assje schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:09:
Zeil ligt er ook in, maar tot de helft omdat de isolatie nog onder de fundering door moet. Nu nog verder om het zeil in de andere ruimten te leggen en zo ver het kan alles vast te gaan zetten met panlatten.
PIR inmiddels besteld, Unilin Utherm Floor 120mm met een Rd van 5,45. Besteld bij "Isolatiestock'; 106,56m2 voor €19,36/m2 inclusief BTW en bezorging. Er zijn goedkopere opties en B-keuze maar ik wil materiaal met BCRG certificaat t.b.v. energielabel.
Gisteren met een maatje de platen onder de fundering door gehaald en in de ruimtes gelegd. Ik heb precies uitgeteld hoeveel hele plate ik per ruimte nodig heb. Daarna de gegraven gaten gedicht en ik kan nu dus het laatste stuk zeil dicht leggen en vastmaken.
Voor het plakken van de platen is op basis van dit topic mijn conclusie dat bouwlijm (Illbruck PU010 of Soudal easyfoam) het makkelijkste is maar gebruik er van in een slecht geventileerde kruipruimte onwenselijk is. Het is een aardig oppervlakte (100m2) en ik heb geen zin in getob dus mijn plan is als volgt;
Om het plakken makkelijk te maken heb ik kleine bouwstempels/deurspanners (51-115cm) gekocht:
Ik had er eerst 4 besteld bij
Bauhaus voor €14,50/stuk maar vond toen een set van 6 voor minder. Ik heb er nu dus 10, ik ga nog even testen of dat meerwaarde heeft of ik de eerste 4 terug stuur. Ik denk/hoop dat ik nadien hier in het forum wel weer iemand blij kan maken met die dingen (verbaast me eigenlijk dat ik die hier nog niet eerder gebruikt heb zien worden).
Verder heb ik een axiaal ventilator met slang van 10m gekocht voor
€127(op marktplaats was niets te vinden en prijs valt mee).
De slang is lang genoeg om af te zuigen vanuit de ruimte waar ik aan het werk zal zijn te ventileren. Ik heb net een nieuwe woning en denk dat dergelijke lokale ventilatie nog wel vaker van pas komt in de komende maanden. Ook hier maak ik wellicht nadien misschien wel weer iemand anders blij mee.
Ik neem mijn gezondheid serieus dus alsnog zal ik het lijmen/purren met volgelaatsmasker gaan doen (ik werk in de chemie dus kan ik gewoon even meenemen van het werk).
Gisteren een plaatje getest:
Zit zo vast als een huis, durfde er niet aan te gaan hangen maar sluit niet uit dat het had gekund. Eén ding waar ik achter kwam is dat dat lijm tegen het plafond spuiten niet meevalt, vallen snel klodders naar beneden. Aangezien ik op de liggers wil verlijmen zal ik dus per plaat af moeten tekenen zodat ik de lijm op de juiste plek op de plaat aan kan brengen.
Ik had om te testen één busje Soudal Soudabond Easy bij de Hornbach gehaald maar voor uitvoering heb ik het volgende op het oog:
Het daadwerkelijk aanbrengen van de isolatie stel ik misschien nog wel uit tot na de installatie van de warmtepomp. Misschien is het wel mogelijk/zinvol wat leidingen via de gewelven aan te leggen.
[
Voor 9% gewijzigd door
assje op 21-09-2023 11:32
]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]