Ik wil deze zomer mijn vloer gaan na-isoleren. Het is een jaren '70 woning met een boodjesvloer voor zover ik kan beoordelen. Hier heeft vroeger een paar cm pur opgezeten maar van wat ik kan zien is dat deels verwijderd toen de vorige bewoner betonrot aan heeft laten pakken. Ik denk dat de originele Rc waarde van 0.5 niet meer gehaald wordt.
Het zeil dat op de bodem zichtbaar is is een ordinair bouwzeil. Het is niet afgewerkt, niet waterdicht, sluit niet af, maar zorgt er wel voor dat je op een droog zeil kan kruipen in plaats van de vochtige bodem, hoewel bij hevige regenval daar ook soms water op staat.
In de kruipruimte is het dan ook altijd vochtig. Luchtvochtigheid heb ik sinds mei dit jaar gemeten, samen met de temperatuur. De luchtvochtigheid schommelt tussen de 80 en 90%, wat ook een extra reden is om daar eens wat meer mee te doen.
Vanuit de gemeente is er een subsidie beschikbaar gesteld van €1500 voor woningeigenaren om zelf te verduurzamen, dus speciaal voor de doe-het-zelvers. Er zitten wat haken en ogen aan, zoals dat je je werk moet documenteren, binnen een bepaald tijdsbestek moet uitvoeren, en maar bij een paar winkels materiaal kan aanschaffen. Daarmee ben ik ook gelijk beperkt in de keuze van het materiaal, want de geselecteerde winkels hebben lang niet alles wat ik hier in het topic langs zie komen.
Wat wel aangeboden wordt is PIF, en dat spreekt me wel aan. In combinatie met een bodemfolie dat langs de muren afgewerkt is zie ik hier een voor ons werkende oplossing.
Zo goed en zo kwaad heb ik geprobeerd dit in Ubakus te zetten met het volgende resultaat:
/f/image/JDPwialR1Yn10n4mV8TerqX2.png?f=fotoalbum_large)
Eerst heb ik geprobeerd met behulp van de bouwtekeningen (voor zover beschikbaar) de huidige situatie zo goed mogelijk in kaart te brengen. Wat voor mij vooral te zien is is dat in de huidige situatie er gewoon amper isolatie is, en dat als we op den duur ooit vloerverwarming willen, dat dat nooit genoeg gaat zijn.
/f/image/kbtoexAmM6gzcfVQVoeMynkq.png?f=fotoalbum_large)
Dit is hoe ik het voor ogen heb. 100mm PIF folie tegen de liggers en een bodemfolie wat de hele bodem bedekt. Indien mogelijk zelfs 120mm PIF, want isoleren doe je immers maar 1x als het goed is.
Mijn plan van aanpak is als volgt:
- Huidige kruipruimte schoonmaken.
Alle troep die er ligt er uit halen, en het huidige bouwzeil weghalen. Als het nodig is ook het zand op de bodem een beetje egaliseren want het is nu een beetje een duinlandschap. - Nieuw bodemfolie aanbrengen.
Ik heb zitten tobben of het eerst PIF of eerst bodemfolie was, maar ik denk dat deze volgorde makkelijker is omdat je met extra isolatie ook je werkhoogte vermindert. Plus dat een schone nette werkruimte altijd fijn is. - PIF aanbrengen.
Tegen de balken. Hierdoor ontstaat een luchtspouw maar volgens mij kan dat geen kwaad, zeker niet als alles netjes afgewerkt is. - Kruipruimteluik vervangen.
Het huidige is een asbestcementplaat. Die gaat er uit, en wordt vervangen door een geïsoleerd exemplaar. Maar de hoe en wat moeten we nog even uitzoeken. Het kruipluik is 500x500mm en daar kon ik zo snel geen kant en klare oplossing voor vinden, maar misschien moet ik nog gewoon even beter zoeken. - In de winter genieten van de nu beter geïsoleerde vloer.
Mijn vragen aan eenieder:
- Is dit een verstandige aanpak? Zie ik misschien dingen over het hoofd?
- Heeft iemand tips of truuks als je hiermee aan de slag gaat die specifiek voor PIF zijn? Ik heb het topic doorgenomen maar niet zo veel PIF specifieke dingen gevonden
- Hoe ga ik de kabel en buizendoorvoer rond de meterkast in vredesnaam ooit proper krijgen?
:strip_exif()/f/image/sxKtJfE7n2VjZMOCWl3y4kEB.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas is hierbij vroeger niet voorbereid op na-isoleren. Het lijkt me een behoorlijke klus om dat een beetje te puzzelen met PIF. Is dat wel te doen?
Daar in dat hoekje zitten alleen het toilet en de meterkast, maar dat stukje niet isoleren lijkt me ook zonde.