Die grafieken zijn natuurlijk nutteloos indien er vloerverwarming onder (!) de afwerkvloer ligt (die tevens isoleert indien radiatoren).Guere schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:01:
[...]
8 offertes is in ieder geval een goed offertetraject. Uiteraard helemaal mee eens dat parels of chips niet de juiste oplossing is: daar is men in dit topic vrij eenstemmig over. Of je er elders veel vanaf kunt krijgen is inderdaad nog maar de vraag, ik geef alleen maar aan dat het aan de hoge kant is. Ik heb in dit topic in ieder geval goedkopere aanbiedingen gezien.
Nogmaals, ik snap goed dat je de isolatie wil laten verbeteren én dat het wat gedoe is i.v.m. je waterstand, maar misschien is het wel verstandig om even stil te staan bij de vraag of dit een rendabele investering is of niet. Ik heb even teruggelezen: je hebt een woning uit 1993 met recent aangelegde vloerverwarming. Het bouwbesluit uit die tijd eiste een Rc-waarde van 2,5 voor de vloer. Zelfs al zou je huis daar daar niet aan voldoen, in de jaren daarvoor zag je veelal waardes van Rc 2,0.
De eerste paar centimeter van isolatie doet qua besparing verreweg het meest, daarna loopt het rendement snel terug (vooral bij vloerisolatie). Ik zal nog maar eens twee veelgebruikte grafieken plaatsen die vaker in dit topic zijn aangehaald: totale besparing bij een huis zonder isolatie, en besparing bij een huis met isolatiewaardes uit 1992 (Rc 2,5). Vooral die tweede grafiek is voor jou relevant:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik durf dan wel te stellen dat - op basis van deze grafiek en jouw huidige isolatiewaarde - die €3100,- een zeer slechte investering is. Je zal wellicht iets meer profijt hebben vanwege de vloerverwarming, maar het rendement blijft echt laag. Stel, we zijn genereus en we verdubbelen de best mogelijke besparingswaarde uit de tweede grafiek: 40m3 besparing per jaar vanwege Rc 2 naar Rc 8. Met een gasprijs van €1,50 komt je jaarlijkse besparing op €60,-.
Extra isoleren is zeker niet verkeerd, daarvoor zijn we hier in dit topic! Maar er is een reden dat het gros van de mensen hier voor zelf uitvoeren kiest, zeker wanneer er al sprake is van bestaande EPS isolatie. Het rendement loopt heel snel terug en daarom is zelf materiaal inkopen en monteren veel voordeliger dan een duur isolatiebedrijf inhuren.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1