Ik zie inderdaad niet hoe je je spouw in godsnaam gevuld zou krijgen met wol.Fiends schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:25:
Hoi Allemaal,
Wij zijn bezig met het (laten) isoleren van onze woning. Nu zijn er opties genoeg en hebben we ook al diverse offertes laten maken. Helaas knaagt er iets. Bijna alle bedrijven die wij hebben laten komen werken met dezelfde materialen. Het liefst spuiten ze pur in de kruipruimte en parels of glaswol in de spouw. Bij deze materialen hebben wij niet zo'n fijn gevoel, vooral over pur hoor je af en toe horrorverhalen.
Nu proberen wij juist om duurzaam en ecologisch te leven en willen we dat het liefst ook terugzien in de gebruikte isolatiematerialen. Mijn vrouw is al een tijd helemaal weg van schapenwol en wij vragen ons af wat er qua isolatie met schapenwol mogelijk is in de kruipruimte. Qua materiaaleigenschappen zou je zeggen dat wol een ideaal materiaal is, maar er is erg weinig over te vinden. Wat mij tot zo ver is verteld door isoleerders is dat het na-isoleren van een spouw met wol niet mogelijk is.
Ik zou graag eens horen of er mensen zijn met ervaring of ideeën hierover. Alvast bedankt!
Ze moeten de isolatie op een of andere manier overal in de spouw krijgen. Dit doet men normaal gezien door gaten te boren en in te spuiten. Dus de materialkeuzes zijn beperkt. Meestal worden EPS parels gebruikt.
Anders zal je de gevelmuur moeten afbreken - voordeel is dan wel dat je naast veel meer materiaalkeuzes je ook dikker kan isoleren. Uiteraard zou dit ingrijpend en duur zijn.
Een kelder of kruipruimte is over het algemeen gevoelig voor vocht waardoor men dus ook materialen gebruikt die daar tegen kunnen. Ik kan me voorstellen dat schapenwol een schimmelparadijs zou kunnen zijn. Ik zou nu niet durven zeggen dat het onmogelijk is, maar heb het alleszinds nog nooit gehoord.
Even alu hoedje op; Moest iedereen uit ecologisch standpunt schapenwol beginnen gebruiken, dan word er een schapenbusiness op poten gezet om op zo veel mogelijk rendement te halen op schapen scheren
Er zijn nog meer ecologische alternatieven te overwegen die meestal bekender zijn (bij aanemers) alsook beter isoleren zoals vlas, houtwol, ...
[ Voor 8% gewijzigd door nightgold op 17-10-2023 15:57 ]