Sponge schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:55:
Bedankt voor de toelichting, maar ik had dus juist gekeken op de datasheet van een PUR product: Daar staat dat het categorie drie is (de eerste afbeelding). En uiteraard het bekende kookpunt (< 65C).
Sorry, ik was niet ver genoeg terug gegaan. Toch blijf je bij je 1e stuk al hangen.
Sponge schreef op maandag 15 januari 2024 @ 23:04:
[...]Uiteraard, daarom ben ik dus ook een beetje zoekende naar die informatie. Ik weet alleen niet of AX zeg maar "altijd beter" is dan A1, als A1 voor kookpunt > 65 is en AX < 65. Dat vind ik dan ook het lastige van die veiligheidsbrochures.
Ook hier ben je niet eenduidig met < of > 65ºC of dat in de MSDS staat., immers het MSDS leidend en dan pas de filters...
Overigens staat er in die van Soudal:
"Kookpunt: Geen gegevens beschikbaar"
Dat is dan ook weer een beetje typisch

Dan is het een kwestie van kan dat kloppen of je vraagt door omdat je bij andere merken toch echt wel dat soort zaken staan.
Ze zijn het gewoon verplicht om het je te vertellen als het er in zit. Dus doorvragen.
Neem je obv het gebrek aan info/ je gaat er niet achteraan, dan het risico dat het mis kan gaan? Of niets op doen of een verkeerd filter?
In de buitenlucht zijn de risico's aan de goed kant van de wind bijv totaal anders dan in gesloten, slecht af te of gezogen kruipruimtes. En het is niet alleen het (organisch) oplosmiddel maar ook nog de toxiciteit van het isocyanaat en mogelijk nog andere stoffen in zo'n spuitbus.
Bij een bedrijf heb je nog een ARBO waarbij werkgevers een bepaald info verplichting hebben maar ook de werknemer daar een info verantwoording heeft. Thuis ben je zelf helemaal verantwoordelijk, zodra de labels op de spuitbus kloppen en de MSDS aan de wettelijke eisen voldoet houdt het voor de fabrikant op.
Helaas is er geen consumenten MSDS-versie voor het gebruiken van die spuitbussen, dus je moet zelf aan de bak om te weten te komen hoe je je zelf moet beschermen. Dus krijg je de MSDS niet op een tij mbv de leverancier/fabrikant/mensen in je omgeving , dan is het imho raadzaam om in gesloten ruimtes dit werk niet te doen.
Ik ben geen arbeid hygienist, dus ik kan je ook niet vertellen wanneer je nu van filters naar een persluchtmasker achtig iets moet overstappen, want dat moet boven bepaalde limieten van bepaalde sotoffen i nde lucht van de kruipruimte.,
Daardoor was ik opzoek gegaan naar de bijbehorende filter, en kwam uiteindelijk volgens verscheidene sites bij AX uit. Echter staat vervolgens weer bij die van Moldex, dat een AX filter dus nooit geschikt kan zijn voor die categorie drie....................
En daarom blijf ik er dus ook wel bij dat het voor een gewone consument, die wellicht eens iets voorzichtiger wil zijn, het niet goed te begrijpen is.
Blijf je hierbij "hangen", niet doen die klus.
Er zijn in NL toch echt wel een paar mensen meer dan hier op het forum, die onmogelijk al die vragensteller is NL waaronder dit grote forum kunnen bedienen, om iemand zo lokaal mogelijk via een technisch persoonlijke manier en route te helpen.