Lange post warning!
In deze post hoe ik deze zomer vele uren onder de vloer heb doorgebracht.
Qua tijd viel het me vies tegen, denk rond de 30 uur bezig geweest. De meeste tijd zat in de moeilijke hoekjes en luchtdicht maken.
Situatie:
- Huis: 1988 met broodjesvloer waar zo'n 9 à 10 cm isolatie tegenaan zat.
- Ruimte: Hoge gedeeltes 70cm, onder de balken 50cm. Niet veel, niet weinig.
- Vocht: Vloer gortdroog (maar..)
Keuze:
- Pur viel uiteraard af.
- PIR platen vind ik het mooiste maar maakt het wel erg laag en kan geen hele platen in de kruipruimte brengen. Gat zit in een hoek en daar hangt ook nog een radiator boven dus weinig manoeuvreerruimte.
- Wokkels vallen ook voor mij af. Best wel wat leidingen onder de vloer waar ik ooit nog bij wil kunnen als het nodig is.
- Dus, PIF80mm gekozen. Niet voor Tonzon, mij te fragiel.
Ondanks dat de vloer gortdroog is wel Tonzon folie neergelegd met bubbelfolie eronder.
Die bubbelfolie was niet echt nodig maar kost geen drol en achteraf neerleggen is veel gedoe.
Tonzon folie wel duurder maar op maat te bestellen en vouwt vanuit het midden naar de zijkanten wat prettig werkt. Met plastic onder je kont werkt het prettiger en gaat het tijgeren over de vloer ook veel makkelijker.
Bij de ene sectie onder de vloer de heb ik opstaande randen vastgezet op de Tonzon manier vastgezet (plug/schroef). In de andere sectie met butyl tape. Dat ging best prima en het spul is vergevensgezind. Als het per ongeluk losgaat kon ik rustig na een week weer vastdrukken en plakte dan alleen maar beter! Zie foto's.
Om de ventilatiegaten onder de folie te brengen heb ik kniebochten 110x55mm naar Ø 100mm rond gebruikt met daaraan een stukje flexibele buis met tie-wrap. Wat van het bestaande piepschuim weggesneden bij het gat naar buiten en de 110x55mm erin gedrukt. Zie foto.
Om de PIF 80mm folie vast te zetten heb ik vooral dwars gespannen touwen gebruikt en alleen op sommige plekken bij het mangat en bij buizen wokkelschroeven gebruikt.
Waarom? Ophangen ging zo best snel en ik hou wel van een experiment! In de muur schroefhaken gedaan met 6mm plug. Een zo dik mogelijke haak gebruiken omdat het op trek belast wordt.
De haken moesten lager dan ik wilde omdat er in het bovenste deel ook isolatie zat, geen ruimte voor plug/haak.
Gebruik wel polyester touw omdat dat het minste krimp heeft. Haken gebruikt in plaats van ogen zodat ik de touwen boven de vloer al kon voorknopen. Dan beneden alleen over de haak en aanspannen.
De touwen met flinke overlengte op de vloer gelegd, PIF folie erover uitrollen en dan spannen. Totaal zo'n 150 meter touw gebruikt, 6mm maar als ik het opnieuw zou doen is 5mm ook prima denk ik.
Even wat scouting skills opgedaan en ben gegaan voor de Adelborstknoop (
Midshipmans knot) die je makkelijk aan kan spannen of los kan maken door te schuiven maar wel goed blijft zitten zodra er spanning op zit.
Na alle touwen gespannen te hebben, met PIF tape alles afgedicht. Die groene tape plakt als een gek, ook stukken op het beton geplakt en bleef nog goed zitten ook.
Ik kwam in de breedte 10cm tekort met 2 rollen naast elkaar. ‘Broodjes’ PIF-folie gesneden van de PIF rol van 20cm zodat ik stukken kreeg van 120cmx20cm. Zijkanten afgeplakt om ze handelbaar te houden. Iets breder dan nodig dus zodat het proppen wordt en dus beter aansluit op de muur.
Om de aansluiting rondom tussen de PIF-folie en de muur zo luchtdicht mogelijk te krijgen heb ik een rol noppenfolie 2-zijdig uit de bouwmarkt gebruikt. In de lengte door de helft zodat ik 'plakband' had van 50cm breed. Op de PIF-folie met de groene tape en op de betonmuur weer met butyl tape gedaan. Zie foto. De butyltape in kleine stukken aansluitend rondom op de muur.
Bij leidingen de PIF-rol uitgesneden, zijkanten afplakken en om de buizen heen. De lege ruimte opgevuld met verpakkingsbubbelfolie en dan vastplakken. Het idee is dat als ik bij de buizen iets moet repareren ik de plakband doorsnijd en dan de proppen gewone bubbelfolie eruit kan halen zodat de PIF-rol zoveel mogelijk kan blijven zitten.
In de tweede sectie onder de vloer merkte ik dat het niet kurkdroog was aan de 'buurmankant'. Bij hem wel kurkdroog. Beter gaan kijken en de badkamerafvoer druppelde een heel klein beetje uit een mof. Heeft mogelijk al tig jaar zo gedruppeld (stonk niet). Opnieuw lijmen te lastig. Met rubber tape opgelost. Dat rek je 300% op,spant het eromheen. Dicht! Lekkage te zien op de foto, buis rechts.
Wat heb ik geleerd:
- Kan inmiddels op mijn schouderbladen tijgeren, ook op mijn zij, vooruit en achteruit! Goede oefening voor dit oude lijf

- Ik hou niet van kleine ruimtes maar het went wel. Grote 18w Led TL balk hielp in samenwerking met een Aliexpress hoofdband met ledlamp. Omdat het onder de vloer droog is wel gewoon met 220v spul gewerkt.
- De PIF80 mm steeds met een scherp lang mes gesneden. Mes tussendoor regelmatig slijpen. Broodmes gaf minder mooie snede. De butyltape met een oude behangschaar geknipt in niet al te lange stukken. Als het ergens tegenaan komt per ongeluk dan wordt het een draderige bedoeling bij het lostrekken :-)
- De 80mm PIF hebben we dubbelgevouwen door het mangat gekregen, ik beneden om het over de vloer te trekken en mijn vrouw boven, vouwen en duwen. Ging makkelijk.
- 8 Rollen PIF 80mm gebruikt en 11 rollen tape. Relatief veel tape gebruikt, echt elk hoekje, gaatje dicht gemaakt
- Totaal zo'n 80m2 gedaan, laat de winter maar komen.
- Ik was helemaal bij met mijn podcast playlist!.
- Hoe de bouwer die afvoer en waterleiding had gemaakt. Daar moest ik dus steeds overheen zonder druk op de waterleiding. Zie foto.
Ik kwam net iets tekort, kwart rol. Dat komt volgend jaar. Bij die stukken kan ik mooi het verschil in vloertemperatuur gaan meten deze winter.
Ik hoop dat iemand wat aan bovenstaande heeft of met ook zo te doen of juist niet!