Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 96 ... 112 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:42

dof

assje schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:09:
[...]

*O*
[Afbeelding]

Op de foto ziet het er wat makkelijker uit dan het was denk ik. Op sommige plekken veel klei, dat heb ik her en der afgestoken en de stukken langs de fundering vol mee geboetseerd. Verder lag de berg puin ook niet op schoon zand, het was daaronder ook een zooitje. Best aardige stukken afgegraven en gezeefd om dat schone zand vervolgens te verspreiden.

Zeil ligt er ook in, maar tot de helft omdat de isolatie nog onder de fundering door moet. Nu nog verder om het zeil in de andere ruimten te leggen en zo ver het kan alles vast te gaan zetten met panlatten.

PIR inmiddels besteld, Unilin Utherm Floor 120mm met een Rd van 5,45. Besteld bij "Isolatiestock'; 106,56m2 voor €19,36/m2 inclusief BTW en bezorging. Er zijn goedkopere opties en B-keuze maar ik wil materiaal met BCRG certificaat t.b.v. energielabel.
Knap hoor, mooi gedaan.

Als je zeil legt zou ik ook overwegen om er bubbeltjesplastik onder te doen. Maakt het beter begaanbaar (zachter in je rug) en gaat drijven bij grondwater.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

assje schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:12:

[...]

Goed punt wel, de warmtepomp komt in de garage te staan dus boven deze ruimte. Ik heb er even over nagedacht maar buizen onder de fundering door geeft extra gedoe met het grondzeil en het verloop van de leidingen/kabels wordt ook wat rommelig. Ik denk dat ik toch de voorkeur heb om alles strak over het plafond te laten lopen.

Als ik door de fundering zou moeten boren zou het anders zijn. Ik kan echter gewoon door 22cm dikke kalkzandsteen muren boren; daar zie ik niet zoveel probleem in.
Is ook prima, gaten door kalksteen is goed te doen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWEMB
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 17-12-2023
Goedendag,

Ik heb 3 vragen.

Vanwege stijgend grondwater (tot 30cm) bij hevige regenval en optrekkend vocht, wil ik graag in mijn kruipruimte (80cm hoog) bodemisolatie laten uitvoeren. Ik overweeg om dan ook vloerisolatie uit te laten voeren onder de houten constructie om op de stookkosten te besparen.

1. Kan glaswol als vloerisolatie gecombineerd worden met chips als bodemisolatie? Of geeft dit kans op schimmel aan de houten constructie?
2. Of kan PIF als vloerisolatie gecombineerd worden met bodemfolie als bodemisolatie? Of geeft dit ook kans op schimmel aan de houten constructie?
3. Of is 40cm chips voldoende om de bodem te isoleren en op stookkosten te besparen?

Ik krijg van bedrijven een hoop tegenstrijdige adviezen over de combi bodem en vloerisolatie. Wat zijn jullie ervaringen?

Groet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 21:28
TWEMB schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:58:
Goedendag,

Ik heb 3 vragen.

Vanwege stijgend grondwater (tot 30cm) bij hevige regenval en optrekkend vocht, wil ik graag in mijn kruipruimte (80cm hoog) bodemisolatie laten uitvoeren. Ik overweeg om dan ook vloerisolatie uit te laten voeren onder de houten constructie om op de stookkosten te besparen.

1. Kan glaswol als vloerisolatie gecombineerd worden met chips als bodemisolatie? Of geeft dit kans op schimmel aan de houten constructie?
2. Of kan PIF als vloerisolatie gecombineerd worden met bodemfolie als bodemisolatie? Of geeft dit ook kans op schimmel aan de houten constructie?
3. Of is 40cm chips voldoende om de bodem te isoleren en op stookkosten te besparen?

Ik krijg van bedrijven een hoop tegenstrijdige adviezen over de combi bodem en vloerisolatie. Wat zijn jullie ervaringen?

Groet!
Hi,
Klopt dat je vaak tegenstrijdige adviezen krijgt van bedrijven. Dit heeft deels met het kennisniveau te maken en deels met commerciële belangen. Veel bedrijven zijn one trick pony's en verkopen dan ook graag het kunstje waar zij goed in zijn.

Als je doorleest in dit forum lees je dat bodemisolatie (parels e.d.) weinig bijdragen aan de isolatiewaarde van je vloer. In de winter is de bodem namelijk relatief warm en de ventilatielucht koud. Die warme bodem sluit je buiten en de koude lucht komt alsnog langs je vloer. Vandaar dat de koninklijke route hier is om een folie op de bodem te leggen met noppenfolie dat meedrijft bij een hogere waterstand.

Ik lees houten constructie, je hebt dus een houten balken vloer en geen beton? Dan liever voor glas- of steenwol gaan ipv PIF ivm de vochtregulerende werking van het hout. In een kruipruimte van 80cm kan je in principe prima werken en is goed zelf te doen. Wegens arbeidskosten bieden minder bedrijven dit aan, want isolatieparels dumpen is natuurlijk goedkoper en de consument weet in veel gevallen natuurlijk niet wat goed of slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWEMB
Dankjewel Johan. Je geeft aan dat parels e.d. de warmte van de bodem afsluiten. Doet een folie met noppenfolie dat dan niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
TWEMB schreef op zondag 17 september 2023 @ 15:34:
Dankjewel Johan. Je geeft aan dat parels e.d. de warmte van de bodem afsluiten. Doet een folie met noppenfolie dat dan niet?
goede vraag. Een bodemfolie heeft puur een vochtwerende functie en geen / of verwaarloosbare isolerende waarde.

De isolatie plaats je liever direct onderaan de vloer ipv op de bodem. Je wilt je kruipruimte namelijk wel goed ventileren ivm vocht en radongas, maar door isolatie op de bodem te plaatsen creëer je eigenlijk een 'lekke' isolatieschil door de aanwezigheid van ventilatiegaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWEMB
Hi Johan,

Bedoel je dan bodemfolie in combinatie met noppenfolie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:23
johanPo schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:48:
[...]

goede vraag. Een bodemfolie heeft puur een vochtwerende functie en geen / of verwaarloosbare isolerende waarde.

De isolatie plaats je liever direct onderaan de vloer ipv op de bodem. Je wilt je kruipruimte namelijk wel goed ventileren ivm vocht en radongas, maar door isolatie op de bodem te plaatsen creëer je eigenlijk een 'lekke' isolatieschil door de aanwezigheid van ventilatiegaten.
Wel bizar, je bent de eerste persoon die ik in mijn leven over radon hoor. Terwijl in Duitsland en Frankrijk miljoenen mensen op radiaoctieve grond leven en het daar tot de publieke taak behoort om dit te meten en het volk te informeren. In Frankreich kun je er zelfs per postcodegebied alle omgevings- en klimaatrisico's opzoeken. Bij het browsen naar een vakantiehuis kwam ik het vorig jaar toevallig tegen.

Speelt radon in Nederland ook een grote rol wat betreft de volksgezondheid?
Zijn er isolatieadviezen voor afgegeven?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

GudZ schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:46:
[...]Wel bizar, je bent de eerste persoon die ik in mijn leven over radon hoor.
Staat al heel lang in het bouwbesluit omdat de nieuwere bouwmaterialen (oa het gips) meer Radon bevatten dan de oudere materialen. Ook het aanwezig zijn van mechanische ventilatie komt voort uit dit aspect.
Zie iig de samenvattende inleiding van dit rapport uit 2015 (of lees het helemaal). https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-596161.pdf
Wat bedoel je precies?
Ik weet wel dat er dus mechanische ventilatie er als gevolg hiervan ingevoerd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWEMB
Welke bodemfolie van welke dikte heb ik nodig? Transparant damp remmend folie T200?

En welke noppenfolie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
GudZ schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:46:
[...]

Wel bizar, je bent de eerste persoon die ik in mijn leven over radon hoor. Terwijl in Duitsland en Frankrijk miljoenen mensen op radiaoctieve grond leven en het daar tot de publieke taak behoort om dit te meten en het volk te informeren. In Frankreich kun je er zelfs per postcodegebied alle omgevings- en klimaatrisico's opzoeken. Bij het browsen naar een vakantiehuis kwam ik het vorig jaar toevallig tegen.

Radon (en Thoron) komt van nature voor in materialen uit de bodem en dus ook in bouwmaterialen. In het buitenland hoor je er mogelijk meer over omdat concentraties hoger kunnen zijn in rotsgesteentes, die we in ons kikkerlandje maar weinig hebben.

Ook hier is een goede ventilatie van de kruipruimte een prima middel om te zorgen dat we ons verder nergens zorgen over hoeven te maken. Voor de volledigheid laat ik de kruipruimte altijd even een kwartiertje luchten met ventilator en open deur voor ik erin duik.
Milieucentraal.nl heeft het expliciet over bodemfolie als maatregel om de opbouw van radongas nog verder te beperken. RIVM (https://www.rivm.nl/radon-en-thoron/over-radon-en-thoron) noemt dat een goede continue ventilatie van de kruipruimte (dus gaten voor en achter de woning) al voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:00
Het KCAF heeft ook een document met aanbevelingen met daarin beschrijving toepassing bodemfolie:
https://www.kcaf.nl/site/images/uploads_pdf/kruip_ruimte.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1C0HJFgIk4KGl2jQYofuDD1HQqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aaddnBVuPV9Ie1Q14eLQNMAD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door assje op 18-09-2023 08:45 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
TWEMB schreef op maandag 18 september 2023 @ 07:29:
Welke bodemfolie van welke dikte heb ik nodig? Transparant damp remmend folie T200?

En welke noppenfolie?
@route99 heeft volgens mij goede ervaringen met deze (correct me if I'm wrong): https://gathering.tweaker...message/65595994#65595994

TonZon bodemfolie wordt in dit forum ook wel genoemd, kan je op maat laten maken of standaardafmetingen (best wat smaakjes0 https://tonzon.nl/shop/is...odemfolie-standaard-maat/.

Noppenfolie maakt niet superveel uit, aangezien de waterdichtheid minder ter zake doet. Gevoelsmatig zou ik zelf geen action nemen omdat je toch iets stevigs wilt. Ik heb zelf toen online industriele kwaliteit besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
@TWEMB
Deze heb ik gekocht (o.b.v. iemand eerder in het topic die deze ook had):
https://www.luchtdichtsho...odemfolie-4x25m-030tt-56/

De breedte van 4m kwam voor mij goed uit, twee rollen van 25m ook precies genoeg.

Edit: zie onderstaande posts m.b.t. alternatief via Folion

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 18-09-2023 10:32 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@assje Was jouw ruimte flink vochtig?
Die folie heeft een sd-waarde : 28 m volgens jouw link.
Meer dampremmend qua type dan echt dampdicht, een grensgeval waarvan ik ook niet precies weet waar die ligt.. to be honest.

Die Folion heeft een sd van 104 meter en Tonzon ~130 meter, vast te vinden via de links die @johanPo geeft.
Das toch een factor 4-5x hoger en bij een echt hoge LV zou ik zelf voor een van die 2 kiezen.

Die Folion zal nu wel wat duurder zijn dan in 2020, was toen 25x 6 m wat erg prettig was om hier tegen de wand op te zetten. Tonzon is dan nog breder en op maat te koop, zie de links en de opmerking van @johanPo hierboven. De Tonzon is dan weer wat duurder. Maar beknibbel er niet teveel op, tov alle andere kosten gaat het niet om heel veel extra geld. Het meeste verdien je door het zelf te aan te leggen.

[ Voor 13% gewijzigd door route99 op 18-09-2023 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
route99 schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:58:
Meer dampremmend qua type dan echt dampdicht, een grensgeval waarvan ik ook niet precies weet waar die ligt.. to be honest.
Mijn kruipruimte is nu vochtig maar niet nat. Aangezien ik de woning net gekocht heb weet ik nog niet hoe dat er in andere seizoenen uitziet.

Ik was me wel bewust van een verschil maar niet dat het zo groot was eerlijk gezegd. Voor mijn situatie met een betonnen vloer zonder vochtproblemen denk ik dat dampremming niet perse meest essentieel is. Primaire functie van het folie is om fatsoenlijk te kunnen werken in die kruipruimte.

Maar, zeker een goede kanttekening voor de door mij gebruikte folie.

Edit; met deze rol was ik zelfs goedkoper uit geweest, veel betere dampdichtheid, enige nadeel 200micron dikte in plaats van 260 micron:
http://www.folieverkoop.n...8243104/Products/22200020

Edit 2: bij Folion ook een dikkere variant die 10% duurder is maar daadwerkelijk 300 micron is i.p.v. 260micron. Dat lijkt dus sowieso de betere keuze te zijn.

Ik snap niet zo goed hoe ik die Folion optie gemist kan hebben, ik heb toch best wel aardig wat gelezen van dit topic :Y)

[ Voor 50% gewijzigd door assje op 18-09-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWEMB
Dank voor de reacties. Een leverancier van Drocom chips gaf aan dat bodemfolie bij mijn hoeveelheid grondwater (30cm) niet helpt. Overigens is dit alleen bij hevige regenval, de rest van het jaar is het droog.

Hebben jullie hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie83
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:30
johanPo schreef op zondag 17 september 2023 @ 15:12:
[...]

Hi,
Klopt dat je vaak tegenstrijdige adviezen krijgt van bedrijven. Dit heeft deels met het kennisniveau te maken en deels met commerciële belangen. Veel bedrijven zijn one trick pony's en verkopen dan ook graag het kunstje waar zij goed in zijn.

Als je doorleest in dit forum lees je dat bodemisolatie (parels e.d.) weinig bijdragen aan de isolatiewaarde van je vloer. In de winter is de bodem namelijk relatief warm en de ventilatielucht koud. Die warme bodem sluit je buiten en de koude lucht komt alsnog langs je vloer. Vandaar dat de koninklijke route hier is om een folie op de bodem te leggen met noppenfolie dat meedrijft bij een hogere waterstand.
......
Goedemorgen!

Omdat we vloerverwarming aan gaan laten leggen gaan we ook bodemisolatie met parels doen, dit omdat de ruimte onder de vloer ontoereikend is om echte vloerisolatie te kunnen plaatsen (eerste idee was PIF). De opgegeven RD waarde zou met de bodemisolatie op 3.6 moeten komen, maar als ik jou zo goed begrijp gaat dit een stuk minder bijdragen?
We hebben voor deze optie gekozen onder het mom, iets is beter dan niets, maar het zou zonde zijn als het amper bijdraagt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55
Bossie83 schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:26:
[...]

Goedemorgen!

Omdat we vloerverwarming aan gaan laten leggen gaan we ook bodemisolatie met parels doen, dit omdat de ruimte onder de vloer ontoereikend is om echte vloerisolatie te kunnen plaatsen (eerste idee was PIF). De opgegeven RD waarde zou met de bodemisolatie op 3.6 moeten komen, maar als ik jou zo goed begrijp gaat dit een stuk minder bijdragen?
We hebben voor deze optie gekozen onder het mom, iets is beter dan niets, maar het zou zonde zijn als het amper bijdraagt natuurlijk.
Hoeveel ruimte heb je? En welke vorm heeft de onderkant van de vloer?

Bij echt weinig ruimte wordt er nog wel eens uitgeweken naar Tonzon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

TWEMB schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:47:
Dank voor de reacties. Een leverancier van Drocom chips gaf aan dat bodemfolie bij mijn hoeveelheid grondwater (30cm) niet helpt. Overigens is dit alleen bij hevige regenval, de rest van het jaar is het droog.

Hebben jullie hier ervaring mee?
Grondwater overlast en regenwater overlast zijn verschillende dingen. Daar kun je in de bijdragen van @johanPo veel over lezen. Als je last van regenwater in je kruipruimte hebt dan zou ik als eerst gaan onderzoeken waar het vandaan komt. Is er een kapotte hemelwater afvoer die overloopt in je kruipruimte?

Ik heb heel af en toe last van grondwater (laatste keer tussen febr en mrt '23), maar bij zware regenbuien heb ik nergens last van.

Water tot 30cm hoog is veel, dus ik ben het wel eens dat dan bodemfolie geen echte oplossing is. Maar dan zou ik zeer zeker ook geen chips gebruiken.

Kortom, in jouw schoenen (laarzen) staand zou ik zeker gaan kijken wat er aan de hand is, waar het vandaan komt. Gemeente benaderen over grondwaterstand, ervaringen buren, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
route99 schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:58:

Die Folion heeft een sd van 104 meter en Tonzon ~130 meter, vast te vinden via de links die @johanPo geeft.
Das toch een factor 4-5x hoger en bij een echt hoge LV zou ik zelf voor een van die 2 kiezen.

Die Folion zal nu wel wat duurder zijn dan in 2020, was toen 25x 6 m wat erg prettig was om hier tegen de wand op te zetten. Tonzon is dan nog breder en op maat te koop, zie de links en de opmerking van @johanPo hierboven. De Tonzon is dan weer wat duurder. Maar beknibbel er niet teveel op, tov alle andere kosten gaat het niet om heel veel extra geld. Het meeste verdien je door het zelf te aan te leggen.
Een generieke T200 PE-folie van 0.2mm heeft een sd van iets van 78? In elk geval zeer kosteneffectief te koop.

Ten opzichte van waar men vandaan komt (nul dampremming) is het verschil hoe dan ook gigantisch. Voor het doel (leefklimaat verbeteren, schoon werken) is het voldoende. De toepassing is in dit geval niet kritiek zoals het bij andere isolatiewerken wel kritiek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

assje schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:42:
[...]
Ik snap niet zo goed hoe ik die Folion optie gemist kan hebben, ik heb toch best wel aardig wat gelezen van dit topic :Y)
Geen idee... :X

http://www.folieverkoop.n...8243104/Products/22200024
PE folie 0,20 gevouwen 25m x 6m € 103,22 / Rol(len) Prijs exclusief btw
Productgegevensblad
Sd-waarde 0.15mm 78 m
Dat is dus 104 meter bij 200mu.
Het doel bepaalt vooral de keuze, maar bij zulke prijzen ga ik voor een SD van 104 meter ipv <30 meter.

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 18-09-2023 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Voor mij komt een breedte van 4m beter uit maar die hebben ze dus ook gewoon.
  • Luchtdichtshop: 2x Bodemfolie 4x25m 0.30 TT €227
  • Folion: 1x PE folie 0,20 gevouwen 50m x 4m €167
  • Folion: 2x PE folie 0,30 gevouwen 25m x 4m €250
  • Folion: 2x PE folie 0,40 gevouwen 25m x 4m €333
Ik had voor minder geld dus een iets dunner folie met veel betere dampdichtheid kunnen hebben of voor iets meer geld een iets dikker folie met veel betere dampdichtheid.
Wel bijzonder dat Luchtdichtshop specifiek adverteert met dit folie voor toepassing als bodemfolie. Ik heb ze een mailtje gestuurd met vraag of ze een gegevensblad hebben.

Voor mij te laat maar Folion lijkt me duidelijk de winnaar qua prijs/kwaliteit & specificaties/garanties. Kleine kanttekening wellicht o.b.v. onderstaande eerdere post.
johancuppen schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:42:
Geen reactie op iemand, maar meer ter informatie:
Ik heb de folie van folion gekocht en daarbij vielen 3 dingen op:

1. De daadwerkelijke dikte van de folie voor de rol die ik heb ontvangen is ~170mu. Ik heb ook een stuk bodemfolie van tonzon liggen en deze voelt significant steviger aan. Deze is ook daadwerkelijk 230mu bij nameten. Dit kan een overweging zijn om toch voor Tonzon te gaan.

2. Op het label van de rol van folion stond het volgende EAN nummer: 8719831272761. Als je daar op zoekt kom je bij bol.com uit. Dat zou dus dezelfde rol moeten zijn met een betere prijs. (incl verzending)

3. De sd waarde wordt hier gespecificeerd op 70.2 ipv de berekende 104. De datasheets voor hetzelfde EAN nummer lijken dus niet overeen te komen.
  1. Tonzon sd=130 en ca 230mu dik, ca 2 euro/m2
  2. Folion sd=104/70.2? en ca 170mu dik ca 1 euro/m2 incl verzendkosten
Via die link kom ik ook nog op de volgende optie:
https://foliewinkel.com/dampremmende-bouwfolie-270-micron/
Prijs €90,10 incl. BTW dus €180 voor twee rollen.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 18-09-2023 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie83
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:30
Rukapul schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:28:
[...]

Hoeveel ruimte heb je? En welke vorm heeft de onderkant van de vloer?

Bij echt weinig ruimte wordt er nog wel eens uitgeweken naar Tonzon.
Op dit moment kan ik maar onder een deel van de vloer kijken (vorige bewoners vonden het een goed idee om het oorspronkelijke luik in de keuken dicht te tegelen...)
Hier is net aan een 35cm vrij onder de betonnen balken. Tussen de balken in is iets meer ruimte (45cm gok ik).
Met een laag PIF die ook over de balken gaat is te weinig ruimte om nog te kunnen bewegen.

Het gaat om een vloerconstructie met betonnen balken en betonnen "broodjes" die erop liggen.

Het huis is onderverdeeld in 3 compartimenten (hal, keuken en woonkamer) waar ik op dit moment alleen onder de hal kan. volgende week maak ik toegang tot de andere delen. Indien daar meer ruimte is gaan we voor vloerisolatie maar is nu niet met 100% zekerheid te zeggen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• assje
Zou dit topic het inmiddels niet waard zijn om een aangepaste topicstart te krijgen met daarin de meest relevantie informatie verzameld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
assje schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:52:
Zou dit topic het inmiddels niet waard zijn om een aangepaste topicstart te krijgen met daarin de meest relevantie informatie verzameld?
Had ik het met @route99 een tijdje geleden over gehad. We krijgen idd veel overlappende vragen. Het is ook wel begrijpelijk dat dit in de huidige vorm minder vindbaar is. Helaas nog niet de tijd gevonden dit handen en voeten te geven, maar wel iets wat op het wenslijstje staat

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-09 16:25
Ook nog even de laatste update van mij *O* Inmiddels alle PIR-platen aangebracht en nu is het hopen op een lagere gasrekening komende winter.. (Er zitten inderdaad vochtplekken aan de zijkant van de fundering, probleem is dat de tuin niet goed afloopt en zo de fundering in loopt, nieuw projectje dus).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QjEg0vwSMnk06u4g2x_aFs39fw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MCfu0EY5hcj5jBzdjSuxWYYP.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OI9l5YEcD_rR7hQyZxM5X6jnxUo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Uj6VVyecSiYpcANLwVeWA8zN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8p4vGvieLE8rcTDim2yJs021Ho=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/jHiYQZg8MgNK4FKLvKE7F2mK.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Kindapaas schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:27:
Ook nog even de laatste update van mij *O* Inmiddels alle PIR-platen aangebracht en nu is het hopen op een lagere gasrekening komende winter.. (Er zitten inderdaad vochtplekken aan de zijkant van de fundering, probleem is dat de tuin niet goed afloopt en zo de fundering in loopt, nieuw projectje dus).

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er netjes uit. Heb je alleen tussen de (geisoleerde) balken na-geisoleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kindapaas
Rukapul schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:29:
[...]

Ziet er netjes uit. Heb je alleen tussen de (geisoleerde) balken na-geisoleerd?
Dankje! Nee, er was geen isolatie aangebracht.. Dus de 1e laag zit tussen de balken, direct tegen de broodjes aan. De 2e laag contra en een dikkere plaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-08 22:23
Kindapaas schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:27:

Mooi werk! Jouw kruipruimte ziet er trouwens ook niet geheel hoog uit. Hoeveel hoogte had en heb je nu?

• Kindapaas
Koen87 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:40:
[...]

Mooi werk! Jouw kruipruimte ziet er trouwens ook niet geheel hoog uit. Hoeveel hoogte had en heb je nu?
Dank! Verschilt op sommige plekken wel, maar zal ongeveer van 60cm naar 50cm gegaan zijn nu. Geen ideale werkhoogte maar het is nog te doen :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• assje
assje schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:09:
Zeil ligt er ook in, maar tot de helft omdat de isolatie nog onder de fundering door moet. Nu nog verder om het zeil in de andere ruimten te leggen en zo ver het kan alles vast te gaan zetten met panlatten.

PIR inmiddels besteld, Unilin Utherm Floor 120mm met een Rd van 5,45. Besteld bij "Isolatiestock'; 106,56m2 voor €19,36/m2 inclusief BTW en bezorging. Er zijn goedkopere opties en B-keuze maar ik wil materiaal met BCRG certificaat t.b.v. energielabel.
Gisteren met een maatje de platen onder de fundering door gehaald en in de ruimtes gelegd. Ik heb precies uitgeteld hoeveel hele plate ik per ruimte nodig heb. Daarna de gegraven gaten gedicht en ik kan nu dus het laatste stuk zeil dicht leggen en vastmaken.

Voor het plakken van de platen is op basis van dit topic mijn conclusie dat bouwlijm (Illbruck PU010 of Soudal easyfoam) het makkelijkste is maar gebruik er van in een slecht geventileerde kruipruimte onwenselijk is. Het is een aardig oppervlakte (100m2) en ik heb geen zin in getob dus mijn plan is als volgt;

Om het plakken makkelijk te maken heb ik kleine bouwstempels/deurspanners (51-115cm) gekocht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vM21QqairiX9VRDDgReIlFvVlkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TcKE5xf76Vm2ovNN41e7MRPy.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had er eerst 4 besteld bij Bauhaus voor €14,50/stuk maar vond toen een set van 6 voor minder. Ik heb er nu dus 10, ik ga nog even testen of dat meerwaarde heeft of ik de eerste 4 terug stuur. Ik denk/hoop dat ik nadien hier in het forum wel weer iemand blij kan maken met die dingen (verbaast me eigenlijk dat ik die hier nog niet eerder gebruikt heb zien worden).

Verder heb ik een axiaal ventilator met slang van 10m gekocht voor €127(op marktplaats was niets te vinden en prijs valt mee).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFHxEhvIvSBnWjU8S3DfUMw7jD8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hm5CYOFk6eaCowL8vLSC7Bwn.jpg?f=user_large

De slang is lang genoeg om af te zuigen vanuit de ruimte waar ik aan het werk zal zijn te ventileren. Ik heb net een nieuwe woning en denk dat dergelijke lokale ventilatie nog wel vaker van pas komt in de komende maanden. Ook hier maak ik wellicht nadien misschien wel weer iemand anders blij mee.

Ik neem mijn gezondheid serieus dus alsnog zal ik het lijmen/purren met volgelaatsmasker gaan doen (ik werk in de chemie dus kan ik gewoon even meenemen van het werk).

Gisteren een plaatje getest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slrxUKIvyqgFTfMsGJKQRNCcHPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gNIlQvw0KkybvvezoEsrbUsv.jpg?f=fotoalbum_large

Zit zo vast als een huis, durfde er niet aan te gaan hangen maar sluit niet uit dat het had gekund. Eén ding waar ik achter kwam is dat dat lijm tegen het plafond spuiten niet meevalt, vallen snel klodders naar beneden. Aangezien ik op de liggers wil verlijmen zal ik dus per plaat af moeten tekenen zodat ik de lijm op de juiste plek op de plaat aan kan brengen.

Ik had om te testen één busje Soudal Soudabond Easy bij de Hornbach gehaald maar voor uitvoering heb ik het volgende op het oog:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhRLx1JifIIOPwpC5uYxiMUnk9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZGK7qnYwUvfer6RVFf5SRbV.jpg?f=fotoalbum_large

Het daadwerkelijk aanbrengen van de isolatie stel ik misschien nog wel uit tot na de installatie van de warmtepomp. Misschien is het wel mogelijk/zinvol wat leidingen via de gewelven aan te leggen.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 21-09-2023 11:32 ]

• Kindapaas
assje schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:18:
[...]

Gisteren met een maatje de platen onder de fundering door gehaald en in de ruimtes gelegd. Ik heb precies uitgeteld hoeveel hele plate ik per ruimte nodig heb. Daarna de gegraven gaten gedicht en ik kan nu dus het laatste stuk zeil dicht leggen en vastmaken.

Voor het plakken van de platen is op basis van dit topic mijn conclusie dat bouwlijm (Illbruck PU010 of Soudal easyfoam) het makkelijkste is maar gebruik er van in een slecht geventileerde kruipruimte onwenselijk is. Het is een aardig oppervlakte (100m2) en ik heb geen zin in getob dus mijn plan is als volgt;

Om het plakken makkelijk te maken heb ik kleine bouwstempels/deurspanners (51-115cm) gekocht:
[Afbeelding]

Ik had er eerst 4 besteld bij Bauhaus voor €14,50/stuk maar vond toen een set van 6 voor minder. Ik heb er nu dus 10, ik ga nog even testen of dat meerwaarde heeft of ik de eerste 4 terug stuur. Ik denk/hoop dat ik nadien hier in het forum wel weer iemand blij kan maken met die dingen (verbaast me eigenlijk dat ik die hier nog niet eerder gebruikt heb zien worden).

Verder heb ik een axiaal ventilator met slang van 10m gekocht voor €127(op marktplaats was niets te vinden en prijs valt mee).
[Afbeelding]

De slang is lang genoeg om af te zuigen vanuit de ruimte waar ik aan het werk zal zijn te ventileren. Ik heb net een nieuwe woning en denk dat dergelijke lokale ventilatie nog wel vaker van pas komt in de komende maanden. Ook hier maak ik wellicht nadien misschien wel weer iemand anders blij mee.

Ik neem mijn gezondheid serieus dus alsnog zal ik het lijmen/purren met volgelaatsmasker gaan doen (ik werk in de chemie dus kan ik gewoon even meenemen van het werk).

[Afbeelding]

Zit zo vast als een huis, durfde er niet aan te gaan hangen maar sluit niet uit dat het had gekund. Eén ding waar ik achter kwam is dat dat lijm tegen het plafond spuiten niet meevalt, vallen snel klodders naar beneden. Aangezien ik op de liggers wil verlijmen zal ik dus per plaat af moeten tekenen zodat ik de lijm op de juiste plek op de plaat aan kan brengen.

Ik had om te testen één busje Soudal Soudabond Easy bij de Hornbach gehaald maar voor uitvoering heb ik het volgende op het oog:
[Afbeelding]

Het daadwerkelijk aanbrengen van de isolatie stel ik misschien nog wel uit tot na de installatie van de warmtepomp. Misschien is het wel mogelijk/zinvol wat leidingen via de gewelven aan te leggen.
Lekker bezig hoor! :)

Is er een speciale reden voor om die lijm te gebruiken ipv kit? Kan me voorstellen dat kit wel makkelijker blijft plakken.

• assje
Kindapaas schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:37:
Lekker bezig hoor! :)

Is er een speciale reden voor om die lijm te gebruiken ipv kit? Kan me voorstellen dat kit wel makkelijker blijft plakken.
Ik lees elders in het topic 1 tube kit per 4 platen, dat zou voor mij op 35 tubes kit komen; daar had ik dan wel een elektrische kitspuit voor willen/moeten kopen.

Met het schuim denk ik een lager verbruik zal hebben. Verder spreekt het makkelijk aanbrengen en tegelijkertijd vullen me aan. Aangezien ik iedere plaat slechts op twee plekken kan lijmen zal ik de platen onderling ook verlijmen.

• route99

route99

Je hebt wel diverse maatregelen genomen om het veilig te doen en je wacht ook met het aanbrengen en verlijmen v/d platen tot na de installatie van de warmtepomp.

Ga je ook nog voorzieningen aanbrengen die het mogelijk maken om zonder een breekpartij later bij een calamiteit er nog achter te kunnen komen?

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
route99 schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:39:
[...]
Dat laatste is mss het kleinste probleem.... heb je er een idee van hoeveel zijwaartse druk je wel kan krijgen door > 2m diep af te graven onder je huis?
Heb je buren? Dat jij een mogelijk probleem zou krijgen... maar zij?
Ik vermoed dat het vergunning plichtig is want je graaft een kelder en daar moet een bouwkundige een oordeel over vellen.
Voorde goede orde: ik ga niet overal 2 meter afgraven, ik overweeg een stukje aftegraven (2 meter vermoed ik) tot het witte zand en dan het gat vol te gooien met kiezels of wit zand. Zodat het water een kans heeft om weer terug te stromen naar beneden.
Buren zitten een eind verderop, daar zal het geen invloed op hebben. Dus ik maak zeker geen kelder, maar wil een stuk klei verticaal vervangen door kiezels of wit zand.

Ik weet dat ze bij de overburen voor de oplevering destijds ook de klei deel afgegraven hebben bij de funderingen en er wit zand in de plaats hebben gestort.

• patrickvdhart
FRANQ schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:30:
[...]

Ik zou beginnen er een paar kuub zand of schelpen met daarop zand in te spitten.
Zo een bodem creeren waar geen water op staat, hierop folie leggen.

Zelf heb ik dit ook gedaan, met het enige verschil dat de vloer eruit was, en daardoor alles makkelijk bereikbaar was.
Ik probeer te begrijpen waarom zand of schelpen helpen? Het water wordt volgens mij naar boven gestuwd bij hoge grondwaterstand en kan niet wegzakken vanwege de klei (wij wonen in rivier gebied, heel lokaal verschillend, wij staan op palen, onze buren 2 huizen verderop geen palen).

Waarom verhinderen schelpen of zand dat? Geven die tegendruk? Het is ook de reden dat ik het folie voorstel niet helemaal begrijp, begrijp niet hoe het dan water tegen houdt.

Wellicht dat ik iets mis in de discussie lijkt me zo.

• assje
route99 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:26:
Ga je ook nog voorzieningen aanbrengen die het mogelijk maken om zonder een breekpartij later bij een calamiteit er nog achter te kunnen komen?
Tja de vloerverwarming kan je ook niet bij zonder te breken. Lijkt me ook echt wel haalbaar om nog eens een plaat los te trekken en het beton weer schoon te steken.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:49
patrickvdhart schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:42:
[...]

Ik probeer te begrijpen waarom zand of schelpen helpen? Het water wordt volgens mij naar boven gestuwd bij hoge grondwaterstand en kan niet wegzakken vanwege de klei (wij wonen in rivier gebied, heel lokaal verschillend, wij staan op palen, onze buren 2 huizen verderop geen palen).

Waarom verhinderen schelpen of zand dat? Geven die tegendruk? Het is ook de reden dat ik het folie voorstel niet helemaal begrijp, begrijp niet hoe het dan water tegen houdt.

Wellicht dat ik iets mis in de discussie lijkt me zo.
Bij ons zitten we ook op klei, ons huis is op staal gebouwd op de kleilaag.

Tijdens de renovatie hebben we enorm veel puin uit de kruipruimte gehaald toen de vloer eruit was.
Hiermee was de vochtige zandlaag ook deels weg.
In de kuilen ontstonden in de regen periode plasjes van een paar mm tot een centimeter..

We hebben 6 kuub schoon zand in de kruipruimte gestort, en dit uitgevlakt.

Wanneer ik nu de kruipruimte in ga heb ik droog of vochtig zand, maar nooit plassen.
Dat water zit tussen het zand.

Hierop moet nog folie komen, maar dat stel ik al 12 jaar uit, omdat ik een beetje claustrofobisch ben.

Als er 20cm water staat dan gaat zand natuurlijk niet helpen.

• patrickvdhart
FRANQ schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:51:
[...]

Als er 20cm water staat dan gaat zand natuurlijk niet helpen.
Dank je: Ik vind rond tijgeren in kruipruimte ook zeker niet fijn.
Wij hebben zeker 20 Cm in de kruip, vandaar mijn vraag

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37
Ik heb jetspray tegen mijn betonbroodjes aan laten spuiten 4 jaar geleden. Ongeveer 13-18 cm met een rd van 3.6 bij 13cm

Ik wil kijken of ik nog een stap verder kan gaan en nog een laag PIR aanbrengen. Ik zou daarvoor de Jetspray op de beton balkjes weg moeten halen en vervolgens de PIR er aan bevestigen. In de holtes van de broodjes blijft dan de jetspray zitten.

Zou dit kunnen of zie ik iets over het hoofd ?
Misschien beter niet deze twee materialen combineren?
Of ziet iemand een optie om de platen te bevestigen zonder eerst de balkjes vrij te maken van de Jetspray?
En zou het überhaupt de moeite waard zijn bij de Rd die ik nu heb?

Ik heb meer dan genoeg hoogte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQTCVFuIPUbITbTJBQgJi04j--k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mNkK2XzltpcjvepcWplUoblI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door pentaw1nz op 21-09-2023 17:28 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• route99

route99

patrickvdhart schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:37:
[...]Voorde goede orde: ik ga niet overal 2 meter afgraven, ik overweeg een stukje aftegraven (2 meter vermoed ik) tot het witte zand en dan het gat vol te gooien met kiezels of wit zand. Zodat het water een kans heeft om weer terug te stromen naar beneden......
Ben geen bouwkundige, maar gedurende de tijd dat je dat 2 m diepe gat hebt, valt de tegendruk lokaal daar compleet weg. Dat kan... een risico zijn
Ik weet dat ze bij de overburen voor de oplevering destijds ook de klei deel afgegraven hebben bij de funderingen en er wit zand in de plaats hebben gestort.
Dat van de buren is voor jou geen garantie, ieder huis heeft haar eigen stabiliteit. Zand zou dan bij mij wel meer voorkeur hebben, omdat je dan en betere vulling krijgt, zeg ik als leek....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 09:44
[...]

[Afbeelding]

Ik heb dezelfde lijm gebruikt om PIR platen op de gevel te lijmen. Dat zit ook zo vast als een huis. Ik ga het ook gebruiken onder de vloer.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
ArnoudN schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:00:
[...]

Ik heb dezelfde lijm gebruikt om PIR platen op de gevel te lijmen. Dat zit ook zo vast als een huis. Ik ga het ook gebruiken onder de vloer.
PUR in een afgesloten ruimte is niet aan te raden tenzij je op de een of andere manier voldoende actieve ventilatie regelt.

Heb wel eens een klein stukje achter een knieschot gedaan, maar je hoeft geen snuf te heten om te weten dat dat niet bijdraagt aan je gezondheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:06
Ik heb afgelopen periode het huis laten volstorten met schuimbeton.

Heb het bij Faber laten doen.
Wat een fijne partij is dat!

Daar kunnen nog heel veel mensen dingen van leren.

Allemaal fijne monteurs om mee te werken.
Werken echt super netjes en zijn ook heel aardig.

Planning communiceert ook echt duidelijk.

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 09:44
Rukapul schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:05:
[...]

PUR in een afgesloten ruimte is niet aan te raden tenzij je op de een of andere manier voldoende actieve ventilatie regelt.

Heb wel eens een klein stukje achter een knieschot gedaan, maar je hoeft geen snuf te heten om te weten dat dat niet bijdraagt aan je gezondheid.
Ga ik ook niet doen. Ben al aan het kijken naar een ventilator met slang voor aanvoer verse lucht onder de vloer.

Ik heb gelukkig wel heel veel ruimte onder de vloer, bijna overal 160 cm.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:24
@joke_name mijn ervaringen met Faber zijn ook positief. Al is dat al wel een jaar of 7 geleden.
Welke dikte schuimbeton heb je genomen? En inclusief een anhydriet afwerkvloer+vloerverwarming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Laatst online: 18:06
Franciesco schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:58:
@joke_name mijn ervaringen met Faber zijn ook positief. Al is dat al wel een jaar of 7 geleden.
Welke dikte schuimbeton heb je genomen? En inclusief een anhydriet afwerkvloer+vloerverwarming?
Ik heb alles bij ze afgenomen.
Nieuwe vloer isolite (nieuw type schuimbeton)
Vloerverwarming en anhydriet vloer.

12,5 m3 is erin gegaan.
Ongeveer 35 - 40 CM, ligt eraan waar je het meet 🫣

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-09 16:21
Sprak vandaag een adviseur van een isolatiepartij. Die raadde af om mijn houten vloer tussen de houten balken met minerale wol te isoleren. Reden: dauwpunt komt dan op de balksteunpunten te liggen, waardoor vocht / rot / zwam op deze plek. Had deze fout veel gezien. Bekend verhaal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:25
assje schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:08:
[...]

Ik lees elders in het topic 1 tube kit per 4 platen, dat zou voor mij op 35 tubes kit komen; daar had ik dan wel een elektrische kitspuit voor willen/moeten kopen.

Met het schuim denk ik een lager verbruik zal hebben. Verder spreekt het makkelijk aanbrengen en tegelijkertijd vullen me aan. Aangezien ik iedere plaat slechts op twee plekken kan lijmen zal ik de platen onderling ook verlijmen.
Ik heb z'n 90m2 pir platen gelijmd met isolation fix (pu schuim) van tackmasters. Erg goedkoop tov vele andere merken en werkte perfect. Was overigens niet in de kruipruimte.

Gebruik ook hun lijmkit en schroeven etc. Allemaal prima spul voor weinig dus mogelijk een goede tip voor de rest van je verbouwing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Goede voorbereiding. Mocht je nog stempels tekort komen, ik kwam met stukken oude isolatie en stukken hout ook een eind. Gewoon een 3m vurenhout in stukken van 70 cm iets schuin afzagen in stukken van 70 cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
Guus. schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:15:
Sprak vandaag een adviseur van een isolatiepartij. Die raadde af om mijn houten vloer tussen de houten balken met minerale wol te isoleren. Reden: dauwpunt komt dan op de balksteunpunten te liggen, waardoor vocht / rot / zwam op deze plek. Had deze fout veel gezien. Bekend verhaal?
Als ik citeer uit het boek bouwfysica (versie 2006, blz 41): "De juiste plaats voor een dampremmende laag de warme zijde (binnenkant) van de constructie is. De isolatielaag kan het beste aan de buitenzijde komen".

Hoe verder je isolatie aan de buitenkant van je constructie komt, hoe meer je het dauwpunt naar buiten duwt en hoe kleiner de kans op condens is. Bij houtskeletbouw wordt de isolatie (vaak glas- of steenwol) ook tussen de balken gelegd. Kortom, als wat de 'adviseur' zegt waar is zou bijna elk huis van de afgelopen 30 jaar nu aardig aan het rotten zijn. Aandachtspunten zijn natuurlijk wel dat je vloer aan de bovenkant aardig dampremmend is en je isolatie straks aan de onderkant dampopen. Met glas- of steenwol bereik je dat.

Ik ben wel benieuwd, wat was het advies van deze beste man om wel te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
  • Laatst online: 10-09 16:21
johanPo schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:07:
[...]

Als ik citeer uit het boek bouwfysica (versie 2006, blz 41): "De juiste plaats voor een dampremmende laag de warme zijde (binnenkant) van de constructie is. De isolatielaag kan het beste aan de buitenzijde komen".

Hoe verder je isolatie aan de buitenkant van je constructie komt, hoe meer je het dauwpunt naar buiten duwt en hoe kleiner de kans op condens is. Bij houtskeletbouw wordt de isolatie (vaak glas- of steenwol) ook tussen de balken gelegd. Kortom, als wat de 'adviseur' zegt waar is zou bijna elk huis van de afgelopen 30 jaar nu aardig aan het rotten zijn. Aandachtspunten zijn natuurlijk wel dat je vloer aan de bovenkant aardig dampremmend is en je isolatie straks aan de onderkant dampopen. Met glas- of steenwol bereik je dat.

Ik ben wel benieuwd, wat was het advies van deze beste man om wel te doen?
Dank voor de reactie. Ik vind het ook apart klinken omdat veel mensen minerale wol tussen balken aanbrengen.

Zijn idee was pif spannen aan de onderzijde van de balken en in een hoek(?) openlaten zodat het vocht eronder vandaan zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
Guus. schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:03:
[...]

Dank voor de reactie. Ik vind het ook apart klinken omdat veel mensen minerale wol tussen balken aanbrengen.

Zijn idee was pif spannen aan de onderzijde van de balken en in een hoek(?) openlaten zodat het vocht eronder vandaan zou kunnen.
Niet om milieucentraal.nl heilig te verklaren, maar ik kan me voorstellen dat het fijn is een tweede informatiebron je gevoel te bevestigen (naast wat Tweakers ;) ) , zie ook https://www.milieucentraa...aren/zelf-vloer-isoleren/. Hier staat ook dat glas- of steenwol prima kan voor jouw situatie.

Bij de PIF aanleginstructies zie je de aandacht voor goede luchtdichtheid. Als je een deel openlaat krijg je bewegende lucht (tocht) en gaat je isolerend vermogen snel achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
pentaw1nz schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:17:
Ik heb jetspray tegen mijn betonbroodjes aan laten spuiten 4 jaar geleden. Ongeveer 13-18 cm met een rd van 3.6 bij 13cm

Ik wil kijken of ik nog een stap verder kan gaan en nog een laag PIR aanbrengen. Ik zou daarvoor de Jetspray op de beton balkjes weg moeten halen en vervolgens de PIR er aan bevestigen. In de holtes van de broodjes blijft dan de jetspray zitten.

Zou dit kunnen of zie ik iets over het hoofd ?
Misschien beter niet deze twee materialen combineren?
Of ziet iemand een optie om de platen te bevestigen zonder eerst de balkjes vrij te maken van de Jetspray?
En zou het überhaupt de moeite waard zijn bij de Rd die ik nu heb?

Ik heb meer dan genoeg hoogte.

[Afbeelding]
Iemand?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:23
Dit is voor mij de eerste keer dat ik lees over jetspray van Knauf. Ik denk dat het geen kwaad kan om isolatiesoorten te combineren onder een betonvloer. Bielsen vrijmaken en daarop de platen lijmen. Luchtdicht aftapen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

Ken Jetspray ook niet en lijkt me ook geen gezellige klus in jouw kruipruimte. Maar verder eens met @GudZ ; jetspray van balken afkrabben en dan PIR platen tegenaan plakken. Primaire doel van opvulling tussen balken is dat er geen luchtstromen door de holtes tussen de balken gaan. Daar zal de aanwezige jetspray wel aan voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
En zou het de moeite waard zijn? Op deze rd 3.6 nog extra PIR platen plakken?
Ik denk dan aan zo'n 10-1÷cm, afhankelijk van wat ik B keus kan krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

pentaw1nz schreef op zondag 24 september 2023 @ 23:25:
Dan zou ik het proberen na te rekenen in Ubakus. Daar zijn ook "vloeren" op te geven.

Kan niet zo snel zien of daar Jetspray (of alternatief) op te geven is. Verder een beetje lastig om daar (naast betonvloer ook) betonbalken op te geven. Maar een willekeurige schuim laag (Purwaplus) en PIR platen versterken de isolatiewaarde wel. Maar bij vervangen van de een door de ander is dat veel minder duidelijk.

Vergt meer uitzoekwerk in Ubakus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
Rd 3.6 is niet helemaal naar de standaard anno 2023 en mocht je vloerverwarming hebben / ooit willen is het weinig (dan ga je meer naar Rd 5 of hoger). Daarnaast hangt de behaalde isolatiewaarde van gespoten producten natuurlijk nauw samen met de liefde waarmee het aangebracht is. Je hoort genoeg verhalen dat niet overal de afgesproken laagdikte gehaald is, onder het mom van "ze kruipen er toch niet in om te controleren".

Voor een goede sluitende luchtdichte PIR laag, is een egale onderlaag vaak wel handig, maar op je foto ziet het er niet extreem bobbelig uit. Ik ken Jetspray zelf niet, maar veel van dergelijke producten heeft een hoog oude wijn in nieuwe zakken gehalte. Ik verwacht dus niet dat het zal bijten met PIR platen. Als je platen met een aluminium cachering gebruikt verklein je het risico op interactie bij combineren nog verder.

Is het niet eenvoudiger de jetspray overal te laten zitten en mbv PUR de PIR platen direct tegen de jetspray aan te bevestigen? Natuurlijk wel met de nodige veiligheidsmaatregelen in acht nemen O-)

p.s. als je wel eens (grond)water in je kruipruimte krijgt, kan het lonen je bodemfolie iets hoger te bevestigen en die paar stenen te verwijderen (ivm drijvend vermogen + lekkage folie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
johanPo schreef op maandag 25 september 2023 @ 06:47:
[...]

Rd 3.6 is niet helemaal naar de standaard anno 2023 en mocht je vloerverwarming hebben / ooit willen is het weinig (dan ga je meer naar Rd 5 of hoger). Daarnaast hangt de behaalde isolatiewaarde van gespoten producten natuurlijk nauw samen met de liefde waarmee het aangebracht is. Je hoort genoeg verhalen dat niet overal de afgesproken laagdikte gehaald is, onder het mom van "ze kruipen er toch niet in om te controleren".

Voor een goede sluitende luchtdichte PIR laag, is een egale onderlaag vaak wel handig, maar op je foto ziet het er niet extreem bobbelig uit. Ik ken Jetspray zelf niet, maar veel van dergelijke producten heeft een hoog oude wijn in nieuwe zakken gehalte. Ik verwacht dus niet dat het zal bijten met PIR platen. Als je platen met een aluminium cachering gebruikt verklein je het risico op interactie bij combineren nog verder.

Is het niet eenvoudiger de jetspray overal te laten zitten en mbv PUR de PIR platen direct tegen de jetspray aan te bevestigen? Natuurlijk wel met de nodige veiligheidsmaatregelen in acht nemen O-)

p.s. als je wel eens (grond)water in je kruipruimte krijgt, kan het lonen je bodemfolie iets hoger te bevestigen en die paar stenen te verwijderen (ivm drijvend vermogen + lekkage folie)
Thanks.
Water in de kruipruimte heb ik niet. Lig hier op het hoogste punt.

Ik heb idd vloerverwarming, hoewel ik nu vooral met de airco verwarm.
Ga toch eens overwegen om de klus te klaren dan, en de sites voor B keuze in de gaten houden.

3.6 en 5 klinkt als een aanzienlijk verschil. Eens kijken of ik kan uitvogelen dat kostentechnisch ook echt zo is.

Pir rechtstreeks op de jetspray werkt denk ik niet.
Jetspray is opgedroogd als een soort wol, waar je vrij makkelijk plukken uit trekt. Dit gaat niet stevig genoeg zijn. Ik moet dan dus wel echt de balkjes vrij maken.
De Jet die ik er daar af haal. Kan ik wellicht nog wat in de holtes proppen onder de PIR.

Verder lijken de stempels die ik hier zag me erg prettig werken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
pentaw1nz schreef op zondag 24 september 2023 @ 23:25:
Dat hangt er denk ik vanaf hoeveel moeite je het vindt ;) Financieel rendabel valt voor naisolatie tegen, zeker als het startpunt al een Rd van 3.6 is.
pentaw1nz schreef op maandag 25 september 2023 @ 07:43:
3.6 en 5 klinkt als een aanzienlijk verschil. Eens kijken of ik kan uitvogelen dat kostentechnisch ook echt zo is.
Even een bierviltje als voorzet, je had het over 10cm PIR dus ik ga even uit van verdubbeling (ca 80mm):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKV2cdIzP4AIKPiJb5ONQBWs-jw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OUeIXwxPxhwMYfyFs4mLbw8I.jpg?f=user_large

Alsnog wel te overwegen, bijvoorbeeld omdat:
  • je niet te zwaar tilt aan eigen inspanning
  • eventuele warmtepomp kleiner gedimensioneerd kan worden
  • mogelijk stapje in energielabel (woningwaarde, korting hypotheekrente)

[ Voor 71% gewijzigd door assje op 25-09-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
assje schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:26:
[...]

Dat hangt er denk ik vanaf hoeveel moeite je het vindt ;) Financieel rendabel valt voor naisolatie tegen, zeker als het startpunt al een Rd van 3.6 is.

[...]

Even een bierviltje als voorzet, je had het over 10cm PIR dus ik ga even uit van verdubbeling (ca 80mm):
[Afbeelding]

Alsnog wel te overwegen, bijvoorbeeld omdat:
  • je niet te zwaar tilt aan eigen inspanning
  • eventuele warmtepomp kleiner gedimensioneerd kan worden
  • mogelijk stapje in energielabel (woningwaarde, korting hypotheekrente)
Super. Dankjewel! Mooi om het zo inzichtelijk te hebben.

Eigen moeite vind ik inderdaad niet erg, zo lang het wat oplevert.
Met mijn huidige isolatie heeft onze jaren 70 woning al een label A.
Bij overstap op warmtepomp en meer structureel de vvw gebruiken, ga ik denk overwegen om de vloerisolatie dan toch op te dikken met zo'n 10cm pir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcovp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:40
remcovp schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:13:
Duidelijk, ik laat ze terugkomen. Het is volgens mij zo dat degene die de inspectie+offerte doet weer zzp'ers inhuurt om uiteindelijk de uitvoering te doen. Dus ja, als de instructies aan die uitvoerders niet goed zijn dan kopen zij dus weer een kleiner stuk bodemfolie in die niet aan de muur bevestigd kan worden. Is weer winst voor hun. Nu terugkomen en alles vervangen is dan wel een dure grap, maar ja, niet mijn probleem want vastzetten zat in de offerte.
Even terugkomend hierop. Ze zijn zojuist langsgeweest om de bodemfolie vast te zetten. Was ook een andere medewerker bij, die waarschijnlijk wat meer ervaring heeft. Hij gaf aan dat Insula een dekking eist van 80% voor bodemfolie, en dat er best wat open stukken mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Laatst online: 03-09 13:01
Wij hebben een houten balken vloer en willen graag isoleren voor wat warme(re) voeten in de winter. De kruipruimte is droog.

Tonzon is voor ons een goede optie, maar ook vrij prijzig. Sommige partijen bieden ook isolatiechips als bodemisolatie aan, wat veel goedkoper is.
Iemand ervaring hiermee en hoe goed dit werkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
@NEOeo bodemisolatie is hier al vele malen besproken. Zoek even terug in dit topic.
Korte samenvatting: bodemisolatie werkt veel minder goed dan vloerisolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
NEOeo schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:36:
Wij hebben een houten balken vloer en willen graag isoleren voor wat warme(re) voeten in de winter. De kruipruimte is droog.

Tonzon is voor ons een goede optie, maar ook vrij prijzig. Sommige partijen bieden ook isolatiechips als bodemisolatie aan, wat veel goedkoper is.
Iemand ervaring hiermee en hoe goed dit werkt?
@Franciesco geeft al aan dat in dit forum vaker dergelijke vragen zijn behandeld. Zoals wel vaker in het leven is goedkoop duurkoop. Het is natuurlijk goedkoop omdat niemand onder de vloer hoeft en ze die chips eenvoudig de kruipruimte in blazen.

Enigzins samengevat:
Ventilatie in kruipruimtes is nodig voor vochtregulatie (voorkomen vochtproblemen). In het winter is deze lucht koud, gelijk aan de buitentemperatuur. Omdat ventilatie plaats vind tussen je vloer en de bodem (met chips), blijft je vloer koud en is het effect van deze chips beperkt.
Daarnaast is de bodem zelf relatief warm in de winter. Met isolatie chips hinder je dus ook dat deze warmte de koude ventilatielucht enigszins opwarmt.

Door de nodige arbeid is tonzon natuurlijk duurder dan chips. Als kosten een issue zijn is het goed mogelijk zelf aan de slag te gaan.
Edit: lees nu goed dat je een houten balkenvloer hebt, dan is glas- of steenwol natuurlijk een goede optie. Deze materialen zijn dampopen

[ Voor 5% gewijzigd door johanPo op 01-10-2023 08:12 ]

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:54

PnD

like in Pinda ^_^

De kruipruimte even opgeruimd aangezien Broa woensdag bodemfolie en luchtzakken komt plaatsen.
Het viel me alles mee was binnen 2 uurtjes klaar.

Paar grote brokken en verder vooral stukken leidingwerk en een hele oude handschoen 🤪
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YjajcP5vatcetV3PQSpxFyEBAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0lgkanxjpDDF2tA8MpQM6Ygp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door PnD op 30-09-2023 20:52 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:18
* Charly is ook druk geweest.

Wij hebben vorig jaar vloerverwarming geïnstalleerd op onze begane grond en hoewel heerlijk comfortabel merkte we dat we het moeizaam op temperatuur konden houden en gasverbruik ook wel tegenviel.

Huis uit 1910 ofzo, met houten vloer en een behoorlijk diepe en vochtige kruipruimte (regelmatig plassen), dus:

- 2 Aanhangers puin afgevoerd van de afgelopen 100 jaar. Bakstenen, meters betonnen rioolpijp, stapels reststukken tegels van de keuken van de vorige bewoners :F
- Glaswol meer dan verdubbeld van de 8cm die er zat met nu nog een een laag van 18cm er overheen... RD waarden heb ik even niet meer paraat maar nu zouden we aan de (vloerverwarming) richtlijn van milieucentraal moeten voldoen waar de situatie voorheen niet eens aan het (huidige)bouwbesluit voldeed.
- Bodemfolie er in met de hoop de luchtvochtigheid in de keuken ook wat omlaag te brengen.
- Alle (CV) leidingen die door de kruipruimte lopen geïsoleerd... Nu we er toch zijn :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_TFMNV8sLwE4JJN424zoHYdYwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d1UO6vz4rQHZNCCesRW0Ddpp.jpg?f=fotoalbum_large

Als met al best een K* klus. Maar nu hoop ik er de komende 5/10 jaar ofzo niet meer bij te hoeven. :w
(naja, vooruit die restjes glaswol nog een keer afvoeren dan. )

Eind van de maand komen er nieuwe trippel glas kozijnen voor de achterkant en dan hopen we er deze winter warmpjes bij te zitten. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Charly op 02-10-2023 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:54

PnD

like in Pinda ^_^

Ik heb mijn kruipruimte laten voorzien van bodemfolie en luchtzakken. Nu ben ik benieuwd wat jullie van het geleverde werk vinden. En heb ik wat vragen:

Foto1: Het gat in het bodemfolie kan wel wat netter afgetaped worden lijkt me
Foto2: Dit is mijn radiatorput. Dit staat apart genoemd in de offerte en ik had verwacht dat ze dit goed zouden isoleren. Nu is tot de halve hoogte er bodemfolie tegen aan gezet. En vanaf daarboven zijn er zakken tegen aangeplakt. Dit toch nauwelijks voor verbetering zorgen. Ik had verwacht dat ze hem helemaal in zouden pakken.
Foto3: Ze lijmen het bodemfolie niet tegen de muur. Zit om de x-meter vast met schroeven en redelijk strak getrokken tegen de muur. Is dit genoeg om optrekkend vocht/kou tegen te houden?
Foto 4: Dit is m.i. gewoon laks werk waar ze ruimte hadden moeten laten om het folie tegen elkaar te kunnen lijmen. Dit is bij een andere doorgang wel netjes gedaan.
Foto5: Ze gaven bij vertrek aan de meterkast express niet voorzien van een zak.
Foto6: 1 baan hangt veel lager dan de andere banen. Kan dit kwaad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8z9F2u2rtlWvf_L7nqx_046q5mA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xv4DLksYbspixFWXtPCpIQVX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7cGUA6xMNwO9S09ZCMXf-oG5_g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3D7GT6zZa0dlODyogPI49TiQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_vs-sqQGD48LPN0sFcfrLOQ_Ks=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9YyAlW5w5aulDLgSPC4k45UA.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NErRi0p-LyEU5_2vfnXNNeXyU_I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0sB3AcABJ9Vq2wxi5zULwlyu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytDKgl7E4Dy05FtJDsWi70v9RQc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9Ajkvoq8qbaEUXIIQcXGUk3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2eesoE8tu680AMmuQqAy5znOSNI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IqyviwUiY9s8jJanSpSTeVhC.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

PnD schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:45:
Ik heb mijn kruipruimte laten voorzien van bodemfolie en luchtzakken. Nu ben ik benieuwd wat jullie van het geleverde werk vinden. En heb ik wat vragen:

Foto2: Dit is mijn radiatorput. Dit staat apart genoemd in de offerte en ik had verwacht dat ze dit goed zouden isoleren. Nu is tot de halve hoogte er bodemfolie tegen aan gezet. En vanaf daarboven zijn er zakken tegen aangeplakt. Dit toch nauwelijks voor verbetering zorgen. Ik had verwacht dat ze hem helemaal in zouden pakken.
Foto3: Ze lijmen het bodemfolie niet tegen de muur. Zit om de x-meter vast met schroeven en redelijk strak getrokken tegen de muur. Is dit genoeg om optrekkend vocht/kou tegen te houden?
Foto 4: Dit is m.i. gewoon laks werk waar ze ruimte hadden moeten laten om het folie tegen elkaar te kunnen lijmen. Dit is bij een andere doorgang wel netjes gedaan.

Ik heb geen ervaring met luchtzakken voor isolatie, dus dat aspect vindt ik lastig te beoordelen.

Wat betreft foto 1: Ja, dat moet dichtgelijmd want anders gaat eventueel opkomend grondwater je grondfolie overstromen. Dat is niet de bedoeling. Zelfde met afwerking bij foto 5; dat moet op maat gemaakt en tegen de muur geplakt (of geschroefd).

Wat betreft foto 3; 't Ja, het zit dan wel tegen de muur, maar blijft dat zitten als iemand over de folie kruipt en er spanning op komt. Lijmen is beter, maar zelf heb ik lange latten tegen de muur geschroefd waar de folie achter geklemd is. Kan er geen grote luchtstroming door, is goed bestand tegen trekken en scheuren en is ook stevig wanneer er grondwater ontstaat en je moet er toch wat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Laatst online: 10:39

Uiteindelijk is het einddoel wat telt: zal het voldoende isoleren?

Ik lees pas sinds kort mee binnen dit topic en heb tot meerdere jaren terug gelezen. Met de kennis die ik heb opgedaan: de aarde lijkt kurkdroog, dus dat de bodemfolie niet volledig sluit lijkt mij voor de isolatie geen probleem.
Ja, het ziet er niet uit. Maar dat is denk ik ook de reden waarom het merendeel het hier zelf doet. Je hebt dan zelf invloed op de kwaliteit.

Volgens mij sluiten de luchtzakken keurig aan op de vloer. En als dat voldoende isoleert, dan is het einddoel gehaald, toch?
En dat er gaten zitten in de bodemfolie... Bodemfolie isoleert sowieso niet en als het kurkdroog is lijkt vocht mij ook niet zo'n probleem bij deze vorm van isolatie.

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:53
Handleiding van Tonzon hoe de producten verwerkt moeten worden:
Bodemfolie - https://tonzon.nl/wp-cont...andleiding-Bodemfolie.pdf
Thermoskussen - https://tonzon.nl/wp-cont...eiding-Thermoskussens.pdf

Foto 1/Foto 4 - Lijkt me niet juist verwerkt volgens de handleiding:
De kruipruimtebodem dient afgedekt te worden met hele stukken bodemfolie. Er wordt dus niet gesneden in de folie. Als er zich obstakels bevinden in het midden van de kruipruimte, moeten hier meerdere stukken bodemfolie gebruikt worden. De verschillende stukken worden uiteindelijk aan elkaar bevestigd door ze tegen elkaar op te zetten en vast te plakken met de watervaste dubbelzijdige tape.

Foto 3 - Is zoals de handleiding zegt, met foliepluggen vast zetten. Ga ik straks ook doen, andere in dit topic hebben het (eerst) niet vast gezet of met een latje.
Stap 4 Vouw de bodemfolie aan het uiteinde dubbel, vouw hem nog eens over dwars dubbel, houdt de folie voor het gat en perforeer de lagen folie hier met een priem. Maak de bodemfolie met een plugje vast.

Foto 5 - Het lijkt me voor de kussens zo wel het beste manier, ze lijken aan het einde netjes te zijn dicht gemaakt, zoals de handleiding ook voorschrijft. Mocht er ooit een leiding bij komen dan gaan de luchtkussens niet kapot. Gezien het een klein stukje is waar boven een meterkast zitten die je niet verwarmt lijkt me de impact beperkt. Je kan het zelf opvullen met glaswol & folie of met EPS. Je kruipluik zullen ze ook niet hebben voorzien van kussens, toch?!

Foto 6 - Lijkt me niet, zolang de lucht die er in staat maar geheel afgesloten is. Ik denk dat het mogelijk gemakzucht was bij de laatste baan (aanname, niet duidelijk op de foto).

Foto 2 - Ik heb geen idee waar ik nu naar kijk en wat het probleem is t.o.v. de offerte/overeenkomst. Wat staat er in je overeenkomst, wat ze nu niet hebben gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vloer van 63m2 en met korting zou ik €2775 euro moeten betalen voor iso80 pif noppenfolie icm bodemfolie. Wij hebben houten vloeren en vochtige kruipruimte.

Is dit een redelijke prijs?
Ik verwarm met airco, schiet dit op qua terug verdien tijd?
Zou dit wat doen met de woningwaarde van ons huis?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2023 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz

Folie lijmen heb ik nog nooit gezien. Is altijd met pluggen. Zo wordt het ook verkocht vanuit Tonzon.

Aansluiting is slecht op meerdere plekken,daarvoor zou ik ze terug laten komen. Normaliter worden overgangen met voldoende overlap opstaand tegen elkaar geplaatst en dan de dubbelzijdige tape er tussen. Als je nu grondwater krijgt dat omhoog komt ligt het op je folie.

De gaten bij kabels en doorvoeren zijn altijd lastig. Geen idee hoe ze dat normaal met tonzon doen. Ik heb dat zelf dicht gepurd. Je kunt er ook wat minerale wol omheen frommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:18

Foto1: Eens.
Foto2: Geen idee.
Foto3: Strak schroeven is normaal / de aanbevolen montage methode.
Foto 4: Eens.
Foto5: Geen idee.
Foto6: Geen idee.
Ik heb bij mijn eigen installatie laatst ook zitten dubben, hoe perfectionistisch ga je te werk. Maar uiteindelijk gaat het er imo vooral om het verdampend oppervlak te verkleinen en krijg je het toch nooit -echt- lucht dicht.

Dat gezegd hebbende zou ik 1 en 4 zelf gewoon nog even dicht tapen. (Tenzij je ze toch nog wil laten terugkomen voor die andere punten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:27
Charly schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:10:
[...]

Ik heb bij mijn eigen installatie laatst ook zitten dubben, hoe perfectionistisch ga je te werk. Maar uiteindelijk gaat het er imo vooral om het verdampend oppervlak te verkleinen en krijg je het toch nooit -echt- lucht dicht.

Dat gezegd hebbende zou ik 1 en 4 zelf gewoon nog even dicht tapen. (Tenzij je ze toch nog wil laten terugkomen voor die andere punten)
Klopt. En er is niet 1 perfecte manier, het is ook geen raketwetenschap. Het is een folie die de bodem afdekt om de luchtvochtigheid terug te dringen. Het vocht wat wel vrij komt kan via de ventilatieroosters afgevoerd worden. Als je kritisch genoeg kijkt dan zal er op elk project met isolatiefolie en bodemfolie wel wat te zien zijn. Dat is een vast gegevens met isolatiefolie. Als men dat niet wil dan moeten ze voor gespoten isolatie gaan.

Voor kruipruimtes waar water in staat is het belangrijker om de opstaande randen goed te monteren en geen gaten in het folie te snijden, dan wanneer er folie gelegd wordt op een droge zandbed.

Bij Tonzon is een bodemfolie onderdeel van het pakket of aanbieding. Ook wanneer het niet nodig is en weg gegooid geld is. Daarnaast is het ook montage werk in een bestaande woning. Leveranciers en fabrikanten
leveren vaak mooie foto's aan van het product in een schone kale kubus met veel werkruimte. Dit geeft ook een onrealistisch beeld. Daarin zie je nooit kabels en leidingwerk vanuit een meterkast, aardpen of andere obstakels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Laatst online: 10-09 09:18
Een poosje geleden is onze vloer vanuit de kruipruimte geisoleerd. Er zou 14cm PUR in komen. Omdat ik het idee had dat de isolatie niet overal even dik was heb een kleine steekproef gedaan met stokjes van 14cm.

Op grote delen is de isolatie niet de juiste dikte, maar slechts 8 of 10 centimeter. Ik heb de installateur om een oplossing gevraagd, ik verwacht dat ze komen bijspuiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wn217kSt1KP9NDfZVFP6AQm7DRQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DmjmfoDf5FMYBcroHr7NGaiD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rPbN_HGXA5UStjlNeFFWU_ZxHQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rulYwjKs7oDv2oFf4PfPNpUB.jpg?f=fotoalbum_tile

Als je een bepaalde dikte afspreekt kun je die toch verwachten over de gehele oppervlakte?

Verbouwing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Lijkt me wel @Mithrandir. Eigenlijk zouden er van te voren indicaties geplaatst moeten worden over het hele oppervlak zodat het duidelijk is tot welke dikte er gespoten moet worden. Net zoals bij het storten van schuimbeton er paaltjes geplaatst worden die aangeven tot welk niveau de laag moet komen.
Met de expansie van PUR zal dat wat lastiger zijn, maar nog zeker bruikbaar lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Mithrandir schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:46:
Omdat ik het idee had dat de isolatie niet overal even dik was heb een kleine steekproef gedaan met stokjes van 14cm.
(y)
Op grote delen is de isolatie niet de juiste dikte, maar slechts 8 of 10 centimeter. Ik heb de installateur om een oplossing gevraagd, ik verwacht dat ze komen bijspuiten.
Mee eens.
Als je een bepaalde dikte afspreekt kun je die toch verwachten over de gehele oppervlakte?
Formeel moet je de voorwaarden nakijken of ze zich er aan houden wat ze beloven met de door hen opgegeven spreiding, of ze moet zich houden aan het certificaat als ze schrijven dat zie die volgen.
Als 1/3 vd klanten niet reageert zoals jij wel.... das een flink "verdienmodel"...

Als ze volgens een certificaat spuiten mogen ze de 1e keer maar een bepaald aantal cm's dik spuiten, dus bij dikkere lagen neemt de kans toe dat ze altijd een 2e keer zouden moeten komen. Staat er in het certificaat bij hen daar wat over, als ze schrijven dat ze volgens dat certificaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
route99 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:05:
[...]

Formeel moet je de voorwaarden nakijken of ze zich er aan houden wat ze beloven met de door hen opgegeven spreiding, of ze moet zich houden aan het certificaat als ze schrijven dat zie die volgen.
Als 1/3 vd klanten niet reageert zoals jij wel.... das een flink "verdienmodel"...

Als ze volgens een certificaat spuiten mogen ze de 1e keer maar een bepaald aantal cm's dik spuiten, dus bij dikkere lagen neemt de kans toe dat ze altijd een 2e keer zouden moeten komen. Staat er in het certificaat bij hen daar wat over, als ze schrijven dat ze volgens dat certificaat werken.
Ze zijn skg-ikob gecertificeerd. Voordat ik er verder in duik wacht ik hun reactie even af :)

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:27
Mithrandir schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 21:19:
[...]

Ze zijn skg-ikob gecertificeerd. Voordat ik er verder in duik wacht ik hun reactie even af :)
Er wordt een gemiddelde dikte verkocht en gespoten, niet een minimum. Het zal altijd een paar centimeter meer of minder kunnen zijn maar als er 14 is afgesproken, is 8 tot 10 wel echt onder de maat naar mijn mening.

Gaat het om geslotencellig schuim of Icynene? Op de foto lijkt het op Icynene, dan vind ik het best knap om zo dun te spuiten omdat dit een schuim is wat heel snel op dikte komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Laatst online: 03-09 13:01
Wij gaan Tonzon laten plaatsen onder onze houten balken vloer en hopen op warmere voeten in de winter.
Nu vroeg ik me af hoe zit het in de zomer, blijft de warmte dan juist extra hangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johanPo
NEOeo schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:47:
Wij gaan Tonzon laten plaatsen onder onze houten balken vloer en hopen op warmere voeten in de winter.
Nu vroeg ik me af hoe zit het in de zomer, blijft de warmte dan juist extra hangen?
Isolatie van een huis werkt net als een thermoskan. Stop je er iets warms in, blijft het langer warm. Gaat er iets kouds in, blijft het langer koel. Dus als je huis nog koel is en er komt een hete dag aan, blijft je huis langer koel wanneer het goed geïsoleerd is, omdat de omgevingswarmte minder makkelijk binnen komt.

Aandachtspunten voor een goed leefbaar klimaat tijdens hitte zijn verder:
-Warmte buiten houden (zonnewering aan de buitenkant, gordijnen aan de binnenkant is minder effectief omdat de zon dan al binnen is en de warmte niet geheel gereflecteerd wordt. Ramen niet wagenwijd open op het heetst van de dag
-In de nacht goed ventileren, ramen goed tegen elkaar open zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mithrandir
Snaba schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:08:
[...]

Er wordt een gemiddelde dikte verkocht en gespoten, niet een minimum. Het zal altijd een paar centimeter meer of minder kunnen zijn maar als er 14 is afgesproken, is 8 tot 10 wel echt onder de maat naar mijn mening.

Gaat het om geslotencellig schuim of Icynene? Op de foto lijkt het op Icynene, dan vind ik het best knap om zo dun te spuiten omdat dit een schuim is wat heel snel op dikte komt.
Het is inderdaad icynene. Ik werd vandaag teruggebeld en ze komen donderdag alles nalopen en bijspuiten :)

Verbouwing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik_1984
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 22:11
Ik heb een heel aantal pagina's van het topic gelezen (vergeef mij, ik heb ze niet alle 384 gedaan ;)) en kom een hoop inspiratie tegen, maar nog geen antwoord op mijn specifieke vraag over regenwater in een betonnen kruipruimte, met een houten vloer in de woning.

In ons jaren 60 huis hebben we een houten vloer met daarop parket (het lijkt erop of er een folie tussen de vloer en het pakket zit). Daarom is het plan om steen- of glaswol tegen de onderkant van de vloer te bevestigen (damp open). En daarnaast de vloer van de kruipruimte te bedekken met damp remmende PE folie. Zodat de ruimte tussen de folie en het isolatiemateriaal goed droog blijft. Er zitten al diverse ventilatie openingen door de fundering/gevel heen voor de frisse lucht.

Een deel van de kruipruimte (uitbouw) heeft een betonnen fundering, waar na een flinke regenbui een plas water van een paar mm ontstaat. Dit droogt vanzelf weer na een drogere periode (ik weet niet of dit puur komt door de natuurlijke ventilatie in de kruipruimte of doordat het door het beton wegtrekt). Het wordt mij niet helemaal duidelijk waar het (regen)water de kruipruimte binnen komt. Ik ben bang dat het in de bouw van de fundering zit, en dus niet goed op te lossen.

Daarom ben ik benieuwd wat de gevolgen zouden zijn van de bovenstaande isolatie oplossing met PE folie. Even aangenomen dat ik de folie zo kan bevestigen dat het inkomende regenwater onder de folie sijpelt. Dan blijft het gedeelte boven de folie wel droog en zal de isolatie effectief zijn. Maar de vraag is wat er de waterplassen gaat gebeuren als dit niet zo gemakkelijk meer weg kan trekken doordat er geen ventilatie onder het folie mogelijk is:
  • Gaat dit rotten/schimmelen?
  • Is dat schadelijk?
  • Of zal het water vanzelf door het (poreuze?) beton wegtrekken?
  • Of kan ik gaten boren in de betonnen fundering om het water weg te laten stromen (geen idee of dit verstandig is)?
  • Of zijn er andere betere oplossingen te bedenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
rik_1984 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:23:
Ik heb een heel aantal pagina's van het topic gelezen (vergeef mij, ik heb ze niet alle 384 gedaan ;)) en kom een hoop inspiratie tegen, maar nog geen antwoord op mijn specifieke vraag over regenwater in een betonnen kruipruimte, met een houten vloer in de woning.

In ons jaren 60 huis hebben we een houten vloer met daarop parket (het lijkt erop of er een folie tussen de vloer en het pakket zit). Daarom is het plan om steen- of glaswol tegen de onderkant van de vloer te bevestigen (damp open). En daarnaast de vloer van de kruipruimte te bedekken met damp remmende PE folie. Zodat de ruimte tussen de folie en het isolatiemateriaal goed droog blijft. Er zitten al diverse ventilatie openingen door de fundering/gevel heen voor de frisse lucht.

Een deel van de kruipruimte (uitbouw) heeft een betonnen fundering, waar na een flinke regenbui een plas water van een paar mm ontstaat. Dit droogt vanzelf weer na een drogere periode (ik weet niet of dit puur komt door de natuurlijke ventilatie in de kruipruimte of doordat het door het beton wegtrekt). Het wordt mij niet helemaal duidelijk waar het (regen)water de kruipruimte binnen komt. Ik ben bang dat het in de bouw van de fundering zit, en dus niet goed op te lossen.

Daarom ben ik benieuwd wat de gevolgen zouden zijn van de bovenstaande isolatie oplossing met PE folie. Even aangenomen dat ik de folie zo kan bevestigen dat het inkomende regenwater onder de folie sijpelt. Dan blijft het gedeelte boven de folie wel droog en zal de isolatie effectief zijn. Maar de vraag is wat er de waterplassen gaat gebeuren als dit niet zo gemakkelijk meer weg kan trekken doordat er geen ventilatie onder het folie mogelijk is:
  • Gaat dit rotten/schimmelen?
  • Is dat schadelijk?
  • Of zal het water vanzelf door het (poreuze?) beton wegtrekken?
  • Of kan ik gaten boren in de betonnen fundering om het water weg te laten stromen (geen idee of dit verstandig is)?
  • Of zijn er andere betere oplossingen te bedenken?
Je lijkt idd een aardig niet-standaard situatie te hebben. Fotos kunnen dan veel verduidelijken en helpen om relevante aspecten die wellicht niet in je uitleg staan, toch te tonen. Heb je een wat fotos zodat we beter kunnen meedenken?

Als ik het goed begrijp is dus een deel van de bodem van je kruipruimte in beton uitgevoerd. Als het klopt dat alleen water op het beton blijft staan en het zane gedeelte in een paar uur na een bui droog is, is de bron vrijwel zeker hemelwater en geen grondwater. Dat is wel belangrijk om uit te sluiten, ivm de beste weg voorwaarts. In het geval van grondwater, wil je natuurlijk juist geen gaten in het beton boren.

Als het hemelwater is, kan dat via een lekke afvoer de kruipruimte in komen of via bv de ventilatiegaten. Zie je vanaf buiten dat de stootvoegen vrij laag of net onder de grond zitten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik_1984
johanPo schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:00:
[...]
Heb je een wat fotos zodat we beter kunnen meedenken?
Dank je voor de snelle reactie, ik moet even zoeken naar wat foto's, of binnenkort de kruipruimte weer in duiken (nu het regent). Wordt vervolgd
Als ik het goed begrijp is dus een deel van de bodem van je kruipruimte in beton uitgevoerd. Als het klopt dat alleen water op het beton blijft staan en het zane gedeelte in een paar uur na een bui droog is,
Het zand gedeelte zit meer achter in het huis (originele deel). Daar zit nog de originele spauwmuur tussen en daarna nog een spauw van de eerste uitbouw. Het originele huis en de eerste uitbouw blijven allen kurk droog. De betonnen fundering is van de 2e uitbouw, welke ook grenst aan de tuin. Dit is niet binnen een paar uur droog, eerder een paar dagen
is de bron vrijwel zeker hemelwater en geen grondwater. Dat is wel belangrijk om uit te sluiten, ivm de beste weg voorwaarts. In het geval van grondwater, wil je natuurlijk juist geen gaten in het beton boren.
Dit is een goede vraag, is er een manier om dit te achterhalen?

Is het überhaupt mogelijk dat grondwater door beton naar binnen trekt?

En is gaten boren naar beneden in geval van regenwater een verstandige optie?
Als het hemelwater is, kan dat via een lekke afvoer de kruipruimte in komen of via bv de ventilatiegaten. Zie je vanaf buiten dat de stootvoegen vrij laag of net onder de grond zitten ?
Hier heb ik naar gezocht en de stootvoegen zitten zeker 10cm hoog, en niet op het punt van het water. Vanuit de kruipruimte is de instroom moeilijk om te zien omdat er convectorput voor zit.

Het probleem bevindt zich aan 2 hoeken. Aan 1 kant loopt geen afvoer aan de andere kant wel, maar die loopt binnen door de kruipruimte en daar is geen lekkage te zien. Maar, bedenk ik net: wellicht loopt het aan deze kant naar binnen waar de afvoer door de fundering komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantasist
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-09 15:02
Verwijderd schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:38:
Ik heb een vloer van 63m2 en met korting zou ik €2775 euro moeten betalen voor iso80 pif noppenfolie icm bodemfolie. Wij hebben houten vloeren en vochtige kruipruimte.

Is dit een redelijke prijs?
Ik verwarm met airco, schiet dit op qua terug verdien tijd?
Ik heb pas 51m2 gedaan met iso60 pif icm bodemfolie voor E 2550. Mijn wens was ook iso80 pif echter kruimruimte was 48 cm diep.

Dus naar mijn idee een prima prijs voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
rik_1984 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 07:53:
[...]

Dank je voor de snelle reactie, ik moet even zoeken naar wat foto's, of binnenkort de kruipruimte weer in duiken (nu het regent). Wordt vervolgd

[...]

Het zand gedeelte zit meer achter in het huis (originele deel). Daar zit nog de originele spauwmuur tussen en daarna nog een spauw van de eerste uitbouw. Het originele huis en de eerste uitbouw blijven allen kurk droog. De betonnen fundering is van de 2e uitbouw, welke ook grenst aan de tuin. Dit is niet binnen een paar uur droog, eerder een paar dagen

[...]

Dit is een goede vraag, is er een manier om dit te achterhalen?

Is het überhaupt mogelijk dat grondwater door beton naar binnen trekt?

En is gaten boren naar beneden in geval van regenwater een verstandige optie?

[...]

Hier heb ik naar gezocht en de stootvoegen zitten zeker 10cm hoog, en niet op het punt van het water. Vanuit de kruipruimte is de instroom moeilijk om te zien omdat er convectorput voor zit.

Het probleem bevindt zich aan 2 hoeken. Aan 1 kant loopt geen afvoer aan de andere kant wel, maar die loopt binnen door de kruipruimte en daar is geen lekkage te zien. Maar, bedenk ik net: wellicht loopt het aan deze kant naar binnen waar de afvoer door de fundering komt?
Grondwater is meestal een langzamer component. Je zal dan zien dat het in natte perioden dagen of weken vochtig / plasvorming is in de kruipruimte. Als het zand gedeelte droog is, is de kans op grondwater al weer kleiner. Het kan helpen om te weten waar je ongeveer woont (plaats). op hoge zandgronden in Limburg hoef je bijvoorbeeld geen systematische grondwaterproblemen te verwachten.

Als het beton scheuren heeft kan daar vochtuitwisseling met de bodem vrij makkelijk plaats vinden. Als het regenwater is, kan in sommige gevallen gaten boren in het beton verlichting geven, maar meestal is het aanpakken van de bron handiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik_1984
johanPo schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:00:
[...]

Grondwater is meestal een langzamer component. Je zal dan zien dat het in natte perioden dagen of weken vochtig / plasvorming is in de kruipruimte. Als het zand gedeelte droog is, is de kans op grondwater al weer kleiner. Het kan helpen om te weten waar je ongeveer woont (plaats). op hoge zandgronden in Limburg hoef je bijvoorbeeld geen systematische grondwaterproblemen te verwachten.

Als het beton scheuren heeft kan daar vochtuitwisseling met de bodem vrij makkelijk plaats vinden. Als het regenwater is, kan in sommige gevallen gaten boren in het beton verlichting geven, maar meestal is het aanpakken van de bron handiger
Dank je voor je reactie, we zitten in Odijk. Als ik op AHN.nl kijk staat het huis op 3m. Volgens mij hebben we hier kleigrond.

Er zitten geen scheuren in de fundering en het verhelpen van de oorzaak is nu best moeilijk. Dus wellicht is gaten boren toch een goede oplossing. Zijn hier nog tips voor? Hoe groot moeten de gaten zijn en moet daar nog wat in gestort worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 21:38
NEOeo schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 11:47:
Wij hebben vorig jaar juni Tonzon vloerisolatie i.c.m. bodemfolie door BROA laten plaatsen. Wereld van verschil! Facts: Jaren 70 (1974) tussenwoning 60m2 waar wij in februari 2022 ijskoude voeten hadden en 'tochtval' hadden was dit ineens verholpen. In de zomer blijft het inderdaad koeler. Als je dan het kruipruimte in gaat merk je verschil.

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
rik_1984 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:33:
[...]

Dank je voor je reactie, we zitten in Odijk. Als ik op AHN.nl kijk staat het huis op 3m. Volgens mij hebben we hier kleigrond.

Er zitten geen scheuren in de fundering en het verhelpen van de oorzaak is nu best moeilijk. Dus wellicht is gaten boren toch een goede oplossing. Zijn hier nog tips voor? Hoe groot moeten de gaten zijn en moet daar nog wat in gestort worden?
Heb even de data bekeken die ik heb, grondwater zit bij jou in de buurt zo'n kleine 1.5 meter onder maaiveld, met (gemiddeld) gezien 1 a 2 meter dikke klei voor je op grover zand terecht komt. Deze klei zorgt ervoor dat grondwater moeilijk via de de bodem je kruipruimte binnen komt, maar ook andersom dat je maar beperkt water zal infiltreren als je gaten in je betonnen fundering zou maken. Verwacht dus geen kuubs water te kunnen infiltreren.

De kleilaag betekent wel dat je doorgaans minder snel last heb van snel fluctuerende grondwaterstanden. Lijkt daarmee toch iets meer richting de instromend hemelwaterhypothese te gaan.. Zie je ook geen vochtsporen op plekken waar b.v. leidingen (riolering, gas, elektra) door de funderingsmuur gaan?

Qua gaten boren is het makkelijker een serie kleinere gaten te boren, aangezien je dan geen boorkronen nodig hebt, maar gewone betonboren kan gebruiken (dus diameter +- 22 of 24 mm) en nadat je door de betonlaag heen bent nog wel 20 a 30 cm dieper. Graag opvullen met wat fijn grind / zeer grof zand om het gat goed open te houden. Aftesten met een paar liter water om de infiltratiecapaciteit te testen.

Mocht het toch gaan om instromend grondwater (via de bodem van het oude gedeelte) en niet om instromend hemelwater oid maak je het met deze gaten natuurlijk alleen maar erger. Ik ben dus nog steeds wel benieuwd naar die foto's om iets meer gevoel te krijgen voor de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Verwijderd schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:38:Ik verwarm met airco, schiet dit op qua terug verdien tijd?
De vloer is vaak tot ca 20% van het totale warmteverlies. Maw als je nog oud glas hebt en het dak heeft ook weinig isolatie dan valt er nog het nodige te verbeteren. Het dak wordt vaak op 30% warmteverlies of soms hoger geschat afh v/h type en grootte v/h dak.

Met airco verwarmen? Daar zijn de meningen verschillend over. Ik vind het zelf niet prettig dat de warmte van boven komt en omdat het geblazen wordt kan het tocht gevoelens geven en met de thermostaat hoger staan dan bij vloerverwarming of zelfs bij gebruik van radiatoren. De warmte bij een airco hangt al direct boven en dat lijkt me geen voordeel. En je kunt er bijna altijd maar 1 ruimte mee verwarmen en als je een grote kamer hebt moet je er mogelijk 2 ophangen. En gaat de verwarming uit dan moet er nog een oplossing voor de rest van het huis gevonden worden, anders een vergrote kans op vocht. En het comfort in de rest van het huis kan ook veel slechter worden, dat kan een keuze zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 16-10-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik_1984
johanPo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 06:46:
[...]

Heb even de data bekeken die ik heb, grondwater zit bij jou in de buurt zo'n kleine 1.5 meter onder maaiveld, met (gemiddeld) gezien 1 a 2 meter dikke klei voor je op grover zand terecht komt. Deze klei zorgt ervoor dat grondwater moeilijk via de de bodem je kruipruimte binnen komt, maar ook andersom dat je maar beperkt water zal infiltreren als je gaten in je betonnen fundering zou maken. Verwacht dus geen kuubs water te kunnen infiltreren.

De kleilaag betekent wel dat je doorgaans minder snel last heb van snel fluctuerende grondwaterstanden. Lijkt daarmee toch iets meer richting de instromend hemelwaterhypothese te gaan.. Zie je ook geen vochtsporen op plekken waar b.v. leidingen (riolering, gas, elektra) door de funderingsmuur gaan?

Qua gaten boren is het makkelijker een serie kleinere gaten te boren, aangezien je dan geen boorkronen nodig hebt, maar gewone betonboren kan gebruiken (dus diameter +- 22 of 24 mm) en nadat je door de betonlaag heen bent nog wel 20 a 30 cm dieper. Graag opvullen met wat fijn grind / zeer grof zand om het gat goed open te houden. Aftesten met een paar liter water om de infiltratiecapaciteit te testen.

Mocht het toch gaan om instromend grondwater (via de bodem van het oude gedeelte) en niet om instromend hemelwater oid maak je het met deze gaten natuurlijk alleen maar erger. Ik ben dus nog steeds wel benieuwd naar die foto's om iets meer gevoel te krijgen voor de situatie.
Bij deze voeg ik ook wat foto's toe, het is lastig om het goed in beeld te krijgen. Ik moet zeggen dat ik vandaag wel even schrok van wat ik aantrof aan één kant van de krupruimte, na alle buien van vandaag. Voor het begrip heb ik ook een simpele tekening gemaakt waar de situatie een beetje geschetst wordt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLbuVRe1jIfne2i8Zuc-lD7sm98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqmYFf023yxhbh3aR99vHVdV.jpg?f=fotoalbum_large

De eerste foto's zijn van het linker gedeelte, waar ook de afvoer pijpen lopen van het putje en de regenpijp. Hier is de overlast het grootst, lag vandaag 1-2cm water op het beton. Ook zie je een gat in de fundering geboord, dit is door de vorige bewoner gedaan. Volgens mij vanwege lekkage van de verwarming. Het staat dus los van dit probleem en het lijkt tussen de fundering ook redelijk droog (de isolatie heb ik zelf een beetje los getrokken). Je ziet ook dat er allemaal druppels aan de afvoer leidingen hangen (en schimmel vorming). Omdat het over de hele linie is: is dit condens of duidt dit toch op een lek? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-851WrofpEwHINfCYjqJNJ177c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5IOtRpJtK60osB5x7LMOso0v.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de muurtje gechecked waar de regenpijp en het putje de krupruimte binnen komen. Hier zie ik niet heel duidelijk water sporen. Regenpijp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kk_uCCBhsA9YryOxlRx6hTdZgVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FtPjQUz8vsBDsVEqiOCe2P1g.jpg?f=fotoalbum_large
Putje (misschien toch wat water?):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQOKBSJ8nUbEtv5dKAp_iq7Ygqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/664Cjt62CgLDzNhvnUqwNXBr.jpg?f=fotoalbum_large

Tot slot nog even de rechter hoek, daar was het over de gehele betonvloer vochtig, maar geen plasvorming. Als ik tussen de convectorput en de muur kijk lijkt het of ik vlak achter de balk vocht zie. Dus dat betekent dat het hier in elk geval van bovenaf komt. Dit is wel een erg moeilijke plek om bij te komen, dus lastig te verhelpen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2I9Lxyt-CxNp4yod15hoQQiqtiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FUdcjF7Vp9iuC2iFnamdlaxd.jpg?f=fotoalbum_large

Helpen deze foto's om een beter beeld te geven, en tips hoe ik dit kan aanpakken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

@rik_1984 Dit roept erom z.s.m. dampdichte folie op de bodem en dat door te leggen tegen de muur op, zo hoog mogelijk als enigszins kan
Grote kans dat met ca een maand, met geluk wat korter je al zoveel ziet drogen zodat je meteen duidelijk is waar het condens was en waar het lekt.

Je praat over ca 2 euro / m2 incl montagemateriaal, dus peanuts tov veel andere kosten.

Om dit zo snel als mogelijk helder te hebben lijkt me qua kosten al zo wie zo een nobrainer en dan krijg je de helderheid van de situatie er hopelijk al heel snel bij.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Plaats anders even een loze pvc buis in de buurt. Als deze ook vochtig wordt, dan is het gewoon condens. Temperatuur verschil bij de reguliere leidingen is wel groter ivm vloeistof wat doorheen stroomt, kans op neerslag daar is groter.

Beste kan je bodem folie plaatsen om de vochtgehalte omlaag te brengen.

Pana 5j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik_1984
@route99 en @mrbullet, dank jullie voor het advies. Ik denk inderdaad dat ik dit het beste nu snel kan proberen. Toch nog 2 vragen mbt de folie:
  1. Even aangenomen dat het hemelwater is wat toch ergens naar binnen sijpelt. Begrijp ik het dan goed dat met de dampdichte folie dat water ONDER de folie moet blijven zitten en de bovenkant, inclusief leidingwerk droog zou moeten blijven? Als dat het geval is, ben ik nog wel bang dat het water gaat ophopen. Maar dan kan ik wellicht die gaten door de fundering boren om het binnenkomende water af te voeren. Een beetje permanente vocht onder de dampwerende folie is niet erg neem ik aan?
  2. Hebben jullie nog tips hoe de folie te bevestigen bij de convectorput? Zoals je ziet staat deze op houten blokken en is er geen ruimte om bij de muur achter de put te komen. Zou het effectief zijn als ik de folie gewoon TOT de convectorput plaats. Dus aan de convectorput vastmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@rik_1984
  • Als er toch nog water binnen sijpelt zie je dan wel mooi exact waar het is en dan adequate maatregelen treffen, op afstand voor mij niet te beoordelen wat het meest effectief is. Met blijvend water op de folie kan de effectiviteit van het vocht % in de lucht terugdringen uiteraard veel lager zijn. Ik zou daar niet voor gaan, dus het lek probleem oplossen. Water onder de olie hoort geen probleem te zijn. Komt er teveel water onder de folie, dus meer dan een paar plasjes, een laag water dus, dan wordt aangeraden om er bubbeltjes folie onder te leggen zodat ze samen kunnen gaan drijven
  • Is de convectorput geïsoleerd? Nee, doe dat dan eerst en dan de folie zo goed mogelijk om die put heen spannen. Tot aan de muur folie zou mss wat beter zijn, maar v/h totale oppervlak zal de rest toch het grootste deel zijn en niet dat stukkie? Maar nu je toch bezig bent is dat isoleren van die convectorput wel een punt als het nog niet gedaan.

[ Voor 15% gewijzigd door route99 op 17-10-2023 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiends
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-06 14:53
Hoi Allemaal,

Wij zijn bezig met het (laten) isoleren van onze woning. Nu zijn er opties genoeg en hebben we ook al diverse offertes laten maken. Helaas knaagt er iets. Bijna alle bedrijven die wij hebben laten komen werken met dezelfde materialen. Het liefst spuiten ze pur in de kruipruimte en parels of glaswol in de spouw. Bij deze materialen hebben wij niet zo'n fijn gevoel, vooral over pur hoor je af en toe horrorverhalen.

Nu proberen wij juist om duurzaam en ecologisch te leven en willen we dat het liefst ook terugzien in de gebruikte isolatiematerialen. Mijn vrouw is al een tijd helemaal weg van schapenwol en wij vragen ons af wat er qua isolatie met schapenwol mogelijk is in de kruipruimte. Qua materiaaleigenschappen zou je zeggen dat wol een ideaal materiaal is, maar er is erg weinig over te vinden. Wat mij tot zo ver is verteld door isoleerders is dat het na-isoleren van een spouw met wol niet mogelijk is.

Ik zou graag eens horen of er mensen zijn met ervaring of ideeën hierover. Alvast bedankt!
Pagina: 1 ... 96 ... 112 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"