Vloerisolatie quadfoam500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcootten
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:29
Goedenavond allemaal, ik zou graag mijn vloer laten isoleren om het comfort te verhogen (regelmatig een koude vloer). En om te bezuinigen op de stookkosten.

Situatie: jaren 70 woning, 45m2 vloeroppervlak. Woning is gebouwd op veengrond en dus is de grond erg vochtig en staat er een laagje water in de kruipruimte. Ook wordt de kruipruimte gesplitst door een funderingsmuur (beton met 3 lagen baksteen).

Ik heb nu 3 partijen gesproken, 2 kunnen niets doen omdat ze vanwege de veiligheid van de uitvoerder niet onder de fundering door willen graven.

De 3e partij zegt dat ze dit wekelijks doen en het water eerst weg pompen, deze bieden alleen een polyurethaan schuim aan. Zogeheten quadfoam 500

Nou heb ik van te voren voor mijzelf bepaald dat ik geen PUR wil vanwege de mogelijke gezondheidsrisico en hoe het momenteel in het nieuws komt (https://www.rtlnieuws.nl/...ebruik-purschuim-isolatie).

Volgens de uitvoerder is het geen traditionele PURschuim en is het een milieuvriendelijk en niet schadelijk alternatief (verkooppraat?).

Nou is mijn vraag, heeft er iemand ervaring met quadfoam500 of kennis om de bewering van de uitvoerder te onderbouwen?

Wat ik lees is het probleem met PUR vooral de stoffen die vrijkomen bij het mengen van de chemische stoffen en het uitharden, dit lijkt mij bij quadfoam niet anders?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Ik heb zelf ook een woning op veengrond. Reken maar dat zo'n huis op heel veel en hele lange palen staat, want veengrond doet helemaal niets constructief. Als ik onder mijn woning ga, zie ik dat de grond op sommige plekken al 50 cm is gezakt onder de fundering, mijn huis staat dus letterlijk op palen. Het laatste stukje grond weggraven vanuit de tuin gaat dus echt helemaal niets meer veranderen constructief, dus dit zou inderdaad geen risico moeten zijn.

Het lijkt op een verder ontwikkelde versie van PUR. Of daarmee alle schadelijke gassen volledig worden ondervangen durf ik niet te zeggen.

Wel is de kruipruimte van alle ruimtes waar je PUR isolatie kan toepassen denk de minst risicovolle wat betreft zulke gassen. Als het goed is is je huis al redelijk ontkoppeld van de kruipruimte, want deze vieze, vochtige, koude lucht wil je sowieso niet in je woning. Als je daarbij ook zorgt voor goede ventilatie naar buiten toe onder de fundering door, heb je ook een effectieve manier om van je eventueel opgehoopte gassen af te komen.

Weet wel dat langdurige blootstelling aan vocht er wel voor gaat zorgen dat PUR zich volledig vol kan zuigen. Of dit echt een probleem is weet ik niet, maar er zijn voldoende filmpjes te vinden waarin je dit kan zien en wat de consequenties zijn. Dit kan goed ondervangen worden door de bodem te voorzien van een waterkerende folie met eventueel bubbeltjesfolie eronder (veel over geschreven in het centrale topic over kruipruimte isolatie).

Het lijkt erop dat ik zelf een erg gelijkwaardige constructie heb, huis uit de jaren 70 op veengrond waarbij ook mijn woning is gesplitst door een funderingsbalk. Mijn draagvloer bestaat uit de ouderwetse betonbroodjes. Zelf ga ik niet voor een gespoten isolatie, maar ik ga mijn vloer zelf voorzien van PIR platen. Ik ga inderdaad ook een flink gat graven vanuit mijn achtertuin om zo in een keer redelijk formaat platen mijn kruipruimte in te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:53
Het blijft natuurlijk PUR, dus isocyanaat zal vrijkomen. Geen idee hoeveel er nog vrijkomt nadat de boel is uitgehard.

http://www.quadrantsuppor...20-%20June%209%202014.pdf

http://www.quadrantsuppor...20-%20June%209%202014.pdf

Wij hebben op het werk een aantal mensen met isocyanaatallergie wegens langdurige blootstelling zonder adequate afzuiging.

Die krijgen nog een week lang huiduitslag als er ergens een bouwvakker in het gebouw een gat heeft volgespoten (tegens instructie in).

Maar dat zijn wel de extreme vormen van allergie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcootten
Mijn keuze ging ook uit naar pir platen of luchtkussens. Maar je schijnt niet te veel te mogen boren in een NeHoBo vloer dus dat viel ook af voor de laatste partij.

Begrijp ik goed dat isocyanaat vooral vrijkomt bij het spuiten en uitharden van polyurethaan? Dus als ik het laat uitvoeren en zelf met mijn gezin 24 uur elders verblijf is het risico op isocyanaatallergie minimaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
marcootten schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:56:
Mijn keuze ging ook uit naar pir platen of luchtkussens. Maar je schijnt niet te veel te mogen boren in een NeHoBo vloer dus dat viel ook af voor de laatste partij.

Begrijp ik goed dat isocyanaat vooral vrijkomt bij het spuiten en uitharden van polyurethaan? Dus als ik het laat uitvoeren en zelf met mijn gezin 24 uur elders verblijf is het risico op isocyanaatallergie minimaal?
PIR platen hoef je niet te bevestigen met schroeven, dit kan je prima lijmen/kitten. Het is alleen wel een bewerkelijke en tijdrovende klus, dus niet veel uitvoerders die PIR isolatie in kruipruimtes aanbieden (los van het feit dat het ook een dure oplossing is wegens de lange montagetijd).

Zorg tijdens en na het aanbrengen voor voldoende ventilatie in de kruipruimte via buitenaf, dan ben je al van de meeste gassen af lijkt mij.

[ Voor 8% gewijzigd door frennek op 11-12-2022 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:53

De allergie die ik aangaf was van mensen die 2 jaar lang dagelijks met PUR hebben gewerkt in een ruimte zonder fatsoenlijke afzuiging.

Het is dus echt niet zo dat je dit zo maar oploopt.

In principe is de cyanaar gebonden na uitharden. Dat is hoe PUR ontstaat. Wat er over tijd nog vrijkomt weet ik niet. Staat vrees ik ook niet in die msds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:31

De stoffen komen vrij bij het aanbrengen en uitharden. Vraag het bedrijf eens of ze een certificering hebben voor het aanbrengen van PUR onder vloeren. Als dat zo is dan mag je er vanuit gaan dat ze weten wat ze doen, dat bedrijf kan dan ook in het werk onverwachte controles verwachten en zal jou als het goed is ook laten weten dat je tijdens en 2 uur na het aanbrengen niet in je woning mag zijn.

Milieuvriendelijk of natuurlijk PUR bestaat niet. Er zijn bedrijven die Icynene als zo bestempelen maar dat is natuurlij onzin, het is gewoon een variant van PUR met Isocyanaat. Isocyanaat allergie krijg je echt niet zomaar, daarvoor is langdurige en intense blootstelling nodig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peteriso
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 27-08-2024
Gedurende het aanbrengen van polyurethaan komen isocyanaat gassen vrij. Daarom is de medewerker ook beschermd met frisse lucht van buiten. Isocyanaat reageert snel met vocht en zal in de kruipruimte binnen enkele minuten niet meer te vinden zijn. Weg gereageert, De 2 uurs regeling is enkel voor op zeker te gaan.

De filmpjes op internet betreffen open cellige polyurethaan systemen. Door de hoge dampdoorlaatbaarheid komt waterdamp in het schuim en condenseert. De filmpjes spreken voor zich. Gesloten cellige materialen hebben geen (of zeer geringe) damp opname. Ga daarom altijd voor gesloten cel polyurethaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcootten
Dank @peteriso.

Volgens de website is quadfoam500 opencellig maar neemt het geen vocht op:

Waterproof
Quadfoam is hydrofoob en neemt geen vocht op. Water dat bijvoorbeeld via een lek in een geïsoleerd dak binnenkomt, zal door het schuim lopen zonder te worden opgenomen.

Is dit dan marketing, en zeg je niet gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:24
Wat je kan doen is desnoods 2 extra ventilatiesleuven laten boren.
Dan heb je al veel minder last van evt waterdamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenhes
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-06 12:35
Uit ervaring ben ik er achter gekomen dat quadfoam 500 niet gecertificeerd is via SKG-IKOB (ondanks dat het vermeld staat in de offerte).
Mijn advies: ga voor een gecertificeerde firma (SKG-IKOB / insula / o.i.d.)
icynene is een vergelijkbaar product. Dit wordt volgens mij door diverse firma's aangeboden onder een eigen naam.

blepblaad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcootten
Ja ben er ook achter gekomen dat de eigenaar achter Quadfoam500.nl dezelfde is als het bedrijf wat de isolatie zou uitvoeren. En dit bedrijf komt enkel als gecertificeerd uit de bus voor spouwmuurisolatie met een ander materiaal.

Ik ga deze offerte overslaan en verder kijken naar andere mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe Dancen
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-03 11:12
Goedemiddag.
Ook ik ben opzoek naar info over quadfoam ivm isoleren vloer kruipruimte. Begreep in een ander topic dat het in de icynene groep zit. Helaas kan ik niet veel gebruikers ervaringen vinden terwijl het wel een product is wat vaker gebruikt wordt.
Deze info https://nl.icynene.be/ klinkt wel veelbelovend
Pagina: 1