Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 105 ... 112 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

Guere schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:01:
[...]

8 offertes is in ieder geval een goed offertetraject. Uiteraard helemaal mee eens dat parels of chips niet de juiste oplossing is: daar is men in dit topic vrij eenstemmig over. Of je er elders veel vanaf kunt krijgen is inderdaad nog maar de vraag, ik geef alleen maar aan dat het aan de hoge kant is. Ik heb in dit topic in ieder geval goedkopere aanbiedingen gezien.

Nogmaals, ik snap goed dat je de isolatie wil laten verbeteren én dat het wat gedoe is i.v.m. je waterstand, maar misschien is het wel verstandig om even stil te staan bij de vraag of dit een rendabele investering is of niet. Ik heb even teruggelezen: je hebt een woning uit 1993 met recent aangelegde vloerverwarming. Het bouwbesluit uit die tijd eiste een Rc-waarde van 2,5 voor de vloer. Zelfs al zou je huis daar daar niet aan voldoen, in de jaren daarvoor zag je veelal waardes van Rc 2,0.

De eerste paar centimeter van isolatie doet qua besparing verreweg het meest, daarna loopt het rendement snel terug (vooral bij vloerisolatie). Ik zal nog maar eens twee veelgebruikte grafieken plaatsen die vaker in dit topic zijn aangehaald: totale besparing bij een huis zonder isolatie, en besparing bij een huis met isolatiewaardes uit 1992 (Rc 2,5). Vooral die tweede grafiek is voor jou relevant:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik durf dan wel te stellen dat - op basis van deze grafiek en jouw huidige isolatiewaarde - die €3100,- een zeer slechte investering is. Je zal wellicht iets meer profijt hebben vanwege de vloerverwarming, maar het rendement blijft echt laag. Stel, we zijn genereus en we verdubbelen de best mogelijke besparingswaarde uit de tweede grafiek: 40m3 besparing per jaar vanwege Rc 2 naar Rc 8. Met een gasprijs van €1,50 komt je jaarlijkse besparing op €60,-.

Extra isoleren is zeker niet verkeerd, daarvoor zijn we hier in dit topic! Maar er is een reden dat het gros van de mensen hier voor zelf uitvoeren kiest, zeker wanneer er al sprake is van bestaande EPS isolatie. Het rendement loopt heel snel terug en daarom is zelf materiaal inkopen en monteren veel voordeliger dan een duur isolatiebedrijf inhuren.
Die grafieken zijn natuurlijk nutteloos indien er vloerverwarming onder (!) de afwerkvloer ligt (die tevens isoleert indien radiatoren).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-09 16:25
Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:17:
Over bodemisolatie gesproken. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er meer mensen hier ervaring hebben met na-isoleren terwijl er chips/parels in lag? Wat ben je er op vooruitgegaan in besparing (en comfort) door vloerisolatie te nemen nadat er al bodemisolatie lag?
Los van dat ik hier ook wel benieuwd naar ben, lijken het mij 2 compleet verschillende soorten van isolatie. Chips/parels isoleren je vloer namelijk niet, maar de bodem - echt ‘na-isoleren’ kan je het niet noemen denk ik?

Volgens mij is hier laatst iemand in dit topic bezig geweest met PIR-platen icm chips die er al lagen. Wie weet kan die persoon wat informatie delen (na de winter..)

Edit: Ha, dat was jij zelf |:( Benieuwd naar de uitkomst haha!

[ Voor 4% gewijzigd door Kindapaas op 14-08-2024 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Kindapaas goedemorgen! :P Zal wel een update doen, maar naast vloerisolatie is ook het glas gedaan en halverwege de afgelopen winter (onze eerste winter hier dat ik alles bijhield) het dak, dus zal wat moeilijk te vergelijken zijn. Wel had ik de vloertemperatuur gemeten en was het wel 11 graden bij de randen en 13-15 verder, wanneer we 's ochtends beneden kwamen en de vvw nog uit stond. Als ik ubakus moet geloven moet de vloer een paar goede graden warmer zijn voortaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 12:16

Sponge

Serious Game Developer

Wellicht als toevoeging op de discussie hierboven:

Ik ben bezig met een mooi verslag van mijn ervaring onder het huis, maar nog niet afgerond. Ik heb hierbij wel een grafiek met het verschil in temperatuur van de sensor die net onder de vloer (geklemd tussen de EPS) zat, en wat er gebeurde toen deze 8CM lager op dezelfde plek, een centimeter diep tussen twee PIR platen geklemd zat. Zoals goed zichtbaar gaat deze meteen een stuk naar beneden (*die piek is dat ik de sensor even in mijn handen had ;)).

Overigens is dit ook van een huis van 1992, RC2.5. Vloerverwarming.

Afbeeldingslocatie: http://www.rielee.com/shared/kruipruimte/sensorverschil-pir.png

Totale kosten waren voor mij (64m2 PIR 8cm), dus met lijm, plastic op vloer, wat tools, €1100. Had iets goedkoper gekund omdat ik een paar m2 platen als marge had genoemn.

Overigens was ik pas in april klaar en stond de warmtepomp al praktisch uit. Dus echte verschillen durf ik nog niet te geven (alhoewel het gaandeweg wel voelde alsof de vloer sneller warm werd)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:24
corsat schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:40:
Eerst heb je opmerkingen over pif80 en pif100 en twijfel je aan het door mij uitgekozen isolatie bedrijf en nu begin je ineens over een slechte investering terwijl je niet eerst naar alle achtergronden hebt gevraagd en tover je een hoop grafieken op het scherm.
Het een sluit het ander toch niet uit? Het is niet tegenstrijdig om zowel te benoemen dat je isolatiebedrijf aantoonbaar onzin lult wanneer ze zeggen dat PIF100 niet zou passen, alsmede te beargumenteren waarom het mij een veel te hoge investering lijkt gezien de te behalen winst.
corsat schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:40:
Ik heb mij zeer goed ingelezen in de materie, ken mijn huis en alle isolatiewaarden, bn al jaren all electric en wil de gevolgen van de aangepaste grondwaterstanden in onze verlaagde straat aanpakken door het leggen van zeil met noppenfolie en laat direct mijn vloer mee isoleren. O ja, aanleggen van een drainage is ook helemaal uitgezocht.
Ik begrijp niet helemaal waarom je direct zo defensief reageert. Dit is een thread waar mensen ervaringen, inzichten & advies m.b.t. vloerisolatie delen. Die inzichten van anderen hoeven uiteraard niet altijd aan te sluiten bij jouw eigen gedachtengang, maar als je hier deelneemt aan de discussie dan kun je ook inhoudelijke reacties van anderen verwachten die misschien wat minder enthousiast zijn over je gekozen oplossing.

De reacties van anderen mag je het vanzelfsprekend - om wat voor redenen dan ook - mee oneens zijn. Zoals je zelf al zegt kunnen er allicht andere beweegredenen zijn om het werk uit te laten voeren. Maar dat kun je ook gewoon benoemen in plaats van zo gepikeerd te reageren: we zijn hier om elkaar te helpen. Als men hier alleen maar komt om te zeggen dat ze voor [bedrag X] isolatie gaan laten installeren, maar vervolgens geen reacties dulden die in twijfel trekken of dat een reële investering is, dan wordt het hier snel saai.

Ik probeer je oprecht alleen maar aan het denken te zetten over de kosten versus effectiviteit. Als je conclusie daarna nog steeds gewoon is dat je het voor dat bedrag wil laten uitvoeren, is dat helemaal prima! En als anderen kunnen beargumenteren waarom ik het volledig mis heb, verwelkom ik die reacties ook :)

Ook voor toekomstige lezers lijkt het mij handig dat er meerdere inzichten worden gedeeld m.b.t. bepaalde isolatieoplossingen & offertebedragen. En laten we niet normaliseren dat aannemers onzin excuusjes verkopen, dat mag echt wel worden aangekaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 14:13
Guere schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:01:
[...]

8 offertes is in ieder geval een goed offertetraject. Uiteraard helemaal mee eens dat parels of chips niet de juiste oplossing is: daar is men in dit topic vrij eenstemmig over. Of je er elders veel vanaf kunt krijgen is inderdaad nog maar de vraag, ik geef alleen maar aan dat het aan de hoge kant is. Ik heb in dit topic in ieder geval goedkopere aanbiedingen gezien.

Nogmaals, ik snap goed dat je de isolatie wil laten verbeteren én dat het wat gedoe is i.v.m. je waterstand, maar misschien is het wel verstandig om even stil te staan bij de vraag of dit een rendabele investering is of niet. Ik heb even teruggelezen: je hebt een woning uit 1993 met recent aangelegde vloerverwarming. Het bouwbesluit uit die tijd eiste een Rc-waarde van 2,5 voor de vloer. Zelfs al zou je huis daar daar niet aan voldoen, in de jaren daarvoor zag je veelal waardes van Rc 2,0.

De eerste paar centimeter van isolatie doet qua besparing verreweg het meest, daarna loopt het rendement snel terug (vooral bij vloerisolatie). Ik zal nog maar eens twee veelgebruikte grafieken plaatsen die vaker in dit topic zijn aangehaald: totale besparing bij een huis zonder isolatie, en besparing bij een huis met isolatiewaardes uit 1992 (Rc 2,5). Vooral die tweede grafiek is voor jou relevant:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik durf dan wel te stellen dat - op basis van deze grafiek en jouw huidige isolatiewaarde - die €3100,- een zeer slechte investering is. Je zal wellicht iets meer profijt hebben vanwege de vloerverwarming, maar het rendement blijft echt laag. Stel, we zijn genereus en we verdubbelen de best mogelijke besparingswaarde uit de tweede grafiek: 40m3 besparing per jaar vanwege Rc 2 naar Rc 8. Met een gasprijs van €1,50 komt je jaarlijkse besparing op €60,-.

Extra isoleren is zeker niet verkeerd, daarvoor zijn we hier in dit topic! Maar er is een reden dat het gros van de mensen hier voor zelf uitvoeren kiest, zeker wanneer er al sprake is van bestaande EPS isolatie. Het rendement loopt heel snel terug en daarom is zelf materiaal inkopen en monteren veel voordeliger dan een duur isolatiebedrijf inhuren.
Dat is bij radiatoren, stralingswarmte gaat alle kanten op, terwijl convectiewarmte alleen stijgt.
Minstens RC 3.5 is aan te raden bij vloerverwarming.
Tonzon heeft ook leuke warmtecamera beelden.
https://tonzon.nl/blog/sp...oek-naar-vloerverwarming/
(Nee ik adverteer niet om Tonzon maar ze hebben leuke camerabeelden van radiatoren vs vloerverwarming in praktijk).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckr8Iu8ctSMpqJp5rOvA8QR8FVk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CHcapWPhHGH3XxGmawSHjfKO.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 14-08-2024 10:28 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 11:42
corsat schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:58:
[...]

Ik heb dze vraag uiteraard gesteld maar 100mm krijgen ze niet door het gat van de kruipruimte :'( maar voor dat bedrag kan ik er zelf niet voor beginnen :)
Hoe groot is het gat van jouw kruipruimte? Ik zit met een vergelijkbare situatie (behalve dat ik het zelf ga doen). In mijn geval heeft het niets te maken met het formaat van de rol maar van de uitgerolde pifdeken. De rol gaat sowieso nooit door het gat van de kruipruimte passen maar de uitgerolde deken wel bij dikte 100, niet bij 120.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guere
mr_evil08 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:16:
Dat is bij radiatoren, stralingswarmte gaat alle kanten op, terwijl convectiewarmte alleen stijgt.
Minstens RC 3.5 is aan te raden bij vloerverwarming.
Tonzon heeft ook leuke warmtecamera beelden.
Klopt - heb je helemaal gelijk in! Daarom benoemde ik ook al (wellicht iets te voorzichtig ;)) dat het vanwege de vloerverwarming waarschijnlijk iets positiever zou uitpakken dan de grafiek weergeeft.

Desalniettemin zal er ook voor situaties met vloerverwarming een grafiek te tekenen zijn waarin het teruglopend rendement van extra isolatie wordt aangegeven. Het zal zeker zo zijn dat de situatie iets anders uitpakt, maar de algehele tendens van de grafiek zal waarschijnlijk wel intact blijven. Heb helaas weinig kunnen vinden specifiek voor die situaties. Voor de volledigheid overigens, de grafieken die ik plaatste komen hier vandaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Guere op 14-08-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Guere schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:33:
[...]

Klopt - heb je helemaal gelijk in! Daarom benoemde ik ook al (wellicht iets te voorzichtig ;)) dat het vanwege de vloerverwarming waarschijnlijk iets positiever zou uitpakken dan de grafiek weergeeft.

Desalniettemin zal er ook voor situaties met vloerverwarming een grafiek te tekenen zijn waarin het teruglopend rendement van extra isolatie wordt aangegeven. Het zal zeker zo zijn dat de situatie iets anders uitpakt, maar de algehele tendens van de grafiek zal waarschijnlijk wel intact blijven. Heb helaas weinig kunnen vinden specifiek voor die situaties. Voor de volledigheid overigens, de grafieken die ik plaatste komen hier vandaan.
Gezien de vloer met vvw warmer wordt dan een onverwarmde zolder, vermoed ik een warmteverlies redelijk in de buurt van het dak in de grafieken. De bodem is miss 10 graden warmer, maar een ongeïsoleerde vloer ongeveer ook. Dus de delta-t is redelijk gelijk aan het dak met open lucht. Al zal daar ook nog windinvloeden zijn, die wat minder is in een kruipruimte met een paar ventilatiegaten.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2024 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Verwijderd schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:24:
@m4bnl persoonlijk ben ik ook geen voorstander van PIF of Tonzon. De RD is moeilijk te bewijzen. Sommige mensen zijn er tevreden mee, maar ik ben achteraf gezien wel blij dat ik al die ellende zelf heb gedaan met platen. Kon weinig vinden qua vergelijkingen in de besparingen van tonzon of pif vs een soortgelijke rd aan plaatmateriaal.
De reden dat ik voor Tonzon heb gekozen is omdat de kruipruimte moeilijk begaanbaar is met maar 40cm hoog en een mini kruipruimte luik, plaatmateriaal door wurgen zonder te beschadigen wordt een mega klus met allemaal kleine stukjes, net als het risico dat lijmen niet goed gaat en na een jaar op de grond ligt...
Met Tonzon kan natuurlijk ook zaken fout gaan.

YouTube: Isoleren met reflecterende folie een HOAX?

Correctiefactor:
https://tonzon.nl/nieuws/...moskussen-fors-verbeterd/

De levensduur zou een discussiepunt kunnen zijn, net als ongedierte als je dat hebt, dan is Tonzon zo kapot natuurlijk, het systeem heeft meerdere kamers net als een opblaasboot niet direct zinkt vanwege meerdere kamers.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 14-08-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-09 17:58
Ik denk dat Tonzon en PIF te veel hebben verdienen voor de folie die ze heel goedkoop uit China hebben gekocht.

Ik overweeg om EPS of PIR platen zelf aan te brengen, 60m2, 2 compartementen, liever platen van 10cm-15 cm dikte . De probleem is de kruipluik beste klein is: 84 cm x 51 cm. Ik vermoed dat ik veel binnen de kruipruimte verder moet zagen.

Voor 60m2, moet ik rond 100 man-uur besteden ? Of het is 50 uur voor 2 personen, maar zeker meer dan 120 uur voor 1 personen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcfcT_AAQ5Cg7BHQg5O0bqS1un0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FmoxImLXPGGlfFLwgO0pqux0.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door noucmen op 14-08-2024 14:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guere
noucmen schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:58:
Ik denk dat Tonzon en PIF te veel hebben verdienen voor de folie die ze heel goedkoop uit China hebben gekocht.

Ik overweeg om EPS of PIR platen zelf aan te brengen, 60m2, 2 compartementen, liever platen van 10cm-15 cm dikte . De probleem is de kruipluik beste klein is: 84 cm x 51 cm. Ik vermoed dat ik veel binnen de kruipruimte verder moet zagen.

Voor 60m2, moet ik rond 100 man-uur besteden ? Of het is 50 uur voor 2 personen, maar zeker meer dan 120 uur voor 1 personen ?
120 uur is (zelfs als je het alleen doet) wel echt een zeer hoge schatting. De meesten hier zijn met een paar weekenden fors doorwerken wel klaar geloof ik. Als je echt alles in je eentje doet, ga dan maar uit van zo'n 60 tot 80 uur, afhankelijk van hoe vaak je moet zagen en/of om leidingen heenwerken.

Wat mij destijds enorm heeft geholpen is een dagje een vriend als zaaghulp inzetten. Als een persoon gewoon in de kruipruimte blijft, alles opmeet en zaaginstructies doorgeeft, gaat het echt een factor 3 à 4 keer sneller dan wanneer je alles alleen moet doen. Ook het zagen buiten de kruipruimte gaat een stuk makkelijker (als dat afhankelijk van de hoogte überhaupt al lukt daar beneden :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

noucmen schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:58:
Volgens mij had ik ongeveer 60-70u besteed voor 64m2. Ik kon ca. 6-8 platen per uur doen ( van 60x60cm). Na een tijdje waren mijn 'stut-stokjes' op (verschillende lengtes, aangezien het niet allemaal egaal was...). Maar ook kiezelstenen/beton "spetters" die in de bestaande EPS zat moest weer opgeschoond worden, etc :-( .

Elke avond weer een uurtje onder het huis, in het weekend wellicht 3u ofzo. Daarna was ik er wel mee klaar. Ik had een bluetooth speakertje en livesets (MP3) als tijd referentie, zodat ik wist hoelang ik bezig was ;).

Overigens liet ik de stokjes ook minimaal 18u of langer staan zodat ik zeker wist dat de lijm echt droog was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Goed plan om minimaal met 2 te doen.

Waar kopen jullie de goed PIR platen ? Goed in de zin van korte terugverdientijd ?

Huis 1967, spouwmuurisolatie, alle HR++ doubleglazing, maar veel deuren zijn van kunststof kozijn + metaal gemaakt. Droge kruipruimte, bodem is een lage beton, beneden van die beton bodem is wel zand + water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Sponge schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:39:
[...]

Volgens mij had ik ongeveer 60-70u besteed voor 64m2.

Overigens liet ik de stokjes ook minimaal 18u of langer staan zodat ik zeker wist dat de lijm echt droog was.
Dat was snel.
Welke lijm had jij toen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
GoldenLeafBird schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:32:
[...]

Hoe groot is het gat van jouw kruipruimte? Ik zit met een vergelijkbare situatie (behalve dat ik het zelf ga doen). In mijn geval heeft het niets te maken met het formaat van de rol maar van de uitgerolde pifdeken. De rol gaat sowieso nooit door het gat van de kruipruimte passen maar de uitgerolde deken wel bij dikte 100, niet bij 120.
Gat is 70x55 maar door de PIF100 in 2 delen te knippen gaat het door het gat. Aanvullend punt is en dat had ik er ook bij moeten vermelden dat het vastzetten van PIF100 een stuk lastiger is in mijn situatie en hoe meer stukken je krijgt hoe moelijker het ook wordt om het geheel goed dicht te krijgen en hierdoor wordt de opgegeven isolatie waarde wellicht een stuk minder, daarom PIF80.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

De Pattex montage classic (te vinden bij Action), hier in dit topic vaker gebruikt. Absoluut niet dat andere merk gebruiken van de Action (TCX), dat heb ik getest (Pattex was even niet op voorraad) en vond het echt niets. Heb iets van 30 bussen gebruikt. Zal binnenkort eens mijn verslagje afronden 😉. Je kan achteraf nog maar beperkt editten op GoT, dus moet nu af zijn voordat ik het plaats.

Ik heb mijn PIR destijds bij Jan de Isolatieman gehaald (b keus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 17:36
Vooralsnog lijken we te gaan voor het verwijderen van de houten vloer en vervangen met schuimbeton. Nu kom ik er op de archieftekeningen achter dat een deel van de fundering van gewapend beton of gewoon beton is. Ik weet niet of dit een voordeel is (minder m2 schuimbeton) of een nadeel (laat meer kou door dan het schuimbeton en dus koudebrug?)

Iemand ervaring met dat een deel van de vloer reeds van (gewapend) beton is? Het zit vooral bij de keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06:21
Hertog_Martin schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:18:
Vooralsnog lijken we te gaan voor het verwijderen van de houten vloer en vervangen met schuimbeton. Nu kom ik er op de archieftekeningen achter dat een deel van de fundering van gewapend beton of gewoon beton is. Ik weet niet of dit een voordeel is (minder m2 schuimbeton) of een nadeel (laat meer kou door dan het schuimbeton en dus koudebrug?)

Iemand ervaring met dat een deel van de vloer reeds van (gewapend) beton is? Het zit vooral bij de keuken.
Ik heb in mijn huis uit 1931 afgelopen oktober de houten vloer verwijderd. Op de bodem van mijn (overigens erg ondiepe) kruipruimte lag een werkvloer, stampbeton heet dat volgens mij. Ongewapend inderdaad. Faber schuimbeton heeft geadviseerd om die werkvloer te breken, omdat er holtes onder kunnen ontstaan en waardoor het geen stabiele basis is.
Ik heb de stampbeton werkvloer met een breekhamer zelf gebroken en vervolgens met hulp van studenten al de brokstukken naar een container gesjouwd. Reden voor het verwijderen van de brokken was voldoende dikte schuimbeton te kunnen storten. Vervolgens kon het schuimbeton voorbereid en gestort worden.

[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 14-08-2024 18:47 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Sponge schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:38:
[...]

De Pattex montage classic (te vinden bij Action), hier in dit topic vaker gebruikt. Absoluut niet dat andere merk gebruiken van de Action (TCX), dat heb ik getest (Pattex was even niet op voorraad) en vond het echt niets. Heb iets van 30 bussen gebruikt. Zal binnenkort eens mijn verslagje afronden 😉. Je kan achteraf nog maar beperkt editten op GoT, dus moet nu af zijn voordat ik het plaats.

Ik heb mijn PIR destijds bij Jan de Isolatieman gehaald (b keus).
TCX is een soort huismerk of een nieuwe merk van Action. Die is heel slecht in veel producten.
Ik heb net die Classic gekocht, samen ook met de Pattex Powerfix High Tack

Kan de Pattex Classics hangen op dit vloerplafond ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iS2Ux8WuquwjXRCxomXes5ijV3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AFXAbgpBkG4C1lmMOy4PXk2K.jpg?f=fotoalbum_large

En ook dit Nehobo ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0FTPetb5CoTDysQ2qeneh7rDPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qi2G7NbqbN4SY3C48smSTZgO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door noucmen op 14-08-2024 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Dat kan ik niet echt beoordelen, het werkte bij mij echt prima op EPS platen. Ik zou het eens uitproberen op een klein stukje ergens? Wel dus even goed ondersteunen conform instructie :). Inh het algemeen "plakt" het al na 2 minuten, maar er stond iets van 24u dacht ik. Normaal ben ik iets makkelijker met tijd, maar in dit geval hoopte ik vooral dat ik niet nog een keer alles moet doen :X.

Wellicht zijn er anderen hier die ervaring hebben met dit soort materiaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koen87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-08 22:23
Verwijderd schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:01:
[...]

52m2, denk iets van 60 uur? Maar moest ook platen van 1200x1200 in 3en zagen met een invalzaag. Ook wel even zoet mee geweest. En veel tijd kwijt geweest om die klote bodemisolatie opzij te schuiven en een paar kuub uit te scheppen. Had 30-40cm hoogte + zwemmen in vlokken.
[Afbeelding]
Had hier ook nog eens 1 fijne ligger die een steen lager geplaatst werd dan elk andere ligger:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Respect voor jouw werkzaamheden in een kruipruimte van 30 a 40cm hoogte.

Bij mijn situatie heb ik de bodem al bedekt met folie en moet het in dezelfde werkhoogte (30 a 40 cm) ook nog isoleren, ook hebben wij vloerverwarming.
Zelf denk ik aan PIF, want ik wil er nog toegang toe hebben in de toekomst. Pif kan je indrukken of iets omhoog drukken in de overspanning.

PIR heeft als voordeel betere isolatiewaarde te hebben. Keuzes :+

Wat is jouw afweging geweest om toch voor PIR te gaan i.p.v. PIF?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:46
@noucmen Die eerste foto moet lukken, platen over de liggers, tussenruimte niet opvullen. Die tweede wordt lastiger omdat het totaal niet recht is.

Ik heb hier 2 flevobeton vloeren gedaan met 50cm EPS platen en Pattex Montage Classic. 2 strepen op de plaat, afschuiven over het beton en meteen door, steunen niet eens nodig.

• noucmen
Goede (zacht) Kitpistool: welke gebruiken jullie ? Ik heb goedkope pistool thuis, maar mijn handen zou niet blij zijn op 30 x 400 gram kitten (60m 2)

Is Wolfcraft een overkill ? Is accu Kitpistool een over over kill ? https://www.toolstation.n...tapes/kit-pu-pistolen/c96

Of deze MK H40+ ? https://www.kittenxl.nl/b...enkit%20worden%20gebruikt.

[ Voor 55% gewijzigd door noucmen op 15-08-2024 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Koen87 Succes! Zonder nare vlokken zal het al wel schelen. Maar als je alles aan één stuk door doet zoals ik dan kun je wel wat hersteltijd voor je schouders verwachten. :P Pir had ik qua isolatiewaarde iets meer vertrouwen in. Verder wilde ik niet in de liggers boren. Onze vloer zag er goed uit, maar gezien het uit de jaren 70 kwam wilde ik geen gokken nemen. Het is een dato vloer en geen kwaaitaal of mantra, maar het schijnt dat ze soms materialen hebben uitgewisseld met elkaar.

En denk ik dat pif in mijn kruipruimte meer ellende zou zijn geweest. :+ Ik schoof de vlokken steeds opzij waardoor ik een halve tot hele meter in de breedte had om te werken. Met platen van 400mm breed boven m'n hoofd kon ik er nog naast liggen en plakken. Ik gok dat het een enorme klus zou zijn met 1.2m brede pif banen.

• noucmen
Verwijderd schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:23:
@Koen87 Dato vloer de jaren 70 kwam. Het is een dato vloer en geen kwaaitaal of mantra, maar het schijnt dat ze soms materialen hebben uitgewisseld met elkaar.
Heb jij een foto van je dato vloer, zijn er veel domen ?

Ik dacht dat mijn ook een dato vloer is, maar een monteur zegt het niet is. https://tweakers.net/i/Ex...Oy4PXk2K.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door noucmen op 15-08-2024 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@noucmen Beetje de typische broodjesvloer die ik hier veel zie. Volgens de bouwtekeningen is het een dato vloer. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rbsKhjkwrY096y1A5_1k4Uii50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cDIDu98aEyEwnNxaFBP82Qur.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 15:40
noucmen schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:18:
Goede (zacht) Kitpistool: welke gebruiken jullie ? Ik heb goedkope pistool thuis, maar mijn handen zou niet blij zijn op 30 x 400 gram kitten (60m 2)

Is Wolfcraft een overkill ? Is accu Kitpistool een over over kill ? https://www.toolstation.n...tapes/kit-pu-pistolen/c96

Ik heb sinds kort het pistool van Bison (€ 18,-) en die werkt voor mij prima. Makkelijk te doseren en je knijpt je niet het leplazerus. Anit-drup is ook prettig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen87
noucmen schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:18:

Ik heb de Wolfcraft MG550 en ik werd ineens blij van kitten. Heb namelijk met High-Tack alle PIR platen aan het dak gekit hiermee (+- 70 platen van 1,20x60)
Verwijderd schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:23:
@Koen87 Succes! Zonder nare vlokken zal het al wel schelen. Maar als je alles aan één stuk door doet zoals ik dan kun je wel wat hersteltijd voor je schouders verwachten. :P Pir had ik qua isolatiewaarde iets meer vertrouwen in. Verder wilde ik niet in de liggers boren. Onze vloer zag er goed uit, maar gezien het uit de jaren 70 kwam wilde ik geen gokken nemen. Het is een dato vloer en geen kwaaitaal of mantra, maar het schijnt dat ze soms materialen hebben uitgewisseld met elkaar.

En denk ik dat pif in mijn kruipruimte meer ellende zou zijn geweest. :+ Ik schoof de vlokken steeds opzij waardoor ik een halve tot hele meter in de breedte had om te werken. Met platen van 400mm breed boven m'n hoofd kon ik er nog naast liggen en plakken. Ik gok dat het een enorme klus zou zijn met 1.2m brede pif banen.
Thanks voor je uitleg en ik snap volkomen wat je bedoelt :)
Zelf zitten we nu in een fase om eventueel ook een lening aan te vragen voor verduurzamen, wellicht dat we het dan uitbesteden :+ Alleen zit je dan met een niet acceptabele arbo hoogte :/
Daarnaast hebben we 2 compartimenten met een doorgang van 40x40cm (Uitdaging!)

[ Voor 43% gewijzigd door Koen87 op 15-08-2024 10:39 ]

• noucmen
Verwijderd schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:30:
@noucmen Beetje de typische broodjesvloer die ik hier veel zie. Volgens de bouwtekeningen is het een dato vloer.
Dus heb jij gekit op de dragers ?
Gebruik jij ook die Pattex uit Action gekocht ?

• noucmen
Koen87 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:36:
[...]

Ik heb de Wolfcraft MG550 en ik werd ineens blij van kitten. Heb namelijk met High-Tack alle PIR platen aan het dak gekit hiermee (+- 70 platen van 1,20x60
Wat voor merk High-Tack heb jij gekocht ?

• Koen87
noucmen schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:52:
[...]

Wat voor merk High-Tack heb jij gekocht ?
Zwaluw Den Braven High Tack constructie/montage lijm. Deze zie je ook vaak als aanrader.

En als ik de afbeelding van @Verwijderd bekijk, lijkt me dat dezelfde bus als ik gebruikt heb (correct me if I am wrong)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OdwtE6PtYwq49ElJcjgl0s3I-No=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/wvJAAEp77iopodHjEeaCaVyW.png?f=fotoalbum_small

Bespaar niet op de kwaliteit, al kan ik niets zeggen over de Pattex.
Je wilt alleen niet dat je over 5 jaar zakkende platen hebt op willekeurige plekken.

[ Voor 56% gewijzigd door Koen87 op 15-08-2024 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@Koen87 wij hadden ook zo'n lening, maar dat ging er heel snel doorheen. Geen idee of je nog veel te doen hebt. Maar 2k besparen kan je een hoop leuks extra geven elders. Vaak zijn die verduurzamingsleningen niet tot een heel hoog bedrag.

@noucmen heb idd gekit op de liggers. De zwaluw ultra high tack gebruikt. Zou een nog hogere aanvangssterkte hebben, wilde geen kans op losvallende platen of moeten stutten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Koen87 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:55:
[...]
Bespaar niet op de kwaliteit, al kan ik niets zeggen over de Pattex.
Amen. Dit is mij een paar x overkomen met het klussen, nooit meer. Bouwmarkt troep knelkoppeling gebruikt, waterballet. Vsh koppeling, geen probleem (ook 2x zoveel gewicht voor dezelfde eindstop). Bouwmarkt acrylaat kit gebruikt, ziet er al niet meer uit na 1 jaar. Den braven anti crack nog enorm strak.

Ik zou nooit iets van de action of bouwmarkt huismerken nemen en alleen de merken die de profs gebruiken. Ik kwam ook 1 busje siliconenkit tekort. Had natuurlijk geen zin om een dag te wachten voor levering bij die laatste meters, dus bison troep gekocht bij de praxis. Wat een ellende, de hele ruimte stonk naar de oplosmiddelen in die kit. Liters kit en high tack gebruikt zonder iets te ruiken, 1 busje bison siliconenkit en de hele ruimte stinkt. En het koste nog meer ook.

Goedkoop is duurkoop als het om bouwmaterialen gaat. En een enorme hoeveelheid hoofdpijn.

• noucmen
Ik ben benieuwd of de Pattex Powerfix High Tack van Action heel anders is dan de Pattex van Hornbach

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Pattex wordt al sinds 2013 genoemd in dit topic (Kruipruimte vloer (na-)isoleren) :). Maar ik kan zelf dus niet oordelen of het eeuwig blijft hangen. Ik heb vorige week gekeken en gelukkig hing alles nog ;).

Overigens heb ik nog op willekeurig plekken nog wel wat stut balkjes geplaatst (van wat PIR wat ik over had)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Hier hangt het nu een jaar of 10. Enige wat ooit losgelaten heeft is platen overdwars over meerdere liggers van ongelijke hoogte. Ik ben daarna in de lengte gaan plakken met de liggers mee, dat werkt veel beter.
Ook de plaat op de rand bij het kruipluik is er vorig jaar uitgevallen nadat de zonnepanelenboer onder de vloer is geweest om kabels te trekken.

Eerst begonnen met 3 tubes bison voor 10 euro bij de Gamma, die troep was waardeloos en bleef niet plakken. Zowel de extra sterke als de reguliere montagekit. Daarna een keer bij de Action een tube Pattex meegenomen, dat werkt veel beter. Later afwisselend Pattex bij de Lidl en de Action gekocht en zo de hele vloer gedaan.
Buurman hebben we vnml met Pattex gedaan, maar toen de kit op was en het schap bij de Action leeg hebben we Spectrum kit gebruikt. Droogtijd veel langer, veel meer nodig, veel meer geur en hoorde van buurman dat er bij hem al wat platen naar beneden zijn gekomen.

Gebruikte kitpistool is gewoon zo'n goedkoop oranje metalen knijpding van de Action :). Heb nog een kitpistool van Rubson gehad uit de bouwmarkt, die heb ik helemaal aan stront geknepen.

• noucmen
_JGC_ schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:18:
Hier hangt het nu een jaar of 10. Enige wat ooit losgelaten heeft is platen overdwars over meerdere liggers van ongelijke hoogte. .... bij de Action een tube Pattex meegenomen, dat werkt veel beter.

Gebruikte kitpistool is gewoon zo'n goedkoop oranje metalen knijpding van de Action :). Heb nog een kitpistool van Rubson gehad uit de bouwmarkt, die heb ik helemaal aan stront geknepen.
Haha, dus Action wint in veel categorieen :)

• noucmen
Ik heb alles over Pattex bij Action, vanaf 2013 tot nu toe, gelezen. Het klinkt goed genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
noucmen schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:21:
[...]

Haha, dus Action wint in veel categorieen :)
Je moet bij deze klus de spuitmond van de kitkoker ver genoeg opensnijden, dan hoef je niet zo hard te knijpen. Dat is de fout die ik bij het rubson pistool gemaakt heb, proberen om zoveel mogelijk kit door een kleine opening te drukken, dan buigt het mechanisme en moet je steeds harder knijpen om er nog kit uit te krijgen.

Het is geen kit om netjes mee af te werken, het is montagekit. Dat mag best wat ruimer worden aangebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Ik heb trouwens ook zo'n zwart plastic Bison kitpistool gebruikt. Werkte inderdaad prima. Veel beter dan dat Gamma ding wat ik ooit had, en die steeds de achterkant sloopte (met kitten).

Overigens heb ik ook bij elke plaat de zijkanten gedaan die in contact stonden met een al eerder geplakte laag. Met een soort VVV patroontje. Twijfelde destijds wel, want wie weet trekken ze elkaar dan ooit naar beneden. Maar goed.

Achteraf kan je ook nog bowlen :P.
Afbeeldingslocatie: http://www.rielee.com/shared/kruipruimte/bowling.jpg

• noucmen
_JGC_ schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:26:
[...]

Je moet bij deze klus de spuitmond van de kitkoker ver genoeg opensnijden, dan hoef je niet zo hard te knijpen.
Goede tip.

Ik heb bij de Action 37 Pattex gekocht (31 Montage Classic en 6 Powerfix High Tack), 60 m2, dus ik mag beetje onzuinig zijn.

Nu moet ik de afstand tussen mijn liggers afmeten, daarna PIR platen kopen van de goede maten.

Vraagje nog: plak de aluminium oppervlak van die PIR goed aan die grof liggers van Dato vloer door een Montage Classic of Powerfix ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
noucmen schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:49:
[...]

Goede tip.

Ik heb bij de Action 37 Pattex gekocht (31 Montage Classic en 6 Powerfix High Tack), 60 m2, dus ik mag beetje onzuinig te gaan doen.

Nu moet ik de afstand tussen mijn liggers afmeten, daarna PIR platen kopen van de goede maten.

Vraagje nog: plak de aluminium oppervlak van die PIR goed aan die grof liggers van Dato vloer door een Montage Classic of Powerfix ?
Glad op glad is een probleem, glad op poreus zou moeten werken.

Ik heb EPS geplakt op mijn gladde flevobeton liggers, dat bleef meteen hangen. PIR zal je moeten steunen, dat is veel zwaarder dan EPS.

• noucmen
Extra (betaalde) arbeid opgezocht: ik heb weinige kennissen & vrienden.

Wat moet ik opletten in het opzoeken naar iemand? Hij gaat boven grond zagen en via de kruipluik naar mij brengen. Is iemand met einige ervaring met een Decoupeerzaag genoeg ? (Ik heb ook circkel zaag, misschien is hij veel beter en sneller dan decoupeerzaag)

Hier is mijn "algorithme" :)

1) Zo goed mogelijk meten
2) Zo scherp mogelijk bedenken over alle stappen van een uitvoering. Bereiden ook de kleine blokken voor steunen voor. Die blokken waar kan ik vinden ? Schuime of hout ?
3) Beginnen met 2 mannen in de kruipe ruimte, bij de grotere compartement (woonkamer), leggen de eerste rij bij 2 liggers. Beoordelen wat ik sneller of beter de volgende 1 rij kan doen.
4) Herhaal stap 3
5) Als 4 al goed is, blijf ik onder grond en stuur ik die man boven grond, als hij te veel tijd heeft, mag hij af en toe de afgezagen platen zo dichtbij mogelijk naar mij brengen. Terug naar stap 4

Waar moet ik corrigeren ?

[ Voor 11% gewijzigd door noucmen op 15-08-2024 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@noucmen Gewoon met verlichting, een stapel platen, kit en een handzaag naar beneden. Bij de buurman hebben we alle platen onder de vloer gezaagd. Met 3 man sterk in 1 dag gedaan.
Steunen heb ik toen van reststroken gemaakt.

• noucmen
_JGC_ schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:20:
@noucmen Gewoon met verlichting, een stapel platen, kit en een handzaag naar beneden. Bij de buurman hebben we alle platen onder de vloer gezaagd. Met 3 man sterk in 1 dag gedaan.
Steunen heb ik toen van reststroken gemaakt.
3 man in 1 dag: hoeveel m2 was het ? Er moet iemand met ervaring zijn om dat te kunnen doen.

Steuen van Restroken ? Bedoeld jij de restende afgezagen stukken ?

Verlichting: is diet goed,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3T2LUzim8hZGxkTA3SxUKboGgg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qFGFD0nAC45S0AVhA1d5XZfj.webp?f=user_large

of moet het minder beamen maar meer uitstralend zijn, om vanuit de grond naar boven en zo breed mogelijk te kunnen verlichten ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsaTYmwaW_GHBz99abENaOt4yvs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hnuc6VArwbNfmYzkKt9IiNgi.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
noucmen schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:52:
[...]

3 man in 1 dag: hoeveel m2 was het ? Er moet iemand met ervaring zijn om dat te kunnen doen.

Steuen van Restroken ? Bedoeld jij de restende afgezagen stukken ?

Verlichting: is diet goed,
[Afbeelding]

of moet het minder beamen maar meer uitstralend zijn, om vanuit de grond naar boven en zo breed mogelijk te kunnen verlichten ?
[Afbeelding]
Ik had een mijnwerkerslampje op mijn voorhoofd waar ik die dag 3x3 AAA batterijtjes in heb gestopt. Buurman had nog gezorgd voor 24V verlichting zodat we niet met 230V onder de vloer hoeven.

Bij mezelf heb ik de holtes opgevuld, die waren 39cm breed. Daar hield ik stroken van 10cm van over, die kon ik mooi in stukken zagen.

Desnoods zet je tijdelijk hele platen op zijn kant. Ik heb wel plannen om er nog een laag PIR onder te plakken met 60x60 plaatjes, die zouden hier prima kunnen steunen.

1 dag was 45m2 in 2 lagen met 50x100cm EPS uit de bouwmarkt. 5cm en 6cm dik, hebben we op een zondagmiddag 2 gamma en 2 karwei bouwmarkten voor geplunderd toen, alles meegenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Ik had een lampje van Amazon (staat ook in dit topic) en een zaklamp. De zaklamp was vooral als backup, wilde niet in het donker eindigen :).

Had oorspronkelijk ook een 230v buitenlamp bij kruipruimte luik in gedachten, uiteindelijk niet echt gebruikt. Ik ben trouwens echt wel een paar weken (doorlooptijd) bezig geweest omdat ik ook alles alleen deed. Verder geen zaag gebruikt maar een mes wat ik gehaald had (ook bij Jan) met twee type tanden. Werkte prima, maar ook wel wat zwaar en onhandig soms.

Sowieso goed om altijd handschoenen te dragen, hen er nu eentje waar een 'vinger topje' bijna af is ;).

Ik zal eens kijken of ik mijn projectverslag eens kan afronden volgende week. Mijn doel was een beetke ook om het eea. Samen te vatten van wat ik geleerd heb/had uit dit topic.

• noucmen
Het lijkt me op dat een 230v lamp niet veilig is ?

Ik heb vandaag 6 LED accu kampen van Action gekocht, 750 lumen, 4000 mAh accu.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

Mooi al die kruipruimte activiteit :) Even wat ervaringen...

'k Heb in m'n kruipruimte (al veel foto's daarvan gepubliceerd) een kleine 2 jaar geleden (dec 22 - jan 23) de isolatie helemaal gedaan met PIR platen. Ongeveer 120 platen PIR met dikte 14 cm. 'k Heb een relatief hoge kruipruimte dus het was goed te doen.

Alles met Action Pattex Kit en paar met andere soortgelijke kit (action was op) op de liggers geplakt met stutten voor 1 dag. Niet te zuinig zijn want je moet soms millimeters overbruggen. Ik was ongeveer 1 tube kwijt op anderhalve PIR plaat. Alles met gewone knijppistool, maar je moet ook een dikke laag op de plaat aanbrengen, dus snij gewoon de top van de tube er af en dus niet met de tuit er op.

'k Heb overigens later een plaat moeten weghalen omdat ik er ergens toch nog bij moest, en die plaat heb ik uiteindelijk helemaal stukgetrokken zo vast zat het.

Ook heb ik, om elektra leidingen wat netjes van de vloer te krijgen, m.b.v. isolatiepluggen en kabelgeleiders leidingen aan de platen gehangen. Ook geen enkel probleem.

Omdat ik met glaswol tussen de balken en met PIR platen daar weer tegenaan heb gewerkt, koste het uiteindelijk wel een volle maand voor ik klaar was. Meten, spul vervoeren, snijden (deels PIR en glaswol), plakken, aanduwen tegen de leggers (met voeten onderste boven), kieren dichten, etc. Ongeveer 5 a 6 platen per keer was wel genoeg om me bekaf te krijgen.

Verder is het -in tegenstelling tot vorige winter- deze winter (helaas) flink nat geweest met veel opkomend grondwater (tot 20-30 cm) en helaas meerdere lekken in de grondfolie (en had ook niet alles aan randen afgewerkt) met daaronder noppenfolie ('t ging wel netjes drijven) waardoor het vochtgehalte tot > 99% ging.

Ben nog steeds bezig het droog te krijgen en m'n komende project is ook een automatische afwatering van grondwater via afpompen. Het is heel onhandig als er veel grondwater is want ook al blijft het onder het folie, dan nog kun je niks doen in de kruipruimte (ik heb allerlei projecten waardoor ik er best vaak moet zijn).
Maar dat is weer een andere kwestie, kom ik nog eens op terug :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0SGbPbawtMcbF_EXq3u1ExNSlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MwRYt8Pfh6pikK3F3WGLIAB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8W6xcb5WCNJV_KGP5aTvoQzlT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rpS2tGloduD6QpytIbqS4whh.png?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Een heel goed werkbare kruipruimte heb jij @dof ,

Heb jij de 1200 * 600 platen gekocht ? Dus 1 kit koker per 1,5 platen betekent 1 koker per 1 m2 ?

Toen jij die PIR platen gekocht heb, heb jij ook opgemerkt dat de 15 cm 2 keer duurder dan de 10 cm is ? 10 cm is rond 17 Euro/m2, terwijl 15 cm is rond 37 Euro/m2, op www.jandeisolatieman.nl.

Ik overweeg 2 keer 10cm te doen, maar misschien koste het veel meer tijd (dus geld) dan de kosten dat ik heb besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

noucmen schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:27:

Heb jij de 1200 * 600 platen gekocht ? Dus 1 kit koker per 1,5 platen betekent 1 koker per 1 m2 ?

Toen jij die PIR platen gekocht heb, heb jij ook opgemerkt dat de 15 cm 2 keer duurder dan de 10 cm is ? 10 cm is rond 17 Euro/m2, terwijl 15 cm is rond 37 Euro/m2, op www.jandeisolatieman.nl.

Ik overweeg 2 keer 10cm te doen, maar misschien koste het veel meer tijd (dus geld) dan de kosten dat ik heb besparen.
Maar je kunt wel veel nauwkeuriger je naden wegwerken of overlappen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Seafarer schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:02:
[...]

Maar je kunt wel veel nauwkeuriger je naden wegwerken of overlappen.
Hoe wegwerken ?
Met overlappen: inderdaad.

De kleine opend naden: maken ze maar een paar heel kleine gebieden van mijn vloer koud, toch ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

noucmen schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:16:
[...]

Hoe wegwerken ?
Met overlappen: inderdaad.

De kleine opend naden: maken ze maar een paar heel kleine gebieden van mijn vloer koud, toch ?
Inderdaad overlappen.
Het lijkt allemaal zo makkelijk om met PIR te werken. Maar het is vervelend spul bij grootte diktes.

Ik heb een dak met 160mm gedaan. Dat wordt volgende keer 2 X 80mm veel makkelijker pas te maken.

Op YouTube vindt je ook wel warmtebeeld testen met Pir platen en hun aansluiting op andere bouwdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ik moet beslissen anders bij Action het op is.

Voor 60m2, denken jullie dat 31 Montage classic + 18 Power fix High Tack (Polilymer) goed is ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

noucmen schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:27:

Ja, de hoge ruimte maakt het wel een stuk makkelijker inderdaad.

'k Heb heb gekocht bij isolatie noord nadat ik een offerte gevraagd had. Daarbij wat extra korting gekregen. Met twee platen op elkaar is het nog meer werk en ben je ook meer kit kwijt.
Overigens spleten afgewerkt met alutape.

Ja een bus per m2 klopt wel aardig. Kit was goedkoop dus daar niet op bezuinigd, en werkte best goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

dof schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:41:
Mooi al die kruipruimte activiteit :) Even wat ervaringen...

'k Heb in m'n kruipruimte (al veel foto's daarvan gepubliceerd) een kleine 2 jaar geleden (dec 22 - jan 23) de isolatie helemaal gedaan met PIR platen. Ongeveer 120 platen PIR met dikte 14 cm. 'k Heb een relatief hoge kruipruimte dus het was goed te doen.

Alles met Action Pattex Kit en paar met andere soortgelijke kit (action was op) op de liggers geplakt met stutten voor 1 dag. Niet te zuinig zijn want je moet soms millimeters overbruggen. Ik was ongeveer 1 tube kwijt op anderhalve PIR plaat. Alles met gewone knijppistool, maar je moet ook een dikke laag op de plaat aanbrengen, dus snij gewoon de top van de tube er af en dus niet met de tuit er op.

'k Heb overigens later een plaat moeten weghalen omdat ik er ergens toch nog bij moest, en die plaat heb ik uiteindelijk helemaal stukgetrokken zo vast zat het.

Ook heb ik, om elektra leidingen wat netjes van de vloer te krijgen, m.b.v. isolatiepluggen en kabelgeleiders leidingen aan de platen gehangen. Ook geen enkel probleem.

Omdat ik met glaswol tussen de balken en met PIR platen daar weer tegenaan heb gewerkt, koste het uiteindelijk wel een volle maand voor ik klaar was. Meten, spul vervoeren, snijden (deels PIR en glaswol), plakken, aanduwen tegen de leggers (met voeten onderste boven), kieren dichten, etc. Ongeveer 5 a 6 platen per keer was wel genoeg om me bekaf te krijgen.

Verder is het -in tegenstelling tot vorige winter- deze winter (helaas) flink nat geweest met veel opkomend grondwater (tot 20-30 cm) en helaas meerdere lekken in de grondfolie (en had ook niet alles aan randen afgewerkt) met daaronder noppenfolie ('t ging wel netjes drijven) waardoor het vochtgehalte tot > 99% ging.

Ben nog steeds bezig het droog te krijgen en m'n komende project is ook een automatische afwatering van grondwater via afpompen. Het is heel onhandig als er veel grondwater is want ook al blijft het onder het folie, dan nog kun je niks doen in de kruipruimte (ik heb allerlei projecten waardoor ik er best vaak moet zijn).
Maar dat is weer een andere kwestie, kom ik nog eens op terug :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Damn. En nu dacht ik dat wij hier een diepte kruipruimte hadden met plus / minus 1 meter. Nice _/-\o_ en super prettig werken (zover het lekker werken is in kruipruimte).

Ben er tijd technisch nog niet aan toe gekomen, maar wil in de toekomst een drainage in mijn kruipruimte realiseren. "Simpelweg" meerdere geultjes uitgraven, grind, folie en buis erin en dit af laten lopen naar lager gelegen bak met pomp erin. Deze pomp dan op de afvoer afsluiten.

Welk plan heb jij om het grondwater in je kruipruimte tegen te gaan / af te voeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

blijhoofd_bennie schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:37:
[...]

Damn. En nu dacht ik dat wij hier een diepte kruipruimte hadden met plus / minus 1 meter. Nice _/-\o_ en super prettig werken (zover het lekker werken is in kruipruimte).

Ben er tijd technisch nog niet aan toe gekomen, maar wil in de toekomst een drainage in mijn kruipruimte realiseren. "Simpelweg" meerdere geultjes uitgraven, grind, folie en buis erin en dit af laten lopen naar lager gelegen bak met pomp erin. Deze pomp dan op de afvoer afsluiten.

Welk plan heb jij om het grondwater in je kruipruimte tegen te gaan / af te voeren?
Ik weet niet waar je woont maar hier in Gouda gaan heel veel isolatie bedrijven op hun plaat omdat ze het niet droog kunnen pompen. En dus noodgedwogen huiswaarts keren. Sommigen nemen echt serieus pompwerk mee.

Maar ja, om de hele reeuwijkse plassen leeg tetrekken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Seafarer schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:04:
[...]

Ik weet niet waar je woont maar hier in Gouda gaan heel veel isolatie bedrijven op hun plaat omdat ze het niet droog kunnen pompen. En dus noodgedwogen huiswaarts keren. Sommigen nemen echt serieus pompwerk mee.

Mij kun je op dit moment ergens vinden in Twente, maar dan moet je wel goed zoeken ;-)

De laatste jaren is het van nagenoeg nul tot geen naar dertig centimeter en hoger water gegaan in de kruipruimte. Inklinken van grond heeft zijn grenzen laten we maar zeggen en met mijn plan hoop ik het grondwater op peil te houden. Dus als het water in Gouda daalt heb ik daar mogelijk aan bijgedragen...ha...ha..

[ Voor 3% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 16-08-2024 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

blijhoofd_bennie schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:33:
[...]

Mij kun je op dit moment ergens vinden in Twente, maar dan moet je wel goed zoeken ;-)

De laatste jaren is het van nagenoeg nul tot geen naar dertig centimeter en hoger water gegaan in de kruipruimte. Inklinken van grond heeft zijn grenzen laten we maar zeggen en met mijn plan hoop ik het grondwater op peil te houden. Dus als het water in Gouda daalt heb ik daar mogelijk aan bijgedragen...ha...ha..
_O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Ik heb jaren geleden mijn garage aan de onderkant van het plafond voorzien van pir platen en illbruck lijm hiervoor gebruikt. Ik had b kwaliteit pir gekocht. Doel was om mijn werkkamer die op de garage is geplaatst een warmere vloer te geven want de koude vanuit de garage zorgde voor een koude vloer en dat is nu behoorlijk verbeterd. Platen hangen nog steeds netjes, naden zijn afgewerkt met aluminium tape. Ik ben begonnen met de aluminium zicht kant wit te schilderen, moet dit nog steeds afmaken. Vlak en strak aan de zichtbare kant is het niet ivm de b kwaliteit.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:16
Seafarer schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:04:
[...]

Hee, ik ben blijkbaar niet de enige uit Gouda!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

blijhoofd_bennie schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:37:
[...]

:) Met isolatie nog ong. een meter over...

Ongeveer zoals jij van plan bent. Je moet natuurlijk wel zeker weten dat het grondwater is want hemelwater in je kruipruimte vergt andere aanpak (= hemelwater afvoer nakijken en repareren). Zal er even apart bericht voor maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
dof schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:09:
[...]
'k Heb heb gekocht bij isolatie noord nadat ik een offerte gevraagd had.
Met bekeken, en ik vraag me af: Waarom de merk PIR platen van 100 mm van Isolatie Noord (13 euro/M2) behoorlijk goedkoper zijn dan die van Jan Isolatieman (17 euro/M2) ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFqLG03JWaePFHC4UqwN48ZkUw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F6cWvmlJcnlFccF0MCNfNEoh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
noucmen schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:56:
[...]

Met bekeken, en ik vraag me af: Waarom de merk PIR platen van 100 mm van Isolatie Noord (13 euro/M2) behoorlijk goedkoper zijn dan die van Jan Isolatieman (17 euro/M2) ?

[Afbeelding]
Is maar net wat voor restpartij ze hebben of waar/wanneer ze het inkopen.

Ik heb veel van mijn isolatieprojecten gekocht bij vd Berg in Hallum en later bij Hoekstra Materiaal in Oldeholtpade. Die laatste heeft ook vaak 60x60 plaatjes. Prijs voor B-keus rond de 1 euro per cm dikte per m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

noucmen schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:56:
[...]

[Afbeelding]
Geen idee, andere (grotere) inkoop? Als je veel nodig hebt is het verstandig om een offerte te vragen, er is vaak wel wat mogelijk met kortingen is mijn ervaring.

'k Heb er later 18cm houtvezel platen (Steicoflex 036) en Pro Clima klimaatfolie aangeschaft voor dakisolatie. Prima ervaringen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Oriëntatie van de platen ??? Langs of perpendicular m.b.t. de liggers, als iedere plaat een breedte van 60 cm heeft ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pkUje_R2treF0v8IX0Kt1sqPLnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6kUsBA0XkXLIxBKxZX8mHxOb.jpg?f=fotoalbum_large

Optie A) Langs de liggers is het beste als de hart-op-hart afstand tussen de liggers rond 61 cm is: makkelijk met lijm smeren, werkt goed als de liggers niet even hoogte zijn ???

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCogB8BSAUGBjNDvM--4oLKvOdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/39rkzfTeRv6x5xesMdTTbQzO.jpg?f=fotoalbum_large

Optie B ) Anders moeten wij perpendicular m.b.t. de liggers plaatsen, maar
(1) een plaat moet tegen maximaal 2 liggers zijn (niet 3), om te voorkomen dat een lijm later koos wordt.
(2) De lengte van iedere plaat moet rond 1,5 keer de hart-op-hart tussen afstand tussen de liggers zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2Qlr65HV5S3-8YMPPwCY9-EyBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uMp8x1IT5izOdpbQA0vhQQOH.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn liggers afstand is rond 60-64 cm, en als optie A niet lukt, optie B vraagt dat ik de lengte 120 cm van ieder plaat afkort tot 90-100 cm.

Is mijn plan goed ?

[ Voor 9% gewijzigd door noucmen op 17-08-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06:21
noucmen schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:04:
Oriëntatie van de platen ??? Langs of perpendicular m.b.t. de liggers, als iedere plaat een breedte van 60 cm heeft ?

[Afbeelding]

Optie A) Langs de liggers is het beste als de hart-op-hart afstand tussen de liggers rond 61 cm is: makkelijk met lijm smeren, werkt goed als de liggers niet even hoogte zijn ???

[Afbeelding]

(1) een plaat moet tegen maximaal 2 liggers zijn (niet 3), om te voorkomen dat een lijm later koos wordt.
(2) De lengte van iedere plaat moet rond 1,5 keer de hart-op-hart tussen afstand tussen de liggers zijn.

[Afbeelding]

Mijn liggers afstand is rond 60-64 cm, en als optie A niet lukt, optie B vraagt dat ik de lengte 120 cm van ieder plaat afkort tot 90-100 cm.

Is mijn plan goed ?
Moet optie B niet 2x de hart-op-hart afstand zijn?
De lengte van 120 cm is dan goed en kan zo blijven!

Ik weet niet of optie A of optie B de voorkeur heeft.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen87
noucmen schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:04:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is mijn plan goed ?
Ik zou optie A doen en later met PUR de naden dicht spuiten (masker dragen!) en dan plakken ze ook aan elkaar onderling.
Scheelt het meeste werk, je hebt over de lengte een lijmlaag X2. 100% naadvrij lukt toch niet.

Zo heb ik het dak gedaan, moet je wel genoeg hoogte hebben uiteraard. Tussendoor PUR spuiten kan de platen verdrukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
SebastiaanPs schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:36:
[...]

Moet optie B niet 2x de hart-op-hart afstand zijn?
De lengte van 120 cm is dan goed en kan zo blijven!
Ik denk 1,5 als minimaal, om zeker te zijn dat "iedere plaat tegen 2 liggers zijn gelijmd ".
Maar 2,0 is het beste: veel eenvoudiger om te berekenen & schuiven.

Alleen het beneden brengen van de platen vraagt wel of niet het afkorten. Dat moet ik een keer toetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Koen87 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:53:
[...]
, moet je wel genoeg hoogte hebben uiteraard.
Wat bedoel je ?
Tussendoor PUR spuiten kan de platen verdrukken
Dus ik moet 1 dag wachten totdat de Pattex lijm droog is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Deleted

[ Voor 96% gewijzigd door noucmen op 17-08-2024 18:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 11-09 16:18
noucmen schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:32:
Het lijkt me op dat een 230v lamp niet veilig is ?
...
Zo lang je kruipruimte niet vol plassen staat / je de boel een beetje droog houdt? Waarom niet?

Ik heb destijds iig gewoon een flink (buiten) verlengsnoer door het luik gerold en onder de vloer met een stekkerblokje zo'n led bouwlamp van de lidl en een ouwe looplamp gebruikt. (want dat was wat ik in huis had) Dikke prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 17-08-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Action heeft een LED van 700 om, die 3 u 15 min kan werken (2 x 2000Ah batterij heeft die).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
1) PUR foam:
TCX lijm is slecht, maar is TCX construction foam ook zo slecht ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOl6JGpmzyFI-egDXdijPT4pbCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wA3y6ux2fQ5RTDw2kGTRdA5Z.jpg?f=fotoalbum_large

Een foam is niet zo veel belangrijk denk ik ? Alleen de geur niet zo mooi is.

2) Daarna waar kopen jullie de Aluminium plakband ?

3) Een andere vraagje m.b.t. logistiek:

- Na het thuis opleveren, kan die PIR platen een paar dagen buiten het huis zijn (regen etc)

- Als ik langzamerhand maanden lang bezig ben met plakken, is er een probleem ? Ik denk niet toch ? zelf als ik nog niet heb geplakt, blijven die platen al als bodem isolatie :-) ???

[ Voor 73% gewijzigd door noucmen op 17-08-2024 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Die pur gebruik ik ook. Enige slechte eraan is dat het heel lastig doseert en soms sluit het ventiel niet goed meer als je klaar bent. Heb wel eens een aangebroken bus weggezet die bleef sissen, die deed een week later helemaal niks meer.

Verder zou ik je platen even afdekken als je ze buiten opslaat. Want behalve regen is UV ook niet heel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Jailhouse schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:43:
[...]

Hee, ik ben blijkbaar niet de enige uit Gouda!
Zal je ook wel natte voeten hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

dof schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:31:
[...]

:) Met isolatie nog ong. een meter over...

[...]

Ongeveer zoals jij van plan bent. Je moet natuurlijk wel zeker weten dat het grondwater is want hemelwater in je kruipruimte vergt andere aanpak (= hemelwater afvoer nakijken en repareren). Zal er even apart bericht voor maken.
In het verleden wel een lekkage bij een hemelwater aansluiting gehad en deze is gerepareerd. Enige tijd geleden op een bouwterrein bij mij in de buurt hadden ze twee pompen in gebruik om het grondwater af te pompen. In de periode ervoor water, op het moment dat de pompen draaien droog en nu weer water in de kruipruimte. Tenzij je met hemelwater bedoeld veel regenval wat dan via de grond in de kruipruimte komt? Dat laatste zou ik niet met volledige zekerheid uit kunnen sluiten gezien de hoeveelheid regen de afgelopen periode. Zelf zeg ik op dit moment grondwater.

Sta open voor extra mogelijkheden het na te lopen en de oplossing die jij hebt voor hemelwater.
Heb dit laatste aangepakt door mijn fundering en de opgaande muur tot het maaiveld aan de buitenzijde te voorzien van vloeibaar bitumen en xps panelen. In Duitsland pakt men kelders op deze wijze aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 12:55
Destijds heb ik de vloer van de kruipruimte laten isoleren. Er zijn grote 'matten' naar binnen gebracht door het kruipluik die op de grond liggen en aan de zijkant omhoog om daar ook te isoleren. De matten zijn een soort plastic zakken gevuld met losse piepschuim bolletjes. Als vloerisolatie werkt dit zoals verwacht.
Voordeel: Als ik de kruipruimte in moet heb ik altijd een droge en warme ondergrond. Van onderaf een gat boren of zo gaat nog vrij makkelijk omdat de vloerstructuur volledig zichtbaar is.
Nadeel: Woelmuizen vinden dat ook. Door het tijgeren verschuiven de matten en moet ik dan terugleggen als ik klaar ben.

Als ik opnieuw zou moeten kiezen, zou ik foam laten sprayen. Vocht is dan sowieso geen probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Refthoom schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 08:58:
Destijds heb ik de vloer van de kruipruimte laten isoleren. Er zijn grote 'matten' naar binnen gebracht door het kruipluik die op de grond liggen en aan de zijkant omhoog om daar ook te isoleren. De matten zijn een soort plastic zakken gevuld met losse piepschuim bolletjes. Als vloerisolatie werkt dit zoals verwacht.
Voordeel: Als ik de kruipruimte in moet heb ik altijd een droge en warme ondergrond. Van onderaf een gat boren of zo gaat nog vrij makkelijk omdat de vloerstructuur volledig zichtbaar is.
Nadeel: Woelmuizen vinden dat ook. Door het tijgeren verschuiven de matten en moet ik dan terugleggen als ik klaar ben.

Als ik opnieuw zou moeten kiezen, zou ik foam laten sprayen. Vocht is dan sowieso geen probleem meer.
Heb je misschien foto's cq link naar een website? Ik had hier nog nooit van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:23
Refthoom schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 08:58:
Heb je wel gezorgd dat de ventilatie sparingen voor je kruipruimte open blijven? Anders krijg je vochtproblemen.

Sowieso begrijp ik niet dat dit nog steeds gedaan wordt want in de winter zijn er perioden dat de bodem van je kruipruimte warmer is dan de buitenlucht. De relatief warme bodem dempt de kou van koudere lucht van buiten. Dat positieve effect verhinder je door de isolatie van de bodem.

Enige serieuze optie is de onderkant van de vloer te isoleren (en in elk geval bij houten vloeren dampopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D-e-n schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:24:
[...]
Sowieso begrijp ik niet dat dit nog steeds gedaan wordt want in de winter zijn er perioden dat de bodem van je kruipruimte warmer is dan de buitenlucht. De relatief warme bodem dempt de kou van koudere lucht van buiten. Dat positieve effect verhinder je door de isolatie van de bodem.
Voor ons onbegrijpelijk, voor hun makkelijk centjes verdienen. Zolang ze bodemisolatie onder hetzelfde schuitje als vloerisolatie mogen toepassen en er subsidie op zit, blijven ze dat doen. Veel makkelijker voor ze en goed cashen. En dan zit je daar als leek de verhalen van die "experts" aan te horen.

Als je niet iemand bent die dingen zelf tot op de puntjes uitzoekt voordat je dingen doet of laat doen, dan geloof je al snel de "expert". Mijn schoonouders vinden mij nog steeds dom om de vloer te doen, "er lag toch al isolatie". Het uitleggen heeft geen nut gehad. Veel mensen zijn ook simpele zielen en boeit het allemaal niet, die willen het niet eens leren.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2024 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 12:55
[...]

Heb je wel gezorgd dat de ventilatie sparingen voor je kruipruimte open blijven? Anders krijg je vochtproblemen.

Enige serieuze optie is de onderkant van de vloer te isoleren (en in elk geval bij houten vloeren dampopen)
Het is alweer 10 jaar geleden, ik wist niet beter toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Er zijn wel onderzoeken van.
https://klimapedia.nl/wp-...itieve-versie02112010.pdf (pagina 28 en 29).

Bodemisolatie doet altijd wel iets, het is veel minder effectief dan vloerisolatie dat wel(bij de warmtebron isoleren is altijd effectiever).
Bij bodemisolatie gaan ze ervan uit dat je ook de fundering/gevel gaat isoleren, als dat niet gedaan wordt(zie je vaak in praktijk)... (pagina 31)

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 18-08-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ik zie op marktplaats B-keus PIR 12 cm dikte van 16.32 euro/M2 inc. Maar zegt de verkoper dat het toch Unilin is ???? Een Chinese nep met de label ?

https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

noucmen schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:09:
Ik zie op marktplaats B-keus PIR 12 cm dikte van 16.32 euro/M2 inc. Maar zegt de verkoper dat het toch Unilin is ???? Een Chinese nep met de label ?

https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
B keus zijn platen die bij het opstarten van de machine niet helemaal voldoen aan de kwaliteits eisen. Of fout gegaan bij het produceren. Dit gebeurt bij ieder merk.

Je weet alleen nooit hoe groot die fouten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Seafarer schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:16:
[...]

B keus zijn platen die bij het opstarten van de machine niet helemaal voldoen aan de kwaliteits eisen. Of fout gegaan bij het produceren. Dit gebeurt bij ieder merk.

Je weet alleen nooit hoe groot die fouten zijn.
Helpt het bij het kijken (locale fout) en de gewicht per M3 (dichtheid fout) te weten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

blijhoofd_bennie schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 00:01:
[...]

In het verleden wel een lekkage bij een hemelwater aansluiting gehad en deze is gerepareerd. Enige tijd geleden op een bouwterrein bij mij in de buurt hadden ze twee pompen in gebruik om het grondwater af te pompen. In de periode ervoor water, op het moment dat de pompen draaien droog en nu weer water in de kruipruimte. Tenzij je met hemelwater bedoeld veel regenval wat dan via de grond in de kruipruimte komt? Dat laatste zou ik niet met volledige zekerheid uit kunnen sluiten gezien de hoeveelheid regen de afgelopen periode. Zelf zeg ik op dit moment grondwater.

Sta open voor extra mogelijkheden het na te lopen en de oplossing die jij hebt voor hemelwater.
Heb dit laatste aangepakt door mijn fundering en de opgaande muur tot het maaiveld aan de buitenzijde te voorzien van vloeibaar bitumen en xps panelen. In Duitsland pakt men kelders op deze wijze aan.
Problemen met hemelwater (regen) en kruipruimtes zijn hier ook wel langsgekomen. Maar dan is er vrijwel altijd een correlatie tussen de periodes dat het regent en dat je kruipruimte nat is. Dan is het devies om de afvoer van hemelwater te checken op lekkages door b.v. gebroken rioleringpijpen en dergelijke.

Grondwater problemen kunnen zich voordoen zonder dat er op dat moment overvloedige regen is.
En het komt dan langzaam maar continue omhoog.

Mijn kruipruimte (twee compartimenten) is ongeveer 85 m2 en het loopt een beetje af naar het midden. Ik had deze winterperiode ineens 30-40 cm water (onder noppenfolie en PE folie), iets dat er volgens mij nooit geweest is (wonen hier nu 2 jaar en huis is uit 1986 en vorige eigenaar had het over af en toe beetje water...).
'k Zat dus met ~30-40 kuub water in kruipruimte!

Ik heb daarna het wat bijgehouden en zag het wat fluctueren. Ook pomp gekocht en eerst - met tuinslang - proberen af te voeren naar open water achter ons huis ('t was mooi schoon water). Dat lukte maar matig. Toen maar een flinke lengte 5/4 inch buis erbij gekocht en toen ging het rap.

Vandaar dat ik aanpak met pomp wel zie zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

noucmen schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:13:
[...]

Helpt het bij het kijken (locale fout) en de gewicht per M3 (dichtheid fout) te weten ?
Dat zal mogenlijk zijn.

Maar er is meer. De maat kan niet kloppen, de plaat kan krom zijn. Transport schade kan ook nog.

Ik heb voor mijn dak 160mm PIR gebruikt.Ook b kwaliteit. Er zaten best grootte leege plekken in 2 platen. Dat heb ik volgeblazen met PUR. 15 bij 15 cm en 5 cm diep. Maar of er meer plekken waren geen idee. Dat Aluminium is erover geplakt en je ziet het niet altijd.

Er zit dus wat risico in B keus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
De B keus die ik bij Hoekstra Materiaal haal is meestal gewoon de cachering verkeerdom geplakt. Verder wil het nog wel eens dat de rand van de plaat niet goed gevuld is.

Kromme of kapotte platen of hoge diktetolerantie doen ze daar niet, dat kopen ze gewoon niet in.

Ik heb 14 jaar geleden B keus 6cm PIR gehaald, dat was idd krom en met grote gaten erin soms. Dichtheid was ook lang niet altijd in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Van de kromme platen, hoeveel % ongeveer zijn total niet bruikbaar?

Als kromme = buigen, dan zetten wij de buigend gebied veer van het dak (van de kruipruimte), is niet zo ernstig toch ?

Maar er zijn meerdere manier van kromme te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

noucmen schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 23:56:
Van de kromme platen, hoeveel % ongeveer zijn total niet bruikbaar?

Als kromme = buigen, dan zetten wij de buigend gebied veer van het dak (van de kruipruimte), is niet zo ernstig toch ?

Maar er zijn meerdere manier van kromme te zijn.
Ik had geen kromme. Maar heb ze wel gezien bij kennissen. ( Dit was wel extreem.) Ze kregen nieuwe voor de erg slechte. Maar zoiets kost weer tijd en heen en weer gebel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hier bij budget isolatie ook zeker geen kromme platen gekregen. Wel idd platen met wat niet mooi gevulde plekjes, slechte hoeken, her en der een los flapje cachering. Kromme platen zou ik zeker niet accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Erg jammer voor mij.

De gat tussen de 2 compartimenten heeft zijn "diagonale diameter" van maar 60 cm. De afstand tussen de 2 liggers is ook rond 60cm,.en 120 cm x 60 cm is de standaard voor een PIR plaat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbeYA0HuF4qLySIyWe9dl7NsBR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c4w2ipGmKFx5pJ8AUinQpvBu.jpg?f=fotoalbum_largeHet is wel op de dragende fundering ---> mag ik nooit een paar stenen weg halen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@noucmen ik had zelf platen van 1200x1200 gekocht en gezaagd naar 1200x400. Als je 1200x600 wel makkelijk door je luik kunt krijgen, zou je de helft daarmee kunnen doen en de helft 1200x400. Ik zou persoonlijk geen stenen weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Wellicht een optie om buiten een gat te spitten onder de fundering door (niet dragend) dan kunnen platen er volledig door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:52:
@noucmen ik had zelf platen van 1200x1200 gekocht en gezaagd naar 1200x400. Als je 1200x600 wel makkelijk door je luik kunt krijgen, zou je de helft daarmee kunnen doen en de helft 1200x400. Ik zou persoonlijk geen stenen weghalen.
Met de breedte 40cm zal iedere plaat maar op 1 ligger verlijmd is, is het genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

noucmen schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:32:
[...]

Met de breedte 40cm zal iedere plaat maar op 1 ligger verlijmd is, is het genoeg?
Je zou ze ook nog aan elkaar kunnen verlijmen. Ik had de meeste platen op 3 liggers verlijmd, maar af en toe een deel waar het maar op 2 liggers kon en net niet 3. Het "uitstekende" deel had ik dan extra verlijmd met de daaropvolgende plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Het is 64 cm tussen de beton liggers.

Is het mogelijk om ook op dit soort grijs material te plakken ? Een stukje is 25 x 51 cm. Als het niet kan, dan moet ik iedere buur-plaat verlijmen, koste veel tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPkUVGYhvTEacLdjGvo54_3iZxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQg6x7Q1DE3QuVHOReli16UY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Sxgvk4-4EgN5_LpU_njSe3Lh6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOrNaYxJlllozOl8a0izgC6v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@noucmen Kun je het dan niet beter over de breedte doen? Heb je 2-3 liggers per plaat, beetje hetzelfde als bij mij. Dan speelt het ook nog minder of het nou 400mm is of 600mm.

Maar jouw broodjes zijn dan wel behoorlijk vlak. Zit misschien een cm tussen je broodje en ligger? In principe kun je het dan prima extra op de broodjes lijmen.
Pagina: 1 ... 105 ... 112 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"