deze de WTW D functie. Waardoor je dus roosters in je ramen nodig bent. De laatste vind ik zonde met een goed geïsoleerd huis. Alleen WTW- D heeft voor mij het nadeel dat heel veel warmte teruggegeven wordt aan de inkomende lucht, hierdoor hoef je maar zeer beperkt bij te stoken wat voor een relatief koude vloer zorgt.

Volgende week “airco leidingen” trekken voor de L/L units voor boven
WTW zou ik daarom ook combineren met kanaal luchtverwarming. Immers als je toch dubbele buizen moet aanleggen, doe het dan gelijk goed. Eventueel voor de woonkamer 'dan toch maar' vloerverwarming, maar in ieder geval geen radiatioren etc in de rest van het huis en lekker koelen in de zomer.

Die WTW+lucht/water combi voor verwarming vind ik persoonlijk een beetje raar concept. De hoeveelheid warmte die je kunt onttrekken uit de uitgaande lucht nadat de WTW al de inkomende lucht heeft opgewarmt is beperkt. Je moet dus altijd een tweede primaire verwarming hebben, maar omdat het WTW/systeem-D is is het nieuwbouw of grote renovatie, dus waarom dan niet gelijk die primaire verwarming een warmtepomp maken?

Je eindigd dan in Nederland doorgaans met twee lucht/water warmtepompen. Eentje buiten en die tweede dus aangesloten op de ventilatie/WTW. Wellicht dat je de meerkosten van zo'n WTW+ lucht/water warmtepomp combi tov traditionele WTW terugverdient, maar ik ben ook een fan van KISS.

Bij traditionle C-systeem bouw waar zo'n ventilatie lucht/water pomp retrofit is, snap ik het concept meer. Immers je blaast permanent warme lucht uit, en al helemaal omdat badkamers vaak extra afzuigen tijdens/na douchen wanneer je warm-water productie lekker piekt.

Alleen bij hele kleine nieuwbouw apartementen zie ik een voordeel. Je combineert dan zo'n geintegreerd systeem met een elektrische doorstromer. Zo'n ingesloten appartment heeft immers weinig warmteverlies en kan dus wel vaak af met zo'n mini ventilatie-pomp. Zeker ook omdat er minder bewoners zijn, en dus minder douche etc water vraag. De elektrische doorstromer hoeft dan maar zelden aan.
Iet soortgelijks zie je ook bij kleine nieuwbouw woningen of pasieve huizen waar je elektrische COP=1 kanaal-units kunt krijgen. Niet efficient, maar ze staan zo ontzettend weinig aan dat het gewoonweg niet de moeite waard is, een dure warmtepomp te plaatsen. Noch qua kosten noch qua CO2 besparing. Die dingen hebben dan ook niet meer vermogen dan en gewoon 16A stopcontact kan leveren, en dat voor een heel huis.

Ik heb het idee dat die WTW+lucht/water combi's vooral op de markt zijn omdat in de oorsprong landen dat makkelijker past in de bouwconcepten. Net zoals de bouwlobby in Nederland uiteindelijk toch weer ventilatie-C de BENG normen in heeft weten te smokkelen, terwijl dat eigelijk gedrochten zijn in moderne huizen. Kleine stapjes vindt de bouwwereld echter immers begrijpelijk beter dan grote omwentelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Appie Heijn schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:30:
[...]

Die hebben we nooit gehad. De schelpen worden voor 2/3 weggezogen morgen. Erbovenop komt een broodjes betonvloer. Grondwater staat zonder schelpen tot aan de onderkant balken met zo’n dag als vandaag
Lijkt me niet goed voor de vloer?

Misschien een automatische afwaterings pomp plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
Appie Heijn schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 17:30:
[...]

Er staat water onder je vloer? Dat lijkt me niet heel wenselijk, tenzij je op een woonboot woont :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-09 11:14
Dat is wel normaal in sommige gevallen hoor, pompen tegen grondwater zal je alleen een gigantische energierekening op gaan leveren.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riggard
Verwijderd schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:42:
[...]

Ik zou de woonkamer en grote slaapkamer allebei een maat kleiner doen. Ik doe met een 4,2 160m3 en met een 2,5 100m3 boven (deuren open dan). Als je goed geisoleerd bent stook je boven niet eens meer denk ik en ga je alleen koelen in de zomer. 17 graden wordt het bij mij alleen bij heeeeeeeeeeel strenge vorst. Die is er alleen nooit meer.
Slaapkamer overweeg ik ook een slag kleiner te doen, dus beiden 1,5kw. Maak mij alleen een beetje zorgen over of dat niet te weinig is met sporten, kamer ligt ook op het zuiden.
Woonkamer zit ik wel over in dubio, met name als het wel wat kouder is zou ik graag voldoende capaciteit overhouden, dat was mijn reden om de 3,5kw aan te houden.
Twijfel dan wel aan de buitenunit, misschien is een 3mxm40 beter dan een 3mxm52?

Het huis is naar omstandigheden straks goed geïsoleerd, maar het blijft een huis uit 1966, met straks een geïsoleerde spouw... van ca. 5cm, in vergelijk met moderne huizen is dat weinig.
Ik weet niet hoe nieuw jouw huis is? en heb jij split units of multisplit? Een multisplit is ook iets minder efficient.

[ Voor 11% gewijzigd door Riggard op 08-10-2020 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Jim423 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:20:
Dat is wel normaal in sommige gevallen hoor, pompen tegen grondwater zal je alleen een gigantische energierekening op gaan leveren.
Valt wel mee. Ik had er zelf een tot voor kort. Ik neem tenminste aan dat het niet 24/7-365 zo hoog staat, maar vooral in natte seizoenen. In dat geval slaat die een paar keer per uur aan, en merk je het niet eens op je rekening.

Is het echte grondwater zo hoog, had men daar nooit zo moeten bouwen. Men had afwatering in de tuin moeten aanbrengen, zoals een sloot bij een boeren veld of zo. Dan is je hele perseel beschermd. Allemaal niet zo spannend, aangezien we in Nederland daar al eeuwen ervaring mee hebben.

Je kunt het ook zelf doen. Ik heb afwatering aan de buitenkant van mijn fundering aangebracht. Dat is wat ik gedaan heb bij mijn laatste aanbouw/verbouwing, omdat de graafmachine toch tot de bestaande fundering moest graven om de nieuwe fundering eraan te kunnen leggen. Grint/kiezels met daarin een buis met perforatie. Dan water laten afwateren naar een greppel/vijver - in mijn geval seizoens-vijver. In de regentijd vijver, in de zomer een mooie varen-cirkel _/-\o_

Is even zweten of een kleine graafmachine huren, maar water onder een fundering is ook erg slecht voor je huis, plus zal uiteindelijk door het beton komen en vochthuishouding in je dekvloer en leefruimte gaan beïnvloeden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lennart_1337
Heb de installatie handleiding gevonden van de 2MXM40M
De tabel die ik eerder had gevonden bleek bij 20gr binnen en 7gr buiten te zijn.

Heb zelf van de bekendere modellen die in dit topic naar voren zijn gekomen een overzicht gemaakt met de waardes van opgenomen vermogen en warmte capaciteit en daaruit de cop berekend.
Hierbij heb ik de Ururu Sarare 2,5kw als 'gouden standaart' meegenomen met een 100% score en daarvan de andere COP waardes als % afgeleid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbMPgVRbnQ8AmBZ2e2ar9w3NaDA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zia97Awna147hxH6hHJJAaQw.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51rAAjcbEKdPclcMrMo8N850MMk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/idVK85zbkRsyqCsGPK1lvPMx.jpg?f=user_large

Hierin zie je bijv. goed dat de 3 combinaties die ik voor de 2MXM40M heb meegenomen deze pas bij zijn max capaciteit de efficiency van de FTXM-N 3,5kw benaderd, als je 2 units aansluit en je zal alleen de 3,5 of 2,5kw unit gebruiken dan zal die een stuk minder efficient zijn dan dat je een FTXM-N 2,5 of 3,5kw zou gebruiken.
Pas als je de 2MXM40M voor 2 units tegelijk gebruikt dan wordt deze pas zuiniger, zodra je 1 van de 2 binennunits uitzet zal die weer flink in efficiëntie dalen.

Ben vast niet de enige die gerekend heeft en vergeleken met de verschillende opties, heb ik iets verkeerd berekend of een denk fout gemaakt met plotten van bovenstaande gegevens?

Zat te overwegen om de 2MXM40M unit te nemen icm 3,5kw beneden en 2.0kw bovenunit, die 2.0kw unit zou ik dan alleen af en toe bij extreme temps inzetten dus word 95% van de tijd niet gebruikt.
Dan ben ik met een FTXM-N 3,5kw unit beneden veel beter af en boven een extra kacheltje en in de zomer de balans ventilatie flink laten blazen om de temp in het huis een beetje gelijk te krijgen.
Zat te denken om met kleppen in de zomer beneden af te laten zuigen en boven in te laten blazen zodat de lucht in de woning geforceerd word naar beneden toe waar de airco hangt en de koude afgezogen beneden lucht langs de WTW gaat en dus gekoelde lucht boven in blaast.

Edit:
Aangevuld met extra high/normal/low aanduidingen
Heeft iemand specs van de FTXM-N op low/normal/high settings?

ook ben ik er nog niet helemaal achter wat de verschillen tussen FTXM-M en FTXM-N zijn, kan iemand dat toelichten?

[ Voor 8% gewijzigd door Lennart_1337 op 09-10-2020 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Lennart_1337 Heb ik een goede config genomen. Een single beneden en een duo boven die altijd, als ze aan staan, gelijktijdig draaien zowel met koelen als verwarmen.
Riggard schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:59:
[...]

Slaapkamer overweeg ik ook een slag kleiner te doen, dus beiden 1,5kw. Maak mij alleen een beetje zorgen over of dat niet te weinig is met sporten, kamer ligt ook op het zuiden.
Woonkamer zit ik wel over in dubio, met name als het wel wat kouder is zou ik graag voldoende capaciteit overhouden, dat was mijn reden om de 3,5kw aan te houden.
Twijfel dan wel aan de buitenunit, misschien is een 3mxm40 beter dan een 3mxm52?

Het huis is naar omstandigheden straks goed geïsoleerd, maar het blijft een huis uit 1966, met straks een geïsoleerde spouw... van ca. 5cm, in vergelijk met moderne huizen is dat weinig.
Ik weet niet hoe nieuw jouw huis is? en heb jij split units of multisplit? Een multisplit is ook iets minder efficient.
Huis van mij jaren 70. Heb toevallig net Takkenkamp Isolatie langs gehad. Zit wel wat glaswol in de spouw van 6 cm maar zou nog bij kunnen vullen met Aminotherm. Doe het niet want kosten ga ik nooit terugverdienen, Maak een warmteverliesberekening https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening na isolatie en je weet wat je nodig hebt.
Ik doe een hele bovenverdieping met een 2,5 met grote ramen op zuid en bovenliggende zolder met een 2. Wbt multi, zie mijn post hierboven. Niet doen als je vaak alleen beneden stookt.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2020 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:01
@Lennart_1337 Ik zou mij niet blind staren op de beste COP, want dan is een kleine installatie meestal beter dan een grotere. Het gaat natuurlijk om de vraag of je wel voldoende capaciteit hebt om je huis te koelen of te verwarmen. En dat is niet alleen afhankelijk van de vele factoren die we meestal wel kennen, maar ook van de uitgangspunten en eisen, zoals moet de installatie de ruimte ook nog onder extreme omstandigheden op de juiste temperatuur houden. Zolang er nog een backup achter de hand is, kun je je permitteren om de extremen buiten beschouwing te houden en met minder vermogen genoegen te nemen
.
Dat wist je natuurlijk allemaal wel, maar soms gaat men zich te buiten aan rendementen vergelijken en vergeten we het doel :-)

[ Voor 3% gewijzigd door royaljoop op 09-10-2020 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Lennart_1337 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 22:55:
ook ben ik er nog niet helemaal achter wat de verschillen tussen FTXM-M en FTXM-N zijn, kan iemand dat toelichten?
Als ik me niet vergis kan de N serie ook water voor een CV installatie verwarmen (met de juiste ‘binnenunit’).

Dacht het hier in een van de topics gevonden te hebben maar kan het zo snel niet terugvinden.. :D

[ Voor 12% gewijzigd door Glashelder op 09-10-2020 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Glashelder schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 07:54:
[...]

Als ik me niet vergis kan de N serie ook water voor een CV installatie verwarmen (met de juiste ‘binnenunit’).

Dacht het hier in een van de topics gevonden te hebben maar kan het zo snel niet terugvinden.. :D
Ik heb Daikin daar over gebeld en ze zeiden dat er geen verschil was. Enkel dat er een ander onderdeel ergens is gebruikt en dat ze daardoor een andere SKU nodig hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
royaljoop schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 07:50:
@Lennart_1337 Ik zou mij niet blind staren op de beste COP, want dan is een kleine installatie meestal beter dan een grotere. Het gaat natuurlijk om de vraag of je wel voldoende capaciteit hebt om je huis te koelen of te verwarmen. En dat is niet alleen afhankelijk van de vele factoren die we meestal wel kennen, maar ook van de uitgangspunten en eisen, zoals moet de installatie de ruimte ook nog onder extreme omstandigheden op de juiste temperatuur houden. Zolang er nog een backup achter de hand is, kun je je permitteren om de extremen buiten beschouwing te houden en met minder vermogen genoegen te nemen
.
Dat wist je natuurlijk allemaal wel, maar soms gaat men zich te buiten aan rendementen vergelijken en vergeten we het doel :-)
De 2MXM40M lijkt idd. net wat te groot te zijn en onzuinig als er weinig vermogen nodig is.
Had niet gedacht dat het verschil tussen een 3,5kw split unit en een 4,0kw multi split unit zo groot zou zijn.
Bij mij zal die 200m3 aan gas moeten gaan vervangen als ik naar 2019 kijk, met een strengere winter zou dit natuurlijk wel het dubbele of driedubbele kunnen worden.
De 2MXM40M zou bij mij dan mogelijk veel gaan pendelen en continue weinig vermogen nodig hebben en dan dus bijna altijd flink buiten de sweet spot opereren met een slechte COP.

Het had mooi geweest als ik met 1 buiten unit ook boven nog extra mogelijkheden had om te koelen/verwarmen maar het lijkt erop dat 1 split unit beneden van 3,5kw een stuk zuiniger is.
Als die het niet warm krijgt dan kunnen we voor het verschil wel een elec. kacheltje aanslingeren voor die enkele dagen als we een strenge winter hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:14:
[...]

Ik heb Daikin daar over gebeld en ze zeiden dat er geen verschil was. Enkel dat er een ander onderdeel ergens is gebruikt en dat ze daardoor een andere SKU nodig hadden.
Dan is dat ook weer opgehelderd :)
Aan de andere kant, zou dat nieuwe onderdeel betere prestaties/levensduur hebben?, we hebben dus geen idee wat er gewijzigd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
Lennart_1337 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 22:55:
Heb de installatie handleiding gevonden van de 2MXM40M
De tabel die ik eerder had gevonden bleek bij 20gr binnen en 7gr buiten te zijn.

Heb zelf van de bekendere modellen die in dit topic naar voren zijn gekomen een overzicht gemaakt met de waardes van opgenomen vermogen en warmte capaciteit en daaruit de cop berekend.
Hierbij heb ik de Ururu Sarare 2,5kw als 'gouden standaart' meegenomen met een 100% score en daarvan de andere COP waardes als % afgeleid.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Hierin zie je bijv. goed dat de 3 combinaties die ik voor de 2MXM40M heb meegenomen deze pas bij zijn max capaciteit de efficiency van de FTXM-N 3,5kw benaderd, als je 2 units aansluit en je zal alleen de 3,5 of 2,5kw unit gebruiken dan zal die een stuk minder efficient zijn dan dat je een FTXM-N 2,5 of 3,5kw zou gebruiken.
Pas als je de 2MXM40M voor 2 units tegelijk gebruikt dan wordt deze pas zuiniger, zodra je 1 van de 2 binennunits uitzet zal die weer flink in efficiëntie dalen.

Ben vast niet de enige die gerekend heeft en vergeleken met de verschillende opties, heb ik iets verkeerd berekend of een denk fout gemaakt met plotten van bovenstaande gegevens?

Zat te overwegen om de 2MXM40M unit te nemen icm 3,5kw beneden en 2.0kw bovenunit, die 2.0kw unit zou ik dan alleen af en toe bij extreme temps inzetten dus word 95% van de tijd niet gebruikt.
Dan ben ik met een FTXM-N 3,5kw unit beneden veel beter af en boven een extra kacheltje en in de zomer de balans ventilatie flink laten blazen om de temp in het huis een beetje gelijk te krijgen.
Zat te denken om met kleppen in de zomer beneden af te laten zuigen en boven in te laten blazen zodat de lucht in de woning geforceerd word naar beneden toe waar de airco hangt en de koude afgezogen beneden lucht langs de WTW gaat en dus gekoelde lucht boven in blaast.

Edit:
Aangevuld met extra high/normal/low aanduidingen
Heeft iemand specs van de FTXM-N op low/normal/high settings?

Dit is wel een interessante bevinding. Ik kom een beetje in de zelfde situatie met 3,5 beneden, en 2,0 in de slaapkamer die waarschijnlijk zelden aan zal staan om te verwarmen.

Wat me opvalt aan je tabel is dat de COP slechter wordt bij 'high' en beter bij 'low'. Een 4kw + 3,5 multi bij 6 graden doet bijvoorbeeld 3,85 COP op low, wat acceptabel is, maar valt onder de grens als de unit op high staat, met 2,57 wat iets slechter is dan een CV ketel.

Ik mis die vergelijking echter bij 0 graden en lager, daar heb je alleen de 'high' cijfers meegenomen terwijl een unit in een degelijk geïsoleerd huis ook bij zulke lage temperaturen niet constant op high zal draaien. Op high doet een 3,5 dan weliswaar een COP van 2,33, maar op medium of low kan die COP zomaar richting de 3,00 gaan, en dat maakt dan precies het verschil qua rendement.

Hoe dan ook is de conclusie die ik uit je tabel trek dat je in het ergste geval een gelijk rendement hebt als op gas (of iets slechter bij zeer strenge vorst), maar gemiddeld genomen over een jaar waarschijnlijk wel ver boven een COP van 3 uitkomt, afhankelijk van je isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riggard
Glashelder schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 07:54:
[...]

wifi volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TigerXtrm schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:43:
[...]

Dit is wel een interessante bevinding. Ik kom een beetje in de zelfde situatie met 3,5 beneden, en 2,0 in de slaapkamer die waarschijnlijk zelden aan zal staan om te verwarmen.

Wat me opvalt aan je tabel is dat de COP slechter wordt bij 'high' en beter bij 'low'. Een 4kw + 3,5 multi bij 6 graden doet bijvoorbeeld 3,85 COP op low, wat acceptabel is, maar valt onder de grens als de unit op high staat, met 2,57 wat iets slechter is dan een CV ketel.

Ik mis die vergelijking echter bij 0 graden en lager, daar heb je alleen de 'high' cijfers meegenomen terwijl een unit in een degelijk geïsoleerd huis ook bij zulke lage temperaturen niet constant op high zal draaien. Op high doet een 3,5 dan weliswaar een COP van 2,33, maar op medium of low kan die COP zomaar richting de 3,00 gaan, en dat maakt dan precies het verschil qua rendement.

Hoe dan ook is de conclusie die ik uit je tabel trek dat je in het ergste geval een gelijk rendement hebt als op gas (of iets slechter bij zeer strenge vorst), maar gemiddeld genomen over een jaar waarschijnlijk wel ver boven een COP van 3 uitkomt, afhankelijk van je isolatie.
Een goede installateur zal je nooit een multi aanraden in situaties waarvan er vaak maar 1 binnenunit draait. Sowieso zijn deze geen fan van multi's. Maar de dozenschuivers adviseren niet, die verkopen alleen maar.

Een binnenunit van bijvoorbeeld 3,5 zal altijd meer verbruiken op een multi als hij solo draait dan op een single. Zowel met verwarmen als koelen. Zeker als hij op grotere multi's moet draaien voor bijvoorbeeld 3 of 4 units.

Ik heb boven 2 op een multi omdat ik geen ruimte heb voor single, maar anders had ik daar ook gewoon 2 singles. genomen. Gelukkig draaien die bij mij altijd gelijktijdig en weinig.

NB: alles op een multi en bij storing......heel het huis geen verwarming/koeling meer. Ook een overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:21:
[...]

Een goede installateur zal je nooit een multi aanraden in situaties waarvan er vaak maar 1 binnenunit draait. Sowieso zijn deze geen fan van multi's. Maar de dozenschuivers adviseren niet, die verkopen alleen maar.

Een binnenunit van bijvoorbeeld 3,5 zal altijd meer verbruiken op een multi als hij solo draait dan op een single. Zowel met verwarmen als koelen. Zeker als hij op grotere multi's moet draaien voor bijvoorbeeld 3 of 4 units.

Ik heb boven 2 op een multi omdat ik geen ruimte heb voor single, maar anders had ik daar ook gewoon 2 singles. genomen. Gelukkig draaien die bij mij altijd gelijktijdig en weinig.

NB: alles op een multi en bij storing......heel het huis geen verwarming/koeling meer. Ook een overweging.
Eens, uiteraard. Maar helaas is de praktijk vaak anders dan wat in theorie de beste oplossing is. Meer dan één buitenunit in je tuin wordt bij veel mensen al lastig, zeker met die nieuwe regels van 2021. Dan mag je blij zijn dat je überhaupt een plek kan vinden waar ie mag staan zonder 'overlast' te veroorzaken, laat staan dat je er meerdere kwijt kan.

Ik zou ook liever aparte units nemen, maar werkelijk geen idee waar ik ze kwijt zou moeten.
Pagina: 1 ... 100 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2