Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 95 ... 112 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

TwingyTwingy schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:33:...... Pur is leuk in een busje voor afdichten...
En zelf voor PUR-uit-het-busje zijn in de nodige gevallen alternatieven waarbij je de PUR-spuit gerelateerde problemen niet hebt. Er kwamen ergens op het forum (meen ik) zelf-expanderende isolatie tapes voorbij. Als je die op de zijkant van de PUR/PIR plaat monteert en dan pas de plaat er naast dan vult die ook die probleemnaadruimte op, zonder die spuit PUR. Naarmate meer mensen zulke technologieën gebruiken, des te goed koper ze worden.

[ Voor 15% gewijzigd door route99 op 21-08-2023 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@route99 Het is niet alleen PUR wat je niet wilt. Ook het "veilige" en "op waterbasis" Jetspray schuim is gewoon troep. Daarnaast heb je dan nog Aminotherm voor in de spouw, gewoon ouderwets Ureum-Formaldehyde schuim met een hip nieuw naampje.

Marketing maakt zoveel kapot helaas.... alles voor het grote geld.

Wat die tapes betreft, buurman heeft tijdje terug eindelijk z'n kier tussen muur en staander van de overkapping dichtgemaakt. Douglashout plank met een stuk compriband erop. Ik was erg sceptisch over het opvullend vermogen van de tape, maar na een paar uur zat toch die hele kier (hier en daar fors meer dan een centimeter) dicht en komt er geen lucht meer door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

_JGC_ schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:00:
@route99 Het is niet alleen PUR wat je niet wilt. Ook het "veilige" en "op waterbasis" Jetspray schuim is gewoon troep.
De term "op waterbasis" is geen maat voor productveiligheid, dat is een schijnveiligheid. Jetspray wordt nu officieel (nog) niet als kankerverwekkend gezien. Reken maar dat daar de vinger aan de pols gehouden wordt, want dat gaat de ARBO-wet ook raken als dat punt verandert.

Ik bekijk dit probleem veel breder: Je longen zijn geen stofzuigerzakken, dus alles wat je vermijden kunt om in je longen te laten komen lijkt mij een doel dat nagestreefd moet worden. Maar bij formaldehyde en zeker bij isocyanaten zijn de concentraties waarbij het voor iemand die in een door die stoffen vervulde omgeving is/werkt, zeker zonder extra PBM maatregelen erg vervelend kan worden laag. Formaldehyde wordt nl officieel als verdacht carcinogeen beschouwd en isocyanaten reageren met je long weefsel (kans op aspiratie sensibilisatie).
Bij de isocyanaten kunnen er ook nog nevenreacties optreden waardoor er zeer vervelende bijproducten kunnen ontstaan. De mate waarin ze ontstaan hangen sterk van de lokale omstandigheden en de controle van het spuit proces af, wat het onderzoek naar oorzaken wel stoffen nu naast het isocyanaat ook schadelijk zijn, best complex maakt. Een diamine dat bij de ontleding van de PUR ontstaat onder die lastige omstandigheden schijnt een van de andere kwaaie pieren te zijn, bleek uit en van de laatste onderzoeken.
Daarnaast heb je dan nog Aminotherm voor in de spouw, gewoon ouderwets Ureum-Formaldehyde schuim met een hip nieuw naampje.
Formaldehyde, oa afkomstig van UF-schuimen, is ook al heel ruim op het forum aan bod gekomen, ik heb daar zelfs nog genoemd dat de max waarde zelfs in het Bouwbesluit staat, maar dat er amper of niet op gehandhaafd wordt. Triest inderdaad.

Soms kunnen stoffen o.a. ook tot huidproblemen leiden of sterk traan verwekkend (een zgn lachrimator) zijn, dit alles moet als het bij die stof zo is, in het veiligheidsblad (MSDS) staan. Daar vind je ook de labels die op dat type product horen te staan.
Marketing maakt zoveel kapot helaas.... alles voor het grote geld.
De industrie heeft blijkbaar een sterke lobby?
Wat die tapes betreft, buurman heeft tijdje terug eindelijk z'n kier tussen muur en staander van de overkapping dichtgemaakt. Douglashout plank met een stuk compriband erop. Ik was erg sceptisch over het opvullend vermogen van de tape, maar na een paar uur zat toch die hele kier (hier en daar fors meer dan een centimeter) dicht en komt er geen lucht meer door.
Tnx voor het delen. (y) Ik vind het een interessante ontwikkeling. 8)

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 21-08-2023 23:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artopaper
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Voor ons nieuw aangekocht woning willen we vloerverwarming aan laten brengen. Om dit enigzins efficiënt te kunnen verwarmen is het plaatsen van vloerisolatie een vereiste.

Nu is zijn de ruimtes in 3 compartimenten waarvan 1 enkel benaderbaar:
1 & 2 ; van de orginele bouw ; geen enkel isolatie. Isolatiewaarde van 0,13
3: aanbouw gerealiseerd in 2002. Isolatie waarde vloer van 2,5

Ik lees dat je minimaal een isolatiewaarde van 3,5 dient te hebben. Dat zou betekenen dat de uitbouw na-geïsoleerd dient te worden. Is die 3,5 waarde betrouwbaar?
Zie foto van het enige op dit moment benaderbare deel; dit is +/- 40 cm hoog tot de draagbalken. Is het haalbaar om hier vloerisolatie aan te brengen t/m minimaal 3,5 rc?

P.S. Ik wil geen pur na alle verhalen in dit topic :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIZPccmJT7hbIpB77sSMQWEWiVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HuleCYQnD7H7Qy6DAZNtvHOE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-08 22:23
Artopaper schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:45:
Voor ons nieuw aangekocht woning willen we vloerverwarming aan laten brengen. Om dit enigzins efficiënt te kunnen verwarmen is het plaatsen van vloerisolatie een vereiste.

Ik lees dat je minimaal een isolatiewaarde van 3,5 dient te hebben. Dat zou betekenen dat de uitbouw na-geïsoleerd dient te worden. Is die 3,5 waarde betrouwbaar?
Zie foto van het enige op dit moment benaderbare deel; dit is +/- 40 cm hoog tot de draagbalken. Is het haalbaar om hier vloerisolatie aan te brengen t/m minimaal 3,5 rc?

[Afbeelding]
Wat een mooie uitdaging. Deze ruimte en vloer lijkt heel erg op mijn situatie. Ook de kruip (tijger) hoogte lijkt op 40 cm?
Ik ben destijds begonnen met bodemfolie. Deze maakt de ruimte droog.
Hierna ga ik beginnen met PIF, zeker gezien de beperkte hoogte.

Hoe hoger de Rc waarde, des te beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:14
Artopaper schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:45:

[Afbeelding]
Milieucentraal heeft het over vloerisolatiewaarden vanaf Rd 5 als je gaat voor vloerverwarming. Op zich logisch want je verwarmt je vloer en wilt zoveel mogelijk van deze warmte je woning in sturen.

40 cm is natuurlijk niet riant te noemen. Dat betekent dat als je isoleert je kruipruimte daarna niet echt meer bereikbaar is. Goed om eventuele oude gresriolen of oude drinkwaterleidingen vooraf preventief te vervangen. Als je in een gebied woont met vrij lage grondwaterstanden is het altijd nog mogelijk een verdiepte geul in het zand te maken zodat belangrijke leidingen bereikbaar blijven. Dan kan je alsnog de boel goed vol isoleren.

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:29
Ik ben aan het nadenken om aan 1 gevel aan de buitenzijde van de fundering XPS onder het maaiveld (50cm diep) aan te brengen.

Mijn situatie is namelijk dat aan deze zijde een strook met siergrind naar de gevel toe loopt met daaronder zwarte folie (tegen het onkruid) waardoor als het regent dit richting de gevel van het huis loopt (over de folie) en door de bakstenen (buitenzijde) en fundering naar de binnenmuur trekt, op sommige plekken heb ik een vochtige / klamme binnenmuur.

Mijn vraag is; wat zou ik het beste tegen de gevel aan kunnen zetten? Toch XPS van 6 of 8cm dik 50cm onder het maaiveld? Of noppenfolie plaatsen om zo de buitenmuur en gedeelte van de fundering "droog" te houden?

- Ook zal ik het afschot van het siergrond en de grond daaronder van de gevel af laten lopen, zodat het regenwater van het huis afloopt.
- Huis is van 1948
- Ik heb geen kruipruimte
- Spouwmuur is geïsoleerd
- Vloer is tijdens de verbouwing geïsoleerd met 9cm gespoten PUR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-09 23:04

XOR

XOR schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:11:
Wij zijn bezig met de renovatie van een jaren '30-huis. Het gaat om een huis met een houten vloer. De kruipruimte is goed geventileerd en keurig droog. Het hout is in uitstekende staat, wat bevestigt dat er geen substantiële vochtproblemen zijn of zijn geweest.

In eerste instantie dacht ik dat vloerisolatie haalbaar zou zijn, omdat er best een behoorlijke kruipruimte is.
De hebben onlangs de man van het isolatiebedrijf over (en onder) de vloer gehad en die gaf aan dat het allemaal toch net te krap is om de vloer te isoleren. Daarmee zijn er de volgende opties:
  • Bodemisolatie (225mm bodemparels, Rbf-waarde: 5.07)
  • 10 cm van de kruipruimte uitscheppen/uitzuigen en toch vloerisolatie. Dit zou dan een meerlaagse folie zijn
  • Isolatie bovenop de vloer
Isolatie bovenop de vloer is niet haalbaar, omdat verwarmingen, stopcontracten en keuken allemaal al ingepast of zelfs aangelegd zijn. De kruipruimte dieper maken kost niet alleen best wat geld, maar rommelen aan de fundering van een oud huis zit me niet lekker. Als er dan over een half jaar een scheur in een muur verschijnt moet ik me toch afvragen of er iets instabiel is geworden. Er werd me ook verteld dat het blootleggen van de fundering problemen kan veroorzaken.

Dan blijft de bodemisolatie over. Het is wel jammer dat dit een stukje minder efficient is, en dat de toegankelijkheid van de kruipruimte eronder lijdt. Alles is zo bedacht dat er achteraf nog leidingen of andere zaken aangelegd kunnen worden. In en ruimte vol met parels wordt dat toch een heel stuk lastiger, al kan het wel als je echt wil.

De adviseur stelde dat het verschil in isolatiewaarde vrij minimaal is, maar elders lees is dan weer dat de isolatiewaarde niet gegarandeerd wordt. Is bodemisolatie een redelijk alternatief, of is dat een dusdanig compromis dat ik de andere opties nog eens serieus moet overwegen?
Een tijd geleden vroeg ik hier advies. Inmiddels is de vloer geïsoleerd. Er waren twee bedrijven die de hoogte van de kruipruimte geen probleem vonden die het allebei met folie (Tonzon en PIF) deden. Het is uiteindelijk PIF 60 geworden (Rc 3,88, Rd 3,63). De vloer is aan de onderkant van een laag folie voorzien, de zijkanten van de kruipruimte zijn ook ingepakt en op de bodem is een zeil tegen optrekkend vocht aangebracht. Dat laatste was waarschijnlijk overbodig, want de kruipruimte was erg droog, maar het ligt erin.

Voordeel van deze methode ten opzichte van minerale wol of parels is dat de ensuite deuren nu ook niet meer tochten. De koven waar die in verdwijnen stonden in open verbinding met de kruipruimte, met tocht tot gevolg, maar die bevinden zich nu dus keurig binnen de isolatieschil.

Straks de muren nog en dan zijn we een stuk beter voorbereid op de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:10
@XOR was de bodem uitgegraven? Is de ruimte nog toegankelijk.
is er ventilatie in de kruipruimte? Hoe kan dat er geen tocht is als zij met de ruimte verbonden via koven (huh?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR

XOR

Nee, hooguit wat zand opzij gedrukt om onder de centrale balk door te komen, maar verder zijn er geen substantiële aanpassingen gedaan. Het hielp dat één van de heren niet al te groot was.
Is de ruimte nog toegankelijk.
Nu strikt genomen niet, want daar zit folie voor, maar ik heb het advies gekregen met een mes een kruis te snijden als ik erin moet en dat weer dicht te tapen als ik klaar ben. Wellicht bouw ik nog eens een net luik met isolatie.
is er ventilatie in de kruipruimte?
Ja, de bestaande ventilatieroosters zijn behouden.
Hoe kan dat er geen tocht is als zij met de ruimte verbonden via koven (huh?)
De ventilatie gaat nu onder de ingepakte vloer door, maar kan niet meer door gaten in de vloer naar boven, want daar zit nu folie voor. Heel snelle schets: links de oude situatie, waar toch van onder de vloer langs de deuren naar binnen kon. Rechts de nieuwe situatie, waarbij de folie die tocht al onder de vloer tegenhoudt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXLoVmHGpDt5czgZZt5LHxPO_2U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u1VmoNcm66CkOKnNbSzWU6I9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:56
Heeft iemand wel eens een officieel (TUV, TNO o.i.d.) test rapport gezien van de R waardes van PIF? De opgegeven waarden verschillen een beetje per leverancier, maar getallen als R=3.88 voor 60mm dikte...

Het lijkt mij een erg gemakkelijk materiaal om mee te werken maar ben een beetje wantrouwend. In het verleden zijn er ook op reflectie gebaseerde producten geweest die bij een TNO test maar 1/3 van de R waarde bleken te hebben van wat de fabrikant claimt. Als ik een beetje Google kan ik zo snel niets vinden over PIF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
Crazymoose schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:59:
Hey Allen,

Vorige jaar juli zijn wij in onze nieuwe woning getrokken, waarbij al het e.e.a. aan verduurzaming is uitgevoerd. Zoals ook vloerisolatie met PUR. Het is een hoekwoning zonder zij tuin met aan de lange zijde 3 ventilatiegaten.

Afgelopen zomer moest ik vanwege de verbouwing wat leidingen verplaatsen en zag al dat het erg vochtig was. Allemaal druppels aan het PUR en ook toen ik wat pur moest weghalen was de eerste paar centimeter ERG vochtig, m.a.w. het was een spons, waarbij het wegtrekken met de hand alles zeiknat werd. Bovenste zijde voelde daarna droog. Toentertijd niet veel van gedacht. Ik met mijn summiere kennis van isolatie maakte hier niks van. Deze zomer wederom in de kruipruimte moeten zijn met dezelfde druppels. Afgelopen jaar heb ik mij wat meer verdiept in isoleren en nu bekruipt mij het gevoel dat dit alles behalve goed was en is.

Nu blijkt dus dat het PUR in de ventilatieschachten zit. Dus het ventileert helemaal niet in mijn kruipruimte... Logisch dat het dan zo vochtig wordt. De gaten heropenen zijn het probleem niet, maar nu vraag ik mij af, het PUR zit er nu zon 3-4 jaar. Heeft dit zijn effect gehad op de constructie en moet ik gaan onderzoeken of het niet is gaan schimmelen op verschillende plekken tussen pur en vloer bijv. (dit lees ik veel bij het aanbrengen van PUR en slechte ventilatie). Het kruipluik is van hout en daar merk ik toch ook al wel veel vocht en schimmel nu.

Hopelijk kunnen jullie mij adviseren.

Bvd!
Dat is Icynene, een opencellige variant en ja dat wordt dus nat. 'Echte' PUR is gesloten cellig en neemt dus geen vocht op. Keihard ventileren onder die isolatielaag en verder niets mee doen. Isoleert prima als het materiaal maar geventileerd blijft.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
KarsS schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 08:47:
Heeft iemand wel eens een officieel (TUV, TNO o.i.d.) test rapport gezien van de R waardes van PIF? De opgegeven waarden verschillen een beetje per leverancier, maar getallen als R=3.88 voor 60mm dikte...

Het lijkt mij een erg gemakkelijk materiaal om mee te werken maar ben een beetje wantrouwend. In het verleden zijn er ook op reflectie gebaseerde producten geweest die bij een TNO test maar 1/3 van de R waarde bleken te hebben van wat de fabrikant claimt. Als ik een beetje Google kan ik zo snel niets vinden over PIF
Dat is dus het hele gedoe met dit spul, de manier waarop het geplaatst wordt bepaalt de isolatiewaarde en het wordt heel vaak verkeerd geplaatst.

https://mijn.bcrg.nl/media/documents/2021/GK/20210627GK.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR

XOR

Dat vraag ik mij wel vaker af, ook bij andere producten, want fabrikanten hebben er alle belang bij om de waardes zo hoog mogelijk aan te geven, en controle lijkt nihil. Desalniettemin hang ik ook niet teveel aan de absolute waardes, maar meer aan het comfort wat het oplevert. Wel heeft men keurig een video van onder de vloer aangeleverd, zodat door ons gecontroleerd kon worden of alles netjes aangebracht is.

Ergens is het jammer dat het nu niet zo koud is buiten, anders had een thermische camera het nodige kunnen vertellen. Hoe dan ook, ten opzichte van een houten vloer met fikse kieren moet het een substantiële verbetering zijn. Mocht het echt tegenvallen kan het er altijd weer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazymoose
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-09 09:00
No Hands schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:01:
[...]

Dat is Icynene, een opencellige variant en ja dat wordt dus nat. 'Echte' PUR is gesloten cellig en neemt dus geen vocht op. Keihard ventileren onder die isolatielaag en verder niets mee doen. Isoleert prima als het materiaal maar geventileerd blijft.
Bedankt voor de correctie!

Het gaat inderdaad om Icynene. Tijdens het plaatsen van mijn post en foto was ik hier van nog niet op de hoogte. Vandaag komt het bedrijf om de isolatie te inspecteren. Ben benieuwd wat ze gaan adviseren. Overigens vond ik dit op hun site, wel leuk om er nog even bij te pakken als de 'inspecteur' er is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53l_0uWUVDE0PmfnRbtLNbFx2d4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WIPSc2v3lW4O3n4PNl3urid3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Crazymoose schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 08:49:
[...]

Bedankt voor de correctie!

Het gaat inderdaad om Icynene. Tijdens het plaatsen van mijn post en foto was ik hier van nog niet op de hoogte. Vandaag komt het bedrijf om de isolatie te inspecteren. Ben benieuwd wat ze gaan adviseren. Overigens vond ik dit op hun site, wel leuk om er nog even bij te pakken als de 'inspecteur' er is.[Afbeelding]
Oplossing kan zijn een bodemfolie en goed ventileren. Dan zal er iig geen nieuw vocht inkomen maar ik ben bang dat het vocht wat er al inzit niet wegverdampt. Voordeel van Icynene is dat het relatief makkelijk weg te halen is, het zit minder 'vast' dan PUR. Dus afsteken en weghalen zou ik als mogelijke oplossing aanhouden als ik jou was. Dit product hoort gewoon niet zo te worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcovp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:40
Bij mij is de bodemfolie en de isolatie (Tonzon) ook geïnstalleerd. Het enige wat mij opviel bij oplevering was dat de bodemfolie los in de kruipruimte lag ipv dat deze aan de wanden en aan zichzelf bevestigd was. Ik vond dat best bijzonder omdat er tijdens de inspectie in maart/april wel sprake was van een vochtige kruipruimte. Uitvoerders ernaar bevraagd, en zij gaven aan dat ze niet expliciet de opdracht hadden gehad om da bodemfolie ook vast te maken en dat de stukken die ze mee hadden ook te klein waren daarvoor.

Heb een mail gestuurd naar degene die de inspectie had gedaan en de offerte had gemaakt, en hij geeft het volgende aan:
Als de kruipruimte droog is laten we de bodemfolie meestal los liggen. ( waardoor het goedkoper wordt voor de klant)
Dit is een natte kruipruimte waarbij het vastzetten is meegenomen in de prijs.
Los liggen heeft al positief effect op het droog worden van de kruipruimte/ balken.
Als 80% bedekt is heeft dit in combinatie met ventilatierooster positief effect
Indien gewenst kunnen we terugkomen om vast te zetten, anders kan ik korting geven op de factuur van 30*3*1,09=ca €100
Wat te doen? Ik kreeg bij de uitvoerders niet het idee dat ze daar erg op zaten te wachten. De kruipruimte is nu droog, maar ja, dat zegt weinig over de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazymoose
No Hands schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:14:
[...]

Oplossing kan zijn een bodemfolie en goed ventileren. Dan zal er iig geen nieuw vocht inkomen maar ik ben bang dat het vocht wat er al inzit niet wegverdampt. Voordeel van Icynene is dat het relatief makkelijk weg te halen is, het zit minder 'vast' dan PUR. Dus afsteken en weghalen zou ik als mogelijke oplossing aanhouden als ik jou was. Dit product hoort gewoon niet zo te worden gebruikt.
Bedankt voor jouw advies. Ik ga het in ieder geval bespreekbaar maken met het bedrijf. Na aanleiding van dit forum wil ik het liefst ook de Icynene verwijderen, zo weet ik ook dat alle schimmels weg zijn, en pir plaatsen als ik dan toch de kans heb om opnieuw isolatie te monteren.

Zal een update geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timk
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08-09 06:54
remcovp schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:37:
Bij mij is de bodemfolie en de isolatie (Tonzon) ook geïnstalleerd. Het enige wat mij opviel bij oplevering was dat de bodemfolie los in de kruipruimte lag ipv dat deze aan de wanden en aan zichzelf bevestigd was. Ik vond dat best bijzonder omdat er tijdens de inspectie in maart/april wel sprake was van een vochtige kruipruimte. Uitvoerders ernaar bevraagd, en zij gaven aan dat ze niet expliciet de opdracht hadden gehad om da bodemfolie ook vast te maken en dat de stukken die ze mee hadden ook te klein waren daarvoor.

Heb een mail gestuurd naar degene die de inspectie had gedaan en de offerte had gemaakt, en hij geeft het volgende aan:

[...]

Wat te doen? Ik kreeg bij de uitvoerders niet het idee dat ze daar erg op zaten te wachten. De kruipruimte is nu droog, maar ja, dat zegt weinig over de winter.
Dat lijkt me totaal niet de bedoeling. Op de website van Tonzon vind je de montage-instructies en daarin staat dat de folie op een bepaalde manier moet worden bevestigd aan de muren van de kruipruimte. De kruipruimte in de instructievideo is kurkdroog.

Is de inspectie in maart / april door dezelfde partij uitgevoerd? Als dat zo is dan is dat al helemaal bijzonder. Staat op de factuur expliciet dat de folie niet wordt gemonteerd? Folie in een kruipruimte leggen (zonder te monteren) had je zelf ook kunnen doen: dat is niet waarvoor je een bedrijf inhuurt lijkt me..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands

[...]

Terug laten komen en vastzetten zoals Tonzon het voorschrijft op hun website.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcovp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:40
Duidelijk, ik laat ze terugkomen. Het is volgens mij zo dat degene die de inspectie+offerte doet weer zzp'ers inhuurt om uiteindelijk de uitvoering te doen. Dus ja, als de instructies aan die uitvoerders niet goed zijn dan kopen zij dus weer een kleiner stuk bodemfolie in die niet aan de muur bevestigd kan worden. Is weer winst voor hun. Nu terugkomen en alles vervangen is dan wel een dure grap, maar ja, niet mijn probleem want vastzetten zat in de offerte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazymoose
No Hands schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:14:
[...]

Crazymoose schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:04:
[...]

Bedankt voor jouw advies. Ik ga het in ieder geval bespreekbaar maken met het bedrijf. Na aanleiding van dit forum wil ik het liefst ook de Icynene verwijderen, zo weet ik ook dat alle schimmels weg zijn, en pir plaatsen als ik dan toch de kans heb om opnieuw isolatie te monteren.

Zal een update geven.
Ze zijn zojuist geweest. De ventilatiegaten waarvan ik dacht dat die volgespoten waren met Icynene bleken niet fatsoenlijk te zijn doorgeboord. Ze zijn alleen door de buiten muur gegaan, maar niet door de fundering.

Dus nu ventileren (gaten hebben ze open geboord), ze willen nog niet beginnen over hoe verder, maar over vier weken moet ik terugbellen met de status en vanuit daar verder kijken.

Waren verder uiterst vriendelijk, mag gezegd worden aangezien ik ze herkenbaar heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo

terechte vraag. Als je de dikte vs u-waarde doortrekt tov dubbel /trippelglas en corrigeert voor het toepassen voor edelgassen zou de orde grootte kunnen kloppen. Desalniettemin mist een onafhankelijke keuring. Voor zover ik kan vinden mist een dergelijke onafhankelijke keuring ook voor TonZon. Echter hebben zij wel een berekening laten uitvoeren door een extern adviesbureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo

[...]

je moet het zo zien: met bodemfolie maak je eigenlijk een soort van boot in je kruipruimte, waarbij vocht voornamelijk vanuit de bodem eronder komt. Wanneer water in een boot komt zinkt ie, daarom zorg je dat de wanden voldoende hoog zijn. Hetzelfde geldt voor een folie. Door het folie tegen de wanden te bevestigen voorkom je dat water boven op het folie terecht komt en het gewicht van het water het folie op de bodem houdt. Folie wat goed tegen de wanden aan zit kan drijven bij een natte kruipruimte in b.v. wintermaanden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:42

dof

remcovp schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:13:
Duidelijk, ik laat ze terugkomen. Het is volgens mij zo dat degene die de inspectie+offerte doet weer zzp'ers inhuurt om uiteindelijk de uitvoering te doen. Dus ja, als de instructies aan die uitvoerders niet goed zijn dan kopen zij dus weer een kleiner stuk bodemfolie in die niet aan de muur bevestigd kan worden. Is weer winst voor hun. Nu terugkomen en alles vervangen is dan wel een dure grap, maar ja, niet mijn probleem want vastzetten zat in de offerte.
Ja, ik zou ze zeer beslist terug laten komen.

En ik zou er toch bovenop zitten dat ze het netjes en goed aan de wanden vastmaken (evt met latten, want anders trek je het zo van de muur af).
En ook dat ze niet het oude stuk gebruiken en er met ducttape een stuk aan vast plakken, dat houdt niet in water. Het moet toch minstens een 30-40 cm aan de wanden omhoog (mits je daarvoor ruimte hebt).

Als in de winter een keer grondwater omhoog komt (gebeurde bij mij -we wonen hier nu sinds oktober 22- tussen eind jan. tot ong. eind maart) heb je niks aan de losliggende folie, en is het bovendien snel een vieze bende.
Het is precies zoals @johanPo zegt: een boot in je kruipruimte maken. Dat betekend ook dat gaatjes in "de boot" ervoor zorgen dat er water tussendoor sijpelt. Vandaar dat het verstandig is om even goed te controleren wat ze opleveren, want het is natuurlijk best veel werk om het goed te doen.

Impressie van werk in mijn kruipruimte (1 van de 2 compartimenten) in dec. 22 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSF3L0fSiu4ocExEytKryrQgP7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lr5TC4ptMuHK1GBj7pV0w4Qo.png?f=fotoalbum_large

Hoewel de speciale kit voor PE folie (om tegen de wand te plakken) prima werkte, heb ik het toch met latten bevestigd aangezien ik al kruipende het toch snel van de muur trok (was nog niet droog).

Daarna heb ik de onderkant van de vloer belegd met dikke PIR platen waarvan in dit topic wel foto's te vinden zijn.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
@dof PIR platen onder de folie? Zoektocht naar “foto’s van dof” in dit topic levert weinig helaas.
En deze bevestiging perforeert de folie, of dat maakt niks uit op die hoogte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:23
andru123 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 01:21:
@dof PIR platen onder de folie? Zoektocht naar “foto’s van dof” in dit topic levert weinig helaas.
Onderkant van de vloer, dus de bovenkant van de kruipruimte.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:22

Je wantrouwen is volledig terrecht. Isolatiewaarde hangt bij pif enorm af van de constructie. Dus aan beide zijdes een luchtspouw van 2 cm…
Daarnaast is Pif heel beroerd te detailleren, dus als een bedrijf het in de hoeken zet weet je zeker dat je isolatiewaarde daar veel lager zullen zijn. Ik vermoed dat de isolatiewaarden halveren bij de meeste implementaties.
Het is al weer 2007 dat de laatste rechtzaak is gevoerd over isolatiefolies, niemand heeft er meer zin in en de consument koopt wel weer overpriced bubbeltjesfolie!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
GudZ schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 01:49:
Onderkant van de vloer, dus de bovenkant van de kruipruimte.
Oh. Ik dacht iets onder de folie, zo het drijft op makkelijker als water stijgt.
@technopeuter op de foto van dof boven, is de PIR goed gezet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof

dof

andru123 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 01:21:
Nee, onderkant van de vloer van BG, dus boven in de kruipruimte. Het bubbeltjesplastic onder de PE folie laat het op het grondwater drijven.

Hier met die PIR platen en tussen de broodjes Knauf glaswol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0SGbPbawtMcbF_EXq3u1ExNSlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MwRYt8Pfh6pikK3F3WGLIAB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVKN6yqYONfxlCZVHy8SaWeQ4sE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FaM8IgrcZmcKP7qXG6x0mvn.jpg?f=fotoalbum_large

Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat ik grondwater zou zien, maar toen het er toch kwam (eind jan '23) bleek het op sommige diepere plaatsen in de kruipruimte zo'n 10 cm hoog water te zijn, en werd het kruipen - op sommige plekken- alsof je op een waterbed aan het kruipen was. :-(

Gelukkig was ik toen net zo'n beetje klaar met het isoleren van de vloer en het vervangen van CV leidingen door dikkere leidingen voor m'n warmtepomp.

Moet nog steeds wat dingetjes afronden daar, maar ben nu nog teveel met andere dingen bezig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:56
dof schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:09:
[...]

Nee, onderkant van de vloer van BG, dus boven in de kruipruimte. Het bubbeltjesplastic onder de PE folie laat het op het grondwater drijven.

Hier met die PIR platen en tussen de broodjes Knauf glaswol.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat ik grondwater zou zien, maar toen het er toch kwam (eind jan '23) bleek het op sommige diepere plaatsen in de kruipruimte zo'n 10 cm hoog water te zijn, en werd het kruipen - op sommige plekken- alsof je op een waterbed aan het kruipen was. :-(

Gelukkig was ik toen net zo'n beetje klaar met het isoleren van de vloer en het vervangen van CV leidingen door dikkere leidingen voor m'n warmtepomp.

Moet nog steeds wat dingetjes afronden daar, maar ben nu nog teveel met andere dingen bezig....
Heb je ook foto's van hoe je het hebt afgewerkt bij je leidingen? Ik heb bijna overal PIRplaten hangen, alleen bij die plekken nog niet. Dat passen en meten is verschrikkelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

vinpower schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:59:
[...]

Heb je ook foto's van hoe je het hebt afgewerkt bij je leidingen? Ik heb bijna overal PIRplaten hangen, alleen bij die plekken nog niet. Dat passen en meten is verschrikkelijk...
Ja, dat is inderdaad wat lastig met passen en meten en dan stukken maken (zou foto moeten maken, niet bij de hand). Maar ik zaag niet, ik snij PIR platen met een groot scherp keukenmes. Dan hou je niet veel statische korrelrommel over en valt er vrij schoon mee te werken. Zagen, kartelmessen etc bevielen me niks. Wel scherp houden met een wetstaal.
(toevallig in het bezit van zo'n 40cm lang stevig keukenmes en wetstaal :) ). Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzmGPmv6AhL24S_YNJIwqbs9Vn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vfPLGyOroI6djkiRglgwxgby.png?f=fotoalbum_large

Werkte overigens ook goed met dat knauf glaswol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
Ik versta dit hele folie dekking niet helemaal. Een klein gatje, en je krijgt de zwembad. En water kan niet makkelijk weer weg, omdat … er is maar een klein gat.
Zou het niet beter om de folie veel hoger laten hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-09 16:25
vinpower schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:59:
[...]

Bij de kleine gedeeltes waar het mij echt niet lukte, heb ik dat dichtgepurd (aan de zijkanten bijvoorbeeld).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

andru123 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:11:
Ik versta dit hele folie dekking niet helemaal. Een klein gatje, en je krijgt de zwembad. En water kan niet makkelijk weer weg, omdat … er is maar een klein gat.
Zou het niet beter om de folie veel hoger laten hangen?
Nee, want je wilt er overheen kunnen kruipen, en een minder vochtig klimaat in je kruipruimte realiseren.

Volgorde is dus:

- Je bodem in de kruipruimte: zand, modder anderszins. Meestal bezaaid met achtergelaten rotzooi van de bouw. Soms komt grondwater daar wat omhoog, soms last van regenwater, soms nergens last van. Eerste stap is opruimen en schoonmaken zodat je het kunt beleggen..

- daarbovenop leg je stevige bubbeltjesplastic (5mm bubbeltjes zeg maar). Van dat bubbeltjesplastic waar je de cellen niet snel stuk krijgt. Enerzijds is dat prettige ondergrond als je er bezig bent, je hebt een stuk extra isolatie en anderzijds blijft het op water drijven.

- daarbovenop leg je dikke PE folie (0,2-0,3 mm is verkrijgbaar van diverse leveranciers, ook Tonzon). Uit een stuk (mijne was iets van 4 mtr breed en 25 mtr lang) en bevestig je tegen de wanden omhoog. Je kunt daar dan mooi schoon op werken en komt er een keer grondwater omhoog komt die laag ook mee omhoog door bubbeltjesplastic.

Daarna kun je aan de slag met het plafond van de kruipruimte, dus met het isoleren van de begane grond vloer van je huis. Daar zijn dus ook weer diverse keuzes te maken, zie topic discussies.

Is/komt er een gaatje in die dikke folie is het niet meteen een zwembad, want het blijft netjes drijven door bubbeltjesplastic. Maar wel een reden om dat gaatje even af te plakken (althans wil ik).

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:03
Lange post warning!
In deze post hoe ik deze zomer vele uren onder de vloer heb doorgebracht.
Qua tijd viel het me vies tegen, denk rond de 30 uur bezig geweest. De meeste tijd zat in de moeilijke hoekjes en luchtdicht maken.
Situatie:
  • Huis: 1988 met broodjesvloer waar zo'n 9 à 10 cm isolatie tegenaan zat.
  • Ruimte: Hoge gedeeltes 70cm, onder de balken 50cm. Niet veel, niet weinig.
  • Vocht: Vloer gortdroog (maar..)
Keuze:
  • Pur viel uiteraard af.
  • PIR platen vind ik het mooiste maar maakt het wel erg laag en kan geen hele platen in de kruipruimte brengen. Gat zit in een hoek en daar hangt ook nog een radiator boven dus weinig manoeuvreerruimte.
  • Wokkels vallen ook voor mij af. Best wel wat leidingen onder de vloer waar ik ooit nog bij wil kunnen als het nodig is.
  • Dus, PIF80mm gekozen. Niet voor Tonzon, mij te fragiel.
Ondanks dat de vloer gortdroog is wel Tonzon folie neergelegd met bubbelfolie eronder.
Die bubbelfolie was niet echt nodig maar kost geen drol en achteraf neerleggen is veel gedoe.
Tonzon folie wel duurder maar op maat te bestellen en vouwt vanuit het midden naar de zijkanten wat prettig werkt. Met plastic onder je kont werkt het prettiger en gaat het tijgeren over de vloer ook veel makkelijker.

Bij de ene sectie onder de vloer de heb ik opstaande randen vastgezet op de Tonzon manier vastgezet (plug/schroef). In de andere sectie met butyl tape. Dat ging best prima en het spul is vergevensgezind. Als het per ongeluk losgaat kon ik rustig na een week weer vastdrukken en plakte dan alleen maar beter! Zie foto's.

Om de ventilatiegaten onder de folie te brengen heb ik kniebochten 110x55mm naar Ø 100mm rond gebruikt met daaraan een stukje flexibele buis met tie-wrap. Wat van het bestaande piepschuim weggesneden bij het gat naar buiten en de 110x55mm erin gedrukt. Zie foto.

Om de PIF 80mm folie vast te zetten heb ik vooral dwars gespannen touwen gebruikt en alleen op sommige plekken bij het mangat en bij buizen wokkelschroeven gebruikt.
Waarom? Ophangen ging zo best snel en ik hou wel van een experiment! In de muur schroefhaken gedaan met 6mm plug. Een zo dik mogelijke haak gebruiken omdat het op trek belast wordt.
De haken moesten lager dan ik wilde omdat er in het bovenste deel ook isolatie zat, geen ruimte voor plug/haak.
Gebruik wel polyester touw omdat dat het minste krimp heeft. Haken gebruikt in plaats van ogen zodat ik de touwen boven de vloer al kon voorknopen. Dan beneden alleen over de haak en aanspannen.
De touwen met flinke overlengte op de vloer gelegd, PIF folie erover uitrollen en dan spannen. Totaal zo'n 150 meter touw gebruikt, 6mm maar als ik het opnieuw zou doen is 5mm ook prima denk ik.
Even wat scouting skills opgedaan en ben gegaan voor de Adelborstknoop (Midshipmans knot) die je makkelijk aan kan spannen of los kan maken door te schuiven maar wel goed blijft zitten zodra er spanning op zit.
Na alle touwen gespannen te hebben, met PIF tape alles afgedicht. Die groene tape plakt als een gek, ook stukken op het beton geplakt en bleef nog goed zitten ook.
Ik kwam in de breedte 10cm tekort met 2 rollen naast elkaar. ‘Broodjes’ PIF-folie gesneden van de PIF rol van 20cm zodat ik stukken kreeg van 120cmx20cm. Zijkanten afgeplakt om ze handelbaar te houden. Iets breder dan nodig dus zodat het proppen wordt en dus beter aansluit op de muur.

Om de aansluiting rondom tussen de PIF-folie en de muur zo luchtdicht mogelijk te krijgen heb ik een rol noppenfolie 2-zijdig uit de bouwmarkt gebruikt. In de lengte door de helft zodat ik 'plakband' had van 50cm breed. Op de PIF-folie met de groene tape en op de betonmuur weer met butyl tape gedaan. Zie foto. De butyltape in kleine stukken aansluitend rondom op de muur.

Bij leidingen de PIF-rol uitgesneden, zijkanten afplakken en om de buizen heen. De lege ruimte opgevuld met verpakkingsbubbelfolie en dan vastplakken. Het idee is dat als ik bij de buizen iets moet repareren ik de plakband doorsnijd en dan de proppen gewone bubbelfolie eruit kan halen zodat de PIF-rol zoveel mogelijk kan blijven zitten.

In de tweede sectie onder de vloer merkte ik dat het niet kurkdroog was aan de 'buurmankant'. Bij hem wel kurkdroog. Beter gaan kijken en de badkamerafvoer druppelde een heel klein beetje uit een mof. Heeft mogelijk al tig jaar zo gedruppeld (stonk niet). Opnieuw lijmen te lastig. Met rubber tape opgelost. Dat rek je 300% op,spant het eromheen. Dicht! Lekkage te zien op de foto, buis rechts.

Wat heb ik geleerd:
  • Kan inmiddels op mijn schouderbladen tijgeren, ook op mijn zij, vooruit en achteruit! Goede oefening voor dit oude lijf :)
  • Ik hou niet van kleine ruimtes maar het went wel. Grote 18w Led TL balk hielp in samenwerking met een Aliexpress hoofdband met ledlamp. Omdat het onder de vloer droog is wel gewoon met 220v spul gewerkt.
  • De PIF80 mm steeds met een scherp lang mes gesneden. Mes tussendoor regelmatig slijpen. Broodmes gaf minder mooie snede. De butyltape met een oude behangschaar geknipt in niet al te lange stukken. Als het ergens tegenaan komt per ongeluk dan wordt het een draderige bedoeling bij het lostrekken :-)
  • De 80mm PIF hebben we dubbelgevouwen door het mangat gekregen, ik beneden om het over de vloer te trekken en mijn vrouw boven, vouwen en duwen. Ging makkelijk.
  • 8 Rollen PIF 80mm gebruikt en 11 rollen tape. Relatief veel tape gebruikt, echt elk hoekje, gaatje dicht gemaakt
  • Totaal zo'n 80m2 gedaan, laat de winter maar komen.
  • Ik was helemaal bij met mijn podcast playlist!.
  • Hoe de bouwer die afvoer en waterleiding had gemaakt. Daar moest ik dus steeds overheen zonder druk op de waterleiding. Zie foto.
Ik kwam net iets tekort, kwart rol. Dat komt volgend jaar. Bij die stukken kan ik mooi het verschil in vloertemperatuur gaan meten deze winter.
Ik hoop dat iemand wat aan bovenstaande heeft of met ook zo te doen of juist niet!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqQggxf_X5OXADTXgDrCMHgO0ug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1QVfnVqQdSFD2Y8h251SXEUB.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgPDU-bJBuuMicy32Fk5Sj-qnhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQZ0y7EBKtBekGC79SpAnB4z.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tx1BaUqCHkUrhZkjvu1lXllqvXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4AyGnCGnx2En96kJhxn7ZdJk.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUp4NQniKBqTARyINsdl0Xk81xw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/89V6q0tLpl5MK95wV6nIXaQO.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtLq1VXUzH0vufCYCn9wkYdeVyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/soi3fAqstHxl0Wt0smgHclqB.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hp_8iR-ou_YDpkaWRXNRJQYrRNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28ZNCWwXAPo2pIWhIirLRVCK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
Daiov97 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:55:
Afgelopen weekend bezoekje aan de kruipruimte van m'n nieuwe woning gebracht. Ga grondig renoveren (o.a. vv beneden) dus wil ook kijken naar het verbeteren van de vloerisolatie.

Eerste verrassing was wel het gigantische vieze, kleverige spul op het zand, waarvan ik denk dat het zoutkristallen zijn (heeft namelijk wat weg van Wat is dit in de kruipruimte?). Moet naast isoleren dus ook naar de ventilatie gaan kijken.

Wat betreft isoleren: De woning is gebouwd in 1989 en heeft een ribcassettevloer met EPS van 5 cm. Kruipruimte is op de hoogste plekken zo'n 55cm hoog, maar onder de broodjes is dit maar zo'n 35-40cm. Wat zouden jullie doen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Daiov97 + iedereen die daar een mening over heeft..

Was je hier nog verder gekomen?
Wij hebben een vergelijkbare kruipruimte uit 1990 met ook 5 cm piepschuim isolatie. Wij hebben vloerverwarming en ik denk dat 5 cm veel te weinig is qua isolatie.

Wij hebben iets meer ruimte, ongeveer 56 cm onder laagste punten (draagbalken) en 86 cm onder hoogste punten.
Ik wil graag verder isoleren, raden jullie piepschuim of iets anders aan om tegen het piepschuim te zetten? Hoe zet je platen tegen het piepschuim aan, is dat te lijmen en houdt dat? Moet ik er nog rekening mee houden dat het een beetje taps toeloopt naar boven, zie foto

Overigens is de kruipruimte zeer vochtig, door de aanwezige klei wordt water omhoog gedrulkt en kan moeilijk ontsnappen terug naar beneden door de klei. Vaak staat er 20/30 cm water in afhankelijk van grondwater en hoeveelheid regen.

Ben benieuwd naar jullie suggesties.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TfPW4FXfjK_uzcmPVuUm6c3f2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxqw40SgjrRyOUjpKc8eOROX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:54

PnD

like in Pinda ^_^

PnD schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 08:36:
Was van plan zelf aan de slag te gaan, maar vanwege een schouderblessure toch maar uitbesteden. Was op basis van meelezen hier tot de conclusie gekomen dat bodemfolie gezien de geheel droge ruimte niet van veel meerwaarde is. En tonzon zakken ivm een klein toegangsgat met leidingen die ook nog in de weg zitten. De beste oplossing is.

Ze adviseren toch bodemfolie. Wat vinden jullie daar van? Nog even met een andere leverancier vergelijken en dan voor de winter geregeld 👍🏼
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nog even naar alternatieve beunhazen gekeken, maar uiteindelijk de opdracht aan Broa gegeven. Uitvoering in oktober als het goed is. Ben benieuwd deze winter.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickvdhart
oeps schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 18:14:
• Dus, PIF80mm gekozen. Niet voor Tonzon, mij te fragiel.
[/list]
Lang verhaal, maar helpt goed voor de beeldvorming. Fijn dat je kruipruimte zo droog is.

Kan die PIF80 ook tegen piepschuim aangezet worden, en verlijm je die dan? Het flexibele spreekt mij wel aan en ook de isolatie waarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

patrickvdhart schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:52:
[...]

Wij hebben een vergelijkbare kruipruimte uit 1990 met ook 5 cm piepschuim isolatie. Wij hebben vloerverwarming en ik denk dat 5 cm veel te weinig is qua isolatie.

Wij hebben iets meer ruimte, ongeveer 56 cm onder laagste punten (draagbalken) en 86 cm onder hoogste punten.
Ik wil graag verder isoleren, raden jullie piepschuim of iets anders aan om tegen het piepschuim te zetten? Hoe zet je platen tegen het piepschuim aan, is dat te lijmen en houdt dat? Moet ik er nog rekening mee houden dat het een beetje taps toeloopt naar boven, zie foto

Overigens is de kruipruimte zeer vochtig, door de aanwezige klei wordt water omhoog gedrulkt en kan moeilijk ontsnappen terug naar beneden door de klei. Vaak staat er 20/30 cm water in afhankelijk van grondwater en hoeveelheid regen.

[Afbeelding]
In jouw schoenen staand, en met de ervaring die ik nu heb zou ik:

- proberen -tijdelijk- het wat droog te krijgen door b.v. een dompel waterpomp aan de gang te zetten op het laagste punt (ik heb zo eentje die slobbert aan de onderkant weg)

- als het enigzins droog is rommel weghalen zodat het netjes vlak is.

- dan bodem met laag bubbeltjesplastic beleggen (met stevige cellen).

- dan laag PE folie er op en tegen de wand vastmaken zoals elders in dit forum al vaak is uitgelegd.

Dan kun je redelijk op de vloer werken en hou je bovendien het grondwater onder de folie en bubbeltjesplastic.

...dan het plafond van de kruipruimte...

Het liefst zou ik het plafond helemaal dichtmaken met PIR platen, en dan die dikte waarbij je nog wat kunt werken en kruipen (10 cm?). En dan tussen de balken passende laag glaswol om luchtstromen daar te voorkomen.

De PIR platen kun je met montagelijm tegen het piepschuim plakken, of als luxere alternatief lange schroef pennen gebruiken zodat het evt loskan.

Ik kan me voorstellen dat PIF een wat makkelijker alternatief is. Maar hoe de isolatiewaarde zich verhoudt tot PIR durf ik niet te zeggen.

Zo heb ik het gedaan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0SGbPbawtMcbF_EXq3u1ExNSlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MwRYt8Pfh6pikK3F3WGLIAB.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ik had riante ruimte en hoogte (1,2 mtr)

Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:22
patrickvdhart schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:52:
[...]

[Afbeelding]
Ik zou beginnen er een paar kuub zand of schelpen met daarop zand in te spitten.
Zo een bodem creeren waar geen water op staat, hierop folie leggen.

Zelf heb ik dit ook gedaan, met het enige verschil dat de vloer eruit was, en daardoor alles makkelijk bereikbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
FRANQ schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:30:
[...]

Ik zou beginnen er een paar kuub zand of schelpen met daarop zand in te spitten.
Zo een bodem creeren waar geen water op staat, hierop folie leggen.

Zelf heb ik dit ook gedaan, met het enige verschil dat de vloer eruit was, en daardoor alles makkelijk bereikbaar was.
Ben niet overtuigd dat schelpen of folie helpt. Is af en toe een behoorlijke hoeveelheid water. Ik overweeg een gat tot wit zand te graven (>2 meter diep) en daar wit zand of kiezels in te doen zodat water weg kan. Maar het gat graven zal een crime worden via kruipluik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
patrickvdhart schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:55:
[...]

Ben niet overtuigd dat schelpen of folie helpt. Is af en toe een behoorlijke hoeveelheid water. Ik overweeg een gat tot wit zand te graven (>2 meter diep) en daar wit zand of kiezels in te doen zodat water weg kan. Maar het gat graven zal een crime worden via kruipluik
Zo diep graven heeft doorgaans weinig meerwaarde. Ook is het van belang een idee te hebben hoe diep het grondwater zit. Als je ongeluk hebt graaf je door een waterafstotende laag en kan er zelfs onder druk meer grondwater binnen komen (worst case scenario). Heb je wat meer info over het gebied waar je woont? B.v. dorp / stad, dan kunnen we je iets gerichter helpen.

Als er geen decimeters water staat is een folie op de bodem doorgaans een prima oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
patrickvdhart schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:04:
[...]

Lang verhaal, maar helpt goed voor de beeldvorming. Fijn dat je kruipruimte zo droog is.

Kan die PIF80 ook tegen piepschuim aangezet worden, en verlijm je die dan? Het flexibele spreekt mij wel aan en ook de isolatie waarde.
Mijn kruipruimte was qua hoogte vergelijkbaar met jouw situatie. Uiteindelijk toch PIR gedaan ipv PIF, voornamelijk vanwege de idealistische omstandigheden waarin PIR zijn optimale isolatiewaarde haalt. PIR is aanbrengen en aftapen (en naden met muur purren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

patrickvdhart schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:55: Ik overweeg een gat tot wit zand te graven (>2 meter diep) en daar wit zand of kiezels in te doen zodat water weg kan. Maar het gat graven zal een crime worden via kruipluik
Dat laatste is mss het kleinste probleem.... heb je er een idee van hoeveel zijwaartse druk je wel kan krijgen door > 2m diep af te graven onder je huis?
Heb je buren? Dat jij een mogelijk probleem zou krijgen... maar zij?
Ik vermoed dat het vergunning plichtig is want je graaft een kelder en daar moet een bouwkundige een oordeel over vellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:22
[...]

Dat schelpen (echte, uit de Noordzee) en of zand is alleen maar om te zorgen dat er geen plassen water meer staan.

Dan kan je daar overheen folie leggen zodat de lucht in kruipruimte droger wordt/blijft.

En daarna kun je gaan isoleren als je dat wilt.

[ Voor 7% gewijzigd door FRANQ op 04-09-2023 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

[...]

Ik denk dat het verstandig is (zoal ook @johanPo stelt) om je te verdiepen in grondwater situatie in je gebied. Als er sprake is van hoog grondwater dan is er wellicht niet zoveel aan te doen. Daar is geen simpele en snelle oplossing voor.

Folie & bubbeltjes plastic op schelpen leggen is niet handig, dat gaat snijden in je folie/plastic. Dan is zand handiger.

[ Voor 8% gewijzigd door dof op 04-09-2023 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
patrickvdhart schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:04:
[...]

De ‘normale’ manier is met wokkelschroeven die door de PIF heen prikt/draait en dan in de piepschuim vastdraait.
Ik heb dus voor touw spannen. Het oogt veel minder strak, meer lucht boven de PIF maar dus ook flexibeler en misschien sneller aan te brengen (gokje, kan niet vergelijken maar de lijnen die klaar liggen en dan aanspannen was zo gedaan).
Volgend jaar checken of alle touw nog netjes op spanning zit moet natuurlijk nog blijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
Waarom niet een permanente pomp installeren?
Die automatisch schakelt als er water komt. In VS bijna elke huis met kelder heeft er een, zelfs verplicht. Waarom niet hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Ik zit met mijn huis in dubio wat wijsheid is om te doen.

Na een langdurige verbouwing ben ik nu aangekomen aan het afronden van de geïsoleerde schil en natuurlijk het liefst voor het aankomende stookseizoen.

Het isoleren van de kruipruimte ga ik zelf doen, zowel vanwege de complexiteit als het gemak waarmee het kan. Het is makkelijk door de vrij ruimte werkhoogte van ruim een meter en ik materiaal vanuit mijn achtertuin zo onder de fundering door naar de kruipruimte kan krijgen. Het huis staat namelijk op heipalen en de grond is al dusdanig verzakt (veengrond) dat ik nu al met gemak naar de kruipruimte van de buren kan kruipen. Vanuit de achtertuin is het nog 20 cm graven om tot onderzijde fundering te komen.

Het is echter complex door de hoge grondwaterstand. Zelfs in hoogzomer staan er diverse plassen in de kruipruimte, doordat we naast een meer staan. Fijn voor mijn houten heipalen onder de betonnen opleggers, minder fijn om in te werken en de vochthuishouding in de kruipruimte. Daarbij ligt er enorm veel puin in de kruipruimte, wat het snel plaatsen van bodemfolie moeilijk maakt.

De oplossing is duidelijk:
- Kruipruimte ontdoen van het ergste puin
- Eventueel aanleg van drainage kanalen naar een diepste punt met een automatisch pompsysteem om het hoogste water binnen een acceptabel niveau te houden
- Zand inspuiten om een zacht bed te verkrijgen en tegendruk tegen het water te krijgen.
- Bubbel en bodemfolie plaatsen
- Isoleren (PIR platen tegen beton broodjes vloer)

Nu heb ik alleen geen tijd om de eerste stappen te doen en zou ik liever beginnen met het isoleren en de vochthuishouding volgend jaar aan te pakken. De vraag is natuurlijk wat wijsheid is. Is het een groot probleem om de isolatie alvast aan te brengen in een 'natte' situatie en de vochthuishouding later op orde te brengen? Hoeveel vocht sluit ik in in mijn huidige bebouwing op deze wijze en wat zijn de gevolgen daarvan? Of is het verstandiger om deze klus uit te stellen tot volgend jaar en de hogere stookkosten tot die tijd voor lief te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
andru123 schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:14:
Waarom niet een permanente pomp installeren?
Die automatisch schakelt als er water komt. In VS bijna elke huis met kelder heeft er een, zelfs verplicht. Waarom niet hier?
Wij hebben een iets andere situatie dan de VS. Grootste deel van de VS is wateroverlast in de kelder neerslag gerelateerd. Dan is het behapbaar. In nederland liggen we een stuk lager en is er een praktisch onbegrensde aanvoer van grondwater, waardoor dergelijke oplossingen niet wenselijk zijn; lees: je staat altijd te pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
frennek schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:39:
Ik zit met mijn huis in dubio wat wijsheid is om te doen.

Na een langdurige verbouwing ben ik nu aangekomen aan het afronden van de geïsoleerde schil en natuurlijk het liefst voor het aankomende stookseizoen.

Het isoleren van de kruipruimte ga ik zelf doen, zowel vanwege de complexiteit als het gemak waarmee het kan. Het is makkelijk door de vrij ruimte werkhoogte van ruim een meter en ik materiaal vanuit mijn achtertuin zo onder de fundering door naar de kruipruimte kan krijgen. Het huis staat namelijk op heipalen en de grond is al dusdanig verzakt (veengrond) dat ik nu al met gemak naar de kruipruimte van de buren kan kruipen. Vanuit de achtertuin is het nog 20 cm graven om tot onderzijde fundering te komen.

Het is echter complex door de hoge grondwaterstand. Zelfs in hoogzomer staan er diverse plassen in de kruipruimte, doordat we naast een meer staan. Fijn voor mijn houten heipalen onder de betonnen opleggers, minder fijn om in te werken en de vochthuishouding in de kruipruimte. Daarbij ligt er enorm veel puin in de kruipruimte, wat het snel plaatsen van bodemfolie moeilijk maakt.

De oplossing is duidelijk:
- Kruipruimte ontdoen van het ergste puin
- Eventueel aanleg van drainage kanalen naar een diepste punt met een automatisch pompsysteem om het hoogste water binnen een acceptabel niveau te houden
- Zand inspuiten om een zacht bed te verkrijgen en tegendruk tegen het water te krijgen.
- Bubbel en bodemfolie plaatsen
- Isoleren (PIR platen tegen beton broodjes vloer)

Nu heb ik alleen geen tijd om de eerste stappen te doen en zou ik liever beginnen met het isoleren en de vochthuishouding volgend jaar aan te pakken. De vraag is natuurlijk wat wijsheid is. Is het een groot probleem om de isolatie alvast aan te brengen in een 'natte' situatie en de vochthuishouding later op orde te brengen? Hoeveel vocht sluit ik in in mijn huidige bebouwing op deze wijze en wat zijn de gevolgen daarvan? Of is het verstandiger om deze klus uit te stellen tot volgend jaar en de hogere stookkosten tot die tijd voor lief te nemen?
Goede beschrijving van de situatie. Als ik het woord pompen en houten palen hoor gaan bij mij alarmbellen rinkelen, maar ik ga zonder je situatie precies in beeld te hebben toch proberen mee te denken.
-zand geeft geen tegendruk aan het water, het is namelijk doorlatend en water kan tussen de porien doorkomen. Dit heeft dus alleen zin als je zand kan aanbrengen tot boven het niveau van de grondwaterstand. Al de grondwaterstand in de winter heel hoog staat hou je dan geen kruipruimte meer over en zou het wellicht zinnig zijn deze stap over te slaan en echt te gaan voor een goede aanleg van het bodemfolie. dus stevig folie die je goed hoog bevestigd en goed kan meedrijven.
-Drainage iig niet te diep aanleggen zodat je houten palen goed in het nat blijven staan. Wanneer je palen gedeeltelijk droog komen te staan begint aantastingsproces en dit is een zelfversterkend proces. Het vervangen van je fundering is een kostbaar grapje wat al snel richting de 70 a 80k kan gaan. Ik ben niet perse fan van deze route, maar als je deze wilt bewandelen zorg dat je pomp is uitgerust met een terugslagklep, zodat bij hevige neerslag geen afvalwater terug je drainage in hevelt.

De grondwaterstand blijft nog wel een 1.5 maand aardig laag (afhankelijk van de plek + neerslag). Geeft dat niet voldoende tijd om goed puin te verwijderen, (+ evt paar zakken zand om folie van klein puin te beschermen), bodemfolie te leggen en dan in comfort PIR platen tegen je vloer te bevestigen?

[ Voor 3% gewijzigd door johanPo op 05-09-2023 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
johanPo schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:39:
[...]

Goede beschrijving van de situatie. Als ik het woord pompen en houten palen hoor gaan bij mij alarmbellen rinkelen, maar ik ga zonder je situatie precies in beeld te hebben toch proberen mee te denken.
-zand geeft geen tegendruk aan het water, het is namelijk doorlatend en water kan tussen de porien doorkomen. Dit heeft dus alleen zin als je zand kan aanbrengen tot boven het niveau van de grondwaterstand. Al de grondwaterstand in de winter heel hoog staat hou je dan geen kruipruimte meer over en zou het wellicht zinnig zijn deze stap over te slaan en echt te gaan voor een goede aanleg van het bodemfolie. dus stevig folie die je goed hoog bevestigd en goed kan meedrijven.
-Drainage iig niet te diep aanleggen zodat je houten palen goed in het nat blijven staan. Wanneer je palen gedeeltelijk droog komen te staan begint aantastingsproces en dit is een zelfversterkend proces. Het vervangen van je fundering is een kostbaar grapje wat al snel richting de 70 a 80k kan gaan. Ik ben niet perse fan van deze route, maar als je deze wilt bewandelen zorg dat je pomp is uitgerust met een terugslagklep, zodat bij hevige neerslag geen afvalwater terug je drainage in hevelt.

De grondwaterstand blijft nog wel een 1.5 maand aardig laag (afhankelijk van de plek + neerslag). Geeft dat niet voldoende tijd om goed puin te verwijderen, (+ evt paar zakken zand om folie van klein puin te beschermen), bodemfolie te leggen en dan in comfort PIR platen tegen je vloer te bevestigen?
Zeker goed om je zorgen over de waterstand met betrekking tot de houten heipalen te benoemen. Ik was zeker niet van plan om lager te gaan dan het grondwaterstand van het zomerniveau, slechts om de excessen in de winter binnen de perken te houden. En daarbij staan de betonnen opzetters nog minimaal een meter in het grondwater voordat de houten palen beginnen.

Actief pompen heeft ook niet direct mijn voorkeur. Een andere oplossing is om een afvoerbuis door mijn tuin aan te leggen naar een slootje aan de achterzijde van mijn perceel welke een iets lagere waterstand heeft dan het niveau in mijn kruipruimte. Ik kan dan de inlaat van de afvoerbuis net boven het zomerniveau aanleggen, zodat het waterniveau op een vast punt blijft.

Nogmaals goed om te benadrukken dat zand geen tegendruk geeft, dit was een verkeerde gedachte van mij. Evengoed is een dun zandbed fijn om te hebben om de kleine restanten puin te bedekken om de bodemfolies beter te beschermen.

Het isoleren van de kruipruimte gaat mij echt veel minder tijd kosten dan het verwijderen van het puin, eventueel aanleggen van drainage. Het isoleren kan ik misschien in een goed weekend doen, maar het puin ruimen en correct plaatsen van de folies is door de verschillende compartimenten tussen funderingsbalken zeker 4 weekenden werk en die tijd heb ik niet voor deze winter. Ik heb namelijk ook nog geen actieve data wat het peil echt doet, alleen wat sporen aan lopende kabels en andere delen tot waar het water in het verleden eventueel gekomen is.

Het grootste probleem is dat mijn woning is onderverdeeld in 5 verschillende 'compartimenten' in de kruipruimte, waarbij ik steeds onder een funderingsbalk moet kruipen om tot het volgende deel te komen. Een badkuip maken van bodemzeil in 1 compartiment is natuurlijk prima te doen, maar het is dus ook nodig om doorgangen met bodemzeil onder de funderingsbalken te maken, waarbij het badkuip idee in stand blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:00
Wij hebben een woning gekocht uit 1976, de sleutel krijgen we eind october maar we hebben al een sleutel en in de kruipruimte kan/mag ik al gewoon aan de slag. We willen de woning volledig aanpakken qua isolatie, de vloer wil ik met PIR zelf gaan doen.

Eerste inspectie werd ik best wel blij van de kruipruimte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfxHEniDa5JtnHfcnirkML-v_Vc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b88WLw2cN0xLgChtX68cFEsF.jpg?f=fotoalbum_large
  • Redelijk droog (nu)
  • Mooie werkhoogte (zeker vergeleken met mijn huidige woning)
  • Niet al te gek qua puin/rommel
  • Kruipluik voldoende groot om PIR doorheen te krijgen
  • Doorgangen naar alle delen voorzien
Bij nadere inspectie heb ik de doorgang opgemeten, deze blijkt 50cm te zijn. Nu vraag ik me af hoe de opbouw van deze vloer is, dragen de balken bij de blauwe lijntjes op het muurtje of liggen deze op de balk met het rode lijntje?

Bij deze doorgang zit hij precies tussen de balken in, ik heb het idee dat dit niet bij alle doorgangen het geval was maar dit weet ik niet meer helemaal zeker. De vraag is dus; kan ik hier straffeloos een extra steen wegslaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6vISKta5_PvvQRwFb8eAKgf2mU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84orpzP1PjTJsNIiGiT3oHkn.jpg?f=fotoalbum_large

Tot slot vond ik in de kruipruimte onder de garage helaas een grote bak puin. Hier wil ik mijn technische ruimte gaan maken. In verband met bereikbaarheid wil ik denk ik toch maar mijn tanden op elkaar doen en dit weg gaan ruimen ;(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrDbCIRv4IXHt0s0nNSB3t4o8BI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aViqF369TkxItLiWdFz06KVb.jpg?f=fotoalbum_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
dof schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:02:
[...]

Nee, want je wilt er overheen kunnen kruipen, en een minder vochtig klimaat in je kruipruimte realiseren.

Volgorde is dus:

- Je bodem in de kruipruimte: zand, modder anderszins. Meestal bezaaid met achtergelaten rotzooi van de bouw. Soms komt grondwater daar wat omhoog, soms last van regenwater, soms nergens last van. Eerste stap is opruimen en schoonmaken zodat je het kunt beleggen..

- daarbovenop leg je stevige bubbeltjesplastic (5mm bubbeltjes zeg maar). Van dat bubbeltjesplastic waar je de cellen niet snel stuk krijgt. Enerzijds is dat prettige ondergrond als je er bezig bent, je hebt een stuk extra isolatie en anderzijds blijft het op water drijven.

- daarbovenop leg je dikke PE folie (0,2-0,3 mm is verkrijgbaar van diverse leveranciers, ook Tonzon). Uit een stuk (mijne was iets van 4 mtr breed en 25 mtr lang) en bevestig je tegen de wanden omhoog. Je kunt daar dan mooi schoon op werken en komt er een keer grondwater omhoog komt die laag ook mee omhoog door bubbeltjesplastic.

Daarna kun je aan de slag met het plafond van de kruipruimte, dus met het isoleren van de begane grond vloer van je huis. Daar zijn dus ook weer diverse keuzes te maken, zie topic discussies.

Is/komt er een gaatje in die dikke folie is het niet meteen een zwembad, want het blijft netjes drijven door bubbeltjesplastic. Maar wel een reden om dat gaatje even af te plakken (althans wil ik).
Ik heb dezelfde twijfels. Bij mij staat het water rustig 30 cm hoog, en die krijg ik wel weg met een dompelpomp maar het komt altijd weer terug. Ben als de dood dat door hoge waterstand het water toch boven het plastic komt (ondanks bubbeltjes) en dat het daan een grote zooi wordt. Maar misschien zie ik dat verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
assje schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:30:
Wij hebben een woning gekocht uit 1976, de sleutel krijgen we eind october maar we hebben al een sleutel en in de kruipruimte kan/mag ik al gewoon aan de slag. We willen de woning volledig aanpakken qua isolatie, de vloer wil ik met PIR zelf gaan doen.

[Afbeelding]
  • Redelijk droog (nu)
Bij nadere inspectie heb ik de doorgang opgemeten, deze blijkt 50cm te zijn. Nu vraag ik me af hoe de opbouw van deze vloer is, dragen de balken bij de blauwe lijntjes op het muurtje of liggen deze op de balk met het rode lijntje?

Bij deze doorgang zit hij precies tussen de balken in, ik heb het idee dat dit niet bij alle doorgangen het geval was maar dit weet ik niet meer helemaal zeker. De vraag is dus; kan ik hier straffeloos een extra steen wegslaan?
[Afbeelding]

Tot slot vond ik in de kruipruimte onder de garage helaas een grote bak puin. Hier wil ik mijn technische ruimte gaan maken. In verband met bereikbaarheid wil ik denk ik toch maar mijn tanden op elkaar doen en dit weg gaan ruimen ;(
[Afbeelding]
Prima kruipruimte om in te werken en te isoleren! Die doorgang kan zeker niet verruimd worden. De blauwe delen die je hebt ingetekend zin de draagbalken van je broodjes en moeten absoluut oplegging houden, anders komt je vloer naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Ik heb onlangs een ander huis gekocht waar de kruipruimte geinstalleerd is met PIF folie. Nu moeten er binnenkort wat electrakabels getrokken worden voor een omvormer en om dit zo goed mogelijk weg te werken is het idee om de kabels via de kruipruimte te leggen.
Wanneer ik nu het luik van de kruipruimte open kijk ik direct op de PIF folie die aan de onderkant van de vloer is aangebracht.

Wat is nu de beste manier om de kruipruimte tijdelijk toegankelijk te maken en de folie daarna weer netjes sluitend dicht te maken? Bovenop de folie ligt een rol PIF Luchtdichte tape die ik hiervoor kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

sh4dow schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:04:
Wat is nu de beste manier om de kruipruimte tijdelijk toegankelijk te maken en de folie daarna weer netjes sluitend dicht te maken? Bovenop de folie ligt een rol PIF Luchtdichte tape die ik hiervoor kan gebruiken.
De vorige eigenaar die al vooruit gedacht heeft om die tape al klaar te leggen, zal ook wel voor een te openen gat in de PIF op de plaats v/h luik gezorgd hebben want zonder dat lijkt met het erg lastig om de PIF daar zonder een afdichting zichtbaar te plaatsen.
Maak anders een foto dan kijken we mee, maar imho zou je de plaats waar nu de tape zou moeten vinden toch zelf moeten kunnen vinden.... (y)
Anders.... snij er een mooi gat in en als je klaar bent..... de tape heb je al... dicht tapen.... :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
frennek schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:53:
Prima kruipruimte om in te werken en te isoleren! Die doorgang kan zeker niet verruimd worden. De blauwe delen die je hebt ingetekend zin de draagbalken van je broodjes en moeten absoluut oplegging houden, anders komt je vloer naar beneden.
Daar was ik wel bang voor, de andere doorgang die niet tussen de balken zat is nu ook duidelijk; daar zit een staalprofiel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VH69_uuMkZ982IOAcrd5iAwXqwk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qmf9Xfqropsw0j0TBcJrlUvE.jpg?f=user_large

Dat is wel echt een uitdaging dan. Ik moet naar 4 ruimtes door de doorgang en dat zijn nogal wat meters. Als dat allemaal met halve plaatjes zou moeten....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVPdc1XDZXr4iEAdT63q_2XqecQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hnDI79ntSMCMVBWYzIY1CxuZ.jpg?f=user_large

Zou het misschien haalbaar zijn om aan beide kanten steen in te slijpen en dan halve steen weghalen? Ik heb maar 5cm per kant nodig om er door te kunnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRsgP4AXBtqAtjKg8yHd1rJAPsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sY7UxHPfPNpu9qaKI4poS9Y.jpg?f=fotoalbum_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:40
assje schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:37:
Zou het misschien haalbaar zijn om aan beide kanten steen in te slijpen en dan halve steen weghalen? Ik heb maar 5cm per kant nodig om er door te kunnen.
Kan het er niet diagonaal door heen?

Verder zou ik altijd van de fundering afblijven .. iemand heeft daar op zitten rekenen en het is niet voor niets zo gemaakt denk ik zelf.

[ Voor 0% gewijzigd door duvekot op 06-09-2023 10:43 . Reden: Zonsb ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-09 16:25
[Afbeelding]
Hoe breed is het tussen je balken? Als dat al minder breed is zou je de platen al kunnen laten snijden op breedte, scheelt je een paar cm dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
[...]

Daar was ik wel bang voor, de andere doorgang die niet tussen de balken zat is nu ook duidelijk; daar zit een staalprofiel:
[Afbeelding]

Dat is wel echt een uitdaging dan. Ik moet naar 4 ruimtes door de doorgang en dat zijn nogal wat meters. Als dat allemaal met halve plaatjes zou moeten....
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Staat je fundering direct op zand of op palen? In het laatste geval kan je voor je platen misschien een doorvoer onder de fundering door graven? Geen idee hoe makkelijk en hoe diep je dan nog moet, maar bij fundering op palen is dit prima mogelijk.

Ik zou echt niet zomaar zitten aan die doorgang. Het is soms lastig te voorspellen hoe het zich gaat zetten zodra je wat weghaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:06
duvekot schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:42:
[...]

Kan het er niet diagonaal door heen?

Verder zou ik altijd van de fundering afblijven .. iemand heeft daar op zitten rekenen en het is niet voor niets zo gemaakt denk ik zelf.
Uitgaande van 50x50 cm zou 10 cm dikke standaard PIR (60x120) er net doorheen moeten gaan (50*1.4 14213), anders met dunnere platen er doorheen, maar dan 2x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Kindapaas schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:55:
Hoe breed is het tussen je balken? Als dat al minder breed is zou je de platen al kunnen laten snijden op breedte, scheelt je een paar cm dan.
Tussen de balken is 50cm maar de bedoeling is om over de balken heen te werken (tussen de balken is maar 3-5 cm diep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
frennek schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:07:
Staat je fundering direct op zand of op palen? In het laatste geval kan je voor je platen misschien een doorvoer onder de fundering door graven? Geen idee hoe makkelijk en hoe diep je dan nog moet, maar bij fundering op palen is dit prima mogelijk.
Is uiteraard mogelijk maar lijkt me ondoenlijk, dat is een hoop grond te verplaatsen om overal te komen. Doel is ook juist om de vloer netjes glad te trekken en eerst bodemfolie aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
il-Principe schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:14:
Uitgaande van 50x50 cm zou 10 cm dikke standaard PIR (60x120) er net doorheen moeten gaan (50*1.4 14213), anders met dunnere platen er doorheen, maar dan 2x.
En @duvekot

Ik zou graag 12cm PIR isoleren, ik denk dat de hoogte iets minder dan 50cm is. Zou dus inderdaad vereisen dat ik met een dubbele laag dunner materiaal werk of alles smaller snijden.

In beide gevallen een hoop extra werk :/

Maar niet zomaar aan die doorgang zitten is in ieder geval duidelijk. Ik ga vanavond alle doorgangen eens exact opmeten hoogte en breedte en dan de opties eens overdenken.

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 06-09-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4dow
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
route99 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:19:
De vorige eigenaar die al vooruit gedacht heeft om die tape al klaar te leggen, zal ook wel voor een te openen gat in de PIF op de plaats v/h luik gezorgd hebben want zonder dat lijkt met het erg lastig om de PIF daar zonder een afdichting zichtbaar te plaatsen.
Dat lijkt me ook inderdaad, maar ik kon zo snel geen opening vinden. Binnenkort nog eens rustig kijken. Het ging me meer om het weer netjes dichtmaken van de isolatie, toch wel belangrijk dat het weer goed aansluit. Gewoon weer goed dichttapen voldoet dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
frennek schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:35:
[...]

Zeker goed om je zorgen over de waterstand met betrekking tot de houten heipalen te benoemen. Ik was zeker niet van plan om lager te gaan dan het grondwaterstand van het zomerniveau, slechts om de excessen in de winter binnen de perken te houden. En daarbij staan de betonnen opzetters nog minimaal een meter in het grondwater voordat de houten palen beginnen.

Actief pompen heeft ook niet direct mijn voorkeur. Een andere oplossing is om een afvoerbuis door mijn tuin aan te leggen naar een slootje aan de achterzijde van mijn perceel welke een iets lagere waterstand heeft dan het niveau in mijn kruipruimte. Ik kan dan de inlaat van de afvoerbuis net boven het zomerniveau aanleggen, zodat het waterniveau op een vast punt blijft.

Nogmaals goed om te benadrukken dat zand geen tegendruk geeft, dit was een verkeerde gedachte van mij. Evengoed is een dun zandbed fijn om te hebben om de kleine restanten puin te bedekken om de bodemfolies beter te beschermen.

Het isoleren van de kruipruimte gaat mij echt veel minder tijd kosten dan het verwijderen van het puin, eventueel aanleggen van drainage. Het isoleren kan ik misschien in een goed weekend doen, maar het puin ruimen en correct plaatsen van de folies is door de verschillende compartimenten tussen funderingsbalken zeker 4 weekenden werk en die tijd heb ik niet voor deze winter. Ik heb namelijk ook nog geen actieve data wat het peil echt doet, alleen wat sporen aan lopende kabels en andere delen tot waar het water in het verleden eventueel gekomen is.

Het grootste probleem is dat mijn woning is onderverdeeld in 5 verschillende 'compartimenten' in de kruipruimte, waarbij ik steeds onder een funderingsbalk moet kruipen om tot het volgende deel te komen. Een badkuip maken van bodemzeil in 1 compartiment is natuurlijk prima te doen, maar het is dus ook nodig om doorgangen met bodemzeil onder de funderingsbalken te maken, waarbij het badkuip idee in stand blijft.
Als je de drainage op de sloot kan laten uitmonden heb je een relatief onderhoudsvrije situatie, die de voorkeur heeft. Nadeel van een pomp is naast een onderhoudsgevoelig object + elektrakosten (kan aardig oplopen) ook dat je het gemeentelijk riool en de zuivering extra belast.

Zorg indien mogelijk dat het laatste stukje drainage bij de sloot onder het niveau van de sloot uitkomt, anders gaat het zuurstof in de lucht reageren met eventuele ijzer in het drainagewater wat de porien van je drainage verstopt.

Klopt dat een goede badkuip maken voor jouw situatie een uitdaging is. Je maakt dan per compartiment een badkuip die je bij een onderdoorgang verbindt met goede kwaliteit dubbelzijdig tape.

Zolang PIR platen niet zelf in het water hangen (volgens specs nemen ze geen water op tijdens 24 uur test, maar bij langere blootstelling zeker wel!), kunnen ze best tegen een iets vochtige ruimte. Zorg dan wel dat je PIR met aluminium cachering neemt en de naden goed aftaped, dan zit je zeker goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
patrickvdhart schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:48:
[...]

Ik heb dezelfde twijfels. Bij mij staat het water rustig 30 cm hoog, en die krijg ik wel weg met een dompelpomp maar het komt altijd weer terug. Ben als de dood dat door hoge waterstand het water toch boven het plastic komt (ondanks bubbeltjes) en dat het daan een grote zooi wordt. Maar misschien zie ik dat verkeerd.
Snap ik. Praktijkervaringen van andere tweakers in dit forum zijn doorgaans prima. Hoogstens enkele natten plekken (wellicht ook condens) die bij een goede ventilatie vanzelf weer verdwijnen.

Dat is natuurlijk ook de essentie van het bodemfolie. De aanvoer van grondwater is zo groot dat je dat nooit via ventilatie kan wegwerken. Door een folie aan te brengen blok je de aanvoer waardoor de verdampende ventilatiecapaciteit voldoende is om eventueel ander vocht af te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

patrickvdhart schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:48:
[...]

Ik denk dat dat wel meevalt want het folie met dat bubbeltjesplastic gaat in ieder geval drijven. Dus als je het hoog genoeg tegen de muur bevestigd moet dat goed gaan. Het is alleen niet begaanbaar; bij mij was er op zeker moment en op sommige plekken ('t is niet 100% vlak) zo'n 10 tot 15 cm water en als je dan gaat kruipen is het net een waterbed. Bij nog hoger is dat nog onbegaanbaarder. Maar als je er niet bij hoeft is er weinig aan de hand en blijft het er mooi onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

[Afbeelding]
  • Redelijk droog (nu)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt me een goede kruipruimte, bovendien lijkt de onderkant van de vloer redelijk vlak. De kruipdoorgang niet vergroten want dat is de steun op de fundering. Te gevaarlijk om daar mee te gaan morrelen.

Diagonaal kunnen de platen er wel doorheen? Anders (boven de grond) in lengte doormidden snijden. Is wel meer werk maar kun je wellicht (boven de grond) dan machinaal doen.

Ik heb voor andere klus (zolder isoleren met houtvezel platen) een isolatie snijblad gekocht voor m'n reciprozaag, en dat werkt eigenlijk heel goed. Waarschijnlijk ook goed te gebruiken voor PIR platen. Alleen niet iets wat je wilt gebruiken - IN - de kruipruimte. (te gevaarlijk).

Hieronder in vergelijk met los isolatie snijmes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fv0jJ2FyhCBp4FD1SQz6-D9EYF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WuawuMzZDX7BwoYwLWQn8qFN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door dof op 06-09-2023 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Mijn ervaring met PIR zagen is dat dit het mooiste gaat met een liniaalzaag. Natuurlijk kom je niet 100 diep, maar de strakke snede is al een mooie geleider voor een handzaag. Je kan de plaat natuurlijk ook omdraaien en ook de andere kant inzagen (wel precies uitmeten).

@assje, een alternatief kan zijn om de platen net iets te verkleinen zodat het wel past. Wat als je ze bijvoorbeeld 1200x550 maakt? Je hebt natuurlijk wel een klein beetje snijverlies bij elke plaat, maar het monteren gaat wel een heel stuk sneller en makkelijker dan 1200x300 platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb hier alles met een botte handzaag en een vurenhout lat gezaagd. Lat erop leggen en handzaag er langs. Wel zaag met niet al te grove vertanding nemen. Had hier eentje van Stanley van 5 euro bij de Bauhaus.

• assje
frennek schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:53:
Prima kruipruimte om in te werken en te isoleren!
dof schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:16:
Lijkt me een goede kruipruimte,
Ik vind dat jullie wel erg makkelijk over die ton puin heenstappen :+

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
frennek schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:36:
Mijn ervaring met PIR zagen is dat dit het mooiste gaat met een liniaalzaag. Natuurlijk kom je niet 100 diep, maar de strakke snede is al een mooie geleider voor een handzaag. Je kan de plaat natuurlijk ook omdraaien en ook de andere kant inzagen (wel precies uitmeten).

@assje, een alternatief kan zijn om de platen net iets te verkleinen zodat het wel past. Wat als je ze bijvoorbeeld 1200x550 maakt? Je hebt natuurlijk wel een klein beetje snijverlies bij elke plaat, maar het monteren gaat wel een heel stuk sneller en makkelijker dan 1200x300 platen.
T344D decoupeerzaagjes van bosch. 15cm lang. Gaan er helemaal recht doorheen.
assje schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:22:
[...]

[...]

Waarschijnlijk ervaring met slechtere situaties. :P

[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 07-09-2023 16:26 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
LED-Maniak schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:26:

Waarschijnlijk ervaring met slechtere situaties. :P
Dat zou best kunnen inderdaad, de basis is wel oke maar dat stuk is pittig. Steentjes één voor één door dit gat van 50x43cm met wat obstakels:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgJZb6wiWeOlU--bXofNxhiUgRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5Iof6yZn6h4t2khhNCfT47z.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf daar in 3 etappes een meter of 10 over een rioleringsbuis halverwege naar het kruipluik gegooid. Vanuit het kruipluik buiten gelegd en daar in de kar. Heel traag en inefficient maar stevig door gebeuld en gister avond toch al heel wat gedaan (ieder steentje in die kar heb ik zeker 5x beet gehad):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6tUSh58oDYIO3mxAOalNAK69pA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qjkQvPr0yFwePNk5JggJcDwz.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik bij het kleinere gruis kom ga ik wel echt met emmertjes moeten gaan werken anders is het geen doen. Nu nog even wat vrienden die willen helpen (en door het kruipluik passen :X )

• frennek
[...]

[...]

In mijn geval ligt er waarschijnlijk 5x zoveel puin. Maar toegegeven, in mijn geval hoef ik het niet 5x vast te pakken, maar hoogstens 1 a 2x.

• dof

dof

[...]

[...]

Wat je al zei "In verband met bereikbaarheid wil ik denk ik toch maar mijn tanden op elkaar doen en dit weg gaan ruimen ;(" leek me wel een juiste attiitude :)

Bedenkt dat het los spul is en dus gelukkig weg te ruimen is. Misschien met een paar mensen/buren/vrienden een ketting maken en daarmee de brokken weg zien te krijgen? Of een slede van wat planken?

Het geeft voldoening wanneer je die rotzooi kwijt bent >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
frennek schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:48:
[...]

In mijn geval ligt er waarschijnlijk 5x zoveel puin. Maar toegegeven, in mijn geval hoef ik het niet 5x vast te pakken, maar hoogstens 1 a 2x.
Denkbaar alternatief zou zijn om het puin aan één kan van de kruipruimte te schuiven en er een talud (heuvel) van te maken tegen de zijkant van de kruipruimte. Voor je puin gaat schuiven dien je die hoek van je vloer natuurlijk wel geisooleerd te hebben. Indien een bodemfolie aangelegd wordt natuurlijk wel even wat zand over het puin aanbrengen zodat je folie niet lek gaat. Natuurlijk niet de meest sjieke oplossing, maar beter dan niet isoleren / vocht aanpakken omdat iemand zo tegen het opruimen van puin opziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
johanPo schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:02:
[...]

Denkbaar alternatief zou zijn om het puin aan één kan van de kruipruimte te schuiven en er een talud (heuvel) van te maken tegen de zijkant van de kruipruimte. Voor je puin gaat schuiven dien je die hoek van je vloer natuurlijk wel geisooleerd te hebben. Indien een bodemfolie aangelegd wordt natuurlijk wel even wat zand over het puin aanbrengen zodat je folie niet lek gaat. Natuurlijk niet de meest sjieke oplossing, maar beter dan niet isoleren / vocht aanpakken omdat iemand zo tegen het opruimen van puin opziet.
In mijn geval is het een oude werkvloer die tussen de fundering was gestort die naar beneden is gekomen. We zitten hier in veengebied wat behoorlijk kan inklinken. In sommige gebieden met een cm per jaar, wat aardig klopt met bouwjaar (jaren 70) en ik soms dus tot 50 cm ruimte onder de fundering meet. Gezien ik voldoende hoogte heb, denk ik dat ik het meeste puin bedek in een laag zand en daarop verder werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
assje schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:32:
Vanaf daar in 3 etappes een meter of 10 over een rioleringsbuis halverwege naar het kruipluik gegooid. Vanuit het kruipluik buiten gelegd en daar in de kar. Heel traag en inefficient maar stevig door gebeuld en gister avond toch al heel wat gedaan (ieder steentje in die kar heb ik zeker 5x beet gehad):
[Afbeelding]

Als ik bij het kleinere gruis kom ga ik wel echt met emmertjes moeten gaan werken anders is het geen doen. Nu nog even wat vrienden die willen helpen (en door het kruipluik passen :X )
Hulde!

Heb eenmaal een kruipruimte van puin ontdaan en was heel blij dat we met 4 personen een 'treintje' konden vormen om alles naar buiten te krijgen :X

* Rukapul wil komende week kijken of hij onder de vloer kan komen van het nieuwe huis. Daarvoor moet in elk geval een muurtje van de waterput geslecht worden en vanaf daar verder kijken ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekejoeke
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:25
Na het kruipluik verwijderd te hebben geconstateerd dat de kruipruimte behoorlijk nat is. Ook nu na een week mooi weer. Van plan om bodemfolie te plaatsen. Vraag waar ik nergens antwoord op kan vinden is als volgt: hoe moet ik omgaan met de aardpen? Deze steekt in de grond en is verbonden met de meterkast hier kom je dus niet onderdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:39
Toekejoeke schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 21:46:
Na het kruipluik verwijderd te hebben geconstateerd dat de kruipruimte behoorlijk nat is. Ook nu na een week mooi weer. Van plan om bodemfolie te plaatsen. Vraag waar ik nergens antwoord op kan vinden is als volgt: hoe moet ik omgaan met de aardpen? Deze steekt in de grond en is verbonden met de meterkast hier kom je dus niet onderdoor.
Ik lees toevallig een poosje mee en wil ook werkzaamheden uitvoeren: ik heb exáct hetzelfde.

Tip die ik kreeg: aardkabel losmaken van de pen (indien mogelijk), bodemzeil doorsteken met de aardpen en daarna de kabel weer vastmaken.
Het bodemzeil hoog optrekken en vasttapen.

Of dit juist is weet ik niet, maar meer tips heb ik niet kunnen vinden.

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekejoeke
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:25
Probleem hierbij is dat de aardpen, onder het kruipluik zit. Mocht je toegang willen tot de kruipruimte moet je dit elke keer wel weer losmaken wil je de folie niet beschadigen. Ga aankomend weekend de kruipruimte even inspecteren. Ligt nu een bruinige drap/modder met daaronder geel zand. Aan de buitenzijde (gevel) 4 ventilatieroosters gevonden. Waarvan 1 redelijk dicht bij het kruipluik. Kan deze echter in de kruipruimte niet vinden. Vraag me af of er uberhaupt ventilatie is.. het is wel behoorlijk nat en muf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Toekejoeke schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:14:
Probleem hierbij is dat de aardpen, onder het kruipluik zit. Mocht je toegang willen tot de kruipruimte moet je dit elke keer wel weer losmaken wil je de folie niet beschadigen. Ga aankomend weekend de kruipruimte even inspecteren. Ligt nu een bruinige drap/modder met daaronder geel zand. Aan de buitenzijde (gevel) 4 ventilatieroosters gevonden. Waarvan 1 redelijk dicht bij het kruipluik. Kan deze echter in de kruipruimte niet vinden. Vraag me af of er uberhaupt ventilatie is.. het is wel behoorlijk nat en muf.
Je kunt ook een nieuwe aardpen (laten) slaan op een andere plek (hoeft niet per se in kruipruimte), en huidige weghalen of afzagen (zit waarschijnlijk erg vast en aantal mtr diep). Iets voor een elektra monteur, maar hoeft geen kapitaal te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 12:16

Sponge

Serious Game Developer

Ik ben eigenlijk nieuwsgierig naar de luchtvochtigheid van de kruipruimte bij diegenen die het ondertussen ook van folie hebben voorzien. Sinds ik dat gedaan heb ging de luchtvochtigheid van "altijd 100%" naar iets wat varieert van 80-100%.

Nu is het de laatste dagen weer rond 98% en 100% (twee sensoren), terwijl de luchtvochtigheid buiten een stuk lager is (45%). Zien jullie ook zulke grote verschillen?

Ik vermoed dat de funderingsmuren misschien nog veel grondwater opzuigen en dat 'verdampen' via de kruipruimte (plastic zit niet overal hoog tegen de muur). Maar dat moet ik nog zien te controleren op een of andere manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik zit hier op 82% in huis al de hele week. Wat denk je wat er gebeurt als lucht van 28 graden de relatief koude kruipruimte in wordt geblazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
Sponge schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:48:
Zien jullie ook zulke grote verschillen?
De twee gescheiden kruipruimtes die ik vorige maand heb geïsoleerd (zie boven). Er hangen zigbee sensors in.
Ik had het lager verwacht omdat de ruimte goed droog is en ventilatie (wat mij betreft) OK. Het is wat het is, wijzigt blijkbaar met het weer. De schaal van de 2 grafieken is niet gelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3Yx0DlC4aEVPhuCSIUdZ607lNk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zt5Cjf4Z06zBAKrEn9kjwNfL.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJqZkSlD2F6kEhgKRXUtN9ivMp8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lJNMbQIv2hpBrNeVe0lCa4y3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37
Sponge schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:48:
Ik ben eigenlijk nieuwsgierig naar de luchtvochtigheid van de kruipruimte bij diegenen die het ondertussen ook van folie hebben voorzien. Sinds ik dat gedaan heb ging de luchtvochtigheid van "altijd 100%" naar iets wat varieert van 80-100%.

Nu is het de laatste dagen weer rond 98% en 100% (twee sensoren), terwijl de luchtvochtigheid buiten een stuk lager is (45%). Zien jullie ook zulke grote verschillen?

Ik vermoed dat de funderingsmuren misschien nog veel grondwater opzuigen en dat 'verdampen' via de kruipruimte (plastic zit niet overal hoog tegen de muur). Maar dat moet ik nog zien te controleren op een of andere manier.
We hebben warme vochtige lucht gehad. Tevens kun je in de zomer last krijgen van zomercondensatie. Zoek maar eens in dit topic. Zelf ook veel "last" van.

Zodra het kouder wordt buiten is de kruipruimte beduidend droger.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timk
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08-09 06:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lz0FZEhCgpCE1VDM7Mzb2eWSak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFU8n7oaqCgn7yVahZQNaZ8k.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie hier hetzelfde gebeuren. De afgelopen dagen heb ik een ventilator in de kruipruimte gelegd die lucht vanuit de kruipruimte het huis inblaast met het idee dat vochtige lucht het huis wordt ingeblazen en de kruipruimte drogere (en warmere) lucht toegevoerd krijgt. Vooralsnog stijgt vooral de temperatuur en neemt de luchtvochtigheid niet erg veel af. Ik denk dat de warmere lucht de muren droogt en dat dit weer leidt tot een hogere luchtvochtigheid. Uiteindelijk zou de luchtvochtigheid moeten gaan afnemen.

Ik had ook een wat lagere luchtvochtigheid verwacht. Binnenkort wil ik met 12v, een aantal computerfans op de ventilatiebuizen en wat DIY, de luchtverversing verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@allegeinteresseerden die er ook over schreven en
Hoe ziet de LV verloop er voor de rest van het jaar eruit bij jullie? Dat laat jullie plaatjes niet zien. Dit om een beter inzicht te krijgen van het verloop door het jaar heen naast de "zomercondensatie".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 12:16

Sponge

Serious Game Developer

_JGC_ schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:58:
Ik zit hier op 82% in huis al de hele week. Wat denk je wat er gebeurt als lucht van 28 graden de relatief koude kruipruimte in wordt geblazen?
Goed punt qua temperatuurverschil; daar had ik even niet aan gedacht. Maar ik zou niet die ~100% verwachten :).

Afbeeldingslocatie: http://rielee.com/shared/kruipruimte/kr-temp.png

Wel interessant om te zien hoe de sensor tussen het (10 cm piepschuim) zo'n stuk opwarmt. (Overigens klopt volgens mij het onderste lijntje qua legendas niet, moet weer eens onder de vloer om de labels te checken).
  • Blauw = huiskamer volgens thermostaat,
  • Zwart is direct op de vloer. getaped.
  • Eerst volgende blauw/groene zit daar dan weer net onder (aan de andere kant van de vloer met het piepschuim er tussen).
Ik heb overigens nog niet verder extra geisoleerd sinds mijn eerdere posts. Ik wilde eerst even kijken hoe het klimaat onder het huis is voordat ik het eea. ga lijmen aan PIF platen.

Afbeeldingslocatie: http://rielee.com/shared/kruipruimte/kr-hum.png

@route99 Ik heb toevallig laatst alle data van voor 2023 offline gebackupped in een lokale mySQL, daar moet ik nog even naar kijken. Daarom kan ik alleen een grafiek maken vanaf 1 jan 2023 - nu. Maar je kan wel die "zomercondensatie" zien.

Afbeeldingslocatie: http://rielee.com/shared/kruipruimte/kr-hum-jaar.png

Zie dat de SSL certificaat ook verlopen is, hoop dat de afbeeldingen bij jullie werken :X

[ Voor 3% gewijzigd door Sponge op 11-09-2023 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Mijn huis zou geen kruipruimte hebben, maar nav bouwtekeningen en een spleet bij de waterput gisteren de proef op de som genomen en een muurtje van de waterput eruit getikt.

Dat gaf zicht op een mooie ruimte van ca 50cm hoog met tussen de 'balken' een extra 15-20cm lijkt het. Er ligt een systeemvloer boven (ribcassettevloer waarschijnlijk) met Rc=2.5.

Nu de catch: als ik de bouwtekeningen mag geloven dan zijn er 5 (vijf!) compartimenten zonder fatsoenlijke toegang (weet nog niet of ik me langs de watermeter kan wurmen) en zonder mangaten of doorgangen onder de fundering. De fundering staat op palen (ingetekend).

Ik wil tzt naar vloerverwarming als hoofdverwarming en dan is Rc=2.5 wel erg weinig. Isolatiemateriaal bevestigen tegen de bestaande EPS (educated guess op basis van waarneming en documentatie) is ook wel te doen. Maar 5 doorgangen is een hele forse bak met werk.

Natuurlijk zijn er ook voordelen als het eenmaal gedaan is. Toekomstig leidingwerk wordt bv veel makkelijker.

Iemand ervaring of ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Rukapul schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 00:08:
Mijn huis zou geen kruipruimte hebben, maar nav bouwtekeningen en een spleet bij de waterput gisteren de proef op de som genomen en een muurtje van de waterput eruit getikt.

Dat gaf zicht op een mooie ruimte van ca 50cm hoog met tussen de 'balken' een extra 15-20cm lijkt het. Er ligt een systeemvloer boven (ribcassettevloer waarschijnlijk) met Rc=2.5.

Nu de catch: als ik de bouwtekeningen mag geloven dan zijn er 5 (vijf!) compartimenten zonder fatsoenlijke toegang (weet nog niet of ik me langs de watermeter kan wurmen) en zonder mangaten of doorgangen onder de fundering. De fundering staat op palen (ingetekend).

Ik wil tzt naar vloerverwarming als hoofdverwarming en dan is Rc=2.5 wel erg weinig. Isolatiemateriaal bevestigen tegen de bestaande EPS (educated guess op basis van waarneming en documentatie) is ook wel te doen. Maar 5 doorgangen is een hele forse bak met werk.

Natuurlijk zijn er ook voordelen als het eenmaal gedaan is. Toekomstig leidingwerk wordt bv veel makkelijker.

Iemand ervaring of ideeen?
Dat kan idd een uitdaging worden. Kan je iets meer vertellen over je situatie zodat men wat gerichter met je mee kan denken ? Kan je een foto van de bouwtekening uploaden, en wat info geven of je een hoge grondwaterstand hebt, of hoog en droog op het zand zit.

Rc2.5 houdt niet heel erg over, helemaal niet bij vloerverwarming. Als de ruimte zo slecht bereikbaar is zou je ook nog wel eens met oude drinkwater- en rioleringbuizen te maken kunnen hebben. Dan is het fijn de boel bereikbaar te hebben

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• assje
assje schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:32:
In eerste instantie dacht ik dat onder de fundering doorgraven niet echt een optie was. De kleiachtige omstandigheden blijken echter vrij lokaal, andere stukken zijn prima zand. Ik heb voor in de kruipruimte een gat onder de fundering doorgegraven, de isolatie kan daar straks doorheen maar nu ook handig voor het puin.

Afgelopen zaterdag een maatje weten te strikken die vanaf de andere kant de emmers aanpakte. In een paar uur tijd behoorlijk wat weg. Ik heb inmiddels de 2e kar behoorlijk vol.

Helaas ligt op de plek waar het puin lag het zand vol met troep, je kan blijven rapen. Gisteravond ben ik aan de slag geweest met een soort mand als zeef. Ik ga niet alles zeven maar maak in het midden een ruggetje met schoon zand wat ik dan een beetje door de ruimte kan verspreiden.

Vanavond nog door en dan denk ik dat ik de boel wel glad heb. Ga misschien ook nog maar wat zakjes zand halen om te zorgen dat ik overal tot onderkant fundering kan afdekken. Die ligt nu her en der bloot en zitten soms scherpe randen aan.

Op één plek ligt een groot bonk beton waar ze een restant hebben leeggestort. Dit is onder de oprit waar ik verder niet hoef te isoleren en ook niet (veel) hoef te zijn. Ik ga die maar gewoon laten liggen en plak met tape wel een kruis om aan te geven dat dat deel niet "bekruipbaar" is.

Lekker klusje wel :X , ben blij dat dit formeel nog niet van mijn klustijd af gaat (we hebben de sleutel van de woning nog niet maar kan/mag dit al wel doen).

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 18-09-2023 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

assje schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:24:
[...]

In eerste instantie dacht ik dat onder de fundering doorgraven niet echt een optie was. De kleiachtige omstandigheden blijken echter vrij lokaal, andere stukken zijn prima zand. Ik heb voor in de kruipruimte een gat onder de fundering doorgegraven, de isolatie kan daar straks doorheen maar nu ook handig voor het puin.

Afgelopen zaterdag een maatje weten te strikken die vanaf de andere kant de emmers aanpakte. In een paar uur tijd behoorlijk wat weg. Ik heb inmiddels de 2e kar behoorlijk vol.

Helaas ligt op de plek waar het puin lag het zand vol met troep, je kan blijven rapen. Gisteravond ben ik aan de slag geweest met een soort mand als zeef. Ik ga niet alles zeven maar maak in het midden een ruggetje met schoon zand wat ik dan een beetje door de ruimte kan verspreiden.

Dat ziet er zo uit, hard werken:
[Streamable: WhatsApp Video 2023-09-12 at 13.14.55]

Vanavond nog door en dan denk ik dat ik de boel wel glad heb. Ga misschien ook nog maar wat zakjes zand halen om te zorgen dat ik overal tot onderkant fundering kan afdekken. Die ligt nu her en der bloot en zitten soms scherpe randen aan.

Op één plek ligt een groot bonk beton waar ze een restant hebben leeggestort. Dit is onder de oprit waar ik verder niet hoef te isoleren en ook niet (veel) hoef te zijn. Ik ga die maar gewoon laten liggen en plak met tape wel een kruis om aan te geven dat dat deel niet "bekruipbaar" is.

Lekker klusje wel :X , ben blij dat dit formeel nog niet van mijn klustijd af gaat (we hebben de sleutel van de woning nog niet maar kan/mag dit al wel doen).
Flink klusje en hard gewerkt _/-\o_
Hoop wel dat de koop van je huis niet meer kan afketsen :+

Trouwens: als je nu toch een doorgang onder de fundering hebt gemaakt (en die je later vast weer dicht gaat gooien), dan zou ik alvast even bedenken of je later een warmtepomp wilt hebben en je dan alvast een lege pvc buis (of twee) er onderdoor legt zodat je later EN twee water leidingen (b.v. 2 x 32mm kunststof) EN stroomkabels (vaak ook twee nodig) er door kunt trekken. Scheelt later een hoop geboor door de muur naar kruipruimte.

[ Voor 10% gewijzigd door dof op 12-09-2023 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
johanPo schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 07:40:
[...]

Dat kan idd een uitdaging worden. Kan je iets meer vertellen over je situatie zodat men wat gerichter met je mee kan denken ? Kan je een foto van de bouwtekening uploaden, en wat info geven of je een hoge grondwaterstand hebt, of hoog en droog op het zand zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbpH6Xwy96N9MUDB47PgqoV2Alo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Xgsa1klOK2255ktNoxU6WbvM.png?f=fotoalbum_large
Funderingsmuren op palen van 10m.

Dit is heide gebied geweest waar in de jaren 90 woningen zijn gebouwd. Op enige afstand voor het huis ligt een sloot waarbij alleen met zeer hevige regen wat water in blijft staan.

In de waterput heb ik geen water zien staan. Ik vermoed dus dat ik in principe een 'droge' kruipruimte heb.

De kruipruimte/waterput was wel zeer vochtig wat tot schimmel op het kruipluik leidde. Dat was opgelost door de waterput van folie te voorzien en een valdorpel in de voordeur. Wel een prima reden om de bodem van de kruipruimte van folie te willen voorzien.
Rc2.5 houdt niet heel erg over, helemaal niet bij vloerverwarming. Als de ruimte zo slecht bereikbaar is zou je ook nog wel eens met oude drinkwater- en rioleringsbuizen te maken kunnen hebben. Dan is het fijn de boel bereikbaar te hebben
Valt op zich mee met jaren '90, maar voor uitbreidingen is een toegankelijke kruipruimte welkom.
Held!

Het idee om me weer door zo'n gat van 60 bij 40 ofzo te wurmen :P

• johanPo
Rukapul schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 23:46:
[...]

[Afbeelding]
Funderingsmuren op palen van 10m.

Dit is heide gebied geweest waar in de jaren 90 woningen zijn gebouwd. Op enige afstand voor het huis ligt een sloot waarbij alleen met zeer hevige regen wat water in blijft staan.

In de waterput heb ik geen water zien staan. Ik vermoed dus dat ik in principe een 'droge' kruipruimte heb.

De kruipruimte/waterput was wel zeer vochtig wat tot schimmel op het kruipluik leidde. Dat was opgelost door de waterput van folie te voorzien en een valdorpel in de voordeur. Wel een prima reden om de bodem van de kruipruimte van folie te willen voorzien.

[...]

Valt op zich mee met jaren '90, maar voor uitbreidingen is een toegankelijke kruipruimte welkom.

[...]

Held!

Het idee om me weer door zo'n gat van 60 bij 40 ofzo te wurmen :P
Als je funderingsmuur 50cm hoog is en de grondwaterstand laag, heb je een situatie die de burger moet geeft. Je kan dan overwegen van buitenaf onder de funderingsmuur te graven. Gat blijft goed stabiel door lage grondwaterstand en als ik het zo lees heb je weinig klei in de grond wat het graven makkelijk maakt. Dat kan de voorkeur hebben boven via de waterput naar binnen te gaan.

Geen project van een dagje doorknallen, maar ook zeker niet een hell hole

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
[Afbeelding]
*O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6qIxZsFF-2PkwhE_HCkWHmnPB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bkemAe4khxxDCEvLWqfNs2OG.jpg?f=fotoalbum_large

Op de foto ziet het er wat makkelijker uit dan het was denk ik. Op sommige plekken veel klei, dat heb ik her en der afgestoken en de stukken langs de fundering vol mee geboetseerd. Verder lag de berg puin ook niet op schoon zand, het was daaronder ook een zooitje. Best aardige stukken afgegraven en gezeefd om dat schone zand vervolgens te verspreiden.

Zeil ligt er ook in, maar tot de helft omdat de isolatie nog onder de fundering door moet. Nu nog verder om het zeil in de andere ruimten te leggen en zo ver het kan alles vast te gaan zetten met panlatten.

PIR inmiddels besteld, Unilin Utherm Floor 120mm met een Rd van 5,45. Besteld bij "Isolatiestock'; 106,56m2 voor €19,36/m2 inclusief BTW en bezorging. Er zijn goedkopere opties en B-keuze maar ik wil materiaal met BCRG certificaat t.b.v. energielabel.

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 14-09-2023 10:15 ]

• assje
dof schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:52:
Flink klusje en hard gewerkt _/-\o_
Hoop wel dat de koop van je huis niet meer kan afketsen :+
Als ik mijn hypotheek gewoon regel niet :P
Trouwens: als je nu toch een doorgang onder de fundering hebt gemaakt (en die je later vast weer dicht gaat gooien), dan zou ik alvast even bedenken of je later een warmtepomp wilt hebben en je dan alvast een lege pvc buis (of twee) er onderdoor legt zodat je later EN twee water leidingen (b.v. 2 x 32mm kunststof) EN stroomkabels (vaak ook twee nodig) er door kunt trekken. Scheelt later een hoop geboor door de muur naar kruipruimte.
Goed punt wel, de warmtepomp komt in de garage te staan dus boven deze ruimte. Ik heb er even over nagedacht maar buizen onder de fundering door geeft extra gedoe met het grondzeil en het verloop van de leidingen/kabels wordt ook wat rommelig. Ik denk dat ik toch de voorkeur heb om alles strak over het plafond te laten lopen.

Als ik door de fundering zou moeten boren zou het anders zijn. Ik kan echter gewoon door 22cm dikke kalkzandsteen muren boren; daar zie ik niet zoveel probleem in.

Pagina: 1 ... 95 ... 112 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"