Hallo,
Wij hebben een kruipkelder met volgende eigenschappen:
- 85-90cm hoog - 100/120m2
- huis gebouwd jaren 60 (België)
- loopt over 3/4 van de benedenvloer (keuken, woonkamer,entree/toilet, kamer) - grenst aan het terras
- staat continu nat (5-10cm) (pomp doet zijn werk dus kan niet inschatten of dit nog hoger gaat)
- bodem lijkt van gemengd beton/steen - veel scherpe loszittende stenen en gruis - vloer loopt totaal niet recht
- combinatie van insijpelend hemelwater via terras <> opstijgend grondwater? in onze straat loopt er
middenin blijkbaar ook een ondergrondse beek - overbuurman zegt ook meer waterlast te hebben sinds
vernieuwing riolering paar jaar geleden - seizoensgerelateerd, pomp werkt veel meer in herfst/winter
- pomp aanwezig
Het huis werd aangekocht in 2018. Er stond toen al een dompelpomp in de kruipkelder. Ik had toen nog geen ervaring met natte kruipkelders. Dacht dat dit wel normaal was
Het water komt deels via horizontale insijpeling via het terras en mogelijk ook door opstijgend grondwater. Het terras zijn we sowieso van plan te laten uitbreken tot op het niveau van de kruipkelder en een waterkerende laag langs de buitenmuur aan te brengen. Kan zijn dat dit het probleem al grotendeels oplost.
Ik heb hiervoor verleden jaar een onafhankelijk bouwfysisch ingenieur/vochtexpert laten langskomen.
Tenzij er ook opstijgend grondwater mee in het verhaal meespeelt natuurlijk...
Wij hebben vooral last van een verhoogde vochtigheid in het huis. Lichte schimmelvorming langs sommige vloerplinten, licht opstijgend vocht aan sommige muren en een afbrokkelende waterkering op sommige plaatsen maar nog niets desastreus. De grrootste boosdoener en waarvan ik het meeste bang voor ben is het afbrokkelen van de gewelven in de kruipruimte tgv condensatie. Er staan continu druppels op de gewelven, leidingen, etc..
De kruipkelder heeft nog geen ventilatie. Binnen een paar weken komt er een betonboorder langs om ventilatiekokers (6 a 8 ) te plaatsen. Is dit een goede optie om de condensatie tegen te gaan?
Ik las her en der dat dit soms niet voldoende blijkt te zijn.
Moest dit niet voldoende blijken raadt men ook aan om bij een continu natte kruipruimte chips of parels te laten blazen.
Maar houdt dit ook opstijgend vocht tegen via de keldermuur? Of gebeurt deze optrekking van vocht naar de bovenruimtes toe enkel via condensatie in spleten/openingen waar het niet geheel luchtdicht is? Op de foto's zien jullie welke steen er gebruikt werd maar ik heb geen idee van de wateropzuigende/afstonde eigenschappen van de gebruikte materialen...
De kruipruimte is alleszins niet koud. Ik las dat als er ventilatie is en als er dan chips aanwezig zijn dat de lucht kouder zal zijn (luchttemperatuur gelijk aan buitentluchtemperatuur) en dat dit dan resulteert in een koudere vloer in het huis? Nu las ik ook dat de condensatie zich zal neerzetten op de bodem en dat er zich toch warmere lucht boven de chips bevindt.
Is het aangeraden om dan best enkel voor chips te kiezen en geen ventilatie? Nu moet ik wel zeggen dat onze vloer sowieso toch al koud aanvoelt...
Een andere optie die ik hier al las is een combinatie van een noppenfolie+zeil en vloerisolatie.
Probleem hier is dat dit wss veel duurder zal uitkomen dan chips? De kruipkelder zou dan ook niet meer doorwaadbaar zijn? De kruipkelder is ook opgebouwd uit verschillende tussenruimten dus makkelijk te plaatsten is dit ook niet vrees ik. Ikzelf ben ook niet technisch genoeg aangelegd om dit zelf te doen
Als laatste vraag kan de pomp ook blijven staan met chips? Pomp zou dan onder de chips blijven staan?
Oververhitting kan dacht ik niet want pomp koelt zichzelf af met het opgepompte water?
En finaal in mijn geval wat is de beste oplossing? Toch kiezen voor een combinatie van chips + ventialtie?
Alvast bedankt om mee te denken
Hieronder wat foto's van de kruipkelder.
[
Voor 32% gewijzigd door
Sunz op 16-11-2023 10:10
]