Wat is dit in de kruipruimte?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Ik heb in mijn kruipruimte spul dat ik niet thuis kan brengen. Als ik Google op ze etc kom ik niet iets tegen wat hier op lijkt. De grond is koud maar droog en de kruipruimte ruikt muf maar niet bijzonder. Iemand dit eerder gezien? Het spul voel wat koud/vochtig. Beetje als gips. De foto’s:
...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0HiJWbzd8_duJlsPVY7W3qLRsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cAx2j8kTA8m1I8ZVBsVkbL9n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3D5mm4xLzikZTsRqN3vuLOVkO4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N3ugj0TGeWRzLnrkvfuiho6k.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Knappel op 16-03-2021 04:36)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05:06
Op Klusidee is een topic, wat hier op lijkt.
https://www.klusidee.nl/F...himmel-schadelijk.107173/
Diagnose: zoutkristallen.

Niet heel onwaarschijnlijk, als het huis een recent bouwjaar heeft. Vooral ook omdat je zegt dat het op gips lijkt.
Sinds enkele tientallen jaren wordt veel zand uit zee gewonnen en is in dit geval slecht gewassen.

[ Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 11-03-2021 15:03 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:38

g0tanks

Moderator CSA
Dat lijkt mij kelderzwam: https://www.bescon.nl/zwambestrijding/zwamschade

Gevonden door op Google te zoeken naar 'bruin witte aanslag kruipruimte'.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:22
Heeft je kruipruimte ventilatieopeningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Nu online
Ik zag ook bij bescon niet helemaal gelijkenissen. Vooral opvallend dat ze alleen op het zand zitten.

Ja er zitten renovatieventilatiekokers in. Zal eens kijken of ze vrij zijn.

Edit: andere kruipruimte heeft t ook. Er komt donderdag een mannetje met verstand van zaken, zal ff terugkoppelen.

[ Voor 24% gewijzigd door Knappel op 09-03-2021 20:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knappel
  • Nu online
Update, mannetje geweest. Die heeft de schimmel nog nooit gezien, idd schimmel waarschijnlijk. Hij kijkt nog even of collega’s iets weten met de foto’s die hij heeft gemaakt. De man gaf aan dat de ventilatie niet goed is. Bij zeker een van de kruipruimtes betwijfel ik dat, want 1 renovatiekoker en nog twee oude ventilatiespleetunits (hoe heet dat?) is veel meer dan de 1 per 12m2 die ik in bouwbesluit Google. Wat dunkt jullie? Ik twijfel aan het oordeel van de man omdat hij de huidige officiële renovatiekoker als beunhazerij wegzet, omdat de koker schuin naar beneden loopt.

Verder gaf de man aan dat om het te verdelgen met zuur de vloer er uit moet want lage kruipruimte. In een ander topic hier lees ik over folie op de vloer van kruipruimte en vocht insluiten, danwel isochips. Zal wel geen goed idee zijn om de schimmels daarmee op te sluiten?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +13 Henk 'm!

• JukeboxBill
Op Klusidee is een topic, wat hier op lijkt.
https://www.klusidee.nl/F...himmel-schadelijk.107173/
Diagnose: zoutkristallen.

Niet heel onwaarschijnlijk, als het huis een recent bouwjaar heeft. Vooral ook omdat je zegt dat het op gips lijkt.
Sinds enkele tientallen jaren wordt veel zand uit zee gewonnen en is in dit geval slecht gewassen.

[ Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 11-03-2021 15:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knappel
  • Nu online
Wauw tnx @JukeboxBill die lijkt er sprekend op! Gekke is dat dit huis jaren dertig is en het alleen op het zand zit. Maar geeft mooie stof om verder te zoeken. Ik meld me bij meer info!

Edit nou ben ik geneigd te gaan proeven of het zout is 😭

[ Voor 14% gewijzigd door Knappel op 11-03-2021 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-07 22:03

Don Quijote

El Magnifico

Knappel schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:19:Ik twijfel aan het oordeel van de man omdat hij de huidige officiële renovatiekoker als beunhazerij wegzet, omdat de koker schuin naar beneden loopt.
Hoe had hij dit anders graag gezien? Je zal toch van onder het maaiveld naar boven het maaiveld moeten komen door de buitenmuur heen?

Bij mij zitten ze ook schuin. Dus ben wel benieuwd wat daar de risico’s van zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Knappel schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:39:
Wauw tnx @JukeboxBill die lijkt er sprekend op! Gekke is dat dit huis jaren dertig is en het alleen op het zand zit. Maar geeft mooie stof om verder te zoeken. Ik meld me bij meer info!

Dan kan je beter eerst wat zand uitspoelen met een beetje water en het water voorzichtig proeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:23

_Arthur

blub

Knappel schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:39:
Je kan mogelijk beter eerst kijken of een klein beetje oplost in warm water. Kan je daarna nog altijd proeven.

Of zout-test strips bestellen: https://www.zwembadenwebshop.nl/zout-teststrips (even de eerste de beste link op google).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Nu online
Don Quijote schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 18:49:
[...]

Hoe had hij dit anders graag gezien? Je zal toch van onder het maaiveld naar boven het maaiveld moeten komen door de buitenmuur heen?

Bij mij zitten ze ook schuin. Dus ben wel benieuwd wat daar de risico’s van zijn.
Hij beweerde dat de lucht horizontaal moet lopen en rechtstreeks gericht op ander kanaal. Is met een 45’ pvc bocht op te lossen evt. Maar zoek op renovatiekoker en je vindt alleen schuine.
Ik moet ze trouwens nog steeds checken op verstopping. Was geen weer vandaag.

[ Voor 6% gewijzigd door Knappel op 11-03-2021 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knappel
  • Nu online
Goed, ventilatie vrij gemaakt. Viel me op dat er onder de woonkamer maar drie zitten, hoewel dat net boven norm van 1 per 12 m2 is. Binnenkort maar eens plastic over het zand leggen, cf de bevindingen in het kruipruimteisolatietopic.

Net even een monster genomen en in warm water geweekt. Dat geeft deze beelden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zl48QuABwb-hsRaQQDWtwFCzYrk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TURr5MsDLHBN6IAnIqn76G18.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6zQrQ0vINhiw1RM_W7XH1C2Ef4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lU4R4nOE8CRl3WSx6Ainy83d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgH_AQNCR4DGTbhH75aLxiCFKaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qI4ILbntIvFMZNUmPJJ7UkG3.jpg?f=fotoalbum_large

Heb niet veel zin om dat te proeven. Iemand die hier wijze dingen over kan zeggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:23

_Arthur

blub

Het lost dus op in water. Dus is het niet iets organisch. Eventueel zou je van die zout-test-strips kunnen bestellen.

Verder houdt mijn kennis op 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een scheikundige vragen om het te onderzoeken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Nu online
_Arthur schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:40:
Het lost dus op in water. Dus is het niet iets organisch. Eventueel zou je van die zout-test-strips kunnen bestellen.

Verder houdt mijn kennis op 8)
Ik dacht precies ook dit.
Dus schimmel uitgesloten, dus niet erg om hem onder plastic op te sluiten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:50

Rmg

Ff Pinkje er in en proeven.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Tuurlijk, alle dingen kun je in principe proeven, maar sommige dingen maar 1x..
Lekker naar een of ander lab opsturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knappel
  • Nu online
Frieda schreef op maandag 15 maart 2021 @ 00:38:
Tuurlijk, alle dingen kun je in principe proeven, maar sommige dingen maar 1x..
Lekker naar een of ander lab opsturen.
Ik heb besloten de gok te nemen.

Ik leg er t200 folie over onder de woonkamer. Moet over een paar maanden toch weer stevig in de kruipruimte zijn dus dan kan ik mooi zien hoe het gaat. In de andere kruipruimte doe ik om het experiment verder even niets. Als ik er aan denk meld ik me tZt weer.

Tnx voor het meedenken allemaal! _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:39

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Druppeltje in een vlam houden en kijken of het fel oranje oplicht (natrium) ?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:00
Afgraven, afspoelen en verpotten. En dan verkopen als natuurgegroeid Nederlands bodemzout. Nog gezonder dan Himalayazout. Je hebt voor een fortuin onder de vloer!

Maar als het zout is moet je dat toch zo kunnen merken? Schijn er met de zaklamp van je telefoon doorheen, zie je een kristalstructuur?

Inderdaad even en het vuur houden en kijken welke kleur het is. Kun je terugzoeken welk zout je mee te maken hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-07 19:42

Echt niet.

Gewoon niet.

*knip*
Hoe grappig bedoeld het is hier uiteindelijk geen HK.

[ Voor 78% gewijzigd door tweakduke op 15-03-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:22
Met die kleur zou ik zeggen iets met ijzer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-07 13:21

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Google inverse image search geeft me dit:
https://www.google.com/se...1920#imgrc=0LfC0MxO_E0jZM

Googlen dus op "salt damp treatment"

Over het hoe en waarom:
https://physics.aps.org/articles/v5/15

[ Voor 7% gewijzigd door Frozen op 15-03-2021 16:44 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. W
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-07 07:55
De zoutkristallen lijkt me sterk, vaak is zoutuitbloei (de zoutkristallen) terug te vinden op de muren/stenen en niet op de grond. Maar wat het wel is, weet ik ook niet.

De ventilatie is belangrijk om de luchtvochtigheid in de kruipruimte laag te houden. Dus vooral van belang in de delen van Nederland waar het grondwater hoog kan staan, en als je een oudere woning hebt. Bij woningen van voor 1992 is de vloer niet water/dampdicht en kan de vochtige lucht dus in de woonkamer terecht komen (minder goed voor de gezondheid), of erger de houten begane grondvloer aantasten.
Of schuin geplaatste openingen voldoende zijn voor de ventilatie is wel te achterhalen. Bij dagen met wind moet er een beetje tocht zijn door de kruipruimte, deze wind zorgt ervoor dat de vochtige lucht wordt afgevoerd. Een hygrometer plaatsen en eens in de zoveel tijd bekijken is ook een optie ;)

Folie op de grond plaatsten kan werken, maar dan moet je zorgen dat er geen water op terecht kan komen (iets dat vooral in de wintermaanden met hogere waterstanden kan gebeuren). komt er wel water op, dan kan dat alleen verdwijnen door verdamping en maakt het folie het probleem alleen maar groter.
Dus alleen folie plaatsen als je niet zeker weet of de ventilatie goed geregeld is, is misschien niet handig. Als je het wel doet, dan raad ik aan om het komende jaar (tot de natste periode komende winter) vaker in de kruipruimte te kijken of er geen water op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Mr. W schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:31:
De zoutkristallen lijkt me sterk, vaak is zoutuitbloei (de zoutkristallen) terug te vinden op de muren/stenen en niet op de grond. Maar wat het wel is, weet ik ook niet.
Kan wel. ls het metselwerk /de beton gemaakt is met rivierzand en de ophoging / het grondwerk met zeezand, kan ik me zo voorstellen dat de muren zoutvrij zijn en zout op de bodem komt. Dat betekend echter wel dat er regelmatig water in de kruipruimte moet staan, daar zal de TS toch iets van meten kunnen terug zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Mr. W schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:31:
De ventilatie is belangrijk om de luchtvochtigheid in de kruipruimte laag te houden. Dus vooral van belang in de delen van Nederland waar het grondwater hoog kan staan, en als je een oudere woning hebt. Bij woningen van voor 1992 is de vloer niet water/dampdicht en kan de vochtige lucht dus in de woonkamer terecht komen (minder goed voor de gezondheid), of erger de houten begane grondvloer aantasten.
Of schuin geplaatste openingen voldoende zijn voor de ventilatie is wel te achterhalen. Bij dagen met wind moet er een beetje tocht zijn door de kruipruimte, deze wind zorgt ervoor dat de vochtige lucht wordt afgevoerd. Een hygrometer plaatsen en eens in de zoveel tijd bekijken is ook een optie ;)
Als echt Tweaker knutsel je natuurlijk iets ineen met een luchtvochtigheidsmeter net buiten en eentje in de kruipkelder en als de kruipkelder te vochtig is (en voldoende vochtiger is dan de lucht buiten), ventileer je met zo'n buisventilator actief wat bij. En een ESP32 zodat je op je telefoon kan kijken of 't in orde is. :P

Of je zet er een timer op en doet dat bijvoorbeeld twee keer per dag een kwartiertje en je kijkt af en toe met een vochtmeter of dat volstaat. Voor de iets-minder-Tweakers. :P

In elk geval kan een beetje mechanische ventilatie onvoldoende natuurlijke ventilatie opvangen. Want of dat volstaat met de minimale buisdiameter hangt nogal af van grond en wind en temperatuur en ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Nu online
Een tweaker doet toch vooral meten is weten en hoeft niet per se zelf te knutselen met elektronica? Dat ligt me namelijk niet zo.

Nulmeting geeft aan een relatieve luchtvochtigheid van 78% in de kruipruimte bij 10 graden. Folie gaat er dit weekend op.

Ik zal ook even kijken of ik met vuur kan spelen komend weekend. Ik ben vooral blij dat de schimmel lijkt uitgesloten, een doorwrochte chemische analyse voert wel wat ver. Maar fikkie stoken is altijd leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:00
Nog een idee is om twee staafjes metaal in een bakje water te zetten. Zet daar 12V oid overheen, met een multimeter in serie om de stroom te meten.

Gooi het goedje uit de kruipruimte in het water, en als de stroom significant toeneemt zal het wel een zout zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasputinge
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-03-2023
Ik heb exact hetzelfde in mijn kruipruimte... huis 1925, op staal.
Het goudbruine spul is koud en beetje plakkerig en zit alleen op het zand.
Ik ben benieuwd of Knappel die het onderwerp inbracht mij kan updaten wat er sindsdien is gebeurd en of hij er nu meer van weet.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-07 19:10

Pos

Hoogstwaarschijnlijk een loog, restant natriumhydroxide.

Ik werk in een oppervlakte behandeling bedrijf met ontvettingsbaden. Rondom deze baden zijn ook deze "bloemkolen" te vinden.
Bij opdrogen van deze chemie ontstaan ze en sneller wanneer er een geringe hoeveelheid zuur bij komt.

Zal eens een foto proberen te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Pos op 24-03-2023 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knappel
  • Nu online
rasputinge schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:40:
Ik heb exact hetzelfde in mijn kruipruimte... huis 1925, op staal.
Het goudbruine spul is koud en beetje plakkerig en zit alleen op het zand.
Ik ben benieuwd of Knappel die het onderwerp inbracht mij kan updaten wat er sindsdien is gebeurd en of hij er nu meer van weet.

Alvast bedankt!
Ik heb geconcludeerd dat het soort zout is en dat niet weten te falsifiëren. Dat is ook de aanleiding geweest om te stoppen met zorgen maken.
Met de folie erop werd het minder vochtig in huis, en was het ook mooi uit beeld 😇

Op dit moment is de aannemer bezig om de boel voor te bereiden op schuimbeton, dat lijkt mij een vrij definitieve oplossing.

Wel benieuwd naar wat @Pos op de foto weet te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Knappel op 24-03-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-07 19:10

Pos

Knappel schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:42:
[...]

Wel benieuwd naar wat @Pos op de foto weet te zetten.
Dat wordt volgende week dinsdag op zijn vroegst. Vandaag beetje anders gelopen op het werk dan verwacht.

Zal er een agenda item van maken, vergeet ik het niet ;)

Maar in principe ziet het er exact zo uit. Ook donkerder en bruinig op de koppen en heel wit bij de "stam".
Onze concentratie is natuurlijk vele malen hoger vanwege de geconcentreerde chemie. Ook de bloemkolen zijn op plaatsen veel groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dquartz
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09-07-2024
Het ziet er hetzelfde uit als wat ik in de kruipruimte ben tegengekomen, ik dacht in eerste instantie ook dat dit een schimmel was, maar dat is het dus niet.
Zo ziet het er in mijn kruipruimte uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2G-JG1HHO7-PEmNvBdqZFwz7IY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3bBpIOiyjI66BmU0CeYo8T9y.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij is het calciumcarbonaat https://nl.wikipedia.org/wiki/Calciumcarbonaat

Je kan testen door het samen te voegen met een zuur zoals azijnzuur of met natuurazijn in een pan of beker. Dan begint het te borrelen, zoals de bubbeltjes in koolzuurhoudend water.
Als je het proces iets wilt versterken kun je het verhitten dan gaat het schuimen.
Het ziet er bij verhitten zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0A4aVM0AYSUEJOOoqXdtimWeto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gg4ORCInZuh0NBv7jdM5soN2.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1