Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 107 ... 112 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

GoldenLeafBird schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:33:
[...]

Ik heb dat als volgt gedaan:
[Afbeelding]
Dit is de ventilatiekoker zoals die aanwezig was. Het probleem is dat deze tegen de isolatielaag aan zou komen.

[Afbeelding]
Met wat stukken koker dit hoekje gemaakt om te verlengen. Ideaal is het niet want eigenlijk past dit maar matig. Voor deze toepassing past het m.i. prima. Het hoeft niet luchtdicht te zijn zolang de hoofdmoot van de ventilatie maar door het kanaal gaat.

[Afbeelding]
Uiteindelijk krijg je dan zoiets. Met een beugeltje vastgezet en kan het lekker ventileren.
Het lijkt mij dat je spouw ook geventileerd wordt? Er zit nogal wat ruimte om de koker heen waar hij door de muur komt.
Beter om dit dicht te maken? Anders heb je nog steeds veel wind in de spouw.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:42
Seafarer schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:50:
[...]

Het lijkt mij dat je spouw ook geventileerd wordt? Er zit nogal wat ruimte om de koker heen waar hij door de muur komt.
Beter om dit dicht te maken? Anders heb je nog steeds veel wind in de spouw.
Eerlijk gezegd was mijn eerste gedacht vooral om daar niets aan te veranderen. Onder het mom van "als het zo is, zal het zo wel bedoeld zijn".
Aan de andere kant sluiten de kokers netjes aan op de roosters namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

GoldenLeafBird schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:05:
[...]

Eerlijk gezegd was mijn eerste gedacht vooral om daar niets aan te veranderen. Onder het mom van "als het zo is, zal het zo wel bedoeld zijn".
Aan de andere kant sluiten de kokers netjes aan op de roosters namelijk.
Ik had het ook zo zitten. Maar bij naisolatie van de spouw zie je isolatie materiaal zitten (ik heb Knauf vlokken) die staan dan in direct contact met de, bij mij, zeer vochtige lucht onder de vloer. Leek me niet zo'n goed idee.

Het is ook bedoelt om te ventileren maar dat is niet de juiste weg. Vochtige lucht van onder de vloer kan nu de spouw in en zelfs condenseren in de spouw. (lucht onder de vloer is meestal warmer) Ook via raam aansluitingen kan het weer de woning inkomen.
Ik zou het rondom die koker dichtmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodbeleg
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 20:13
GoldenLeafBird schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:33:
[...]

Ik heb dat als volgt gedaan:
[Afbeelding]
Dit is de ventilatiekoker zoals die aanwezig was. Het probleem is dat deze tegen de isolatielaag aan zou komen.

[Afbeelding]
Met wat stukken koker dit hoekje gemaakt om te verlengen. Ideaal is het niet want eigenlijk past dit maar matig. Voor deze toepassing past het m.i. prima. Het hoeft niet luchtdicht te zijn zolang de hoofdmoot van de ventilatie maar door het kanaal gaat.

[Afbeelding]
Uiteindelijk krijg je dan zoiets. Met een beugeltje vastgezet en kan het lekker ventileren.
Mooi! Ik zal dan ook even kijken wat ik kan doen. Ik dacht meteen aan een flexibele luchtafvoerbuis. Maar ik zie dat ze ook dit soort producten verkopen in de bouwmarkt. Dat lijkt wel op die van jou! Alleen kijken hoe ik dat kan vastmaken.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:42

dof

Voor reparatie en uitbreiding in de kruipruimte heb ik eigenlijk nog een stuk van onderstaande nodig (wat ik ook heb gebruikt maar helemaal opgegaan is).

Is er iemand in de buurt van 050 met nog een rest of evt samen bestellen en verdelen? Stuur even PM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YA0XFaqBrRABDYBXqwfVq_ydE24=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v3lWNIZeS5XkFU5wLvO1dmaz.jpg?f=user_large

Artikel hier te vinden.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:26
Maandag staat hier de afspraak voor 80mm pif en bodem folie aan te brengen vanwege een vochtige kruipruimte en bij veel regen tot 20cm water ivm ligging van het huis en de hogere grondwaterstand die het waterschap aanhoud. Gisteren alle troep en stenen uit de kruipruimte gehaald maar helaas nog steeds modderig en hier en daar een klein laagje water. Vandaag gaan pompen en kijken of ik het verder droog krijg en ze moeten ook onder de fundering door naar de garage kant voor folie en 20m2 pif, ik vraag mij af hoe ze dat gaan realiseren, door het hoge grondwater heen. Ander punt is dat in mei ik vloerverwarming en nieuwe plavuizen heb laten aanleggen en mijn convectorput heb later verwijderen, althans hij zou afgevoerd worden. Gisteren kwam ik hem echter tegen in de kruipruimte, 2,5m lang mrt de verwarmingsspiraal er nog in en loodzwaar, netjes net achter het gat van de convectorput achter gelaten. Ben behoorlijk boos want hij zou afgevoerd worden. Ik heb de firma op de hoogte gebracht, ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mraze
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-08 13:35
Ik heb al bijzonder veel informatie uit dit forum kunnen halen. Super fijn!

Na lang twijfelen wil ik de kruipruimte zelf gaan na-isoleren met 90 mm pif, onder de 6cm piepschuim die er nu al hangt. Ik kan voor de volgende vragen niet echt resultaat vinden (in dit forum of op andere plekken), waardoor ik hoop dat iemand kan helpen:

1. Zijn er mensen met praktijk ervaring met PIF? Ik moet kiezen tussen PIF en Tonzon (i.v.m. beperkte hoogte in kruipruimte en klein kruipluik van 50 bij 50) en vind beiden nadelen hebben. Ik ben benieuwd of mensen die PIF onder de vloer hebben er tevreden mee zijn.

2. Weten er mensen nog opties om de PIF aan de piepschuim te bevestigen? De officiële schroeven kosten zo'n 300 euro per doos wat ik behoorlijk prijzig vind en een B-merk lijkt er niet echt te zijn. In dit forum las ik al de tip om plastic isolatie slagpennen te gebruiken, maar ik weet niet of dat hier ook goed zou werken. Zijn er mensen met andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinas
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 21:05
Dag allen,

Ook ik wil mijn kruipruimte isoleren. De precieze aanpak weet ik nog niet. Ik twijfel nog over zelf met PIR platen aan de slag te gaan of het laten doen met PIF. Wat informatie:
  • Bouwjaar is 1980. Origineel gebouwd met andere functie en rond 2000 verbouwd tot rijtjeshuizen. Vloer is niet geïsoleerd.
  • Mooie kruipruimte van 72cm hoog, bestaande uit een broodjes verdiepingsvloer en een betonnen ondervloer.
  • Buurman gaf aan dat er in 24 jaar afgelopen voorjaar voor het eerst water in de kruipruimte heeft gestaan, dankzij 0,5m grondwaterverhoging door het waterschap. Nu al weer een hele tijd droog. Vochtigheidsgraad 75%.
  • Door het kruipluik kan max. 50 cm.
Ik heb al een hoop teruggelezen op het forum. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een aantal vragen/problemen die ik nog heb:
  1. Vanuit de originele functie ligt er nog een niet functionerend ventilatiekanaal, zie foto. Nogal onhandig met bodemfolie. Ik zie niet in hoe ik deze eruit krijg. Heb ik als het vrijwel altijd droog is in de kruipruimte ook echt bodemfolie nodig? Zo ja, dan wordt het klooien met het kanaal.
  2. Er is geen enkele ventilatie aanwezig in de kruipruimte. Ik kan geen roosters in de gevel vinden. Wel nodig bij een droge kruipruimte?
  3. Op een aantal plekken liggen de leidingen dicht tegen de verdiepingsvloer aan, zie foto. Hoe kan ik daar het beste mee omgaan? Is het een optie om bij die tracés PIF toe te passen aangesloten op de PIRplaten (als een soort bruggetje tussen de PIR platen)? Of een andere manier?
  4. Bij PIF: wat als je op een gegeven moment met leidingen aan de gang moet in de kruipruimte. Kun je er dan nog makkelijk bij en de PIF repareren?
En ook ik ben benieuwd naar ervaringen van PIF en of het echt wat oplevert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZxxLHY7fxLq_db2W-ZHYWAqU9I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AtdKHNHG7cVXvd4zEtVzLe5Q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEBB2qPVQiBR3buj7qJuQvPk-eY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJDRVzFqouyYPzc2bUSlmmB2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XuxF2mZS6-EmjmTBbGCyvOhFjpM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tzE8FSl4Jn8Jset2rwpDyzeo.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans446
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-09 17:05
Hallo,

Hier na de vele tips begonnen met het leggen van bodemfolie. Online besteld en door te bellen werd het een spoedbestelling. Hierdoor kon ik het de volgende dag al ophalen op locatie. Ruim besteld maar achteraf iets te krap ingekort, hierdoor staat de folie op sommige plekken wat strak. Mijn tip, neem minimaal 1meter extra breedte en lengte.
Klus was makkelijk te doen in mijn eentje, voorbereiden 4u en plaatsen 3u. Eerst wel gezorgd dat de gas en waterleiding niet meer steunen op een ijzeren paal in de grond maar in beugels hangen. Kruipruimte is een rechthoek van 5x8,5m.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYb7Sy9SdhRzoFpW1CmkUJ4gO-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TsX8vnesdB3879eCFwzgb2f2.jpg?f=fotoalbum_large

Vochtigheid is van 95% gezakt naar 80% in 3weken. Nu nadenken of ik eventueel extra wil isoleren. Er is vanaf de bouw ('87) al eps aangebracht onder de kanaalplaten, dikte variërend van 5 tot 15cm. Hoogte is gering. Iemand tips voor isolatie?

[ Voor 8% gewijzigd door Hans446 op 23-09-2024 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunky
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-06 21:51
Ik heb een vraag over mijn vloerisolatie.
Door een vorige eigenaar is vloerisolatie laten aanbrengen onder de houtenvloer. Rollen Glaswol of steenwol met aan 1 kant aluminiumfolie. Echter ik vind het redelijk dun. De balken zijn bij lange na niet gevuld tot de gehele dikte van de balken.
Ik wil ook folie op de grond aanleggen maar de ruimte is wel droog en goed geventileerd.
Het is nog wel een beetje een gedoe door de verschillende ruimtes en schuinaflopende muren.

Maar mijn vraag is wat zal ik doen? Laten zitten, opvullen met een ander materiaal of verwijderen en tot balkdikte opvullen met een ander materiaalAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKes-6iPG6m7paM54hv9QTJfEQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6SOB59jqD9xO9g2qZUzIBqd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PCadqqOggAaoGFvkh7sWGC4EgA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1QEYYRWh0SIncoCM99HNrTl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door mrfunky op 24-09-2024 07:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
@Pinas interessante case, ik ga proberen met je mee te denken.
Pinas schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:08:
• Vanuit de originele functie ligt er nog een niet functionerend ventilatiekanaal, zie foto. Nogal onhandig met bodemfolie. Ik zie niet in hoe ik deze eruit krijg. Heb ik als het vrijwel altijd droog is in de kruipruimte ook echt bodemfolie nodig? Zo ja, dan wordt het klooien met het kanaal.
Bodemfolie gebruik je om optrekkend vocht uit de, doorgaans zand, bodem te weren, en radon gas te weren. Als jij inderdaad een betonnen bak hebt zou dat in principe overbodig zijn lijkt me. Maar je buurman gaf ook aan dat er water gestaan heeft in de kruipruimte, dat is dan wel opmerkelijk. Kan het zijn dat de bak lek is?
Eerlijk gezegd denk ik dat ik zelf niet meer met een bodemfolie aan de slag zou gaan in jouw geval.
• Er is geen enkele ventilatie aanwezig in de kruipruimte. Ik kan geen roosters in de gevel vinden. Wel nodig bij een droge kruipruimte?
Volgens het bouwbesluit is het niet meer nodig, dat scheelt. Staat tegenover dat er wel regels zijn over het lucht- en waterdicht afwerken van de vloer tussen de kruipruimte en de rest van de woning. Ik zou denken dat het niet nodig is, zeker als het een gesloten betonnen bak is. Hou er wel rekening mee dat als je er dan in gaat werken het echt een besloten ruimte is, en dat brengt weer eigen risico's mee.
• Op een aantal plekken liggen de leidingen dicht tegen de verdiepingsvloer aan, zie foto. Hoe kan ik daar het beste mee omgaan? Is het een optie om bij die tracés PIF toe te passen aangesloten op de PIRplaten (als een soort bruggetje tussen de PIR platen)? Of een andere manier?
Dit is een drama, en ik ben vooral ook erg benieuwd hoe anderen dit hebben opgelost. :P
• Bij PIF: wat als je op een gegeven moment met leidingen aan de gang moet in de kruipruimte. Kun je er dan nog makkelijk bij en de PIF repareren?
[/list]
Dat eerste is volgens mij niet zozeer productspecifiek, maar meer algemeen met isoleren. Wat als je er bij moet? Idealiter leg je je leidingwerk zo aan dat dat geen probleem is, maar goed, dat voordeel hebben we niet.

Ik denk vooral dat als je het zelf doet je ook zelf weet hoe je het moet repareren. Omgekeerd dat als iemand anders het doet dat je of iemand terug moet komen of er achter gaat komen hoe makkelijk of moeilijk het is.

En ten slotte:
En ook ik ben benieuwd naar ervaringen van PIF en of het echt wat oplevert.
Binnenkort ga ik het er bij mij in hangen, en dan kan ik je over misschien een half jaar vertellen hoe het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinas
Bedankt voor je reactie!
GoldenLeafBird schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:04:
Bodemfolie gebruik je om optrekkend vocht uit de, doorgaans zand, bodem te weren, en radon gas te weren. Als jij inderdaad een betonnen bak hebt zou dat in principe overbodig zijn lijkt me. Maar je buurman gaf ook aan dat er water gestaan heeft in de kruipruimte, dat is dan wel opmerkelijk. Kan het zijn dat de bak lek is?
Eerlijk gezegd denk ik dat ik zelf niet meer met een bodemfolie aan de slag zou gaan in jouw geval.
Bij meerdere buren stond er water, dus de bak is niet waterdicht. Naar de toekomst gekeken is de kans op extreem weer (en water) steeds groter, dus ik wil het wel in 1 x goed doen. Wat is het risico als er af en toe een periode water in de kruipruimte staat i.c.m. isolatie?

Ik bedacht me net dat ik misschien ook het beton kan impregneren met een coating o.i.d. Net als dat men soms een kelder impregneert... En daarmee de kruipruimte waterdicht maken.
Volgens het bouwbesluit is het niet meer nodig, dat scheelt. Staat tegenover dat er wel regels zijn over het lucht- en waterdicht afwerken van de vloer tussen de kruipruimte en de rest van de woning. Ik zou denken dat het niet nodig is, zeker als het een gesloten betonnen bak is. Hou er wel rekening mee dat als je er dan in gaat werken het echt een besloten ruimte is, en dat brengt weer eigen risico's mee.
Helder. Toch vind ik het geen fijn idee...
Dat eerste is volgens mij niet zozeer productspecifiek, maar meer algemeen met isoleren. Wat als je er bij moet? Idealiter leg je je leidingwerk zo aan dat dat geen probleem is, maar goed, dat voordeel hebben we niet.

Ik denk vooral dat als je het zelf doet je ook zelf weet hoe je het moet repareren. Omgekeerd dat als iemand anders het doet dat je of iemand terug moet komen of er achter gaat komen hoe makkelijk of moeilijk het is.
Ik dacht meer dat je een PIR plaat makkelijker lostrekt en weer aanbrengt. Ik weet niet of dat bij PIF ook zo is...Kun je dat zelf makkelijk herstellen?
Binnenkort ga ik het er bij mij in hangen, en dan kan ik je over misschien een half jaar vertellen hoe het bevalt.
Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Pinas schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:49:
Helder. Toch vind ik het geen fijn idee...
Mee eens - ik zou eigenlijk nooit voor een kruipruimte zonder ventilatie gaan, in welk geval dan ook. Maar aangezien je dus wel water in je kruipruimte kan verwachten, moet al dat vocht gewoon makkelijk kunnen verdampen. Mijn inziens moet je sowieso ventilatiegaten laten aanbrengen aan weerszijde van de woning.
Wat is het risico als er af en toe een periode water in de kruipruimte staat i.c.m. isolatie?
Bij PIR en EPS valt dat reuze mee, dat heeft niet zo'n groot nadelig effect. Bij TonZon wordt vrijwel altijd bodemfolie geadviseerd. Ik weet niet zeker of condens daar een nadelig effect heeft op de werking, maar ik kan mij herinneren iets van die strekking te hebben gelezen.
Ik dacht meer dat je een PIR plaat makkelijker lostrekt en weer aanbrengt. Ik weet niet of dat bij PIF ook zo is...Kun je dat zelf makkelijk herstellen?
PIF lijkt mij relatief makkelijk herstelbaar. Als je schroeven gebruikt voor montage is het ook vrij eenvoudig te verwijderen, maar het kan nooit kwaad om wat overschot aan folie achter de hand te houden voor eventuele reparaties.

PIR platen eraf rossen als ze zeer goed verlijmd zijn kan nog best lastig worden. Het is zeker mogelijk hoor, maar zal wat meer troep geven. Ook hier zou ik adviseren wat reserveplaten achter de hand te houden.

Afgezien van de herstelbaarheid: aangezien je dus redelijk wat leidingen en kabels tegen de vloer hebt lopen heb je daar ook wel een probleem als je met PIR gaat werken. De rest van de vloer lijkt redelijk te doen, maar je hebt een forse sectie waar het lastiger wordt.

Ter hoogte van de meterkast wordt daarom soms gewerkt met zachtere isolatiematerialen, bijvoorbeeld stukken glaswol die om de leidingen heen kunnen worden gepropt. Voor de rest van de vloer wordt dan gewoon PIR gebruikt. In jouw geval is het op meer plekken lastig. PIF is iets makkelijker bovenlangs te wurmen, maar gezien de foto's vraag ik mij af of 80/100mm PIF daar wel overheen past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinas
Guere schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:11:
[...]

Mee eens - ik zou eigenlijk nooit voor een kruipruimte zonder ventilatie gaan, in welk geval dan ook. Maar aangezien je dus wel water in je kruipruimte kan verwachten, moet al dat vocht gewoon makkelijk kunnen verdampen. Mijn inziens moet je sowieso ventilatiegaten laten aanbrengen aan weerszijde van de woning.

[...]

Bij PIR en EPS valt dat reuze mee, dat heeft niet zo'n groot nadelig effect. Bij TonZon wordt vrijwel altijd bodemfolie geadviseerd. Ik weet niet zeker of condens daar een nadelig effect heeft op de werking, maar ik kan mij herinneren iets van die strekking te hebben gelezen.

[...]

PIF lijkt mij relatief makkelijk herstelbaar. Als je schroeven gebruikt voor montage is het ook vrij eenvoudig te verwijderen, maar het kan nooit kwaad om wat overschot aan folie achter de hand te houden voor eventuele reparaties.

PIR platen eraf rossen als ze zeer goed verlijmd zijn kan nog best lastig worden. Het is zeker mogelijk hoor, maar zal wat meer troep geven. Ook hier zou ik adviseren wat reserveplaten achter de hand te houden.

Afgezien van de herstelbaarheid: aangezien je dus redelijk wat leidingen en kabels tegen de vloer hebt lopen heb je daar ook wel een probleem als je met PIR gaat werken. De rest van de vloer lijkt redelijk te doen, maar je hebt een forse sectie waar het lastiger wordt.

Ter hoogte van de meterkast wordt daarom soms gewerkt met zachtere isolatiematerialen, bijvoorbeeld stukken glaswol die om de leidingen heen kunnen worden gepropt. Voor de rest van de vloer wordt dan gewoon PIR gebruikt. In jouw geval is het op meer plekken lastig. PIF is iets makkelijker bovenlangs te wurmen, maar gezien de foto's vraag ik mij af of 80/100mm PIF daar wel overheen past.
Bedankt voor je reactie. Ik neig toch steeds meer naar PIF laten doen. Kunnen ze ook gelijk ventilatie meepakken. Ik denk dat ik een paar bedrijven uitnodig voor een offerte.

Als ik het zelf ga doen was mijn eerste idee om het makkelijke deel met PIR te doen en waar de leidingen dicht tegen de vloer zitten een soort overbrugging met PIF aan te brengen, zie schetsje. Maarja, of het werkt en ook wel een hoop gekloot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6nZfrVAZ7yRYl5zdz7VrOCwCJs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9MHy2RSAzgWp9PkhGKaXkeT8.png?f=user_large

• daphnesmit1986
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 05-10-2024
Op aanraden van een vriend werd me dit topic getipt.

Nu verschillende isolatieboeren laten langskomen voor advies over isolatie: pur/icynene (gesloten vs open), eps, pir, pif, etcetc. Voelt toch een beetje als wij van wc eend.

Wij hebben hoekhuis/eindwoning uit 1998 dus best ok geisoleerd vanuit de bouw ( dacht iets van piepschuim van ten minste 15cm maar niet zeker zou ik de kruipruimte eens in moeten) en zit ook wel ventilatie gaten in. Vloer is beton.

Er is echter paar jaar geleden vloerverwarming over de hele beneden verdieping (80m2) gelegd en ik denk toch niet dat een rc van 5 gehaald wordt met de isolatie uit 1998. Daarnaast is de kruipruimte vaak nat en staan er plasjes water soms. Ook zitten er flinke kieren in de huidige isolatieblokken.

Heb het gevoel dat het beter kan maar iedereen adviseert wat anders.
woning isolatie nederland bijv adviseert gesloten PUR 80mm incl koude randfundering voor-, achter- en zijkant huis. Alleen qua milieu-impact twijfelen we daar nogal over.

Kruipruimte is niet zo heel hoog 50cm oid. Dus dat zal ook zijn beperkingen hebben.
Nu energielabel b. (Wel recentelijk zonnepanelen aangeschaft, dus wellicht beter label)

Ik wil vooral besparen op de energierekening, vloerverwarming technisch de juiste isolatie hebben, een slimme investering doen en wel een beetje rekening houden met milieu impact. Daarnaast zijn wij beide totaal niet handig dus willen het niet zelf gaan doen.

[ Voor 12% gewijzigd door daphnesmit1986 op 25-09-2024 20:56 ]

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:13
@daphnesmit1986 Kijk eerst eens hoe dik de EPS laag nu is en of deze overal nog netjes aansluit. Als dat 15cm dik is dan zit je wel goed. Je kunt een extra laag isolatie aanbrengen, maar dan kom je snel niet goed uit met 50cm werk hoogte.EPS kan ook goed tegen natte ruimtes, dus als het overal goed aansluit > niets aan doen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:51

Sport_Life

Solvitur ambulando

daphnesmit1986 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:44:
Op aanraden van een vriend werd me dit topic getipt.

Nu verschillende isolatieboeren laten langskomen voor advies over isolatie: pur/icynene (gesloten vs open), eps, pir, pif, etcetc. Voelt toch een beetje als wij van wc eend.

Wij hebben hoekhuis/eindwoning uit 1998 dus best ok geisoleerd vanuit de bouw ( dacht iets van piepschuim van ten minste 15cm maar niet zeker zou ik de kruipruimte eens in moeten) en zit ook wel ventilatie gaten in. Vloer is beton.

Er is echter paar jaar geleden vloerverwarming over de hele beneden verdieping (80m2) gelegd en ik denk toch niet dat een rc van 5 gehaald wordt met de isolatie uit 1998. Daarnaast is de kruipruimte vaak nat en staan er plasjes water soms. Ook zitten er flinke kieren in de huidige isolatieblokken.

Heb het gevoel dat het beter kan maar iedereen adviseert wat anders.
woning isolatie nederland bijv adviseert gesloten PUR 80mm incl koude randfundering voor-, achter- en zijkant huis. Alleen qua milieu-impact twijfelen we daar nogal over.

Kruipruimte is niet zo heel hoog 50cm oid. Dus dat zal ook zijn beperkingen hebben.
Nu energielabel b. (Wel recentelijk zonnepanelen aangeschaft, dus wellicht beter label)

Ik wil vooral besparen op de energierekening, vloerverwarming technisch de juiste isolatie hebben, een slimme investering doen en wel een beetje rekening houden met milieu impact. Daarnaast zijn wij beide totaal niet handig dus willen het niet zelf gaan doen.
Bouwjaar 1998 is zeer waarschijnlijk rc 2,5, dwz 5-7cm isolatie. Dat was in die tijd gangbaar.
Wat hier over het algemeen geadviseerd wordt is pir platen 120x60cm ertegen schroeven of plakken, met vloerverwarming ga je dat verschil wel merken.

Mijn woning is ongeveer hetzelfde bouwjaar ;)

Als je trouwens vloerverwarming hebt en je wil besparen dan is een l/w warmtepomp ook de overweging waard.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
Heeft iemand hier de Verwarming buizen geisoleerd door een stukje glaswol met een aluminium laagje ?

Heb jij de echt glaswol voor buisisolatie gekocht, of koop jij gewoon een grote rol en snijden ?

Er is ook glaswolschaal voor motor's uitlaat pijp :), hetzelfd bedoeling ?

[ Voor 20% gewijzigd door noucmen op 26-09-2024 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guere
  • Nu online
Algemene tip voor het opmeten van isolatiediktes: zorg dat je de hele structuur van de vloer goed beoordeeld, en op meerdere plekken de daadwerkelijke dikte van het bestaande EPS meet. Als je bijvoorbeeld de bekende satéprikker methode gebruikt en je drukt 'm toevallig vlak naast een draagbalk of randstuk erin, dan kun je wel tot 20cm dikte meten terwijl dit niet representatief is voor de gehele vloer. Vaak wisselt de dikte omdat er geen egale platen zijn gebruikt, maar isolatie elementen die tussen de balken worden gehangen.

Zeker bij de welbekende systeemvloeren/broodjesvloeren zie je vaak dat de isolatie ter hoogte van de broodjes veel dikker is vergeleken met de dikte onder de balk. Dat heeft vooral te maken met de vorm van de vulelementen die ze erin plaatsen, zie het voorbeeld hieronder. Nog steeds worden de vloeren van veel nieuwbouwwoningen met dit soort elementen gebouwd (Rc 3,7). In het midden meet je dan 21cm, maar direct onder de balk slechts 8cm. Als je alleen de 21cm zou meten, dan zou onterecht concluderen dat de vloer een isolatiewaarde van Rc 5,5 heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHS_9sOaQaKoPgbwDQHzaIp-aUw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6u21Hg1HbsNLoYY0NZzckIfy.webp?f=user_large

Afgezien van de meetmethode: voor een woning uit 1998 geldt vrijwel zeker dat de vloer een Rc-waarde van 2,5 heeft. Dat komt neer op zo'n 9cm EPS als het een vlakke laag zou zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Guere op 26-09-2024 16:10 ]

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:51
Guere schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:08:
Algemene tip voor het opmeten van isolatiediktes: zorg dat je de hele structuur van de vloer goed beoordeeld, en op meerdere plekken de daadwerkelijke dikte van het bestaande EPS meet. Als je bijvoorbeeld de bekende satéprikker methode gebruikt en je drukt 'm toevallig vlak naast een draagbalk of randstuk erin, dan kun je wel tot 20cm dikte meten terwijl dit niet representatief is voor de gehele vloer. Vaak wisselt de dikte omdat er geen egale platen zijn gebruikt, maar isolatie elementen die tussen de balken worden gehangen.

Zeker bij de welbekende systeemvloeren/broodjesvloeren zie je vaak dat de isolatie ter hoogte van de broodjes veel dikker is vergeleken met de dikte onder de balk. Dat heeft vooral te maken met de vorm van de vulelementen die ze erin plaatsen, zie het voorbeeld hieronder. Nog steeds worden de vloeren van veel nieuwbouwwoningen met dit soort elementen gebouwd (Rc 3,7). In het midden meet je dan 21cm, maar direct onder de balk slechts 8cm. Als je alleen de 21cm zou meten, dan zou onterecht concluderen dat de vloer een isolatiewaarde van Rc 5,5 heeft.

[Afbeelding]

Afgezien van de meetmethode: voor een woning uit 1998 geldt vrijwel zeker dat de vloer een Rc-waarde van 2,5 heeft. Dat komt neer op zo'n 9cm EPS als het een vlakke laag zou zijn.
Ik ben geen isolatie specialist, dus wellicht een “domme” vraag: is het bij dergelijke eps broodjes dan voldoende om de dikte bij de balken op te waarderen aangezien het midden al fors dikker is?

• Guere
  • Nu online
JoTil schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:38:
Ik ben geen isolatie specialist, dus wellicht een “domme” vraag: is het bij dergelijke eps broodjes dan voldoende om de dikte bij de balken op te waarderen aangezien het midden al fors dikker is?
In theorie zou dat zeker kunnen. Sterker nog, in mijn eigen situatie heb ik het sort-of toegepast. Vanwege mijn zeer hoge (en mooi rechthoekige) broodjes heb ik die eerst kunnen opvullen, waarna er alleen nog maar een laag over de balken hoefde om het niveau verder op te schroeven. Gezien de zeer beperkte hoogte was het fijn om geen egale laag onder de hele vloer te hoeven hangen. Echter, in de meeste gevallen is zo'n egale laag gewoon handiger en makkelijker toe te passen.

Dus ja, in principe zou dat zeker moeten kunnen. Uiteraard wel alles goed verlijmen en de platen iets breder houden zodat er een goede overlap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:46
Hoi Allen

Ik zit te puzzelen met de vloer isolatie. Zojuist gekeken en er zit isolatie onder! Er zit 7cm eps onder.
Nu heb ik vanuit de gemeente de optie om extra te laten isoleren en deze adviseren PIF met de waarde 3,6. Op zich heel mooi en kosten zijn met de subsidie 0 🤗. Dus lijkt een no brainer om te doen.
Maar.... De ene installateur verteld ja wel doen, de andere niet want er zit of genoeg onder of heeft geen zin om te doen.

Graag jullie idee hierbij, ik denk zelf dat ik het moet laten doen. Extra isolatie is altijd lekker. Zeker aangezien er 7cm eps (rd tussen 1.6 tot 2 geloof ik)
Vergeet ik iets?

De kruipruimte is altijd droog.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZ7oUC1KXwAk5IfJPvthUFmg3o4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xtBt2YirvobFyq72NaXcHeFU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcekBAJI1CQw7ur09695u1supLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zmRb4G8ytk1ILyW4WYGwRzV7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
@HugoStiglitz ik vind het altijd zulke kolder argumenten dat er al genoeg onder zou zitten of dat het geen zin heeft. De aanbevolen Rc waarden stijgen alleen maar, en dat is niet omdat het geen zin heeft.

Als jij het door de gemeente kan laten doen voor €0 zou ik er niet eens over nadenken en het gewoon doen. Ookal is het effect beperkt of "minimaal", dan is het beter dan niets, maar dan wel voor niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
Misschien een succes door PIR !!!

De woonkamer is sneller opgewarm, en ook er duidelijk verschil is tussen de garage en binnen het huis. Maar het is nu nog 13 graden buiten, en het veschil nu in de woonkamer is door beide: spouwmuur en vloer isolatie.

PIR is de grootste innovatie naast paipier :). Maar hij kost heel veel tijd, daarom wilt bijna geen bedrijf die PIR aanbied.

Bonus:
  1. - 1) tijd vliegt heel snel in de kruipruimte. Het is best leuk om met een kleine gedeelte bezig te zijn om met tevredenheid af te maken. Om te belissen om naar beneden te komen is een belemmering maar na de eerste meter onder de kruipluik, is alles soepel.
  2. - 2) alleen als wij het doen kunnen wij zeker weten of het zorgvuldigd is gemaakt. Er is wel een verschil tussen 50% gas besparing en 40% gas besparing door zorgvuldig alle naalden en kieren dicht te maken

[ Voor 12% gewijzigd door noucmen op 28-09-2024 14:36 ]

• mrfunky
Heeft iemand nog advies voor mij?
mrfunky schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 07:32:
Ik heb een vraag over mijn vloerisolatie.
Door een vorige eigenaar is vloerisolatie laten aanbrengen onder de houtenvloer. Rollen Glaswol of steenwol met aan 1 kant aluminiumfolie. Echter ik vind het redelijk dun. De balken zijn bij lange na niet gevuld tot de gehele dikte van de balken.
Ik wil ook folie op de grond aanleggen maar de ruimte is wel droog en goed geventileerd.
Het is nog wel een beetje een gedoe door de verschillende ruimtes en schuinaflopende muren.

Maar mijn vraag is wat zal ik doen? Laten zitten, opvullen met een ander materiaal of verwijderen en tot balkdikte opvullen met een ander materiaal[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mrfunky hoeveel cm isolatie zit er al in en hoeveel cm kan er in totaal bij in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:40
mrfunky schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 23:40:
Heeft iemand nog advies voor mij?

[...]
Topic lezen,
Oude isolatie eruit,
Opnieuw isoleren met materiaal naar keuze.

Als je extra gaat isoleren onder de alu folie, krijg je problemen.

Veel plezier met het doorlezen van het topic. Daarna kun je je eigen vraag beantwoorden 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunky
@Verwijderd ik gok 5 cm dikte nu en er is 16 cm ruimte
@S.J.Onnie ik was hier al bang voor. Heb wel wat gelezen van dit topic, maar zeker niet alles. Heeft die alu laag nog enig nut in mijn situatie met een houten vloer? Ik lees daar niks over. Of ga je problemen krijgen met vocht opsluiten. Heb nu op mijn houten vloer parket liggen, maar wil op den duur naar vloerverwarming. Dan gaat het wellicht niet goed meer ademen van boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:40
mrfunky schreef op zondag 29 september 2024 @ 07:48:
@Verwijderd ik gok 5 cm dikte nu en er is 16 cm ruimte
@S.J.Onnie ik was hier al bang voor. Heb wel wat gelezen van dit topic, maar zeker niet alles. Heeft die alu laag nog enig nut in mijn situatie met een houten vloer? Ik lees daar niks over. Of ga je problemen krijgen met vocht opsluiten. Heb nu op mijn houten vloer parket liggen, maar wil op den duur naar vloerverwarming. Dan gaat het wellicht niet goed meer ademen van boven.
Die alu laag heeft geen nut als je het wil verbeteren.

Als de vloer naar beneden ademt is het ook goed. Kruipruimte ventileren is dan wel een must

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@mrfunky 5cm isolatie met ruimte voor 16 zou ik absoluut alles er uit halen en nieuw plaatsen. Gezien je eventueel een dampdichte vloer in de toekomst neemt, zou ik glaswol/steenwol met klimaatfolie plaatsen. Maar ook als je dat niet van plan bent, zou ik een houten vloer altijd ademend naar de kruipruimte doen. Klimaatfolie zijn de kosten niet en dan blijft de mogelijkheid er altijd om de vloer dampdicht te hebben, ook fijn voor een latere bewoner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunky
@Verwijderd @S.J.Onnie bedankt voor de tips. Ik ga eerst folie op de grond leggen en dan waarschijnlijk iets als naturol 035 bestellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:49

hnq

GoldenLeafBird schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 08:54:
@HugoStiglitz ik vind het altijd zulke kolder argumenten dat er al genoeg onder zou zitten of dat het geen zin heeft. De aanbevolen Rc waarden stijgen alleen maar, en dat is niet omdat het geen zin heeft.
Dikker isoleert beter, uiteraard. De vraag is alleen wel hoeveel beter dan en tegen welke kosten. Er is nl. sprake van sterk afnemende meeropbrengst. Iedereen die overweegt de bestaande isolatie nog te verbeteren zou ik dan ook aanraden goed naar deze grafiek te kijken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfAzLyISRgb6Z3-qA6p22Gtzo8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5yRu5TV7gm9OWoP7z2pjhOSm.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:14
@hnq maw 5cm PIR heeft een RC waarde van 2,25rc wat in bovenstaande eigenlijk al 80% haalt.
Terwijl 10cm pir 4,5 rc haalt welke op 85% zit volgens uw grafiek... Dan zou ik ivm beperkte opbouw hoogte 5cm pakken en de extra vrijheid ooit er in te moeten werken voorkeur geven...

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hnq schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:20:
[...]

Dikker isoleert beter, uiteraard. De vraag is alleen wel hoeveel beter dan en tegen welke kosten. Er is nl. sprake van sterk afnemende meeropbrengst. Iedereen die overweegt de bestaande isolatie nog te verbeteren zou ik dan ook aanraden goed naar deze grafiek te kijken:
[Afbeelding]
Dit is alleen wel het halve verhaal. Vooral met (de wens voor) vloerverwarming maakt het veel verschil. Gezien de temperatuurverschil van vloer-buiten veel groter wordt door de verwarmde vloer. Een woning uit <92 heeft waarschijnlijk rc 1.3 of lager voor vloeren. Dus zou je nog 15-20% kunnen besparen door het na te isoleren, wat best wat is als je een warme vloer hebt.

Verder maakt het ook nog eens uit wat je isoleert. Dit grafiekje vind ik iets beter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ft7SX9-PnDfw4tcD8r7cirwgce8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1VWLKJpPhYPFsTSAgy9KYSW6.png?f=fotoalbum_large
Zo zie je dat je zelfs van rc2.5 nog best wat kunt winnen als je het voor weinig kosten zelf kunt isoleren. Een zolder heb je bv voor 1-2k wel na geïsoleerd (afhankelijk van de afwerking). kun je zo 100m3/jaar mee besparen met nog een tvt van 7-15 jaar bij €1,31/m3. En grote kans dat de prijzen alleen maar oplopen en je tvt omlaag loopt. Het enige wat dit grafiek niet goed weergeeft is de vloerisolatie. Daar wordt hierin geen rekening gehouden met vvw, dus de besparing daarop met vvw is een stuk hoger in werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:49

hnq

Verwijderd schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:16:
[...]

Dit is alleen wel het halve verhaal. Vooral met (de wens voor) vloerverwarming maakt het veel verschil. Gezien de temperatuurverschil van vloer-buiten veel groter wordt door de verwarmde vloer. Een woning uit <92 heeft waarschijnlijk rc 1.3 of lager voor vloeren. Dus zou je nog 15-20% kunnen besparen door het na te isoleren, wat best wat is als je een warme vloer hebt.

Verder maakt het ook nog eens uit wat je isoleert. Dit grafiekje vind ik iets beter:
[Afbeelding]
Zo zie je dat je zelfs van rc2.5 nog best wat kunt winnen als je het voor weinig kosten zelf kunt isoleren. Een zolder heb je bv voor 1-2k wel na geïsoleerd (afhankelijk van de afwerking). kun je zo 100m3/jaar mee besparen met nog een tvt van 7-15 jaar bij €1,31/m3. En grote kans dat de prijzen alleen maar oplopen en je tvt omlaag loopt. Het enige wat dit grafiek niet goed weergeeft is de vloerisolatie. Daar wordt hierin geen rekening gehouden met vvw, dus de besparing daarop met vvw is een stuk hoger in werkelijkheid.
Uiteraard maakt het uit wat je isoleert. Wat jouw grafiekje (op basis van welke gegevens trouwens?, plat/schuin dak, spouw/geen spouw? Vrijstaande woning/tussenwoning etc..) laat zien is vooral dat het effect van vloerisolatie tov dak en muurisolatie maar beperkt is.
De relatie tussen r-waarde en warmteverlies is een natuurkundige relatie die je gewoon kunt uitrekenen. Dus het maakt niet uit wat je van die grafiek vindt😀
Zelfde grafiek waarbij de formule van die relatie ook staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1S1w97hWH08J9YhhvZpgklK-Lcc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h78lQznWti3bpIowUEOH04E5.png?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:13
Altijd iets beter isoleren dan nodig is want de R waardes zijn lab testen.

Tijdens installatie worden er altijd wel fouten gemaakt waardoor de uiteindelijke R waarde minder is.
Denk aan perongeluk glas/steenwol er strakker ingeduwd waardoor het dunner is geworden.

Ga je vloer isoleren doe dan direct RC 5, ben je gelijk klaar voor later met vloerverwarming.

@Verwijderd die schema is berekend op dat je ook de zolder en slaapkamers verwarmd, iets wat regelmatig niet gebeurd in praktijk, dan wordt de besparing op dakisolatie minder, het is inderdaad wat vertekend.

[ Voor 37% gewijzigd door mr_evil08 op 29-09-2024 12:01 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:14
@mr_evil08 ok maar rc 5 is 10-12cm pir... als hij 16cm hoogte heeft om mee te werken.. kan hij daarna nooit een afvoer herstellen etc.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mraze
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-08 13:35
HugoStiglitz schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 17:08:
Hoi Allen

Ik zit te puzzelen met de vloer isolatie. Zojuist gekeken en er zit isolatie onder! Er zit 7cm eps onder.
Nu heb ik vanuit de gemeente de optie om extra te laten isoleren en deze adviseren PIF met de waarde 3,6. Op zich heel mooi en kosten zijn met de subsidie 0 🤗. Dus lijkt een no brainer om te doen.
Maar.... De ene installateur verteld ja wel doen, de andere niet want er zit of genoeg onder of heeft geen zin om te doen.

Graag jullie idee hierbij, ik denk zelf dat ik het moet laten doen. Extra isolatie is altijd lekker. Zeker aangezien er 7cm eps (rd tussen 1.6 tot 2 geloof ik)
Vergeet ik iets?

De kruipruimte is altijd droog.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben erg benieuwd naar de adviezen hiervoor. Ik zit namelijk met een vergelijkbare kruipruimte.

Ik overweeg ook PIF, maar ga in ieder geval starten met een bodemfolie om de lucht droger te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Piff/Tonzon zou ik niet aan beginnen met houten vloeren doordat je vocht makkelijk kan opsluiten waardoor de boel kan verrotten.

Ik zou denken aan steenwol plaatsen, makkelijk verwerken, mits je de ruimte voor hebt natuurlijk.

PIR platen zijn leuk maar lastig plaatsen.

[ Voor 52% gewijzigd door mr_evil08 op 29-09-2024 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
Mraze schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:05:
[...]

Ik ben erg benieuwd naar de adviezen hiervoor. Ik zit namelijk met een vergelijkbare kruipruimte.

Ik overweeg ook PIF, maar ga in ieder geval starten met een bodemfolie om de lucht droger te krijgen.
Ik heb een aantal "adviseurs verkopers" hier voor aan huis gehad. Ze hadden allemaal wel wat te melden en een maakt het nog gekker en duurder dan de andere. Er zitten een hoop cowboys tussen heb ik wel in de gaten. Heb ik de goede gehad? Geen idee nog, de buren waren erg blij met het resultaat (ook PIF laten plaatsen door deze partij die overigens meerdere producten aanbood.
Advies dat hier voorbij is gekomen:
- Steenwol
- PIF
- Parel bodemisolatie
- Spuiten van isolatieschuim
Zoals gezegd is er zelfs voorbij gekomen dat isoleren niet zo heel zinvol is. In de context begon hij gelijk over het dak via de buitenzijde isoleren.
Platen doen ze bijna allemaal niet, ik denk vanwege de verwerkbaarheid.

Na veel zelf lezen en uitzoeken en de kosten van 0 euro voor PIF 75 gegaan. Mooi 3,5RD bovenop de bestaande +-2. Dat geeft voorlopig voldoende isolatie. Afgelopen weekend akkoord gegeven aan de club die het regelt voor de gemeente. Installateur gaat me bellen voor een afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@HugoStiglitz Hier ook via subsidieregeling gemeente, vloerisolatie kost 0 euro, gekozen voor Tonzon omdat ze ook bodemfolie erbij plaatsen, handig bij toekomstige onderhoud onder kruipruimte dan blijf je schoon bij werkzaamheden.

Dak en gevelisolatie zijn hier te ingrijpend gezien niet zit te wachten op sloopwerkzaamheden van binnen waarbij alle mineraalwol vezels door het hele huis gaan(houtskeletbouw).

Kruipruimte is eenvoudig na te isoleren en HR++ glas heb ik al.
Overigens vloerverwarming hier, dus zal zeker helpen.

Je hebt idd veel cowboy,s het liefst willen ze PUR spuiten wat ik niet zie zitten ivm als het niet goed gebeurd je met gezondheidsproblemen zit of vochtschade,s.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 30-09-2024 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 10:26
@HugoStiglitz @mr_evil08 sorry, heb ik iets gemist mbt gratis via de gemeente?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
water_escape schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:49:
https://www.snn.nl/gemeen...olatiemaatregelen-drenthe
Andere provincies hebben ook iets vergelijkbaars.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 30-09-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
water_escape schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:49:
Afhankelijk welke gemeente je woont denk ik. En de woning waar je in woont:
Hier is er subsidie voor mij

Grappig om te melden. Straks op de 0 factuur kan ik ook nog 209 euro ISDE subsidie aanvragen. Vanwege ethische redenen ga ik dat niet doen.

[ Voor 12% gewijzigd door HugoStiglitz op 30-09-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:19

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ik heb een flevobeton vloer (Kwaaitaalvloer achtig zonder de bekende kwalen) . Deze wil ik isoleren door pir platen op de liggers te lijmen en af en toe een half maantje glaswol in de holtes te duwen op aanraden van een medetweaker

Nu zit ik met het volgende, nu wil ik ook de aluplex leidingen voor m'n warmtepomp vastmaken, en het liefste binnen de isolatie'schil' plaatsen. (Hoewel ik uiteraard de leidingen zelf ook inpak)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLCzSW4YjDVptePfOaZ42afWVKA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kCL3fFjObbLra8b90yJlENrV.png?f=user_large

Dit kan toch gewoon ? Plugje 6 of 8 door het dunste punt boren? Ik heb geen tekening van de vloerdelen bij de bouwtekeningen verder.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
HugoStiglitz schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:24:
[...]

Afhankelijk welke gemeente je woont denk ik. En de woning waar je in woont:
Hier is er subsidie voor mij

Grappig om te melden. Straks op de 0 factuur kan ik ook nog 209 euro ISDE subsidie aanvragen. Vanwege ethische redenen ga ik dat niet doen.
Dat kan niet wat ik zover heb begrepen, je krijgt wel een aantekening, je kan maar 1x vloerisolatie subsidie aanvragen.

Edit: Subsidie aanvragen via ISDE en nog een keer via de gemeente kan niet over hetzelfde.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 01-10-2024 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

silverball schreef op maandag 30 september 2024 @ 18:41:
Ik heb een flevobeton vloer (Kwaaitaalvloer achtig zonder de bekende kwalen) . Deze wil ik isoleren door pir platen op de liggers te lijmen en af en toe een half maantje glaswol in de holtes te duwen op aanraden van een medetweaker

Nu zit ik met het volgende, nu wil ik ook de aluplex leidingen voor m'n warmtepomp vastmaken, en het liefste binnen de isolatie'schil' plaatsen. (Hoewel ik uiteraard de leidingen zelf ook inpak)

[Afbeelding]

Dit kan toch gewoon ? Plugje 6 of 8 door het dunste punt boren? Ik heb geen tekening van de vloerdelen bij de bouwtekeningen verder.
Is het niet verstandiger de CV leidingen onder de isolatie aan te brengen? Als er wat mee is (lekken), of als je wat moet veranderen, of als je wilt inspecteren is het verdomd onhandig als het IN de isolatie zit.

Ik heb het onder de (PIR platen) isolatie hangen aan van die beugels met rubber (admiral beugels) en dan de beugels met draadeind schroef in de balk geboord (bijhouden waar de balken zitten is handig). Dat boren gaat natuurlijk wel prima door de isolatie heen in een balk (met lange boor).

Zelfde recentelijk gedaan met elektra en andere kabels om het van de vloer te krijgen (i.v.m. grondwater problematiek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
mr_evil08 schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:59:
[...]

Dat kan niet wat ik zover heb begrepen, je krijgt wel een aantekening, je kan maar 1x vloerisolatie subsidie aanvragen.
Hiermee doel op de ISDE subsidieregeling denk ik. Het kan wel. Staat in de voorwaarden en specifiek ook in de offerte via de het bedrijf wat het regeld door de gemeente. Daar bieden ze zelfs aan je te ontzorgen voor een paar tientjes en de ISDE voor je aan te vragen. Komt denk ik omdat de regelingen los zijn van elkaar.
We raken off topic met subsidie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
@silverball https://enon.nl/warmteverliezen-pijpleidingen/
Je ziet boven 20mm buisisolatie voegt extra isolatie weinig meer toe(zeker bij warmtepomp die op lage temp verwarmd).
Hou de koppelingen toegankelijk onder de vloer want bij lekkage kun je de isolatie kapot gaan maken.

Edit: hier liggen de CV leidingen op de kruipruimte bodem(zit bodemfolie onder).

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 01-10-2024 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:19

silverball

De wagen voor moderne mensen

@dof @mr_evil08 Oke helder, dan doe ik dat niet en hou ik ze toegankelijk. Tnx.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 10:26
Dankje. helaas niet voor gemeente Roerdalen :)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brasher
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 18:32
Na inmiddels vier isolatiebedrijven langs te hebben gehad en veel zoekwerk op internet en specifiek in dit topic ben ik er nog altijd niet helemaal uit. Mijn situatie

- Woning uit 1954 in Utrecht (dus kans op ongedierte, nog niets gezien maar zal vast voorkomen)
- Houten balken vloer met daarop houten ondervloer
- Kruipruimte is droog met 40-50 cm onder de balken
- Bestaande afdekvloer gaat eruit en er komt vloerverwarming met nieuwe parketvloer op (ik weet het, niet de meest efficiënte keuze voor vloerverwarming, maar het oog wil ook iets)
- Balken en ondervloer blijven erin (vorige huis al gestript voor schuimbeton, nu weinig trek in)
- Vanwege tijdgebrek en ander kluswerk ga ik niet zelf aan de gang.

Ik heb offertes voor Tonzon, PIF, Isobooster in combinatie met Tonzon en PUR. Alles heeft voor- en nadelen en iedereen prijst uiteraard z'n eigen product aan en raadt de andere af.

- Tonzon haalt hoge isolatiewaarde van 5,0, maar ik maak me zorgen om mogelijke schade, bijvoorbeeld door ongedierte. Ik heb in de twee maanden dat we hier wonen nog geen muis gezien, maar het is Utrecht dus die zitten er ongetwijfeld.
- PIF lijkt qua isolatie vergelijkbaar met Tonzon en klinkt bestendiger tegen muizen. Nadeel is dat het onder de balken gemonteerd wordt en vanwege de geringe hoogte kan er minder geplaatst worden, max 7,5 cm in dit geval dus een Rd van 3,50. In de gang mag door lage hoogte vanwege certificeringen überhaupt niet gewerkt worden, dus daar zou ik zelf met bv. PIR platen nog aan de gang moeten.
- Isobooster lijkt hetzelfde soort spul als PIF. Door deze vent werd niets gezegd over werkhoogtes dus die isoleert wel alles. Ik weet overigens niet waarom deze persoon een combinatie van 6 cm Isobooster en Tonzon voorstelt, de isolatiewaarde van 5,0 is namelijk hetzelfde als puur Tonzon.
- (Opencellig) PUR werd als laatste voorgesteld. Dit lijkt minder gevoelig voor ongedierte in de zin dat als het iets aangevreten wordt er geen enorm 'lek' ontstaat zoals bij Tonzon. Nadeel is dat het nogal chemisch spul is, maar ik lees in dit topic vooral dat mensen het om 'voor de hand liggende redenen' niet doen. Ik lees weinig echt concrete tegenargumenten behalve enge verhalen van 10 jaar terug.

Kosten lopen uiteen van €1400 tot €3000 maar die vind ik niet eens bepalend. Ik wil vooral iets dat goed isoleert icm de vloerverwarming en dat ook voorlopig blijft doen.

Dit lijken de meest voorkomende isolatievormen los van doe-het-zelven met PIR/EPS (dat ga ik dus niet doen, hooguit een klein stukje). Zie ik belangrijke voor- of tegenargumenten of nieuwe inzichten voor deze isolatievormen over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Brasher Tonzon heeft meerdere kamers en segmenten, een opblaasboot zinkt ook niet als een paar kamers kapot zijn.

Muizen probleem zal wel meevallen, ratten kan meer een probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Houten vloeren zou ik niet snel aan de onderkant dampdicht afwerken. Door vloerafwerking (denk ook aan de toekomst) is het gevaar van hout opsluiten tussen 2 dampdichte lagen m.i. gewoon tegroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brasher
twain4me schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:35:
Houten vloeren zou ik niet snel aan de onderkant dampdicht afwerken. Door vloerafwerking (denk ook aan de toekomst) is het gevaar van hout opsluiten tussen 2 dampdichte lagen m.i. gewoon tegroot.
Daarmee vallen dus Tonzon en PIF/Isobooster af omdat deze allemaal dampdicht zijn?

Opencellige PUR laat dan wel meer vocht door dan gesloten PUR, maar ik vraag me af of dat voldoende dampopen is. Welke opties blijven er dan nog over? Toch aan de PIR/EPS platen? Nog geen enkel bedrijf is daarmee gekomen helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Brasher schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:30:
[...]

Daarmee vallen dus Tonzon en PIF/Isobooster af omdat deze allemaal dampdicht zijn?

Opencellige PUR laat dan wel meer vocht door dan gesloten PUR, maar ik vraag me af of dat voldoende dampopen is. Welke opties blijven er dan nog over? Toch aan de PIR/EPS platen? Nog geen enkel bedrijf is daarmee gekomen helaas.
steenwol,glaswol,houtvezel, celluose, vlas, etc. pir is opzich dampopen maar doorgaans dampdicht door de aluminium lagen die je er gratis bij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brasher
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"

Hier lees ik dan wel weer dat Tonzon, hoewel het dampdicht afsluit, juist wel werkt met een dampdichte laag bovenop de houten vloer. Het heeft wel een 'wij van wc-eend' gehalte, maar een fabrikant zal dit toch ook weer niet specifiek in een FAQ benoemen als het onzin is.

Desondanks lees ik hier ook veelal mensen die bewust niet voor Tonzon/PIF kiezen vanwege de dampdichte laag.

Morgen sowieso al contact met RFloorzz die de vloerverwarming komt leggen, eens kijken of zij nog bepaalde ervaringen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Brasher schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:30:
[...]

Tonzon raadt sowieso af om houten vloeren te isoleren met hun product.
Bij de disclaimer staat dat de RD waarde niet gegarandeerd is bij houten vloeren, kan wel kloppen want ze isoleren tussen de balken en dan heb je al snel koudebruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:13
Ik wil aircoleiding door m'n kruipruimte voeren en ophangen aan de onderkant van de vloer, waar 18cm EPS vanuit de bouw tegenaan zit.

Zijn dit dan geschikte pluggen om in het EPS te draaien? https://www.hornbach.nl/p...8x50-mm-50-stuks/8229650/ Of wellicht weet iemand een goedkoper alternatief?

Dit zou helemaal ideaal zijn, maar dat gaat niet blijven zitten in EPS: https://producten.hemmink...flyer-jmv-aircobeugel.pdf en als ik het via de zijkanten doe, in de fundering, dan kost het best wat extra meters leiding i.p.v. gewoon in een rechte lijn.

Wellicht kan er ook iemand meedenken waar ik het beste kan boren naar buiten toe? ThinkPad in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 05-10-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:23
ThinkPad schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 08:29:
Ik wil aircoleiding door m'n kruipruimte voeren en ophangen aan de onderkant van de vloer, waar 18cm EPS vanuit de bouw tegenaan zit.

Zijn dit dan geschikte pluggen om in het EPS te draaien? https://www.hornbach.nl/p...8x50-mm-50-stuks/8229650/ Of wellicht weet iemand een goedkoper alternatief?

Dit zou helemaal ideaal zijn, maar dat gaat niet blijven zitten in EPS: https://producten.hemmink...flyer-jmv-aircobeugel.pdf en als ik het via de zijkanten doe, in de fundering, dan kost het best wat extra meters leiding i.p.v. gewoon in een rechte lijn.

Wellicht kan er ook iemand meedenken waar ik het beste kan boren naar buiten toe? ThinkPad in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Voor een leiding die fix komt te zitten, lees: geen waterslag of trekken tijdens montage, lijken die pluggen van H bach prima. Goedkoper heb ik ze niet gevonden. Vergeet de beugels en spaanplaatschroeven niet >:)

Beter is langs de funderingsmuur leiden maar je geeft zelf al aan dat je voorbij die overweging bent.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guere
  • Nu online

Normaal gesproken zou je voor het ophangen van leidingen natuurlijk altijd een paar cm in het onderliggende beton boren, en dan lange hangers gebruiken zodat het écht stevig zit.

Je zou die isolatiepluggen van de Hornbach kunnen proberen, maar eerlijk gezegd heb ik zo mijn twijfels bij de draagkracht gezien de afmetingen van 18mm breed en 50mm lang. Dat zal niet veel veel grip geven, zeker als 'ie nog wat moet uitsteken om er iets aan te bevestigen. Ik weet niet hoe zwaar airco leiding is, maar het zal niet gering zijn.

Er zijn grotere isolatiepluggen die mij geschikter lijken. Ik heb ze eerder dit jaar al eens gedeeld in dit topic, maar officieel zijn ook die eigenlijk alleen maar bedoeld om lichtgewicht zaken op te hangen, zoals isolatieplaten. Ik heb twee verschillende merken gebruikt, maar er is er maar één waar je de pluggen los kan kopen. Dat betreft deze schroeven van Dun Isoleren. Ze zijn er ook in kortere maten als 15cm wat te lang voor je is.

Deze pluggen geven 100% zeker meer grip dan die plugjes van de Hornbach. Een groot nadeel: voor de montage heb je echt absoluut hun eigen power bit van €35,95 nodig. Er is nergens anders een vierkant bitje in die maat te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

Die Tox isolatiepluggen gebruik ik om m'n (vmvk) elektriciteitsleidingen van de kruipruimte vloer te halen, en verlichting aan te brengen ('k heb goedkope [ook Hornbach] ledbalken in kruipruimte hangen, onwijs handig). Deze pluggen schroef ik in de PIR platen (dikke 14cm PIR) die daar tegen het plafond zijn geplakt.

In PIR werkt dat geweldig goed (stevig), maar in EPS durf ik het niet te zeggen. Dat is toch wat lastiger materiaal en zul je moeten testen lijkt me.

Zware leidingen zou ik er niet mee ophangen, b.v. cv leidingen kunnen behoorlijk zwaar worden en dan is de constructie te licht.

Boor dan door EPS heen in b.v. een funderingsbalk en bevestig dan met plug, draadeind en buisklem (deze bv) zo'n leiding.

Zelf had ik CV leidingen kriskras door de kruipruimte hangen, en heb deze er allemaal uitgehaald (waren ook flink gecorrodeerd) en vervangen door langs de muur geleide buizen. Is ook veel handiger om te bevestigen en zit minder in de weg. Alles natuurlijk afhankelijk van je mogelijkheden.

Voor elektra kabel deze combi gebruikt (met 5 mm schroef).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8h_NX813gQWGE0SVfNezV2vqa9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/trEAbKSuFJDxck4mXwn8c988.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdens aanbrengen van PIR...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iDfcDolNBEWBquYdXA1T3McWcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wzimzVs6Ei8lwNV1QJXViDfr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.P
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09:02

E.P

Hallo

Het boren in de fundering balken is bouw technisch afgeraden, nog afgezien dat je met de boor op de bewapening komt.
Ik raad aan het niet te doen.

Groet Egbert

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-09 22:02
E.P schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 09:08:
Hallo

Het boren in de fundering balken is bouw technisch afgeraden, nog afgezien dat je met de boor op de bewapening komt.
Ik raad aan het niet te doen.

Groet Egbert
Het zal een 6mm boortje zijn. Als dat problemen moet opleveren heeft elk pand in NL een groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
dof schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 23:35:
[...] verlichting aan te brengen ('k heb goedkope [ook Hornbach] ledbalken in kruipruimte hangen, onwijs handig).
Een tip: kerstverlichting voor buiten werkt ook prima, en dat is een stuk minder gedoe onder de vloer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

arievz schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 16:01:
[...]
Een tip: kerstverlichting voor buiten werkt ook prima, en dat is een stuk minder gedoe onder de vloer.
Dan is het ook nog feestelijk onder de vloer !

Maar zonder gekheid; er is een vrij grote kruipruimte onder dit huis van 12,5 x 7 mtr in twee compartimenten, en aangezien ik er eigenlijk elke week wel bezig ben (alle leidingen van van alles en nog wat lopen via die ruimte) wilde ik er goed licht hebben. Vandaar een stuk of acht dunne goedkope ledbalken tegen het plafond aangebracht en het is enorm prettig dat zo de hele ruimte verlicht is. Via de meterkast kan ik het afkoppelen mocht er enige risico zijn.

Fotootje van deel van mn kruipruimte :)

[ Voor 53% gewijzigd door dof op 06-10-2024 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Wij hebben een huis met een broodjesvloer die bijna geheel onderkelderd is. Diverse ruimtes in de kelder hebben een verlaagd plafond en enkele niet. De kelder kan erg vochtig zijn en ook erg koud. De kou straalt door naar de bovenliggende vloeren.
Mijn idee was dus om een aantal plafonds in de kelder te laten isoleren.
Er is een niet nader te noemen bedrijf komen kijken en die geven aan dat als je wilt isoleren je alle ruimtes moet doen, dit vanwege condensatie in de ruimtes die je niet doet en dat dat problemen kan veroorzaken.
Kan iemand mij uitleggen waarom dit probleem ontstaat en waarom het dan erger gaat worden dan dat het nu is?
De ruimtes met de verlaagde plafonds zijn juist de "droogste" ruimtes en één ruimte is vanwege de hoeveelheid leidingen over het plafond gewoon lastig te isoleren.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof

dof

CPM schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:55:
Wij hebben een huis met een broodjesvloer die bijna geheel onderkelderd is. Diverse ruimtes in de kelder hebben een verlaagd plafond en enkele niet. De kelder kan erg vochtig zijn en ook erg koud. De kou straalt door naar de bovenliggende vloeren.
Mijn idee was dus om een aantal plafonds in de kelder te laten isoleren.
Er is een niet nader te noemen bedrijf komen kijken en die geven aan dat als je wilt isoleren je alle ruimtes moet doen, dit vanwege condensatie in de ruimtes die je niet doet en dat dat problemen kan veroorzaken.
Kan iemand mij uitleggen waarom dit probleem ontstaat en waarom het dan erger gaat worden dan dat het nu is?
De ruimtes met de verlaagde plafonds zijn juist de "droogste" ruimtes en één ruimte is vanwege de hoeveelheid leidingen over het plafond gewoon lastig te isoleren.
Het is natuurlijk moeilijk iets over dat argument ("alle ruimtes doen, want...") te zeggen als we niet weten hoe de ruimtes met elkaar verbonden zijn etc. Maar als die ruimtes gescheiden kunnen zijn (deuren e.d.) lijkt me dat een onzin argument.

Wel lijkt het me verstandig om zoveel mogelijk van je kelder ruimtes te isoleren, want de daarboven verwarmde ruimtes (heb je daar vvw?) wil je zo weinig mogelijk laten verliezen naar beneden.

Verder kun je misschien iets aan ventilatie doen om vochtigheid binnen de perken te houden.

Maar het meeste bevreesd zou ik zijn over HOE ze gaan isoleren. Ik heb voorbeelden gezien van een soort druipsteen grotten nadat een isolatiebedrijf, in kelders, PUR tegen het plafond had gespoten. Zelf vind ik PUR helemaal not done voor grote oppervlaktes vanwege de giftigheid, dus daar zou ik voor waarschuwen.
Sowieso lijkt me alles wat gespoten wordt niet fijn.

Beter is het PIR (of evt EPS) platen tegen plafond aan te brengen. Dat is stevig en beschadigd ook niet snel.
En afhankelijk van de manier van aanbrengen kun je het ook wel weer weghalen (om er om e.o.a. reden bij te moeten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

dof schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:19:
[...]

Het is natuurlijk moeilijk iets over dat argument ("alle ruimtes doen, want...") te zeggen als we niet weten hoe de ruimtes met elkaar verbonden zijn etc. Maar als die ruimtes gescheiden kunnen zijn (deuren e.d.) lijkt me dat een onzin argument.

Wel lijkt het me verstandig om zoveel mogelijk van je kelder ruimtes te isoleren, want de daarboven verwarmde ruimtes (heb je daar vvw?) wil je zo weinig mogelijk laten verliezen naar beneden.

Verder kun je misschien iets aan ventilatie doen om vochtigheid binnen de perken te houden.

Maar het meeste bevreesd zou ik zijn over HOE ze gaan isoleren. Ik heb voorbeelden gezien van een soort druipsteen grotten nadat een isolatiebedrijf, in kelders, PUR tegen het plafond had gespoten. Zelf vind ik PUR helemaal not done voor grote oppervlaktes vanwege de giftigheid, dus daar zou ik voor waarschuwen.
Sowieso lijkt me alles wat gespoten wordt niet fijn.

Beter is het PIR (of evt EPS) platen tegen plafond aan te brengen. Dat is stevig en beschadigd ook niet snel.
En afhankelijk van de manier van aanbrengen kun je het ook wel weer weghalen (om er om e.o.a. reden bij te moeten).
De ruimtes zijn niet rechtstreeks met elkaar verbonden. Er is een inpandige garage welke erg vochtig kan worden door hoog grondwaterpeil. Boven deze garage zit de koudste ruimte van het huis.
De garage is gescheiden van de rest van de kelder d.m.v. een dubbele muur met 5 cm glaswol isolatie.
Er is een werkplaats (vol leidingen), opberghok met verlaagd plafond, tijdelijke slaapkamer met verlaagd plafond en een gang met verlaagd plafond. De gang komt uit op de garage, werkplaats en slaapkamer en is tevens de doorgang met open trap naar de rest van de woning.
Er is een gescheiden opberghok/houthok waarboven de berging zit. Dit opberghok heeft een ander plafondtype(gestort beton) en geen broodjes vloer. Waarschijnlijk later aangebouwd ofzo.
De garage, werkplaats, opberghok, gang en slaapkamer is een broodjes vloer waarvan de balken door meerdere ruimtes lopen.

Ikzelf dacht idd aan PIR isolatie, hoewel houthok en garage ook wel gespoten mogen worden.
De verlaagde plafonds mogen er ooit uit, echter is dat een (over) meerjaren project.

Het idee was om het houthok en de garage te laten isoleren en de rest later. Maar ze waren er vrij zeker van: dat zou vochtproblemen opleveren.
Tja....de slaapkamer ontvochtigen we nu ook als het te erg wordt.
Ventileren doen we ook regelmatig, maar omdat de vloeren in de kelder erg koud zijn heb ik het idee dat je alleen maar meer condens krijgt.

We hebben geen vloerverwarming en die gaat er ook niet komen.

Over enkele weken wederom een bedrijf over de vloer, ben benieuwd wat zij gaan zeggen.

Een druipsteen grot zit ik ook niet te wachten, maar ventileren wordt makkelijker als dat niet meteen de plafonds, (en dus de vloer erboven) niet zo koud maakt.

[ Voor 6% gewijzigd door CPM op 06-10-2024 22:44 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

CPM schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:36:
[...]

De ruimtes zijn niet rechtstreeks met elkaar verbonden. Er is een inpandige garage welke erg vochtig kan worden door hoog grondwaterpeil. Boven deze garage zit de koudste ruimte van het huis.
De garage is gescheiden van de rest van de kelder d.m.v. een dubbele muur met 5 cm glaswol isolatie.
Er is een werkplaats (vol leidingen), opberghok met verlaagd plafond, tijdelijke slaapkamer met verlaagd plafond en een gang met verlaagd plafond. De gang komt uit op de garage, werkplaats en slaapkamer en is tevens de doorgang met open trap naar de rest van de woning.
Er is een gescheiden opberghok/houthok waarboven de berging zit. Dit opberghok heeft een ander plafondtype(gestort beton) en geen broodjes vloer. Waarschijnlijk later aangebouwd ofzo.
De garage, werkplaats, opberghok, gang en slaapkamer is een broodjes vloer waarvan de balken door meerdere ruimtes lopen.

Ikzelf dacht idd aan PIR isolatie, hoewel houthok en garage ook wel gespoten mogen worden.
De verlaagde plafonds mogen er ooit uit, echter is dat een (over) meerjaren project.

Het idee was om het houthok en de garage te laten isoleren en de rest later. Maar ze waren er vrij zeker van: dat zou vochtproblemen opleveren.
Ventileren doen we ook regelmatig, maar omdat de vloeren in de kelder erg koud zijn heb ik het idee dat je alleen maar meer condens krijgt.

Over enkele weken wederom een bedrijf over de vloer, ben benieuwd wat zij gaan zeggen.

Een druipsteen grot zit ik ook niet te wachten, maar ventileren wordt makkelijker als dat niet meteen de plafonds, (en dus de vloer erboven) niet zo koud maakt.
Duidelijk.

Wat betreft dat argument van dat bedrijf: als het nu vochtig is dan blijft het ook vochtig na aangebrachte isolatie. Dat vocht komt natuurlijk niet van boven....

De ruimtes zijn gescheiden dus daar veranderd weinig als de ene ruimte wel en andere ruimte niet (plafond) geïsoleerd zijn.

Als je van plan bent om stapsgewijs te isoleren met PIR platen dan lijkt me dat verstandig. Ik zou het dan zelf doen, want Isolatiebedrijven doen dat volgens mij niet (of zelden) vanwege het werk. Een plafond spuiten is zo klaar, platen aanbrengen is veel gedoe.
Misschien kun je een klusjesman/vrouw vinden die het wil doen, want het is geen rocket science...

Verlaagde plafonds dan ook weghalen want wie weet wat daar achter/boven zit.

De kou (in een kelder) zal van de bodem en de muren komen. Wil je dat niet dan zul je daar moeten isoleren lijkt me.

Ik zou uitkijken met spuiten...

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
CPM schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:36:
[...]

Ik wil graag meedenken maar merk dat ik toch nog niet alle informatie helder heb. Het is behoorlijk gecompliceerd met veel verschillende ruimtes als ik het zo lees. Ik denk dat als je te simpel aan de gang gaat en bijvoorbeeld een kelderplafond gaat isoleren, je wel eens van de regen in de drup raakt door condensvorming in de winter, zeker gezien je grondwaterpeil. En gezien je beschrijving zou de open trap naar de gang in de kelder ook een serieus koufront kunnen zijn.

Zou je een schetsje kunnen maken met daarop:
  • de vloertypes en ventilatiegaten?
  • Temperatuur van de kelderruimtes in de winter.
  • Luchtvochtigheid van de kelderruimtes in de winter.
  • Hoe je welke kelderruimte verwarmt.
En ook behulpzaam:
  • Foto's van die vloertypes en/of de ruimtes;
  • Foto van de kritische plekken (Waar leidingwerk, riolering, kanalen zijn)
Zo kunnen we veel gerichter tactvol advies geven.

Fazit; Als je een kelderplafond isoleert, verlaag je de gemiddelde temperatuur in de kelder en dus ook het dauwpunt (koudere lucht kan minder vocht bevatten). Je lost wellicht een probleem voor de begane grond op, maar creëert nieuwe problemen in de kelder. Dan moet je weer meer gaan verwarmen in de kelder, in elke ruimte....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:34
Wat is nu een beetje gangbare dikte om te gebruiken bij PIR om de vloer te isoleren? Ook bij het gebruik van vloerverwarming?

Vanwaar de vraag, mijn kruipruimte is niet zo heel hoog, zeker in het midden van het huis, waar er meer grond lijkt te liggen dan aan de voor- en achterkant.
Op dit moment kan ik me in het midden net draaien van buik naar rug. Maar als daar een dikke laag PIR komt, is het draaien voorbij ;)

Afgraven zie ik niet zitten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-09 16:25
loyske schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:37:
Wat is nu een beetje gangbare dikte om te gebruiken bij PIR om de vloer te isoleren? Ook bij het gebruik van vloerverwarming?
Rd-waarde van 5, met even snel opzoeken: zo'n 11cm. Ik heb zelf 2 verschillende diktes - 2e laag contra geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

loyske schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:37:

Vanwaar de vraag, mijn kruipruimte is niet zo heel hoog, zeker in het midden van het huis, waar er meer grond lijkt te liggen dan aan de voor- en achterkant.
Op dit moment kan ik me in het midden net draaien van buik naar rug. Maar als daar een dikke laag PIR komt, is het draaien voorbij ;)

Afgraven zie ik niet zitten...
Tja, je kunt Ubacus gebruiken om de isolatie waarde te bepalen, maar in de praktijk -zeker bij minder hoge kruipruimte- zal het neerkomen op wat je (qua dikte) nog kunt aanbrengen zonder dat je vast komt te zitten.

Lijkt me wel aantrekkelijk om even met harken de grond wat te egaliseren. Als er in het midden meer (hogere) grond (zand?) ligt is er natuurlijk wat te winnen.

Zelf heb ik 14 cm gebruikt , maar dat was meer omdat dat een aardig midden tussen PIR kostprijs en stevige isolatie was. Ik heb de luxe dat het niet zoveel uitmaakt in 120 cm hoge kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:34
dof schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:07:
[...]

Tja, je kunt Ubacus gebruiken om de isolatie waarde te bepalen, maar in de praktijk -zeker bij minder hoge kruipruimte- zal het neerkomen op wat je (qua dikte) nog kunt aanbrengen zonder dat je vast komt te zitten.

Lijkt me wel aantrekkelijk om even met harken de grond wat te egaliseren. Als er in het midden meer (hogere) grond (zand?) ligt is er natuurlijk wat te winnen.

Zelf heb ik 14 cm gebruikt , maar dat was meer omdat dat een aardig midden tussen PIR kostprijs en stevige isolatie was. Ik heb de luxe dat het niet zoveel uitmaakt in 120 cm hoge kruipruimte.
Zat zelf ook te denken aan egaliseren, maar het is eerder opgedroogde klei hier. Dus het zal een stofbende worden. Eens kijken voordat ik begin of er iets van te maken is.

120cm kruipruimte... wat een balzaal! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

loyske schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:30:
[...]

Zat zelf ook te denken aan egaliseren, maar het is eerder opgedroogde klei hier. Dus het zal een stofbende worden. Eens kijken voordat ik begin of er iets van te maken is.

120cm kruipruimte... wat een balzaal! ;)
Ah, dat is dan net zoals hier; soort leemlaag waar ik zelfs spijkers er moeilijk in sla :( .

Ja, 't is jammer dat er 's winters grondwater opkomt, want het zou anders een mooie grote kelder/opslag erbij zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 23:32
We gaan binnenkort starten met het leggen van de isolatie. Helaas heb ik dit nog nooit eerder gedaan en worstel ik een beetje met de tactiek van het leggen van de PE Folie.

Veel van de voor de hand zijnde informatie is gericht op het isoleren van een kruipruimte maar niet voor op een isolatie op een zandbed. Voor de duidelijkheid, we hebben geen kruipruimte.

Heeft iemand nog tips voor het leggen van deze folie? Zijn er nog goede filmpjes die je kan aanraden? Hoe ga je om met de slangen/riool/stroom/gas leidingen die niet strak tegen de muur liggen? Hoe voorkom je dat de folie niet gaat scheuren?

[ Voor 4% gewijzigd door J_star op 14-10-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

J_star schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:39:
We gaan binnenkort starten met het leggen van de isolatie. Helaas heb ik dit nog nooit eerder gedaan en worstel ik een beetje met de tactiek van het leggen van de PE Folie.

Veel van de voor de hand zijnde informatie is gericht op het isoleren van een kruipruimte maar niet voor op een isolatie op een zandbed. Voor de duidelijkheid, we hebben geen kruipruimte.

Heeft iemand nog tips voor het leggen van deze folie? Zijn er nog goede filmpjes die je kan aanraden? Hoe ga je om met de slangen/riool/stroom/gas leidingen die niet strak tegen de muur liggen? Hoe voorkom je dat de folie niet gaat scheuren?
Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed wat je wilt met een folie als je geen kruipruimte hebt. Wat denk je er mee te bereiken?

Een folie is handig op de vloer van een kruipruimte omdat je dan het optrekkend vocht onder de folie weet te reduceren en daarmee een wat drogere kruipruimte creëert. Daarnaast is het wat comfortabeler als je moet werken in de kruipruimte. En als je (opkomend) grondwater problemen hebt hou je de negatieve effecten daarvan (veel vocht in kruipruimte) ook wat onder controle.

Met isolatie van de vloer heeft het weinig te maken, daar doet het weinig tot niets voor.

Als je geen kruipruimte hebt zie ik het nut niet zo.

Isoleren van de vloer kan met diverse materialen ook sterk afhankelijk van het soort vloer dat je wilt isoleren. Materialen zoals EPS, PIR, PIF, Tonzon, glaswol, steenwol, etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:13

Zijn dit dan geschikte pluggen om in het EPS te draaien?
[...]
Gisteren mee bezig geweest. Ik was al vergeten dat ik hier pluggen had gelinkt die ik bij Hornbach had gevonden, heb uiteindelijk Fischer FID50 gebruikt, maar met die Tox pluggen van Hornbach was het ook prima gelukt denk ik, stukje goedkoper ook want die FID50 zijn wel aan de prijs :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktGJ4rkJaBsdxqqXR6vDz96nDDs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sSknSxQJnwrbjJrB7GKYUfQt.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmjKE4pKEDV6rZm_z1jooPdXPZ4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/i5Z9jM9K0B9ircX8kd6WdyQA.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdTLxRj0fYUcVei3gEVfw2deuac=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8XMwFZgVDdn8h2ei4q5X8iP6.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOhlxssEN5xBLVloeSXILjwaxaU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/EzVNXChXVaNtY1y059ExB9HK.png?f=fotoalbum_tile

De metalen strips zijn deze montageband

Werkt prima :)

@GudZ @Guere @dof

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 22-10-2024 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 20:03
De gemeente hier heeft een aantal woningen geselecteerd waarbij ze een gedeelte van de isolatiemaatregelen gaan meebetalen. Mijn woning is geselecteerd maar ik heb zelf al veel laten doen waardoor er niet veel voor de gemeente over blijft.

Wat ik nog niet heb gedaan is de kruipruimte/vloer isolatie dit omdat ik er elke keer niet van overtuigt ben dat mijn investering de moeite waard is. in de afgelopen 3 jaar meerdere partijen langs gehad en eigenlijk kwam het er elke keer op neer de bodem te isoleren met HR++ parels. 1 partij zei mij als ik gangen graaf dat ze dan met PUR de vloer zouden spuiten.

Nu is de gemeente dus langs geweest en stellen hun voor om de bodem te isoleren met CentraPearl HR++ parels. mijn eigenbijdrage hiervoor is dan € 250,-

Doe ik hier goed aan of juist niet? Wat zijn de voor/nadelen van deze parels?
Hier wat details over de woning:
  • Bouwjaar 1974, staat op veengrond
  • Diepte kruipruimte +/- 35cm
  • Betreft een betonnen balken broodjes vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
ngommers schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:16:
De gemeente hier heeft een aantal woningen geselecteerd waarbij ze een gedeelte van de isolatiemaatregelen gaan meebetalen. Mijn woning is geselecteerd maar ik heb zelf al veel laten doen waardoor er niet veel voor de gemeente over blijft.

Wat ik nog niet heb gedaan is de kruipruimte/vloer isolatie dit omdat ik er elke keer niet van overtuigt ben dat mijn investering de moeite waard is. in de afgelopen 3 jaar meerdere partijen langs gehad en eigenlijk kwam het er elke keer op neer de bodem te isoleren met HR++ parels. 1 partij zei mij als ik gangen graaf dat ze dan met PUR de vloer zouden spuiten.

Nu is de gemeente dus langs geweest en stellen hun voor om de bodem te isoleren met CentraPearl HR++ parels. mijn eigenbijdrage hiervoor is dan € 250,-

Het zal vast helpen. Maar de lucht tussen de parels en de onderkant van de vloer blijft in principe koel vanwege de kruipruimte ventilatie (als je ventilatieroosters hebt).

Beter is om PIR of EPS aan de onderzijde van de vloer te monteren. Dit kan met lijmschuim of lijmkit. Dat bieden commerciële installateurs meestal niet aan. Dus.... €250 is an sich weinig geld voor iets wat je huis op papier meer waard maakt en welicht het comfort ietsjes verhoogt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37
ngommers schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:16:

Bodemisolatie is rommel en vrij waardeloos.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:05
pentaw1nz schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:59:
[...]

Bodemisolatie is rommel en vrij waardeloos.
In geval van @ngommers laat je de ruimte volledig opvullen en is het niet waardeloos.

Bodemisolatie is waardeloos wanneer er nog ruimte tussen isolatie en vloer zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
_JGC_ schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 07:39:
[...]

In geval van @ngommers laat je de ruimte volledig opvullen en is het niet waardeloos.

Bodemisolatie is waardeloos wanneer er nog ruimte tussen isolatie en vloer zit.
De ruimte wordt vrijwel nooit volledig gevuld. Er blijft altijd lucht tussen de vloer en de korrels

Daarnaast vervloek je jezelf iedere keer als je een klusje in de kruipruimte moet doen, en vaklui beginnen er ook niet aan.

Dit is gewoon een makkelijke manier om geld te verdienen. Even een kruipruimte vol piepschuim balletjes blazen.
Als je iets doet, doe het dan goed. Isoleer de vloer.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.P
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09:02

E.P

Kijk eens naar de referentie, op deze website hier wordt gebruikt gemaakt van zwaar noppen folie.

https://noppenfolieshop.c...12-noppenfolie-zwaar.html

Ik heb er wel eerst een soort worteldoek onder gelegd om beschadiging te voor komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
Ik merk dat de meningen over bodemisolatie nogal verdeeld zijn, ik heb ook gekeken naar zelf PIR platen tegen de vloer te lijmen maar dat is vrijwel onmogelijk, ik kan nu al amper onder doorkomen, als er dan nog een plaat tussen komt pas ik er echt niet meer onder, dus ik zou niet eens weten hoe ik die platen dan aangebracht krijg, tevens lopen er best wat leidingen strak tegen de vloer aan waar je dus ook geen PIR goed kan aanbrengen.

Dus ja dan is bodemisolatie een van de weinig overgebleven opties, als het echt niets doet, dan doen woningbouwverenigingen dat toch ook niet toepassen? en hoe vaak moet je in de kruipruimte zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:05
ngommers schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:39:
Ik merk dat de meningen over bodemisolatie nogal verdeeld zijn, ik heb ook gekeken naar zelf PIR platen tegen de vloer te lijmen maar dat is vrijwel onmogelijk, ik kan nu al amper onder doorkomen, als er dan nog een plaat tussen komt pas ik er echt niet meer onder, dus ik zou niet eens weten hoe ik die platen dan aangebracht krijg, tevens lopen er best wat leidingen strak tegen de vloer aan waar je dus ook geen PIR goed kan aanbrengen.

Dus ja dan is bodemisolatie een van de weinig overgebleven opties, als het echt niets doet, dan doen woningbouwverenigingen dat toch ook niet toepassen? en hoe vaak moet je in de kruipruimte zijn?
Bodemisolatie is isolatie aan de verkeerde kant. Het is jaren verkocht als isolatie, het lost vochtproblemen op, maar qua isolatie doet het weinig tot niks, soms werkt het juist negatief omdat de bodem warmer is dan de lucht waarmee je de kruipruimte ventileert.

Weet niet of je nog een stalen gasleiding in de kruipruimte hebt, maar zo niet, kan je bij een betonvloer die hele ruimte gewoon volblazen met bodemisolatie en de ventilatie dichtzetten. Nee het zal niet 100% van de ruimte opvullen en er zullen altijd nog wel open ruimtes zijn, maar zo erg als bij kruipruimtes van 60+cm hoog met een laagje van 30cm op de bodem zal het nooit zijn.

Verder, wat betreft de woningbouwverenigingen: als het op papier maar klopt, dan krijgen ze een beter energielabel. De woningbouwvereniging hoeft niet in de woning te leven en betaalt niet de gasrekening, dus als ze goedkoop met weinig moeite een energielabel kunnen springen doen ze dat met bodemisolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benergy5
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-09 09:52
pentaw1nz schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 07:53:
[...]

Daarnaast vervloek je jezelf iedere keer als je een klusje in de kruipruimte moet doen, en vaklui beginnen er ook niet aan.

Dit is gewoon een makkelijke manier om geld te verdienen. Even een kruipruimte vol piepschuim balletjes blazen.
Als je iets doet, doe het dan goed. Isoleer de vloer.
Helemaal mee eens!
Mijn buren hebben die @%$ balletjes in laten blazen en een gedeelte komt daardoor in mijn kruipruimte.
Soms vind ik weken later nog zo'n balletje ergens in huis als ik even in de kruipruimte ben geweest.
Het zorgt er mijns inziens enkel voor dat de luchtvochtigheid vanuit de bodem iets afneemt en dat de lucht waarmee de kruipruimte wordt geventileerd wordt lekker opwarmt.
Ik kreeg na vragen niet het idee dat het comfort is toegenomen en/of de energierekening is afgenomen.

Dat een woningbouwvereniging het dan wel toepast? Zoek even op artikelen over huurwoningen met A labels en ondanks dat torenhoge energiekosten. Men past soms wel de huur naar boven aan vanwege het A label maar in de praktijk nemen de energiekosten niet of nauwelijks af. Dit is inmiddels al een aantal keren onderzocht door onafhankelijke bureau's ingezet door de huurders.
Het zou mij niet verbazen als er in de nodige gevallen daarbij sprake is van bodemisolatie ipv vloerisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
ngommers schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:39:

De woningbouw interesseert het vrij weinig. Dit is gemakkelijk, de kosten zijn laag, en ook nog positieve impact op energielabel.
"Als het niets doet zou de woningbouw het niet toepassen" is wel erg kortzichtig gedacht. No offense.

Dat jij er vrijwel niets van gaat merken maakt ze niet veel uit. Als je de onderkant van je vloer isoleert weet ik zeker dat je het gaat merken.

Hoe vaak moet je in de kruipruimte zijn?
Niet vaak. Maar als jij of een vakman er toch een keer door moet om een kabel te trekken vervloek je jezelf. Of ze gaan het helemaal niet doen, omdat je zoals je aangeeft een lage kruipruimte hebt en het levensgevaarlijk is om door een ruimte te kruipen die nagenoeg volledig is gevuld met kleine balletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
Dank voor jullie verhelderende meningen. Ik had er inderdaad niet aan gedacht dat de woningbouw het enkel voor het energie label doet.

Ik denk dat ik dan toch af ga zien van die parels en hoop dat het uitzuigen van de kruipruimte in de toekomst betaalbare wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:48
@ngommers mijn glazenbol zegt dat uitzuigen in de toekomst niet goedkoper/betaalbaarder gaat worden. Ik zou niet weten welke "supersonische" technieken er zouden moeten gaan komen die dat zouden bewerkstelligen.
De kans is, mijn gedachte, veel groter dat het duurder wordt voornamelijk vanwege personeelskosten en algemene inflatie. Met een nu ca 35cm hoge kruipruimte zal er ook een significant aantal kuubs grond/zand uit komen die misschien/waarschijnlijk afgevoerd moeten worden en ook daar zijn kosten aan verbonden die vermoedelijk eerder hoger dan lager zullen worden.

Daarnaast: hoe eerder de woning (extra) geisoleerd is, hoe eerder je gaat besparen op verwarmingskosten en het comfort verhoogd. En hoe lang er subsidies voor naisolatie verstrekt worden weet ook niemand.
Uiteraard moet je de investering kunnen en willen nemen.

Bestaat je vloer nu uit zowel betonnen liggers als een betonnen vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
ngommers schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:07:
Dank voor jullie verhelderende meningen. Ik had er inderdaad niet aan gedacht dat de woningbouw het enkel voor het energie label doet.

Ik denk dat ik dan toch af ga zien van die parels en hoop dat het uitzuigen van de kruipruimte in de toekomst betaalbare wordt.
Ik heb een offerte liggen voor 40cm x 50m2 uitzuigen, inclusief puin stukken verwijderen: €4.400.

Voor dat geld kun je rustig een ruime week zelf aan de slag met een buur of vriend die je af en toe helpt.

Bij het kruipluik beginnen en 20/30cm in emmertjes doen (5-6 stuks is handig). Als je wat verder van het luik bent kun je beter met zakken werken, die kunnen dan wat voller en slepen makkelijk. Hoef je niet zo vaak heen en weer. Denk aan 200-300x heen en weer dan heb je er al veel uit hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

GudZ schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:57:
[...]

Ik heb een offerte liggen voor 40cm x 50m2 uitzuigen, inclusief puin stukken verwijderen: €4.400.

Voor dat geld kun je rustig een ruime week zelf aan de slag met een buur of vriend die je af en toe helpt.

Bij het kruipluik beginnen en 20/30cm in emmertjes doen (5-6 stuks is handig). Als je wat verder van het luik bent kun je beter met zakken werken, die kunnen dan wat voller en slepen makkelijk. Hoef je niet zo vaak heen en weer. Denk aan 200-300x heen en weer dan heb je er al veel uit hoor.
Oef, dat is wel heel veel geld.

Stukken puin verwijderen lijkt me redelijk gemakkelijk (als het eerst leeggezogen is).
Gebruik emmers of speciekuip op een "hondje" (laag karretje) met stuk touw eraan, of een sleetje op glijbaan van stuk landbouwplastik of iets anders om het jezelf gemakkelijk te maken.

Voor dat uitzuigen heb ik wel vaker gehoord dat men een bladblazer daarvoor omgekeerd gebruikt. Zo'n ding is bij Lidl/Parkside voor niet al teveel te koop. En dan iets fabrieken met een flexibele kanaalslang. Lijkt me leuk om zoiets in elkaar te knutselen.

Altijd vervelend werken in krappe kruipruimtes maar als je bedenkt hoeveel je jezelf bespaart wordt het al wat aangenamer :)

Verkeerd gelezen, excuses.

[ Voor 7% gewijzigd door dof op 29-10-2024 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

dof schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:20:
[...]

Oef, dat is wel heel veel geld.

Stukken puin verwijderen lijkt me redelijk gemakkelijk (als het eerst leeggezogen is).
Gebruik emmers of speciekuip op een "hondje" (laag karretje) met stuk touw eraan, of een sleetje op glijbaan van stuk landbouwplastik of iets anders om het jezelf gemakkelijk te maken.

Voor dat uitzuigen heb ik wel vaker gehoord dat men een bladblazer daarvoor omgekeerd gebruikt. Zo'n ding is bij Lidl/Parkside voor niet al teveel te koop. En dan iets fabrieken met een flexibele kanaalslang. Lijkt me leuk om zoiets in elkaar te knutselen.

Altijd vervelend werken in krappe kruipruimtes maar als je bedenkt hoeveel je jezelf bespaart wordt het al wat aangenamer :)
Ik ben benieuwd waar je dat van die bladblazer hebt gelezen. :) Het soortelijk gewicht van zand is ietsje hoger dan van een blaadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Seafarer schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:34:
[...]

Ik ben benieuwd waar je dat van die bladblazer hebt gelezen. :) Het soortelijk gewicht van zand is ietsje hoger dan van een blaadje.
Oeps, ik dacht dat het over parels ging. Vergissing _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
Franciesco schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:35:
@ngommers mijn glazenbol zegt dat uitzuigen in de toekomst niet goedkoper/betaalbaarder gaat worden. Ik zou niet weten welke "supersonische" technieken er zouden moeten gaan komen die dat zouden bewerkstelligen.
De kans is, mijn gedachte, veel groter dat het duurder wordt voornamelijk vanwege personeelskosten en algemene inflatie. Met een nu ca 35cm hoge kruipruimte zal er ook een significant aantal kuubs grond/zand uit komen die misschien/waarschijnlijk afgevoerd moeten worden en ook daar zijn kosten aan verbonden die vermoedelijk eerder hoger dan lager zullen worden.

Daarnaast: hoe eerder de woning (extra) geisoleerd is, hoe eerder je gaat besparen op verwarmingskosten en het comfort verhoogd. En hoe lang er subsidies voor naisolatie verstrekt worden weet ook niemand.
Uiteraard moet je de investering kunnen en willen nemen.

Bestaat je vloer nu uit zowel betonnen liggers als een betonnen vloer?
Ja het is nu een balken broodjes vloer waarop een cementdeklaag ligt.
onder de balken is het ongeveer 20-25cm. dus erg krap.
GudZ schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:57:
[...]

Ja voor dat geld wel, alleen je bent dan ook wel even bezig. die bedrijven doen het met een soort grote stofzuiger en zijn met een uur klaar. misschien is een bouwstofzuiger nog een oplossing alleen mijn probleem is dat het geen zand is maar best wel harde grond/veen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

_JGC_ schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:46:
[...]

Bodemisolatie is isolatie aan de verkeerde kant. Het is jaren verkocht als isolatie, het lost vochtproblemen op, maar qua isolatie doet het weinig tot niks, soms werkt het juist negatief omdat de bodem warmer is dan de lucht waarmee je de kruipruimte ventileert.
De installateur geeft dan ook vaak de tip mee om in de winter alle ventilatiekokers af te dekken met een plank hout of stenen :+. In menig dorp zie je al snel wie z'n kruipruimte als stortplaats heeft laten misbruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@ngommers veen is niet hard.
Ik vermoed dat het leem of klei is.

(Meestal aangetrilt geel zand en dat is wel hard).

[ Voor 28% gewijzigd door mr_evil08 op 30-10-2024 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
AOC schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:56:
[...]

De installateur geeft dan ook vaak de tip mee om in de winter alle ventilatiekokers af te dekken met een plank hout of stenen :+. In menig dorp zie je al snel wie z'n kruipruimte als stortplaats heeft laten misbruiken
Dat is geen nieuwe tip.
Het in de koude tijd afsluiten van de ventilatieroosters van de kruipruimte wordt al sinds mensenheugenis gedaan.

En nog steeds geldt dat als je je kruipruimte niet ventileert het vocht niet zo makkelijk weg komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
mr_evil08 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:23:
@ngommers veen is niet hard.
Ik vermoed dat het leem of klei is.

(Meestal aangetrilt geel zand en dat is wel hard).
Dan is het geen veen, maar het is ook geen geel zand, het is echt zwarte grond wat zeer goed in elkaar vast zit en waar je niet heel makkelijk een schep in zet.
Pagina: 1 ... 107 ... 112 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"