Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 100 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:21

Bluebe

Roar

Hier last van een vochtige kruipruimte, koude vloer en muffe lucht vanuit de kruipruimtes dat in de hal en richting de bovenverdieping hangt. Betreft een 2-onder-1 kap van 1991 met betonnen vloer met daaronder piepschuim isolatie. Gisteren iemand via Tonzon langs gehad voor het mogelijk plaatsen van het 3-zakken systeem. Het interessante is dat de persoon die langs kwam aangeeft dat het volspuiten van je kruipruimte bijna nutteloos is, terwijl het Tonzon systeem wel erg effectief isoleert. Uiteraard als je iemand spreekt die parels levert, die zegt dat Tonzon weer niks doet. Erg lastig om een goede keuze te maken zo.

Ik kreeg een offerte voor €3049,-, dat is voor 61m2 voor het Tonzon 3-zakken systeem (vloerisolatie met de luchtzakken + bodemfolie), Noppenfolie voor onder de bodemfolie, na isoleren van een aantal buizen, klein stukje afgraven voor een water afvoer en Controle en certificering. De m2 prijs voor het systeem is €41,60 dat komt overeen met wat Tonzon zelf ook aangeeft.

Omdat ik een paar maanden geleden ook al het glas heb laten vervangen in huis, en daar toen zo'n €275,- subsidie voor heb gehad, kan ik dat nu met deze 2e maatregel verdubbelen en ik krijg dan ook €11,- per m2 vloerisolatie subsidie. Dan kan ik dus nog ongeveer €946,- terugkrijgen en dan komen mijn kosten op ongeveer €2103,-.

Financieel gezien heb ik het er wel voor over, als hiermee mijn woning comfortabeler wordt en mijn stookkosten (lees stadsverwarming) nog iets verbeteren. Ik vind het alleen moeilijk om in te schatten hoeveel verbetering ik kan verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Bluebe Herkenbaar bij veel vragenstellers, wat je schrijft tav onzekerheden. Het kan vaak veel helpen om je eigen situatie beter in kaart te brengen en ook met foto's te illustreren. En vervolgens stap voor stap door het proces heen te gaan.
Vochtproblemen en wat er dan vaak bij hoort: Zie het plaatje van gisteren.
Probeer te onderzoek waar het nu echt vandaan komt, alleen van de kruipruimte of zijn er andere problemen, zoals koudebruggen in huis en gebrek aan de juiste ventilatie. Diverse mensen laten eerst hun huis met infrarood foto's in kaart brengen, wat vaak direct een (groot) deel van de problemen laat zien die hier mee te maken zouden kunnen hebben.
Geef je het initiatief uit handen aan welk bedrijf dan ook, dan kom je mss nooit achter de oorzaak en is er een kans dat een deel van de problematiek blijft. Stel dat daarvoor de isolatie deels verwijderd moet worden omdat daar het probleem achter zit (bijv. lekkende afvoeren) dat lijkt me geen effectieve aanpak.
Bodemfolie op het zand (evt icm noppenfolie) is tegenwoordig een no-brainer en kost vrij weinig t.o.v. de rest v/h isoleren en meestal, maar niet altijd... lost het de vochtproblemen op. Dat zou je nu al zelf kunnen doen, anders doet bijv Tonzon het en kost het veel meer dan dat je via subsidie terug krijgt.
Eerst onderzoek doen blijft wel de voorkeur houden...
dat het volspuiten van je kruipruimte bijna nutteloos is
Als je daarmee EPS parels e.d. bedoelt? Het bijna altijd minder effectief dan de vloer zelf van onderen isoleren en bij vloerverwarming wordt dat laatste eigenlijk altijd geadviseerd. Er zijn situaties dat het niet anders kan, bijv kruipruimte hoogte maar 30 cm, dan zijn is die bodem isolatie een van de weinig opties en dat is altijd beter dan niets doen.

Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-05 09:35
Bluebe schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:39:
Hier last van een vochtige kruipruimte, koude vloer en muffe lucht vanuit de kruipruimtes dat in de hal en richting de bovenverdieping hangt. Betreft een 2-onder-1 kap van 1991 met betonnen vloer met daaronder piepschuim isolatie. Gisteren iemand via Tonzon langs gehad voor het mogelijk plaatsen van het 3-zakken systeem. Het interessante is dat de persoon die langs kwam aangeeft dat het volspuiten van je kruipruimte bijna nutteloos is, terwijl het Tonzon systeem wel erg effectief isoleert. Uiteraard als je iemand spreekt die parels levert, die zegt dat Tonzon weer niks doet. Erg lastig om een goede keuze te maken zo.

Ik kreeg een offerte voor €3049,-, dat is voor 61m2 voor het Tonzon 3-zakken systeem (vloerisolatie met de luchtzakken + bodemfolie), Noppenfolie voor onder de bodemfolie, na isoleren van een aantal buizen, klein stukje afgraven voor een water afvoer en Controle en certificering. De m2 prijs voor het systeem is €41,60 dat komt overeen met wat Tonzon zelf ook aangeeft.

Omdat ik een paar maanden geleden ook al het glas heb laten vervangen in huis, en daar toen zo'n €275,- subsidie voor heb gehad, kan ik dat nu met deze 2e maatregel verdubbelen en ik krijg dan ook €11,- per m2 vloerisolatie subsidie. Dan kan ik dus nog ongeveer €946,- terugkrijgen en dan komen mijn kosten op ongeveer €2103,-.

Financieel gezien heb ik het er wel voor over, als hiermee mijn woning comfortabeler wordt en mijn stookkosten (lees stadsverwarming) nog iets verbeteren. Ik vind het alleen moeilijk om in te schatten hoeveel verbetering ik kan verwachten.
Als je vloerverwarming hebt dan zou ik het wel aanraden om de vloer extra te isoleren. Als het enkel om het binnenklimaat gaat, het tegen gaan van vocht en geur vanuit de grond, dan volstaat een bodemafdekking met folie of EPS korrels, waarbij je met EPS korrels ook recht hebt op subsidie.

Wat betreft subsidie denk ik dat je verkeerd rekent. Je hebt glas aangevraagd als enkele maatregel en daar probeer je straks de vloer aan toe te voegen waardoor je voor het glas nog eens 275 terug krijgt en voor de vloer 671. Voor zover het bij mij/ons bekend is krijg je 335,5 euro terug voor vloerisolatie en kan je niet 2 losse aanvragen aan elkaar koppelen om de "verdubbelaar" in te zetten. Je zou hiervoor contact op kunnen nemen met de RVO om niet achteraf voor verrassingen te komen staan. Wellicht zijn ze hierin soepeler geworden en loop ik achter met de info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011

Bluebe

Roar

route99 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:07:
@Bluebe Herkenbaar bij veel vragenstellers, wat je schrijft tav onzekerheden. Het kan vaak veel helpen om je eigen situatie beter in kaart te brengen en ook met foto's te illustreren.
Bedankt voor je advies, ik heb wel een bouwkundig persoon erbij gehad om te kijken waar het vocht vandaan komt, en die adviseerde ook een bodem folie omdat het in de kruipruimte wel redelijk leek te ventileren maar dat de lucht te vochtig werd door het vocht dat uit de bodem kwam. De tip voor een infrarood scan is een goede en daar kan ik zeker ook nog eens naar kijken.
route99 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:07:
@Bluebe
Als je daarmee EPS parels e.d. bedoelt? Het bijna altijd minder effectief dan de vloer zelf van onderen isoleren en bij vloerverwarming wordt dat laatste eigenlijk altijd geadviseerd. Er zijn situaties dat het niet anders kan, bijv kruipruimte hoogte maar 30 cm, dan zijn is die bodem isolatie een van de weinig opties en dat is altijd beter dan niets doen.

Succes.
Ja klopt het gaat om EPS parels dan. Hier is de kruipruimte grotendeels 65 hoog dus de ruimte is er wel voor het Tonzon systeem.
Snaba schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:10:

Als je vloerverwarming hebt dan zou ik het wel aanraden om de vloer extra te isoleren. Als het enkel om het binnenklimaat gaat, het tegen gaan van vocht en geur vanuit de grond, dan volstaat een bodemafdekking met folie of EPS korrels, waarbij je met EPS korrels ook recht hebt op subsidie.
Wij hebben geen vloerverwarming.
Snaba schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:10:

Wat betreft subsidie denk ik dat je verkeerd rekent. Je hebt glas aangevraagd als enkele maatregelen en daar probeer je straks de vloer aan toe te voegen waardoor je voor het glas nog eens 275 terug krijgt en voor de vloer 671. Voor zover het bij mij/ons bekend is krijg je 335,5 euro terug voor vloerisolatie en kan je niet 2 losse aanvragen aan elkaar koppelen om de "verdubbelaar" in te zetten. Je zou hiervoor contact op kunnen nemen met de RVO om niet achteraf voor verrassingen te komen staan. Wellicht zijn ze hierin soepeler geworden en loop ik achter met de info.
Ja volgens mij werkt het subsidie systeem wel zo nu:

"In 2023 kunt u ook subsidie aanvragen voor één isolatiemaatregel. Deze maatregel moet u wel hebben genomen na 1 april 2022. U krijgt dan ongeveer 15% van de isolatiekosten aan subsidie. Neemt u binnen 24 maanden een 2e (of meer) maatregelen? Dan wordt het subsidiebedrag voor de eerste isolatiemaatregel verdubbeld tot ongeveer 30% van de isolatiekosten."

Bron: https://www.rvo.nl/subsid...wat-wijzigt-er-vanaf-2023

Voor vloerisolatie krijg je dan volgens mij dus ook €11,- per m2 i.p.v. €5,50.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-05 20:11
Bluebe schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:06:

[...]

Ja klopt het gaat om EPS parels dan. Hier is de kruipruimte grotendeels 65 hoog dus de ruimte is er wel voor het Tonzon systeem.

[...]
Met 65cm zou ik niet voor parels gaan, dan kom je er ook niet meer bij voor eventuele andere klussen zonder scuba gear.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-05 13:03
Bluebe schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:39:
Hier last van een vochtige kruipruimte, koude vloer en muffe lucht vanuit de kruipruimtes dat in de hal en richting de bovenverdieping hangt. Betreft een 2-onder-1 kap van 1991 met betonnen vloer met daaronder piepschuim isolatie.
Hier een soortgelijke situatie. Een maand geleden de folie laten plaatsen. Wereld van verschil.
Geen last van muffe lucht, en ook de luchtvochtigheid is flink omlaag gegaan in huis.
ik zeg doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:21

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik heb een offerte laten opstellen door een isolatiepartij. Zij gaven aan dat, vanwege de houten verdiepingsvloer, alleen EPS parels in de kruipruimte mogelijk zijn. Mij lijkt dat niet helemaal juist?

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:59
Ik heb geen kruipruimte dus mijn excuses als dit het verkeerde topic is.
Ik ben aan het kijken om mijn vloer te na-isoleren. De makkelijkste optie lijkt nu om de (evt) dekvloer te verwijderen en opbouw isolatie te doen.

Nu viel mij het volgende op in het energielabel. Daar staat een Rc van 0,17 op. Maar als ik de bouwtekening even doorkijk en dat in ukabus zet dan krijg je zowat altijd 0,53 Rc. Wordt voor het energielabel een hele andere methode gebruikt of mis ik hier iets?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vdcj_n4r4HmdacyVVux8S_ST2V8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PbGqWpNGvtHR1cllH8rScbB5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
Tjebakka schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:52:
Ik heb een offerte laten opstellen door een isolatiepartij. Zij gaven aan dat, vanwege de houten verdiepingsvloer, alleen EPS parels in de kruipruimte mogelijk zijn. Mij lijkt dat niet helemaal juist?
Nee de enige reden waarom alleen EPS parels een optie is, is bij een krappe kruipruimte waar je met andere producten niet kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:21

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Snaba schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:03:
[...]

Nee de enige reden waarom alleen EPS parels een optie is, is bij een krappe kruipruimte waar je met andere producten niet kan werken.
De kruipruimte is iets van 50cm diep dus dat zou geen belemmering mogen zijn

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Tjebakka schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:07:
[...]

De kruipruimte is iets van 50cm diep dus dat zou geen belemmering mogen zijn
Ook 50cm onder de balken? Bij mij is het tussen de balken ook 50cm hoog, maar als je onder de balken zit heb je nog maar +-35cm. Dat is geen pretje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delorian25
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-05 13:54
Wij hebben hier thuis last van veel vocht op de ramen tijden de koude dagen erg vervelend nou denk ik dat het vanuit de kruipruimte komt en omhoog trekt.

De kruipruimte is erg vochtig en dampig (staat bijna geen water in enkel een btje bij de riolering want die ligt wat dieper in het zand) en de condens druppels hangen aan al het leiding werk en het beton aan de kanten is ook nat.

Ventilatie is wel aanwezig maar doet geloof ik niet zo veel? voel geen trek ofzo...
Zie wel een droge plek op het beton waar de ventilatie gaten zitten.

Nou was hier een bedrijf in de straat bezig om een soort kalkkorrels in de kruipruimtes te spuiten die gaan verzakken tegen (we wonen op veen grond ,zakt behoorlijk) en zijn vocht afsluitend (geen isolerende werking).

wat zouden jullie mij adviseren?
Dat bedrijf laten komen (wel best duur vind ik: 3500) en dat goedje erin spuiten?
Nieuwe ventilatie gaten boren? Word aan de achterzijde ivm uitbouw lastig. (uitbouw heeft geen kruipruimte)
En zouden 2 nieuwe aan de voorzijde afdoende zijn?

Of een bedrijf zoeken wat bodemfolie plaatst? En hoeveel zou dat ongeveer moeten kosten a 50M2? iemand een id?

of iemand andere tips, iig alvast bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Delorian25 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:16:
Of een bedrijf zoeken wat bodemfolie plaatst? En hoeveel zou dat ongeveer moeten kosten a 50M2? iemand een id?

Op internet zie ik bedragen van +-20euro per m2 ex btw. Maar hoe accuraat dit is..... misschien dat iemand in dit topic nog een recente berekening heeft?

Als je genoeg ruimte in de kruipruimte hebt, fysiek en portie motivatie over hebt, dan is zelf bodemfolie plaatsen ook prima te behalen. Wel goed om deze tegen de kruipruimte muur op te spannen d.m.v. pluggen en/of latten.

Toevallig heb ik nog een rol pe folie van 0.2mm/200microm van 100m2 over ;) dan nog pluggen en misschien latten hebt en dan heb je in ieder geval je bodem goed afgedekt voor ik schat om nabij 100€

Verder kan je berekenen of je genoeg kruipruimte ventilatie hebt. Richtlijn is, van wat ik begrepen heb: 400 mm² ventilatieoppervlak per m² (bij houten vloer verdubbelen).

Aan de voorzijde extra gaten maken zal er niet voor zorgen dat de ophopingen van vocht achterin zal verdwijnen. Moet echt tegenover elkaar staan. En bij eventuele dwarsbalken, obstakels , compartimenten, kan ook weer vocht achter blijven hangen

[ Voor 9% gewijzigd door AOC op 06-12-2023 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-05 18:10
route99 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:05:
@johanpro Ik sluit me er bij aan.

In de energiegroep waar ik een tijdje vrijwilliger was (ze zijn helaas door omstandigheden gestopt), heb ik dit plaatje wel eens gepresenteerd.
Het schetst een beeld dat je eigenlijk je huis in kaart moet brengen voordat je gaat isoleren, om te zien of er nadien bijv vochtproblemen zijn die er eerder niet waren.... maar dit plaatje kun je ook gebruiken als er al problemen zijn.
Het is dan toch raadzaam om die problemen eerst op te lossen en dan pas te gaan isoleren, maar ook al isoleer je niet dan is het belangrijk te begrijpen waarom er vocht/schimmel is, zodat er effectieve maatregelen genomen kunnen worden.

Wij hadden geen vochtproblemen in huis, er waren geen lekkages van bovenaf oid en de kruipruimte was nat, dus daar kon ik met succes wel de dampdichte folie toepassen. Dit is een geval waar de vocht problematiek relatief klein was, maar toch niet gewenst.
Let op: Vaker kan er meer aan de hand zijn en dat moet dus in kaart gebracht worden.

Bron plaatje

[Afbeelding]
Sterk plaatje. Ik heb zelf ook vochtproblemen in huis, een wandkast waar schimmel optreedt - en als het continu zo vochtig is als de laatste weken (en koud) vocht op de buitenmuur bij het toilet. Allemaal bij dezelfde muur. Ik dacht eerst aan vochtdoorslag vanaf buiten.

Maar het is dus condensatie vanaf binnen, in de wandkast (slaapkamer) zit nu een huisgenoot bij mij, die ook natte dingen op de kamer droogt, er veel zit (ook overdag) en dus nooit iets open heeft, kan ook geen daglicht komen.

Dat zorgt dus voor schimmel. Ik hoop condensatie op de buitenmuur (waar de wandkast zit, beneden zit daar het toilet) op te lossen door verbetering in de muurisolatie. Sowieso alleen al voor het energielabel en de stookkosten te verlagen :)

Mijn kruipruimte heb ik toevallig ook heel recent laten isoleren, met BASF LWP Elastospray (HFO PUR met lage GWP blaasmiddelen)

Super goede ervaringen mee. Mijn kruipruimte was al kurkdroog. Isolatie is binnen 1 uur gedaan!

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:13
Wij hebben hier thuis last van veel vocht op de ramen tijden de koude dagen erg vervelend nou denk ik dat het vanuit de kruipruimte komt en omhoog trekt.

De kruipruimte is erg vochtig en dampig (staat bijna geen water in enkel een btje bij de riolering want die ligt wat dieper in het zand) en de condens druppels hangen aan al het leiding werk en het beton aan de kanten is ook nat.

Ventilatie is wel aanwezig maar doet geloof ik niet zo veel? voel geen trek ofzo...
Zie wel een droge plek op het beton waar de ventilatie gaten zitten.

Nou was hier een bedrijf in de straat bezig om een soort kalkkorrels in de kruipruimtes te spuiten die gaan verzakken tegen (we wonen op veen grond ,zakt behoorlijk) en zijn vocht afsluitend (geen isolerende werking).

wat zouden jullie mij adviseren?
Dat bedrijf laten komen (wel best duur vind ik: 3500) en dat goedje erin spuiten?
Nieuwe ventilatie gaten boren? Word aan de achterzijde ivm uitbouw lastig. (uitbouw heeft geen kruipruimte)
En zouden 2 nieuwe aan de voorzijde afdoende zijn?

Veel vocht op de ramen en geen water in de kruipruimte? Ik denk eerder dat je ventilatie van je woning in orde moet brengen of extra bij ventileren met de ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-04 15:22
johanPo schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:51:
[...]

Door de adviezen van 'experts' die sommige tweakers met ons delen, ben ik over de tijd toch wat sceptisch geworden. Zoals de anderen al aangeven gaat het vaak over het slijten van hun product. Doordat veel bedrijven maar één smaakje verkopen, hebben ze van iets anders weinig verstand en zullen ze dat ook niet snel aanraden.

Als je de schimmel op het plafond hebt staan en je kruipruimte is gewoon droog, is je (hoofd)probleem hoogstwaarschijnlijk niet afkomstig uit je kruipruimte. Een goede stap zou gewoon zijn in deze natte koude periode eens wekelijks even het kruipruimteluik open te trekken en op een papiertje bij te houden of het idd droog is. Ga ook eens vragen bij je buren.
Relevante vragen zijn verder:
-Hoe ventileer je? heb je b.v. type C? (mechanische afzuiging)
-Is je spouw goed geïsoleerd?
-tot welke temperatuur stook je momenteel?
-met hoeveel mensen wonen jullie
-Heb je een betonnen of houten vloer?
bedankt voor je bericht dat waardeer ik!
-Hoe ventileer je? heb je b.v. type C? (mechanische afzuiging) 2 ventilatieroosters in de woonkamer, altijd open en geen mechanische ventilatie. ongeveer 65m2 woonkamer keuken.
-Is je spouw goed geïsoleerd? er zitten korrels in
-tot welke temperatuur stook je momenteel? met de airco 18-19 graden
-met hoeveel mensen wonen jullie. met 2
-Heb je een betonnen of houten vloer? beton

verder zit er onder de vloer pur en is de bodem van de kruipruimte zand. vrijstaand 78 huis.

er komt wel 1 extra ventilatierooster bij, in nieuwe kunststofkozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delorian25
AOC schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:37:
[...]

Op internet zie ik bedragen van +-20euro per m2 ex btw. Maar hoe accuraat dit is..... misschien dat iemand in dit topic nog een recente berekening heeft?

Als je genoeg ruimte in de kruipruimte hebt, fysiek en portie motivatie over hebt, dan is zelf bodemfolie plaatsen ook prima te behalen. Wel goed om deze tegen de kruipruimte muur op te spannen d.m.v. pluggen en/of latten.

Toevallig heb ik nog een rol pe folie van 0.2mm/200microm van 100m2 over ;) dan nog pluggen en misschien latten hebt en dan heb je in ieder geval je bodem goed afgedekt voor ik schat om nabij 100€

Verder kan je berekenen of je genoeg kruipruimte ventilatie hebt. Richtlijn is, van wat ik begrepen heb: 400 mm² ventilatieoppervlak per m² (bij houten vloer verdubbelen).

Aan de voorzijde extra gaten maken zal er niet voor zorgen dat de ophopingen van vocht achterin zal verdwijnen. Moet echt tegenover elkaar staan. En bij eventuele dwarsbalken, obstakels , compartimenten, kan ook weer vocht achter blijven hangen
Ik vind het wel een behoorlijke klus om het zelf aan te gaan, maar goed bespaar er wel flink mee.

Iemand ervaring met die kalkkorrels mischien?
vinpower schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:32:
[...]

Veel vocht op de ramen en geen water in de kruipruimte? Ik denk eerder dat je ventilatie van je woning in orde moet brengen of extra bij ventileren met de ramen.
Ja ik begrijp dat je dat denkt, maar als ik met alle ramen op de tocht haak ga slapen dan staat het vocht alsnog flink op het raam.

Lijkt me niet normaal toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Als die kalk volgens experts echt nodig is om die verzakking te voorkomen en er is geen alternatief ?? tja volg dan de experts. Met wat zoeken zou je toch wel er achter kunnen komen of er andere opties zijn.
Een van de bronnen v/d kalk die ik vond: https://isolatie.schotgroep.nl/bodemafsluiting/
Kalkkorrels hebben, anders dan zand en schelpen, een hoge pH-waarde, wat – naast het afdichten van de wegzakkende grond – een natuurlijk en duurzaam middel is tegen schimmels en stank.
Dat is dus de werking tegen oa schimmel.

Mag ik een kanttekening plaatsen: Kalk is een sterk basisch materiaal die oa zeer schadelijk kan zijn voor je ogen. Het zal ook niet goed zijn dat je het in je longen krijgt.
Dus als je in zo een kruipruimte moet tijgeren, dan lijkt het dan zeer verstandig om een volledige oog-en beademing bescherming te dragen. Bij een grote aantasting kun je blind worden, doordat er kalkstof in de lucht komt en je zit er immers direct bovenop, niet alleen met de neus erboven op..... maar ook nog de ogen en mond.

Zie een voorbeeld van een veiligheidsblad van kalk.

Via een gerichte zoekactie kun je ook van anderen bronnen die info checken.

Dit geldt niet alleen voor je zelf, immers als particulier mag je zelf er voor kiezen hoe veilig je werkt, maar als er een installatie monteur voor leidingen in moet om te tijgeren dan gelden die regels wel om aan de ARBO eisen te voldoen.
Liggen er totaal geen leidingen in dan is het probleem er nog steeds maar dan is er die zeldzame (?) keer dat het wel nodig toch een correcte bescherming nodig.

Het agressieve gedrag van kalk komt van de hoge (sterk) basische pH.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 06-12-2023 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delorian25
route99 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:27:
[...]
Als die kalk volgens experts echt nodig is om die verzakking te voorkomen en er is geen alternatief ?? tja volg dan de experts. Met wat zoeken zou je toch wel er achter kunnen komen of er andere opties zijn.
Een van de bronnen v/d kalk die ik vond: https://isolatie.schotgroep.nl/bodemafsluiting/

[...]

Dat is dus de werking tegen oa schimmel.

Mag ik een kanttekening plaatsen: Kalk is een sterk basisch materiaal die oa zeer schadelijk kan zijn voor je ogen. Het zal ook niet goed zijn dat je het in je longen krijgt.
Dus als je in zo een kruipruimte moet tijgeren, dan lijkt het dan zeer verstandig om een volledige oog-en beademing bescherming te dragen. Bij een grote aantasting kun je blind worden, doordat er kalkstof in de lucht komt en je zit er immers direct bovenop, niet alleen met de neus erboven op..... maar ook nog de ogen en mond.

Zie een voorbeeld van een veiligheidsblad van kalk.

Via een gerichte zoekactie kun je ook van anderen bronnen die info checken.

Dit geldt niet alleen voor je zelf, immers als particulier mag je zelf er voor kiezen hoe veilig je werkt, maar als er een installatie monteur voor leidingen in moet om te tijgeren dan gelden die regels wel om aan de ARBO eisen te voldoen.
Liggen er totaal geen leidingen in dan is het probleem er nog steeds maar dan is er die zeldzame (?) keer dat het wel nodig toch een correcte bescherming nodig.

Het agressieve gedrag van kalk komt van de hoge (sterk) basische pH.
Dat is idd het bedrijf wat hier bezig is en had dat ook gelezen op de website, maar als ik jou verhaal dan verder lees, wil wel gewoon me kruipruimte in kunnen om weet ik veel wat te doen, lopen genoeg leidingen daar.

Mischien toch maar gewoon eerst tonzon neerleggen en kijken wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Delorian25 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:31:[...]Mischien toch maar gewoon eerst tonzon neerleggen en kijken wat er gebeurd.
Pure aluminium folie kan niet tegen kalk...zeker als er vocht bij zit/komt en vocht is bijna overal...
Kijk maar naar pannen in de keuken:
https://www.zwerfkei.nl/onderhoud/pannen
Aluminium reageert met basische, zure of zoute voedingsmiddelen
Kalk is basisch en als er vocht bij komt vreet het zo de aluminium op.

Tenzij.... er een kalk-bestendige laag op de Tonzon zit, ik heb geen idee of dat zo is. Vraag het zelf na via meerdere bronnen. Je zou het ook met Toznon folie kunne testen: Als je die folie stroom geleidt (met een simpele multi-meter te testen) dan wordt het aangepast. Als er een waterdichte stevige coating op zit en je beschadigt dit niet dan is er mss hoop.....

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 06-12-2023 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
route99 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:05:
@johanpro Ik sluit me er bij aan.

In de energiegroep waar ik een tijdje vrijwilliger was (ze zijn helaas door omstandigheden gestopt), heb ik dit plaatje wel eens gepresenteerd.
Het schetst een beeld dat je eigenlijk je huis in kaart moet brengen voordat je gaat isoleren, om te zien of er nadien bijv vochtproblemen zijn die er eerder niet waren.... maar dit plaatje kun je ook gebruiken als er al problemen zijn.
Het is dan toch raadzaam om die problemen eerst op te lossen en dan pas te gaan isoleren, maar ook al isoleer je niet dan is het belangrijk te begrijpen waarom er vocht/schimmel is, zodat er effectieve maatregelen genomen kunnen worden.

Wij hadden geen vochtproblemen in huis, er waren geen lekkages van bovenaf oid en de kruipruimte was nat, dus daar kon ik met succes wel de dampdichte folie toepassen. Dit is een geval waar de vocht problematiek relatief klein was, maar toch niet gewenst.
Let op: Vaker kan er meer aan de hand zijn en dat moet dus in kaart gebracht worden.

Bron plaatje

[Afbeelding]
en het in kaart brengen gaat met een infrarood scan?
kunnen ze dan het verschil zien in opstijgend, doorslaand of vanuit de kruipruimte?
wie kan zo n scan doen?

handig plaatje! het document is voor mij te ingewikkeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@klick Met een infrarood camera kun je de koude plekken gemakkelijker vinden. Dat hoeft geen vochtige plek te worden als je goed ventileert en als de rel-LV niet te hoog is. Want er komt daar alleen maar nattigheid als er immer water kan condenseren....
Voorbeeld: Een buiten slecht afgewerkte latei die achter een gipsplaat binnen ook zien. Je ziet koude in de hoek naar beneden vallen (blauwe kleur). Dus ik heb het buiten aangepakt, helaas nog geen foto's maar met de IR-thermometer ziet het er al beter uit.
Bij ons was dit gelukkig geen vocht probleem, mazzel gehad, ik heb ook wel lateien gezien waar de houten balken in de buurt verrot waren... daar moest een vakman bij komen.

Bron foto: Uit ELMG-rapport. Zij hebben ons huis in kaart gebracht (ca 5 jaar geleden):

Ik ben uiteraard ook met de kitspuit op naden/kieren jacht geweest...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cksJ4XTt9xSN2dwOeGdpJCWutw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yHjNV32xnULBWstHfMpdP2n3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door route99 op 06-12-2023 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 00:13

Ik woon ook op veengrond. De vorige bewoner heeft in de kruipruimte hydrokorrels aangebracht. Volgens mij is dat lichtgewicht klei. Effect is in elk geval dat de bodem droog is in de kruipruimte, zelfs na de afgelopen regenperiode. Toen iemand een paar jaar gelden icynene kwam aanbrengen bleek de luchtvochtigheid gelukkig ook goed genoeg (bij te hoge vochtigheidsgraad blijft het schuim niet plakken vermoed ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 12:25

Sponge

Serious Game Developer

Qua ventilatie: in dit huis was dat probleem er ook: natte ramen in de winter op de 1e verdieping (werkkamers en slaapkamers).

Dit was met alleen ventilatie type "afzuiging" (dus in keuken + natte ruimtes). De buizen voor toevoer (er was oorspronkelijk een WTW unit, die ooit dus eens is vervangen voor een 'minder' systeem) waren direct doorverbonden met het dak.

Nu is er hier sinds een maand of drie weer een "echte" WTW unit (Zehnder ComfoAir 400) en de buizen zijn allemaal weer aangesloten zoals het zou moeten zijn: Tot nu toe nog geen dag condens op de ramen zien staan.

Dus ik zou zeker ook naar ventilatie kijken.

Edit: Nog een extra detail, dit is een rijtjeshuis met een tiental vergelijkbare woningen. Ik heb in de groep eens gevraagd of er meer mensen last hadden van die condens. Resultaat: Twee woningen, deze en een andere, waar bij beide het oorspronkelijke ventilatie systeem was verwijderd/ventielen afgelosten. Alle andere woningen hadden dit probleem niet, omdat die nog de originele oude WTW unit hadden.

[ Voor 23% gewijzigd door Sponge op 07-12-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 23:55
Sponge schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:57:
Dit was met alleen ventilatie type "afzuiging" (dus in keuken + natte ruimtes). De buizen voor toevoer (er was oorspronkelijk een WTW unit, die ooit dus eens is vervangen voor een 'minder' systeem) waren direct doorverbonden met het dak.
Als een woning was uitgelegd op ventilatie type D dan zijn er dus geen roosters in de ramen voorzien. Als die ventilatie vervolgens was aangepast naar type C zonder roosters te voorzien dan klopt er sowieso helemaal niets meer van de ventilatie.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
klick schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:18:
[...]

-Hoe ventileer je? heb je b.v. type C? (mechanische afzuiging) 2 ventilatieroosters in de woonkamer, altijd open en geen mechanische ventilatie. ongeveer 65m2 woonkamer keuken.

verder zit er onder de vloer pur en is de bodem van de kruipruimte zand. vrijstaand 78 huis.

Het is natuurlijk altijd de vraag of de invoer van vocht te groot is, de afvoer ervan te beperkt, of het huis gewoon te koud. Zonder mechanische ventilatie kan een ventilatierooster natuurlijk maar beperkt verversen, er is namelijk geen/beperkte onderdruk die verse lucht met weinig vocht naar binnen trekt en de vochtige lucht uitvoert. Tegelijkertijd zijn er veel huizen die zo uitgevoerd zijn en is schimmelvorming dan wel erg extreem. Je huis lijkt niet te koud te zijn. Mogelijk dus toch een overschot aan vocht ergens, maar daar zijn zoveel mogelijke oorzaken dat vanaf mijn pc afpellen idd lastig wordt.

Als eens geprobeerd via Vereniging Eigen huis? Die bieden verschillende diensten aan via partijen, wellicht ook iets voor vochtdetectie: https://www.eigenhuis.nl/...-wonen/gezond-wonen/vocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:07
Situatie:

Huis gebouwd jaren 60-70

Kruipruimte ongeveer 90cm hoog. Loopt over 3/4 woonoppervlakte. Gok zo’n 75m2. Nog geen ventilatie aanwezig

Staat soms meer als 10cm grondwater in…kan ook meer zijn maar pompte het altijd weg tot nu toe…(Gardena pomp met Aquasensor).

Grondwater komt volgens mij binnen via de muren ipv de vloer. Kruipruimtevloer bestaat volgens mij uit een mix van beton/steenpuin. Is volgens mij ook de reden waarom het grondwater ook niet (of zeer langzaam) wegzakt. Nog niet getest want pompte het steeds weg.

Probleem:

Opstijgend vocht door condensatie, afbrokkelen betonnen gewelven kruipruimte plafond.

Vragen:

-Best stoppen met wegpompen grondwater om later geen stabiliteitsproblemen te krijgen?
-Wat als het grondwater nog hoger komt te staan.Toch laten wegpompen om de x tijd tot bepaalde hoogte?
- Eerste stap is nu renovatie ventilatiekokers te laten boren. Zo dit onvoldoende blijkt i.v.m. condensatie best nog isolatiechips laten blazen?
- Kan het kwaad dat er continu water tegen de kruipruimte muren staat? Het lijken mij betonblokken maar kan het voegwerk hier wel tegen? ( zie foto ter illustratie).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_C94GdxKeFoSMoTSbE-KKM9R97I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kodNzn71vCrRzYmIfqQgVLw7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRI1oHAsXaNKcnfYbfEP9vuQWuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYqYEAk7pAvS2QLJL0ova09D.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt om mee te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
Wat is het hoogste grondwaterpeil (ten opzichte van de bodem van je kruipruimte) dat in een normaal jaar bereikt wordt als je niet zou pompen? Als dat max 20cm is bijv. dan zou ik zeggen dat je kruipruimte gewoon wat diep is en dan kan je eventueel de kruipruimte wat ophogen en er dan isolatiefolie overheen leggen samen met wat ventilatiekanalen zodat je kruipruimte een lagere luchtvochtigheid krijgt.

Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar ik ga er vanuit dat die wand wel gemaakt is met grondwater in gedachte en je je vooral zorgen moet maken over vocht dat via die wand optrekt naar je woonruimte. Maar als je twijfelt, laat er eens een expert naar kijken. Hier via internet kunnen wij ook maar zoveel zeggen. Laat die expert ook kijken naar die vloer (het 'plafond van de kruipruimte' / de vloer van je woonruimte), mogelijk is daar wat herstelwerk nodig zodra de luchtvochtigheid genormaliseerd is (dat herstellen kan misschien mooi gecombineerd worden met het aanbrengen van isolatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
svenk91 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 03:08:
[...]

Wat is het hoogste grondwaterpeil (ten opzichte van de bodem van je kruipruimte) dat in een normaal jaar bereikt wordt als je niet zou pompen? Als dat max 20cm is bijv. dan zou ik zeggen dat je kruipruimte gewoon wat diep is en dan kan je eventueel de kruipruimte wat ophogen en er dan isolatiefolie overheen leggen samen met wat ventilatiekanalen zodat je kruipruimte een lagere luchtvochtigheid krijgt.

Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar ik ga er vanuit dat die wand wel gemaakt is met grondwater in gedachte en je je vooral zorgen moet maken over vocht dat via die wand optrekt naar je woonruimte. Maar als je twijfelt, laat er eens een expert naar kijken. Hier via internet kunnen wij ook maar zoveel zeggen. Laat die expert ook kijken naar die vloer (het 'plafond van de kruipruimte' / de vloer van je woonruimte), mogelijk is daar wat herstelwerk nodig zodra de luchtvochtigheid genormaliseerd is (dat herstellen kan misschien mooi gecombineerd worden met het aanbrengen van isolatie).
Bedankt voor je input!

Het hoogste grondwaterpeil ken ik niet. De pomp stond ingesteld op pompen vanaf 1 cm. Paar weken geleden wou ik eens zien hoever het water zou stijgen en ben gestopt rond een cm of 10.
Ga vanaf nu tot de zomer de pomp uitzetten.

Maandag komt een betonboorfirma diagonale ventilatiekokers plaatsen. Ik hoop dat hiermee de waterkering niet beschadigd wordt? Kan toch bijna niet anders? Of hoe zit dat?

Het plafond dient idd eens nagekeken te worden...gewoon nog een stabiliteitsingenieur vinden die in een natte kruipruimte wil kruipen >:) .

Heb al een paar werkmannen laten kijken naar en die zeggen allemaal dat het geen kwaad kan voor de muren dat er continu water zou tegenstaan. Laten we hopen dat ze gelijk hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
johanPo schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:28:
[...]

Het is natuurlijk altijd de vraag of de invoer van vocht te groot is, de afvoer ervan te beperkt, of het huis gewoon te koud. Zonder mechanische ventilatie kan een ventilatierooster natuurlijk maar beperkt verversen, er is namelijk geen/beperkte onderdruk die verse lucht met weinig vocht naar binnen trekt en de vochtige lucht uitvoert. Tegelijkertijd zijn er veel huizen die zo uitgevoerd zijn en is schimmelvorming dan wel erg extreem. Je huis lijkt niet te koud te zijn. Mogelijk dus toch een overschot aan vocht ergens, maar daar zijn zoveel mogelijke oorzaken dat vanaf mijn pc afpellen idd lastig wordt.

Als eens geprobeerd via Vereniging Eigen huis? Die bieden verschillende diensten aan via partijen, wellicht ook iets voor vochtdetectie: https://www.eigenhuis.nl/...-wonen/gezond-wonen/vocht
thnx voor je bericht. ja eigen huis heb ik aan gedacht (lid van) en het bedrijf gesproken. ik weet niet meer precies hoe ze heten, maar toen ik ze googlede kwamen ze slecht uit de reviews. veel mensen met 1 of 2 sterren enz.
ik kon hun wel wat foto’s van het huis binnen en buiten mailen en dan zou ik wel horen welke inspectie nodig was. dat vond ik een beetje raar. ik vroeg om een onafhankelijke inspectie waar het vocht in huis vandaan komt. een pro die langs komt, metingen en/of scans doet en daarna met een oordeel komt zodat ik met mijn geld de juiste opdracht aan een specialist kan geven zodat mijn probleem opgelost kan worden.

ik ga er vanuit dat zo n pro ook kijkt naar ventilatie, doorslaand/optrekkend vocht enz enz.

dat zo n onderzoek geld kost snap ik, ik wil alleen voorkomen dat een bedrijf langskomt en adviseert waar ze het meeste aan verdienen en niet wat het beste is om het probleem op te lossen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LvdW
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-05 13:39
Ik volg dit topic al een tijdje, maar maak graag gebruik van jullie kennis en ervaring om mijn denklijn te checken.

Twee jaar geleden in onze woning (bouwjaar '85, fundering op staal) folie gelegd in kruipruimte. Vorige jaar vloerverwarming laten leggen, in de wetenschap dat er nog nageïsoleerd moet worden. Gasverbruik is gestegen, zelfs met nieuwe kozijnen en HR++ & HR+++ glas, dus we zijn de kruipruimte goed aan het verwarmen...

Probleem is dat de hoogte zeer beperkt is. Het is een EPS broodjesvloer (fabrikant NEBI) met onder de liggers op de meeste plekken 35-40 cm werkhoogte. Onder de liggers zit 55mm EPS.

Het idee is de EPS onder liggers uitbreken/verwijderen en vervangen door (doorlopende) dikkere laag PIR. 55mm EPS levert me een Rd waarde van ~1.6. Als ik die vervang door PIR zit ik al op ~2.5. Dan kan ik nog kiezen in hoeveel ruimte ik wil/kan opofferen (+2.5cm resulteert in ~3.6, +4.5cm in ~4.5). De holle ruimte tussen PIR en broodjes evt compartimenteren met glaswol/PUR/overtollig EPS.

Voordeel is dat de PIR makkelijk te monteren is met schotels & pluggen direct op liggers, ipv kit met risico op loslaten. Nadeel: alle liggers afgaan (tijd) & hele kruipruimte vol piepschuim..

Ik zie eigenlijk niet veel alternatieven. Ander idee is bodemfolie tijdelijk loshalen, sleuven/gangen graven in zandbed (zand afvoeren) om lokaal extra werkhoogte te creëren, folie terug, PIR platen over bestaande isolatie/broodjes heen aanbrengen. Volgens mij onderschat ik hoeveel tijd dat uitgraven kost (sleuf van 13m, 1m breed, 50 cm is al 6.5m3 die je in een krappe ruimte moet afvoeren..) en het idee dat je je alleen binnen zo'n sleuf kunt bewegen voelt nu ook niet heel prettig..
Hou de ruimte liefst begaanbaar, dus volstorten met schelpen is geen alternatief. PIF is nog een optie, gezien geringe dikte, maar de Rd waarde lijkt vaak te mooi om waar te zijn.

Een paar vragen die ik graag met jullie check:
  • Zien jullie problemen met deze werkwijze? Of goede ideeën voor een alternatief?
  • Het verwijderen van de EPS schil om de liggers heeft geen effect op de draagkracht van de vloer lijkt me?
  • Welke isolatiewaarde zouden jullie nastreven? Ergens lijkt me die 2 extra cm om van ~3.6 naar 4.5 te komen een no-regret, maar dat kun je ook zeggen voor nog een extra cm om tot Rd 5 te komen.. Wat is zinnig/nuttig/noodzakelijk?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcZf8oDecxY8rSC3EOnNqwHNGyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bI0oo8bZtLpDNqUZf2ANjD7k.jpg?f=fotoalbum_large

Let niet op de PVC buizen. Die moeten ook nog fatsoenlijk vastgezet worden.. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f93-9sA8I5SXJe_JeC-gvIV_Q6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tkcaFgpGkEF6JyyxlqXMt55a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:55
LvdW schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:02:
[...]
Probleem is dat de hoogte zeer beperkt is. Het is een EPS broodjesvloer (fabrikant NEBI) met onder de liggers op de meeste plekken 35-40 cm werkhoogte. Onder de liggers zit 55mm EPS.

[...]
Ik heb niet direct een antwoord, wel gedeelde 'smart': ik zit in bijna exact dezelfde situatie met een broodjesvloer met ca. 5 cm EPS en onder de liggers een hoogte van krap 40 cm. De kruipruimte lijkt droog, het zand op de bodem voelt droog aan maar de afgelopen maanden meet ik bijna altijd 97 tot 100% luchtvochtigheid.

In het voorjaar 2024 wordt vloerverwarming aangelegd, en kort daarna stappen we over van een CV gasketel naar een warmtepomp, en dan maar even kijken hoe het gaat.

Ik was al van plan zelf een folie op de bodem te leggen, en ben me ook aan het oriënteren op vervolgstappen. PIR is bij mij niet mogelijk omdat de toegang / mangat daarvoor te klein is. Blijft over PIF, wat toch iets van tegen de 3 rc zou toevoegen, en dat lijkt mij voldoende?

Andere optie is misschien Tonzon, er zijn bedrijven die dat aanbrengen waar de grenswaarde voor werkhoogte ca. 40 cm is ...

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
Ondanks de tonzon folie loopt de luchtvochtigheid op de 1ste verdieping weer naar 66% bij 15 graden binnen temp. Buiten is het 9 met 79%. In principe zou de luchtvochtigheid in huis dan lager moeten zijn (volgens de calculator).

Hmm. Toch een andere oorzaak voor de luchtvochtigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

bartve schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:36:
[...]

...
Ik was al van plan zelf een folie op de bodem te leggen, en ben me ook aan het oriënteren op vervolgstappen. PIR is bij mij niet mogelijk omdat de toegang / mangat daarvoor te klein is. Blijft over PIF, wat toch iets van tegen de 3 rc zou toevoegen, en dat lijkt mij voldoende?
...
Een kruipruimtegat is niet heel moeilijk om groter te maken. Als je onder de vloer bent kun je zo zien hoe de broodjes en balken lopen. Je kan vrij makkelijk een broodje extra weghalen, balken niets mee doen. Ik heb het gedaan met een zware boormachine en om de cm gaten geboord en gat 65cm gemaakt. Met een haakse slijper de bovenste rand strak afgewerkt.
Let op je moet misschien plaatselijk wel een kuil graven om de platen erin te manoeuvreren.
Ik volg dit topic al een tijdje, maar maak graag gebruik van jullie kennis en ervaring om mijn denklijn te checken.
...
Het idee is de EPS onder liggers uitbreken/verwijderen en vervangen door (doorlopende) dikkere laag PIR. 55mm EPS levert me een Rd waarde van ~1.6. Als ik die vervang door PIR zit ik al op ~2.5. Dan kan ik nog kiezen in hoeveel ruimte ik wil/kan opofferen (+2.5cm resulteert in ~3.6, +4.5cm in ~4.5). De holle ruimte tussen PIR en broodjes evt compartimenteren met glaswol/PUR/overtollig EPS.

Voordeel is dat de PIR makkelijk te monteren is met schotels & pluggen direct op liggers, ipv kit met risico op loslaten. Nadeel: alle liggers afgaan (tijd) & hele kruipruimte vol piepschuim..
..
Lijkt me echt een nachtmerrie om die troep eraf te halen. Soweiso zonde om isolatie weg te gooien. Ik zou alles laten zitten en gewoon eronder doorgaan alsof je een kale betonvloer isoleert. Desnoods iets dunnere PIRplaat nemen. Bevestigen op PS is nog iets om uit te zoeken, maar zal ongetwijfeld vaker gedaan zijn in dit topic. (heb de laatste tijd niet alles gelezen).

[ Voor 41% gewijzigd door DopdeDouwer op 10-12-2023 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:52

Een paar vragen die ik graag met jullie check:

Welke isolatiewaarde zouden jullie nastreven? Ergens lijkt me die 2 extra cm om van ~3.6 naar 4.5 te komen een no-regret, maar dat kun je ook zeggen voor nog een extra cm om tot Rd 5 te komen.. Wat is zinnig/nuttig/noodzakelijk?
Vier weken geleden zat ik met dezelfde vraag. Iemand spoorde mij aan om voor Rd 5 te gaan. Vervolgens ging ik op onderzoek uit wat de moderne norm is. Volgens Milieu Centraal is het 5 als je vloerverwarming hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
Yoghurtbeker schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:40:
Ondanks de tonzon folie loopt de luchtvochtigheid op de 1ste verdieping weer naar 66% bij 15 graden binnen temp. Buiten is het 9 met 79%. In principe zou de luchtvochtigheid in huis dan lager moeten zijn (volgens de calculator).

Hmm. Toch een andere oorzaak voor de luchtvochtigheid?
misschien doorslaand vocht? (oude bakstenen oude voeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
klick schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:43:
[...]

misschien doorslaand vocht? (oude bakstenen oude voeg)
Hmm bij een huis van 1997?
Ze hebben het huis al eens opnieuw gevoegd. Volgens mij toen ook geïmpregneerd.

We hebben een plat dak en geen overstek. Zou dit nog van invloed kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-05 14:10
Even een update, Hier zijn vandaag netjes 5 nieuwe luchtgaten / roosters geplaatst.
Nu wordt het wachten of dit al iets doet, en dan verder met folie leggen.

Maar ook een keer buiten de regenpijp uitgraven voor de zekerheid. Maar dat is een klus voor de zomer.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Vandaag in de kruipruimte van mijn ouders geweest. Waar ik aantal jaartjes terug het geheel geisoleerd heb inclusief het aanbrengen van T200 bodemfolie. Helaaaaaas ligt er aardig wat water op het folie. Geen lekkages in het leidingwerk kunnen ontdekken, muren van de kruipruimte zien er droog uit, eigenlijk ziet alles er prima droog uit.

Er is ongeveer twee a drie keer bouwvolk in de kruipruimte geweest i.v.m. een aanbouw. Dus ik denk, gok erop, dat er toch gaatjes in het folie is gekomen.

Wat zal nu een goede aanpak zijn om dit te verhelpen? Nieuw zeil over het water heentrekken? Of wellicht de plekken waar water ligt, is namelijk een diepere punt, zand op plaatsen en vervolgens zeil. Of bubbeltjesfolie icm met bodemfolie :)

iemand soortgelijke situaties gehad en weten op te lossen?

[ Voor 17% gewijzigd door AOC op 13-12-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
AOC schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:51:

[...]

Wat zal nu een goede aanpak zijn om dit te verhelpen?

[...]
Z0ek de gaten en tapen? Wordt wat lastiger met flinke scheuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:03

dof

AOC schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:51:
Vandaag in de kruipruimte van mijn ouders geweest. Waar ik aantal jaartjes terug het geheel geisoleerd heb inclusief het aanbrengen van T200 bodemfolie. Helaaaaaas ligt er aardig wat water op het folie. Geen lekkages in het leidingwerk kunnen ontdekken, muren van de kruipruimte zien er droog uit, eigenlijk ziet alles er prima droog uit.

Er is ongeveer twee a drie keer bouwvolk in de kruipruimte geweest i.v.m. een aanbouw. Dus ik denk, gok erop, dat er toch gaatjes in het folie is gekomen.

Wat zal nu een goede aanpak zijn om dit te verhelpen? Nieuw zeil over het water heentrekken? Of wellicht de plekken waar water ligt, is namelijk een diepere punt, zand op plaatsen en vervolgens zeil. Of bubbeltjesfolie icm met bodemfolie :)

iemand soortgelijke situaties gehad en weten op te lossen?
Sowieso noppenfolie onder de stevige folie aanbrengen, dan gaat die folie tenminste drijven.

Desondanks kan er water bovenop de folie ontstaan door slechte afdichting aan zijkanten, of gaatjes of anderszins.

Ik heb een grote kruipruimte in twee compartimenten en momenteel is er veel water onder het folie gekomen door de hoge grondwaterstand van het moment (vermoed ik).

Het folie komt wel mooi omhoog, maar helaas heb ik nog steeds niet alles goed afgedicht vandaar dat er hier en daar wat water op ligt. Niet zo erg want ik wacht wel tot het water weer zakt en ga dan resterende spleten afdichten. Momenteel is het niet begaanbaar want het is een groot (koud en lek) waterbed. :X

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-05 14:10
En ik mij maar zorgen maken om condens druppels aan de isolatie in de kruipruimte :). Lees ik hierboven over cmers water in de kruipruimte.

Water-Escape

• Sunz
water_escape schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:45:
En ik mij maar zorgen maken om condens druppels aan de isolatie in de kruipruimte :). Lees ik hierboven over cmers water in de kruipruimte.
Of er nu een paar cm water staat of hier en daar een plasje water...Condensatie krijg je sowieso bij beiden gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
Yoghurtbeker schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:58:
[...]

Hmm bij een huis van 1997?
Ze hebben het huis al eens opnieuw gevoegd. Volgens mij toen ook geïmpregneerd.

We hebben een plat dak en geen overstek. Zou dit nog van invloed kunnen zijn?
ow nee uit 97 dan mag je aannemen dat de baksteen goed is denk ik.
ik (zelf ook zoekende naar ons eigen vochtprobleem en bouwkundig een leek) denk dat je dan al een aantal punten hebt afgedekt.

- kruipruimte met tonzon
- muren goed

je zegt:
op de 1ste verdieping weer naar 66%
en de begane grond gaat wel goed?
je huis heeft 1 verdieping/ de 1e is onder t platte dak?
gaat je hwa goed? is het dak goed?
is je mechanische ventilatie goed?

[ Voor 11% gewijzigd door klick op 15-12-2023 00:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Voor het bodemfolie zag ik overal condensdruppels op de leidingen en betonnen balken. Nu zie ik nergens condens meer. Echter wel her en der een plasje water helaas. Maar de vochtigheid is een stuk minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Dancen
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-03 11:12
excuses dat ik hier zo binnenval met mijn vraag maar hoop op een antwoord ondanks het feit dat ik de 398 pagina niet heb door gelezen O-) Mooi dat dit zo'n druk bezocht topic is

Woon in een 2 onder 1 kap uit 1986, Betonnenvloer met piepschuimbroodjes. Kruipruimte is goed bereikbaar. Geen vloerverwarming. Kruipruimte is lichtvochtig met kleigrond

Nu 2 bedrijven over de vloer gehad met allebei een ander advies:

1e: PIF matten tegen de onderzijde en bodemisolatie met folie

2e: Quadfoam tegen de onderzijde en bodemfolie is niet nodig.

Nu heb ik gegoogled op quadfoam en er is weing over te vinden. Iemand ervaringen met beide producten en wat nu de beste isolatioewaarde heeft? En hoe zit het met de bodem isolatie met folie omdat de adviezen nogal uiteen lopen.

Dank jullie wel

[ Voor 7% gewijzigd door Joe Dancen op 16-12-2023 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
Joe Dancen schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 07:59:
excuses dat ik hier zo binnenval met mijn vraag maar hoop op een antwoord ondanks het feit dat ik de 398 pagina niet heb door gelezen O-) Mooi dat dit zo'n druk bezocht topic is

Woon in een 2 onder 1 kap uit 1986, Betonnenvloer met piepschuimbroodjes. Kruipruimte is goed bereikbaar. Geen vloerverwarming. Kruipruimte is lichtvochtig met kleigrond

Nu heb ik gegoogled op quadfoam en er is weing over te vinden. Iemand ervaringen met beide producten en wat nu de beste isolatioewaarde heeft? En hoe zit het met de bodem isolatie met folie omdat de adviezen nogal uiteen lopen.

Dank jullie wel
die 2 bedrijven willen dus beide iets over de piepschuimbroodjes doen? iets in mij zegt dat isolatie over isolatie niet goed gaat… (ik heb er geen verstand van)

foam klinkt als pur.. ik ben ook wel nieuwsgierig..

Vloerisolatie quadfoam500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
Joe Dancen schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 07:59:

Dank jullie wel
Dat 2de klinkt als PUR schuim, niet aan te raden. De arbeidskosten zijn heel laag, maar je kruipruimte wordt er wel erg slecht bruikbaar door.

De eerste optie lijkt mij veruit de beste als dat goed mogelijk is. Met de eerste optie helpen de matten voor de thermische isolatie, de isolatiefolie helpt vooral tegen de luchtvochtigheid, de combinatie van die twee werkt over het algemeen goed. Overleg wel dat de folie een beetje tegen de wand wordt opgetrokken zodat je kruipruimte een soort van badkuip wordt, en is er genoeg ventilatie om de vocht die er nog komt (condens langs leidingen etc.) weg te krijgen?

Ik ben niet heel bekend met PIF specifiek, volgens mij is dat damp dicht? Als dat het geval is dan moet het wel echt goed strak tegen de broodjes worden aangelegd zodat er geen vocht tussen gevangen kan komen, anders komt het er nergens meer uit en krijg je problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

klick schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:36:
[...]die 2 bedrijven willen dus beide iets over de piepschuimbroodjes doen? iets in mij zegt dat isolatie over isolatie niet goed gaat… (ik heb er geen verstand van)

foam klinkt als pur.. ik ben ook wel nieuwsgierig..

Vloerisolatie quadfoam500
Het zit in de familie van Icynene.
Er is over Quadfoam500 al een keer een apart topic over geweest, lees daar ook de andere kant van deze technologie, wat in dit topic ook al voorbij kwam, input van:
FireAge in "Vloerisolatie quadfoam500"
Edit: @click had het al genoemd, sorry ik had er overheen gelezen. Aan hem de eer......

Maar eerst even terug naar af:
Je moet eerst je huis, waar de vloer toe behoort, in kaart brengen, zijn er al problemen links en rechts die met vocht en schimmel te maken hebben, etc. Zodra je gaat isoleren en er ontstaat een nieuw probleem kan kan de zgn nul meting je mogelijk helpen om de oorzaak te vinden.
Wij hebben voor ons huis infra-rood foto's laten maken met een kleine rapportage voor de kritische punten en tips hoe verder. Kijk eens in jou omgeving of een energiewerk groep van het dorp of de stad waar je woont.
Nu moet je haast blind keuzes maken. Adviezen zijn sterk situationeel. Dus de vloer met piepschuim broodjes is imho op afstand niet te beoordelen wat het exact is en of er al iets is, wat dan ook, dat aandacht vraagt voordat het geïsoleerd wordt. Dus eerst naar af.
Mijn idee, doe het in een keer goed, dus maak die goede start en doe geen losse ad-hoc acties, waarvoor er veel te weinig info bij zit
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Dancen
route99 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 13:02:
[...]
Het zit in de familie van Icynene.
Er is over Quadfoam500 al een keer een apart topic over geweest, lees daar ook de andere kant van deze technologie, wat in dit topic ook al voorbij kwam, input van:
FireAge in "Vloerisolatie quadfoam500"
Edit: @click had het al genoemd, sorry ik had er overheen gelezen. Aan hem de eer......
Bedankt. Quadfoam zit dus in de icynene familie? Ik zal daar eens op googlen maar zie al wat meer info dan wanneer ik zoek op quadfoam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Joe Dancen Aanvullend op googlen kun je ook met het trefwoord Icynene hier zoeken.
Dan heeft het meer focus in dit topic en kun je zelf de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. Dat eerst door de helpers te recyclen voegt weinig toe. Als je een echt nieuwe vraag hebt zal er hier best iemand op reageren.

En wat is de status van je huis in kaart brengen , de reden waarom kwam al voorbij.

[ Voor 13% gewijzigd door route99 op 16-12-2023 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Dancen
route99 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 15:02:
@Joe Dancen Aanvullend op googlen kun je ook met het trefwoord Icynene hier zoeken.
Dan heeft het meer focus in dit topic en kun je zelf de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. Dat eerst door de helpers te recyclen voegt weinig toe. Als je een echt nieuwe vraag hebt zal er hier best iemand op reageren.

En wat is de status van je huis in kaart brengen , de reden waarom kwam al voorbij.
Dank je wel. Mijn huis is verder goed op orde. Nieuwe ramen en kozijnen en geen vochtproblemen, schimmels of andere ellende. Grondwater staat alleen wat hoog op sommige plekken maar dat komt omdat ik mijn kruipruimte iets verdiept hebt ivm een waterontharder. ga deze zomer de bodem weer ophogen want het water staat extreem hoog hier. Misschien in dit gedeelte zand aanbrengen of schelpen. Grond is kleiachtig en blijft altijd koel, helaas ook in de winter

Als ik een meting doe dan is met een buiten temperatuur van 3 graden en een binnen temperatuur van 19 graden
muren 17 gemiddeld
binnen temp 19
Vloer 16-17

De vloer voelt dus wat kouder en onbehagelijk aan. Vandaar dat ik een vloerisolatie zoek, ook omdat ik al 1 subsidie maatregel heb genomen en de 2e voordeliger is. Spouwmuren gaat niet heel veel brengen denk ik gezien de gemeten temperaturen met een infrarood meter.

ieder geval bedankt voor de antwoorden, jullie hebben met op weg geholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Er zit overigens 0% condens aan de isolatie :)

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• der_joachim
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:27
Mijn project is voltooid. Omdat ik zo veel aan dit topic heb gehad, deel ik wat ervaringen.

Ik heb een jaren 70 woning en we wonen op de middenverdieping. De vloer is een betonvloer met broodjes. Alles wat geen kamer is, staat in verbinding met de hal beneden, dus in de winters kan het erg koud zijn buiten de (verwarmde) kamers. Er hangt weliswaar een radiator in de hal die de ergste kou wegneemt, maar in de voordeur zit enkel glas. Dat is echter een volgend project.

Vorig jaar heb ik Tonzon folie gelegd en een dik gordijn voor de voordeur gehangen. De kouval bij de voordeur is sterk verminderd en de luchtvochtigheid in huis is een stuk beter. Ik heb geen hygrometer, maar het is minder muf in huis. Verder stoken we een halve graad lager om dezelfde mate van comfort te halen. Die 250 euro heb ik er inmiddels wel uit.

In de herfst was alles buiten drijf- en drijfnat. In de kruipruimte had ik, ook na 90mm in twee weken, geen plassen staan. De atmosfeer was goed. Geen schimmel, niet te vochtig. Alleen aan de voorkant had ik wat condens, wat wel klopt, omdat precies dat deel onder ons portiek ligt. De folie heeft zich dus prima gehouden. :)

Ik heb lang getwijfeld tussen PIR en steenwol en een ander dilemma was hoe ik dat allemaal tegen de onderkant van mijn betonnen vloer zou bevestigen. Uiteindelijk heb ik ondanks alle meerwerk gekozen tussen rachels en schroeven met schoteltjes. Omdat ik geen PIR-plaat in zijn geheel de kruipruimte in kreeg vanwege de diepte (op die plaats een centimeter of 50 in combinatie met een ongelukkig gemonteerde waterleiding }:| ), heb ik uiteindelijk toch voor steenwol gekozen. De dikte is 14 centimeter, wat neerkomt op een Rd van 4. Dat is prima, aangezien vloerverwarming bij ons niet aan de orde is.

Het monteren vond ik geen leuke klus. Ik heb een bovengemiddeld aantal linkerhanden en steenwol is stoffig en irriterend. Ik had uiteraard wel de nodige bescherming. Ik had rekening gehouden met veel snijverlies, maar die was praktisch nul. Natuurlijk heb ik er ook voor gezorgd dat in de holtes onder de broodjes de lucht zich niet kan verplaatsen.

Zowel de akoestiek van het huis als het comfort zijn verbeterd. Niet alleen op de benedenverdieping, maar ook hogerop in het huis is het voelbaar warmer. Warmte trekt immers naar boven en de vloer beneden is voelbaar minder kil. Ik heb in die ene week nog niet zo'n goed beeld hoe veel minder ik stook. Het is vrij zacht geweest.

Tot slot een paar foto's:

Voordat ik begon. Niet getoond is de betegeling en ja, daar ligt de voorvork van een fiets. |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYmVwmci5tCVixzuW9u8bRQb9is=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKyaKw73eDvSR9nQVdKSZiVP.jpg?f=fotoalbum_large

Na voltooiïng:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HACt4w_1HbF8QeylA0-Lo8oKTpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w7sWUU5gvgHHUAJcYb3ubrr9.jpg?f=fotoalbum_large

Entropy isn't what it used to be

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

heftig. credits dat je dat voor elkaar hebt als dubbellinkshandige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

der_joachim schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:11:
Mijn project is voltooid. Omdat ik zo veel aan dit topic heb gehad, deel ik wat ervaringen.
Dat ziet er strak uit. Welke platen heb je gebruikt voor isolatie? Het glaswol dat ik heb zou zich denk ik niet zo netjes laten hangen:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• der_joachim
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:27
AOC schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:48:
[...]

Dat ziet er strak uit. Welke platen heb je gebruikt voor isolatie? Het glaswol dat ik heb zou zich denk ik niet zo netjes laten hangen:)
Ik heb Knauf Rock4all platen gebruikt.

Entropy isn't what it used to be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Sjefke
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:08
Ik ben al een tijdje aandachtig dit forum aan het lezen aangezien ik zelf mijn huis 1984 wil na-isoleren. Op dit moment hebben we 5cm EPS-panelen op het dak en rond de broodjes in de kruipruimte zitten. Daarnaast 5cm glaswol (Rd 1.4) in de spouw van 7cm. Nu wilde ik de spouwmuur gaan volspuiten met foam, echter blijft de isolatie dan hetzelfde, dus zie ik er vanaf. Een voorzetwand binnen of buiten een extra laag gevelisolatie zie ik niet zitten vanwege de kosten. Nu vraag ik me af of het zinvol is om de kruipruimte en plat dak goed te isoleren tot bijvoorbeeld Rd 4 of zelfs 5-6, maar vraag me af of ik dan geen vochtproblemen ga krijgen vw het verschil in isolatiewaarde. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Super Sjefke schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:34:
Ik ben al een tijdje aandachtig dit forum aan het lezen aangezien ik zelf mijn huis 1984 wil na-isoleren. Op dit moment hebben we 5cm EPS-panelen op het dak en rond de broodjes in de kruipruimte zitten. Daarnaast 5cm glaswol (Rd 1.4) in de spouw van 7cm. Nu wilde ik de spouwmuur gaan volspuiten met foam, echter blijft de isolatie dan hetzelfde, dus zie ik er vanaf. Een voorzetwand binnen of buiten een extra laag gevelisolatie zie ik niet zitten vanwege de kosten. Nu vraag ik me af of het zinvol is om de kruipruimte en plat dak goed te isoleren tot bijvoorbeeld Rd 4 of zelfs 5-6, maar vraag me af of ik dan geen vochtproblemen ga krijgen vw het verschil in isolatiewaarde. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?
Oef, 't is off-topic maar weet waar je aan begint met foam inspuiten in spouwmuur. Zie uitgebreide discussies hier . Voor mij een absolute no-go.

Zit ongeveer in zelfde situatie; vrijstaand huis met schuin dak uit 1987. Spouwmuur is kritisch gebied (ook vanwege waarschijnlijk noodzakelijke ventilatie), maar kruipruimte is geïsoleerd (met folie op grond en PIR platen tegen plafond) en dak is gedeeltelijk geïsoleerd vanaf binnenkant (met 18cm houtvezel platen, klimaatfolie, OSB, gipsplaten achtereenvolgens), en overal HR++ glas. Dat scheelt al een boel. Eind 22 begonnen met kruipruimte, daar ben ik al een dikke maand mee bezig geweest.

Vochtproblemen zijn gecorreleerd aan ventilatie en lekken vanuit vochtige ruimtes. Vergt dus onderzoek wat de oorzaak is, daar zijn vele te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Sjefke
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:08
@dof Dankjewel, daar kan ik wat mee. De foam-discussie had ik inderdaad meegekregen, maar mocht het erg goed isoleren had ik het wel gedurfd. Echter nu dat dus helemaal niets uitmaakt in mijn situatie ga ik het ook niet doen.

Ik zal ook beginnen met de kruipruimte isolatie met folie en PIR, en met het vernieuwen van het platte dak de nodige isolatie aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:18
Bij ons is vandaag een firma langs geweest en zij adviseren PIF80. Dit wordt dan aangebracht tegen de huidige EPS isolatie aan d.m.v. lange pluggen. Ons huis is uit 1999 dus ik verwacht een RC van 2.5-3.0 momenteel. De PIF geeft ruim 4.5 (zegt men, ik neem het met een korreltje zout) maar dit geeft in zijn totaliteit wel een mooie waarde. We hebben een kruipruimte van 55-75cm, broodjesvloer en droge zandgrond.

Ik heb veel gelezen hier over PIF. Kunnen de mensen die het hebben of dit overwegen aangeven waarom wel/niet? Tevreden? Waar rekening mee houden, eventuele problemen?
Nadeel in mijn ogen is voornamelijk dat de kruipruimte lastiger te bereiken is aangezien er 8cm onder de balken door geplakt zal worden. Dan houden we 45cm over ongeveer. Ook zal het lastiger zijn om in de toekomst goed bij je leidingen te kunnen of eventueel snel even iets te verplaatsen/omleggen.

De offerte is trouwens €2050 voor 52m2. Dat is dan €39,42 per m2 incl. alles. Vrij prijzig voor zo'n snelle klus maar goed, die bedrijven strijken graag die ISDE subsidies op natuurlijk. Wat denken jullie van de prijs?

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrejan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:56
remzor schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:08:
De offerte is trouwens €2050 voor 52m2. Dat is dan €39,42 per m2 incl. alles. Vrij prijzig voor zo'n snelle klus maar goed, die bedrijven strijken graag die ISDE subsidies op natuurlijk. Wat denken jullie van de prijs?
Tonzon kost bij die oppervlakte iets meer dan € 42/m2 inclusief bodemfolie, dus die prijs is vergelijkbaar.
En bedrijven strijken geen subsidie op, die kun jij zelf na afloop aanvragen (€ 5,50/m2, of € 11,-/m2 als je nog een maatregel neemt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
@johanPo en anderen die antwoorden hebben 😉
klick schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:18:
[...]

probleem: hoge luchtvochtigheid in de woning.

inmiddels is er iemand wezen kijken en de kruipruimte is nat, er staat 5cm water.
het luik is zeiknat.

hij adviseerde 20cm eps korrels op de bodem te laten spuiten. dat zou vochtdicht zijn en drijven als er water in de kruipruimte komt te staan. (is niet altijd zo)
voor 70m2 zou dat uitkomen op ongeveer 2200 euro.

de pur die al onder de vloer zit zou geen vocht doorlaten.
ook vertelde hij dat de eps korrels in de spouwmuur (wat er ook al zit) er voor zorgt dat er geen vocht kan doorslaan door de muren.
is dat wel zo?

omdat er water stond kon hij niet kijken of de ventilatie op orde is in de kruipruimte, helaas…

is het plaatsen van eps korrels op de bodem wel een goed idee?
wat zijn de voor en nadelen van deze korrels?
gaat dit t probleem wel oplossen?

ik heb ergens gelezen dat als je de spouw laat isoleren je eigenlijk de muren moet laten impregneren. klopt dat?

er is trouwens in de woning geen mechanische ventilatie.

[ Voor 3% gewijzigd door klick op 20-12-2023 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:18
Andrejan schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:40:
[...]

Tonzon kost bij die oppervlakte iets meer dan € 42/m2 inclusief bodemfolie, dus die prijs is vergelijkbaar.
En bedrijven strijken geen subsidie op, die kun jij zelf na afloop aanvragen (€ 5,50/m2, of € 11,-/m2 als je nog een maatregel neemt)
Ik snap dat ik zelf subsidie kan aanvragen en dat ik deze kan krijgen. Echter werkt het natuurlijk gewoon zo dat bedrijven dit óók weten, hier volop mee adverteren en hier massaal rekening mee houden bij het uitbrengen van de offertes. Een groot deel van die 'subsidie voor de consument' wordt dus gewoon bovenop de offerte gegooid waardoor de bedrijven er rijkelijk op verdienen. Zo werkt subsidie nu eenmaal i.c.m. marktwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:38
klick schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:20:

[...]

(..)

inmiddels is er iemand wezen kijken en de kruipruimte is nat, er staat 5cm water.
het luik is zeiknat.

(..)
Op 4 december vermeldde je (klick in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren") dat je dacht dat de kruipruimte droog was.
Was dat toen ook inderdaad zo, of was dat een vermoeden?

Mocht het echt geweest zijn, houd dan ook rekening met dat een regenpijp (onder de grond) afgebroken kan zijn.
Al het regenwater van je dak wordt dan gecentreerd op 1 punt onder de grond en kan mogelijk door een doorvoer zo je kruipruimte in (en dat kan in een paar dagen, weet ik uit ervaring).

[...]

(..)

hij adviseerde 20cm eps korrels op de bodem te laten spuiten. dat zou vochtdicht zijn en drijven als er water in de kruipruimte komt te staan. (is niet altijd zo)

(..)
En uiteraard adviseert die verkoper parels. Dat is namelijk het product dat hij verkoopt. Denk ik?
Bodemfolie is mijns inziens het beste, van wat ik hier lees. Maar heb daar zelf nog onvoldoende ervaring mee.

[ Voor 19% gewijzigd door Chewmonkey op 20-12-2023 19:30 . Reden: Linkje naar 4 december ]

24x 380Wp oost-west, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Chewmonkey schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:26:
[...]Mocht het echt geweest zijn, houd dan ook rekening met dat een regenpijp (onder de grond) afgebroken kan zijn.
Al het regenwater van je dak wordt dan gecentreerd op 1 punt onder de grond en kan mogelijk door een doorvoer zo je kruipruimte in (en dat kan in een paar dagen, weet ik uit ervaring).
Dat kan ook met een rioolbuis in de kruipruimte gebeuren, zowel voor een hangen type maar ook voor een type die op het zand ligt.
[...]En uiteraard adviseert die verkoper parels.
Als er dan een breuk optreedt, dan zie je de troep ervan niet als de rioolbuis onder de parels ligt... dus gaat door tot je een keer stank ontwaart.... :(
Hangt de buis boven de parels dan lekt die drek daar overheen, maar mss ontdek je het sneller ? (hoop ik).

Tja dan het riool repareren.....de installateur zal goed over de parels hen moeten kunnen kruipen, hmmm, is er nog hoogte genoeg over om dat te doen en lukt dat uberhaupt wel?
Je kunt de parels ook eerst weg laten zuigen, zoek in dit topic voor de kosten, dacht iets van ca 1000 euro?

Dat geldt dan vast ook voor andere reparaties in de kruipruimte.
Goede of verbeterde isolatie tegen de vloer aan is imho een beter plan, met dampdichte folie op het zand, eventueel bubbeltjes folie eronder voor een beter drijfvermogen.

PS: Zo'n buis breekt toch haast nooit.... wel dan had een van mijn buren dus veel pech?.. het gebeurde mooi. Hij had gelukkig nog kaal zand en er was nog weinig drek... Echt mazzel gehad....

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 21-12-2023 12:30 ]

• klick
Chewmonkey schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:26:
[...]

Op 4 december vermeldde je (klick in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren") dat je dacht dat de kruipruimte droog was.
Was dat toen ook inderdaad zo, of was dat een vermoeden?

Mocht het echt geweest zijn, houd dan ook rekening met dat een regenpijp (onder de grond) afgebroken kan zijn.

[...]

En uiteraard adviseert die verkoper parels. Dat is namelijk het product dat hij verkoopt. Denk ik?
Bodemfolie is mijns inziens het beste, van wat ik hier lees. Maar heb daar zelf nog onvoldoende ervaring mee.
ik dacht dat het droog was, had het nog nooit nat gezien dus het was een aanname.

een regenpijp kapot dat verwacht ik niet. dit omdat het hier een gecombineerde afvoer is, dus ook het vuil water van het toilet enzo.
aan het huis zitten 4 pijpen voor hwa. het toilet zit aan 1 kant, wat kan is dat er een breuk zit aan de andere kant van het huis en dat de pijp met vuil water pas na het huis op elkaar zijn aangesloten. dan zou het theoretisch kunnen dat ik geen rioollucht ruik onder het huis (ruik ik niet)

hoe kom ik hier achter? kruipluik zit naast het toilet dus simpel te checken is het niet.
het kan ook zo zijn dat door het natte jaar het grondwater gewoon hoog staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-05 11:16
Ik heb onlangs Tonzon inclusief bodemfolie laten plaatsen onder onze houten vloer. Dit is allemaal netjes gedaan. Echter we merken niet dat de (laminaat) vloer minder koud is. Kost dat meer tijd of hebben wij te hogen verwachtingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

NEOeo schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 13:12:
Ik heb onlangs Tonzon inclusief bodemfolie laten plaatsen onder onze houten vloer. Dit is allemaal netjes gedaan. Echter we merken niet dat de (laminaat) vloer minder koud is. Kost dat meer tijd of hebben wij te hogen verwachtingen?
Heb je vloerverwarming?

Bij mn ouders heb ik 10cm pir platen aangebracht. Met een pvc vloer op beton, zonder vloerverwarming, voelt de vloer alsnog koud aan. In huis wel behagelijker, dat wel, maar de vloer blijft koud aanvoelen. Heb ook met tempmeter gekeken of ik verschil kon meten, maar niet echt verschil. Die hebben nu in het zitgedeelte vh huis een hoogpolige vloerkleed liggen tegen de koude voeten

Deze weken bezig bij een vriend met glaswol plaatsen onder de houten vloer, maar het gedeelte waar geïsoleerd is vs het ongeïsoleerde gedeelte kon ik niet merken aan de voeten. Maar wel behagelijker in huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:52
@NEOeo

In onze situatie, was de ervaring net als die van @AOC: het uitgebouwde gedeelte waar wel geïsoleerd was voelde niet anders aan de ongeïsoleerde gedeelte wanneer de vloerverwarming uit stond.

Inmiddels hebben wij de hele ondervloer geïsoleerd en ik kan bevestigen dat we 1/3 stookkosten minder hebben. Dus die besparing (om en nabij) heb je iig wel. Om een uitspraak te doen of jullie houtenvloer iets comfortabeler kan worden, daar kan ik niets over zeggen: te veel situationele factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Nee.

Bedankt voor jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

NEOeo schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:01:
[...]

Nee.

Bedankt voor jullie reacties
Dan heb je te hoge verwachtingen ja. Je vloer gaat nooit "warm" voelen zonder vloerverwarming. Wellicht iets minder koud, maar dat is het.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Cyberpope schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:05:
[...]

Dan heb je te hoge verwachtingen ja. Je vloer gaat nooit "warm" voelen zonder vloerverwarming. Wellicht iets minder koud, maar dat is het.
In het ergste geval kan het misschien zo zijn dat de vloer kouder wordt ;). Dit is even puur speculeren.

Maar waar ik nu bezig ben hingen de verwarmingsbuizen a 12 meter, gewoon bloot in de kruipruimte, met te weinig ventilatie, waardoor het daar gewoon warm was. 17,5 graden.

Nu de buizen ingepakt, glaswol onder de vloer en extra ventilatie aangebracht. Dus die warmte zal nu de vloer niet meer bereiken :+

Na deze ingrepen is het ook kouder in de kruipruimte, maar dat is positief lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
De Tonzon website zegt zelf:
“Vloerisolatie met Thermoskussens
Een warmere vloer en hoge energiebesparing”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

NEOeo schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:19:
De Tonzon website zegt zelf:
“Vloerisolatie met Thermoskussens
Een warmere vloer en hoge energiebesparing”
Los dat ik Tonzon oplichting vind, maar dat is mijn mening, staat er warmere vloer. Al zou hij omhoog gaan van -10 naar -5 is hij ijskoud, maar wel warmer.. Dus een warmere vloer. Dat is geen warme vloer.
Wil je vloer warm aanvoelen zal hij een temp van minimaal 24 graden moeten krijgen. Dat lukt je niet zonder vloerverwarming.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Cyberpope schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:38:
[...]

Los dat ik Tonzon oplichting vind, maar dat is mijn mening, staat er warmere vloer.
Waarom vind je dat oplichting?

Overigens verwacht ik geen warme vloer. Maar hoopte op minder koude vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Cyberpope Wij hebben comfortabele sloffen aan, dan voelt een redelijk geïsoleerde vloer van ca 19ºC nooit koud aan (kamer-T dus ca 19-20ºC) en lijkt daarmee een duurzame keuze.

In de winter is het hier in de kruipruimte minimaal dan ~13-14ºC, de grond onder het huis wordt bij de meeste mensen niet kouder dan ca 10ºC, omdat het grondwater heeft een vrij constante temperatuur van ongeveer 10ºC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnugter
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-01 16:40
De geluidsisolerende werking van isolatiematerialen is een groot misverstand. Er is een verschil tussen geluid isoleren of absorberen.
Isoleren van geluid kan alleen met veel massa zoals betonnen muren of dergelijke. Absorberen is het verminderen van de geluidsenergie. Geluid plant zich voort via luchttrillingen en die brengen de vezels van bijvoorbeeld steenwol in beweging. De benodigde energie daarvoor verminderd de geluidsbelasting. Dit wordt vaak gebruikt voor het verbeteren van de galm en akoestiek.
Vloeren of wanden bekleden met isolatiemateriaal om geluid te isoleren is vrijwel zinloos. Wel kan je voor de woningscheidende wanden een voorzetwand met veel massa plaatsen die akoestisch losgekoppeld is met de woningscheidende wand door deze op rubberen stroken te plaatsen.
Vloeren te isoleren voor geluid kan dan weer met een losse vloer bovenop de eigenlijke vloer en ook weer zoveel mogelijk losgekoppeld. je creëert dan een aparte ruimte binnen de ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

NEOeo schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:41:
[...]

Waarom vind je dat oplichting?

Overigens verwacht ik geen warme vloer. Maar hoopte op minder koude vloer.
Laat ik het zo zeggen dat we hier op het forum wat meer ervaring met deze meneer hebben (moet je wel in geschiedenis duiken). Zoals reviewsites die van dezelfde eigenaar waren als Tonzon. Maar laten we die discussie hier niet opnieuw gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo

[...]

probleem: hoge luchtvochtigheid in de woning.

het luik is zeiknat.

de pur die al onder de vloer zit zou geen vocht doorlaten.
ook vertelde hij dat de eps korrels in de spouwmuur (wat er ook al zit) er voor zorgt dat er geen vocht kan doorslaan door de muren.
is dat wel zo?

omdat er water stond kon hij niet kijken of de ventilatie op orde is in de kruipruimte, helaas…

is het plaatsen van eps korrels op de bodem wel een goed idee?
wat zijn de voor en nadelen van deze korrels?
gaat dit t probleem wel oplossen?

ik heb ergens gelezen dat als je de spouw laat isoleren je eigenlijk de muren moet laten impregneren. klopt dat?

er is trouwens in de woning geen mechanische ventilatie.
Vervelend, zie dat je met de handen in de haren zit.

Je hebt iemand langs laten komen die enerzijds zegt dat PUR geen vocht door laat, maar dat EPS parels wel je vochtproblemen oplossen. Lijkt me tegenstrijdig? Wat doen die EPS parels nog extra als die PUR als niets door laat...

Dat je kruipruimte nu water heeft snap ik wel, waarschijnlijk heeft half Nederland op dit moment water in de kruipruimte met alle recente regen en hoge waterstanden. Als je kruipruimte in december droog was en je toen al problemen had is het de vraag of eps parels dus soelaas biedt. Zoals je al leest brengt het ook aardig wat ellende met zich mee als je ooit leidingen moet toevoegen / vervangen in de kruipruimte.

Jammer dat degene die je adviseerde niet breder gekeken heeft en ook de ventilatiecapaciteit tegen het licht gehouden heeft.

• klick
johanPo schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:43:
[...]

Vervelend, zie dat je met de handen in de haren zit.

Je hebt iemand langs laten komen die enerzijds zegt dat PUR geen vocht door laat, maar dat EPS parels wel je vochtproblemen oplossen. Lijkt me tegenstrijdig? Wat doen die EPS parels nog extra als die PUR als niets door laat...

Dat je kruipruimte nu water heeft snap ik wel, waarschijnlijk heeft half Nederland op dit moment water in de kruipruimte met alle recente regen en hoge waterstanden. Als je kruipruimte in december droog was en je toen al problemen had is het de vraag of eps parels dus soelaas biedt. Zoals je al leest brengt het ook aardig wat ellende met zich mee als je ooit leidingen moet toevoegen / vervangen in de kruipruimte.

Jammer dat degene die je adviseerde niet breder gekeken heeft en ook de ventilatiecapaciteit tegen het licht gehouden heeft.
ja idd daar zit ook mijn twijfel. als de pur die er zit idd dicht/gesloten cellig is zou het geen vocht doorlaten (is dat zo? en hoe herken ik zelf dat het gesloten cellig is?)
kan het vocht dan toch optrekken via de fundering? er is een deel fundering ook met pur gedaan.

volgens die man (die dus niet in de kruip ruimte is geweest) houden pur spuiters wel rekening met de ventilatie en purren ze de gaten niet dicht (had hij nog nooit gezien)
toch is het kruipluik nat, kan dat komen door gebrekkige ventilatie?
dat er nu water staat is idd niet zo vreemd met deze waterstanden.

of komt de hoge luchtvochtigheid in de woning toch door de muren. er zitten eps korrels in de spouw, ik denk niet dat het verlijmd is want toen we nieuwe kozijnen kregen waren de korrels los. de man vertelde dat die eps er voor zorgde dat regen niet kon doorslaan.
ook daar twijfel ik, want de stenen zijn wel porreus… dan zou impregneren een oplossing kunnen zijn.

wat een gedoe, ik wil een oplossing en geen geld weggooien en alsnog t probleem houden.
waarom is er nergens een onafhankelijk advies te krijgen….

• Snaba
klick schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:39:
[...]

ja idd daar zit ook mijn twijfel. als de pur die er zit idd dicht/gesloten cellig is zou het geen vocht doorlaten (is dat zo? en hoe herken ik zelf dat het gesloten cellig is?)
kan het vocht dan toch optrekken via de fundering? er is een deel fundering ook met pur gedaan.

volgens die man (die dus niet in de kruip ruimte is geweest) houden pur spuiters wel rekening met de ventilatie en purren ze de gaten niet dicht (had hij nog nooit gezien)

of komt de hoge luchtvochtigheid in de woning toch door de muren. er zitten eps korrels in de spouw, ik denk niet dat het verlijmd is want toen we nieuwe kozijnen kregen waren de korrels los. de man vertelde dat die eps er voor zorgde dat regen niet kon doorslaan.
ook daar twijfel ik, want de stenen zijn wel porreus… dan zou impregneren een oplossing kunnen zijn.

wat een gedoe, ik wil een oplossing en geen geld weggooien en alsnog t probleem houden.
Gesloten cellig pur heeft een soort van gladde vlies aan de buitenkant en is harder van structuur dan open cellig pur-schuim. Open cellig is wat sponsiger en wordt vaak dikker opgespoten omdat de isolatiewaarde lager is. Gesloten cellig wordt vaak tussen de 9 en 10 cm gespoten.
In de meeste gevallen klopt het wel dat spuiters rekening houden met de ventilatie en dat ze dat niet dicht spuiten. Het probleem is dat er ook spuiters zijn die nergens naar kijken en de fundering overal rondom meenemen en daarbij ook de bestaande ventilatie dicht zetten. Wanneer een kruipruimte extreem vochtig is, zie je vaak dat er toch vocht in het materiaal komt. Bijna niks is 100% waterdicht, de vraag is waar de toelaatbare grenzen liggen.

Voordat er een oplossing komt zou je eerst het probleem goed in kaart moeten brengen en dat betekend dat er wel iemand onder moet. Enkel ventilatie zal niet de oplossing bieden maar is toch van belang om te weten of dat goed zit, zo kan je dat uitsluiten.

Ik denk wel dat zowel het probleem als de oplossing in de kruipruimte ligt en niet in de muren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
klick schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:39:
[...]

Voor dergelijke producten zie je vaak dat ze een vochtbestendigheidsproef doorstaan door x aantal uren/dagen blootstellen aan vocht. Doen ze voor PIR platen ook, maar kan je zeggen dat als een PIR plaat een aantal jaren in het vocht staat deze gewoon volgezogen is. Of dit voor PUR ook geldt kan ik niet uit eigen ervaring zeggen.

Klopt dat het moeilijk is goede mensen op dit gebied te vinden. Misschien een paar nuttige haakjes:
  • Met de regen van de afgelopen tijd is overtollig vocht bijna te verwachten (afhankelijk van waar je woont). Het kan dan voor een expert misschien ook makkelijker zijn iets af te pellen als het iets droger is. Natuurlijk niet wachten tot het zomer is
  • Voor om en nabij een tientje kan je al een aqara temperatuur en vochtigheidssensor halen. Dit kan je zelf al enig inzicht geven. Haal anders gewoon iets van 5 van die dingen op en plaats ze op verschillende plekken in je huis: wc, huiskamer, kruipruimte (wel hoog en droog), meterkast, boven, etc. Daarmee kan je mogelijk al wat uitsluiten.
  • Vochtproblemen zijn het gevolg van teveel aanbod of te weinig afvoer. Aangezien je geen mechanische ventilatie in huis hebt is dat sowieso een aandachtspunt. Los van je vochtproblemen is voldoende aanvoer van zuurstof en afvoer van oude lucht nodig voor een gezond binnenklimaat

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Weet iemand het volgende: betonvloer is reeds vanuit de bouw 30jr geleden met een laag eps geisoleerd. Kan ik hieronder tegenaan isoleren met een laag steenwol? Enige reden is dat ik hier zat vierkante meters van heb liggen en het kruipluik is zodanig klein dat eps platen er niet eens doorheen zouden passen zonder ze erg klein te snijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• svenk91
Notehoutelade schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:20:
Weet iemand het volgende: betonvloer is reeds vanuit de bouw 30jr geleden met een laag eps geisoleerd. Kan ik hieronder tegenaan isoleren met een laag steenwol? Enige reden is dat ik hier zat vierkante meters van heb liggen en het kruipluik is zodanig klein dat eps platen er niet eens doorheen zouden passen zonder ze erg klein te snijden.
Dat zou prima moeten gaan, mits de steenwol gewoon dampopen richting de kruipruimte is (en die kruipruimte een beetje ventilatie heeft).

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hmja. Het is er gewoon droog, ik ga ervan uit dat er ergens ventilatieopeningen zijn, maar nooit gecontroleerd ofzo. Dampopen wil zeggen geen folie, of dampopen of klimaatfolie?

• svenk91
Notehoutelade schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:36:
Hmja. Het is er gewoon droog, ik ga ervan uit dat er ergens ventilatieopeningen zijn, maar nooit gecontroleerd ofzo. Dampopen wil zeggen geen folie, of dampopen of klimaatfolie?
Het beste is dampopen folie geloof ik, maar 100% zeker weet ik het niet.
Maar dampdicht sowieso niet, want dan raakt vocht in je steenwol gevangen tussen de EPS en die folie. Je kan dus in de toekomst ook niet verdere dampdichte isolatie, zoals meer eps, tegen die steenwol aanzetten.

De ventilatie zal wel goed zijn als het er niet gek vochtig is, maar handig om eens na te gaan de volgende keer dat je er toch bent. Je kan denk ik prima je ventilatie nog op orde maken na het plaatsen van de steenwol als je er dan pas achter komt.

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-05 23:27
Komende zomer als het grnadwater weer wat lager staat wil ik hier ook in de kruipruimte een bodemfolie gaan aanbrengen. Omdat de kruipruimte uit compartimenten bestaat zal ik hiervoor ook onder de fundering door moeten graven vanuit de ruimte die wel toegankelijk is via het luik (Betreft een betonnen fundering op palen, extra toegangsluiken maken is geen optie). Dit truukje heb ik al vaker gedaan in de vorige woning dus daar voorzie ik niet zo veel problemen.

De combinatievloer is reeds voorzien van EPS broodjes van ca 5-6 cm maar de isolatiewaarde in 1994 was natuurlijk niet zo hoog als tegenwoordig dus dit wil ik dan meteen mee na-isoleren als ik dan toch al bezig ben. (ook vanwege de vloerverwarming, al heb ik momenteel geen koude klachten)
Omdat ik platen EPS, PIR, ect. niet in een redelijk formaat door het luik (of het te graven gat onder de fundering) krijg dacht ik aan steenwol platen en deze dan te monteren met een isolatieschroef in het bestaande EPS, zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-SH2oE0XpA36c3qq3qxGVK-oBg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NXJDv0GE4lojhPNtxbbXYea1.jpg?f=user_large
De lengte van de schroef zodanig uit te kiezen dat enkel het schroefdraad in de bestaande EPS gaat.

Zijn er tweakers die met zulke schroeven (bijvoorbeeld de Borgh BIS isolatieschroef zoals afgebeeld) ervaring hebben? Of zou het gewicht van de steenwol (al dan niet met wat vocht) te zwaar zijn voor de EPS?
Zien mensen hier nog andere nadelen in? Ik hoop zo te voorkomen een regelwerk te hoeven maken waar de platen aan gemonteerd worden.

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19:53
Gister 5 kuub EPS ontvangen, ga 10 cm toevoegen aan de 5 cm die al tegen de betonvloer aan zit. Lijmen met illbruck panel adhesive. Voorlopig vallen mijn plannen om het water - 10 cm in de kruipruimte. Hoop dat de grondwaterstand zich wat aanpast de aankomende week Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWyO2SGuur4N8MixTPtSHu7ykEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/meoesCjw1UDVz400JYSN3Zz8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
MzKzM73 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 23:46:
Komende zomer als het grnadwater weer wat lager staat wil ik hier ook in de kruipruimte een bodemfolie gaan aanbrengen. Omdat de kruipruimte uit compartimenten bestaat zal ik hiervoor ook onder de fundering door moeten graven vanuit de ruimte die wel toegankelijk is via het luik (Betreft een betonnen fundering op palen, extra toegangsluiken maken is geen optie). Dit truukje heb ik al vaker gedaan in de vorige woning dus daar voorzie ik niet zo veel problemen.

De combinatievloer is reeds voorzien van EPS broodjes van ca 5-6 cm maar de isolatiewaarde in 1994 was natuurlijk niet zo hoog als tegenwoordig dus dit wil ik dan meteen mee na-isoleren als ik dan toch al bezig ben. (ook vanwege de vloerverwarming, al heb ik momenteel geen koude klachten)
Omdat ik platen EPS, PIR, ect. niet in een redelijk formaat door het luik (of het te graven gat onder de fundering) krijg dacht ik aan steenwol platen en deze dan te monteren met een isolatieschroef in het bestaande EPS, zoiets als dit:
[Afbeelding]
De lengte van de schroef zodanig uit te kiezen dat enkel het schroefdraad in de bestaande EPS gaat.

Zijn er tweakers die met zulke schroeven (bijvoorbeeld de Borgh BIS isolatieschroef zoals afgebeeld) ervaring hebben? Of zou het gewicht van de steenwol (al dan niet met wat vocht) te zwaar zijn voor de EPS?
Zien mensen hier nog andere nadelen in? Ik hoop zo te voorkomen een regelwerk te hoeven maken waar de platen aan gemonteerd worden.
Je kunt een setje halen bij de bouwmarkt en even testen. Dan voel je gelijk of het houdt.

Ik denk dat het een prima plan is. Je kunt ook met plakpennen werken en lijmkit maar dan heb je dezelfde kwestie: blijft de eps intact bij de lijmverbinding.

Zet m op!

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
Eivogel1985 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 23:53:
Gister 5 kuub EPS ontvangen, ga 10 cm toevoegen aan de 5 cm die al tegen de betonvloer aan zit. Lijmen met illbruck panel adhesive. Voorlopig vallen mijn plannen om het water - 10 cm in de kruipruimte. Hoop dat de grondwaterstand zich wat aanpast de aankomende week [Afbeelding]
Reken er maar niet op.
Heb je al een bodemfolie met bubbeltjesfolie eronder liggen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Eindelijk klaar met het isoleer project.

Ik denk dat het alles bij elkaar wel 15 dagen in beslag heeft genomen. Isolatie tussen de balken, extra ventilatie gaten, verwarmingsleidingen ingepakt, oude verwarmingsleiding vervangen, puin eruit. Dampopen folie over de balken, dampdichte folie op de vloer. En dat voor 40m2

Geen idee waar de tijd gebleven is maar weet wel dat het de laatste keer is dat ik in een ruimte ga waarbij de balken van de vloer bijna mn neus raakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19:53
GudZ schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 08:46:
[...]

Reken er maar niet op.
Heb je al een bodemfolie met bubbeltjesfolie eronder liggen?
Nee, dat is wel aan te raden begrijp ik? Is dat vanwege verlagen van de luchtvochtigheid? Klinkt als een goed plan, maar waarom bubbeltjesfolie? En hoe bevestig ik de folie, dotjes hightack voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Eivogel1985 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:11:
[...]

Nee, dat is wel aan te raden begrijp ik? Is dat vanwege verlagen van de luchtvochtigheid? Klinkt als een goed plan, maar waarom bubbeltjesfolie? En hoe bevestig ik de folie, dotjes hightack voldoende?
Het best is om de folie te bevestigen met pluggen in de muur. Je wilt een soort badkuip je maken. Ik heb Fischer N P hoekankerpluggen gebruikt. Belangrijk om sterk folie te gebruiken +200micron. En bubbeltjes folie zorgt ervoor dat de bodemfolie mee beweegt met de stand van het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-05 23:27
AOC schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:39:
[...]
bubbeltjes folie zorgt ervoor dat de bodemfolie mee beweegt met de stand van het water.
Maar dat doet het zonder toch ook wel lijkt me? (zolang er geen water/zand/puin op de folie ligt)
Ik heb het in de vorige woning dan ook niet gedaan maar daar lagen 2 drainageleidingen onder het blok door die hoog grondwater uit de kruipruimte afvoerde richting de sloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

MzKzM73 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:49:
[...]

Maar dat doet het zonder toch ook wel lijkt me? (zolang er geen water/zand/puin op de folie ligt)
Ik heb het in de vorige woning dan ook niet gedaan maar daar lagen 2 drainageleidingen onder het blok door die hoog grondwater uit de kruipruimte afvoerde richting de sloot.
Als je 100% zeker weet dat je niet per ongeluk een gaatje hebt gemaakt met het aanleggen van de folie, dan zou het wel goed moeten gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
MzKzM73 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:49:
[...]

De moeite om eerst die bubbelfolie uit te rollen en daarna die andere eroverheen is marginaal... Als je sowieso dit project aanpakt dan in één keer goed.
Anders blijven er plassen op je bodemfolie staan, dan is de werking genihileerd, werkt het zelfs averechts want het water zakt niet weg. En je hebt droge voeten als je er eens bij moet.

Bij mij in het niet nodig omdat ik 4m boven grondwater zit maar op veel plekken in Nederland is dit zeer aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinT
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:06
70 plaatjes PIR van 12CM staan klaar in de carport om in de kruipruimte te worden verwerkt!

Maar bij het openen blijkt helaas ook hier een laagje water in de kruipruimte aanwezig te zijn.. Dit is de eerste keer in alle jaren dat ik hier woon dat er überhaupt water in de kruipruimte is.

Ik zit nu te twijfelen over het wel/niet aanbrengen van bubbelfolie. De huidige situatie (Enorm veel regen, lange tijd) is natuurlijk een extreme situatie. Is het het dan wel waard?

Tevens vraag ik mij af hoe het zit met het aanbrengen van bubbeltjesfolie. Bevestig je deze nog aan de bodemfolie middels dubbelzijdige tape of iets dergelijks? Anders gaat het toch zwerven bij water in de kruipruimte?

Verder zie ik op het internet alleen maar rolletjes van 50cmx5m en dergelijke. Waar hebben jullie de folie gehaald?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:24
KevinT schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:15:
[bubbeltjesfolie]
Verder zie ik op het internet alleen maar rolletjes van 50cmx5m en dergelijke. Waar hebben jullie de folie gehaald?
Je vindt meer als je op noppenfolie zoekt - bijvoorbeeld Profipack met rolletjes van 1,5 x 100 m² ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:13

ewf

Even een simpele vraag:

Als je je bodem afdekt met kunststof chips kan je dan je kruipruimte ventilatie dicht zetten?
De chips dekken het vocht af en de luchtmassa in de kruipruimte is dan de isolatie van de houten vloer.

Dit werd mij aangeraden door een aannemer als praktische oplossing.
Pagina: 1 ... 100 ... 111 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"