Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 104 ... 112 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:09
Wij hebben een huis gekocht uit de jaren 60 waar het plan was om de houten vloer in de woonkamer eruit te slopen en daar schuimbeton met vv. te laten plaatsen.

Nu ben ik de originele bouwtekeningen aan het bekijken, en het lijkt wel dat de kruipruimte nog een betonnen 'vloer' heeft? Op zich natuurlijk geen probleem, maar volgens tekening is deze ook 80CM diep, dat is teveel om in een keer te laten storten. Verder is de vloer nog wel in prima staat, en misschien kan ik ook prima isoleren tussen de balken, ik verwacht weinig vocht vanwege die betonnen fundering. (en dan voorlopig maar geen vv)
Iemand hier die de bouwtekening beter snapt? ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHVPY3vNWthOO9uSyWxlN_ifIgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C6SaVNhnEmqfZl5tm776RHmB.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3c3-w6OCS2DOUcgx26L2xpaF1SA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GHXSxm0hm1OhMG3zKoUcN81g.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:44
kieskes schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:08:
Wij hebben een huis gekocht uit de jaren 60 waar het plan was om de houten vloer in de woonkamer eruit te slopen en daar schuimbeton met vv. te laten plaatsen.

Nu ben ik de originele bouwtekeningen aan het bekijken, en het lijkt wel dat de kruipruimte nog een betonnen 'vloer' heeft? Op zich natuurlijk geen probleem, maar volgens tekening is deze ook 80CM diep, dat is teveel om in een keer te laten storten. Verder is de vloer nog wel in prima staat, en misschien kan ik ook prima isoleren tussen de balken, ik verwacht weinig vocht vanwege die betonnen fundering. (en dan voorlopig maar geen vv)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vloerdelen eruit, isoleren (bijv. met glas- of steenwol ) en dan 25 mm OSB. Kun je prima een droogbouw vv op leggen als de wil.

En een stuk goedkoper als je een beetje handig bent 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:22
Glaswol niet gebruiken in een kruipruimte ivm vocht.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S.J.Onnie
mr_evil08 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:37:
Glaswol niet gebruiken in een kruipruimte ivm vocht.
Goed geventileerd is geen probleem.

Edit: stampbeton vloer zorgt er ook nog eens voor dat je nauwelijks vochtproblemen gaat hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door S.J.Onnie op 08-06-2024 15:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lijkt me een betonnen werkvloer die ze gelijk met de fundering op staal gestort hebben.
Heeft geen constructieve waarde maar werkt wel fijn en ook in gebruik prettig als bodem van de kruipruimte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:26

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Inderdaad een werkvloer met stampbeton. Prima.
Als je 80cm moet overbruggen wordt het erg kostbaar met schuimbeton. Je hebt diverse opties, hieronder een paar:

Minerale wol isolatie tussen balken + zeil op bodem. Nieuwe OSB vloer vastschroeven in twee lagen haaks op elkaar. Dan fermacell o.i.d. erop met droogbouw VV. Vloer laten ademen naar beneden. Weinig risico.

Zwaluwstaartplaten op de vloerbalken met ca. 5cm beton. VV kun je erop vast maken. Isolatie tussen de balken kan EPS/PIR/minerale wol. Een dampdichte/reflectiefolie zoals PIF of Tonzon kan dan niet meer want balken moeten ademen naar beneden omdat boven dan nagenoeg dampdicht is. Een beetje risico want je moet echt goed laten berekenen of die balken de vloer kunnen dragen. Ook moet je goed opletten dat er nergens een balk wordt ingesloten.

Zijn de vloerbalken niet goed of niet sterk genoeg voor bovenstaande, zou ik een renovatie broodjes vloer (laten) plaatsen. Zelf beslissen of dat betonnen of stalen liggers moeten zijn. Vloer hoeft niet te ademen, want zit geen hout in. Dit laatste kan we 80 jaar meegaan en is risicovrij maar is de grootste ingreep. Je houdt wel een kruipruimte.

Schuimbeton heeft z'n voordelen maar zorg dat je loze leidingen/mantelbuizen aanlegt want anders ben je de pineut bij een volgende renovatie.

Succes ermee!

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:33
Wat betreft 80cm opvullen met schuimbeton: EPS100 op de bodem, 20-30cm dik en dan schuimbeton erop. EPS is goedkoper dan schuimbeton in 2 lagen storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Vanochtend een begin gemaakt om het EPS van de liggers te halen. Het isolatiezaagje dat @LvdW aanraadde pastte niet op m'n multitool. Ander type aansluiting... stom nooit naar gekeken. 8)7
Dan maar met de reciprozaag, maar wat geeft het een troep en de zaag strak langs de ligger houden is lastig.
Heb de werkzaamheden gestaakt en zojuist een piepschuim snijder besteld, dat moet het werk een stuk makkelijker maken.

Verder ben ik er ook over uit dat de PIR platen zoals op onderstaande plaatje wil gaan doen. Meer werk en slechtere isolatie t.o.v. dezelfde dikte volledig doortrekken. Maar kan daardoor wel naar 120 ipv 100mm en waar het vooral om gaat, hou m'n kruipruimte een stuk begaanbaarder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cspSEmt7y0Hgcd6_trIMuPm-t1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tEC2YNzKA43khsx5pDiWU0gW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:47
storm-biker schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 13:41:
Vanochtend een begin gemaakt om het EPS van de liggers te halen. Het isolatiezaagje dat @LvdW aanraadde pastte niet op m'n multitool. Ander type aansluiting... stom nooit naar gekeken. 8)7
Dan maar met de reciprozaag, maar wat geeft het een troep en de zaag strak langs de ligger houden is lastig.
Heb de werkzaamheden gestaakt en zojuist een piepschuim snijder besteld, dat moet het werk een stuk makkelijker maken.

Verder ben ik er ook over uit dat de PIR platen zoals op onderstaande plaatje wil gaan doen. Meer werk en slechtere isolatie t.o.v. dezelfde dikte volledig doortrekken. Maar kan daardoor wel naar 120 ipv 100mm en waar het vooral om gaat, hou m'n kruipruimte een stuk begaanbaarder.
[Afbeelding]
Vooral om begaanbaarheid? Als je er een keer door kan is het goed en je moet toch onder het laagste punt door. Volgens mij gaat het bij isoleren om kosten, en het moet te installeren zijn. Tenzij je je kruipruimte wekelijks gebruikt als indoor jue-de-boules baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:25
Ik wil deze zomer de bodem van de kruipruimte afsluiten met noppenfolie en bodemfolie van Tonzon. Momenteel is de bodem nog heel licht vochtig, dus wil nog even wachten tot ik door het zand ga rollen. Er liggen echter een aantal kunststof CV leidingen op de bodem van de kruipruimte, wat de klus net wat lastiger maakt. Iemand nog tips hoe ik de folie onder deze leidingen ga krijgen zonder de leidingen te breken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Eijsbeer schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:20:
Ik wil deze zomer de bodem van de kruipruimte afsluiten met noppenfolie en bodemfolie van Tonzon. Momenteel is de bodem nog heel licht vochtig, dus wil nog even wachten tot ik door het zand ga rollen. Er liggen echter een aantal kunststof CV leidingen op de bodem van de kruipruimte, wat de klus net wat lastiger maakt. Iemand nog tips hoe ik de folie onder deze leidingen ga krijgen zonder de leidingen te breken?
Leidingen ingraven?
Er onder laten liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S.J.Onnie
Extra laagje buisisolatie en vastmaken aan de onderkant van de vloer lijkt mij het makkelijkst. Want om een kunststof CV buis door een onverwarmde kruipruimte te laten lopen of in te graven is een beetje zonde van de energie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbeleg
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:31
Onze kruipruimte lag vol met zo'n 15cm water. Dit heb ik er uit gepompt en noppenfolie en bodemfolie neergelegd. De luchtvochtigheid bij 18,1 graden was toen 99%. Ik heb nu het luik permanent open en een ventilatortje in de kruipruimte gezet gericht naar de uitgang. De luchtvochtigheid is in vier dagen gedeeld naar 87-91% maar blijft laatste dagen steken op dit percentage. Hoe kan ik dit verder verlagen naar 60% zodat ik tonzon kan ophangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Broodbeleg schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 06:42:
Onze kruipruimte lag vol met zo'n 15cm water. Dit heb ik er uit gepompt en noppenfolie en bodemfolie neergelegd. De luchtvochtigheid bij 18,1 graden was toen 99%. Ik heb nu het luik permanent open en een ventilatortje in de kruipruimte gezet gericht naar de uitgang. De luchtvochtigheid is in vier dagen gedeeld naar 87-91% maar blijft laatste dagen steken op dit percentage. Hoe kan ik dit verder verlagen naar 60% zodat ik tonzon kan ophangen?
Ik zit een beetje in het zelfde proces, al is de luchtvochtigheid iets minder kritisch omdat ik met PIR ga isoleren.
Mijn ventilator zit aangesloten op de ventilatiekoker en met het kruipluik dicht blijft het luchtvochtigheid hangen op 90. Met het kruipluik open is het nu wel 70, dus er is nog winst te halen.

Om hem op 90 te krijgen waren er nog wel een paar punten die voor hogere luchtvochtigheid zorgden. Zo kwam er water naar binnen door de kabeldoorvoeren van de nutsvoorziening, had ik een licht lekkende HWA en heb ik nog zwetende koppelingen van de watermeter die ik nog moet fixen. Ik overweeg om een tweede ventilator te plaatsen zodat ik ook lucht van buiten naar binnen kan zuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodbeleg
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:31
Ja dus ventilatie duurt gewoon even en anders extra ventilatie plaatsen.

Vanochtend staat het percentage op 76% bij 17,9 graden dus gaat de goede kant op

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 20:32
Afgelopen weekend heb ik het isoleren van mijn kruipruimte afgerond. Mede met behulp van dit topic ben ik hier begin juni aan begonnen.
Ik heb eerst een folie aangebracht en in de weken daarna in de avonduren en het weekend bezig geweest met het plakken van diverse 80mm PIR platen aan de onderzijde.
Deze zitten met High tack van de Action en isolatieslagplugen van de Hornbach vast aan de bestaande EPS laag van 50mm.

Vooral in het toilet was het verschil direct te merken. De tegeltjes daar voelden altijd koud aan, dat is nu verleden tijd. Ben benieuwd naar komende winter.

De isolatie is nu als volgt opgebouwd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CFrTdgqJa-6L2p2gemx9qUlGbE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mYKjt0A3PnbycHiehTYuvrQx.png?f=fotoalbum_large
En enkele fototjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8L18plycufa3XcmIL6gHRtC5BCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5XCuWFarK6hYt46zWgBnbpw8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJDW5v2yDF45kAX0UG46V3FD0Qk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ZkciLcYGOTDmMJccHOak9xe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5Ax3T0MUj-UxhRIz5dPJh8MTiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jcjk5941EK8z8HoYj7ivVly3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 13:00
Netjes! :) De betonbalken ga je nog inpakken ga ik vanuit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
@JerryJerryJerry Dank je. Die balken laat ik nog even zo. Heb er over getwijfeld, misschien dat ik dat op een later moment nog doe. Dan kan ik mooi nog even nadenken hoe ik dat het beste kan aanpakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 23:07
perslucht schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:17:
@JerryJerryJerry Dank je. Die balken laat ik nog even zo. Heb er over getwijfeld, misschien dat ik dat op een later moment nog doe. Dan kan ik mooi nog even nadenken hoe ik dat het beste kan aanpakken :)
Er is daar eerder in het topic wel eens een sommetje van gemaakt. Vervelend om te moeten melden, maar helaas zijn de balken nu grote koudebruggen die een groot deel van je werk teniet doen. Zeker nu de rest zo superstrak is gedaan, zou ik dit ook direct aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
perslucht schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:17:
Houd er rekening mee dat die betonbalken nog enorme koudebruggen zijn en je hele isolatiewaarde naar beneden halen. Die zou ik dus wel inpakken.

Edit: als ik die tekening moet geloven kijken we niet tegen kaal beton aan, maar 6cm EPS. Dan is de koudebrug idd een stuk kleiner, maar trekken de balken de isolatiewaarde alsnog fors naar beneden.

[ Voor 17% gewijzigd door _JGC_ op 10-07-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:11
als je de foto bekijkt zie je dat er geen EPS omheen zit. @JerryJerryJerry je kunt misschien alles "op maat" maken en er dan over de balken heen monteren, moet een niet al te moeilijke klus zijn als je ziet hoe netjes de rest is. Zonde om niet te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
Jullie brengen mij nog meer aan het twijfelen :P Voorlopig laat ik het even zo. Ik ga eens kijken met de warmtebeeldcamera of er duidelijk verschil te zien is, maar dat werkt natuurlijk het beste met wat koudere dagen (en dus een koudere kruipruimte).

Er zit inderdaad zo'n 6cm EPS op de liggers, maar het kan natuurlijk altijd beter.

[ Voor 14% gewijzigd door perslucht op 10-07-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 13:00
[b]dimi_v in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"@JerryJerryJerry je kunt misschien alles "op maat" maken en er dan over de balken heen monteren, moet een niet al te moeilijke klus zijn als je ziet hoe netjes de rest is.
Ik denk dat je @perslucht bedoelt ;)

Hier ooit de vloer er uit laten halen bij grote verbouwing en broodjesvloer laten leggen. De polystyreen 'broodjes' omkaderen daarbij de betonnen liggers al rondom dus daar geen koudebrug meer.

@perslucht Ik denk in jouw situatie dat het verlijmen van de beplating aan het beton het beste is. Nog wel 'even' het beton 'schoon' maken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:32
dimi_v schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:42:
als je de foto bekijkt zie je dat er geen EPS omheen zit.
Ik dacht ook eerst kaal beton te zien, maar als je de originele foto bekijkt zie je dat er om de liggers inderdaad gewoon EPS zit. Bij nader inzien lijkt het heel erg op mijn vloer destijds.
perslucht schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:55:
Jullie brengen mij nog meer aan het twijfelen :P Voorlopig laat ik het even zo. Ik ga eens kijken met de warmtebeeldcamera of er duidelijk verschil te zien is, maar dat werkt natuurlijk het beste met wat koudere dagen (en dus een koudere kruipruimte).
Met kale liggers zou het effect zoals gezegd zeer beperkt blijven: dan zou je zelfs met de extra isolatie op een Rc van slechts 2 uitkomen.

Echter, het is duidelijk dat de isolatie vanuit de bouw gewoon netjes om de liggers zit. Een laag van 6cm EPS zou het bouwjaar in de periode 1988-1992 plaatsen: toen was 5 à 6 cm EPS de standaard. Ik heb je oorspronkelijke situatie voor de volledigheid ook nog even in Ubakus gegooid: dan kom je uit op een Rc van 1,85.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PP6k22ubRspg9mMEerL630qhjo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6D9lYSEDIiS4sLU0j26VOdGV.png?f=fotoalbum_large

Met je extra laag van 8cm PIR enkel tussen balken - ik ben uitgegaan van een standaard PIR lambdawaarde van 0,022 - kom je uit op een Rc van 4. Dat scheelt dus al een hele hoop, zeker als je bedenkt dat het rendement bij vloerisolatie snel terugloopt naarmate de isolatiewaarde hoger wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIauqQnHaetL9L7NZg4xLE544Mo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nWdRCDfXZHudIP0mIYhiwl76.png?f=fotoalbum_large

Hoeveel zou het dan nog schelen als je onder de balken nog 8cm PIR plakt? Bijna niets, zo blijkt. Je komt dan namelijk op een Rc van 4,44. Mijn inziens de investering totaal niet waard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0wZORmWOu7dT0h43mxAVBs1cyQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ywzf8i0Oc4DeFgN2ZGpf9aU5.png?f=fotoalbum_large

De enige manier om bovenstaande extra balkisolatie zinvol te maken, is als je tegelijkertijd ook de laag isolatie tussen de balken ophoogt zodat de oorspronkelijke laag EPS nergens nog zichtbaar is en dus volledig is ingekapseld. Afhankelijk van de benodigde en toegepaste dikte kun je dan op een Rc van zo'n 6 komen. Aan je foto's te zien wordt dit in jouw situatie best wel wat werk om het mooi aangesloten te krijgen.

Conclusie: met je huidige werkzaamheden heb je een Rc bereikt van zo'n 4. Dat kan natuurlijk altijd hoger, maar mijn inziens wordt het wel veel gedoe om dit echt nog zinvol op te hogen. Als je vloerverwarming hebt kan het nog een nuttige toevoeging zijn, maar zelfs dan is het lastig om te bepalen of het de extra investering waard is. We kennen denk ik allemaal wel de bekende grafiek rondom de isolatiewaarde van verschillende onderdelen in het huis, waarbij de te behalen winst bij vloerisolatie echt heel rap terugloopt na een Rc van ~2,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:52
Guere schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:26:
[...]

Conclusie: met je huidige werkzaamheden heb je een Rc bereikt van zo'n 4. Dat kan natuurlijk altijd hoger, maar mijn inziens wordt het wel veel gedoe om dit echt nog zinvol op te hogen. Als je vloerverwarming hebt kan het nog een nuttige toevoeging zijn, maar zelfs dan is het lastig om te bepalen of het de extra investering waard is. We kennen denk ik allemaal wel de bekende grafiek rondom de isolatiewaarde van verschillende onderdelen in het huis, waarbij de te behalen winst bij vloerisolatie echt heel rap terugloopt na een Rc van ~2,5.
Vergeet de post uit 2019 niet over de Rc waarde verschil tussen om de ligger (lagere Rc waarde) en tegen de ligger aan (hogere Rc waarde) te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
Bedankt voor het meedenken. Het lijkt op de foto inderdaad wat op beton, maar er zit gewoon een laagje EPS op gelukkig :)
@Guere De woning is van 1989, dus dat heb je aardig goed ingeschat :P De Rc waarde volgens de gegevens van de woning is trouwens 1,79. Met de extra isolatie komt ik ook op Rc 4.0. In de afbeelding met extra isolatie om de liggers heb je geen extra laagje aan de zijkanten geplaatst. Dus de Rc waarde zou misschien nog wel wat hoger kunnen.

Edit: even ingetekend in Ubakus, en ik kom uit op Rc 5,168
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjDnyQKMgldfClSuwzvS_RhXXns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BSH4gK07tYPjoCGUAlFrxn6w.png?f=fotoalbum_large

Wellicht is het nog de moeite waard. Misschien later dit jaar nog.

[ Voor 34% gewijzigd door perslucht op 10-07-2024 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is eindelijk zo ver om de vloer te isoleren! Een stapel 1200x1200x105mm pir platen staan te wachten. Was de meest ideale optie, onze luik is max 50cm en door 1200x1200 te doen heb je niet een hele stapel stroken van 10cm en gepruts om de maximale breedte te gebruiken.

Maar, waarmee ga ik aan de slag om ze te zagen. De meeste cirkelzagen of zaagtafels gaan maar tot 85mm.. Al die platen in 3en zagen met de hand lijkt me een beetje te veel gepruts met risico dat het niet zo recht gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perslucht
@Verwijderd Ik heb een invalzaag met lineaal gebruikt. Met 80mm moest ik aan twee kanten zagen om de plaat door midden te zagen. In jouw geval zou je het stukje wat overblijft in het midden door kunnen snijden met een broodmes. Dat gaat best goed leert de ervaring.

Oh ja, een bouwstofzuiger is echt wel nodig bij het zagen.

[ Voor 10% gewijzigd door perslucht op 12-07-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb hier mijn 12cm platen voor de zolder gewoon met een handzaag langs een lat gedaan. Die platen vervangen de 6cm rotzooi die ik 14 jaar geleden met een broodmes heb gezaagd...

Handzaag is overigens volledig naar de *** nu, je krijgt met moeite een lat gezaagd, tanden zo bot als maar kan en zaag loopt heel makkelijk vast. Maargoed, het was een 5 euro Stanley handzaag van de Bauhaus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@perslucht ah, goed idee! Ik kan er eentje lenen die 6cm diep kan snijden, dus misschien dan ook maar in 2x snijden.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2024 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorhel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 13:36
Ik heb mijn zolder geïsoleerd met PIR platen van 180mm dik en deze heb ik met een goedkope electrische kettingzaag op maat gezaagd. Ik had hier een plankje aangeschroefd om met een geleiderail van een circelzaag recht te kunnen zagen en ik kon de zaag ook onder een hoek instellen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MtaXLCgYIRpVjVTev8RiXXRKrE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NZUlLNsv9HQucIYOdYOP6F9G.png?f=fotoalbum_large

Een stofzuiger erbij is inderdaad geen overbodige luxe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 11:42
Ik wil deze zomer mijn vloer gaan na-isoleren. Het is een jaren '70 woning met een boodjesvloer voor zover ik kan beoordelen. Hier heeft vroeger een paar cm pur opgezeten maar van wat ik kan zien is dat deels verwijderd toen de vorige bewoner betonrot aan heeft laten pakken. Ik denk dat de originele Rc waarde van 0.5 niet meer gehaald wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Chqsd4fTnWYISxu6P5ZyrvZWl6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1700Uu02oYax2w1YByKaZvmL.jpg?f=fotoalbum_large

Het zeil dat op de bodem zichtbaar is is een ordinair bouwzeil. Het is niet afgewerkt, niet waterdicht, sluit niet af, maar zorgt er wel voor dat je op een droog zeil kan kruipen in plaats van de vochtige bodem, hoewel bij hevige regenval daar ook soms water op staat.

In de kruipruimte is het dan ook altijd vochtig. Luchtvochtigheid heb ik sinds mei dit jaar gemeten, samen met de temperatuur. De luchtvochtigheid schommelt tussen de 80 en 90%, wat ook een extra reden is om daar eens wat meer mee te doen.

Vanuit de gemeente is er een subsidie beschikbaar gesteld van €1500 voor woningeigenaren om zelf te verduurzamen, dus speciaal voor de doe-het-zelvers. Er zitten wat haken en ogen aan, zoals dat je je werk moet documenteren, binnen een bepaald tijdsbestek moet uitvoeren, en maar bij een paar winkels materiaal kan aanschaffen. Daarmee ben ik ook gelijk beperkt in de keuze van het materiaal, want de geselecteerde winkels hebben lang niet alles wat ik hier in het topic langs zie komen.

Wat wel aangeboden wordt is PIF, en dat spreekt me wel aan. In combinatie met een bodemfolie dat langs de muren afgewerkt is zie ik hier een voor ons werkende oplossing.
Zo goed en zo kwaad heb ik geprobeerd dit in Ubakus te zetten met het volgende resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qW5zgxdtluqTjn9NxUih0PdZCik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JDPwialR1Yn10n4mV8TerqX2.png?f=fotoalbum_large
Eerst heb ik geprobeerd met behulp van de bouwtekeningen (voor zover beschikbaar) de huidige situatie zo goed mogelijk in kaart te brengen. Wat voor mij vooral te zien is is dat in de huidige situatie er gewoon amper isolatie is, en dat als we op den duur ooit vloerverwarming willen, dat dat nooit genoeg gaat zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xoTw2tJgY5sCTl1OCBGZkVJ5io=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kbtoexAmM6gzcfVQVoeMynkq.png?f=fotoalbum_large
Dit is hoe ik het voor ogen heb. 100mm PIF folie tegen de liggers en een bodemfolie wat de hele bodem bedekt. Indien mogelijk zelfs 120mm PIF, want isoleren doe je immers maar 1x als het goed is.

Mijn plan van aanpak is als volgt:
  1. Huidige kruipruimte schoonmaken.
    Alle troep die er ligt er uit halen, en het huidige bouwzeil weghalen. Als het nodig is ook het zand op de bodem een beetje egaliseren want het is nu een beetje een duinlandschap.
  2. Nieuw bodemfolie aanbrengen.
    Ik heb zitten tobben of het eerst PIF of eerst bodemfolie was, maar ik denk dat deze volgorde makkelijker is omdat je met extra isolatie ook je werkhoogte vermindert. Plus dat een schone nette werkruimte altijd fijn is.
  3. PIF aanbrengen.
    Tegen de balken. Hierdoor ontstaat een luchtspouw maar volgens mij kan dat geen kwaad, zeker niet als alles netjes afgewerkt is.
  4. Kruipruimteluik vervangen.
    Het huidige is een asbestcementplaat. Die gaat er uit, en wordt vervangen door een geïsoleerd exemplaar. Maar de hoe en wat moeten we nog even uitzoeken. Het kruipluik is 500x500mm en daar kon ik zo snel geen kant en klare oplossing voor vinden, maar misschien moet ik nog gewoon even beter zoeken.
  5. In de winter genieten van de nu beter geïsoleerde vloer.
Mijn vragen aan eenieder:
  • Is dit een verstandige aanpak? Zie ik misschien dingen over het hoofd?
  • Heeft iemand tips of truuks als je hiermee aan de slag gaat die specifiek voor PIF zijn? Ik heb het topic doorgenomen maar niet zo veel PIF specifieke dingen gevonden
  • Hoe ga ik de kabel en buizendoorvoer rond de meterkast in vredesnaam ooit proper krijgen?
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnTZl-fAaI5b9IDJlz-0KRox5-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sxKtJfE7n2VjZMOCWl3y4kEB.jpg?f=fotoalbum_large
    Helaas is hierbij vroeger niet voorbereid op na-isoleren. Het lijkt me een behoorlijke klus om dat een beetje te puzzelen met PIF. Is dat wel te doen?
    Daar in dat hoekje zitten alleen het toilet en de meterkast, maar dat stukje niet isoleren lijkt me ook zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perslucht
@GoldenLeafBird Is de glaswol met PIR-methode geen optie? Dit zal toch wel beschikbaar zijn bij die geselecteerde winkels?
Ik heb ook nagedacht over PIF, maar wat je zelf ook al zegt, hoe doe je dat netjes bij alle doorvoeren? Volgens mij is het vooral een mooi product voor bedrijven die binnen één dag een vloer willen isoleren. Het werkt lekker snel, beetje de kieren en gaten afplakken en door naar de volgende klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 11:42
@perslucht heb ik ook over zitten denken, maar dan zit ik met 2 punten:
  1. De kruipruimtedoorvoer is maar 50x50cm, wat met PIR platen dan vrij krap wordt.
  2. De winkels waar je de subsidie kan besteden zijn de Gamma, Karwei, Praxis, en WoonWijzerWinkel. Ik vond het aanbod daar qua PIR, Glas/Steenwol niet denderend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Pas je op dat je de kat niet achter laat in de kruipruimte @GoldenLeafBird ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

Verwijderd schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 09:24:
Het is eindelijk zo ver om de vloer te isoleren! Een stapel 1200x1200x105mm pir platen staan te wachten. Was de meest ideale optie, onze luik is max 50cm en door 1200x1200 te doen heb je niet een hele stapel stroken van 10cm en gepruts om de maximale breedte te gebruiken.

Maar, waarmee ga ik aan de slag om ze te zagen. De meeste cirkelzagen of zaagtafels gaan maar tot 85mm.. Al die platen in 3en zagen met de hand lijkt me een beetje te veel gepruts met risico dat het niet zo recht gaat.
't Is alweer een dik jaar geleden, maar ik heb IN de kruipruimte de PIR platen (14 cm dik) op maat gemaakt met een scherp groot keukenmes. Zagen op allerlei manieren gaf heel veel statische korrels waar ik helemaal gestoord van werd. Met een keukenmes (niet broodmes met kartels), die je regelmatig even scherp houdt met aanzetstaal, ging het het beste (in mijn ervaring). Je moet natuurlijk wel wat kracht gebruiken en even wat handigheid verkrijgen, maar dan gaat het prima.
Ik drukte de punt van het mes in de PIR plaat tot ie er helemaal doorheen was en trok dan het mes naar voren, vaak splitste de plaat zich voortijdig al. Als het op de mm precies moet is dit wellicht een minder handige oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzmGPmv6AhL24S_YNJIwqbs9Vn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vfPLGyOroI6djkiRglgwxgby.png?f=fotoalbum_large

Het mes gebruikte ik ook voor het snijden van glaswol (wat tussen de broodjes kwam), ook hierbij was het mes handig. Mes wat je op foto ziet is ~30cm lang en m'n grootste keukenmes :) 't Was wel snel stomp (vooral bij glaswol) vandaar aanzetstaal om het snel weer even scherp te maken.

Hieronder zie je hoe het in elkaar zit. Voordeel voor mij was/is dat de kruipruimte comfortabel hoog is. Ik kon er goed kruipen en werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0SGbPbawtMcbF_EXq3u1ExNSlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MwRYt8Pfh6pikK3F3WGLIAB.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

GoldenLeafBird schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:21:

Mijn vragen aan eenieder:
  • Is dit een verstandige aanpak? Zie ik misschien dingen over het hoofd?
  • Heeft iemand tips of truuks als je hiermee aan de slag gaat die specifiek voor PIF zijn? Ik heb het topic doorgenomen maar niet zo veel PIF specifieke dingen gevonden
  • Hoe ga ik de kabel en buizendoorvoer rond de meterkast in vredesnaam ooit proper krijgen?
    [Afbeelding]
    Helaas is hierbij vroeger niet voorbereid op na-isoleren. Het lijkt me een behoorlijke klus om dat een beetje te puzzelen met PIF. Is dat wel te doen?
    Daar in dat hoekje zitten alleen het toilet en de meterkast, maar dat stukje niet isoleren lijkt me ook zonde.
Kun je het bouwzeil niet gewoon hergebruiken door het netjes uit te spreiden en dan aan elkaar te lijmen met speciale kit bedoeld voor folies (kom even niet op de naam) en eventueel gaten te dichten? Noppenfolie eronder zou nog mooier zijn want dan komt het omhoog met het eventuele grondwater (zie ook m'n mail met foto herboven).

Ik zou het liever doen met PIR platen want dat werkt mooi vlak af. PIF lijkt me blijvend rommelig. Hoewel je wel hoogte verliest en de vraag is of je er dan nog kunt kruipen.
Netjes krijgen onder de meterkast blijft een probleem. Dat is bij mij ook een ratjetoe, maar kan moeilijk alle elektra leidingen (inclusief water en cv leidingen) loshalen en weer opnieuw aanleggen. 8)7 Dus ik accepteer het maar zoals het is.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

hjs schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:07:
Pas je op dat je de kat niet achter laat in de kruipruimte @GoldenLeafBird ;)
Lol, die bij ons was inderdaad ongezien het kruipruim ingedoken. Dag later trok ik het luik open en staarde 2 koplampen mij in de ogen aan. Dag erna sprong die vrolijk weer de kruipruimte in

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

De werkzaamheden zijn van start gegaan! Vervelend klusje, maar het is te doen. Denk dat ik met 8-10 dagen wel klaar ben, 3 uurtjes per dag. Meer dan genoeg tijd in dit hoofdstotende smalle ruimte. Moet per rij gelijk de randen afkitten en tapen. Gelijk ook nog 2 vuilniszakken vol chips er uit geschept om het morgen wat makkelijker te maken.

Ik zag alleen wel op het laatst dat er op de pir plaat staat 'this side up!'. Ik dacht dat bij tweezijdig gecacheerde pir de kant niet uit maakt? :+

Ruimtes met wat buizen vul ik op met glaswol en tape ik dicht. Had nog een stuk over van een deken naturoll 032.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbZq4yUXdJjWg1_vJAN7QRk3ISQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGM3wNHIesfF4Vs7wbhvBt0N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:37:
De werkzaamheden zijn van start gegaan! Vervelend klusje, maar het is te doen. Denk dat ik met 8-10 dagen wel klaar ben, 3 uurtjes per dag. Meer dan genoeg tijd in dit hoofdstotende smalle ruimte. Moet per rij gelijk de randen afkitten en tapen. Gelijk ook nog 2 vuilniszakken vol chips er uit geschept om het morgen wat makkelijker te maken.

Ik zag alleen wel op het laatst dat er op de pir plaat staat 'this side up!'. Ik dacht dat bij tweezijdig gecacheerde pir de kant niet uit maakt? :+

Ruimtes met wat buizen vul ik op met glaswol en tape ik dicht. Had nog een stuk over van een deken naturoll 032.
[Afbeelding]
Hoe krijgen jullie PIR platen door een kruipruimte luikje zonder stuk te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@mr_evil08 ik heb een luik van 50x50cm, kan een plaat van 400x1200mm er precies doorheen krijgen in de lengte. Heb platen van 1200x1200 gekocht en die in 3en gezaagd, 50cm breed zou meer gedoe zijn en afval met 10cm stroken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

We zijn er bijna... Alleen het stukje van de keuken nog isoleren. Er zitten 2 kokers voor ventilatie, maar met al die chips die nu tegen de platen aan liggen vraag ik me af of dat nog ventileert. :p Kan geen vervelender klusje bedenken dan dit. Wat ben ik blij als ik die ruimte niet meer in hoef na 40-50 uur en rug, schouder, nek en polsklachten. En zand, helemaal zand. Denk dat ik wel een paar glazen vol stofgezogen heb.

Heb in de stuk van de woonkamer de randen opgevuld met 4-6cm glaswol. Was wel een stuk makkelijker dan allemaal platen passend zien te krijgen en te moeten zagen van een paar cm's.

De vloer ligt op stroken "in hars gedrenkt steenwol". Vraag me af wat de functie daarvan is? Kan er weinig over vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yspn5l9qu593Zbw8eI0R65WSoGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jnvbk7Qe8d0kiuDW6JfKnvXE.jpg?f=fotoalbum_large

Echt overal is de vloer recht. Behalve bij dit ene stukje. Aan deze kant van de muur hebben ze de de ligger 1 steen laten zakken. Aan de andere kant volgt die ook gewoon de rode lijn. Geen idee waarom ze dit zo gedaan hebben. Wordt wel een gepruts om die laatste rij platen op elkaar te laten passen. Het is ook alleen bij deze ligger, alle andere liggers hebben de gewone hoogte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMYG6Zkcnd62LW7JrEuj2an-_Xo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HlmjrXnhdUhzEjthk790G5C5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Verwijderd Niet om de pret te bederven maar glaswol in een kruipruimte is not-done, over een paar jaar is dat "drap" met isolatiewaarde 0.

Pak even een stuk tempex bijvoorbeeld, anders piff isolatie.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 25-07-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_evil08 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:12:
@Verwijderd Niet om de pret te bederven maar glaswol in een kruipruimte is not-done, over een paar jaar is dat "drap" met isolatiewaarde 0.

Onze kruipruimte is kurkdroog. En gezien de gevonden resten behang dat waarschijnlijk uit de jaren 70 stamt ook nog nooit vochtig geweest. Tempex is niet indrukbaar voor de variërende naden, pif heb ik niet. Ik heb al het glaswol wel goed met aluminium tape gedicht en vervolgens ook nog de randen met een dikke laag siliconenkit gesmeerd. Behalve het stuk op de foto, daar werk ik nog naar toe.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-09 15:01
Wij zouden graag de vloer isoleren van een huisje uit 1910-1930. Er is gek genoeg geen kruipluik (of dit is verstopt onder het laminaat) zichtbaar.

We hebben daarom op twee plekken een gat geboord en een isolatiebedrijf met een camera onder de vloer laten kijken. Volgens die inspectie is er te weinig ruimte onder de vloer (camera zat met 10-15 cm al op het zand) en ze zien daarom geen mogelijkheden om de vloer van onderaf te isoleren.
Dus over naar plan B. Maar ik heb geen plan B.
Iemand een idee wat we kunnen doen om de vloer wel te isoleren

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

mr_evil08 schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 15:12:

Glaswol is prima, mits lage vochtpercentage. Zijn meerdere ingrepen die je kan doen doen mocht het te vochtig zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AreUhungry
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08:13
Frieseteun schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:39:
Wij zouden graag de vloer isoleren van een huisje uit 1910-1930. Er is gek genoeg geen kruipluik (of dit is verstopt onder het laminaat) zichtbaar.

We hebben daarom op twee plekken een gat geboord en een isolatiebedrijf met een camera onder de vloer laten kijken. Volgens die inspectie is er te weinig ruimte onder de vloer (camera zat met 10-15 cm al op het zand) en ze zien daarom geen mogelijkheden om de vloer van onderaf te isoleren.
Als je tussen de houten balken gaat isoleren, kan dit ook van bovenaf. Dat heeft een maat van mij ook gedaan. Helaas moet dan wel je vloer eruit. Je moet dus de vloer verwijderen en dan het isolatiemateriaal bevestigen tussen de balken. Daarna moet je dus weer een vloer erin maken. Het is veel werk en gedoe maar wel mogelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:56

Vloer er uit, stukje afgraven, PIR met beton en vloerverwarming er in.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLeX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 15:47

Kettingzaag, evt. nog extra afgraven, schuimbeton, afwerkvloer + vloerverwarming gelijk in één keer goed doen. Als je op termijn ooit iets met een warmtepomp wilt gaan doen kom je al vrij snel in aanraking met lage-temperatuur-verwarming, waar vloerverwarming dan weer uitermate geschikt voor is.

Maar is er vast ook nog wel een Plan C/D/E etc. :9

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
15cm is niet heel veel en het is maar de vraag hoe het huis gefundeerd is.
Voor schuimbeton heb je wel redelijk diepte nodig wil het een mooie isolatiewaarde geven.

'gewoon' beton kan je al snel uit met 10-15cm PIR + 10cm beton.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
LED-Maniak schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:57:
15cm is niet heel veel en het is maar de vraag hoe het huis gefundeerd is.
Voor schuimbeton heb je wel redelijk diepte nodig wil het een mooie isolatiewaarde geven.

'gewoon' beton kan je al snel uit met 10-15cm PIR + 10cm beton.
Inderdaad een betonvloer op isolatie storten met VV erin. Los van de wanden. Gebeurt in de halve wereld zo.

Zou die vloer er gewoon uitzagen (wel even de groepen uitschakelen en eventuele cv aftappen als er leidingen lopen). Eerst met de hand cirkelzaag één strook van 6cm diep zagen en eruit wippen. Dan kun je zien hoe de vloerbalken lopen. Daarna langs de vloerbalken met de reciprozaag. Niet de vloerbalken direct doorzagen want anders stort je zomaar in of kun je zettingen veroorzaken. Balken netjes stuk voor stuk verwijderen.

Onze kruipruimte is weer te diep voor beton en wij overwegen daarom schuimbeton of een nieuwe broodjesvloer met betonnen balken en eps.

Voor alles is een oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Wat is "te" diep? Niet op te lossen met het gebruik van EPS-100 ipv PIR? Dat is stuk goedkoper en kan je daardoor dikker leggen voor dezelfde prijs. Ging hier 28cm EPS in.

Vloerbalken kan je nog op marktplaats zetten als ze goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:23
robin15243 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:59:
Beetje lastig te zien van de foto's maar je kijkt vanuit de kelder via een luik in de kruipruimte. De afstand vloer-zand is 70cm. Plafond-kelder is idd 2 meter, daar komt de vaillant unitower te staan. In de tuin ligt de leiding op -70cm.

Alsnog is 70cm een dik pak schuimbeton, maar dat isoleert lekker (+-Rc 7).
Even een reactie in het juiste topic.
Afgelopen oktober-november heb ik 45 cm schuimbeton van Faber in onze kruipruimte laten storten en daar bovenop vloerverwarming in zandcement laten aanleggen. Een enorme verbetering in comfort.

Het enige wat me tegenvalt: koudebruggen! de vloer is bijv. bij de tuindeuren veel koeler dan de rest van de kamer, ondanks de vloerverwarming (Ta 29-30 gr). Bij mij zit er een soort foam folie tussen het schuimbeton en de gevel, ik denk ~ 5 mm dik. De resterende spleten zijn met pur gevuld.

Is dat goed te voorkomen, de koudebruggen? Hoe hebben anderen dit gedaan? Misschien heeft @robin15243 nog iets aan tips.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
SebastiaanPs schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:07:
[...]

Even een reactie in het juiste topic.
Afgelopen oktober-november heb ik 45 cm schuimbeton van Faber in onze kruipruimte laten storten en daar bovenop vloerverwarming in zandcement laten aanleggen. Een enorme verbetering in comfort.

Het enige wat me tegenvalt: koudebruggen! de vloer is bijv. bij de tuindeuren veel koeler dan de rest van de kamer, ondanks de vloerverwarming (Ta 29-30 gr). Bij mij zit er een soort foam folie tussen het schuimbeton en de gevel, ik denk ~ 5 mm dik. De resterende spleten zijn met pur gevuld.

Is dat goed te voorkomen, de koudebruggen? Hoe hebben anderen dit gedaan? Misschien heeft @robin15243 nog iets aan tips.
Ik sta ook op het punt om in onze nieuwe woning te renoveren en de constructievloer te vervangen.

Wij gaan sowieso eerst pir tegen de gehele voorgevel lijmen voordat we de vloer vervangen. Zo zijn er geen koudebruggen. Nu de vloerverwarming is gestort heb je op die punten koude plekken, daar is het aantal cm schuimbeton tot de koude immers kleiner dan naar de kruipruimte bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin15243
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-09 16:32
Heb ik over nagedacht maar kan dat zomaar, PIR tegen de gevel? Kom je dan niet in de knel met het schuimbeton of de cementdekvloer? Je kan moeilijk de PIR tot vloerniveau leggen en dan zal je altijd houden dat de cementdekvloer de gevel raakt.

Ik heb een Tweaker gezien die een extra lus VVW voor de deuren/ramen legde, dan heb je extra afgifte op die plek.

Tips ter voorkoming v koudebruggen zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picknickmand
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:59
Ook even een vraag over onze situatie. In onze nieuwe woning hebben in verband met het recht maken van onze vloer een flinke ruimte van 8 tot 25 cm tussen de "oude" houten ondervloer en de "nieuwe ondervloer". De vloer is nog helemaal niet geïsoleerd dus ik dacht er aan deze tussenruimte te gebruiken. Ik kan op het internet niet echt veel terugvinden waar ik specifiek bij deze situatie op moet letten. In principe is onze kruipruimte geventileerd, de luchtvochtigheid is gemiddeld wel hoog rond de 90%. Door de aanbouw hebben we geen ventilatie meer aan de achterkant, hier wil ik eigenlijk wel weer een buis terugbrengen.

Het meest praktisch zou zijn de ruimte te vullen met glaswol. Ik zie dat veel tweakers hun situatie in Ubakus invoeren, als ik dit doe (probeer) zie ik bij glaswol mogelijke vochtproblemen in de isolatielaag als de luchtvochtigheid in de kruipruimte te veel toeneemt. Dit lijkt dan te voorkomen te zijn door helemaal bovenop een folie (dampscherm?) aan te brengen. Dat klinkt als een prima oplossing, maar ik heb geen idee of ik nu te simpel denk en eventuele problemen over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Picknickmand schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:27:
Ook even een vraag over onze situatie. In onze nieuwe woning hebben in verband met het recht maken van onze vloer een flinke ruimte van 8 tot 25 cm tussen de "oude" houten ondervloer en de "nieuwe ondervloer". De vloer is nog helemaal niet geïsoleerd dus ik dacht er aan deze tussenruimte te gebruiken. Ik kan op het internet niet echt veel terugvinden waar ik specifiek bij deze situatie op moet letten. In principe is onze kruipruimte geventileerd, de luchtvochtigheid is gemiddeld wel hoog rond de 90%. Door de aanbouw hebben we geen ventilatie meer aan de achterkant, hier wil ik eigenlijk wel weer een buis terugbrengen.

Het meest praktisch zou zijn de ruimte te vullen met glaswol. Ik zie dat veel tweakers hun situatie in Ubakus invoeren, als ik dit doe (probeer) zie ik bij glaswol mogelijke vochtproblemen in de isolatielaag als de luchtvochtigheid in de kruipruimte te veel toeneemt. Dit lijkt dan te voorkomen te zijn door helemaal bovenop een folie (dampscherm?) aan te brengen. Dat klinkt als een prima oplossing, maar ik heb geen idee of ik nu te simpel denk en eventuele problemen over het hoofd zie?
Post even een tekening en de screenshot van de twee ubakus situaties. Beschrijf dan ook hoeveel cm van welk materiaal de doorsnede is. Dan kunnen we iets zinnigs zeggen.

Ligt je uitbouw op een plaat of is deze met kruipruimte gebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
robin15243 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:27:
Heb ik over nagedacht maar kan dat zomaar, PIR tegen de gevel? Kom je dan niet in de knel met het schuimbeton of de cementdekvloer? Je kan moeilijk de PIR tot vloerniveau leggen en dan zal je altijd houden dat de cementdekvloer de gevel raakt.

Ik heb een Tweaker gezien die een extra lus VVW voor de deuren/ramen legde, dan heb je extra afgifte op die plek.

Bij onze voorgevel kan dit omdat onze vloerbalken 10cm van de volsteensmuur liggen. Bij onze zijgevel doen we dit niet, daar isoleren we vanaf buiten.

Is jouw schuimbeton al gestort of... Want het woord 'voorkomen' is dan al niet meer van toepassing. Jekunt wel een extra lus aanleggen op die plek maar je kunt er vanuit gaan dat dit zeer ingrijpend en kostbaar is. Kun je die lus niet wat verder opendraaien voor een hogere flow? Kan zomaar één of twee graden schelen. Of staat alles al vol open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:23
GudZ schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:51:
[...]
Is jouw schuimbeton al gestort of... Want het woord 'voorkomen' is dan al niet meer van toepassing. Jekunt wel een extra lus aanleggen op die plek maar je kunt er vanuit gaan dat dit zeer ingrijpend en kostbaar is. Kun je die lus niet wat verder opendraaien voor een hogere flow? Kan zomaar één of twee graden schelen. Of staat alles al vol open?
Zijn schuimbeton moet nog gestort worden. Een extra lus kan natuurlijk, maar het is natuurlijk mooier als je het warmteverlies/de koudebrug kan voorkomen, zoals jij ook al zegt.

Heb jij die PIR tegen de gevel gecombineerd met schuimbeton? PIR platen verticaal tegen de gevel gemonteerd en vervolgens schuimbeton gestort? En dan vloerverwarming alleen op het schuimbeton, zodat er PIR tussen de vloerverwarming en de gevel zit?

Andere oplossing kan zijn schuimbeton op de normale wijze storten tegen de gevel. Vervolgens op het schuimbeton rondom langs de gevel een band PIR van ~ 10 cm breed leggen. Vloerverwarming alleen binnen deze band op het schuimbeton. Dan heb je ook een mooie isolatierand rondom tussen je vloerverwarming en de gevel.

Weet niet of er Tweakers zijn die dit toegepast/geprobeerd hebben?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Picknickmand
GudZ schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:48:
[...]

Post even een tekening en de screenshot van de twee ubakus situaties. Beschrijf dan ook hoeveel cm van welk materiaal de doorsnede is. Dan kunnen we iets zinnigs zeggen.

Ligt je uitbouw op een plaat of is deze met kruipruimte gebouwd?
Dit is de situatie eerst zonder, daarna met folie. Ik heb "Alufolie" gekozen, maar in de praktijk heb je hier geloof ik meer specifieke materialen voor. Ik heb de luchtvochtigheid naar 100% gehaald om het vochtprobleem zichtbaar te maken, in de praktijk wil je de luchtvochtigheid lijkt me lager houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNDH6V2ohK5EvdUEGSuflNnLrU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3LcBgYtkZ4sQbCBLACsw1Mx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbuLO7ZzzhGaICWrcb6kqgq67W0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/02gdeLaoK9qILDEkztYy17uw.jpg?f=fotoalbum_large

De aanbouw heeft helaas geen kruipruimte, maar een grote betonplaat. Het idee was om hier een gleuf in te frezen om een ventilatiebuis in aan te brengen voordat de nieuwe vloer er op gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:38
robin15243 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 09:27:

PIR of XPS tegen de gevel. Maar net onder vloerpeil houden. je afwerkvloer kan dan over je PIR rand met alleen een stukje randisolatie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Picknickmand schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:44:
[...]

Dit is de situatie eerst zonder, daarna met folie. Ik heb "Alufolie" gekozen, maar in de praktijk heb je hier geloof ik meer specifieke materialen voor. Ik heb de luchtvochtigheid naar 100% gehaald om het vochtprobleem zichtbaar te maken, in de praktijk wil je de luchtvochtigheid lijkt me lager houden.

De aanbouw heeft helaas geen kruipruimte, maar een grote betonplaat. Het idee was om hier een gleuf in te frezen om een ventilatiebuis in aan te brengen voordat de nieuwe vloer er op gaat.
Het condenswater valt op zich nog mee. Maar aangezien je een stilstaande luchtlaag op positie 5 creeërt met glaswol, en daaronder nog plaatwerk hebt wil je geen vocht van de leefruimte bij de balken van positie 5. Dat kan namelijk praktisch niet weg en als het wel naar beneden ventileert zal het condenseren op de originele vloerplanken (positie 6) omdat het daar afkoelt. Dat heb je perfect gesimuleerd.

Dus een folie aan de warme kant van de nieuwe opbouwvloer is de juiste weg. Je moet nu alleen nagaan of je de voor jou beschikbare folies kunt simuleren in Ubakus. Niet alles op de Nederlandse markt staat in de database. Ben wel benieuwd wat een zwak damopen folie voor resultaat geeft in Ubakus, overigens. Leg die opties naast elkaar. Even googlen en goochelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picknickmand
GudZ schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:14:
[...]

Het condenswater valt op zich nog mee. Maar aangezien je een stilstaande luchtlaag op positie 5 creeërt met glaswol, en daaronder nog plaatwerk hebt wil je geen vocht van de leefruimte bij de balken van positie 5. Dat kan namelijk praktisch niet weg en als het wel naar beneden ventileert zal het condenseren op de originele vloerplanken (positie 6) omdat het daar afkoelt. Dat heb je perfect gesimuleerd.

Dus een folie aan de warme kant van de nieuwe opbouwvloer is de juiste weg. Je moet nu alleen nagaan of je de voor jou beschikbare folies kunt simuleren in Ubakus. Niet alles op de Nederlandse markt staat in de database. Ben wel benieuwd wat een zwak damopen folie voor resultaat geeft in Ubakus, overigens. Leg die opties naast elkaar. Even googlen en goochelen.
Super, daar kan ik wat mee. Ik zal even verder kijken naar de folies.
Verder zitten er nu flink wat openingen in de oude ondervloer (richting de kruipruimte). In eerste instantie had ik het idee dit zo veel mogelijk dicht te maken, maar wellicht is het juist beter dit open te laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Picknickmand schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:16:
[...]
Super, daar kan ik wat mee. Ik zal even verder kijken naar de folies.
Verder zitten er nu flink wat openingen in de oude ondervloer (richting de kruipruimte). In eerste instantie had ik het idee dit zo veel mogelijk dicht te maken, maar wellicht is het juist beter dit open te laten?
Je wilt zoveel mogelijk stilstaande lucht in je glaswol. En wellicht ook geen muizen die daarin nestelen dus dan stem ik voor dichtmaken. Als je er nog bij kunt schroef je er gewoon plaatmateriaal tegenaan. Niet luchtdicht maken met kit of pur want je opbouwvloer ademt over de kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 17:36
Ik weet niet of dit het algemene topic over vloerisolatie is geworden, dus hopelijk op de juiste plek:

Wij hebben een jaren 30 woning op het oog en willen deze volledig verduurzamen. Om voldoende te kunnen verduurzamen is het zover ik begrijp nodig dat de houten vloer vervangen wordt met bijvoorbeeld schuimbeton.
Nu is het zo dat boven de vloeren nogal doorzakken, piepen en kraken en we deze ook graag zouden verstevigen. Maar het lijkt mij dat je boven geen schuimbeton kan toepassen, want waar stort je het op? Wat zijn oplossingen voor boven? We willen daar tevens vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-09 20:16
Hertog_Martin schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:25:
Ik weet niet of dit het algemene topic over vloerisolatie is geworden, dus hopelijk op de juiste plek:

Wij hebben een jaren 30 woning op het oog en willen deze volledig verduurzamen. Om voldoende te kunnen verduurzamen is het zover ik begrijp nodig dat de houten vloer vervangen wordt met bijvoorbeeld schuimbeton.
Nu is het zo dat boven de vloeren nogal doorzakken, piepen en kraken en we deze ook graag zouden verstevigen. Maar het lijkt mij dat je boven geen schuimbeton kan toepassen, want waar stort je het op? Wat zijn oplossingen voor boven? We willen daar tevens vloerverwarming.
Ik heb een jaren dertig huis, we hebben een aannemer een paar maanden laten werken binnen voor we verhuisden, medio 2018. Om te beginnen: dakisolatie! Je vroeg er niet om, maar daar werden we erg blij van qua comfort op de bovenverdieping. Boven hebben we alle kamers tot aan het dak eruit gerost en een andere indeling gemaakt. Daarom konden we makkelijk de vloerplanken openbreken. Daar waar nodig zijn balken verstevigd of vervangen. Het plafond (van de woonkamer) eronder stond ook op planning voor vervangen, dus een scheurtje in het plafond was niet erg. Zo hebben we de vloer verstevigd. OSB erop geschroefd. Fermacel platen erop, sleuven gefreesd en warp erin. Daarna afgegoten. Pvc-boer deed dat ook nog eens. Hij mopperde wel want de vloer was wel vlak, maar niet zuiver horizontaal.. het kwam goed, in een hoekje van een slaapkamer was de laag te dun naar z’n zin. Is het stevig? Jazeker. Je voelt wel dat de vloer van hout is en lichtjes verend is. Maar ik zie nergens problemen daardoor. En de badkamer hebben we met zwaluwstaartplaten (heet dat zo?) versterkt. Vloerverwarming erin en tegels erop. Dat zit stevig, met dank aan extra vloerbalken. De extra hoogte vd vloer konden wij verrekenen met de nieuwe kamerindeling dus dat speelde niet. Wel hebben we voor de trap een verlaging van pvcvloer naar vloerdelen om de tree hoogte van de trap goed uit te laten komen. Ik ben er blij mee. Met de kennis van nu zou ik dit hetzelfde doen maar wel proberen om bijvoorbeeld wtw en balans ventilatie in te bouwen. Als je alles verbouwd hebt doe je dat niet meer. En dat schept zoveel meer kansen tav verduurzaming. Maar ja, in die tijd was de bodem van de schatkist nadrukkelijk in zicht…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Jailhouse schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:10:
[...]

Ik heb een jaren dertig huis, we hebben een aannemer een paar maanden laten werken binnen voor we verhuisden, medio 2018. Om te beginnen: dakisolatie! Je vroeg er niet om, maar daar werden we erg blij van qua comfort op de bovenverdieping. Boven hebben we alle kamers tot aan het dak eruit gerost en een andere indeling gemaakt. Daarom konden we makkelijk de vloerplanken openbreken. Daar waar nodig zijn balken verstevigd of vervangen. Het plafond (van de woonkamer) eronder stond ook op planning voor vervangen, dus een scheurtje in het plafond was niet erg. Zo hebben we de vloer verstevigd. OSB erop geschroefd. Fermacel platen erop, sleuven gefreesd en warp erin. Daarna afgegoten. Pvc-boer deed dat ook nog eens. Hij mopperde wel want de vloer was wel vlak, maar niet zuiver horizontaal.. het kwam goed, in een hoekje van een slaapkamer was de laag te dun naar z’n zin. Is het stevig? Jazeker. Je voelt wel dat de vloer van hout is en lichtjes verend is. Maar ik zie nergens problemen daardoor. En de badkamer hebben we met zwaluwstaartplaten (heet dat zo?) versterkt. Vloerverwarming erin en tegels erop. Dat zit stevig, met dank aan extra vloerbalken. De extra hoogte vd vloer konden wij verrekenen met de nieuwe kamerindeling dus dat speelde niet. Wel hebben we voor de trap een verlaging van pvcvloer naar vloerdelen om de tree hoogte van de trap goed uit te laten komen. Ik ben er blij mee. Met de kennis van nu zou ik dit hetzelfde doen maar wel proberen om bijvoorbeeld wtw en balans ventilatie in te bouwen. Als je alles verbouwd hebt doe je dat niet meer. En dat schept zoveel meer kansen tav verduurzaming. Maar ja, in die tijd was de bodem van de schatkist nadrukkelijk in zicht…
Dank je! Is het nodig om de tussenmuren boven te slopen voor dit of maakte het het enkel makkelijker? En hoeveel hoger werd de vloer? Eerste verdieping hebben we helaas al vrij lage plafonds dus daar kan niet veel af (Tenzij we de zoldervloer kunnen verhogen). Immers gaat er waarschijnlijk ook al plafondhoogte verloren voor de balansventilatie die we idd zeker ook willen aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-09 20:16
Hertog_Martin schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:34:
[...]

Dank je! Is het nodig om de tussenmuren boven te slopen voor dit of maakte het het enkel makkelijker? En hoeveel hoger werd de vloer? Eerste verdieping hebben we helaas al vrij lage plafonds dus daar kan niet veel af (Tenzij we de zoldervloer kunnen verhogen). Immers gaat er waarschijnlijk ook al plafondhoogte verloren voor de balansventilatie die we idd zeker ook willen aanbrengen.
We wilden sowieso een andere indeling, er was aanvankelijk een balkon bij. Daarop hebben we uitgebouwd waardoor een nieuwe verdeling van de ruimte nodig was. Je hebt overigens geen garantie dat de tussenmuren corresponderen met vloerbalken. Als je wilt verstevigen kunnen de muren net onhandig blijken. Voordeel was ook dat we de electra naar huidige maatstaven brachten. Meer groepen, veel meer stopcontacten (geaard), ethernet aansluitingen. De verhoging van de vloer is ongeveer vijf centimeter, osb, fermacel tot en met pvc. Wij hadden ook lage plafonds, ik meen 2.20m oid. Een plafoniere als verlichting was het hoogst haalbare. Omdat we de zoldervloer opnieuw aanbrachten hebben we geen probleem. De zolderhoogte ging van makkelijk op je hurken er doorheen naar op handen en knieën langs de balken. Voor ons een nobrainer. En qua warp vloerverwarming: de kleinste diameter was het. Het is een tussenvloer, warmte van de begane grond stijgt op. Je (in ons geval) hebt niet veel nodig om het op temperatuur te houden. Oja: de badkamer is qua temperatuur prima. Maar dat wil niet zeggen dat handdoeken goed drogen. Die ruiken snel zuur. Extra dedicated handdoekrek is te overwegen ( of je natte handdoeken uitspreiden op de vloer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Had nog niet gehoord van warp vloerverwarming, zal het eens uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
Hertog_Martin schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:57:
Had nog niet gehoord van warp vloerverwarming, zal het eens uitzoeken.
Gezien je praat over versterken verdiepingsvloer, droogbouw vloerverwarming en verzetten binnenwanden zou ik een eigen topic aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04:10
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van de mensen die jaren geleden hun kruipruimte hebben geisoleerd met PIR platen rechtstreeks op het kale beton.

Het gaat me er met name om welke kit, lijm of pur hebben jullie gebruikt en hangen er inmiddels platen los, of lijkt alles mooi stevig te hangen?

Dit om de beste kit of lijm te kiezen voor deze eenmalige klus.

[ Voor 7% gewijzigd door Kees85 op 05-08-2024 05:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:56
Kees85 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 05:32:

Ik heb het met tegellijm gedaan. Niet duur en hecht perfect. De pir-platen hoeven dan ook niet ondersteund te worden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Boszie schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 08:11:
[...]

Ik heb het met tegellijm gedaan. Niet duur en hecht perfect. De pir-platen hoeven dan ook niet ondersteund te worden,
pasta of poeder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:56
Maakt niet uit. Poeder is het goedkoopst maar meer werk om aan te maken. Resultaat is gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-09 16:25
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van de mensen die jaren geleden hun kruipruimte hebben geisoleerd met PIR platen rechtstreeks op het kale beton.

Het gaat me er met name om welke kit, lijm of pur hebben jullie gebruikt en hangen er inmiddels platen los, of lijkt alles mooi stevig te hangen?

Ik heb het met de goedkope montagekit van de Action gedaan, wel een tube per 2 platen gebruikt dus echt ruim aanbrengen. Wel gestut aangebracht en zit nu zo'n jaar vast zonder problemen.

Credits naar @dof :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Recent pas gedaan, maar de den braven ultra high tack kon veel hebben. Ik kon aardig wat kracht er op zetten zonder dat het los raakte. Aanvangssterkte was ook goed, ff aandrukken en het bleef goed vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 04:10
Zijn er nog leden actief waar het al enige jaren hangt?
Ik ben vooral benieuwd naar een "duurtest".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guere
Kees85 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:25:
Toevallig was het bij mij na minder dan een jaar allemaal naar beneden komen zeilen. Heb daar toevallig een paar maanden geleden meer over verteld, zie deze post.

Ik vermoed dat het bij de meeste mensen geen issue zal zijn, maar je kan zoals in mijn geval pech hebben. In mijn geval ging het overigens wel om het verlijmen van EPS op bestaand EPS, dus niet PIR wat je hier iets vaker ziet. Desalniettemin hoort het met EPS natuurlijk ook gewoon goed te gaan.

Door de jaren heen heb ik hier in het topic een hele enkele keer eerder ervaringen gelezen van Tweakers bij wie de platen weer naar beneden kwamen. Bijna altijd was de conclusie dat er te weinig lijmkit is gebruikt en/of niet lang genoeg gestut. Je moet daar in ieder geval echt niet te zuinig en gehaast mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Kees85 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:25:
Hier is ook een deel losgekomen van de tweede laag EPS, vermoed ook te zuinig geweest met lijm op bepaalde plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hoe weten jullie dat? Ik heb het ook laten plaatsen een of twee jaar geleden maar ik denk dat het nog wel op zijn plaats zit :p Ze hebben ook vrij veel geboord in de gevel (niet de stenen, maar het cement en dat weer dichtgesmeerd natuurlijk, een ander bedrijf dat ook een offerte had gemaakt deed dat anders met veel minder boren) dat zal ook voor de lijm zijn geweest en niet alleen voor de eps :p

[ Voor 13% gewijzigd door Marzman op 07-08-2024 07:33 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuxie6
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-09 18:23
Als je veel datasheets van lijmen bekijkt dan staat er vaak in dat het niet langdurig nat mag zijn.
Een kruipruimte is doorgaans behoorlijk vochtig met een grote kans op condens dat op de platen gaat liggen waardoor de lijm constant in water ligt.
Hier zijn constructielijmen niet voor bedoeld.

Dus ik ben ook wel benieuwd, boren of plakken.
Waarin plakken gemakkelijker is met oog op stof en lawaai.

[ Voor 15% gewijzigd door tuxie6 op 07-08-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-08 08:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjEcD4r0rP107qnFNgf8GPUDFgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NfKnRxUDSStyrCGye6MG0OkL.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag:
Is het handig om pif te laten plaatsen en na een paar maanden later zelf het laatste stukje te isoleren met pif.
Of is het beter te wachten totdat de wc klaar is?( Dit kan nog een paar maande duren)

Een andere vraag
Is het verstandig om verschillende isolatiematerialen te gebruiken? Dus 1 kruipruimte met pif en de andere met platen.

Uitleg:
Wij hebben, verdeeld over drie kruipruimtes, 54m2 kruipruimte.
Op de foto zie je hoe de kruipruimtes zijn verdeeld. De vierkanten geven aan waar de muren in de kruipruimte zitten De rondjes geven aan waar een opening is.
De kruipruimte is te bereiken via de keuken en gang.
Op woon niveau zit er alleen een muur tussen de gang en woonkamer. Keuken is open

Ik heb een offerte voor 54m2 piff 80 folie.
De wc moeten we nog aanpassen. ( Rioolbuis iets naar achter verplaatsen, gat maken in de vloer)
Ze gaven aan dat ze dan het stukje achter de rioolbuis niet isoleren en dat ik dat later zelf kan isoleren met pif.

Ik twijfel of pif gaat tegenvallen ja of nee. De verkoper gaf aan dat de isolatiewaarde van pif omlaag gaat omdat ze anders gaan meten. Nu hebben ze nog rollen van 4,64RD maar in de toekomst krijgt diezelfde rol een lagere RD waarde.

[ Voor 4% gewijzigd door m4bnl op 08-08-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@m4bnl persoonlijk ben ik ook geen voorstander van PIF of Tonzon. De RD is moeilijk te bewijzen. Sommige mensen zijn er tevreden mee, maar ik ben achteraf gezien wel blij dat ik al die ellende zelf heb gedaan met platen. Kon weinig vinden qua vergelijkingen in de besparingen van tonzon of pif vs een soortgelijke rd aan plaatmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
Verwijderd schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:24:
@m4bnl persoonlijk ben ik ook geen voorstander van PIF of Tonzon. De RD is moeilijk te bewijzen. Sommige mensen zijn er tevreden mee, maar ik ben achteraf gezien wel blij dat ik al die ellende zelf heb gedaan met platen. Kon weinig vinden qua vergelijkingen in de besparingen van tonzon of pif vs een soortgelijke rd aan plaatmateriaal.
Platen aanbrengen lijkt mij best wel een werk ja.
Wel brandveiliger. Ik ga eens kijken of het bij mij thuis te doen is. Bespaart ook een hoop geld

Hoe heb jij je platen om/boven stroomkabels en rioolbuizen gelegd?
Bij ons hebben we ook cv buizen lopen. Daar boven past minder dikte aan platen. Hoe kan je dat het beste doen?

En de platen gewoon plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

m4bnl schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:08:
[...]

Platen aanbrengen lijkt mij best wel een werk ja.
Wel brandveiliger. Ik ga eens kijken of het bij mij thuis te doen is. Bespaart ook een hoop geld

Hoe heb jij je platen om/boven stroomkabels en rioolbuizen gelegd?
Bij ons hebben we ook cv buizen lopen. Daar boven past minder dikte aan platen. Hoe kan je dat het beste doen?

En de platen gewoon plakken?
Ik had maar 2 onhandige plekken gelukkig. Heb zoveel mogelijk de plaat op maat gesneden, rest opgevuld met glaswol en goed dicht getaped en gekit met siliconenkit.

Ik zou gewoon wat smallere platen doen op plekken waar nodig. Alles met montage kit idd, wilde niet in de liggers van de broodjes boren. Zou ook een behoorlijke klus worden anders bij ons.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4bnl
Verwijderd schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:16:
[...]

Ik had maar 2 onhandige plekken gelukkig. Heb zoveel mogelijk de plaat op maat gesneden, rest opgevuld met glaswol en goed dicht getaped en gekit met siliconenkit.

Ik zou gewoon wat smallere platen doen op plekken waar nodig. Alles met montage kit idd, wilde niet in de liggers van de broodjes boren. Zou ook een behoorlijke klus worden anders bij ons.
Hoeveel m2 kruipruimte was het en hoeveel tijd heeft het je ongeveer gekost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

m4bnl schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:26:
[...]

Hoeveel m2 kruipruimte was het en hoeveel tijd heeft het je ongeveer gekost?
52m2, denk iets van 60 uur? Maar moest ook platen van 1200x1200 in 3en zagen met een invalzaag. Ook wel even zoet mee geweest. En veel tijd kwijt geweest om die klote bodemisolatie opzij te schuiven en een paar kuub uit te scheppen. Had 30-40cm hoogte + zwemmen in vlokken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yspn5l9qu593Zbw8eI0R65WSoGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jnvbk7Qe8d0kiuDW6JfKnvXE.jpg?f=fotoalbum_large
Had hier ook nog eens 1 fijne ligger die een steen lager geplaatst werd dan elk andere ligger:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oU-bdyeY3bRaLBnqOXs_lH_24VA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BnirBuuEaO9r0cy3jHvFgXhj.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rbsKhjkwrY096y1A5_1k4Uii50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cDIDu98aEyEwnNxaFBP82Qur.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwUV6ll2jdnOrBkjxCEPz0oE_nA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UelFRSQPDSm85KBQmQlOUQvh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Verwijderd schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:24:
Er zijn praktijktesten beschikbaar van Tonzon in iedergeval, met correctiefactor worstcase.
Alles valt en staat in het goed aanbrengen daarvan.

Hetzelfde als je pir platen gaat toepassen maar de naden sluiten niet goed aan of ze zijn beschadigd dan haal je de RD waarde ook niet meer.

Hoe meer je die platen in stukken gaat zagen des te groter kans dat de RD waarde niet meer klopt.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 09-08-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_evil08 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:29:
[...]

Er zijn praktijktesten beschikbaar van Tonzon in iedergeval, met correctiefactor worstcase.
Alles valt en staat in het goed aanbrengen daarvan.

Hetzelfde als je pir platen gaat toepassen maar de naden sluiten niet goed aan of ze zijn beschadigd dan haal je de RD waarde ook niet meer.

Hoe meer je die platen in stukken gaat zagen des te groter kans dat de RD waarde niet meer klopt.
Link van die testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m4bnl
Verwijderd schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:01:
[...]

52m2, denk iets van 60 uur? Maar moest ook platen van 1200x1200 in 3en zagen met een invalzaag. Ook wel even zoet mee geweest. En veel tijd kwijt geweest om die klote bodemisolatie opzij te schuiven en een paar kuub uit te scheppen. Had 30-40cm hoogte + zwemmen in vlokken.
[Afbeelding]
Had hier ook nog eens 1 fijne ligger die een steen lager geplaatst werd dan elk andere ligger:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dankjewel
Pff dat is aardig wat werk. Pif laten aanbrengen is wel een stuk sneller en makkelijker;)

Keuzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

m4bnl schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:52:
[...]

Dankjewel
Pff dat is aardig wat werk. Pif laten aanbrengen is wel een stuk sneller en makkelijker;)

Keuzes
Ik denk dat ik pif wel zou laten aanbrengen als het mogelijk was. Maar je kan je voorstellen dat niemand in onze kruipruimte wil werken. 60 manuren zou anders ook wel erg duur zijn. :) Nu is het voor 1k klaar, anders 2000-2500 aanbrengen, nog een hoop voor het uitzuigen van de chips, dan ook nog wat zand.

Als ik voor 2k klaar kon zijn door het laten doen zou ik een gokje voor een iets mindere RD wel accepteren. Tenzij je bergen aan ruimte zelf hebt, dan zou ik het zeker zelf doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:38
Verwijderd schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:56:
[...]

Ik denk dat ik pif wel zou laten aanbrengen als het mogelijk was. Maar je kan je voorstellen dat niemand in onze kruipruimte wil werken. 60 manuren zou anders ook wel erg duur zijn. :) Nu is het voor 1k klaar, anders 2000-2500 aanbrengen, nog een hoop voor het uitzuigen van de chips, dan ook nog wat zand.

Als ik voor 2k klaar kon zijn door het laten doen zou ik een gokje voor een iets mindere RD wel accepteren. Tenzij je bergen aan ruimte zelf hebt, dan zou ik het zeker zelf doen.
Ik heb een offerte voor 3,1k voor het leggen van zeil met noppenfolie in 80m2 waarvan 50m2 direct toegankelijk en 30m2 er onderdoor een balk moet worden gegraven en daarna wordt er 65m2 PIF 80mm tegen de broodjesvloer aangebracht. Ben benieuwd hoe ze met de hoge grondwaterstand onder de balk doorkomen. Ik heb nu nog een kline beetje water staan in de kruipruimte, was eerst 25 tot 30cm ivm verhoogde grondwaterstand van het waterschap. Eind september staan de werkzaamheden gepland.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

corsat schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 07:54:
[...]

Ik heb een offerte voor 3,1k voor het leggen van zeil met noppenfolie in 80m2 waarvan 50m2 direct toegankelijk en 30m2 er onderdoor een balk moet worden gegraven en daarna wordt er 65m2 PIF 80mm tegen de broodjesvloer aangebracht. Ben benieuwd hoe ze met de hoge grondwaterstand onder de balk doorkomen. Ik heb nu nog een kline beetje water staan in de kruipruimte, was eerst 25 tot 30cm ivm verhoogde grondwaterstand van het waterschap. Eind september staan de werkzaamheden gepland.
Daarvoor zou ik het ook lekker laten doen! Ik zou persoonlijk nog vragen wat de meerprijs is voor 100mm, isoleren doe je maar 1x dus dat zou ik voor een prima bedrag zo hoog mogelijk pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:13:
[...]

Daarvoor zou ik het ook lekker laten doen! Ik zou persoonlijk nog vragen wat de meerprijs is voor 100mm, isoleren doe je maar 1x dus dat zou ik voor een prima bedrag zo hoog mogelijk pakken.
Ik heb dze vraag uiteraard gesteld maar 100mm krijgen ze niet door het gat van de kruipruimte :'( maar voor dat bedrag kan ik er zelf niet voor beginnen :)

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guere
corsat schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:58:
Ik heb dze vraag uiteraard gesteld maar 100mm krijgen ze niet door het gat van de kruipruimte :'( maar voor dat bedrag kan ik er zelf niet voor beginnen :)
Huh, het gaat hier toch om PIF? 80mm krijgen ze wel door het kruipluik maar 100mm niet? Die volg ik niet helemaal. Zover ik weet zijn die rollen waarin het wordt aangeleverd qua omtrek ongeveer gelijk. Met de rol van 80mm kun je dan simpelweg meer vierkante meters bedekken dan met de 100mm rol. Maar zelfs al zou dat niet zo zijn: het is met PIF vrij eenvoudig om even een stuk af te rollen, door te snijden en alsnog de kruipruimte in te gooien.

Dit voelt een klein beetje als "we hebben er geen zin in dus we geven maar een onzin excuus". Ik weet niet of ik met een partij in zee zou gaan die niet wil streven naar de maximaal haalbare isolatiewaarde.

Tevens vind ik €3100,- echt een hele hoop geld voor vloerisolatie. Dat is zelfs hoger dan de gemiddelde TonZon installatie. Ik snap zeer goed dat je het gezien de ingewikkelde situatie wilt uitbesteden, maar met zo'n hoge prijs zal de terugverdiendtijd - afhankelijk van het type woning & je afgiftesysteem - niet gering zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Guere schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:54:
[...]

Huh, het gaat hier toch om PIF? 80mm krijgen ze wel door het kruipluik maar 100mm niet? Die volg ik niet helemaal. Zover ik weet zijn die rollen waarin het wordt aangeleverd qua omtrek ongeveer gelijk. Met de rol van 80mm kun je dan simpelweg meer vierkante meters bedekken dan met de 100mm rol. Maar zelfs al zou dat niet zo zijn: het is met PIF vrij eenvoudig om even een stuk af te rollen, door te snijden en alsnog de kruipruimte in te gooien.
Goed punt, heb het zelf ook bekeken, pif100 is 6m2 per rol itt pif80 met 10m2. Mooi onzin argument dus. In materiaal kost het maar 200 euro meer voor pif100. Ik zou daar ook niet gelukkig mee worden.

Het is wel een terugkerend fenomeen van mensen die weigeren af te wijken van het minimale. Hier zelf ook gehad voor dakisolatie. 4 bedrijven over de vloer, allemaal +-rd3.5 voor subsidie. Meerprijs extra dikte achterlijk hoog of "dat doen we niet want is onzin in een jaren 70 woning". Was maar 1 partij die luisterde naar mijn wensen en zonder debiele meerprijs 17cm glaswol wilde plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Guere schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:54:
[...]

Dit voelt een klein beetje als "we hebben er geen zin in dus we geven maar een onzin excuus". Ik weet niet of ik met een partij in zee zou gaan die niet wil streven naar de maximaal haalbare isolatiewaarde.

Tevens vind ik €3100,- echt een hele hoop geld voor vloerisolatie. Dat is zelfs hoger dan de gemiddelde TonZon installatie. Ik snap zeer goed dat je het gezien de ingewikkelde situatie wilt uitbesteden, maar met zo'n hoge prijs zal de terugverdiendtijd - afhankelijk van het type woning & je afgiftesysteem - niet gering zijn.
Ik had 8 offertes en ben voor de beste oplossing gegaan. Parels of chips kan goedkoper maar is niet mijn oplossing. de rollen van 100mm passen niet door mijn toegang tot de kruipruimte en moeten dan idd vooraf uitgerold worden en in 2 stukken geknipt worden dus extra werk en wat brengt het aan isolatie? Belangrijker is dat PIF goed wordt aangebracht en wordt afgewerkt zodat de isolatiewaarde wordt gehaald.
Als jij een firma weet die dit goedkoper gaat uitvoeren met de juiste kwaliteit dan houd ik mij via pm aanbevolen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Guere
corsat schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:02:
Ik had 8 offertes en ben voor de beste oplossing gegaan. Parels of chips kan goedkoper maar is niet mijn oplossing. de rollen van 100mm passen niet door mijn toegang tot de kruipruimte en moeten dan idd vooraf uitgerold worden en in 2 stukken geknipt worden dus extra werk en wat brengt het aan isolatie? Belangrijker is dat PIF goed wordt aangebracht en wordt afgewerkt zodat de isolatiewaarde wordt gehaald.
Als jij een firma weet die dit goedkoper gaat uitvoeren met de juiste kwaliteit dan houd ik mij via pm aanbevolen.
8 offertes is in ieder geval een goed offertetraject. Uiteraard helemaal mee eens dat parels of chips niet de juiste oplossing is: daar is men in dit topic vrij eenstemmig over. Of je er elders veel vanaf kunt krijgen is inderdaad nog maar de vraag, ik geef alleen maar aan dat het aan de hoge kant is. Ik heb in dit topic in ieder geval goedkopere aanbiedingen gezien.

Nogmaals, ik snap goed dat je de isolatie wil laten verbeteren én dat het wat gedoe is i.v.m. je waterstand, maar misschien is het wel verstandig om even stil te staan bij de vraag of dit een rendabele investering is of niet. Ik heb even teruggelezen: je hebt een woning uit 1993 met recent aangelegde vloerverwarming. Het bouwbesluit uit die tijd eiste een Rc-waarde van 2,5 voor de vloer. Zelfs al zou je huis daar daar niet aan voldoen, in de jaren daarvoor zag je veelal waardes van Rc 2,0.

De eerste paar centimeter van isolatie doet qua besparing verreweg het meest, daarna loopt het rendement snel terug (vooral bij vloerisolatie). Ik zal nog maar eens twee veelgebruikte grafieken plaatsen die vaker in dit topic zijn aangehaald: totale besparing bij een huis zonder isolatie, en besparing bij een huis met isolatiewaardes uit 1992 (Rc 2,5). Vooral die tweede grafiek is voor jou relevant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-3xINdFrUqNOw-o78_XI-dKZu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8uZeKgnz0ZNLQQhQiajeHjq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-bgAoubScBROI5bOOhdhh9VIS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bk9rdmynMFAjesyNDbnGfN45.jpg?f=fotoalbum_large

Ik durf dan wel te stellen dat - op basis van deze grafiek en jouw huidige isolatiewaarde - die €3100,- een zeer slechte investering is. Je zal wellicht iets meer profijt hebben vanwege de vloerverwarming, maar het rendement blijft echt laag. Stel, we zijn genereus en we verdubbelen de best mogelijke besparingswaarde uit de tweede grafiek: 40m3 besparing per jaar vanwege Rc 2 naar Rc 8. Met een gasprijs van €1,50 komt je jaarlijkse besparing op €60,-.

Extra isoleren is zeker niet verkeerd, daarvoor zijn we hier in dit topic! Maar er is een reden dat het gros van de mensen hier voor zelf uitvoeren kiest, zeker wanneer er al sprake is van bestaande EPS isolatie. Het rendement loopt heel snel terug en daarom is zelf materiaal inkopen en monteren veel voordeliger dan een duur isolatiebedrijf inhuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Over bodemisolatie gesproken. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er meer mensen hier ervaring hebben met na-isoleren terwijl er chips/parels in lag? Wat ben je er op vooruitgegaan in besparing (en comfort) door vloerisolatie te nemen nadat er al bodemisolatie lag?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• corsat
Guere schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:01:
[...]

8 offertes is in ieder geval een goed offertetraject. Uiteraard helemaal mee eens dat parels of chips niet de juiste oplossing is: daar is men in dit topic vrij eenstemmig over. Of je er elders veel vanaf kunt krijgen is inderdaad nog maar de vraag, ik geef alleen maar aan dat het aan de hoge kant is. Ik heb in dit topic in ieder geval goedkopere aanbiedingen gezien.

Nogmaals, ik snap goed dat je de isolatie wil laten verbeteren én dat het wat gedoe is i.v.m. je waterstand, maar misschien is het wel verstandig om even stil te staan bij de vraag of dit een rendabele investering is of niet. Ik heb even teruggelezen: je hebt een woning uit 1993 met recent aangelegde vloerverwarming. Het bouwbesluit uit die tijd eiste een Rc-waarde van 2,5 voor de vloer. Zelfs al zou je huis daar daar niet aan voldoen, in de jaren daarvoor zag je veelal waardes van Rc 2,0.

De eerste paar centimeter van isolatie doet qua besparing verreweg het meest, daarna loopt het rendement snel terug (vooral bij vloerisolatie). Ik zal nog maar eens twee veelgebruikte grafieken plaatsen die vaker in dit topic zijn aangehaald: totale besparing bij een huis zonder isolatie, en besparing bij een huis met isolatiewaardes uit 1992 (Rc 2,5). Vooral die tweede grafiek is voor jou relevant:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik durf dan wel te stellen dat - op basis van deze grafiek en jouw huidige isolatiewaarde - die €3100,- een zeer slechte investering is. Je zal wellicht iets meer profijt hebben vanwege de vloerverwarming, maar het rendement blijft echt laag. Stel, we zijn genereus en we verdubbelen de best mogelijke besparingswaarde uit de tweede grafiek: 40m3 besparing per jaar vanwege Rc 2 naar Rc 8. Met een gasprijs van €1,50 komt je jaarlijkse besparing op €60,-.

Extra isoleren is zeker niet verkeerd, daarvoor zijn we hier in dit topic! Maar er is een reden dat het gros van de mensen hier voor zelf uitvoeren kiest, zeker wanneer er al sprake is van bestaande EPS isolatie. Het rendement loopt heel snel terug en daarom is zelf materiaal inkopen en monteren veel voordeliger dan een duur isolatiebedrijf inhuren.
Dit is mijn laatste reactie. Eerst heb je opmerkingen over pif80 en pif100 en twijfel je aan het door mij uitgekozen isolatie bedrijf en nu begin je ineens over een slechte investering terwijl je niet eerst naar alle achtergronden hebt gevraagd en tover je een hoop grafieken op het scherm.
Ik heb mij zeer goed ingelezen in de materie, ken mijn huis en alle isolatiewaarden, bn al jaren all electric en wil de gevolgen van de aangepaste grondwaterstanden in onze verlaagde straat aanpakken door het leggen van zeil met noppenfolie en laat direct mijn vloer mee isoleren. O ja, aanleggen van een drainage is ook helemaal uitgezocht.
Verder is zelf uitvoeren altijd goedkoper en dat heb ik al op vele gebieden gedaan maar deze werkzaamheden in de kruipruimte worden een aanslag op mijn gezondheid dus besteed ik het liever uit en gebruik ik een klein deeltje van al mijn besparingen van mijn 8 jaar lange energie neutrale huis..

[ Voor 4% gewijzigd door corsat op 13-08-2024 22:44 ]

Pagina: 1 ... 104 ... 112 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"