Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.090.677 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hier zie ik de engineering data van de Daiseikai 8 en hier de 9.
Mooie tabellen met de performance per graad buitentemperatuur :)
Hier beginnen en bij Gamme produit RAS kiezen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:01

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Armin schreef op zondag 20 september 2020 @ 02:17:
[...]

Zorgen dat de grond goed hard is, zodat je geen verzakking gaat krijgen op termijn. Ikzelf zou bovendien de eerste paar cm bovenlaag vervangen door grint of kiezel ivm weglopend condens vocht en rondom onkruid weghouden, maar dat is optioneel. Wel het grint en kiezel goed compact maken door of aanstampen of al enige tijd van te voren leggen zodat het inklinkt.

Vervolgens een betonnen plaat van ~5cm dikte plaatsen. Kun je makkelijk zelf doen. Vier plankjes schroeven, waterpas op de grond leggen, snelbeton storten, afstrijken (vergeet niet de randjes rond te maken - koop dus zo'n echte strijker a 5 euro) en 30 minuutjes wachten maar. Daarna plankjes losschroeven.

Maar er zijn hele volksstammen die er minder werk van maken en de unit ook jarenlang zonder problemen op een paar grote stoeptegels hebben zitten _/-\o_
Thanks!

Ik heb getwijfeld tussen tegels of toch een betonplaat. Het is het laatste geworden. De aankomende twee dagen is het nog mooi weer dus morgen maar naar de bouwmarkt om eea op te halen.

Mijn buitenunit wordt nagenoeg zeker de Daikin 3MXM68N, die is 936mm breed en 300m diep. Maten van de voeten zijn, als ik ze goed lees, 353mm voor de diepte en 600mm breed.

ik maak de plaat 100cm breed, 50cm diep en 8 a 10cm dik met betonijzer ( ik heb nog wat liggen ) en de plaat komt een cm of 2 hoger te liggen dan mijn tuin.

Mogelijk maak ik nog een afvoergootje rondom in de fundering zodat ik het water weg kan leiden in een bak met grind er naast.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
revolution-nl schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:04:
*ROOKIE ALERT * :+

Ik heb de MHI 35 pas sindskort dus gisteravond eens gekeken hoe de unit verwarmt op 22c (daar heb ik hem immers primair voor aangeschaft). Uiteindelijk natuurlijk veel gependel maar dat is logisch gezien de buitentemperatuur.

Het viel mij op dat de binnenunit meer geluid dan maakt met koelen, komt dit doordat warme lucht dunner is of heeft dit een andere reden? Uiteindelijk vond ik comfort prima maar ik kan mij wel voorstellen dat het hinderlijk is als de unit harder gaan blazen, dit moet met silent mode en een constante verwarmen denk ik prima te ondervangen zijn als het echt koud wordt?
Meer geluid als in harder blazen? Kan dan een software instelling zijn. Gewoon de ventilator dan handmatig aanpassen aan je voorkleuren. Bij mij is het andersom en blaast die harder bij koelen.

Of is het een ander geluid van de binnen unit? Mijn eigen binnen units maken geen ander geluid anders dan wat klikken af en toe, maar ik heb dan ME ipv MHI.
Houden jullie met je verwarmingsschema nog rekening met pendelgedrag, ik kan mij voorstellen dat de compressor langer mee gaat als je ervoor kan zorgen dat de unit lange sessies maakt?
De compressor gaat theoretisch langer mee, maar in de praktijk niet. Pendelen bij multi-splits (alsook single-splits trouwens) is normaal en daar zijn ze dus op gemaakt. Software regelt dit ook vaak zodat het niet te extreem wordt. Besef dat voordat men modulerende airco's had, airco's enkel vol aan of geheel uit konden en toch ook moeiteloos 10+ jaar meegingen. Ikzelf heb 10 jaar garantie op mijn multi-split pompen van ME.

Ik zou je verwarmingschema dus vooral laten afhangen van je comfort en eventueel centen. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
mkleinman schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:20:
[...]

Thanks!

Ik heb getwijfeld tussen tegels of toch een betonplaat. Het is het laatste geworden. De aankomende twee dagen is het nog mooi weer dus morgen maar naar de bouwmarkt om eea op te halen.

Mijn buitenunit wordt nagenoeg zeker de Daikin 3MXM68N, die is 936mm breed en 300m diep. Maten van de voeten zijn, als ik ze goed lees, 353mm voor de diepte en 600mm breed.

ik maak de plaat 100cm breed, 50cm diep en 8 a 10cm dik met betonijzer ( ik heb nog wat liggen ) en de plaat komt een cm of 2 hoger te liggen dan mijn tuin.

Mogelijk maak ik nog een afvoergootje rondom in de fundering zodat ik het water weg kan leiden in een bak met grind er naast.
Ik heb een soort kippengaas maar dan dikker en fijner qua weving gebruikt. Dat was ik al weer bijna vergeten. Eentje op 1/3 van onder en een tweede een paar cm erboven. Maar echt betonijzer is natuurlijk nog beter _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:08
Kire88 schreef op zondag 20 september 2020 @ 09:53:
Omdat het stookseizoen in aankomst is ben ik aan het kijken naar de schedule functionaliteit in de Daikin app voor een verwarmingsschema. Wat mij opvalt is dat bij het instellen van een schema er geen optie is om de blaasrichting in te stellen (uit, horizontaal, verticaal, swing).

Ook als ik in de app naar de unit zelf ga is deze optie verdwenen zodra er een schedule is ingesteld.

Is hier een reden voor? Lijkt me toch iets wat je zou willen kunnen regelen.
In de app kan ik het gewoon instellen ook als de schedule actief is.
In de schedule zelf kan ik het niet aangeven inderdaad, ik kan wel de fansnelheid opgeven en opzich is dat ook voldoende, ik heb er nooit bij stil gestaan dat die functie niet in te stellen was bij de schedule.

Ik heb hem nog nooit laten swingen etc altijd op vaste stand naar mij idee had ik niet echt het idee dat het beter ging of slechter, als je sneller wil opwarmen met schedule zet dan gewoon de temp 1 of 2c hoger en desnoods de fansnelheid handmatig op harder.

Ik kan de unit met behulp van de slimme oog nog wel leuke trukjes laten doen zoals bij detectie van personen 2c opwarmen of naar comfort stand gaat en dus automatisch zachter blazen en hogere uitblaas temperaturen en dat vertaalt zich dan wel in een iets lagere redement.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 20-09-2020 21:34 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:35
mr_evil08 schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:31:
[...]

In de app kan ik het gewoon instellen ook als de schedule actief is.
In de schedule zelf kan ik het niet aangeven inderdaad, ik kan wel de fansnelheid opgeven en opzich is dat ook voldoende, ik heb er nooit bij stil gestaan dat die functie niet in te stellen was bij de schedule.

Ik heb hem nog nooit laten swingen etc altijd op vaste stand naar mij idee had ik niet echt het idee dat het beter ging of slechter, als je sneller wil opwarmen met schedule zet dan gewoon de temp 1 of 2c hoger en desnoods de fansnelheid handmatig op harder.

Ik kan de unit met behulp van de slimme oog nog wel leuke trukjes laten doen zoals bij detectie van personen 2c opwarmen of naar comfort stand gaat en dus automatisch zachter blazen en hogere uitblaas temperaturen en dat vertaalt zich dan wel in een iets lagere redement.
Gek dat die optie bij mij in de app dan wel verdwijnt.

Mijn gedachte is dat door de lamellen horizontaal te laten beweging de warmte zich sneller door de kamer verspreidt. Maar de praktijk zal dat moeten uitwijzen.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:46

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Armin schreef op zondag 20 september 2020 @ 20:26:
[...]

Of is het een ander geluid van de binnen unit? Mijn eigen binnen units maken geen ander geluid anders dan wat klikken af en toe, maar ik heb dan ME ipv MHI.
De unit maakt ansich meer geluid terwijl de fanspeed hetzelfde lijkt als met koelen. Met koelen is de unit echt fluisterstil. Ik ben benieuwd of andere MHI gebruikers dit ook ervaren.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 18:01

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
revolution-nl schreef op donderdag 17 september 2020 @ 18:03:
Ik was niet tevreden over het geluid van de MHI35 buitenunit en de stevigheid op het dak. Vandaag heb ik de kunststof (450mm) opstelbalken vervangen voor Big Foot Fix-it balken (600mm).

De unit staat nu aanzienlijk steviger en maakt nu een acceptabel geluid, in de garage hoor je de unit nog een beetje maar dat is voor ons acceptabel.

Ben je in de markt voor een airco in combinatie met een platdakopstelling geef dan een paar tientjes meer uit voor degelijke balken, of vraag er naar bij je installateur!

Nieuw
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Denk je dat die balken ook nut hebben wanneer je de buitenunit plaatst op de grond op een betonnen plaat?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

revolution-nl schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:55:
[...]

De unit maakt ansich meer geluid terwijl de fanspeed hetzelfde lijkt als met koelen. Met koelen is de unit echt fluisterstil. Ik ben benieuwd of andere MHI gebruikers dit ook ervaren.
Bedoel je dan geluid van de compressor?

Is op zich logisch want die moet harder werken tijdens verwarmen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-09 11:10
Speedy-Andre schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:56:
Hier zie ik de engineering data van de Daiseikai 8 en hier de 9.
Mooie tabellen met de performance per graad buitentemperatuur :)
Hier beginnen en bij Gamme produit RAS kiezen.
Dankje André dit is precies wat ik zocht!
Dacht dat in deellast de COP beter zou worden en ook dat het 2,5kw model een hogere cop zou hebben dan het 3,5kw model; ben de documenten aan het doornemen en dit blijkt hier dus niet altijd op te gaan en over de linie lijkt het 3,5kw model een betere COP te hebben met de lagere temps.
Vermogen bij -15 is iig een stukkie meer dan de US

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Glashelder schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:34:
[...]

Bedoel je dan geluid van de compressor?

Is op zich logisch want die moet harder werken tijdens verwarmen.
Waarom zou die harder moeten werken?

De buitenunit produceert of koude of warme vloeistof. Lijkt mij dat de binnenunit geen ander werk hoeft te doen, en ook geen werk dat geluid maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
revolution-nl schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:55:
[...]

Zet de unit eens handmatig in de fluisterstand. Of is het echt een ander geluid dan de ventilator?

Ik kan me namelijk zoals gezegd niet voorstellen wat de binnenunit zou moeten doen dat uberhaupt geluid maakt.

Maar ik leer graag bij als ik wat mis O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Armin schreef op maandag 21 september 2020 @ 06:34:
[...]

Waarom zou die harder moeten werken?

De buitenunit produceert of koude of warme vloeistof. Lijkt mij dat de binnenunit geen ander werk hoeft te doen, en ook geen werk dat geluid maakt.
Hogere druk. En hij produceert vloeistof óf heet gas. In ‘t geval van verwarmen moet dat hete gas onder hoge druk naar je binnenunit.

@Oxellaar kan dat vast beter uitleggen (ik heb het uit een van zijn posts). En hij corrigeert me altijd als ik uit m’n nek lul dus ik durf er niet mee aan :+

[ Voor 7% gewijzigd door Glashelder op 21-09-2020 08:24 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Kire88 schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:50:
[...]

Gek dat die optie bij mij in de app dan wel verdwijnt.

Mijn gedachte is dat door de lamellen horizontaal te laten beweging de warmte zich sneller door de kamer verspreidt. Maar de praktijk zal dat moeten uitwijzen.
Houdt wel rekening het is een warmtepomp, als het rap moet druk je "powerfull" in maar eigenlijk ruimte opwarmen 1 tot 2 uur van tevoren is heel normaal, overgens te snel opwarmen voelt niet comfortabel doordat alle objecten in de ruimte nog koud zijn terwijl de lucht al warm is.

Het zit tussen de oren dat het meer kost om eerder te verwarmen dan noodzakelijk, zelf heb ik daar niks van gemerkt kwa verbruik, wat er gebeurd als je te laat gaat opwarmen is de objecten zijn koud en daardoor zet je de ruimte temp hoger en weg is je winst.

Ruimte tever laten afkoelen kan ook afterechts werken dat is bij mijn woning zo, in de winter bij vorst kan ik beter kleine nachtverlaging toepassen dan uitzetten, niet dat de WP het niet aankan kwa verwarmcapaciteit maar het duurt te lang voordat objecten een beetje opgewarmd zijn(huis gaat tever afkoelen), dit zal bij elk huis wel anders zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 21-09-2020 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:47
Lennart_1337 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 17:25:
Hoi allen, heb me al meerdere uren ingelezen met dit topic en klopt de volgende conclusie van mij:

Urura Sarara uit 2013 is nog steeds de meest efficiënte L/L WP ondanks dat nu iedereen en zijn moeder overschakelt naar R32?

Urura Sarara uit 2013 kan nog steeds het verst terug moduleren van alle W/P en heeft daarom betere COP en minder pendelen.
De Ururu is altijd al alleen R32 geweest (als aan van de, zo niet de eerste op de markt). Waarom ie nog steeds de hoogste SCOP/SEER heeft? Omdat de verdamper/condensor van de binnenunit 2x zo groot is als bij alle concurrenten (en daarmee ook de binnenunit zelf), daarom kan ie ook net wat verder teruggaan qua compressorsnelheid waarbij de verdamping/condensatie in de binnenunit dan nog steeds goed gaat.

Of in het in de praktijk ook zoveel scheelt is de vraag, ik zie hier nauwelijks verschil tussen de 2,5 US/FTXN en 2,5 FTXM in de praktijk als ie ook maar een beetje aan de bak moet. De vraag is ook of je het vrij grote prijsverschil gaat terugverdienen hiermee (denk ook aan het extra onderhoud voor de extra functionaliteit). Ik heb 2x een US, ben er best tevreden over, maar ik zou zelf, als ik ze ooit moet vervangen, de volgende keer een "normaler" model nemen.

De extra functies die er verder op zitten zijn vrij nutteloos, de flash streamer functie hebben andere units ook en het bevochtigen en ventileren werkt nauwelijks. Dan kan je beter een losse luchtbevochtiger kopen uit het prijsverschil (wat ik achteraf alsnog gedaan heb).
Kire88 schreef op zondag 20 september 2020 @ 09:53:
Omdat het stookseizoen in aankomst is ben ik aan het kijken naar de schedule functionaliteit in de Daikin app voor een verwarmingsschema. Wat mij opvalt is dat bij het instellen van een schema er geen optie is om de blaasrichting in te stellen (uit, horizontaal, verticaal, swing).

Ook als ik in de app naar de unit zelf ga is deze optie verdwenen zodra er een schedule is ingesteld.

Is hier een reden voor? Lijkt me toch iets wat je zou willen kunnen regelen.
Voor alles wat je niet in je schedule kan instellen pakt ie de laatst ingestelde waarde van de app/afstandbediening. Je zou het eventueel via domoticz of home assistant (oid) ipv de app kunnen doen, dan heb je wat meer mogelijkheden voor een schema en eventuele condities.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 10:28
Heeft er iemand ervaring met de Madoka afstandbediening? Mijn app leest bij energie verbruik een veel te hoge momentele en dagwaarde uit.
Op een dag dat alleen de ventilatie stand is gebruikt geeft hij een momenteel vermogen van 2kW voor die dag een totaal van 20kWh
Ik heb deze vraag aan Daikin gesteld en die antwoord dat de meting niet gekalibreerd is en dat ik het verder met mijn installateur moet regelen. Volgens mij zit dit er een factor 50 naast.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Glashelder schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:18:
[...]

Hogere druk. En hij produceert vloeistof óf heet gas. In ‘t geval van verwarmen moet dat hete gas onder hoge druk naar je binnenunit.

@Oxellaar kan dat vast beter uitleggen (ik heb het uit een van zijn posts). En hij corrigeert me altijd als ik uit m’n nek lul dus ik durf er niet mee aan :+
Ja, dat is inderdaad logisch. Weer wat geleerd _/-\o_

(Aanvullend bedenk ik me nu dat het gemiddelde temperatuurgradient hoger zal zijn in Nederlandse klimaatzones. Al zal dat bij de OP's test niet zo zijn.)

Maar waarom zou dan de binnenunit meer geluid maken. Ik verdenk nog steeds de ventilator ... O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:18:
[...]

Haha...nou je deed het prima deze keer _/-\o_

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-09 11:10
Waar heb je de meetpunten vandaan voor de maximale COP voor elke temp?

Ik kan overal alleen de COP op 'normal' setting vinden van de US modellen maar niet de COP op de laagste setting.
http://www.daikintech.co....V1B/RXZ-NV1B_Databook.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:40
@Lennart_1337 Dat staat letterlijk 9 posts terug in een andere post van mij:
Paul C in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"

Maar die PDF is nu niet meer beschikbaar zo te zien. Even googlen dus denk ik.

Edit:
Ik heb 'm terug gevonden in m'n archief:
https://we.tl/t-Z605jhOQCs

[ Voor 13% gewijzigd door Paul C op 22-09-2020 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Een vraag over de plaatsing van de buitenunit. Ik zag in de handleiding dat de buitenunit op minimaal 15 cm afstand van de muur hoort te staan. Ik neem aan ivm de luchtstroming. Nu heb ik dat bij mij even nagemeten en de unit staat op circa 8cm van de muur. Ik heb hier eerder niet bij stil gestaan. Is dit iets om de installateur voor terug te laten komen of is de impact op de efficientie beperkt?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

• Armin
Kire88 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 23:02:
Een vraag over de plaatsing van de buitenunit. Ik zag in de handleiding dat de buitenunit op minimaal 15 cm afstand van de muur hoort te staan. Ik neem aan ivm de luchtstroming. Nu heb ik dat bij mij even nagemeten en de unit staat op circa 8cm van de muur. Ik heb hier eerder niet bij stil gestaan. Is dit iets om de installateur voor terug te laten komen of is de impact op de efficientie beperkt?
Hangt van de overige afstanden af en andere effecten op de luchtstroming. Als het vrij staat met genoeg luchtstroming zal het effect niet zo groot zijn.

Doch bij mij was mij verzekerd dat ME moeilijk zou kunnen doen met de garantie als je het niet deed, dus werd het strak nagemeten. Nu is dat in mijn geval een ander land met andere regels, maar toch iets om na te vragen.

Hoe moeilijk is het om het te verzetten? Is er een reden waarom het 8cm geplaatst is?

• Kire88
Dit is de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Ef-EvI5hF6AjbcB8BU7VhiWaRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0DHHzx17XslhVmLzvg7YtZDU.jpg?f=fotoalbum_large

De unit stond eerst op een grotere afstand. Of het precies 15cm was durf iknook niet te zeggen. Maar ivm een aantal problemen hebben ze hem een paar keer los moeten halen. De laatste keer heeft de installateur de leidingen iets ingekort omdat de flare koppeling opnieuw gemaakt moest worden en daardoor is de unit dus dichter tegen de muur komen te staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-09 12:50
Kire88 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 07:53:
Dit is de situatie:
[Afbeelding]

De unit stond eerst op een grotere afstand. Of het precies 15cm was durf iknook niet te zeggen. Maar ivm een aantal problemen hebben ze hem een paar keer los moeten halen. De laatste keer heeft de installateur de leidingen iets ingekort omdat de flare koppeling opnieuw gemaakt moest worden en daardoor is de unit dus dichter tegen de muur komen te staan.
In combinatie met het feit dat hij strak tegen de muur staat links is dit niet goed. Er zijn eisen aan alle kanten. De 15cm minimum gaat ervan uit dat aan beide zijkanten de ruimte vrij is. Bij jou staat die links tegen muur aan... Zou ik zeker niet zo laten staan.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:08
@Kire88 dat staat idd wel erg dicht tegen de kant. met ook nog die RVS pijp ervoor

Goed in de handleiding kijken en dat eens met de installateur bespreken. Minder goede flow van de lucht betekent lagere COP

Eventueel een rookpatroon kopen om te kijken hoe de luchtstroom loopt. Je wil vooral niet dat die gaat recirculeren (dus een redelijk% wat door de buitenunit heen gaat en er direct nog een keer doorheen gaat). Want dan gaat effectief de Tbuiten snel omlaag, dus lagere COP

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
@vandermark @BarryH bedankt voor de reactie. Was er inderdaad ook al bang voor. De handleiding is duidelijk, 5 cm aan de zijkant, 15cm aan de achterkant en 30cm aan de uitblaaskant. Jammer dat ik de handleiding niet eerder heb bekeken.

Blijkt toch dat je alles zelf moet controleren en zeker deze installateur probeert zich er steeds makkelijk van af te maken.

Ik zal hem wel contacteren, benieuwd waar hij mee komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neemerci
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-08 15:19
Armin schreef op woensdag 23 september 2020 @ 00:37:
[...]

Hangt van de overige afstanden af en andere effecten op de luchtstroming. Als het vrij staat met genoeg luchtstroming zal het effect niet zo groot zijn.

Doch bij mij was mij verzekerd dat ME moeilijk zou kunnen doen met de garantie als je het niet deed, dus werd het strak nagemeten. Nu is dat in mijn geval een ander land met andere regels, maar toch iets om na te vragen.

Hoe moeilijk is het om het te verzetten? Is er een reden waarom het 8cm geplaatst is?
Lijkt me niet evident te verplaatsen als de koperleidingen eenmaal ingekort zijn om net op de condensor te passen.

• Kire88
neemerci schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:48:
[...]

Lijkt me niet evident te verplaatsen als de koperleidingen eenmaal ingekort zijn om net op de condensor te passen.
Misschien de unit iets omhoog brengen met dit soort blokken waardoor de leiding iets verlengt kan worden?

https://www.bol.com/nl/p/...gmoeren/9200000131160088/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neemerci
Kire88 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:54:
[...]

Misschien de unit iets omhoog brengen met dit soort blokken waardoor de leiding iets verlengt kan worden?

https://www.bol.com/nl/p/...gmoeren/9200000131160088/
Er kan altijd een stuk koper bij gebrasseerd worden. Dus het valt zeker op te lossen. Maar ze zullen sowieso moeten het systeem leegtrekken (of in dat vatje in de buitenunit) en opnieuw druktest en vacuumeren.
Maar goed, als zij het verkeerd doen en dit is een degelijke installateur dan mag die dat voor eigen rekening doen :p

• Armin
Dit is de situatie:
[Afbeelding]

En daar komt de aap uit de mouw ..

Maar inderdaad, dit zou ik niet zo laten. Veel te dicht bij beide muren. Als je hem een kwartslag zou draaien en weg van de muur kan zetten zou ik het wel acceptabel vinden, want de luchtstroom is vooral van achteren naar voren natuurlijk.

Maar dat past wellicht niet met die buis, en geeft ellende bij reparaties omdat je niet bij de zijkant kan.

Maar ietsje naar voren lost ook niet alles op. Het blijft erg krap daar in die hoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
@Armin een kwartslag draaien gaat inderdaad net niet, dat was ideaal geweest.

Ik heb wel zelf aangegeven aan de installateur dat ik de unit in deze hoek wou hebben, voornamelijk omdat hij dan een stuk meer uit het zicht staat. Maar de luchtflow is nooit ter sprake geweest.
Het blijkt wel dat je zelf alle kennis moet hebben, of ik heb de verkeerde installateur gekozen natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:13

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Kire88 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:59:

Ik heb wel zelf aangegeven aan de installateur dat ik de unit in deze hoek wou hebben, voornamelijk omdat hij dan een stuk meer uit het zicht staat. Maar de luchtflow is nooit ter sprake geweest.
Het blijkt wel dat je zelf alle kennis moet hebben, of ik heb de verkeerde installateur gekozen natuurlijk.
Het is helaas met regelmaat schering en inslag als het op kennis aangaat. Daarom lees ik mij standaard op alles gewoon van te voren in; dan kan ik het in de gaten houden. Vaak is het niet nodig en gaat het goed, maar zoals met dit soort dingen.... :F

Xbox Live ID:Notna8310

• neemerci

Dat geld zeker niet voor alle installateurs.

Dat komt spijtig genoeg ook gedeeltelijk door de consument. Stel je hebt budget 1000 euro en er komen 4 stielmannen langs: de eerste 3 zeggen dat dit niet haalbaar is met dit budget en de 4de zegt dat hij het wel kan. Bergen ze de plannen op of gaan ze met de laatste in zee?
De consument zoekt gewoon naar diegene die hun gewenste antwoord geeft. Een soort van zelfbevestiging.
Losstaand daarvan zou een gedegen installateur dit toch moeten melden. Of jij al dan niet dat advies ter harte neemt is iets anders.

Daarmee wil ik niet zeggen dat jij zo bent natuurlijk ;)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dit is de situatie:
[Afbeelding]

Verder van de muur betekent dichter bij de pijp, je blijft in de knoop komen met deze situatie.
Ik weet niet wat er door die pijp gaat, maar een airco die verwarmt blaast erg koude lucht uit.
Als de leidingen al ingekort zijn (en de kabels ook?) heeft je installateur een mooi klusje :)
Lastig is dat je hem zelf in die hoek wilde, maar dat de lucht flow nu een probleem is zal hij moeten erkennen.
Dat kan o.a. tot meer slijtage van de ventilator (lagers) leiden naast het performance verlies.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• Kire88
neemerci schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:49:
[...]

Dat geld zeker niet voor alle installateurs.

Dat komt spijtig genoeg ook gedeeltelijk door de consument. Stel je hebt budget 1000 euro en er komen 4 stielmannen langs: de eerste 3 zeggen dat dit niet haalbaar is met dit budget en de 4de zegt dat hij het wel kan. Bergen ze de plannen op of gaan ze met de laatste in zee?
De consument zoekt gewoon naar diegene die hun gewenste antwoord geeft. Een soort van zelfbevestiging.
Losstaand daarvan zou een gedegen installateur dit toch moeten melden. Of jij al dan niet dat advies ter harte neemt is iets anders.

Daarmee wil ik niet zeggen dat jij zo bent natuurlijk ;)
Ik begrijp je punt, ook @Notna Ik ben bewust voor deze installateur gegaan omdat hij de enige was die enige tijd stak in de analyse hoe het een en ander aan te pakken. Alle andere firma's kwamen binnen lopen zonder enige verdere interesse, ik moest zelf maar zeggen hoe het moest. Verwacht toch wel van een bedrijf dat ze iets van fatsoenlijk advies kunnen geven aangezien zij dagelijks met die materie bezig zijn. Maar goed, je weet dingen nooit zeker. Ben ook niet voor de goedkoopste optie gegaan wat dit betreft.
Speedy-Andre schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:44:
[...]

Verder van de muur betekent dichter bij de pijp, je blijft in de knoop komen met deze situatie.
Ik weet niet wat er door die pijp gaat, maar een airco die verwarmt blaast erg koude lucht uit.
Als de leidingen al ingekort zijn (en de kabels ook?) heeft je installateur een mooi klusje :)
Lastig is dat je hem zelf in die hoek wilde, maar dat de lucht flow nu een probleem is zal hij moeten erkennen.
Dat kan o.a. tot meer slijtage van de ventilator (lagers) leiden naast het performance verlies.
Ik begrijp je punt. Toch lijkt mij dat iets verder van de muur in dit geval beter zou zijn ivm de aanzuiging van de lucht. De pijp is rond en de lucht zal daar toch wel enigszins omheen gaan lijkt me? Het is trouwens een schoorsteen :+

De kabels zijn geen probleem, daar is lengte genoeg, het zit hem vooral in de leidingen.

• neemerci
Kire88 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:11:
[...]

Ik begrijp je punt, ook @Notna Ik ben bewust voor deze installateur gegaan omdat hij de enige was die enige tijd stak in de analyse hoe het een en ander aan te pakken. Alle andere firma's kwamen binnen lopen zonder enige verdere interesse, ik moest zelf maar zeggen hoe het moest. Verwacht toch wel van een bedrijf dat ze iets van fatsoenlijk advies kunnen geven aangezien zij dagelijks met die materie bezig zijn. Maar goed, je weet dingen nooit zeker. Ben ook niet voor de goedkoopste optie gegaan wat dit betreft.

[...]
Dat is wel sneu :( Zeker als je niet voor de goedkoopste optie bent gegaan ;)

• Kire88
Sneu klinkt ook direct weer zo zielig ;)
Ik heb weer wat geleerd in ieder geval.

[ Voor 33% gewijzigd door Kire88 op 24-09-2020 15:08 ]

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:09
ronjansen87 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:10:
[...]

Ik ben niet super bekend in de Mitsubishi wereld, maar volgens mij leveren ze zelf airconwithme en heb je daarnaast intesishome, de laatste heeft iig IFTTT ondersteuning, acwm niet. Je zou ook nog naar de Tado airco controller kunnen kijken, die werkt via infrarood en doet ook ifttt, nadeel is dat ie er dan onder moet hangen en je er 1 per unit nodig hebt, maar het voordeel is wel dat je alle functies kan bedienen, dat kan met de andere/wifi units meestal niet, die doen alleen de basisfuncties.
Hier op terugkomend. Heb de units hangen en de Tado ook. Ik kan in de Tado app enkel de modus kiezen, temperatuur, en fan speed. Daarnast schemas instellen.

Toch mis ik een heleboel. Zo kan ik de links/rechts up/down niet aanpassen. Ook eco modus of high modus is niet in te stellen.
Doe ik iets verkeerd? Of was je statement over alle functies kunnen bedienen met tado iets te voorbarig?

Dan swap ik ze liever voor Wi-Fi modules

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Even ordinair crossposten voor FTXM eigenaren die de boel willen schoonmaken:

Notna in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Notna schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:08:
Even ordinair crossposten voor FTXM eigenaren die de boel willen schoonmaken:

Notna in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"
Zou het bij een US/FTXZ ongeveer hetzelfde werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Trebbors schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:25:
[...]

Zou het bij een US/FTXZ ongeveer hetzelfde werken?
Ik denk dat deze onder de kap niet heel veel van elkaar verschillen dus het is zeker het proberen waard. Ik zou het filmpje even starten en kijken of je gelijkheden ziet. Het is allemaal niet zo heel moeilijk; gewoon een keer gedaan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@Trebbors Ik denk dat het niet zo makkelijk is, omdat je heel moeilijk bij de rollen kunt. Kijk maar op dit filmpje.

Op het laatst kan men pas bij de rollen :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin

Misschien iets van 45 graden of zoiets zetten? Of geeft dat allerlei ellende qua esthetiek? :*)

Anders kan men wellicht nog iets van de leiding trekken uit de muur. Ik weet niet hoe strak het aan de andere kant is.

Maar zelf alle kennis hebben is bijna onmogelijk. Ik had bij mijn tweede buiten-unit zelf de betonnen plaat vast gelegd (omdat niet alle installateurs dat doen, en ik ivm drainnage leidingen in de grond wat dwangmatige eisen van mijn kant had), en alles dubbel nagemeten voor het beton storten. Echter toen de installateur kwam, en meteen aan het meten sloeg, merkte die meteen op dat dat zo toch niet kon, want in aanvulling van de eisen van de fabrikant was er ook de keuring van de county (ander land in mijn geval) die voorschreef dat de werkschakelaar vrij moest liggen. Daar had ik niet aan gedacht ... _/-\o_
De werkschakelaar van de bestaande unit zou nu deels achter de nieuwe unit komen en dat mocht niet. Gelukkig had ik marge en was mijn plaat groot genoeg om de unit een paar cm te verschuiven, maar die unit staat nu dus niet centraal op de betonnen plaat.
Moraal, voel niet te slecht over jezelf 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:30
Onder 45 graden leek mij ook al een optie. Eventueel met een extra scherm op de unit, als je veel wervelingen krijgt. Dan zuigt hij de lucht van 'hoger' aan.
Lastige situatie gemaakt zo...

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

ZuinigeRijder schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:36:
@Trebbors Ik denk dat het niet zo makkelijk is, omdat je heel moeilijk bij de rollen kunt. Kijk maar op dit filmpje.

[YouTube: [ Room Air Ep.3 ] การถอดแอร์ไดกิ้น I ตอน 1ถอดประกอบ Daikin Urusara 7 (FTXZ-N series)]

What the...

Dan maar op goede hoop de stoomreiniger erin richten..

• Notna

Notna

Where are you?®

[YouTube: [ Room Air Ep.3 ] การถอดแอร์ไดกิ้น I ตอน 1ถอดประกอบ Daikin Urusara 7 (FTXZ-N series)]

:') Wow dat is even een rot klus :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
pentaw1nz schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:05:
[...]

Hier op terugkomend. Heb de units hangen en de Tado ook. Ik kan in de Tado app enkel de modus kiezen, temperatuur, en fan speed. Daarnast schemas instellen.

Toch mis ik een heleboel. Zo kan ik de links/rechts up/down niet aanpassen. Ook eco modus of high modus is niet in te stellen.
Doe ik iets verkeerd? Of was je statement over alle functies kunnen bedienen met tado iets te voorbarig?

Dan swap ik ze liever voor Wi-Fi modules
Mijn welgemeende excuses, ik was idd te voorbarig. Ik heb alleen hands-on ervaring met de v1 van tado, die moest je zelf inleren vanuit je IR-remote, maar was ook een stuk duurder (250+ euro). Nou snap ik waarom de v3 zoveel goedkoper is, die werkt dus alleen met commando's in de Tado firmware, is een heel ander product. Blijkbaar vinden ze de swing e.d. maar optioneel.

Uit de Tado FAQ:
"Afhankelijk van het model van jouw airco kan het zijn, dat sommige instellingen zoals swing, verschillende ventilatorsnelheden, etc. niet ondersteund worden door de Slimme Aircobediening. Ook een aantal andere modi, zoals Energie besparen, Eco, Turbo, Slaap, etc. worden nog niet door tado° ondersteund."

Sorry voor de verwarring, dit is idd niet wat je wilt...

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Ik heb de Remotec ZXT 600 https://www.robbshop.nl/infrarood-bediening-zxt-600-remotec gebruikt, als je iets met Domotica doet, hier met Homey aangestuurd, is Zwave, dus meeste Domotica basisstations herkennen hem vast wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Armin schreef op donderdag 24 september 2020 @ 19:35:
[...]

Misschien iets van 45 graden of zoiets zetten? Of geeft dat allerlei ellende qua esthetiek? :*)

Anders kan men wellicht nog iets van de leiding trekken uit de muur. Ik weet niet hoe strak het aan de andere kant is.

Maar zelf alle kennis hebben is bijna onmogelijk. Ik had bij mijn tweede buiten-unit zelf de betonnen plaat vast gelegd (omdat niet alle installateurs dat doen, en ik ivm drainnage leidingen in de grond wat dwangmatige eisen van mijn kant had), en alles dubbel nagemeten voor het beton storten. Echter toen de installateur kwam, en meteen aan het meten sloeg, merkte die meteen op dat dat zo toch niet kon, want in aanvulling van de eisen van de fabrikant was er ook de keuring van de county (ander land in mijn geval) die voorschreef dat de werkschakelaar vrij moest liggen. Daar had ik niet aan gedacht ... _/-\o_
De werkschakelaar van de bestaande unit zou nu deels achter de nieuwe unit komen en dat mocht niet. Gelukkig had ik marge en was mijn plaat groot genoeg om de unit een paar cm te verschuiven, maar die unit staat nu dus niet centraal op de betonnen plaat.
Moraal, voel niet te slecht over jezelf 8)
@alaintje @Armin 45 graden is inderdaad een optie. Ik zal kijken met de installateur hoe een en ander het beste aan te pakken. Ik weet nu in ieder geval dat het anders moet, dus dank voor de inzichten.
Het lijkt binnenkort kouder te worden, dus moeten wel op een efficiente manier kunnen verwarmen. Hier trouwens ook een ander land, Polen in mijn geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
ronjansen87 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:30:
[...]

Mijn welgemeende excuses, ik was idd te voorbarig. Ik heb alleen hands-on ervaring met de v1 van tado, die moest je zelf inleren vanuit je IR-remote, maar was ook een stuk duurder (250+ euro). Nou snap ik waarom de v3 zoveel goedkoper is, die werkt dus alleen met commando's in de Tado firmware, is een heel ander product. Blijkbaar vinden ze de swing e.d. maar optioneel.

Uit de Tado FAQ:
"Afhankelijk van het model van jouw airco kan het zijn, dat sommige instellingen zoals swing, verschillende ventilatorsnelheden, etc. niet ondersteund worden door de Slimme Aircobediening. Ook een aantal andere modi, zoals Energie besparen, Eco, Turbo, Slaap, etc. worden nog niet door tado° ondersteund."

Sorry voor de verwarring, dit is idd niet wat je wilt...
Geeft niets! Heb het in ieder geval nu zelf ervaren. Ik lees ook veel reviews die ofwel 5 sterren ofwel 1 ster zijn.
Voor de mensen die Tado V3 dus overwegen: Je mist veel functies die je met je afstandsbediening wel kunt bedienen. Daarnaast vind ik de app ook nog een beetje tekortkomen op bepaalde punten. Ziet er gelikt uit, maar soms krijg je rare foutmeldingen en moet je bijv. eerst naar een vorig venster om daarna wel weer verder te kunnen gaan.
Ook het kastje zelf wat er clean uitziet en een leuke display heeft met ledjes stelde mij persoonlijk erg teleur. De touch functie werkt heel vervelend en doet niet wat je wil.

Voor mij een korte ervaring met de Tado v3 dus, ik ga het retour sturen!

Was trouwens nog even aan het kijken of ik sommige functies kon inlezen op mijn Harmony hub. De airco kon ik vinden, maar inlezen van afstandsbediening is me nog niet gelukt. Ik kan een functie toevoegen (bijv on/off) en moet dan de knop indrukken terwijl ik op de Harmony Hub richt. Deze detecteert alleen niets.
Misschien doe ik iets verkeerd of werkt het toch niet.
Ga eerst eens even met de afstandsbediening aan de gang en wellicht later nog de standaard MHI wifi module bestellen.
MadDog11 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:54:
Ik heb de Remotec ZXT 600 https://www.robbshop.nl/infrarood-bediening-zxt-600-remotec gebruikt, als je iets met Domotica doet, hier met Homey aangestuurd, is Zwave, dus meeste Domotica basisstations herkennen hem vast wel
Ga ik ook eens even naar kijken. Besturing buitenshuis is hiermee dus ook mogelijk, maar hoe stel jij bijv. programma's in? Doe je dat via de standaard remote en vervolgens via de Remote bijv. programma "P1" activeren? Of stel je de programma's in via domotica

[ Voor 25% gewijzigd door pentaw1nz op 25-09-2020 12:59 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
pentaw1nz schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 12:54:
[...]

Geeft niets! Heb het in ieder geval nu zelf ervaren. Ik lees ook veel reviews die ofwel 5 sterren ofwel 1 ster zijn.
Voor de mensen die Tado V3 dus overwegen: Je mist veel functies die je met je afstandsbediening wel kunt bedienen. Daarnaast vind ik de app ook nog een beetje tekortkomen op bepaalde punten. Ziet er gelikt uit, maar soms krijg je rare foutmeldingen en moet je bijv. eerst naar een vorig venster om daarna wel weer verder te kunnen gaan.
Ook het kastje zelf wat er clean uitziet en een leuke display heeft met ledjes stelde mij persoonlijk erg teleur. De touch functie werkt heel vervelend en doet niet wat je wil.

Voor mij een korte ervaring met de Tado v3 dus, ik ga het retour sturen!

Was trouwens nog even aan het kijken of ik sommige functies kon inlezen op mijn Harmony hub. De airco kon ik vinden, maar inlezen van afstandsbediening is me nog niet gelukt. Ik kan een functie toevoegen (bijv on/off) en moet dan de knop indrukken terwijl ik op de Harmony Hub richt. Deze detecteert alleen niets.
Misschien doe ik iets verkeerd of werkt het toch niet.
Ga eerst eens even met de afstandsbediening aan de gang en wellicht later nog de standaard MHI wifi module bestellen.

[...]

Ga ik ook eens even naar kijken. Besturing buitenshuis is hiermee dus ook mogelijk, maar hoe stel jij bijv. programma's in? Doe je dat via de standaard remote en vervolgens via de Remote bijv. programma "P1" activeren? Of stel je de programma's in via domotica
Ik heb hem net 1,5 week aan het draaien en stel op dit moment mijn routines in de Homey in. (Bijvoorbeeld achterdeur of ramen open, niet koelen of verwarmen etc, net als CV). En bedien hem buitenhuis via de app van Homey.
Krijg binnenkort nog wel een Wi-Fi module van MHI, zat bij de aanvraag in en kan dan ook die manier buitenhuis bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Kire88 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 23:02:
In tegenstelling tot de meesten hier zou ik me er vanuit technisch/efficiency oogpunt niet zo'n zorgen over maken. Ik zou even de het oppervlak van de uitblaasopening aan de voorkant berekenen en die vergelijken met het oppervlak van de aanzuig aan onderkant, zijkanten en bovenkant opgeteld.

Als ik even naar de tekeningen kijk:
De fan is ~4dm diameter. Dus 4*pi = 13dm²

Lengte aan de bovenkant en onderkant is ~10dm * 0,8dm * 2st = 16dm²
Hoogte van de zijkanten is ~5dm * 0,8dm * 2st = 8dm²
Totaal oppervlakte rondom is dus ongeveer 24dm²

24dm² / 13dm² = 1,85

Het oppervlak van de aanzuigroute is dus op het nauwste punt 1,85x groter dan waardoor de unit uitblaast, dus dat lijkt me ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Paul C het probleem lijkt mij voornamelijk de garantie. Daikin komt voor garantie zelf langs heb ik begrepen en die gaan dit afkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
@Paul C Bedankt voor de inbreng en andere invalshoek.
Wat ik me afvraag is waarom Daikin dan wel een minimum van 15cm hanteert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
@Glashelder Ja, daarom staat er ook expliciet vanuit technisch oogpunt.

@Kire88 Mijn ervaring is dat fabrikanten zich graag indekken door ruime marges te specificeren. Het kan ook zijn dat ze 15cm specificeren zodat de monteur erbij kan voor onderhoud en om periodiek goed schoon te maken. Met 8cm kan ik me goed voorstellen dat het risico veel groter is dat er vallend blad tussen de buitenunit en de muur komt te zitten bijv., waardoor de luchtstroom wel flink beperkt wordt. Als die unit dan ergens op een lastig bereikbaar plat dak in een hoekje is weggepropt staat, dan kan dat best eens funest zijn. Legio redenen te bedenken eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
@Paul C Ja dat klinkt allemaal nogal logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Vraagje over plaatsen van de binnenunit. In de woonkamer zou de binnenunit boven een kast geplaatst kunnen worden. Voor het koelen leek me dat niet meteen een probleem. De koude lucht komt wel beneden. Voor verwarmen begreep ik dat hij van onder aanzuigt en boven warme lucht uitblaast. Komt er dan wel een goede circulatie tot stand als de unit boven een kast zit. Of dreigt er dan een "klein rondje" te ontstaan waarbij de unit net uitgeblazen lucht weer aanzuigt.

Maarten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
mwk schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 18:26:
Vraagje over plaatsen van de binnenunit. In de woonkamer zou de binnenunit boven een kast geplaatst kunnen worden. Voor het koelen leek me dat niet meteen een probleem. De koude lucht komt wel beneden. Voor verwarmen begreep ik dat hij van onder aanzuigt en boven warme lucht uitblaast. Komt er dan wel een goede circulatie tot stand als de unit boven een kast zit. Of dreigt er dan een "klein rondje" te ontstaan waarbij de unit net uitgeblazen lucht weer aanzuigt.
Binnenunit zuigt altijd van boven aan, alleen de uitblaasklep staat meer naar voren gericht bij koelen en bij verwarmen meer naar beneden.

Wat in jou situatie kan gebeuren is de lucht wat hij uitblaast inderdaad weer gedeeltelijk gaat aanzuigen omdat de kast ervoor staat, de unit registreert dan dat het al "op temparatuur" is en zal dus minder warmte kunnen geven, nog los van dat de warmteverdeling een stuk lastiger zal gaan in de ruimte.

Maar je kan hem ook naar voren richten echter ook dan wordt verwarmen lastiger omdat warme lucht niet "geforceerd" naar beneden geblazen wordt, bij mij staat hij dan niet helemaal naar beneden maar op de helft rond 45 graden bij verwarmen.

Het zal wel warm worden maar niet echt comfortabel en mogelijk moet de binnenunit ook harder blazen.

Kort samengevat objecten voor de unit plaatsen of te hoog ophangen dichtbij het plafond staat niet voor niks in de installateurshandleiding dat je dat niet moet gaan doen.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 25-09-2020 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Weet iemand of de IR afstandbediening werkt als je een AM-MHI-01 Wi-Fi module plaatst?
Ik begreep dat je via de app nog geen schedule kan instellen.

Het betreft een MHI SRK35.

[ Voor 40% gewijzigd door revolution-nl op 27-09-2020 14:44 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Met de stoomreiniger en grote dweil eronder de rol best een stukje schoner gekregen. Althans de losse rommel, aanslag kreeg ik er niet mee weg.
Gelukkig heb ik een werkschakelaar geplaatst want er is geen optie om de lamellen open te zetten met de rol in rust. Dus inschakelen en na het openen spanning lossen.

En niet vergeten bij drogen op ventilatiestand even af te schermen tegen rondvliegende zwarte waterdruppels.

[ Voor 6% gewijzigd door Trebbors op 27-09-2020 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggiebert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-12-2024
revolution-nl schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:43:
Weet iemand of de IR afstandbediening werkt als je een AM-MHI-01 Wi-Fi module plaatst?
Ik begreep dat je via de app nog geen schedule kan instellen.

Het betreft een MHI SRK35.
Volgens mij kun je in de app "Airconwithme" scenes maken.
Ik ben ook van plan om deze wifi module te gaan bestellen en heb even gespeeld met deze app.
Hiervan is een demo en in deze demo kun je dus een scene maken op een bepaalde tijd met div. instellingen uit de airco zoals temp en fan instellingen.
Tijdje terug had iemand in dit forum het erover dat er in het najaar en nieuwe app en/of module zou komen maar tot op heden niets over gevonden.
Mensen met positieve ervaring over airconwithme of alternatief voor MHI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online

Nou, behoorlijk slecht ontwerp. De meeste fans krijg je er vrij makkelijk uit. Meerdere keren gedaan, bij verschillende types.

Alleen zijn dat vaak de "normale" modellen, zonder die fancy opties zoals bij de duurdere Daikin modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

eggiebert schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:30:
[...]

Volgens mij kun je in de app "Airconwithme" scenes maken.
Ik ben ook van plan om deze wifi module te gaan bestellen en heb even gespeeld met deze app.
Hiervan is een demo en in deze demo kun je dus een scene maken op een bepaalde tijd met div. instellingen uit de airco zoals temp en fan instellingen.
Tijdje terug had iemand in dit forum het erover dat er in het najaar en nieuwe app en/of module zou komen maar tot op heden niets over gevonden.
Mensen met positieve ervaring over airconwithme of alternatief voor MHI?
Bedankt. Ik wilde gisteren een verwarmingsprogramma configureren via de IR. Ik liep tegen het probleem aan van de 2c offset in combinatie met de minimale verwarmingstemperatuur van 18c.

Dat zou betekenen dat ik de thermostaat in de praktijk nooit lager dan 20c kan instellen :? Lijkt mij niet de bedoeling. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonJ
Oxellaar schreef op zondag 27 september 2020 @ 22:38:
[...]

Nou, behoorlijk slecht ontwerp. De meeste fans krijg je er vrij makkelijk uit. Meerdere keren gedaan, bij verschillende types.

Alleen zijn dat vaak de "normale" modellen, zonder die fancy opties zoals bij de duurdere Daikin modellen.
Dat kan ik beamen. Bij de US krijg je die rol er gewoon niet uit, tenzij je echt die hele binnenunit demonteert. Dat leek me niet zo best voor al die plastic clips, dus ik haal nu alleen de horizontale flappen eraf, dan kan je er toch redelijk bij met je stofzuiger en stoomreiniger. Bij een FTXMN heb je daarentegen in 3 minuten die rol in je handen, dat werkt toch een stuk makkelijker!

-----------------

Dan nog even een update over het "kanaalairco-project"! We zijn dit weekend verder gegaan met het inpassen van de roosterschoenen in de muuropeningen, voor zover nu mogelijk. Met een dozenboor, reciprozaag en een multitool kan je een keurig vierkant gat maken in het kalkzandsteen. We hebben rondom een paar mm opengelaten voor purlijm/schuim zodat het vastzit en gelijk geisoleerd is. Was soms best even passen en meten, maar het is gelukt! Tip: Zet er een stukje pvc pijp in als "stempel", anders drukt de pur je schoen naar binnen O-) Nou kan de stucadoor verder om de wanden te stucen en ze netjes te laten aansluiten op de wand. Als straks alles gestuct is en de slangen zijn aangesloten worden die dingen nog verder geisoleerd met pur of plakisolatie. We hebben bewust nog even geen luchtslangen aangesloten zodat de airco-monteur er nog goed bij kan om de koelleidingen aan te sluiten en wijzelf voor de bekabeling.

Daarna zijn we verdergegaan met de buitenunits op het dak. Die staan nu netjes op hun plek en aan één kant is alles aangesloten. De werkschakelaar voedt zowel de buitenunit als een 2e kabel terug naar het huis, die voedt dan de multizone-, filter- en airzone wifi-module, die allemaal een eigen 230V aansluiting hebben. Zo is dit altijd zowel via de zekering in de meterkast als de werkschakelaar volledig uit te schakelen.

Helaas hebben we aan één kant een probleem met de dakdoorvoer waardoor we daar nu niet verder kunnen. Dit is door een betonboringsbedrijf gedaan en ondanks allerlei scanapparatuur hebben we bij het laatste gat (uiteraard :+) toch een ontluchtingspijp van het riool geraakt. Dat moet nu eerst hersteld worden door een bedrijf dat daar vandaag voor komt. Dat wordt nog niet makkelijk in een ˜50cm dik bewapend betonnen dak... hopelijk wordt dat deze week hersteld en kunnen we volgend weekend alle aansluitingen afmaken, dan kan ie in bedrijf gesteld worden en kunnen we daarna op ons gemak alle luchtzones/slangen gaan aansluiten.

Nog even wat foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ppkONrKaQXy7j77PLU508dcUuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5b8ngpR4e8gBeyjjcHZMfn2F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fU211jns7M8D7Y3V8L4e0RLSRl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwRLpupy8XO3Yf6dsCwvGDsm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDwKKC8oXPb-G1Ujyxa-KjI-nEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0EOR2Dnt6uZzoEqZVjuJp73g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0M5WlR_Z_Ohp61GNWrB8U4YRyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PyI9hyiCjlUa76vimhx0wGL7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUgbRUy7_Sire_DnXEc8OWTK49M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLtcvJsOLfhCHsDUAXzAWiaG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFwd6WUb1lYaFADjaPZ0giNy670=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hm9Pph3RNhmNHuFabDIzp1gc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LC1Gp9gbT3K1cJFOCq0U2HfxNTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ey7kPyxcL7hEaRu7WO0eIrVM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 28-09-2020 13:53 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyzyLyU_jYfDmvQndHb44mi6Wow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGgG84QAcTnJcNgN20VPkwHQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLXUrQuIaTjj2lZjymjX-ELrPoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W0m1kgox7OKxpoygW748TOTF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nnb6iCQGdvGII0DTzi7lF78SmfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99dJybxXrMdaD4N4z6yrchxD.jpg?f=fotoalbum_large

Hier hangt het spul nu ook. Vandaag voor het eerst weer de verwarming aan. CV even op 15 gezet om te kijken of alleen de L/L warmte me bevalt.

Waar zetten jullie de temperatuur op? Op de gewenste kamertemperatuur zoals met je cv thermostaat? Of iets hoger?
De fan heb ik momenteel op auto staan en de temperatuur op 22.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

pentaw1nz schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:07:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier hangt het spul nu ook. Vandaag voor het eerst weer de verwarming aan. CV even op 15 gezet om te kijken of alleen de L/L warmte me bevalt.

Waar zetten jullie de temperatuur op? Op de gewenste kamertemperatuur zoals met je cv thermostaat? Of iets hoger?
Hoger dan dat ik de CV zou zetten c.q de kamertemperatuur zou willen met CV. Dus: met de L/L zet ik de setpoint op 19 (gemeten temperatuur is dan 21 in de kamer) terwijl ik de CV op 18 zou zetten.

Maar dat is een kwestie van voelen en aanpassen; iedereen ervaart dat anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Afhankelijk wat jij onder CV vind vallen bij vloerverwarming wel 2 graden hoger, bij radiatoren gewoon zelfde of 1c hoger.

Hier stook ik niks anders als vroeger met radiatoren(vorige huis).

Zo te zien hebben ze de binnenunit wel erg strak aan het gordijn geplaatst, kan opzich wel maar als je later toch vitrage+overgordijnen wil heb je een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
mr_evil08 schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:44:
[...]

Afhankelijk wat jij onder CV vind vallen bij vloerverwarming wel 2 graden hoger, bij radiatoren gewoon zelfde of 1c hoger.

Hier stook ik niks anders als vroeger met radiatoren(vorige huis).

Zo te zien hebben ze de binnenunit wel erg strak aan het gordijn geplaatst, kan opzich wel maar als je later toch vitrage+overgordijnen wil heb je een uitdaging.
Er is wel wat meer ruimte overgelaten dan het op de foto lijkt. Zou eventueel nog wel een rail extra voorlangs kunnen met gordijnen.
Aan de andere kant van dat kozijn is onze serre die we als tuinkamer gebruiken. Met een feestje in de winter zitten we er ook wel eens met een heater. Is niet zo goed geisoleerd..
In de winter doen we die gordijnen wel eens dicht maar verder eigenlijk niet.

Ik heb de installatie beneden nu een paar uur op 22 staan met fan op auto. Bevalt me prima.
Mijn Nest geeft steeds aan dat de kamer zo'n 21 / 21.5 graden is. Af en toe gaat de airco even uit (temp bereikt) en later weer rustig aan. Aangename warmte! Denk dat we hier veel profijt van gaan hebben.

Ik heb de CV (allemaal standaard radiatoren) op Eco gezet, even testen hoe lang we het aangenaam warm houden met enkel L/L!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-09 12:53
Ik probeer de ruimte temperatuur ongeveer een graad hoger te krijgen dan met de CV, mijn ruimte temperatuur wordt niet gelijk aan waar ik de airco's op instel. Ik heb ze nu allemaal op 20oC staan, maar beneden is het 21.3oC, wat een prima temperatuur is, terwijl het boven op de slaapkamers dan ~23oC wordt en net iets te warm, maar dat lost zich vanzelf gedurende de nacht op als ik die vanavond voor het slapen gaan uit zet. :z

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
@PentaClover dus in jouw geval is het setpunt van de binnenunit lager dan de daadwerkelijke kamertemperatuur? Bij mij is dit ook het geval. Dit topic doorlezend lijkt het echter meestal andersom te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
pentaw1nz schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:26:
[...]

Er is wel wat meer ruimte overgelaten dan het op de foto lijkt. Zou eventueel nog wel een rail extra voorlangs kunnen met gordijnen.
Aan de andere kant van dat kozijn is onze serre die we als tuinkamer gebruiken. Met een feestje in de winter zitten we er ook wel eens met een heater. Is niet zo goed geisoleerd..
In de winter doen we die gordijnen wel eens dicht maar verder eigenlijk niet.

Ik heb de installatie beneden nu een paar uur op 22 staan met fan op auto. Bevalt me prima.
Mijn Nest geeft steeds aan dat de kamer zo'n 21 / 21.5 graden is. Af en toe gaat de airco even uit (temp bereikt) en later weer rustig aan. Aangename warmte! Denk dat we hier veel profijt van gaan hebben.

Ik heb de CV (allemaal standaard radiatoren) op Eco gezet, even testen hoe lang we het aangenaam warm houden met enkel L/L!
Top, maar nu al afslaan dat lijkt op overbemeten WP voor de betreffende ruimte, hier pruttelt die door op cmpfreq=20 en niet helemaal op minimaal.

Temperatuur klopt hier wel tenzij tegen minimaal vermogen zit tilt hij de ruimte temp 1 tot 2c op en vervolgens gaat uit, andersom gebeurd ook als de unit nog maar kort aan is maar dat wordt later rechtgetrokken, dit is dan wel houtskeletbouw ipv beton.

Raamrooster naast de unit heeft er ook invloed op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
mr_evil08 schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:12:
[...]

Top, maar nu al afslaan dat lijkt op overbemeten WP voor de betreffende ruimte, hier pruttelt die door op cmpfreq=20 en niet helemaal op minimaal.

Temperatuur klopt hier wel tenzij tegen minimaal vermogen zit tilt hij de ruimte temp 1 tot 2c op en vervolgens gaat uit, andersom gebeurd ook als de unit nog maar kort aan is maar dat wordt later rechtgetrokken, dit is dan wel houtskeletbouw ipv beton.

Heb een 3.5kw voor een benedenverdieping van 54m2.
Dat zit eerder aan de ondergrens dan dat het overbemeten is.

Hij draait nu sinds een uur of 4 vanmiddag, dus de temperatuur is nu redelijk constant. Hij blaast zachtjes en af en toe gaat hij even uit. De Fan staat dus op auto.
Wellicht kan ik hem met dit zachte weer wel op eco zetten. Maar op zich is het toch helemaal niet erg dat hij soms een paar minuten uitgaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Kire88 schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:31:
@PentaClover dus in jouw geval is het setpunt van de binnenunit lager dan de daadwerkelijke kamertemperatuur? Bij mij is dit ook het geval. Dit topic doorlezend lijkt het echter meestal andersom te zijn.
Ik heb mijn eigen bericht ook aangepast (had het fout staan), maar ook hier is setpoint 19 iets van 21 gemeten in de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
pentaw1nz schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:16:
[...]

Hij draait nu sinds een uur of 4 vanmiddag, dus de temperatuur is nu redelijk constant. Hij blaast zachtjes en af en toe gaat hij even uit. De Fan staat dus op auto.
Wellicht kan ik hem met dit zachte weer wel op eco zetten. Maar op zich is het toch helemaal niet erg dat hij soms een paar minuten uitgaat?
Dat de unit uitgaat is opzich niet erg, persoonlijk vind ik het wel irritant (zoals bij een defrost bijvoorbeeld hier gebeurd) opeens van beetje geluid naar niks zeg maar.

Hier 31m2 op 3,5kwh.
Ik heb de energiebespaarstand op 50% puur dan start hij rustiger en het verloop is ook rustiger ipv meer te gaan pieken, Eco stand bij jou zal wel net zoiets zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 29-09-2020 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mr_evil08 schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:12:
[...]

Dat hangt natuurlijk heel erg van de isolatiewaarde af. De SRK35 pendelt bij ons ook als een malle met een ruimte temperatuur van 21c. Gisteren heb ik 0,9kWh verbruikt om de boel op temperatuur te houden.

We verwarmen de benedenverdieping van 170m3, de SRK20 tm de SRK35 hebben een ondergrens van 0.9kW dus zeg het maar ;). Ik denk dat pendel gedrag in tussenseizoenen in goed geïsoleerde ruimtes bijna onoverkomelijk is.

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 29-09-2020 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Laatst online: 18:04
Het is hier in huis net aan 20 graden, dus ik hoop het nog te rekken tot 1 oktober. Vestje aan of dekentje erbij en koud heb je het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:29
revolution-nl schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:56:
[...]We verwarmen de benedenverdieping van 170m3, de SRK20 tm de SRK35 hebben een ondergrens van 0.9kW dus zeg het maar ;). Ik denk dat pendel gedrag in tussenseizoenen in goed geïsoleerde ruimtes bijna onoverkomelijk is.
Je kunt ook accepteren dat de binnentemperatuur wat meer pendelt in het tussenseizoen. Gisteren koos ik ervoor om gewoon op de laagste stand de hele dag de airco te laten pruttelen, met tussendeuren naar de bovenverdieping open. Dan is het uiteindelijk 22 graden beneden. Dat kost dan maar 3kwh. Deze morgen het riedeltje herhalen. Nu de zon uitbreekt, en met het weer de komende dagen kan de airco weer uit blijven tot donderdagavond, als het op de benedenverdieping weer <20 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wat is eigenlijk het nadeel van silent mode (beperken geluid buiten unit) op de Mitsu SRK?
Is dat het max vermogen of heeft het ook invloed op de COP.

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 29-09-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

scoobs schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:29:
[...]

Je kunt ook accepteren dat de binnentemperatuur wat meer pendelt in het tussenseizoen. Gisteren koos ik ervoor om gewoon op de laagste stand de hele dag de airco te laten pruttelen, met tussendeuren naar de bovenverdieping open. Dan is het uiteindelijk 22 graden beneden. Dat kost dan maar 3kwh. Deze morgen het riedeltje herhalen. Nu de zon uitbreekt, en met het weer de komende dagen kan de airco weer uit blijven tot donderdagavond, als het op de benedenverdieping weer <20 is.
Ik heb geen zin om contstant met de ruimtetemperatuur bezig te zijn, dan pendelt hij maar wat meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
vinom schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:20:
Het is hier in huis net aan 20 graden, dus ik hoop het nog te rekken tot 1 oktober. Vestje aan of dekentje erbij en koud heb je het niet meer.
Met een nog dikker vest en twee dekens haal je november ook nog wel :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-08 11:54
Ik verbaas me dat zovelen al de verwarming gebruiken deze dagen. Het is hier nog niet kouder dan 21 graden geweest in huis. Heb eerder de neiging om de koeling weer aan te zetten als ik bezig ben met huishouden :)

Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

kliklakloe schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:43:
Ik verbaas me dat zovelen al de verwarming gebruiken deze dagen. Het is hier nog niet kouder dan 21 graden geweest in huis. Heb eerder de neiging om de koeling weer aan te zetten als ik bezig ben met huishouden :)
Het is hier ook 21 graden binnen (2-onder-1-kap uit 2008), maar de wind stond net verkeerd tegen het huis gisteren en dan is het toch wat frisjes (komt ook door de ventilatieroosters, maar die wil ik niet dichtzetten). Even een half uurtje aan om de kou eraf te krijgen en het was genoeg voor de rest van de avond om het behaagelijk te houden.

En alles is beter dan een vrouw hebben die continue staat te klagen dat het koud is, ondanks dat ze 6 truien aanheeft :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Lijkt mij niet heel gek? Het ene huis is het andere huis niet. Het ene gezin is het andere gezin niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-09 12:53
In de 5 dagen voordat ik de airco's aanzette op verwarmen is het hier binnen 2.2oC afgekoeld, wat opzich niet zo gek is met gemiddelde etmaal buiten temperaturen van 12oC, interne warmte van mensen + elektrische apparaten is dan niet meer voldoende om het warmte verllies te compenseren, met airco's overdag aan op standje fluister blijft het huis wel op temperatuur en koelt de massa niet verder af.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verkapte kijk-mij-eens-een-uber-geïsoleerd-huis-hebben post ( :+ ).

Hier thuis allebei de restanten van covid aan het uitzieken. Daarom is 22 graden wel lekker ipv 21 :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:43

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

pentaw1nz schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:16:
[...]

Heb je hem op verwarmen staan en dan alleen de fan op auto? Of verwarmen/koelen modus ook op auto? Ik zoek nog naar een handige modus.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kliklakloe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-08 11:54
@glashelder beterschap beide! Dan is een beetje extra warmte zeker aangenaam.

Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Deze informatie zegt alleen weinig zonder je omstandigheden te kennen, woon je in een appartement of passief huis, heb je veel electronica aan in huis of groot gezien of heb je een WTW of grote ramen op zuid?

Is er de hele dag wel 1 of 2 personen thuis of niemand overdag etc etc.
Hier is het ook niet koud nog wel rond 20c, en staat alleen savonds even op verwarmen zodat het even anders gaat voelen in huis.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 29-09-2020 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:19:
[...]

Heb je hem op verwarmen staan en dan alleen de fan op auto? Of verwarmen/koelen modus ook op auto? Ik zoek nog naar een handige modus.
]

Verwarmen en dan de fan op auto idd.
Dat bevalt mij wel goed. Vandaag de hele dag op 21 gehad.

Benieuwd wanneer tegemoetkoming in stookkosten normaal wordt, nu iedereen thuiswerkt >:)
revolution-nl schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:29:
Wat is eigenlijk het nadeel van silent mode (beperken geluid buiten unit) op de Mitsu SRK?
Is dat het max vermogen of heeft het ook invloed op de COP.
hier ben ik ook wel benieuwd naar. Idem voor Eco mode.

[ Voor 26% gewijzigd door pentaw1nz op 29-09-2020 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
pentaw1nz schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:31:
[...]

]

Verwarmen en dan de fan op auto idd.
Dat bevalt mij wel goed. Vandaag de hele dag op 21 gehad.

Benieuwd wanneer tegemoetkoming in stookkosten normaal wordt, nu iedereen thuiswerkt >:)
[...]
hier ben ik ook wel benieuwd naar. Idem voor Eco mode.
Die tegemoetkoming is er al, via je werkgever.
Van kabinet ga je niks verwachten, die 1000 euro van Rutte heb ik ook nog niet ontvangen.

Ok en nu ga ik niet verder offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

revolution-nl schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:53:
[...]

Bedankt. Ik wilde gisteren een verwarmingsprogramma configureren via de IR. Ik liep tegen het probleem aan van de 2c offset in combinatie met de minimale verwarmingstemperatuur van 18c.

Dat zou betekenen dat ik de thermostaat in de praktijk nooit lager dan 20c kan instellen :? Lijkt mij niet de bedoeling. Zie ik iets over het hoofd?
In de ECO modus lijkt de ingestelde temperatuur wel overeen te komen met de ruimte temperatuur.
Het is natuurlijk de vraag of de ECO mode in hartje winter volstaat.

Zijn er hier MHI eigenaren met ervaring van vorige winters in combinatie met ECO modus en de 2c offset.

Mijn weekschema is nu als volgt
7:30 - 20c
17:00 - 21c
23:00 - UIT

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 29-09-2020 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
ronjansen87 schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:17:
[...]

Dan nog even een update over het "kanaalairco-project"! We zijn dit weekend verder gegaan met het inpassen van de roosterschoenen in de muuropeningen, voor zover nu mogelijk.
Dat heb ik ook zo gedaan. Dan ga je er nu achter komen dat de geïsoleerde flexibele ventilatieslang niet op de schoenroosters passen, ze hebben beide 120mm. Had de flexbuis nou iets groter gemaakt!
Ik neem aan dat je geïsoleerde flexibele ventilatieslang gebruikt, het is handig en dempt ook het geluid van kamer naar kamer.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

• RonJ
MarkV6 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:29:
[...]

Dat heb ik ook zo gedaan. Dan ga je er nu achter komen dat de geïsoleerde flexibele ventilatieslang niet op de schoenroosters passen, ze hebben beide 120mm. Had de flexbuis nou iets groter gemaakt!
Ik neem aan dat je geïsoleerde flexibele ventilatieslang gebruikt, het is handig en dempt ook het geluid van kamer naar kamer.
Mwah, makkelijk is inderdaad anders, maar de geisoleerde en geluidsdempende slang (125mm) ging er wel omheen hoor. Het makkelijkste is om m van binnenuit met de spiraal over het randje heen te duwen en dan schuif je m zo door.

All-electric.

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Lurk hier al een tijdje, vorig najaar/dit voorjaar hebben wij ons huis geïsoleerd met hr++glas muurisolatie en vloerisolatie.

Gasverbruik is met twee personen op dit moment circa 800 kuub waarvan circa 150 voor warm water.

De volgende stap die we willen maken is om ik elk geval de benedenverdieping met lucht lucht warmtepompen te verwarmde .

Gebaseerd op de ervaringen in dit topic heb ik nu 2 offertes gekregen op basis van MHI

Offerte1 SRK50ZSW inclusief installatie en WiFi €3150

Offerte 2 2x SRK25ZSXW inclusief installatie en WiFi €4650

Ik vind het prijsverschil nogal pittig, maar de 25ZSX heeft zeker bij lagere temperaturen nog een flink vermogen beschikbaar.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
trippelb schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:49:
Lurk hier al een tijdje, vorig najaar/dit voorjaar hebben wij ons huis geïsoleerd met hr++glas muurisolatie en vloerisolatie.

Gasverbruik is met twee personen op dit moment circa 800 kuub waarvan circa 150 voor warm water.

De volgende stap die we willen maken is om ik elk geval de benedenverdieping met lucht lucht warmtepompen te verwarmde .

Gebaseerd op de ervaringen in dit topic heb ik nu 2 offertes gekregen op basis van MHI

Offerte1 SRK50ZSW inclusief installatie en WiFi €3150

Offerte 2 2x SRK25ZSX inclusief installatie en WiFi €4650

Ik vind het prijsverschil nogal pittig, maar de 25ZSX heeft zeker bij lagere temperaturen nog een flink vermogen beschikbaar.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Zonder de situatie (e.g. indeling van de verdieping) te kennen klopt dat wel qua prijzen. 2x een 2,5kW heeft als meerwaarde dat je de warmte wat makkelijker verdeelt (en daarvoor minder geluid/luchtstroom nodig heeft), zeker als je geen ideale vierkante ruimte hebt en dat ze behoorlijk wat zuiniger zijn. Maar dat heeft wel een forse meerprijs, simpelweg doordat je 2 binnenunits hebt (een 2,5 of 5 binnenunit scheelt per stuk niet zoveel), een duurdere of dubbele buitenunit en alles eromheen is ook dubbel (leidingen, wifi units, evt. pompjes en het werk om het allemaal te plaatsen).

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkV6
Stevige prijs, hier een website:
MITSUBISHI HEAVY INDUSTRIES WANDMODEL SRK-50ZS-W 5.0 KW (160M3)
€2,200.00 incl BTW & Standaard montage

De unit alleen kan je voor € 1.385 vinden dus als je een beetje handig bent nog wat installatie materiaal en in bedrijf laten stellen. Ben je voor 1800 klaar.

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Dank voor de terugkoppeling de 50 vond ik ook al wat aan de prijs (relatief) de 25ZSX lijken me meer marktconform (maar nog steeds wat aan de hoge kant)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
ronjansen87 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:53:
[...]

Zonder de situatie (e.g. indeling van de verdieping) te kennen klopt dat wel qua prijzen. 2x een 2,5kW heeft als meerwaarde dat je de warmte wat makkelijker verdeelt (en daarvoor minder geluid/luchtstroom nodig heeft), zeker als je geen ideale vierkante ruimte hebt en dat ze behoorlijk wat zuiniger zijn. Maar dat heeft wel een forse meerprijs, simpelweg doordat je 2 binnenunits hebt (een 2,5 of 5 binnenunit scheelt per stuk niet zoveel), een duurdere of dubbele buitenunit en alles eromheen is ook dubbel (leidingen, wifi units, evt. pompjes en het werk om het allemaal te plaatsen).
stel al is het maximaal leidingwerk, pompje, etc. dan is het absurd duur.

Ik was 2900 kwijt voor 2x een SRK 35. Was wel via een kennis.
Buurman was 2600 kwijt voor een SRK50 met installatie (pompje nodig ivm veel leidingwerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Laatst online: 18:15
Hier in huis willen we ook aan de airco, met name als (bij)verwarming. Onze jaren 70 woning is begin vorig jaar behoorlijk aangepakt met nieuwe dakisolatie, gevelisolatie, kunststof kozijnen en HR++ glas. Gas jaarverbruik voor de verbeteringen: 1300m3, na de verbeteringen: 950m3, waarbij ook warm water en koken inbegrepen is. Dat zal met het vooruitzicht op meer thuiswerken wel wat omhoog gaan.

2 woonlagen (begane grond, 1e verdieping). Idee is om 1 unit op de begane grond in de woonkamer te hangen als ondersteuning van de vloerverwarming, en 1 unit op de overloop van de 1e verdieping, met het idee om (d.m.v. open deuren) alle ruimtes van enige warme lucht te voorzien in de winter. Het hoeft daar geen strandklimaat te worden.

Mijn idee is om een multi split unit te doen op het platte dak en via bestaande kokers/ventilatiegaten de leidingen naar binnen te laten halen. In de foto's hieronder zien jullie de verdiepingen, waar ik in rood heb aangegeven waar ik de units bedacht heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2SkAmtpvwOj2tdJuuGS_z47iB4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FMN70vZehr9TF9P5HLzZGTCt.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6ZHS5EABAHdUj1JNecaUcgfHCw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Lw2md2c6wUGKmLr4DzOpuS2F.png?f=fotoalbum_tile

Inhoud begane grond : 114m3. (93,5m3 (woonkamer) + 20,6m3 (keuken))
Inhoud 1e verdieping : 121m3 (33m3 (slaapkamer 1) + 33m3 (slaapkamer 2) + 32m3 (slaapkamer 3, een deel is inloopkast geworden) + 13,5m3 (badkamer) + 9,5m3 (overloop))

Nu heb ik de 1e offerte al binnen:
MITSUBISHI HEAVY INDUSTRIES DUO SRK35ZS-S – SRK35ZS-S SCM60ZM-S1, inclusief installatie: €4.225,-

Morgen komt er nog een partij kijken en zal ook een offerte uitbrengen.

Wat vinden jullie van de 1e offerte?

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 09:08
Hier staat hij beneden ook aan. Batterij was leeg dus volgens de vrouw was die kapot of de vloerverwarming aan mocht. Natuurlijk niet ;p die gaat pas aan bij buitentemperaturen onder 10.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Pagina: 1 ... 98 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2