Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 97 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10:38
Fiends schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:25:
Hoi Allemaal,

Wij zijn bezig met het (laten) isoleren van onze woning. Nu zijn er opties genoeg en hebben we ook al diverse offertes laten maken. Helaas knaagt er iets. Bijna alle bedrijven die wij hebben laten komen werken met dezelfde materialen. Het liefst spuiten ze pur in de kruipruimte en parels of glaswol in de spouw. Bij deze materialen hebben wij niet zo'n fijn gevoel, vooral over pur hoor je af en toe horrorverhalen.

Nu proberen wij juist om duurzaam en ecologisch te leven en willen we dat het liefst ook terugzien in de gebruikte isolatiematerialen. Mijn vrouw is al een tijd helemaal weg van schapenwol en wij vragen ons af wat er qua isolatie met schapenwol mogelijk is in de kruipruimte. Qua materiaaleigenschappen zou je zeggen dat wol een ideaal materiaal is, maar er is erg weinig over te vinden. Wat mij tot zo ver is verteld door isoleerders is dat het na-isoleren van een spouw met wol niet mogelijk is.

Ik zou graag eens horen of er mensen zijn met ervaring of ideeën hierover. Alvast bedankt!
Ik zie inderdaad niet hoe je je spouw in godsnaam gevuld zou krijgen met wol.
Ze moeten de isolatie op een of andere manier overal in de spouw krijgen. Dit doet men normaal gezien door gaten te boren en in te spuiten. Dus de materialkeuzes zijn beperkt. Meestal worden EPS parels gebruikt.

Anders zal je de gevelmuur moeten afbreken - voordeel is dan wel dat je naast veel meer materiaalkeuzes je ook dikker kan isoleren. Uiteraard zou dit ingrijpend en duur zijn.

Een kelder of kruipruimte is over het algemeen gevoelig voor vocht waardoor men dus ook materialen gebruikt die daar tegen kunnen. Ik kan me voorstellen dat schapenwol een schimmelparadijs zou kunnen zijn. Ik zou nu niet durven zeggen dat het onmogelijk is, maar heb het alleszinds nog nooit gehoord.

Even alu hoedje op; Moest iedereen uit ecologisch standpunt schapenwol beginnen gebruiken, dan word er een schapenbusiness op poten gezet om op zo veel mogelijk rendement te halen op schapen scheren :+
Er zijn nog meer ecologische alternatieven te overwegen die meestal bekender zijn (bij aanemers) alsook beter isoleren zoals vlas, houtwol, ...

[ Voor 8% gewijzigd door nightgold op 17-10-2023 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-06 21:41
Hoi Allemaal,

Wij zijn bezig met het (laten) isoleren van onze woning. Nu zijn er opties genoeg en hebben we ook al diverse offertes laten maken. Helaas knaagt er iets. Bijna alle bedrijven die wij hebben laten komen werken met dezelfde materialen. Het liefst spuiten ze pur in de kruipruimte en parels of glaswol in de spouw. Bij deze materialen hebben wij niet zo'n fijn gevoel, vooral over pur hoor je af en toe horrorverhalen.

Nu proberen wij juist om duurzaam en ecologisch te leven en willen we dat het liefst ook terugzien in de gebruikte isolatiematerialen. Mijn vrouw is al een tijd helemaal weg van schapenwol en wij vragen ons af wat er qua isolatie met schapenwol mogelijk is in de kruipruimte. Qua materiaaleigenschappen zou je zeggen dat wol een ideaal materiaal is, maar er is erg weinig over te vinden. Wat mij tot zo ver is verteld door isoleerders is dat het na-isoleren van een spouw met wol niet mogelijk is.

Ik zou graag eens horen of er mensen zijn met ervaring of ideeën hierover. Alvast bedankt!
Schapenwol is niet bepaald een gangbaar product voor de standaard isolatiebedrijf. Het is een alternatief product en daardoor ook moeilijker om een partij te vinden die dat voor jullie kan doen.
Voor een thermische schil, dus isolatie op de grens van binnen en buiten, komen er ook eigenschappen bij kijken zoals vocht, temperatuurverschillen, dauwpunt etc. Ik zou het hierdoor afraden om met producten te werken die niet gekeurd of gecertificeerd zijn. isolatie intern, dus tussenvloeren of wanden in de woning is een ander verhaal.

Wil je voor duurzaam en ecologisch gaan maar toch producten gebruiken die gekeurd zijn en waar je garantie op krijgt, dan zou je voor de spouw moeten kiezen voor glaswol. Dit bestaat tot 80% uit gerecycled glas.

Voor de vloer zou je ook kunnen kiezen voor gespoten glaswol. Dit is wel minder bekend en er zijn niet zo heel veel bedrijven die dit doen. Ook zijn er bedrijven die dit wel hebben geprobeerd maar toch hebben besloten hier niet mee verder te gaan, vooral omdat dit financieel niet interessant genoeg is ten opzichte van de alternatieven. Glaswol wat in de muur gaat is bewerkt met siliconen zodat het geen vocht opneemt. Wol voor onder de vloer heeft dit juist niet omdat er een bindmiddel doorheen gaat zodat het aan de onderkant van de vloer blijft kleven. De naam van dit systeem is Jetspray. Via Google zou je wel een aantal bedrijven kunnen vinden die dit aanbieden. Of ze het ook daadwerkelijk zelf verwerken of dat ze het uitbesteden zou je naar moeten informeren. Een andere optie is isolatiefolie. Jetspray kan niet op een houten vloer, isolatiefolie kan wel op een houten vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Er is best het nodige over schapenwol geschreven en dat was samenvattend niet duurzaam
https://www.volkskrant.nl...%20als%20neutraal%20geldt.
Zijn er ook nadelen?
Milieu Centraal raadt schapenwol af, omdat schapen veel broeikasgas produceren en uit hun mest ammoniak ontsnapt. Verkopers van schapenwolisolatie tekenen echter aan dat de daarvoor gebruikte wol afkomstig is van schapen die ingezet worden voor natuurbeheer en dat die wol in certificeringen als neutraal geldt.
Sommige natuurlijke materialen kunnen ook slechter tegen vocht dan de traditionele. Ze zijn daarom ook niet bruikbaar voor spouwmuren
https://www.milieucentraa...ateriaal-kiezen/#afraders
Schapenwol
Schapenwol heeft een veel grotere milieu-impact dan andere isolatiematerialen. De uitstoot van broeikasgassen (CO2, methaan) is 20 keer zo hoog als die van steenwol of glaswol en 4 keer zo hoog als die van kunststof hardschuim isolatiemateriaal met dezelfde Rd-waarde. De mest van schapen zorgt voor meer stikstof in de bodem, waardoor de biodiversiteit afneemt. En in de schapenvacht wordt veel gif gebruikt tegen ongedierte. Over de hele levenscyclus heeft schapenwol een veel slechtere milieuscore dan de andere materialen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:53
Anoniem: 479106 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:38:
Ik heb een vloer van 63m2 en met korting zou ik €2775 euro moeten betalen voor iso80 pif noppenfolie icm bodemfolie. Wij hebben houten vloeren en vochtige kruipruimte.

Is dit een redelijke prijs?
Ik verwarm met airco, schiet dit op qua terug verdien tijd?
Zou dit wat doen met de woningwaarde van ons huis?
Klinkt als een redelijke prijs.
PIF 80 heeft een isolatiewaarde van Rd 4.8 lees ik.

Wat verbruik je nu aan kW met die airco per jaar? Dan kan ik schatten hoeveel je bespaart.
Anders blijft het gissen.

[ Voor 3% gewijzigd door GudZ op 18-10-2023 14:00 . Reden: specifiek airco kW ]

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
rik_1984 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:04:
[...]

Bij deze voeg ik ook wat foto's toe, het is lastig om het goed in beeld te krijgen. Ik moet zeggen dat ik vandaag wel even schrok van wat ik aantrof aan één kant van de krupruimte, na alle buien van vandaag. Voor het begrip heb ik ook een simpele tekening gemaakt waar de situatie een beetje geschetst wordt:
[Afbeelding]

De eerste foto's zijn van het linker gedeelte, waar ook de afvoer pijpen lopen van het putje en de regenpijp. Hier is de overlast het grootst, lag vandaag 1-2cm water op het beton. Ook zie je een gat in de fundering geboord, dit is door de vorige bewoner gedaan. Volgens mij vanwege lekkage van de verwarming. Het staat dus los van dit probleem en het lijkt tussen de fundering ook redelijk droog (de isolatie heb ik zelf een beetje los getrokken). Je ziet ook dat er allemaal druppels aan de afvoer leidingen hangen (en schimmel vorming). Omdat het over de hele linie is: is dit condens of duidt dit toch op een lek? [Afbeelding]

Ik heb de muurtje gechecked waar de regenpijp en het putje de krupruimte binnen komen. Hier zie ik niet heel duidelijk water sporen. Regenpijp:
[Afbeelding]
Putje (misschien toch wat water?):
[Afbeelding]

Tot slot nog even de rechter hoek, daar was het over de gehele betonvloer vochtig, maar geen plasvorming. Als ik tussen de convectorput en de muur kijk lijkt het of ik vlak achter de balk vocht zie. Dus dat betekent dat het hier in elk geval van bovenaf komt. Dit is wel een erg moeilijke plek om bij te komen, dus lastig te verhelpen:
[Afbeelding]

Helpen deze foto's om een beter beeld te geven, en tips hoe ik dit kan aanpakken?
Duidelijke foto's. Op basis hiervan acht ik de kans klein dat het gaat om instromend hemelwater ergens en ga ik net als @route99 mijn kratje bier zetten op dat het om bodemvocht gaat wat optrekt, verdampt en vervolgend tegen de bovenkant van je kruipruimte condenseert (en dan op het beton blijft liggen omdat het daar de bodem niet in kan trekken). Bodemfolie is te he way to go.

Als toevoeging op je twee vragen:
ik zou eerst gaan voor bodemfolie en voorlopig nog geen gaten gaan boren in het beton. Als straks water op het folie blijft staan, kan je waarschijnlijk eenvoudig pinpointen waar het vandaan komt en de bron direct aanpakken.

Ik kan niet op de foto zien hoe hoog de convectorput begint boven de bodem van de kruipruimte. Als dat +- 40 cm is, ben je doorgaans prima af om je bodemfolie zo hoog te bevestigen. Als de convectorput lager begint zou ik het folie achter de convectorput draperen en ietwat klem zetten met een paar stukken piepschuim zodat het folie strak tegen de muur blijft zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 479106

@GudZ ik gok tussen de 5000 en 7000 kWh per jaar. Ik vind het lastig inschatten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ys3j5Eaiv4a9o-HmrSii--aL3y0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NYTJIFEpExOjjPf0VHbDI9lk.png?f=fotoalbum_large

Dit was natuurlijk een raar warm jaar tot nu toe en ik heb nu 37 zonnepanelen a 405 kWh...
4 airco's met in totaal 11 kW vermogen.

Dit afgelopen jaar had ik vaak de airco uit vanwege zuinigheid, maar ik wil ze nu aan laten staan, tussen zeg oktober en april, op minimaal 16 graden, dag en nacht, om het gewoon warmer te houden en om vochtproblemen te voorkomen. Dus ik ga echt wel meer verbruiken, zeker als het echt koud wordt.

Maar ik ga het toch maar doen die vloer isolatie... Goed voor mijn energie label, warmteverlies en mijn houten vloer. Bodemfolie gaat hopelijk ook de vochtigheid in mijn kruipruimte tegen houden of ervoor zorgen dat er geen druppels hangen aan de onderkant van de houten vloer.

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 18-10-2023 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Als je een houten vloer hebt zou ik voor glas/steenwol gaan.

PIF is nagenoeg luchtdicht en dan komt al je vocht uit de woning in de vloer.
Een houten vloer wil je niet luchtdicht maar dampopen uitrusten.

5.000kWh x COP 3,5 = 17.500 thermisch kWh
17.500/9~ 2.000m3 gas

Met een begane grond van 63m2.....
Gaat er echt iets gruwelijk mis! Je hebt het verbruik van een boerderij. Isoleren loont.

[ Voor 32% gewijzigd door GudZ op 18-10-2023 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479106

Het damppunt komt ergens in de PIF lagen te zitten.
De bovenste laag die tegen het hout aan zit blijft warm en er zal geen vocht condenseren tegen het PIF of in het hout erboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Anoniem: 479106 Dat is het ideale geval?
Dan voorzie ik bij een houten vloer op houten balken een aantal potentiele problemen:
  • De kans dat een PIF-folie overal heel is lijkt me geen 100%. Wat gebeurt er dan lokaal als daar vocht wel kan condenseren? Niet alle kruipruimtes zijn ideaal, het kan goed gaan maar ook fout als de omstandigheden misgaan. Dat is iets wat per situatie bekeken moet worden om welk risico het gaat. Des te beter de dampdichte folie op het zand is en als er nooit water in de kruipruimte staat, des te kleiner de kans is dat het kan optreden.
  • Wat gebeurt er dan als mensen later een dampdichte vloerbekleding plaatsen en er is een kans dat er vocht tussen 2 dampdichte lagen komt met een houten vloer (planken/balken) er tussen?
  • De laatste is mss nog belangrijker: Hout heeft altijd kopse kanten die vaak (?) in een koudere muur zitten (met welke kans op vocht en rotten?) en er kan een laatste koudere balk langs de voor- en achterkant zitten, de zgn strijkbalk, waar ook het condenseren van vocht/het rotten een risico kan zijn. Hoe zit het vocht/temperatuur/condens verhaal dus er voor dat hout eruit bij het toepassen van PIF? Ik weet uit de Tonzon info dat zij voor hun systemen voor de laatste balk langs de muur, de strijkbalk een speciale folie hebben, de zgn strijkbalk folie om vochtproblemen te voorkomen. Voor de kopse kanten ??? Ik weet het niet, to be honest.
Ubakus vind ik ook erg handig, maar die kijkt nooit direct naar dit soort rand effecten, simpel omdat het er niet op ingericht/er voor ontworpen is als je een algemeen plaatje maakt (iig niet bij de gratis versie). Dan zou je dus een apart plaatje van zo'n pijnpunt plek moeten maken als je de situatie zou willen simuleren. Soms kan het te complex zijn om dat in 1 plaatje te doen en dan kan het wellicht met simulaties van aparte kleinere delen waar op ingezoomd wordt? En daarmee een verhaal opbouwen/ondersteunen.

Potentiele opties bij houten vloer?
  • Tozon folie icm verplichte bodemfolie icm verplichte bodemfolie + tegen de wand op die folie ook, zie je vaak gedaan worden door bedrijven.
  • Damp open glaswol icm verplichte bodemfolie + tegen de wand op die folie ook, zie je vaa bij doe het zelvers.
  • PIF en hout: Mijn beeld is nog niet compleet.
ALTIJD: Het is en blijft maatwerk!
Hoe een houten vloer met balken gebouwd is, de invloed van de muren, of er altijd water in de kruipruimte staat of niet, en of er dan altijd controle is tav het LV-%, of er later toch nog een dampdichte vloerbedekking overheen komt, zijn er al vocht/schimmel problemen dan moeten die voor het isoleren opgelost worden, etc...?
Dus de situatie moet heel goed in kaart gebracht worden.

[ Voor 19% gewijzigd door route99 op 19-10-2023 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:17
Heeft bodemfolie aanbrengen (nog) zin?
Wij hebben een huis uit 2008 en vanuit de bouw is de betonnen vloer (broodjes) geisoleerd met 25 cm piepschuim. In de vloer ligt vloerverwarming. De temperatuur in de kruipruimte is ca 18 graden en luchtvochtigheid 100%. Er ligt geen water maar de aarde is zichtbaar vochtig en buizen zijn ook enigszins vochtig (geen druppels). Huis ligt ca 300 m van kanaal en kruipruimte ligt onder waterspiegel.
Is het zinvol om bodemfolie neer te leggen om zo de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen en een betere isolatie te krijgen?
Graag jullie mening.

Edit: vraag verduidelijkt

[ Voor 5% gewijzigd door Maarten60 op 20-10-2023 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Maarten60 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:24:
Wij hebben een huis uit 2008 en vanuit de bouw is de betonnen vloer (broodjes) geisoleerd met 25 cm piepschuim. In de vloer ligt vloerverwarming. De temperatuur in de kruipruimte is ca 18 graden en luchtvochtigheid 100%. Er ligt geen water maar de aarde is zichtbaar vochtig en buizen zijn ook enigszins vochtig (geen druppels). Huis ligt ca 300 m van kanaal en kruipruimte ligt onder waterspiegel.
Is het zinvol om bodemfolie neer te leggen om zo de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen en een betere isolatie te krijgen?
Graag jullie mening.

Is er ventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Eigenlijk een goede vraag. Zou verwachten van wel maar is niet te zien op foto’s. Zoek ik morgen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Maarten60 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:24:
Graag jullie mening.

Luchtvochtigheid van 100% zegt eigenlijk al genoeg; bodemfolie heeft meerwaarde. Woon zelf in een woning uit 2004 met vergelijkbare omstandigheden. Geen water in de kruipruimte, maar wel vochtig zand het grootste deel van het jaar.

Na bodemfolie merkte ik toch verbetering, voornamelijk in de gang. Geen dampvocht rond het kruipruimteluik in de winter. Vooral bij de meterkast kwam toch veel vocht uit de kruipruimte naar boven. Bij de buren veroorzaakte vochtige lucht uit de kruipruimte problemen in de wc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
@vinpower Aan de buitenkant zie ik twee van deze roosters.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35glX76NnIS-oM7-WmfmSpHZ7LQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/03UL4s0aZMvW5A9t4EPMgzio.jpg?f=fotoalbum_large
Alleen als ik er een draad insteek of een lamp op zet zie ik niets in de kruipruimte. Verwacht dat ze achter de isolatie uitkomen.
Omdat de temperatuur en vochtigheid zo hoog blijft verwacht ik dat er niet veel ventilatie is.

@johanPo dank voor je tip.

edit: referenties toegevoegd

[ Voor 4% gewijzigd door Maarten60 op 22-10-2023 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

+1 bij ons ook zo vochtig/nat op de muren/buizen en zulke muurroosters, gracht op ca 7 m afstand.
Folie sd=104 meter geplaatst, binnen een aantal weken was de muur droog.
Het schommelt nu afh v/h weer tussen 50-70%.

Heb de roosters vanuit de kruipruimte gecheckt of ze open waren (yes).

Het is voor die kosten omdat je het meestal zelf kunt doen een nobrainer.
Het begin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNW6BsS4_p3NVLLqf4yVpR_HVTo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mTMQOrte2HQF9utLjpPZFWKL.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door route99 op 25-10-2023 08:39 . Reden: mster =meter ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-06 22:32

dof

Hier ook van die zwarte muur roosters (bij mij van kunststof).

Ik wilde eentje open maken (uit halen) omdat ik dan beter kan checken of het kanaal goed open is naar de kruipruimte. Maar ik kan dat rooster er niet goed uit krijgen zonder het te vernielen.

Dat hoeft natuurlijk geen bezwaar te zijn als ik er een nieuwe in terug kan plaatsen. Alleen heb ik nog niet gevonden waar ik deze kan kopen. Ik vind alleen maar andere (lelijkere) roosters.

Hebben die dingen misschien een andere naam dan "muur / kruipruimte / spouw rooster"?
Weet iemand waar ze te koop zijn ?

EDIT:

Ahhh, om mezelf even te beantwoorden; ik zie dat ze integraal onderdeel van een "Vloerventilatiekoker" zijn. Nu snap ik ook waarom ik het "rooster" niet los kan krijgen 8)7

@Maarten60 Nu zie je hoe je "draadje" door het kanaal moet ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKpsdviXBKUnxZAYuak1UCFAjtA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fnghuP740lkkcQIirvrepUPV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door dof op 22-10-2023 18:36 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Heeft hier iemand al eens een vloer vanuit de kruipruimte geïsoleerd? Ben wel nieuwsgierig naar voorbeelden.

hoe het isolatiemateriaal geklemd is tussen de balken en of er draad/zeil gespannen is zodat het geheel niet zakt. En/of de balk zelf ook nog ingepakt is

[ Voor 8% gewijzigd door AOC op 22-10-2023 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Maarten60 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:12:
[...]

[Afbeelding]
Alleen als ik er een draad insteek of een lamp op zet zie ik niets in de kruipruimte. Verwacht dat ze achter de isolatie uitkomen.
Omdat de temperatuur en vochtigheid zo hoog blijft verwacht ik dat er niet veel ventilatie is.

Die ventilatiekoker zal niet achter de isolatie uitkomen als alles origineel vanuit de bouw is.

Om te controleren kun je meten waar de koker moet zitten en in de kruipruimte een stuk isolatie wegsnijden, desnoods tot aan de vloer. Als je dat netjes doet kun je het zelfs weer terugplaatsen als je niets vindt.

In mijn jaren '70 woning waren de mondingen van de ventilatiekokers vanuit de kruipruimte op diverse plekken verhuld door cementbrokken, etc. Ook was de uitsparing in de funderingsmuur niet overal even netjes.

Als je eenmaal weet waar het moet zitten is het makkelijker.

Wat je ook kunt doen is een endoscoopcamera gebruiken om van buiten te kijken. Die krijg je wel door het roostertje, eventueel met een klein stukje wegknippen of boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:50

mno

AOC schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 22:44:
Heeft hier iemand al eens een vloer vanuit de kruipruimte geïsoleerd? Ben wel nieuwsgierig naar voorbeelden.

hoe het isolatiemateriaal geklemd is tussen de balken en of er draad/zeil gespannen is zodat het geheel niet zakt. En/of de balk zelf ook nog ingepakt is
Daar wordt in dit topic veel over gesproken. Hier een voorbeeld van glaswol tusssen houten balken:
mno in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Maarten60 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:12:
[...]

[Afbeelding]

zou goed kunnen, dergelijke ventilatie wordt doorgaans niet met mega veel liefde geinstalleerd. Klassiekertje.

Draad insteken is vaak lastig omdat het eigenlijk een soort periscopen zijn, met vrij strakke bochten. felle zaklamp onder hoek erin schijnen zou je wel iets van moeten zien in een kruipruimte. Tis lastig af te leiden of dan de huidige vloerisolatie voor de uitstroom zit, of dat deze 'periscoop' überhaupt niet de kruipruimte bereikt.

Je zou nog kunnen proberen een trechter op je stofzuiger te tapen en deze op het rooster buiten te zetten. dan checken of je in de kruipruimte trek voelt langs de wand, dan weet je iets meer. Zo nee, kan je altijd een bedrijf nieuwe ventilatie laten aanbrengen. Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.broavloerisolatie.nl/wp-content/uploads/2015/07/Kruipruimte-ventilatie-koekoek-225x300.jpg

Als je vochtig zand hebt, is doorgaans alleen ventilatie niet voldoende om de boel droog te krijgen. Het grafiekje van @route99 laat mooi het effect van een folie zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkMaster
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-06 17:22
Net als de meesten hier wil ik de vloer ook beter isoleren. Het is een huis uit 1978 met een betonnen vloer. De kruipruimte is een cm of 50 hoog, en er staat regelmatig een klein beetje water in. Twee jaar geleden een offerte opgevraagd. Ik kreeg toen Tonzon als oplossing aangerijkt. Vanwege andere prioriteiten toen niets meer mee gedaan.

Vandaag kwam hetzelfde isolatiebedrijf langs, maar een ander persoon. In plaats van Tonzon zou hij nu (6 cm) PIF aanbieden, ivm de kwetsbaarheid van Tonzon en onze lage ruimte. Hij gaf aan dat PIF en Tonzon tot voor kort dezelfde Rd hadden (3,8), wat beiden overigens hoger is dan huidige bouwnorm (3,4). Maar dat Tonzon nu wat hoger zou zijn door een andere meetmethode. Vragend waarom PIF 6 cm was en niet 10 (zoals hij bij daksiolatie adviseerde) gaf hij aan dat vloerisolatie maar een beperkte rol speelt en het dus kostenbatentechnisch niet interessant is. Hij wilde ook best een offerte voor Tonzon opstellen, dus beide opties zijn wel nog mogelijk bij hem. Ongeacht de keuze komt er bodemfolie ivm het vocht.

Mijn doelstelling is om straks een zo energieneutraal mogelijk huis te hebben. Daardoor isoleer ik liever iets meer, dan iets minder. Er is nu nog geen vloerverwarming, maar ooit komt dat er nog wel. De vloer voelt nu regelmatig 'koud' aan, zeker in de gang waar plavuizen liggen. Isolatie kan dus sowieso geen kwaad, ook voor het comfort.

Dat Tonzon nu een hogere Rd waarde heeft, weegt voor mij best mee. De kwetsbaarheid is natuurlijk wel een ding, maar ik weet niet hoe dat in de praktijk uitpakt. We zitten nooit in de kruipruimte natuurlijk, maar binnen 3 jaar komt er nog wel een keer een inductiefornuis met bijbehorende elektriciteitskabels vanuit de meterkast naar de keuken toe. PIF lijkt me ook prima, maar dat zou dan wel wat dikker mogen, 'gevoelsmatig'. Ik weet niet meer zo goed wat ik moet geloven en wat nou echt handig is. Zijn er hier nog tweakers die een kijkje op deze zaak hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door LinkMaster op 23-10-2023 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-06 21:41
LinkMaster schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:25:
Net als de meesten hier wil ik de vloer ook beter isoleren. Het is een huis uit 1978 met een betonnen vloer. De kruipruimte is een cm of 50 hoog, en er staat regelmatig een klein beetje water in. Twee jaar geleden een offerte opgevraagd. Ik kreeg toen Tonzon als oplossing aangerijkt. Vanwege andere prioriteiten toen niets meer mee gedaan.

Vandaag kwam hetzelfde isolatiebedrijf langs, maar een ander persoon. In plaats van Tonzon zou hij nu (6 cm) PIF aanbieden, ivm de kwetsbaarheid van Tonzon en onze lage ruimte. Hij gaf aan dat PIF en Tonzon tot voor kort dezelfde Rd hadden (3,8), wat beiden overigens hoger is dan huidige bouwnorm (3,4). Maar dat Tonzon nu wat hoger zou zijn door een andere meetmethode. Vragend waarom PIF 6 cm was en niet 10 (zoals hij bij daksiolatie adviseerde) gaf hij aan dat vloerisolatie maar een beperkte rol speelt en het dus kostenbatentechnisch niet interessant is. Hij wilde ook best een offerte voor Tonzon opstellen, dus beide opties zijn wel nog mogelijk bij hem. Ongeacht de keuze komt er bodemfolie ivm het vocht.

Mijn doelstelling is om straks een zo energieneutraal mogelijk huis te hebben. Daardoor isoleer ik liever iets meer, dan iets minder. Er is nu nog geen vloerverwarming, maar ooit komt dat er nog wel. De vloer voelt nu regelmatig 'koud' aan, zeker in de gang waar plavuizen liggen. Isolatie kan dus sowieso geen kwaad, ook voor het comfort.

Dat Tonzon nu een hogere Rd waarde heeft, weegt voor mij best mee. De kwetsbaarheid is natuurlijk wel een ding, maar ik weet niet hoe dat in de praktijk uitpakt. We zitten nooit in de kruipruimte natuurlijk, maar binnen 3 jaar komt er nog wel een keer een inductiefornuis met bijbehorende elektriciteitskabels vanuit de meterkast naar de keuken toe. PIF lijkt me ook prima, maar dat zou dan wel wat dikker mogen, 'gevoelsmatig'. Ik weet niet meer zo goed wat ik moet geloven en wat nou echt handig is. Zijn er hier nog tweakers die een kijkje op deze zaak hebben?
Tonzon is een systeem met een vastgestelde Rd waarde. PIF kan in verschillende diktes dus de Rd waarde kan minder zijn maar met een dikkere laag ga je een hoger Rd waarde krijgen dan Tonzon.

Het argument dat Tonzon heel kwetsbaar is, deel ik. Vooral als er nog kabels getrokken gaan worden is dit wel een dingetje. Als een luchtzak lek is valt de werking weg. Met PIF is dit een ander verhaal.

6 cm PIF is het minimum. Zonder vloerverwarming is 6 cm prima. Bij vloerverwarming zou ik 8 of 10 cm aanraden. Ik vind 6 dan wel aan de lage kant. Als je de offerte aantrekkelijk vind zou je altijd nog kunnen vragen voor eentje met een hoger isolatiewaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
johanPo schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 06:46:
[...]

Als je vochtig zand hebt, is doorgaans alleen ventilatie niet voldoende om de boel droog te krijgen. Het grafiekje van @route99 laat mooi het effect van een folie zien.
Tips zijn wat mij betreft duidelijk. Ik ga in ieder geval bodemfolie neerleggen, mede omdat we het fenomeen muffe geur ook herkennen.
Als ik daar mee bezig ben kijk ik meteen naar de ventilatie.
Dank voor jullie bijdrages. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Wil graag een start maken met het isoleren van houten vloer vanuit de kruipruimte. Dit door glaswol tussen de balken te klemmen en zo een dampopen isolatie te hebben. Nu zie ik ook dat men een dampopen zeil spant over de balken heen. Ik heb al veel pagina's doorgespit in dit topic maar kan nog niet het voordeel/nut hiervan vinden. Dus mijn vraag is wat een damopen zeil toevoegt als het glaswol al dampopen is?

Verder vroeg ik mij af. i.v.m. ruimtegebrek is het lastig om de balken van een isolatielaag te voorzien. Wellicht dat ik steenwol platen kan gebruiken van 50mm. Maar hoeveel nut/effect zal het hebben als de balken een laagje van 50mm isolatie heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
AOC schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:47:
Wil graag een start maken met het isoleren van houten vloer vanuit de kruipruimte. Dit door glaswol tussen de balken te klemmen en zo een dampopen isolatie te hebben. Nu zie ik ook dat men een dampopen zeil spant over de balken heen. Ik heb al veel pagina's doorgespit in dit topic maar kan nog niet het voordeel/nut hiervan vinden. Dus mijn vraag is wat een damopen zeil toevoegt als het glaswol al dampopen is?

Verder vroeg ik mij af. i.v.m. ruimtegebrek is het lastig om de balken van een isolatielaag te voorzien. Wellicht dat ik steenwol platen kan gebruiken van 50mm. Maar hoeveel nut/effect zal het hebben als de balken een laagje van 50mm isolatie heeft?
Je isoleert tussen de balken.
Volhouten balken van 20cm+ sterkte hebben an sich al een aardige Rd waarde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

@GudZ 20 cm volhout heeft een Rd van ~1,3 -1,8, waarbij het dichte hout (eiken balk) op ~1,3 zit en balk van spar hout op ~1,8.

Tis niet niets maar een houten vloer met 20 cm glaswol type 032 en 80mm brede balken (en uiteraard 20 cm hoog..) geeft een Rc van 4,9, zonder het hout zou het ~6,5 zijn, maar dat kan uiteraard niet...
De winst om op de balken isolatie te plaatsen hangt uiteraard uit van hoeveel extra isolatie er dan geplaatst wordt en uiteraard ook van het % houtenbalk in de constructie. Nog even los van het praktisch aanbrengen van die extra isolatie.

Schatting: Max ca 15% minder warmteverlies met die actie, beetje afhankelijk van de situatie?
In de context van het totale warmteverlies vd woning: Bij de vloer vaak tot 20% warmteverlies, dus je praat dan over max ~3% tov je hele warmtehuishouding.
Aan de bewoners om daar wat van te vinden of ze het wel of niet relevant genoeg vinden om uit te voeren.

[ Voor 0% gewijzigd door route99 op 23-10-2023 22:15 . Reden: glaswol type 032 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
AOC schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:47:
Dus mijn vraag is wat een damopen zeil toevoegt als het glaswol al dampopen is?
Wat ik begrepen had wordt dat damp open zeil gebruikt om de glaswol op zijn plek te houden. Alleen klemmen is niet altijd voldoende, en het zou bijvoorbeeld weg kunnen glijden/zakken .. en door dat zeil te spannen kan het niet langer weg kunnen zakken.
En dat zeil moet dus damp open zijn om te zorgen dat je houten vloer kan blijven ademen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

route99 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:09:
@GudZ
Schatting: Max ca 15% minder warmteverlies met die actie, beetje afhankelijk van de situatie?
In de context van het totale warmteverlies vd woning: Bij de vloer vaak tot 20% warmteverlies, dus je praat dan over max ~3% tov je hele warmtehuishouding.
Aan de bewoners om daar wat van te vinden of ze het wel of niet relevant genoeg vinden om uit te voeren.
Gaat om een tussenwoning met een vloeroppervlakte van ongeveer 40 vierkante meter.
Ik schat (heb nog niet goed gekeken) dat er 11 balken aanwezig zijn. Elk van 18*8*580(+-)cm . Dat is ongeveer 4,1 vierkante meter wat ik niet extra kan isoleren.

Ik denk dat ik wellicht nog 50mm steenwol platen met een rd van 1,35 kan aanplakken.

Binnenkort maar even onder de kruipruimte inspecteren wat mogelijk is :)

Budget is wel een dingetje overigens. Ga je het verschil tussen naturoll 32 a 37 merken op het verbruik van 1000m3. Qua rd is het +- 0.8 verschil

[ Voor 12% gewijzigd door AOC op 24-10-2023 01:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

AOC schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 00:29:
[...]Budget is wel een dingetje overigens. Ga je het verschil tussen naturoll 32 a 37 merken op het verbruik van 1000m3. Qua rd is het +- 0.8 verschil
Voor het dak waar de % warmteverliezen veel groter zijn dan de vloer is het imho bij zoveel werk een nobrainer.
Bij de vloer imho zeker ook als je vloerverwarming hebt. Die heb je vrijwel zeker niet met zo een vloer en je had het anders vast genoemd.

Tja: Ik zou het zelf wel doen. De vloer bepaalt nl relatief veel van het comfort in huis, bij stenen vloer zal dat wrs meer zijn (=aanname) dan bij een houten vloer, maar des te minder je vloer afkoelt door veel betere isolatie kan dat op een gegeven moment zoveel beter comfort geven dat de thermostaat 0,5-1ºC lager kan? Ik heb daar geen bewijs voor maar ik kan me het (ook technisch gezien) me wel voorstellen.
Ik kan je niet verder dan dit bij het antwoord op je vraag brengen. Mss dat er nog input komt van mensen die een vergelijkbare situatie hebben en wel voor die 032 gekozen hebben en die ervaring kunnen delen.

PS: Vaak bekijk ik het zo: Bij dat soort klussen die je zelf doet, heb je in principe alleen de materiaal kosten, dat scheelt enorm in de kosten. Uiteraard is er voor iedereen een max budget waar je het mee wilt of zelfs moet doen of waarmee je je nog comfortabel bij voelt. Dat blijft een eigen afweging, dat lijkt me logisch/normaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
Gewoon zo hoog mogelijke Rd in één keer. Ik begrijp dat iedereen een andere portomonee heeft maar die paar tientjes extra verdien je terug in comfort, mogelijk in € maar vooral als geruststelling dat je het in 1x zo goed mogelijk hebt gedaan.

Je gaat maar 1x aan de gang onder die vloer in de vreselijke kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-06 10:04

Sponge

Serious Game Developer

Ondertussen staat de verwarming (lucht/water warmtepomp) hier ook weer aan sinds dit weekend, en is dat ook weer het moment dat de huiskamer vloer/kamer temperatuur grafiek wisselt van kleur:

Afbeeldingslocatie: http://rielee.com/shared/kruipruimte/sensors-oct-2023.png

(De pieken bij de lichtblauwe grafiek zijn blijkbaar van de keukenafvoer die in de buurt is van die losse unit, je kan goed zien wanneer de vaatwasser aan heeft gestaan :)).

Wat echter ook opvalt is dat de sensor die tussen het piepschuim geduwd zit, toch meteen de warmte van de vloerverwarming op pikt (groenige lijn in het midden). Ben nog niet aan die extra isolatie begonnen, maar twijfel toch nog steeds of ik PIR90 zal bestellen en eens een paar weekenden onder het huis moet gaan lijmen. Alle leidingen lopen met een mooie afstand onder de vloer, dus zou net moeten passen.

Ik was het vorige weekend nog weer even aan het bijlezen in dit topic, en kwam nog het eea tegen over folies. Onder dit huis ligt nu een jaar de folie van Profipack, waar ik zeer tevreden over ben:

PE folie transparant - 600cm x 25m x 200my, oftewel deze. Wel alweer 10 euro duurder dan vorig jaar.

Ik vroeg me af of er ondertussen al wat merkbare succesverhalen zijn qua comfort / energieverbruik, you name it ;). Dit om twijfelaars - zoals ikzelf - te overtuigen om toch eens door te pakken :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Sponge schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:27:
Wat echter ook opvalt is dat de sensor die tussen het piepschuim geduwd zit, toch meteen de warmte van de vloerverwarming op pikt (groenige lijn in het midden). Ben nog niet aan die extra isolatie begonnen, maar twijfel toch nog steeds of ik PIR90 zal bestellen en eens een paar weekenden onder het huis moet gaan lijmen. Alle leidingen lopen met een mooie afstand onder de vloer, dus zou net moeten passen.
Ertussen? Dat zou... er op kunnen wijzen dat de naad tussen die piepschuim platen groter kan zijn dan je verwacht en dan geeft die naad weinig isolerende werking waardoor die sensor op die plek dat ook snel de opwarming v/d vloerverwarming kan kan meten. Is je dat al eerder opgevallen, maar nog geen hiermee link gelegd of zit die sensor er net pas? Gevonden.

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 24-10-2023 13:45 . Reden: Edit: jouw topic van begin v/j jaar gevonden. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Mja, er is altijd een beetje ruimte tussen de platen. Daar heb ik een DS18B20 tussen gedrukt. Maar naden is bij sommige platen het verkeerde woord, zoals hier te zien:

Afbeeldingslocatie: http://rielee.com/shared/kruipruimte/FLIR0560-Visual.jpeg.

Of als je het met de FLIR ziet :X (let op, schaal is omgekeerd vanwege een bug in FLIR software?):

Afbeeldingslocatie: http://rielee.com/shared/kruipruimte/FLIR0560.jpg

Daar zou ik eerst stroken steenwol in willen lijmen (weet niet hoe vervormbaar die platen zijn, die zou ik willen halen en in strookjes snijden) om vervolgens daarna de PIR laag de gaan plaatsen.

Maar ik vraag wel eens af "hoe erg is dit nou". Er zijn iets van 4 van dit soort banen (8m lang, over breedte van het huis).Hoeveel energie zou er nou werkelijk verloren gaan door dit soort (slechte) praktijken... en is het uiteindelijk merkbaar op je energieverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:50
Hier in dubio. Heeft het in mijn situatie echt zin, en wat kan je ervan merken. Ik heb nu geen merkbare last. (maar geen idee of ik veel verlies met vvw)

- woning van 1990
- Isolatie van beneden naar boven 5cm piepschuim, betonvloer, 2cm isolatie, vvw, anhydriet dekvloer.
- Kruipruimte is droog voor 80%, in 1 gedeelte is het zand wat vochtig en op 1 plek staat een paar keer per jaar een plas water.
- Temperatuur 16 tot 17 graden
- Vochtigheid 98%
- hoogte ongeveer 55-60cm
- 4 ventilatieroosters

Er is nu iemand langs geweest welke Tonzon bodemfolie en Tonzon luchtzakken aanbeveelt.
HIj noemt hele waardes wat ik ga besparen op de vvw, warmteverlies omdat ik dat nu in de vloer houdt. Maar wat als het er straks in zit en ik merk niks. Offerte is 4700,- (zeg 100m2)

- heeft het zin om uberhaupt iets te doen?
- heeft het zin om zelf de bodemfolie aan te brengen en ipv luchtzakken nog eens x cm (hoeveel cm?) PIR platen in de huidige platen te bevestigen (lijmen of pinnen)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-06 21:16
AOC schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 00:29:
[...]

Budget is wel een dingetje overigens. Ga je het verschil tussen naturoll 32 a 37 merken op het verbruik van 1000m3. Qua rd is het +- 0.8 verschil
Doe jezelf een plezier en koop glas / steenwol platen met zo'n hard laagje ipv die pluizige bende (die ik te zien krijg als ik opnaturoll 32 zoek)

Ik had eerst een pak van dat pluis spul maar dat was er nauwelijks in te krijgen en uiteindelijk heb ik het zelfs weer weggehaald. Platen (zo iets) werkt echt 10x makkelijker en blijft ook beter tussen de balken hangen.

(En misschien overbodig, maar dus niet die platen met folie backing kopen want die zijn damp dicht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@der_joachim Timmer die latten niet maar zet ze met montagekit vast (tijdelijk ondersteunen werkte perfect), ze zitten bij mij er al ca 40 jaar vast. Daar kun je dan in nagelen (of schroeven).
Vind er vervolgens een geschikte nagel + schotel er bij om de isolatie op de plaats te houden.
Deze met een hele nette prijs vond ik heel snel als voorbeeld 16 cm lang, maar de schotel is te klein 10 mm zo te zien, dus zoek zelf ff verder, heb er zelf nog niet eerder verder opgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Charly schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:21:
[...]
Ik had eerst een pak van dat pluis spul maar dat was er nauwelijks in te krijgen en uiteindelijk heb ik het zelfs weer weggehaald. Platen (zo iets) werkt echt 10x makkelijker en blijft ook beter tussen de balken hangen.

(En misschien overbodig, maar dus niet die platen met folie backing kopen want die zijn damp dicht)
Dus de reguliere glas/steenwol blijf niet uit zich eigen klemmen tussen de balken? Kan iemand dat beamen die naturoll 32/37 gebruikt heeft?

Hoe had je het met die pluis spul aangepakt? Als de ruimte tussen de balkem 50cm was had je dan het isolatiemateriaal dan ook op 50cm, of iets breder om te klemmen?

Ik zat al bijna op de bestel knop te klikken maar toch maar even goed op onderzoek:p

[ Voor 5% gewijzigd door AOC op 24-10-2023 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10:14
AOC schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:38:
[...]

Dus de reguliere glas/steenwol blijf niet uit zich eigen klemmen tussen de balken? Kan iemand dat beamen die naturoll 32/37 gebruikt heeft?

Hoe had je het met die pluis spul aangepakt? Als de ruimte tussen de balkem 50cm was had je dan het isolatiemateriaal dan ook op 50cm, of iets breder om te klemmen?

Ik zat al bijna op de bestel knop te klikken maar toch maar even goed op onderzoek:p
Ik heb houten balken. Alles op maat gesneden (+ hooguit 2 cm), 2 lagen steenwol van 10 cm dikte geklemd tussen balken van 17 á 18 cm dik. Ik heb stroken plastic van een paar cm breed gesneden en die met een nietpistool op de balken geniet. Op de makkelijke plekken dacht ik 'dat komt later wel'. Het zit er dus nog steeds niet. Maar aan de andere kant, het is nog niet naar beneden gevallen. Het klemt prima, maar je moet het niet een paar keer los willen trekken, dan verliest het wel z'n stevigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Sponge schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:27:
Ondertussen staat de verwarming (lucht/water warmtepomp) hier ook weer aan sinds dit weekend, en is dat ook weer het moment dat de huiskamer vloer/kamer temperatuur grafiek wisselt van kleur:

[Afbeelding]

(De pieken bij de lichtblauwe grafiek zijn blijkbaar van de keukenafvoer die in de buurt is van die losse unit, je kan goed zien wanneer de vaatwasser aan heeft gestaan :)).

Ik was het vorige weekend nog weer even aan het bijlezen in dit topic, en kwam nog het eea tegen over folies. Onder dit huis ligt nu een jaar de folie van Profipack, waar ik zeer tevreden over ben:

PE folie transparant - 600cm x 25m x 200my, oftewel deze. Wel alweer 10 euro duurder dan vorig jaar.

Ik vroeg me af of er ondertussen al wat merkbare succesverhalen zijn qua comfort / energieverbruik, you name it ;). Dit om twijfelaars - zoals ikzelf - te overtuigen om toch eens door te pakken :P.
Heb in mijn huis de afgelopen jaren stap voor stap de isolatie verder aangepakt. Merk echt duidelijk het verschil met als ik bij vrienden of familie ben. Ik hoef ook nog niet te stoken nu (21 graden) . Vloerisolatie was bij mij een aardig groot puzzelstukjes, zit nu dik in de Rd5 van ongeveer 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
water_escape schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:41:
Hier in dubio. Heeft het in mijn situatie echt zin, en wat kan je ervan merken. Ik heb nu geen merkbare last. (maar geen idee of ik veel verlies met vvw)

- woning van 1990
- Isolatie van beneden naar boven 5cm piepschuim, betonvloer, 2cm isolatie, vvw, anhydriet dekvloer.
- Kruipruimte is droog voor 80%, in 1 gedeelte is het zand wat vochtig en op 1 plek staat een paar keer per jaar een plas water.
- Temperatuur 16 tot 17 graden
- Vochtigheid 98%
- hoogte ongeveer 55-60cm
- 4 ventilatieroosters

Er is nu iemand langs geweest welke Tonzon bodemfolie en Tonzon luchtzakken aanbeveelt.
HIj noemt hele waardes wat ik ga besparen op de vvw, warmteverlies omdat ik dat nu in de vloer houdt. Maar wat als het er straks in zit en ik merk niks. Offerte is 4700,- (zeg 100m2)

- heeft het zin om uberhaupt iets te doen?
- heeft het zin om zelf de bodemfolie aan te brengen en ipv luchtzakken nog eens x cm (hoeveel cm?) PIR platen in de huidige platen te bevestigen (lijmen of pinnen)
5cm eps is nog geen Rd1,4 . Daar is nog veel winst te halen. De vochtigheid+ vochtig zand geeft aan dat bodemfolie wel zin heeft, dat is een no brainer. Als je het niet erg vindt de kruipruimte in te gaan kan je heel veel besparen op die 4700 door het zelf te doen. Logisch, want een groot deel van de kosten is arbeid. Heb je een hoge kruipruimte?

Je kan B-keuze PIR platen op de kop tikken, wat prima voor de kruipruimte is, en zelf aan de bak gaan. Mocht je ooit nog verhuisplannen hebben is het makkelijker voor het energielabel om wel een officiële partij te kopen (bonnetje goed bewaren + fotos), andere kan je gezeik krijgen met dat de isolatiewaarde niet wordt herkent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• der_joachim
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:00
route99 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:32:
@der_joachim Timmer die latten niet maar zet ze met montagekit vast (tijdelijk ondersteunen werkte perfect), ze zitten bij mij er al ca 40 jaar vast. Daar kun je dan in nagelen (of schroeven).
Vind er vervolgens een geschikte nagel + schotel er bij om de isolatie op de plaats te houden.
Deze met een hele nette prijs vond ik heel snel als voorbeeld 16 cm lang, maar de schotel is te klein 10 mm zo te zien, dus zoek zelf ff verder, heb er zelf nog niet eerder verder opgezocht.
Zeg, ben jijj telepathisch of zo? :+

Ik zit inderdaad tegen het voorzetten van dit project aan te hikken, dus mijn dank is groot! Note to self: isolatiepluggenn zijn een ding. Handige zoekterm.

Entropy isn't what it used to be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
johanPo schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:06:
[...]

5cm eps is nog geen Rd1,4 . Daar is nog veel winst te halen. De vochtigheid+ vochtig zand geeft aan dat bodemfolie wel zin heeft, dat is een no brainer. Als je het niet erg vindt de kruipruimte in te gaan kan je heel veel besparen op die 4700 door het zelf te doen. Logisch, want een groot deel van de kosten is arbeid. Heb je een hoge kruipruimte?

Je kan B-keuze PIR platen op de kop tikken, wat prima voor de kruipruimte is, en zelf aan de bak gaan. Mocht je ooit nog verhuisplannen hebben is het makkelijker voor het energielabel om wel een officiële partij te kopen (bonnetje goed bewaren + fotos), andere kan je gezeik krijgen met dat de isolatiewaarde niet wordt herkent
De hoogte is ongeveer 55-60 cm momenteel.
De vraag is alleen, krijg ik PIR platen door de ingang van de kruipruimte? Heb je een voorbeeld van A vs B met fe juiste Rd ? Ik zie zoveel verschilende, maar ben bang dat het er niet in gaat...

Ik vindt het niet erg om erin te zitten, al uren doorgebracht voor kabels :)

[ Voor 3% gewijzigd door water_escape op 25-10-2023 08:02 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdHoudt
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:22
Nu de dagen wat kouder beginnen te worden en ik de zoneverdeling voor de vloerverwarming geinstalleerd heb merk ik dat de temperatuur in zone Keuken/hal enorm rap daalt en de vloerverwarming dit niet goed bijgehouden krijgt.
Om het gasverbruik terug te brengen wil ik deze ruimte op zeer korte termijn isoleren. Gasverbruik ligt voor vandaag al op 3.75kuub, gisteren 2.9 en eergisteren 4.5kuub.

In de rest van de benedenverdieping hebben we 12cm PIR op zand gelegd en dat wil ik dus in de kruipruimte ook doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9qw6ysNC17f-rvj1bhBURLlfH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oPuO1WMcfxJABheo7IhOtoCQ.png?f=fotoalbum_large

Ontluchting van de spouw komt via open voegen in de spouw. Een van deze openingen is zichtbaar op de foto links naast de keukenafvoer. Hier wil ik een stuk uit de PIR snijden zodat deze openingen wel blijven.
De kruipruimte is verder droog.

De PIR wil ik met montage PUR tegen de keukenvloer verlijmen. Mijn grootste onduidelijkheid is of ik hier beluchting tussen moet laten middels rachels of dat ik deze direct tegen het beton kan verlijmen.
De vloer is 11 gewapend gestort beton wat redelijk vlak aan de onderkant is + een dekvloer van +-5cm.
Daarnaast ook de vraag naar ervaring hoe men omgaat met leidingen. Met voorbedachte raden heb ik deze bijelkaar gelegd en laten leggen zodat ik hier zo min mogelijk hinder van heb bij het isoleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2O01CN_M9EkzZvxnHmXaLjuCOeE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KiEeGfzxHKIlejf9ZgtXhAiC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWgA8K62LmsKTyYMsMASGGaA9Js=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/J2bq5sKWBrzmpqrUP8SuHQV3.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dB_GDtkfYBSX7-Off85Q4iWkmGA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aWIJanZlQFX4f8JChUUlop0x.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 27-05 00:04
Woning uit 1969 (premie woning zelfs):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YJxtxSM.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HXXrVVc.png

Woning heeft 2 hele centimeters aan vloerisolatie. De vloer zelf is niet dragend als ik dat zo zie.
Zou het hiervoor zin hebben om zand uit te laten zuigen o.i.d. om ze een kruipruimte en extra islatie te realiseren? Richting de toekomst is vloerverwarming wel wenselijk. En als je toch bezig bent..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
water_escape schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:02:
[...]

De hoogte is ongeveer 55-60 cm momenteel.
De vraag is alleen, krijg ik PIR platen door de ingang van de kruipruimte? Heb je een voorbeeld van A vs B met fe juiste Rd ? Ik zie zoveel verschilende, maar ben bang dat het er niet in gaat...

Ik vindt het niet erg om erin te zitten, al uren doorgebracht voor kabels :)
addition: Ik denk heb 70cm diagonaal ruimte om het luik door te komen. Dus 600mm platen zou moeten kunnen, afhankelijk van de dikte..

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Spikeee schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:34:
Woning heeft 2 hele centimeters aan vloerisolatie. De vloer zelf is niet dragend als ik dat zo zie.
Zou het hiervoor zin hebben om zand uit te laten zuigen o.i.d. om ze een kruipruimte en extra islatie te realiseren?
Zand weghalen is imho vergunningplichtig. In een onderhoud met een bouwkundige kreeg ik over het hoe en wat dit van hem verder te horen.

De bouwkundige:
Over het afgraven: Als er in het midden maar een redelijk brede baan is om meer ruimte te verkrijgen voor onderhoud. Met 60-70 cm van de funderingswand afblijven dan zou ca 10 cm weghalen bij 60 cm kruipruimte hoogte wel wat toe voegen ...
@Spikeee.
Richting de toekomst is vloerverwarming wel wenselijk. En als je toch bezig bent..
Prima punt, doe het meteen goed

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 25-10-2023 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timk
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-06 22:30
Voor wie het afgelopen half jaar bodemfolie heeft gelegd: check het even. Ik ging vandaag de kruipruimte in en in een van de drie ruimtes stond een flinke plas. Ik bleek toch een aantal gaatjes te hebben gemaakt. Zwembroek aan en met een emmertje en een kopje leegscheppen dus. Er zit tijdelijk een stuk ductape op de gaatjes en ik heb de beschadigde stukken omhoog gezet, maar ik moet nog iets beters vinden.

Ik ben wel blij dat ik nu ben gaan kijken en niet pas weken later. In de andere ruimtes staat op sommige plekken zeker 10cm water onder het zijl. Dankzij het bubbeltjesfolie drijft het zijl perfect trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 27-05 00:04
Tegen die tijd moet ik eens met een bouwkundige praten. Het scheelt dat we dit met andere zaken kunnen combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-05 13:03
Goede middag, ik heb deze post doorgespit (zoekend op Tonzon icm hoge luchtvochtigheid).
Situatie: we ervaren binnenshuis een hoge luchtvochtigheid (standaard rond de 70%). We ventileren continu. Hebben tevens mechanische ventilatie.

de muren in ons huis (1997) hebben (nog) geen last van schimmel en/of optrekkend vocht. Wel beslaat ons dakhuisje continu, ivm de dalende temperatuur snachts icm de luchtvochtigheid in huis.
Dit wil ik uiteraard voorkomen. Echter kan ik niet achterhalen waar het vandaan komt.
Het enige wat ik kan bedenken is de kruipruimte.
We hebben een luchtvochtigheid meter de kruipruimte geplaatst welke regelmatig 99% aangeeft (is de max voor dit apparaat).
in enkele situaties ruik je de kruipruimte ook in de gang.

Ook zie ik dat de betonblokken vochtig zijn. Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4OcHuci2qUXeAhmJR3PzUMdvtg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yLZvQCEaXIzCsmzgMBbQEKcu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMcmbxJrton37PaavY-FzRGGS9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VBtydKMd77uDveFzXSMMehwv.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb nu een (tonzon partner) bedrijf ingeschakeld voor een kruipruimte inspectie. Zij geven aan (uiteraard) dat de kruipruimte te vochtig is, Ze gaan binnenkort Tonzon noppen- en bodemfolie plaatsen. Dit zou voor een droge kruipruimte moeten zorgen. Dit is natuurlijk mooi. Echter konden ze niet garanderen dat dit ook zou leiden tot een lagere luchtvochtigheid binnenshuis.

Zijn er mensen hier die ook last hadden van een hoge luchtvochtigheid in huis wat is verholpen door het plaatsen van Tonzon noppen- en bodemfolie?
(of hebben jullie nog andere tips)?

ze wilden ook al de alu folie gaan plaatsen, maar dit leek mij nog niet verstandig als we het probleem met de hoge luchtvochtigheid nog niet hebben opgelost.

[ Voor 13% gewijzigd door Yoghurtbeker op 27-10-2023 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Yoghurtbeker schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:46:
Goede middag, ik heb deze post doorgespit (zoekend op Tonzon icm hoge luchtvochtigheid).
Situatie: we ervaren binnenshuis een hoge luchtvochtigheid (standaard rond de 70%). We ventileren continu. Hebben tevens mechanische ventilatie.
......
We hebben een luchtvochtigheid meter de kruipruimte geplaatst welke regelmatig 99% aangeeft (is de max voor dit apparaat).[Afbeelding]
Dat hoort idd niet in de kruipruimte. Die 70% in huis is iets hoger maar niet super hoog. Dat het stinkt is wel een slecht teken, mogelijk is het op die plaatsen waar het meer stinkt ook veel hoger dan 70%.
Zijn er mensen hier die ook last hadden van een hoge luchtvochtigheid in huis wat is verholpen door het plaatsen van Tonzon noppen- en bodemfolie?
Zie plaatje in de link dat is het zeer positieve effect van alleen al de folie op de luchtvochtigheid in de kruipruimte. Bubbeltjes folie plaats je in principe allen als er kant is op plassen vorming of een laag water in de kruipruimte.
De rel. luchtvochtigheid was bij ons in huis gelukkig niet extreem hoog en is door de folie wel wat lager geworden 55-65% en dat was daarvoor 60-70% en het stonk nooit.
ze wilden ook al de alu folie gaan plaatsen, maar dit leek mij nog niet verstandig als we het probleem met de hoge luchtvochtigheid nog niet hebben opgelost.
Lijkt me een goed idee, want:
Het water kan ook komen van lekkende HWA of andere leidingen die wat met de kruipruimte te maken hebben of er doorheen lopen. Of het grondwater is hoger dan eerder of was al zo maar je wist het niet... of er licht een gracht voor de deur waarvan je nog niet wist dat het invloed kon hebben.

Dus: Leg die folie, iets dat je zelf kunt doen, is zeker een factor 3-4x goedkoper dan laten doen...
Als het droog is laat je een bedrijf komen die de Tonzon zakken wil plaatsen.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

timk schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:54:
Voor wie het afgelopen half jaar bodemfolie heeft gelegd: check het even. Ik ging vandaag de kruipruimte in en in een van de drie ruimtes stond een flinke plas. Ik bleek toch een aantal gaatjes te hebben gemaakt. Zwembroek aan en met een emmertje en een kopje leegscheppen dus. Er zit tijdelijk een stuk ductape op de gaatjes en ik heb de beschadigde stukken omhoog gezet, maar ik moet nog iets beters vinden.

Ik ben wel blij dat ik nu ben gaan kijken en niet pas weken later. In de andere ruimtes staat op sommige plekken zeker 10cm water onder het zijl. Dankzij het bubbeltjesfolie drijft het zijl perfect trouwens!
Uit je bericht begrijp ik dat je geen bubbeltjesplastic onder de folie hebt liggen? Ik kan niet anders dan benadrukken dat je dat moet doen, dan komt de folie mooi mee omhoog als er grondwater ontstaat in kruipruimte (ook als er gaatjes in zitten). Het is dan niet begaanbaar (een soort kruipen over waterbed idee) maar blijft wel droog mits je alles netjes tegen de muur omhoog hebt gelegd en alle hoeknaden etc dicht hebt gelijmd of geplakt.

Zo'n rol van het sterke soort bubbeltjesplastic (noppenfolie) is niet zo duur. een goede investering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

JvdHoudt schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:59:
Nu de dagen wat kouder beginnen te worden en ik de zoneverdeling voor de vloerverwarming geinstalleerd heb merk ik dat de temperatuur in zone Keuken/hal enorm rap daalt en de vloerverwarming dit niet goed bijgehouden krijgt.
Om het gasverbruik terug te brengen wil ik deze ruimte op zeer korte termijn isoleren. Gasverbruik ligt voor vandaag al op 3.75kuub, gisteren 2.9 en eergisteren 4.5kuub.

In de rest van de benedenverdieping hebben we 12cm PIR op zand gelegd en dat wil ik dus in de kruipruimte ook doen.

[Afbeelding]

Ontluchting van de spouw komt via open voegen in de spouw. Een van deze openingen is zichtbaar op de foto links naast de keukenafvoer. Hier wil ik een stuk uit de PIR snijden zodat deze openingen wel blijven.
De kruipruimte is verder droog.

De PIR wil ik met montage PUR tegen de keukenvloer verlijmen. Mijn grootste onduidelijkheid is of ik hier beluchting tussen moet laten middels rachels of dat ik deze direct tegen het beton kan verlijmen.
De vloer is 11 gewapend gestort beton wat redelijk vlak aan de onderkant is + een dekvloer van +-5cm.
Daarnaast ook de vraag naar ervaring hoe men omgaat met leidingen. Met voorbedachte raden heb ik deze bijelkaar gelegd en laten leggen zodat ik hier zo min mogelijk hinder van heb bij het isoleren.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Met zo'n mooie vlakke vloer zou ik PIR platen direct tegen de vloer aanlijmen. Geen rachels want dan ontstaan ook weer luchtkanalen met koude tocht. Alles met PIR mits je rekening houdt met de plekken waar je nog een keer bij moet kunnen voor onderhoud (leidingen e.d.).

De plekken waar leidingen tegen het plafond zijn gemonteerd (op zich is dat bij jou heel netjes gedaan) zou ik dus geen PIR monteren maar dan isolatie plaatsen wat je weer makkelijk kun weghalen. B.v. de vaker besproken Knauf glaswol of wellicht grote noppen isolatie zoals PIF of soortgelijk. Combineren is geen probleem mits alles goed aansluit en er geen koude luchtstromen kunnen ontstaan.

En uiteraard ook de spouw kanalen vrijhouden want dat zal wel een systeem zijn voor het kunnen ventileren van de spouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
route99 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:44:
[...]
Dat hoort idd niet in de kruipruimte. Die 70% in huis is iets hoger maar niet super hoog. Dat het stinkt is wel een slecht teken, mogelijk is het op die plaatsen waar het meer stinkt ook veel hoger dan 70%.

[...]
Zie plaatje in de link dat is het zeer positieve effect van alleen al de folie op de luchtvochtigheid in de kruipruimte. Bubbeltjes folie plaats je in principe allen als er kant is op plassen vorming of een laag water in de kruipruimte.
De rel. luchtvochtigheid was bij ons in huis gelukkig niet extreem hoog en is door de folie wel wat lager geworden 55-65% en dat was daarvoor 60-70% en het stonk nooit.
[...]
Lijkt me een goed idee, want:
Het water kan ook komen van lekkende HWA of andere leidingen die wat met de kruipruimte te maken hebben of er doorheen lopen. Of het grondwater is hoger dan eerder of was al zo maar je wist het niet... of er licht een gracht voor de deur waarvan je nog niet wist dat het invloed kon hebben.

Dus: Leg die folie, iets dat je zelf kunt doen, is zeker een factor 3-4x goedkoper dan laten doen...
Als het droog is laat je een bedrijf komen die de Tonzon zakken wil plaatsen.
Succes
Allereerst dank voor jouw reactie op mijn bericht. Mooie grafiek. Ik heb ook alvast wat hygro/temp meters gekocht die ik wil gaan plaatsen om het effect te zien. Heb je toevallig ook dezelfde grafiek maar dan met de temperatuur erbij?

Het bedrijf gaf zelf aan dat als ze alu folie zou plaatsen, dat ze dit pas na 2 weken zouden doen, als ze zien dat de kruipruimte inderdaad droog is geworden. Anders eerst opzoek naar lekkage (kon men nu niet 123 vinden). Vroeger lag hier een sloot. En het is kleigrond. Mogelijk verklaart dat iets.

Ben wel benieuwd of andere buren er ook last van hebben. Laatst de overbuurman gesproken die was juist aan het klagen over lage luchtvochtigheid op hetzelfde moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Yoghurtbeker schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:42:
[...]Heb je toevallig ook dezelfde grafiek maar dan met de temperatuur erbij?
Heb een handmeter met een handige sensor op draad (voor meten in holtes!), in het begin geen T opgeschreven.
Maar samengevat zijn er wel duidelijke (eigenlijk normaliter voorspelbare) resultaten:
  • In ca 1 week van nat (~100%) zonder folie naar ca 75% na het aanleggen v/d folie. In zo'n korte tijd blijft de T eigenlijk vrijwel constant, dus hooguit marginale invloeden.
  • Er is een duidelijke correlatie tussen natte of droge periodes v/h weer buiten!
Anders eerst opzoek naar lekkage (kon men nu niet 123 vinden). Vroeger lag hier een sloot. En het is kleigrond. Mogelijk verklaart dat iets.
Volg de %LV gewoon, je ziet het vanzelf.
Ben wel benieuwd of andere buren er ook last van hebben. Laatst de overbuurman gesproken die was juist aan het klagen over lage luchtvochtigheid op hetzelfde moment.
De verschillen worden ook door lokale verschillen bepaalt, heeft iemand vloerverwarming en een slechte vloerisolatie dan is die kruipruimte mooi droog gestookt.... Zijn de ventilatiegaten wel open bij de buren? Wat hebben ze allemaal in de tuin tegen het huis gedaan? Hoe is de water afvoer? .... Enzovoort.... Wel: Als er een overvloed aan water is van 1 v/d naaste buren kun jij last hebben maar 1 buur verder al veel minder of niet......
Gebruik je gezonde verstand er is niks hocus pocus aan dit soort zaken, vaak goed kijken of soms eerst wat zoeken en dan goed kijken. En %LV meten is vaak ook handig om patronen te ontdekken.
Succes er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
route99 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 23:35:
[...]
Heb een handmeter met een handige sensor op draad (voor meten in holtes!), in het begin geen T opgeschreven.
Maar samengevat zijn er wel duidelijke (eigenlijk normaliter voorspelbare) resultaten:
  • In ca 1 week van nat (~100%) zonder folie naar ca 75% na het aanleggen v/d folie. In zo'n korte tijd blijft de T eigenlijk vrijwel constant, dus hooguit marginale invloeden.
  • Er is een duidelijke correlatie tussen natte of droge periodes v/h weer buiten!
[...]
Volg de %LV gewoon, je ziet het vanzelf.

[...]
De verschillen worden ook door lokale verschillen bepaalt, heeft iemand vloerverwarming en een slechte vloerisolatie dan is die kruipruimte mooi droog gestookt.... Zijn de ventilatiegaten wel open bij de buren? Wat hebben ze allemaal in de tuin tegen het huis gedaan? Hoe is de water afvoer? .... Enzovoort.... Wel: Als er een overvloed aan water is van 1 v/d naaste buren kun jij last hebben maar 1 buur verder al veel minder of niet......
Gebruik je gezonde verstand er is niks hocus pocus aan dit soort zaken, vaak goed kijken of soms eerst wat zoeken en dan goed kijken. En %LV meten is vaak ook handig om patronen te ontdekken.
Succes er mee.
Super bedankt voor je input. Ik heb weer goede hoop gekregen

Ik laat het weten zodra ik een update heb

Aanvullend : net gemeten in het dakhuisje: 87%lv met bij 14 graden. Garage (aangrenzend aan de woning, maar zonder kruipruimte) 75%lv 13,9 graden).

[ Voor 5% gewijzigd door Yoghurtbeker op 28-10-2023 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Verzoek: zou je die complete quotes weg willen halen of er selectief uit quoten, nu staat bijna alle tekst er 2x, wat de leesbaarheid van het forum niet ten goede komt, want mijn antwoord staat er nl direct boven jouw reactie.
Gebruik als je toch een attentie voor wil het @ icm de naam, dus zo: @Yoghurtbeker
En dat doe je dan in de Quick-Reply onderaan. Ik haal dit stuk weg zodra je de grote quotes weggehaald/aangepast hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzKNWmTWB_0WvTeeB8cZqZjFKpM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uRNMDIfOWERJOafpeRdVGFcN.png?f=user_large

Back on track dat lijk me veel interessanter:
De metingen over een grotere periode met deels ook de temperatuur. Het wordt zeker met die zachte winters eigenlijk amper kouder dan 14 graden. Je ziet ook dat de buitenlucht in de zomer de kruipruimte tot 18-20 graden opwarmt!!!! Daardoor is het verschik tot een heel stuk in de herfst met de kamer-T niet zo groot. De zachte 2021/2022-winter zakte de T maar amper onder de 15ºC !
code:
1
2
3
4
5
6
27-nov-21 15,0
5-dec-21 14,9
10-dec-21 14,9
28-dec-21 14,9
24-jan-22 14,6
5-mrt-22 14,7

Dat is ook de reden dat ik liever vloerisolatie dan bodemisolatie wil. Bij vloerisolatie wordt in de zomer onder het zand de bodem veel warmer dan bij bodemisolatie, die houdt de warmte tegen om in de bodem te gaan. Dus die neemt wrs veel sneller door de buitentemperatuur beïnvloedt, ergo de lucht wordt dan kouder dan in mijn geval, dus het lijkt me aannemelijk dat er meer warmteverlies optreedt. Je haalt bij vloerisolatie dus in de herfst/deels de winter wat voordeel uit de warmte die in de voorafgaande zomer in de bodem opgeslagen werd.

Je kunt het al zien: Mijn meet intervallen worden steeds groter (afgezien van het begin en de 2021/2022-winter), in feite doen ik alleen maar af en toe een controle. Als je het goed aangelegd hebt dan is er bij mij geen behoefte meer om vaker te meten en al helemaal niet om er een domotica systeem voor aan te leggen om het bij wijze van spreken continue te monitoren. Mijn prioriteiten liggen op een ander gebied mbt tot energie/duurzaamheid.

Succes verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUULmlFtip400nLONds_GTi8DO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kg2VsumWsxV3AzY59lpg0Hk4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 28-10-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:57
Mithrandir schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:46:
Een poosje geleden is onze vloer vanuit de kruipruimte geisoleerd. Er zou 14cm PUR in komen. Omdat ik het idee had dat de isolatie niet overal even dik was heb een kleine steekproef gedaan met stokjes van 14cm.

Op grote delen is de isolatie niet de juiste dikte, maar slechts 8 of 10 centimeter. Ik heb de installateur om een oplossing gevraagd, ik verwacht dat ze komen bijspuiten.

[...]
Ik ben vandaag weer onder de vloer gegaan om te kijken hoe het er bij ligt na bijspuiten. Bijna overal waar ik heb gecheckt verdween mijn sateprikker van 18cm compleet in de Icynene! Op een paar locaties was het nog iets van 12cm, maar dat was maar op een paar plekjes. Over het algemeen hangt er nu dus een lekker dikke isolerende laag onder huis :*)

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Yoghurtbeker schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:46:

de muren in ons huis (1997) hebben (nog) geen last van schimmel en/of optrekkend vocht. Wel beslaat ons dakhuisje continu, ivm de dalende temperatuur snachts icm de luchtvochtigheid in huis.
Dit wil ik uiteraard voorkomen. Echter kan ik niet achterhalen waar het vandaan komt.
Het enige wat ik kan bedenken is de kruipruimte.
We hebben een luchtvochtigheid meter de kruipruimte geplaatst welke regelmatig 99% aangeeft (is de max voor dit apparaat).
in enkele situaties ruik je de kruipruimte ook in de gang.

Ook zie ik dat de betonblokken vochtig zijn. Zie foto.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb nu een (tonzon partner) bedrijf ingeschakeld voor een kruipruimte inspectie. Zij geven aan (uiteraard) dat de kruipruimte te vochtig is, Ze gaan binnenkort Tonzon noppen- en bodemfolie plaatsen. Dit zou voor een droge kruipruimte moeten zorgen. Dit is natuurlijk mooi. Echter konden ze niet garanderen dat dit ook zou leiden tot een lagere luchtvochtigheid binnenshuis.

HWA ligt netjes opeen betonnen slab, huis is nog niet zo oud en gemaakt met PVC uit een goede tijd. Grote kans dat het gewoon gaat om omtrekkend bodemvocht. Omdat je op de foto's te zien vrij fijn zand in de kruipruimte hebt liggen, zie je ook wel duidelijk patronen in het zand als het echt ergens naarbinnen gustst (bijvoorbeeld omdat de HWA leiding net buiten de woning kapot ).

Is de laatste foto waar je meterkast boven zit? Ik gok het niet, maar dit is vaak een plek die lokaal vaak slecht geisoleerd is en een gatenkaas is waar vochtige lucht je huis naar binnen kan. Op de plekken waar later leidingen zijn aangebracht in de derde foto zie je dit al in mindere mate. Deze gaten goed afdichten met een busje PUR kan al een hoop goed doen (grote gaten eerst opvullen met een stuk EPS o.i.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timk
dof schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:17:
[...]

Uit je bericht begrijp ik dat je geen bubbeltjesplastic onder de folie hebt liggen? Ik kan niet anders dan benadrukken dat je dat moet doen, dan komt de folie mooi mee omhoog als er grondwater ontstaat in kruipruimte (ook als er gaatjes in zitten). Het is dan niet begaanbaar (een soort kruipen over waterbed idee) maar blijft wel droog mits je alles netjes tegen de muur omhoog hebt gelegd en alle hoeknaden etc dicht hebt gelijmd of geplakt.

Zo'n rol van het sterke soort bubbeltjesplastic (noppenfolie) is niet zo duur. een goede investering.
Nee, dat ligt dus wel onder de bodemfolie / het zeil. In de grote kruipruimte werkt dat perfect, maar in de twee kleinere kruipruimtes heb ik water op het bodemfolie. Ik ben afgelopen weekend nog twee keer naar beneden geweest om gaten te dichten.

We hebben een nieuwe keukengeplaatst en zijn daarvoor na het leggen van de bodemfolie nog een aantal keer de kruipruimte in geweest met gereedschap. Blijkbaar zijn daarmee een aantal gaten ontstaan. In een van de twee kleine kruipruimtes ga ik volgend jaar een nieuw stuk folie leggen, omdat dat nu echt een gatenkaas is. Met een hoop stukken T-Rex tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
timk schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:31:
[...]

Nee, dat ligt dus wel onder de bodemfolie / het zeil. In de grote kruipruimte werkt dat perfect, maar in de twee kleinere kruipruimtes heb ik water op het bodemfolie. Ik ben afgelopen weekend nog twee keer naar beneden geweest om gaten te dichten.

We hebben een nieuwe keukengeplaatst en zijn daarvoor na het leggen van de bodemfolie nog een aantal keer de kruipruimte in geweest met gereedschap. Blijkbaar zijn daarmee een aantal gaten ontstaan. In een van de twee kleine kruipruimtes ga ik volgend jaar een nieuw stuk folie leggen, omdat dat nu echt een gatenkaas is. Met een hoop stukken T-Rex tape.
Weet je nog wat voor type folie je had gehaald? Mijn ervaringen met bodemfolie is dat het aardig taai spul is, dat niet makkelijk scheurt. Kan het zijn dat je een kwalitatief wat minder type folie had, of hebben ze flink lopen huishouden in je kruipruimte? Mogelijk kunnen wij leren van jou ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timk
Tonzon bodemfolie en ze is in dit geval ikzelf en mijn pa. Ik heb de bodemfolie zelf aangebracht. Op twee plekken zat een soort haak in het folie. Op andere plekken zijn het kleine puntjes waar waarschijnlijk een schroefmachine, schroevendraaier of wellicht een priem (nodig voor het maken van gaatjes waar je de folie aan de wand vast zet) heeft gelegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
route99 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:18:
[sub]Verzoek: zou je die complete quotes weg willen halen of er selectief uit quoten, nu staat bijna alle tekst er 2x, wat de leesbaarheid van het forum niet ten goede komt, want mijn antwoord staat er nl direct boven jouw reactie.
Fair point thanks.
Dat is ook de reden dat ik liever vloerisolatie dan bodemisolatie wil. Bij vloerisolatie wordt in de zomer onder het zand de bodem veel warmer dan bij bodemisolatie, die houdt de warmte tegen om in de bodem te gaan. Dus die neemt wrs veel sneller door de buitentemperatuur beïnvloedt, ergo de lucht wordt dan kouder dan in mijn geval, dus het lijkt me aannemelijk dat er meer warmteverlies optreedt. Je haalt bij vloerisolatie dus in de herfst/deels de winter wat voordeel uit de warmte die in de voorafgaande zomer in de bodem opgeslagen werd.
Goede toelichting.. Ook helder icm de temperatuur. Ik ga er mee aan de slag. zodra ik meer info/resultaten heb dan zal ik deze hier ook delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
johanPo schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:04:
[...]

Is de laatste foto waar je meterkast boven zit? Ik gok het niet, maar dit is vaak een plek die lokaal vaak slecht geisoleerd is en een gatenkaas is waar vochtige lucht je huis naar binnen kan. Op de plekken waar later leidingen zijn aangebracht in de derde foto zie je dit al in mindere mate. Deze gaten goed afdichten met een busje PUR kan al een hoop goed doen (grote gaten eerst opvullen met een stuk EPS o.i.d.)
Goed gegokt. Zie hierbij de foto van de leidingen die naar de meterkast gaan.
PUR wel een goed idee? Diverse youtube videos laten eigenlijk zien dat PUR juist af wordt geraden (dit is dan wel op grote vlaktes toegepast. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NxtYf955NFqem0IhjM0ZrL_NfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LcOxHO7V4BvJmhUxxe4GKoIm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Yoghurtbeker schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:58:
[...]

Goed gegokt. Zie hierbij de foto van de leidingen die naar de meterkast gaan.
PUR wel een goed idee? Diverse youtube videos laten eigenlijk zien dat PUR juist af wordt geraden (dit is dan wel op grote vlaktes toegepast. [Afbeelding]
Dat gaat idd om grote oppervlakken. Als je zelf met PIR platen aan de gang gaat PUR je de randen ook netjes af.

Dat is een aardige schoorsteen daar bij je meterkast. Je kan er vanaf onderen een aantal stukken piepschuim insteken om de grote leegtes te dekken (anders valt je PUR meteen op de grond). Wellicht kan je dan zelfs vanaf boven in je meterkast door een paar gaten de boel al dicht PURren. kleinere gaten bij je andere leidingdoorvoeren moeten wel van onderen af. Gelukkig hoeft daar maar weinig PUR in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
johanPo schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:51:
[...]

Dat gaat idd om grote oppervlakken. Als je zelf met PIR platen aan de gang gaat PUR je de randen ook netjes af.

Dat is een aardige schoorsteen daar bij je meterkast. Je kan er vanaf onderen een aantal stukken piepschuim insteken om de grote leegtes te dekken (anders valt je PUR meteen op de grond). Wellicht kan je dan zelfs vanaf boven in je meterkast door een paar gaten de boel al dicht PURren. kleinere gaten bij je andere leidingdoorvoeren moeten wel van onderen af. Gelukkig hoeft daar maar weinig PUR in.
Voor of na het toepassen van de bodemfolie? Gewoon piepschuim wat bijv bij een tv mee wordt geleverd?

Aanvullende vraag: is het überhaupt nog noodzakelijk om dat gat te vullen als je bodemfolie toepast?

[ Voor 6% gewijzigd door Yoghurtbeker op 31-10-2023 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Yoghurtbeker Als je het eerst opvult met piepschuim, dek het dan af met een stuk dampdichte folie, je hebt vast wat over. Die kit je dan met montagekit oid vast op de betonvloer zoals dat zichtbaar is op jouw foto. Daar ga je geen PUR bus(je) voor kopen die na opening minder houdbaar wordt en zo wie zo, alles wat je kunt doen om minder PUR-afval te maken, vooral zelf gespoten PUR, dat is mooi meegenomen.
En je hebt vast een stukje dampdichte bodemfolie over... je hebt immers zo te zien niet veel nodig omdat gat in de beton v/d meterkast af te dekken.

Eigenlijk is het beter om steenwol te gebruiken waar stroomleidingen doorheen gaan, mocht er iets met die kabel gebeuren dan is die het beste. Dat wordt door de brandweer geadviseerd als zgn brandstopper voor gaten tussen 2 verschillende compartimenten. Bij bedrijven kan dat ook en verzekeringseis zin, ca 10 jaar geleden werd het op mijn werk gedaan. Tis zo simpel om het er mee uit te voeren. Daarna nog steeds dat stukje dampdichte bodemfolie over dat gat heen plaatsen.

[ Voor 29% gewijzigd door route99 op 31-10-2023 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10:14
@Yoghurtbeker en @Route99 Bij een gat met veel leidingen/slangen erin dan kom je niet tussen de buizen met je piepschuim, tenzij het echte korrels zijn. Dan zou ik toch proberen om er resten steen- of glaswol tussen te duwen met je vingers. Het is een beetje topic-kapen: ik heb mijn cv leidingen onder de ketel die via een bocht de kruipruimte in gaan. De leidingen kan ik niet strak op elkaar krijgen. Er zit ruimte tussen, steenwol ertussen proppen was het beste wat lukte, maar tips zijn altijd welkom. En on-topic: dergelijke gaten zijn wel prettig voor muizen. En die knagen door piepschuim en minerale wol heen, in dat geval kun je ook nog een laagje staalwol erin proppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Jailhouse schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:17:
@Yoghurtbeker en @Route99 En die knagen door piepschuim en minerale wol heen, in dat geval kun je ook nog een laagje staalwol erin proppen.
Prima aanvulling, die metaalspons, dat kan lokaal zeer nuttig zijn als je last van knaagdieren hebt.
Het brand risico aspect wordt door de brandweer belangrijker gevonden dan hoe het gevuld is, ook EPS bolletjes zijn van een te slechte brandklasse, ze smelten en roken als er veel brandvertrager in zit en dan is het gat open (*). Steenwol kan 14000º~C hebben.

(*): Uiteraard kun je een uitgebreide discussie hebben welk risico er nu is, maar dat geldt voor veel meer risico zaken, dus leg het aan zoals de stand van de techniek/veiligheid het eigenlijk vereist.

[ Voor 17% gewijzigd door route99 op 31-10-2023 09:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Bij ons huis zat er in het luik een gat van circa 3cm, waar echt heel veel tocht door kwam het moment dat er even geen vloerkleed op lag. Daarom heb ik er nog even een dopje voor gemaakt (3D printer, 2 cilinders, boolean, klaar). Plakband was wat irritant om elke keer los te halen als je de kruipruimte in ging ;).

Verder ook die kabelgaten van de meterkast "bak" ook dicht gepurred zoals hierboven al is aangegeven: Daarna rook het significant(!) minder in onze gang.

Afbeeldingslocatie: http://www.rielee.com/shared/kruipruimte/dopje.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Yoghurtbeker schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 06:28:
[...]

Voor of na het toepassen van de bodemfolie? Gewoon piepschuim wat bijv bij een tv mee wordt geleverd?

Aanvullende vraag: is het überhaupt nog noodzakelijk om dat gat te vullen als je bodemfolie toepast?
Volgorde maakt weinig uit. Als je het erna doet is het prettiger werken in de kruipruimte. Maar omdat het een vrij simpel klusje is zou ik het zelf lekker ervoor doen. Zoals je ook al leest hier is het laaghangend fruit: weinig inspanning voor al een aardige verbetering. Piepschuim van b.v. de TV is prima. Gaat erom dat de PUR die je erna inspuit niet naar beneden valt maar blijft steken. Daarnaast heb je dan minder van dat rotspul nodig.

Bodemfolie zeker doen. Daarmee pak je vochtproblemen vollediger aan en dichter bij de bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Boven de kruipruimte: Zorg wel dat je bij de meterkast zelf wel de ventilatie in stand houdt als er een gasmeter zit. Dat dus niet even zonder ventilatie mee-isoleren....
Hier wordt ook steenwol geadviseerd.

https://www.klusidee.nl/F...oleren.82112/#post-497917
Isoleren mag, gebruik een materiaal dat niet brandt, zoals steenwol.
Zit de gasmeter in de meterruimte? Dan moet er een ventilatie met een minimum van 2 dm³/s aanwezig zijn. Zie deze pagina onder ventilatie. Het is nog van het vorig bouwbesluit, maar de ventilatieeis is niet veranderd (Bb 2012 art. 3.32 lid 2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:59
route99 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:14:
@rik_1984 Dit roept erom z.s.m. dampdichte folie op de bodem en dat door te leggen tegen de muur op, zo hoog mogelijk als enigszins kan
Misschien een domme vraag; ik woon in een 1980 woning vlakbij een watertje. Bij de regenval van deze tijd staat er nog wel eens een klein laagje water in de kruipruimte. Is het dan zinnig om ook deze folie te plaatsen, en zo ja is het dan zinniger om te wachten tot de boel weer droog is (los van het aspect dat een droge kruipruimte prettiger werkt)?

Bij mij in de straat zijn verschillende opties toegepast. De een heeft de kruipruimte volgestort met korrels, de ander heeft tonzon, de ander wil pur-schuim laten aanbrengen. Ik zou graag zelf willen isoleren, dat scheelt een bak geld. Momenteel is vooral de meterkast een probleem, daar trekt allemaal koude vochtige lucht naar boven, met schimmel op de legplanken tot gevolg. Dit jaar is de zandcement dekvloer op mijn broodjesvloer vernieuwd waardoor deze van 3cm dikte naar 5cm dikte is gegaan, ook is de vloerverwarming uitgebreid van bij- naar hoofdverwarming.

Ik vind het lastig om te bedenken waar ik nou goed aan doe.. Maar die bodemfolie lijkt mij van de categorie "laaghangend fruit"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

r03n_d schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:09:
[...]Misschien een domme vraag;
Die bestaan niet... niet vragen is dom...
ik woon in een 1980 woning vlakbij een watertje. Bij de regenval van deze tijd staat er nog wel eens een klein laagje water in de kruipruimte. Is het dan zinnig om ook deze folie te plaatsen, en zo ja is het dan zinniger om te wachten tot de boel weer droog is (los van het aspect dat een droge kruipruimte prettiger werkt)?
Das idd wel veel handiger. Als het droog is eerst bubbeltjes folie leggen en daarop de damdichte folie. Alles alsof het een dichte badkuip zou moeten zijn tegen de wand op afwerken. Zoek hier op het forum, tips genoeg voorbij gekomen.
Bij mij in de straat zijn verschillende opties toegepast.
Zet eerst eens foto's hier neer of als dat nu niet lukt ivm het water een beschrijving v/d situatie, houten of betonnen vloer en wat voor type betonvloer (broodjes? kans op betonrot etc)
Ik vind het lastig om te bedenken waar ik nou goed aan doe.. Maar die bodemfolie lijkt mij van de categorie "laaghangend fruit"?
Dat laatste dus zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:39
r03n_d schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:09:
[...]

Misschien een domme vraag; ik woon in een 1980 woning vlakbij een watertje. Bij de regenval van deze tijd staat er nog wel eens een klein laagje water in de kruipruimte. Is het dan zinnig om ook deze folie te plaatsen, en zo ja is het dan zinniger om te wachten tot de boel weer droog is (los van het aspect dat een droge kruipruimte prettiger werkt)?

...

Als je problemen hebt met schimmel dan zou ik zeker wat gaan doen aan het probleem. Het is niet fijn werken, maar dat kan wel als het nog nat is. Maak misschien een klein putje zodat je het water er met een emmer uit kan scheppen, als het grondwaterpeil al weer lager ligt maar het water gewoon moeilijk wegstroomt kan dit het werkgemak wat bevorderen. Folie zou wel handig zijn, zorg wel dat de folie drijft (bubbelwrap er onder).

Hoe is de ventilatie van de kruipruimte trouwens? Ventileren, met enkel buitenlucht, voorkomt vocht niet maar zorgt wel dat het sneller opdroogt en je hout/beton niet aantast. Na de plaatsing van je folie trekt water dat toch OP je folie komt, bijv. van een buis die druppelt of toch enige condens, ook niet makkelijk weg de grond in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
route99 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:32:
Zet eerst eens foto's hier neer of als dat nu niet lukt ivm het water een beschrijving v/d situatie, houten of betonnen vloer en wat voor type betonvloer (broodjes? kans op betonrot etc)
Het is inderdaad een broodjesvloer met daarop zandcementdekvloer. De gehele kruipruimte is vrij toegankelijk behalve onder de uitbouw (daar zit geen ruimte onder). Ik heb inderdaad verschillende foto's voorbij zien komen, en dat zag er goed uit, dat moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
svenk91 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:33:
Hoe is de ventilatie van de kruipruimte trouwens? Ventileren, met enkel buitenlucht, voorkomt vocht niet maar zorgt wel dat het sneller opdroogt en je hout/beton niet aantast. Na de plaatsing van je folie trekt water dat toch OP je folie komt, bijv. van een buis die druppelt of toch enige condens, ook niet makkelijk weg de grond in.
De ventilatie is, meen ik, vrij slecht. Ter beeldvorming; huis is 5m breed, 10m diep. Aan beide gevels zitten 2 van die kleine rechthoekige ventilatieroosters (dat formaat van een klein baksteentje) welke ventilatie/trek in de kruipruimte moeten veroorzaken. Maar erg effectief is dat niet..

Dank beiden voor de tips, ik ga hier denk ik in het voorjaar eens mee aan de slag!

[ Voor 8% gewijzigd door r03n_d op 31-10-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@r03n_d Bij mij is het 12m diep en met een volle steen, bijna 2x zo breed dus, maar de ventilatie was toch veel te krap, die 2m extra (12m ipv 10m) maakt niet zoveel uit.
HET verschil, zonder de ventilatie aan te passen was de bodemfolie plaatsen.

Valt die broodjesvloer nog onder de risico groep van betonrot?
Zoals een NeHoBo broodjesvloer? Zie: https://www.joostdevree.nl/shtmls/betoncorrosie.shtml
Zo ja, dan eerst een betonrot controle doen, evt reparatie en dan pas isoleren. Zie ook dit topic.

Succes verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timk
Een steen zegt mij niet zo heel veel: ik denk dat het belangrijker is om te kijken naar hoe groot de buis is die achter het rooster zit. Op websites van de grote bouwmarkten lees ik dat bij het plaatsen van nieuwe ventilatiebuizen voorin de kruipruimte 75mm PVC buizen worden aanbevolen. In ons jaren '30 huis hebben we 50mm buizen.

- Een kruipruimte loopt van voor naar achteren en is 3.15m * 8m. Deze heeft twee ventilatiegaten voor en twee achter. De flow wordt aan een kant gehinderd door een schoorsteen die doorloopt tot op de bodem van de kruipruimte, maar heel veel zal dat misschien niet uitmaken.
- Naast de grote kruipruimte heb ik twee kruipruimtes zitten waar ik een klein stuk uit de funderingmuur heb gehaald zodat ik vanuit de eerste kruipruimte, via de tweede kruipruimte, naar de grote kruipruimte kan komen. Een kruipruimte is inpandig, de tweede kleine kruipruimte heeft een ventilatiekoof aan de achterkant van het huis.
- In de tussenmuur tussen kruipruimte groot en kruipruimte klein heb ik op een aantal plaatsen gaten van ongeveer een steen groot gemaakt met het idee dat hierdoor meer airflow ontstaat.

Met bodemfolie blijft de relatieve luchtvochtigheid toch tussen de 80 en 90 procent.

Ik heb op 4 van de 5 buizen computerfans gemonteerd (aan de achterkant van het huis trekken ze lucht naar binnen, aan de voorkant heb ik er 1 die lucht naar buiten blaast. Een buis is nog zonder fan maar dat is een projectje voor volgend jaar.

Ik denk dat het misschien ook verstandig is om van 50mm buizen naar 75mm te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-pr-A0Y-BKe5xZsqoKB4d0-w68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkTMWrSw5LrsTmhnCrzBn7u1.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FpjIJ4IFVr45gJa8kjFp9ob9uMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TEqNSAieO7NhVJudvI09YybT.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxpp2nBcJtfKEDCywG7JpRn3bak=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sU2AVeH78ZmdpfyG4QvWnmKI.png?f=fotoalbum_large

Disclaimer: het is work-in-progress. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

timk schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:25:
Een steen zegt mij niet zo heel veel: ik denk dat het belangrijker is om te kijken naar hoe groot de buis is die achter het rooster zit.
Bij ons zit geen buis maar een rechthoekige vrij grote koker die in de kruipruimte uit komt. De koker heeft een zgn Z-vorm.
De buizen die bij na-isoleren geplaatst worden hebben vaak maar een diameter van ca 5 cm en daar komt een mini-rooster voor. Hoe groot de buis/koker van hierboven was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timk
De Karwei adviseert een 75mm PCV-buis. Het lijkt erop dat zowel 50mm als 75mm worden aanbevolen. Ik vroeg me daarom af of er voorschriften zijn wat betreft de ventilatienormen per m2 en het lijkt erop dat NEN 3253 hier iets voor voorschreef. In dit besluit werd voor houten vloeren 4cm2 per m2 per zijde? aanbevolen. Ik maak dat op uit webshops als deze waar Z-vormige ventilatiekoven worden verkocht.
De vloerventilatiekoker is geschikt voor de ventilatie van kruipruimten en vermindert het effect van radon-straling. De ventilatiekoker bestaat uit een muurrooster en een tweedelig rooster. Het is toe te passen op 1 cm2 netto luchtdoorlaat per m2 vloeroppervlakte (steenachtige vloeren), 4 cm2 netto luchtdoorlaat per m2 (houten vloeren NEN 3253) per zijde van de woning.
NEN 3253 kom uit 1974 en is ingetrokken in 2008. Het volledige document is niet vrij toegankelijk maar elders lees ik:
Ventilatie van de kruipruimte
De ventilatie van de kruipruimte mag door het aanbrengen van het isolatiemateriaal
niet worden geblokkeerd. In een aantal gevallen kunnen de bestaande
ventilatievoorzieningen, eventueel na het treffen van de nodige maatregelen,
worden gehandhaafd. Daar waar dat niet mogelijk is, moeten vervangende
ventilatievoorzieningen worden aangebracht. Hierbij moet zorgvuldig worden gelet
op het aantal (ventilerend oppervlak) en de verdeling (plaats) over de daarvoor in
aanmerking komende gevels.
Extra aandacht moet worden besteed aan woningen die uit méér dan één beuk
bestaan en waarbij dezelfde "beukenverdeling" ook voorkomt in de funderingsbalken. Indien een vervangende "pijpconstructie" wordt toegepast moet de
inwendige diameter minimaal 40 mm zijn.
Eventueel oude, niet meer in gebruik zijnde, ventilatieopeningen in het
binnenspouwblad moeten zoveel mogelijk blijvend worden afgedicht, om te
voorkomen dat het isolatiemateriaal in de kruipruimte terecht komt.
Toelichting:
Nadrukkelijk wordt erop gewezen dat ook in die gevallen waar oorspronkelijk
géén of onvoldoende c.q. gebrekkige ventilatievoorzieningen ten behoeve van de
kruipruimte aanwezig waren, deze wel moeten worden aangebracht, ongeacht of het
een houten of steenachtige vloer betreft.
Als richtlijn voor de omvang van de aan te brengen ventilatievoorzieningen van
kruipruimten geldt bij houten vloerconstructies NEN 3253 (Indien de ventilatieroosters worden aangebracht in tegenover elkaar liggende buitenmuren, moet de
gezamenlijke vrije doorlaatopening in elke buitenwand 400 mm2 per m2
vloeroppervlakte bedragen).
De onderzijden van de ventilatieopeningen mogen niet lager dan 100 mm boven het
maaiveld liggen om toevallige afsluiting door bijvoorbeeld bladeren en planten te
voorkomen.
Zij moeten worden afgeschermd met zgn. "muisdichte" roosters.
Ook bij een steenachtige vloerconstructie moet voldoende ventilatie voor de
kruipruimte tot stand worden gebracht.
Hoewel hiervoor geen eenduidige richtlijn (norm) ten aanzien van de
luchtdoorlatende openingen bestaat, moet in dit verband ten minste gedacht worden
aan openingen van in totaal 100 mm2 per m2 vloeroppervlakte in elk van twee
tegenover elkaar liggende gevelvlakken. Het hierboven omschrevene geldt, zonder
uitzondering, voor woningen en woongebouwen .
Voor een kruipruimte van 24m2 (3.14*7.5) zou je dan ~24*4 = 96cm2 totaal / ~19,63cm2 (oppervlakte van een cirkel van 50mm, aldus 5 kokers moeten hebben. Ik lees echter dat het per zijde van de woning is, dus dat zouden er 10 moeten zijn? Ik heb er momenteel 4 in de grote kruipruimte en daarnaast nog twee aanliggende kleine kruipruimtes van elk 5m2 waarvan er één inpandig is en de andere slechts 1 koker heeft.

Conclusie: ik moet volgend jaar misschien maar wat ventilatiekokers bijplaatsen.

[ Voor 85% gewijzigd door timk op 01-11-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@timk Iets dergelijk als uit jouw 2e link zat al in ons nieuwbouw huis van 1982.
De tekening van "jouw" model: https://d1hg7qb8v7wj0r.cl...wbouw-met-waalformaat.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
@timk dat zijn wel heel veel roosters. Mijn kruipruimte is bijna 100m2. Er zitten 2 roosters aan de voorkant, 2 aan een zijkant en 2 aan de achterkant.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

timk schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:11:
De Karwei adviseert een 75mm PCV-buis. Het lijkt erop dat zowel 50mm als 75mm worden aanbevolen. Ik vroeg me daarom af of er voorschriften zijn wat betreft de ventilatienormen per m2 en het lijkt erop dat NEN 3253 hier iets voor voorschreef. In dit besluit werd voor houten vloeren 4cm2 per m2 per zijde? aanbevolen. Ik maak dat op uit webshops als deze waar Z-vormige ventilatiekoven worden verkocht.

[...]

NEN 3253 kom uit 1974 en is ingetrokken in 2008. Het volledige document is niet vrij toegankelijk maar elders lees ik:

[...]

Voor een kruipruimte van 24m2 (3.14*7.5) zou je dan ~24*4 = 96cm2 totaal / ~19,63cm2 (oppervlakte van een cirkel van 50mm, aldus 5 kokers moeten hebben. Ik lees echter dat het per zijde van de woning is, dus dat zouden er 10 moeten zijn? Ik heb er momenteel 4 in de grote kruipruimte en daarnaast nog twee aanliggende kleine kruipruimtes van elk 5m2 waarvan er één inpandig is en de andere slechts 1 koker heeft.

Conclusie: ik moet volgend jaar misschien maar wat ventilatiekokers bijplaatsen.
Interessant stukje NEN heb je aangehaald, top!

Onze kruipruimte is (na isolatie met laag PIR platen van 15cm) ongeveer 80 m2 en 1 mtr hoog, en ik tel ook maar een stuk of 6 steens-grootte kokers totaal. Ik denk dat ik ook maar eens ga nadenken over extra ventilatiekokers. Alhoewel dat nog best een lastig klusje kan worden met zulke kokers (die wij ook hebben).

Wellicht een alternatieve manier bedenken, hoewel die kokers wel het mooiste afwerken in de buitenmuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WOrange
  • Laatst online: 04-06 15:53
dof schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:15:
[...]

Interessant stukje NEN heb je aangehaald, top!

Onze kruipruimte is (na isolatie met laag PIR platen van 15cm) ongeveer 80 m2 en 1 mtr hoog, en ik tel ook maar een stuk of 6 steens-grootte kokers totaal. Ik denk dat ik ook maar eens ga nadenken over extra ventilatiekokers. Alhoewel dat nog best een lastig klusje kan worden met zulke kokers (die wij ook hebben).

Wellicht een alternatieve manier bedenken, hoewel die kokers wel het mooiste afwerken in de buitenmuur.
Bij mij zijn, tijdens de isolatie van de spouwmuur, gaten schuin van buiten, net boven het maaiveld, naar binnen/beneden geboord. Daar is een pvc buis in gezet en het gat is afgedekt met een net rond roostertje. Zelf vind ik het er niet gek uitzien en het is eenvoudig te doen. Maar wat je zegt, een beetje eenheid is het mooist.
Eventueel kan ik morgen wel even een foto sturen.

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

Wij hebben deze, op dit adres incl BTW een van de goedkoopste onder de 10 euro, vaker zie je 13-15 euro.
https://www.jck-trade.nl/...t-050-renovatiekoker.html
Ze hebben ook de ronde als je die mooier vindt en iets goedkoper. Bij ons zaten al rechthoekige, dus daar bij gebleven.
Ik heb de schuur er van voorzien om die beter geventileerd te krijgen, i.c.m. andere acties is de schuur nu in principe altijd droog. Voor het huis was het installeren van bodemfolie doorslaggevend, dat had ik wrs niet gered met een paar extra ventilatiegaten, die bestaande Z-types waren op zich goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fbfBm1u4wwj6lpG8JwroPsO_ug=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HyTTe5RNbRc6mnYS9IfWcpRu.jpg?f=user_large

[ Voor 42% gewijzigd door route99 op 02-11-2023 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

WOrange schreef op woensdag 1 november 2023 @ 23:22:
[...]

Bij mij zijn, tijdens de isolatie van de spouwmuur, gaten schuin van buiten, net boven het maaiveld, naar binnen/beneden geboord. Daar is een pvc buis in gezet en het gat is afgedekt met een net rond roostertje. Zelf vind ik het er niet gek uitzien en het is eenvoudig te doen. Maar wat je zegt, een beetje eenheid is het mooist.
Eventueel kan ik morgen wel even een foto sturen.
Ook een idee, foto ben ik wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

route99 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 07:24:
Wij hebben deze, op dit adres incl BTW een van de goedkoopste onder de 10 euro, vaker zie je 13-15 euro.
https://www.jck-trade.nl/...t-050-renovatiekoker.html
Ze hebben ook de ronde als je die mooier vindt en iets goedkoper. Bij ons zaten al rechthoekige, dus daar bij gebleven.
Ik heb de schuur er van voorzien om die beter geventileerd te krijgen, i.c.m. andere acties is de schuur nu in principe altijd droog. Voor het huis was het installeren van bodemfolie doorslaggevend, dat had ik wrs niet gered met een paar extra ventilatiegaten, die bestaande Z-types waren op zich goed.
[Afbeelding]
Dat ziet er wel mooi uit. Die prijs valt aardig mee en een PVC buis kost natuurlijk ook niks. Het boren is dan wel een dingetje, maar dat heb ik al eens gedaan voor 18cm gaten t.b.v. de WP boiler. Dat was goed te doen. Eerst maar eens kijken wat de lengte wordt met schuin boren en geschikte plaatsen vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpa-RhKpajBTg-OfAi79UPH8iPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QeyobsW8VIKMUYIc8cWitAhz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Vandaag is iig een goede dag om de ventilatie te testen / voelen in de kruipruimte :).

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WOrange
  • Laatst online: 04-06 15:53
dof schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:26:
[...]

Ook een idee, foto ben ik wel benieuwd naar.
Bij deze. Maar als ik de kosten zie van degene die @route99 deelt, dan valt dat alleszins mee volgens mij.
Ik had de ronde even opgezocht: https://www.jck-trade.nl/...iekoker-rond-rooster.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2l_15gZVPZ3cIeYq_L0aJpxdISw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9oR11BATmkmZGFbG6CYFjYGb.jpg?f=fotoalbum_large

Oriëntatie warmtepomp woning 1980

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Voor een vriend belooft om zijn kruipruimte te gaan isoleren. Zodoende gisteren alles gangbaar gemaakt om de kruipruimte te bereiken en de situatie goed bekeken.

Wellicht dat ik nog enkele zaken over het hoofd heb gezien.

situatie:

-De ondergrond van de kruipruimte is van beton.+-40m2
-De houten balken en de houten vloer heeft een vochtpercentage van +-10%.
-De vloer van de kruimte ook goed droog. Het stof waait behoorlijk op wanneer ik rondtijger. Alleen de stenen in een hoek op het noorden (waar buiten ook een regenpijp zit) is wat vochtig.
-Alle leidingwerk vocht/druppelvrij.
-1m2 van de kruipruimte bestaat niet uit beton maar grond. Tevens het dieptste punt van de kruipruimte en staat klein plasje water in.
-2 ventilatiepunten welke goed doorwaaien. De andere twee werken niet. Dit op 40m2
- De vloer van het huis is als volgt opgebouwd (van boven naar beneden). Kliklaminaat, soort van dun laagje isolerende ondervloer, houten laminaatvloer (van vorige bewoners), dun laagje ondervloer, houten planken. Dus deze opsomming is over de balken heengelegd. Is +-3cm dik :+

De kruipruimte is niet diep/hoog. Als ik op mijn rug lig, dan is mijn borst/buik nog 9cm verwijderd van de onderkant van de houten balken.

Denk dat ik het als volgt aanpak:

- Alleen tussen de balken isoleren a 180mm i.v.m. de hoogte van de kruipruimte
- Gebruik maken van glaswol platen i.p.v. glaswol rol. Dit omdat ik heb begrepen dat een rol glaswol niet blijft hangen tussen de balken zonder het direct te stutten dmv draad. Gezien ik alles alleen ga plaatsen kom ik dan handen te kort.
- Glaswol plaat is flexibel en dus door de relatie krappe kruipruimte gat te vouwen(?)
- Dampopen zeil over de balken plaatsen t.b.v. ondersteuning van de isolatie en vastzetten d.m.v. dakschroeven. Vervolgens met behulp van kit de zijkanten van hetzelfde zeil tegen de muur aan plakken. Hopende om zo het isolatiepakket winddicht te maken
- Twee nieuwe ventilatiegaten creeeren

Zaken waar ik nog over twijfel of vragen over heb:

Dien ik alsnog een damdichte zeil op de vloer van de kruipruimte aan te brengen gezien de aanwezigheid van een betonnen bodem?

Zal kit werken om de losse kanten van het zeil tegen de muur aan te plakken? Zo nee, wat is een betere oplossing om het zeil relatief wind/tocht dicht te krijgen aan de zijkanten?

heeft iemand ook ervaring met een krappe kruipruimte? Ben benieuwd of dan ook de keuze gemaakt is om alleen tussen de balken te isoleren, of dat alsnog de balken meegenomen zijn?

Voor het maken van een ventilatiegat. Hoe bepaal ik hoe diep het gat in de kruipruimte uitkomt als ik vanaf buiten schuin naar beneden boor? Wil gaan voor een oplossing als deze

Zie ik nog iets over het hoofd of heeft iemand aanvullende tips of ervaringen:)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
Ik heb nu op verschillende plekken in huis wat temp en rh meters geplaatst. (Geen loggers, helaas verkeerde besteld). Ik zie nu dat:
In de meterkast 16,9 temp. 92% rH.
Voor de deur van meterkast (gang die in contact staat met de trap, overloop en dakhuisje : 17,3 temp met 89% rH.
Ik voel hier onder de deur ook echt tocht.

Keuken heeft ook op bepaalde plekken een luchtvochtigheid van 74% terwijl een meter ernaast een luchtvochtigheid van 62% is.

Nooit eerder op die plekken gemeten, maar op advies van jullie nu meters geplaatst

Is het aannemelijk dat het echt van deze twee plekken het huis 'bevochtigt'?

Ps:ma 13 Nov wordt de folie geplaatst.

[ Voor 3% gewijzigd door Yoghurtbeker op 03-11-2023 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurtbeker
Wil deze week nog even de gaten dicht PURren.
Dit kon nog niet aangezien er vandaag een nieuwe kabel is gelegd door kruipruimte (

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:39
@AOC

Ik ben zeker geen expert, ik ben hier vooral om te leren met het oog op toekomstig kluswerk. Maar hier wat bedenkingen:

Hoe zeker ben je er van dat het het hele jaar droog blijft? Glaswol verliest toch zijn isolatiewaarde als het vochtig wordt en dat zal net gebeuren in periodes dat je het meest wilt isoleren. Misschien zijn vlasdekens een optie?

Net als een glaswolrol wil je dat ergens op laten rusten, maar kan dat niet op een strak dampopen zeil? Eventueel aanbrengen met folienieten.

Vocht kan zeker door beton, net zoals dat bij die regenpijp gebeurt. Beton op zichzelf is een zeef. Of folie echt nodig is hangt heel erg af van of er bepaalde momenten in het jaar vochtig wordt, als het het hele jaar droog en stoffig blijft is de noodzaak niet zo hoog en kan je mogelijk wel af met goede ventilatie. Gezien het beton is, zou je misschien ook een betonsealer kunnen gieten/smeren over het beton? Dat houd zo'n krappe kruipruimte wat beter werkbaar in de toekomst. Bedenk wel dat vocht dan ook niet meer goed via de bodem kan ontsnappen, als het door de wanden binnenkomt ben je volledig afhankelijk van je ventilatie om de boel vochtvrij te krijgen. Met folie zou je dus ook de wanden afdekken.

Voor dat gaten boren dat is denk ik een kwestie van heel goed meten en een gezonde marge aanhouden. Eventueel kan je met een klein boorgat beginnen zodat je weet hoeveel je metingen afwijken. Weet je wel zeker dat je dit zelf wilt doen? Geen makkelijke klus lijkt mij, daar is een flinke boor voor nodig, en voor je het weet is je kruipruimte geïsoleerd met een vergeten spouwmuurisolatie :+ Misschien is het het waard om voor puur het boorwerk toch een ervaren expert in te huren, de buis leggen en het afwerken kan je dan alsnog zelf doen natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

AOC schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:26:
Voor een vriend belooft om zijn kruipruimte te gaan isoleren. Zodoende gisteren alles gangbaar gemaakt om de kruipruimte te bereiken en de situatie goed bekeken.

situatie:
...
Ik meen geen enkele relatieve luchtvochtigheid meting gelezen te hebben, alleen impressies en fysieke waarnemingen waar beton, grond, een plasje op bepaalde plek, geen druppels water aan buizen etc.

Met een % rel-LV meting zou je nl wel kunnen zien hoe kort je bij het dauwpunt zit, dat mis ik compleet en lijkt me een van de belangrijkste zaken bij dit soort klussen.

Waarom? Zodra je nl de vloer gaat isoleren, verwarmt nl de vloer de kruipruimte niet meer, dus koelt de kruipruimte dus af en kan deze onder het dauwpunt komen en kan alles wel nat worden waar je wellicht nu denkt safe te zitten.

Bovendien is het altijd onzeker ivm bijv. de toekomstige onzekere grondwaterstanden of de situatie die nu waar genomen wordt dan ook nog zou kloppen. Er er staat al een plasje.. blijkbaar is de lucht nu niet zo droog dat het plasje wel opdroogt... dat zou je wel verwachten als het wel erg droog en stoffig is....
Mss wordt het plasje wel in stand gehouden door de hoogte van het grondwater die een zeker druk geeft en wordt het ook nog geholpen door een stukje capillaire druk... Wil je daar een risico blijven lopen/nemen?

Meer dan genoeg geschreven voor een actie die erg weinig kost, je toekomstige zekerheid biedt en dus eigenlijk een nobrainer is. Ik schrijf dit dus eigenlijk vooral vanwege het laatste. Wie kan er nu garanties geven dat die kruipruimte omstandigheden zo blijven en dat geldt voor veel plaatsen (op hoge zandgronden mogelijk uitgezonderd). Je koopt zekerheid dat het isolatiemateriaal ook veel droger wordt en blijft, over welk isolatiemateriaal je ook spreekt, droger isolatie materiaal isoleert altijd beter dan natte. Van vlas wordt wel eea beweerd dat het vochtig nog steeds goed isoleert, maar ik zie nooit weblinks naar onderbouwing. Bij nat glaswol kunnen we het met onze ogen al zien dat het niet goed is, ziet er niet meer uit zoals het was, het zakt dan vaak erg uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo

situatie:

-De ondergrond van de kruipruimte is van beton.+-40m2
-De houten balken en de houten vloer heeft een vochtpercentage van +-10%.
-De vloer van de kruimte ook goed droog. Het stof waait behoorlijk op wanneer ik rondtijger. Alleen de stenen in een hoek op het noorden (waar buiten ook een regenpijp zit) is wat vochtig.
-Alle leidingwerk vocht/druppelvrij.
-1m2 van de kruipruimte bestaat niet uit beton maar grond. Tevens het dieptste punt van de kruipruimte en staat klein plasje water in.
-2 ventilatiepunten welke goed doorwaaien. De andere twee werken niet. Dit op 40m2
- De vloer van het huis is als volgt opgebouwd (van boven naar beneden). Kliklaminaat, soort van dun laagje isolerende ondervloer, houten laminaatvloer (van vorige bewoners), dun laagje ondervloer, houten planken. Dus deze opsomming is over de balken heengelegd. Is +-3cm dik :+

De kruipruimte is niet diep/hoog. Als ik op mijn rug lig, dan is mijn borst/buik nog 9cm verwijderd van de onderkant van de houten balken.

Denk dat ik het als volgt aanpak:

- Alleen tussen de balken isoleren a 180mm i.v.m. de hoogte van de kruipruimte
- Gebruik maken van glaswol platen i.p.v. glaswol rol. Dit omdat ik heb begrepen dat een rol glaswol niet blijft hangen tussen de balken zonder het direct te stutten dmv draad. Gezien ik alles alleen ga plaatsen kom ik dan handen te kort.
- Glaswol plaat is flexibel en dus door de relatie krappe kruipruimte gat te vouwen(?)
- Dampopen zeil over de balken plaatsen t.b.v. ondersteuning van de isolatie en vastzetten d.m.v. dakschroeven. Vervolgens met behulp van kit de zijkanten van hetzelfde zeil tegen de muur aan plakken. Hopende om zo het isolatiepakket winddicht te maken
- Twee nieuwe ventilatiegaten creeeren

Zaken waar ik nog over twijfel of vragen over heb:

Dien ik alsnog een damdichte zeil op de vloer van de kruipruimte aan te brengen gezien de aanwezigheid van een betonnen bodem?

Zal kit werken om de losse kanten van het zeil tegen de muur aan te plakken? Zo nee, wat is een betere oplossing om het zeil relatief wind/tocht dicht te krijgen aan de zijkanten?

heeft iemand ook ervaring met een krappe kruipruimte? Ben benieuwd of dan ook de keuze gemaakt is om alleen tussen de balken te isoleren, of dat alsnog de balken meegenomen zijn?

Voor het maken van een ventilatiegat. Hoe bepaal ik hoe diep het gat in de kruipruimte uitkomt als ik vanaf buiten schuin naar beneden boor? Wil gaan voor een oplossing als deze

Zie ik nog iets over het hoofd of heeft iemand aanvullende tips of ervaringen:)?
Gok dat zelfs high tack kit hier niet gaat houden. Houten lat erover heen en deze vast boren in de muur gaat zeker werken.

Dampdicht folie op de vloer leggen is een gevalletje baat het niet schaadt het niet. Tegelijkertijd als het zanddeel nog kurkdroog is met het natte weer van de afgelopen weken , heb je weinig om je zorgen over te maken. Een kleine check doen en dan besluiten zou mijn advies zijn.

Wat betreft hoe diep je uitkomt voor je ventilatie gat; de hoogte van buiten tot aan de kruipruimte is meestal wel aardig te meten. Als je de dikte van de muur aardig kan schatten kom je met wat basis wiskunde een eind. Je wil dan de hoek van boren berekenen. Websites als deze kunnen helpen als je door de wiskunde lessen heen sliep , net als velen: https://www.driehoekberekenen.nl/

Gezien de opbouw van de vloer zeker dampopen houden van onderen. Welke Rd waarde is de ambitie om te bereiken? Gezien de relatief lage materiaal prijs van glas en steenwol zou ik altijd de volledige ruimte tussen de balken opvullen. Een goed bereikbare kruipruimte is een groot goed. Klinkt alsof de kruipruimte zo nog net bereikbaar is , lijkt me goed dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Hm, ik had een "zwakke plek" in de kruipruimte qua overlap, net bij de plek waar soms een beetje water stond... Begin dit jaar ging het net goed (hadden we ook een regenachtige maand, januari?) maar nu toch water op het plastic. Gelukkig is het bij het luik, dus 14 emmers later en het meeste was al weg :).

Staat nog wel heeeel veel water onder het plastic. Binnenkort toch eens even die plek aanpakken (was het totaal vergeten). Aangezien het overal op de andere plekken droog is ga ik het plastic tzt. ook iets opschuiven om wat meer marge te creeeren op die probleem locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-06 14:15
Ik heb destijds een tijdelijk (groot) mangat gemaakt om gemakkelijk te kunnen werken. In een houten vloer is dat prima te doen (en te sluiten achteraf).
Aanvullend op eerdere antwoorden: het werkt in mijn ervaring prettiger/schoner/minder stoffig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:58
arievz schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:21:
[...]
Ik heb destijds een tijdelijk (groot) mangat gemaakt om gemakkelijk te kunnen werken. In een houten vloer is dat prima te doen (en te sluiten achteraf).
Ik heb dat ook gedaan, maar heb wat zitten sukkelen om de planken zonder braak los te krijgen. Hoe heb je dat aangepakt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JvdHoudt
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:22
dof schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:31:
[...]

Met zo'n mooie vlakke vloer zou ik PIR platen direct tegen de vloer aanlijmen. Geen rachels want dan ontstaan ook weer luchtkanalen met koude tocht. Alles met PIR mits je rekening houdt met de plekken waar je nog een keer bij moet kunnen voor onderhoud (leidingen e.d.).

De plekken waar leidingen tegen het plafond zijn gemonteerd (op zich is dat bij jou heel netjes gedaan) zou ik dus geen PIR monteren maar dan isolatie plaatsen wat je weer makkelijk kun weghalen. B.v. de vaker besproken Knauf glaswol of wellicht grote noppen isolatie zoals PIF of soortgelijk. Combineren is geen probleem mits alles goed aansluit en er geen koude luchtstromen kunnen ontstaan.

En uiteraard ook de spouw kanalen vrijhouden want dat zal wel een systeem zijn voor het kunnen ventileren van de spouw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4ADMuJ-6MoRWK6TDSmgufKpgcY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2K1WpQI8n03OAfU3eqBgXMOg.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eir00eJbbF3zLpLDCxkaH5LTYMA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YdCroJDgiJ5Co8QvfQL953uc.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzzaIDOBwMvn0wZlDnWQPe1PJ9c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0EIM4PWVct2tUF3RJHB3LnuK.png?f=fotoalbum_tile

De vloer heb ik inmiddels dicht zitten. Nu nog de goot waar de leidingen lopen dichtstoppen met glaswol en om t omhoog te houden tapen met dampfolie want die heb ik nog liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

JvdHoudt schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:50:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

De vloer heb ik inmiddels dicht zitten. Nu nog de goot waar de leidingen lopen dichtstoppen met glaswol en om t omhoog te houden tapen met dampfolie want die heb ik nog liggen.
Mooi gedaan. (y)

Ik neem aan dat je de ventilatiegaten naar buiten vrij hebt gehouden.

Met glaswol opvullen en folie er tegenaan lijkt mij prima. Als er maar geen tochtstromen ontstaan.

Mooi droge (en schone :) ) vloer ook!

Pagina: 1 ... 97 ... 111 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"