Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.090.673 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaLass schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:21:
Hier in huis willen we ook aan de airco, met name als (bij)verwarming. Onze jaren 70 woning is begin vorig jaar behoorlijk aangepakt met nieuwe dakisolatie, gevelisolatie, kunststof kozijnen en HR++ glas. Gas jaarverbruik voor de verbeteringen: 1300m3, na de verbeteringen: 950m3, waarbij ook warm water en koken inbegrepen is. Dat zal met het vooruitzicht op meer thuiswerken wel wat omhoog gaan.

2 woonlagen (begane grond, 1e verdieping). Idee is om 1 unit op de begane grond in de woonkamer te hangen als ondersteuning van de vloerverwarming, en 1 unit op de overloop van de 1e verdieping, met het idee om (d.m.v. open deuren) alle ruimtes van enige warme lucht te voorzien in de winter. Het hoeft daar geen strandklimaat te worden.

Mijn idee is om een multi split unit te doen op het platte dak en via bestaande kokers/ventilatiegaten de leidingen naar binnen te laten halen. In de foto's hieronder zien jullie de verdiepingen, waar ik in rood heb aangegeven waar ik de units bedacht heb.

[Afbeelding][Afbeelding]

Inhoud begane grond : 114m3. (93,5m3 (woonkamer) + 20,6m3 (keuken))
Inhoud 1e verdieping : 121m3 (33m3 (slaapkamer 1) + 33m3 (slaapkamer 2) + 32m3 (slaapkamer 3, een deel is inloopkast geworden) + 13,5m3 (badkamer) + 9,5m3 (overloop))

Nu heb ik de 1e offerte al binnen:
MITSUBISHI HEAVY INDUSTRIES DUO SRK35ZS-S – SRK35ZS-S SCM60ZM-S1, inclusief installatie: €4.225,-

Morgen komt er nog een partij kijken en zal ook een offerte uitbrengen.

Wat vinden jullie van de 1e offerte?
Ik zou geen multi nemen ivm niet ver terug kunnen moduleren, zeker bij goede isolatie, indien je niet vaak beide units tegelijk aan hebt. En een unit in de hal is, vind ik, een no go. Unit meet daar de temperatuur en zal dan afslaan en dan zijn de andere kamers niet warm of koud (in de zomer). Flow door deuren is altijd slecht. Je zal dan de hal bloedheet moeten stoken om de andere kamers te verwarmen. Hang hem in de grootste slaapkamer, dan slaat hij veel minder snel af en dan nog blijft het behelpen met de andere kamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-09 14:20
Verwijderd schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 19:23:
[...]

Ik zou geen multi nemen ivm niet ver terug kunnen moduleren, zeker bij goede isolatie, indien je niet vaak beide units tegelijk aan hebt. En een unit in de hal is, vind ik, een no go. Unit meet daar de temperatuur en zal dan afslaan en dan zijn de andere kamers niet warm of koud (in de zomer). Flow door deuren is altijd slecht. Je zal dan de hal bloedheet moeten stoken om de andere kamers te verwarmen. Hang hem in de grootste slaapkamer, dan slaat hij veel minder snel af en dan nog blijft het behelpen met de andere kamers.
Bij koelen had ik daar geen enkel probleem mee, deur los van de gang en de gang werd ook probleemloos gekoelt terwijl de binnenunit in de woonkamer 2 hoeken om moest, echter de kou bleef een beetje halverwege hangen in de gang en ging niet naar boven, dat voelde je duidelijk bij de trap oplopen.

Zelfde zal met verwarmen zijn vermoedelijk, boven op zolder wordt het warm en 1 verdieping lager bij de slaapkamers voel je er amper nog iets van(indien je open trap helemaal tot aan zolder hebt).

Persoonlijk vind ik het ook niet nuttig een unit in de gang te hangen puur voor stoken, goed geisolleerde woningen hebben eigenlijk geen verwarming nodig in de gang(hier niet tenminste het is nooit echt super koud hier in de gang).

(heb hier dan ook nog heteluchtverwarming in de woning zitten, die kast kan op circuleren en met een fors luchtdebiet kon ik de kou wel naar boven trekken echter toen liep ik meteen tegen de capaciteitprobleem van de binnenunit aan want de hele huis ermee koelen gaat gewoon niet en verwarmen ook niet).

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 02-10-2020 09:28 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-09 14:39

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De MHI is zit weer in het omslag gebied pendelen vs pruttelen op minimaal vermogen. Opmerkelijk vind ik de 500watt sessie in de ochtend, waarom niet een laag continu vermogen. De unit staat trouwens in ECO mode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWUrf4d5joQIPeUiBJ8Oyhd-2u0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EpULOoPMezi8lrz2pIBssd0o.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door revolution-nl op 02-10-2020 10:51 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-09 19:31
@revolution-nl hoeveel verbruik je nu ongeveer per dag en op welke temperatuur hou je het? Info is voor mij als vergelijk met mijn 3.5kw Daikin in de woonkamer.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

revolution-nl schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:50:
De MHI is zit weer in het omslag gebied pendelen vs pruttelen op minimaal vermogen. Opmerkelijk vind ik de 500watt sessie in de ochtend, waarom niet een laag continu vermogen. De unit staat trouwens in ECO mode.

[Afbeelding]
Multi buitenunit die niet ver genoeg terug kan moduleren? Volgens mij kunnen de binnenunits van MHI ook niet zo ver terug als Daikin weet ik me te herinneren. Een van de redenen dat ik geen MHI heb genomen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2020 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kire88 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:36:
@revolution-nl hoeveel verbruik je nu ongeveer per dag en op welke temperatuur hou je het? Info is voor mij als vergelijk met mijn 3.5kw Daikin in de woonkamer.
Ik verwarm nu van 9:00 - 17:00 op 20c en van 17:00 - 23:00 op 21c

28-09-20 0,900
29-09-20 0,100
30-09-20 0,300
01-10-20 0,300

Vandaag zal het een stuk hoger zijn 1 a 2 kWh? I
De woonkamer + keuken is +/- 65m2, betreft een hoekhuis bj 2019 met weinig zon inval.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:54:
[...]

Multi buitenunit die niet ver genoeg terug kan moduleren? Volgens mij kunnen de binnenunits van MHI ook niet zo ver terug als Daikin weet ik me te herinneren. Een van de redenen dat ik geen MHI heb genomen.
Het betreft een single unit MHI 35ZS deze moduleert terug tot 0.9kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

revolution-nl schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:01:
[...]

Het betreft een single unit MHI 35ZS deze moduleert terug tot 0.9kW
Aan/uit met deze temperaturen buiten met een huis uit 2019, lees goed geisoleerd is dan normaal. Sta er al van te kijken dat je sowieso aan het stoken bent. Hier een jaren 70 huis, nageisoleerd. En is hier nu 21 graden binnen in heel het huis zonder te stoken.

Waar meet je de binnentemperatuur mee? Die units geven altijd verkeerde waardes. Als ik mijn unit op 19 graden zet wordt het 21 binnen, op 20 wordt het 22 graden.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2020 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:16:
[...]

Aan/uit met deze temperaturen buiten met een huis uit 2019, lees goed geisoleerd is dan normaal. Sta er al van te kijken dat je sowieso aan het stoken bent. Hier een jaren 70 huis, nageisoleerd. En is hier nu 21 graden binnen in heel het huis zonder te stoken.
Afkoeling is van zoveel parameters afhankelijk dat je daar weinig zinnigs over kan zeggen in relatie tot de isolatiegraad. Uiteindelijk is het enigste wat telt de energievraag over een jaar :)

Ik moet wel zeggen dat ik enigszins verbaasd ben over de warmte vraag die er vandaag is ontstaan, zoals je ziet was er voorgaande dagen amper warmtevraag. Wellicht heeft dit toch te maken met de koudere voorgaande dagen en nacht, massa die aan het afkoelen is en nu opgewarmd moet worden.

./edit: de ruimte temperatuur is nu 20.6, airco staat op ECO @20c

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 02-10-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:22
Heb een hoekhuis van 1949 woonkamer 140 m2. Met alleen dubbelglas en rolluiken. Maar de verwarming is hier nog niet aangeweest tot nu toe. Op dit moment is het nog 20 graden.

We hebben een gas verbruik van 1600m3 per jaar. 5 persoon huishouden.

[ Voor 25% gewijzigd door Dolbyadt op 02-10-2020 14:39 ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dolbyadt schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:33:
Heb een hoekhuis van 1949 woonkamer 120 m3. Met alleen dubbelglas en rolluiken. Maar de verwarming is hier nog niet aangeweest tot nu toe. Op dit moment is het nog 20 graden.

Mijn jaarverbruik over afgelopen jaar (zonder wp) was 15GJ = 465m3 + 400kWh (COP1 straalkachel) dus een equivalent 525m3 gas voor een 3 persoonshuishouden in een 140m2 hoekwoning (EPC0).

Die afkoeling zeg echt weinig over het verbruik of de isolatiegraad.

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 02-10-2020 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dolbyadt schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:33:
Heb een hoekhuis van 1949 woonkamer 120 m2. Met alleen dubbelglas en rolluiken. Maar de verwarming is hier nog niet aangeweest tot nu toe. Op dit moment is het nog 20 graden.

Ik zou in jouw geval dan toch gebruik maken van subsidie mogelijkheden en zsm je spouw gaan isoleren. Ik stookte met gas nog net geen 1000m3 weg op 180m2 waarvan 400m3 voor warm water/koken. Overweeg sterk de ketel eruit te gooien en een warmtepomp boiler te installeren en inductiekookplaat te nemen. Ben alleen bang dat met echt (ooit :? ) vriesweer dan net tekort te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:22
@Verwijderd Ik moet het even herstellen mijn woonkamer/keuken/badkamer is totaal 140M2. Het gas verbruik van 1600m3 op jaar basis (verwarming en douchen). Ben vanplan om december een Daikin 3,5 KW airco te plaatsen in de woonkamer om te gebruiken als bij verwarming. Om het gas te verlagen.

Spouwmuur isolatie heb ik al voor gekeken. Maar ben ik nog niet van overtuigd. Hier in de wijk al meer
gezinnen die het wel hebben laten doen maar valt tegen qua verbruik. Maar waar ik veel meer zorgen over heb zijn de verhalen van de mensen die nu met vocht problemen zitten die ze daarvoor nooit hebben gehad. Dus dat houd mij nu nog steeds tegen voor Spouwmuur isolatie. Tijdens de inspectie van de spouw ( 6cm) hebben ze me laten zien dat er geen isolatie aanwezig is.

Dak isolatie ga ik aankomende zomer zelf uitvoeren van binnenuit.
Vloer isolatie gaat er niet komen i.v.m. houten vloeren.Mijn kruipruimte is kruk droog.
Verwijderd schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:05:
[...]

Ik zou in jouw geval dan toch gebruik maken van subsidie mogelijkheden en zsm je spouw gaan isoleren. Ik stookte met gas nog net geen 1000m3 weg op 180m2 waarvan 400m3 voor warm water/koken. Overweeg sterk de ketel eruit te gooien en een warmtepomp boiler te installeren en inductiekookplaat te nemen. Ben alleen bang dat met echt (ooit :? ) vriesweer dan net tekort te komen.

[ Voor 1% gewijzigd door Dolbyadt op 02-10-2020 14:37 . Reden: Informatie toegevoegd. ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dolbyadt Isoleren spouw gaat je zo'n 30 procent verbruik schelen. En meer comfort en minder warmte binnen in de zomer. Hier even informeren: https://www.takkenkamp-isolatie.nl/spouwmuurisolatie/

Als je dat samen met je dak doet heb je 2 maatregelen en kom je in aanmerking voor subsidie. Maar dat is een ander topic. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
revolution-nl schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:50:

[Afbeelding]
Is toch logisch als je hem net aanzet?
Ook eenmaal beetje zon op de ramen heeft grote invloed.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 02-10-2020 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:37
revolution-nl schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:00:
[...]

Ik verwarm nu van 9:00 - 17:00 op 20c en van 17:00 - 23:00 op 21c

28-09-20 0,900
29-09-20 0,100
30-09-20 0,300
01-10-20 0,300

Vandaag zal het een stuk hoger zijn 1 a 2 kWh? I
De woonkamer + keuken is +/- 65m2, betreft een hoekhuis bj 2019 met weinig zon inval.
Hoe meet je dit?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:57

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Beneden in de woonkamer (in verbinding met open keuken) hangt sinds enige weken een Daikin Stylish. Doet nu goed zijn werk in goedkoop verwarmen, dat werkt erg goed.

De woonkamer heeft vloerverwarming ('ouderwetse') met CV thermostaat aan de muur, om de hoek van de Daikin. Je ziet (logisch) de thermostaat temperatuur oplopen met de temperatuur in de ruimte. Aangenaam is tussen de 20 en 21 graden in de ruimte, 's winters bij echte koude misschien iets hoger.

Nu is de woonkamer tevens voorzien van radiatoren. Dat is waarschijnlijk gedaan om de ruimte sneller op te warmen bij koud weer, en dat werkt prima. Bovendien zal de vloerverwarming alleen niet in staat zijn de ruimte voldoende op temperatuur te houden misschien, tenzij je die stevig opstookt.

Nu willen we die radiatoren uitfaseren (die gaan dicht, en uiteindelijk misschien helemaal weg) en die Daikin samen met de vloerverwarming gaan gebruiken in de winter. In de rest van de woning zijn geen radiatoren die 's winters per se aan hoeven, hooguit de badkamer misschien, maar dat zien we dan wel weer. Doel is om meer elektrisch te gaan verwarmen en veel minder gas.

Ik vroeg me af wat de ervaringen hiermee zijn. Ik wil het zo gaan doen, dat de vloerverwarming op een thermostaatprogramma loopt zoals vanouds. Ik denk dat ik de temperatuur iets hoger moet instellen, dat lijkt mij gewoon een beetje uitproberen? En dan 's nachts iets lager, ik hield altijd zo'n 2 graden marge aan. En dan de Daikin op een min of meer gelijktijdig programma draaien. We willen die 's morgens al eerder aan hebben, zodat de woonkamer al iets opwarmt voordat je beneden komt. Dan is het prettig als de vloerverwarming ook al meedoet denk ik, want ik wil voorkomen dat de vloerverwarming dan uit gaat. Maar de vloerverwarming te hoog zetten is ook zonde. Is hier enige wetenschap cq. praktijkervaring? Of wordt het gewoon zelf uitvogelen? :)

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@BeQuietAndDrive Waarom niet net zoals je normaal verwarmt met vloerverwarming 24/7 de L/L aan met eventueel minimale nachtverlaging? Is altijd zuiniger dan een vloerverwarming met ketel (of heb je L/W?) en heb je de vloerverwarming echt niet meer nodig.

Als je die vloerverwarming wil gaan gebruiken voor verwarmen had de installateur je een unit moeten adviseren buiten met zowel een aansluiting voor vloer L/W en L/L voor koelen. Gemiste kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 10:33
Verwijderd schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:51:
@BeQuietAndDrive Waarom niet net zoals je normaal verwarmt met vloerverwarming 24/7 de L/L aan met eventueel minimale nachtverlaging? Is altijd zuiniger dan een vloerverwarming met ketel (of heb je L/W?) en heb je de vloerverwarming echt niet meer nodig.

Als je die vloerverwarming wil gaan gebruiken voor verwarmen had de installateur je een unit moeten adviseren buiten met zowel een aansluiting voor vloer L/W en L/L voor koelen. Gemiste kans.
Zijn die er? Heb er wel een tijdje naar lopen zoeken, maar de enige kon vinden was een vaag model van Daikin dat niet meer of niet in Nederland verkrijgbaar was. Sowieso zat daar geen subsidie op dus dan kom je toch al snel een stuk duurder uit. Ik heb qua L/L een multisplit, maar voor redundantie vind ik het zelf ook wel een fijn idee als mijn CV los staat van de airco.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HarmoniousVibe schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 21:18:
[...]

Zijn die er? Heb er wel een tijdje naar lopen zoeken, maar de enige kon vinden was een vaag model van Daikin dat niet meer of niet in Nederland verkrijgbaar was. Sowieso zat daar geen subsidie op dus dan kom je toch al snel een stuk duurder uit. Ik heb qua L/L een multisplit, maar voor redundantie vind ik het zelf ook wel een fijn idee als mijn CV los staat van de airco.
Je koppelt toch gewoon zo'n los wandmodel aan een multi. https://www.climasense.nl...-3-lt-6-kw-wandmodel.html Volgens mij moet dat kunnen. Ik heb alleen voor L/L gekozen omdat ik geen vloerverwarming heb, het niet ga leggen en niet heel mijn huis vol ga hangen met LT radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Verwijderd schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 21:24:
[...]

Je koppelt toch gewoon zo'n los wandmodel aan een multi. https://www.climasense.nl...-3-lt-6-kw-wandmodel.html Volgens mij moet dat kunnen. Ik heb alleen voor L/L gekozen omdat ik geen vloerverwarming heb, het niet ga leggen en niet heel mijn huis vol ga hangen met LT radiatoren.
Kan niet. Althans volgens https://www.daikin.nl/nl_nl/products/FTXM-M.html. Zie: "Deze unit kan gecombineerd worden met volgende unit(s)"

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
@BeQuietAndDrive ik heb redelijk dezelfde opstelling als jij volgens mij. Beneden een vloerverwarming en boven traditionele radiatoren. Toen ik dit huis kocht heb ik meteen een multisplit laten hangen om zowel boven als beneden te verwarmen en te koelen. De radiatoren boven heb ik nog nooit aan gehad; daar doe ik alles met de LLWP.

Beneden combineer ik inderdaad de LLWP (Daikin FTXM) met de vloerverwarming, gewoon gasgestookt met een condenserende ketel. Zeker op de koude dagen (in de herfst maakt het met niet zoveel uit) vind ik het comfort en de warme voeten van een vloerverwarming wel opwegen tegen een kleine extra kostenpost. Wel hoef ik mijn vloerverwarming minder hoog op te stoken dan mijn LLWP om het voor mijn gevoel aangenaam warm te stoken. 21.5-22 voor de vloerverwarming, terwijl ik de LLWP toch wel op 23-24 moet zetten. Dus dat scheelt weer. Maar het zal vast wel goedkoper zijn om de LLWP te gebruiken.

Daarom probeer ik alleen het laatste stukje te stoken met de vloerverwarming. Precies zoals jij omschrijft dus. Dat werkt in mijn ogen het beste, omdat de vloerverwarming dan bijna altijd warm is, maar er maar weinig gas voor hoeft te gebruiken. Meestal zet ik de LLWP om 18-19 en de CV op 21-22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Dank, 24/7 de Daikin aanzetten had ik nog niet zo aan gedacht, maar waarom niet inderdaad.

@HarmoniousVibe Dat is inderdaad precies wat ik zoek. De vloerverwarming loopt ook in een aantal andere ruimtes. Niet dat die daar heel erg warm van worden, maar steenkoud wil ik ze eigenlijk ook niet. Dus is een zacht sudderende vloerverwarming zo gek niet. Dank voor de tips.

@Verwijderd L/W was een overweging. Maar die offertes waren niet grappig meer, was ook een wat grijs gebied had ik het idee, niet elke installateur had daar zin in of het is niet heel goed beschikbaar? Hoe dan ook, het is een woning met enige inhoud, dus we hadden ook een bepaalde capaciteit nodig, en dat was gewoon duur. En ook qua installatiekosten. Op zich logisch maar goed. Komt nog bij dat de vorige bewoners vlak voor verkoop een nieuwe CV ketel hebben gehangen hier, en een zeer goede ook. Dus ik vond het wel even best zo :)

[ Voor 8% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 03-10-2020 01:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 21:56:
@BeQuietAndDrive ik heb redelijk dezelfde opstelling als jij volgens mij. Beneden een vloerverwarming en boven traditionele radiatoren. Toen ik dit huis kocht heb ik meteen een multisplit laten hangen om zowel boven als beneden te verwarmen en te koelen. De radiatoren boven heb ik nog nooit aan gehad; daar doe ik alles met de LLWP.

Beneden combineer ik inderdaad de LLWP (Daikin FTXM) met de vloerverwarming, gewoon gasgestookt met een condenserende ketel. Zeker op de koude dagen (in de herfst maakt het met niet zoveel uit) vind ik het comfort en de warme voeten van een vloerverwarming wel opwegen tegen een kleine extra kostenpost. Wel hoef ik mijn vloerverwarming minder hoog op te stoken dan mijn LLWP om het voor mijn gevoel aangenaam warm te stoken. 21.5-22 voor de vloerverwarming, terwijl ik de LLWP toch wel op 23-24 moet zetten. Dus dat scheelt weer. Maar het zal vast wel goedkoper zijn om de LLWP te gebruiken.

Daarom probeer ik alleen het laatste stukje te stoken met de vloerverwarming. Precies zoals jij omschrijft dus. Dat werkt in mijn ogen het beste, omdat de vloerverwarming dan bijna altijd warm is, maar er maar weinig gas voor hoeft te gebruiken. Meestal zet ik de LLWP om 18-19 en de CV op 21-22.
Maar hoe voorkom je dan dat de warmtepomp uitschakeld?

Wellicht begrijp ik gewoon je opstelling niet, maar ik stel me zo voor dat als de ruimte lekker op temperatuur is, die warmtepomp niks meer doet anders dan lucht circuleren. De vloerverwarming zal dan het volledige warmteverlies van je huis compenseren in dus in zijn eentje verwarmen (tenzij die het niet aan kan).

Andersom, theoretisch, zou je de warmtepomp een graadje hoger zetten dan de vloerverwarming zal de vloer dus nooit warm worden (tenzij de warmtepomp het niet aan kan in zijn eentje).

Wat mis ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Armin schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 06:28:
[...]

Wellicht begrijp ik gewoon je opstelling niet, maar ik stel me zo voor dat als de ruimte lekker op temperatuur is, die warmtepomp niks meer doet anders dan lucht circuleren. De vloerverwarming zal dan het volledige warmteverlies van je huis compenseren in dus in zijn eentje verwarmen (tenzij die het niet aan kan).

Andersom, theoretisch, zou je de warmtepomp een graadje hoger zetten dan de vloerverwarming zal de vloer dus nooit warm worden (tenzij de warmtepomp het niet aan kan in zijn eentje).

Wat mis ik?
Voor zover ik weet is die vloerverwarming niet in staat de hele tent in zijn eentje op te warmen, misschien tenzij je hem heel hoog zet, maar tot op heden kwam de meeste echte warmte in de ruimte van de genoemde radiatoren. Als het de koude uit de vloer haalt, ben ik al tevreden. Ik denk dat het toch gewoon experimenteren gaat worden.

Overigens was ook een van de overwegingen dat deze vloer er misschien nog een paar jaar in ligt, op termijn willen we iets anders leggen. Dan gaat wellicht ook gelijk de vloerverwarming over naar elektrisch. Maar goed, dat is middellange termijn planning, eerst dit maar eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
Mijn situatie is vergelijkbaar maar dan zonder de radiatoren beneden. Dus beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Mijn plan is om boven te laten regelen door de cv thermostaat. Aangezien alles 1 zone is zal de vloer dan ook meelopen. Die wil ik zo instellen dat er wel iets van warmte in gaat, maar lager dan de instelling van de afgelopen twee winters waarbij de vloer het alleen moest doen. Daarbij dan de airco die de rest moet doen om het beneden op de gewenste temperatuur te krijgen. Op deze manier krijg ik in ieder geval niet twee thermostaten die elkaar gaan tegen werken.

Dit is voor nu het idee en het zal zeker wat experimenteren worden voor een goede balans.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:10:
[...]

Voor zover ik weet is die vloerverwarming niet in staat de hele tent in zijn eentje op te warmen, misschien tenzij je hem heel hoog zet, maar tot op heden kwam de meeste echte warmte in de ruimte van de genoemde radiatoren. Als het de koude uit de vloer haalt, ben ik al tevreden. Ik denk dat het toch gewoon experimenteren gaat worden.

Overigens was ook een van de overwegingen dat deze vloer er misschien nog een paar jaar in ligt, op termijn willen we iets anders leggen. Dan gaat wellicht ook gelijk de vloerverwarming over naar elektrisch. Maar goed, dat is middellange termijn planning, eerst dit maar eens proberen.
De truuk met vloerverwarming is juist niet op hoge temperaturen verwarmen maar 24/7 laten stoken op een aanvoer van zo'n 35 graden water. Ideaal voor een warmtepomp. Denk dat je hem verkeerd gebruikt. Je kan net zoals met L/L niet verwachten dat je een forse nachtverlaging toepast en als het warm moet worden dat je hem aanslingert net als bij radiatoren die (indien goed afgesteld) met een temperatuur van max 60 graden lekker gloeien. Ook met L/L zal je als het echt kouder wordt een constante binnen temperatuur moeten handhaven om het comfortabel en zuinig te laten zijn. Als je vloerverwarming hebt niet eruit gooien. Doodzonde en een L/W installeren om te verwarmen. Ik kan het hier niet voor elkaar krijgen maar anders had ik echt geen L/L gekozen om te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:01
Ik zou in dat geval de vloerverwarming die de warmtekrijgt van de CV op basis van de buitentemperatuur stoken. En dan op zoek gaan naar de voor jou woning en situatie beste stooklijngeef met min en max temperatuurbereik. En deze installatie 24/7 laten draaien waarbij de woning op circa 18 graden wordt gehouden.
En de Airco alleen actief laten zijn als er iemand in de woonkamer is en die dan de ruimtemperatuur op iets van 21 graden houd.
Je kunt natuurlijk met alle waarden spelen, maar de vloerverwarming zal hoe dan ook een basis moeten zijn, om koude voeten en al te grote temperatuur verschillen te voorkomen.
Verder als je een stroomoverschot hebt, kun je de Airco natuurlijk al een uurtje voordat je aanwezig bent in de woonkamer/keuken, de zaak laten verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@royaljoop Ik zou jouw strategie niet toepassen. Mijn ervaring met L/L is dat dit alleen maar comfortabel is indien je de temperatuur redelijk constant houdt. 21 graden lucht temperatuur is geen 21 graden aan de muur/meubels. Massa duurt lang om op te warmen. Hetzelfde geldt voor vloerverwarming. Beide systemen werken dan ook alleen maar comfortabel en zuinig indien je huis goed is geisoleerd (18 graden binnen hoef ik niet eens voor te stoken). Tevens als je teveel verlaagt staat je unit of hard te blazen en als je hem forceert of stand 1 of fluisterstand duurt het een eeuwigheid voor je van 18 naar 21 bent.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2020 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Armin schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 06:28:
[...]

Wat mis ik?
Ja ik gok inderdaad dat mijn vloerverwarming veruit het meeste zal doen ja. De LLWP stookt af en toe gewoon een beetje mee. Maar andersom werkt helemaal niet, want een vloerverwarming kun je niet "even" mee laten stoken. Die heeft een aanlooptijd van enkele uren nodig.

Overigens moet ik mezelf wel even corrigeren/nuanceren: pre corona gebruikte ik 's avonds ook toch best vaak de LLWP ipv de vloerverwarming, puur vanwege eerdergenoemde aanlooptijd. Zeker als ik wat later thuiskwam dan had het al bijna geen zin meer om die vloerverwarming aan te slingeren.

Mijn schema was in een week meestal als volgt:

- Zondagavond vloerverwarming de facto uit (16 graden).
- Dan de volgende 4-5 werkdagen de LLWP 's ochtends op 22, overdag als ik op kantoor zat 18, 's avonds 23, en in de nacht weer 18. Dit kan ik gelukkig automatiseren met mijn Daikin met wifimodule.
- Vrijdagochtend voordat ik naar kantoor ging, de vloerverwarming naar 20 graden (voorverwarmen) en de LLWP uit. 's Avonds de vloerverwarming naar een comfortabele 22 graden. LLWP nog steeds uit. De vloerverwarming hield ik dan 's nachts rond de 20 en op zaterdag en zondag overdag op de 22.
- Repeat

Echter nu met dat thuiswerken gaat dit allemaal een stuk minder op en ben ik dus van plan om primair de vloerverwarming te gaan gebruiken met 2 graden nachtverlaging van ~21:00 tot ~05:30.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@HarmoniousVibe Probeer eens gewoon je L/L op minimaal 20/21 graden te houden. Wedden dat het comfortabel is en veel zuiniger dan je gasketel met vloerverwarming. Ik zou die alleen gebruiken als we vorst krijgen want dan zakt de COP toch in van je warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-09 12:53
Ik heb nu 6 dagen met de airco's verwarmt, en zat even te kijken naar het verbruik en de delta t tussen binnen en buiten en het valt me op dat ik met de airco's zo'n 55% per oCBinnen-Buiten energie toevoeg ten opzichte van verwarmen met de CV ketel op erg lage temperatuur (Ta=30-35oC).
Dit is misschien een gevolg van de korte meet periode en de energie die nog in de massa van het huis zit, maar ik vroeg me af of anderen dit ook zien ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Verwijderd schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:08:
@HarmoniousVibe Probeer eens gewoon je L/L op minimaal 20/21 graden te houden. Wedden dat het comfortabel is en veel zuiniger dan je gasketel met vloerverwarming. Ik zou die alleen gebruiken als we vorst krijgen want dan zakt de COP toch in van je warmtepomp.
Ja ik heb al eens een onwetenschappelijk vergelijkend warenonderzoeken gedaan. De eerste maand na de aanschaf van de LLWP heb ik voornamelijk daarmee gestookt. Ik kwam uit op 80 kWh in nov. 2019. Ik heb hier toen ooit gezegd dat ik dat verrassend veel vond. Ik heb me laten vertellen dat stoken op één unit van een multisplit de COP wel aantast.

De maand daarop, in december 2019 dus, heb ik voornamelijk de vloerverwarming gebruikt (op een stooktemp van 50 graden, wellicht kan dat efficiënter). Dat is altijd een beetje giswerk natuurlijk, maar mijn totale maandverbruik kwam uit op 90m3, terwijl dat in de zomermaanden zo ongeveer 15m3 (alleen koken en SWW) was, dus laten we zeggen 75 kuub voor de verwarming.

Dan kom uit op zo'n €52 in de maand voor gas vs €16 voor L/L. Dat scheelt flink. Alleen blijft het wel staan dat (zeker met een plavuizen vloer) vloerverwarming écht wel comfortabeler is dan luchtverwarming. Ik zeg niet dat luchtverwarming oncomfortabel is, maar meer dan vloerverwarming éxtra comfortabel is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-09 13:56
HarmoniousVibe schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:37:
[...]

Ja ik heb al eens een onwetenschappelijk vergelijkend warenonderzoeken gedaan. De eerste maand na de aanschaf van de LLWP heb ik voornamelijk daarmee gestookt. Ik kwam uit op 80 kWh in nov. 2019. Ik heb hier toen ooit gezegd dat ik dat verrassend veel vond. Ik heb me laten vertellen dat stoken op één unit van een multisplit de COP wel aantast.

De maand daarop, in december 2019 dus, heb ik voornamelijk de vloerverwarming gebruikt (op een stooktemp van 50 graden, wellicht kan dat efficiënter). Dat is altijd een beetje giswerk natuurlijk, maar mijn totale maandverbruik kwam uit op 90m3, terwijl dat in de zomermaanden zo ongeveer 15m3 (alleen koken en SWW) was, dus laten we zeggen 75 kuub voor de verwarming.

Dan kom uit op zo'n €52 in de maand voor gas vs €16 voor L/L. Dat scheelt flink. Alleen blijft het wel staan dat (zeker met een plavuizen vloer) vloerverwarming écht wel comfortabeler is dan luchtverwarming. Ik zeg niet dat luchtverwarming oncomfortabel is, maar meer dan vloerverwarming éxtra comfortabel is :)
Vloer op 25 stoken, nalooptijd van cv heel hkog zetten en met LL bijstellen?
Comfort en zuinigheid!

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
HarmoniousVibe schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:37:
[...]

Waarmee meet je het meest eenvoudig het vebruik van de unit?
Met een smart plug bijv? Of doet een wifimodule van de gemiddelde L/L dit ook?

Ben zelf ook wel benieuwd, kijk momenteel alleen naar mijn totaalverbruik.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@pentaw1nz Met een Daikin kan je het zien in de app. Binnenkort ga ik een Shelly Plug koppelen aan mijn Domoticz zodat ik een beter overzicht heb middels grafieken. Tevens gooi ik de standen in Mindergas.nl zodat ik per graaddag kan zien wat het verbruik doet.
@HarmoniousVibe Ik heb een massieve parketvloer. Nooit koude voeten en zuinig stoken met de L/L. Maar zoals gezegd. Had ik een vloerverwarming installeerde ik zsm een L/W met subsidie. Kan niet ontkennen dat vloerverwarming zalig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
pentaw1nz schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:03:
[...]

Ja dat zit in de wifimodule van mijn Daikin. Echter is de functionaliteit wel wat beperkt. Je kunt een overzicht zien:
- per uur voor vandaag en gisteren
- per dag voor de huidige en vorige week
- per maand voor het huidige jaar en vorig jaar.

Je kunt dus alleen tot heel recent inzoomen als het ware. Ik kan niet nog het verbruik zien op 24 januari, of tussen 9 en 5 van een maand geleden ofzo.

Daarnaast staat er maar één getal op de y-as met daarop de waarde van de hoogste verbruik in dat tijdsvenster. Je kunt niet op een bepaald uur/dag/maand tappen om dan de precieze waardes te zien.

Het wordt al helemaal lastig als je een maand hebt waarin je zowel gestookt als gekoeld hebt, want dan worden die grafieken gestapeld. In 2 verschillende kleuren wellicht, maar dat is moeilijk af te lezen. Case in point:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDIiixa-Tw3JyJL_7twWPBUQdLU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qCwOyiktk2SkZyaINSLUaXPG.jpg?f=fotoalbum_medium

Ook de resolutie op uurniveau is niet echt denderend. Het wordt per 2 uur geaggregeerd, en dan ook pas nadat die 2 uur voorbij zijn. Nu is het 14:05, dus pas om 16:00 verschijnt de staaf voor 14-16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:01
Zo meet ik hier het verbruik van mijn Daikin Ururu Sarara 3,5 kW.
Is te volgen via de link in het onderschrift.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEo7QoViUxf3h4mlVebM8FUQRJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CZKmy2aaWyKwJYn61W4ZIU5y.jpg?f=fotoalbum_large

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ja de data periodiek en ongeaggregeerd naar een extern systeem kan een deel van de beperkingen oplossen. Behalve de resolutie van blokken van 2 uur. Doet de US dat anders? Of kun je via de API wel gedetailleerdere data verkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Mensen wat eenmaal vloerverwarming gewend zijn schakelen niet zo snel over omdat de vloertermperatuur hoe je het went of keert gewoon lager wordt met luchtverwarming.

Vooral vloeren met plavuizen lijkt me vreselijk zonder vloerverwarming, luchtverwarming werkt prima met pvc/tapijt en uiterste geval nog laminaat maar stenen/plavuizen blijven te lang koud en niet fijn met sokken/blote voeten.

Maar luchtverwarming is ook wel comfortabel te krijgen het kost alleen even tijd met afstellen.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 04-10-2020 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
pentaw1nz schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:03:
[...]

Ik heb een kWh meter in mijn groepenkast geplaatst die het verbruik van de airco groep meet, deze data wordt per minuut in domoticz voor een week bewaard, het totaal per dag wordt een jaar bewaard.

Ik heb tevens een scripje gemaakt dat elke minuut de airco's hun control status uitleest, en daaruit haal ik of er 1 of meer units aan staan om te koelen of te verwarmen, en dat log ik dan ook in domoticz.
Met de combinatie van deze 2 kan ik dan zien hoeveel ik verbruik voor koelen en hoeveel voor verwarmen en dat schrijf ik dan apart in Domoticz zodat ik per dag weet hoeveel er aan koelen of verwarmen is verbruikt.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

wizzopa schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:20:
Zo meet ik hier het verbruik van mijn Daikin Ururu Sarara 3,5 kW.
Is te volgen via de link in het onderschrift.

[Afbeelding]
Mooi, maar hoe was de vraag? Ik zoek ook nog de makkelijkste manier. O-)

NB: mijn units zitten op bestaande stopcontacten. Volgens mij is een Shelly plug dan het makkelijkst of zijn er nog makkelijkere manieren.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:01
Verwijderd schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:41:
[...]

Mooi, maar hoe was de vraag? Ik zoek ook nog de makkelijkste manier. O-)

NB: mijn units zitten op bestaande stopcontacten. Volgens mij is een Shelly plug dan het makkelijkst of zijn er nog makkelijkere manieren.
Via een Din-rail kWh meter naar Flukso en vandaar naar Pvoutput, maar ook van Flukso naar een Tablet aan de muur in kamer en dan Realtime https://yadi.sk/i/9JBdRCizQJwD7A

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wizzopa schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:25:
[...]

Via een Din-rail kWh meter naar Flukso en vandaar naar Pvoutput, maar ook van Flukso naar een Tablet aan de muur in kamer en dan Realtime https://yadi.sk/i/9JBdRCizQJwD7A
Dat gaat in mijn geval niet lukken op bestaande stopcontacten waar meerdere apparaten op een groep zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
mr_evil08 schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 14:43:
Mensen wat eenmaal vloerverwarming gewend zijn schakelen niet zo snel over omdat de vloertermperatuur hoe je het went of keert gewoon lager wordt met luchtverwarming.

Vooral vloeren met plavuizen lijkt me vreselijk zonder vloerverwarming, luchtverwarming werkt prima met pvc/tapijt en uiterste geval nog laminaat maar stenen/plavuizen blijven te lang koud en niet fijn met sokken/blote voeten.

Maar luchtverwarming is ook wel comfortabel te krijgen het kost alleen even tijd met afstellen.
Ik heb hier een leistenen vloer beneden, en het valt me mee, na een week op de airco verwarmen (standje eco low) heb ik hier:
ruimte temperatuur = 21.5oC
vloer temperatuur = 20.8oC
plafond temperatuur = 21.3oC

Het helpt denk ik om langduring met minimaal vermogen te verwarmen, dan nemen de muren, vloer en plafond warmte op en voelt het erg aangenaam.

Ben er ook nog niet uit wat ik ga doen als het echt koud wordt buiten, overstappen op de CV ketel met vloerverwarming beneden en de airco's helemaal uit, of dat ik ze probeer te combineren, misschien wel dat ik dan alleen nog overdag de airco's aan zet, dan gaat de CV vanzelf uit door de hogere ruimte temperatuur, en weer aan als het begint af te koelen in de avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@PentaClover Ik stook het hier in de avond toch wel op naar 22 graden. Met cv is 21 graden comfortabel. Met L/L vinden wij dat net te koud. Heeft toch te maken met het gemis van stralingswarmte. 22 graden binnen hier is 20 instellen op de Daikin. Overdag staat hij op 19 en in de nacht op 18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
@Verwijderd Met CV op erg lage temperatuur deden wij vorig jaar de ruimte strak op 20.5oC regelen, met de airco nu 21.5oC-22.0oC, maar bij 22.0oC vinden we het toch vaak te warm worden en zetten we hem uit.
Voor 22.0oC stel ik de daikin hier beneden in op 18.5oC en in de kamers boven op 18.0oC.
Het verbaast me wel een beetje hoe weinig kWh er nodig is om deze temperaturen te bereiken, eens kijken of dat zo blijft als het buiten kouder wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
Hebben jullie enig idee waarom in de Daikin app je per graad kunt regelen terwijl met dit met de afstandsbediening per halve graad kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
Verwijderd schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 16:42:
[...]

Dat gaat in mijn geval niet lukken op bestaande stopcontacten waar meerdere apparaten op een groep zitten.
Ik gebruik iungo (iungo.nl) dat is een verbuiksmanager en losse apparaten die niet op een modus (Kw meter staan) meet ik met Fibaro tussen stekkers. Daarmee krijg je perfect inzicht in je verbruik (ook van je gas) en je kunt de fibaro tussen stekker ook schakelen. Verder is het helemaal top dat je data op het apparaatje zelf staan en daarmee je privacy in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
PentaClover schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 15:15:
[...]

Ik heb een kWh meter in mijn groepenkast geplaatst die het verbruik van de airco groep meet, deze data wordt per minuut in domoticz voor een week bewaard, het totaal per dag wordt een jaar bewaard.

Ik heb tevens een scripje gemaakt dat elke minuut de airco's hun control status uitleest, en daaruit haal ik of er 1 of meer units aan staan om te koelen of te verwarmen, en dat log ik dan ook in domoticz.
Met de combinatie van deze 2 kan ik dan zien hoeveel ik verbruik voor koelen en hoeveel voor verwarmen en dat schrijf ik dan apart in Domoticz zodat ik per dag weet hoeveel er aan koelen of verwarmen is verbruikt.
Die meters zag ik inderdaad ook, maar ik heb de L/L niet op een aparte groep. Wellicht in de toekomst, mocht het ooit mis gaan.Heb nog een vrije groep.

Iemand ervaring met slimme stekkers die het verbruik meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
Yes! Na een week elke dag een paar pagina's lezen ben ik eindelijk aan het einde _/-\o_

Hallo! Begin volgend jaar ga ik verhuizen naar een goed geïsoleerde tussenwoning. Airco voor de zomer zou daar sowieso al komen, maar tijdens mijn onderzoek kwam ik hier uit en wil ik de verwarming eigenlijk ook gewoon met de WP units doen, voornamelijk omdat ik dan een mooie set zonnepanelen op het dak heb liggen. Het gaat dan, even kort, om het volgende.

- Woonkamer + open keuken van 45m2.
- Slaapkamer 1e verdieping (op het zuiden) van een kleine 10m2.

In de eerste instantie wilde ik voor de Daikin US gaan, maar na alle ervaringen hier heb ik nu mijn zinnen gezet op de FTMX serie. Een 3,5kw voor in de woonkamer en een 2kw voor in de slaapkamer, met een 5kw multisplit buitenunit. Of is een 5kw buitenunit overkill voor een situatie als deze? Ik verwacht de slaapkamer eigenlijk niet heel veel te gaan verwarmen, de unit daar zal voornamelijk dienst doen om te koelen in de zomer. Mogelijk dat hij zal moeten bijspringen op de echt koude dagen, maar zeker niet constant. Een slaapkamer hoeft immers niet heel warm te zijn.

Wel een paar praktische vragen qua plaatsing.

1. Hoe lang kan de koelleiding in de praktijk maximaal zijn? In verband met de nieuwe geluidsnormen, en omdat ik mijn nieuwe buren ook niet tot last wil zijn, zou de buitenunit het liefst helemaal achter in de tuin komen te staan. Dit zou voor de slaapkamer unit echter wel een leiding van toch zeker 20 - 25 meter betekenen, afhankelijk van de route door het huis.

2. Ik heb hier en daar gezien dat mensen hier de leidingen onder de grond (en zelfs door de kruipruimte?) hebben lopen. Dat zou hier ook de voorkeur hebben, zeker als de buitenunit achter in de tuin komt te staan. Zijn hierbij nog dingen om op te letten?

3. Is een verdieping een beetje op temperatuur te houden met één unit in één kamer, wanneer de deuren open staan? Een unit in elke kamer is uit financieel en praktisch oogpunt geen optie, maar ik lees ook veel dat een unit op de overloop eigenlijk ook niet wordt aangeraden. Zeker met een open trap naar zolder en naar de hal beneden lijkt dat me een slechte oplossing, maar ik laat me graag informeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

pentaw1nz schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:04:
[...]

Die meters zag ik inderdaad ook, maar ik heb de L/L niet op een aparte groep. Wellicht in de toekomst, mocht het ooit mis gaan.Heb nog een vrije groep.

Iemand ervaring met slimme stekkers die het verbruik meten?
Ik verbaas me dat er stekkers geschroefd worden aan de warmtepomp. Het zal vast mogen en handig zijn maar hier gewoon mooi in een inbouwdoos gekoppeld en buiten een werkschakelaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
Trebbors schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:52:
[...]

Ik verbaas me dat er stekkers geschroefd worden aan de warmtepomp. Het zal vast mogen en handig zijn maar hier gewoon mooi in een inbouwdoos gekoppeld en buiten een werkschakelaar.
Waarom niet?
Zoveel doet zo'n 3.5 kw unit niet. Zelfs niet op vol vermogen. Gewoon aan een stekker en in de garage in een WCD. Heb wel eens zwaarder geschut aan een stekkertje zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riggard
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-11-2023
Na enkele dagen lezen ben ik het topic ook door. Wij (Vrouw, Kind <1j, Ik) wonen in een hoekhuis van ca. 110m2, met twee dakkapellen, bouwjaar 1966.
Vloer heb ik geïsoleerd met 14cm steenwol, comfortabel en scheelde 300m3 gas. Dak was al geïsoleerd. Ketel is vorig jaar nog vernieuwd omdat de oude ermee stopte.

Pre-corona & kind stookten we zo'n 1000m3, energieverbruik was 2200kwh, zal nu wel wat meer zijn/worden. Om ons spaargeld iets te laten renderen en comfort te verhogen willen we wat energiebesparende maatregelen nemen. Volgende is in gang gezet;
- Spouw (5cm) wordt binnenkort geïsoleerd met neopixels.
- Achterkozijn (kunstof uit jaar 0) wordt vervangen door schuifdeur met HR++
- (gevels worden gereinigd & gestraald)

Zonnepanelen zijn net besteld, komt op de garage (30m2 op z-o) zo'n 3700 wp onder 10 graden op een 3000 inverter te liggen. Hiermee verwacht ik een overschot, dat zou ik graag nuttig wegzetten nu salderen nog mag.

Vrouwlief wil voor de warme zomers graag airco's en ik zag dat je er gunstig mee kunt verwarmen, win win. Dus dat is nu mijn het uitzoekproject. Wil ze in het buitenland bestellen, installatie zelf doen (kan helaas pas na gevelreiniging in Januari) en afpersen door een STEK monteur (tips voor regio Beverwijk/Heemskerk welkom!)

[ Voor 15% gewijzigd door Riggard op 04-10-2020 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
TigerXtrm schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:42:
Yes! Na een week elke dag een paar pagina's lezen ben ik eindelijk aan het einde _/-\o_

Hallo! Begin volgend jaar ga ik verhuizen naar een goed geïsoleerde tussenwoning. Airco voor de zomer zou daar sowieso al komen, maar tijdens mijn onderzoek kwam ik hier uit en wil ik de verwarming eigenlijk ook gewoon met de WP units doen, voornamelijk omdat ik dan een mooie set zonnepanelen op het dak heb liggen. Het gaat dan, even kort, om het volgende.

- Woonkamer + open keuken van 45m2.
- Slaapkamer 1e verdieping (op het zuiden) van een kleine 10m2.

In de eerste instantie wilde ik voor de Daikin US gaan, maar na alle ervaringen hier heb ik nu mijn zinnen gezet op de FTMX serie. Een 3,5kw voor in de woonkamer en een 2kw voor in de slaapkamer, met een 5kw multisplit buitenunit. Of is een 5kw buitenunit overkill voor een situatie als deze? Ik verwacht de slaapkamer eigenlijk niet heel veel te gaan verwarmen, de unit daar zal voornamelijk dienst doen om te koelen in de zomer. Mogelijk dat hij zal moeten bijspringen op de echt koude dagen, maar zeker niet constant. Een slaapkamer hoeft immers niet heel warm te zijn.

Wel een paar praktische vragen qua plaatsing.

1. Hoe lang kan de koelleiding in de praktijk maximaal zijn? In verband met de nieuwe geluidsnormen, en omdat ik mijn nieuwe buren ook niet tot last wil zijn, zou de buitenunit het liefst helemaal achter in de tuin komen te staan. Dit zou voor de slaapkamer unit echter wel een leiding van toch zeker 20 - 25 meter betekenen, afhankelijk van de route door het huis.

2. Ik heb hier en daar gezien dat mensen hier de leidingen onder de grond (en zelfs door de kruipruimte?) hebben lopen. Dat zou hier ook de voorkeur hebben, zeker als de buitenunit achter in de tuin komt te staan. Zijn hierbij nog dingen om op te letten?

3. Is een verdieping een beetje op temperatuur te houden met één unit in één kamer, wanneer de deuren open staan? Een unit in elke kamer is uit financieel en praktisch oogpunt geen optie, maar ik lees ook veel dat een unit op de overloop eigenlijk ook niet wordt aangeraden. Zeker met een open trap naar zolder en naar de hal beneden lijkt dat me een slechte oplossing, maar ik laat me graag informeren :+
1.: In de Installatie Handleiding van de 2MXM50 staat op blz 7:
Maximale leiding lengte 1 unit 20m, Maximale totale leiding lengte 30 meter.

2.: In de grond in een riool buis doen, en aan beide kanten waar de buis boven de grond komt een u-bocht zodat er geen water in kan lopen en de buis verder dicht maken nadat de leidingen er in zitten zodat er geen muizen/ratten etc op het idee komen om hun huis in de buis te gaan maken.

3.: Het zal iets doen, maar verwacht niet dat alles de zelfde temperatuur krijgt, de andere kamers zullen graden warmer zijn in de zomer en kouder in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
alaintje schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 12:55:
[...]

Vloer op 25 stoken, nalooptijd van cv heel hkog zetten en met LL bijstellen?
Comfort en zuinigheid!
Misschien moet ik me daar dan maar eens in gaan verdiepen. Heb je toevallig een artikel of een paar websites met wat meer verdiepingsmateriaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PentaClover schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:50:
[...]

3.: Het zal iets doen, maar verwacht niet dat alles de zelfde temperatuur krijgt, de andere kamers zullen graden warmer zijn in de zomer en kouder in de winter.
Ik hou in de zomer met een 2,5 op de ouderslaapkamer en een 2 op zolder boven alle kamers netjes de boel op 22 graden. In de winter met gemak 20 graden boven. Dat ding alleen niet in een klein halletje hangen want dan slaat hij te vroeg af. Het doet dus niet iets maar alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
TigerXtrm schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:42:

...

In de eerste instantie wilde ik voor de Daikin US gaan, maar na alle ervaringen hier heb ik nu mijn zinnen gezet op de FTMX serie. Een 3,5kw voor in de woonkamer en een 2kw voor in de slaapkamer, met een 5kw multisplit buitenunit. Of is een 5kw buitenunit overkill voor een situatie als deze?

...
Vraag ook even na of jouw combinatie kan. Ik ken Daikin niet maar bij ME is het niet zomaar mogelijk twee binnen-units te kiezen en op een buiten-unit te plaatsen met nominaal minder vermogen. Meestal kun je zo'n 25% overdimesioneren op de buiten-unit met daarbij een lijst van specifieke vermogens combinaties.

Nu lijkt me 3,5+2 niet een probleem, maar als je het idee hebt die 5kW buiten-unit nog kleiner te nemen kan dat een rol gaanspelen. Vraag (of lees) dus na wat de fabrikant (en niet enkel de installateur) aanraad en of het kan ivm ook garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
@TigerXtrm: Een 3,5 en 2,0 kan prima op een 2MXM40.

De 2MXM50 is fysiek even groot, maar heeft een zwaardere compressor. De minimale vermogensafgifte ligt hoger, waardoor meer kans op pendelen. En het stroomverbruik ligt hoger als dat van de 2MXM40.

Combinatietabel: <KLIK>

Je zou voor in de slaapkamer nog een CTX-M kunnen overwegen (1,5KW). Ik heb een 2KW FTX-M op de slaapkamer hangen met vergelijkbare oppervlakte als die van jou en dat is al zwaar overkill.

[ Voor 11% gewijzigd door Zerobase op 05-10-2020 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
PentaClover schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 19:44:
@Verwijderd Met CV op erg lage temperatuur deden wij vorig jaar de ruimte strak op 20.5oC regelen, met de airco nu 21.5oC-22.0oC, maar bij 22.0oC vinden we het toch vaak te warm worden en zetten we hem uit.
Voor 22.0oC stel ik de daikin hier beneden in op 18.5oC en in de kamers boven op 18.0oC.
Het verbaast me wel een beetje hoe weinig kWh er nodig is om deze temperaturen te bereiken, eens kijken of dat zo blijft als het buiten kouder wordt.
Het verbaast mij waarom de temperatuur zo gigantisch afwijkt bij jullie en als ik dit meer lees gebeurd het vaker, hier klopt het wel zodra de massa is opgewarmt en dat gaat aardig snel met houtskeletbouw hier.

Als het kouder wordt veranderd er niet zoveel hooguit als je iederkeer de ruimte flink laat afkoelen door de unit uitschakelen en dan weer opstoken dat kost een klap.

In deze periode draait de unit rond 180watt in de winter rond vriespunt ongeveer 400watt en bij -7 rond 600watt maar dat ligt sterk aan hoe je stookt, doorgaans als het kouder werd was het indirect voordeliger om gewoon door te stoken net als bij vloerverwarming wordt gedaan, ga je steeds aan/uit stoken in de winter dan niet vreemd opkijken als de unit 2 uurtjes rond 1000/1200 watt draait.

Massa opwarmen duurt aardig lang zeker bij betonnen woningen.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 05-10-2020 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riggard
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-11-2023
Armin schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 05:32:
[...]

Vraag ook even na of jouw combinatie kan. Ik ken Daikin niet maar bij ME is het niet zomaar mogelijk twee binnen-units te kiezen en op een buiten-unit te plaatsen met nominaal minder vermogen. Meestal kun je zo'n 25% overdimesioneren op de buiten-unit met daarbij een lijst van specifieke vermogens combinaties.

Nu lijkt me 3,5+2 niet een probleem, maar als je het idee hebt die 5kW buiten-unit nog kleiner te nemen kan dat een rol gaanspelen. Vraag (of lees) dus na wat de fabrikant (en niet enkel de installateur) aanraad en of het kan ivm ook garantie.
Afgaand op de handleiding van Daikin mag je ook flink overdimensioneren (betreft wel de 3mxm, omdat ik die zelf graag wil, maar ga ervan uit dat dit voor andere types ook geldt.):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnUJfjrNocFX-b1b3kSX7r30RT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XSNDoDe8zV1nHtcGvR3KdykD.png?f=fotoalbum_large
https://www.daikin.be/con...lation%20manual_Dutch.pdf

Vraag is natuurlijk of het wijs is om te doen, zal ook weer sterk aan de omstandigheden liggen, bij -10 buiten zal het minder wijs zijn dan bij +5.

[ Voor 9% gewijzigd door Riggard op 05-10-2020 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb de Mitsu achter een 16a automaat gezet en deze gekoppeld op een DIN kWh meter met een Youless energiemeter

De aparte 16a automaat dient als "werk"schakelaar om de unit spanningsloos te maken.
Verbruik afgelopen weekend 0.5kWh per dag.

Het hoge verbruik van 02-10 is ook verklaard, boven stond een raam volledig open en de deur van de woonkamer naar de hal stond open |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
@pentaw1nz Als er een stekker aan je L/L zit kun je de Fibaro dit oplossen.
Dar is namelijk een tussen stekker waarmee je de installatie aan en uit kunt zetten, maar ook je verbruik kunt meten. Vanuit Iungo kun je zelfs tijden instelleren wanneer de installatie in bedrijf moet zijn etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 10:28
Gebruikt iemand de Madoka van Daikin? Het verbruik dat de app laat zien is 20x te hoog.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Verwijderd schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 00:47:
[...]
Ik hou in de zomer met een 2,5 op de ouderslaapkamer en een 2 op zolder boven alle kamers netjes de boel op 22 graden. In de winter met gemak 20 graden boven. Dat ding alleen niet in een klein halletje hangen want dan slaat hij te vroeg af. Het doet dus niet iets maar alles.
Uiteraard is het allemaal niet zo zwart wit, het hangt af van hoe groot de ruimtes zijn, hoe de lucht stroom moet lopen en niet geheel onbelangrijk, of je een WTW unit hebt in huis, als je die hebt, dan wordt de lucht uit je ruimtes in de warmte terug win unit gemengd en de temperatuur gemiddeld en weer uitgeblazen door je huis en zal het zelfs zeer goed werken.

In mijn huis is geen mechanische ventilatie aanwezig en vrij grote kamers en een lange gang (9 meter), dus ik zie duidelijk verschil tussen kamers boven die een airco hebben en kamers die dat niet hebben.
mr_evil08 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:00:
[...]
Het verbaast mij waarom de temperatuur zo gigantisch afwijkt bij jullie en als ik dit meer lees gebeurd het vaker, hier klopt het wel zodra de massa is opgewarmt en dat gaat aardig snel met houtskeletbouw hier.

Als het kouder wordt veranderd er niet zoveel hooguit als je iederkeer de ruimte flink laat afkoelen door de unit uitschakelen en dan weer opstoken dat kost een klap.

In deze periode draait de unit rond 180watt in de winter rond vriespunt ongeveer 400watt en bij -7 rond 600watt maar dat ligt sterk aan hoe je stookt, doorgaans als het kouder werd was het indirect voordeliger om gewoon door te stoken net als bij vloerverwarming wordt gedaan, ga je steeds aan/uit stoken in de winter dan niet vreemd opkijken als de unit 2 uurtjes rond 1000/1200 watt draait.

Massa opwarmen duurt aardig lang zeker bij betonnen woningen.
Mijn warmte verlies is momenteel minder dan het minimum vermogen dat de unit af kan geven (2.5-3 kW bij deze buiten temperaturen), dus als hij aanstaat op de laagste stand momenteel, dan warmt het huis op, en moet ik hem na een aantal uur uit zetten, of als ik de vraag temperatuur lager zet zal hij uitgaan. Ik denk dat als het nog een paar graden kouder wordt buiten ik hem aan kan laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Laatst online: 08:13
@PentaClover Ik gebruik het script om het verbruik uit te lezen. Hij pushed het script ook netjes naar Domoticz, maar er komen geen waardes mee, dus ik heb ik nog niet goed. Zie jij zo wat het kan zijn?
#!/bin/bash

#Get The Power Usage Daikin Slaapkamer
PowerInfo=$(curl -s "http://192.168.178.26/aircon/get_week_power")
ToDaysPower=`echo $PowerInfo | tr '=' ':' | tr ',' ':' | tr '/' ':' | awk -F: '{ print $12 }'`

#Push Last Power Measurement into Domoticz table for sensor idx89
curl -k -s "http://localhost:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=89&nvalue=0&svalue=$(echo $ToDaysPower)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
PentaClover schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 22:50:
[...]

1.: In de Installatie Handleiding van de 2MXM50 staat op blz 7:
Maximale leiding lengte 1 unit 20m, Maximale totale leiding lengte 30 meter.

2.: In de grond in een riool buis doen, en aan beide kanten waar de buis boven de grond komt een u-bocht zodat er geen water in kan lopen en de buis verder dicht maken nadat de leidingen er in zitten zodat er geen muizen/ratten etc op het idee komen om hun huis in de buis te gaan maken.
Zeer handige informatie, dank je :)
Zerobase schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 07:05:
@TigerXtrm: Een 3,5 en 2,0 kan prima op een 2MXM40.

De 2MXM50 is fysiek even groot, maar heeft een zwaardere compressor. De minimale vermogensafgifte ligt hoger, waardoor meer kans op pendelen. En het stroomverbruik ligt hoger als dat van de 2MXM40.

Combinatietabel: <KLIK>

Je zou voor in de slaapkamer nog een CTX-M kunnen overwegen (1,5KW). Ik heb een 2KW FTX-M op de slaapkamer hangen met vergelijkbare oppervlakte als die van jou en dat is al zwaar overkill.
Als ik de berekening op de site van Climasense aanhoud dan kom ik voor woonkamer + slaapkamer op een totaal vermogen van 2,5 tot 3kw. Dus dan zou de 2MXM40 inderdaad ruim voldoende moeten zijn, zelfs op hele koude dagen. Goed inzicht, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

revolution-nl schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:40:
[...]

Ik heb de Mitsu achter een 16a automaat gezet en deze gekoppeld op een DIN kWh meter met een Youless energiemeter

De aparte 16a automaat dient als "werk"schakelaar om de unit spanningsloos te maken.
Verbruik afgelopen weekend 0.5kWh per dag.

Het hoge verbruik van 02-10 is ook verklaard, boven stond een raam volledig open en de deur van de woonkamer naar de hal stond open |:(
0,5? Ik heb hier toch al zo'n 2 per dag verstookt van het weekend. Overdag 21 binnen en in de avond naar 22. Maar ja, wat is €0,44 per dag. Een kuub gas kost al snel €0,72.

@vinom Heb dat script ook ergens gezien. Hoe zet je dat in Domoticz? Zou helemaal ideaal zijn zonder stekkers. Lees je toch gewoon via Wifi connector uit?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2020 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
vinom schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:35:
@PentaClover Ik gebruik het script om het verbruik uit te lezen. Hij pushed het script ook netjes naar Domoticz, maar er komen geen waardes mee, dus ik heb ik nog niet goed. Zie jij zo wat het kan zijn?
[...]
Vreemd, hij is iets anders dan wat ik je ooit gegeven heb, maar dit werkt ook bij mij als ik het IP aanpas en de sensor index. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

TigerXtrm schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:44:
[...]

Zeer handige informatie, dank je :)

[...]

Als ik de berekening op de site van Climasense aanhoud dan kom ik voor woonkamer + slaapkamer op een totaal vermogen van 2,5 tot 3kw. Dus dan zou de 2MXM40 inderdaad ruim voldoende moeten zijn, zelfs op hele koude dagen. Goed inzicht, thanks!
Interessante berekening, ik zou voor mijn woonkamer + keuken ruim 5kW nodig hebben om te koelen terwijl de 3.5 het afgelopen hittegolf met twee vingers in zijn koud hield.

Voor verwarmen zou ik volgens de berekening 7kW nodig hebben 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Verwijderd schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:51:
[...]
0,5? Ik heb hier toch al zo'n 2 per dag verstookt van het weekend. Overdag 21 binnen en in de avond naar 22. Maar ja, wat is €0,44 per dag. Een kuub gas kost al snel €0,72.
Hier net geen 10 kWh het afgelopen weekend, het gemiddelde de afgelopen week was 6.5 kWh per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

revolution-nl schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:55:
[...]

Interessante berekening, ik zou voor mijn woonkamer + keuken ruim 5kW nodig hebben om te koelen terwijl de 3.5 het afgelopen hittegolf met twee vingers in zijn koud hield.

Ik zet bij die berekening ook zwaar mijn bedenkingen. Hier een 4,2 op 160m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
[...]

Gevalletje 'wij van WC Eend'? :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
[...]

Hmm dan kom ik op ruim 45 kW uit voor mijn huis ...das precies het vermogen van mijn CV ketel, weet ik ook hoe dat ooit in het verleden bepaald is 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PentaClover schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:00:
[...]

Hmm dan kom ik op ruim 45 kW uit voor mijn huis ...das precies het vermogen van mijn CV ketel, weet ik ook hoe dat ooit in het verleden bepaald is 8)7 8)7 8)7
Gewoon....verkeerd. >:) Ze hangen liever teveel dan angst te hebben voor klagende klanten die hun huis niet warm krijgen. Niemand doet een warmteverlies berekening en dan hebben de meeste huizen ook nog eens te weinig afgiftevermogen hangen, lees te kleine radiatoren, om goed te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Verwijderd schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:02:
[...]
Gewoon....verkeerd. >:) Ze hangen liever teveel dan angst te hebben voor klagende klanten die hun huis niet warm krijgen. Niemand doet een warmteverlies berekening en dan hebben de meeste huizen ook nog eens te weinig afgiftevermogen hangen, lees te kleine radiatoren, om goed te verwarmen.
Inderdaad, maar als ik serieus ben, dan denk ik dat de vorige bewoners van dit huis die ketel hebben laten hangen zodat ze in beide badkamers te gelijkertijd met de regendouche konden douchen zonder koud water te krijgen. Voor verwarming is het echt veeeeeeeel te veel capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-09 13:56
HarmoniousVibe schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 23:12:
[...]

Misschien moet ik me daar dan maar eens in gaan verdiepen. Heb je toevallig een artikel of een paar websites met wat meer verdiepingsmateriaal?
Ik gebruik zelf nog geen LLWP om te verwarmen, ook nog geen vloerverwarming.
Maar ben wel goed bekend in de theorie en bij meerdere vrienden/ouders een aantal dingen ingeregeld.

In dit topic hier op GoT kun je jezelf vast behlpen met je CV nog verder verlagen:
Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Echt leesvoer heb ik niet, helaas.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
PentaClover schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:23:
[...]

Mijn warmte verlies is momenteel minder dan het minimum vermogen dat de unit af kan geven (2.5-3 kW bij deze buiten temperaturen), dus als hij aanstaat op de laagste stand momenteel, dan warmt het huis op, en moet ik hem na een aantal uur uit zetten, of als ik de vraag temperatuur lager zet zal hij uitgaan. Ik denk dat als het nog een paar graden kouder wordt buiten ik hem aan kan laten staan.
Waarom moet je de unit uitzetten dan? er zit een thermonstaat op en die hoort dat te regelen want anders is de thermonstaat defect, of zet je CV ketel ook handmatig uit vroeger? :+

Als de unit tegen zijn minimale loop hier tilt hij de temp 1,5c op en valt dan uit, valt hij niet uit gaat er wat verkeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 05-10-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
mr_evil08 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:49:
[...]
Waarom moet je de unit uitzetten dan? er zit een thermonstaat op en die hoort dat te regelen want anders is de thermonstaat defect, of zet je CV ketel ook handmatig uit vroeger? :+

Als de unit tegen zijn minimale loop hier tilt hij de temp 1,5c op en valt dan uit, valt hij niet uit gaat er wat verkeerd.
Met mijn CV hoef ik dat niet, want die meet op 0.1oC nauwkeurig en houd de ruimte temperatuur ook met die nauwkeurigheid rond het gevraagde setpoint.

Ik denk dat de units omdat ze aan de buitenmuren hangen, afhankelijk van de muur temperatuur soms wat te vroeg en soms wat te laat stoppen, dan is het in de ruimte kouder of warmer dan we prettig vinden.
Hier stoppen de units trouwens pas 3.5oC boven het setpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:54

Tazzios

..

@PentaClover En door het gat achter de binnenunit door de buitenmuur.

[ Voor 5% gewijzigd door Tazzios op 05-10-2020 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
PentaClover schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:33:
[...]

Met mijn CV hoef ik dat niet, want die meet op 0.1oC nauwkeurig en houd de ruimte temperatuur ook met die nauwkeurigheid rond het gevraagde setpoint.

Ik denk dat de units omdat ze aan de buitenmuren hangen, afhankelijk van de muur temperatuur soms wat te vroeg en soms wat te laat stoppen, dan is het in de ruimte kouder of warmer dan we prettig vinden.
Hier stoppen de units trouwens pas 3.5oC boven het setpoint.
Overdrijven is natuurlijk ook een vak de meeste CV thermonstaten doen geen 0,1 nauwkeurig maar laten de temp ook wel een beetje schommelen rond 0,5 tot 1c.
Uiterraard valt dat minder op omdat spul nog wel even "na buffert" bij luchtverwarming merk je het direct.

Ik probeer te begrijpen waarom de setpoint bij jouw of "jullie" zo gigantisch gaat afwijken, maar nogmaals ik heb houtskeletbouw en daarbij past de massa zich veel sneller aan dan beton.
Beton is normaal gesproken niet even binnen 2 uur warm maar gaat echt wel een aardige tijd overheen.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 05-10-2020 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Tazzios schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:11:
@PentaClover En door het gat achter de binnenunit door de buitenmuur.
Ja, hoewel dat wel dicht zit met PUR dus dat zal enigzins mee moeten vallen.
mr_evil08 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:26:
[...]
Overdrijven is natuurlijk ook een vak de meeste CV thermonstaten doen geen 0,1 nauwkeurig maar laten de temp ook wel een beetje schommelen rond 0,5 tot 1c.
Uiterraard valt dat minder op omdat spul nog wel even "na buffert" bij luchtverwarming merk je het direct.

Ik probeer te begrijpen waarom de setpoint bij jouw of "jullie" zo gigantisch gaat afwijken, maar nogmaals ik heb houtskeletbouw en daarbij past de massa zich veel sneller aan dan beton.
Beton is normaal gesproken niet even binnen 2 uur warm maar gaat echt wel een aardige tijd overheen.
Nu ben ik uitermate bedreven in het overdrijven :+ maar nu is dat toch niet het geval.

Zie plaatje van vorig jaar hieronder, ik lees ook continue de service bus van mijn Nefit ketel uit en daar spuugt de kamer thermostaat ook de ruimte temperatuur op, dit is wel een ingezoomd plaatje omdat hij eigenlijk gemaakt was voor de Ta en de Tr maar de temperatuur was gewoon dagen achter elkaar zo strak, je ziet rond 15:15 dat de temperatuur even een tiental minuten 0.1oC zakt en daarna weer hersteld en als je goed kijkt zie je dat de breedte van de lowload opwarm cycle daarboven ook iets langer duurt dan de pulsen daarvoor, de thermostaat reageerd direct:
Heating Ta, Tr and Troom

Ik heb hier zeker veel massa in huis waar de aangezogen lucht langs komt en dat zal niet helpen met een lucht verwarmings temperatuurs regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
PentaClover schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:52:
[...]

Vreemd, hij is iets anders dan wat ik je ooit gegeven heb, maar dit werkt ook bij mij als ik het IP aanpas en de sensor index. :?
Bij mij laat hij ook geen goede waardes zien met /aircon/get_week_power. Hij laat wel goede waardes zien met /aircon/get_week_power_ex
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3x-GaRJVpQ-RDsDdyrkT0S9a4LI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FD0FATVaZlFPnPljrEZ7MeU5.png?f=fotoalbum_large
Kun jij het script zo aanpassen dat die /aircon/get_week_power_ex kan uitlezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
vinom schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:21:
[...]
Bij mij laat hij ook geen goede waardes zien met /aircon/get_week_power. Hij laat wel goede waardes zien met /aircon/get_week_power_ex
[Afbeelding]
Kun jij het script zo aanpassen dat die /aircon/get_week_power_ex kan uitlezen?
Ik zie dat get_week_power_ex koelen en verwarmen apart terug geeft, en per 100Wh zo te zien.
Ik heb het scriptje even voor je aangepast, met zowel koelen en verwarmen apart, ik heb de huidige sensor bij het koelen gezet, als je die voor verwarmen wilt gebruiken moet je de ?? even aanpassen naar het juiste sensorID.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
#!/bin/bash

PowerInfo=$(curl -s "http://192.168.178.26/aircon/get_week_power_ex")
ToDaysCoolingPower=`echo $PowerInfo | tr '=' ':' | tr ',' ':' | tr '/' ':' | awk -F: '{ print $21 }'`
ToDaysHeatingPower=`echo $PowerInfo | tr '=' ':' | tr ',' ':' | tr '/' ':' | awk -F: '{ print $6 }'`

#Push Last Cooling Power Measurement into Domoticz table for sensor idx89
curl -k -s "http://localhost:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=89&nvalue=0&svalue=$(echo $ToDaysCoolingPower)00"

#Push Last Heating Power Measurement into Domoticz table for sensor idx??
curl -k -s "http://localhost:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=??&nvalue=0&svalue=$(echo $ToDaysHeatingPower)00"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PentaClover schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:28:
[...]

Ik zie dat get_week_power_ex koelen en verwarmen apart terug geeft, en per 100Wh zo te zien.
Ik heb het scriptje even voor je aangepast, met zowel koelen en verwarmen apart, ik heb de huidige sensor bij het koelen gezet, als je die voor verwarmen wilt gebruiken moet je de ?? even aanpassen naar het juiste sensorID.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
#!/bin/bash

ToDaysCoolingPower=`echo $PowerInfo | tr '=' ':' | tr ',' ':' | tr '/' ':' | awk -F: '{ print $21 }'`
ToDaysHeatingPower=`echo $PowerInfo | tr '=' ':' | tr ',' ':' | tr '/' ':' | awk -F: '{ print $6 }'`

curl -k -s "http://localhost:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=89&nvalue=0&svalue=$(echo $ToDaysCoolingPower)00"

curl -k -s "http://localhost:8080/json.htm?type=command&param=udevice&idx=??&nvalue=0&svalue=$(echo $ToDaysHeatingPower)00"
Jongens, ik ben niet sterk met scripts in Domoticz. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit inbouw? Zou er echt blij mee zijn. Mag ook via DM om topic niet te vervuilen.
mr_evil08 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:49:
[...]

Unit meet hier nu 23 graden staat op 19 en het is 21.3 binnen. :? Prik mij maar lek.... NB; slaat wel af.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2020 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Zijn er mensen hier met een Daikin Stylish (FTXA)? Ik vind dat het elektromotortje van de horizontale swingarm best veel geluid maakt, een goed hoorbare zoem steeds. Is dat normaal? De rest van de unit is lekker stil, maar dit stoort me wel eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@BeQuietAndDrive Tja je nickname. :+ Ik heb een Perfera en die is ook niet helemaal geluidloos. Maar dan moet het wel helemaal muisstil zijn wil ik wat horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-09 19:11

DeadLock

Vastlopen is relatief....

BeQuietAndDrive schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:05:
Zijn er mensen hier met een Daikin Stylish (FTXA)? Ik vind dat het elektromotortje van de horizontale swingarm best veel geluid maakt, een goed hoorbare zoem steeds. Is dat normaal? De rest van de unit is lekker stil, maar dit stoort me wel eigenlijk.
Ik heb mijn 'stylish' hangen sinds begin juni als primaire bron van verwarming en tot op heden een week of 2 gebruikt voor het koelen. Bij het koelen moest ik de swing (zowel horizontaal als verticaal) gebruiken omdat het anders niet comfortabel was.

Mijn ervaring is vergelijkbaar: het geluid van de fan (op minimale standen) hoor ik bijna niet en stoort me niet, het mechanisch gezoem van de swing vind ik ook een tikkeltje vervelend. Ik hoop dat het bij verwarmen minder nodig is om de swing standen te gebruiken (voor het comfort)?

Tot op heden nog niet moeten verwarmen, ik ben wel benieuwd naar het comfort. Blijft toch een behoorlijke gok om mijn HSB nieuwbouw enkel te verwarmen met 1 L/L :)

[ Voor 10% gewijzigd door DeadLock op 05-10-2020 19:25 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Verwijderd schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:08:
@BeQuietAndDrive Tja je nickname. :+ Ik heb een Perfera en die is ook niet helemaal geluidloos. Maar dan moet het wel helemaal muisstil zijn wil ik wat horen.
Zelfde ervaring hier maar dan met een Comfora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Verwijderd schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 17:21:
[...]

Unit meet hier nu 23 graden staat op 19 en het is 21.3 binnen. :? Prik mij maar lek.... NB; slaat wel af.
Binnenunit reageert op aanzuigtemperatuur, de sensor (wat je in de app ziet) zit net ernaast van de uitblaas opening het klopt dat die afwijkt met de daadwerkelijke kamertemperatuur, gebeurd hier ook maar is niet erg.

Als je wil dat de temp beter gaat kloppen moet je de uitblaasklep iets meer naar voren richten.
Ik heb een IR temp meter en de waarde wat de Daikin aangeeft klopt wel bij de binnenunit in de buurt.

De setpoint is aardig acuraat met mijn CV thermonstaat, in begin van inschakelen loopt de temperatuur iets op maar na 2 uur corrigeert dat vanzelf weer en blijft het zo, hier hangt dan een cv thermonstaat wat bedoelt is voor (hete)luchtverwarming, dit huis heeft vanuit de bouw altijd heteluchtverwarming gehad.

Heb je mischien een gat open dichtbij de unit? zuigt die mischien veel buitenlucht aan? verkijk je er niet op hoeveel buitenlucht via de raamrooster naar binnen kan komen, met een binnenunit ingeschakeld ventileer je indirect opeens veel meer.

Gaat de binnenunit geregeld aan/afslaan dan gaat de temperatuur ook schommelen(omdat de sensor op aanzuiglucht reageert), is het een Daikin zet eventueel stroombespaarstand op laag verbruik(kan via App), hier staat die op midden verbruik en dan start de unit ook rustiger.

Zodra we richting de winter gaan en ga merken dat de unit er veel langer over gaat doen om de ruimte warm te krijgen zet ik hem een stand hoger in stroombesparingstand, of ik zet die optie helemaal uit.

Stroombesparingstand is gewoon een begrenzer 25,50,75% opties zitten erin, en optie uit is 100% of 130% indien powerfull ingeschakeld wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 05-10-2020 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mr_evil08 Staat of ver naar voren blazen met swing om 60m2 te verwarmen of 3D. Geen aanvoer luchtroosters. Denk dat het komt doordat de ruimte vrij fors is. Ach ik weet dat 20 unit rond 21,5 binnen is.

Ben trouwens vandaag even testje aan het doen. Gisteren eco laag en vandaag uit met ongeveer dezelfde omstandigheden buiten. Volgens mij maakt het geen bal in verbruik uit tot nu toe. Unit start bij mij toch altijd rustig want ik verlaag maar 2 graden en is hier goed geisoleerd. cmpfreq=14,mompow=4

@DeadLock Ik heb de swing juist nodig met verwarmen. Maar hoor niets hoor met tv of radio aan. Fan bijna altijd op standje 1 middels de auto functie.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2020 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Verwijderd schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:52:
@mr_evil08 Staat of ver naar voren blazen met swing om 60m2 te verwarmen of 3D. Geen aanvoer luchtroosters. Denk dat het komt doordat de ruimte vrij fors is. Ach ik weet dat 20 unit rond 21,5 binnen is.

Ben trouwens vandaag even testje aan het doen. Gisteren eco laag en vandaag uit met ongeveer dezelfde omstandigheden buiten. Volgens mij maakt het geen bal in verbruik uit tot nu toe. Unit start bij mij toch altijd rustig want ik verlaag maar 2 graden en is hier goed geisoleerd. cmpfreq=14,mompow=4
Ik gebruik het in voor/najaar bij weinig warmtevraag zodat rustiger werkt en rustiger de kamertemperatuur bereikt wordt, het gedrag is anders dan deze optie uit laten.

Ik stook in deze periode nog aan/uit, pas als het echt kouder wordt ga ik naar 24/7, simpelweg omdat het niet zinvol is op dit moment en zou dan wel af en toe aanslaan in de nacht.

60m2 is wel fors inderdaad, gaat het dan niet erg "waaien"? krijg je dan geen temperatuurverschillen in de ruimte? kan me voorstellen dat fluisterstand nog wel eens voor temperatuurverschillen kan zorgen.

Hier wordt gewoon een vaste stand gebruikt van de uitblaasklep en de fan op auto, de unit wordt vanzelf stil als de temp bereikt is(net even gechecked dat is fanstand 1 als ik op handmatig zet).

@Verwijderd swing lijkt mij totaal niet nuttig op handmatig fan stand 1, als je het niet warm kan krijgen blaast de unit te zacht, hier laat ik hem ook gewoon blazen bij opstoken(vergelijkbaar met fanstand 3).

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 05-10-2020 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-09 19:11

DeadLock

Vastlopen is relatief....

mr_evil08 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 20:40:
[...]
Zodra we richting de winter gaan en ga merken dat de unit er veel langer over gaat doen om de ruimte warm te krijgen zet ik hem een stand hoger in stroombesparingstand, of ik zet die optie helemaal uit.

Stroombesparingstand is gewoon een begrenzer 25,50,75% opties zitten erin, en optie uit is 100% of 130% indien powerfull ingeschakeld wordt.
Ik heb net even in de app gekeken voor mij stylish. De opties voor power saving zijn manual en dan Low, Medium of High opties voor maximum consumption. Dat mapt naar je percentages? Hoe werkt het juist? In mijn goed geïsoleerde huisje heb ik tot nu toe geen warmtevraag en dus mogelijk wel een nuttige instelling om hem rustiger te laten draaien.

Wanneer ik de afstandsbediening gebruik blijft deze instelling behouden?

Voor het verwarmen zal het binnenkort een beetje spelen zijn met schema's, fan standen en swing in functie van comfort. Enige wat ik nog niet helemaal snap is relatie tussen app en afstandbediening en hoe ze samenwerken (of net niet). Wat als ik een schema maak in de app en dan handmatig een graadje warmer zet? Hoe ga ik dan weer over naar het schema?

[ Voor 16% gewijzigd door DeadLock op 05-10-2020 21:50 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
mr_evil08 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:18:
[...]
Ik gebruik het in voor/najaar bij weinig warmtevraag zodat rustiger werkt en rustiger de kamertemperatuur bereikt wordt, het gedrag is anders dan deze optie uit laten.

Ik stook in deze periode nog aan/uit, pas als het echt kouder wordt ga ik naar 24/7, simpelweg omdat het niet zinvol is op dit moment en zou dan wel af en toe aanslaan in de nacht.

60m2 is wel fors inderdaad, gaat het dan niet erg "waaien"? krijg je dan geen temperatuurverschillen in de ruimte? kan me voorstellen dat fluisterstand nog wel eens voor temperatuurverschillen kan zorgen.

Hier wordt gewoon een vaste stand gebruikt van de uitblaasklep en de fan op auto, de unit wordt vanzelf stil als de temp bereikt is(net even gechecked dat is fanstand 1 als ik op handmatig zet).

@Verwijderd swing lijkt mij totaal niet nuttig op handmatig fan stand 1, als je het niet warm kan krijgen blaast de unit te zacht, hier laat ik hem ook gewoon blazen bij opstoken(vergelijkbaar met fanstand 3).
Ik heb hem ook op Low staan met fan op automatisch, zonder de eco low mode gaat ie als een idioot boven+beneden met vol vermogen en maximale fan stand warme lucht lopen blazen.
De ruimte beneden waar hier in geblazen wordt is 158 m2 en inderdaad in de keuken 12.5 meter vanaf de unit is het wel 0.8oC koeler dan midden in de kamer, in de bijkeuken om de hoek zelfs bijna 2oC koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mr_evil08 Test bijna voorbij op Eco mode. Verbruik maakt geen bal uit met gisteren. Compressorfrequentie ook niet. Blaast ook niets harder of zachter op auto stand, zou handmatig 1 zijn. Morgen eens op fluisterstand zetten.NB: heb een Daikin

@PentaClover Jij hebt een MHI en die reageert wellicht anders? Met 158 m2 had je volgens mij beter 2 kleinere units over de ruimte kunnen verdelen, vandaar denk ik het harde blazen. Of te weinig vermogen. Hier 60m2 en de hele kamer is gelijk van temperatuur. 158 is wel een lel van een woonkamer. Verlaag je veel? Ik doe dat ding niet verder dan 2 graden naar beneden. Scheelt praktisch niets in verbruik. Vandaag 2,9 kWh NB: bedankt voor je instructie in DM. Ga er mee aan de gang en hoop dat het lukt.

@DeadLock Afstandsbediening niet gebruiken. Alleen app. App gebruik reageert de remote niet op, omgekeerd wel. Werkt verwarrend. Als je graad verhoogt tijdens schema, zal tijdens een blok zelf moeten verlagen en anders na een blok volgt hij schema vanzelf. Ik heb de schema's zelf in Domoticz gezet want vond dat niet praktisch werken. Gebruik eigenlijk alleen maar Domoticz. Eco standen.... ik vind het onzin zoals hierboven toegelicht.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2020 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Verwijderd schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 23:21:
@PentaClover Jij hebt een MHI en die reageert wellicht anders? Met 158 m2 had je volgens mij beter 2 kleinere units over de ruimte kunnen verdelen, vandaar denk ik het harde blazen. Of te weinig vermogen. Hier 60m2 en de hele kamer is gelijk van temperatuur. 158 is wel een lel van een woonkamer. Verlaag je veel? Ik doe dat ding niet verder dan 2 graden naar beneden. Scheelt praktisch niets in verbruik. Vandaag 2,9 kWh NB: bedankt voor je instructie in DM. Ga er mee aan de gang en hoop dat het lukt.
Nee ik heb ook Daikins, 4 units op 1 buitenunit. Als ik de airco's uitzet als ik ga slapen, dan is het de volgende ochtend met het huidige weer, binnen 0.8-1 graad afgekoeld.
Als het iets kouder gaat worden, dan laat ik de unit in de woonkamer 's nachts aan staan zonder verlaging, slaapkamers gaan wel uit voor de nachtrust.
158m[sup2[/sup] is de gehele beneden verdieping, maar vrijwel 1 grote ruimte, dat het in de keuken en bijkeuken iets kouder wordt is niet zo erg, maar inderdaad als we nog een keer voor de keuze staan, dan komen er beneden 2 units te hangen, dan is de verdeling wat uniformer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@PentaClover Je hebt beneden dan een 5? Is ook wel erg weinig voor je oppervlakte. Hier een 4,2. Niet zo gek dat hij dan hard staat te blazen. Ik zou er een 3 bij hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
PentaClover schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:28:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
#!/bin/bash

Thanks, hij laat wat zien in Domoticz! Ik heb een dummy sensor aangemaakt met electric+counter alleen ik heb bijvoorbeeld gisteren 3,7 kWh verbruikt en dit geeft ie aan als 0,3700. Hoe is dat bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
DeadLock schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:45:
[...]

Ik heb net even in de app gekeken voor mij stylish. De opties voor power saving zijn manual en dan Low, Medium of High opties voor maximum consumption. Dat mapt naar je percentages? Hoe werkt het juist? In mijn goed geïsoleerde huisje heb ik tot nu toe geen warmtevraag en dus mogelijk wel een nuttige instelling om hem rustiger te laten draaien.

Wanneer ik de afstandsbediening gebruik blijft deze instelling behouden?

Voor het verwarmen zal het binnenkort een beetje spelen zijn met schema's, fan standen en swing in functie van comfort. Enige wat ik nog niet helemaal snap is relatie tussen app en afstandbediening en hoe ze samenwerken (of net niet). Wat als ik een schema maak in de app en dan handmatig een graadje warmer zet? Hoe ga ik dan weer over naar het schema?
Energiebespaarstand is permanent je moet het zelf uitzetten, indien multisplit moet dat op alle binnenunits gebeuren.

Laag, midden, hoog is ongeveer het percentage wat ik aangaf ik heb daarmee vroeger gespeelt en logs bijgehouden met een energiemeter, het piekverbruik neemt enorm af en de energiestroom wordt geleidelijker.

Schema wordt niet gewist bij elk volgend moment in de schema wordt dat weer aangehouden, je kan dus gerust zaken tijdelijk veranderen op de AB.

@PentaClover Reactie op> Hmm dan kom ik op ruim 45 kW uit voor mijn huis ...das precies het vermogen van mijn CV ketel,

komt door je tapwater, hoe hoger CW waarde des te meer CV vermogen, ketels hebben eerder problemen met het minimale vermogen in de beter geisoleerde huizen dan het maximale maar omdat het een watertraject is vormt dat een mooi "buffer" wat luchtverwarming dus vrijwel niet heeft.

Als luchtverwarming afslaat merk je direct als vloerverwarming/radiatoren afslaan blijft het nog wel een tijd "nagloeien" en merk je dus niet, radiatorvermogen zegt weinig dikke radiatoren geplaatst wordt gedaan zodat de ketel zuiniger kan stoken op lagere watertemperaturen, die 45Kw vermogen klopt dus niet helemaal, het zou eerder rond 8-16Kw zijn.

Pagina: 1 ... 99 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2