Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 106 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-07 18:01
Anoniem: 1221402 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:54:
Maar jouw broodjes zijn dan wel behoorlijk vlak. Zit misschien een cm tussen je broodje en ligger? In principe kun je het dan prima extra op de broodjes lijmen.
Inderdaad, die centimeter zou ik ook voor lief nemen - zal toch stilstaande lucht zijn en kan mij niet voorstellen dat het een extreem verschil zal maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rphilipsen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:46
Over enkele weken gaan we in onze nieuwe woning aan de slag. Prima geisoleerd, behalve een deel van de vloer op de begane grond - dus meld ik me hier.

Het grootste deel van de vloer is hout op een balkenlaag, (jaren 50 woning). Daarnaast is er uitbouw met zandcement deklaag op broodjes. Doel is om over de gehele vloer vloerverwarming te plaatsen. Ivm de opbouwhoogte wil ik de houten vloer vervangen door fermacell. Als de vloer dan open ligt de isolatie plaatsen, waarvoor ik onderstaande heb bedacht: folie op de bodem (Tonzon, de bodemfolie schijnt prima te zijn?), glaswol tussen de balken met EPS er onder, aan de onderkant afgewerkt met klimaatfolie. Er is genoeg ruimte onder de balken (70cm), en uit mijn ubakusprobeersels lijkt dit met de vochtbalans goed te gaan - bij PIR platen leek dit er niet op (vanwege de cachering?).

Bovenop de balken een dunne plaat OSB, egalisatiekorrels, en 2e22 fermacell platen. Zou liever voor 2e33 gaan maar dan kom ik hoger uit dan de zandcementlaag, kom ik hoger uit bij mn deuren..... dus liever zo. Dan over het hele oppervlak infrezen, egaliseren, PVC er op lijmen, en klaar. Alles vanaf het frezen wordt gedaan, maar de voorbereidingen doe ik zelf.

Maar voor ik in mijn winkelwagentje op Bestelling Bevestigen klik: ziet iemand hier nog wat geks in? Suggesties om dit beter te doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAxxz4NgEOUYOePor9_oe6ViVpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cNVyVdGZz6AFxNV3BqSGYwd7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door rphilipsen op 19-08-2024 23:15 . Reden: volledig screenshot Ubakus bijgewerkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
Anoniem: 1221402 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:54:
@noucmen Kun je het dan niet beter over de breedte doen? Heb je 2-3 liggers per plaat, beetje hetzelfde als bij mij. Dan speelt het ook nog minder of het nou 400mm is of 600mm.
Goede idee,
Maar jouw broodjes zijn dan wel behoorlijk vlak. Zit misschien een cm tussen je broodje en ligger? In principe kun je het dan prima extra op de broodjes lijmen.
Ik ga het nog een keer meten, maar plak de lijm goed op die grijs broodje (wat voor material is dit ? ) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:52

Seafarer

XXX

@rphilipsen zijn die Fermacell platen zo sterk dat ze die 60cm kunnen overbruggen?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rphilipsen
Hmm zodra er ook nog eens in gefreesd is......

Ik was van plan beugels te maken met L profielen om glaswol in te hangen aan de onderkant van de balken, maar dan kan ik die beter 10mm onder de rand van de balken plaatsen, daar OSB op, zodat het hele pakket ook tussen te balken gesteund wordt.

edit: Dat ga ik even laten narekenen. Ik had oorspronkelijk meer OSB gepland, maar steeds minder om aan de opbouwhoogte te voldoen. Ik zie in de fermacell documentatie dat de dragende vloer tussen de balken in principe kan, maar hoe veel en hoe dik....

[ Voor 30% gewijzigd door rphilipsen op 20-08-2024 00:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

noucmen schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 23:38:
[...]

Goede idee,

[...]

Ik ga het nog een keer meten, maar plak de lijm goed op die grijs broodje (wat voor material is dit ? ) ?
Ik heb het wel gedaan langs de randen waar een vlak stuk zat, plakt prima. High tack doet het bijna op elk ondergrond wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

rphilipsen schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 00:28:
Hmm zodra er ook nog eens in gefreesd is......

Ik was van plan beugels te maken met L profielen om glaswol in te hangen aan de onderkant van de balken, maar dan kan ik die beter 10mm onder de rand van de balken plaatsen, daar OSB op, zodat het hele pakket ook tussen te balken gesteund wordt.

edit: Dat ga ik even laten narekenen. Ik had oorspronkelijk meer OSB gepland, maar steeds minder om aan de opbouwhoogte te voldoen. Ik zie in de fermacell documentatie dat de dragende vloer tussen de balken in principe kan, maar hoe veel en hoe dik....
Heb je een linkje van die documentatie.AUB. Want ik kon helemaal niets vinden omtrend draagkracht. Mijn opmerking was volledig op gevoel.

Edit: Gevonden.
https://www.fermacell.be/...rialen/faq-vloerelementen

Kan ik een dragende vloerconstructie maken van fermacell® Vloerelementen?
Fermacell® Vloerelementen zijn niet draagkrachtig en zijn dus ook niet als zodanig inzetbaar. Er dient te allen tijde eerst een draagkrachtige constructie gemaakt te worden van bv. een houten balklaag met underlayment of houten (vloer)delen, waarop de fermacell® Vloerelementen kunnen worden aangebracht.

[ Voor 23% gewijzigd door Seafarer op 20-08-2024 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:25
rphilipsen schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 23:08:
Als de vloer dan open ligt de isolatie plaatsen, waarvoor ik onderstaande heb bedacht: folie op de bodem (Tonzon, de bodemfolie schijnt prima te zijn?), glaswol tussen de balken met EPS er onder, aan de onderkant afgewerkt met klimaatfolie. Er is genoeg ruimte onder de balken (70cm), en uit mijn ubakusprobeersels lijkt dit met de vochtbalans goed te gaan - bij PIR platen leek dit er niet op (vanwege de cachering?).

[Afbeelding]
Ik heb geen directe ervaring met het isoleren van een houten vloer, maar ik heb het zowel hier als elders wel vele malen voorbij zien komen. Het basisadvies rondom het isoleren van houten vloeren is meestal om de balken juist niet mee te isoleren, omdat het hout moet kunnen ademen. Daarom wordt harde isolatie zoals EPS en PIR vaak afgeraden omdat het hout dan volledig wordt opgesloten.

Wat je vaak voorbij ziet komen is glaswol tussen de balken (zoals jij in laag 5 ook hebt), maar ook TonZon heb ik wel eens zien worden gebruikt. Maar in alle gevallen wordt het materiaal dus alleen tussen de balken geplaatst, eventueel met een klimaatfolie eronder. Je voorgestelde laag 6 met EPS lijkt dus niet te matchen met dit advies.

Omdat je de houten vloer vervangt door OSB + fermacell kan het zijn dat de situatie iets anders uitpakt: daar heb ik te weinig kennis van. Desalniettemin blijven de houten balken gehandhaafd: ik vermoed daarom dat het 'niet opsluiten' advies daardoor blijft gelden.

[ Voor 11% gewijzigd door Guere op 20-08-2024 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:44
@rphilipsen
Een paar opmerkingen:

-Zoals hierboven al gemeld moeten de houten balken kunnen ademen. Dampdichte folies of isolatie zoals EPS of PIR is dus uit den boze.
- Fermacel is prima om (droogbouw) vloerverwarming in te frezen maar is geen dragende plaat zoals bijvoorbeeld underlayement. Dat dunne OSB plaatje doet niks zo.

[ Voor 31% gewijzigd door D-e-n op 20-08-2024 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:27

Wuursj

want worst is al bezet

rphilipsen schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 23:08:

Maar voor ik in mijn winkelwagentje op Bestelling Bevestigen klik: ziet iemand hier nog wat geks in? Suggesties om dit beter te doen?

[Afbeelding]
zoals gezegd: de laag OSB is veel te dun. Fermacell is op zichzelf al niet echt sterk maar als je er gleuven in gaat frezen voor vloerverwarming, blijft er helemaal niks over en breek het zo over. Vervang het laagje osb door minimaal 18mm, liefst underlayment haaks op de balken met tong en groef op de lange zijden en korte zijden laten eindigen op een balk. Dan krijg je een solide vloer die door de massa van de fermacell ook nog eens solide aan vloelt. Je mag die opbouw hier wel komen testen :P

[ Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 20-08-2024 10:24 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rphilipsen
Seafarer schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:40:
[...]

Heb je een linkje van die documentatie.AUB. Want ik kon helemaal niets vinden omtrend draagkracht. Mijn opmerking was volledig op gevoel.

Edit: Gevonden.
https://www.fermacell.be/...rialen/faq-vloerelementen

Kan ik een dragende vloerconstructie maken van fermacell® Vloerelementen?
Fermacell® Vloerelementen zijn niet draagkrachtig en zijn dus ook niet als zodanig inzetbaar. Er dient te allen tijde eerst een draagkrachtige constructie gemaakt te worden van bv. een houten balklaag met underlayment of houten (vloer)delen, waarop de fermacell® Vloerelementen kunnen worden aangebracht.
Die ja. En dan zit er te weinig OSB onder om die draagkracht wel te geven.
Guere schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:41:
[...]

Ik heb geen directe ervaring met het isoleren van een houten vloer, maar ik heb het zowel hier als elders wel vele malen voorbij zien komen. Het basisadvies rondom het isoleren van houten vloeren is meestal om de balken juist niet mee te isoleren, omdat het hout moet kunnen ademen. Daarom wordt harde isolatie zoals EPS en PIR vaak afgeraden omdat het hout dan volledig wordt opgesloten.

Wat je vaak voorbij ziet komen is glaswol tussen de balken (zoals jij in laag 5 ook hebt), maar ook TonZon heb ik wel eens zien worden gebruikt. Maar in alle gevallen wordt het materiaal dus alleen tussen de balken geplaatst, eventueel met een klimaatfolie eronder. Je voorgestelde laag 6 met EPS lijkt dus niet te matchen met dit advies.

Omdat je de houten vloer vervangt door OSB + fermacell kan het zijn dat de situatie iets anders uitpakt: daar heb ik te weinig kennis van. Desalniettemin blijven de houten balken gehandhaafd: ik vermoed daarom dat het 'niet opsluiten' advies daardoor blijft gelden.
Thanks. Ik had dit gezien bij de PIR platen er onder in ubakus, maar toen de druppels verdwenen doen ik er EPS van maakte dacht ik aan de goede kant te zitten... niet dus. Als ik niets onder de balken plaats kom ik op Rc 3.6 en dat is wel aan de lage kant, kan ik daar wel nog een dampopen materiaal plaatsen?

Dank voor de opmerkingen allen, terug naar de r/tekentafel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MaritZ
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-07 15:31
@noucmen Wij hebben een soortgelijke situatie gehad waarbij de 120x60 platen ook net niet door het gat pasten. We hebben dit opgelost door de pir platen over de lengte bijna helemaal door te snijden (snijden met een stanleymes door 1 x alu cachering en door de pir maar de tweede alu cachering heel laten). Dan kun je de pir plaat dubbelklappen als een boek, hem door het gat schuiven en vervolgens weer openklappen en monteren. Bij een vlakke ondergrond om de pir plaat op te plakken komen de twee snijvlakken weer perfect op elkaar. Plak nog wel even een stuk alutape om de alucachering weer dicht te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:31
En voor het afpurren van de randjes die er onverhoopt ontstaan.

Gun jezelf goed gereedschap en investeer 5-15 euro in een NBS purpistool.
Daarmee kan je een stuk beter doseren, en bijvoorbeeld bij ecotools zijn de bussen pur nog goedkoper dan bij de action.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:27

Wuursj

want worst is al bezet

Die pur bussen van de action zijn idd echt troep merk je zodra je een keer met een purpistool en bussen van bijvoorbeeld illbruck gewerkt hebt. Koop wel goedkope pistolen, ook de dure gaan bij mij na een tijdje toch verstopt raken en de goedkope werken eigenlijk net zo goed.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
MaritZ schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:24:
@noucmen ... helemaal door te snijden (snijden met een stanleymes door 1 x alu cachering en door de pir maar de tweede alu cachering heel laten).
@MaritZ
Een heel goede idee !!!

Een Stanleymes helft diepte doorsnijd, daarna met de handen doorbreek.

Ik ga nu straks in de gat proberen ... HET LUKT,
Ben heel blij, maar nog te inschatten over de extra arbeid (snijden + breken).

[ Voor 74% gewijzigd door noucmen op 20-08-2024 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:27
Hoe hebben jullie onder de meterkast geisoleerd? Daar komen toch nog best wel veel leidingen en kabels naar beneden. Gewoon vol proppen met glaswol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Voggy schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:28:
Hoe hebben jullie onder de meterkast geisoleerd? Daar komen toch nog best wel veel leidingen en kabels naar beneden. Gewoon vol proppen met glaswol?
Of PUR spuiten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Deleted .

[ Voor 104% gewijzigd door noucmen op 21-08-2024 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
Eerste keer in mijn leven een PIR aanhang in de kruipruimte!!!

Opmerking:

1) Oriëntatie: het is makkelijker als wij de lengte van de plaat langs de liggers lijmen: steviger (dus minder kit nodig), en veel minder fout van lijm positie op de plaat.

Ook de feit, dat de plaat al half-gesneden langs zijn lengte is, maakt dit oriëntatie wel noodzakelijk.

Nu heb ik een andere uitdaging: de afstand tussen de liggers = 64 cm, terwijl mijn plaat is 60 cm breed (of zelf 59,7 cm). Gaat dikke PIR mij helpen ?

2) Gooi de oude kit weg !
Een oud (helft gebruikt) High Tack doet zijn werk niet. Moet ik daarna 3 andere Montage Classics gebruiken (misschien maar 1 extra is nodig als de oriëntatie anders is)

3) Niet te hard & te lang duwen tegen de plafond: laat de plaat en de lijm beetje "vrij bewegen"

4) Stof vs Lijm: Ik moet nog een manier zoeken zodat de zo veel stof in de kruipruimte niet te veel vallen op de boven oppervlakte van de plaat, en vooral ook niet op de "blessure door Stanleymes" van de plaat

[ Voor 47% gewijzigd door noucmen op 21-08-2024 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Langzaam uitvoering: vocht probleem?

Voor de mensen die maanden lang bezig met PIR, denken jullie ook om de zijkant van de "open" platen af te dichten met plakband, tegen vocht probleem ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-07 14:11

dof

noucmen schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:23:
Langzaam uitvoering: vocht probleem?

Voor de mensen die maanden lang bezig met PIR, denken jullie ook om de zijkant van de "open" platen af te dichten met plakband, tegen vocht probleem ???
Nee. PIR platen zelf zijn waterdicht want het zijn gesloten cellen.

'k Had hier een jaar lang een paar losse (rest) platen PIR in de kruipruimte liggen, die EN deels tijdje in (grond-) water hebben gelegen EN waar een flinke tijd druppels aan hebben gehangen toen vochtgehalte >99 % was.

Nu het weer redelijk droog is zie je ook niks aan de platen behalve wat residu uit het water maar dat kun je er eventueel zo afsnijden (mocht je dat willen).

Wel plak ik kieren tussen de platen met alutape af zodat er geen rommel tussen de kieren ontstaat.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Alu tussen de kieren is om een stille lucht boven the houden, maar ook voor de PIR droog te houden.

Ik denk de alu zeil is niet alleen om de warmte te reflecteren, maar ook is tegen vocht.

Een PIR winkel zei naar mij: laten de PIR niet langer dan 4 weken in de kruipruimte.

N.B.: ik heb een man gevonden om samen met mij te doen. Zijn 4 dagen goed genoeg voor 40 M2 broodje vloer en 20m2 NEHOBO ? E4 zijn een paar pijp gehangen naast de plafond . Ik ga de positie van die pijpen later tekenen.

[ Voor 55% gewijzigd door noucmen op 21-08-2024 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

noucmen schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:29:
Alu tussen de kieren is om een stille lucht boven the houden, maar ook voor de PIR droog te houden.
Ja ook, maar de platen zitten bij mij al erg strak tegen elkaar. Maar met alutape is het helemaal dicht en ziet er ook nog netjes uit. (bovendien komt er tussen de platen wel eens wat hoogteverschil en dat maak je ook mooi egaal met alutape).
Ik denk de alu zeil is niet alleen om de warmte te reflecteren, maar ook is tegen vocht.
Ja de alu cachering geeft wat extra isolatie, houdt het netjes (gladde oppervlak) en geeft wat extra bescherming. Maar PIR is zelf ook goed waterdicht, alleen niet glad en je ruikt de ammoniak in het materiaal wat (vooral als je zaagt, snijdt of breekt).
Een PIR winkel zei naar mij: laten de PIR niet langer dan 4 weken in de kruipruimte.
Tja, ene kruipruimte is de andere niet en PIR platen die (in vieze kruipruimte) met modder en vuil water in aanraking komen zijn dan vies en vervelend om mee te werken. Maar 't is echt niet dat er water opgezogen wordt, dat kan PIR niet.
N.B.: ik heb een man gevonden om samen met mij te doen. Zijn 4 dagen goed genoeg voor 40 M2 broodje vloer en 20m2 NEHOBO ? E4 zijn een paar pijp gehangen naast de plafond . Ik ga de positie van die pijpen later tekenen.
Durf ik niet te beoordelen qua werk en tijd. Ik las dat je ze ook nog doormidden wilde snijden om ze door opening te krijgen. Ik zou de doorgesneden platen goed markeren zodat je later dezelfde helften tegen elkaar kunt bevestigen.

Misschien het proces eens proberen met een paar platen, dan kun je timen hoeveel tijd dat kost en extrapoleren naar complete ruimte.

Succes.

• noucmen
dof schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 00:52:
[...]
Ik las dat je ze ook nog doormidden wilde snijden om ze door opening te krijgen. Ik zou de doorgesneden platen goed markeren zodat je later dezelfde helften tegen elkaar kunt bevestigen.
Ik volg het idee van een andere Tweaker hier: snijden langs de lengte, breken maar houd een alu zeil, daarna vouwen als een broek om door het gat te kunnen komen, en terug recht trekken (ook beetje kit in de "blessure" aanbrengen).

Mijn eerste plaat was rond 60 min :-), voor iemand met ervaring moet het rond 10-15 min max zijn.

Weet iemand of de ruimte van 4 cm tussen de platen een grote probleem of niet ? Want 64 cm is de afstand tussen iedere 2 liggers.

• noucmen
Ik krijg net een offerte van IsolatieNoord

16.66 euro / M2 B-Keus IKO, 10 cm dikte,

B-keus-IKO-100mm IKO B-keus PIR 2-zijdig aluminium
1200x600x100mm , Rd:4.50
75,00 Stuk * € 12,00 = € 900,00

Is dit een mooie aanbod ?

• dof

dof

noucmen schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:49:
[...]

Ik volg het idee van een andere Tweaker hier: snijden langs de lengte, breken maar houd een alu zeil, daarna vouwen als een broek om door het gat te kunnen komen, en terug recht trekken (ook beetje kit in de "blessure" aanbrengen).
Ja, dat is dan handiger, dan kun je het goed bij elkaar houden.
Mijn eerste plaat was rond 60 min :-), voor iemand met ervaring moet het rond 10-15 min max zijn.

Weet iemand of de ruimte van 4 cm tussen de platen een grote probleem of niet ? Want 64 cm is de afstand tussen iedere 2 liggers.
Dat is een flinke afstand tussen de liggers inderdaad. Een tussenruimte van 4 cm is best wel veel, maar het gaat er natuurlijk om of er lucht tussendoor kan stromen dat je isolerende werking ondermijnt. Dat moet je zien te voorkomen (als dat het geval is). Zelf heb ik ruimtes, waar ik geen PIR kwijt kon, gevuld met Knauf glaswol. Anderen gaan met de PUR spuit aan de gang (ben ik geen fan van).

Je kunt die 4 cm tussenruimte (gevuld of niet) uiteindelijk wel afplakken met 5cm (of bredere) alutape.

• Seafarer

Seafarer

XXX

dof schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 22:50:
[...]

Ja, dat is dan handiger, dan kun je het goed bij elkaar houden.

[...]

Dat is een flinke afstand tussen de liggers inderdaad. Een tussenruimte van 4 cm is best wel veel, maar het gaat er natuurlijk om of er lucht tussendoor kan stromen dat je isolerende werking ondermijnt. Dat moet je zien te voorkomen (als dat het geval is). Zelf heb ik ruimtes, waar ik geen PIR kwijt kon, gevuld met Knauf glaswol. Anderen gaan met de PUR spuit aan de gang (ben ik geen fan van).

Je kunt die 4 cm tussenruimte (gevuld of niet) uiteindelijk wel afplakken met 5cm (of bredere) alutape.
Lucht afplakken? Ik zou daar toch isolatie inproppen en dan afplakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Als iedere ligger breder zou zijn, ga ik de afstand tussen de platen een keer 0 cm, een keer 8 cm doen.
Maar het lijkt me op dat iedere ligger maar rond 12 cm is.

Ik moet dus iedere afstand 4 cm houden.

De 4 cm tussen ruimte is makkelijk met glaswol, maar dit Knauf glaswol is minimaal 9 cm dik.

Andere optie: brugging door PIR zelf: vanuit een dunne plaat van 3 cm (120 * 60 * 3 cm) ga ik 6 smalle stukjes hebben, iedere stukje = 10 cm breed (dus 120 * 10 * 3 cm) ???

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFlT-_p2jqEgUGdQEbtvKS3ZZ3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hx8m5NVZgDZxZslbGYb06YKC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door noucmen op 23-08-2024 00:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

noucmen schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 00:03:
Als iedere ligger breder zou zijn, ga ik de afstand tussen de platen een keer 0 cm, een keer 8 cm doen.
Maar het lijkt me op dat iedere ligger maar rond 12 cm is.

Ik moet dus iedere afstand 4 cm houden.

De 4 cm tussen ruimte is makkelijk met glaswol, maar dit Knauf glaswol is minimaal 9 cm dik.

Andere optie: brugging door PIR zelf: vanuit een dunne plaat van 3 cm (120 * 60 * 3 cm) ga ik 6 smalle stukjes hebben, iedere stukje = 10 cm breed (dus 120 * 10 * 3 cm) ???

[Afbeelding]
Heb je meerdere afstanden nagemeten? Zou ik even doen. 64 kan zomaar 68 zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
Seafarer schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:37:
[...]

Heb je meerdere afstanden nagemeten? Zou ik even doen. 64 kan zomaar 68 zijn.
Ik heb rond 4-5 afstanden nagemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Voor een oppervlakte van 60m2, en met rond 85 PIR platen 120x60x10, IKO B keus, weet iemand hoeveel Aluminium tapes en PUR bussen heb ik ongeveer nodig ?

En waar zijn de prijzen voor PUR en Aluminium goed ? (PUR is zeker niet van Action).

[ Voor 21% gewijzigd door noucmen op 23-08-2024 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:38
@noucmen waar haal jij 69cm platen vandaan?

Wat je ook kunt doen is 240x120 platen erbij bestellen en dan om-en-om 120x60 en 120x72 leggen. Die 72cm platen snijd je uit de 240x120 platen, houd je stroken van 24x120cm over die je vast nog wel ergens op het eind kwijt kunt om wat op te vullen.

Alutape zal je moeten uitrekenen op omtrek van de platen die je plakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
_JGC_ schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:07:
@noucmen waar haal jij 69cm platen vandaan?

Wat je ook kunt doen is 240x120 platen erbij bestellen en dan om-en-om 120x60 en 120x72 leggen. Die 72cm platen snijd je uit de 240x120 platen, houd je stroken van 24x120cm over die je vast nog wel ergens op het eind kwijt kunt om wat op te vullen.

Alutape zal je moeten uitrekenen op omtrek van de platen die je plakt.
69 cm --> bedoeld ik 60 cm,

Voor de om-en-om, is het niet een keer 60 en een keer 68 ? (Het is 64 cm/ligger ongeveer)

En dan vanuit de 240 heb ik 3 keer 68, en een keer 36.

Ik denk dat dit idee het beste is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:38
noucmen schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:16:
[...]

69 cm --> bedoeld ik 60 cm,

Voor de om-en-om, is het niet een keer 60 en een keer 68 ?

En dan vanuit de 240 heb ik 3 keer 68, en een keer 36.

Ik denk dat dit idee het beste is.
Klopt, bij 60cm platen lever je aan beide kanten steeds 2cm in, die neem je mee op de opvulplaten en die worden dan 68. Alleen op de randen van de vloer zit je niet hart-op-hart maar heb je meer of minder, is even afhankelijk van hoe je liggers daar liggen.

Qua tape heb ik deze op zolder gebruikt:
https://hoekstramateriaal.nl/product/aluminiumtape/

Even googlen op EAN nummer, die vind je elders ook wel.
Is vrij dure tape, maar plakt super goed. Wel in 1x goed plakken want je trekt bij het loshalen de hele cachering van je PIR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Klopt, daarom hebben wij extra "niet vol" platen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ik twijfel nog tussen de 2 opties, puur door de Stanleymes "blessure".

Optie A is veel makkelijker om de kit op de plaat te smeren, maar de blessure is kwetsbaar kwa stevigheid (zelf als wij daar kit ook smeren).

Optie B is steviger op de blessure, maar is veel veel moeilijker om op de juiste plekje op de plaat te smeren, anders moeten wij op de liggers smeren (veel moeilijk).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zv5ANWqjIcGIYXXa189l4XQZmfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vS4MJoGW0joSPqwh2eP0j8GO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVTTtY5652sS4ExTQ_wVSnigwSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MI7ReQbAOl3TA7sDCc4B1MXg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

@noucmen optie b is veel makkelijker en handiger, heb je ook geen enorme kieren van 4cm tussen je platen die je moet opvullen. High tack hecht goed op een poreuze ondergrond, ik heb erg weinig keren meegemaakt dat het niet in 1x bleef plakken op de ligger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

noucmen schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:28:
Ik twijfel nog tussen de 2 opties, puur door de Stanleymes "blessure".

Optie A is veel makkelijker om de kit op de plaat te smeren, maar de blessure is kwetsbaar kwa stevigheid (zelf als wij daar kit ook smeren).

Optie B is steviger op de blessure, maar is veel veel moeilijker om op de juiste plekje op de plaat te smeren, anders moeten wij op de liggers smeren (veel moeilijk).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kladblok van de action. :)

Mijn situatie was iets anders. De afstand tussen de balken varieerde ook en een ongelukkige maat tenopzichte van de platen. Ik heb dus eerst met EPS tussen de balken gevuld, gelijmd met illbruck dus opvullen totdat balk en isolatie op een zelfde hoogte zijn. En dan een volledige laag EPS daar haaks overheen. Hoef je nergens over na te denken. Achter mekaar doorplakken. Want je hebt al grip op de platen hiervoor geplakt.

Ik moest EPS gebruiken. PIR was te hard om het berg en dal te volgen. Zo ongelijk was het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
Anoniem: 1221402 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:42:
@noucmen optie b is veel makkelijker en handiger, heb je ook geen enorme kieren van 4cm tussen je platen die je moet opvullen. High tack hecht goed op een poreuze ondergrond, ik heb erg weinig keren meegemaakt dat het niet in 1x bleef plakken op de ligger.
Optie B is gekozen, bestelling is gemaakt en betaald, zit ik nu vast :)
Ik ga B makkelijker maken kwa smeren: met een potlood de positie van de liggers markeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Seafarer schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:44:
[...]

Ik moest EPS gebruiken. PIR was te hard om het berg en dal te volgen. Zo ongelijk was het.
EPS is ook beter tegen het vocht neem ik aan,
Veel huizen na 2000 hebben ook maar EPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaritZ
@noucmen Wij hebben ook optie b gebruikt ivm de snede/blessure in de PIR plaat. Op jouw tekeningen heb je de snede aan de bovenzijde van de plaat zitten. Het werkt prettiger om deze aan de onderzijde te hebben zitten omdat de alu cachering die nog intact is er dan voor zorgt dat de plaat niet dubbelklapt en het geheel dan steviger is. Wel nog even de naad afplakken met extra alu tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
MaritZ schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:50:
@noucmen Wij hebben ook optie b gebruikt ivm de snede/blessure in de PIR plaat. Op jouw tekeningen heb je de snede aan de bovenzijde van de plaat zitten. Het werkt prettiger om deze aan de onderzijde te hebben zitten omdat de alu cachering die nog intact is er dan voor zorgt dat de plaat niet dubbelklapt en het geheel dan steviger is.
Is dubbelklapt probleem ook bijna hetzelfde ongeacht of de snede boven (het Centre heeft meer kans om te vallen) of beneden (beide randjes hebben meer kans om te vallen) zit ?

Ik heb gekozen om van boven te snijden vanwege mijn assumptie
- de cachering met het merk is naar beneden
- de cachering aan de benedenkant is dikker omdat het tegen vocht moet werken.

Maar misschien jij heb wel gelijk omdat misschien de boven cachering sterker is, omdat hij de gewicht van de panel moet dragen .

Of is het een betere idee om om en om te doen: 1 keer boven zit naast 1 keer beneden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ik heb wat search gedaan m.b.t. "zaag" in dit topic, wat ik heb geleerd:

- cirkelzaag is altijd het meeste recht
- doen wij cirkelzaag niet onder de vloer omdat het veel stof maakt
- reciprozaag is een heel goed vriend (beter dan decoupeerzaag) omdat de blad langer is. En een reciprozaag kan jij makkelijk bewegen
- handzaag is handig ter plek,.om de niet perfect plekje goed te maken.

Ik heb wel een cirkelzaag met een rail, en ook decoupeerzaag en handzaag, ik ga een reciprozaag nog kopen (Lidl dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Vandaag begin I met een "vriend" (die ik betaald),
Na 7 uur, ik heb 3 platen gedaan, hij ook 3. Er zijn moeilijk buizen. Wat ik opmerk:
- Decoupeerzaag (en natuurlijk ook reciprozaag) maakt veel stof, zelf met een Covid masker moest ik hoezen
- Handzaag maakt ook stof
- Zand is snel everywhere op de plastisch zeil
- Dit vruchten mes is het best voor de PIR te sneiden, bijna als een heet mes op boter. Genoeg beter dan een Stanley.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaritZ
noucmen schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:33:
[...]

Is dubbelklapt probleem ook bijna hetzelfde ongeacht of de snede boven (het Centre heeft meer kans om te vallen) of beneden (beide randjes hebben meer kans om te vallen) zit ?

Ik heb gekozen om van boven te snijden vanwege mijn assumptie
- de cachering met het merk is naar beneden
- de cachering aan de benedenkant is dikker omdat het tegen vocht moet werken.

Maar misschien jij heb wel gelijk omdat misschien de boven cachering sterker is, omdat hij de gewicht van de panel moet dragen .

Of is het een betere idee om om en om te doen: 1 keer boven zit naast 1 keer beneden ?
Wij vonden het monteren met name makkelijker met de snede aan de onderkant omdat de plaat niet dubbel kan vouwen.

Volgens mij maakt het bij de meeste type pir platen met alu cachering niet uit of je het merk kunt zien.

Doe vooral wat voor jou goed werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Weet iemand welke pijp / head kan ik gebruiken voor dit Illbruck Multifoam Pro FM310 ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZyTuh18W1GFp99psaD55_Q6-FX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IOWDn1iiFBmlBK0c6vc6kali.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bv04DIsBxGsHDy8MlVjeqhWprjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jO5oPvjfazZZB43MlVKN0eeL.jpg?f=fotoalbum_large

De head van Action to past niet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgNzk6WETCTCSgltYtdiitkFsa8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/27C3N8dYNtnfDGvOy7CGKTeF.jpg?f=fotoalbum_large

Thanks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-07 11:12
Je hebt een pur pistool nodig.
Afbeeldingslocatie: https://images.kitcentrum.nl/imgsrc/800/800/i-2756-1-80d/kitcentrum-purpistool-kitcentrum.nl.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertBar
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-07 06:19
Ik gebruik bij de Illbruck pur bussen de AA210 nozzle

b.v. https://dunisoleren.nl/pr...210-spray-nozzle-6st-zak/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shivo13
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-07 15:09
Goedenavond tweakers,

Momenteel is mijn vloer ondermaats geisoleerd. Vorige zomer heb ik vloerverwarming aangelegd in de benedenverdieping en ik merk dat mijn gasverbruik te hoog is. Ik heb nu toch besloten om de vloer opnieuw te isoleren, dit wil ik met PIR platen doen. Na het doorspiten van het forum heb ik nog een aantal vragen waar ik geen antwoord op kon vinden. Onderstaand kenmerken van mijn vloer en kruipruimte.

- Kruipruimte is 140cm diep
- In de winter staat er 70cm water in. (Hoogste punt van afgelopen winter). Door de nate winter en voorjaar van dit jaar is mijn kruipruimte pas sinds 2 weken droog.
- Vloerverwarming
- Broedjesvloer. De broodjes zijn egaal, bij de balken zit er een paar mm hoogte verschil tussen de broodjes.
- Momenteel is het geisoleerd met Alkereflex (noppenfolie met aluminium), Rc waarde van 2,4. Heb het idee dat dit helemaal niks doet. De zijkanten zijn niet dicht getaped, hierdoor kan de lucht tussen de onderkant van de broodjes en Alkereflex lopen. Deze isolatie ga ik dus verwijderen.
- Tussenwoning met maar aan een zijde ventilatiegaten (4 ventilatiegaten van gemiddeld 12x7cm.). Bij de aanbouw door de vorige bewoner zijn de ventilatiegaten aan de andere kant gedicht.

1. Aangezien het water zo hoog in mijn kruipruimte staat ben ik bang voor een hoge luchtvochtigheid. Ik zie momenteel geen druppels aan de noppenfolie hangen en ook geen schimmel in de kruipruimte. Om er zeker van te zijn dat dit in de toekomst ook niet gebeurt plaats ik toch liever een bodemfolie (met noppenfolie eronder uiteraard). Ik twijfel of dit wel werkt met een hoog waterniveau van 70cm. Iemand hier enige ervaring mee?
2. Ik heb maar aan een zijde ventilatieroosters, dit lijkt tot nu toe niet tot vochtigheids problemen te zorgen. De huidige noppenfolie is al meer dan 10 jaar geleden geplaatst. Ik zit zelf te denken om eerst de bodemfolie te plaatsen en dan de vloer te isoleren. Dan een jaar de luchtvochtigheid te meten, als dit goed is laat ik het zo. Zorgt het voor problemen dan moet ik een gat/leiding onder de aanbouw maken naar de tuin.
3. Dien ik de paar mm ruimte bij de balken tussen mijn broodjesvloer te vullen met isolatie materiaal of zou dit geen kwaad kunnen als ik de PIR platen er direct op plaats?

Benieuwd hoe jullie hierover denken.
mvg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:21
noucmen schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 01:47:
Vandaag begin I met een "vriend" (die ik betaald),
Na 7 uur, ik heb 3 platen gedaan, hij ook 3. Er zijn moeilijk buizen. Wat ik opmerk:
- Decoupeerzaag (en natuurlijk ook reciprozaag) maakt veel stof, zelf met een Covid masker moest ik hoezen
- Handzaag maakt ook stof
- Zand is snel everywhere op de plastisch zeil
- Dit vruchten mes is het best voor de PIR te sneiden, bijna als een heet mes op boter. Genoeg beter dan een Stanley.
er zijn speciale zaagjes en messen voor isolatie. zonder tanden maar wel heel scherp, die zagen stofloos.

deze geloof ik: https://www.bol.com/nl/nl...ft-mat3/9200000010659309/

[ Voor 8% gewijzigd door No Hands op 27-08-2024 21:22 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Nog veel PIR platen over, retourneren ?

Ik heb 85 van IsolatieNoord gekocht, en er zijn nog 20 over. Denken jullie dat ze moeilijk zullen doen voor retourneren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
No Hands schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:20:
[...]

er zijn speciale zaagjes en messen voor isolatie. zonder tanden maar wel heel scherp, die zagen stofloos.

Het is een slimme ontwerp: een broodje mes ipv een zaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:56
noucmen schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:06:
Nog veel PIR platen over, retourneren ?

Ik heb 85 van IsolatieNoord gekocht, en er zijn nog 20 over. Denken jullie dat ze moeilijk zullen doen voor retourneren ?
Bel ze op en vraag het. Is dat een idee? Denk niet dat tweakers daar iets over te zeggen hebben 😉

Als ze niet willen terugnemen dan kun je de platen altijd nog op Marktplaats zetten.

• noucmen
S.J.Onnie schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:04:
[...]

Bel ze op en vraag het. Is dat een idee? Denk niet dat tweakers daar iets over te zeggen hebben 😉
Als ze niet willen terugnemen dan kun je de platen altijd nog op Marktplaats zetten.
Ze zullen die accepteren.
Ik zal per voet iedere plaat optillen en daar brengen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevkev
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-07 13:45
Beste allen,

Misschien kunnen jullie mij verder helpen?
Wij zijn ons aan het oriënteren op vloerverwarming en daarbij ook op het verbeteren van de vloerisolatie (grootste voorkeur middels PIR platen en zelf doen). Vanuit de bouw is er EPS isolatie toegepast (RD 1.5).

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Alleen de ruimtes ‘tussen’ de liggers opvullen met PIR (12cm hoogte), afplakken, purren en hierbij alle uitstekend EPS stukjes wegsnijden?

Of onderlangs de liggers platen plakken en ertussen opvullen met glaswol?

Breedte tussen dieper gelegen EPS varieert van 57cm tot 61cm.

Hoogte kruipruimte is ca 60cm en droog. Ik zou dit het liefst zo hoog mogelijk houden. Mijn idee en voorkeur gaat uit naar optie 1, maar weet niet goed wat dit eventueel kan doen met koudebruggen etc.

Hoe denken jullie hier over? Of hebben jullie andere suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HInOSOUyf8dXd_N-gnT6su76Lz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHQBcauUBLz0od3xdeBbKysO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qAUZdciqrs9exrhZV6TTGjIqKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3AxJo5KIi9N2IIfrGN8sVwKA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:25
kevkev schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:46:
Beste allen,

Wij zijn ons aan het oriënteren op vloerverwarming en daarbij ook op het verbeteren van de vloerisolatie (grootste voorkeur middels PIR platen en zelf doen). Vanuit de bouw is er EPS isolatie toegepast (RD 1.5).

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Alleen de ruimtes ‘tussen’ de liggers opvullen met PIR (12cm hoogte), afplakken, purren en hierbij alle uitstekend EPS stukjes wegsnijden?

Hoogte kruipruimte is ca 60cm en droog. Ik zou dit het liefst zo hoog mogelijk houden. Mijn idee en voorkeur gaat uit naar optie 1, maar weet niet goed wat dit eventueel kan doen met koudebruggen etc.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je situatie even snel door Ubakus gegooid: stel dat je alleen de broodjes zou opvullen met 12cm dikke platen PIR, dan kom je uit op een Rc-waarde van 3,8. Dat is aardig, maar kan uiteraard nog wel flink beter, zeker als je er zoveel tijd en moeite in steekt.

Je zou daarna nog een laag PIR over de hele vloer kunnen doen, maar je kan er ook voor kiezen om alleen nog wat platen over de liggers heen te leggen. Met bijvoorbeeld 8cm PIR over de oude EPS van de liggers heen ga je richting een Rc-waarde van 5,6 voor de gehele vloer. Deze situatie komt niet vaak voor hier: toevallig heb ik er in mijn situatie wel voor gekozen omdat ik zeer diepe broodjes had van 16cm én zeer beperkte ruimte onder de balken had.

De meeste mensen hier hebben ervoor gekozen om gewoon een aaneengesloten laag onder de bestaande isolatie te monteren. Als je de ruimte hebt wordt dat meestal aangeraden: met 60cm vrije hoogte heb je daarvoor genoeg ruimte lijkt mij. Er zijn hier in ieder geval krappere situaties voorbij gekomen :P Met een aaneengesloten laag van 10cm PIR gaat de Rc-waarde van je totale vloer richting de 6. Alles moet dan wel zeer goed luchtdicht worden gemaakt, of alle broodjes van te voren opgevuld. Beide keuzes zie je in dit topic voorbij komen, al worden broodjes van deze hoogte vaak wel opgevuld met bijvoorbeeld glaswol. Je isolatiewaarde gaat dan uiteraard nog verder omhoog, of je kiest ervoor om de PIR laag iets dunner te maken.

Ik zie op je foto's wel dat je enkele leidingen vrij strak tegen het plafond hebt lopen. Dat maakt het monteren van zo'n aaneengesloten laag wel een stuk moeilijker, waardoor de eerste optie (alléén de broodjes opvullen) een stuk aantrekkelijker lijkt.

De keuze is dus een beetje aan jou: hoeveel tijd & energie wil je erin steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Of misschien wil tussen de liggers en daarna 10cm PIR ?
De resterende 50cm is voldoende bewegingen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

No Hands schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:20:
[...]

'k Heb deze gebruikt voor het snijden/zagen van 18cm dik Steicoflex 036 houtvezelplaat (bij dakisolatie). Dat gaat heel goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUaGXdOipNEBDnaW8VXVd0rdMNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qjxuIIkx2aZU7ENu4dMJlRJU.jpg?f=fotoalbum_large

Maar voor PIR platen (14 cm) vond ik het niet handig, PIR is stijf en deze zaag is (te) soepel en gaat snel een bochtje om in de PIR plaat. Ik blijf erbij dat een stevig groot keukenmes het handigst werkt ; het minste (PIR) stof, blijft goed stabiel en werken gaat lekker snel. En gebruikte het mes ook om het glaswol te snijden, daarvoor ook heel handig. De aanzetstaal (ernaast) gebruikte ik om het mes scherp te houden. Het (oversized) mes had ik toevallig nog uit (horeca) familie erfgoed :). Maar ze zijn vast nog wel te koop (en dan heb je naderhand ook nog een mooi stuk gereedschap in de keuken >:) ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mk_Fak4iU0XgFdCwvHAFyw34orU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6UKyBMF1QyLqRUKXbIayqNJU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik druk dat mes verticaal in de afgetekende lijn op de PIR plaat, en als die mooi verticaal erin zit (er onder kijken) dan trek ik het mes 5 tot 10 cm naar voren en trek het er weer uit, en druk het dan weer opnieuw 10 cm verderop er doorheen, trek het weer naar voren, etc. Beetje kracht voor nodig maar 't valt wel mee. En op gegeven moment splijt de plaat open en is er weinig rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
dof schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:48:
[...]

'k Heb deze gebruikt voor het snijden/zagen van 18cm dik Steicoflex 036 houtvezelplaat (bij dakisolatie). Dat gaat heel goed.

[Afbeelding]

Maar voor PIR platen (14 cm) vond ik het niet handig, PIR is stijf en deze zaag is (te) soepel en gaat snel een bochtje om in de PIR plaat. Ik blijf erbij dat een stevig groot keukenmes het handigst werkt ; het minste (PIR) stof, blijft goed stabiel en werken gaat lekker snel. En gebruikte het mes ook om het glaswol te snijden, daarvoor ook heel handig. De aanzetstaal (ernaast) gebruikte ik om het mes scherp te houden. Het (oversized) mes had ik toevallig nog uit (horeca) familie erfgoed :). Maar ze zijn vast nog wel te koop (en dan heb je naderhand ook nog een mooi stuk gereedschap in de keuken >:) ).

[Afbeelding]

Ik druk dat mes verticaal in de afgetekende lijn op de PIR plaat, en als die mooi verticaal erin zit (er onder kijken) dan trek ik het mes 5 tot 10 cm naar voren en trek het er weer uit, en druk het dan weer opnieuw 10 cm verderop er doorheen, trek het weer naar voren, etc. Beetje kracht voor nodig maar 't valt wel mee. En op gegeven moment splijt de plaat open en is er weinig rommel.
Ik heb ook zo een blad in mijn recipro. De zachte houtvezelplaten van 14cm kwam ik niet doorheen met dat ding, er ontstond alleen maar een prop wat ervoor zorgde dat alles scheurde. De harde wel, maar als ze te dik werden weer niet. Ik doe dat nu met mijn cirkelzaag. Stof wel maar buiten is dat niet erg.
Voor PIR vind ik deze juist top. Geen korrels of zaagsel niks.

Mijn koksmes ga ik daar niet voor gebruiken, dat is voor keukengebruik. Zal inderdaad wel net zo goed werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

Beste allen,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou PIR doen tegen de liggers en glaswol tussen de liggers. Maar gezien de beschikbare hoogte is een wat dunnere laag PIR misschien te prefereren (b.v. 10 cm). Zoals hierboven al opgemerkt zou ik me wat zorgen maken om die koperen leidingen (cv neem ik aan). Die zou ik proberen wat lager te te maken, maar dan moet je wel met leidingen aan de gang. Die leidingen in PIR zien te werken werken is erg lastig.
De uitsteeksels in EPS wegsnijden of glaswol eromheen werken. Maar net wat in de situatie het handigst is.
Glaswol is erg soepel materiaal dus daarmee valt wel om de obstakels heen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

No Hands schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:54:
[...]

Ik heb ook zo een blad in mijn recipro. De zachte houtvezelplaten van 14cm kwam ik niet doorheen met dat ding, er ontstond alleen maar een prop wat ervoor zorgde dat alles scheurde. De harde wel, maar als ze te dik werden weer niet. Ik doe dat nu met mijn cirkelzaag. Stof wel maar buiten is dat niet erg.
Voor PIR vind ik deze juist top. Geen korrels of zaagsel niks.

Mijn koksmes ga ik daar niet voor gebruiken, dat is voor keukengebruik. Zal inderdaad wel net zo goed werken.
Hmm vreemd, zoals je ziet kon ik er zelfs moeilijke hoeken mee zagen zonder veel 'proppen'.
Of Steicoflex 036 nou hard is? Gerelateerd aan PIR is het IMO zacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
dof schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:23:
[...]

Hmm vreemd, zoals je ziet kon ik er zelfs moeilijke hoeken mee zagen zonder veel 'proppen'.
Of Steicoflex 036 nou hard is? Gerelateerd aan PIR is het IMO zacht.
Ik ga er vanuit dat steico flex eenzelfde materiaal is als Gutex thermofiel, wat ik gebruikte. Bijzonder inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
dof schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:48:
[...]

Maar voor PIR platen (14 cm) vond ik het niet handig, PIR is stijf en deze zaag is (te) soepel en gaat snel een bochtje om in de PIR plaat.
Ik heb dit decoupeer/reciprozaag net van ParkSide gekocht, werkt goed genoeg als een "decoupeerzaag met lange blade"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kevkev
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-07 13:45
Beste allen,

..........

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank je wel iedereen voor de reactie. Denk dat ik toch ga opvullen met glaswol en PIR platen onderlangs ga bevestigen. Dat beetje glaswol zijn de kosten niet en wellicht wel zeer effectief (plus makkelijk verwerken denk ik, vanwege de uitstulpingen in de EPS).

Gelukkigerwijs vertekent de foto en heb ik ca. 11 cm tussen onderkant broodjes en leidingen.

Wanneer het project doorgaat zal ik een terugkoppeling geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

noucmen schreef op maandag 2 september 2024 @ 02:11:
[...]

Ik heb dit decoupeer/reciprozaag net van ParkSide gekocht, werkt goed genoeg als een "decoupeerzaag met lange blade"
Leuk ding zo'n combi decoupeer en recipro zaag. Als het voor je werkt dan is het prima.

• noucmen
Ik vind de TCX kit pistol van Action een prima ding is, wel anti-drup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-07 23:32
Om vocht en mogelijk radon te voorkomen, wil ik een beschermlaag aanbrengen op de grond in mijn kruipruimte. Ik ga niet te lang in dit huis wonen, dus ik doe liever iets relatief goedkoops/eenvoudigs. Zou een simpele afdekzeil van Action voldoende zijn? Ik zie ook vaak Tonzon bodemfolie maar dat is veel duurder. Maar als Tonzon veel betere bescherming biedt dan vind ik dat natuurlijk niet erg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

carefree7 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:51:
Om vocht en mogelijk radon te voorkomen, wil ik een beschermlaag aanbrengen op de grond in mijn kruipruimte. Ik ga niet te lang in dit huis wonen, dus ik doe liever iets relatief goedkoops/eenvoudigs. Zou een simpele afdekzeil van Action voldoende zijn? Ik zie ook vaak Tonzon bodemfolie maar dat is veel duurder. Maar als Tonzon veel betere bescherming biedt dan vind ik dat natuurlijk niet erg.
Ik heb deze -niet al te dure- dikke PE folie gebruikt en ligt er nu al anderhalf jaar, is goed bevallen en goed te lijmen (hecht goed aan baksteen e.d. ) met Zwaluw Foliefix Spur. Noppenfolie eronder is aan te raden als er mogelijk grondwater omhoog kan komen, en 30 cm omhoog tegen de wand plakken of met knellatten bevestigen. Dan gaat "de vloer" mooi drijven en hou je de ruimte wat droger.

[ Voor 3% gewijzigd door dof op 07-09-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Laatst online: 22:15
Ik ben nu bezig met het leggen van noppenfolie + bodemfolie in onze kruipruimte. Ik kom nu het volgende tegen:

Er is een open verbinding (ter grootte van een baksteen) tussen onze kruipruimte en die van de buren met een spouwmuur er tussen. Precies voor deze opening ligt allemaal muizenpoep en ruikt het naar urine. Kan ik dit proberen dicht te zetten met een baksteen en verder afdichten met pur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:33
Eijsbeer schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:49:
Ik ben nu bezig met het leggen van noppenfolie + bodemfolie in onze kruipruimte. Ik kom nu het volgende tegen:

Er is een open verbinding (ter grootte van een baksteen) tussen onze kruipruimte en die van de buren met een spouwmuur er tussen. Precies voor deze opening ligt allemaal muizenpoep en ruikt het naar urine. Kan ik dit proberen dicht te zetten met een baksteen en verder afdichten met pur?
Zou het met een beetje metsel specie doen ipv Pur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Eijsbeer schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:49:

Muizen? ... geen ratten? Want rattenplaag in kruipruimtes komt veel voor. Ons vorige huis; een centrum tussenwoning met open kruipruimtes tussen de huizen (van bouwjaar 1997), heeft al ~20 jaar last van ratten en het blijft zeer lastig deze plaag onder controle te houden (onder toezicht van de gemeente 050). Vooral ook door de open verbindingen onder de huizen.
Ik woon nu vrijstaand en hier nog nooit iets van ratten of uitwerpselen in de kruipruimte gezien .. knock, knock.

Ik zou het ook dichtmetselen want ratten vreten overal doorheen, maar dan ook bij de buren dichtmetselen. Want ratten kunnen ook in de spouwmuur tekeergaan...

Enne verder... wees voorzichtig en vooral handen en alles wassen, want rattenurine is de grootste plaag van ratten want a) ratten plassen overal b) de meeste infecties gaan via de urine.

Sorry voor dit onsmakelijke intermezzo :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
dof schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:56:
[...]

Ik heb deze -niet al te dure- dikke PE folie gebruikt en ligt er nu al anderhalf jaar, is goed bevallen en goed te lijmen (hecht goed aan baksteen e.d. ) met Zwaluw Foliefix Spur. Noppenfolie eronder is aan te raden als er mogelijk grondwater omhoog kan komen, en 30 cm omhoog tegen de wand plakken of met knellatten bevestigen. Dan gaat "de vloer" mooi drijven en hou je de ruimte wat droger.
Bedankt voor het delen! Ik neem aan dat je ze ook overlapt als ze naast elkaar liggen, en ze dan aan elkaar lijmt of plakt?

Ik heb ook veel “bakstenen torens” die pijpen ondersteunen, dus ik zal deze folium mooi rond moeten snijden en eromheen gaan denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
carefree7 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 09:51:
Hier in de kruipruimte lag een afdekzeil, maar dat had naar mijn weten maar weinig effect. Luchtvochtigheid in de kruipruimte was nog steeds torenhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

carefree7 schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:02:
[...]

Bedankt voor het delen! Ik neem aan dat je ze ook overlapt als ze naast elkaar liggen, en ze dan aan elkaar lijmt of plakt?
Ja klopt, die Foliefix Spur plakt als de neten, en blijft ook in/onder water goed. 't Is een soort plakkerige kauwgum die heel langzaam droogt en iets harder wordt (na maanden).
Ik heb ook veel “bakstenen torens” die pijpen ondersteunen, dus ik zal deze folium mooi rond moeten snijden en eromheen gaan denk ik.
Bij mij hangen rioolbuizen aan beugels. Je zult dan folie moeten snijden en daarna met extra stukken een dicht geheel om die torens moeten maken. Als je tenminste wilt dat het geen water (grondwater van onderen) doorlekt op die plekken.

Hier loopt een steunmuur tussen de twee compartimenten, met twee kruip doorgangen. Ik had uitgesteld om dat netjes en dicht af te werken en een beetje spijt ervan omdat het op die plekken natuurlijk water doorliet.

'k Wil dat eigenlijk deze maand aanpakken en afronden voor de natte tijd aanbreekt. Hopelijk lukt dat naast de andere klussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

GoldenLeafBird schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:36:
[...]

Hier in de kruipruimte lag een afdekzeil, maar dat had naar mijn weten maar weinig effect. Luchtvochtigheid in de kruipruimte was nog steeds torenhoog.
Je moet het dan wel tegen de muren omhoog leggen (b.v. 30 cm o.i.d.), en dan goed dicht maken, dat is vaak lastig. Verder moet de ventilatie op orde zijn, ook dat is vaak een kwestie.

Maar inderdaad, kruipruimtes zijn niet snel droog (behalve op hoge zandgronden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvrij
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-05 08:51
Beste allen,

Ik ga ook aan de slag met bodemfolie en bubbeltjesfolie. Mijn kruipruimte was lange tijd droog, tot laatste winter, toen zo'n 10 cm water. Tegen de muur komt de folie zo'n 30 cm hoog, omdat ik daar netjes tegen de muur kan afwerken.

Ik heb 6 compartimenten die toegankelijk zijn via kuipdoorgangen. Als ik het goed begrijp (uit de filmpjes van Tonzon bijvoorbeeld) zou je in die kruipdoorgangen een opstaande rand moeten maten om de badkuipjes aan elkaar te maken. Dan blijft er wel erg weinig ruimte voor kruipen over, laat staan voor die PIR platen over een paar weken.

Maken jullie opstaande randen in de doorgangen of hebben jullie andere/betere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ik begrijp dat PIR de enige goed isolatie is.

Tonzon is theoretisch, en daarna kan je moeilijk kruipen.

PIF werkt misschien alleen naast een bron van hoge temperatuur (bvb radiator), en niet goed voor het verschil van 19 graden - 5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindapaas
pvrij schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:51:
Beste allen,

Ik ga ook aan de slag met bodemfolie en bubbeltjesfolie. Mijn kruipruimte was lange tijd droog, tot laatste winter, toen zo'n 10 cm water. Tegen de muur komt de folie zo'n 30 cm hoog, omdat ik daar netjes tegen de muur kan afwerken.

Ik heb 6 compartimenten die toegankelijk zijn via kuipdoorgangen. Als ik het goed begrijp (uit de filmpjes van Tonzon bijvoorbeeld) zou je in die kruipdoorgangen een opstaande rand moeten maten om de badkuipjes aan elkaar te maken. Dan blijft er wel erg weinig ruimte voor kruipen over, laat staan voor die PIR platen over een paar weken.

Maken jullie opstaande randen in de doorgangen of hebben jullie andere/betere ideeën?
Ik heb de bodemfolie pas vastgemaakt nadat ik de PIR had aangebracht. Als de kruipruimte in de zomer wel droog is, zou ik dat ook zo aanpakken. Of alleen eerst bubbeltjesplastic neerleggen en daarna de folie om gaatjes te verkomen.

Zolang de ruimte droog is, lijkt het mij niet nodig om eerst de folie weken van te voren neer te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

pvrij schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:51:
Beste allen,

Het hele idee is natuurlijk dat je een badkuip (of vaker een zwembad qua grootte :) ) maakt die niet lekt.... van onderen. Dus ja, overal opstaande randen. Uiteraard zul je daar meer folie voor nodig hebben omdat opstaande randen bij meer complexe plekken (zoals kruipdoorgangen) extra folie vereisen. 't Is op die plekken knip en plakwerk om het dicht te maken en dat de kruipdoorgang z'n functie behoudt.

Dat je dan weinig ruimte overhoudt om te kruipen snap ik niet. Je legt de folie toch strak op de grond en tegen de randen c.q. de kruipruimte wanden?

PS. Afgelopen winter in de grondwaterstand hoog gehouden in het land, vandaar overal ondergelopen kruipruimtes en hier en daar lekke kelders,,,

[ Voor 6% gewijzigd door dof op 10-09-2024 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Kindapaas schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:59:
[...]

Ik heb de bodemfolie pas vastgemaakt nadat ik de PIR had aangebracht. Als de kruipruimte in de zomer wel droog is, zou ik dat ook zo aanpakken. Of alleen eerst bubbeltjesplastic neerleggen en daarna de folie om gaatjes te verkomen.

Zolang de ruimte droog is, lijkt het mij niet nodig om eerst de folie weken van te voren neer te leggen.
Als je kruipruimte droog en schoon is is dat natuurlijk prima. Zelf heb ik - eerst - de noppenfolie en PE folie los neergelegd omdat ik dan schoon kon werken en pas later de folie aan de wand bevestigd.

Ik heb vaak de PIR platen met m'n voeten tegen de vloer boven me gedrukt (zo de kit een beetje aangedrukt) en lag dan op m'n rug op de grond. Dan is het wel zo prettig om op iets schoons te liggen. Maar goed iedere kruipruimte is weer anders, en vergt andere aanpak en je moet naar bevindt van zaken handelen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
dof schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 01:24:
[...]
Dat je dan weinig ruimte overhoudt om te kruipen snap ik niet. Je legt de folie toch strak op de grond en tegen de randen c.q. de kruipruimte wanden?
Je voegt 2 stukken bodemfolie samen met opstaande randen. In de verschillende compartimenten leg je verschillende stukken, dus als je dan een doorgang hebt heb je daar een naad met opstaande rand waar je overheen moet.

Begrijp ik zo wat je wil zeggen @pvrij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yozgoesdigital
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:26
Ik ben hier bezig met modelleren van de vloer in Ubakus. Ik ben van plan de bekende 'groene ondervloer platen' te gebruiken. Ik heb al een tijd lopen zoeken in materialen maar kom er niet uit met de halve vertalingen van Ubakus en de in Nederland beschikbare merken.

Heeft iemand een suggestie hoe je de welbekende groene ondervloerplaten kan invoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvrij
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-05 08:51
GoldenLeafBird schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:30:
[...]

Je voegt 2 stukken bodemfolie samen met opstaande randen. In de verschillende compartimenten leg je verschillende stukken, dus als je dan een doorgang hebt heb je daar een naad met opstaande rand waar je overheen moet.

Begrijp ik zo wat je wil zeggen @pvrij
Precies! En omdat ik ongeveer 30 cm tegen de muur omhoog wil (daar is de muur mooi glad afgewerkt) krijg ik straks een opstaande rand van 30 cm hoog in de kruipdoorgang.

• dof

dof

pvrij schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:12:
[...]

Precies! En omdat ik ongeveer 30 cm tegen de muur omhoog wil (daar is de muur mooi glad afgewerkt) krijg ik straks een opstaande rand van 30 cm hoog in de kruipdoorgang.
Ah, ok, nu snap ik wat je bedoeld. Dat was wat ik ook probeerde te zeggen; bij wat ingewikkelde hoeken zul je met wat knip en plakwerk het moeten bijwerken. Want zo'n opstaande rand bij een kruipdoorgang gaat natuurlijk stuk als je daar vaker overheen kruipt.

Met die Foliefix Spur krijg je het wel weer waterdicht, en er zijn vast ook wel waterdichte dubbelzijdig plakkende tapes, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Ik zie niet hoe je dat anders moet oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
pvrij schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:12:
[...]

Wat ik overigens nu in jouw geval doe is die naad tussen de twee compartimenten niet vastzetten, dus die kan nog plat liggen. Ik ben eerst het nieuwe bodemfolie aan het leggen, dan de isolatie tegen de vloer, en als laatste zet ik de naden tussen de compartimenten weer omhoog.

Als het goed is is het dan goed en hoef ik er de komende 40 jaar niet meer te zijn.

• carefree7
dof schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:45:
[...]

Ja klopt, die Foliefix Spur plakt als de neten, en blijft ook in/onder water goed. 't Is een soort plakkerige kauwgum die heel langzaam droogt en iets harder wordt (na maanden).

[...]

Bij mij hangen rioolbuizen aan beugels. Je zult dan folie moeten snijden en daarna met extra stukken een dicht geheel om die torens moeten maken. Als je tenminste wilt dat het geen water (grondwater van onderen) doorlekt op die plekken.

Hier loopt een steunmuur tussen de twee compartimenten, met twee kruip doorgangen. Ik had uitgesteld om dat netjes en dicht af te werken en een beetje spijt ervan omdat het op die plekken natuurlijk water doorliet.

'k Wil dat eigenlijk deze maand aanpakken en afronden voor de natte tijd aanbreekt. Hopelijk lukt dat naast de andere klussen...
Begrepen, bedankt. Laatste vraag, is er geen risico dat als er op een gegeven moment een leiding zou knappen, de kruipruimte ineens een enorm zwembad wordt. Normaal gesproken kijk ik er maanden niet, dus als er een lekkage zou zijn, zou dat waarschijnlijk onopgemerkt blijven.

• Kindapaas
carefree7 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:57:
[...]

Begrepen, bedankt. Laatste vraag, is er geen risico dat als er op een gegeven moment een leiding zou knappen, de kruipruimte ineens een enorm zwembad wordt. Normaal gesproken kijk ik er maanden niet, dus als er een lekkage zou zijn, zou dat waarschijnlijk onopgemerkt blijven.
Ja, dat risico blijft er natuurlijk altijd.. Ik zou mij er niet zo druk om maken en misschien wat vaker gaan kijken of er iets is?

Ik zou het iig niet om deze reden niet neerleggen :)

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:34
[...]

Als er een leiding knapt en het wordt een zwembad moet je dat merken aan geen CV druk meer of hoog waterverbruik.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dof

dof

[...]

Tja, als een leiding knapt dan stroomt het onder. Maar dat zou nog geen reden zijn om het niet neer te leggen. In zo'n geval moet je het toch leegpompen en daarna droog zien te krijgen. Dan nog zou ik het liever MET dan ZONDER folie hebben, want zonder heb je een vieze modderige grond, met folie is het alleen water op de folie.

Overigens, mocht je (of iemand anders) dat overkomen; voor zowel grondwater ONDER de folie als lekwater BOVEN de folie; dan leegpompen met b.v. tuinpomp (Parkside/Lidl heeft mooie en goed geprijsde pompen) en gebruik dan wel 5/4 inch slang want anders duurt het te lang. En daarna een dehumidfier daar neerzetten met evt een opvangzak voor water.
'k Heb jaar geleden zo'n ding (Comfee) van MP gekocht voor 100€ en die werkt als een tierelier; een emmer water per dag zodat ik een paar maanden geleden maar een waterzak erbij heb gekocht omdat elke dag een emmer er weghalen me teveel werk kostte. Kruipruimte is nu mooi droog en inmiddels alle leidingen (elektra en CV) langs de muur gelegd en deel elektra aan plafond gehangen (stoorde me dat het afgelopen winter in het water lag). Die waterzak kan 500 ltr water aan dus die pomp ik eens in de zoveel tijd leeg.

Ik besteed zoveel werk aan de kruipruimte omdat ik er bijna elke week wel wat aan het doen ben; het loopt onder bijna het hele huis door en alle leidingen (CV, elektra, water, riool, netwerk, controllerkabeltjes, etc) lopen hier langs. 'k Heb b.v. deze week een deel van de CV leidingen vervangen links aan de muur (moet nog geïsoleerd). Wat je hier ziet aan ruimte is ~12,5 mtr lang en ~3,20 mtr breed, en ik heb twee compartimenten als deze naast elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xli0LTQ9oCwV42e2wK0f5Ddfz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2Z0fMCOcu6bfEmsWLHFyfcr.jpg?f=fotoalbum_large

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik woon nu ongeveer 2 jaar in onze woning en het eerste jaar hebben we al water moeten wegpompen uit de kruipruimte, omdat het anders de kelder instroomt. Tweede jaar was het nog iets erger.
Het zijn 2 compartimenten zonder verbinding, ik wil eerst onderzoeken waar het water vandaan komt, vervolgens de oorzaak aanpakken en dan isoleren.

Ik weet dat er water langs de hwa buis de kruipruimte in stroomt, ik vermoed dat dat een lekke buis is. Daarnaast is de grond verzakt, er zit ruimte onder de funderingsbalken waar ook al vrij snel plassen water ontstaan. Dit wil ik laten opvullen met zand. Zand heeft 2 functies: het drukt grondwater naar beneden en het neemt grondwater op.

Stappenplan:
- met een camera inspectie nagaan wat de oorzaak is van de lekkage
- 20-30cm zand (met hoge druk) in de kruipruimte laten spuiten en eventueel eerst (klei) uitgraven zodat de hoogte gelijk blijft (70cm)
- pir platen tegen het plafond plaatsen
- mocht de kruipruimte nog nat worden bij regen dan laten we drainage om de woning leggen

Benieuwd naar jullie ideeën hierover en dan met name het zand spuiten. Ik lees er in dit topic weinig over .

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 14-09-2024 23:18 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:34
Zo dat zijn pas mooi grote kruipruimte,s om jaloers op te zijn gezien de meeste kruipruimte,s maar 40cm hoog zijn, je zou er haast een extra kamer van kunnen maken.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 15-09-2024 14:37 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

Sport_Life schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 23:09:
Ik woon nu ongeveer 2 jaar in onze woning en het eerste jaar hebben we al water moeten wegpompen uit de kruipruimte, omdat het anders de kelder instroomt. Tweede jaar was het nog iets erger.
Het zijn 2 compartimenten zonder verbinding, ik wil eerst onderzoeken waar het water vandaan komt, vervolgens de oorzaak aanpakken en dan isoleren.

Ik weet dat er water langs de hwa buis de kruipruimte in stroomt, ik vermoed dat dat een lekke buis is. Daarnaast is de grond verzakt, er zit ruimte onder de funderingsbalken waar ook al vrij snel plassen water ontstaan. Dit wil ik laten opvullen met zand. Zand heeft 2 functies: het drukt grondwater naar beneden en het neemt grondwater op.

Stappenplan:
- met een camera inspectie nagaan wat de oorzaak is van de lekkage
- 20-30cm zand (met hoge druk) in de kruipruimte laten spuiten en eventueel eerst (klei) uitgraven zodat de hoogte gelijk blijft (70cm)
- pir platen tegen het plafond plaatsen
- mocht de kruipruimte nog nat worden bij regen dan laten we drainage om de woning leggen

Benieuwd naar jullie ideeën hierover en dan met name het zand spuiten. Ik lees er in dit topic weinig over .
Ja, onderzoeken waar het water vandaan komt is natuurlijk het eerste. Als het regenwater is dan is er natuurlijk correlatie tussen periodes met regen en water in kruipruimte. Ik dacht eerst ook aan hemelwater (de eerste keer dat ik er last van had was in eind januari 23), maar het had dus geen enkel verband met regenperiodes dus daarna focus op grondwater en dat correleerde veel beter. In winter 22-23 vrijwel geen grondwater overlast (in dec en jan heb ik alle PIR isolatie gedaan die je in m'n plaatjes ziet, ik was net klaar toen eind jan. er wateroverlast kwam). In winter 23-24 was er vanaf eind november al heel veel grondwater onder het (noppen & PE) folie (zo'n ~10-20 cm :-( ).

Met zand opspuiten lijkt me een methode om de kruipruimte vloer te verhogen en daarmee grondwater - lager - te krijgen c.q. er van af te komen. Maar wil je dat? Want een hoge kruipruimte is wel makkelijk. En wat als grondwater wat hoger komt, dan heb je er weer last van.

Drainage heb ik ook onderzocht, maar dat wordt (bij mij althans) een heel dure affaire. Je moet dan een drainage ring om je huis heen graven. Het moet minstens zo diep worden als bodem van je kruipruimte. En je moet dat drainage water dan nog weg zien te krijgen naar een nog lager punt. Ik moet dan de drainage buis minstens een meter diep graven en dan kom ik zo'n beetje onder het riool van straatniveau dus krijg dat water moeilijk/niet weg. Of ik moet dat ook gaan pompen. En drainage bedrijven geven geen garantie dat het gaat helpen, dus veel risico van misinvestering. Te lastig allemaal.

Ik weet niet of je HMW naar gezamenlijke riool gaat (oude wijken) of naar aparte HMW riool (nieuwe wijken). Maar het is m.i. sowieso handig om inspectie van riool te doen. Ik heb (na een riool verstopping, die ik zelf wel heb opgelost) een inspectie met camera laten doen, meegekeken en daar een fimpje van gemaakt.
't Is hier totaal 25 mtr tot naar het straat riool en die inspectie was heel interessant want er is uitgekomen dat er een verzakking (in de tuin) is en een paar plekken waar je een indrukking van de rioolbuis zien. Waarschijnlijk wortelopdruk. Dus een kwetsbare plek. Aangezien zo'n camera aan slang ook precies de lengte aangeeft op de monitor, kan ik het precies nalopen waar de euvels zitten en daarmee nog een keer een reparatie doen.

Op de stil uit het filmpje hieronder zie je zo'n indrukking van de buis. De camera geeft aan hoeveel mtr vanaf het begin dat is. Aan de hand van bochten en T-stuken die je tegenkomt is het vrij precies te bepalen waar het zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0v29a4mRwr7fC1wUbhQG-0gcL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rTq9Npk4vRGMfgcriEY3IHc3.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik van plan ben: op het laagste punt een gat in de bodem maken (harde leem hier), daar een speciekuip in met gaten in de wanden, en daar de slang van de pomp in (of m'n dompelpomp er in) en dan sensoren die water detecteren en dan de pomp aanzetten. Het water dan in het riool afvoeren dus daar moet ik dan nog een T stuk in maken met een hydro slot (anders gaat het stinken). En dit dus onder de folie (die ik maar even open moet snijden en daarna weer dicht plakken. Enfin, nog wel een klus vrees ik. Ik heb nog wat andere klussen dus weet niet of ik er voor het natte seizoen aan toe kom.

Grondwaterstand in je buurt kun je wel vinden via overheids sites, en je kunt evt zelf een peilbuis in je tuin maken. Komt neer op een gat graven met grondboor van zeg 2 mtr, en daar een pvc buis in en dan een loodje met drijvertje om het te meten. Zijn ook instructies van te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

mr_evil08 schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:36:
Zo dat zijn pas mooi grote kruipruimte,s om jaloers op te zijn gezien de meeste kruipruimte,s maar 40cm hoog zijn, je zou er haast een extra kamer van kunnen maken.
Ja, toen het droog was dacht ik een mooie extra kelder voor opslag te hebben :) . Maar toen er grondwater overlast kwam viel dat plan in duigen :-( .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:27

Sport_Life

Solvitur ambulando

mr_evil08 schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:36:
Ja alleen het water is dus nadelig, de foto's zijn gemaakt vanuit de kelder.

Ik zou bijna overwegen de kelder door te trekken ben ik meteen van het water probleem af haha ;).
Kelder (mancave) gaat dan van 70m2 naar 140m2 _/-\o_

[ Voor 198% gewijzigd door Sport_Life op 15-09-2024 20:16 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbeleg
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-07 22:54
Ik heb sinds kort tonzon bodemfolie liggen met daaronder noppenfolie tegen optrekkend vocht. En tonzon luchtzakken aan de vloer. Ik merk nu dat ik condens op de folie krijg. Na verloop van tijd worden dat natuurlijk plassen. Plassen die niet meer wegtrekken. Hoort dit en hoe ga ik dit tegen? Ventileren denk ik, maar ik heb maar twee gaten per muur dus ventilatie is sowieso beperkt en de luchtzakken hangen er ook voor omdat die gaten zo hoog zitten.

Ik zie het ook niet zitten om een permanente ontvochtiger aan te zetten. Is dan de enige oplossing periodiek met een waterzuiger de plassen leegzuigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Broodbeleg schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:16:
Ik heb sinds kort tonzon bodemfolie liggen met daaronder noppenfolie tegen optrekkend vocht. En tonzon luchtzakken aan de vloer. Ik merk nu dat ik condens op de folie krijg. Na verloop van tijd worden dat natuurlijk plassen. Plassen die niet meer wegtrekken. Hoort dit en hoe ga ik dit tegen? Ventileren denk ik, maar ik heb maar twee gaten per muur dus ventilatie is sowieso beperkt en de luchtzakken hangen er ook voor omdat die gaten zo hoog zitten.

Ik zie het ook niet zitten om een permanente ontvochtiger aan te zetten. Is dan de enige oplossing periodiek met een waterzuiger de plassen leegzuigen?
Zorgen dat je ventilatiegaten vrij komen te hangen is stap 1. Kun je ze niet op een of andere manier verlengen zodat ze onder de Tonzon zakken uitkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbeleg
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-07 22:54
storm-biker schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:47:
[...]

Zorgen dat je ventilatiegaten vrij komen te hangen is stap 1. Kun je ze niet op een of andere manier verlengen zodat ze onder de Tonzon zakken uitkomen?
Dat is wel een mogelijkheid. Dan moet ik een buis aansluiten die lager uitkomt in de kruipruimte. Goed idee. Dat zou ik kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-07 14:54
Ik heb hier soms ook plasje op het zeil, maar dat verdampt ook weer. Is alleen in een periode dat het dus net te vochtig is om bij te houden voor de verntilatiegaten

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Broodbeleg schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:16:

Kruipruimtes zijn bijna altijd vochtig (behalve op hoge zandgronden). Ventilatie is behulpzaam maar heel vaak zijn de ventilatie gaten onvoldoende qua capaciteit of niet goed functionerend.

Je kunt dan ventilatiegaten erbij maken maar vaak moet er dan schuin een flink gat geboord worden (vaak door beton), en daarna buis en ventilatie kapjes etc gemaakt worden. Er zijn bedrijven die daarin gespecialiseerd zijn.

Ben ik ook van plan maar nu even geen prio (veel andere klussen) vandaar dat ik vochtigheid even reduceer met zo'n apparaat. Maar 't is natuurlijk geen goede lange termijn oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
Broodbeleg schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:43:
[...]

Dat is wel een mogelijkheid. Dan moet ik een buis aansluiten die lager uitkomt in de kruipruimte. Goed idee. Dat zou ik kunnen proberen.
Ik heb dat als volgt gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbJwreUmScEyGrv79yL38E9t7_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jy6MRgnrrXUVrgJldbuTTbv3.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de ventilatiekoker zoals die aanwezig was. Het probleem is dat deze tegen de isolatielaag aan zou komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWLnH6-osrnB51PFHUTKNGPgEFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4IvSAJWTclkZrDMwmOH5ZFOD.jpg?f=fotoalbum_large
Met wat stukken koker dit hoekje gemaakt om te verlengen. Ideaal is het niet want eigenlijk past dit maar matig. Voor deze toepassing past het m.i. prima. Het hoeft niet luchtdicht te zijn zolang de hoofdmoot van de ventilatie maar door het kanaal gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwNXG-G87TAdIF92GB0vF3X5hdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSNxoCnfT5MjB3XT1PpcIIJy.jpg?f=fotoalbum_large
Uiteindelijk krijg je dan zoiets. Met een beugeltje vastgezet en kan het lekker ventileren.
Pagina: 1 ... 106 ... 111 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"