Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 101 ... 112 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Zelf zou ik het nooit doen. Vocht kan van alle kanten binnenkomen, dus niet alleen de vloer/bodem. En houden die chips ook gassen tegen die vanuit de grond of bouwmaterialen kan komen?

Bij de woning waar ik laatst bezig was merkte ik op dat de kruipruimte muur behoorlijk nat/vochtig is.

Geen idee waarom bedrijven het aanraden om ventilatie te dichten. Misschien weten ze wel heel goed dat bodemisolatie minder effectief is dan vloerisolatie, ma goed, dat is een andere discussie. Met het dichten van de ventilatie voorkom je dus wel een koude stroom aan lucht onder je vloer

Zie zelfs woningen in mn blok waar ze houten plankjes voor de ventilatiegaten hebben terwijl de buitenmuur zeiknat is en nauwelijks droogt. Wil niet weten hoe het binnenklimaat is 8)7

Verder zag ik op een site van een bedrijf waarbij ze bodemisolatie toepassen het volgende:

Dankzij bodemisolatie ben je al zeker van een drogere, warmere lucht in je kruipruimte. Toch blijft een lichte ventilatie via openingen in de gevel ook sterk aanbevolen. Zo voorkom je een sterke concentratie van het schadelijke radongas, vermijd je nog efficiënter onaangename, muffe geurtjes, enz.

[ Voor 20% gewijzigd door AOC op 30-12-2023 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 11:49

ewf

Dank je. Radongas zal er niet al teveel uitkomen de woning staat er sinds 1938 en dit is vaak een issue bij nieuwbouw.
Dacht eraan om de ventilatie af te dichten en een hygrometer te monteren, nu waait het onder de vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 22:29
ewf schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:20:
Even een simpele vraag:

Als je je bodem afdekt met kunststof chips kan je dan je kruipruimte ventilatie dicht zetten?
De chips dekken het vocht af en de luchtmassa in de kruipruimte is dan de isolatie van de houten vloer.

Dit werd mij aangeraden door een aannemer als praktische oplossing.
Je kruipruimte moet toch altijd ventileren? Anders is het vragen om schimmel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 11:49

ewf

goodfella schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:01:
[...]

Je kruipruimte moet toch altijd ventileren? Anders is het vragen om schimmel.
Dat is toch als de kruipruimte vochtig is, met chips als bodemafdekking zou die juist droog moeten zijn...
Onderkant vloer koelt dan niet meer zoveel af, geen ventilatie en is daarmee geïsoleerd.

TonZon doet toch ongeveer hetzelfde, folie over het zand als vochtscherm en daarna luchtzakken onder de vloer. Ik wil gewoon van de hele kruipruimte een luchtzak maken. Als veiligheid een hygrometer en die een ventilator(en) aan laten sturen. Zoals ik al zei, nu waait het onder de vloer, dat is het andere uiterste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 22:59
Wellicht kun je af met minder ventilatie. Ik zou echter nooit àlle ventilatie weghalen uit de kruipruimte. Kruipruimte is nooit 100% waterdicht, terwijl lucht de enige manier is waarop vocht kan ontsnappen uit de kruipruimte. Anders krijg je schimmel/rot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

ewf schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:17:
[...]

Dat is toch als de kruipruimte vochtig is, met chips als bodemafdekking zou die juist droog moeten zijn...
De bodem is niet de enige plek waar vocht vandaan komt. Door de wanden van de kruipruimte kan ook vocht komen zoals ik eerder omschreef.

Daarnaast, in de rijtjeswoning waar ik bezig was, zat in de kruipruimte een groot gat naar de buren om een internetkabel door te steken. Dus 8 woningen stonden op die manier met elkaar in verbinding qua kruipruimte lucht.

Je kan een hygrometer plaatsen en de boel monitoren. Desnoods een awair element oid om de luchtkwaliteit te checken, want het gaat niet alleen om vocht. Een kruipruimte is ook nooit 100% gescheiden van je woonruimte, dus deel van die slechte lucht zal je leefruimte inkomen

Beter is om vooraf je kruipruimte te inspecteren.

Maar ik denk dat je je beslissing al gemaakt heb:)

[ Voor 3% gewijzigd door AOC op 31-12-2023 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

AOC schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:07:
[...]De bodem is niet de enige plek waar vocht vandaan komt. Door de wanden van de kruipruimte kan ook vocht komen zoals ik eerder omschreef.
Ik sluit me bij @AOC aan.
Beter is om vooraf je kruipruimte te inspecteren.
@ewf Lees dit stuk eens en je ziet dat vocht daar meer dimensies kan hebben!
https://www.broavloerisol...van-vochtplekken-in-huis/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

Wat betreft bubbeltjesplastic / noppenfolie:

Zoals al is gezegd, doe het in 1 x goed. Noppenfolie is via vele plekken te koop en kies dan een sterke soort waar je de noppen niet stuk drukt wanneer je er overheen kruipt.

Als je het uitspreidt op je vloer in de kruipruimte en daarna een dikke b.v. PE folie er overheen legt, hoeft de noppenfolie niet speciaal "verankerd" te worden, de folie houdt het wel op z'n plaats. Als grondwater onverhoopt omhoog komt is dat een langzaam proces, dus noppenfolie met folie er op, komt rustig omhoog.

En neem het van me aan, ook met zo'n folie er op, die het droog houdt, ga je er niet rondkruipen. Het is zeer oncomfortabel om op zo'n groot, koud, ongedempt waterbed te kruipen :)

Zorg dat je de "badkuip", dus de folie zeg => 30cm tegen de wand omhoog bevestigen, ook overal goed gesloten maakt. Zodat er geen water tussendoor kan sijpelen. B.v. met Zwaluw Foliefix Spur. Dat spul blijft ook onder water zeer sterk hechten.

Zelf heb ik spijt dat ik dit nog-te-doen klusje (dichtmaken) te lang uitgesteld heb (en nu wel wat water boven op de drijvende folie heb liggen).

Naast het functionele van de folie (het houdt de kruipruimte droger), is het ook een stuk prettiger werken op een folie als je in de kruipruimte werkt, vergeleken met grond/zand.

[ Voor 9% gewijzigd door dof op 31-12-2023 17:10 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Man man, wat een water toch.

'k Heb de feestdagen maar even niet in de kruipruimte gekeken (om m'n stemming niet te verzuren), maar nu toch even gekeken of het een paar cm gestegen is.

Schrik, schrik, het is nu 1/2 mtr hoog (!!!) en nu komt zelfs de "badkuip" bevestiging in gevaar.

Holy cow! Ik heb nu toch m'n dompelpomp maar uit de kast gehaald en aan het werk gezet, maar ik maak me niet teveel illusies dat het veel zoden aan de dijk zet, maar alle beetjes helpen. 't Is een beetje dweilen met de kraan open (eigenlijk ook letterlijk) maar heb tenminste het idee dat ik er wat aan doe.

Als de voorspelling van Gerrit Hiemstra uitkomt ("wen er maar aan, dit worden de toekomstige winters") dan moet ik toch nadenken over structurelere oplossingen. B.v. drainage om het huis o.i.d.

Hier is 050 en maaiveld 4 mtr boven NAP, en kruipruimte vloer zo'n 1.50 lager.
Grondwaterstand op 1,6 km afstand (weet niet hoe betrouwbaar die is) hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpGAJp2ajZVbwlglARke4v-ooJ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wjxsLbkHCYnk24zSyHMQ5xTG.png?f=fotoalbum_large

Anderen ook zo'n last van water in kruipruimtes?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-09 16:25
dof schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:51:

'k Heb de feestdagen maar even niet in de kruipruimte gekeken (om m'n stemming niet te verzuren), maar nu toch even gekeken of het een paar cm gestegen is.

Schrik, schrik, het is nu 1/2 mtr hoog (!!!) en nu komt zelfs de "badkuip" bevestiging in gevaar.

Holy cow! Ik heb nu toch m'n dompelpomp maar uit de kast gehaald en aan het werk gezet, maar ik maak me niet teveel illusies dat het veel zoden aan de dijk zet, maar alle beetjes helpen. 't Is een beetje dweilen met de kraan open (eigenlijk ook letterlijk) maar heb tenminste het idee dat ik er wat aan doe.

Als de voorspelling van Gerrit Hiemstra uitkomt ("wen er maar aan, dit worden de toekomstige winters") dan moet ik toch nadenken over structurelere oplossingen. B.v. drainage om het huis o.i.d.

[Afbeelding]

Met precies dezelfde reden niet gekeken rond de feestdagen, maar na jouw bericht toch even snel gekeken. Eigenlijk dezelfde situatie als een maand terug: hier en daar wel water bovenop de folie, maar geen extreme stijging zoals bij jou.. Denk dat er soms max. 10cm water staat.

Deze zomer de tuin aanpakken (deze loopt scheef naar de woning toe) en hopen dat het regenwater niet meer tussen de fundering de kruipruimte in loopt.

Ik heb nog bodemfolie liggen, zit er aan te denken om deze over de bestaande folie te doen. Heb toch veel gekropen op de folie die er nu ligt en toch bang dat ik verschillende gaatjes heb gemaakt.

In oktober ook nieuwe kozijnen met HR++ glas laten plaatsen. In combinatie met de PIR-vloerisolatie is het verbruik wel met 30/40% afgenomen vergeleken met vorig jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Kindapaas schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:21:
[...]

Met precies dezelfde reden niet gekeken rond de feestdagen, maar na jouw bericht toch even snel gekeken. Eigenlijk dezelfde situatie als een maand terug: hier en daar wel water bovenop de folie, maar geen extreme stijging zoals bij jou.. Denk dat er soms max. 10cm water staat.

Deze zomer de tuin aanpakken (deze loopt scheef naar de woning toe) en hopen dat het regenwater niet meer tussen de fundering de kruipruimte in loopt.

Ik heb nog bodemfolie liggen, zit er aan te denken om deze over de bestaande folie te doen. Heb toch veel gekropen op de folie die er nu ligt en toch bang dat ik verschillende gaatjes heb gemaakt.

In oktober ook nieuwe kozijnen met HR++ glas laten plaatsen. In combinatie met de PIR-vloerisolatie is het verbruik wel met 30/40% afgenomen vergeleken met vorig jaar :)
Mooi dat je er nog goed van af komt. 'k Zag tijdens de kerst, bij diverse vrijstaande huizen hier in de buurt, al slangen uit huizen naar straatputten lopen, dus vandaar dat ik nog even wegbleef uit kruipruimte :-( . Ben ook bang dat het grondwater pas na maanden weer verdwenen is.

Grotendeels (momenteel niet zo goed te zien) ligt de folie, met daaronder de noppenfolie, nog netjes bovenop het water. Als je ook noppenfolie hebt liggen, zou ik me om eventuele gaatjes niet al te druk maken. Als je geen noppenfolie hebt zou ik dat overwegen onder de folie te leggen.

Mooi dat de isolatie werkt, gelukkig zal het grondwater m'n PIR platen niet bereiken want dan zou het water zo'n beetje op maaiveld hoogte moeten zitten, en hebben we te maken met echte overstroming.

Ik hoor allemaal kalmerende geluiden van waterschappen naar ons (burgers) toe, maar zijn die ook allemaal zelf gerustgesteld @johanPo ?

[ Voor 9% gewijzigd door dof op 02-01-2024 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:54
Paar plasjes, maar niet meer dan anders voor zo ver ik kan zien. Allemaal keurig onder de folie gelukkig. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:14
Notehoutelade schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:20:
Weet iemand het volgende: betonvloer is reeds vanuit de bouw 30jr geleden met een laag eps geisoleerd. Kan ik hieronder tegenaan isoleren met een laag steenwol? Enige reden is dat ik hier zat vierkante meters van heb liggen en het kruipluik is zodanig klein dat eps platen er niet eens doorheen zouden passen zonder ze erg klein te snijden.
Ja hoor. Alleen andersom kan vervelend zijn. Zolang dampopen maar aan de koude kant zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Komt goed dan. Alleen nog geschikte haken of schroeven vinden om in het piepschuim te draaien. Iets als hierboven werd gepost misschien, mits de lengte goed is.
Heb ook gezien dat er ventilatieroosters zitten. Kwam alleen wat condens tegen op de waterleiding in de kruipruimte maar dat is normaal heb ik ooit eens begrepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• johanPo

[Afbeelding]

Tis aardig extreem nu qua grondwaterstand in vrijwel het hele land. Tis lastig je goed te wapenen tegen iets dat ook in de toekomst niet elk jaar optreedt. Een pomp permanent neerzetten werkt niet lekker als die maar paar x per jaar inschakelt. Ook drainage aanleggen zal (afhankelijk van het gebied) bij dit weer niet optimaal werken, omdat het benedenstroomse systeem aardig overbelast is. Als je dit 1x in de 2 a 5 jaar hebt kan je je afvragen in hoeverre het nodig is in de actiestand te springen. Dat kan je ook prima accepteren.

Tegelijkertijd is het wel vervelend als je badkuip volloopt en vervolgens het water daar lang blijf staan en langzaam verdampt. Dan toch misschien een pompje inzetten om de badkuip leeg te trekken voor die extreme gevallen. Dan zet je dus niet in op preventie, maar meer snel herstel.

[ Voor 11% gewijzigd door johanPo op 02-01-2024 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

johanPo schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:14:
[...]

Tis aardig extreem nu qua grondwaterstand in vrijwel het hele land. Tis lastig je goed te wapenen tegen iets dat ook in de toekomst niet elk jaar optreedt. Een pomp permanent neerzetten werkt niet lekker als die maar paar x per jaar inschakelt. Ook drainage aanleggen zal (afhankelijk van het gebied) bij dit weer niet optimaal werken, omdat het benedenstroomse systeem aardig overbelast is. Als je dit 1x in de 2 a 5 jaar hebt kan je je afvragen in hoeverre het nodig is in de actiestand te springen. Dat kan je ook prima accepteren.

Tegelijkertijd is het wel vervelend als je badkuip volloopt en vervolgens het water daar lang blijf staan en langzaam verdampt. Dan toch misschien een pompje inzetten om de badkuip leeg te trekken voor die extreme gevallen. Dan zet je dus niet in op preventie, maar meer snel herstel.
Dank je voor de info! Ik hoor er niet zoveel over, maar zou denken dat veel mensen er last van hebben. Ook al gezien de slangen die ik uit huizen zie komen, en tuinen met grote plassen water.

Het is jammer en beetje frustrerend dat er niet zoveel aan te doen is, maar beter ondergelopen kruipruimte dan zandzakken voor de deur zoals in gebieden rond Markermeer en IJsselmeer.

M'n dompelpomp zal nog wel een weekje moeten werken vrees ik, voordat ik die vele kuubs water een beetje teruggedrongen heb. 't Is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:33
dof schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:43:
[...]
Het is jammer en beetje frustrerend dat er niet zoveel aan te doen is, maar beter ondergelopen kruipruimte dan zandzakken voor de deur zoals in gebieden rond Markermeer en IJsselmeer.
Je kan kijken naar drainage onder je huis en bij je huis. Alleen dan zou je wel ergens op moeten kunnen afvoeren. Dat zal mogelijk een interessante kwestie worden als de sloten ook zo hoog staan. Of de gemeente moeten een HWA-riool of een drainageriool hebben liggen met een aansluiting naar je perceel.
dof schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:43:
[...]
M'n dompelpomp zal nog wel een weekje moeten werken vrees ik, voordat ik die vele kuubs water een beetje teruggedrongen heb. 't Is niet anders.
Mogelijk wel langer. Grondwater gaat niet zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:48
dof schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:36:
Grotendeels (momenteel niet zo goed te zien) ligt de folie, met daaronder de noppenfolie, nog netjes bovenop het water. Als je ook noppenfolie hebt liggen, zou ik me om eventuele gaatjes niet al te druk maken. Als je geen noppenfolie hebt zou ik dat overwegen onder de folie te leggen.
Ik heb eergisteren ook het luik maar eens opgetild en heb ca 10cm water staan (hoogste punt ca 15cm) in de kruipruimte.

Nog tips over het toepassen van noppenfolie?
https://www.hornbach.nl/p/noppenfolie-0-75-m-x-20-m/5190710/ kopen
• latten monteren aan funderingsmuren en stroken noppenfolie vastnieten?
• iets doen met overgangen tussen de (smalle) stroken noppenfolie?
• PE folie over noppenfolie spreiden en ook vastzetten aan latten

zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

RonnieKo schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:35:
[...]

Je kan kijken naar drainage onder je huis en bij je huis. Alleen dan zou je wel ergens op moeten kunnen afvoeren. Dat zal mogelijk een interessante kwestie worden als de sloten ook zo hoog staan. Of de gemeente moeten een HWA-riool of een drainageriool hebben liggen met een aansluiting naar je perceel.
Ja al naar gekeken, b.v. zoiets als een ringdrainage ziet er wel interessant uit.

Maar een hoop werk. HWA riool is niet in deze wijk, afvoeren via tuin naar open water achter aan de tuin zou wel kunnen. Maar dan ben ik wel (met ring) 50 tot 100 mtr sleuven aan graven, paar kuub split en zand nodig, plus dito mtr drainage buis etc . En je moet het heel precies met beetje afschot aanleggen, anders werkt het ook weer niet. Niet echt een simpel klusje, met ook een beetje ongewis resultaat.

En daarnaast lees ik dat mensen soms drainage uit de grond halen (van hun nieuwe huis) om juist water in de tuin vast te houden. 8)7

Lastige kwesties.
[...]
Mogelijk wel langer. Grondwater gaat niet zo snel.
Ja, inderdaad. Eind januari '23 ook ineens waterlast in kruipruimte gehad (het was toen al maanden heel netjes droog) en heeft 2 mnd geduurd voor het weer zo'n beetje weg was. Met de huidige hoeveelheid vrees ik wel te moeten pompen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

Rukapul schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:45:
[...]

Ik heb eergisteren ook het luik maar eens opgetild en heb ca 10cm water staan (hoogste punt ca 15cm) in de kruipruimte.

zoiets?
Ook niet fijn zo'n laag water.

'k Zou wel even wachten tot het water weg is voor ik met noppenfolie en grondfolie aan de gang zou gaan.

'k Heb zelf de noppenfolie los liggen (en niet tegen de wand omhoog) en de dikke PE folie er bovenop gelegd en dan dan dus wel omhoog tegen de wand. Met panlatten tegen de muur.

Aangezien je dit 1 x doet zou ik wel goed materiaal kopen. Ik ken die hornbach noppenfolie niet, maar deze is heel sterk en daar kan ik de noppen niet stuk drukken tussen duim en wijsvinger.

Kruipruimte in betere tijden ;(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5X9fZ_tW-NVO3cMKjAmXMMp2WM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3bPsk3nqOYesLwAWtg9ILHlM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSF3L0fSiu4ocExEytKryrQgP7o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lr5TC4ptMuHK1GBj7pV0w4Qo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij ons precies hetzelfde. Ben al een paar weken water aan het wegpompen, vanuit de kruipruimtes (zijn 2 compartimenten) naar een slootje naast ons huis. Op zich gaat dat redelijk ok. Na ongeveer 2 uur pompen is de kruipruimte weer leeg , maar bij een regenbui stroomt ie weer vol.

Ik sprak met mijn vader hierover en die gaf aan dat een drainage buis op ca 60cm diepte aangesloten op het riool om de woning heen zou moeten helpen (hij is landlord en heeft in die hoedanigheid veel ervaring met drainage enz). Hij had zelfs nog genoeg buizen liggen dus we hoeven alleen een kraantje oid te huren .
Voor dit jaar nog even pompen, mocht het volgend jaar hetzelfde zijn dan gaan we in de tuin aan de slag, meteen ook maar nieuwe bestrating als we toch bezig zijn :) .

In de woning verder geen last, het loopt alleen de kelder in als we het niet wegpompen.

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 04-01-2024 00:21 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:33
dof schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:19:
[...]
Maar een hoop werk. HWA riool is niet in deze wijk, afvoeren via tuin naar open water achter aan de tuin zou wel kunnen. Maar dan ben ik wel (met ring) 50 tot 100 mtr sleuven aan graven, paar kuub split en zand nodig, plus dito mtr drainage buis etc . En je moet het heel precies met beetje afschot aanleggen, anders werkt het ook weer niet. Niet echt een simpel klusje, met ook een beetje ongewis resultaat.
Het is zeker geen simpel klusje. En ook niet handig. Split zou ik niet zo snel nemen. Drainzand (grofzand) is vaak al voldoende. De drainbuis omwikkelt met kokos of een filterdoek is al goed. In theorie is kan je ook een drain onder je woning leggen. Je hebt wel genoeg diepte nodig dan. Je zal nu even mogen kijken hoe hoog het open water achter het huis staat. Het resultaat is goed. Alleen je moet ook het systeem onderhouden dus één keer in de zoveel tijd doorspuiten. Op een aantal punten een doorspuitput is verstandig.
dof schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:19:
[...]
En daarnaast lees ik dat mensen soms drainage uit de grond halen (van hun nieuwe huis) om juist water in de tuin vast te houden. 8)7
Een drain is meer bedoeld voor het regulieren van de grondwaterstand. Niet om hemelwater af te voeren. Dan heb je juist in dit soort periodes meer last van wateroverlast in de tuin, in de kruipruimte e.d.

Lastige kwesties? Dat zeker. Klein land met veel belangen op een beperkte ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:20
Met al deze wateroverlast ook maar even gekeken. En bij mij staat nu ook water in de hoek rechtsachter. Niet veel, maar je ziet dat het daar omhoog gekomen is. 1m2 ongeveer. De rest van de ruimte is zoals normaal gelukkig.

Water-Escape

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• der_joachim
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:51
Ik woon in een plaats waar vier rivieren samenkomen en in de omgeving zie ik veel meer water dan normaal. Ik durfde vandaag pas te kijken (want vrij en even geen kinderen). Gelukkig is mijn kruipruimte zo droog dat Herman Finkers het wat gortig zou vinden. :)

Entropy isn't what it used to be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Rukapul schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:45:
[...]

zoiets?
Bubbelfolies met een grotere dikte (aantal micron) zijn iets sterker, maar supersterk is niet perse noodzakelijk. Wel handig om te zorgen dat de bodem van je kruipruimte schoon is zodat de boel niet lek gaat.

Ik heb zelf de noppenfolie niet vastgeniet maar los onder de folie gelaten. Gaat nergens naartoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 11:40
Bij ons staat nu ook water in de kruipruimte. Nu wordt het isolatie materiaal tegen de muur aan nat. Kan ik dit het beste wegsnijden zodat het geen vocht meer opneemt of wat zouden jullie doen?

Het isolatiemateriaal stond ongeveer 10cm in het water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBcePiZrnZkvECXMbY2o-T_Zbpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fo8l9kAOEg4KgcGRhruYhej0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door michaeltb op 06-01-2024 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:42
Ik lees al een tijdje mee in dit topic en het is nu tijd om zelf de handen uit de mouwen te steken.

Ik heb een woning uit '86, de luchtvochtigheid in de kruipruimte is hoog maar het is (normaal gesproken) niet nat. Ik heb niet gemeten maar er zitten condensdruppels aan de leidingen.
Voor zover ik kan zien heb ik geen ventilatie in de kruipruimte, iets wat ik spoedig wil aanpakken.
Daarna wil ik gaan isoleren met PIR platen. Er is ongeveer 50-60 cm aan ruimte, ik denk dat ik met 120-140 mm PIR aan de slag wil. Aan de onderkant van de kanaalplaat betonvloer zit 5 cm eps (piepschuim).

High tack kit gebruiken lijkt me verstandiger dan montagekit. Iemand suggesties voor een goede kit waarmee ik de platen op het piepschuim kan lijmen?
Zijn 5-6 dotjes per plaat van 1200x600 genoeg? Hoe veel zouden jullie gebruiken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
@Voggy goede plannen! Zorg wel eerst dat je de ventilatie op orde brengt en bodemfolie plaatst tegen het vocht.

Zelf heb ik Illbruck PU010 gebruikt, opgebracht met lijmpistool (zoek even in dit topic op PU010) dat werkte perfect. Er zullen vast concurrenten bestaan die soortgelijke PU lijm hebben wat net zo goed werkt.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

michaeltb schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:42:
Bij ons staat nu ook water in de kruipruimte. Nu wordt het isolatie materiaal tegen de muur aan nat. Kan ik dit het beste wegsnijden zodat het geen vocht meer opneemt of wat zouden jullie doen?

[Afbeelding]
Is het glaswol? Dan zou ik het ruim wegsnijden ja. Misschien later eps terug plaatsen ingewikkeld met folie of iets dergelijks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:15
AOC schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:11:
[...]
Is het glaswol? Dan zou ik het ruim wegsnijden ja. Misschien later eps terug plaatsen ingewikkeld met folie of iets dergelijks.
Ik zou niet inwikkelen met folie. Mocht er toch vocht tussenkomen verdampt dat er nauwelijks meer uit en maak je een structureel natte koudebrug.

Volgens mij is in zulke gevallen XPS het juiste materiaal als je weet dat er van beide zijden vocht op het isolatiemateriaal kan komen.

Ruim boven het hoogst te verwachten waterniveau horizontaal insnijden en een strakke aansluiting met het bestaande materiaal met eventueel een streepje PU schuim ertussen. Maar het lijkt op wol en dat is eenvoudig aan te sluiten door het strak tegen elkaar aan te drukken.

Monteren met lijmkit of pluggen. Een natte muur vereist waarschijnlijk pluggen, tenzij iemand hier tips heeft voor een ander montagemateriaal op natte ondergrond?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
GudZ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:43:
[...]

Ik zou niet inwikkelen met folie. Mocht er toch vocht tussenkomen verdampt dat er nauwelijks meer uit en maak je een structureel natte koudebrug.

Volgens mij is in zulke gevallen XPS het juiste materiaal als je weet dat er van beide zijden vocht op het isolatiemateriaal kan komen.

Ruim boven het hoogst te verwachten waterniveau horizontaal insnijden en een strakke aansluiting met het bestaande materiaal met eventueel een streepje PU schuim ertussen. Maar het lijkt op wol en dat is eenvoudig aan te sluiten door het strak tegen elkaar aan te drukken.

Monteren met lijmkit of pluggen. Een natte muur vereist waarschijnlijk pluggen, tenzij iemand hier tips heeft voor een ander montagemateriaal op natte ondergrond?
Moet ik het überhaupt wel isoleren? Aan de andere kant van die muur is de garage (drive in woning) en daar heb ik de kachel altijd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
michaeltb schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:51:
[...]
Moet ik het überhaupt wel isoleren? Aan de andere kant van die muur is de garage (drive in woning) en daar heb ik de kachel altijd uit.
De kruipruimte muur isoleren werkt als je een niet- of beperkt geventileerde kruipruimte hebt aangrenzend aan buitenlucht T.

Anders maakt het geen biet uit want dan waait het door. Wellicht reageert je kruipruimte iets trager op de T buiten maar dat zal niet veel uitmaken in je wooncomfort of energieverbruik.

Ik zou het in jouw geval wel doen omdat je het zo moet zien:
Kruipruimte is buitentemperatuur
Garage is waarschijnlijk iets warmer (er hangt nota bene een verwarming)

Dan wil je toch liever die garage warmer dan je kruipruimte hebben en is die isolatie dus voor je garage en niet de kruipruimte effectief....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
Ja snap ik. Zit volgens mij geen ventilatie in de kruipruimte.

Vraag me alleen af hoeveel effect die 20-30cm isolatie heeft die ik weghaal en evt terugplaats met ander materiaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:43
michaeltb schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:04:
Vraag me alleen af hoeveel effect die 20-30cm isolatie heeft die ik weghaal en evt terugplaats met ander materiaal
Is het echt isolatie? Lijkt veel te dun, 5mm of zo? zeker het was geen waterbestendige laag of zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:42
lbreman schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:03:
@Voggy goede plannen! Zorg wel eerst dat je de ventilatie op orde brengt en bodemfolie plaatst tegen het vocht.

Zelf heb ik Illbruck PU010 gebruikt, opgebracht met lijmpistool (zoek even in dit topic op PU010) dat werkte perfect. Er zullen vast concurrenten bestaan die soortgelijke PU lijm hebben wat net zo goed werkt.
Thanks, bodemfolie lijkt me indd verstandig!
Weet je nog hoe veel bussen je ongeveer hebt gebruikt, en hoe veel vierkante meters? Ik heb ongeveer 55 vierkante meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
andru123 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:45:
[...]
Is het echt isolatie? Lijkt veel te dun, 5mm of zo? zeker het was geen waterbestendige laag of zoiets?
Ja de isolatie is 10cm dik. De isolatie is zon 15cm vanaf de grond nat. Hoogte tot ondervloer is 80-90cm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Voggy schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:47:
[...]
Thanks, bodemfolie lijkt me indd verstandig!
Weet je nog hoe veel bussen je ongeveer hebt gebruikt, en hoe veel vierkante meters? Ik heb ongeveer 55 vierkante meter.
Ja, ik had de starter kit gekocht waar 12 bussen bij zitten. Daarvan heb ik er 10 gebruikt voor ca. 90m2.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:22
Malfunctions schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:03:
Ik heb een vraagje. Ik heb mijn vloer laten na-isoleren en daar hebben ze PIF (3-laags) voor gebruikt. Omdat de kruipruimte van de gang en de woonkamer gescheiden zijn moesten ze een doorgang graven die ze weer dicht hebben gemaakt na afloop. Omdat de kruipruimte onder de woonkamer dus is afgesloten gaven ze aan dat er koekoekroosters geplaatst moesten worden voor de ventilatie.

Vandaag zijn er twee andere monteurs gekomen om dat uit te voeren. Deze jongens waren niet echt positief over het werk dat hun voorgangers hadden geleverd en gaven ook aan dat het materiaal onder de woonkamer op de vloer van de kruipruimte ligt, ipv dat het tegen de vloer is bevestigd zoals dat in de gang is gedaan (en volgens mij hoort). Daardoor voeren de aangelegde ventilatieroosters nu (koude) lucht aan tussen de isolatie en mijn vloer.

Nou heb ik weinig kennis van de materie, maar volgens mij heeft de isolatie dan weinig effect. Heb ik daar gelijk in, of zie ik dat verkeerd?
Vandaag is er iemand gekomen om het eerder geleverde werk te herstellen, maar die gaf na 5 minuten aan dat het zo slecht gedaan was dat er een nieuwe afspraak moet worden ingepland om het geheel opnieuw uit te voeren. Volgens hem konden de jongens die het gedaan hadden ook hun boeltje pakken.

Ben achteraf behoorlijk blij met het 2e stel monteurs dat eerlijk was over de werkzaamheden van het eerste stel. Anders had ik dat nooit geweten en was ik er vanuit gegaan dat mijn vloer goed geïsoleerd was.

Ook wel fijn dat je dergelijke werkzaamheden uit laat voeren voordat het echt koud wordt.. :X

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
michaeltb schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:42:

[Afbeelding]
Steenwol zo te zien? Als de kruipruimteventilatie op orde is wordt dat wel weer netjes droog als het waterniveau zakt. Als het vochtig blijft (b.v. omdat geen ventilatie is) kan er schimmel in komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
Voggy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:52:
Ik lees al een tijdje mee in dit topic en het is nu tijd om zelf de handen uit de mouwen te steken.

Ik heb een woning uit '86, de luchtvochtigheid in de kruipruimte is hoog maar het is (normaal gesproken) niet nat. Ik heb niet gemeten maar er zitten condensdruppels aan de leidingen.
Voor zover ik kan zien heb ik geen ventilatie in de kruipruimte, iets wat ik spoedig wil aanpakken.
Daarna wil ik gaan isoleren met PIR platen. Er is ongeveer 50-60 cm aan ruimte, ik denk dat ik met 120-140 mm PIR aan de slag wil. Aan de onderkant van de kanaalplaat betonvloer zit 5 cm eps (piepschuim).

High tack kit gebruiken lijkt me verstandiger dan montagekit. Iemand suggesties voor een goede kit waarmee ik de platen op het piepschuim kan lijmen?
Zijn 5-6 dotjes per plaat van 1200x600 genoeg? Hoe veel zouden jullie gebruiken?
Waar je bij kit goed op moet letten is de oplosmiddelen, deze kunnen je platen opeten. Voor de zekerheid probeer ik het altijd op een stukje rest PIR. Dat gezegd hebbende; ik heb 3 merken High tack kit gebruikt icm met isolatieplaten en dat ging altijd prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rcc93
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:51
Ik ga binnenkort kort de onderkant van mijn houten vloer isoleren vanuit de kruipruimte. Kruipruimte is kurkdroog en redelijk bereikbaar. Er komt een droogbouw vloerverwarming bovenop dus wil een vrij hoge isolatiewaarde halen.

De hart op hart afstand tussen de balken is ideaal voor steen of glaswol. Balken zijn 170 mm hoog dus logischerwijs pak je dan isolatie van 170 mm dik, is er echter iets op tegen om bijvoorbeeld een wol van 200mm dik te pakken? De isolatie steekt dan wel uit ten opzichte van de balken maar ik kan het qua ruimte prima kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:53
Volgens mij kan dat prima, alleen wordt een eventuele folie bevestigen dan wat lastiger. Ik zou dan wel ook wat isolatie versnijden van 3-4cm dik en dat over de balken leggen zodat de isolatie sluit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

@Rcc93 En ook al is de kruipruimte nu "kurkdroog " dat kan ook (groten?)deels komen door de warmte die van boven komt, immers al is er nu geen vloer verwarming, er komt nu nog steeds warmte van boven....anders was het al geisoleerd geweest...

Na het isoleren komt er amper nog warmte van boven dus de kruipruimte temperatuur zal een stuk lager zijn dan nu en afhankelijk van de rel-RH i.c.m. die temperatuur kan er toch condensvorming optreden, wat in een aantal gevallen tot bijv een muffe kruipruimte kan lijden. Ook heb je zelf geen of amper controle over hoe de stand van het grondwater is en of dat het verloop ervan door omstandigheden in jouw omgeving kan gaan veranderen. Ook kun je zonder het te merken mogelijk gevolgen hebben van een HWA-breuk, waarvan het water dus de kruipruimte in gaat. Idem dito voor mogelijk afvoeren van badkamer/was,machine die onder de vloer doorlopen en breken kunnen.

Ergo: Daarmee probeer ik aan te geven, geef een paar honderd euro uit aan een dampdichte bodemfolie die je op het zand en tegen de muur vd kruipruimte plaatst als een soort van badkuip. Je koopt voor dat relatief kleine bedrag, zeker bij zelf die bodemfolie te plaatsen, ook extra zekerheid dat je glaswol altijd droog blijft en daarmee altijd haar werk blijft doen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-09 16:25
Voggy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:52:
Weet niet hoe je qua kosten zit voor de high tack kit, maar ik heb gewoon montagekit van de Action gebruikt. Wel flink veel nodig aangezien ik 2/3 platen per bus deed.. Daar waren 5-6 dotjes niet genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:52
Ik heb deze kit gebruikt voor de EPS en PIR platen.

https://www.kitcentrum.nl...luw-high-tack-290ml-p:94/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Heb je er wel 50 nodig al snel idd voor 80m2 :)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:59
route99 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:23:
@Rcc93

Ergo: Daarmee probeer ik aan te geven, geef een paar honderd euro uit aan een dampdichte bodemfolie die je op het zand en tegen de muur vd kruipruimte plaatst als een soort van badkuip. Je koopt voor dat relatief kleine bedrag, zeker bij zelf die bodemfolie te plaatsen, ook extra zekerheid dat je glaswol altijd droog blijft en daarmee altijd haar werk blijft doen.

Succes!
Daarnaast is het ook véél aangenamer werken op die folie dan in het zand ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rcc93
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:51
route99 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:23:
@Rcc93

Succes!
Zeker, had misschien even moeten vermelden dat de bodemfolie al onderweg is en binnenkort gelegd gaat worden, een paar weken daarna volgt de glas- of steenwol.

Dan pak ik een wol van 200mm dik, Bedankt allen! Tip om de balken op te dikken om de dampopen folie te bevestigen vind ik ook een goede!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
Rcc93 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:37:
[...]

Zeker, had misschien even moeten vermelden dat de bodemfolie al onderweg is en binnenkort gelegd gaat worden, een paar weken daarna volgt de glas- of steenwol.

Dan pak ik een wol van 200mm dik, Bedankt allen! Tip om de balken op te dikken om de dampopen folie te bevestigen vind ik ook een goede!
Inderdaad de balken met de lengte mee opdikken tot de dikte van de wol.

De wol haalt alleen de Rd waarde als deze op z'n volledige dikte uit kan zetten. 200mm op 170mm persen heeft zelfs een negatief effect!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Rcc93 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:37:
[...]Zeker, had misschien even moeten vermelden dat de bodemfolie al onderweg is en binnenkort gelegd gaat worden, een paar weken daarna volgt de glas- of steenwol.
Das wel errug handig :Y .... dan kan die energie voor iemand anders gebruikt worden.... succes verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe denkt men ondertussen over PIF? Kan er weinig info over vinden en vroeg me af of mensen het gedaan hebben en wellicht data hebben van de besparing.

Onze kruipruimte van 45-50cm hoog zit voor de helft vol bodemisolatie. 10cm pir platen wordt een enorme uitdaging met alle aansluitingen dichtpurren en de bodemisolatie. Mijn plan is om een paar kuub isolatiechips weg te scheppen en de kruipruimte in 4 vakken te verdelen en per vlak te werken. Zo kan ik een hoop chips wegschuiven en scheelt het nog best wat kuub opscheppen. Het verwijderen van de bodemisolatie vind ik het geld niet waard.

Degene die ons dak isoleerde raadde PIF aan. Makkelijk te verwerken en zou net zo goed moeten isoleren. Maar ik kan mij ook niet voorstellen dat 10cm PIF een RD waarde van 5,55 heeft, i.t.t. PIR met alu cachering 4,54.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 12:16

Sponge

Serious Game Developer

Ik zit nu te overwegen om toch eens door te pakken op de isolatie, en langzaamaan een plannetje aan het maken (kwamen eerst wat andere kosten voorbij...).

Echter, ik heb net dit hele topic doorzocht op 'glaswol' en 'steenwol' - en heel veel gelezen. Echter ben ik er nog niet uit wat nou de algemene concensus is qua "is het goed in een kruipruimte" (en dan niet open zoals bij een houtenvloer).

Ik zou graag de ruimte opvullen die zullen ontstaan als er PIR platen geplakt worden, deze "sleuven" zijn ca. 14cm diep en variabel in breedte. Maar wel over de lengte van het hius (ca. 8m lang):

Bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://rielee.com/shared/kruipruimte/FLIR0560-Visual.jpeg

en

Afbeeldingslocatie: http://rielee.com/shared/kruipruimte/ruimte-tussen-platen.jpg

Dit zijn twee van de bredere, hier zou ik zelfs nog EPS tussenkrijgen (2e heeft wel al onhandigere vorm daarvoor). Maar er zijn ook flink wat dunner. Daar zou ik dus wat glas/steenwol in kunnen drukken. (en vervolgens de plaat erop plakken.

Luchtvochtigheid is tegenwoordig al een stuk beter (nu 70-85%) maar ik realiseer mij ook dat er waarschijnlijk ook nog heel veel vocht rondom het huis komt - in de kruipruimte kijk ik zo naar de kruipruimtes van de buren via verschillende ruimtes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Sponge schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:16:
Ik zit nu te overwegen om toch eens door te pakken op de isolatie, en langzaamaan een plannetje aan het maken (kwamen eerst wat andere kosten voorbij...).............
Ik zou graag de ruimte opvullen die zullen ontstaan als er PIR platen geplakt worden, deze "sleuven" zijn ca. 14cm diep en variabel in breedte. Maar wel over de lengte van het hius (ca. 8m lang):
Kun je die "openingen" niet vermijden? Voor mij is het niet duidelijk hoe die zouden kunnen ontstaan. Graag meer toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
Sponge schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:16:
Ik zit nu te overwegen om toch eens door te pakken op de isolatie, en langzaamaan een plannetje aan het maken (kwamen eerst wat andere kosten voorbij...).

[...]

[...]

Luchtvochtigheid is tegenwoordig al een stuk beter (nu 70-85%) maar ik realiseer mij ook dat er waarschijnlijk ook nog heel veel vocht rondom het huis komt - in de kruipruimte kijk ik zo naar de kruipruimtes van de buren via verschillende ruimtes...
Dus je stopt PIR platen tussen planken/balken, en die PIR platen steken nog 14cm uit waardoor je sleuven krijgt? Ik zou proberen 1 type isolatie sluitend tegen elkaar te krijgen.

Met goede ventilatie en dampopen folie zou glaswol/steenwol wel prima kunnen in een kruipruimte. Maar zo om en om isolatietypes combineren is niet ideaal ivm koudebruggen en vochtbruggen. Ook is een dampopen folie over verder grotendeels dampdichte isolatie aanleggen ook wat zonde misschien.

Dan kan je beter dunnere platen tussen de sleuven doen, en daar strak overheen een 2de laag platen die goed aansluit op elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

route99 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:22:
Kun je die "openingen" niet vermijden? Voor mij is het niet duidelijk hoe die zouden kunnen ontstaan. Graag meer toelichting.
Nee, alleen door ze op te vullen. Deze huidige isolatie is niet erg lekker aangesloten tussen de verschillende kanaalplaten. Hier bij twee duidelijkere foto's:

Afbeeldingslocatie: http://www.rielee.com/shared/kruipruimte/FLIR0545-Visual.jpeg

Aan het einde ("zwarte gat ") is dus het einde van het huis, en aan de andere kant begint de kruipruimte van de buren :). Deze sleuf is dus 8m breed. (en de temperatuur van de vloerverwarming...). Overigens ga ik die verbinding met de buren sowieso dichtmaken.

Ik denk dat er een stuk of 6-8 van deze zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.rielee.com/shared/kruipruimte/arrow-IMG_9812.jpg

Overrigens zit er ook veel ruimte en die grijze funderingsmuur, Het lijkt eigenlijk alsof de hele vloer zweeft boven die grijze funderingsmuur :)

Afbeeldingslocatie: http://www.rielee.com/shared/kruipruimte/FLIR0535-Visual.jpeg

Edit: Voor de duidelijkheid, ik wil dus de PIR platen tegen deze EPS platen aanlijmen (64m2), en die loze sleuven dus opvullen ;) .

[ Voor 5% gewijzigd door Sponge op 14-01-2024 22:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dof

dof

Sponge schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:37:
[...]

Nee, alleen door ze op te vullen. Deze huidige isolatie is niet erg lekker aangesloten tussen de verschillende kanaalplaten. Hier bij twee duidelijkere foto's:

[Afbeelding]

Aan het einde ("zwarte gat ") is dus het einde van het huis, en aan de andere kant begint de kruipruimte van de buren :). Deze sleuf is dus 8m breed. (en de temperatuur van de vloerverwarming...). Overigens ga ik die verbinding met de buren sowieso dichtmaken.

[Afbeelding]

Overrigens zit er ook veel ruimte en die grijze funderingsmuur, Het lijkt eigenlijk alsof de hele vloer zweeft boven die grijze funderingsmuur :)

[Afbeelding]

Edit: Voor de duidelijkheid, ik wil dus de PIR platen tegen deze EPS platen aanlijmen (64m2), en die loze sleuven dus opvullen ;) .
De sleuven zijn behoorlijk smal zo te zien, en niet van veel negatieve invloed op eventuele extra PIR isolatie lijkt me (vergeleken met de ruimtes die bij mij en andere er zijn tussen betonnen balken).

Maar als er toch luchtstromen dreigen te ontstaan in die sleuven (van negatieve invloed op je isolatie) dan lijkt me opvullen met glaswol het meest praktisch. Maar dan moet je wel glaswol snijden in de sleuf breedte plus 1 cm. Dat is wel weer een lastig klusje.

Een ander zal misschien zeggen ...spuit de sleuf vol met pur... , maar daar ben ik zelf behoorlijk op tegen (gezondheids- en milieu overwegingen).

De combinatie van PIR tegen de vloer en glaswol tussen/in de resterende ruimtes is een bekende werkwijze.

Voorbeeld in de foto's. Ik gebruikte een scherp oversized keukenmes voor snijden van Knauf glaswol, dat werkte aardig goed (regelmatig aanscherpen met aanzetstaal).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0SGbPbawtMcbF_EXq3u1ExNSlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MwRYt8Pfh6pikK3F3WGLIAB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzmGPmv6AhL24S_YNJIwqbs9Vn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vfPLGyOroI6djkiRglgwxgby.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:26
dof schreef op maandag 15 januari 2024 @ 01:10:
[...]
Maar als er toch luchtstromen dreigen te ontstaan in die sleuven (van negatieve invloed op je isolatie) dan lijkt me opvullen met glaswol het meest praktisch. Maar dan moet je wel glaswol snijden in de sleuf breedte plus 1 cm. Dat is wel weer een lastig klusje.
Niet zo heel lastig als je een rol neemt en deze opgerold snijdt. Heel nauwkeurig hoeft het ook niet: voor zo'n kleine oppervlakte kun je best wat proppen zonder veel invloed op je totale Rc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:20:
Hoe denkt men ondertussen over PIF? Kan er weinig info over vinden en vroeg me af of mensen het gedaan hebben en wellicht data hebben van de besparing.

Onze kruipruimte van 45-50cm hoog zit voor de helft vol bodemisolatie. 10cm pir platen wordt een enorme uitdaging met alle aansluitingen dichtpurren en de bodemisolatie. Mijn plan is om een paar kuub isolatiechips weg te scheppen en de kruipruimte in 4 vakken te verdelen en per vlak te werken. Zo kan ik een hoop chips wegschuiven en scheelt het nog best wat kuub opscheppen. Het verwijderen van de bodemisolatie vind ik het geld niet waard.

Degene die ons dak isoleerde raadde PIF aan. Makkelijk te verwerken en zou net zo goed moeten isoleren. Maar ik kan mij ook niet voorstellen dat 10cm PIF een RD waarde van 5,55 heeft, i.t.t. PIR met alu cachering 4,54.
Besparing getalsmatig duiden is altijd lastig. Dat hangt nogal nauw samen met stookgedrag van jou + buren (denk aan dure gasprijzen waardoor mensen de verwarming lager zetten) en de wisselende winterse omstandigheden. Noemen ze ook wel het interventie paradigma; je weet niet wat het gasverbruik precies zou zijn geweest als je de maatregel niet had genomen.

Wij hebben wel PIF toegepast bij het extra na isoleren van de grondleiding van/naar onze monoblock warmtepomp. Lijkt in principe aardig spul. Isolerende werking van de luchtkamers geloof ik op zich wel in. Wel bouwen ze ook aardig op de reflecterende werking van de folie, dat vind ik altijd wat moeilijk in te schatten. Product is nog niet decennia op de markt (naar mijn weten), dus het is natuurlijk de vraag hoe het zich houdt op de lange termijn. Wat dat betreft heeft PIR wel een goede lange track record en is hier op het forum daarom ook aardig geliefd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
Sponge schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:37:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben misschien zo een gast waar @dof het over heeft die het waarschijnlijk het zou opvullen met blijvend flexibele PUR *O* , dat zou voor deze situatie een prima werkende oplossing.

De milieuoverwegingen heeft hij wel helemaal gelijk in. Een goede strook glas- of steenwol zou ook prima kunnen. Alleen al om vrije luchtstroming (tocht) te voorkomen/beperken is het goed iig iets te doen. Dat je dampopen isolatie daarna 'afsluit' door er b.v. een laag PIR platen overheen te doen zou ik me persoonlijk niet zo'n zorgen over maken. De tochtbeperkende functie blijft intact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

dof schreef op maandag 15 januari 2024 @ 01:10:
De sleuven zijn behoorlijk smal zo te zien, en niet van veel negatieve invloed op eventuele extra PIR isolatie lijkt me (vergeleken met de ruimtes die bij mij en andere er zijn tussen betonnen balken).

Een ander zal misschien zeggen ...spuit de sleuf vol met pur... , maar daar ben ik zelf behoorlijk op tegen (gezondheids- en milieu overwegingen).

De combinatie van PIR tegen de vloer en glaswol tussen/in de resterende ruimtes is een bekende werkwijze.
Bedankt voor de toelichting en foto's. Echter, ik heb gisteravond nog even door heel wat posts zitten spitten (wel elke keer leuk om te zien trouwens, hoe gaande weg het eea. wordt "geleerd" en standaard praktijk wordt :)), en daar komt dus toch vaak naar boven dat glaswol vocht op kan zuigen en vervolgens minder isolatie waarde geeft. Dat vind ik iets minder interessant, het is meer dat ik bezorgd zou zijn om schimmels tussen twee isolatielagen (de oude EPS en de nieuwe PIR) te krijgen.

Glaswol/steenwol is inderdaad nog redelijk in te drukken, dus daarom leek mij dat een goede optie. Er is behoorlijk veel warmte verlies naar beneden toe via deze sleuven.

PUR doe ik liever niet, heel misschien als het echt een heel dun kiertje is en ik maar een klein beetje hoef te gebruiken (bijv. om de meter). PUR vind ik zelf ook naar spul ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Deze sleuven zijn zo smal, ik zou dit snel en goed met pur vullen. Bij grotere vlakken zoals hierboven in de foto zou wol het beste zijn, maar dit is gewoon afdichten van sleuven waar pur ideaal voor is.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Sponge schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:30:
Dus, de eerste taak was eens om wat op te ruimen en nieuw plastic te leggen (er lag al deels). Na het inlezen, en bekijken van vele links heb ik de 6mx25m '200 my' (200 micron) rol besteld op: https://www.profipack.nl/...ansparant-600cm-25m-200my. Prijzen die in dit topic stonden waren vaak al behoorlijk stukje lager, zelfs al een jaar geleden. Deze was 90 euro. Denk bij het plaatsen van het plastic even goed na hoe je het in de kruipruimte krijgt en hoe je het gaat ontvouwen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik had een denkfout gemaakt bij het eerste stuk, en het is dan toch wel onhandig om een stuk plastic van 8m over de hele lengte uit te vouwen. Neem ook wat marge in de lengte, ik zit uiteindelijk net aan de krappe kant terwijl ik er toch al een meter bij gerekend had.
Jammer gezien het water wat je later zag dat je de folie niet ook compleet tegen de muur op kon leggen.
[Afbeelding]
Resultaat qua luchtvochtigheid is wel snel te zien. Echter schrok ik net een klein beetje om voor het eerst wat grondwater in de kruipruimte te zien staan - nu heeft het veel geregend de laatste dagen... maar niet helemaal prettige gedachte......
Verder zie je ook hoe op de funderings muur voor- en achter er veel vocht zit.
Dat laatste is wrs ook deels een gevolg van het tekort aan folie. Bij mij stond het water op de muur en folie-badkuip is het nu weer afhankelijk ~50-~75% rel RH (oude plot maar 4-12-2023 was in natte periode toch mooi 51%). De muren zijn in de laatste regenperiode dus nog steeds droog gebleven, een enkel mini-plasje op de wat hardere bodem daar (voorkant huis). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUULmlFtip400nLONds_GTi8DO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kg2VsumWsxV3AzY59lpg0Hk4.png?f=fotoalbum_large

Jouw kruipruimte-T schaalt dus met je vloer-T met de vloerverwarming, dus die gedachte van meer isoleren is prima (y) . Besef dan wel dat je kruipruimte-T dan uiteraard een paar graden gaat zakken. Je zit nu op ca 85% rel-RH en al met natte muren, dus je loop een risico op nog nattere muren omdat de rel RH omhoog zal gaan, immers lagere T bij dezelfde hoeveelheid water.. betekent bijna altijd een hogere rel-RH.
Dat kan tot mufheid/schimmel leiden en dat wil je niet via kieren in je huis hebben.

Overweeg om die folie toch als een badkuip model ook tegen de muren op te monteren, ook al komen er watt extra kosten, je karwei resultaat zou er in principe een stuk beter van moeten worden. Eea ter overweging. Succes met de klus.

PS: Beter idd geen glaswol bij zulke hoge rel-RH's.

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 15-01-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
Sponge schreef op maandag 15 januari 2024 @ 08:33:
[...]

Bedankt voor de toelichting en foto's. Echter, ik heb gisteravond nog even door heel wat posts zitten spitten (wel elke keer leuk om te zien trouwens, hoe gaande weg het eea. wordt "geleerd" en standaard praktijk wordt :)), en daar komt dus toch vaak naar boven dat glaswol vocht op kan zuigen en vervolgens minder isolatie waarde geeft. Dat vind ik iets minder interessant, het is meer dat ik bezorgd zou zijn om schimmels tussen twee isolatielagen (de oude EPS en de nieuwe PIR) te krijgen.

Glaswol/steenwol is inderdaad nog redelijk in te drukken, dus daarom leek mij dat een goede optie. Er is behoorlijk veel warmte verlies naar beneden toe via deze sleuven.

PUR doe ik liever niet, heel misschien als het echt een heel dun kiertje is en ik maar een klein beetje hoef te gebruiken (bijv. om de meter). PUR vind ik zelf ook naar spul ;).
Je kan eventueel een natuurlijk materiaal als vlaswol proberen. Zou in theorie iets beter moeten herstellen van veel vocht, maar zal ook slecht isoleren daar waar vocht er in gevangen raakt.
Een dampdichte oplossing zal altijd toekomstbestendiger zijn.

Noppenfolie misschien, met een aluminiumlaag aan de bovenkant van de sleuf? :Y)
(Dat is of een verschrikkelijke beunoplossing, of zal perfect werken, ik zou even de reactie van mensen met meer kennis dan mij afwachten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

OK, ik denk dat ik met wat EPS platen wel de grote sleuven kan doen, en de kleine 'kiertjes' van een druppel PUR kan voorzien (waarbij ik zal zorgen dat er goede ventilatie is, of misschien toch nog een volwaardig masker regelen, maar het is mij een beetje onduidelijk hoe het met die filters zit)

Ik ga het plastic nog iets aanpassen (het ook een kleine meetfout geweest van mij. Ik heb nog behoorlijk wat over, dus ik ga wat meer overlap creeeren en het aan de randen omhoog trekken. Ik zag hier ook een lijm voorbij komen voor folie, dat zou ik wel eens willen proberen (blijkbaar ook geschikt om het aan de muur mee vast te maken.

Echter net een kleine tegenslag :(. Vanmorgen liep er iets door de serre muur... blijkbaar is er nu een beestje wat ook van een mooie kruipruimte houdt. Ik heb net nog even kort gekeken bij het kruipruimteluik, en inderdaad: wat onlasting en geur van een muis ofzo. Dus daar ook even actie voor ondernemen (wil niet dat ze aan de kabels gaan knagen van de warmtepomp/zonnepanelen :X)

Edit (heel wat uurtjes later :)):
Ik heb eens een willekeurige PUR veiligheidsblad erbij gepakt (Soudal PU Foam Ultra Isolation. en daar zie ik staan:

Dit product niet bij slechte ventilatie gebruiken, tenzij een beschermend masker met een geschikte gasfilter (type A1 overeenkomstig norm EN 14387) wordt gedragen

Nou meen ik mij te herinneren dat ik over de jaren hier het eea. over heb gezien (ik vind de codes behoorlijk verwarrend), ook met "AX" e.d. Maar als ik dit zo zie, dan zou iets als dit toch al OK moeten zijn? A1 Masker bij Bol.

bij een ander merk (Den Braven) staat alleen "ademfilterstoestel". Het wordt er niet eenvoudiger op.

(nb. Ik weet niet welk merk hier gebruik wordt qua prijs/presetatie, voor montagekit weet ik dat Pattex Montage Classic in het algemeen gebruikt wordt ;) )

[ Voor 36% gewijzigd door Sponge op 15-01-2024 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"

Deze reactie bedoel je over de Ax filters? Zelf zou ik het zekere voor het onzekere nemen maar het is je eigen afweging hoeveel risico je wil nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

svenk91 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:49:

Deze reactie bedoel je over de Ax filters? Zelf zou ik het zekere voor het onzekere nemen maar het is je eigen afweging hoeveel risico je wil nemen.
Uiteraard, daarom ben ik dus ook een beetje zoekende naar die informatie. Ik weet alleen niet of AX zeg maar "altijd beter" is dan A1, als A1 voor kookpunt > 65 is en AX < 65. Dat vind ik dan ook het lastige van die veiligheidsbrochures.

Als voorbeeldje: Handschoenen om zware stenen mee te tillen werken weer minder lekker voor bepaalde tuinier activiteit of om te schilderen. Dan heb je liever iets anders, terwijl die handschoenen eigenlijk zeer goed zouden moeten zijn :)

Overigens staat er in die van Soudal:

"Kookpunt: Geen gegevens beschikbaar"

Dat is dan ook weer een beetje typisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Laatst online: 17:06
GudZ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:56:
De wol haalt alleen de Rd waarde als deze op z'n volledige dikte uit kan zetten. 200mm op 170mm persen heeft zelfs een negatief effect!
Dit klopt maar half. Bij samendrukken zal de Rd waarde van het pakket inderdaad afnemen maar de Rd waarde per cm wordt juist hoger.

Samendrukken is dus geen enkel probleem en heeft juist een positief effect binnen de beschikbare ruimte

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
assje schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 06:05:
[...]

Dit klopt maar half. Bij samendrukken zal de Rd waarde van het pakket inderdaad afnemen maar de Rd waarde per cm wordt juist hoger.

Samendrukken is dus geen enkel probleem en heeft juist een positief effect binnen de beschikbare ruimte
Iets klopt of iets klopt niet... Leg het even uit, desnoods met een calculatie of meting.

170mm isoleren met 200mm wol levert dus een hogere Rd waarde op dan 170mm wol in 170mm ruimte?

Geldt die stelling ook voor 200mm wol in 50mm ruimte?

Ik zit niet zo in de bouwfysica maar als ik het goed begrijp bepalen de luchtkamers tussen de vezels de isolerende werking van wol. Als je de vezels dichter op elkaar drukt heb je dan toch een hogere warmtegeleiding? Ik bedoel, glaswol bestaat grotendeels uit glas en dat heeft een lambda waarde van 0,8. Dat wil je niet te dicht op elkaar drukken... In wolvorm heeft het materiaal een waarde van ca. 0,035.

Toevoeging: wellicht zit er bij de eerste paar cm's indrukken een omslagpunt, waarbij de (Rd = isolatiedikte / lambdawaarde ) in totaal net iets hoger blijft maar dan gaat die stelling van jou nog steeds niet op.

[ Voor 9% gewijzigd door GudZ op 16-01-2024 07:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
GudZ schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:34:
170mm isoleren met 200mm wol levert dus een hogere Rd waarde op dan 170mm wol in 170mm ruimte?
Ja
Geldt die stelling ook voor 200mm wol in 50mm ruimte?
Dat is een interessante vraag en zal vermoedelijk afhangen van het gebruikte isolatiemateriaal.
Iets klopt of iets klopt niet... Leg het even uit, desnoods met een calculatie of meting.
Als voorbeeld, rockwool kan je kopen met verschillende dichtheden met een lambda van bijvoorbeeld λ0.032-0.039. Hoe hoger lager de lambda hoe hoger de dichtheid van de wol. Comprimeren van wol resulteert in de basis in een hogere dichtheid en een hogere lagere lambda. Inderdaad zou ik net als jij denken dat dit opgaat tot een bepaalde grens. Waar die grens precies ligt zal productafhankelijk zijn, het lijkt logisch dat dit voor een wol die al een hogere dichtheid heeft eerder bereikt zal worden.

Met wat zoekwerk zijn er "compression charts" te vinden voor glaswol, hier zie bijvoorbeeld bij een dikte van 5 1/2" dat de R30 gecomprimeerd een U-waarde van 21 geeft terwijl R-19 op 18 komt. Dat er buiten deze grenzen geen data opgegeven wordt is ook een indicatie dat dit zich niet zonder meer laat extrapoleren.
Afbeeldingslocatie: https://www.energyvanguard.com/wp-content/uploads/2017/05/owens-corning-compressed-fiberglass-insulation-r-value-chart.png

Link met aanvullende beschrijving:
https://www.energyvanguar...insulation-really-so-bad/
Compression isn’t the problem. Incompletely filled cavities are a problem. Gaps are a problem. But you can compress fiberglass insulation as much as you want. The North American Insulation Manufacturers Association (NAIMA) has a little two-page document about compressing fiberglass insulation (pdf). Here’s what they say:

When you compress fiber glass batt insulation, the R-value per inch goes up, but the overall R-value goes down because you have less inches or thickness of insulation.
Uiteindelijk is de conclusie dat het niet heel zinvol is om een grotere dikte te kopen dan je nodig hebt; prijstechnisch ben je dan beter af door gewoon een wol met hogere dichtheid te kopen (en werkt ook makkelijker dan samendrukken).

Maar, als er bijvoorbeeld variatie in beschikbare dikte is kan het geen enkel kwaad de wol samen te drukken. Om de maximale isolatiewaarde te bereiken kan je dus prima de grenzen van maximaal beschikbare ruimte opzoeken en waar nodig comprimeren. De veelgehoorde stelling dat wol samendrukken ten koste gaat van de isolatiewaarde blijft daarmee een halve waarheid.

[ Voor 23% gewijzigd door assje op 18-01-2024 12:02 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
assje schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:16:
[...]

Ja

[...]

Dat is een interessante vraag en zal vermoedelijk afhangen van het gebruikte isolatiemateriaal.

[...]

Als voorbeeld, rockwool kan je kopen met verschillende dichtheden met een lambda van bijvoorbeeld λ0.032-0.039. Hoe hoger de lambda hoe hoger de dichtheid van de wol. Comprimeren van wol resulteert in de basis in een hogere dichtheid en een hogere lambda. Inderdaad zou ik net als jij denken dat dit opgaat tot een bepaalde grens. Waar die grens precies ligt zal productafhankelijk zijn, het lijkt logisch dat dit voor een wol die al een hogere dichtheid heeft eerder bereikt zal worden.

Met wat zoekwerk zijn er "compression charts" te vinden voor glaswol, hier zie bijvoorbeeld bij een dikte van 5 1/2" dat de R30 gecomprimeerd een U-waarde van 21 geeft terwijl R-19 op 18 komt. Dat er buiten deze grenzen geen data opgegeven wordt is ook een indicatie dat dit zich niet zonder meer laat extrapoleren.
[Afbeelding]

Link met aanvullende beschrijving:
https://www.energyvanguar...insulation-really-so-bad/

[...]

Uiteindelijk is de conclusie dat het niet heel zinvol is om een grotere dikte te kopen dan je nodig hebt; prijstechnisch ben je dan beter af door gewoon een wol met hogere dichtheid te kopen (en werkt ook makkelijker dan samendrukken).

Maar, als er bijvoorbeeld variatie in beschikbare dikte is kan het geen enkel kwaad de wol samen te drukken. Om de maximale isolatiewaarde te bereiken kan je dus prima de grenzen van maximaal beschikbare ruimte opzoeken en waar nodig comprimeren. De veelgehoorde stelling dat wol samendrukken ten koste gaat van de isolatiewaarde blijft daarmee een halve waarheid.
Bedankt. Lijkt me een pin waard maar dat is aan @route99

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@assje Tnx, ik had er eerlijk gezegd nooit op die manier verder naar gezocht, maar wel wel bekend met het fenomeen dat die dichtheid er toe doet. Die Multimax 30 en SmartCavity 031 die voorbij kwamen, zijn dan ook zeer compact. O.b.v. "compression chart" vond ik een tabel met de lambda's erbij, persoonlijk vind ik dat handiger ivm de benodigde cm's voor een bepaalde (gewenste) Rd..

Maar zelf indrukken....idd lambda gaat omlaag maar om een gewenste Rd te halen zul je toch de benodigde cm's moeten halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HMSh3vTbC9m3Xa0EtfklBescRo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dFZP8MCaFHMWILlnpYjHisId.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 16-01-2024 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Ik was nog even op wat onderzoek uit na die bescherming/maskers/filters (vind het opzich wel eens interessant om eens uit te zoeken).

Maar ondertussen blijf ik er bij dat het voor een gewone consument amper te vinden is wat je nou eigenlijk moet doen. Zie bijvoorbeeld de onderstaande twee afbeeldingen. Een gaat over een PUR, en dan is de tweede afbeelding van een AX filter. Daar staat dan weer dat categorie 3 niet een AX filter nodig heeft maar iets anders. Ik ben alleen nog AXP3 tegen gekomen volgens mij als alternatief. Maar dat is geen B of K.

Afbeeldingslocatie: http://rielee.com/shared/kruipruimte/protection-cat-3.png

Afbeeldingslocatie: http://rielee.com/shared/kruipruimte/protection-cat-3b.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

Sponge schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 15:36:
Ik was nog even op wat onderzoek uit na die bescherming/maskers/filters (vind het opzich wel eens interessant om eens uit te zoeken).

Maar ondertussen blijf ik er bij dat het voor een gewone consument amper te vinden is wat je nou eigenlijk moet doen.
Je begint bij de filters.... das de omgekeerde volgorde: Begin bij het product wat je gaat spuiten en daar hoort een MSDS (=technisch veiligheidsblad) bij, zoek daarvan de Nederlandse versie van op, dan pak je nl meteen mee hoe het hier zou moeten zijn, sommige niet-EU landen hebben andere regels.
Vind je de MSDS niet vraag hem op fabrikant/leverancier/winkel, etc. Imho zijn ze verplicht om het je te geven/mailen.

In die MSDS vind je de gevaarlijke stoffen, welk kookpunt, explosiegrenzen giftigheid etc eigenschappen ze hebben en dat gaat via klassen/regels/codes en daar meer zoek je op welk filter nodig is.

Daar ging het over:
Als je organische stoffen met een kookpunt < 65ºC hebt, wat een drijfgas heeft, het HFO waar ik over schreef heeft een koookpunt van -19ºC ,moet je naar een andere klasse.
En vervolgens is daar stap voor stap dit verhaal opgebouwd/onderbouwd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niyyPCnDE_O7Qt_7ZidLfc2Q-vs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uwR8Kc5tHktYmBFsReLRPpkt.png?f=fotoalbum_large

PS:
Hier staat het Veiligheid informatie blad (MSDS) voor de praktijk uitgelegd: https://www.nvz.nl/applic...in_de_praktijk_180501.pdf
Vraag door bij de leverancier/fabrikant.

Als je dus niet in staat bent om die MSDS te beoordelen, kun je zelf geen filter uitzoeken! Laat dat even goed landen! Dat betekent dat de klus een afrader voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Bedankt voor de toelichting, maar ik had dus juist gekeken op de datasheet van een PUR product: Daar staat dat het categorie drie is (de eerste afbeelding). En uiteraard het bekende kookpunt (< 65C).

Daardoor was ik opzoek gegaan naar de bijbehorende filter, en kwam uiteindelijk volgens verscheidene sites bij AX uit. Echter staat vervolgens weer bij die van Moldex, dat een AX filter dus nooit geschikt kan zijn voor die categorie drie.

Was inderdaad ook dat artikel tegengekomen over het eenmalig etc. (waarbij een sessie max 8u geld, volgens sommige filter fabrikanten, terwijl bij andere weer staat dat het afhankelijk is van de concentratie van stof X, wat uiteraard ook wel weer logisch is met verzadiging van een filter).

Wat ik dan weer wel vreemd vind is dat bijna alle AX filters (op een van 3M na) allemaal geschikt staan voor de halfgelaat masker. (bijvoorbeeld deze en deze)

En daarom blijf ik er dus ook wel bij dat het voor een gewone consument, die wellicht eens iets voorzichtiger wil zijn, het niet goed te begrijpen is. Een soort icon, zoals hieronder met een "energie label" achtig iets maar dan voor PBM...

Afbeeldingslocatie: https://royalbrinkman.nl/images/300/webshop-nl/overig/gevarensymbool%20clp-pictogram%20veroorzaakt%20ziekten.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Sponge op 17-01-2024 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Sponge schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:55:
Bedankt voor de toelichting, maar ik had dus juist gekeken op de datasheet van een PUR product: Daar staat dat het categorie drie is (de eerste afbeelding). En uiteraard het bekende kookpunt (< 65C).
Sorry, ik was niet ver genoeg terug gegaan. Toch blijf je bij je 1e stuk al hangen.
Sponge schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:04:
[...]Uiteraard, daarom ben ik dus ook een beetje zoekende naar die informatie. Ik weet alleen niet of AX zeg maar "altijd beter" is dan A1, als A1 voor kookpunt > 65 is en AX < 65. Dat vind ik dan ook het lastige van die veiligheidsbrochures.
Ook hier ben je niet eenduidig met < of > 65ºC of dat in de MSDS staat., immers het MSDS leidend en dan pas de filters...
Overigens staat er in die van Soudal:
"Kookpunt: Geen gegevens beschikbaar"
Dat is dan ook weer een beetje typisch :)
Dan is het een kwestie van kan dat kloppen of je vraagt door omdat je bij andere merken toch echt wel dat soort zaken staan.
Ze zijn het gewoon verplicht om het je te vertellen als het er in zit. Dus doorvragen.
Neem je obv het gebrek aan info/ je gaat er niet achteraan, dan het risico dat het mis kan gaan? Of niets op doen of een verkeerd filter?

In de buitenlucht zijn de risico's aan de goed kant van de wind bijv totaal anders dan in gesloten, slecht af te of gezogen kruipruimtes. En het is niet alleen het (organisch) oplosmiddel maar ook nog de toxiciteit van het isocyanaat en mogelijk nog andere stoffen in zo'n spuitbus.

Bij een bedrijf heb je nog een ARBO waarbij werkgevers een bepaald info verplichting hebben maar ook de werknemer daar een info verantwoording heeft. Thuis ben je zelf helemaal verantwoordelijk, zodra de labels op de spuitbus kloppen en de MSDS aan de wettelijke eisen voldoet houdt het voor de fabrikant op.

Helaas is er geen consumenten MSDS-versie voor het gebruiken van die spuitbussen, dus je moet zelf aan de bak om te weten te komen hoe je je zelf moet beschermen. Dus krijg je de MSDS niet op een tij mbv de leverancier/fabrikant/mensen in je omgeving , dan is het imho raadzaam om in gesloten ruimtes dit werk niet te doen.

Ik ben geen arbeid hygienist, dus ik kan je ook niet vertellen wanneer je nu van filters naar een persluchtmasker achtig iets moet overstappen, want dat moet boven bepaalde limieten van bepaalde sotoffen i nde lucht van de kruipruimte.,
Daardoor was ik opzoek gegaan naar de bijbehorende filter, en kwam uiteindelijk volgens verscheidene sites bij AX uit. Echter staat vervolgens weer bij die van Moldex, dat een AX filter dus nooit geschikt kan zijn voor die categorie drie....................

En daarom blijf ik er dus ook wel bij dat het voor een gewone consument, die wellicht eens iets voorzichtiger wil zijn, het niet goed te begrijpen is.
Blijf je hierbij "hangen", niet doen die klus.
Er zijn in NL toch echt wel een paar mensen meer dan hier op het forum, die onmogelijk al die vragensteller is NL waaronder dit grote forum kunnen bedienen, om iemand zo lokaal mogelijk via een technisch persoonlijke manier en route te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Sponge schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:05:
Edit (heel wat uurtjes later :)):
Ik heb eens een willekeurige PUR veiligheidsblad erbij gepakt (Soudal PU Foam Ultra Isolation. en daar zie ik staan:......
Ik zie daar 2010 staan ... das een stokoude MSDS.
Zo kun je met wat jaartallen in Google te veranderen een MSDS van 2017 vinden, das toch al heel veel recenter en hopelijk dus beter.
Zo gezocht: https://www.google.com/se...+msds+2017+filetype%3Apdf
En bij 2017 was het bingo, toveren bestaat niet, beter zoeken is echt niet zo moeilijk:
Uit 2017 https://media.cdn.bauhaus/m/1269668/BH_DOC_1269668.pdf
En zie je in sectie 3.1 Stoffen....
Die stoffen zijn al gassen.... dus je hebt geen kookpunt nodig, die is bij gassen op kamertemperatuur dus altijd (veel) lager dan die kamertemperatuur, dus het kookpunt is zeker lager dan die 65ºC.

Als iemand dit even lokaal/persoonlijk dan leer je veel sneller een MSDS lezen dan op deze manier, waar de samenhang van de MSDS niet aan bod kwam...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asKkInT0I6pv4mj-af-2aRaSuZ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ibRDpUTFbJmwKd0nBJ1PGyVL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 17-01-2024 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Probleem als consument is dat ik niet zou weten dat 2010 'oud' is. Als het product al sindsdien op de markt is, dan zou ik dat als correct beschouwen. Het was overigens een willekeurige PUR merk waar ik toevallig een naam van kon herinneren. Die nieuwe MSDS zegt het volgende:

Dit product niet bij slechte ventilatie gebruiken, tenzij een beschermend masker met een geschikte gasfilter (type A1 overeenkomstig norm EN 14387) wordt gedragen

Overigens, ik denk dat een van de belangrijkste aspecten is, wat je inderdaad noemt:
route99 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:58:
Ik ben geen arbeid hygienist, dus ik kan je ook niet vertellen wanneer je nu van filters naar een persluchtmasker achtig iets moet overstappen, want dat moet boven bepaalde limieten van bepaalde sotoffen i nde lucht van de kruipruimte.,
Concentratie is denk ik het belangrijkste sleutelwoord.

Maar goed, ik ga (en wil) sowieso echt minimaal PURren (want ik heb sowieso een hekel aan dat spul (maar nog net iets minder dan sticker verwijderaar ;)) en zal zoveel mogelijk opvul werk doen met EPS/Alu tape. Ik hoop eigenlijk de PUR helemaal niet nodig te hebben.

Maar goed, zo ja, dan zal ik sowieso ervoor zorgen dat ik nog extra lucht toevoer (en wellicht afvoer) regel: De spouwmuur eindigt open rond de hele kruipruimte (naast vier ventilatie kokers) dus volgens mij moet ik behoorlijk wat m3/h aan lucht kunnen wegwerken. Dan nog dus een masker - en uiteraard zorgen dat er iemand bij kruipruimte luik zit.Geen idee of dat laatste wat overdreven is, maar ik ben in het algemeen nogal voorzichtig van aard ;).

Als dat eventuele beetje PUR klaar is, dan ga ik pas die PIR plaatsen die de zijkanten dichtmaakt (op de ventilatiekokers na, uiteraard.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Er zitten verschillen tussen wat fabrikanten aan info vermelden op een MSDS, daar wordt imho op gehandhaafd maar dat duurt allemaal best lang eer dat dit weer aangepast is.
Het is altijd raadzaam om na het vinden van een MSDS na te gaan of er nog nieuwere zijn. Niet alle winkels/leverancier passen het aan, zo'n systeem opzetten is 1 maar bijhouden is echt 2..3..4 etc.. .echt iets anders.
Een bijna 14j oude MSDS is imho vaak echt oud en waardig om gecheckt te worden of er een nieuwe is.

Als consument kun je maar beter aan de veilige kant blijven, zeker als het om werk gaat in zulke beperkte ruimtes.
maar ik ben in het algemeen nogal voorzichtig van aard ;).
Beter zo, dat isocyanaat en die drijfgassen zijn echt niet lekker.
Succes verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Kleine aanvulling: Bij Soudal staan de MSDS'en "niet publiek", voor professionals kan er een account aangemaakt worden om meer dan alleen de zgn. technische fisches te kunnen zien, wat een deel van andere fabrikanten ook doet.

De consument kan alleen bellen of via een contactformulier reageren voor vragen over een product:
https://www.soudal.com/nl...-en-contact#siblingMarket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:26
route99 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:24:
Het is altijd raadzaam om na het vinden van een MSDS na te gaan of er nog nieuwere zijn.
Het lijkt me wat absurd om online te gaan vissen naar een recente msds (die mogelijk niet eens is vrijgegeven).

Ik raadpleeg de website van de fabrikant en haal daar de courante msds. Heeft een fabrikant geen msds'en online, dan geeft mij dat een signaal over het veiligheidsbewustzijn => Next!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

arievz schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:45:
[...]Het lijkt me wat absurd om online te gaan vissen naar een recente msds (die mogelijk niet eens is vrijgegeven).
Als er geen (recente) MSDS op de website van de leverancier staat, vind ik het handig om tijdens een inventarisatie fase van mogelijke producten van de klus hem wel z.s.m. te kunnen lezen en een inschatting te maken om dat spul wel/niet te gebruiken. Een nog recentere MSDS gaat dit zelden veranderen.
Ik raadpleeg de website van de fabrikant en haal daar de courante msds. Heeft een fabrikant geen msds'en online, dan geeft mij dat een signaal over het veiligheidsbewustzijn => Next!
Mijn ervaring is dat ze aan consumenten veel minder snel een MSDS sturen waar ik dezelfde zo via mijn werk kon aanvragen..... Wrs wil zo'n bedrijf niet graag dat consumenten dit doen of ze hebben een andere reden.
Jouw keuze kan uiteraard ook. Mijn ervaring is dat zulke bedrijven niet graag MSDS van bepaalde GHS klassen publiek zetten, veel leken kunnen er ook weinig mee, een MSDS lezen/begrijpen/correct toepassen is echt wel een ding. Vandaar dat ik hier vaak aangeef, wil je wel als leek in zo'n gesloten kruipruimte met weinig of geen afzuiging/beluchting met die spullen werken? Ik ga eigenlijk in de kruipruimte bijna altijd voor een veilig alternatief waar die stoffen niet vrijkomen of het gaat om een hele kleine hoeveelheid om bijvoorbeeld iets te kitten en dan kan mijn masker met het juiste het wel aan. Mij zie je niet PURren onder de vloer met die producten. No way, ben professioneel te goed op de hoogte omdat thuis je zoiets met vaak toch te beperkte bescherming uit te voeren en je amper meetmiddelen hebt om te zien of het nog veilig is.
Met een adequate bescherming heb ik met nog gevaarlijkere stoffen R&D onderzoek gedaan, dus daar zit het niet op vast. In een aantal cases waren die klussen zelfs meldingsplicht bij de BHV, het afdelingshoofd, om bij een potentiele calamiteit adequaat op te kunnen treden (nooit nodig geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
route99 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:50:
Kleine aanvulling: Bij Soudal staan de MSDS'en "niet publiek", voor professionals kan er een account aangemaakt worden om meer dan alleen de zgn. technische fisches te kunnen zien, wat een deel van andere fabrikanten ook doet.

De consument kan alleen bellen of via een contactformulier reageren voor vragen over een product:
https://www.soudal.com/nl...-en-contact#siblingMarket
Maar voor de SOUDAL Soudabond Easy Gun staat bijvoorbeeld bij de Hornbach gewoon gelinkt op de productpagina. (hierzieningsdatum 2017)

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 18-01-2024 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
route99 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:06:
Mij zie je niet PURren onder de vloer met die producten. No way, ben professioneel te goed op de hoogte omdat thuis je zoiets met vaak toch te beperkte bescherming uit te voeren en je amper meetmiddelen hebt om te zien of het nog veilig is.
Ik wil het verder niet bagatelliseren maar als ik mijn voorzorgsmaatregelen bij incidenteel gebruik vergelijk met wat in de bouw normale praktijk is bij degelijks gebruik.....

Zijn er hier mensen die het PUR certificaat hebben? Ben wel benieuwd wat er voorgeschreven zou worden voor gebruik in een slecht geventileerde ruimte zoals kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@assje Yep, klopt Hornbach vind ik ook een van de betere winkels die dit (vaak) doet (altijd weet ik niet).
Maar Praxis kiest voor een samenvatting, ik wil de MSD in haar geheel lezen.
En vaak kom ik elders niks tegen.
Dus je loopt toch te vaak tegen beperkingen aan. Je (ik iig) die info gewoon zien, oa de samenstelling (oa in rubriek 3) en nog meer rubrieken. Ik mis op de soudal-pu-lijm-soudabond-easy MSD rubriek 16 waar vaak extra vermeldingen staan. Daar zie ik dan liever: "Niks anders te rapporteren" dan geen rubriek....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

assje schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:16:
[...]Ik wil het verder niet bagatelliseren maar als ik mijn voorzorgsmaatregelen bij incidenteel gebruik vergelijk met wat in de bouw normale praktijk is bij degelijks gebruik.....
Ik kies voor mijn gezondheid, ik maak dat vergelijk van jou nooit. HET probleem bij PURren en de diverse stoffen die vrijkomen is, dat je zelf nooit van jezelf weet hoe sensibiliserend je bent voor bepaalde stoffen. En dat kan heel vervelend zijn als het jou dan treft.
In de wandelgangen heb ik vroeger gehoord dat mensen die in een PUR fabriek willen gaan werken, daar op getest werden, net als bijv voor hooikoorts. Die mensen die daar positief op reageerden werden uiteraard niet in dienst genomen.

We kunnen lang(er) discussiëren, maar het is zeker voor gesloten / slecht geventileerde ruimten als een kruipruimte, echt een zwart/wit beslissing. Ik kan niet meer aan geven dan wat er geschreven is, waar je de info kunt vinden en wat die info je gaat vertellen en vervolgens is het aan iedereen zelf om die beslissing te nemen. Als dat punt gepasseerd is ben je zelf verantwoordelijk voor die beslissing. Immers bij twijfel voor die kruipruimte niet doen of iemand die kiest er bij voorbaat al niet voor als de MSDS info bekend is.

Ik kan en ga er geen andere argumenten bij halen, hier moeten we het mee doen en de keuze is aan jezelf.

Waarom "moet" dat zo zwart/wit gesteld worden?
Iemand die dit vraagt is blijkbaar niet in deze situaties getraind, waar anderen die er professioneel mee omgaan dat wel zijn. Dus op afstand kunnen we (iig ik) niet inschatten of iemand zonder training dit allemaal wel echt begrepen heeft wat er als informatie hier aangedragen is en de klus veilig/niet veilig uitvoert. En dat is ook zeer begrijpelijk. Daarom moet de vragensteller zelf in de spiegel kijken of het bij hem/haar OK genoeg is om de klus verantwoord te doen. Op andere vlakken waar ik zelf geen expert ben en er ook grotere risico's zitten, heb ik hetzelfde dilemma wel/niet zelf doen.

Als iemand een betere/aanvullende achtergrond heeft op dit gebied en goed onderbouwd die info kan plaatsen, prima, maar ook dan blijft het o.b.v iets meer info het wel of niet doen nog steeds een keuze van jezelf.

[ Voor 16% gewijzigd door route99 op 18-01-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ter info: Gezondheidsproblemen met isocyanaten vallen onder de beroepsziektes. Het maakt niet uit of je direct ziek wordt of pas na een tijd met vakere blootstelling daar aan, als het isocyanaat de oorzaak is. Dus eenmalig gebruik kan een risico inhouden als je reeds latent allergisch bent (wat je als leek zelden weet), al helemaal voor een leek in zo'n slecht afgezogen kruipruimte i.c.m. een gebrek aan adequate bescherming.
https://www.beroepsziekte...k-door-Isocyanaten%20.pdf

Tis niet moeilijk om er info over te vinden. https://www.google.com/search?q=+isocyanaten+beroepsziekte
En dan heb ik het nog niet eens over de effecten van mogelijke oplosmiddelen, drijfgassen en additieven als je die in zo'n slecht afgezogen kruipruimte binnenkrijgt a.g.v. een verkeerde beveiliging/persoonlijke bescherming.

https://deltasafetytraini...21/01/E-book-B-VCA-NL.pdf
Hoofdstuk 12, Besloten ruimte (kruipruimte) vanuit VCA perspectief besproken.
Hoofdstuk 14 PBM Persoonlijke BeschermingsMiddelen.

[ Voor 19% gewijzigd door route99 op 18-01-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0wnathan
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 17-11-2024
Iemand ervaring met / kennis over argex korrels als alternatief voor schuimbeton? We willen onze 40cm kruipruimte in een huis uit 1926 isoleren terwijl we zelf in het huis blijven wonen. Volgens mij een prima alternatief, met vergelijkbare isolatiewaarde, sneller in toepassing omdat de dekvloer er meteen op kan... maar je hoort en leest er zo weinig over dat ik me afvraag of ik iets over het hoofd zie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

@j0wnathan Heb je al kunnen vinden wat er van de lambda overblijft als die korrels zich in de kruipruimte vol zuigen met water? Hun lambda van de droge korrel is ca 0,104 W/mK maar het lijkt me te verwachten dat dit lager wordt als het van onder af water opzuigt, als er water in de kruipruimte zou komen.

Hoe zit het met de stabiliteit? Gaat dat material nog nazakken, niet fijn als de dekvloer erop ligt?
Tis niet hetzelfde als schuinbeton, dat hardt uit en wordt daarmee vorm stabiel.

Bron: https://cdn.webshopapp.co...movloeren-nl-lr-argex.pdf

Ben geen bouwkundige, heb er geen detailkennis van maar minimaal die 2 aspecten al kan ik me al een en ander bij voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0wnathan
Dank @route99

Impact vocht op isolatiewaarde: heb ik in onze droge kruipruimte geen zorgen over, maar impact zou beperkt moeten zijn (10-15% verlies als ik het goed lees in deze TNO samenvatting over argex.

Nazakken is een goede, ga ik me eens in verdiepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
Bedoel je het los storten van de korrels, of het storten van beton met zulke korrels in de mix?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meilu
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:35
Ik heb vandaag akkoord gegeven op een offerte voor het laten isoleren van mijn vloer.
Meerdere bedrijven en mannetjes over de vloer gehad, en allemaal wisten ze iets anders aan te bevelen,
pluimers wilde voor 2400 euro mijn kruipruimte van 45m2 volblazen met EPS parels, wat ik niet zag zitten.
PUR en Icynene schuim had ik ook zoveel over gelezen dat ik het niet aandurfde.

Mijn keuze is uiteindelijk komen te vallen op PIF thermokussen tegen de betonnen vloer, en een tonzon bodemzeil met noppenfolie op de bodem.

Ik heb een vrij vochtige kruipruimte (80-90%) en op dit moment ligt er ook een redelijke plas met water van ongeveer 2-5cm hoog. Uitvoering kan dan ook pas rond het voorjaar plaatsvinden, als het water hopelijk weer wat is gezakt.
Ik ben heel benieuwd wat het gaat doen volgende winter met de stookkosten, maar ik heb goede hoop dat ik de juiste keuze heb gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Dat TNO rapport lijkt me als je een deel van de kruipruimte hoogte gaat vullen met di spul. Dat betekent dat er nog steeds veel lucht boven zit en een “normale” vloer.
Das in mijn beleving een andere aanpak dan volstorten met schuim beton, dus ook niet te vergelijken.

Besef ook nog dat als je uiteindelijk toch zoiets zou gaat doet, hoe zit het dan met de Max vloerbelasting per m2! Das iets waar je altijd an moet oldoen, lijkt me vergunningsplichtig als je er iets anders er gaat neerleggen, mogelijk moet je dan constructie berekeningen aanleveren die de gemeente dan gaat. controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0wnathan
svenk91 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 23:18:
Bedoel je het los storten van de korrels, of het storten van beton met zulke korrels in de mix?
Los, dan folie, een 5 150 wapeningsnet, cementdekvloer, vloerverwarming
Edit: Vloerverwarming komt trouwens onder de cementdekvloer
route99 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 23:22:
Dat TNO rapport lijkt me als je een deel van de kruipruimte hoogte gaat vullen met di spul.
Goed punt, denk het ook nu ik het opnieuw lees
route99 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 23:22:
Besef ook nog dat als je uiteindelijk toch zoiets zou gaat doet, hoe zit het dan met de Max vloerbelasting per m2! Das iets waar je altijd an moet oldoen, lijkt me vergunningsplichtig als je er iets anders er gaat neerleggen, mogelijk moet je dan constructie berekeningen aanleveren die de gemeente dan gaat. controleren.
Ga ik navraag over doen. De partij waarmee ik spreek doet niet anders, dus zou verwachten dat dit onderdeel wel goed zit, maar je weet het nooit

[ Voor 2% gewijzigd door j0wnathan op 21-01-2024 18:35 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

j0wnathan schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:32:
Ga ik navraag over doen. De partij waarmee ik spreek doet niet anders, dus zou verwachten dat dit onderdeel wel goed zit, maar je weet het nooit
Ok.
Er is jurisprudentie hierover, ben geen expert maar als de vloer essentieel is, bijv via daarvoor noodzakelijke balken ten behoeve van de constructie van het huis dan is er wel een vergunning nodig, eenvoudige geschreven, vervang je de planken van een houten vloer door iets anders, dan niet.
https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/@6725/201701175-1-a1/

Er is wel een ander aspect: Kom je agv een verkeerde vloer toch in de problemen en denk je dat de verzekering dat gaat dekken, zou het dan zo zijn dat de verzekering moeilijk gaat doen????
Geen idee.

Tip: Vraag het toch bij de gemeente na, als een bedrijf dat het aanlegt ophoudt te bestaan... kun je daar nooit meer verhaal halen. Als jouw plan zo mag zonder vergunning, kan zo'n gesprek met de gemeente snel verlopen, maar dat biedt dan wel meer zekerheid. Dat het vervolgens nog technisch goed moet uitgevoerd worden, blijft natuurlijk wel staan. Dat is in jouw belang.
Succes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:36
Meilu schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 23:20:
Ik heb vandaag akkoord gegeven op een offerte voor het laten isoleren van mijn vloer.
Meerdere bedrijven en mannetjes over de vloer gehad, en allemaal wisten ze iets anders aan te bevelen,
pluimers wilde voor 2400 euro mijn kruipruimte van 45m2 volblazen met EPS parels, wat ik niet zag zitten.
PUR en Icynene schuim had ik ook zoveel over gelezen dat ik het niet aandurfde.

Mijn keuze is uiteindelijk komen te vallen op PIF thermokussen tegen de betonnen vloer, en een tonzon bodemzeil met noppenfolie op de bodem.

Ik heb een vrij vochtige kruipruimte (80-90%) en op dit moment ligt er ook een redelijke plas met water van ongeveer 2-5cm hoog. Uitvoering kan dan ook pas rond het voorjaar plaatsvinden, als het water hopelijk weer wat is gezakt.
Ik ben heel benieuwd wat het gaat doen volgende winter met de stookkosten, maar ik heb goede hoop dat ik de juiste keuze heb gemaakt.
Bij ons komen ze volgende week vrijdag 8cm PIF onder het EPS van de broodjesvloer nagelen. Gaat om 52m2 voor ruim €2000,-. Bodemfolie niet nodig, kruipruimte hier is goed droog.

Benieuwd naar extra comfort en vermindering warmteverbruik. Zonder de ISDE subsidie hadden we dit niet gedaan, maar nu als tweede maatregel kost het ons ‘slechts’ €1000,- want ook de subsidie op het glas/schuifpui/voordeur wordt nu verdubbeld. Daarom was het de goedkoopste en meest voor de hand liggende tweede maatregel die wij konden kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Choux_Pastry
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18-06-2024
Na het (deels) lezen van dit topic en TNO rapporten die hier genoemd zijn, heb ik toch nog wat vragen en ik hoop dat jullie me er mee kunnen helpen.

Morgen komt de lokale aannemer de houten vloer uit onze woonkamer slopen. Na bijna 120 jaar zijn de houten balken dan toch echt rot en is het tijd er wat aan te doen, ook ivm vermoedelijk optrekkend vocht en schimmel in de gipswanden.

We hebben zo’n 20-30 cm kruipruimte en de bodem lijkt vrij droog te zijn, er staan volgens mij geen plassen. Op dit moment is er geen enkele isolatie aanwezig.

Aangezien we in de woning zullen moeten blijven, kiezen we voor een droogbouw optie. De aannemer stelt voor om de vloer en balken te verwijderen, zand in te trillen en daarop XPS platen te plaatsen. Vervolgens kunnen daar latten opgelegd worden, waarop de uiteindelijke woonvloer komt (massieve eiken planken).

Afgaand op de informatie uit dit topic, heb ik daar wat aanpassingen bij bedacht. Hier ben ik nu op uitgekomen, van onder naar boven:

- Zand
- Bodem folie (is de beste optie tegen vocht en voor isolatie, maar volgens sommigen niet werkbaar ivm egaliseren zand?)
- XPS platen
- Underlayment / fermacel vloerplaat
- Ondervloertje
- Eiken planken (woonvloer)

Nu mijn vragen:
  1. Hoe laat je de XPS platen goed aansluiten op de wandisolatie?
  2. Als de bodem folie niet direct op het zand kan, zouden jullie hem dan bovenop de XPS platen doen? Of moet het gewoon kunnen?
  3. Zouden jullie nog folie plaatsen tussen het XPS en het underlayment en/of tussen het underlayment en de ondervloer?
Please internet, tell me where I’m wrong!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
remzor schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:03:
[...]

Bij ons komen ze volgende week vrijdag 8cm PIF onder het EPS van de broodjesvloer nagelen. Gaat om 52m2 voor ruim €2000,-. Bodemfolie niet nodig, kruipruimte hier is goed droog.

Benieuwd naar extra comfort en vermindering warmteverbruik. Zonder de ISDE subsidie hadden we dit niet gedaan, maar nu als tweede maatregel kost het ons ‘slechts’ €1000,- want ook de subsidie op het glas/schuifpui/voordeur wordt nu verdubbeld. Daarom was het de goedkoopste en meest voor de hand liggende tweede maatregel die wij konden kiezen :)
Als je een slimme meter hebt die je uitleest (b.v. met homewizard) is dat vrij eenvoudig. dan kan je i.c.m. de graaddagen eenvoudig het verbruik vergelijken. Heb je dat niet zou ik iig aanraden de meterstanden nu een aantal dagen bij te houden en in de paar weken erna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Dr_Choux_Pastry schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:43:
Na het (deels) lezen van dit topic en TNO rapporten die hier genoemd zijn, heb ik toch nog wat vragen en ik hoop dat jullie me er mee kunnen helpen.

Morgen komt de lokale aannemer de houten vloer uit onze woonkamer slopen. Na bijna 120 jaar zijn de houten balken dan toch echt rot en is het tijd er wat aan te doen, ook ivm vermoedelijk optrekkend vocht en schimmel in de gipswanden.

We hebben zo’n 20-30 cm kruipruimte en de bodem lijkt vrij droog te zijn, er staan volgens mij geen plassen. Op dit moment is er geen enkele isolatie aanwezig.

Aangezien we in de woning zullen moeten blijven, kiezen we voor een droogbouw optie. De aannemer stelt voor om de vloer en balken te verwijderen, zand in te trillen en daarop XPS platen te plaatsen. Vervolgens kunnen daar latten opgelegd worden, waarop de uiteindelijke woonvloer komt (massieve eiken planken).

Afgaand op de informatie uit dit topic, heb ik daar wat aanpassingen bij bedacht. Hier ben ik nu op uitgekomen, van onder naar boven:

- Zand
- Bodem folie (is de beste optie tegen vocht en voor isolatie, maar volgens sommigen niet werkbaar ivm egaliseren zand?)
- XPS platen
- Underlayment / fermacel vloerplaat
- Ondervloertje
- Eiken planken (woonvloer)

Nu mijn vragen:
  1. Hoe laat je de XPS platen goed aansluiten op de wandisolatie?
  2. Als de bodem folie niet direct op het zand kan, zouden jullie hem dan bovenop de XPS platen doen? Of moet het gewoon kunnen?
  3. Zouden jullie nog folie plaatsen tussen het XPS en het underlayment en/of tussen het underlayment en de ondervloer?
Please internet, tell me where I’m wrong!
We missen nog wel wat meer info over je huis om mee te kunnen denken. b.v. zijn de muren ook van hout? Of zijn deze gemetseld? Algemeen gezegd:
-In meeste huizen (ook moderne) is de funderingsmuur een koudebrug. Je kan deze (+- de eerste meter diep) aan de buitenkant en binnenkant isoleren om de koudebrug teniet te doen. Enige manier om die koudebrug te doorbreken is om de funderingsmuur te onderbreken met een laagje foamglas oid.
-XPS is in principe vochtwerend vanwege de gesloten cel structuur, maar de vraag is of dat na veel jaar nog steeds het geval is. de holtes tussen de cellen zullen iig vocht opnemen. Indien mogelijk zou ik dus zand egaliseren - folie - XPS, etc. Een goede reden waarom een folie niet op zand kan (mits geen scherpe delen) is mij niet bekend
-één goede laag folie lijkt mij afdoende, liefst onder de XPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Choux_Pastry
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18-06-2024
Wow dank voor de snelle en informatieve reactie.

De muren zijn halfsteens en steens gemetseld. De fundering van die ruimte is volgens mij op poertjes, maar we gaan zien wat er onder de vloer vandaan komt.

De muren volledig onderkappen is waarschijnlijk financieel niet haalbaar, maar wellicht kan er een extra stuk XPS tegen de wand geplaatst worden. Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
Ik denk dat bodemfolie wel op zand moet kunnen, zeker na het verwijderen van bouwpuin en egaliseren. Anders nog een laagje van 1cm EPS onder de folie? Dan heb je net die extra zekerheid, het kan geen kwaad, en je Rd gaat een klein tikkeltje omhoog.
Pagina: 1 ... 101 ... 112 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &