Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 99 ... 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:11
der_joachim schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:19:
Ik heb mijn isolatieproject weer opgepakt! Ik heb een betonvloer met een broodjesconstructie en de kruipruimte is ook na de regen van de afgelopen tijd kurkdroog. Dat laatste dankzij de Tonzon folie die ik vorig jaar heb gelegd. *O*

Vandaag ben ik begonnen met het maken van rachelwerk. Nu heb ik een stukje kruipruimte waar de maximale hoogte ongeveer 40 centimeter is. Als ik daar dikke steenwolplaten gebruik, denk ik dat dat deel van de kruipruimte niet meer begaanbaar is. Daarom zit ik te overwegen om voor dat stuk dit spul te kopen: https://www.isolerenzonderjeuk.nl/pif-home-60/ en dat. Ik zag het toevallig in de aanbieding bij een grote bouwmarkt in de stad, maar ben het nog niet eerder tegengekomen, ook niet in dit draadje.

Wat is jullie ervaring of (al dan niet professionele) mening over Pif home als isolatiemateriaal voor betonnen vloeren?
Er staat toch al wel wat beschreven over het gebruik van PIF hoor ;) PIF in Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• der_joachim
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:53
WOrange schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:29:
[...]

Er staat toch al wel wat beschreven over het gebruik van PIF hoor ;) PIF in Kruipruimte vloer (na-)isoleren
Zoeken op "Pif home" geeft iets minder resultaten terug, hoewel er wel een informatieve post van Route99 tussen staat. Voor die paar meter lijkt me dat voldoende. Dat is in een inpandige garage, dus mocht de isolatie daar minder zijn, hebben allen de motoren het koud. Daar kan ik wel mee leven. Verder kijk ik het wel aan en zal ik wrs gewoon steenwol gebruiken.

Entropy isn't what it used to be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Mijn kruipruimte waar al 38j glaswol zit, werd dus vochtig door een calamiteit en toen ik daar achter kwam deed de dampdichte folie wat het moet doen en van natte muren/vloer en dus ook natte glaswol werd het in no time droog, de schade viel mee en nu blijft het mooi, de grafiek heb ik een paar weken geleden meen ik nog gepost. De LV is meestal 50-70% waar het eerst 100% was of bijna 100%.

Ik verwacht nu geen problemen meer.

Voor de rest is de ventilatie belangrijk om er frisse lucht te houden. Dat natuurlijke materialen van hout veel minder geschikt zijn is omdat die veel gevoeliger zijn voor vocht dan glas- of steenwol.

Wat ik van PIR platen en de naden dicht maken met PUR-schuim onder de vloer vind (en meer mensen) kun je in dit topic lezen. En het kruipruimte gat is vaak te klein en dan moeten die platen doorgezaagd worden en dat ook nog weer aan elkaar gelijmd worden....

[ Voor 17% gewijzigd door route99 op 18-11-2023 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:14
route99 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:56:
Mijn kruipruimte waar al 38j glaswol zit, werd dus vochtig door een calamiteit en toen ik daar achter kwam deed de dampdichte folie wat het moet doen en van natte muren/vloer en dus ook natte glaswol werd het in no time droog, de schade viel mee en nu blijft het mooi, de grafiek heb ik een paar weken geleden meen ik nog gepost. De LV is meestal 50-70% waar het eerst 100% was of bijna 100%.

Ik verwacht nu geen problemen meer.

Voor de rest is de ventilatie belangrijk om er frisse lucht te houden. Dat natuurlijke materialen van hout veel minder geschikt zijn is omdat die veel gevoeliger zijn voor vocht dan glas- of steenwol.

Wat ik van PIR platen en de naden dicht maken met PUR-schuim onder de vloer vind (en meer mensen) kun je in dit topic lezen. En het kruipruimte gat is vaak te klein en dan moeten die platen doorgezaagd worden en dat ook nog weer aan elkaar gelijmd worden....
De dampdichte folie licht bij jou dus op de grond? Lag er dan vocht op dat is verdampt, of lag er vocht onder dat niet naar boven kon?

De hele vloer gaat er bij mij uit, zodat alleen de balken nog zichtbaar zijn. Wat dat betreft is het mogelijk wat makkelijker isoleren.

Maar als ik het goed begrijp zou met b.v. Steenwol het stappenplan zijn.

1. Oude vloer volledig slopen tot op de balklaag
2. Isoleren gaten en leidingen
3. Plaatsen dampdichte folie op de grond
4. Spijkers slaan (om de 30cm) in de balken
5. Nylon touw verbinden tussen de spijkers
6. Steen/Glaswol platen erop en strak tussen de balken na versnijden
7. Vloer er weer op monteren

Of moet er dampopen folie aan de onderkant van de Steen/Glaswol komen?

[ Voor 15% gewijzigd door MailMan op 18-11-2023 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

MailMan schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:37:
[...]De dampdichte folie licht bij jou dus op de grond? Lag er dan vocht op dat is verdampt, of lag er vocht onder dat niet naar boven kon?
Lees dit topic eens door evt met trefwoorden, ik vermoed dat je de kern nog niet meegekregen hebt mbt vocht en waarom folie,. Er wordt wel enige inleesactie verwacht anders moeten wij het telkens bij elkaar zoeken en schrijven.

Wat ik je al wel verklappen kan... als er geregeld veel water op de folie hebt liggen dan is er een grote kans op een lek van een leiding in de kruipruimte (riool- HWA afwatering). Soms is er wat zomercondensatie maar dat hebben een beperkt aantal mensen.
De hele vloer gaat er bij mij uit, zodat alleen de balken nog zichtbaar zijn. Wat dat betreft is het mogelijk wat makkelijker isoleren.
Van bovenaf isoleren dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
route99 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:50:
[...]
Lees dit topic eens door evt met trefwoorden, ik vermoed dat je de kern nog niet meegekregen hebt mbt vocht en waarom folie,. Er wordt wel enige inleesactie verwacht anders moeten wij het telkens bij elkaar zoeken en schrijven.

Wat ik je al wel verklappen kan... als er geregeld veel water op de folie hebt liggen dan is er een grote kans op een lek van een leiding in de kruipruimte (riool- HWA afwatering). Soms is er wat zomercondensatie maar dat hebben een beperkt aantal mensen.

[...]
Van bovenaf isoleren dus?
Ik heb al heel wat uren in internet browsen zitten en dit topic is ook niet mals :P Ga nog wel wat zoektermen gebruiken, maar merk ook dat het veel tijd kan kosten om dan het juiste antwoord tussen de vele replies te vinden. Een topicstart met de meest gestelde vragen/antwoorden zou top zijn.

Wat ik van het folie heb begrepen is dat je dampopen folie wil gebruiken wanneer vocht ergens uit moet kunnen (afhankelijk van hoe om je het monteert), en dampdicht wanneer je wil dat het er niet in/uit komt. Oftewel, dampdicht op de kruipruimte vloer en dampopen aan b.v. de onderkant van isolatie die ook dampopen is.
Maar op sommige plekken wordt wel genoemd om dampopen folie te plaatsen onder de isolatie, en op andere plekken niet (maar b.v. wel dampdicht op de grond).

Van bovenaf isoleren gaat overigens ten koste van teveel hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

FYI: zoekactie Kruipruimte vloer (na-)isoleren
Ik ben helaas nu en komende week vaak druk met 2 servers van een familielid, komt me nu niet uit om het allemaal te herhalen.

[ Voor 36% gewijzigd door route99 op 19-11-2023 00:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:59
MailMan schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:57:
[...]

Maar op sommige plekken wordt wel genoemd om dampopen folie te plaatsen onder de isolatie, en op andere plekken niet (maar b.v. wel dampdicht op de grond).
Als ik mij niet vergis, gaat je kruipruimte ventilatie de ruimte tussen je vloer en de dampdichte folie over de grond ventileren. Dat is het grote verschil met een dampdichte folie direct tegen je vloer. Dat je de folie dan ook langs je wand wilt optrekken als een badkuip, en goed aan de wand boven vastmaakt, zorgt dan ook dat er geen vocht door je kruipruimtewand aan de bovenkant van die folie komt. Als je geen significante lekkage hebt zou je ventilatie genoeg moeten zijn om de kleine beetjes water die boven op je folie komen (een buis die een klein beetje lekt, condens langs een leiding, etc.) weg te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-04 15:22
ik heb al wat zitten lezen hier, maar er staat zoveel dat ik mijn vraag maar gewoon stel (dus sorry als het hierboven al staat ergens)..

we hebben een huis uit 1978 en toen we het kochten was de vloer al met pur geïsoleerd, tevens de spouw met korrels.
nu merken we dat de luchtvochtigheid in de woning te hoog is met nare geur en schimmels tot gevolg.

ik vraag me af of die problemen kunnen komen door de pur onder de vloer en vooral hoe dit opgelost kan worden.
hoe herken ik dat dit het probleem is?
kan ik dit zelf? er zitten aan de buitenkant van de woning wel zwarte ventilatie roostertjes maar als die onder de vloer dicht zitten met pur zal er geen ventilatie zijn…

kan ik die oude roostertjes aan de binnenkant opzoeken en vrij maken?

zoiets zit er in de muurAfbeeldingslocatie: https://pimassetsprdst.blob.core.windows.net/assets/apc_JPG900X900/96/88/29539688.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door klick op 19-11-2023 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
svenk91 schreef op zondag 19 november 2023 @ 05:43:
[...]

Als ik mij niet vergis, gaat je kruipruimte ventilatie de ruimte tussen je vloer en de dampdichte folie over de grond ventileren. Dat is het grote verschil met een dampdichte folie direct tegen je vloer. Dat je de folie dan ook langs je wand wilt optrekken als een badkuip, en goed aan de wand boven vastmaakt, zorgt dan ook dat er geen vocht door je kruipruimtewand aan de bovenkant van die folie komt. Als je geen significante lekkage hebt zou je ventilatie genoeg moeten zijn om de kleine beetjes water die boven op je folie komen (een buis die een klein beetje lekt, condens langs een leiding, etc.) weg te trekken.
Thanks, maar als de vloer gewoon heel droog is, zou eventueel vocht dan ook niet gewoon mooi in de grond zakken? Of gaat het meer om de condensvorming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-05 13:03
klick schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:14:

ik vraag me af of die problemen kunnen komen door de pur onder de vloer en vooral hoe dit opgelost kan worden.
hoe herken ik dat dit het probleem is?
Check naast dit mooie topic eens het kanaal op YouTube van Niels van den Broek.

Er gaat een wereld voor je open (voor mij in ieder geval).

Deze man heeft veel filmpjes over pur in de kruipruimte, met de problemen ervan. En ook hoe het is te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
Yoghurtbeker schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:19:
[...]

Check naast dit mooie topic eens het kanaal op YouTube van Niels van den Broek.

Er gaat een wereld voor je open (voor mij in ieder geval).

Deze man heeft veel filmpjes over pur in de kruipruimte, met de problemen ervan. En ook hoe het is te verbeteren.
😰 ow help! zucht… ik was er al bang voor..
heb jij dat spul ook onder je vloer? ook problemen nu? of is het al opgelost.
wat kost dat per m2 ongeveer?
bedankt voor je antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
ReneJK schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:40:
[...]

dank je wel voor je tijd en info
de broodjes zijn idd helemaal vlak aan de onderzijde
Dan heb je een aardige kans dat t Rd 5 broodjes zijn. Je kan de dikte nog meten thv het kruipruimteluik om het zeker te weten. Mocht het zo zijn, is dat geen slechte isolatiewaarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Sunz schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:08:
Ook bedankt voor je input! Ik quote ook in je quote in het vet :p
Idd een flink verhaal >:)

[...]
Als je een sceptic tank of IBA hebt kom je moeilijk van overtollig grond- of hemelwater af.

Ik ken de bodemopbouw bij jou niet. Idealiter zit er enkele meters diep een beter doorlatende grondlaag waar je voldoende water in kwijt kan. Indien mogelijk een metertje of 2 diep en dan kijken of je daar water kwijt kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05 12:37
Charly schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:15:
[...]

Klinkt op zich niet verkeerd.
- Ik zou zelf (zeker met vloerverwarming) meteen voor 18cm platen gaan. Als je toch bezig bent...
- in plaats van rachelwerk hebben wij gewoon flink lange schroeven in de balken gedraaid en daar (kruislings) metaaldraad tussen gespannen. Daarmee creëer je meteen meer ruimte om met die dikkere platen te werken en het scheelt je een hoop materiaal. (voor de rachels)
Dank, ik volg je advies op en het wordt 18cm met een Rd van 5.10. Ook al steekt het dan 3 cm uit. Milieucentraal adviseert ook een RD van 5 of hoger voor een vloerverwarming.

Mijn aannemer gaat voor rachelwerk met pannenlatten: om de 60/70cm een latje.
Na lang zoeken zijn we op deze uitgekomen. Hier krijg ik ook nog subsidie op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rddH3JYlb8Ugi6WWrBqfXrqlME=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RrRjUDAvLLGosMex7o0J4pjV.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
klick schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:32:
[...]

😰 ow help! zucht… ik was er al bang voor..
heb jij dat spul ook onder je vloer?
Nee kwam hier op dit forum terecht ivm hoge luchtvochtigheid in huis, wat waarschijnlijk uit de kruipruimte kwam. Sowieso maximale hoge luchtvochtigheid gemeten continu.
Nu sinds een week tonzon folie laten installeren.

De situatie lijkt al verbeterd te zijn bij mij. Maar ben nog even terughoudend, want we hebben nu ook ander weer enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

goodfella schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:05:
Even sparren over mijn plan van aanpak.

Doelstelling
Warmte verlies beperken van de vloerverwarming, dat lekt ook gedeeltelijk naar de kruipruimte.
.......................
- droge kruipruimte, jaren 30, ±45m2
Zo droog omdat er nog geen isolatie is en er al wel vloerverwarming is?
- houtenvloer, fermacell 23mm, watervloerverwarming, egaline, plakpvc vloer.....
.....
- geen dampremmende folie i.v.m toekomstige renovatie en wellicht onnodig
Dat kun je later nog bekijken of het nodig is.

Verder: Maar geen dampdichte bodemfolie omdat het nu... zo droog is?
Hoe warm en de %-Rel-LV was het voor de isolatieplannen agv gebrek aan isolatie?
En hoe warm en hoe vochtig wordt het al de temperatuur wel eens flink kan dalen door een Rd>5...?
Het is dan wel de vraag of je dan over de grenzen van het dauwpunt heen zou kunnen gaan?
Bewaak dat heel goed en bij enige twijfel en ook om problemen die niet meteen opvallen bij calamiteiten van buizen die water afvoeren of insijpelend regenwater, je toch nog kunt besluiten om op het zand dampdichte folie te leggen. Better safe dan sorry voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
Inmiddels meer inzicht gekregen en de kruipruimte ontdaan van grof vuil.
route99 schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:47:
[...]
Zo droog omdat er nog geen isolatie is en er al wel vloerverwarming is?
Goed punt, dat zou ook door de vloerverwarming kunnen komen.
Dat kun je later nog bekijken of het nodig is.
Dampopenfolie komt na de renovaties. Ik durf dat risico wel aan om even zonder te doen. Afgelopen 8 weken regen gehad en het was op 98% van de plekken droog (lees voor overige 2% verder).
Verder: Maar geen dampdichte bodemfolie omdat het nu... zo droog is?
Bij nader inzien, ga ik ook voor bodemfolie vanwege vanwege vondst donker zand, niet nat oid maar zeker niet droog. Het zit wel verdacht bij een rioleringsbuis. Of dit door de riolering komt of grondwater moet ik nog nader onderzoeken. 🤞
Hoe warm en de %-Rel-LV was het voor de isolatieplannen agv gebrek aan isolatie?
Ik heb een Aqara temperatuur en luchtvochtigheidsensor (accuraat genoeg?) geplaatst in het gedeelte waar niet is geisoleerd. Op het moment schommelt rond de (16 graden) 65% to (16 graden) 75% en temperatuur is met de laatste drie dagen tussen de 15-17 graden, ook in de nacht wanneer vloerverwarming uit staat.
En hoe warm en hoe vochtig wordt het al de temperatuur wel eens flink kan dalen door een Rd>5...?
Het is dan wel de vraag of je dan over de grenzen van het dauwpunt heen zou kunnen gaan?
Bewaak dat heel goed en ...
Goed punt. Ik ga dit sowieso monitoren, ook al ga ik voor bodemfolie.
bij enige twijfel en ook om problemen die niet meteen opvallen bij calamiteiten van buizen die water afvoeren of insijpelend regenwater, je toch nog kunt besluiten om op het zand dampdichte folie te leggen. Better safe dan sorry voor dat geld.
Overtuigt en ik geef wat meer uit om deze risico's te verminderen/mitigeren.
Nog aanraders? Ik las eerder dat bouwfolie ook volstaat en Tonzon folie eigenlijk overpriced is.

Vragen
Sommige delen van mijn riolering is boven het zand, ander gedeelte onder het zand. Wat is raadzaam betreft het leggen van de bodemfolie. Het lijkt mij, dat de folie erover heen gaat: mocht het lekken, dan blijft het onder de folie. Met als nadeel de toegankelijkheid voor onderhoud/inspectie oid.

Op het moment is er een wirwar van kabels en leidingen. Welke volgordelijkheid is het beste?

0. Nog meer puinruimen en gesteente naar zijkanten.
1. Bodemfolie leggen, wellicht in twee delen met dubbelzijdig watervast tape
2. Glaswol tussen de balken
3. Kabels beugelen (kabels fungeren dan ook als houvast), of deze stap verwisselen met 2.
4. Rachelwerk plaatsen
5. Bodemfolie aan de wanden monteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
goodfella schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:08:

[...]

Op het moment is er een wirwar van kabels en leidingen. Welke volgordelijkheid is het beste?

0. Nog meer puinruimen en gesteente naar zijkanten.
1. Bodemfolie leggen, wellicht in twee delen met dubbelzijdig watervast tape
2. Glaswol tussen de balken
3. Kabels beugelen (kabels fungeren dan ook als houvast), of deze stap verwisselen met 2.
4. Rachelwerk plaatsen
5. Bodemfolie aan de wanden monteren
Geen vereiste, maar misschien de bodemfolie pas leggen na het rachelwerk. Als je voorzichtig bent gaat het meestal wel goed, maar gereedschap en bodemfolie kan fout gaan soms :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:00
johanPo schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:53:
[...]

Als je een sceptic tank of IBA hebt kom je moeilijk van overtollig grond- of hemelwater af.

Ik ken de bodemopbouw bij jou niet. Idealiter zit er enkele meters diep een beter doorlatende grondlaag waar je voldoende water in kwijt kan. Indien mogelijk een metertje of 2 diep en dan kijken of je daar water kwijt kan
Ja heb een septische tank maar die zit naast de kruipkelder in onze oprit. Maar ik snap de link niet met water (en geen klein beetje) met de kruipruimte en een septische put? Is verleden jaar ofzo ook nog leeggepompt.

Het regent hier al weken quasi non-stop maar tuint vertoont geen plassen ofzo. Denk ook niet dat er kleigrond ofzo zit in onze streken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneJK
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 02-06-2024
johanPo schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:45:
[...]

Dan heb je een aardige kans dat t Rd 5 broodjes zijn. Je kan de dikte nog meten thv het kruipruimteluik om het zeker te weten. Mocht het zo zijn, is dat geen slechte isolatiewaarde
dat zou mooi zijn , we gaan het nameten !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-02 02:26

XOR

XOR schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 01:54:
Een tijd geleden vroeg ik hier advies. Inmiddels is de vloer geïsoleerd. Er waren twee bedrijven die de hoogte van de kruipruimte geen probleem vonden die het allebei met folie (Tonzon en PIF) deden. Het is uiteindelijk PIF 60 geworden (Rc 3,88, Rd 3,63). De vloer is aan de onderkant van een laag folie voorzien, de zijkanten van de kruipruimte zijn ook ingepakt en op de bodem is een zeil tegen optrekkend vocht aangebracht. Dat laatste was waarschijnlijk overbodig, want de kruipruimte was erg droog, maar het ligt erin.

Voordeel van deze methode ten opzichte van minerale wol of parels is dat de ensuite deuren nu ook niet meer tochten. De koven waar die in verdwijnen stonden in open verbinding met de kruipruimte, met tocht tot gevolg, maar die bevinden zich nu dus keurig binnen de isolatieschil.

Straks de muren nog en dan zijn we een stuk beter voorbereid op de winter.
Omdat de temperatuur inmiddels gedaald is een kleine update met de ervaringen met PIF.

Een paar maanden geleden is bij ons PIF 60 onder een balkenhouten vloer met planken aangebracht. De zijkanten van de kruipruimte zijn ingepakt. Het gaat om een kruipruimte waarbij de wind voor het isoleren door de vloer heen waaide.

Na het isoleren voel je, samen met de andere maatregelen, helemaal geen tocht meer. Het is erg behaaglijk, en dat is nog steeds met alleen de constructieve plankenvloer. Ik heb vandaag eens een rondje door het huis gedaan met een thermische camera om te zien hoe effectief de isolatie nu echt is. De thermische camera liet zien dat de temperatuur van de vloer ongeveer gelijk is aan die van de eveneens geïsoleerde spouwmuren, en niet heel ver onder de ingestelde ruimtetemperatuur ligt.

Ik vind het een prima resultaat, eigenlijk nog wel beter dan ik verwacht had. Ik ging erin met het idee dat het in ieder geval beter dan niets zou zijn, maar dit valt niet niets tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
XOR schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:54:
[...]

De thermische camera liet zien dat de temperatuur van de vloer ongeveer gelijk is aan die van de eveneens geïsoleerde spouwmuren, en niet heel ver onder de ingestelde ruimtetemperatuur ligt.
...
Mooi resultaat. Heb je misschien plaatjes van de before's en after's die genomen zijn met de thermische camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-02 02:26

XOR

goodfella schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:07:
Mooi resultaat. Heb je misschien plaatjes van de before's en after's die genomen zijn met de thermische camera?
Ik heb geen plaatjes van de oude situatie, ook omdat het spul geïsoleerd is toen het nog warm was. Als de verwarming niet aanstaat is alles min of meer dezelfde temperatuur en is er bar weinig te zien. Vorige winter heb ik er niet aan gedacht, toen had ik andere zorgen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
Sunz schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:03:
[...]

Ja heb een septische tank maar die zit naast de kruipkelder in onze oprit. Maar ik snap de link niet met water (en geen klein beetje) met de kruipruimte en een septische put? Is verleden jaar ofzo ook nog leeggepompt.

Het regent hier al weken quasi non-stop maar tuint vertoont geen plassen ofzo. Denk ook niet dat er kleigrond ofzo zit in onze streken.
Snap de verwarring. Als je bent aangesloten op het gemeentelijke riool en dat riool is gescheiden, dus een apart riool voor vuilwater en hemelwater, dan is het een optie om op het hemelwaterriool overtollig (grond)water te lozen. Als je een sceptic tank hebt is een dergelijke maatregel geen optie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Inmiddels begonnen met het isoleren van een houten vloer vanuit de kruipruimte.

Erg krap waardoor ik mijzelf constant over de grond moet slepen waarbij ik elke balk gebruik om mij voort te trekken :+ inmiddels 24 grote emmers met puin uit de eerste ruimte omhoog getrokken.

Voor isoleren tussen de balken heb ik 17,5cm aan isolatie nodig. Dus dacht goed te doen om 6cm plaat te combineren met 12cm dikke glaswolplaat. Er waren helaas geen platen van 18cm beschikbaar. Wel 22cm dikke platen maar ik was ik bang dat het te krap zou worden ivm geringe ruimte. Wel spijt van, dubbel werk, en die 6cm is een slappe deken wat zich slecht laat klemmen. De 12cm daarintegen gaat perfect.

Puin ruimen kostte een halve dag
Hele dag gedaan over 2/3 van +- 22m2 beplakken met glaswol platen

Als de ruimte van 22m2 klaar is heb ik nog twee kleinere ruimtes te gaan waarbij ik nog minder ruimte heb tot de balk. Een emmer kan er net onderdoor.

Jaren terug Bij mn ouders ook geïsoleerd en daar kon ik bijna hurkend door de kruipruimte heen. Waardoor de huidige situatie wel een tegenvaller is

Behoorlijke uitdaging dit maar het gaat/moet lukken }:O

[ Voor 7% gewijzigd door AOC op 22-11-2023 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• der_joachim
AOC schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:34:

Voor isoleren tussen de balken heb ik 17,5cm aan isolatie nodig.
Ik zie hier wel rollen van 18mm. Heb je daar wellicht wat aan?

• johanPo
Inmiddels begonnen met het isoleren van een houten vloer vanuit de kruipruimte.

Erg krap waardoor ik mijzelf constant over de grond moet slepen waarbij ik elke balk gebruik om mij voort te trekken :+ inmiddels 24 grote emmers met puin uit de eerste ruimte omhoog getrokken.

Voor isoleren tussen de balken heb ik 17,5cm aan isolatie nodig. Dus dacht goed te doen om 6cm plaat te combineren met 12cm dikke glaswolplaat. Er waren helaas geen platen van 18cm beschikbaar. Wel 22cm dikke platen maar ik was ik bang dat het te krap zou worden ivm geringe ruimte. Wel spijt van, dubbel werk, en die 6cm is een slappe deken wat zich slecht laat klemmen. De 12cm daarintegen gaat perfect.

Puin ruimen kostte een halve dag
Hele dag gedaan over 2/3 van +- 22m2 beplakken met glaswol platen

Als de ruimte van 22m2 klaar is heb ik nog twee kleinere ruimtes te gaan waarbij ik nog minder ruimte heb tot de balk. Een emmer kan er net onderdoor.

Jaren terug Bij mn ouders ook geïsoleerd en daar kon ik bijna hurkend door de kruipruimte heen. Waardoor de huidige situatie wel een tegenvaller is

Behoorlijke uitdaging dit maar het gaat/moet lukken }:O
Hoe bevestig je de platen? Mocht je een foto hebben van het tussenresultaat, zou het fijn zijn als je deze kan delen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goodfella
...
...
Deze heb ik onlangs gevonden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rddH3JYlb8Ugi6WWrBqfXrqlME=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RrRjUDAvLLGosMex7o0J4pjV.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
MailMan schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:47:
[...]

Thanks, maar als de vloer gewoon heel droog is, zou eventueel vocht dan ook niet gewoon mooi in de grond zakken? Of gaat het meer om de condensvorming?
Gaat niet zo zeer om hoe droog je vloer is, maar vooral om hoe droog je kruipruimte is. Als deze vochtig is krijg je verdamping, condensatie onderaan je vloer. Afhankelijk van het type isolatie hindert dit de isolerende werking. Maar nog belangrijker is dat deze vochtige lucht ook het binnenklimaat van je huis negatief beïnvloedt. Dat het water dus wel weer het zand in verdwijnt is dus te kort door de bocht

Is het zand in je kruipruimte nou het hele jaar kurkdroog hoef je natuurlijk helemaal niets met folie te doen. Als je in de winter plassen / vochtig zand hebt, is er winst te halen. Voor de investeringskosten hoef je het iig niet te laten, tis alleen een vervelend werkje..

• AOC
  • Niet online

AOC

johanPo schreef op donderdag 23 november 2023 @ 07:39:
[...]

Hoe bevestig je de platen? Mocht je een foto hebben van het tussenresultaat, zou het fijn zijn als je deze kan delen
Als ik tussen de balken 50cm ruimte heb, dan snij op de plaat zodanig breed dat het 52cm is.

De glaswol plaat is zodanig stug dat het blijft klemmen tussen de balken. Als alle platen erin zitten, dan span ik een dampopen folie over de balken.
Op rol bestaan ze inderdaad, maar in dit topic las ik dat dit minder stevig is en daardoor lastiger te plaatsen in de kruipruimte. Of dat echt zo is, heb ik geen ervaring mee, ben voor de zekerheid voor platen gegaan

[ Voor 37% gewijzigd door AOC op 23-11-2023 10:30 ]

• klick
Yoghurtbeker schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:34:
[...]

Nee kwam hier op dit forum terecht ivm hoge luchtvochtigheid in huis, wat waarschijnlijk uit de kruipruimte kwam. Sowieso maximale hoge luchtvochtigheid gemeten continu.
Nu sinds een week tonzon folie laten installeren.

De situatie lijkt al verbeterd te zijn bij mij. Maar ben nog even terughoudend, want we hebben nu ook ander weer enz.
mag ik vragen wat die tonzon folie kost om te laten installeren?

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-05 08:31
Op hun site staan prijzen. Google op tonzon en prijzen.

• Dodanh
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:04
Maarten60 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:42:
Op hun site staan prijzen. Google op tonzon en prijzen.
https://tonzon.nl/vloerisolatie/kosten-vloerisolatie/

Ik heb het ook laten doen en de prijzen kloppen aardig met wat op de website staat.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-05 10:57
klick schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:27:
[...]

Hangt af van de oppervlakte, folie leggen kan je zelf. De zakjes ophangen is wat intensiever. Hier offerte van 5k voor ruim 60m2 kussens en 40m2 folie, dus we gaan het stap voor stap zelf doen

Water-Escape

• klick
dank @Dodanh @Maarten60

zou tonzon helpen als mijn kruipruimte opencellig en dus vochtig pur heeft?
natuurlijk als de ventilatie goed is, maar dat is een ander punt wat ik wil onderzoeken (hoe?)

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-05 08:31
Ik heb alleen ervaring met het isoleren. Via Tonson ben ik doorgestuurd naar een lokale dealer die bodemfolie en folie heeft gemonteerd. Dat doen ze snel en vakkundig en ben nu resultaten aan het meten. (Vocht en temp)
Geen idee of ze ook aan consultancy doen.

• MailMan
johanPo schreef op donderdag 23 november 2023 @ 07:48:
[...]

Gaat niet zo zeer om hoe droog je vloer is, maar vooral om hoe droog je kruipruimte is. Als deze vochtig is krijg je verdamping, condensatie onderaan je vloer. Afhankelijk van het type isolatie hindert dit de isolerende werking. Maar nog belangrijker is dat deze vochtige lucht ook het binnenklimaat van je huis negatief beïnvloedt. Dat het water dus wel weer het zand in verdwijnt is dus te kort door de bocht

Is het zand in je kruipruimte nou het hele jaar kurkdroog hoef je natuurlijk helemaal niets met folie te doen. Als je in de winter plassen / vochtig zand hebt, is er winst te halen. Voor de investeringskosten hoef je het iig niet te laten, tis alleen een vervelend werkje..
Sorry voor de verwarring, ik bedoelde kruipruimte ipv vloer.

Voor zover ik het kan zien is die kurkdroog. Alleen dus wel van die putjes in het zand die lijken alsof er (ooit) druppels op zijn gevallen.

Vroeg me nog wel af of een droge kruipruimte niet alsnog (te) vochtige lucht gaat krijgen als deze ruimte ineens geïsoleerd wordt. Uiteraard weet ik dat ventilatie belangrijk is, maar ik heb geen idee of daar iets voor aanwezig is in de kruipruimte. 1cm opening per 1m2 vloer las ik.

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:04
johanPo schreef op donderdag 23 november 2023 @ 07:48:
[...]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre dit nog van toepassing is op relatief nieuwe woningen. Er hangen hier standaard druppels aan het piepschuim (Rc 3,5). Bodemfolie is zo gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 23:23
Kameelstok schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:20:
[...]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre dit nog van toepassing is op relatief nieuwe woningen. Er hangen hier standaard druppels aan het piepschuim (Rc 3,5). Bodemfolie is zo gelegd.
Doen!
De verdamping kan 20cm diep in het zand plaats vinden. Dan lijkt alles droog.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
Dodanh schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:44:
[...]

https://tonzon.nl/vloerisolatie/kosten-vloerisolatie/

Ik heb het ook laten doen en de prijzen kloppen aardig met wat op de website staat.
Klopt zijn volgens mij wel wat prijsafspraken over gemaakt.
40% materiaal kosten. 60% arbeidskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
klick schreef op donderdag 23 november 2023 @ 12:27:
[...]

57m2 was iets van 1400€.
Noppenfolie en tonzon folie
Prijs kan iets afwijken op basis van het aantal compartimenten enz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

MailMan schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:01:
[...]
Vroeg me nog wel af of een droge kruipruimte niet alsnog (te) vochtige lucht gaat krijgen als deze ruimte ineens geïsoleerd wordt. Uiteraard weet ik dat ventilatie belangrijk is, maar ik heb geen idee of daar iets voor aanwezig is in de kruipruimte. 1cm opening per 1m2 vloer las ik.
Ja, na het isoleren wordt de kruipruimte kouder dus bereik je eerder het dauwpunt. Daarom is een dampdichte folie op het zand eigenlijk gezien de kosten al, een nobrainer.
Verwacht je nog plassen in de kruipruimte dan is het advies bijna altijd, leg er bubbeltjes folie onder, zie dit topic en zoek op monteren als badkuip.

Ventilatie is altijd belangrijk ook na de folie, dus als het nodig is, gaten er bij (laten) maken, anders kan het muf worden of zelfs schimmels kunnen er komen als het toch nog te vochtig wordt. met de kans dat het in huis je dat gaat merken, ook dat moet in orde zijn. Dat hoort bij de voorwaarden.

[ Voor 2% gewijzigd door route99 op 24-11-2023 14:11 . Reden: order=orde ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goodfella
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wS08lV4kBjd0XR1N5KKeyoxTudg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTb0FfovC8uVg4K1C1eB4Pig.jpg?f=fotoalbum_large

Met het uitzicht op isoleren met glaswol heb ik wat bescherm materiaal ingeslagen (overal, bril, stofmasker),
Bovenstaande heb ik, op de gok, ad-hoc meegenomen van de Gamma. De bedoeling was om later bodemfolie te leggen maar dit lijkt me ook best handig en het waren de kosten niet (2x 11 euro). Ik weet dat regelmatig goedkope PE bouwfolie benoemt wordt, maar daarbij komen portokosten bij. Dus mijn vraag volstaat deze Dumil beschermfolie ook van 83 micron?

— edit —
Achterhaald dat het om 83 micron gaat

[ Voor 7% gewijzigd door goodfella op 24-11-2023 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
Yoghurtbeker schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:05:
[...]

57m2 was iets van 1400€.
Noppenfolie en tonzon folie
Prijs kan iets afwijken op basis van het aantal compartimenten enz.
dank je! ik ga even rekenen.. denk dat ik er niet aan ontkom als mn kruipruimte vochtig is nu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
klick schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:28:
[...]

dank je! ik ga even rekenen.. denk dat ik er niet aan ontkom als mn kruipruimte vochtig is nu..
Beetje handige Harry kan het ook wel zelf. (Ik ben dus geen handige Harry).

Vorige week maandag laten installeren. We merkten al direct dat er geen muffe lucht meer hing (winst nr 1.).
Ben nu weekje, morgen weer thuis, en bijna twee weken verder. Benieuwd of ik in de woonkamer slaapkamer en dakhuisje verschil merk in luchtvochtigheid.
Ik had vorige week wel het idee dat dit in de woonkamer al verbeterde. Maar is wel moeilijk te zeggen aangezien buiten temperatuur en luchtvochtigheid buiten ook van invloed is op je luchtvochtigheid in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

In de kruipruimte zie ik dat de muur aan de voor- en achterzijde van het huis (rijtjeshuis) best vochtig is. Over de gehele hoogte

Kan ik tegen deze muren gewoon dampdichte zijl spannen? Of dien je het altijd deels open te houden zodat het kan ademen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
MailMan schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:01:
[...]

Sorry voor de verwarring, ik bedoelde kruipruimte ipv vloer.

Voor zover ik het kan zien is die kurkdroog. Alleen dus wel van die putjes in het zand die lijken alsof er (ooit) druppels op zijn gevallen.

Gaat niet alleen om het ventilatieopperrvlak, maar vooral ook dat de ventilatie aan weerzijden van het pand is zodat je 'trek' krijgt.
Isoleren leidt niet tot vochtproblemen zolang warme lucht niet naar koude plekken kan stromen. Dus zolang je de vloer isoleert en de bovenkant van je vloer zelf dampdicht is, heb je geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Kameelstok schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:20:
[...]

Goeie vraag / discussiepunt. Ik zou zeggen in een ideale wereld niet. De druppels zijn natuurlijk een signaal dat de relatieve luchtvochtigheid nabij de 100% is. Als deze vochtige lucht je woning in kan komen kan je problemen krijgen. Denk hierbij aan langs de afvoerpijp van de beneden wc (vaak niet netjes afgepurt), leidingen van de keuken, de meterkastplaat waaronder geen isolatie zit, etc. Voorbeeld bij mij thuis zijn de prefab muren aan de voor- en achterzijde van de woning (kwam ik achter bij een verbouwing).

Zoals je zelf al zegt, folie is snel gelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:49
goodfella schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:08:
[Afbeelding]

Met het uitzicht op isoleren met glaswol heb ik wat bescherm materiaal ingeslagen (overal, bril, stofmasker),
Bovenstaande heb ik, op de gok, ad-hoc meegenomen van de Gamma. De bedoeling was om later bodemfolie te leggen maar dit lijkt me ook best handig en het waren de kosten niet (2x 11 euro). Ik weet dat regelmatig goedkope PE bouwfolie benoemt wordt, maar daarbij komen portokosten bij. Dus mijn vraag volstaat deze Dumil beschermfolie ook van 83 micron?

— edit —
Achterhaald dat het om 83 micron gaat
Meestal wordt T200 (200um, 0.20mm) gebruikt met als belangrijkste reden dat het niet scheurt als je er overheen kruipt. Dat is bijvoorbeeld ook de dikte van het plastic waarin je asbest 2x moet inpakken als je het inlevert.

T200 trek je ook niet zomaar een gat in. In afdekfolie om te verven vaak wel. Je kunt zelf dus proberen hoe sterk de folie is die je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@goodfella @Rukapul T200 is maar 50mu dik, das vaker voorbij gekomen, een verwarrende naam. Er zijn andere folies genoeg die wel dik genoeg zijn, zoek vanaf de datum vd deze link verder.
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 25-11-2023 05:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:49
route99 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 05:12:
@goodfella @Rukapul T200 is maar 50mu dik, das vaker voorbij gekomen, een verwarrende naam. Er zijn andere folies genoeg die wel dik genoeg zijn, zoek vanaf de datum vd deze link verder.
Gezien de hordes die succesvol met T200 de bodem hebben bedekt is iets anders niet nodig.

Als die folie die vraagsteller voorstelt gelijk of beter is dan voldoet dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
Yoghurtbeker schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:39:
[...]

Ja sowieso 60-70% in de woonkamer. In de keuken vaak 78%.
Op de eerste verdieping vaak 65-70%.
Dakhuisje 80%+ (hoop echt dat dit eens gaat dalen naar 60%)
Net thuis na een week vakantie. Hebben thermostaat iets lager gezet.

Ma 13 Nov folie laten plaatsen
Nu (25 nov, week niet in huis geweest):
temp in de kamer 18,5 met 45% luchtvochtigheid
Slaapkamer 13 graden met 63%
Gang (began grond dichtbij meterkast) 16,8 met 61%
Keukenblad 16,8 en 63%
Keukenkast 17,4 met 58%

Straks nog even dakhuisje checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Rukapul schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 07:52:
[...]Gezien de hordes die succesvol met T200 de bodem hebben bedekt is iets anders niet nodig.
Als die folie die vraagsteller voorstelt gelijk of beter is dan voldoet dat ook.
Ik ga toch liever in zee met echte 200 mu folie, want zeker in situaties waar veel gekropen kan/gaat worden is dit type heel veel sterker.
De prijs van T200 folie is wel sterk, maar velen leggen toch wel graag een fysisch veel stevigere folie. Doe je al het werk en alleen om wat goedkoper uit te zijn T200 ipv een stevige folie? Als de folie door kruipwerk stuk gaat dan zou ik er spijt van hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 25-11-2023 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:17

dof

@johanPo zou jij hier iets over durven te zeggen?

Vannacht omstreeks 01:30 lijkt er ineens weer een sloot grondwater onder (en helaas ook wat boven) m'n folie in de kruipruimte te zijn beland.

Ontdekt omdat ik daar heel recent aan het klussen was en nog een stekkerdoos op de grond had liggen (stom stom..., want ik heb bijna alles aan het plafond hangen). En die is net in geultje onder water beland en dus de aardlek in de meterkast aansloeg (net op de groep waar ik alle netwerk en computerspullen op had zitten :( ).

Anyway, dit is de eerste keer sinds medio jan '23 (tot ong. april) dat ik daar weer water constateerde.

Net even gekeken of ik kan zien of gemeente misschien iets heeft gedaan met grondwater management.

Er zijn een hoop grondwater meetpunten in m'n gemeente , maar helaas maar 1 met actuele gegevens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEfHAoAwUieKdEKGRy7DjhPvPXA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z5AKtthu4EQqi6YR1tks6BVL.png?f=fotoalbum_large

Daar is wel te zien dat het grondwater laatste dagen omhoog is gekomen, zie grafiek boven.

Om het nog wat preciezer proberen te bepalen:
- dit meetpunt zit op 5.27 m NAP (relatief hoog want einde van de Hondsrug)
- het grondwater is (op 25 nov. gemeten) daar gestegen naar 4.149 NAP
- ons huis zit volgens een andere topografische kaart op 4 m NAP (huis is ong 1 km zuidelijk van meetpunt)

Zou dit grondwater peil (> 4mtr) een kritische grens kunnen zijn voor grondwaterstand van ons huis?

Of is dit te grof en te ver weg van ons huis om er iets zinnigs over te zeggen?

Het interessante is dat het grondwaterprobleem wat zich eind jan. zich voordeed, ook op de opgaande flank van grondwaterstijging lijkt te zitten (in dit plaatje althans).

EDIT: Enige twijfel bij mij is dat glasvezel gravers vrijdag in de tuin en op het erf bezig zijn geweest....

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

route99 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:05:
[...]
Ik ga toch liever in zee met echte 200 mu folie, want zeker in situaties waar veel gekropen kan/gaat worden is dit type heel veel sterker.
Naast de sterke is ook de dampdoorlatendheid een verschil begreep ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

AOC schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:28:
[...]Naast de sterke is ook de dampdoorlatendheid een verschil begreep ik?
Klopt maar als een spotgoedkope, maar niet stevige T200 folie, dikte ~50 µm, al afdoende werkt en die mensen zijn tevreden en komen blijkbaar nooit meer in kruipruimte of nemen het voorlief dat ze nog een keer zo'n kleiner bedrag betalen, als met kruipen het wel stuk gaat, wie ben ik dan om dat tegen te gaan. dat is hun keuze.

In algemene zin is de voorlichting in dit topic dat een hogere SD (oa Tonzon. Folion, etc vaak sd >>75 meter) icm dat ze veel steviger zijn ivm dikte in de range van 175-240 µm om er veel vaker over heen te kruipen mits het zand schoon gemaakt is van scherp gesteente en goed tegen de wand op te zetten/vast maken is met hulp van bijv wat latwerk/pluggen oid, een soort van meest neutrale advies waar de vragensteller de minste kans heeft op problemen. En waarbij de kosten t.o.v. de verdere isolatiekosten nog steeds laag, dus een no-brainer is/kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

route99 schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:56:
[...]
Klopt maar als een spotgoedkope, maar niet stevige T200 folie, dikte ~50 µm, al afdoende werkt
Mja, bij mn ouders had ik t200 gebruikt. Enkele steentjes over het hoofd gezien en er zit zo een gat in inderdaad. Daarnaast duurde het bijna 2 jaar voordat ik geen vocht meer zag op het aluminium van de pir isolatie. Dit met 8 ventilatiekokers, welke goed doorwaaien, op 80m2 betonnen vloer wat meen ik genoeg moet zijn.

Inmiddels is er ivm een verbouwing al meerdere keren wat bouwvolk door de kruipruimte gekropen. Nu durf ik niet meer naar het zijl te kijken :+

Maar of het langzame drogen aan het zijl ligt of aan de ventilatiekokers is natuurlijk de vraag.

Voor bij een vriend nu gekozen voor folion folie. Betonnen vloer en onmogelijk om elk klein steentje weg te krijgen. Ben benieuwd hoe dit gaat iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@AOC Dank voor jouw ervaring. Mensen hebben hier echt een keuze, een 1x goed doe of dit. Verder ga ik er niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
dof schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:25:
@johanPo zou jij hier iets over durven te zeggen?

Vannacht omstreeks 01:30 lijkt er ineens weer een sloot grondwater onder (en helaas ook wat boven) m'n folie in de kruipruimte te zijn beland.

Ontdekt omdat ik daar heel recent aan het klussen was en nog een stekkerdoos op de grond had liggen (stom stom..., want ik heb bijna alles aan het plafond hangen). En die is net in geultje onder water beland en dus de aardlek in de meterkast aansloeg (net op de groep waar ik alle netwerk en computerspullen op had zitten :( ).

Anyway, dit is de eerste keer sinds medio jan '23 (tot ong. april) dat ik daar weer water constateerde.

Net even gekeken of ik kan zien of gemeente misschien iets heeft gedaan met grondwater management.

Er zijn een hoop grondwater meetpunten in m'n gemeente , maar helaas maar 1 met actuele gegevens.

[Afbeelding]

Daar is wel te zien dat het grondwater laatste dagen omhoog is gekomen, zie grafiek boven.

Om het nog wat preciezer proberen te bepalen:
- dit meetpunt zit op 5.27 m NAP (relatief hoog want einde van de Hondsrug)
- het grondwater is (op 25 nov. gemeten) daar gestegen naar 4.149 NAP
- ons huis zit volgens een andere topografische kaart op 4 m NAP (huis is ong 1 km zuidelijk van meetpunt)

Zou dit grondwater peil (> 4mtr) een kritische grens kunnen zijn voor grondwaterstand van ons huis?

Of is dit te grof en te ver weg van ons huis om er iets zinnigs over te zeggen?

Het interessante is dat het grondwaterprobleem wat zich eind jan. zich voordeed, ook op de opgaande flank van grondwaterstijging lijkt te zitten (in dit plaatje althans).

EDIT: Enige twijfel bij mij is dat glasvezel gravers vrijdag in de tuin en op het erf bezig zijn geweest....
Kan wel kloppen dat de meeste meetpunten niet meer actueel zijn. Meen me te herinneren dat grondwatermeetnet van gem Groningen opnieuw aanbesteed en daarom mogelijk bij een andere partij terecht gekomen. Grondwaterproblemen komen in de stad voornamelijk voor ten noorden van het centrum, maar met de extreme hoeveelheid regen die de afgelopen tijd is het niet gek te bedenken dat meer gebieden problemen kennen. Overigens geen toeval dat je eind jan 2023 noemt. Toen heeft het weken lang ook veel geregend, lage intensiteit met grote volumes, door het hele land heen veel grondwaterproblemen.

Is je huis gebouwd na 1992? Dan hoef je van de gemeente geen hulp te gaan verwachten, aangezien vanaf dat jaar huizen grondwaterproblematiek vrij gebouwd zouden moeten zijn (hoewel dat tegen valt in de praktijk)

Het meetpunt is eigenlijk net wat te ver weg (in stedelijk gebied) om iets zinnigs te zeggen over jouw situatie. Je geeft het zelf al aan, je zit ruim een meter lager net naast de Hondrug. Glasvezelgravers zitten snel ook al een half metertje diep te graven, zag je dat daar water in de ontgraving stond? Als je met een palenboor oid in je tuin een 60 a 70 cm diep gat kan maken en dan kijkt hoe diep je rolmaat erin moet voor deze nat terug komt weet je wat meer. Als ik het plaatje van de grondwatermeting iets extrapoleer is het niet ondenkbaar dat momenteel 40 a 50 cm onder maaiveld al grondwater zit. Dan kan ook water via de funderingsmuur naar binnen lekken en zo boven op je folie terecht komen.

Mogelijk goed nieuws is dat op veel plekken daar in de regio vaak een lokale veen- of kleilaag zit die vrij slecht doordringbaar is, met daaronder een beter doorlatende laag waar je mogelijk wel wat water in kwijt kan. Ik ken helaas jouw wijk te slecht om daar iets specfieks over te kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
Yoghurtbeker schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:40:
[...]

Net thuis na een week vakantie. Hebben thermostaat iets lager gezet.

Ma 13 Nov folie laten plaatsen
Nu (25 nov, week niet in huis geweest):
temp in de kamer 18,5 met 45% luchtvochtigheid
Slaapkamer 13 graden met 63%
Gang (began grond dichtbij meterkast) 16,8 met 61%
Keukenblad 16,8 en 63%
Keukenkast 17,4 met 58%

Straks nog even dakhuisje checken
wauw wat een verschil!
en zo snel al…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

johanPo schreef op maandag 27 november 2023 @ 07:02:
[...]

Kan wel kloppen dat de meeste meetpunten niet meer actueel zijn. Meen me te herinneren dat grondwatermeetnet van gem Groningen opnieuw aanbesteed en daarom mogelijk bij een andere partij terecht gekomen. Grondwaterproblemen komen in de stad voornamelijk voor ten noorden van het centrum, maar met de extreme hoeveelheid regen die de afgelopen tijd is het niet gek te bedenken dat meer gebieden problemen kennen.
Dank voor je reactie, heel informatief.

Ok, dus die grijze meetpunten zijn wellicht niet meer in gebruik? Ik zal eens informeren bij de gemeente of er ergens nieuwe grondwaterstand gegevens te vinden zijn. Eén meetpunt (Kempkensberg) is wel wat weinig.

Ja, veel regen geweest, zoals overal elders, en het noorden van de stad is natuurlijk lager.
Overigens geen toeval dat je eind jan 2023 noemt. Toen heeft het weken lang ook veel geregend, lage intensiteit met grote volumes, door het hele land heen veel grondwaterproblemen.
Ja, dat begreep ik in januari ook, dat m'n kruipruimte water (onder folie) correleerde met grondwaterstand.
'k Had eerst nog een verdenking tegen hemelwater (lek), maar dat bleek totaal niet te correleren in de maanden daarna (tussen april en afgelopen week geen water problemen gehad).

Ik neem aan dat het bij anderen in het land nu ook wel meer last moet geven.
Is je huis gebouwd na 1992? Dan hoef je van de gemeente geen hulp te gaan verwachten, aangezien vanaf dat jaar huizen grondwaterproblematiek vrij gebouwd zouden moeten zijn (hoewel dat tegen valt in de praktijk)
Ah duidelijk. Nee, ons huis is gebouwd in 1986, dus iets er voor.
Het meetpunt is eigenlijk net wat te ver weg (in stedelijk gebied) om iets zinnigs te zeggen over jouw situatie. Je geeft het zelf al aan, je zit ruim een meter lager net naast de Hondrug. Glasvezelgravers zitten snel ook al een half metertje diep te graven, zag je dat daar water in de ontgraving stond?
Nee, niet echt meegekeken, maar volgens mij hadden die (glasvezel gravers) geen last van water. Ze klaagden wel over natte omstandigheden en ik vermoed dat ze hun werk tijdelijk gaan stoppen. 't Is allemaal erg modderig nu.

Nou ligt de BG vloer van ons huis (volgens oude afschot tekening) zo'n 1/2 tot 3/4 mtr boven straatniveau, maar de kruipruimte is behoorlijk hoog (van bodem tot beton plafond) zo'n 120 cm. Dus al met al is de kruipruimte bodem op straatniveau.
Als je met een palenboor oid in je tuin een 60 a 70 cm diep gat kan maken en dan kijkt hoe diep je rolmaat erin moet voor deze nat terug komt weet je wat meer. Als ik het plaatje van de grondwatermeting iets extrapoleer is het niet ondenkbaar dat momenteel 40 a 50 cm onder maaiveld al grondwater zit. Dan kan ook water via de funderingsmuur naar binnen lekken en zo boven op je folie terecht komen.
Ik was zo'n gat al een tijdje van plan (naar aanleiding van eerdere tip van jou) maar 't was er nog niet van gekomen.

Als ik de grondwaterstand een beetje permanent wil bewaken, kan ik dan met palenboor b.v. een meter diep boren, daar een ~10 cm PVC buis in duwen, aanstampen, met klein laagje grind vullen, en dan een kapje erop doen om het tegen inregenen te beschermen? Dan is het af en toe te controleren dunkt me.
Mogelijk goed nieuws is dat op veel plekken daar in de regio vaak een lokale veen- of kleilaag zit die vrij slecht doordringbaar is, met daaronder een beter doorlatende laag waar je mogelijk wel wat water in kwijt kan. Ik ken helaas jouw wijk te slecht om daar iets specfieks over te kunnen zeggen.
Ja, dat zou bij ons ook wel eens zo kunnen zijn. De bodem van onze kruipruimte is erg hard (wel grond, maar geen modder of zand) en er zitten hier en daar scherpe steentjes in, die zo vast zitten dat ik ze zelfs niet met hamer kon wegslaan. Dat zijn dus plekken waar ik de dikke PE folie (0,2 mm) soms moet repareren omdat er gaatjes ontstaan (door kruipen en schuiven met materiaal).

Hoewel het water onder folie in kruipruimte erg vervelend is (ik ben daar af en toe bezig met CV buizen en elektra), is het wel acceptabel om te wachten tot het in de kruipruimte weer droger is. Ik durf b.v. eigenlijk geen gat in het leem (in de kruipruimte) te graven, want het is natuurlijk niet ondenkbaar dat ik daarmee juist water toelaat. Drainage zou ook kunnen maar dan moet het ook ergens naar toe kunnen.

Dank voor je informatie! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Nadat ik T200 folie had gekocht begon ik te twijfelen over de kwaliteit voor mijn situatie dit i.v.m. verhalen van de 200micron folies in dit topic 8) . HIerop heb ik een PE 0.2mm / 200micron folie gekocht die hier ook eerder in het topic benoemd is.

Deze rol folie heb ik zojuist mogen ontvangen, PE folie 0,2mm/200micron van 2*50meter, echter, als ik met een prof. micrometer de randen van deze folie nameet dan zit ik telkens op waardes van tussen de 0.15mm tot 0.18mm.

Heeft iemand al eens de ontvangen folie nagemeten met een micrometer en welke waardes zijn hieruit gekomen?

Want momenteel ben ik even in de war want ik heb ook een T200 folie onlangs besteld (ook 2*50 meter) en daar vind ik dus precies dezelfde waardes qua dikte.

Dus ik dacht, misschien zit er wel verschil in gewicht, althans, dat zou ik wel verwachten met T200 tolerantie folie ten opzichte van folie waarbij ze 200micron beloven. Maar wanneer ik de T200 op de weegschaal (huis/tuin/keuken, zal niet precies zijn) zet meet ik 17,6kg. Vervolgens de PE 0.2mm/200micron variant en meet ik ook precies 17,6kg.

Wanneer ik bij beide folies trek en/of mijn nagel erin duw, dan ervaar ik precies dezelfde eigenschappen.

Nu dus de vraag, is de PE 0,2mm/200micron folie wel de juiste kwaliteit? Want ik zou verwachten dat ik minimaal 0.2mm zou moeten meten over de verschillende lengtes. Of is de T200 folie stiekem een PE folie van 0.2mm/200micron?

[ Voor 13% gewijzigd door AOC op 27-11-2023 21:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

AOC schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:43:
Nadat ik T200 folie had gekocht begon ik te twijfelen over de kwaliteit voor mijn situatie dit i.v.m. verhalen van de 200micron folies in dit topic 8) . HIerop heb ik een PE 0.2mm / 200micron folie gekocht die hier ook eerder in het topic benoemd is.

Deze rol folie heb ik zojuist mogen ontvangen, PE folie 0,2mm/200micron van 2*50meter, echter, als ik met een prof. micrometer de randen van deze folie nameet dan zit ik telkens op waardes van tussen de 0.15mm tot 0.18mm.

Heeft iemand al eens de ontvangen folie nagemeten met een micrometer en welke waardes zijn hieruit gekomen?

Want momenteel ben ik even in de war want ik heb ook een T200 folie onlangs besteld (ook 2*50 meter) en daar vind ik dus precies dezelfde waardes qua dikte.

Dus ik dacht, misschien zit er wel verschil in gewicht, althans, dat zou ik wel verwachten met T200 tolerantie folie ten opzichte van folie waarbij ze 200micron beloven. Maar wanneer ik de T200 op de weegschaal (huis/tuin/keuken, zal niet precies zijn) zet meet ik 17,6kg. Vervolgens de PE 0.2mm/200micron variant en meet ik ook precies 17,6kg.

Wanneer ik bij beide folies trek en/of mijn nagel erin duw, dan ervaar ik precies dezelfde eigenschappen.

Nu dus de vraag, is de PE 0,2mm/200micron folie wel de juiste kwaliteit? Want ik zou verwachten dat ik minimaal 0.2mm zou moeten meten over de verschillende lengtes. Of is de T200 folie stiekem een PE folie van 0.2mm/200micron?
Ja, ik heb jaar geleden PE folie besteld en firma gaf aan dat het 0,3 mm was. met micrometer was het 0,2mm , maar nog steeds stevig en dik.

't is dit spul
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSF3L0fSiu4ocExEytKryrQgP7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lr5TC4ptMuHK1GBj7pV0w4Qo.png?f=fotoalbum_large

Momenteel dus met laag (grond) water eronder helaas ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

dof schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:14:
[...]Ja, ik heb jaar geleden PE folie besteld en firma gaf aan dat het 0,3 mm was. met micrometer was het 0,2mm , maar nog steeds stevig en dik.
Ik heb die folion 0,2mm 6mx25m. De rol is loeizwaar. Zal nog eens kijken of ik ergens het gewicht nog van afleiden.
Maar ook bij mij stevig en dik. Een folie van rond de 50-60mu voelt en weegt echt niet zo.

@AOC Lijkt het er dan op dat je dus 2x de dikke folie hebt?
Dan zou jouw 1e leverancier dus de naam T200 gebruiken waar in mijn perceptie die meestal gebruikt wordt voor het dunne type, exact je bij over de folie bij jouw ouders beschreef?
Mja, bij mn ouders had ik t200 gebruikt. Enkele steentjes over het hoofd gezien en er zit zo een gat in inderdaad.
Met mijn folie ervaar ik dat niet zo.

T200 folie van 0,06mm
T200 van 500mu dus 0,5mm!
Edit: Als ik een andere browser neem is de 500 mu ineens 50 mu....???
T200 met dikte 50 µm https://www.sleiderink.nl...3&quantity=1&gad_source=1
En er is daar een dikke T200:
T200 met dikte 200µm https://www.sleiderink.nl/pe-folie-t200-regeneraat-extra-dik

Dus een dikke en dunne T200..... tja....
Fijn die T200 benaming...erg verwarrend. Ik werk altijd o.b.v. het liefste met specs op internet en nog mooier met een pdf erbij waar meer ik kan staan.

[ Voor 34% gewijzigd door route99 op 27-11-2023 22:47 . Reden: Correcties ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

route99 schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:24:
[...]
Ik heb die folion 0,2mm 6mx25m. De rol is loeizwaar. Zal nog eens kijken of ik ergens het gewicht nog van afleiden.
Maar ook bij mij stevig en dik. Een folie van rond de 50-60mu voelt en weegt echt niet zo.

@AOC Lijkt het er dan op dat je dus 2x de dikke folie hebt?
Dan zou jouw 1e leverancier dus de naam T200 gebruiken waar in mijn perceptie die meestal gebruikt wordt voor het dunne type, exact je bij over de folie bij jouw ouders beschreef?

[...]
Met mijn folie ervaar ik dat niet zo.

T200 folie van 0,06mm
T200 van 500mu dus 0,5mm!

Fijn die T200 benaming...erg verwarrend. Ik werk altijd o.b.v. het liefste met specs op internet en nog mooier met een pdf erbij waar meer ik kan staan.
Die 500mu versie van T200 was ik eerder nog niet tegen gekomen, het was vaker 50-60mu.
Bij m'n ouders inderdaad T200, maar dat was op kleigrond in de kruipruimte. Dus enkele kleine verdwaalde steentjes prikte al snel een gat doorheen. Met die ervaring alsnog twee weken terug T200 folie besteld voor bij een vriend in de kruipruimte, echter die heeft een betonnen ondergrond en al dat gruis/steentjes is onmogelijk weg te krijgen. Dus toch maar voor de 200micron gegaan.

Heb zojuist ook even de webshop waar afgelopen week de T200 besteld goed doorgenomen. Zij hebben mij gewoon 200micron toegestuurd ipv T200. Ze bieden namelijk ook 200micron aan en daarbij geven ze een gewicht op van +-17kg. De T200 folie die zij aanbieden, en welke ik besteld had, zou +- 6kg moeten wegen.

Dus ik zit nu met 2 rollen van 100m2 200 micronfolie a 17kg :+ mocht iemand nog geintresseerd zijn in 0.2mm/200micron folie voor 100m2, dm :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

AOC schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:51:
[...].......Dus toch maar voor de 200micron gegaan.
(y)
Heb zojuist ook even de webshop waar afgelopen week de T200 besteld goed doorgenomen. Zij hebben mij gewoon 200micron toegestuurd ipv T200. Ze bieden namelijk ook 200micron aan en daarbij geven ze een gewicht op van +-17kg. De T200 folie die zij aanbieden zou +- 6kg moeten wegen.
Zij geven iig duidelijk het verschil aan, via Google naar T200 zoeken is imho niet aan te raden.... je kunt een 50-60mu type krijgen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
In woonkamer nu 20,4 met 40% luchtvochtigheid. Dit was zonder het plaatsen van de tonzon folie niet mogelijk geweest. Ik sta er nog steeds van te kijken!

Helaas is de luchtvochtigheid in het dakhuisje nog wel te hoog (83% bij 10 graden, beslagen ruiten aan binnenkant).

Buiten is het nu ook behoorlijk koud (en droog?)
Nu ff airco vol laten blazen. Hopelijk versnelt dit het droog proces

[ Voor 18% gewijzigd door Yoghurtbeker op 28-11-2023 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:52

Sponge

Serious Game Developer

Korte vraag uit nieuwsgierigheid: Wat is bij jullie nu de kruipruimte temperatuur ongeveer?

Hier zit het ongeveer tegen 15.4 ºC aan. Een graad lager dan vorige week. (Luchtvochtigheid ca. 70%)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-05 10:57
Zonder aanpassingen nog. 98% en 14,5 graad.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin94
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:18
Bij mij 12.7 graden Celsius met 53% luchtvochtigheid. Met folie op de bodem (goedkope T-200 PE bouwfolie) en 12cm PIR isolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
Sponge schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:02:

Hier zit het ongeveer tegen 15.4 ºC aan. Een graad lager dan vorige week. (Luchtvochtigheid ca. 70%)
Heb er geen meter staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-05 18:54
Ik heb een vraagje. Ik heb mijn vloer laten na-isoleren en daar hebben ze PIF (3-laags) voor gebruikt. Omdat de kruipruimte van de gang en de woonkamer gescheiden zijn moesten ze een doorgang graven die ze weer dicht hebben gemaakt na afloop. Omdat de kruipruimte onder de woonkamer dus is afgesloten gaven ze aan dat er koekoekroosters geplaatst moesten worden voor de ventilatie.

Vandaag zijn er twee andere monteurs gekomen om dat uit te voeren. Deze jongens waren niet echt positief over het werk dat hun voorgangers hadden geleverd en gaven ook aan dat het materiaal onder de woonkamer op de vloer van de kruipruimte ligt, ipv dat het tegen de vloer is bevestigd zoals dat in de gang is gedaan (en volgens mij hoort). Daardoor voeren de aangelegde ventilatieroosters nu (koude) lucht aan tussen de isolatie en mijn vloer.

Nou heb ik weinig kennis van de materie, maar volgens mij heeft de isolatie dan weinig effect. Heb ik daar gelijk in, of zie ik dat verkeerd?

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:52

Sponge

Serious Game Developer

Ik ben geen PIF expert, maar volgens mij is het hele concept dat je stilstaande lucht creeert, want dat is eigenlijk je isolatie (op wellicht wat aluminium na wat het eea. reflecteerd). Daar wordt dan ook altijd redelijk op gehamerd in dit topic, dat je volgens mij redelijk "luchtdichte" zones maakt met de PIF.

Zoals je het nu beschrijft lijkt het zegmaar op een handschoen om je handen - maar dat je tussen je hand en de handschoen (de isolatie) koude(re) lucht zit te blazen, welke dus ook niet zal "opwarmen" door stilstand. Dit zal dus niet echt bevorderlijk zijn voor de temperatuur van je hand ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
MailMan schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:20:
Ik zit in discussie met mijn aannemer over het gebruik van PIR of mineraalwol voor isoleren van een houten vloer vanuit de kruipruimte.

Mijn aannemer zegt: PIR, beste isolatie, kruipruimte staat niet onder water. Volgens hem zou mineraalwol kunnen gaan hangen als deze toch vochtig wordt. Maar ik lees op internet dat het geen water opneemt.
Ik zeg: Mineraalwol, want dat staat overal op internet voor mijn type woning. Terwijl PIR alleen voor betonnen vloeren wordt geadviseerd.

Situatie
Het is een jaren 20/30 woning op zandgrond (Utrechtse Heuvelrug) en ik zie niet echt vocht in de kruipruimte. Wel wat systematische kuiltjes in het zand alsof daar druppels op zijn gevallen, maar misschien dat het ook van wat anders kan komen (trilling nabije weg?).
Houten balken hebben nu vochtigheidsgraad van ±14-16%.

Vloer
De huidige houten boven en ondervloer gaan eruit, en er komen vloerplaten (21mm underlayment) op met daarboven weer de oude houten vloer.

Wat is nu wijsheid? Kan PIR gewoon in mijn situatie, of moet ik mij dan zorgen maken dat er onverhoopt toch vocht vast komt tussen de balken/vloer dat er niet uit kan? Of kunnen de balken toch hun vocht kwijt omdat daar boven alleen maar hout zit?
Vanochtend "de man van de isolatie" gesproken die bij hoog en laag beweerde dat we niet voor glas/steen-wol moeten gaan. Vocht zal volgens hem naar verloop van tijd een weg in de glaswol vinden (door lekkage, optrekkend vocht, of haarscheurtjes. Dan komt het in de glaswol te zitten, waar het moeilijk kan verdampen als het daar eenmaal echt in zit en het glaswol doorweekt is geraakt. Dat zou dan tot schimmel en slechtere isolatie gaan leiden.

Beetje het idee dat een wollen trui een klein beetje water van zich af laat rollen, maar als het doorweekt is als een spons werkt.

Hij adviseerde dus PIR platen waarbij de naden met PUR en tape afgedicht zouden worden zodat je echt een afgesloten stuk isolatie hebt dat zelf niet vochtig wordt. Evt vocht dat tussen de balken komt kan nog wel verdampen/weg omdat hout zelf ademt.

Blijf het een lastig verhaal vinden. En misschien kan beide in mijn situatie gewoon omdat onze kruipruimte in principe het hele jaar door droog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:46
MailMan schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:54:
[...]

Hij adviseerde dus PIR platen waarbij de naden met PUR en tape afgedicht zouden worden zodat je echt een afgesloten stuk isolatie hebt dat zelf niet vochtig wordt. Evt vocht dat tussen de balken komt kan nog wel verdampen/weg omdat hout zelf ademt.
Bij het toepassen van PIR het verhaal van de aannemer iets aangepast:
Vocht zal volgens hem naar verloop van tijd een weg naar binnen vinden (door lekkage of haarscheurtjes. Dan komt het in de houtenvloer te zitten, waar het niet meer kan verdampen als het daar eenmaal echt in zit en het houtenbalken doorweekt raken. Dat zou dan tot schimmel, rotten en slechtere isolatie gaan leiden.

M.a.w. zowel glaswol als houtvloer moet ademen, want je wilt langdurige opsluiting van water voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Joove schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:35:
[...]

Bij het toepassen van PIR het verhaal van de aannemer iets aangepast:
Vocht zal volgens hem naar verloop van tijd een weg naar binnen vinden (door lekkage of haarscheurtjes. Dan komt het in de houtenvloer te zitten, waar het niet meer kan verdampen als het daar eenmaal echt in zit en het houtenbalken doorweekt raken. Dat zou dan tot schimmel, rotten en slechtere isolatie gaan leiden.

M.a.w. zowel glaswol als houtvloer moet ademen, want je wilt langdurige opsluiting van water voorkomen.
Als ik de isolatieman goed begrijp verdampt het makkelijker uit nat hout dan nat glas/steen-wol.

De houtvloer is niet van boven dampdicht afgedekt, dus ik denk dat het hout nog wel kan ademen. Maar dat zijn punt is dat nat wol vocht moeilijk kan laten verdampen en juist opsluit.

Updatetje:

Iemand gesproken van Isolatienoord die zei dat PIR prima kon als het goed afsluit/dampdicht is. Dan komt er geen vocht tussen de PIR en de houten vloer. Het dauwpunt zit aan de koude/kruipruimte kant van de PIR, waardoor bij voldoende ventilatie er geen vochtproblemen zouden moeten ontstaan.

Klinkt dus alsof beide oplossingen prima zouden kunnen en dat de Isolatieman liever PIR verkoopt dan Steenwol :P

[ Voor 19% gewijzigd door MailMan op 28-11-2023 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joove
MailMan schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:43:
[...]

Als ik hem goed begrijp verdampt het makkelijker uit nat hout dan nat glas/steen-wol.

De houtvloer is niet van boven dampdicht afgedekt, dus ik denk dat het hout nog wel kan ademen. Maar dat zijn punt is dat nat wol vocht moeilijk kan laten verdampen en juist opsluit.
Dan heb je hem niet goed begrepen, ik wil aangeven dat de aannemer onzin praat, door zijn woorden aan te passen op de door hem geadviseerde PIR oplossing.

Of er nu hout of glaswol ligt, beiden vinden te veel vocht niet leuk dus dat moet je oplossen/voorkomen. Is je vloer voldoende dampopen (je denk het, maar je weet het niet) om in het geval dat er (veel) vocht in de vloer komt deze te laten verdampen als er onder het hout PIR zit? Als dat niet zo is dan schimmelt en rot je balk ook gewoon weg.

Als je glaswol toepast dan doe je daar een folie tegenaan die zorgt dat het water er niet in kan vanaf de kruipruimte (voorkomen) en dat het kan ademen, mogelijk een variabel folie (oplossen van lekkage problemen). Mocht er toch een probleem zijn dan kan je het glaswol en folie denk ik makkelijker herstellen dan met PIR.

Bovenstaande is op basis wat ik hier in het topic, en ook in het topic isoleren van daken, heb gelezen. Dit is zeker niet compleet, ik heb ook geen houtenvloer. Dus zoek in de topic naar wat anderen met een houtenvloer hebben gedaan en wat daar het advies was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joove
Inderdaad, het lijkt er op dat de isolatieman graag PIR verkoopt, waarschijnlijk is zijn marge dan gewoon hoger. Het is makkelijker en sneller werken dan glaswol.

Maar het gaat er niet om wat het beste voor de verkoper is, maar voor jou en jouw vloer!

[ Voor 22% gewijzigd door Joove op 28-11-2023 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
ik woon in het noorden van het land, heb vochtproblemen in huis..
bij welk bedrijf kan ik een onafhankelijk onderzoek voor een eerlijke prijs laten doen naar de oorzaak? waarschijnlijk heeft een pro die zo gevonden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 00:07
Ik heb vandaag gestofzuigd in de kruipruimte :+

Had eerder wat oude leidingen verwijderd dus her en wat gruis naar beneden gevallen. Ga nu aan de slag met reparaties/aanpassingen aan riolering dus eerst maar even opgeruimd. Voelt een beetje vreemd om te stofzuigen in de kruipruimte maar leek me toch de makkelijkste manier :P

Echt niet te onderschatten hoeveel verschil dat bodemfolie maakt. Eerst een vochtige vieze ruimte waar je volledig smerig uit kwam. Nu kan ik probleemloos met elektrisch gereedschap werken en gaat zelfs de Bluetooth speaker mee naar beneden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nst8dj59iSEHb3Cr0dsjmW-Ra8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HBmOvxEtK2UHGd95KH4qc6DZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gu2JUfFTN_xJLiJK9zxZYOuZVg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UVu7IX7mOWl95iWtquwGZ7OD.jpg?f=fotoalbum_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

assje schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:40:
Ik heb vandaag gestofzuigd in de kruipruimte :+

Had eerder wat oude leidingen verwijderd dus her en wat gruis naar beneden gevallen. Ga nu aan de slag met reparaties/aanpassingen aan riolering dus eerst maar even opgeruimd. Voelt een beetje vreemd om te stofzuigen in de kruipruimte maar leek me toch de makkelijkste manier :P

Echt niet te onderschatten hoeveel verschil dat bodemfolie maakt. Eerst een vochtige vieze ruimte waar je volledig smerig uit kwam. Nu kan ik probleemloos met elektrisch gereedschap werken en gaat zelfs de Bluetooth speaker mee naar beneden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Precies, hier net zo. 'k Heb nu vaste verlichting aan plafond hangen (aan de PIR platen), en 't is net een kelder. :)

Alleen momenteel water onder het folie en da's minder :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 00:07
dof schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:50:
Alleen momenteel water onder het folie en da's minder :( .
Da's het doel van dat spul toch :)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

assje schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:52:
[...]

Da's het doel van dat spul toch :)
Klopt, maar liever zie ik het verdwijnen. De folie begint dan op een koud waterbed te lijken (als je er overheen moet kruipen) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
klick schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:53:
bij welk bedrijf kan ik een onafhankelijk onderzoek voor een eerlijke prijs laten doen naar de oorzaak? waarschijnlijk heeft een pro die zo gevonden.
iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-05 11:16
klick schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:53:
en
Ik zou beginnen met eigen onderzoek. Alles wat je zelf kan, hoef je niet een ander te laten doen.

Wat noem je vochtproblemen?
Hoe zien jouw vochtproblemen er uit?
Wanneer had je voor het laatst géén vochtproblemen?
Wat is er veranderd waardoor je nu wel vochtproblemen hebt?

Als je deze vragen al kan beantwoorden, dan heb je voor 80% het probleem al opgelost. De overige 20% is een expert laten kijken of jouw onderzoek klopt en actie ondernemen.

(Wie weet ligt de oorzaak niet eens bij (isoleren van) de kruipruimte, waar dit topic over gaat)

[ Voor 19% gewijzigd door Chewmonkey op 04-12-2023 21:04 . Reden: Eerdere vraag als quote toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-05 13:51
Een degelijk isolatiebedrijf dat gespecialiseerd is in vloerisolatie zou je prima kunnen helpen. Het probleem is echter het financieel belang. Goed advies geven is ondergeschikt aan het commerciële plaatje.

Als je je probleem kan beschrijven, desnoods met een aantal foto's, dan kan je via deze weg al een eind op weg komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Je zou ook al zelf met een mini-investering kunnen beginnen.
Meet eerst exact op diverse plaatsen de rel-LV in % (vocht dus). Kijk meteen rond of je gebroken afvoer buizen ziet, zo ja repareer ze of laat dat doen.

Maak dan de kruipruimte schoon van troep en scherpe stenen e.d. op het zand.
Kan er water komen te staan? Leg een badkuip aan van bubbeltjes folie en leg daar een dito een dampdichte folie bovenop, beiden dus tegen de muren omhoog. Het liefst folie uit 1 stuk.

Ok, nu meet minimaal 1x per week de LV.
Gaat die flink omlaag en blijft zeker onder 80% dan heb je wrs last gehad van vocht uit het zand en kan je probleem voor bij zijn.

Is dat niet zo volg dan op diverse plaatsen de LV weer een tijd en ga je toch mogelijk verschillen zien en dan kun je daar gaan kijken of er een natte plek daar opvalt.
Zo breng je geleidelijk je situatie in kaart.
Stel vooral de aanvullende vragen die vast gaan komen.
Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klick
Chewmonkey schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:03:
[...]

en

[...]

Ik zou beginnen met eigen onderzoek. Alles wat je zelf kan, hoef je niet een ander te laten doen.

Wat noem je vochtproblemen?
Hoe zien jouw vochtproblemen er uit?
Wanneer had je voor het laatst géén vochtproblemen?

Als je deze vragen al kan beantwoorden, dan heb je voor 80% het probleem al opgelost. De overige 20% is een expert laten kijken of jouw onderzoek klopt en actie ondernemen.

(Wie weet ligt de oorzaak niet eens bij (isoleren van) de kruipruimte, waar dit topic over gaat)
bedankt voor je antwoord. goeie vragen, helaas kan ik ze niet allemaal beantwoorden
Wat noem je vochtproblemen? een luchtvochtigheid van 68-78% in de woonkamer/keuken
Hoe zien jouw vochtproblemen er uit? schimmel en weerplekken op muren en plafond in de woonkamer/keuken maar ook in de hal. meubels beschimmelen…
Wanneer had je voor het laatst géén vochtproblemen? woon hier nog niet zo lang, dus altijd last gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
Snaba schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:16:
[...]

Een degelijk isolatiebedrijf dat gespecialiseerd is in vloerisolatie zou je prima kunnen helpen. Het probleem is echter het financieel belang. Goed advies geven is ondergeschikt aan het commerciële plaatje.

Als je je probleem kan beschrijven, desnoods met een aantal foto's, dan kan je via deze weg al een eind op weg komen.
zie mijn vorige berichtje voor het probleem. het is dus de volledige benedenverdieping.
verwarm met airco de woonkamer/keuken.
in de hal wordt niet gestookt.
pur onder de vloer en korrels in de schouw.
geen idee hoe het zit met de ventilatie van de kruipruimte.

je omschrijft precies mijn probleem, goed advies waar vind ik die? welk isolatiebedrijf is te vertrouwen in hun advies. ik wil wel het juiste doen met mijn geld gezondheid en huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
route99 schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:39:
[...]
Je zou ook al zelf met een mini-investering kunnen beginnen.
Meet eerst exact op diverse plaatsen de rel-LV in % (vocht dus). Kijk meteen rond of je gebroken afvoer buizen ziet, zo ja repareer ze of laat dat doen.

Maak dan de kruipruimte schoon van troep en scherpe stenen e.d. op het zand.
Kan er water komen te staan? Leg een badkuip aan van bubbeltjes folie en leg daar een dito een dampdichte folie bovenop, beiden dus tegen de muren omhoog. Het liefst folie uit 1 stuk.

Ok, nu meet minimaal 1x per week de LV.
Gaat die flink omlaag en blijft zeker onder 80% dan heb je wrs last gehad van vocht uit het zand en kan je probleem voor bij zijn.

Is dat niet zo volg dan op diverse plaatsen de LV weer een tijd en ga je toch mogelijk verschillen zien en dan kun je daar gaan kijken of er een natte plek daar opvalt.
Zo breng je geleidelijk je situatie in kaart.
Stel vooral de aanvullende vragen die vast gaan komen.
Succes.
als ik handige harry en gezond was zou ik het zeker zelf doen.

voor zover ik weet is deze kruipruimte droog qua grondwater. er zit pur isolatie en weet niet hoe de ventilatie is.

ik weet de LV van 1 plek, maar heb schimmel op meerdere plekken in huis. hal, keuken, woonkamer, meubels, plafonf en muren.. dus denk wel dat het volledige begane grond is. ook veel condens op (oud) dubbelglas.

ik heb nu een luchtontvochtiger aangeschaft, hoop dat het de gevolgn een beetje beperkt. alles schoongemaakt.

ik wil de oorzaak aanpakken… en een pro die gedegen onderzoek doet naar de oorzaak zodat ik dat kan laten fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

klick schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:33:
[...]als ik handige harry en gezond was zou ik het zeker zelf doen.
Jammer, vervelend dat dit niet gaat lukken. In het Noorden heb ik geen weet er van waar je zulke bedrijven kunt vinden.

Een paar algemene opmerkingen:
  • Heeft de gemeente een afdeling mbt duurzaamheid die jou (gratis) kan helpen?
  • Is er een wijk- of dorp-/stad-energie groep in de buurt waar mogelijk iemand met kennis rond loopt? en gratis of tegen lage kosten een check doet.
Sterkte/succes er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
https://trustoo.nl/gronin...Fx92bm4WFwfRoCinIQAvD_BwE

google eens vochtinspectie en dan jouw locatie. Voor het gemak heb ik even groningen ingetikt.
Je kunt ze altijd ff laten checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:46
Ik zoek zelf ook een betrouwbaar bedrijf die mijn kruipruimte kan isoleren.
Boven de kruipruimte zit mijn geluidsstudio. Deze resoneert flink. Helpt de isolatie ook tegen resonantie? Of is dit veel te weinig massa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
klick schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:33:
[...]

als ik handige harry en gezond was zou ik het zeker zelf doen.

voor zover ik weet is deze kruipruimte droog qua grondwater. er zit pur isolatie en weet niet hoe de ventilatie is.

ik weet de LV van 1 plek, maar heb schimmel op meerdere plekken in huis. hal, keuken, woonkamer, meubels, plafonf en muren.. dus denk wel dat het volledige begane grond is. ook veel condens op (oud) dubbelglas.

ik heb nu een luchtontvochtiger aangeschaft, hoop dat het de gevolgn een beetje beperkt. alles schoongemaakt.

ik wil de oorzaak aanpakken… en een pro die gedegen onderzoek doet naar de oorzaak zodat ik dat kan laten fixen.
Door de adviezen van 'experts' die sommige tweakers met ons delen, ben ik over de tijd toch wat sceptisch geworden. Zoals de anderen al aangeven gaat het vaak over het slijten van hun product. Doordat veel bedrijven maar één smaakje verkopen, hebben ze van iets anders weinig verstand en zullen ze dat ook niet snel aanraden.

Als je de schimmel op het plafond hebt staan en je kruipruimte is gewoon droog, is je (hoofd)probleem hoogstwaarschijnlijk niet afkomstig uit je kruipruimte. Een goede stap zou gewoon zijn in deze natte koude periode eens wekelijks even het kruipruimteluik open te trekken en op een papiertje bij te houden of het idd droog is. Ga ook eens vragen bij je buren.
Relevante vragen zijn verder:
-Hoe ventileer je? heb je b.v. type C? (mechanische afzuiging)
-Is je spouw goed geïsoleerd?
-tot welke temperatuur stook je momenteel?
-met hoeveel mensen wonen jullie
-Heb je een betonnen of houten vloer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

@johanpro Ik sluit me er bij aan.

In de energiegroep waar ik een tijdje vrijwilliger was (ze zijn helaas door omstandigheden gestopt), heb ik dit plaatje wel eens gepresenteerd.
Het schetst een beeld dat je eigenlijk je huis in kaart moet brengen voordat je gaat isoleren, om te zien of er nadien bijv vochtproblemen zijn die er eerder niet waren.... maar dit plaatje kun je ook gebruiken als er al problemen zijn.
Het is dan toch raadzaam om die problemen eerst op te lossen en dan pas te gaan isoleren, maar ook al isoleer je niet dan is het belangrijk te begrijpen waarom er vocht/schimmel is, zodat er effectieve maatregelen genomen kunnen worden.

Wij hadden geen vochtproblemen in huis, er waren geen lekkages van bovenaf oid en de kruipruimte was nat, dus daar kon ik met succes wel de dampdichte folie toepassen. Dit is een geval waar de vocht problematiek relatief klein was, maar toch niet gewenst.
Let op: Vaker kan er meer aan de hand zijn en dat moet dus in kaart gebracht worden.

Bron plaatje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgT7tj9S0L3vQ5DfQE8HZ_-jqNc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fIsEchwS55ylH1XiG1b48Hou.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 05-12-2023 22:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Wat is een goede methode om stroken bodemfolie aan elkaar te plakken? Als ik het folie eenmaal door de kruipruimte sleep is het al direct stoffig waardoor ductape niet echt meer plakt.

Verder...

zit nu op 2/3 van het isolatie tussen de balken stoppen en lig lichamelijk even uit de running door pijn in de ribben :+ Nu de isolatie hangt met folie strak over de balken kan ik mij nauwelijks nog van buik naar rug draaien. Als ik onder de balk zelf lig is het sowieso onmogelijk om te draaien. Als dit af is ga ik nooit meer in een kruipruimte als dit zo'n project doen :z

Dus voor een ieder die ook een kruipruimte heeft - waarbij de afstand van kruipruimtevloer (beton) tot aan de onderkant van de balken die de woonkamervloer ondersteunt ongeveer 30 a 35 cm is (of zelfs minder) - kan ik aanraden om goed strategisch te werk te gaan. Tussen de balken in heb je natuurlijk meer hoogte, maar als er eenmaal isolatie tussenzit beperkt dit de bewegingsruimte aanzienlijk. En die is al vrij beperkt. Daarnaast het aantal uren in de kruipruimte op 1 dag beperken. En met meerdere mensen aan de slag te gaan.

Zelf had ik een hele andere volgorde moeten toepassen qua werkzaamheden. Dus i.p.v. eerst glaswol plaatsen, dan dampopen folie spannen, dan bodemfolie, had ik alle drie tegelijk moeten doen.

Dus puur voor het isoleren + afwerking zelf zover mogelijk van het kruipgat beginnen met de bodemfolie te bevestigen aan de muur. Daarna de dampopen folie bevestigen aan de eerste balk. Vervolgens de eerste rij glaswol platen plaatsen tussen de balken. Vervolgens de dampopen folie spannen naar de tweede balk en bevestigen. Bodemfolie verder rollen tot onder de tweede balk en de zijkanten van de bodemfolie bevestigen aan de muur. De tweede rij glaswolplaten tussen de balken plaatsen. Dampopenfolie spannen en bevestigen op de derde balk. En dit dan stap voor stap doortrekken tot aan de laatste rij/balk. Je moet dan welk even elke keer onder de dampopen folie door om de bodemfolie te pakken, maar dit lijkt mij een betere aanpak dan het constant moeten kruipen onder een te lage dak zegmaar ;)

Foto van kruipruimte. Isolatie zit tussen de balken en over de balken dampopen folie. Ook een +1 voor diegene die bedacht heeft om verwarmingsbuizen op halve hoogte in de ruimte te laten zweven met als ondersteuning een paar stenen. Kan ik dus niet achter komen, maar met lange armen en geweld kon ik alsnog de verste hoeken bereiken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-x9xuymYNFDvEE66PzQaYIwQOrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZ4LIc7GpZxYQBZi2JAq8a4t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door AOC op 06-12-2023 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• der_joachim
Animal schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:51:
Boven de kruipruimte zit mijn geluidsstudio. Deze resoneert flink. Helpt de isolatie ook tegen resonantie? Of is dit veel te weinig massa?
Disclaimer: mijn kennisniveau is die van een goedwilende doet-het-zelvert van het type Buurman&Buurman. De meeste kennis die ik heb opgedaan, is te vinden in dit draadje.

Wat ik wel ervaren heb, is dat steenwol ook geluiddempend werkt. Inmiddels is een deel van mijn huis geïsoleerd, waaronder mijn garage. Die klinkt een stuk minder hol. Ook het deel van mijn thuiskantoor dat inmiddels is geïsoleerd, heeft een iets minder galmende akoestiek.

Een nadeel van steenwol ten opzichte van PiR-platen is dat je wel dikkere platen nodig hebt ten opzichte van PIR. Ik weet niet hoe goed PIR-platen geluid dempen. Daar heb ik geen ervaring mee.

[edit]: laat me raden: je drumt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
Animal schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:51:
Ik zoek zelf ook een betrouwbaar bedrijf die mijn kruipruimte kan isoleren.
Voor problemen met resonantie schiet je volgens mij meer op met de bovenlaag van je vloer aanpassen. Niettemin zou ik met mijn beunhaas kennis en volgen van dit topic ook zeggen dat minerale wol / steenwol vast helpt als de resonantie problemen idd komen door je kruipruimte. Het heeft sterke geluidsisolerende en geluidsabsorptie eigenschappen, de eerste door de massa en de tweede door de structuur. Tegen geluidsresonantie is massa kassa, dus dan is steenwol geloof ik de beste van de gangbare isolatiematerialen. Massa brengt de resonantiefrequentie omlaag van je vloer.

Wie weet kan je ook nog eventuele vloerbalken recht onder de studio wat extra steunen geven als je nog een stapel bakstenen/tuintegels/balken ergens hebt liggen, maar geld zou ik daar niet voor vrijmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Animal Hier staan heel veel tips, niet alleen over de praktische aanpak maar ook over het waarom.
Een deel ervan is al genoemd, maar voor het in kaart brengen van zo een situatie komt vaak meer kijken en zelfs na de link blijven er mogelijk nog vragen, maar hopelijk is er dan zoveel voortschrijdend inzicht dat je daar ook verder mee komt. Bij enige twijfel laat je plan door een echte expert doornemen, het zou jammer zijn dat het resultaat tegen gaat vallen, waar zo'n persoon je daar op had kunnen wijzen.
Pagina: 1 ... 99 ... 110 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &