dof schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:19:
[...]
Het is natuurlijk moeilijk iets over dat argument ("alle ruimtes doen, want...") te zeggen als we niet weten hoe de ruimtes met elkaar verbonden zijn etc. Maar als die ruimtes gescheiden kunnen zijn (deuren e.d.) lijkt me dat een onzin argument.
Wel lijkt het me verstandig om zoveel mogelijk van je kelder ruimtes te isoleren, want de daarboven verwarmde ruimtes (heb je daar vvw?) wil je zo weinig mogelijk laten verliezen naar beneden.
Verder kun je misschien iets aan ventilatie doen om vochtigheid binnen de perken te houden.
Maar het meeste bevreesd zou ik zijn over HOE ze gaan isoleren. Ik heb voorbeelden gezien van een soort druipsteen grotten nadat een isolatiebedrijf, in kelders, PUR tegen het plafond had gespoten. Zelf vind ik PUR helemaal not done voor grote oppervlaktes vanwege de giftigheid, dus daar zou ik voor waarschuwen.
Sowieso lijkt me alles wat gespoten wordt niet fijn.
Beter is het PIR (of evt EPS) platen tegen plafond aan te brengen. Dat is stevig en beschadigd ook niet snel.
En afhankelijk van de manier van aanbrengen kun je het ook wel weer weghalen (om er om e.o.a. reden bij te moeten).
De ruimtes zijn niet rechtstreeks met elkaar verbonden. Er is een inpandige garage welke erg vochtig kan worden door hoog grondwaterpeil. Boven deze garage zit de koudste ruimte van het huis.
De garage is gescheiden van de rest van de kelder d.m.v. een dubbele muur met 5 cm glaswol isolatie.
Er is een werkplaats (vol leidingen), opberghok met verlaagd plafond, tijdelijke slaapkamer met verlaagd plafond en een gang met verlaagd plafond. De gang komt uit op de garage, werkplaats en slaapkamer en is tevens de doorgang met open trap naar de rest van de woning.
Er is een gescheiden opberghok/houthok waarboven de berging zit. Dit opberghok heeft een ander plafondtype(gestort beton) en geen broodjes vloer. Waarschijnlijk later aangebouwd ofzo.
De garage, werkplaats, opberghok, gang en slaapkamer is een broodjes vloer waarvan de balken door meerdere ruimtes lopen.
Ikzelf dacht idd aan PIR isolatie, hoewel houthok en garage ook wel gespoten mogen worden.
De verlaagde plafonds mogen er ooit uit, echter is dat een (over) meerjaren project.
Het idee was om het houthok en de garage te laten isoleren en de rest later. Maar ze waren er vrij zeker van: dat zou vochtproblemen opleveren.
Tja....de slaapkamer ontvochtigen we nu ook als het te erg wordt.
Ventileren doen we ook regelmatig, maar omdat de vloeren in de kelder erg koud zijn heb ik het idee dat je alleen maar meer condens krijgt.
We hebben geen vloerverwarming en die gaat er ook niet komen.
Over enkele weken wederom een bedrijf over de vloer, ben benieuwd wat zij gaan zeggen.
Een druipsteen grot zit ik ook niet te wachten, maar ventileren wordt makkelijker als dat niet meteen de plafonds, (en dus de vloer erboven) niet zo koud maakt.
[
Voor 6% gewijzigd door
CPM op 06-10-2024 22:44
]
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)