Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 98 ... 112 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-09 19:03
Goedenavond allen
Misschien zit ik wel verkeerd maar ik zal de situatie zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen

De kruipruimte is geïsoleerd met glaswol(4,85rd)

Zie ons huis als een normaal rijtjes huis waar de voordeur en toilet als houtskaletbouw aangeplakt is
Nu heeft dit stuk (2,5+/-m) geen kruipruimte en is na wat graaf werk volgens mij opgebouwd uit betonplaat/Hbinten-betonplaat binnen

Vandaag met de ir-meter gekeken en de tegelvloer onder de mat was 12graden erg ongenaam dus..

Nu was het idee om de tegelvloer onder de mat/toilet er uit te tikken tot op de betonvloer en dan kan ik er ong 30mm xps , rd 1? En dan rechtstreeks hier de mat weer op
Maar hopenlijk is dan de ergste kou er vanaf
Hoe denken jullie over ideeen/nadelen/voordelen
Hoor het graag
Mvg bedankt voor jullie tijd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsr83YAVosbW8WVNpGj4kUPAi4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IYNZxw4gMZbKRKSWHxvrhFhK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6Gg-b1AtPD50UnZPPvbmqlYBew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8B9D6SlJZhVgsi6efeUZHLxA.jpg?f=fotoalbum_large
Ps de balk aan de rechterkant is de voorkant van het huis daarna is er dus geen kruipruimte meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:42
Kr7Br schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:43:
[...]Ik heb dat ook gedaan, maar heb wat zitten sukkelen om de planken zonder braak los te krijgen. Hoe heb je dat aangepakt?
Ik heb een stuk of 10 planken net binnen de spijkers doorgezaagd. Daarna had ik genoeg speling om 1 mes uit een groef te kunnen trekken. Lukt dat niet, dan kun je ook een mes wegzagen (en dan later een balkje eronder schroeven).

[ Voor 1% gewijzigd door arievz op 05-11-2023 22:07 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:14
ReversdRainbow schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:01:
Goedenavond allen
Misschien zit ik wel verkeerd maar ik zal de situatie zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen

De kruipruimte is geïsoleerd met glaswol(4,85rd)

Zie ons huis als een normaal rijtjes huis waar de voordeur en toilet als houtskaletbouw aangeplakt is
Nu heeft dit stuk (2,5+/-m) geen kruipruimte en is na wat graaf werk volgens mij opgebouwd uit betonplaat/Hbinten-betonplaat binnen

Vandaag met de ir-meter gekeken en de tegelvloer onder de mat was 12graden erg ongenaam dus..

Nu was het idee om de tegelvloer onder de mat/toilet er uit te tikken tot op de betonvloer en dan kan ik er ong 30mm xps , rd 1? En dan rechtstreeks hier de mat weer op
Maar hopenlijk is dan de ergste kou er vanaf
Hoe denken jullie over ideeen/nadelen/voordelen
Hoor het graag
Mvg bedankt voor jullie tijd
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ps de balk aan de rechterkant is de voorkant van het huis daarna is er dus geen kruipruimte meer
Van binnenuit (de warme kant) isoleren is niet de meest ideale route, maar zoals je de situatie beschrijft zijn de opties vrij beperkt. Met isoleren aan de buitenkant duw je het dauwpunt (plek waar condensatie kan optreden) namelijk ook verder naar buiten. Bij jouw situatie zie ik zo snel geen rode vlaggen.

Hou wel rekening met het volgende: XPS is weliswaar watervast en drukvast, maar de drukvastheid heeft echt wel grenzen. Als iemand met hakken komt lopen of op de voorkant van zn zool loopt, heb je gewoon butsen in je XPS. Ik zou dus wel een dus wel over het XPS een dunne drukverdelende laag plakken, b.v. Polyethyleen of watervast multiplex (Okoume). Met een vrij dunne plaat (ergens ronde 4 a 6 mm o.i.d.) kom je al een eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@johanPo Mee eens.
Een punt van aandacht is de aansluiting van het hout op de uitsnede foto (is er nog meer daar zo?).
Als die ruimte door het isoleren warmer wordt kan de lucht meer vocht gaan bevatten en is die balk omdat ie op beton ligt een potentiele koudebrug.

Ik kwam het bij iemand tegen in een uitbouw/serre: Het vloerdeel wat van parket was op beton met eronder 5 cm XPS/EPS sloot aan bij een vergelijkbare balk en was OK. Mogelijk was er een paar mm ruimte tussen het hout en de balk (ventilatie?) en/of het parket hout zorgde voor een betere vochtverdeling omdat het wat vocht opnam en niet alle vocht in de koude balk kwam? En er zat ook nog een convector put in de buurt die mogelijk voor enige warmte compensatie zorgde zodat het daar toch goed genoeg opdroogde. Heb dat niet verder uitgezocht, maar het resultaat was dat de balk v/h kozijn op die plaat niet rotte.
De bijkeuken ernaast, gescheiden met een stenen wand van de rest van de serre, had dezelfde vloeropbouw als deze foto en het hout van het kozijn was behoorlijk verrot, wordt binnenkort gerenoveerd (met zo'n kunststof inzetstuk begreep ik) . Daar zat geen convectorput en doordat net als op de foto de tegels strak tegen het kozijn aan lag kon het vocht van deze koudebrug (vloer en balk) nergens anders heen dan in het hout trekken.
Iets verderop hangt wel een radiator aan de zijmuur van de serre, maar die verwarmde vnl de lucht van die bijkeuken, de vloer en de balk bleven koud en de bal rotte dus... al het teveel aan vocht uit die bijkeuken kon daar condenseren. Die mevrouw hield van comfort dus in de wat warmere bijkeuken zat blijkbaar voldoende vocht om onder het dauwpunt te komen, zie daar de ellende... een rot kozijn (tot op zeker 1 m hoogte!).

Zaken zijn erg situationeel, dus bekijk het goed of die balk mogelijk nu al als je de stenen vloer eruit tikt aan de onderkant (een begin van) rot vertoont of iig al bovengemiddeld vochtig, maar dan is er ook maar weinig meer nodig om over het randje geduwd te worden waar het wel kan gaan schimmelen/rotten?
Als het niet zo is komt het wrs vooral omdat de ruimte nu niet erg warm is en minder vocht kan bevatten, ook omdat het geen echte leefruimte is. Ik weet nu niet direct hoe je het 100% zeker krijg dat er zich iets verkeerd (koudebrug) gaat ontwikkelen door deze aanpassing en de gevolgen voor de T/vocht/dauwpunt balans in die ruimte.

Helaas dat er zo op beton gebouwd werd. Dat vergroot de kans op problemen zeer sterk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtUSMLMGYwRMtrjlVPIpNQTPSIU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yZziwJHfYibbl6tkz9aO9ur0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 06-11-2023 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdHoudt
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-09 12:28
dof schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:34:
[...]

Mooi gedaan. (y)

Ik neem aan dat je de ventilatiegaten naar buiten vrij hebt gehouden.

Met glaswol opvullen en folie er tegenaan lijkt mij prima. Als er maar geen tochtstromen ontstaan.

Mooi droge (en schone :) ) vloer ook!
Klopt, die heb ik een beetje uitgesneden voor wat meer luchtstroom. Dat kun je een beetje zien op de eerste foto rechts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:20
JvdHoudt schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:50:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

De vloer heb ik inmiddels dicht zitten. Nu nog de goot waar de leidingen lopen dichtstoppen met glaswol en om t omhoog te houden tapen met dampfolie want die heb ik nog liggen.
Welke isolatieplaten zijn dit? Ivm afmeting om ze in de kruipruimte te krijgen.
En komt er nog iets op vloer, folie? of totaal niet nodig?

Water-Escape

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvdHoudt
water_escape schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:19:
[...]

IKO 1200 bij 600 bij 140 PIR. Mijn kruipruimte had voldoende hoogte om goed doorheen te komen. Hoogste punt iets van 85cm en laagste punt 70 ofzo.
De platen heb ik vastgezet met Soudal montagelijm en tussen de platen en rondom heb ik Soudal flexibele PUR gespoten. De platen heb ik ondersteund met panlatten die ik nog had liggen van het slopen van de plafonds op de bovenverdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
JvdHoudt schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:52:
[...]

IKO 1200 bij 600 bij 140 PIR. Mijn kruipruimte had voldoende hoogte om goed doorheen te komen. Hoogste punt iets van 85cm en laagste punt 70 ofzo.
De platen heb ik vastgezet met Soudal montagelijm en tussen de platen en rondom heb ik Soudal flexibele PUR gespoten. De platen heb ik ondersteund met panlatten die ik nog had liggen van het slopen van de plafonds op de bovenverdieping.
Thnks. Zoveel hoogte heb ik niet. 65cm ongeveer, zitten al 5cm platen, dus denk 10cm erbij. Hoe lang had je de panlatten nodig of was het snel droog?

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvdHoudt
water_escape schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:11:
[...]

Thnks. Zoveel hoogte heb ik niet. 65cm ongeveer, zitten al 5cm platen, dus denk 10cm erbij. Hoe lang had je de panlatten nodig of was het snel droog?
Dat is vrij snel uitgehard. Na het opspuiten moet je 5 minuten wachten zodat de lijm/PUR al iets uithard. Als je ze dan tegen 't plafond drukt merk je dat het al vrij goed kleeft. 5 minuten later merk je eigenlijk al dat je m niet meer kunt verschuiven. Na een uur kan de ondersteuning in principe weg, maar ik heb ze uiteindelijk laten staan tot de dag erna. Ik had toch panlatten zat liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:45
water_escape schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:19:
[...]

Mooi gedaan! En ik ben ook benieuwd naar een bodemfolie. Ook evt een huidige luchvochtigheidsmeting

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
technopeuter schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:00:
[...]

Mooi gedaan! En ik ben ook benieuwd naar een bodemfolie. Ook evt een huidige luchvochtigheidsmeting
denk dat je deze vraag voor @JvdHoudt is

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdHoudt
technopeuter schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:00:
[...]

Zojuist heb ik de klimaatsensor van de kelder in de kruipruimte gelegd. Ik zal de meting even afwachten en morgen nog eens posten.
@water_escape
Dit is in iedergeval de start:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5JrCbQsqMqXSMty63XQ11e-2Bhw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6mqHsQnS8rjZQe465vMzAibW.png?f=user_large

Voorlopig nog niet van plan een bodemfolie te leggen in iedergeval. Heb nog geen vocht gezien in de afgelopen maanden en hoop dat dat ook zo blijft. Enige vocht wat er was, was herleidbaar omdat er een oude rioolbuis door de fundering heen gelegen heeft. Het gat hiervan was nog open en zat alleen wat piepschuim in. Dit gat heb ik, nu ik hier toch was, volgestopt met specie.

De bodem is gestort beton dus mogelijk ligt er folie onder, maar ik vermoed van niet. Op andere plekken waar ik vloeren eruit gehaald heb lag het ook direct op het zand/grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Laatst online: 10-09 22:29
Vanmiddag komt bij ons een inspectie voor eventuele bodem- en vloerisolatie (Tonzon luchtbedden) offerte. Ze hebben toevallig werkzaamheden in de buurt en komen langs om te kijken.

- Jaren '30 woning
- Vloerverwarming aan. Benedenverdieping op 19 graden.
- Kruipruimte droog. Nog nooit nat meegemaakt.
- Geen schimmel of vochtplekken gezien
- Hout ziet er ook okay c.q. goed uit.
- Kruipruimte bestaat grofweg uit twee delen. Zonder isolatie (foto 1) en uitbouw met glaswol isolatie (foto 2)
- Binnenshuis, op de houten vloer ligt Fermacell 23mm, vloerverwarming, egaline, plak PVC.
- Opmerkelijk gebruik van groene zeil om het glaswol op zijn plek te houden (zie foto 2). Ik weet niet of dit okay is maar de infrarood thermometer gaf als temperatuur 14.5 graad aan.
- Het gedeelte zonder isolatie gaf 16.5-17 graden aan!

Kan ik uit het bovenstaande opmerken dat het geïsoleerde gedeelte de kou weg houdt, en het niet geïsoleerde gedeelte, de warmte weglekt?

Originele gedeelte, zonder isolatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkXiFCMAxMfMeerLQ4yBMkzBqTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ig7g3w3Vi02L3QCrNoA6quZK.jpg?f=fotoalbum_large

Uitbouw gedeelte, boven het groene zeil zit glaswol. Wat ook te zien is in het linkerbovenhoekje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dlE_19tiQtDJsaaxAQLxlja9dg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0qvInlswkn8EG94vzPzHdby.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door goodfella op 06-11-2023 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Iemand hier advies waar en welke bubbelfolie het beste is om te kopen? Ik heb een deel wat vochtig is en soms wat water staat, daar wil ik extra bubbel neerleggen voordat ik folie neerleg.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-09 19:03
[quote]johanPo schreef op maandag 6 november 2023 @ 06:43:
[...]

Van binnenuit (de warme kant) isoleren is niet de meest ideale route, maar zoals je de situatie beschrijft zijn de opties vrij beperkt. Met isoleren aan de buitenkant duw je het dauwpunt (plek waar condensatie kan optreden) namelijk ook verder naar buiten. Bij jouw situatie zie ik zo snel geen rode vlaggen.

Hou wel rekening met het volgende: XPS is weliswaar watervast en drukvast, maar de drukvastheid heeft echt wel grenzen. Als iemand met hakken komt lopen of op de voorkant van zn zool loopt, heb je gewoon butsen in je XPS. Ik zou dus wel een dus wel over het XPS een dunne drukverdelende laag plakken, b.v. Polyethyleen of watervast multiplex (Okoume). Met een vrij dunne plaat (ergens ronde 4 a 6 mm o.i.d.) kom je al een eind.[quote]route99 schreef op maandag 6 november 2023 @ 08:48:
@johanPo Mee eens.
Een punt van aandacht is de aansluiting van het hout op de uitsnede foto (is er nog meer daar zo?).
Als die ruimte door het isoleren warmer wordt kan de lucht meer vocht gaan bevatten en is die balk omdat ie op beton ligt een potentiele koudebrug.

Ik kwam het bij iemand tegen in een uitbouw/serre: Het vloerdeel wat van parket was op beton met eronder 5 cm XPS/EPS sloot aan bij een vergelijkbare balk en was OK. Mogelijk was er een paar mm ruimte tussen het hout en de balk (ventilatie?) en/of het parket hout zorgde voor een betere vochtverdeling omdat het wat vocht opnam en niet alle vocht in de koude balk kwam? En er zat ook nog een convector put in de buurt die mogelijk voor enige warmte compensatie zorgde zodat het daar toch goed genoeg opdroogde. Heb dat niet verder uitgezocht, maar het resultaat was dat de balk v/h kozijn op die plaat niet rotte.
De bijkeuken ernaast, gescheiden met een stenen wand van de rest van de serre, had dezelfde vloeropbouw als deze foto en het hout van het kozijn was behoorlijk verrot, wordt binnenkort gerenoveerd (met zo'n kunststof inzetstuk begreep ik) . Daar zat geen convectorput en doordat net als op de foto de tegels strak tegen het kozijn aan lag kon het vocht van deze koudebrug (vloer en balk) nergens anders heen dan in het hout trekken.
Iets verderop hangt wel een radiator aan de zijmuur van de serre, maar die verwarmde vnl de lucht van die bijkeuken, de vloer en de balk bleven koud en de bal rotte dus... al het teveel aan vocht uit die bijkeuken kon daar condenseren. Die mevrouw hield van comfort dus in de wat warmere bijkeuken zat blijkbaar voldoende vocht om onder het dauwpunt te komen, zie daar de ellende... een rot kozijn (tot op zeker 1 m hoogte!).

Zaken zijn erg situationeel, dus bekijk het goed of die balk mogelijk nu al als je de stenen vloer eruit tikt aan de onderkant (een begin van) rot vertoont of iig al bovengemiddeld vochtig, maar dan is er ook maar weinig meer nodig om over het randje geduwd te worden waar het wel kan gaan schimmelen/rotten?
Als het niet zo is komt het wrs vooral omdat de ruimte nu niet erg warm is en minder vocht kan bevatten, ook omdat het geen echte leefruimte is. Ik weet nu niet direct hoe je het 100% zeker krijg dat er zich iets verkeerd (koudebrug) gaat ontwikkelen door deze aanpassing en de gevolgen voor de T/vocht/dauwpunt balans in die ruimte.

Helaas dat er zo op beton gebouwd werd. Dat vergroot de kans op problemen zeer sterk.

Allereerst bedankt voor de uitgebreide reactie! Dat wordt erg gewaardeerd.

Ik heb vorig jaar een stukje hout bij het kozijn vervangen dat rot was maar dit kwam door een lekkend kozijn daar zag ik ook dat er een soort van rubber tussen het beton en het hout lag
Er is in die tijd dus “lichtenlijk” nagedacht over optrekkend vocht

Verder was alles kurk droog en hard

Als de vloer eruit ligt dan hou ik het ook nog in de gaten uiteraard de tijden (zomer/winter) er na

Bedankt en gegroet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 10:39
water_escape schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:17:
Iemand hier advies waar en welke bubbelfolie het beste is om te kopen? Ik heb een deel wat vochtig is en soms wat water staat, daar wil ik extra bubbel neerleggen voordat ik folie neerleg.
Zelf heb ik groene bubbelfolie, recyclebaar. Via de zoekmachine een willekeurige webwinkel gevonden en aldaar 100m op rol, 50cm breed gekocht voor nog geen 2 tientjes.

Ik zou als ik jou was wel direct alles volleggen met bubbelfolie. Als je toch al bezig bent..

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:41
Joepie... er ligt 10cm steenkoud water in mijn kruipruimte met plastic erover, mag volgende maand iemand doorheen om een kabel te trekken :X.

Komende zomer de isolatie opdikken en nieuwe folie leggen, dan ook meteen met bubbelfolie eronder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WOrange
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-09 15:32
Geen ervaring mee, maar @dof deelde een stukje terug een link: dof in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

Hierboven een antwoord met Bio Noppenfolie wat ik wel een pre zou vinden, maar is die sterk genoeg?

Zelf noppenfolie van type "extra sterk" genomen want je kruipt de hele tijd (ik wel tenminste) over die noppenfolie (waar PE folie dan overheen ligt), en je wilt niet dat er dan steeds noppen stuk gaan.

Ik hoor/voel nog steeds wel eens een nop stukgaan als ik er overheen kruip, maar tussen duim en wijsvinger krijg ik zo'n nop niet stukgedrukt. Dat is voor mij wel de test van 'extra sterk'.

Ik heb deze een jaar geleden gekocht, maar weet niet of de prijs nog steeds goed is.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
dof schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:10:
[...]

Hierboven een antwoord met Bio Noppenfolie wat ik wel een pre zou vinden, maar is die sterk genoeg?

Zelf noppenfolie van type "extra sterk" genomen want je kruipt de hele tijd (ik wel tenminste) over die noppenfolie (waar PE folie dan overheen ligt), en je wilt niet dat er dan steeds noppen stuk gaan.

Ik hoor/voel nog steeds wel eens een nop stukgaan als ik er overheen kruip, maar tussen duim en wijsvinger krijg ik zo'n nop niet stukgedrukt. Dat is voor mij wel de test van 'extra sterk'.

Ik heb deze een jaar geleden gekocht, maar weet niet of de prijs nog steeds goed is.
Klinkt goed genoeg iig. Moet je de banen ook aan elkaar tapen? Welke tape is daar goed voor? Ik neem aan geen ducttape ivm vocht.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdHoudt
JvdHoudt schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:59:
[...]

Zojuist heb ik de klimaatsensor van de kelder in de kruipruimte gelegd. Ik zal de meting even afwachten en morgen nog eens posten.
@water_escape
Dit is in iedergeval de start:
[Afbeelding]

Voorlopig nog niet van plan een bodemfolie te leggen in iedergeval. Heb nog geen vocht gezien in de afgelopen maanden en hoop dat dat ook zo blijft. Enige vocht wat er was, was herleidbaar omdat er een oude rioolbuis door de fundering heen gelegen heeft. Het gat hiervan was nog open en zat alleen wat piepschuim in. Dit gat heb ik, nu ik hier toch was, volgestopt met specie.

De bodem is gestort beton dus mogelijk ligt er folie onder, maar ik vermoed van niet. Op andere plekken waar ik vloeren eruit gehaald heb lag het ook direct op het zand/grond.
@technopeuter @water_escape
Dit is de meting van afgelopen 24 uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFK1BQUFof5gZMfhQ7eTfTGS94A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sndeOFhJSBBJgB1CFBgoyrfO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Dat is echt laag. hier 98,8% en 16 graden. Continu.

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

water_escape schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:48:
[...]

Klinkt goed genoeg iig. Moet je de banen ook aan elkaar tapen? Welke tape is daar goed voor? Ik neem aan geen ducttape ivm vocht.
Ik heb simpel met relatief goedkope transparantie tape de banen aan elkaar gelijmd. Meer om ze op de plaats te houden. Als de dikke PE grond folie er op ligt verschuift het niet meer.
Heb ongeveer de helft van die 100 mtr gebruikt. Achteraf bekeken had ik eigenlijk wel twee lagen willen gebruiken, aangezien de vloer hier een soort klei/leem is wat stevig ingeklonken is met hier en daar wat gemene scherpe kiezeltjes. Die noppenfolie maakt de vloer ook prettiger begaanbaar, vandaar dat een dubbele laag mogelijk nog prettiger zou zijn. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

water_escape schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:05:
[...]Dat is echt laag. hier 98,8% en 16 graden. Continu.
Mss tijd voor iets meer onderzoek waarom de %-LV zo hoog is (bijna het dauwpunt)?
Heb je wel/geen bodemfolie? Of zijn er (structurele) problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
route99 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:33:
[...]
Mss tijd voor iets meer onderzoek waarom de %-LV zo hoog is (bijna het dauwpunt)?
Heb je wel/geen bodemfolie? Of zijn er (structurele) problemen?
Dat vraag ik mij dus af, daar om wil ik folie gaan aanbrengen. In 1 deel heb ik dit al gedaan.
Wat bedoel je met "Structurele" ?

De kelder zit op 78% met kiepraam altijd open en 5 ventilatiegaten.

[ Voor 8% gewijzigd door water_escape op 08-11-2023 10:54 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-09 16:25
dof schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:25:
[...]
Heb ongeveer de helft van die 100 mtr gebruikt. Achteraf bekeken had ik eigenlijk wel twee lagen willen gebruiken, aangezien de vloer hier een soort klei/leem is wat stevig ingeklonken is met hier en daar wat gemene scherpe kiezeltjes.
Hier precies hetzelfde. Daarnet even gekeken met de hevige regenbuien deze week en er ligt nu toch water boven op de folie, wordt weer een extra klusje in het voorjaar :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Ik zit tussen @water_escape en @JvdHoudt in met vochtigheid.

De relatief nog hoge temperatuur komt volgens mij van de nog niet overal geïsoleerde (dikke 28mm Cu buis) CV buizen die ik een klein jaar geleden voor de warmtepomp heb aangelegd. Is nog een todo klusje (van de vele :) ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxdMHlr-mN5HqN0yBFjQ9n33lKE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A2qDm4LSgN5L1aSSZbuyf1ie.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Kindapaas schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:53:
[...]

Hier precies hetzelfde. Daarnet even gekeken met de hevige regenbuien deze week en er ligt nu toch water boven op de folie, wordt weer een extra klusje in het voorjaar :'(
Dat is vervelend. Dan heb je misschien toch hemelwater lekken naar boven de folie? Ik heb nog nergens last van, dus bij mij is het puur grondwater (is m'n conclusie). Laatste keer dat ik een (sloot ) water ONDER de folie had was in het 1Q van '23.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

water_escape schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:50:
[...]
Dat vraag ik mij dus af, daar om wil ik folie gaan aanbrengen. In 1 deel heb ik dit al gedaan.
Mss is het handig om voor de helpers dat je dit bij je nieuwe vraag dit even samenvat voor de helpers. Er zijn zoveel vragen, het kost ons veel te veel tijd om jouw track record na te gaan wat er wel/niet gedaan is.
Kruipruimte vloer (na-)isoleren
Dan zou ik dit allemaal moeten gaan lezen.... om je status te begrijpen, een paar regels extra van jou zou handig zijn. Als ik zo terug kijk globaal dan heb je al heel wat gevraagd. Niet verkeerd bedoeld maar wel erg handig voor ons om dat transparanter te maken
Wat bedoel je met "Structurele" ?
Die zaken zijn in dit topic al uitvoerig besproken, heb je al gezocht? Denk aan HWA problemen, lekke rionleringen, sloot/gracht voor de deur, problemen bij de buren. ergo: Breng je situatie in kaart, dat is vaak genoemd (mss in wat andere woorden), wij kunnen met foto's maar voor een deel meehelpen. Jij bent met jouw input onze ogen .
De kelder zit op 78% met kiepraam altijd open en 5 ventilatiegaten.
Eigenlijk is het handig om een jaaroverzicht te hebben, nu is het een regenperiode, 1 getal zegt te weinig. Als het in een droge periode nog steeds zo is dan is er meer aan de hand, want je lijkt... ventilatie genoeg te hebben, das een aanname want ik ken de situatie uiteraard niet.
Zoiets dus over zeker een periode van 1 jaar:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUULmlFtip400nLONds_GTi8DO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kg2VsumWsxV3AzY59lpg0Hk4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 08-11-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

water_escape schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:05:
[...]

Dat is echt laag. hier 98,8% en 16 graden. Continu.
'k Heb een tijd geleden wel een 1 a 2 maanden lang een dehumidifier aan het werk gezet (mooi ding van MP) en die haalde elke dag een -indrukwekkende- volle emmer water uit de kruipruimte lucht. Nu alweer een aantal weken uitgezet.

Sindsdien is het niet meer zo erg en schommelt het rond 80-90 % , maar dan kan natuurlijk ook aan het huidige klimaat liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8W6xcb5WCNJV_KGP5aTvoQzlT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rpS2tGloduD6QpytIbqS4whh.png?f=fotoalbum_large

Structurele oplossing is dit natuurlijk niet, meer symptoom bestrijding. Het blijft wat puzzelen, en gezien recente discussies hier denk ik dat m'n huis te weinig ventilatie gaten heeft gezien de grootte van de kruipruimtes. Ook een klus voor volgend jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door dof op 08-11-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
@route99 Excuses, helemaal gelijk. Soms lijkt het zo makkelijk dat men het direct begrijpt. Ik ben idd eerder begonnen en denk dat het tijd wordt om af te maken.

- woning uit 89
- Geheel met kruipruimte eronder (4 "kamer" , verbonden met elkaar , totaal ongeveer 100m2
- zandgrond, droog
- soms staat er een kleine plas water aan 1 kant (hele jaar door 98% luchtvochtigheid)
- diezelfde kant heeft wel altijd vochtige aarde
- de andere kant heeft vooral druppels aan het plafond of aan leidingen (klink weinig)
- 2 luchtrooster noord en 2 zuid
- Ingang via kelder (hele jaar door 75-80% luchtvochtigheid)
- hoogte 57cm
- geen structurele "lekkages" of andere invloeden.

Vorig jaar heb ik in 1 "kamer" , grondzeil toegepast. Ik zie dat hier veel druppel onder blijven, Maar ook paar kleine plasjes erop (door kondens druppels?)

Wat ik denk dat handig is om te doen:
- bubbel folie in de kamer waar het soms nat is en het zand altijd vochtig is
- bodemfolie aanbrengen zoals in de andere "kamer"
-extra laag pir isolatie aanbrengen (10cm? dan blijft er 47cm kruiphoogte over)

Indeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hN1OFwr82Dpq4s1TRpUZZb4Ty1c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HlVx0HfaUpVMTUTUUzUxqfCv.png?f=fotoalbum_large

Fotos:
Zaal 1, droog, wat vocht / druppel aan de wand achterin. Toegang via kelder, rechtsachter is doorgang naar volgende zaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U24nkfDBOhvq1uviR1RWVOLbtHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPWti5eHKyjw1ZtKQrMXiI2Q.jpg?f=fotoalbum_large

Begin zaal 2, maar rechts doorgang naar kleine zaal 4. In zaal 4 hangen vooral veel druppel aan de inkomende gasleiding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDjxUpwCnmvXhn-kqhJ2dkgXlT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6T77WeJj6CgEIYoFRKSX5gzC.jpg?f=fotoalbum_large

Zaal 2 rechtvooruit gezien, rechtsachter grote doorgang naar zaal 3 waar al folie ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NH4RFAlBDZ5LZWjzp3MVNDuBstQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S9mK1dhbAnf5nSTuogVwXz1a.jpg?f=fotoalbum_large

Zaal 2 naar links gezien, vanaf die muur gezien is 2 meter vochtig zand en rechts achterin kuil waar heel soms water staat, maar altijd vocht is (zie rode vlak hierboven) en veel druppel aan plafond. In deze ruimte zitten 2 ventilatieroosters (zuid)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMGnULIRTgazV5YEd_4tErJP5cU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iFtfKvJUbYLpIZvTGmZgO0Jd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJQhfmgDn54t2jbHbBGOfDAEWlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUNA39vXPChUGoOCQUnZbI8y.jpg?f=fotoalbum_large

Zaal 3, ligt al folie sinds een jaar. Zie wel klein poeltjes met water OP het zeil liggen nu. Maar meeste blijft onder het zijl. In deze ruimte zit achterin 2 ventilatieroosters (Noord).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0l1n_93dEzW5BfhNAI3LAG9e94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aqgo3XmzX4pK8Gu8ES1PyIFs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8tSUXz-67QwIAeJiplje4Ah9A4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0owdQhwuo94kuHqoqtUd63Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door water_escape op 08-11-2023 14:41 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 13:53
Waarom zit die kuil daar? Het lijkt er niet op dat water daar naar afloopt als een bewust afvoerkanaal. Is het zand daar in die kuil ook aangestampt misschien?

Is het niet een optie die vol te gooien tot gelijke hoogte met de rest van de kruipruimte? Eerst even schoffelen ook. Als het water dan over een breder oppervlakte spreid trekt het misschien ook beter weg.

Verder bij dat rode vlak met de meeste vocht problemen, Hoe is de situatie buiten daar, kan het zijn dat daar veel vocht van buiten door de muur komt (regenpijp die daar leeg loopt, lekke rioolbuis die daar buiten loopt, buren met aansluitende kruipruimte, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
svenk91 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:06:
Waarom zit die kuil daar? Het lijkt er niet op dat water daar naar afloopt als een bewust afvoerkanaal. Is het zand daar in die kuil ook aangestampt misschien?

Is het niet een optie die vol te gooien tot gelijke hoogte met de rest van de kruipruimte? Eerst even schoffelen ook. Als het water dan over een breder oppervlakte spreid trekt het misschien ook beter weg.

Verder bij dat rode vlak met de meeste vocht problemen, Hoe is de situatie buiten daar, kan het zijn dat daar veel vocht van buiten door de muur komt (regenpijp die daar leeg loopt, lekke rioolbuis die daar buiten loopt, buren met aansluitende kruipruimte, etc.).
Die kuil is er gemaakt omdat precies daar wat omhoog komt. (zelden). En dan blijft het precies daar staan ipv breder.

Het is een vrijstaande woning, er loopt links en rechts idd een regenafvoer, maar daar heb ik niks geks aan kunnen vinden (ook een keer gegraven aan de buitenkant). Dus waarom het zand in dat vlak "vochtig" is (het is geen modder ofzo, maar ook geen droog zand zoals de rest) weet ik niet.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
water_escape schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:29:
[...]

...

Het is een vrijstaande woning, er loopt links en rechts idd een regenafvoer, maar daar heb ik niks geks aan kunnen vinden (ook een keer gegraven aan de buitenkant).

...
Waar voeren die regenpijpen het water af, daar langs de muur het zand in? Dan zou ik iets gaan neerleggen zodat het water (niet persé de buis, die kan prima daar de grond en dan met een bocht naar verder weg als je dat zo wil) wat verder van het huis de grond in gaat misschien. Hoe verder hoe beter zou ik zeggen, maar anderen hier zijn misschien beter in het aanbevelen van een veilige doch pragmatische afstand. Kan prima op een tijdelijke manier om te kijken wat dit met de vochtproblemen doet over de komende paar maanden.

[ Voor 8% gewijzigd door svenk91 op 08-11-2023 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
svenk91 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:38:
[...]

Waar voeren die regenpijpen het water af, daar langs de muur het zand in? Dan zou ik iets gaan neerleggen zodat het water (niet persé de buis, die kan prima daar de grond en dan met een bocht naar verder weg als je dat zo wil) wat verder van het huis de grond in gaat misschien. Hoe verder hoe beter zou ik zeggen, maar anderen hier zijn misschien beter in het aanbevelen van een veilige doch pragmatische afstand. Kan prima op een tijdelijke manier om te kijken wat dit met de vochtproblemen doet over de komende paar maanden.
Deze zitten aan het riool, water wordt dus afgevoerd.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
water_escape schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:54:
[...]

Deze zitten aan het riool, water wordt dus afgevoerd.
Zou het een optie zijn om die hele rioolbuis daar eens te inspecteren op lekken? Het zou mooi zijn als je met een simpele reparatie daar je voornaamste bron van vochtproblematiek aanpakt. Ik zou eens met een lokale loodgieter gaan praten wat de inspectieopties zijn. Een rioolbuis daar + de vochtproblematiek specifiek daar geeft mij toch het sterke vermoeden dat het een met het ander te maken heeft, mits er geen andere oorzaak is (bijv. het water in de tuin dat naar dat punt afloopt of iets dergelijks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
svenk91 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 07:52:
[...]

Zou het een optie zijn om die hele rioolbuis daar eens te inspecteren op lekken? Het zou mooi zijn als je met een simpele reparatie daar je voornaamste bron van vochtproblematiek aanpakt. Ik zou eens met een lokale loodgieter gaan praten wat de inspectieopties zijn. Een rioolbuis daar + de vochtproblematiek specifiek daar geeft mij toch het sterke vermoeden dat het een met het ander te maken heeft, mits er geen andere oorzaak is (bijv. het water in de tuin dat naar dat punt afloopt of iets dergelijks).
Zou er dan niet meer water moeten komen te liggen als het veel heeft geregend zoals de afgelopen tijd? NU ligt er geen water in de kuil. De grote buis ligt aan de andere kant, daar hangt vooral condensvocht aan.

het klinkt nu alsof jet modderhanden krijgt als je daar zou kruipen, maar het is slechts licht vochtig, en de kuil is momenteel droog, vooral condens aan het piepschuim erboven.

Maar een inspectie zou altijd kunnen denk ik. Zou ik niet gewoon meer ventilatiepunten moeten laten maken alvorens verder te gaan met de folie?

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
water_escape schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:05:
[...]

Zou er dan niet meer water moeten komen te liggen als het veel heeft geregend zoals de afgelopen tijd? NU ligt er geen water in de kuil. De grote buis ligt aan de andere kant, daar hangt vooral condensvocht aan.

het klinkt nu alsof jet modderhanden krijgt als je daar zou kruipen, maar het is slechts licht vochtig, en de kuil is momenteel droog, vooral condens aan het piepschuim erboven.

Maar een inspectie zou altijd kunnen denk ik. Zou ik niet gewoon meer ventilatiepunten moeten laten maken alvorens verder te gaan met de folie?
Het hangt er heel erg vanaf hoe groot het lek is, en hoe snel het direct de grond onder de buis in kan zakken voor het de kans heeft door de muur te trekken of weer op te komen daar. Dat hangt ook weer af van alles en nog wat. Als het kouder is kan de lucht minder vocht vasthouden en dus zou er in het voorjaar met een gelijke bui wel wat water kunnen liggen in die kuil bijv.

Meer ventilatiepunten en het plaatsen van folie zou ook zeker helpen. Maar dat is dan wel vooral symptoombestrijding. Op zich niet verkeerd, als dat genoeg doet tegen de vocht zodat er verder niets gaat rotten en je de boel goed isoleert is dat ook helemaal prima. Dan weet je ook zeker dat er wat tegen het vocht gedaan wordt terwijl het inspecteren van de rioolbuis niets oplevert. Aan de andere kant, als er inderdaad iets is met die buis en dat wordt gerepareerd, dan hoef je minder te ventileren / zou je met gelijke maatregelen een nog drogere kruipruimte krijgen. Dat is ook gewoon een persoonlijke afweging van wat je voorkeur heeft lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
water_escape schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:05:
[...]

De plekken waar je condens ziet zeggen iets over waar de koudste plekken zijn, niets over waar het vocht vandaan komt. Zolang er ergens een vochtbron is (b.v. opkomend bodemvocht wat verdampt) zal je condens blijven zien, dus mogelijk ook in de delen waar je reeds folie hebt liggen.

Op basis van jouw beschrijving: vlak na neerslagbui staat er niet perse water + het komt uit de bodem, is de meest waarschijnlijke veroorzaker dat het gaat om grondwater. Als het de HWA buizen waren geweest had je onder de leiding wel duidelijk sporen gezien.

Als je in die ruimte de kuil dicht, folie + bubbeltjesplastic legt en je ziet het water er een keer onder staan is de hypothese waar. Blijft er een mooi plasje water staan op het folie staan, terwijl het onder droog is, is de oorzaak elders. Altijd fijn als oorzaak vinden en meteen maatregelen nemen hand in hand gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
svenk91 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:25:
[...]

Het hangt er heel erg vanaf hoe groot het lek is, en hoe snel het direct de grond onder de buis in kan zakken voor het de kans heeft door de muur te trekken of weer op te komen daar. Dat hangt ook weer af van alles en nog wat. Als het kouder is kan de lucht minder vocht vasthouden en dus zou er in het voorjaar met een gelijke bui wel wat water kunnen liggen in die kuil bijv.

Meer ventilatiepunten en het plaatsen van folie zou ook zeker helpen. Maar dat is dan wel vooral symptoombestrijding. Op zich niet verkeerd, als dat genoeg doet tegen de vocht zodat er verder niets gaat rotten en je de boel goed isoleert is dat ook helemaal prima. Dan weet je ook zeker dat er wat tegen het vocht gedaan wordt terwijl het inspecteren van de rioolbuis niets oplevert. Aan de andere kant, als er inderdaad iets is met die buis en dat wordt gerepareerd, dan hoef je minder te ventileren / zou je met gelijke maatregelen een nog drogere kruipruimte krijgen. Dat is ook gewoon een persoonlijke afweging van wat je voorkeur heeft lijkt mij.
camerainspectie van een rioolbuis zie je alleen verstoppingen of duidelijke breuken op, geen zwetende voegen of kleine lekkages. Geeft niet echt een meer gedetailleerd beeld dan een visuele inspectie van buiten.
Bij een lekkage zou je wel onder de buis, of bij de wanddoorvoer duidelijk vochtplekken moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
@svenk91 @johanPo dank voor deze input. Condens druppels liggen er (hele kleine plasjes maar) ook op het deel waar al folie ligt, maar eronder heel veel vochtdruppels.
Klinkt als een klusje voor het voorjaar. Misschien deze winter de kruipruimte opruimen , oude verwarmingsbuizen weg slijpen.

- winter kruipruimte voorbereiden
- Voorjaar bij regenpijp buiten weer een kuil graven en kijken waar hij heen gaat. Vorige keer niks geks gezien aan de kant waar de rioolbuis ligt, andere kant nog niet gekeken.
- folie aanbrengen
- 12cm extra isolatie aan het plafond aanbrengen denk ik
- eventueel extra ventilatie gaten laten boren (of dat voordat je folie legt ivm water en gruis)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
johanPo schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:32:
[...]

camerainspectie van een rioolbuis zie je alleen verstoppingen of duidelijke breuken op, geen zwetende voegen of kleine lekkages. Geeft niet echt een meer gedetailleerd beeld dan een visuele inspectie van buiten.
Bij een lekkage zou je wel onder de buis, of bij de wanddoorvoer duidelijk vochtplekken moeten zien.
in de kruipruimte zie ik enkel condens druppels aan de grote buis, geen stroompje bij de ingang. (is ook andere kant van de ruimte dan waar de kuil gegraven is waar heel soms wat water staat)

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
water_escape schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:37:
@svenk91 @johanPo dank voor deze input. Condens druppels liggen er (hele kleine plasjes maar) ook op het deel waar al folie ligt, maar eronder heel veel vochtdruppels.
Klinkt als een klusje voor het voorjaar. Misschien deze winter de kruipruimte opruimen , oude verwarmingsbuizen weg slijpen.

- winter kruipruimte voorbereiden
- Voorjaar bij regenpijp buiten weer een kuil graven en kijken waar hij heen gaat. Vorige keer niks geks gezien aan de kant waar de rioolbuis ligt, andere kant nog niet gekeken.
- folie aanbrengen
- 12cm extra isolatie aan het plafond aanbrengen denk ik
- eventueel extra ventilatie gaten laten boren (of dat voordat je folie legt ivm water en gruis)
Dat klinkt als een goed plan, dat gaat de boel wel verbeteren denk ik zo.

Je kan overwegen om vooraf de extra ventilatiegaten aan te brengen, niet alleen omwille van het gruis dat je zelf al aangeeft maar ook omdat je dan de rest van de werkzaamheden in frissere lucht doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
svenk91 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:54:
[...]

Dat klinkt als een goed plan, dat gaat de boel wel verbeteren denk ik zo.

Je kan overwegen om vooraf de extra ventilatiegaten aan te brengen, niet alleen omwille van het gruis dat je zelf al aangeeft maar ook omdat je dan de rest van de werkzaamheden in frissere lucht doet.
Ik heb hier alleen nog nooit een bedrijf voor gezien (regio Limburg). Of moet je dan van die vloer isolatie bedrijven hebben?

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Of zo'n boor huren?
YouTube: Het plaatsen van renovatieroosters voor kruipruimte ventilatie

Ik heb het voor de schuur (enkel steens) met een hele simpele korte gatenzaag nog gered: Met een lange boor voorgeboord (door de muur heen) en toen van 2 kanten met een gatenzaag voor steen uitgeboord. Dat resultaat was imho OK.
Voor iets als bij de vraag zou ik dus dat huren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kje9TFm985HBmkkhFd5b3b2Eats=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CvNCkpyb8cLiGwIefUVERKso.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• water_escape
route99 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:25:
Of zo'n boor huren?
YouTube: Het plaatsen van renovatieroosters voor kruipruimte ventilatie

Ik heb het voor de schuur (enkel steens) met een hele simpele korte gatenzaag nog gered: Met een lange boor voorgeboord (door de muur heen) en toen van 2 kanten met een gatenzaag voor steen uitgeboord. Dat resultaat was imho OK.
Voor iets als bij de vraag zou ik dus dat huren.
[Afbeelding]
Ja die video's had ik bekeken, Maar ik durf het denk ik niet aan zelf :).

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Als je toch bezig bent heb ik over onderstaande foto uitsnede nog vragen:
Is dit echt stroomvoerend (230V)?
Was dit bij de bouw al zo? Zou wrs nu afgekeurd worden....
Mag ik het niet bepaald veilig vinden? Weet niet of je in B of NL woont, maar het lijkt me dat beiden een heel veel hogere montage standaard hanteren dan het nu is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAyER7VC0DcXZP07tZhYfzbpzFQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IUihYLRUVvvv7Lb7A63h8Xco.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
route99 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:52:
[...]

Als je toch bezig bent heb ik over onderstaande foto uitsnede nog vragen:
Is dit echt stroomvoerend (230V)?
Was dit bij de bouw al zo? Zou wrs nu afgekeurd worden....
Mag ik het niet bepaald veilig vinden? Weet niet of je in B of NL woont, maar het lijkt me dat beiden een heel veel hogere montage standaard hanteren dan het nu is.
[Afbeelding]
Ja klopt. (NL) , dit was al zo, alleen die flexbuis heb ik toegevoegd. Staat nog op mijn lijstje om goed te verwerken, vast te zetten en juiste behuizing te gebruiken. Daar loopt de voeding richting de tuin. Maar ik heb geen idee of ik genoeg kabelmarge heb om het anders in te gaan richten.

p.s er lopen wel enkel grondkabels door de buizen, niet 3 losse kabeltjes.
p.s2: je wil niet weten hoe ik koppeling in de tuin ben tegen gekomen onder de grond (plastic zakjes met ductape. Ik voelde de stroom met het aanraken..manmanman. Dat is helemaal netjes nu buiten,

[ Voor 11% gewijzigd door water_escape op 10-11-2023 12:37 ]

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

water_escape schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:34:[...]Ja klopt. (NL) , dit was al zo, alleen die flexbuis heb ik toegevoegd. Staat nog op mijn lijstje om goed te verwerken, vast te zetten en juiste behuizing te gebruiken. Daar loopt de voeding richting de tuin. Maar ik heb geen idee of ik genoeg kabelmarge heb om het anders in te gaan richten.
Snap het maar als het maar veilig is. Mss een extra water dichte verdeelkastje plaatsen? Dan heb je meer marge?
p.s er lopen wel enkel grondkabels door de buizen, niet 3 losse kabeltjes.
p.s2: je wil niet weten hoe ik koppeling in de tuin ben tegen gekomen onder de grond (plastic zakjes met ductape. Ik voelde de stroom met het aanraken..manmanman. Dat is helemaal netjes nu buiten,
Oef...
Ben geen expert, maar ik meen dat grondkabels pas in de ruimte waar ze uitkomen mogen eindigen.
Mijn maat bij de kringloop is een krachtstroom expert, hij zou zelf bijvoorbeeld nooit zo'n lasdoos ingegoten met hars in de grond stoppen, het gaat toch te vaak stuk vond hij.
Heb ruim 1 jaar geleden in de schuur eea gestript/geupdate, vanuit de bouw zou dat van destijds nu echt niet meer kunnen. Ik voel me er nu veel veiliger bij. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhdypENa_1JMRGUuT55FInBUN7s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/58gaRvQmVUdt65S47Yom3ZAK.png?f=fotoalbum_large
Binnen nog een keer de zolder ook zo aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 10:39
water_escape schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:48:
[...]

Ik had 50m2 besteld, en met 5cm overlap in losse banen in de kruipruimte gelegd. Door de overlap had ik een baan tekort en die kon ik (10m voor dezelfde prijs als 100m via internet) bij de bouwmarkt vlug ophalen.

Tijdens het leggen van Tonzon bodemfolie amper beweging gehad in de bubbelfolie, maar je zou hier en daar een stukje tape kunnen plakken.

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterjan94
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-05-2024
Is er een concrete reden waarom veel gebruikers hier lijm boven pluggen verkiezen om hun pirplaten tegen het kelderplafond te bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:52
Pieterjan94 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:00:
Is er een concrete reden waarom veel gebruikers hier lijm boven pluggen verkiezen om hun pirplaten tegen het kelderplafond te bevestigen?
Je wil niet in gewapend beton boren. En lijm is makkelijker monteren en corrigeren. Ik heb het zelf met flexibele tegellijm gedaan. Minimale kosten en lijmt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterjan94
Boszie schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:06:
[...]

Je wil niet in gewapend beton boren. En lijm is makkelijker monteren en corrigeren. Ik heb het zelf met flexibele tegellijm gedaan. Minimale kosten en lijmt perfect.
Waarom wil je dat niet? Omdat het heel vermoeiend is?
Ik ben nog wat aan het zoeken naar de beste manier om het te bevestigen. PU lijm zie ik niet echt zitten, dus dan is tegellijm misschien wel een optie. Moest je het lang aandrukken eer het bleef hangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• svenk91
Pieterjan94 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:11:
[...]

Ik ben nog wat aan het zoeken naar de beste manier om het te bevestigen. PU lijm zie ik niet echt zitten, dus dan is tegellijm misschien wel een optie. Moest je het lang aandrukken eer het bleef hangen?
Als ik mij niet vergis vergroot je dan de kans op betonrot. Als de wapening te dicht aan het oppervlakte komt dan kan het roesten, als de wapening roest dan zet het uit en brokkelt je beton af rond die plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boszie
Pieterjan94 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:11:
[...]

Het hoeft niet ondersteund te worden. Het lijmt heel goed en direct. Wel even goed aandrukken en de plaat een beetje schuiven zodat de lijm verspreidt en de plaat op de plek komt. En natuurlijk alleen met mate lijm op de raakvlakken aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Boszie schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:06:
[...]Je wil niet in gewapend beton boren.
(y)
En lijm is makkelijker monteren en corrigeren.
Maar denk je dat je zonder schade een hele baan weg kunt halen en weer terugplaatsen als er een grote reparatie gedaan moet worden. Mss niet bij jou, maar bij anderen mss wel en die staan daar mogelijk niet bij stil. Wat al eerder voorbij kwam en wat daar ook geldt: Het vullen van de kruipruimte met EPS bolletjes of schelpen, geen enkel bedrijf gaat daar iets installeren. Kosten van het verwijderen van dat EPD spul wordn vaak op 1000 euro geschat icm vrachtwagen/afzuig installatie/min. 2 personen)
Ik heb het zelf met flexibele tegellijm gedaan. Minimale kosten en lijmt perfect.
Met wat meer werk en met latjes icm vastschroeven, uiteraard ook meer kosten, is een systeem niet destructief demontabel en toekomstbestendig.
Tis een keuze, de laatste keuze vind ik met afstand duurzamer, zeker als er ook nog voor glas- of steenwol gekozen wordt, die platen klem je tegen elkaar, geen lijm nodig, ook weer zeer demontabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszie
route99 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:52:
[...]
(y)
[...]
Maar denk je dat je zonder schade een hele baan weg kunt halen en weer terugplaatsen als er een grote reparatie gedaan moet worden.

Het is niet/moeilijk te verwijderen maar ik zou niet weten wat voor grote reparatie uitgevoerd zou moeten worden. Alle leidingen lopen onder de isolatie en zijn te bereiken.

[...]
Met wat meer werk en met latjes icm vastschroeven, uiteraard ook meer kosten, is een systeem niet destructief demontabel en toekomstbestendig.
Tis een keuze, de laatste keuze vind ik met afstand duurzamer, zeker als er ook nog voor glas- of steenwol gekozen wordt, die platen klem je tegen elkaar, geen lijm nodig, ook weer zeer demontabel.
Dat is een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterjan94
route99 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:52:
Daar heb ik ook al aan gedacht, maar ik lees her en der dat boren in beton niet is aangeraden, alsook boren in de muur niet is aangeraden om insijpelend water/vocht te vermijden. Dan zie ik eigenlijk niet goed hoe ik die latjes zou moeten monteren om eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterjan94
Boszie schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:09:
[...]

Het hoeft niet ondersteund te worden. Het lijmt heel goed en direct. Wel even goed aandrukken en de plaat een beetje schuiven zodat de lijm verspreidt en de plaat op de plek komt. En natuurlijk alleen met mate lijm op de raakvlakken aanbrengen.
Heb je de tegellijm over de hele plaat uitgesmeerd, of via vijf dotjes bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Pieterjan94 schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:18:[...]Dan zie ik eigenlijk niet goed hoe ik die latjes zou moeten monteren om eerlijk te zijn.
Heb het bijna 40 j geleden met een dot montagekit gedaan, tijdelijk een lat steuntje eronder, zit nog steeds. Afh hoeveel latjes je hebt dat bepaalt het tempo, maar tov boren is een dotje kit zo gezet...
Het liefst een kit zonder oplosmiddel onder de vloer. Het was een duurzame actie dat het nu nog zit.
Zie een eerdere reactie, met 2 foto's, de laatste van mijzelf.

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 12-11-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszie
Pieterjan94 schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:24:
[...]

Heb je de tegellijm over de hele plaat uitgesmeerd, of via vijf dotjes bijvoorbeeld?
Alleen wat verdeeld over de raakvlakken met de betonnen balken onder de vloer. Een aantal dotjes is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterjan94
route99 schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:32:
[...]
Heb het bijna 40 j geleden met een dot montagekit gedaan, tijdelijk een lat steuntje eronder, zit nog steeds. Afh hoeveel latjes je hebt dat bepaalt het tempo, maar tov boren is een dotje kit zo gezet...
Het liefst een kit zonder oplosmiddel onder de vloer. Het was een duurzame actie dat het nu nog zit.
Zie een eerdere reactie, met 2 foto's, de laatste van mijzelf.
Is het voor PIR platen dan geen issue dat er lucht zit tussen de platen en de beton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Pieterjan94 Altijd alle holtes vullen is altijd beter. Is een keuze van bewoner. In de jaren 80 heb ik het niet gedaan, nu zou ik mss andere keuzes maken. Met platen zijn die holle kromme ruimtes niet te vullen. Mss netjes met steen- of glaswol vullen (niet proppen) als je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Pieterjan94 schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:08:
[...]

Is het voor PIR platen dan geen issue dat er lucht zit tussen de platen en de beton?
Holtes zijn een issue wanneer lucht kan stromen, aangezien dan warm en koud gaat mengen en je groteres verliezen krijgt. Zolang je je PIR platen goed luchtdicht bevestigd, bijvoorbeeld door platen met een mes-groef verbinding te gebruiken en goed af te te tapen, voorkom je tochtstroming.
Natuurlijk krijg je het nooit 100% luchtdicht, dus holtes voorkomen heeft de voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-06 19:26
Nou de noppenfolie en tonzon folie is net geïnstalleerd. Ben benieuwd wat het effect gaat zijn op het klimaat binnenshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
water_escape schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:00:
[...]

Ik heb hier alleen nog nooit een bedrijf voor gezien (regio Limburg). Of moet je dan van die vloer isolatie bedrijven hebben?
Om hierop terug te komen. Heeft er iemand hier toevallig ervaring met een bedrijf (regio limburg) .Als ik google kom ik vooral "de specialist van Nederland" tegen, en dat ze zijn dan ook allemaal de specialist :).

hier zie ik wel goeie reviews van op trustpilot: https://www.goedkoopbetonboren.nl/vocht-kruipruimte/

[ Voor 10% gewijzigd door water_escape op 13-11-2023 16:17 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
water_escape schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:14:
[...]

Heeft er iemand hier toevallig ervaring met een bedrijf (regio limburg) .
Als je met Tonzon een offerte/advies vraagt, dan laten ze een specialist uit de buurt langs komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Yoghurtbeker schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:39:
[...]

Als je met Tonzon een offerte/advies vraagt, dan laten ze een specialist uit de buurt langs komen.
Dat klopt, maar ik doelde op het boren van ventilatiegaten. Tonzon heb ik al over de vloer gehad (5000,-) dus dat gaan we zelf proberen.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
water_escape schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:45:
[...]

Dat klopt, maar ik doelde op het boren van ventilatiegaten. Tonzon heb ik al over de vloer gehad (5000,-) dus dat gaan we zelf proberen.
Check marktplaats eens? Hier in de buurt zijn meerderen die dit doen. Op basis van de ervaringen kun je de afweging maken om er mee in zee te gaan.
Zelf overigens geen gebruik van gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
[...]

Om hierop terug te komen. Heeft er iemand hier toevallig ervaring met een bedrijf (regio limburg) .Als ik google kom ik vooral "de specialist van Nederland" tegen, en dat ze zijn dan ook allemaal de specialist :).

hier zie ik wel goeie reviews van op trustpilot: https://www.goedkoopbetonboren.nl/vocht-kruipruimte/
Als ze goed gereedschap hebben en het wel vaker doen, dan verwacht ik ook niet te gek veel verschil in kwaliteit. Als de reviews prima zijn en jij vind de prijs het waard dan zou ik zelf gewoon de knoop doorhakken. Nog even kijken of ze prettig zijn in de communicatie natuurlijk, en afhankelijk van hoeveel gaten kan je vast de prijs nog iets omlaag praten per gat. De prijs op de website zou ik enkel als indicatie nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterjan94
Misschien nog een vraagje over de keuze van de pir platen. Voor je kelderplafond, afgezien van het verschil in rd waarde, is er een te verkiezen keuze tussen pir platen met alu laag versus pir platen met glasvlies laag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneJK
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 02-06-2024
dit is de opbouw van de vloer van onze aanbouw uit 2012

ligt nu vloerverwarming 10 of 15 HOH in de dekvloer

hoeveel zin heeft het om dit nog aan de onderkant bij te isoleren ? grootste deel bestaat al uit eps blokken dus zou het alleen om de betonnen ligger gaan ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/my9FxP_Sa59qwLvcRpZ9p9oMNPs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/am2PO0zBSZoZ3je4HDUpBu3m.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omXcuB1ou3TGeVqJAaeMYKDRNuI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOeJq20ni06mU51WJQAPCnLE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xepi-PwAddCMhKdDPRjZe7HkjQQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0RLNXRRn2VxjTigsNUMyrknX.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sjozKR8fJ6bhgGNrKmXv6vJceM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KLPV3LIjQdp3x7Ma4h7PIZx.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
[...]

Ze komen in december langs, goede reviews, goede communicatie, dus we gaan zien wat nodig is. Daarna weer verder. Ik zal uiteraard tzt fotos en info delen hier.

Water-Escape

• Sunz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-09 20:38
Hallo,

Wij hebben een kruipkelder met volgende eigenschappen:
  • 85-90cm hoog - 100/120m2
  • huis gebouwd jaren 60 (België)
  • loopt over 3/4 van de benedenvloer (keuken, woonkamer,entree/toilet, kamer) - grenst aan het terras
  • staat continu nat (5-10cm) (pomp doet zijn werk dus kan niet inschatten of dit nog hoger gaat)
  • bodem lijkt van gemengd beton/steen - veel scherpe loszittende stenen en gruis - vloer loopt totaal niet recht
  • combinatie van insijpelend hemelwater via terras <> opstijgend grondwater? in onze straat loopt er
    middenin blijkbaar ook een ondergrondse beek - overbuurman zegt ook meer waterlast te hebben sinds
    vernieuwing riolering paar jaar geleden
  • seizoensgerelateerd, pomp werkt veel meer in herfst/winter
  • pomp aanwezig
Het huis werd aangekocht in 2018. Er stond toen al een dompelpomp in de kruipkelder. Ik had toen nog geen ervaring met natte kruipkelders. Dacht dat dit wel normaal was :'(
Het water komt deels via horizontale insijpeling via het terras en mogelijk ook door opstijgend grondwater. Het terras zijn we sowieso van plan te laten uitbreken tot op het niveau van de kruipkelder en een waterkerende laag langs de buitenmuur aan te brengen. Kan zijn dat dit het probleem al grotendeels oplost.
Ik heb hiervoor verleden jaar een onafhankelijk bouwfysisch ingenieur/vochtexpert laten langskomen.
Tenzij er ook opstijgend grondwater mee in het verhaal meespeelt natuurlijk...

Wij hebben vooral last van een verhoogde vochtigheid in het huis. Lichte schimmelvorming langs sommige vloerplinten, licht opstijgend vocht aan sommige muren en een afbrokkelende waterkering op sommige plaatsen maar nog niets desastreus. De grrootste boosdoener en waarvan ik het meeste bang voor ben is het afbrokkelen van de gewelven in de kruipruimte tgv condensatie. Er staan continu druppels op de gewelven, leidingen, etc..

De kruipkelder heeft nog geen ventilatie. Binnen een paar weken komt er een betonboorder langs om ventilatiekokers (6 a 8 ) te plaatsen. Is dit een goede optie om de condensatie tegen te gaan?
Ik las her en der dat dit soms niet voldoende blijkt te zijn.

Moest dit niet voldoende blijken raadt men ook aan om bij een continu natte kruipruimte chips of parels te laten blazen.
Maar houdt dit ook opstijgend vocht tegen via de keldermuur? Of gebeurt deze optrekking van vocht naar de bovenruimtes toe enkel via condensatie in spleten/openingen waar het niet geheel luchtdicht is? Op de foto's zien jullie welke steen er gebruikt werd maar ik heb geen idee van de wateropzuigende/afstonde eigenschappen van de gebruikte materialen...

De kruipruimte is alleszins niet koud. Ik las dat als er ventilatie is en als er dan chips aanwezig zijn dat de lucht kouder zal zijn (luchttemperatuur gelijk aan buitentluchtemperatuur) en dat dit dan resulteert in een koudere vloer in het huis? Nu las ik ook dat de condensatie zich zal neerzetten op de bodem en dat er zich toch warmere lucht boven de chips bevindt.

Is het aangeraden om dan best enkel voor chips te kiezen en geen ventilatie? Nu moet ik wel zeggen dat onze vloer sowieso toch al koud aanvoelt...

Een andere optie die ik hier al las is een combinatie van een noppenfolie+zeil en vloerisolatie.
Probleem hier is dat dit wss veel duurder zal uitkomen dan chips? De kruipkelder zou dan ook niet meer doorwaadbaar zijn? De kruipkelder is ook opgebouwd uit verschillende tussenruimten dus makkelijk te plaatsten is dit ook niet vrees ik. Ikzelf ben ook niet technisch genoeg aangelegd om dit zelf te doen :/

Als laatste vraag kan de pomp ook blijven staan met chips? Pomp zou dan onder de chips blijven staan?
Oververhitting kan dacht ik niet want pomp koelt zichzelf af met het opgepompte water?
En finaal in mijn geval wat is de beste oplossing? Toch kiezen voor een combinatie van chips + ventialtie?

Alvast bedankt om mee te denken :)
Hieronder wat foto's van de kruipkelder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHq-g0VnmMyMmn_uvUJvAye_lF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HH5IVZXuJV4r9SfUpVz5dlIW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoI6WUmmYA4jmcw0QKmiH3Eah6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PfEH5HEqG4bHBRb0sb5faXFB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPNcba4zVrJ843j9A9M86Xu0VnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vr0jfY157AN4C3t7Jz9pJLZ0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UD3ifw1kR8sIKo2RTjd72AeC7og=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FlZcLO64Ny4IouE3VFhq9BX4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_C94GdxKeFoSMoTSbE-KKM9R97I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kodNzn71vCrRzYmIfqQgVLw7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRI1oHAsXaNKcnfYbfEP9vuQWuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYqYEAk7pAvS2QLJL0ova09D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yoC-EZqFXJHxr-oa1L5cpQ7lTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/putJhtPsjManpNr3Z4S1sskV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8K2hhj-rqzpN-AUyUCQxdse5ksg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3zurTWvxbiMTYk8IbYzs9ztr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Sunz op 16-11-2023 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Sunz schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:53:Het terras zijn we sowieso van plan te laten uitbreken tot op het niveau van de kruipkelder en een waterkerende laag langs de buitenmuur aan te brengen. Kan zijn dat dit het probleem al grotendeels oplost.
De oorzaak aanpakken lijkt me inderdaad erg nuttig.
Dan kan het water iig niet meer zo binnen komen, het lijkt me dan vooral van regenwater afkomstig???. Zijn er mogelijk nog lekke regenpijpen? Als je die eerst repareert en dan even kijkt wat het effect heeft, dan kan die zware klus om je huis rondom waterdicht te maken altijd nog.
Ik heb hiervoor verleden jaar een onafhankelijk bouwfysisch ingenieur/vochtexpert laten langskomen.
Als de regen en/of de regenpijpen bijdragen, dan blijft inderdaad nog wel het grond water ook een punt van zorg. Maar door eerst die regenbronnen en daarna eventueel de muren aan te pakken wordt wellicht het effect van het grond water veel duidelijker.
Wij hebben vooral last van een verhoogde vochtigheid in het huis. .............
De kruipkelder heeft nog geen ventilatie. ................
Normaal zou ventilatie werken, maar als achteraf blijkt dat je altijd water er hebt staan en de pomp dus niet te vermijden is, dan is er meer nodig.
Moest dit niet voldoende blijken raadt men ook aan om bij een continu natte kruipruimte chips of parels te laten blazen.
Maar houdt dit ook opstijgend vocht tegen via de keldermuur?
Ik zou zelf nooit een combi van pomp en parels nemen. De pomp gaat bij een lage waterstand waar de pomp nog niet afgeslagen is, mogelijk parels wegpompen. Lijkt me niet de bedoeling en niet prettig.
Als de grondwater stond dus echt het probleem blijft en je de pomp nodig blijft houden, dan heb je wr toch een andere oplossing nodig. Zou een bubbeltjesfolie met daarop een dampdichte folie afdoende zijn.
Tis nogal een heftige situatie waar je inzit, je moet ook een veilige situatie houden als de pomp een keer uitvalt.
Mss dat mensen die al zo'n combi hebben meer praktische aanvullingen kunnen geven of het bij iets vergelijkbaars het altijd werkt.
Het lijkt me iig een goed plan om van die vloer en muur met die druppels af te komen, voor dat aspect werkt de bubbeltjesfolie met daarop een dampdichte folie vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
ReneJK schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:13:
dit is de opbouw van de vloer van onze aanbouw uit 2012

ligt nu vloerverwarming 10 of 15 HOH in de dekvloer

hoeveel zin heeft het om dit nog aan de onderkant bij te isoleren ? grootste deel bestaat al uit eps blokken dus zou het alleen om de betonnen ligger gaan ?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is lastig te zien welke isolatiewaarde de EPS broodjes hebben. Dat is alleen goed te zien als je de onderkant van de broodjes kan zien. Gangbare isolatiewaarden zijn/waren 3.7 en 5.0. gezien je bouwjaar is het waarschijnlijk 3.7. kan je een foto maken vanuit de kruipruimte? Is daar de onderkant van de isolatie compleet vlak? Rd 3.7 is wat karig i.c.m. vloerverwarming. milieucentraal.nl heeft het dan over R waarden van 5 of hoger. Dus waarschijnlijk valt er nog wel wat te winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
Sunz schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:53:
Hallo,

Wij hebben een kruipkelder met volgende eigenschappen:
  • 85-90cm hoog - 100/120m2
  • huis gebouwd jaren 60 (België)
  • loopt over 3/4 van de benedenvloer (keuken, woonkamer,entree/toilet, kamer) - grenst aan het terras
  • staat continu nat (5-10cm) (pomp doet zijn werk dus kan niet inschatten of dit nog hoger gaat)
  • bodem lijkt van gemengd beton/steen - veel scherpe loszittende stenen en gruis - vloer loopt totaal niet recht
  • combinatie van insijpelend hemelwater via terras <> opstijgend grondwater? in onze straat loopt er
    middenin blijkbaar ook een ondergrondse beek - overbuurman zegt ook meer waterlast te hebben sinds
    vernieuwing riolering paar jaar geleden
  • seizoensgerelateerd, pomp werkt veel meer in herfst/winter
  • pomp aanwezig
Het huis werd aangekocht in 2018. Er stond toen al een dompelpomp in de kruipkelder. Ik had toen nog geen ervaring met natte kruipkelders. Dacht dat dit wel normaal was :'(
Het water komt deels via horizontale insijpeling via het terras en mogelijk ook door opstijgend grondwater. Het terras zijn we sowieso van plan te laten uitbreken tot op het niveau van de kruipkelder en een waterkerende laag langs de buitenmuur aan te brengen. Kan zijn dat dit het probleem al grotendeels oplost.

Wij hebben vooral last van een verhoogde vochtigheid in het huis. Lichte schimmelvorming langs sommige vloerplinten, licht opstijgend vocht aan sommige muren en een afbrokkelende waterkering op sommige plaatsen maar nog niets desastreus. De grrootste boosdoener en waarvan ik het meeste bang voor ben is het afbrokkelen van de gewelven in de kruipruimte tgv condensatie. Er staan continu druppels op de gewelven, leidingen, etc..

De kruipkelder heeft nog geen ventilatie. Binnen een paar weken komt er een betonboorder langs om ventilatiekokers (6 a 8 ) te plaatsen. Is dit een goede optie om de condensatie tegen te gaan?
Ik las her en der dat dit soms niet voldoende blijkt te zijn.

Maar houdt dit ook opstijgend vocht tegen via de keldermuur? Of gebeurt deze optrekking van vocht naar de bovenruimtes toe enkel via condensatie in spleten/openingen waar het niet geheel luchtdicht is? Op de foto's zien jullie welke steen er gebruikt werd maar ik heb geen idee van de wateropzuigende/afstonde eigenschappen van de gebruikte materialen...

De kruipruimte is alleszins niet koud. Ik las dat als er ventilatie is en als er dan chips aanwezig zijn dat de lucht kouder zal zijn (luchttemperatuur gelijk aan buitentluchtemperatuur) en dat dit dan resulteert in een koudere vloer in het huis? Nu las ik ook dat de condensatie zich zal neerzetten op de bodem en dat er zich toch warmere lucht boven de chips bevindt.

Is het aangeraden om dan best enkel voor chips te kiezen en geen ventilatie? Nu moet ik wel zeggen dat onze vloer sowieso toch al koud aanvoelt...

Een andere optie die ik hier al las is een combinatie van een noppenfolie+zeil en vloerisolatie.
Probleem hier is dat dit wss veel duurder zal uitkomen dan chips? De kruipkelder zou dan ook niet meer doorwaadbaar zijn? De kruipkelder is ook opgebouwd uit verschillende tussenruimten dus makkelijk te plaatsten is dit ook niet vrees ik. Ikzelf ben ook niet technisch genoeg aangelegd om dit zelf te doen :/

Als laatste vraag kan de pomp ook blijven staan met chips? Pomp zou dan onder de chips blijven staan?
Oververhitting kan dacht ik niet want pomp koelt zichzelf af met het opgepompte water?
En finaal in mijn geval wat is de beste oplossing? Toch kiezen voor een combinatie van chips + ventialtie?

Alvast bedankt om mee te denken :)
Hieronder wat foto's van de kruipkelder.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Flink verhaal, laat me weten als ik iets oversla:
-Kan goed zijn dat de problemen erger werd toen het riool werd vervangen. Oude riolering is vaak lek bij de verbindingen, waardoor het werkt als een drain. Vervangen met nieuwe waterdichte buizen betekent dat de drainerende werking niet meer aanwezig is. Dus meer grondwaterproblemen. Het feit dat je zegt dat het seizonesgebonden is en niet zo zeer bui gebonden leidt mij tot de conclusie dat het gaat om grondwater. Of mis ik nog info?
-Je huis zal niet instorten van wat condenserend water. Echter door de zuigende werking ontstaat wel een ongezond binnenklimaat. Dat je schimmel in huis hebt verbaasd me dan ook niets. Los van het vocht in je kruipruimte is de wapeningcorrosie op de foto wel een aandachtspunt, waar je zeker een expert naar moet laten kijken!
-Ventilatie zal helpen om de vochtige lucht af te voeren. Goed dat je daar op inzet. Zolang de aanwas van grondwater doorgaat zal dit geen volledige oplossing zijn. Zie ventilatie als de puntjes op de i zetten.
-Hier prefereren we doorgaans bodemfolie boven chips. Met zoveel water (terwijl je pompt) zou ik wellicht ook chips overwegen boven bodemfolie. Hou er wel rekening mee dat je funderingsmuren dan nog steeds in het vocht staan, dat lost je dus niet op.

Ik zou de volgende volgorde aanhouden:
1: ventilatiegaten aanbrengen <-- altijd doen
2: Expert inschakelen om naar de conditie van die vloer te kijken
3: Grondwaterstand om het huis op orde krijgen. Inzetten op drainage om je huis heen. Ga eens met een palenboor (voor b.v. schutting) in het natte seizoen een diep gat boren van enkele meters en meet na enkele dagen hoe diep het water staat. Als dit <70 cm is ga je het water niet in de grond kunnen krijgen. Dan kijk je of je een gescheiden riolering hebt en leg je een lange drainageleiding om je huis heen op ongeveer 80 cm diep en sluit je deze aan op het hemelwaterriool. Als je wel water de grond in kan krijgen maak je om de paar meter met je grondboor gaten van enkele meters die je opvult met grind. Als het kan ook in je kruipruimte.
4: als de grondwaterstand onder controle is een bodemfolie aanleggen in de kruipruimte
5: als de vloer gerepareerd is en goed bevonden vloerisolatie aanbrengen naar wens, zorg dat deze verwijderbaar is om je vloer elke 10 jaar te inspecteren op nieuwe scheurvorming.

• Sunz
Bedankt voor je uitgebreide input!
Ik weet niet hoe je multi-quoten in een quote dus heb het vetgedrukt in de quotes gezet :P
route99 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:41:
[...]
De oorzaak aanpakken lijkt me inderdaad erg nuttig.
Dan kan het water iig niet meer zo binnen komen, het lijkt me dan vooral van regenwater afkomstig???. Zijn er mogelijk nog lekke regenpijpen? Als je die eerst repareert en dan even kijkt wat het effect heeft, dan kan die zware klus om je huis rondom waterdicht te maken altijd nog.

Normaal zijn alle leidingen lekvrij (lekdetecties gedaan door verzkering). De afvoerbuis van de cv-ketel in de garage had een open t-stuk...de vorige bewoonster had de afvoerslang van de waterpomp daarop aangeschakeld. Resultaat, al het opgepompte water liep deels langs de keldermuur terug binnen (zie kleurdetectietest) 8)7

[...]
Als de regen en/of de regenpijpen bijdragen, dan blijft inderdaad nog wel het grond water ook een punt van zorg. Maar door eerst die regenbronnen en daarna eventueel de muren aan te pakken wordt wellicht het effect van het grond water veel duidelijker.

[bI]dd. Volgende stap is nu het terras vernieuwen. Lijkt me ook de meest logische volgende stap. Terras is echt aan vervanging toe. Voegenwerk stuk, losse/gebroken tegels, water loopt niet mooi af, etc... Garagevloer en bijhorende leidingen zijn zonet allemaal vernieuwd dus eerst ff weer sparen :'([/b]

[...]
Normaal zou ventilatie werken, maar als achteraf blijkt dat je altijd water er hebt staan en de pomp dus niet te vermijden is, dan is er meer nodig.

Ik vrees er wat voor maar sowieso is ventilatie (dmv ventilatiekokers) een goed idee?
[...]
Ik zou zelf nooit een combi van pomp en parels nemen. De pomp gaat bij een lage waterstand waar de pomp nog niet afgeslagen is, mogelijk parels wegpompen. Lijkt me niet de bedoeling en niet prettig.
Als de grondwater stond dus echt het probleem blijft en je de pomp nodig blijft houden, dan heb je wr toch een andere oplossing nodig. Zou een bubbeltjesfolie met daarop een dampdichte folie afdoende zijn.
Tis nogal een heftige situatie waar je inzit, je moet ook een veilige situatie houden als de pomp een keer uitvalt.
Mss dat mensen die al zo'n combi hebben meer praktische aanvullingen kunnen geven of het bij iets vergelijkbaars het altijd werkt.
Het lijkt me iig een goed plan om van die vloer en muur met die druppels af te komen, voor dat aspect werkt de bubbeltjesfolie met daarop een dampdichte folie vast.

Ik had eerder gedacht aan s-vormige isolatiechips? De pomp (ingesteld als dweilpomp) zou deze toch niet kunnen opzuigen? Voor parels dient de bodem echt egaal te zijn overal (anders verzakkingen) dacht ik? Bij s-vormige isolatiechips kleven die dacht ik beter aan elkaar door hun vorm en behoud het zijn structuur beter maar ben ook geen expert >:) In België heb ik ook niet veel firma's tegengekomen dit installeren. In Nederland blijkt men hier veel meer bezig te zijn. Komt wss natuurlijk door de hogere grondwaterstand bij jullie.

• route99

route99

@Sunz
multi-quoten in een quote
Quoten de te quoten test en op de plek waar je splitsen wilt zet je de cursor neer en dan kies je in het menu voor '/, die zit naast de quote in het menu boven het tekst vak waar je typt.
Kies even voor "Toon voorbeeld" onder dit tekstvak en dan kun je direct aanpassen wat je niet bevalt.

Je kunt op een andere plaats in de totale quote dit proces herhalen, zo vaak al nuttig is,

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 16-11-2023 12:06 ]

• Sunz
Ook bedankt voor je input! Ik quote ook in je quote in het vet :p
Idd een flink verhaal >:)
johanPo schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:04:
[...]

Flink verhaal, laat me weten als ik iets oversla:
-Kan goed zijn dat de problemen erger werd toen het riool werd vervangen. Oude riolering is vaak lek bij de verbindingen, waardoor het werkt als een drain. Vervangen met nieuwe waterdichte buizen betekent dat de drainerende werking niet meer aanwezig is. Dus meer grondwaterproblemen. Het feit dat je zegt dat het seizonesgebonden is en niet zo zeer bui gebonden leidt mij tot de conclusie dat het gaat om grondwater. Of mis ik nog info?

Ja en neen, volgens een gepensioneerde brandweerman was er hier altijd opstijgend grondwater. Het is ook fel bui gebonden (De pomp slaat wel niet direct aan bij regenweer, zit altijd wel een periode van uren tussen). Laatste dagen heeft het hier fel geregend en slaat de pomp meerdere keren per dag aan.
Ik vermoed dus een hoog deel opstijgend grondwater tgv regenbuien. Eens het terras herdaan is zal het duidelijker worden.

-Je huis zal niet instorten van wat condenserend water. Echter door de zuigende werking ontstaat wel een ongezond binnenklimaat. Dat je schimmel in huis hebt verbaasd me dan ook niets. Los van het vocht in je kruipruimte is de wapeningcorrosie op de foto wel een aandachtspunt, waar je zeker een expert naar moet laten kijken!

Doe ik! Ingenieur van verzekeringsmaatschappij zei mij toen gewoon weer dicht mortelen..kan geen kwaad...maarja die spreken natuurlijk voor hun eigen winkel :|

-Ventilatie zal helpen om de vochtige lucht af te voeren. Goed dat je daar op inzet. Zolang de aanwas van grondwater doorgaat zal dit geen volledige oplossing zijn. Zie ventilatie als de puntjes op de i zetten.
-Hier prefereren we doorgaans bodemfolie boven chips. Met zoveel water (terwijl je pompt) zou ik wellicht ook chips overwegen boven bodemfolie. Hou er wel rekening mee dat je funderingsmuren dan nog steeds in het vocht staan, dat lost je dus niet op.

Idd, dat is mijn grootste schrik. De condens verdwijnt dan wel mss maar het huis staat nog altijd met zijn pootjes in het water.

Ik zou de volgende volgorde aanhouden:
1: ventilatiegaten aanbrengen <-- altijd doen Gaan we zeker doen!
2: Expert inschakelen om naar de conditie van die vloer te kijken Yes!
3: Grondwaterstand om het huis op orde krijgen. Inzetten op drainage om je huis heen. Ga eens met een palenboor (voor b.v. schutting) in het natte seizoen een diep gat boren van enkele meters en meet na enkele dagen hoe diep het water staat. Als dit <70 cm is ga je het water niet in de grond kunnen krijgen. Dan kijk je of je een gescheiden riolering hebt en leg je een lange drainageleiding om je huis heen op ongeveer 80 cm diep en sluit je deze aan op het hemelwaterriool. Als je wel water de grond in kan krijgen maak je om de paar meter met je grondboor gaten van enkele meters die je opvult met grind. Als het kan ook in je kruipruimte.
Hoeveel meter best? WIj hebben een septische put aangesloten op de riolering dacht ik. Drainage rond een halfopen bebouwing die direct grenst aan het voetpad wordt een lastige ;( Maar als er niet anders opzit...
4: als de grondwaterstand onder controle is een bodemfolie aanleggen in de kruipruimte Zien we dan wel...Isolatiechips niet gemakkelijker?
5: als de vloer gerepareerd is en goed bevonden vloerisolatie aanbrengen naar wens, zorg dat deze verwijderbaar is om je vloer elke 10 jaar te inspecteren op nieuwe scheurvorming. Als er dan nog geld overblijft :P

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

onlangs glaswolplaten besteld via zo´n outlet knaller. Prima prijs en snel geleverd. Echter..... Ik heb specifiek glaswol zonder cachering besteld i.v.m. houten vloer die ik dampopen wil houden. Nu heb ik glaswolplaten geleverd gekregen MET papieren cachering. Papier en kruipruimtes, ik weet het niet.

Wat zijn jullie gedachen hierover? Misschien dat ik het spul er zo af kan scheuren maar voor 40m2 is dat nog wel even een gedoe.

• goodfella
  • Laatst online: 10-09 22:29
Even sparren over mijn plan van aanpak.

Doelstelling
Warmte verlies beperken van de vloerverwarming, dat lekt ook gedeeltelijk naar de kruipruimte.
Onze uitbouwgedeelte heeft steenwolisolatie, daar is het 2.5-3 graden kouder.

- droge kruipruimte, jaren 30, ±45m2
- houtenvloer, fermacell 23mm, watervloerverwarming, egaline, plakpvc vloer
- tussen de balken 60cm breed.
- balken 15 cm diep.
- 12 of 13cm minerale wol (steen of glaswolplaten)?
- 3 of 2 cm luchtbrug of meteen voor de volle 15cm minerale wol gaan?
- rachelwerk om het op zijn plaats te houden
- geen dampremmende folie i.v.m toekomstige renovatie en wellicht onnodig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkXiFCMAxMfMeerLQ4yBMkzBqTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ig7g3w3Vi02L3QCrNoA6quZK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door goodfella op 16-11-2023 14:32 ]

• ReneJK
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 02-06-2024
johanPo schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:44:
[...]

Het is lastig te zien welke isolatiewaarde de EPS broodjes hebben. Dat is alleen goed te zien als je de onderkant van de broodjes kan zien. Gangbare isolatiewaarden zijn/waren 3.7 en 5.0. gezien je bouwjaar is het waarschijnlijk 3.7. kan je een foto maken vanuit de kruipruimte? Is daar de onderkant van de isolatie compleet vlak? Rd 3.7 is wat karig i.c.m. vloerverwarming. milieucentraal.nl heeft het dan over R waarden van 5 of hoger. Dus waarschijnlijk valt er nog wel wat te winnen.
dank je wel voor je tijd en info
de broodjes zijn idd helemaal vlak aan de onderzijde

• route99

route99

AOC schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:20:
Ik heb specifiek glaswol zonder cachering besteld i.v.m. houten vloer die ik dampopen wil houden. Nu heb ik glaswolplaten geleverd gekregen MET papieren cachering. ...............Wat zijn jullie gedachen hierover?
Je hebt toch recht op dat wat je besteld hebt. Ik snap jouw twijfels / de vraag dus wel.
Ik zou het retour doen, zeker als je een bepaalde onzekerheid over het vocht in de kruipruimte hebt. Hoog op de Veluwe mss geen probleem, maar de rest van NL? Later terug gaat nooit meer...

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Op regenachtige dagen staat er 5cm hoog water in mijn kruipruimte. Het huis is 24 jaar oud , gelegen aan het water, en heeft 50cn piepschuim isolatie onder de vloer.

Ik zit te overwegen om er ook isolatiechips in te gooien. Lijkt jullie dat verstandig? Of zal ik het lekker zo laten?

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 11:54
goodfella schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:05:
Even sparren over mijn plan van aanpak.

Doelstelling
Warmte verlies beperken van de vloerverwarming, dat lekt ook gedeeltelijk naar de kruipruimte.
Onze uitbouwgedeelte heeft steenwolisolatie, daar is het 2.5-3 graden kouder.

- droge kruipruimte, jaren 30, ±45m2
- houtenvloer, fermacell 23mm, watervloerverwarming, egaline, plakpvc vloer
- tussen de balken 60cm breed.
- balken 15 cm diep.
- 12 of 13cm minerale wol (steen of glaswolplaten)?
- 3 of 2 cm luchtbrug of meteen voor de volle 15cm minerale wol gaan?
- rachelwerk om het op zijn plaats te houden
- geen dampremmende folie i.v.m toekomstige renovatie en wellicht onnodig

[Afbeelding]
Klinkt op zich niet verkeerd.
- Ik zou zelf (zeker met vloerverwarming) meteen voor 18cm platen gaan. Als je toch bezig bent...
- in plaats van rachelwerk hebben wij gewoon flink lange schroeven in de balken gedraaid en daar (kruislings) metaaldraad tussen gespannen. Daarmee creëer je meteen meer ruimte om met die dikkere platen te werken en het scheelt je een hoop materiaal. (voor de rachels)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• svenk91
iApp schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:03:
Op regenachtige dagen staat er 5cm hoog water in mijn kruipruimte. Het huis is 24 jaar oud , gelegen aan het water, en heeft 50cn piepschuim isolatie onder de vloer.

Ik zit te overwegen om er ook isolatiechips in te gooien. Lijkt jullie dat verstandig? Of zal ik het lekker zo laten?
Een combinatie van simpele noppenfolie en dan een Tonzon isolatiefolie daar overheen doet misschien meer (de noppenfolie helpt de isolatiefolie drijven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

En... als er een reparatie in de kruipruimte gedaan moet worden, kan dat probleemloos... anders moet de monteur eerst zwemles nemen in die isolatiechips .... *O*
Ergo: Ze nemen die klus dus nooit, tenzij je de isolatiechips weg laat zuigen (geschatte extra kosten ca 1000 euro). :? 8)7

• route99

route99

@iApp Lees de tips eens door en wat er oa nog boven staat waar de vloer ook in betrokken is. Vloer en gevel hangen vaak met elkaar samen:
route99 in "Spouwmuurisolatie Supafil of parels"
Eigenlijk moet je je hele huis eerst in kaart brengen, dat ga ik nog toevoegen, want gevel en vloer hangen vaak samen qua vochtgedrag, dus als er iets mis is met de vloer dat het in de kruipruimte te vochtig kan en zal dat vaak consequenties hebben voor de gevel!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 22:28
Mijn kruipruimte-isolatie is onlangs afgerond. Bodemfolie gelegd en 8 cm PIR bevestigd onder de broodjes van 5 cm EPS. Regelmatig luchtkamers onder de bruggetjes gemaakt dmv glaswol, en alle gaten en kieren van de kabels/leidingen ook met glaswol gedicht. Daarna netjes de 'voegen' met alu folie afgedicht.
Luik kruipruimte was te klein voor 60 cm brede PIR platen, dus heb alle platen in de lengte gesneden, genummerd en de helften weer netjes naast elkaar geplaatst 8)7. Heb helaas veel uren in de kruipruimte moeten spenderen, maar het is allemaal gelukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rs5SbZ0TrFWsZGd0ORtQ0fJkDh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QF5z87RXUb9Am4PQcu4z1bJq.jpg?f=fotoalbum_large

De temperatuur van de kruipruimte verandert vrijwel niet als de CV aan het stoken is voor de vloerverwarming, dus ben er tevreden mee zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIoWaTMEe7Tz-l2m6LW3hhlR7so=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PLyTH8qcJrCVeoQDK2b1w28N.jpg?f=user_large
Luchtvochtigheid is ook mooi laag, momenteel 59%.

Nog mensen interesse in isolatiepluggen van 120 mm? Heb er +/-150 over. Af te halen in Lochem (Achterhoek). Hoef er niet veel voor te hebben, verzin maar iets O-) . Stuur maar een DM bij interesse!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmoJi_Bpt9ZHcoyD9i5nVWlHbZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yf9K7wfkSMcOietp4qDeSGKb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
Luchtvochtigheid in huis is redelijk gezakt (van 65+ naar 49 vanmorgen in de woonkamer). Afgelopen week is er bodemfolie geplaatst in de kruipruimte.

Nu is het weer ook behoorlijk veranderd. Ben benieuwd of het door het plaatsen van de bodemofolie komt, of het weer (of beide?).

We hebben een dakhuisje, die was helaas vanmorgen alsnog helemaal beslagen aan de binnenkant :( 87% rH met temp van 12 graden.
Blijft ellende. Hopelijk wordt het huis in het algemeen wat droger komende dagen/weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Zigg schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:55:
Mijn kruipruimte-isolatie is onlangs afgerond. Bodemfolie gelegd en 8 cm PIR bevestigd onder de broodjes van 5 cm EPS. Regelmatig luchtkamers onder de bruggetjes gemaakt dmv glaswol, en alle gaten en kieren van de kabels/leidingen ook met glaswol gedicht. Daarna netjes de 'voegen' met alu folie afgedicht.
Luik kruipruimte was te klein voor 60 cm brede PIR platen, dus heb alle platen in de lengte gesneden, genummerd en de helften weer netjes naast elkaar geplaatst 8)7. Heb helaas veel uren in de kruipruimte moeten spenderen, maar het is allemaal gelukt.

[Afbeelding]

De temperatuur van de kruipruimte verandert vrijwel niet als de CV aan het stoken is voor de vloerverwarming, dus ben er tevreden mee zo:
[Afbeelding]
Luchtvochtigheid is ook mooi laag, momenteel 59%.

Nog mensen interesse in isolatiepluggen van 120 mm? Heb er +/-150 over. Af te halen in Lochem (Achterhoek). Hoef er niet veel voor te hebben, verzin maar iets O-) . Stuur maar een DM bij interesse!

[Afbeelding]
Welke platen zijn dit? Welke tape heb je gebruikt? En wat was de temp en luchtvochtigheid voor de aanpassing?
En waar zijn de pluggen voor? Heb je de vestgeklikt en niet gelijmd ?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Yoghurtbeker schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:45:Luchtvochtigheid in huis is redelijk gezakt (van 65+ naar 49 vanmorgen in de woonkamer). Afgelopen week is er bodemfolie geplaatst in de kruipruimte.
Nu is het weer ook behoorlijk veranderd. Ben benieuwd of het door het plaatsen van de bodemofolie komt, of het weer (of beide?).
Ik vermoed toch echt wel de bodemfolie.
Maar weet je nog hoe de relatie weer en vocht in huis vroeger was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 22:28
water_escape schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:17:
[...]

Welke platen zijn dit? Welke tape heb je gebruikt? En wat was de temp en luchtvochtigheid voor de aanpassing?
En waar zijn de pluggen voor? Heb je de vestgeklikt en niet gelijmd ?
Zijn 80 mm PIR platen van BauderPir, destijds besteld bij Dakconcurrent. Heb daar ook de Alu tape meebesteld.
Was voor die tijd wel iets vochtiger, maar hier in de Achterhoek is het gelukkig vrij droge zandgrond. Heeft ook veel geholpen met schoon werken in de kruipruimte. Heb geen metingen van voor de aanpassingen.
Over het algemeen alles met Den Braven High Tack vastgekit. Op sommige plekken hadden de platen wat extra hulp nodig om te blijven zitten, daar waren de pluggen handig voor. Heb ook de pluggen gebruikt onder de meterkast, waar ik ze mogelijk in de toekomst nog eens los moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
route99 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:43:
[...]
Ik vermoed toch echt wel de bodemfolie.
Maar weet je nog hoe de relatie weer en vocht in huis vroeger was?
Ja sowieso 60-70% in de woonkamer. In de keuken vaak 78%.
Op de eerste verdieping vaak 65-70%.
Dakhuisje 80%+ (hoop echt dat dit eens gaat dalen naar 60%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:29
Ik zit in discussie met mijn aannemer over het gebruik van PIR of mineraalwol voor isoleren van een houten vloer vanuit de kruipruimte.

Mijn aannemer zegt: PIR, beste isolatie, kruipruimte staat niet onder water. Volgens hem zou mineraalwol kunnen gaan hangen als deze toch vochtig wordt. Maar ik lees op internet dat het geen water opneemt.
Ik zeg: Mineraalwol, want dat staat overal op internet voor mijn type woning. Terwijl PIR alleen voor betonnen vloeren wordt geadviseerd.

Situatie
Het is een jaren 20/30 woning op zandgrond (Utrechtse Heuvelrug) en ik zie niet echt vocht in de kruipruimte. Wel wat systematische kuiltjes in het zand alsof daar druppels op zijn gevallen, maar misschien dat het ook van wat anders kan komen (trilling nabije weg?).
Houten balken hebben nu vochtigheidsgraad van ±14-16%.

Vloer
De huidige houten boven en ondervloer gaan eruit, en er komen vloerplaten (21mm underlayment) op met daarboven weer de oude houten vloer.

Wat is nu wijsheid? Kan PIR gewoon in mijn situatie, of moet ik mij dan zorgen maken dat er onverhoopt toch vocht vast komt tussen de balken/vloer dat er niet uit kan? Of kunnen de balken toch hun vocht kwijt omdat daar boven alleen maar hout zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:41
MailMan schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:20:
Ik zit in discussie met mijn aannemer over het gebruik van PIR of mineraalwol voor isoleren van een houten vloer vanuit de kruipruimte.

Mijn aannemer zegt: PIR, beste isolatie, kruipruimte staat niet onder water. Volgens hem zou mineraalwol kunnen gaan hangen als deze toch vochtig wordt. Maar ik lees op internet dat het geen water opneemt.
Ik zeg: Mineraalwol, want dat staat overal op internet voor mijn type woning. Terwijl PIR alleen voor betonnen vloeren wordt geadviseerd.

Het is een jaren 20/30 woning op zandgrond (Utrechtse Heuvelrug) en ik zie niet echt vocht in de kruipruimte. Wel wat systematische kuiltjes in het zand alsof daar druppels op zijn gevallen, maar misschien dat het ook van wat anders kan komen (trilling nabije weg?).
Houten balken hebben nu vochtigheidsgraad van ±14-16%.

De huidige houten boven en ondervloer gaan eruit, en er komen vloerplaten (21mm underlayment) op met daarboven weer de oude houten vloer.

Wat is nu wijsheid? Kan PIR gewoon in mijn situatie, of moet ik mij dan zorgen maken dat er onverhoopt toch vocht vast komt tussen de balken/vloer dat er niet uit kan? Of kunnen de balken toch hun vocht kwijt omdat daar boven alleen maar hout zit?
Wie betaald, die bepaalt. Een houten vloer isoleren met PIR is niet wenselijk. Mineraalwol met klimaatfolie zorgt ervoor dat vocht wegkan aan de onderzijde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

@MailMan Het hout is met ±14-16% normaal als je met normale vochtigheden te maken hebt.
Maar als het bij jullie erg droog is had ik wel lager verwacht.
Meet het % LV in huis en in de kruipruimte eens.

Persoonlijk zou ik altijd waterdampdichte folie op het zand leggen. Stel er breekt een hemelwaterafvoer buis en het water gaat de kruipruimte in dan kan het %LV wel eens heel anders worden. Mits je de folie netjes langs de wand als een badkuip monteert, voorbeelden genoeg hier hoe dat kan.
Bij isoleren speel je op zeker, die folie zijn de kosten niet.

Glas-/steenwol kan zeker. Het voordeel is dat als iemand later een dampdichte vloerbedekking op de vloer legt, je geen problemen krijgt, de wol is dampopen. Met PIR met alu folie wordt het hout ertussen opgesloten tussen 2 dampdichte lagen en als er dan op een of andere manier vocht tussen komt, dan heb je een probleem.

Helaas denken (zeer) opportunistische mensen lang niet altijd zo tav zulke aspecten om het worst case scenario mee te nemen. Als dat er niet was... zouden er veel minder huizen in NL zijn met schimmel problemen...

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 18-11-2023 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• der_joachim
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik heb mijn isolatieproject weer opgepakt! Ik heb een betonvloer met een broodjesconstructie en de kruipruimte is ook na de regen van de afgelopen tijd kurkdroog. Dat laatste dankzij de Tonzon folie die ik vorig jaar heb gelegd. *O*

Vandaag ben ik begonnen met het maken van rachelwerk. Nu heb ik een stukje kruipruimte waar de maximale hoogte ongeveer 40 centimeter is. Als ik daar dikke steenwolplaten gebruik, denk ik dat dat deel van de kruipruimte niet meer begaanbaar is. Daarom zit ik te overwegen om voor dat stuk dit spul te kopen: https://www.isolerenzonderjeuk.nl/pif-home-60/ en dat. Ik zag het toevallig in de aanbieding bij een grote bouwmarkt in de stad, maar ben het nog niet eerder tegengekomen, ook niet in dit draadje.

Wat is jullie ervaring of (al dan niet professionele) mening over Pif home als isolatiemateriaal voor betonnen vloeren?

Entropy isn't what it used to be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:29
route99 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:38:
@MailMan Het hout is met ±14-16% normaal als je met normale vochtigheden te maken hebt.
Maar als het bij jullie erg droog is had ik wel lager verwacht.
Meet het % LV in huis en in de kruipruimte eens.

Persoonlijk zou ik altijd waterdampdichte folie op het zand leggen. Stel er breekt een hemelwaterafvoer buis en het water gaat de kruipruimte in dan kan het %LV wel eens heel anders worden.
Bij isoleren speel je op zeker, die folie zijn de kosten niet.

Glas-/steenwol kan zeker. Het voordeel is dat als iemand later een dampdichte vloerbedekking op de vloer legt, je geen problemen krijgt, de wol is dampopen. Met PIR met alu folie wordt het hout ertussen opgesloten tussen 2 dampdichte lagen en als er dan op een of andere manier vocht tussen komt, dan heb je een probleem.

Helaas denken (zeer) opportunistische mensen lang niet altijd zo tav zulke aspecten om het worst case scenario mee te nemen. Als dat er niet was... zouden er veel minder huizen in NL zijn met schimmel problemen...
Hygrometertje besteld.

Maar als ik het goed begrijp kan eventueel vocht wel weg als er alleen hout boven ligt?

Ik snap dat dat niet ideaal is als iemand ooit besluit er b.v. PVC op te leggen, maar dan begrijp ik mijn aannemer wel dat hij stelt dat het in mijn situatie wel kan.

Zijn verhaal is volgens mij dat (mineraal)wol doordat het dampopen is juist vocht vast kan gaan houden.

Als ik dit lees over Dampopen bouwen (https://www.joostdevree.nl/shtmls/dampopen_bouwen.shtml):

- in beginsel moeten alle bouwmaterialen dampopen zijn, om vocht goed te transporteren zonder zelf vochtig te blijven (vezelrijke isolatiematerialen als houtvezel, vlas, katoen, schapenwol, stro, hennep)

dan zou ik verwachten dat Glas/Steen/Mineraalwol die dampopen is, maar een bovenvloer heeft die dampdicht is (b.v. PVC), alsnog moeit heeft om het vocht kwijt te geraken. Mocht de kruipruimte vochtig zijn, kan het vocht dan wel weg/verdampen uit het Mineraalwol?

Daarop aanvullend via dezelfde site: Nadeel van de meeste dampopen, natuurlijke isolatiematerialen (niet van isovlas en houtvezelplaten): minder geschikt voor vochtige locaties.

Heeft de aannemer dan niet een punt?

Zelfde verhaal een beetje voor een dampdichte folie op de vloer van de kruipruimte leggen. Hoe moet het vocht dan weg als er vocht op die dampdichte folie komt?

Voor wat het waard is een foto van de grond in de kruipruimte die die kuiltjes laat zien, waar ik mij van afvraag of het van druppels of iets anders (trilling) komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEiT6evJKzaTQkG-KebiRpKLdnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WBUIvLufaIUCFJEfhLbStGHr.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 98 ... 112 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"