Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 103 ... 112 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansieb112
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-09 16:42
Misschien hier nog iemand met een andere kijk op de casus: 20m2 houten vloer met daarop fermacell vloerelementen, egaline en PVC en vloerverwarming. Het gaat om de eetkamer van een split level woning en de kruipruimte is makkelijk toegankelijk. De funderingsmuur van de kruipruimte ligt onder het maaiveld en de kruipruimte is lichtelijk vochtig (houtvocht percentage van de balken was dacht ik 8%).

De afgelopen tijd heb ik een digitale temp meter geplaatst en zie ik dat ik de kruipruimte aan het verwarmen ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6ry38jaHbF0IUYXdRcE-fUb-IM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AKXyCCndSpPEnRtyjth0UrFe.png?f=fotoalbum_large

Volgens Ubakus is dit ongeveer mijn situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pO3jAdfNngGHr6v5kdiUVVpUMY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lt0DLe2y5Wzp61VI9EMxI8R3.png?f=fotoalbum_large

Optie 1: zelf isoleren met knauf naturrol 032 - 150mm RD 4.65 en bodemfolie kosten ongeveer 500-600 euro
Optie 2 : laten doen tonzon RD 4.8 met bodemfolie ongeveer 1100 euro (subsudie ISDE 200 euro en eventueel 50% kosten terug via Groninger isolatie subsudie in 2025).

Mijn grote vraag is tonzon vs glaswol wat raden jullie aan? Merkbaar verschil of niet en qua kosten zit ik volgens mij bijna gelijk. Het topic heb ik ook doorgespit, maar het blijft lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:34
Tonzon is meuk.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 19:42
Ik zou uitkijken met tonzon omdat dan vocht dat in je hout komt alsnog er moeilijker uit gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:14
hansieb112 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:07:
Misschien hier nog iemand met een andere kijk op de casus: 20m2 houten vloer met daarop fermacell vloerelementen, egaline en PVC en vloerverwarming. Het gaat om de eetkamer van een split level woning en de kruipruimte is makkelijk toegankelijk. De funderingsmuur van de kruipruimte ligt onder het maaiveld en de kruipruimte is lichtelijk vochtig (houtvocht percentage van de balken was dacht ik 8%).

De afgelopen tijd heb ik een digitale temp meter geplaatst en zie ik dat ik de kruipruimte aan het verwarmen ben.

[Afbeelding]

Volgens Ubakus is dit ongeveer mijn situatie

[Afbeelding]

Optie 1: zelf isoleren met knauf naturrol 032 - 150mm RD 4.65 en bodemfolie kosten ongeveer 500-600 euro
Optie 2 : laten doen tonzon RD 4.8 met bodemfolie ongeveer 1100 euro (subsudie ISDE 200 euro en eventueel 50% kosten terug via Groninger isolatie subsudie in 2025).

Mijn grote vraag is tonzon vs glaswol wat raden jullie aan? Merkbaar verschil of niet en qua kosten zit ik volgens mij bijna gelijk. Het topic heb ik ook doorgespit, maar het blijft lastig.
Met de zelfdoen optie kan je eigenlijk niet mis gaan.

Goede installateur zal eerst bodemfolie aanbrengen en later terug komen wanneer alles goed droog is om dan tonzon aan te brengen.

Qua vochthuishouding heeft een dampopen oplossing de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
In mijn aanbouw is de betonvloer op het zand gestort. Nu kom ik er achter dat er vele centimeters ruimte onder de betonvloer is ontstaan.
Denk ik nu dat dit een mooie kans is om hier isolatie aan te brengen.
Bestaat er een isolatiemiddel voor onder de vloer die je vloeibaar kun aanbrengen en niet uitzet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@nokiaan958GBVoor mijzelf zou ik schrijven: Hmm hoe kan dat zand nu zoveel weg zijn terwijl het beton er eerst direct op gestort is? Kan er nog meer zand weg raken en welk risico op verzakking van de aanbouw loop ik?

PS: Het technische antwoord om onder "beton op zand" te isoleren kan qua uitvoering complex en duur zijn. Deze discussie kwam recent voorbij.
route99 in "Kluswoning kopen, budget check."
en eerder al:
Rukapul in "Vrijdragende systeemvloer zonder kruipruimte na-isoleren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 21:53
Iemand ervaring met Ross 125mm ventilatieschacht?
Hier net spontaan de gevel laten isoleren toen ze bezig waren bij de buren. Daarbij hebben ze het bestaande ventilatiegat dicht gesmeerd. Dacht zelf zoiets in te graven. Zie ook goedkopere koekoek varianten maar mis instructie hoe je die moet plaatsen.
Tips voor iets dat werkt en goedkoper is zijn ook welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5eQQvB9eyyiHjgM5FoqXGtvCSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fAgBH6wkKppnkgKu1OB9czpm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Asprine op 15-03-2024 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 07:27

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Maandag komen ze bij mij eps parels in de kruipruimte blazen. 54m². Iemand een idee hoe lang ze ongeveer bezig zijn? Ik heb namelijk een krappe planning die dag |:(

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:42
Tjebakka schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:51:
Maandag komen ze bij mij eps parels in de kruipruimte blazen. 54m². Iemand een idee hoe lang ze ongeveer bezig zijn? Ik heb namelijk een krappe planning die dag |:(
Als je een paar goede blazers hebben hoogstens een paar uur. Maar ik zou maar goed controleren dat ze overal de juiste laag aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IH95
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 29-08 14:38
HI!

Wij willen onze houten vloer het liefst via de kruipruimte isoleren, ca 55m2, in een huis uit 1912. Er moet vloerverwarming komen ingefreesd in fermacell platen.

De vloer is een houten vloer op balken, het liefst hebben we nog toegang tot de kruipruimte vanwege het bestaande gietijzeren riool dat ooit nog eens vervangen moet worden (het is een appartement met VVE, dus nu niet het moment).

Onze aannemer suggereerde om dit vanaf boven tussen de balken te doen met PIR-platen, daaroverheen underlayment, fermacell, egaline en PVC.

Nu twijfel ik of PIR wel de goede keuze is, aangezien in de balken een te hoog vochtpercentage aanwezig is.

Ik dacht zelf dat dampopen folie - galswol of houtvezel - underlayment een betere optie is, bij voorkeur via de kruipruimte aangelegd.

Mogelijk hebben jullie betere adviezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:26
IH95 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:59:
HI!

Wij willen onze houten vloer het liefst via de kruipruimte isoleren, ca 55m2, in een huis uit 1912. Er moet vloerverwarming komen ingefreesd in fermacell platen.

De vloer is een houten vloer op balken, het liefst hebben we nog toegang tot de kruipruimte vanwege het bestaande gietijzeren riool dat ooit nog eens vervangen moet worden (het is een appartement met VVE, dus nu niet het moment).

Onze aannemer suggereerde om dit vanaf boven tussen de balken te doen met PIR-platen, daaroverheen underlayment, fermacell, egaline en PVC.

Nu twijfel ik of PIR wel de goede keuze is, aangezien in de balken een te hoog vochtpercentage aanwezig is.

Ik dacht zelf dat dampopen folie - galswol of houtvezel - underlayment een betere optie is, bij voorkeur via de kruipruimte aangelegd.

Je hebt superveel opties. Als ik het zo lees wil je het grondig gaan doen en dat is altijd goed.

Pir tussen de balken kan opzich prima, mits de kruipruimte goed is geventileerd. Heel eerlijk, ik zou voor een dampopen optie kiezen omdat je vanaf boven de vloer luchtdicht maakt (egaline en pvc) dus vanaf beneden moet deze ventileren. Dus minerale wol. Zeker geen folie want dan sluit je het vocht op.

Hoe is de ventilatie? Is de kruipruimte droog?
Wat is het vochtpercentage van de balken?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Asprine schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:25:
Hier net spontaan de gevel laten isoleren toen ze bezig waren bij de buren. Daarbij hebben ze het bestaande ventilatiegat dicht gesmeerd. Dacht zelf zoiets in te graven. Zie ook goedkopere koekoek varianten maar mis instructie hoe je die moet plaatsen.
Zo'n ventilatieschacht werkt prima en is een mooie oplossing maar kost inderdaad wel wat. Hetzelfde effect bereik je met een simpele regenpijp met twee 90 graden bochtjes. Het simpelste is onder je fundering door te graven, er vanuit gaande dat je dan in de kruipruimte uitkomt en niet er onder... Pas in het bovenste bochtje wat horrengaas toe zodat er geen ongedierte in je kruipruimte komt. En plaats de schachten aan de tegenover elkaar liggende muren (2 per muur) zodat er goede doorstroom is. Per saldo ben je hiermee voor ca. 10 euro per schacht klaar.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IH95
GudZ schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 19:55:
[...]

Je hebt superveel opties. Als ik het zo lees wil je het grondig gaan doen en dat is altijd goed.

Pir tussen de balken kan opzich prima, mits de kruipruimte goed is geventileerd. Heel eerlijk, ik zou voor een dampopen optie kiezen omdat je vanaf boven de vloer luchtdicht maakt (egaline en pvc) dus vanaf beneden moet deze ventileren. Dus minerale wol. Zeker geen folie want dan sluit je het vocht op.

Hoe is de ventilatie? Is de kruipruimte droog?
Wat is het vochtpercentage van de balken?
Dank voor de adviezen!

De ventilatie is nu niet optimaal, er moeten sowieso nog ruim boven het maaiveld extra openingen te worden gemaakt.
Er staat geen water in de kruipruimte, wel werd een "ongezonde schimmel cultuur" op de bodem aangetroffen. Even uit mn hoofd boven de 22%, wel was dit in februari tijdens de oneindige regen.

Kortom is er nog wat werk aan de winkel. Is het mogelijk om van bovenaf tussen de balken minerale wol aan te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
IH95 schreef op zondag 14 april 2024 @ 01:52:
[...]

Dank voor de adviezen!

De ventilatie is nu niet optimaal, er moeten sowieso nog ruim boven het maaiveld extra openingen te worden gemaakt.
Er staat geen water in de kruipruimte, wel werd een "ongezonde schimmel cultuur" op de bodem aangetroffen. Even uit mn hoofd boven de 22%, wel was dit in februari tijdens de oneindige regen.

Kortom is er nog wat werk aan de winkel. Is het mogelijk om van bovenaf tussen de balken minerale wol aan te brengen?
Ja van bovenaf is prima mogelijk.
Ze kunnen latjes onder de balken schroeven of ijzerdraad spannen, eventueel heel strak erin drukken dan gaat het ook nergens heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timk
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08-09 06:54
Electrabuis werkt ook erg goed! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GiSTEYia9_tXzsY70QuD_UrdRsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ikrQP98OwcLuIXnE01ofdY4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:38
Asprine schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:25:

[Afbeelding]
Normaal boren ze dan een nieuwe ventilatiekoker. Dat zou je niet zelf hoeven oplossen.
Als deze 125 rond is is dat erg groot. Wat je zoekt is Renovatiekoker, van Ubbink bijvoorbeeld.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IH95
GudZ schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:09:
[...]

Ja van bovenaf is prima mogelijk.
Ze kunnen latjes onder de balken schroeven of ijzerdraad spannen, eventueel heel strak erin drukken dan gaat het ook nergens heen.
Nog een vraag wat betreft folie: ik dacht juist dat je onder het glaswol wel dampopen folie wilde aanbrengen om optrekkend vocht vanaf de kruipruimte tegen te houden, maar wel ventilatie van het glaswol te behouden. Of heb ik dat nu verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
Je kan ook eerst een folie spannen en onder de balken nieten. Daarna de glaswol van bovenaf tussen de balken drukken. Blijft dan wel zitten.

Een folie is geen must. Gooi maar eens in Ubakus calculator of een zeer dampopen folie genoeg vocht uit je balken laat verdampen. Ik zie het in jouw situatie als een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
IH95 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:59:
HI!

Er zijn dampopen PIR platen beschikbaar, zoals de Resol platen met een geperofeerde alu cachering. Deze zou je aannemer kunnen gebruiken. Glas- of steenwol kan ook, deze hebben een iets lagere isolatiewaarde. Hoeveel ruimte heb je tussen de balken?

Als de kruipruimte erg vochtig is, is een folie op de bodem een no-regret oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door johanPo op 15-04-2024 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IH95
johanPo schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:46:
[...]

Er zijn dampopen PIR platen beschikbaar, zoals de Resol platen met een geperofeerde alu cachering. Deze zou je aannemer kunnen gebruiken. Glas- of steenwol kan ook, deze hebben een iets lagere isolatiewaarde. Hoeveel ruimte heb je tussen de balken?

Als de kruipruimte erg vochtig is, is een folie op de bodem een no-regret oplossing.
Qua prijsstelling is glaswol dan wel weer interessanter. Ik durf het nu niet te zeggen, we krijgen de sleutel pas 26 april. Dan gaan we gelijk ook even kijken hoeveel ruimte er overal is. Goede tip van folie op de bodem! Dat zal zeker nodig zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Guy-Cramer
  • Laatst online: 05-03 09:55
Op advies van hier gaan we beginnen met het isoleren van onze houten vloer! Ben benieuwd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbhlZeGsS6jr6-J5Ogg02cakh5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JuX4n9mvlzYGQbBSFFcWCMO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-09 22:47
nooberke schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:58:
[...]

Toch voelt de vloer altijd heel koud en kil aan, misschien dat mijn gierige stookgedrag gewoon het grootste probleem is...Als er geen warmte is valt er ook weinig warmte vast te houden :+

Een bodemfolie op noppen klinkt dus eigenlijk als de beste oplossing...Echter krijg ik daar geen subsidie voor...En ik wilde juist de vloer doen als tweede maatregel voor dubbele subsidie :z

Bodemisolatie levert wel subsidie op, maar jullie zeggen dat al datsoortige parels en dergelijke troep zijn?
Al zou je veel gaan stoken, vloer, zal niet comfortabel warm gaan aanvoelen. Een geisoleerder vloer houd iets van warmte vast. Gezien warmte omhoog stijgt, zal dat nooit veel zijn bij een niet verwarmde vloer.

Daar zul je echt vloerverwarming voor moeten aanleggen, die je vervolgens goed isoleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
IH95 schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:51:
[...]

Qua prijsstelling is glaswol dan wel weer interessanter. Ik durf het nu niet te zeggen, we krijgen de sleutel pas 26 april. Dan gaan we gelijk ook even kijken hoeveel ruimte er overal is. Goede tip van folie op de bodem! Dat zal zeker nodig zijn.
Dat klopt 100%. Resol is de overweging waard wanneer je erg beperkt ruimte tussen de balken hebt en je toch een goede isolatiewaarde wilt behalen. Ter referentie: Resol isoleert ongeveer 55% beter bij eenzelfde dikte. Overigens heb ik geen aandelen Resol ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:23
IH95 schreef op zondag 14 april 2024 @ 13:43:
[...]

Nog een vraag wat betreft folie: ik dacht juist dat je onder het glaswol wel dampopen folie wilde aanbrengen om optrekkend vocht vanaf de kruipruimte tegen te houden, maar wel ventilatie van het glaswol te behouden. Of heb ik dat nu verkeerd?
Ik heb de isolatie (glaswol onder een houten vloer, zie eerdere posts in dit topic) open gehouden en bodemfolie aangebracht om de luchtvochtigheid terug te dringen. Voor alsnog (zit er nu 1 winter in) lijkt dat aardig te werken.

Luchtvochtigheid op de begane grond is omlaag gegaan en de ruimte blijft beter op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IH95
johanPo schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:17:
[...]

Dat klopt 100%. Resol is de overweging waard wanneer je erg beperkt ruimte tussen de balken hebt en je toch een goede isolatiewaarde wilt behalen. Ter referentie: Resol isoleert ongeveer 55% beter bij eenzelfde dikte. Overigens heb ik geen aandelen Resol ;)
Dank voor de tip! Ik ga het meenemen als het goed kunnen beoordelen. Goed om te weten dat het een prima alternatief is.
Charly schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:51:
[...]

Ik heb de isolatie (glaswol onder een houten vloer, zie eerdere posts in dit topic) open gehouden en bodemfolie aangebracht om de luchtvochtigheid terug te dringen. Voor alsnog (zit er nu 1 winter in) lijkt dat aardig te werken.

Luchtvochtigheid op de begane grond is omlaag gegaan en de ruimte blijft beter op temperatuur.
Goed om te lezen, ga dit suggereren aan mijn aannemer.

Overigens wilde mijn aannemer 25cm EPS in de kruipruimte storten, wabt 'dat werkt goed, is goedkoper een makkelijker' ... Lijkt mij op den duur juist extra te kosten door minder besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-09 16:25
IH95 schreef op maandag 15 april 2024 @ 19:06:
[...]
Overigens wilde mijn aannemer 25cm EPS in de kruipruimte storten, wabt 'dat werkt goed, is goedkoper een makkelijker' ... Lijkt mij op den duur juist extra te kosten door minder besparing.
Zeker niet doen idd. Bodemfolie werkt goed, is goedkoper en makkelijker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IH95
johanPo schreef op maandag 15 april 2024 @ 18:17:
[...]

Kreeg ook nog een offerte voor Tonzon binnen, maar daar twijfel ik toch wel echt over met deze uitgangsituatie. Enig idee hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
IH95 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:28:
[...]

Kreeg ook nog een offerte voor Tonzon binnen, maar daar twijfel ik toch wel echt over met deze uitgangsituatie. Enig idee hierover?
Tonzon vloerisolatie zou ik in deze situatie zelf niet zo snel doen omdat je dan natuurlijk ook de vloer van onderen dampdicht afsluit. Desondanks ken ik mensen waar het al jaren probleemloos zit, maar die hebben bovenop ook houten vloer (en dus niet de boel afgesloten met pvc, laminaat, tegels, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Is voor een geventileerde 55 cm hoge kruipruimte met beton broodjes vloer PIF80 nu the way to go?
Die tonzon heb ik echt zwaar mijn bedenkingen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:20
martinus83 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:06:
Is voor een geventileerde 55 cm hoge kruipruimte met beton broodjes vloer PIF80 nu the way to go?
Die tonzon heb ik echt zwaar mijn bedenkingen bij.
Ik denk zo dik mogelijk pir platen als dat je zelf nog comfortabel vind om onder te kruipen :). Ik moet ook nog starten. Eerst bodemfolie afmaken.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
water_escape schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:50:
[...]

Ik denk zo dik mogelijk pir platen als dat je zelf nog comfortabel vind om onder te kruipen :). Ik moet ook nog starten. Eerst bodemfolie afmaken.
Dat is alleen zon gedoe door een kruipluik van 50x70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• der_joachim
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:39
martinus83 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:03:
[...]

Dat was voor mij de reden om met steenwolplaten te werken. het maken van rachels heb ik maar voor lief genomen.

Entropy isn't what it used to be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Laatst online: 11-09 21:53
Hier aan het inventariseren voor het aanbrengen van een bodemfolie.
Mijn kruipruimte is behoorlijk verzakt. Zit daardoor met 2 vragen:
- Wanneer is het nodig de kruipruimte eerst op te hogen met zand? Kan nu al op sommige plekken onder de funderingsmuren heen kijken.
- Het grondwater komt soms behoorlijk hoog te staan en wil de bodemfolie zo hoog mogelijk vastzetten. Hoe ga ik handig om met de rioolbuis die op halve hoogte door binnen komt (zie foto).
Thanks voor de inzichten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPclfs5XwdePg5wejoX3eLfCnVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wB9lcncccmPGH0Hf2Er9Cmn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
Asprine schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:00:
Hier aan het inventariseren voor het aanbrengen van een bodemfolie.
Mijn kruipruimte is behoorlijk verzakt. Zit daardoor met 2 vragen:
- Wanneer is het nodig de kruipruimte eerst op te hogen met zand? Kan nu al op sommige plekken onder de funderingsmuren heen kijken.
- Het grondwater komt soms behoorlijk hoog te staan en wil de bodemfolie zo hoog mogelijk vastzetten. Hoe ga ik handig om met de rioolbuis die op halve hoogte door binnen komt (zie foto).
Thanks voor de inzichten.

[Afbeelding]
Dat je onder de funderings muur door kan kijken is geen issue. Dat is bij ons in de wijk overal. Als vuistregel wil je een minimale kruipruimte hoogte van 60cm. Ik ga er van uit dat je de vloer aan de onderkant nog gaat isoleren, hou daar dus rekening mee. Heb je nu een kruipruimte van 1.20, kan daar best wat zand in om grondwater problemen te mitigeren.

Die rioolbuis is lastig. Er overheen gaan met je folie wordt lastig als de vloer nog geïsoleerd moet worden. Als je regelmatig hoge grondwaterstanden hebt kan onderdoor gaan ook niet, dan loopt je folie vol met grondwater. Ik zou twee stukken bodemfolie doen en deze bij de rioolbuis hoog binden. Kan je dit eenvoudig loshalen als je er langs moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

martinus83 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:03:
[...]

Je hebt pir platen van 60cm breed. De vraag is echter of je de juiste hoek kan maken om ze naar binnen te kantelen in een kruipruimte van 50cm diep. Als je grond/modder in de kruiptruimte hebt kan je eventueel nog een sleufje graven.

Zelf was ik dus zo gek om de pir platen in stukjes te snijden met zo'n cirkelzaag op geleiderail. Elke plaat 2x snijden omdat het zaagblad niet diep genoeg kwam. Kostte een middagje werk :+

Overigens voor de liefhebber. Ik heb nog dampdichte bodemfole/PE folie 0,2mm/200micron dik van 2*50meter a 100m2 liggen die ik niet ga gebruiken. Prima kwaliteit, gekocht bij Folion, welke vaker in dit topic voorbij gekomen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:34
johanPo schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:16:
[...]

Dat je onder de funderings muur door kan kijken is geen issue. Dat is bij ons in de wijk overal. Als vuistregel wil je een minimale kruipruimte hoogte van 60cm. Ik ga er van uit dat je de vloer aan de onderkant nog gaat isoleren, hou daar dus rekening mee. Heb je nu een kruipruimte van 1.20, kan daar best wat zand in om grondwater problemen te mitigeren.

Die rioolbuis is lastig. Er overheen gaan met je folie wordt lastig als de vloer nog geïsoleerd moet worden. Als je regelmatig hoge grondwaterstanden hebt kan onderdoor gaan ook niet, dan loopt je folie vol met grondwater. Ik zou twee stukken bodemfolie doen en deze bij de rioolbuis hoog binden. Kan je dit eenvoudig loshalen als je er langs moet
Als je op staal bent gefundeerd en niet op palen, dan lijkt me ruimte tussen je fundering en het zandbed alles behalve wenselijk...

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 07:38
johanPo schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:55:
[...]

Tonzon vloerisolatie zou ik in deze situatie zelf niet zo snel doen omdat je dan natuurlijk ook de vloer van onderen dampdicht afsluit. Desondanks ken ik mensen waar het al jaren probleemloos zit, maar die hebben bovenop ook houten vloer (en dus niet de boel afgesloten met pvc, laminaat, tegels, etc.)
Als de balken vrij blijven, dus niet in de de tonzon folie komen is er voldoende mogelijk voor het vloerhout om vocht kwijt te kunnen mocht dat er zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:41

Wuursj

want worst is al bezet

Zo, de voorbereidingen zijn gedaan, tijd voor vloer isolatie :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/MkB8PhExxG9w5SqujXroiWvx.png

Oude balken vloer is er uit, nu de boel nog opruimen, stroomkabels verleggen en monteren etc. Goed is te zien hoe zeiknat de boel kan zijn. Afgelopen weekend bij het vloer verwijderen geklukkig nog droog maar na een paar dagen regen plassen er in.
Ik wil folie gaan proberen te leggen om dat vocht te beperken. Maarwordt dat wel lastig met de rioolbuizen die vrij laag binnenkomen. Wat ik liever niet wil is juist en opvangzeil maken zodat binnengekomen water een plas vormt op de folie en zo juist langer blijft staan.

De nieuwe vloer wordt (waarschijnlijk) een Havebo Renovatie vloer. Met lichtgewicht stalen balken, gevuld met schuim.
Afbeeldingslocatie: https://www.sleiderink.nl/media/catalog/product/cache/e7f846aef579a43900cf29f2c2053e99/h/a/havebo_stalen_ligger_sl-combinatievloer__40.jpg

Afbeeldingslocatie: https://d1hg7qb8v7wj0r.cloudfront.net/m/37e89e1d49e280d8/Image-havebo-eps-legger-hout.jpg

Met daar tussen in blokken PIR en onder de stalen balk ook een relatief dunne strook pir om de koudebrug van de balk te verminderen. Ik heb dat proberen te simuleren met wat stalen koudebruggen.Natuurlijk kan dat ook met de RC6 EPS broodjes van Havebo maar die zijn significant hoger waardoor de kruitpruimte nogal krap wordt. Opbouw wordt dan dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/y563kJPZJqFWW8396sjKXCAQ.png

Nu dan de vraag: Aangezien er een laagje underlayment in de opbouw zit, onder een dampdichte PVC laag:

1. Moet ik dan dampopen er onder werken? Dus PIR zonder alu laag en alleen afpurren (en niet aftapen). Met het gevolg dat het hout kan uitademen naar beneden maar de hele handel dus wel bloot gesteld is aan een bijzonder natte kruipruimte.

2. Kan ik die laag wel damdicht maken door wel pir met alu laag te kiezen en die af te tapen? Een dampdichte laag tussen die zeiknatte kruipruitme en de vloer lijkt me wel zo lekker.

Alternatieven zoals Compofloor en VBI maken de boel dampdicht en werken ook met een houten laag.

[ Voor 3% gewijzigd door Wuursj op 18-04-2024 12:16 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:32

Thompson

Beeromaniac

Wuursj schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:02:
Zo, de voorbereidingen zijn gedaan, tijd voor vloer isolatie :+
[Afbeelding]

De nieuwe vloer wordt (waarschijnlijk) een Havebo Renovatie vloer. Met lichtgewicht stalen balken, gevuld met schuim.
Hoe ben je bij deze keus uitgekomen? En je wil dus geen vloerverwarming aanbrengen?
Wij zitten over een aantal weken waarschijnlijk met een vergelijkbare bouwput maar overwegen een schuimbetonvloer i.c.m. vloerverwarming. Ik probeer nu uit te zoeken of dat qua investering/isolatie inderdaad de juiste keus is.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:41

Wuursj

want worst is al bezet

Thompson schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:50:
[...]

Hoe ben je bij deze keus uitgekomen? En je wil dus geen vloerverwarming aanbrengen?
Wij zitten over een aantal weken waarschijnlijk met een vergelijkbare bouwput maar overwegen een schuimbetonvloer i.c.m. vloerverwarming. Ik probeer nu uit te zoeken of dat qua investering/isolatie inderdaad de juiste keus is.
Als je goed lijkt, zie je vloerverwarming in de fermacell zitten ;) Dat heb ik boven ook en bevalt daar goed.

De aannnemer wilde alleen schuimbeton. Dat zou inderdaad het gemakkelijkst en goedkoopst zijn. Maar
- ik hou graag mijn kruipruimte voor verschillende redenen
- ik heb minder vertrouwen in de isolatiewaarden van schuimbeton
- met houten palen is er ooit nog kans op een funderingsherstel. En dan haal ik liever een balkenvloer weg dan >30 kuub schuimbeton

Alternatieven waren casettevloer, compofloor, VBI renovatievloer maar de havebo heeft me het meest overtuigd en betaalbaarder dan de eerste twee omdat je die moet laten doen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Laatst online: 10:32

Thompson

Beeromaniac

Wuursj schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:13:
[...]

Als je goed lijkt, zie je vloerverwarming in de fermacell zitten ;) Dat heb ik boven ook en bevalt daar goed.

De aannnemer wilde alleen schuimbeton. Dat zou inderdaad het gemakkelijkst en goedkoopst zijn. Maar
- ik hou graag mijn kruipruimte voor verschillende redenen
- ik heb minder vertrouwen in de isolatiewaarden van schuimbeton
- met houten palen is er ooit nog kans op een funderingsherstel. En dan haal ik liever een balkenvloer weg dan >30 kuub schuimbeton

Alternatieven waren casettevloer, compofloor, VBI renovatievloer maar de havebo heeft me het meest overtuigd en betaalbaarder dan de eerste twee omdat je die moet laten doen.
Helder d:)b
Voor ons is eventueel later herstel en kruipruimte behouden niet van toepassing. Dan denk ik dat wij gewoon met een goed gevoel voor schuimbeton kunnen gaan.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
pentaw1nz schreef op donderdag 18 april 2024 @ 07:16:
[...]

Als je op staal bent gefundeerd en niet op palen, dan lijkt me ruimte tussen je fundering en het zandbed alles behalve wenselijk...
Klopt helemaal. Ging er impliciet van uit dat als dit door zetting zou gebeuren en je op plekken onder de fundering kan kijken een op staal gefundeerd huis zo verzakt zou zijn dat de eigenaar daar genoeg hoofdpijn van zou hebben, en hier niet met vloerisolatie bezig was :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cenix
  • Laatst online: 11-09 17:13
We zijn aan het kijken naar het isoleren van onze kruipruimte, voorzien van betonvloer. Die is momenteel geheel niet geïsoleerd (behalve zo'n Tonzon folie op de bodem). Het betreft een woning uit 1970, met zover ik begrijp een kwaaitaal vloer.
Aan de bovenzijde is een water gedragen vloerverwarming met een aantal cm cement en een tegelvloer aanwezig.

We denken aan het verlijmen van PIR platen, 100 mm (Rd 4.54) of 120 mm (Rd 5.45). Natuurlijk is de 120 mm beter, maar ik wil de kruipruimte hoogte niet te veel beperken (hoogte is zo'n 45 cm).
Wat denken jullie?

De grootste uitdaging, en daar zou ik graag jullie gedachten over willen is dat de draagbalken +/- 65 cm uit elkaar liggen (hart op hart maat). Met een balkbreedte van zo'n 12 cm.

Ook het kruipluik (+/- 50cm breed) kan ik verder niet verbreden want dan moet ik draagbalken gaan doorzagen - en dat verzwakt de vloer, maar is ligt ook een tegelvloer en vloerverwarming in de weg.
Dus alle platen moeten al door de helft (1200x300 mm) om optimaal van de platen gebruik te maken.

Dat is niet handig met platen van 1200mm x 600mm.
Omdat 120 cm niet zo lang is dat ik exact in het midden van een draagbalk uitkomt, want 2x 65 is > 120 (en ze niet te laten zweven) weet ik niet zo goed hoe ik dit het beste moet aanpakken.

Een aantal cm ruimte per plaat open laten (en die met PUR opvullen)? Gaat wel veel PUR nodig hebben.

Platen van 2400x1200 gebruiken, maar dan krijg je weer veel snijverlies (omdat de snijstukken die overblijven dan niet tussen 2 balken passen.
En gezien de kosten van zagen wil ik dat zelf doen, dus wil ik dit werk minimaliseren.

Andere ideeën?

Foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udEF_C9zdIxOLKECN8WUY_dZZGk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODVzTdB3vHghpr2Zd8xtTEFS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGa8KU73rMs8AC3JBOEF65MMCxA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cgd5lJP7j9d2m0wN45l7MTFc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-QfT7vvIKE8NROxup8VsA6h8l8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQrNn50IxqrRbDGcpy97fZye.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Swua9gicCKxKs5yvwhyEvmtyzH0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dhnmo8vcCfGNVwIXGhaGvPfs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWQlLDMB70eCwvAFVluUcbo4r44=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fGFAT5iRbya8TzgwHX07AZUs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvxIpjL6U8rBqvHM0xTk26Fo4zk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DtMyyRxvwEdzoYt7vEpsc5w7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evbG2neZ0KSsPdWx5SEFlzTyiwQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BlLSAb2pLQjO3BAZ2HX9XFRh.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 47% gewijzigd door cenix op 23-04-2024 19:23 . Reden: Foto's toegevoegd en wat maten gewijzigd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinus83
cenix schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:24:
We zijn aan het kijken naar het isoleren van onze kruipruimte, voorzien van betonvloer. Die is momenteel geheel niet geïsoleerd (behalve zo'n Tonzon folie op de bodem). Het betreft een woning uit 1970, met zover ik begrijp een kwaaitaal vloer.
Aan de bovenzijde is een water gedragen vloerverwarming met een aantal cm cement en een tegelvloer aanwezig.

We denken aan het verlijmen van PIR platen, 100 mm (Rd 4.54) of 120 mm (Rd 5.45). Natuurlijk is de 120 mm beter, maar ik wil de kruipruimte hoogte niet te veel beperken (hoogte is zo'n 50 cm).
Wat denken jullie?

De grootste uitdaging, en daar zou ik graag jullie gedachten over willen is dat de draagbalken +/- 62 a 63 cm uit elkaar liggen (hart op hart maat). Met een balkbreedte van zo'n 10 cm.

Ook het kruipluik (+/- 50cm breed) kan ik verder niet verbreden want dan moet ik draagbalken gaan doorzagen - en dat verzwakt de vloer, maar is ligt ook een tegelvloer en vloerverwarming in de weg.
Dus alle platen moeten al door de helft (1200x300 mm) om optimaal van de platen gebruik te maken.

Omdat 120 cm niet zo lang is dat ik exact in het midden van een draagbalk uitkomt, want 2x 62 is > 120 (en ze niet te laten zweven) weet ik niet zo goed hoe ik dit het beste moet aanpakken.

Een aantal cm ruimte per plaat open laten (en die met PUR opvullen)? Gaat wel veel PUR nodig hebben.

Platen van 2400x1200 gebruiken, maar dan krijg je weer veel snijverlies (omdat de snijstukken die overblijven dan niet tussen 2 balken passen.
En gezien de kosten van zagen wil ik dat zelf doen, dus wil ik dit werk minimaliseren.

Andere ideeën?
Pak PIF folie 100 mm? Rd 5,4 onder een vloer..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ

We denken aan het verlijmen van PIR platen, 100 mm (Rd 4.54) of 120 mm (Rd 5.45). Natuurlijk is de 120 mm beter, maar ik wil de kruipruimte hoogte niet te veel beperken (hoogte is zo'n 50 cm).
Wat denken jullie?

De grootste uitdaging, en daar zou ik graag jullie gedachten over willen is dat de draagbalken +/- 62 a 63 cm uit elkaar liggen (hart op hart maat). Met een balkbreedte van zo'n 10 cm.

Omdat 120 cm niet zo lang is dat ik exact in het midden van een draagbalk uitkomt, want 2x 62 is > 120 (en ze niet te laten zweven) weet ik niet zo goed hoe ik dit het beste moet aanpakken.

Andere ideeën?
An sich is je doel duidelijk en leuk dat je voor diy kiest.
Pir werkt prima onder beton.

Heb je echt een kwaaitaalvloer? Volgens mij zijn dat bogen met wapening in de lengte en een druklaag beton erop. Dan heb je geen liggers.

Zijn notoir voor de uithardingversnellers in de jaren 60 en begin jaren 70 die bij sommige batches werden toegevoegd om dubbele productie te draaien in dezelfde bekisting. Nu vaak betonrot (roestende wapening zet iets uit en daardoor breekt er beton af wat de sterkte beinvloedt).

Misschien een paar Fotos met de situatie zodat we pasend advies kunnen geven? Ff naar beneden dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 12:16

Sponge

Serious Game Developer

@cenix
Ben zelf met 60x60x8cm platen aan de slag gegaan (die waren een keer goedkoop verkrijgbaar, de 1e keer vroeg ik of de lage prijs klopte. "ja, omdat het meer werk is, en ze zijn nu al uitverkocht". Tweede keer meteen doorgepakt. En ja, het is echt veel werk).

Ik kan op zijn allersnelst 8 platen per uur plakken. Meestal 6, vanwege... gedoe:

- Er zit veel zooi in bestaande piepschuim, allemaal gespoten beton "vlokken", die moeten eruit want je kan er niet aan lijmen
- Ik wil er altijd vier stokjes onder hebben. Beetje principe kwestie, maar elk stokje kost ook wel minimaal een-twee minuten ofzo ;).

- Er zitten naden tussen de bestaande platen, ik snij daarom vaak een stuk afval PIR als een plakje cake en duw die er tussen.

- Kruipruimte varieerde hier van ~48-45CM ofzo. Uiteraard had ik ook meer dan 8CM PIR willen gebruiken, maar de huidige resterende hoogte is wel een beetje het minimum. Ik zal morgen het eens opmeten hoeveel ik heb op het laagste punt (midden van de vloer).

Overigens hou ik nog steeds de prijzen van isolatie (B keus, 120x60cm) bij, van Jan de Isolatieman en die voor 10 cm is op dit moment het laagste wat ik gezien heb. 9 cm is sinds september vorig jaar redelijk stabiel en 8 cm is nu op zijn goedkoopst sinds december (was goedkoper september vorig jaar). Ik was nieuwsgierig of prijzen tot de zomer lagerwerden en daarna weer hoger ;). Dus ik volg het nog even dit jaar tot december.

Ter referentie: december 2022 was 9CM PIR €20.68, nu is die €13.61.

[ Voor 4% gewijzigd door Sponge op 22-04-2024 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo

Wat denken jullie?

Andere ideeën?
Duidelijke scope. @GudZ zegt het al goed, dit type vloer kan gezeik geven. Dus goed om vooraf iig alles goed zelf te fotograferen + onderzoeken en bij twijfel een expert langs te laten komen. Een paar van die foto's zouden ons ook helpen jou beter van isoleeradvies te voorzien. (Constructief advies zou ik persoonlijk nooit van een forum plukken).

Tot dusver klinkt je aanpak zinnig. Verwacht dat het aantal bussen PUR wel te overzien valt. Je zou evt ook glaswol ertussen kunnen drukken als alternatief. Zie uit naar de fotos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cenix
Dank voor de al gegeven feedback. Zal de PIF-folie ook eens bekijken - valt die ook te lijmen/plakken?
Ik durf niet zo goed in de vloer te boren, gezien er een watergedragen vloerverwarming ligt - daar wil ik niet doorheen boren (en in de liggers boren lijkt me ook niet juist).

Ik heb mijn originele post bijgewerkt. Daar de foto's geplaatst, en na zorgvuldig nameten de hoh-maat van 62 naar 65 cm bijgewerkt. Dit op elke individuele liggers nagemeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johanPo

We denken aan het verlijmen van PIR platen, 100 mm (Rd 4.54) of 120 mm (Rd 5.45). Natuurlijk is de 120 mm beter, maar ik wil de kruipruimte hoogte niet te veel beperken (hoogte is zo'n 45 cm).
Wat denken jullie?

De grootste uitdaging, en daar zou ik graag jullie gedachten over willen is dat de draagbalken +/- 65 cm uit elkaar liggen (hart op hart maat). Met een balkbreedte van zo'n 12 cm.

Omdat 120 cm niet zo lang is dat ik exact in het midden van een draagbalk uitkomt, want 2x 65 is > 120 (en ze niet te laten zweven) weet ik niet zo goed hoe ik dit het beste moet aanpakken.

Andere ideeën?

Foto's:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is geen kwaaitaal of manta, maar gewoon voorgespannen liggers met vbi vloerblokken ertussen. Liever niet in de liggers gaan boren in ieder geval.Huis uit de jaren 80?

PIF bevestig je normaliter wel mechanisch (dus boren). Kan me voorstellen dat je dat niet ziet zitten. PIR kan je echter rechtstreeks op beton bevestigen, bijvoorbeeld met Polymax high tack. Daar hebben anderen in het forum goede resultaten mee behaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kindapaas
cenix schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:28:
Dank voor de al gegeven feedback. Zal de PIF-folie ook eens bekijken - valt die ook te lijmen/plakken?
Ik durf niet zo goed in de vloer te boren, gezien er een watergedragen vloerverwarming ligt - daar wil ik niet doorheen boren (en in de liggers boren lijkt me ook niet juist).

Ik heb mijn originele post bijgewerkt. Daar de foto's geplaatst, en na zorgvuldig nameten de hoh-maat van 62 naar 65 cm bijgewerkt. Dit op elke individuele liggers nagemeten.
Ik heb precies dezelfde vloer/vloerverwarming en met kit de PIR platen rechtstreeks aangebracht. Eerste laag net zo dik (als de balken) tussen de balken en daarna een laag contra. Die inkeping van 1 á 2cm in de vloerplaat heb ik voor lief genomen en niks tussen gedaan.

Verbruik is met zo’n 40% afgenomen iig. Je kan nog even terugzoeken in dit topic als je wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Wij zijn bezig met een renovatie 75 woning met broodjesvloer. Dus liggers en boog vormingen blokken.

Ik overweeg PIF80 omdat PIR praktisch gezien enkel nadelen kent.

Waarom zou je niet in die liggers boren?
Er zitten al verschillende leidingen aan diezelfde liggers vast (die verdwijnen tijdens renovatie maar dat terzijde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cenix
@Kindapaas dat is inderdaad ook nog een optie om de ruimte tussen de balken eerst op te vullen (zo'n 4 cm hoog). Heb je daarna ook nog extra lijm mogelijkheid. Ga ik verder onderzoeken.
In mijn huidige plan was die ruimte leeg (opgesloten tussen vloer en PIR platen).

Maar bij het leeg laten van die ruimte, kan een PIR plaat dan voldoende hechten als hij aan 1 zijde en het midden aan een ligger gelijmd wordt, maar aan de andere zijde zweeft?
Wellicht overdenk ik het teveel.

@Sponge ik hoopte de ruimte tussen de PIR platen inderdaad op te vullen, maar met minimaal werk. Vandaar ook de vraag hoe dat optimaal te doen bij een hij maat van 65 cm terwijl de platen 120 cm lang zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kindapaas
cenix schreef op woensdag 24 april 2024 @ 07:37:
@Kindapaas dat is inderdaad ook nog een optie om de ruimte tussen de balken eerst op te vullen (zo'n 4 cm hoog). Heb je daarna ook nog extra lijm mogelijkheid. Ga ik verder onderzoeken.
In mijn huidige plan was die ruimte leeg (opgesloten tussen vloer en PIR platen).

Maar bij het leeg laten van die ruimte, kan een PIR plaat dan voldoende hechten als hij aan 1 zijde en het midden aan een ligger gelijmd wordt, maar aan de andere zijde zweeft?
Wellicht overdenk ik het teveel.
Dat wordt lastig denk ik, lijkt mij dat je dan heel erg lang moet stutten (helemaal als je er wel glaswol tussen wilt doen). Vandaar dat ik het eerst ‘vlak’ heb gemaakt.

Ik ben geen specialist, maar ik denk dat je dan ook wat directe weerkaatsing mist naar je vloer als je er 4/5 cm tussen laat.

Beeld is misschien duidelijker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SN90EhtlLQ_TU73bMyFLV7n1Ss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Uj6VVyecSiYpcANLwVeWA8zN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IDn25gJS0TBrtLIn9LkjflR7xI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jHiYQZg8MgNK4FKLvKE7F2mK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cenix
Helder. Ik denk dat ik zoiets ga toepassen.

Maar is het dan niet beter om voor opvulling gewoon EPS of XPS te gebruiken zonder alu afwerking? Nu krijg je alu op alu. Af de verlijming niet 100% ideaal is, ga je dan geen vocht vastzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
cenix schreef op woensdag 24 april 2024 @ 19:32:
Helder. Ik denk dat ik zoiets ga toepassen.

Maar is het dan niet beter om voor opvulling gewoon EPS of XPS te gebruiken zonder alu afwerking? Nu krijg je alu op alu. Af de verlijming niet 100% ideaal is, ga je dan geen vocht vastzetten?
PIR heeft een grotere warmteweerstand dan EPS en XPS. Dus minder cm voor een grotere R-waarde. Als je in de 1e laag al vocht vastzet achter het aluminium, dan is dat ook zo bij de 2e laag. Maakt dus niets uit wat je voor de eerste laag gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:19

timovd

Voorsprong door techniek

Pyramiden schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:59:
Vandaag de kruipruimte ventilatie op orde laten brengen en het komende jaar wil ik zelf aan de slag met het isoleren van onze vloer. Ik zal beginnen met bodemfolie om daarna de bovenkant van de kruipruimte aan te pakken.

Vooral over dat laatste twijfel ik nog een beetje. We hebben een broodjesvloer waarbij de broodjes een welving hebben de liggers naar beneden uitsteken zoals op de onderstaande foto.
Hoe isoleer je zo iets? Leg je voor extra isolatie iets in de welving doe je er daarna platen tegenaan? Of hang je alles uberhaupt gewoon aan die liggers op?

[Afbeelding]
Hoe ik het in mijn vorige huis heb gedaan is die welving als stilstaande lucht gebruiken. Alles wel goed afkitten/tapen e.d.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMaccer
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05-2024
Fijn dat dit topic er is en dat er zoveel informatie te vinden is.
Zelf hebben we een jaren dertig woning in Rotterdam. Dus: houten vloer, vocht, knaagdieren en houten fundering. De kruipruimte is relatief hoog, zo.n 140 cm. Tonzon is al afgeraden door een isolatiespecialist ivm kans op knaagdieren. De specialist raadde aan om in plaats van Tonzon (bodemzeil en luchtkussens) schelpen te storten. Een laag van 30 cm. Dit zou de kruipruimte in elk geval droger moeten maken. Ik twijfel echter, omdat het gewicht van schelpen zeer fors is en dit gewicht mogelijk een negatieve invloed heeft op de huidige (kwetsbare) houten fundering.

Om vocht tegen te houden en ook thermisch te isoleren liep ik tegen kurkplaten als isolatie aan. Kurk is hier in dit topic volgens mij nog niet voorbij gekomen? Waarschijnlijk vanwege de prijs?

De prijs van 40mm kurkplaten is ongeveer 35 eur per vierkante meter bij zelfinstallatie met H profielen. Ik lees iig dat knaagdieren niet per se dol zijn op kurk en dat de thermische eigenschappen van kurk redelijk goed zijn. Verder is het natuurlijk, schimmel- en vochtwerend en gaat het lang mee.

Is iemand bekend met kurk als isolatiemateriaal? En waarom wel/niet doen? (afgezien van de prijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Ik heb nog nooit gelezen of gehoord van iemand die kurk als vloerisolatie onder een houten constructievloer heeft geplaatst. Wil niet zeggen dat het niet kan, maar misschien kun je eerst jouw situatie op deze punten beschrijven/aanvullen. Dan kunnen we gerichter antwoord geven.

- Fundering op houten palen
- Ventilatie?
- Ondergrond?
- Hoogte 140cm
- Huidige vochtpercentage?
- Grondwater / hemelwater in kruipruimte, hoe hoog en wanneer?
- Balkdikte en hoh afstanden
- Poeren of vakkenverdeling in kruipruimte?
- Toegang tot kruipruimte?
- Leidingwerk en riolering is in welke staat en hoe hangt het er bij, inpakken of liever niet?
- Doel? Comfort / Energiebesparing / Verbeteren bouwkundige staat
- Knaagdieren, hoe komen ze binnen, met welke frequentie en waarvandaan?
- Welke afwerkvloer heb je binnen, ivm dampdichtheid constructievloer?

Kurk: Ja, kan maar is kostbaar, lastig te monteren (harde platen, en moeilijk op elkaar aan te sluiten) en garantie dat dieren hierin niet knagen is echt nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
McMaccer schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:31:
Fijn dat dit topic er is en dat er zoveel informatie te vinden is.
Zelf hebben we een jaren dertig woning in Rotterdam. Dus: houten vloer, vocht, knaagdieren en houten fundering. De kruipruimte is relatief hoog, zo.n 140 cm. Tonzon is al afgeraden door een isolatiespecialist ivm kans op knaagdieren. De specialist raadde aan om in plaats van Tonzon (bodemzeil en luchtkussens) schelpen te storten. Een laag van 30 cm. Dit zou de kruipruimte in elk geval droger moeten maken. Ik twijfel echter, omdat het gewicht van schelpen zeer fors is en dit gewicht mogelijk een negatieve invloed heeft op de huidige (kwetsbare) houten fundering.

Om vocht tegen te houden en ook thermisch te isoleren liep ik tegen kurkplaten als isolatie aan. Kurk is hier in dit topic volgens mij nog niet voorbij gekomen? Waarschijnlijk vanwege de prijs?

De prijs van 40mm kurkplaten is ongeveer 35 eur per vierkante meter bij zelfinstallatie met H profielen. Ik lees iig dat knaagdieren niet per se dol zijn op kurk en dat de thermische eigenschappen van kurk redelijk goed zijn. Verder is het natuurlijk, schimmel- en vochtwerend en gaat het lang mee.

Is iemand bekend met kurk als isolatiemateriaal? En waarom wel/niet doen? (afgezien van de prijs)
Isolatie knaagdieren werend maken is tricky Business. Puntje bij paaltje is er geen isolatiemateriaal dat knaagdierwerend is, hoogstens vertragend. Glaswol hoor je wel eens van dat ze dit vervelend zouden vinden, maar op andere plekken lees je weer dat dit onzin is en ze er graag nestjes mee maken.

Kurk ga je isolatietechnisch de oorlog niet mee winnen en is ook nog eens erg duur. Zou je de beoogde doelen niet uit elkaar willen trekken? Als ik het zo lees heb je een kruipruimte waar goed in te werken valt. Je kan dan b.v. eerst goede isolatie aanbrengen b.v. PIR platen indien de vloer aan de bovenzijde kan ademen en aan de onderzijde een fijn metalen net plaatsen tegen de knaagdieren. Bereik je meer met minder geld.

Wat betreft de schelpen, met bodemfolie kom je verder als je regelmatig hoge grondwaterstanden hebt (normaal in Rotterdam door weinige oppervlakte water). Als je alleen wat optrekkend vocht hebt zouden schelpen mogelijk afdoende zijn, maar betwijfel het. Natuurlijk wel lekker makkelijk werken voor de aannemer ;) . Hier op het forum is bodemfolie toch wel koning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:05

copykat

Good copy isn't bad

martinus83 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:53:
Wij zijn bezig met een renovatie 75 woning met broodjesvloer. Dus liggers en boog vormingen blokken.

Ik overweeg PIF80 omdat PIR praktisch gezien enkel nadelen kent.

Waarom zou je niet in die liggers boren?
Er zitten al verschillende leidingen aan diezelfde liggers vast (die verdwijnen tijdens renovatie maar dat terzijde)
Ik ben me aan het inlezen en voor zover ik weet zijn er 4 verschillende methodes.
- Vlokken spuiten tegen het beton. Veel gassen die vrij komen en vermoedelijk niet echt gezond zijn. (is ook geen DIY vrees ik) is het wel een goede isoleer methode? (ik heb ergens gelezen dat de isolatie een sneller verval heeft in tijd.) en dat deze methode vooral voor de isolator makkelijker is en sneller is te realiseren maar niet perse beter voor je vloerisolatie.
- luchtzakjes of zo iets dicht tegen elkaar hangen. (ik dacht dat dit vooral bij houten vloeren een methode is.)

En de twee methodes die denk ik voor 1980 woningen met de zelfde vloeren als @cenix voorbeeld zelf te doen zijn en de beste resultaten heeft.

Waarom heeft PIR enkel nadelen in jou ogen?
Behalve de fysieke lompheid en onhandigheid onder de vloer in een krappe kruipruimte?

Ik ben deze even aan't kijken voor PIF.
Ook interessant maar niet over kruipruimtes
Overigens heb ik op dit moment enorm veel vocht in de kruipruimte en mn water leiding heeft boven de grond veel last van condensatie zoveel dat ik dacht dat de koppelingen vd watermeter in de meterkast lekkage hadden. Plasje water op mn stukjes trespa die de kruipruimte afsluiten. (ook nog een klusje)
Ik heb vrij zachte type buitengevel steen "gele met "zeeschelpen" dus die heb ik met opnieuw voegen, reinigen en impregneren(hydrofriberen heet dat geloof ik) minder gevoelig gemaakt voor de regenslag op de gevel.

Idee was iets afgraven en storten van schelpen al lees ik hier ook rubber zeil zoals wat ook op plattedaken ligt?
Ruimte is begaanbaar maar 50cm zand onderzijde vloer en 20cm graven is grondwater vinden.
Dus veel ruimte is er niet.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
copykat schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 20:36:
[...]

Ik ben me aan het inlezen en voor zover ik weet zijn er 4 verschillende methodes.
- Vlokken spuiten tegen het beton. Veel gassen die vrij komen en vermoedelijk niet echt gezond zijn. (is ook geen DIY vrees ik) is het wel een goede isoleer methode? (ik heb ergens gelezen dat de isolatie een sneller verval heeft in tijd.) en dat deze methode vooral voor de isolator makkelijker is en sneller is te realiseren maar niet perse beter voor je vloerisolatie.
- luchtzakjes of zo iets dicht tegen elkaar hangen. (ik dacht dat dit vooral bij houten vloeren een methode is.)

En de twee methodes die denk ik voor 1980 woningen met de zelfde vloeren als @cenix voorbeeld zelf te doen zijn en de beste resultaten heeft.

Waarom heeft PIR enkel nadelen in jou ogen?
Behalve de fysieke lompheid en onhandigheid onder de vloer in een krappe kruipruimte?

Ik ben deze even aan't kijken voor PIF.
Ook interessant maar niet over kruipruimtes
Overigens heb ik op dit moment enorm veel vocht in de kruipruimte en mn water leiding heeft boven de grond veel last van condensatie zoveel dat ik dacht dat de koppelingen vd watermeter in de meterkast lekkage hadden. Plasje water op mn stukjes trespa die de kruipruimte afsluiten. (ook nog een klusje)
Ik heb vrij zachte type buitengevel steen "gele met "zeeschelpen" dus die heb ik met opnieuw voegen, reinigen en impregneren(hydrofriberen heet dat geloof ik) minder gevoelig gemaakt voor de regenslag op de gevel.

Idee was iets afgraven en storten van schelpen al lees ik hier ook rubber zeil zoals wat ook op plattedaken ligt?
Ruimte is begaanbaar maar 50cm zand onderzijde vloer en 20cm graven is grondwater vinden.
Dus veel ruimte is er niet.
Er zijn zeker meer dan 4 methodes. PU schuim valt voor mij af ivm niet bewezen veilig voor gezondheid, vaak oneven aangebracht. leidingwerk etc is buiten zicht, niet diy en materialen verliezen recycleerbaarheid.

Dan heb je tig andere varianten, zoals:
- glaswol/steenwol/katoenen dekens
- Bodemparels van EPS
- PIR/EPS/XPS/Neopor
- PIF (folie met luchtlagen)
- Reflectiefolie (folie met infrarood weerkaatsing)
- Schelpen
- Schuimbeton (na verwijdering constructievloer)
- En dan nog dus PU schuim
- Er is vast nog wel meer....

Dit is behalve PU, Schuimbeton (en wellicht PIF) zelf aan te brengen en heeft allemaal voors en tegens, afhankelijk van werkruimte, isolatiegraad, vloertype, vocht, leidingwerk, diy uren, budget, toegankelijkheid en dampdichtheid. Elke situatie is verschillend.

Rubber zeil wat op daken ligt is EPDM. Ik zou een voor dit specifieke dampdichte bodemfolie nemen. Is ook goedkoper (ca. 3-5€ per m² ipv 12-20 per m²).

En jaren 80 zegt niets. Het vloertype, fabrikant en foto's met afmetingen zijn leidend. Bij beton heb je bijvoorbeeld kanaalplaten, breedplaten, broodjesvloer, casette, hout+zwaluwstaart, staalframe+beton, ga zo maar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

GudZ schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 23:25:
[...]

Er zijn zeker meer dan 4 methodes. PU schuim valt voor mij af ivm niet bewezen veilig voor gezondheid, vaak oneven aangebracht. leidingwerk etc is buiten zicht, niet diy en materialen verliezen recycleerbaarheid.

Dan heb je tig andere varianten, zoals:
- glaswol/steenwol/katoenen dekens
- Bodemparels van EPS
- PIR/EPS/XPS/Neopor
- PIF (folie met luchtlagen)
- Reflectiefolie (folie met infrarood weerkaatsing)
- Schelpen
- Schuimbeton (na verwijdering constructievloer)
- En dan nog dus PU schuim
- Er is vast nog wel meer....

Dit is behalve PU, Schuimbeton (en wellicht PIF) zelf aan te brengen en heeft allemaal voors en tegens, afhankelijk van werkruimte, isolatiegraad, vloertype, vocht, leidingwerk, diy uren, budget, toegankelijkheid en dampdichtheid. Elke situatie is verschillend.
Pu schuim had ik al enigzins uitgesloten.
Losse parels op de ondergrond spuiten ook. Als ik een ballenbak wil ga ik wel naar de ikea...😋
PIF lijkt me een makkelijkere methode dan PIR.
Schuimbeton nah, heb dat gehad met funderingsherstel vorige woning onhandig als je iets naderhand wilt of moet.
:)
Rubber zeil wat op daken ligt is EPDM. Ik zou een voor dit specifieke dampdichte bodemfolie nemen. Is ook goedkoper (ca. 3-5€ per m² ipv 12-20 per m²).
Ja kwam inderdaad een YT tegen met bodemfolie.dat als een soort badkuip onder je huis zit.
Mag ik uitgaan van het feit dat bodemfolie alleen werkt als er geen vocht van boven komt?
Via spauwmuur condenswater of zo.
En jaren 80 zegt niets. Het vloertype, fabrikant en foto's met afmetingen zijn leidend. Bij beton heb je bijvoorbeeld kanaalplaten, breedplaten, broodjesvloer, casette, hout+zwaluwstaart, staalframe+beton, ga zo maar door.
Eh zoals ik al schreef ik heb de zelfde onderkant als @cenix.

Dus ik principen de bodemfolie en PIF 100 tegen de onderkant vd Tbalken geschroefd zou werken.
Ik hoopte eigenlijk van dit soort klemmen met eenschroefdop of zo te vinden zodat je niet in de balk hoeft te boren. https://www.viba.nl/nl/ca...ing/groups/g+c+p+t+a+view
Dan tik je die om je drager folie er aan steken , schoteltje er overheen en pin ombuigen zodat je niet gespiest worden als je aan het kruipen bent.

Hoe maken ze die PIF eigenlijk vast? PIR lijmen/kitten ze heb ik begrepen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:48
copykat schreef op zondag 5 mei 2024 @ 01:43:
[...]
Ja kwam inderdaad een YT tegen met bodemfolie.dat als een soort badkuip onder je huis zit.
Mag ik uitgaan van het feit dat bodemfolie alleen werkt als er geen vocht van boven komt?
Via spauwmuur condenswater of zo.
Nee hoor, als dat binnen de perken blijft is het allemaal niet zo erg. Door het leggen van een bodemfolie wordt verreweg de meeste vochtindringing vanuit de grond tegengegaan. Al het andere vocht dat op een of andere manier de kruipruimte nog betreed zal via de ventilatiegaten verdampen.

De enige eis voor bodemfolie is dus wel dat je ventilatie op orde is. Aan weerszijde van de kruipruimte minimaal twee gaten is voor de meeste kruipruimtes voldoende, maar meer mag natuurlijk altijd. Als die gaten aanwezig & goed open zijn dan zullen zelfs kleine plasjes op het folie na enige tijd nog wel verdampen. Heb dat hier recent nog gezien tijdens werkzaamheden aan een waterleiding.

Grote hoeveelheden door lekkage / grondwater dat boven de folie uitkomt is natuurlijk een andere zaak.
Hoe maken ze die PIF eigenlijk vast? PIR lijmen/kitten ze heb ik begrepen.
Zie o.a. dit document van PIF voor enkele opties. Bij kaal beton wordt er vaak in de ligger geboord en wordt het vastgezet met montage stiften.

Een andere (iets duurdere maar wel heel fijne optie) is werken met isolatieschroeven bedoeld voor bestaande EPS lagen. Een woning eind jaren '80 had zo'n 5cm EPS, in de jaren '90 werd dat 8cm. Dat zit meestal heel erg goed vast aan de bestaande betonvloer, dus daar kun je prima iets aan ophangen mits je de juiste schroeven gebruikt.

Deze zijn zoals gezegd wel wat duurder, maar het is een prima oplossing. Ik heb tot nu twee varianten gevonden:
- De Isolatie Montage Plug van Dun Isoleren: in verschillende maten van 90mm tot 150mm. Let op: daarvoor heb je echt deze speciale bit nodig. Ook wat vereiste werkruimte (minimaal ~40cm heb ik gemerkt, en dat was met ingekort bitje :'))

- De BIS isolatieschroef van BORGH: ook in verschillende maten beschikbaar van 110mm tot 250mm. Hier kun je gewoon een regulier Torx bitje voor gebruiken.

Wellicht ook interessant voor andere leden hier: ik heb bovengenoemde isolatieschroeven uiteindelijk gebruikt om al mijn extra EPS isolatie op te hangen. In eerste instantie had ik begin 2023 alles verlijmd met de de welbekende High Tack montagekit (zoals vaak in dit topic aangeraden). Ook totaal niet zuinig geweest, een koker per twee á drie platen.

Echter, ik kwam er na driekwart jaar achter dat vrijwel alle platen weer naar beneden waren gekomen! Ondanks een kurkdroge kruipruimte en redelijk vlakke bestaande EPS laag bleek het om een of andere reden toch niet te werken hier. Ik had twee opties: ofwel een ander merk kit gebruiken met het risico dat het toch weer zou losraken, ofwel mechanisch bevestigen.

Omdat ik geen zin had om honderden gaten te boren, ben ik op zoek gegaan naar een andere oplossing. Toen kwam ik bovenstaande isolatieschroeven tegen. Alhoewel de PIF schroef dus vooral voor PIF wordt geadviseerd, werkt de 150mm schroef ook prima voor platen tot 90mm dikte. Omdat ik al mijn broodjes ook heb opgevuld met platen van 160mm dik, had ik daar langere schroeven voor nodig. Daarvoor kwam ik uit op de schroeven van BORGH: in hun productbeschrijving laten ze weten dat deze specifiek zijn ontwikkeld voor het aan elkaar vastzetten van PIR en EPS platen.

Misschien wat onorthodox, maar uiteindelijk bleek dit voor mijn situatie een uitstekende oplossing.

[ Voor 55% gewijzigd door Guere op 05-05-2024 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Guere schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:22:
[...]

Nee hoor, als dat binnen de perken blijft is het allemaal niet zo erg. Door het leggen van een bodemfolie wordt verreweg de meeste vochtindringing vanuit de grond tegengegaan. Al het andere vocht dat op een of andere manier de kruipruimte nog betreed zal via de ventilatiegaten verdampen.
Mooi dus bodemfolie is mn keus ipv schelpen. Misschien wel een beetje afgraven 10 cm of zo om straks ruimte te houden met de pif.van 100mm.
De enige eis voor bodemfolie is dus wel dat je ventilatie op orde is. Aan weerszijde van de kruipruimte minimaal twee gaten is voor de meeste kruipruimtes voldoende, maar meer mag natuurlijk altijd. Als die gaten aanwezig & goed open zijn dan zullen zelfs kleine plasjes op het folie na enige tijd nog wel verdampen. Heb dat hier recent nog gezien tijdens werkzaamheden aan een waterleiding.

Grote hoeveelheden door lekkage / grondwater dat boven de folie uitkomt is natuurlijk een andere zaak.

[...]

Zie o.a. dit document van PIF voor enkele opties. Bij kaal beton wordt er vaak in de ligger geboord en wordt het vastgezet met montage stiften.

Een andere (iets duurdere maar wel heel fijne optie) is werken met isolatieschroeven bedoeld voor bestaande EPS lagen. Een woning eind jaren '80 had zo'n 5cm EPS, in de jaren '90 werd dat 8cm. Dat zit meestal heel erg goed vast aan de bestaande betonvloer, dus daar kun je prima iets aan ophangen mits je de juiste schroeven gebruikt.

Deze zijn zoals gezegd wel wat duurder, maar het is een prima oplossing. Ik heb tot nu twee varianten gevonden:
- De Isolatie Montage Plug van Dun Isoleren: in verschillende maten van 90mm tot 150mm. Let op: daarvoor heb je echt deze speciale bit nodig. Ook wat vereiste werkruimte (minimaal ~40cm heb ik gemerkt, en dat was met ingekort bitje :'))

- De BIS isolatieschroef van BORGH: ook in verschillende maten beschikbaar van 110mm tot 250mm. Hier kun je gewoon een regulier Torx bitje voor gebruiken.

Wellicht ook interessant voor andere leden hier: ik heb bovengenoemde isolatieschroeven uiteindelijk gebruikt om al mijn extra EPS isolatie op te hangen. In eerste instantie had ik begin 2023 alles verlijmd met de de welbekende High Tack montagekit (zoals vaak in dit topic aangeraden). Ook totaal niet zuinig geweest, een koker per twee á drie platen.

Echter, ik kwam er na driekwart jaar achter dat vrijwel alle platen weer naar beneden waren gekomen! Ondanks een kurkdroge kruipruimte en redelijk vlakke bestaande EPS laag bleek het om een of andere reden toch niet te werken hier. Ik had twee opties: ofwel een ander merk kit gebruiken met het risico dat het toch weer zou losraken, ofwel mechanisch bevestigen.

Omdat ik geen zin had om honderden gaten te boren, ben ik op zoek gegaan naar een andere oplossing. Toen kwam ik bovenstaande isolatieschroeven tegen. Alhoewel de PIF schroef dus vooral voor PIF wordt geadviseerd, werkt de 150mm schroef ook prima voor platen tot 90mm dikte. Omdat ik al mijn broodjes ook heb opgevuld met platen van 160mm dik, had ik daar langere schroeven voor nodig. Daarvoor kwam ik uit op de schroeven van BORGH: in hun productbeschrijving laten ze weten dat deze specifiek zijn ontwikkeld voor het aan elkaar vastzetten van PIR en EPS platen.

Misschien wat onorthodox, maar uiteindelijk bleek dit voor mijn situatie een uitstekende oplossing.
Ik heb ook niet zo'n behoefte onder vloer op mn rug in beton gaten te boren om de meter. Om daarna die isolatiestift er in te slaan.
Ben voor mn keuken onder de vloer geweest en volgens mij was het betonnen leggers en betonnen broodjes bogen. Geen isolatie er tussen.

Maar die schoepen schroeven boren toch niet zelf in beton? Dus moet je nogsteeds boren of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:48
copykat schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:46:
Maar die schoepen schroeven boren toch niet zelf in beton? Dus moet je nogsteeds boren of niet?
Nee, die isolatieschroeven zijn dus helaas alleen een optie als je al een bestaande laag EPS vanuit de bouw hebt. Voor kaal beton blijft lijmen of boren i.c.m. isolatiepluggen over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kindapaas
copykat schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:46:
[...]

Ben voor mn keuken onder de vloer geweest en volgens mij was het betonnen leggers en betonnen broodjes bogen. Geen isolatie er tussen.
Dan lijkt mij de makkelijkste/beste om rechtstreeks PIR platen te kitten of lijmen. Je kan eventueel nog rachelwerk aanbrengen onder de leggers als je later nog iets moet fixen in je kruipruimte. (Is wel meer werk natuurlijk)

Ik heb dat zelf niet gedaan - als er iets vervangen moet worden kit ik wel weer nieuwe platen tegen aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Al zeker een jaar dit topic aan het volgen en afgelopen week eens begonnen met het lezen vanaf het begin. Mooi om de stappen te zien van een extra laagje 5cm EPS naar de >10cm PIR van nu.
Vorig jaar al een extra ventilatiegat laten boren, had 3 ventilatiekokers aan de voorkant en aan de achterkant geen. Terwijl er wel een rooster in de muur zit, maar die stopt in de spouw, volgens mij zijn ze deze gewoon vergeten te plaatsen tijdens de bouw in 1989. Gaatje voor het ventileren van de spouwmuur zit er namelijk ook gewoon op 10cm afstand 8)7

Bodem is vochtig en heb in het afgelopen, zeiknatte, najaar één plasje in een hoekje gezien. De renovatiekoker heeft al een verschil gemaakt, er hangen minder druppels aan de vloer. Maar bodemfolie is de oplossing, dus aan de slag! Kruipruimte opgemeten, huidige dikte isolatie gemeten (5cm EPS) en 7 zakken met puin/troep eruit gehaald. Bodemfolie en bevestigingsmateriaal zijn inmiddels besteld.
Helaas nog wel een mindere verassing: precies in het ene hoekje waar ik voor eerdere klussen nog nooit was geweest blijkt de rioolafvoer gescheurd. |:(
De 45 graden bocht die in klei de verdwijnt is gescheurd, maar gelukkig niet gebroken. De onderste helft is nog intact en de rest werd een beetje afgedicht door de klei. Zou er zomaar al jaren kunnen zitten. Heb er dus weer een klusje bij.

Door @LvdW LvdW in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" ben ik ook van plan om de EPS op de liggers eraf te halen. Als ik daar namelijk nog 10 of 12cm PIR overheen plak, wordt het echt te krap. Morgen eerst maar even naar de bouwmarkt voor wat PVC spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-09 18:49
Guere schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:22:
[...]

[...]

Kijk ook hier eens hoe je op een bestaande eps pir kan monteren
frk123 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:20
Guere schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:00:
[...]

Nee, die isolatieschroeven zijn dus helaas alleen een optie als je al een bestaande laag EPS vanuit de bouw hebt. Voor kaal beton blijft lijmen of boren i.c.m. isolatiepluggen over.
zie ik nu goed dat die een euro per stuk kosten? of heb ik nog een jetlag?

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

storm-biker schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:33:

Helaas nog wel een mindere verassing: precies in het ene hoekje waar ik voor eerdere klussen nog nooit was geweest blijkt de rioolafvoer gescheurd. |:(
De 45 graden bocht die in klei de verdwijnt is gescheurd, maar gelukkig niet gebroken. De onderste helft is nog intact en de rest werd een beetje afgedicht door de klei. Zou er zomaar al jaren kunnen zitten. Heb er dus weer een klusje bij.
Mooi dat je bezig bent.

Scheur in rioolbuis (in een Y-stuk) had ik ook, net voor de buis het huis uitgaat. Waarschijnlijk gescheurd vanwege verschil in verzakking binnen en buiten (huis gebouwd in 1986). Aan bovenkant een scheur en onderkant nog dicht, maar natuurlijk wel geuroverlast en beetje lekkage. Was/is erg lastig te vervangen dus heb het eerst gedicht met T-Rex bitumen tape en dat is super spul en een prima -voorlopige- oplossing. Wil er nog een keer mee aan de gang maar heeft nu wat minder prio.

PS. Dit euvel ook pas ontdekt toen de kruipruimte op orde was met noppenfolie en PE zeil er bovenop. M'n kruipruimte heeft nu permanente verlichting (goedkope LED balken aan het PIR plafond) en dat werkt erg prettig aangezien ik er regelmatig bezig ben. Hier ook veel hoogte in kruipruimte.

[ Voor 11% gewijzigd door dof op 09-05-2024 21:49 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GudZ
dof schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:44:
[...]
aangezien ik er regelmatig bezig ben.
Ideale thuiswerkplek of om mensen te ontvangen voor een bakkie koffie: de kruipruimte. Niets zo fijn om naast een gescheurde PVC rioolbuis in fel TL licht m'n uren door te brengen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

GudZ schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:57:
[...]

Ideale thuiswerkplek of om mensen te ontvangen voor een bakkie koffie: de kruipruimte. Niets zo fijn om naast een gescheurde PVC rioolbuis in fel TL licht m'n uren door te brengen. :)
Haha, je moest eens weten hoeveel mensen al in m'n kruipruimte zijn geweest. Kan er bijna entree voor vragen :+

Maar dat licht is echt ideaal; luik open en daar zigbee drukknop op geplakt die met sonoff schakelaar via HA het licht aanzet. Is meteen de ~85 m2 kruipruimte (in 2 compartimenten) verlicht met 8 ledbalken.

Aangezien ik alle WP - CV leidingen, water, elektra, afvoer en riool en nog meer via de kruipruimte kan regelen kom ik er (zeer) regelmatig :)

Nu nog iets structureels zien te verzinnen voor het grondwater overlast (van afgelopen winter) :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
dof schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:10:
[...]

Haha, je moest eens weten hoeveel mensen al in m'n kruipruimte zijn geweest. Kan er bijna entree voor vragen :+

Maar dat licht is echt ideaal; luik open en daar zigbee drukknop op geplakt die met sonoff schakelaar via HA het licht aanzet. Is meteen de ~85 m2 kruipruimte (in 2 compartimenten) verlicht met 8 ledbalken.

Aangezien ik alle WP - CV leidingen, water, elektra, afvoer en riool en nog meer via de kruipruimte kan regelen kom ik er (zeer) regelmatig :)

Nu nog iets structureels zien te verzinnen voor het grondwater overlast (van afgelopen winter) :-(
Afbetonneren van je bodem en wellicht extra drainage rond je gevel aanbrengen. Maargoed, dan nog zul je altijd een pompje nodig hebben. En 0 garantie. En kost je je rug want er gaat 4 ton cement in voor een laagje van 5cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

GudZ schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:46:
[...]

Afbetonneren van je bodem en wellicht extra drainage rond je gevel aanbrengen. Maargoed, dan nog zul je altijd een pompje nodig hebben. En 0 garantie. En kost je je rug want er gaat 4 ton cement in voor een laagje van 5cm.
Nah, dat betonneren wordt me teveel werk en lijkt me ook geen garantie voor droge situatie.
En drainage ook al eens over gedacht maar ook veel werk en geen garantie dat het helpt.
@johanPo heeft al eens iets gezegd als ; accepteren dat het grondwater er af en toe is.

M'n plan is nu om in het laagste gedeelte (vloer loopt een beetje af naar het midden) een gat te maken en daar een emmer o.i.d. in met watersensor en pomp aansluiting die aangaat wanneer er water in ontstaat.
'k Heb met pompen gemerkt dat je met 4/5 inch buis aan de pomp veel water kan verplaatsen in een middagje pompen.

In vorige winter nauwelijks grondwater problemen gehad (hele folie en pir project in dec & jan 22/23 gedaan) en afgelopen winter (vanaf begin dec) dramatisch veel grondwater (nu nog steeds water op veel plekken wat ik nog af moet pompen).

Overigens heeft de noppen- en PE folie "badkuip" constructie prima gewerkt op wat lekken na. Vervelende is alleen dat de kruipruimte vloer niet te bekruipen is c.q. dat je er niks kunt doen. 't Is dan een soort groot koud waterbed :o

[ Voor 4% gewijzigd door dof op 09-05-2024 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LvdW
  • Laatst online: 06-09 12:12
Door @LvdW LvdW in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" ben ik ook van plan om de EPS op de liggers eraf te halen. Als ik daar namelijk nog 10 of 12cm PIR overheen plak, wordt het echt te krap. Morgen eerst maar even naar de bouwmarkt voor wat PVC spul.
Succes!

Eps van de liggers halen is een rotkarwei en een hoop extra werk, maar heeft bij ons al zijn waarde bewezen! Moest afgelopen week terug de kruipruimte in omdat we een kink in een mantelbuis hadden gelegd. Moet er niet aan denken hoe ik het had opgelost als ik de kruipruimte niet meer in had gekunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Al zeker een jaar dit topic aan het volgen en afgelopen week eens begonnen met het lezen vanaf het begin. Mooi om de stappen te zien van een extra laagje 5cm EPS naar de >10cm PIR van nu.
Vorig jaar al een extra ventilatiegat laten boren, had 3 ventilatiekokers aan de voorkant en aan de achterkant geen. Terwijl er wel een rooster in de muur zit, maar die stopt in de spouw, volgens mij zijn ze deze gewoon vergeten te plaatsen tijdens de bouw in 1989. Gaatje voor het ventileren van de spouwmuur zit er namelijk ook gewoon op 10cm afstand 8)7

Bodem is vochtig en heb in het afgelopen, zeiknatte, najaar één plasje in een hoekje gezien. De renovatiekoker heeft al een verschil gemaakt, er hangen minder druppels aan de vloer. Maar bodemfolie is de oplossing, dus aan de slag! Kruipruimte opgemeten, huidige dikte isolatie gemeten (5cm EPS) en 7 zakken met puin/troep eruit gehaald. Bodemfolie en bevestigingsmateriaal zijn inmiddels besteld.

Klinkt als een zettingsscheur. Zorg dat je een beetje speling in de mof houdt om iets zetting in de toekomst op te vangen. Rubberen manchet kan hierbij handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:16
Voggy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:52:
Ik lees al een tijdje mee in dit topic en het is nu tijd om zelf de handen uit de mouwen te steken.

Ik heb een woning uit '86, de luchtvochtigheid in de kruipruimte is hoog maar het is (normaal gesproken) niet nat. Ik heb niet gemeten maar er zitten condensdruppels aan de leidingen.
Voor zover ik kan zien heb ik geen ventilatie in de kruipruimte, iets wat ik spoedig wil aanpakken.
Daarna wil ik gaan isoleren met PIR platen. Er is ongeveer 50-60 cm aan ruimte, ik denk dat ik met 120-140 mm PIR aan de slag wil. Aan de onderkant van de kanaalplaat betonvloer zit 5 cm eps (piepschuim).

High tack kit gebruiken lijkt me verstandiger dan montagekit. Iemand suggesties voor een goede kit waarmee ik de platen op het piepschuim kan lijmen?
Zijn 5-6 dotjes per plaat van 1200x600 genoeg? Hoe veel zouden jullie gebruiken?
Inmiddels zijn vier ventilatiegaten aangebracht en wil ik verder gaan met isoleren. Na een bezoekje aan de kruipruimte heb ik een plannetje gemaakt:
- Eerst wil ik bodemfolie gaan leggen. Kruipruimte is al vrij van troep.
- Vervolgens PIR platen aanbrengen (mes en groef variant) met PU010 of een soortgelijke isolatielijm. Deze worden op het bestaande EPS gelijmd.
- Platen van 1200 x 600 krijg ik makkelijk naar beneden dus dat is geen probleem.
- Naden afplakken met Alu tape. Ik denk de naden tussen de PIR platen en de muren afdichten met pur schuim?

Dikte van de platen moet ik nog even bekijken. Ik heb op de meeste plaatsen ongeveer 65 cm ruimte. Met platen van 140 mm hou ik hier nog 50 cm van over, dit lijkt mij dik voldoende voor eventuele werkzaamheden aan leidingwerk oid.

Nog een dingetje waar ik mee zit: In een van de piepschuim platen zit een soort 'kuil', deze is ongeveer 2-3 meter lang... Het hoogteverschil is ongeveer 5-10 cm. Hier kan ik lastig PIR tegenaan lijmen. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:40
Voggy schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:09:
[..]

Nog een dingetje waar ik mee zit: In een van de piepschuim platen zit een soort 'kuil', deze is ongeveer 2-3 meter lang... Het hoogteverschil is ongeveer 5-10 cm. Hier kan ik lastig PIR tegenaan lijmen. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Plaat overdwars onder de kuil plaatsen, afsteunen op de bodem van de kruipruimte, loze ruimte volpurren, drogen, klaar. Lastigste is goede pur vinden want de meeste bussen moeten verticaal naar boven gericht worden gebruikt. Bij de betere ijzerwaren winkel kun je PUR pistolen kopen met een lange nozzle. Ik zag er laatst een op de bouwplaats van bijna 2 meter. Maar zo lang heb je hem iig niet nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Voggy schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:09:
[...]

Inmiddels zijn vier ventilatiegaten aangebracht en wil ik verder gaan met isoleren. Na een bezoekje aan de kruipruimte heb ik een plannetje gemaakt:
- Eerst wil ik bodemfolie gaan leggen. Kruipruimte is al vrij van troep.
- Vervolgens PIR platen aanbrengen (mes en groef variant) met PU010 of een soortgelijke isolatielijm. Deze worden op het bestaande EPS gelijmd.
- Platen van 1200 x 600 krijg ik makkelijk naar beneden dus dat is geen probleem.
- Naden afplakken met Alu tape. Ik denk de naden tussen de PIR platen en de muren afdichten met pur schuim?

Dikte van de platen moet ik nog even bekijken. Ik heb op de meeste plaatsen ongeveer 65 cm ruimte. Met platen van 140 mm hou ik hier nog 50 cm van over, dit lijkt mij dik voldoende voor eventuele werkzaamheden aan leidingwerk oid.

Helder plan. Bij de meeste bouwmarkten, zoals bv die met die Griekse letter, verkopen ze eps platen in verschillende diktes. Ook vrij dunne. Als je bv die van 4cm dikte koopt ben je met 1 of 2 lagen deze depressie opvullen. Bevestigen met high tack kit of pur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Binnenkort is het zo ver om een paar kuub chips uit te scheppen en 10cm pir te plaatsen. Ik wil alleen niet met pur in een kleine, slecht geventileerde ruimte werken vanwege mijn eigen gezondheid. Als ik elke rand zou afpurren zou dat een hoop drijfgassen zijn. De aansluitingen tussen platen tape ik natuurlijk af. Kan helaas geen tand-groef, want er past maar max 50cm brede platen door het luikje. Een standaard 60cm plaat kan dus niet, dus ze moeten allen ingekort worden in de breedte.

Maar wat gebruik ik voor de verbinding met de muren? Ik dacht zelf aan iets als compriband. Zodat het wel luchtdicht blijft tussen bodem en vloer.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2024 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:16
johanPo schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:41:
[...]

Helder plan. Bij de meeste bouwmarkten, zoals bv die met die Griekse letter, verkopen ze eps platen in verschillende diktes. Ook vrij dunne. Als je bv die van 4cm dikte koopt ben je met 1 of 2 lagen deze depressie opvullen. Bevestigen met high tack kit of pur
Best wel een goed idee, misschien kan ik wat wegsnijden en eerst de boel mooi opvullen. Plaat overdwars en pur is ook een goed idee, maar ik pur ook het liefst zo min mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fvdlans
  • Laatst online: 05-08 22:36
cenix schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:28:

Dat is inderdaad denk ik geen kwaaitaalvloer maar een gewone broodjesvloer. Ik heb ook zo’n vloer en bij mij was de ruimte tussen de liggers ongeveer 50 cm. EPS 100x50x 5 past er bij mij precies mooi tussen (met pur verlijmd). Zie foto. Je krijgt dan een mooie vlakke basis voor de volgende laag. Hierna ga ik er nog PIR platen onder lijmen.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgDJeoF-RTbcqyaRtwWRp13SK8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rNcUWh0dlh4btr7hnf86La5H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Verwijderd schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:55:
Maar wat gebruik ik voor de verbinding met de muren? Ik dacht zelf aan iets als compriband. Zodat het wel luchtdicht blijft tussen bodem en vloer.
Is dit een essentieel iets? Want het leek mij dat eventuele kiertjes (<6cm ofzo) aan de rand van het huis weinig invloed zou hebben op de uiteindelijke isolatie (vooral ook omdat er in het algemeen geen vloerverwarming tot aan de rand zit). En als de platen toch vastgelijmd zijn (bijvoorbeeld) dan lijkt het mij dat er toch geen luchtverplaatsing boven de platen kan plaatsvinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
Sponge schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:17:
[...]

Is dit een essentieel iets? Want het leek mij dat eventuele kiertjes (<6cm ofzo) aan de rand van het huis weinig invloed zou hebben op de uiteindelijke isolatie (vooral ook omdat er in het algemeen geen vloerverwarming tot aan de rand zit). En als de platen toch vastgelijmd zijn (bijvoorbeeld) dan lijkt het mij dat er toch geen luchtverplaatsing boven de platen kan plaatsvinden?
De rand is al een koudebrug, vanwege dat de vloer daar aansluit op de draagmuur. Die vloer wil je zeker ook vanaf onder isoleren. Dus: afpurren, volproppen met repen glaswol/steenwol of compriband. Die laatste is wel tricky, als je muur niet netjes gemetseld is dan kunnen er nog kieren blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Sponge we hebben een broodjesvloer, dus er zitten best wat lege holtes onder de platen die er komen.
@GudZ Het is redelijk recht en met grote blokken, dus ik gok met een stuk band dat bijvoorbeeld 5-9mm op zou kunnen vullen dat het zou moeten kunnen. Of wellicht iets van kit? In ieder geval iets waar geen drijfgassen of kleine vezels van af komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Heb 27-3 na bezoek een offerte laten maken door Isolatie Collectief Nederland.
Nog geen akkoord gegeven, kreeg vandaag een mail 10% korting op offerte te krijgen als ik binnen nu en 2 weken akkoord geeft.

Gratis geld?

Offerte is 1950 euro PIF 80 voor 47 m2 -> eu 1755
Dit moet het maar worden. Heb meer vertrouwen in PIF dan in Tonzon.

Vreemde is wel dat de PIF verkoper Tonzon naar beneden haalde, deze zou een RD van 3,5 hebben.
Vond het al vreemd gezien ik op de site 5,0 vind.
https://tonzon.nl/shop/is...amers-rol-standaard-maat/

Even gemaild, geeft hij mij een link naar muur isolatie.
https://tonzon.nl/muurisolatie/isolatiewaarde-muurisolatie/
Appels met peren vergelijken lijkt mij of mis ik iets..?

[ Voor 48% gewijzigd door martinus83 op 17-05-2024 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
martinus83 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:24:
Heb 27-3 na bezoek een offerte laten maken door Isolatie Collectief Nederland.
Nog geen akkoord gegeven, kreeg vandaag een mail 10% korting op offerte te krijgen als ik binnen nu en 2 weken akkoord geeft.

Gratis geld?

Offerte is 1950 euro PIF 80 voor 47 m2 -> eu 1755
Dit moet het maar worden. Heb meer vertrouwen in PIF dan in Tonzon.

Vreemde is wel dat de PIF verkoper Tonzon naar beneden haalde, deze zou een RD van 3,5 hebben.
Vond het al vreemd gezien ik op de site 5,0 vind.
https://tonzon.nl/shop/is...amers-rol-standaard-maat/

Even gemaild, geeft hij mij een link naar muur isolatie.
https://tonzon.nl/muurisolatie/isolatiewaarde-muurisolatie/
Appels met peren vergelijken lijkt mij of mis ik iets..?
Gewoon akkoord geven en genieten van je geïsoleerde vloer, zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

GudZ schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:55:
[...]

De rand is al een koudebrug, vanwege dat de vloer daar aansluit op de draagmuur. Die vloer wil je zeker ook vanaf onder isoleren. Dus: afpurren, volproppen met repen glaswol/steenwol of compriband. Die laatste is wel tricky, als je muur niet netjes gemetseld is dan kunnen er nog kieren blijven.
Ah duidelijk, dat klopt :). Ik ging er even vanuit van extra isolatie toevoegen (plakken) zoals bij de meesten jn dit topic het geval is. Bij mij zit er bijvoorbeeld al xx cm EPS, en daar plak ik dan PIR op. Dan zal het iets minder relevant zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Zo, de gescheurde rioolpijp is vervangen. Toen ik hem volledig had uitgegraven lekte hij toch wel wat. Lang leve kleigrond die de boel tot nu toe afgedicht heeft :)
Het onder de grond kruipen werd ook een stuk prettiger nadat ik 2 afdekzeilen van de Action had neergelegd. Tip: vouw ze boven de grond even opnieuw op zodat ze onder de grond makkelijk uitvouwen en één kant helemaal schoon blijft.
Kwam erachter dat de strook schelpen die hier ligt, op een drainagebuis liggen. Blij dat die er ligt! Het dekzeil beschermt straks mooi de bodemfolie tegen de schelpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nk9JIfrZiKOkFkY7isbSIKnxLyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZGv3B03e0dZbQvA3HnvcRqT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvS86DbSkN6K3Pc2VeWgTjSpDPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTslot990aRqMj1kVI2mE5kq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gQQa_yv8p2ElSizdxK6xcAH2N4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/InCcqX4MAgqIKVtpIKTPEXPr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbabwe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-04 23:26
Even een korte vraag of vraag om advies. Mijn houten keukenvloer zou wel wat isolatie kunnen gebruiken. Ik wil dit met steenwol tussen de balken doen. Nu is de oppervlakte maar 9 vierkante meter dus best te doen. Ik zit alleen een beetje te twijfelen over de dikte. Balken zijn 22,5 cm dik dus makkelijkste is 22,5 cm steenwol te nemen. Echter is de ruimte die tussen het steenwol en de bodem die overblijft dan nog maar ongeveer 10cm. Ik heb maar 1 ventielatierooster. Al is de grond wel kurkdroog. Mijn huis is gebouwd op zand. Zelfs zonder heipalen. Ik verwacht ook niet snel vochtproblemen omdat ons huis zeker 30 cm hoger staat dan de weg. Ook ga ik bodemfolie in mijn kruipruimte neerleggen.

Zou dit voldoende ventilatie bieden. of moet ik voor dunnere isolatie kiezen? Het is wel even lastig om aan te brengen door de beperkte hoogte maar ik werk gewoon van achter naar het kruipluik toe en dan moet het denk wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
wimbabwe schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:39:
Even een korte vraag of vraag om advies. Mijn houten keukenvloer zou wel wat isolatie kunnen gebruiken. Ik wil dit met steenwol tussen de balken doen. Nu is de oppervlakte maar 9 vierkante meter dus best te doen. Ik zit alleen een beetje te twijfelen over de dikte. Balken zijn 22,5 cm dik dus makkelijkste is 22,5 cm steenwol te nemen. Echter is de ruimte die tussen het steenwol en de bodem die overblijft dan nog maar ongeveer 10cm. Ik heb maar 1 ventielatierooster. Al is de grond wel kurkdroog. Mijn huis is gebouwd op zand. Zelfs zonder heipalen. Ik verwacht ook niet snel vochtproblemen omdat ons huis zeker 30 cm hoger staat dan de weg. Ook ga ik bodemfolie in mijn kruipruimte neerleggen.

Zou dit voldoende ventilatie bieden. of moet ik voor dunnere isolatie kiezen? Het is wel even lastig om aan te brengen door de beperkte hoogte maar ik werk gewoon van achter naar het kruipluik toe en dan moet het denk wel lukken.
10cm? Mijn ventilatie schacht is nog groter dan die hoogte. Waar zit de ventilatie schacht en kan het nog wel doorstromen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbabwe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-04 23:26
GudZ schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:02:
[...]

10cm? Mijn ventilatie schacht is nog groter dan die hoogte. Waar zit de ventilatie schacht en kan het nog wel doorstromen?
Echt doorstroom is er waarschijnlijk niet. Maar huis is honderd jaar oud en dit is waarschijnlijk altijd al geweest. Tot nu toe geen problemen. Balken. Zien er nog goed uit. Ventilatie zit in de buitenmuur in het midden van ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinnman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-08 16:17
Hallo allemaal ik heb een vraag,
Afgelopen oktober is mijn kruipruimte geïsoleerd met Soudall spf 04, circa 14cm dik.
Er zijn ook 3 ventilatie gaten erbij gekomen.
Het schuim is overal droog alleen bij het luik van de kruipruimte daar hangen er druppels aan het schuim.
Dit lijkt mij niet de bedoeling.

Zou dit kunnen komen doordat het luik van staal is en de omgevende lucht afkoelt ? Bovenop de stalen plaat heb ik een stuk schuim liggen met daarbovenop een plank en de deurmat.

Er zitten hier ook oude ventilatiegaten in de buurt maar daar lijkt geen tocht door te komen. De spouw is ook geïsoleerd.

Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Een oplossing is natuurlijk ook leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindapaas
Tinnman schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:31:
Hallo allemaal ik heb een vraag,
Afgelopen oktober is mijn kruipruimte geïsoleerd met Soudall spf 04, circa 14cm dik.
Er zijn ook 3 ventilatie gaten erbij gekomen.
Het schuim is overal droog alleen bij het luik van de kruipruimte daar hangen er druppels aan het schuim.
Dit lijkt mij niet de bedoeling.

Zou dit kunnen komen doordat het luik van staal is en de omgevende lucht afkoelt ? Bovenop de stalen plaat heb ik een stuk schuim liggen met daarbovenop een plank en de deurmat.

Er zitten hier ook oude ventilatiegaten in de buurt maar daar lijkt geen tocht door te komen. De spouw is ook geïsoleerd.

Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Een oplossing is natuurlijk ook leuk :)
Staal lijkt mij een koudebrug inderdaad.. Ik heb mijn vorige (houten)luik vervangen met deze en nog extra PIR eronder gedaan: https://www.bouwbestel.nl/vloerluik.html

Daarvoor had ik ook vocht aan het luik, maar toen had ik nog niet alles geïsoleerd dus kan natuurlijk niet met zekerheid zeggen dat het hiermee opgelost zijn zal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
Hier een alternatief voor tonzon bodemfolie.
3mm rollen foam met alu aan 1 zijde, aan elkaar tapen onder de vloer.
Afgelopen winter vloertemperatuur 1 graad warmer.

Dit was ondanks 50cm water in kruipruimte door hoge grondwater (20 jaar niet gehad zo), de foam blijft gewoon drijven, ookal is het niet overal waterdicht afgetaped. Het blijft drijven op water, dat tonzon plastic denk ik niet...

Kosten materialen 100 euro voor 60M2 (online )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:38
Nu ik een volledige vloerverwarming heb laten infrezen in mijn huis uit 1993 met betonnen broodjes vloer ben ik opnieuw bezig met mijn vloerisolatie. Rondom de broodjes zit best wel redelijk veel eps maar de rest is 5cm. Kruipruimte is goed toe gangbaar maar sinds enkele jaren door hogere grondwaterstanden staat er op dit moment 20cm water. Verder is 55m2 toegankelijk en 30m2 onder garage en deel woonkamer zit een balk. Ik heb alle mogelijke isolatie vormen doorgenomen en kom uiteindelijk uit op tonzon. Bodem bedekken met folie de kan drijven en de vloer met folie omstilstaande lucht onder de vloer te creëren om de warmte in de vloer te behouden. Omdat ik het uit wil laten voeren ben ik offertes aan het opvragen.
Zie ik nog mogelijke andere vormen van isolatie over het hoofd die effectiever zouden zijn?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

corsat schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 06:45:
Nu ik een volledige vloerverwarming heb laten infrezen in mijn huis uit 1993 met betonnen broodjes vloer ben ik opnieuw bezig met mijn vloerisolatie. Rondom de broodjes zit best wel redelijk veel eps maar de rest is 5cm. Kruipruimte is goed toe gangbaar maar sinds enkele jaren door hogere grondwaterstanden staat er op dit moment 20cm water. Verder is 55m2 toegankelijk en 30m2 onder garage en deel woonkamer zit een balk. Ik heb alle mogelijke isolatie vormen doorgenomen en kom uiteindelijk uit op tonzon. Bodem bedekken met folie de kan drijven en de vloer met folie omstilstaande lucht onder de vloer te creëren om de warmte in de vloer te behouden. Omdat ik het uit wil laten voeren ben ik offertes aan het opvragen.
Zie ik nog mogelijke andere vormen van isolatie over het hoofd die effectiever zouden zijn?
Hier zelfde bouwjaar huis, zelfde bestaande isolatie en ook de grondwaterstand nu een probleem (zandgrond, grondwater heeft er nooit gestaan, tot oktober afgelopen jaar).

Hier ook gekozen voor Tonzon, en laten doen. Helaas de afspraak daarvoor wegens grondwater al meerdere keren moeten uitstellen.

Er zit wel redelijk verschil tussen aanbieders in prijs en kwaliteit, dus let goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:38
Get!em schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:14:
[...]

Hier zelfde bouwjaar huis, zelfde bestaande isolatie en ook de grondwaterstand nu een probleem (zandgrond, grondwater heeft er nooit gestaan, tot oktober afgelopen jaar).

Hier ook gekozen voor Tonzon, en laten doen. Helaas de afspraak daarvoor wegens grondwater al meerdere keren moeten uitstellen.

Er zit wel redelijk verschil tussen aanbieders in prijs en kwaliteit, dus let goed op.
Wat bedoel je met kwaliteit, materiaal of uitvoering? Ik heb een offerte voor zo’n 4k€ ontvangen voor de gehele vloer dus ook het deel waar je onderdoor de balk moet gaan graven. De bedoeling is om in september dit uit laten voeren in de hoop dat de grondwaterstand dan minimaal is.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

corsat schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:27:
[...]

Wat bedoel je met kwaliteit, materiaal of uitvoering? Ik heb een offerte voor zo’n 4k€ ontvangen voor de gehele vloer dus ook het deel waar je onderdoor de balk moet gaan graven. De bedoeling is om in september dit uit laten voeren in de hoop dat de grondwaterstand dan minimaal is.
Kwaliteit uitvoering. Materiaal is tenslotte zelfde, tonzon.

Bij referenties en recensies vind je vanzelf wat ze afleveren. Hoogste en laagste tonzon aanbieder bij mij scheelde 900 euro voor zelfde oppervlak en zelfde vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:32

PoweRoy

funky!

storm-biker schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:21:
Zo, de gescheurde rioolpijp is vervangen. Toen ik hem volledig had uitgegraven lekte hij toch wel wat. Lang leve kleigrond die de boel tot nu toe afgedicht heeft :)
Het onder de grond kruipen werd ook een stuk prettiger nadat ik 2 afdekzeilen van de Action had neergelegd. Tip: vouw ze boven de grond even opnieuw op zodat ze onder de grond makkelijk uitvouwen en één kant helemaal schoon blijft.
Kwam erachter dat de strook schelpen die hier ligt, op een drainagebuis liggen. Blij dat die er ligt! Het dekzeil beschermt straks mooi de bodemfolie tegen de schelpen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Fijn dat het verholpen is. Hier zelfde verhaal. Ze wilde vrijdags gaan isoleren met PIF maar de kruipruimte had ineens 10cm water. Dit nog nooit gezien en het had die ochtend flink regend. (woon er inmiddels 7 jaar)

Blijkt nu dat de HWA buis langs ons huis (was vroeger een pad langs on huis) lekt en zo onder de fundering doorstroomt. Ik zag met kruipruimte opschonen dat er een kier van 40cm breed onder de fundering was waar het zand was weggespoeld.

Nu nog kijken hoe ik de buis ga repareren. Nadeel is dat er een aanbouw op geplaatst is en dus waarschijnlijk helemaal omheen moet...

[This space is for rent]

Pagina: 1 ... 103 ... 112 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"