Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 102 ... 112 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:15
Dr_Choux_Pastry schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:43:
Na het (deels) lezen van dit topic en TNO rapporten die hier genoemd zijn, heb ik toch nog wat vragen en ik hoop dat jullie me er mee kunnen helpen.

Morgen komt de lokale aannemer de houten vloer uit onze woonkamer slopen. Na bijna 120 jaar zijn de houten balken dan toch echt rot en is het tijd er wat aan te doen, ook ivm vermoedelijk optrekkend vocht en schimmel in de gipswanden.

We hebben zo’n 20-30 cm kruipruimte en de bodem lijkt vrij droog te zijn, er staan volgens mij geen plassen. Op dit moment is er geen enkele isolatie aanwezig.

Aangezien we in de woning zullen moeten blijven, kiezen we voor een droogbouw optie. De aannemer stelt voor om de vloer en balken te verwijderen, zand in te trillen en daarop XPS platen te plaatsen. Vervolgens kunnen daar latten opgelegd worden, waarop de uiteindelijke woonvloer komt (massieve eiken planken).

Afgaand op de informatie uit dit topic, heb ik daar wat aanpassingen bij bedacht. Hier ben ik nu op uitgekomen, van onder naar boven:

- Zand
- Bodem folie (is de beste optie tegen vocht en voor isolatie, maar volgens sommigen niet werkbaar ivm egaliseren zand?)
- XPS platen
- Underlayment / fermacel vloerplaat
- Ondervloertje
- Eiken planken (woonvloer)

Nu mijn vragen:
  1. Hoe laat je de XPS platen goed aansluiten op de wandisolatie?
  2. Als de bodem folie niet direct op het zand kan, zouden jullie hem dan bovenop de XPS platen doen? Of moet het gewoon kunnen?
  3. Zouden jullie nog folie plaatsen tussen het XPS en het underlayment en/of tussen het underlayment en de ondervloer?
Please internet, tell me where I’m wrong!
Dat je er blijft wonen kun je echt niet omheen?

Nieuwe vloer -> vloerverwarming. Dit is je kans!
Ik zou dan droogbouw fermacell kiezen idd. Je kunt het ook in fermacel laten infrezen.

Zo niet: underlayment moet je niet inpakken tussen twee folies. Dat moet één kant op kunnen ademen. Dus of met de woonkant of met de koude kant.

Aansluiting van wand op vloer kan ik niet beoordelen zonder beschrijving, doorsnede ofzo.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:53
GudZ schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:27:
[...]

Ik zou dan droogbouw fermacell kiezen idd. Je kunt het ook in fermacel laten infrezen.

[...]
Fermacel kan je ook voorgefreesd bestellen als je haast hebt, maar misschien wat zonde van het geld als je het ook zelf kan doen. Wel zou ik zeker zo'n moment gebruiken om vloerverwarming mee te nemen ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:14
Dr_Choux_Pastry schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:24:
Wow dank voor de snelle en informatieve reactie.

De muren zijn halfsteens en steens gemetseld. De fundering van die ruimte is volgens mij op poertjes, maar we gaan zien wat er onder de vloer vandaan komt.

De muren volledig onderkappen is waarschijnlijk financieel niet haalbaar, maar wellicht kan er een extra stuk XPS tegen de wand geplaatst worden. Dank.
Dan heb je grofweg de koudebrug die ook op deze pagina staat beschreven: https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/koudebrug.htm. Je houdt dan een korte onderbreking tussen de muurisolatie en je toekomstige vloerisolatie, omdat daar je gemetselde muur tussen zit. Veel nieuwgebouwde huizen hebben deze koudebrug nog steeds. Is bijna alleen maar goed te verhelpen door het tijdens de bouw meteen goed te doen. Nu die muur aanpakken is de isolatie winst niet meer helemaal waard.

Zoals eerder gezegd zou je nog de funderingsmuur kunnen isoleren om het effect van de koudebrug grotendeels teniet te doen. Is een tripje langs de bouwmarkt en een (flinke) middag graven. @Kleinman heeft hier wel wat mooie foto's van staan op zijn website https://www.familie-klein...012-fundering-geisoleerd/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wosterlee
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-11-2024
Ik heb toevallig vorige week een offerte ontvangen voor het infresen van fermacell +vloerverwarming en afwerking met tegels. Ik heb een vloer van houten balken met multiplex die ik zelf ga leggen. Vloeroppervlak is in totaal 35 m2

Even samengevat:

- Leveren en lijmen van 4cm fermacell 3800
- Fresen en plaatsen vloerverwarming 2300
- Leveren en plaatsen ontkoppelingsmat voor tussen de fermacell en vloertegels 1300
- Vloertegels 1365
- Verwerken vloertegels + voegen 2500

Totaal 11200 euro ofwel 320 euro per m2. En dat is dan nog exclusief aansluiten op huidige cv, en eventuele egalisatie mocht dat nog nodig blijken en sloopafval mag ik zelf afvoeren.

Wat vinden jullie? Is dit marktconform? Persoonlijk lijkt me dit nogal gortig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Choux_Pastry
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18-06-2024
GudZ schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:27:
[...]

Dat je er blijft wonen kun je echt niet omheen?

Zo niet: underlayment moet je niet inpakken tussen twee folies. Dat moet één kant op kunnen ademen. Dus of met de woonkant of met de koude kant.

Aansluiting van wand op vloer kan ik niet beoordelen zonder beschrijving, doorsnede ofzo.
Nee helaas, dat was logistiek en financieel niet haalbaar. De bouwvakkers zijn trouwens vanmorgen begonnen met slopen. :)

Vloerverwarming is in onze situatie niet logisch. De woonkamer zou dan de enige ruimte in het hele huis met vloerverwarming worden en aansluiting op warmtepomp is niet mogelijk ivm de locatie. Dus we hebben geïnvesteerd in mooie grote lage temperatuurradiatoren. En voor de echt koude dagen zitten we lekker warm naast de houtkachel. Merk nu hoe onvolledig mijn post gisteravond was, zo zie je maar weer haastige spoed is zelden goed.

Opmerking over underlayment is helder, dank. En hoe de muur en vloer precies in elkaar zitten gaan we de komende dagen merken!
johanPo schreef op maandag 22 januari 2024 @ 07:18:
[...]
Dan heb je grofweg de koudebrug die ook op deze pagina staat beschreven: https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/koudebrug.htm. Je houdt dan een korte onderbreking tussen de muurisolatie en je toekomstige vloerisolatie, omdat daar je gemetselde muur tussen zit. Veel nieuwgebouwde huizen hebben deze koudebrug nog steeds. Is bijna alleen maar goed te verhelpen door het tijdens de bouw meteen goed te doen. Nu die muur aanpakken is de isolatie winst niet meer helemaal waard.

Zoals eerder gezegd zou je nog de funderingsmuur kunnen isoleren om het effect van de koudebrug grotendeels teniet te doen. Is een tripje langs de bouwmarkt en een (flinke) middag graven. @Kleinman heeft hier wel wat mooie foto's van staan op zijn website https://www.familie-klein...012-fundering-geisoleerd/
Dankjewel, heel informatief. Die foto's zijn ook nice. Zelf graven is om meerdere redenen niet mogelijk, maar misschien kunnen we het in etappes doen. De bouwvakkers kunnen dit nu aan de binnenkant toepassen (dus basically toch een laag XPS aan de binnenkant plaatsen, maar dan flink diep) en te zijner tijd dit ooit ook aan de buitenkant toepassen. Dat zal voor nu vast al iets helpen, toch? Waarschijnlijk kan ik vanmiddag meer zien als de vloer eruit is.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• LvdW
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-09 12:12
Wij zijn hier inmiddels ook begonnen aan het isoleren van de vloer. Heb bij het maken van ons plan dankbaar gebruik gemaakt van dit topic. Daarom deel ik hier onze werkwijze, in de hoop dat iemand anders daar weer mee geholpen is.

Onze kruipruimte heeft een beperkte hoogte (35-40 cm op sommige plekken) waardoor simpel PIR onder de broodjes plakken zou resulteren in een kruipruimte die in de toekomst niet meer toegankelijk zou zijn. Zie ook mijn eerdere post in dit topic:
We halen nu de EPS (55mm uit '85) van de liggers. Dat geeft behoorlijke troep, maar met een isolatiezaagje voor de multitool gaat het beter. Een stofzuiger in de kruipruimte is wel nodig om werkplek opgeruimd te houden en te zorgen dat je niet alle eps kruimels het huis mee insleept.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_Ml38J0iyw5aFP0kPpG1-aouOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBepkkZiNMMklssv7dCkzwnA.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna is het de "standaard" werkwijze van PIR platen (120mm) kitten en stutten. We gebruiken de montagekit van Pattex (action) en die houdt goed.

De platte stukken eps die van de liggers komen lijmen we in de broodjes om luchtkamers kleiner te maken (+ scheelt afvoeren). Overige stukken gebruiken we als stutten voor de PIR. Na iedere plaat PIR stoppen we restant aan ruimte op met wat glaswol om luchtstroming te voorkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lgq6lKMFBl59SUYe4evAWpgX6iU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhXDhodhGAXSNoCwm33oXRBV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbZaveoNWdmi5rDDvSeHueuT0yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e54phREzf76qA5KRSy5EEZYR.jpg?f=fotoalbum_large

Ipv PUR gebruiken we glaswol om de kieren en gaten op te stoppen. Met breed plamuurmes kun je de plukken tussen smalle kieren steken. Daarna aftapen.

Resultaat is een lage maar toegankelijke kruipruimte (op buik of rug gaat, maar draaien is een uitdaging... ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PWr8jN1BEEq5TdwCajyxyWbaJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k5gByeEZpdDysXICFzqtQ4A2.jpg?f=fotoalbum_large

We zijn nu bijna op 2/3e met vier/vijf dagen werk, maar het lastige stuk komt nog (meterkast, riolering). Al met al veel werk, maar vooral door het heen en weer tijgeren. Gelukkig wordt de afstand steeds kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr_Choux_Pastry
Blijft mooi om te zien hoe het er bij anderen uitziet. Elk huis is toch echt weer anders.

Onze vloer ligt inmiddels open, zal kijken of ik later wat foto's kan delen.

In overleg met onze EPA adviseur en de aannemer hebben we besloten een VBI droogbouw renovatievloer / broodjesvloer te plaatsen. Daarbij leggen we ook een folie op de bodem plus voldoende ruimte voor ventilatie tussen de folie en de renovatievloer. De ventilatieroosters gaan we vervangen voor ventilatiestenen zoals die van Schrijver, zodat de eventuele vochtige lucht uit de kruipruimte gezogen wordt.

Tussen de wandprofielen van de renovatievloer en de enkelsteense muren komt XPS om de koudebrug tegen te gaan.

Een van de wanden (op het noorden) is vrij vochtig. Van de lente of zomer gaan we proberen aan de buitenkant graven en iets van drainage en isolatie aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
LvdW schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:52:
We zijn nu bijna op 2/3e met vier/vijf dagen werk, maar het lastige stuk komt nog (meterkast, riolering). Al met al veel werk, maar vooral door het heen en weer tijgeren. Gelukkig wordt de afstand steeds kleiner.
Mooi zo, goed bezig! Even volhouden nog en dan een voldaan gevoel en een toekomstbestendig huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:48
Dr_Choux_Pastry schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:05:
Blijft mooi om te zien hoe het er bij anderen uitziet. Elk huis is toch echt weer anders.

Onze vloer ligt inmiddels open, zal kijken of ik later wat foto's kan delen.

In overleg met onze EPA adviseur en de aannemer hebben we besloten een VBI droogbouw renovatievloer / broodjesvloer te plaatsen. Daarbij leggen we ook een folie op de bodem plus voldoende ruimte voor ventilatie tussen de folie en de renovatievloer. De ventilatieroosters gaan we vervangen voor ventilatiestenen zoals die van Schrijver, zodat de eventuele vochtige lucht uit de kruipruimte gezogen wordt.

Tussen de wandprofielen van de renovatievloer en de enkelsteense muren komt XPS om de koudebrug tegen te gaan.

Een van de wanden (op het noorden) is vrij vochtig. Van de lente of zomer gaan we proberen aan de buitenkant graven en iets van drainage en isolatie aan te brengen.
Blijkbaar is het weer zover:
Carebrick/Schrijver systeem tegen optrekkend vocht
Welke oplossing voor vochtprobleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Daarna is het de "standaard" werkwijze van PIR platen (120mm) kitten en stutten. We gebruiken de montagekit van Pattex (action) en die houdt goed.
Mijn ervaring is dat de Pattex na een jaar of 3 jaar beneden kwam. De goedkopere van de action zit nog steeds muurvast.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-09 19:03
Wij zijn hier inmiddels ook begonnen aan het isoleren van de vloer. Heb bij het maken van ons plan dankbaar gebruik gemaakt van dit topic. Daarom deel ik hier onze werkwijze, in de hoop dat iemand anders daar weer mee geholpen is.

Onze kruipruimte heeft een beperkte hoogte (35-40 cm op sommige plekken) waardoor simpel PIR onder de broodjes plakken zou resulteren in een kruipruimte die in de toekomst niet meer toegankelijk zou zijn. Zie ook mijn eerdere post in dit topic:

[...]

We halen nu de EPS (55mm uit '85) van de liggers. Dat geeft behoorlijke troep, maar met een isolatiezaagje voor de multitool gaat het beter. Een stofzuiger in de kruipruimte is wel nodig om werkplek opgeruimd te houden en te zorgen dat je niet alle eps kruimels het huis mee insleept.

[Afbeelding]

De platte stukken eps die van de liggers komen lijmen we in de broodjes om luchtkamers kleiner te maken (+ scheelt afvoeren). Overige stukken gebruiken we als stutten voor de PIR. Na iedere plaat PIR stoppen we restant aan ruimte op met wat glaswol om luchtstroming te voorkomen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ipv PUR gebruiken we glaswol om de kieren en gaten op te stoppen. Met breed plamuurmes kun je de plukken tussen smalle kieren steken. Daarna aftapen.

Resultaat is een lage maar toegankelijke kruipruimte (op buik of rug gaat, maar draaien is een uitdaging... ).

[Afbeelding]

Goedenavond
Even een vraag uit nieuwsgierigheid hoe rieeel is de kans/ het effect van de luchtstromen in de luchtkamers ?
Van de zomer heb ik hier de broodjes vloer geïsoleerd met glaswol (rd 4,85) maar geen tussenschotten of iets geplaatst
De kanten van de buren waren dichtgestort en zou dus al niets vandaan kunnen komen

BVD
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr_Choux_Pastry
En we gaan twee stappen voorwaarts, een stap terug… dank voor de informatie. Geen ventilatiestenen dus.

Als ik het goed begrijp en inschat komen de vochtproblemen in onze muren door een combinatie van 1) oude poreuze bakstenen 2) beschadigde voegen (aardbevingsgebied) en 3) een defecte regenpijp. Voeg daaraan toe 4) slechte isolatie, 5) optrekkend vocht (130 jaar oude woning zonder spouwmuur).

1) Gaan we in de lente als alles droog is aanpakken door de gevel te impregneren.
2) Wordt ooit hopelijk hersteld door de NCG.
3) Is al gefixt.
4) Wordt hopelijk ooit aangepakt door de NCG als het huis versterkt wordt.
5) Wat kunnen we hier nog aan doen zonder alle muren te onderkappen?

Hier nog wat foto’s van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LW-Qh9Zm6f07nGwmBz_YT1qJjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VTq2Jwn4oLgRIaDzoYKcFcod.jpg?f=fotoalbum_large
Zo is onze muur opgebouwd, halfsteens met een voorzetwand en een blauw flubbeltje isolatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtNuJD5lMvrw3rb6vQ0j5XbeHKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ra2lo8fPpoOrF3vaLA5NXjZ0.jpg?f=fotoalbum_large
Onder dit deel van de vloer lag blijkbaar nog een deel beton. Daar waren de houten balken het meest rot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSQyaOmANNMR6xFBtp_MrDdYTlc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l6qBDGYxLRvY4vaLDHajE8JL.jpg?f=fotoalbum_large
Zo was de rest van de vloer opgebouwd. Dit is er nu allemaal uit. Morgen worden de broodjes geleverd geloof ik. Maar eerst de bodem opschonen, egaliseren met zand en bodemfolie aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LvdW
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-09 12:12
Cyberpope schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:49:
[...]

Mijn ervaring is dat de Pattex na een jaar of 3 jaar beneden kwam. De goedkopere van de action zit nog steeds muurvast.
Goed om te weten. We gaan het in de gaten houden. Ik moet zeggen dat ik misschien wel te royaal met de kit ben (net geen drie platen 600*600mm met één bus) dus misschien helpt dat..

Hebben anderen deze ervaring overigens ook?
ReversdRainbow schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:18:
[...]

Goedenavond
Even een vraag uit nieuwsgierigheid hoe rieeel is de kans/ het effect van de luchtstromen in de luchtkamers ?
Van de zomer heb ik hier de broodjes vloer geïsoleerd met glaswol (rd 4,85) maar geen tussenschotten of iets geplaatst
De kanten van de buren waren dichtgestort en zou dus al niets vandaan kunnen komen

BVD
Mvg
Ik heb ook geen idee hoe groot het effect echt is. Ik zag dat het common practice was hier, en we hadden nog voldoende wol over van een andere klus, dus het kost ons niks extra. (Baat het niet dan schaadt het niet..)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:48
Cyberpope schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:49:
[...]

Ik had plakpennen met Polymax vastgezet. Jaren later waren veel pennen losgelaten. Gelukkig had ik dubbellaags in verband gelegd wat het nog enigszins bij elkaar hield. (Ter verdediging: in een stoffige kruipruimte krijg je de betonbalken ook niet schoon voor kit en het oppervlak van de plakpennen was minimaal. Gewoon geen handige manier van bevestigen.)

Heb het allemaal gestut met EPS. Een deel wat ik ik nog moest doen heb ik met Action Hightac afgemaakt en ook gestut.

Moraal van het verhaal: als je kunt stutten, laat het niet na, en laat het gewoon gestut achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jtel
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 31-01-2024
Beste leden,

Wij merken sinds een aantal weken een vochtige lucht op rondom de kozijnen van de achtergevel.
Kruipruimte is redelijk vochtig en er hangt ook wat condens aan de isolatie.

We twijfelen zelf tussen doorslaand vocht ( woning uit 1992 ) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-tP1cs8vYsgpzPDUQ43rUEzYcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f3VAOFwxIAFe9bkcFb67gymU.jpg?f=fotoalbum_largeof opstijgend vocht. We hebben naast de geur verder nergens last van. Sinds december 2021 zit er enverifoam in de achtergevel.

Is het plaatsen van parels en of chips op de bodem een idee om het vocht tegen te gaan en als extra voordeel wellicht ook nog wat isolatiewaarde verhogend?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:34

arie_papa

Running on Ubuntu

@Jtel , ik zag gisteren toevallig een vergelijkbaar probleem in een filmpje op youtube.

Volgens mij kun je het beste een dampdicht bodemfolie neerleggen ipv gaan rommelen met chips of parels.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Jtel Check eerst of er lekke HWA of andere afvoerleidingen lekken die water in de kruipruimte "lozen". Die repareren. Maak alle openingen in de BG vloer waardoor lucht naar boven in het huis kan dicht (kit of zo). Vooral langs leidingen en langs het kruipruimte luik.

Dan: Maak het zand schoon van scherpe dingen en leg zelf een bodemfolie op de bodem en tegen de muur op. Onze natte muren waren in een paar weken kurkdroog.
Tips genoeg op het forum in dit topic over het type folie en hoe je zo'n badkuipmodel tegen de muren op legt.

Loop de ventilatiegaten die van de kruipruimte naar buiten gaan wel open zijn? Bij het vullen van de spouw worden afh v/d situatie nog extra gaten geboord/ roostertje buiten erop om er zeker van te zijn dat er voldoende ventilatie is.
Volg regelmatig met een vochtmeter de %-rel-RH in de kruipruimte. Te verwachten is dat deze naar beneden gaat.
En kijk of het in huis de mufheid weggaat.

Als het weer Ok is dan pas meer isolatie. Die is het meest effectief tegen de vloer aan, niet op het zand.
Op het zand heeft ook een heel groot nadeel als er ooit een klus kruipruimte gedaan moet worden.
Ben je wel eens een loodgieter met EPS-bolletjes zwem diploma tegen gekomen?
De EPS-bolletjes er uit laten zuigen zou wel eens meer dan €1000 per keer kosten.... oef....

De buitenmuren: Het kan soms helpen om die te impregneren, waardoor ze waterafstotend worden en er minder water in de spouw komt. Schakel daarvoor een lokaal iemand in die er echt verstand van heeft, er zijn situaties die op afstand niet te beoordelen zijn. Laat die persoon ook nog even kijken naar problemen die er nog overblijven nadat de folie haar werk gedaan heeft. Mss komen er dan koudebruggen te voorschijn, vaak goed te vinden met een Infrarood camera en als de rest dan droog is vallen ze veel meer op.
Soms is een probleem breder/groter dan alleen maar vocht in de kruipruimte, dus een stapsgewijze overzichtelijke aanpak is dan aan te raden.

Mocht de spouwmuur met Everyfoam daarna nog problemen geven neem dan met het bedrijf die dit er in gespoten heeft contact op obv de garantie die ze er op geven. Onderstaande tekst kan een oorzaak zijn van doorslaand vocht, dus het schouwen van een spouw of er de genoemde vervuiling zat is erg belangrijk voor een goed resultaat.
https://isolatienoord.nl/...professionals%20uitzoeken.
Spouwmuurisolatie nadelen: vervuiling in de spouw
Wanneer er veel spouwvervuiling is, kan dat nadelige effecten hebben op spouwmuurisolatie. Voorbeelden van vervuiling in de spouwmuur zijn onder andere puin en cementresten. Wanneer deze vervuiling in de spouw aanwezig is, is er een hogere kans op condensvorming in de spouw. Dit kan weer leiden tot vocht- en schimmelproblemen binnenshuis.
Spouwmuurisolatie in een vervuilde spouw brengt heel wat nadelen met zich mee. Het kan zorgen voor een minder hoge isolatiewaarde, een hoger risico op vocht- en schimmelproblemen en koudebruggen. Zorg daarom altijd voor een schone spouw. Laat dit door professionals uitzoeken. Indien er spouwvervuiling aanwezig is, moet dit eerst worden verwijderd voor er isolatie aangebracht gaat worden.

[ Voor 65% gewijzigd door route99 op 23-01-2024 10:29 . Reden: aanvullingen en typos ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Jtel schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:11:
Beste leden,

Wij merken sinds een aantal weken een vochtige lucht op rondom de kozijnen van de achtergevel.

We twijfelen zelf tussen doorslaand vocht ( woning uit 1992 ) [Afbeelding]of opstijgend vocht. We hebben naast de geur verder nergens last van. Sinds december 2021 zit er enverifoam in de achtergevel.

Is het plaatsen van parels en of chips op de bodem een idee om het vocht tegen te gaan en als extra voordeel wellicht ook nog wat isolatiewaarde verhogend?
Over hoeveel ventilatiekokers beschikt de kruipruimte en hoeveel m2 aan kruipruimte heb je ongeveer? En zit er in je buitenmuur open stootvoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jtel
@aoc, we hebben voor twee ventilatiekokers en achter twee. Waarbij de achterste redelijk dicht in de buurt van het piepschuim zitten.

We hebben ook een aantal open stootvoegen in de voor en achtergevelAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKZfyJezXVHbYqk6Yv6NZ8Jmwcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3oX4MLy1uhb474W2kCmffiP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Jtel schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:40:
@aoc, we hebben voor twee ventilatiekokers en achter twee. Waarbij de achterste redelijk dicht in de buurt van het piepschuim zitten.

We hebben ook een aantal open stootvoegen in de voor en achtergevel[Afbeelding]
Op 40m2 zou dat genoeg moeten zijn mits er geen vuil in zit. Echter, zit de opening verstopt achter die balk? Heb ooit eens gelezen dat obstakels en dergelijke de luchtstroom in de weg kan zitten en dat vocht daardoor kan ophopen aan gebrek aan doorstroming van lucht.

Maar ik zou eerder het laaghangend fruit pakken. Check op lekkages, bodemfolie toepassen, Check of de ventilatiekokers niet dicht zitten met vuil etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timk
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08-09 06:54
Zoals eerder al eens aangehaald is dit natuurlijk afhankelijk van de diameter van de ventilatiekoker. Die verschilt namelijk nogal eens.

De Karwei adviseert om een 75mm PCV-buis achter een ventilatierooster te plaatsen. Wij hebben echter in onze jaren 30 woning 50mm PVC-buizen.

NEN 3253 schreef ooit een standaard voor. In dit besluit werd voor houten ondervloeren 4cm2 per m2 per zijde? aanbevolen. Ik maak dat op uit webshops als deze waar Z-vormige ventilatiekoven worden verkocht.
De vloerventilatiekoker is geschikt voor de ventilatie van kruipruimten en vermindert het effect van radon-straling. De ventilatiekoker bestaat uit een muurrooster en een tweedelig rooster. Het is toe te passen op 1 cm2 netto luchtdoorlaat per m2 vloeroppervlakte (steenachtige vloeren), 4 cm2 netto luchtdoorlaat per m2 (houten vloeren NEN 3253) per zijde van de woning.
NEN 3253 kom uit 1974 en is ingetrokken in 2008.. Het volledige document is niet vrij toegankelijk, maar elders lees ik :
Ventilatie van de kruipruimte
De ventilatie van de kruipruimte mag door het aanbrengen van het isolatiemateriaal
niet worden geblokkeerd. In een aantal gevallen kunnen de bestaande
ventilatievoorzieningen, eventueel na het treffen van de nodige maatregelen,
worden gehandhaafd. Daar waar dat niet mogelijk is, moeten vervangende
ventilatievoorzieningen worden aangebracht. Hierbij moet zorgvuldig worden gelet
op het aantal (ventilerend oppervlak) en de verdeling (plaats) over de daarvoor in
aanmerking komende gevels.
Extra aandacht moet worden besteed aan woningen die uit méér dan één beuk
bestaan en waarbij dezelfde "beukenverdeling" ook voorkomt in de funderingsbalken. Indien een vervangende "pijpconstructie" wordt toegepast moet de
inwendige diameter minimaal 40 mm zijn.
Eventueel oude, niet meer in gebruik zijnde, ventilatieopeningen in het
binnenspouwblad moeten zoveel mogelijk blijvend worden afgedicht, om te
voorkomen dat het isolatiemateriaal in de kruipruimte terecht komt.
Toelichting:
Nadrukkelijk wordt erop gewezen dat ook in die gevallen waar oorspronkelijk
géén of onvoldoende c.q. gebrekkige ventilatievoorzieningen ten behoeve van de
kruipruimte aanwezig waren, deze wel moeten worden aangebracht, ongeacht of het
een houten of steenachtige vloer betreft.
Als richtlijn voor de omvang van de aan te brengen ventilatievoorzieningen van
kruipruimten geldt bij houten vloerconstructies NEN 3253 (Indien de ventilatieroosters worden aangebracht in tegenover elkaar liggende buitenmuren, moet de
gezamenlijke vrije doorlaatopening in elke buitenwand 400 mm2 per m2
vloeroppervlakte bedragen).
De onderzijden van de ventilatieopeningen mogen niet lager dan 100 mm boven het
maaiveld liggen om toevallige afsluiting door bijvoorbeeld bladeren en planten te
voorkomen.
Zij moeten worden afgeschermd met zgn. "muisdichte" roosters.
Ook bij een steenachtige vloerconstructie moet voldoende ventilatie voor de
kruipruimte tot stand worden gebracht.
Hoewel hiervoor geen eenduidige richtlijn (norm) ten aanzien van de
luchtdoorlatende openingen bestaat, moet in dit verband ten minste gedacht worden
aan openingen van in totaal 100 mm2 per m2 vloeroppervlakte in elk van twee
tegenover elkaar liggende gevelvlakken. Het hierboven omschrevene geldt, zonder
uitzondering, voor woningen en woongebouwen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
Een 50mm buis geeft grofweg 2000mm^2; genoeg voor 5 vierkante meter.
Een buis van 75mm geeft grofweg 4450mm^2; genoeg voor 11 vierkante meter.

Voor 50 vierkante meter wil je dus idealiter 5 buizen van 7,5cm diameter.

Nou denk ik dat die oude NEN standaard wel aan de veilige kant. Er zijn wel meer zaken die meespelen (vorm van je kruipruimte, hoogteverschillen, orientatie, of de wind er hard op waait of niet, etc.). Als je al op 75% van wat was voorgeschreven zit dan zou ik het vooral af laten hangen van of je issues hebt die misschien komen door ventilatiegebrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jtel
Van de stootvoegen onder het raam hadden we er 4, nu nog maar 1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFpoGW26Ppjd2Y9u8KK5LyuO4fs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5H5a5IlvE5PoUHSoo5WH2ad.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:06
De voegen net boven je bestrating zijn ook niet al te fris meer, hebben wij ook, dacht laatst met een pompje wat water uit de kruipruimte te pompen, liep het zo weer door de voegen over de fundering de kruipruimte in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Jtel Aanvullend op @sanderhgv:
Via een tegelwip actie en het omzetten naar een eenvoudige tuin met weinig onderhoud vergende bodembedekkende planten krijg je ook vast en zeker een tuin die heel veel beter afwatert dan nu, waar het water bij veel regen op een dag veel langer tijd nodig heeft om weg te zakken via de bestrating en daarmee is dat het voor de muren ook vaak veel meer vocht belastend of het gaat zelfs zoals @sanderhgv het bij hen beschrijft:
dacht laatst met een pompje wat water uit de kruipruimte te pompen, liep het zo weer door de voegen over de fundering de kruipruimte in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jtel
@sanderhgv klopt idd, ik zag het ook idd. De stootvoegen aan de onderkant zijn idd voor een deel beschadigd/weg.

@route99 , klopt, ons grasveld en plantenbak beginnen net op de plek waar de foto gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Jtel Vanaf je vast prachtige grasveld met plantenbak kijk je dan nog steeds naar een aaneengesloten tegelplateau tegen het huis aan, waarvan de afwatering de vergelijking met die van het gras zeker niet kan doorstaan. En dat lijkt me toch niet ideaal als je vochtproblemen hebt.
Algemeen: Lijkt jouw hele achtermuur zo vlekkerig op de foto (als gevolg van vocht?) of is dat echt zo? Zo ja, mag je jouw muur hydrofoberen? Dan zouden de stenen het regenwater veel minder goed opnemen of dat dan afdoende is?

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 26-01-2024 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:52
johanPo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 06:34:
[...]

Je zou een paar aluminium profielen kunnen gebruiken om te stellen en dan aansmeren. Dan heb je een goed oppervlak waar je ook wat schuimband op kan monteren als luchtdichte aansluiting tussen je vloer en het piepschuim op het kruipruimteluik.

Als het piepschuim op het kruipruimteluik al aardig hetzelfde formaat is als het betongat zou je natuurlijk ook kunnen overwegen schuimband op het kruipruimteluik zelf aan te brengen (altijd kit zonder oplosmiddel), dan ben je nog sneller klaar.
Na heel wat maanden is deze klus nog niet geklaard :P
Helaas loopt het zo ongelijk de randen van het luik dat ik bijna zo'n profiel niet kan monteren. Nog ideeën?
en welk schuimband bedoel je? Ik kom alleen van die dunne tochtstrip achtige dingen tegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

@vinpower Ik heb voor zulke klussen ooit een goedkope dunne ~8-10 mm dikke PE yoga mat gekocht, kosten rond een 10-tje.

Een stuk ter grootte van het luik er vanaf gesneden en voorzien van dubbelzijde tape en op het luik geplakt. Vervolgens het luik op het oneffen profiel gelegd en het zit mooi dicht. Het luik weegt zoveel dat er ca 3 mm (op de dunste plaats) overblijft en dus nog steeds als band er tussen dient. Daar waar meer ruimte is wordt het schuim uiteraard minder ingedrukt. Dat rand effect is op de foto te zien.
Dit PE-schuim is veel steviger dan zulke smalle PE-bandjes op de rol, die lang niet altijd bepaald gratis zijn.
Het zit nu een paar jaar, ben nog steeds tevreden.
Bijkomend voordeel: Het luik wordt ook qua geluid aardig gedempt als je er over heen loopt.
Het restant van de yoga schuim rol heb ik al voor andere klusjes links en rechts wat gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfqcygfreb4uGw9mR1ZWQDFuGa8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dbDw9tk5ekGwY59QuKSP2QQJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik twijfel hoe ik de kruipruimte aan ga pakken. Net weer in geweest om enkele gaten dicht te purren die voor kabels gemaakt waren. Ook even alles goed opgemeten. Ik kom uit op een hoogte van 40-50cm, niet heel veel. Kruipluik is 50x50cm. De opening naar de tweede helft is 40cm breed. Onder al het bodemisolatie zit zand, dus kan eventueel wat uitgraven om platen/materialen erdoor te krijgen.

De grootste uitdaging zit hem in het bodemisolatie. Zijn er middelen om dit er uit te zuigen die te huur zijn? Laten doen vind ik veel te duur. In principe hoef ik maar een kwart er tijdelijk uit te zuigen. Ik kan de kruipruimte in 4 compartimenten indelen en per kwart werken.

Mijn voorkeur gaat naar PIR voor een RD van 5, maar dan zit ik wel met bussen pur en naden. Eventueel te fixen met een grote ventilator en buis + volgelaatsmasker. PIF is ook een optie, iets veiliger voor mijn gezondheid. Maar met PIF vind ik de isolatiewaarde wel heel rooskleurig voor 10cm bubbeltjeswrap en folies.

Hoe zouden jullie het doen met de bodemisolatie en vloerisolatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyO6PBKNsYqOgtiwO3BhtrZhgng=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VJ1ixHff9AwsuXbb27GHho2p.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Verwijderd schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:46:
De grootste uitdaging zit hem in het bodemisolatie. Zijn er middelen om dit er uit te zuigen die te huur zijn? Laten doen vind ik veel te duur.
Veilig werken (vonk vrij!!!) zal lastig te huur zijn voor een particulier, is mijn indruk.
Zie waar bedrijven mee komen, een voorbeeld: https://www.xivac.com/isolatie-verwijderen/
Kun je het niet afdoende opzij schuiven?
De bodem isolatie laat je liggen, hoe dik is die?
Ik zou voor PIF gaan, samen met de bodemisolatie haal je wellicht een Rc van 4? Das erg netjes.
Eea hangt af wat je had en nog neemt uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Ik kom uit op een hoogte van 40-50cm, niet heel veel.
De dikte van PIR met een rd van 5 zal ongeveer 10 a 15cm zijn. Houd er rekening mee dat het dan erg krap wordt in je kruipruimte. Dus strategisch te werk gaan iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:23
Ik twijfel hoe ik de kruipruimte aan ga pakken. Net weer in geweest om enkele gaten dicht te purren die voor kabels gemaakt waren. Ook even alles goed opgemeten. Ik kom uit op een hoogte van 40-50cm, niet heel veel. Kruipluik is 50x50cm. De opening naar de tweede helft is 40cm breed. Onder al het bodemisolatie zit zand, dus kan eventueel wat uitgraven om platen/materialen erdoor te krijgen.

De grootste uitdaging zit hem in het bodemisolatie. Zijn er middelen om dit er uit te zuigen die te huur zijn? Laten doen vind ik veel te duur. In principe hoef ik maar een kwart er tijdelijk uit te zuigen. Ik kan de kruipruimte in 4 compartimenten indelen en per kwart werken.

Mijn voorkeur gaat naar PIR voor een RD van 5, maar dan zit ik wel met bussen pur en naden. Eventueel te fixen met een grote ventilator en buis + volgelaatsmasker. PIF is ook een optie, iets veiliger voor mijn gezondheid. Maar met PIF vind ik de isolatiewaarde wel heel rooskleurig voor 10cm bubbeltjeswrap en folies.

[Afbeelding]
Hoe bevalt de bodemisolatie nu?
Ik zou grote 240L zakken halen en die onder de vloer volscheppen en op elkaar stapelen, dan heb je ruimte.
PIF is mijns inziens geen optie, net als wat jij aangeeft te mooi om waar te zijn.
PIR is een optie en mi ben je te bang op te purren, dat komt wel goed, ITT tot andere lokaties in je huis is het geen enorme ramp als het niet perfect is, Rc5 op een plek doet daar zijn werk.
Wat me lastig lijkt zijn je bogen, hoe ga je die mooi opvullen?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@route66 ik wilde idd schuiven, maar gok dat er nog wel een paar kuub uit moet voordat ik 25% leeg heb. Als er iets is wat sneller gaat dan scheppen zou dat fijn zijn. Ik zal natuurlijk ook iets meer leeg moeten scheppen om ook een plek te maken waar ik wat platen kan stapelen.

@AOC heb ik al meegenomen inderdaad. Met een plaat pas ik er niet meer onder,dus zou dan gelijk de randen afgepurd moeten hebben bij elke plaat. En van buiten naar binnen werken.

@technopeuter scheppen in grote zakken was het plan, maar ik hoopte eigenlijk op een stuk gereedschap wat ik kan huren wat het makkelijker zou maken. :p Verder doet de bodemisolatie niet zo veel denk ik, behalve de kruipruimte wellicht droog houden. Die is altijd droog. Maar daarmee kochten we het huis, geen idee hoe het daarvoor was.

De bogen zijn goed te doen door in verstek te zagen lijkt mij. Wel een rot klus. Sowieso een rot klus gezien de standaard maat platen 60cm breed is en de luik op 50cm zit.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2024 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-09 16:25
Verwijderd schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:47:
De bogen zijn goed te doen door in verstek te zagen lijkt mij. Wel een rot klus. Sowieso een rot klus gezien de standaard maat platen 60cm breed is en de luik op 50cm zit.
Volgens mij hebben meerdere hier glaswol tussen de bogen gedaan en dan een laag PIR. Check de posts van @dof even :)

Je kan de platen ook laten zagen/snijden door het bedrijf wat ze levert, scheelt ook veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kindapaas schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:12:
[...]

Volgens mij hebben meerdere hier glaswol tussen de bogen gedaan en dan een laag PIR. Check de posts van @dof even :)

Je kan de platen ook laten zagen/snijden door het bedrijf wat ze levert, scheelt ook veel tijd.
Dat klinkt wel een stuk makkelijker. Alles op 50cm breed gesneden en 1 rechte lijn zou een hoop werk schelen. Lijm je die aansluitingen dan aan elkaar met pu lijm of gewoon een ril pur, nieuwe plaat er tegenaan en dan met wat steunen laten zitten tot het droog is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-09 16:25
Verwijderd schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:38:
[...]

Dat klinkt wel een stuk makkelijker. Alles op 50cm breed gesneden en 1 rechte lijn zou een hoop werk schelen. Lijm je die aansluitingen dan aan elkaar met pu lijm of gewoon een ril pur, nieuwe plaat er tegenaan en dan met wat steunen laten zitten tot het droog is?
Ik heb de platen zelf niet aan elkaar gelijmd/gepurd, gewoon strak tegen elkaar aan en daarna de naden afplakken met aluminium tape :)

Bij mij waren de bogen niet zo hoog, maximaal 1cm dus die ruimte heb ik leeg gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ

[Afbeelding]
Vloerisolatie: PIR doen, zeker vanwege je hoogte.
Zelf even kijken of je alles op de hoogte van de balken doet en de ruimtes opvult (glaswol) of dat met de broodjes meebeweegt. Afpurren want jij hebt verschillende hoogtes.

Bodemisolatie: misschien een elektrische bladblazer/zuiger op de kop tikken? Dan floept alles zo alles één kant op of haal je het makkelijk weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 13:23
Bladblazer kan, alleen die versnipperd ook dus heb je echt zooi in zakken. Als dat niet boeit idd gewoon afzuigen met een bladblazer, de mijne heeft een hele grote buis om blad te zuigen

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@GudZ @technopeuter dank! Versnipperen lijkt me niet handig, ik wil het wel terug doen. Scheelt een folie plaatsen.

Op één hoogte lijkt me het makkelijkst, met wat glaswol ertussen zit de RC waarde ook een stuk hoger. Is toch weer zo'n 5cm extra op aardig wat stukken. Zal dan wel meer puzzelen worden met hoe ik moet werken om er uit te kruipen.

Ik wilde ze eigenlijk met montagekit aan de vloer vastplakken. Met glaswol lukt dat niet meer. Boren doe ik liever niet. Hoe pak ik dat het beste aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een zuiger met vortex hoef niet te versnipperen. Die gasten die het er in blazen zullen het toch ook andersom kunnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
Verlijmen op de liggers en de holtes vullen met glaswol. Op dit forum is iemand geweest die hetzelfde heeft gedaan. Zoek even terug naar broodjesvloer oid. Wel even checken welke lijmsterkte x cm² je hebt (dus genoeg contact om die plaat te dragen, dat ze straks niet losraken).

Je kunt je bladblazer ook gebruiken om die vlokken naar de hoek te blazen waar je op dat moment niet werkt. En dan aan het einde weer een gelijkmatige ballenbak maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

Kindapaas schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:12:
[...]

Zo dus :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0SGbPbawtMcbF_EXq3u1ExNSlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MwRYt8Pfh6pikK3F3WGLIAB.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst getracht om Knauf glaswol op flinke lengte tussen de liggers te drukken, maar 't zit te weinig klem en weegt toch wel wat, dus viel het steeds naar beneden. Vandaar dat ik daarna de glaswol in handzame stukken sneed om ze tussen de liggers te kunnen klemmen. En met houten pennen van 50 cm ze op de plaats te houden zodat de PIR platen er daarna tegenaan en op de liggers geplakt (met goedkope Action kit) konden worden. Daarna de spleten met alutape beplakt. Hoewel een flinke klus (veel kruipruimte, ~120 PIR platen) was het goed te doen.

Vorig jaar (tussen dec '22-jan '23) gedaan en toen was het mooi droog in de kruipruimte, de afgelopen maanden helaas veel grondwater problemen dus de dikke (EP) folie met noppenfolie er onder drijft nu op een laag water. Pomp het af en toe wat weg om het binnen de perken te houden.
Op zich is dat helemaal de bedoeling (dat de folie drijft), alleen valt er niet te werken zo (op een soort waterbed) en ik moet daar nog leidingen vervangen :(

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:46

Seafarer

XXX

route99 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:07:
[...]
Veilig werken (vonk vrij!!!) zal lastig te huur zijn voor een particulier, is mijn indruk.
Zie waar bedrijven mee komen, een voorbeeld: https://www.xivac.com/isolatie-verwijderen/
Kun je het niet afdoende opzij schuiven?

[...]
De bodem isolatie laat je liggen, hoe dik is die?
Ik zou voor PIF gaan, samen met de bodemisolatie haal je wellicht een Rc van 4? Das erg netjes.
Eea hangt af wat je had en nog neemt uiteraard.
Vonk vrij?

Je hebt beneden alleen een slang, je ventilator staat buiten en die vonkt normaal gesproken ook niet.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Jtel schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:11:
Beste leden,

We twijfelen zelf tussen doorslaand vocht ( woning uit 1992 ) [Afbeelding]of opstijgend vocht. We hebben naast de geur verder nergens last van. Sinds december 2021 zit er enverifoam in de achtergevel.

Prima case voor bodemfolie. Met parels hou je in de winter opstijgende warmte van de bodem ook tegen, terwijl koude lucht toch wel via de ventilatie je kruipruimte binnenkomt. Deze ventilatie is natuurlijk broodnodig om vocht ook weer af te voeren, maar koud is je kruipruimte dus toch wel. De isolerende werking van chips / parels is dus overrated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Seafarer Imho moet je voor zulk een karwei toch wel zeker zijn dat de spullen die iemand zelf bij elkaar zoekt geschikt is voor die job, dat vereist dus onderbouwde kennis. Als je een bedrijf inhuurt die claimt zulke klussen te klaren zou dat een garantie moeten zijn. Het gaat wel om een huis waar EPS met een bepaald geen gunstige brandklasse onder ligt om dat veilig te verwijderen. Meer kan ik er niet over schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
vinpower schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:57:
[...]

Na heel wat maanden is deze klus nog niet geklaard :P
Helaas loopt het zo ongelijk de randen van het luik dat ik bijna zo'n profiel niet kan monteren. Nog ideeën?
en welk schuimband bedoel je? Ik kom alleen van die dunne tochtstrip achtige dingen tegen.
Ik had toen compriband gehaald, met een lage minimale banddikte (dikte onder compressie) en grote maximale banddikte (uitzetting bij geen belasting). Hiermee kan je veel variatie in dikteverschillen opvangen. Hier een voorbeeld van een aantal diktes: https://www.kitcentrum.nl...ruck-tp610-c:144/?index=0

Als de ondergrond waar je het op moet bevestigen ook erg varieert in dikte, zou ik zeker de ondergrond iets aansmeren met cement oid om het ietwat te egaliseren en/of de compriband met High-tack kit vast te zetten. Daarmee blijft de boel beter zetten en dat kan je gebruiken om kleine oneffenheden luchtdicht te overbruggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johanPo
dof schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:28:
[...]

Zo dus :)

[Afbeelding]

Eerst getracht om Knauf glaswol op flinke lengte tussen de liggers te drukken, maar 't zit te weinig klem en weegt toch wel wat, dus viel het steeds naar beneden. Vandaar dat ik daarna de glaswol in handzame stukken sneed om ze tussen de liggers te kunnen klemmen. En met houten pennen van 50 cm ze op de plaats te houden zodat de PIR platen er daarna tegenaan en op de liggers geplakt (met goedkope Action kit) konden worden. Daarna de spleten met alutape beplakt. Hoewel een flinke klus (veel kruipruimte, ~120 PIR platen) was het goed te doen.

Vorig jaar (tussen dec '22-jan '23) gedaan en toen was het mooi droog in de kruipruimte, de afgelopen maanden helaas veel grondwater problemen dus de dikke (EP) folie met noppenfolie er onder drijft nu op een laag water. Pomp het af en toe wat weg om het binnen de perken te houden.
Op zich is dat helemaal de bedoeling (dat de folie drijft), alleen valt er niet te werken zo (op een soort waterbed) en ik moet daar nog leidingen vervangen :(
ziet er netter uit dan mijn kantoor :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:46

Seafarer

XXX

route99 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:46:
@Seafarer Imho moet je voor zulk een karwei toch wel zeker zijn dat de spullen die iemand zelf bij elkaar zoekt geschikt is voor die job, dat vereist dus onderbouwde kennis. Als je een bedrijf inhuurt die claimt zulke klussen te klaren zou dat een garantie moeten zijn. Het gaat wel om een huis waar EPS met een bepaald geen gunstige brandklasse onder ligt om dat veilig te verwijderen. Meer kan ik er niet over schrijven.
Eps kan branden maar dan moet je al brand hebben. Van een vonkje gaat het niet spontaan branden.
Ik ben toch benieuwd hoe je tot deze opmerking komt.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Seafarer Vonken kunnen ook naast zaken als oververhitting voorkomen. Vaak hoeft 1 probleem op zich nog niet desastreus te zijn, maar als er dan toevallig ook nog iets anders optreedt wel.
Zeker als het om meer dan 1 vonkje gaat...... Ik zou zelf liever iets te voorzichtig zijn. Verder is het aan een ieder om de eigen situatie te beoordelen.

[ Voor 8% gewijzigd door route99 op 05-02-2024 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

route99 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:39:
@Seafarer Vonken kunnen ook naast zaken als oververhitting voorkomen. Vaak hoeft 1 probleem op zich nog niet desastreus te zijn, maar als er dan toevallig ook nog iets anders optreedt wel.
Zeker als het om meer dan 1 vonkje gaat...... Ik zou zelf liever iets te voorzichtig zijn. Verder is het aan een ieder om de eigen situatie te beoordelen.
Heb wel eens een stofzuiger gehad waarvan de schoepen van de motor iets aanliep. Een grote vonkenregen en door verse stroom van lucht wordt het net een vuurorkaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Oef, een heftige stofzuiger. Dan lijkt het op lassen.... en daar moet je (ook) opletten met materialen in de buurt of die een of ander risico vormen, zoals het risico op brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nxt0206
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-08 23:24
Isoleren dmv pir platen lijkt hier op het forum de voorkeur te krijgen. Vooral bij een betonnen broodjesvloer.

Alleen ben ik niet in staat om dit zelf te realiseren. Heeft iemand hier een aanbeveling van een firma dit dit uitvoert? Wanneer ik google vind ik voornaamlijk alleen waar je de platen kunt kopen en geen diensten. Meerdere sites opgebeld maar die werken meestal met pur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

@nxt0206 Voor veel bedrijven is het echt mooi aanleggen van PIR-platen (vloer en zolder), maar ook op zolder glas- of steenwol platen en dat laatste afwerken met gipsplaten geen interessante business. Even een paar uur met de PUR-spuit dat opschuimen is dat wel en dan 1500-3000 euro vragen voor die paar uur werk incl materiaal.....

Probeer anders eens een klusjesman in de buurt, vraag daarvoor rond in je buurt. Ook bij de energiewerkgroepen van dorp/ stad of wijk. Die hebben vaak een netwerk.
Anders een vraag op Werkspot oid posten voor klusser met een goede beoordeling (wordt dat weergegeven?).

Edit: Er zijn ook van die offerte bedrijven zoals in de link. Maar das dus een tussenhandelaar en die speelt wrs de opdracht door.... dat dat kost vast (veel) meer.... let op dus. Tenzij je er wel happy mee bent, maar of je dan vooraf zicht krijgt op het klusbedrijf... persoonlijk niet mijn voorkeur.
https://www.kooyisolatie.nl/zoldervloer-isoleren/

[ Voor 34% gewijzigd door route99 op 08-02-2024 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shivo13
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03:41
Beste tweakers,

Afgelopen augustus hebben wij een woning gekocht en hierin vloerverwarming (16mm leiding, 10 HoH) geplaatst. Ik twijfel nu of de kruipruimte voldoende is geisoleerd en ben benieuwd of er een manier is om dit te bevestigen. Zo nodig wil ik het nog na-isoleren. Ik heb een aantal metingen gedaan maar twijfel over de effectiviteit hiervan. Onderstaand meer details over de situatie.

De kruipruimte is 140 cm diep, tijdens het hoog water stond er ongeveer 60 cm water in. Momenteel is tegen de betonen vloer Alkreflex gebruikt, volgens de factuur van de vorige bewoner heeft dit een Rc waarde van 2,4. Daarnaast is hetzelfde materiaal ook tegen de wanden van de kruipruimte geplaatst. Graag zou ik mijn vloer isoleren met een materiaal wat minimaal een Rd waarde van 5 heeft. Het zou fijn zijn om te weten of dit ook voor een besparing op de stookkosten gaat zorgen.

Ik heb een thermostaat (ouderwetse met kwik) in de kruipruimte geplaatst om een idee te krijgen over het temperatuurs verschil. De vloerverwarming staat continue aan en ingesteld op 20 graden.
5 januarie: 16 graden
8 januarie: 14 graden
9 januarie: 14 graden

Het probleem met deze metingen is denk ik dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen dat de vloerverwarming aan en uit staat. Daarnaast heeft mogelijk ook de temperatuur van het grondwater, buiten (ventilatie) en de bodem effect op de meting.

Is het uberhaupt mogelijk om hiervan een accurate meting te maken of blijft dit natte vinger werk. Hoe denken julllie hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 17:11
shivo13 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:08:
Ik heb een thermostaat (ouderwetse met kwik) in de kruipruimte geplaatst om een idee te krijgen over het temperatuurs verschil.
Hoe bedoel je dat precies? Een ouderwetse kwikschakelaar zal enkel aan of uitschakelen. afhankelijk van de ingestelde temeratuur (en hoe waterpas de thermostaat hangt). Voor zover mij bekend kun je hiermee geen temperatuur "loggen".

Verhoging van de Rc zal altijd zuiniger stoken. Of je het verschil ook financieel gaat merken ligt aan meerdere factoren (oppervlakte, vloertemperatuur, ketel condenserend of niet). Comfort zou het in ieder geval moeten opbrengen en da's ook wat waard natuurlijk :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goodfella
  • Laatst online: 10-09 22:29
shivo13 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:08:
Is het uberhaupt mogelijk om hiervan een accurate meting te maken of blijft dit natte vinger werk. Hoe denken julllie hierover?
Dit was mijn situatie en de metingen die ik heb gedaan.

Jaren '30 woning, waarvan de ondervloer niet geïsoleerd was, behalve het uitgebouwde gedeelte.
De rest was nog ongeïsoleerd. Met een infrarood thermometer (twee tientjes), zag ik 3-2.5 graad verschil. M.a.w. isolatie werkt.

Sindsdien lekt hier de warmte niet naar de kruipruimte en zie ik dit ook terug in mijn verbruik en ook de aanhoudende warmte 's nachts en overdags.

Voor de meting heb ik ook een Aqara temperatuur- en luchtvochtigheidsmetertje geplaatst, zelfs voordat de boel geïsoleerd was. Het verschil is 17 graden tot 12 graden.

Gewoon isoleren die hap, nauwkeurige meting gaat je nooit lukken. Psychologisch, de geruststelling dat de warmte niet zomaar weglekt, en je warmte-comfort is velen malen belangrijker.

Ohja, en ik ga voor Rd 5 of hoger. Ook aangeraden door MilieuCentraal als je vloerverwarming hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door goodfella op 11-02-2024 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shamp0o
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 16:05
Goedenavond even een vraag,
Toevallig kom ik dit topic tegen en vroeg mij het volgende af:
Binnenkort komen ze hier de vloer naisoleren (spuiten een purlaag op)
Is het raadzaam om het leidingwerk van verwarming en warm water of allen tevoren te isoleren met een buisisolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
shamp0o schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:11:
Goedenavond even een vraag,
Toevallig kom ik dit topic tegen en vroeg mij het volgende af:
Binnenkort komen ze hier de vloer naisoleren (spuiten een purlaag op)
Is het raadzaam om het leidingwerk van verwarming en warm water of allen tevoren te isoleren met een buisisolatie?
Ja, als de laag pur erop gespoten is kan je er lastig aan werken verder. Sowieso kan je beter een ruimte tijd niet in je kruipruimte gaan na het spuiten. Zorg ook dat van te voren alle gaten waar nog lucht uit de kruipruimte door komt, je woning in, goed zijn afgesloten. Inclusief je kruipruimteluik die minimaal twee weken niet open mag (nog een stuk langer voor je veilig de kruipruimte in kan dus) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shamp0o
Thnx, heeft het aanbrengen van buisisolatie nog meer rendement? Of is die pur erover ook zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
shamp0o schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:40:
Thnx, heeft het aanbrengen van buisisolatie nog meer rendement? Of is die pur erover ook zat?
Als het goed aansluit zou de PUR een hoog rendement moeten geven denk ik. Maar met buisisolatie voorkom je misschien air pockets die weer een lager rendement geven. Zitten de buizen zo dicht op je vloer dan dat ze wel met het pur mee worden genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shamp0o
Nee dat volgens mij weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

shamp0o schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:40:
Pur laten spuiten op buizen? Dat ga je rondom nooit netjes egaal krijgen. En als ze het wel rondom willen aanbrengen dan wordt het een mooi zootje denk ik want het pur aanbrengen gebeurt met een vrij brede staal

Zelf zou ik voor buisisolatie gaan als je daarvoor de tijd en ruimte hebt. Dan niet die van de gamma (heeft een wanddikte van 9mm) maar die van Toolstation bijvoorbeeld die een wanddikte heeft van 13mm

[ Voor 5% gewijzigd door AOC op 12-02-2024 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shivo13
MzKzM73 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:23:
[...]
Hoe bedoel je dat precies? Een ouderwetse kwikschakelaar zal enkel aan of uitschakelen. afhankelijk van de ingestelde temeratuur (en hoe waterpas de thermostaat hangt). Voor zover mij bekend kun je hiermee geen temperatuur "loggen".
Bedoelde een thermometer zoals deze.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQaov18ymgHaPgLihIZ1qdHDy7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VaXG94hPtj8g0MkVkZJqM5r5.jpg?f=fotoalbum_large
goodfella schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:02:
[...]
Voor de meting heb ik ook een Aqara temperatuur- en luchtvochtigheidsmetertje geplaatst, zelfs voordat de boel geïsoleerd was. Het verschil is 17 graden tot 12 graden.

Gewoon isoleren die hap, nauwkeurige meting gaat je nooit lukken. Psychologisch, de geruststelling dat de warmte niet zomaar weglekt, en je warmte-comfort is velen malen belangrijker.

Ohja, en ik ga voor Rd 5 of hoger. Ook aangeraden door MilieuCentraal als je vloerverwarming hebt.
Ik zal eens een temperatuur- en luchtvochtigheidsmeter kopen. Zou toch graag het verschil willen zien van voor en na het isoleren.

Denk ook wel dat je gelijk hebt, lijkt mij ook bijna onmogelijk om te meten. Ik ga het gewoon na-isoleren, verwacht wel dat het gaat helpen. Zeker ook fijn om te weten dat het dan goed is geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
Dan zou ik dikke buisisolatie plaatsen nog eerst. En doe het ook waar het de vloer in gaat zodat de pur daar om je buisisolatie komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:48
shivo13 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:31:
[...]

Bedoelde een thermometer zoals deze.[Afbeelding]

[...]

Ik zal eens een temperatuur- en luchtvochtigheidsmeter kopen. Zou toch graag het verschil willen zien van voor en na het isoleren.

Denk ook wel dat je gelijk hebt, lijkt mij ook bijna onmogelijk om te meten. Ik ga het gewoon na-isoleren, verwacht wel dat het gaat helpen. Zeker ook fijn om te weten dat het dan goed is geïsoleerd.
Uiteraard goed om inzicht te krijgen in je huis en verliezen. Is je kruipruimte (goed) geventileerd? Dan gaan metingen aldaar nauwelijks informatie opleveren, want je meet met name de statistieken va de buitenlucht en je verloren warmte wordt afgevoerd zonder dat je meter het door heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shivo13
slim_fan schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:32:
[...]
Uiteraard goed om inzicht te krijgen in je huis en verliezen. Is je kruipruimte (goed) geventileerd? Dan gaan metingen aldaar nauwelijks informatie opleveren, want je meet met name de statistieken va de buitenlucht en je verloren warmte wordt afgevoerd zonder dat je meter het door heeft.
Tijdens de eerste keer dat het is geïsoleerd zijn er wel extra ventilatieroosters geplaatst. Dus ik verwacht dat je gelijk hebt, het meten zal niet veel uithalen. Ik ga toch een temp/vocht sensor kopen, handig om te hebben :9

De vergelijking van voor en na de isolatie ga ik aan de hand doen van het gasverbruik en graaddagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:08

Dark Angel

Corvette LS Power

arie_papa schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:27:
@Jtel , ik zag gisteren toevallig een vergelijkbaar probleem in een filmpje op youtube.

[YouTube: Is vocht onder isolatie erg? Wat is de oplossing daarvoor?]

Volgens mij kun je het beste een dampdicht bodemfolie neerleggen ipv gaan rommelen met chips of parels.
Zij komen aanstaande maandag bij ons de kruipruimte doen. Ben benieuwd.

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:00
arie_papa schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:27:

[YouTube: Is vocht onder isolatie erg? Wat is de oplossing daarvoor?]

Interessant filmpje! Ondanks dat ik een zwembad heb in de kruipruimte heb ik op 't eerste oog geen druppels aan de isolatie hangen vreemd genoeg.

Ondertussen ben ik een beetje verdwaald in de verschillende adviezen van installateurs, graag zou ik jullie mening horen. Zelf weet ik het niet zo goed meer...

Situatie:
- Bouwjaar 1990
- Circa 60-65 vierkante meter kruipruimte verdeeld over twee verschillende ruimtes
- Kleine kruipruimte voor met gang + berging GEEN isolatie
- Grote kruipruimte achter ~12CM piepschuim isolatie
- Momenteel zwembad, circa 15-20CM water...Ik kijk er niet zo vaak...voorgaande keren was het meestal plasjes/modderig in mijn herinnering
- Veel buizen die doorlopen naar de kruipruimtes van de buren
- Laag gasverbruik (350-500kub), terugverdienen zal niet zo snel lukken...Gaat meer om comfort verhogen, dubbele subsidie bij twee maatregelen en groen gedrag tonen.

Onderstaande foto's gekregen van installateur twee, misschien niet helemaal netjes om te delen maar zulke goede foto's krijg ik zelf niet gemaakt.

Overzichtsfoto waar duidelijk te zien is dat er een buis opnieuw gebeugeld moet worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/co-91Yic5mW9lkYQGC-l1fHCy9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mot0yrqKhNs7yOGehJczDJSs.jpg?f=fotoalbum_large

Foto waar te zien is aan de verkleuringen dat de waterstand soms nog hoger is dan onder andere deze buis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o45RttBUmUTGLmVOVFdLCIAEFfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdqScypi4D7T3atACWCNllSS.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf heb ik vooral het idee dat je deze foto's niet moet bekijken tijdens het eten...Wat een smerige bedoeling 8)7

Adviseur 1: Volgens website leverancier Tonzon of parels
- Huidige isolatie is erg minimaal
- Advies: noppenfolie + Tonzon bodemfolie, Tonzon vloerisolatie

Adviseur 2: Volgens website leverancier Tonzon, PIF of parels
- Huidige isolatie is best OK, koude gevoel komt waarschijnlijk vooral door optrekkend vocht, natte isolatie werkt minder goed
- Durft bodemfolie niet aan omdat hij er aan twijfelt of 't waterdicht te krijgen is vanwege buizen die onder de waterstand lopen
- Tonzon of PIF werkt matig/niet wanneer het vochtig is
- Advies: bodemisolatieparels

Iemand enige idee wat de R-waarde is van mijn huidige "piepschuim", ik vermoed dat het 12CM EPS is? Maar een R-waarde van 3,53 matcht niet helemaal met mijn verwachting...Ik zou het een stuk lager verwachten gezien het bouwjaar?

Wat zouden jullie hier adviseren?

Note; luchtvochtigheid is hier wel altijd relatief hoog beneden, mogelijk door vocht van onderen en gierig stookgedrag O+

December 2023:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2doWEQr-TV1Kuy5te5Q-epaystc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Bu2B3u6X8hMtOUgGhw677G4F.png?f=user_large

2023:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzP6OpVqyeUPW4QuM3no4MYqkeE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6OAvyZHOSvHb3ej1HPnqpxig.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
@nooberke prik even met een sateprikker in het vlakke deel van de EPS om de dikte te bepalen. Wanneer het echt 12 cm is zou ik er niks aan doen - mocht je persé iets willen doen laat er dan PIF PUR opspuiten icm met bubbeltjesfolie op de grond tegen het vocht (dat gaat vanzelf drijven).

[ Voor 1% gewijzigd door lbreman op 15-02-2024 09:27 . Reden: Typo ]

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

?? Heb je een link naar dit product? Of is het een vergissing?
Ik ken het alleen als een isolerende folie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Niet online
route99 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:10:
[...]
?? Heb je een link naar dit product? Of is het een vergissing?
Ik ken het alleen als een isolerende folie.
Sorry het was laat 😳, ik bedoel gewoon PUR dan wel een alternatief daarvoor.

Mocht de ruimte 's zomers wél droog zijn en je zelf aan de slag willen: plak PIR platen direct op de bestaande isolatie. Zie (o.a. mijn) eerdere posts in dit topic.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

@lbreman (y)

@nooberke Eerst maar de tips volgen over "12" cm EPS.
Bij 12 cm zou het dan voor type EPS .035 en .045 (de lambdas) een Rd van 3,6 vs 2,8 opleveren.

Je hebt geen vloerverwarming, immers het is iig niet vermeld?
En een heel net gasverbruik van 350-500 m3.

Vergeet PUR-opschuimen en bodemisolatieparels.
De 1e vanwege het vocht net als bij andere afvallers. En stel het pakt verkeerd uit dan zijn de rapen gaar, demonteren gaat niet, afschrapen... hmm een berg chemisch afval!

De 2e, bodemisolatieparels: Stel je laat er minimaal ca 30 cm bodemisolatieparels "erop" blazen en je krijgt het pech dat in het natte seizoen er een rioleringsbreuk optreedt die je net iets te laat ontdekt, dan moet de kruipruimte met vuil (riolerings)water en de bodemisolatieparels afgezogen worden, om dat heel netjes apart te doen zeker omdat die parels een grote kans hebben om naar rioleringslucht te ruiken en die dan nog her te kunnen gebruiken, dat lijkt geen haalbare kaart. Het levert een hele dure afval stroom op! De gemeente zal vast eisen dat je de parels apart afzuigt en afvoert. Dat prijskaartje kan heel hoog worden.

Alle isolatie is gebaat bij een zo droog mogelijke kruipruimte.
Dus ik zou in de periode dat er geen water staat of met een beetje hulp van een pomp tijdelijk afdoende weg te pompen valt, toch kiezen voor bubbeltjesfolie ivm een goed dampdichte bodemfolie. Uiteraard gegarandeerd in een badkuipmodel gemonteerd, zoals hier al vaak voorbij kwam. Laat je het doen, leg dat heel goed vast dat het zo moet anders staat er in het natte seizoen het water toch weer op de folie, weggegooid geld om het te laten doen. ...

De vloerisolatie: PIR platen. Met 6 cm PIR type lambda 0,023 komt je al op bijna Rd=2,8 extra isolatieweerstand. Met 4 cm is het dan 1,9.
Wil je de vorm van de vloer volgen of de platen in 1 vlak leggen? Bij het eerste heb je mogelijk iets meer effect, bij de 2e zou je PIR-platen die naadloos op elkaar aansluiten kunnen gebruiken wat heel veel afwerking scheelt. Als je dan de 6 cm (of zelfs iets meer) type neemt dan zit je qua isoleerweerstand lijkt me prima. Dan is het vooral zaak om de randafwerking goed te doen.

Succes!

PS: Imho verdien je meer door het zelf te doen dan het te laten doen "met subsidie". Dit soort handwerk is vaak vrij kostbaar om te laten doen en als het omwille van de tijd "afgeraffeld" wordt... dan ben je achteraf mss ook niet blij. Das ook niet duurzaam, zonde van de slecht gemonteerde platen....
Het zijn vnl de uren die het echt duur maken, de PIR platen zijn niet supergoedkoop maar zulke arbeidsintensieve uren laten maken door een bedrijf blijft altijd veel duurder...
Uiteraard blijft het een eigen keuze zelf of laten doen: Maar er zijn dus wel andere opties te kiezen dan die met subsidie en die bij zelf doen veel imho veel goedkoper zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 15-02-2024 12:33 . Reden: typos & kleine tekst aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
lbreman schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:40:
@nooberke prik even met een sateprikker in het vlakke deel van de EPS om de dikte te bepalen. Wanneer het echt 12 cm is zou ik er niks aan doen - mocht je persé iets willen doen laat er dan PIF PUR opspuiten icm met bubbeltjesfolie op de grond tegen het vocht (dat gaat vanzelf drijven).
route99 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:36:
@lbreman (y)

@nooberke Eerst maar de tips volgen over "12" cm EPS.
Bij 12 cm zou het dan voor type EPS .035 en .045 (de lambdas) een Rd van 3,6 vs 2,8 opleveren.

Je hebt geen vloerverwarming, immers het is iig niet vermeld?
En een heel net gasverbruik van 350-500 m3.

Vergeet PUR-opschuimen en bodemisolatieparels.
De 1e vanwege het vocht net als bij andere afvallers. En stel het pakt verkeerd uit dan zijn de rapen gaar, demonteren gaat niet, afschrapen... hmm een berg chemisch afval!

De 2e, bodemisolatieparels: Stel je laat er minimaal ca 30 cm bodemisolatieparels "erop" blazen en je krijgt het pech dat in het natte seizoen er een rioleringsbreuk optreedt die je net iets te laat ontdekt, dan moet de kruipruimte met vuil (riolerings)water en de bodemisolatieparels afgezogen worden, om dat heel netjes apart te doen zeker omdat die parels een grote kans hebben om naar rioleringslucht te ruiken en die dan nog her te kunnen gebruiken, dat lijkt geen haalbare kaart. Het levert een hele dure afval stroom op! De gemeente zal vast eisen dat je de parels apart afzuigt en afvoert. Dat prijskaartje kan heel hoog worden.

Alle isolatie is gebaat bij een zo droog mogelijke kruipruimte.
Dus ik zou in de periode dat er geen water staat of met een beetje hulp van een pomp tijdelijk afdoende weg te pompen valt, toch kiezen voor bubbeltjesfolie ivm een goed dampdichte bodemfolie. Uiteraard gegarandeerd in een badkuipmodel gemonteerd, zoals hier al vaak voorbij kwam. Laat je het doen, leg dat heel goed vast dat het zo moet anders staat er in het natte seizoen het water toch weer op de folie, weggegooid geld om het te laten doen. ...

De vloerisolatie: PIR platen. Met 6 cm PIR type lambda 0,023 komt je al op bijna Rd=2,8 extra isolatieweerstand. Met 4 cm is het dan 1,9.
Wil je de vorm van de vloer volgen of de platen in 1 vlak leggen? Bij het eerste heb je mogelijk iets meer effect, bij de 2e zou je PIR-platen die naadloos op elkaar aansluiten kunnen gebruiken wat heel veel afwerking scheelt. Als je dan de 6 cm (of zelfs iets meer) type neemt dan zit je qua isoleerweerstand lijkt me prima. Dan is het vooral zaak om de randafwerking goed te doen.

Succes!

PS: Imho verdien je meer door het zelf te doen dan het te laten doen "met subsidie". Dit soort handwerk is vaak vrij kostbaar om te laten doen en als het omwille van de tijd "afgeraffeld" wordt... dan ben je achteraf mss ook niet blij. Das ook niet duurzaam, zonde van de slecht gemonteerde platen....
Het zijn vnl de uren die het echt duur maken, de PIR platen zijn niet supergoedkoop maar zulke arbeidsintensieve uren laten maken door een bedrijf blijft altijd veel duurder...
Uiteraard blijft het een eigen keuze zelf of laten doen: Maar er zijn dus wel andere opties te kiezen dan die met subsidie en die bij zelf doen veel imho veel goedkoper zijn.
De grote kruipruimte achter lijkt zelfs 14CM te hebben! Zowel aan de rand van de put met de centimeter als een stukje uit de rand met de sateprikker kom ik tot 14CM.

Ik heb (helaas) geen vloerverwarming.

(klik voor grote foto's)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hsPUr0udv-OC2a7uq4rvZOuic8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9z3egVAi57LlZquudoQp1rXY.jpg?f=fotoalbum_large

De kleine kruipruimte voor is echt een heel vreemd ding....Daar zit geen isolatie maar een dikke extra laag beton/steen? Je ziet ook duidelijk dat er een "isolatie" scheiding aanwezig is tussen de voorgevel en verder naar achteren? Dit stukje kruipruimte loopt ook een stukje buiten door....Dat zal vast niet helpen voor de temperatuur daar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POciOFu_XAdab-bK-vdR3wO3vO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OX3Ss7J1ev3IHpd2q98wOjm0.jpg?f=fotoalbum_large

Er lijkt wel wat verdwaald piepschuim te zijn...Maar het is allemaal keihard...In de voorste kruipruimte hangen de druppels wel tegen het plafond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKSvyYfGgxFYYgfEsfQNGLCB_yk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTn8qdOSMMQO9yqJTQ2VYt7c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBl0VibJwMuhA9oIZmIuwZuE_hE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Fcv1y7iodNliObCTl9xgpIK.jpg?f=fotoalbum_large

Had ook zo'n infrarood temperatuur scanner gekocht, vloer lijkt niet significant kouder te zijn dan de muren. In de kruipruimte was 't gisterenavond een graad of 2/2,5 kouder dan aan de bovenzijde van de vloer. Van achter naar voor lijkt de temperatuur van de vloer wel wat terug te lopen...Maar misschien ook niet heel vreemd doordat mijn woning ook aan de achterzijde geschakeld zit.

Mijn gevoel zegt eigenlijk dat ik vooral een vochtprobleem heb om op te lossen...En mogelijk isolatie van de kleine kruipruimte voor. Die 14CM achter zou zo slecht nog niet moeten zijn.

Overigens zie ik zelf doen niet zitten....Vind 't maar een vies goor nat hok daaronder. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Route99: Bij 12 cm zou het dan voor type EPS .035 en .045 (de lambdas) een Rd van 3,6 vs 2,8 opleveren
Met 14 cm ga je met het 0.035 type zelfs naar Rd=4.1 !
Dan sluit ik me zeker aan bij jouw onderstaande opmerking aan.
[quote]Mijn gevoel zegt eigenlijk dat ik vooral een vochtprobleem heb om op te lossen...En mogelijk isolatie van de kleine kruipruimte voor. Die 14CM achter zou zo slecht nog niet moeten zijn.
Overigens zie ik zelf doen niet zitten....Vind 't maar een vies goor nat hok daaronder. :+
Dat zal dan wel zijn prijs hebben... als een ander in die meuk moet gaan werken...
Ik zou de klus op zich wel doen, het biedt nl veel meer lange termijn zekerheid over vocht en toekomstig mogelijke mufheid van onderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
route99 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:40:
[...]

[...]
Met 14 cm ga je met het 0.035 type zelfs naar Rd=4.1 !
Dan sluit ik me zeker aan bij jouw onderstaande opmerking aan.

[...]
Toch voelt de vloer altijd heel koud en kil aan, misschien dat mijn gierige stookgedrag gewoon het grootste probleem is...Als er geen warmte is valt er ook weinig warmte vast te houden :+

Een bodemfolie op noppen klinkt dus eigenlijk als de beste oplossing...Echter krijg ik daar geen subsidie voor...En ik wilde juist de vloer doen als tweede maatregel voor dubbele subsidie :z

Bodemisolatie levert wel subsidie op, maar jullie zeggen dat al datsoortige parels en dergelijke troep zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

nooberke schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:58:
[...]

Toch voelt de vloer altijd heel koud en kil aan, misschien dat mijn gierige stookgedrag gewoon het grootste probleem is...Als er geen warmte is valt er ook weinig warmte vast te houden :+
Een vloer zonder vloerverwarming zal altijd koud aanvoelen. Ongeacht isolatie. Of je moet vloerbedekking hebben oid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Niet online
@nooberke dat stuk voorin lijkt gewoon fatsoenlijke isolatie te hebben, zijn het geen betonresten wat je ziet als gevolg van het storten van de vloer?

Je zou in dat geval enkel bubbeltjesfolie hoeven te leggen op een droog moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
nooberke schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:06:
De grote kruipruimte achter lijkt zelfs 14CM te hebben! Zowel aan de rand van de put met de centimeter als een stukje uit de rand met de sateprikker kom ik tot 14CM.
Afgaand op het bouwjaar en je foto's durf ik toch vrij zeker te zeggen dat je niet 14cm hebt overal. Op basis van het bouwjaar van 1990 zou ik zo'n 6 tot 8cm EPS verwachten, zeker niet meer. Uiteraard is niets onmogelijk, maar ik mij echt niet voorstellen dat er in 1990 - nog voor het 1992 bouwbesluit waarin Rc 2.5 werd vereist - meer dan de toenmalige eis is toegepast.

De beste methode om de daadwerkelijke dikte te bepalen is niet met een rolmaat (of satéprikker) langs de ingang, omdat het EPS dat je daar ziet meestal geen realistische weergave geeft van de nominale dikte. Bij een broodjesvloer zitten er vaak draagbalken vlak langs het kruipluik, en die balken zijn volledig ingekapseld met EPS. Dan lijkt het alsof je een dikke laag hebt, maar dat is niet zo. Zelfs al duw je een satéprikker een paar centimeter van de rand erin, dan nog kun je in het gedeelte dat langs de balk zit terechtkomen.

Het is lastig te zien, maar volgens mij zie ik op foto #3 links de daadwerkelijke dikte van de platen onder het beton. Om het echt 100% zeker te weten zul je de satéprikker op verschillende plekken in een broodje moeten drukken. Dat is de beste methode om de daadwerkelijke dikte te bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
lbreman schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:10:
@nooberke dat stuk voorin lijkt gewoon fatsoenlijke isolatie te hebben, zijn het geen betonresten wat je ziet als gevolg van het storten van de vloer?

Je zou in dat geval enkel bubbeltjesfolie hoeven te leggen op een droog moment.
Die onderste laag lijkt isolatie...maar 't is echt keihard :P
Guere schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:29:
[...]

Afgaand op het bouwjaar en je foto's durf ik toch vrij zeker te zeggen dat je niet 14cm hebt overal. Op basis van het bouwjaar van 1990 zou ik zo'n 6 tot 8cm EPS verwachten, zeker niet meer. Uiteraard is niets onmogelijk, maar ik mij echt niet voorstellen dat er in 1990 - nog voor het 1992 bouwbesluit waarin Rc 2.5 werd vereist - meer dan de toenmalige eis is toegepast.

De beste methode om de daadwerkelijke dikte te bepalen is niet met een rolmaat (of satéprikker) langs de ingang, omdat het EPS dat je daar ziet meestal geen realistische weergave geeft van de nominale dikte. Bij een broodjesvloer zitten er vaak draagbalken vlak langs het kruipluik, en die balken zijn volledig ingekapseld met EPS. Dan lijkt het alsof je een dikke laag hebt, maar dat is niet zo. Zelfs al duw je een satéprikker een paar centimeter van de rand erin, dan nog kun je in het gedeelte dat langs de balk zit terechtkomen.

Het is lastig te zien, maar volgens mij zie ik op foto #3 links de daadwerkelijke dikte van de platen onder het beton. Om het echt 100% zeker te weten zul je de satéprikker op verschillende plekken in een broodje moeten drukken. Dat is de beste methode om de daadwerkelijke dikte te bepalen.
Ik vind het zelf ook erg frappant, helaas is de kruipruimte momenteel niet in een staat dat je denkt laat ik er eventjes een meter in duiken....Ik zal nog wel een poging op maximale armlengte in twee richtingen doen :+ gezien bouwjaar en de relatief goedkope bouw kan ik het mij ook niet voorstellen.

Wees er bewust van dat de laatste drie foto's allemaal van de voorzijde is, waar de opbouw wat anders lijkt te zijn dan aan de achterzijde. Foto van achterzijde staat in de initiële post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

nooberke schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:58:
Bodemisolatie levert wel subsidie op, maar jullie zeggen dat al datsoortige parels en dergelijke troep zijn?
Ik zou het risico op troep niet op de koop toe willen nemen bij het inblazen van die parels....
Parels doe je bijvoorbeeld alleen als de kruipruimte te laag is om er in te kunnen werken. O.a. ivm de ARBO regels, maar ook omdat het niet meer praktisch is als je het zelf zou doen.
Een bodemfolie op noppen klinkt dus eigenlijk als de beste oplossing...Echter krijg ik daar geen subsidie voor...En ik wilde juist de vloer doen als tweede maatregel voor dubbele subsidie :z
Das een eigen keuze, ik blijf op het technische vlak adviseren. Zie boven nog waarom dit ook nooit zou doen.
Is er een afdoende periode dat er geen water in staat en het droog wordt of met weinig moeite droog is te blazen?
Zoja, dan rol/vouw je die folies toch uit en zet ze vast. Als het echt droog wordt dan kan het met de smurrie ook meevallen. Dat subsidie probleem, tja. Je wilt toch nooit verkeerde keuzen kost wat het kost doorzetten met en risico dat je later weer kosten moet maken en die niet gesubsidieerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
route99 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:24:
[...]

[...]
Das een eigen keuze, ik blijf op het technische vlak adviseren. Zie boven nog waarom dit ook nooit zou doen.
Is er een afdoende periode dat er geen water in staat en het droog wordt of met weinig moeite droog is te blazen?
Zoja, dan rol/vouw je die folies toch uit en zet ze vast. Als het echt droog wordt dan kan het met de smurrie ook meevallen. Dat subsidie probleem, tja. Je wilt toch nooit verkeerde keuzen kost wat het kost doorzetten met en risico dat je later weer kosten moet maken en die niet gesubsidieerd worden?
Mijn keuze zou dan noppen/bodemfolie zijn, dat is/was toch ook het advies? Je verwacht geen problemen met de situatie dat er pijpen de kruipruimte in/uit komen die ook onder water kunnen komen te staan aan het vuil te zien?

Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o45RttBUmUTGLmVOVFdLCIAEFfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdqScypi4D7T3atACWCNllSS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37FTLzF00hFjp3ZqcsxWOAQanqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ChXSpbY6DDETrCdCnp6gCd3j.jpg?f=fotoalbum_large
Guere schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:29:
[...]

Wederom met de satéprikker aan de slag geweest...met het maximale bereik van een uitgestrekte onderarm vind ik niks anders dan de 14CM dikte...Zowel rechtsaf zoals op de laatste foto als naar voren achter de eerstvolgende "verhoging" waar dat rubberen ribbelding ziet wat je op onderstaande foto ziet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/co-91Yic5mW9lkYQGC-l1fHCy9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mot0yrqKhNs7yOGehJczDJSs.jpg?f=fotoalbum_large

Met een licht hamertje in het rond geslagen in de voorste kruipruimte en dat is echt allemaal keihard 8)7

Ik ben twee dingen van plan:
1: Installateur één vragen wat enkel het aanbrengen van noppen/bodemfolie kost, dat zouden ze überhaupt al een x aantal weken voor het aanbrengen van eventuele isolatie doen.
2: De handige buurman van een paar huizen verderop woont hier al sinds de bouw, ik zal hem is vragen of hij meer wat van de isolatie en waarom de voorzijde zo'n rare opbouw heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

nooberke schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 12:19:
[...]Mijn keuze zou dan noppen/bodemfolie zijn, dat is/was toch ook het advies? Je verwacht geen problemen met de situatie dat er pijpen de kruipruimte in/uit komen die ook onder water kunnen komen te staan aan het vuil te zien?
Hoe dat met die buizen doorvoer exact zit kun jij beter inschatten. Je zou verwachten dat doorgangen naar buiten toen rondom die buizen dicht zit, anders kan het grondwater direct de kruipruimte in. Lijkt me niet de bedoeling, immers dan is je kruipruimte zo lek al een mandje...
Ik ben niet bouwkundig opgeleid dus hoe die doorgang naar buiten normaal afgewerkt wordt weet ik dus niet (bij ons ligt ie onder het zand ik kan het hier niet zien).

Vraag daar nog even van een deskundig advies of dat verbeterd moet worden en wat de beste methode is.
Als daarna verder alle buizen heel zijn kun je met de noppen/bodemfolie aan de slag, de noppenfolie geeft de zekerheid dat de damdichte folie altijd blijft drijven, mits... het badkuipmodel van beiden goed opgehangen is tegen de muur v/d kruipruimte en er geen opening is waar het water stiekem binnen de badkuip kan komen. Niet alleen als je het zelf doet, maar nog meer als je het laat doen dat die garantie daarop goed geregeld is.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 17-02-2024 12:51 ]

• Sunz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-09 20:38
Zit met volgende vraag. Wij hebben een kruipruimte waarin er altijd wel een aantal cm water instaat. Mogelijk horinzontale insijpeling van hangwater via het terras. Wordt id toekomst aangepakt.

Nu lopen er nutsleidingen (afvoerbuizen, waterleidingen) vanuit de kruipruimte door een opening/schacht door naar de bovengelegen ruimten. Resultaat hoge vochtigheid in huis.

Ik zou deze opening graag luchtdicht willen afsluiten. Bevriende klusjesman wilt het wel dicht Purren maar na al die horrorverhalen te hebben gelezen hebben over PUR ben ik wat argwanend. Zijn hier andere oplossingen voor? Desnoods PUR zonder giftige stoffen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
Sunz schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 07:00:
Zit met volgende vraag. Wij hebben een kruipruimte waarin er altijd wel een aantal cm water instaat. Mogelijk horinzontale insijpeling van hangwater via het terras. Wordt id toekomst aangepakt.

Nu lopen er nutsleidingen (afvoerbuizen, waterleidingen) vanuit de kruipruimte door een opening/schacht door naar de bovengelegen ruimten. Resultaat hoge vochtigheid in huis.

Ik zou deze opening graag luchtdicht willen afsluiten. Bevriende klusjesman wilt het wel dicht Purren maar na al die horrorverhalen te hebben gelezen hebben over PUR ben ik wat argwanend. Zijn hier andere oplossingen voor? Desnoods PUR zonder giftige stoffen?
Als de schacht goed droog is kun je met dampdichte folie de boel dichtplakken.

Makkelijkste is een raamwerkje te maken en hierop de folie te nieten. Dan naar het midden naar het leidingwerk tapen.

PUR is snel en makkelijk maar je als je veel nodig hebt moet het in series aangebracht worden anders zakt het uit en/of je hebt kans dat er delen niet uitharden en dat wil je vermijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• johanPo
Sunz schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 07:00:

De horrorverhalen over PUR gaan vooral over mensen die hun hele kruipruimte (dus 30m2 +) laten voorzien van een dikke PUR laag. I

n alle huizen van de laatste 30 jaar kom je wel ergens PUR tegen om kieren of kleine openingen mee te dichten.

Als jouw opening in de laatste categorie valt kan je best PUR toepassen. Je zou evt grotere openingen eerst kunnnen opvullen met stukken piepschuim en dan de kiertjes purren. Hangt er ook even vanaf hoe moeilijk de vorm is. Iets rechthoekigs kan je makkelijk met folie afdekken zoals @GudZ al aangaf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
johanPo schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:02:
[...]

De horrorverhalen over PUR gaan vooral over mensen die hun hele kruipruimte (dus 30m2 +) laten voorzien van een dikke PUR laag. I

n alle huizen van de laatste 30 jaar kom je wel ergens PUR tegen om kieren of kleine openingen mee te dichten.

Als jouw opening in de laatste categorie valt kan je best PUR toepassen. Je zou evt grotere openingen eerst kunnnen opvullen met stukken piepschuim en dan de kiertjes purren. Hangt er ook even vanaf hoe moeilijk de vorm is. Iets rechthoekigs kan je makkelijk met folie afdekken zoals @GudZ al aangaf
Ja ik zat ook al te denken, wellicht een plaat eps kopen en op maat snijden. Daarna randjes en kieren afpurren met een busje dan heb je een mooie dichte en isolerende werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy-Cramer
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-03 09:55
Hallo,

Zit al een poos mee te lezen. Maar nog steeds onzeker over hoe ik onze vloer zou moeten isoleren, kruipruimte is denk net onder te kruipen en droog, met een houten vloer op balken.

Heb een offerte gehad om het te laten doen met ‘chips’ en parels. De eerste 30cm de tweede 15cm. Nu lees ik dat dit niet echt effectief is.

Als ik op isolatie shops kijk zie ik vooral steenwol tussen de balken tegen de vloerdelen, ook lees ik weer platen hieronder te doen, dit dus op de balken.. iemand hier met ervaring wat het beste effect had? En dan het laatste moet ik ook extra gaan ventileren?

Gr Guy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Guy-Cramer schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:20:
Hallo,

Zit al een poos mee te lezen. Maar nog steeds onzeker over hoe ik onze vloer zou moeten isoleren, kruipruimte is denk net onder te kruipen en droog, met een houten vloer op balken.

Heb een offerte gehad om het te laten doen met ‘chips’ en parels. De eerste 30cm de tweede 15cm. Nu lees ik dat dit niet echt effectief is.

Als ik op isolatie shops kijk zie ik vooral steenwol tussen de balken tegen de vloerdelen, ook lees ik weer platen hieronder te doen, dit dus op de balken.. iemand hier met ervaring wat het beste effect had? En dan het laatste moet ik ook extra gaan ventileren?

Gr Guy
Goed dat je al gezien hebt dat chips/parels niet the way to go is. Is je kruipruimte momenteel al geventileerd? Anders is dit wel een aandachtspunt.

Als je net kan kruipen in je kruipruimte kan je prima steen- of glaswol tussen de balken klemmen. Dit is de beste route en geeft een prima isolatiewaarde. Desondanks verwacht ik niet dat je veel offertes zal krijgen om de Koninklijke route te bewandelen. Per slot van rekening is iets inblazen natuurlijk veel eenvoudiger geld verdienen.

Gelukkig is dit een klusje die je prima zelf kan, ook met weinig klus ervaring. Heb je dit al overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cata02
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14-07 08:14
Ik zit in een vergelijkbare situatie, waarbij mijn kruipruimte slechts 35 diep is (balk tot zand). Ik heb nog geen bedrijf gevonden dat het kan isoleren, hoewel ik zelf in de kruipruimte ben geweest; klein en niet gemakkelijk te verplaatsen, maar niet onmogelijk.

Ik heb daar kabels, gasleiding en verwarmingsleidingen liggen die onderhoud nodig hebben.

Enig advies?

Het huidige idee is om het zand eruit te halen (3500 euro :( ) en vervolgens zelf de isolatie te doen (glaswol van 17 cm zou ongeveer <1k materiaal moeten zijn).

Bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

cata02 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:41:
Ik zit in een vergelijkbare situatie, waarbij mijn kruipruimte slechts 35 diep is (balk tot zand). Ik heb
Ik heb het zelf gedaan en over 40m2 heb ik 11 dagen gedaan meen ik. Puin ruimen, Bodemfolie, glaswol en dampopen folie over de balken, cv buizen isoleren. Met zo weinig ruimte duurt alles heel lang en omdraaien (van buik naar rug) is, wanneer isolatie erin zit, is bijna niet meer te doen.

Weet waar je aan begin iig :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cata02
AOC schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:00:
[...]

Ik heb het zelf gedaan en over 40m2 heb ik 11 dagen gedaan meen ik. Puin ruimen, Bodemfolie, glaswol en dampopen folie over de balken, cv buizen isoleren. Met zo weinig ruimte duurt alles heel lang en omdraaien (van buik naar rug) is, wanneer isolatie erin zit, is bijna niet meer te doen.

Weet waar je aan begin iig :p
That makes me think i better take the 3500 hit and deepen the crawl space to allow me to move faster; i was planing on way fewer days for this :(

Also bc i doubt a plumber/electrician will accept going in an insulated crawl space of 35 cm max, which is even more troublesome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
cata02 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:41:
Ik zit in een vergelijkbare situatie, waarbij mijn kruipruimte slechts 35 diep is (balk tot zand). Ik heb nog geen bedrijf gevonden dat het kan isoleren, hoewel ik zelf in de kruipruimte ben geweest; klein en niet gemakkelijk te verplaatsen, maar niet onmogelijk.

Ik heb daar kabels, gasleiding en verwarmingsleidingen liggen die onderhoud nodig hebben.

Enig advies?

Het huidige idee is om het zand eruit te halen (3500 euro :( ) en vervolgens zelf de isolatie te doen (glaswol van 17 cm zou ongeveer <1k materiaal moeten zijn).

Bedankt!
Ik weet niet hoever je in de verbouwing zit, of wat er in de planning staat. Maar is wachten een optie/sparen en dan uitbreken van bovenaf een optie? Wij zitten in een situatie waar dat eraan zit te komen waarbij de vloer er een keer uit moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cata02
Millie-ano schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:46:
[...]

Ik weet niet hoever je in de verbouwing zit, of wat er in de planning staat. Maar is wachten een optie/sparen en dan uitbreken van bovenaf een optie? Wij zitten in een situatie waar dat eraan zit te komen waarbij de vloer er een keer uit moet.
No current plans for the floor; it was redone arond 2009 with solid wood and it sill looks ok.
I've evaluated the underfloor heating solution, but it's 30-40k, which is absurly high vs any insulation solution i can think of.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

cata02 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:33:
[...]

That makes me think i better take the 3500 hit and deepen the crawl space to allow me to move faster; i was planing on way fewer days for this :(

Also bc i doubt a plumber/electrician will accept going in an insulated crawl space of 35 cm max, which is even more troublesome.
Ik heb alles alleen gedaan. Als je hulp hebt gaat het zeker sneller. Om een aantal glaswol platen in de kruipruimte heen/weer te slepen, in je eentje, dan is het even een omweg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy-Cramer
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05-03 09:55
johanPo schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:23:
[...]

Goed dat je al gezien hebt dat chips/parels niet the way to go is. Is je kruipruimte momenteel al geventileerd? Anders is dit wel een aandachtspunt.

Als je net kan kruipen in je kruipruimte kan je prima steen- of glaswol tussen de balken klemmen. Dit is de beste route en geeft een prima isolatiewaarde. Desondanks verwacht ik niet dat je veel offertes zal krijgen om de Koninklijke route te bewandelen. Per slot van rekening is iets inblazen natuurlijk veel eenvoudiger geld verdienen.

Gelukkig is dit een klusje die je prima zelf kan, ook met weinig klus ervaring. Heb je dit al overwogen?
Zeker zelf overwogen! Dit nadat ik mij had ingelezen over chips en parels. Leverancier kon ook voor 50 euro pm2 PIR platen monteren, dan alleen dat.

Maar dit leek mij ook niet helemaal OK daarbij las ik dat er mogelijk vocht problemen tussen de platen en vloer kan ontstaan.. lastige keuzes.. heb het liever koud dan een verrotte vloer.

Maar steenwol of MW35 zou al zat zijn zonder dampfolie, of is dit wel raadzaam?

Ventilatie heb ik alleen voor, achter niet meer na het plaatsen van openslaande deuren.. zag op Youtube dat dit een eenvoudig was te boren zelf met kant en klare inbouw materiaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Guy-Cramer op 05-03-2024 11:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cata02
I ended up signing with a company that does foam of 15cm, Rd of 3.95. 2800 euro of which 600 will be the subsidy. No need to deepen the crawl space apparently.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Guy-Cramer schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:55:
[...]

Zeker zelf overwogen! Dit nadat ik mij had ingelezen over chips en parels. Leverancier kon ook voor 50 euro pm2 PIR platen monteren, dan alleen dat.

Maar dit leek mij ook niet helemaal OK daarbij las ik dat er mogelijk vocht problemen tussen de platen en vloer kan ontstaan.. lastige keuzes.. heb het liever koud dan een verrotte vloer.

Maar steenwol of MW35 zou al zat zijn zonder dampfolie, of is dit wel raadzaam?

Ventilatie heb ik alleen voor, achter niet meer na het plaatsen van openslaande deuren.. zag op Youtube dat dit een eenvoudig was te boren zelf met kant en klare inbouw materiaal.
Ventilatie achter op orde maken is wel aan te bevelen. Vochtproblemen ontstaan niet als je dampopen materialen zoals steen- of glaswol gebruikt. Deze ademen. Dan krijg je dus geen verrotte vloer en heb je het warm. Dampdichte folie hier niet toepassen, dan sluit je het vocht alsnog op. Dampopen kan, maar is niet nodig. Je kan de platen eenvoudig fixeren met pluggen of touw

Je kan nog een dikke folie op de bodem van je kruipruimte leggen. Dat voorkomt nog dat vocht uit de bodem verdampt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulpverlener
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12-03-2024
Ik zou er schelpen in aanbrengen. En ventileren d.m.v. roosters. Schelpen ruiken niet en is een natuurproduct. Zand zal langzaam verdwijnen. Schelpen niet. Het zal ook wel iets schelen tegen een koude vloer. Maar je kruipruimte zal wel droog worden. In combi met je piepschuim isolatie tegen je ondervloer. In ieder geval heeft het bij mij goed geholpen. Kijk eens bij isoschelp Yerseke.

[ Voor 10% gewijzigd door Hulpverlener op 11-03-2024 03:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

AOC schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:00:
[...]Ik heb het zelf gedaan en over 40m2 heb ik 11 dagen gedaan meen ik. Puin ruimen, Bodemfolie, glaswol en dampopen folie over de balken, cv buizen isoleren.
(y)
Het is bij zulke lage werkhoogtes maar een van de weinige opties om te isoleren als je ook, al is het met veel moeite, toegang wilt houden tot de kruipruimte, voor o.a. onderhoud. Zelf doen, als dat kan: Het kost veel extra tijd maar je krijgt, mits de juiste keuzes gemaakt zijn, een goed resultaat .

Met welke bodemisolatie dan ook, lukt het normaliter niet meer om toegang tot de kruipruimte te verkrijgen voor de gevallen, zoals hier een aantal vragen/eisen waren, dat dit wel moest. En zelfs bij wat meer werkhoogte is het kruipen over schelpen of parels e.d. geen prettige zaak om onderhoud te doen. als het nog wel kan, de overgebleven werkhoogte is immers dan nog lager.

Bodemisolatie: Wordt vnl geadviseerd als de hoogte echt te laag is, totaal geen toegang meer nodig is voor onderhoud e.d.. Dan is bodemisolatie beter dan geen isolatie.
Voor alle andere gevallen heeft vloerisolatie de voorkeur of geen isolatie als de inschatting is daarvoor de risico's te groot zijn om te gaan isoleren.

Aanvullende opmerkingen op o.a. de werkhoogte in de kruipruimte:
  • Veel bedrijven haken af bij werkhoogtes < 60 cm. Dat heeft met de ARBO-regels te maken, die voor alle bedrijven gelden.
  • Werkt een bedrijf ook nog volgens de norm NEN3140 dan moeten zij ook die regels als aanvullend volgen. Dan is die 60 cm een eis!
  • Verder: Naast de werkhoogte zijn er nog andere "regels" die relevant kunnen zijn: Dat zijn de zgn "Beheersmaatregelen" die aanvullend op de hoogte zijn. Dat betreft o.a. grootte kruipruimteluik, werkhoogte icm afstanden tot dat luik, verblijfsduur en rust en ook nog ventilatie.
De weblinks over ARBO & NEN3140, die ik had waren niet meer compleet, zoek of vraag zelf de laatste regels op, ook voor de beheersmaatregelen. Vraag dus zelf ook of het bedrijf naast de ARBO regels ook nog de NEN3140 moet volgen.

Helaas oude links werken niet allen meer, een redelijk beeld geven deze weblinks, het was eerder beter.

[ Voor 17% gewijzigd door route99 op 11-03-2024 19:29 ]

Pagina: 1 ... 102 ... 112 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"