copykat schreef op zondag 5 mei 2024 @ 01:43:
[...]
Ja kwam inderdaad een YT tegen met bodemfolie.dat als een soort badkuip onder je huis zit.
Mag ik uitgaan van het feit dat bodemfolie alleen werkt als er geen vocht van boven komt?
Via spauwmuur condenswater of zo.
Nee hoor, als dat binnen de perken blijft is het allemaal niet zo erg. Door het leggen van een bodemfolie wordt verreweg de meeste vochtindringing vanuit de grond tegengegaan. Al het andere vocht dat op een of andere manier de kruipruimte nog betreed zal via de ventilatiegaten verdampen.
De enige eis voor bodemfolie is dus wel dat je ventilatie op orde is. Aan weerszijde van de kruipruimte minimaal twee gaten is voor de meeste kruipruimtes voldoende, maar meer mag natuurlijk altijd. Als die gaten aanwezig & goed open zijn dan zullen zelfs kleine plasjes op het folie na enige tijd nog wel verdampen. Heb dat hier recent nog gezien tijdens werkzaamheden aan een waterleiding.
Grote hoeveelheden door lekkage / grondwater dat boven de folie uitkomt is natuurlijk een andere zaak.
Hoe maken ze die PIF eigenlijk vast? PIR lijmen/kitten ze heb ik begrepen.
Zie o.a.
dit document van PIF voor enkele opties. Bij kaal beton wordt er vaak in de ligger geboord en wordt het vastgezet met
montage stiften.
Een andere (iets duurdere maar wel heel fijne optie) is werken met isolatieschroeven bedoeld voor bestaande EPS lagen. Een woning eind jaren '80 had zo'n 5cm EPS, in de jaren '90 werd dat 8cm. Dat zit meestal heel erg goed vast aan de bestaande betonvloer, dus daar kun je prima iets aan ophangen mits je de juiste schroeven gebruikt.
Deze zijn zoals gezegd wel wat duurder, maar het is een prima oplossing. Ik heb tot nu twee varianten gevonden:
-
De Isolatie Montage Plug van Dun Isoleren: in verschillende maten van 90mm tot 150mm. Let op: daarvoor heb je echt deze
speciale bit nodig. Ook wat vereiste werkruimte (minimaal ~40cm heb ik gemerkt, en dat was met ingekort bitje

)
- De
BIS isolatieschroef van BORGH: ook in verschillende maten beschikbaar van 110mm tot 250mm. Hier kun je gewoon een regulier Torx bitje voor gebruiken.
Wellicht ook interessant voor andere leden hier: ik heb bovengenoemde isolatieschroeven uiteindelijk gebruikt om al mijn extra EPS isolatie op te hangen. In eerste instantie had ik begin 2023 alles verlijmd met de de welbekende High Tack montagekit (zoals vaak in dit topic aangeraden). Ook totaal niet zuinig geweest, een koker per twee á drie platen.
Echter, ik kwam er na driekwart jaar achter dat vrijwel alle platen weer naar beneden waren gekomen! Ondanks een kurkdroge kruipruimte en redelijk vlakke bestaande EPS laag bleek het om een of andere reden toch niet te werken hier. Ik had twee opties: ofwel een ander merk kit gebruiken met het risico dat het toch weer zou losraken, ofwel mechanisch bevestigen.
Omdat ik geen zin had om honderden gaten te boren, ben ik op zoek gegaan naar een andere oplossing. Toen kwam ik bovenstaande isolatieschroeven tegen. Alhoewel de PIF schroef dus vooral voor PIF wordt geadviseerd, werkt de 150mm schroef ook prima voor platen tot 90mm dikte. Omdat ik al mijn broodjes ook heb opgevuld met platen van 160mm dik, had ik daar langere schroeven voor nodig. Daarvoor kwam ik uit op de schroeven van BORGH: in hun productbeschrijving laten ze weten dat deze specifiek zijn ontwikkeld voor het aan elkaar vastzetten van PIR en EPS platen.
Misschien wat onorthodox, maar uiteindelijk bleek dit voor mijn situatie een uitstekende oplossing.
[
Voor 55% gewijzigd door
Guere op 05-05-2024 13:58
]