Dat je er blijft wonen kun je echt niet omheen?Dr_Choux_Pastry schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:43:
Na het (deels) lezen van dit topic en TNO rapporten die hier genoemd zijn, heb ik toch nog wat vragen en ik hoop dat jullie me er mee kunnen helpen.
Morgen komt de lokale aannemer de houten vloer uit onze woonkamer slopen. Na bijna 120 jaar zijn de houten balken dan toch echt rot en is het tijd er wat aan te doen, ook ivm vermoedelijk optrekkend vocht en schimmel in de gipswanden.
We hebben zo’n 20-30 cm kruipruimte en de bodem lijkt vrij droog te zijn, er staan volgens mij geen plassen. Op dit moment is er geen enkele isolatie aanwezig.
Aangezien we in de woning zullen moeten blijven, kiezen we voor een droogbouw optie. De aannemer stelt voor om de vloer en balken te verwijderen, zand in te trillen en daarop XPS platen te plaatsen. Vervolgens kunnen daar latten opgelegd worden, waarop de uiteindelijke woonvloer komt (massieve eiken planken).
Afgaand op de informatie uit dit topic, heb ik daar wat aanpassingen bij bedacht. Hier ben ik nu op uitgekomen, van onder naar boven:
- Zand
- Bodem folie (is de beste optie tegen vocht en voor isolatie, maar volgens sommigen niet werkbaar ivm egaliseren zand?)
- XPS platen
- Underlayment / fermacel vloerplaat
- Ondervloertje
- Eiken planken (woonvloer)
Nu mijn vragen:Please internet, tell me where I’m wrong!
- Hoe laat je de XPS platen goed aansluiten op de wandisolatie?
- Als de bodem folie niet direct op het zand kan, zouden jullie hem dan bovenop de XPS platen doen? Of moet het gewoon kunnen?
- Zouden jullie nog folie plaatsen tussen het XPS en het underlayment en/of tussen het underlayment en de ondervloer?
Nieuwe vloer -> vloerverwarming. Dit is je kans!
Ik zou dan droogbouw fermacell kiezen idd. Je kunt het ook in fermacel laten infrezen.
Zo niet: underlayment moet je niet inpakken tussen twee folies. Dat moet één kant op kunnen ademen. Dus of met de woonkant of met de koude kant.
Aansluiting van wand op vloer kan ik niet beoordelen zonder beschrijving, doorsnede ofzo.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°