Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ja en dan moet je er een keer onder prik je de folie lek. Ligt daar 5 cm water op.storm-biker schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:02:
Gewoon bodemfolie (laten) plaatsen.
Bodemfolie van Tonzon bijvoorbeeld prik je niet zomaar doorheen, even opletten dat je geen scherpe delen aan de kleding hebt zoals schroevendraaiers of whatever.Seafarer schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:12:
[...]
Ja en dan moet je er een keer onder prik je de folie lek. Ligt daar 5 cm water op.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Huidige vloer heeft Rc van 1,5. Als ik tussen de liggers EPS aanbreng, dan wordt dit 3,3*. Maar een plaat PIR van 10cm tegen de onderkant aanbrengen, geeft ineens een Rc van 5,8. Eén doorgaande plaat aanbrengen lijkt mij minder werk dan veel pas- en purwerk tussen de liggers. Daarnaast moet er dan alsnog een laag onder komen om aan de oude norm van 3,7 te komen. Kan iemand dat toelichten?
*) Uitgaande dat ik de goede opbouw in Ubakus heb ingevoerd.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SAr5CUO0I3Whm6vBWedETevl.jpg?f=user_large)
/f/image/tYlCfoABEarR6dvZwKR9hDZd.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ML3dImsL1u6e6MUDrkRzcXCs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ku00dhgd9D5M5t4qgTJglCKH.jpg?f=fotoalbum_large)
Kleine correctie, dit geldt denk ik wel alleen voor de oude methodiek. Tegenwoordig doet bodemisolatie namelijk z.g.a. niets meer voor het label. Kom het wel verrassend vaak tegen bij de woningbouwvereniging woningen._JGC_ schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:46:
[...]
Verder, wat betreft de woningbouwverenigingen: als het op papier maar klopt, dan krijgen ze een beter energielabel. De woningbouwvereniging hoeft niet in de woning te leven en betaalt niet de gasrekening, dus als ze goedkoop met weinig moeite een energielabel kunnen springen doen ze dat met bodemisolatie.
Huidige situatie is de luchtlaag in de kruipruimte geen binnenlucht! Dat is in principe buitenlucht omdat een kruipruimte geventileerd wordt met buitenlucht. Is de ruimte tussen de ribben 20C met 50%?
Het is lastig om dit te simuleren vanwege de breedplaatvloer, maar ik zou het simpel houden voor jezelf:
8-10cm PIR haaks op de ribben lijmen. Iedere keer als je een rij platen hebt gelijmd, kun je glaswol gebruiken om de ruimte op te vullen. De luchtlaag moet namelijk wel stilstaan om een isolerende werking te hebben en dat garandeer je met wol.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Je kunt het eenvoudig narekenen.Redlum999 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:26:
Vandaag heb ik een offerte gehad voor het na-isoleren van m'n ribcassettevloer. Dat gaat letterlijk een 'ribcassette' uit m'n lijf kosten en ik ben nu aan het bekijken of ik het zelf ga doen. In Ubakus heb ik wat varianten beschouwd, maar blijf met een vraag zitten: wat is voor anderen de reden om tussen de liggers te isoleren?
Huidige vloer heeft Rc van 1,5. Als ik tussen de liggers EPS aanbreng, dan wordt dit 3,3*. Maar een plaat PIR van 10cm tegen de onderkant aanbrengen, geeft ineens een Rc van 5,8. Eén doorgaande plaat aanbrengen lijkt mij minder werk dan veel pas- en purwerk tussen de liggers. Daarnaast moet er dan alsnog een laag onder komen om aan de oude norm van 3,7 te komen. Kan iemand dat toelichten?
X cm EPS geeft R=1.5
10cm PIR geeft R=Y
Als je dat zo combineert dan kun je de R waarden optellen.
Als je echter diezelfde EPS combineert met 80% van het oppervlak met nog zo'n laag dan mag je niet zomaar optellen. Je kunt dan de R waarde per deel berekenen: R1=1.5 en R2=3. Als je dat wilt omrekenen naar een gecombineerde R dan moet je de inverses nemen, relatief aan oppervlak optellen, en weer inverse nemen.
Intuïtief is het makkelijker: de eerste cm isolatie is het effectiefst. Een paar minder geïsoleerde delen kunnen flink doorwegen. Als je moet kiezen dan is een homogeen verdeelde isolatiewaarde altijd het effectiefst. Beter de 7e cm onder een balk dan de 12e ertussen.
Gewoon PIR onder de balken plaatsen. Tussen de balken hoeft in principe weinig te gebeuren al is het aan te raden om geen luchtstromen door open eindes te hebben
Gebrek aan hoogte van de kruipruimte bijvoorbeeld. Als dat geen issue is, vooral gewoon 1 laag op de liggers aanbrengen. Scheelt inderdaad een hoop werk en levert het meeste op. Als je dit topic terugleest zal je zien dat dat ook de consensus is. De een kiest voor stilstaande lucht in de "leegte" de ander stopt het vol met (glas)wol.Redlum999 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:26:
Vandaag heb ik een offerte gehad voor het na-isoleren van m'n ribcassettevloer. Dat gaat letterlijk een 'ribcassette' uit m'n lijf kosten en ik ben nu aan het bekijken of ik het zelf ga doen. In Ubakus heb ik wat varianten beschouwd, maar blijf met een vraag zitten: wat is voor anderen de reden om tussen de liggers te isoleren?
*) Uitgaande dat ik de goede opbouw in Ubakus heb ingevoerd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wil ze ook het liefst aan de muur vast maken. Water komt soms erg hoog (30cm) en staat dan tegen de riolering aan. Ben bang dat de boel dan op termijn scheef trekt.
- Jaren ‘20 woning met een kurkdroge kruipruimte en houten balken (17cm hoog) en houten vloer. Deze wil ik isoleren met glaswol. De houten balken en vloer zitten op 11-12% vochtigheid, dus een dampfolie is niet per se nodig eronder (lijkt mij).
- Nu is het probleem dat de ruimte tussen de balken 61 a 62cm is en glaswol moet daar wel een beetje ‘vast’ tussen zitten. Rollen glaswol worden in 58cm breed geleverd en glaswol platen in 60cm.
1. Klopt het dat ik geen dampwerende folie of iets dergelijks op de bodem van de kruipruimte hoef te leggen aangezien het in de kruipruimte altijd kurkdroog is?
2. Wat is de beste methode om er glaswol tussen te krijgen? Rollen van 170mm dik kopen en nog een bepaalde lengte aan rollen van 45mm dik erbij kopen, deze rollen opsnijden in breedtes van ca. 150mm en deze er tussen proppen om het glaswol goed dicht tussen de balken te krijgen? Of juist platen kopen en deze op 63cm afsnijden en een kwartslag gedraaid ertussen stoppen met veel snijwerk en snijverlies tot gevolg? Of is er een andere methode die ik nog over het hoofd zie?
Alvast bedankt! Topic is tot nu toe al heel waardevol om te zien hoe iedereen het isoleren aanpakt!
Waterdruppels aan zaken hangen?
Wat zegt de hydrometer?
Droge bodem zegt niks, was hier ook maar toch was de kruipruimte te vochtig, terwijl goede ventilatie is.
[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 07-11-2024 20:58 ]
Zelfde probleem met h.o.h. afstand van de vloerbalken. Ik heb glaswol rollen gekocht van (ik geloof) 1,5 meter breed. Die heb ik op de maat gesneden van de hoh afstand (iets breder eigenlijk) en daarna de dekens dwars tussen de balken geplaatst. Onder de balken heb ik eerst tengels geplaatst om het glaswol op te vangen. Werkte prima 😁hwkinderman schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:47:
Hi, ik heb het topic al behoorlijk doorgespit om antwoord op mijn vraag te vinden, maar ik zie nog niemand met dit specifieke probleem.
- Jaren ‘20 woning met een kurkdroge kruipruimte en houten balken (17cm hoog) en houten vloer. Deze wil ik isoleren met glaswol. De houten balken en vloer zitten op 11-12% vochtigheid, dus een dampfolie is niet per se nodig eronder (lijkt mij).
- Nu is het probleem dat de ruimte tussen de balken 61 a 62cm is en glaswol moet daar wel een beetje ‘vast’ tussen zitten. Rollen glaswol worden in 58cm breed geleverd en glaswol platen in 60cm.
1. Klopt het dat ik geen dampwerende folie of iets dergelijks op de bodem van de kruipruimte hoef te leggen aangezien het in de kruipruimte altijd kurkdroog is?
2. Wat is de beste methode om er glaswol tussen te krijgen? Rollen van 170mm dik kopen en nog een bepaalde lengte aan rollen van 45mm dik erbij kopen, deze rollen opsnijden in breedtes van ca. 150mm en deze er tussen proppen om het glaswol goed dicht tussen de balken te krijgen? Of juist platen kopen en deze op 63cm afsnijden en een kwartslag gedraaid ertussen stoppen met veel snijwerk en snijverlies tot gevolg? Of is er een andere methode die ik nog over het hoofd zie?
Alvast bedankt! Topic is tot nu toe al heel waardevol om te zien hoe iedereen het isoleren aanpakt!
Same here. Vanwege die 62 cm heb ik platen gekozen. Elk weekend kocht (bestelde) ik 2 pakken. Dat past in mijn schuur en in in de kofferbak. Elke plaat ging per stuk door het kruipluik. Iemand bovengronds en ik ondergronds om 10 platen weg te duwen. En dan 2 uurtjes werk:hwkinderman schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:47:
Hi, ik heb het topic al behoorlijk doorgespit om antwoord op mijn vraag te vinden, maar ik zie nog niemand met dit specifieke probleem.
Ik heb platen van 10cm dik geklemd. Dus telkens had ik 58 oid over. 2 helften kon ik nog steeds tussen de balken klemmen. En ik deed 2 lagen platen. Je wordt dan steeds handiger: bovenste laag waren 2 delen en de onderste 1 grote. En om het af te maken niette ik een draadje oid tegen de balken om te voorkomen dat het later naar beneden zakt. Ik ga nu mijn derde winter in met warme voeten
Op zich is dat al een goed teken. Wat is de oppervlakte van je kruipruimte en hoeveel ventilatiekokers heb je?hwkinderman schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:47:
Gebruik ook een hygrometer, en wellicht eentje op Bluetooth (redelijk goedkoop te vinden op Ali), dan kan je het loggen/monitoren per dag. Wellicht dat na een regenbui de ruimte enkele dagen vochtiger is
Daarnaast kan het isoleren van de onderzijde van de vloer de kruipruimte temperatuur veranderen. Want er is immers minder warmte van bovenaf. En zo de vochtigheid beïnvloeden
Folie hoeft niet veel te kosten en dan weet je zeker dat er geen vocht van onderaf komt, en het werkt fijner en staat netjes:)
Nu is het alleen niet minder vochtig geworden in de kruipruimte, maar staat er juist water op de folie. Dit water loopt nu natuurlijk niet meer weg in de bodem en zorgt alleen maar dat de kruipruimte en het huis nog vochtiger is geworden.
Kunnen jullie meedenken waar dit vocht vandaan komt en wat ik eraan kan doen?
:strip_exif()/f/image/XBdOHI1WdEQWmqzJ3ahIFj0E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xLpwlBCx7Wb6eNo0fzdtAbpe.jpg?f=fotoalbum_large)
Het vreemde vind ik dat rondom langs de muur er een verhoogde rand ligt, op deze hogere rand ligt zelfs water zoals te zien op de foto. Ik kan mij voorstellen dat hier het probleem ontstaat en verder de kruipruimte in loopt.
Hoe kan het dat hier op de verhoogde rand vocht ontstaat?
Heb je ventilatie op orde?
Wellicht heeft iemand anders een soortgelijke situatie gehad.
Dan moet het inderdaad condens zijn. Maar dat betekent dat er geen enkele luchtstroom is, als er lucht circuleert zou er ook verdamping moeten zijn en dus minder water. Ik vermoed dat "ventilatie" het toverwoord is hier. Leidingen kan niet lees ik, en gezien de opstaande randen kan grondwater ook niet ...FrictionNL schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:24:
Er zitten in dit deel van de kruipruimte geen waterleidingen, afvoeren of cv leidingen. Regenwater zou ik niet verwachten of het moet daar door de muur heen komen en het grondwater staat niet hoger. Zelf zit ik meer te denken aan aan condens, maar is dat niet erg veel condens? Of zou het ook kunnen dat de betonnen rand langs de muur onder het zeil zorgt voor kou waardoor daar condens op het zeil optreedt?
Ik heb in mijn kruipruimte ook folie liggen, dat is kurkdroog, alhoewel het grondwater hier extreem hoog is. Maar er is hier wel een continue luchtstroom aanwezig ...
Ja ik heb dit ook! Paar maanden geleden condens op het zeil en afgelopen weekend weer gekeken en alleen nog maar een plas in een hoek op het zeil. Ik ga dit wegzuigen en dan kijken of dat weer terugkomt. Stap daarna is ventilatiegaten verleggen zoals hier in dit topic ook is aanbevolen. Foto van mijn hoek:FrictionNL schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:24:
Er zitten in dit deel van de kruipruimte geen waterleidingen, afvoeren of cv leidingen. Regenwater zou ik niet verwachten of het moet daar door de muur heen komen en het grondwater staat niet hoger. Zelf zit ik meer te denken aan aan condens, maar is dat niet erg veel condens? Of zou het ook kunnen dat de betonnen rand langs de muur onder het zeil zorgt voor kou waardoor daar condens op het zeil optreedt?
:strip_exif()/f/image/2t0mfMBzJAi6K1YV9xG7Nn3R.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vermoed te weinig ventilatie, want als het regenwater zou zijn verwacht ik niet overal kleine plasjes.FrictionNL schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:12:
Al een tijd lees ik mee in dit forum en uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om dit jaar Tonzon folie op de bodem van de kruipruimte te leggen. Voordat ik de folie aanbracht stond er geen water in de kruipruimte, maar was de grond wel vochtig en hingen er druppels aan het plafond van de kruipruimte. De insteek was om de kruipruimte minder vochtig te maken om vervolgens tegen de vloer aan extra te isoleren.
Nu is het alleen niet minder vochtig geworden in de kruipruimte, maar staat er juist water op de folie. Dit water loopt nu natuurlijk niet meer weg in de bodem en zorgt alleen maar dat de kruipruimte en het huis nog vochtiger is geworden.
Kunnen jullie meedenken waar dit vocht vandaan komt en wat ik eraan kan doen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het vreemde vind ik dat rondom langs de muur er een verhoogde rand ligt, op deze hogere rand ligt zelfs water zoals te zien op de foto. Ik kan mij voorstellen dat hier het probleem ontstaat en verder de kruipruimte in loopt.
Hoe kan het dat hier op de verhoogde rand vocht ontstaat?
Zo te zien druppelt het van het plafond naar beneden en verzameld dan in een plasje.
Dus de ventilatiegaten nakijken, eventueel doorblazen met bladblazer of zo. Eentje blaast buiten door ventilatiegat en iemand anders controleert of dat in kruipruimte merkbaar is.
Vervelender zou zijn als er te weinig ventilatiegaten zijn in relatie tot de grootte van de kruipruimte, dan moet je er bij maken.
Ik zou die folie ook wat strakker trekken zodat je het wat makkelijker kunt schoonmaken. En is dan ook handig als je het water wilt weg zuigen met nat-stofzuiger.
Nog een optie is om de kabels van de grond te halen door draadeinden in het plafond te plaatsen (boren) en dan in ringen ophangen. 'k Had vorig jaar flink last van opkomend grondwater en vind het zeer onprettig als allerlei (elektra, date etc) kabels in het water liggen.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Dat zit tussen je oren.dof schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:37:
[...]
Nog een optie is om de kabels van de grond te halen door draadeinden in het plafond te plaatsen (boren) en dan in ringen ophangen. 'k Had vorig jaar flink last van opkomend grondwater en vind het zeer onprettig als allerlei (elektra, date etc) kabels in het water liggen.
Die 10kV leidingen ook.
Edit: Dit zijn natuurlijk wel kabels die dat mogen en kunnen. Heb je een huis, tuin en keuken snooertje onder de vloer liggen, dan wordt ik ook inderdaad bloed nerveus.
[ Voor 14% gewijzigd door Seafarer op 10-11-2024 12:41 ]
Ja ik snap wel dat het er tegen kan, en 't zit inderdaad tussen m'n oren. 😊 Maar toch vind ik het maar niks dat dat in het water ligt.Seafarer schreef op zondag 10 november 2024 @ 00:58:
[...]
Dat zit tussen je oren.Hier in het westen liggen kabels onder het huis, jaren continue in het water.
Die 10kV leidingen ook.
Edit: Dit zijn natuurlijk wel kabels die dat mogen en kunnen. Heb je een huis, tuin en keuken snooertje onder de vloer liggen, dan wordt ik ook inderdaad bloed nerveus.
Vandaar noem ik het ook een optie... 😊
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Bij mijn zoon hadden we dezelfde situatie. Wij hebben glaswolplaten gebruikt en hebben stroken laten snijden bij de leverancier uit xps platen op de maat van de dikte van de balken van platen xps van twee centimeter dikker dan de ruimte die er opgevuld moest worden en zo de boel tussen de balken geklemd en met panlatten om de dertig cm onder de balken geschroefd. Hangt al weer ruim twee jaar op de plek.hwkinderman schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:47:
De kruipruimte ruikt niet muf, er hangen geen waterdruppels aan leidingen (er zitten beoorlijk wat gaten voor ventilatie her en der). Wat de luchtvochtigheid doet weet ik niet, ik zou eens een dagje een tado in de kruipruimte kunnen leggen om te kijken wat het percentage aan luchtvochtigheid is.mr_evil08 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:57:
@hwkinderman ruikt de ruimte muf?
Waterdruppels aan zaken hangen?
Wat zegt de hydrometer?
Droge bodem zegt niks, was hier ook maar toch was de kruipruimte te vochtig, terwijl goede ventilatie is.
Als ik de andere reacties lees, dan denk ik dat het inderdaad een kleine moeite is om toch even folie neer te leggen. Het nadeel is dat er nogal wat spullen van een verbouwing van een vorige bewoner liggen, die moet ik dus stuk voor stuk verplaatsen, maar ook dat is te doen natuurlijk.
Verder ga ik dan glaswol ga bestellen en dat netjes op maat snijden (of ik stroken van 5cm naast een rol van 58cm breed ga doen of dat ik rollen op 64 cm ga snijden weet ik nog niet). Zal vast een paar dagen werk zijn, maar hopelijk is daarna de vloer een stuk warmer.
Dank voor alle input!
Los daarvan werkt het een stuk lekkerder (liggend) op een folie ipv grondhwkinderman schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:12:
[...]
Als ik de andere reacties lees, dan denk ik dat het inderdaad een kleine moeite is om toch even folie neer te leggen. Het nadeel is dat er nogal wat spullen van een verbouwing van een vorige bewoner liggen, die moet ik dus stuk voor stuk verplaatsen, maar ook dat is te doen natuurlijk.
Even een vraagstuk waar ik niet uitkomt
Hoekhuis 1973
Begin van dit jaar 17cm (rd 4,85)glaswol strak tegen elkaar gemonteerd onder onze broodjes vloer
Met het stofzuigen viel onze plint onder de keuken om en besloot daar ook gelijk wat schoon te maken tot mijn ongenoegen vond ik een oude kabeldoorvoer de kruipruimte in en het waaide er aardig doorheen
Het waaid dus gewoon tussen de vloer en isolatie door in het
"Holletje" van de broodjes vloer nu heb ik al nieuw glaswol gehaald om weer naar beneden te gaan (40cm) en het te compartimenteren
Betonnen ringbalk - holle betonblokken die 8tjes en daarboven staat de muur gemetseld
In mijn beleving waren die 8jes volgestort wsl met de dekvloer maar die prop ik nu vol met glaswol iig bij de vrijstaande kant van het huis
Heeft iemand een idee waar de tocht vandaan zou kunnen komen?
Ps spouwmuur is geïsoleerd met eps parels
Bvd
Gewone glas of steenwol dient beschermd te worden tegen wind. En dient dus afgedicht te worden door een of ander plastic. Zie websites van de producenten.ReversdRainbow schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:09:
Goedenavond allen
Even een vraagstuk waar ik niet uitkomt
Hoekhuis 1973
Begin van dit jaar 17cm (rd 4,85)glaswol strak tegen elkaar gemonteerd onder onze broodjes vloer
Met het stofzuigen viel onze plint onder de keuken om en besloot daar ook gelijk wat schoon te maken tot mijn ongenoegen vond ik een oude kabeldoorvoer de kruipruimte in en het waaide er aardig doorheen
Het waaid dus gewoon tussen de vloer en isolatie door in het
"Holletje" van de broodjes vloer nu heb ik al nieuw glaswol gehaald om weer naar beneden te gaan (40cm) en het te compartimenteren
Betonnen ringbalk - holle betonblokken die 8tjes en daarboven staat de muur gemetseld
In mijn beleving waren die 8jes volgestort wsl met de dekvloer maar die prop ik nu vol met glaswol iig bij de vrijstaande kant van het huis
Heeft iemand een idee waar de tocht vandaan zou kunnen komen?
Ps spouwmuur is geïsoleerd met eps parels
Bvd
Het luchtdruk verschil over bouw delen of het complete huis wordt menigmaal onderschat. Vandaar ook dat men het altijd over luchtdichtheid heeft. En ja het gaat dan waaien als het niet dicht is.
Dankjewel voor je reactieSeafarer schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:28:
[...]
Gewone glas of steenwol dient beschermd te worden tegen wind. En dient dus afgedicht te worden door een of ander plastic. Zie websites van de producenten.
Het luchtdruk verschil over bouw delen of het complete huis wordt menigmaal onderschat. Vandaar ook dat men het altijd over luchtdichtheid heeft. En ja het gaat dan waaien als het niet dicht is.
Dat het beter/noodzakenlijk is om het af te dekken met een folie zal idd altijd beter maar ik geloof ook niet dat er meer dan 10% van de mensen dit ook daadwerkelijk doet ,
Wij hebben 4 ventilatiekokers van rond 50mm
Die onder de dekens uitkomen en de dekens zitten echt strak tegen elkaar aan
Toch was het een echte wind die er door het 16mm gaatje raasde en geen " hé voel ik nou tocht?"
Waar het wel vandaan komt geen idee maar morgen zal ik proberen om het begin van de broodjes ook vol te stoppen met glaswol
Mvg
Dit is volkomen normaal en lost zichzelf op. Zoek hier maar eens op zomercondensatie. Als de lucht straks wat droger wordt is dit zo weer weg.Broodbeleg schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:58:
[...]
Ja ik heb dit ook! Paar maanden geleden condens op het zeil en afgelopen weekend weer gekeken en alleen nog maar een plas in een hoek op het zeil. Ik ga dit wegzuigen en dan kijken of dat weer terugkomt. Stap daarna is ventilatiegaten verleggen zoals hier in dit topic ook is aanbevolen. Foto van mijn hoek:
[Afbeelding]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Water OP het zeil lijkt mij dat dit niet snel zal opdrogen, vooral omdat het hier gaat om een grote plas.pentaw1nz schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:49:
[...]
Dit is volkomen normaal en lost zichzelf op. Zoek hier maar eens op zomercondensatie. Als de lucht straks wat droger wordt is dit zo weer weg.
Dat wordt dweilen of wegzuigen?
[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 14-11-2024 09:56 ]
Nee dat droogt gewoon. Is hier ieder jaar het geval en in de winter (droge lucht) weer kurkdroog.mr_evil08 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:56:
[...]
Water OP het zeil lijkt mij dat dit niet snel zal opdrogen, vooral omdat het hier gaat om een grote plas.
Dat wordt dweilen of wegzuigen?
Als je dit gaat opdweilen kun je ieder jaar meerdere keren onder je vloer...
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
GoedenavondSeafarer schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:28:
[...]
Gewone glas of steenwol dient beschermd te worden tegen wind. En dient dus afgedicht te worden door een of ander plastic. Zie websites van de producenten.
Toch laat het me niet helemaal los ,
Hoe heeft het luchtdruk verschil er mee te maken
Als het goed aansluitend is aangebracht en de kopse einden zijn afgedicht?
We hadden geen afzuigkap of dergelijke aan dus er werd ook geen lucht toevoer gevraagd om de harde toch uit het gat te verklaren.
Bvd
Mvg
Zonder luchtdruk verschil heb je ook geen wind. Er is immers een verschil die het kan laten waaien. (WeerberichtReversdRainbow schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:32:
[...]
Goedenavond
Toch laat het me niet helemaal los ,
Hoe heeft het luchtdruk verschil er mee te maken
Als het goed aansluitend is aangebracht en de kopse einden zijn afgedicht?
We hadden geen afzuigkap of dergelijke aan dus er werd ook geen lucht toevoer gevraagd om de harde toch uit het gat te verklaren.
Bvd
Mvg
Je hoeft helemaal geen wasemkap aan te hebben om een druk verschil over een gebouw te creeren. Dat ontstaat vanzelf door een beetje wind op/over/langs je gevel. De bebouwing om je huis heen kan dit onder een bepaalde hoek ook nog eens versterken.
Zoals ik al eerder vermelde, lees de websides van glaswol en steenwol fabrikanten eens goed door. Al enige jaren moet dit isolatie materiaal winddicht aangebracht worden. Zoniet dan knalt de isolatie waarde achteruit. De bedoeling is om stilstaande lucht in het materiaal te krijgen.
Daarom doen we tegenwoordig ook blower door tests om te kijken of een constructie luchtdicht ( dus winddicht) is.
Dan zal het helaas een semi geslaagd project zijnSeafarer schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:48:
[...]
Zonder luchtdruk verschil heb je ook geen wind. Er is immers een verschil die het kan laten waaien. (Weerbericht)
Je hoeft helemaal geen wasemkap aan te hebben om een druk verschil over een gebouw te creeren. Dat ontstaat vanzelf door een beetje wind op/over/langs je gevel. De bebouwing om je huis heen kan dit onder een bepaalde hoek ook nog eens versterken.
Zoals ik al eerder vermelde, lees de websides van glaswol en steenwol fabrikanten eens goed door. Al enige jaren moet dit isolatie materiaal winddicht aangebracht worden. Zoniet dan knalt de isolatie waarde achteruit. De bedoeling is om stilstaande lucht in het materiaal te krijgen.
Daarom doen we tegenwoordig ook blower door tests om te kijken of een constructie luchtdicht ( dus winddicht) is.
Ik heb nu niet de mogelijkheid om er nog een folie onder door te spannen en de ventilatiekokers dicht maken om zo een luchtdichte doos te maken zie ik ook niet zitten
Dankjewel voor je reactie
De ventilatie kokers mogen niet dicht, zeker niet als er nog een gasleiding onder de vloer aanwezig is.ReversdRainbow schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:48:
[...]
Dan zal het helaas een semi geslaagd project zijn
Ik heb nu niet de mogelijkheid om er nog een folie onder door te spannen en de ventilatiekokers dicht maken om zo een luchtdichte doos te maken zie ik ook niet zitten
Dankjewel voor je reactie
Radon wil je ook niet opgehoopt hebben. Het belangrijkste is stilstaande lucht binnen in de isolatie.
Zojuist even als proef de ventilatiekokers toch afgeplakt ( de spouw is nageisoleerd en dus dicht)Seafarer schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:20:
[...]
De ventilatie kokers mogen niet dicht, zeker niet als er nog een gasleiding onder de vloer aanwezig is.
Radon wil je ook niet opgehoopt hebben. Het belangrijkste is stilstaande lucht binnen in de isolatie.
En nogsteeds tocht het door de doorvoer de kruipruimte in
Ik hoopte hiermee iig wat stilstaande lucht te creëren.
Luchtdicht is best moeilijk.ReversdRainbow schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:05:
[...]
Zojuist even als proef de ventilatiekokers toch afgeplakt ( de spouw is nageisoleerd en dus dicht)
Sorry, maar je ventilatiegaten naar de kruipruimte afplakken is echt een heel slecht plan. Ik snap niet helemaal waarom sommigen hier komen voor advies, vervolgens één van de absolute basics (kruipruimte moet ventileren!) krijgen uitgelegd, en daarna precies het tegenovergestelde doen.ReversdRainbow schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:05:
Zojuist even als proef de ventilatiekokers toch afgeplakt ( de spouw is nageisoleerd en dus dicht)
Luchtstroming/ventilatie in je kruipruimte is juist precies wat je wil. Die ga je altijd voelen, zeker als je hier en daar wat (kabel)doorvoeren naar de kruipruimte hebt. Als het kruipluik ook niet 100% afsluit ontstaan daar soms ook wat luchtstromen. Ook wel eens gezien dat de doorvoer van het riool bij het toilet niet goed was afgedicht waardoor luchtstromen naar de kruipruimte ontstonden. Zelfde voor de doorvoeren in de meterkast.
Wat de oorzaak ook is van de luchtstromen die je voelt: je kunt er niet van op aan dat deze luchtstromen blijven bestaan én dat deze voldoende zijn. Je ventilatiekokers in de gevel zitten er niet voor niets, en die moeten aan weerszijde gewoon open blijven.
Wat je inderdaad niet wil, is luchtstroming tussen je isolatiepakket en de vloer. Ik begrijp dat je bang bent dat dit nu wel het geval is: je voelt een luchtstroom door een kabeldoorvoer. Maar: ik neem aan dat deze kabeldoorvoer ook gewoon door je isolatie heen prikt: is dit dan wel een goede indicator van luchtstromen boven je isolatie zelf?
Indien je wel zeker bent dat deze luchtstromen tussen je isolatie en vloer zitten, is de enige oorzaak natuurlijk het niet goed (luchtdicht) aansluiten van je isolatie tegen je vloer.
Voor we hier meer over kunnen zeggen denk ik dat we meer details nodig hebben. Uit je verhaal begrijp ik namelijk niet helemaal hoe je situatie nu in elkaar zit. Je hebt een broodjesvloer, hebt deze geïsoleerd met glaswol, maar het is mij niet helemaal duidelijk of je alles strak in de broodjes hebt gemonteerd of dat het een egale laag onder de hele vloer is.
Kun je wellicht een tekening en/of foto's maken van hoe het is gemonteerd?
Goedenavond dankjewel voor je reactie ,Guere schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:31:
[...]
Sorry, maar je ventilatiegaten naar de kruipruimte afplakken is echt een heel slecht plan. Ik snap niet helemaal waarom sommigen hier komen voor advies, vervolgens één van de absolute basics (kruipruimte moet ventileren!) krijgen uitgelegd, en daarna precies het tegenovergestelde doen.
Luchtstroming/ventilatie in je kruipruimte is juist precies wat je wil. Die ga je altijd voelen, zeker als je hier en daar wat (kabel)doorvoeren naar de kruipruimte hebt. Als het kruipluik ook niet 100% afsluit ontstaan daar soms ook wat luchtstromen. Ook wel eens gezien dat de doorvoer van het riool bij het toilet niet goed was afgedicht waardoor luchtstromen naar de kruipruimte ontstonden. Zelfde voor de doorvoeren in de meterkast.
Wat de oorzaak ook is van de luchtstromen die je voelt: je kunt er niet van op aan dat deze luchtstromen blijven bestaan én dat deze voldoende zijn. Je ventilatiekokers in de gevel zitten er niet voor niets, en die moeten aan weerszijde gewoon open blijven.
Wat je inderdaad niet wil, is luchtstroming tussen je isolatiepakket en de vloer. Ik begrijp dat je bang bent dat dit nu wel het geval is: je voelt een luchtstroom door een kabeldoorvoer. Maar: ik neem aan dat deze kabeldoorvoer ook gewoon door je isolatie heen prikt: is dit dan wel een goede indicator van luchtstromen boven je isolatie zelf?
Indien je wel zeker bent dat deze luchtstromen tussen je isolatie en vloer zitten, is de enige oorzaak natuurlijk het niet goed (luchtdicht) aansluiten van je isolatie tegen je vloer.
Voor we hier meer over kunnen zeggen denk ik dat we meer details nodig hebben. Uit je verhaal begrijp ik namelijk niet helemaal hoe je situatie nu in elkaar zit. Je hebt een broodjesvloer, hebt deze geïsoleerd met glaswol, maar het is mij niet helemaal duidelijk of je alles strak in de broodjes hebt gemonteerd of dat het een egale laag onder de hele vloer is.
Kun je wellicht een tekening en/of foto's maken van hoe het is gemonteerd?
De ventilatieroosters heb ik ook puur uit test gedaan en die worden van het weekend weer opengemaakt om te bekijken ofdat dit en enigste luchttoevoer was en de vloer nog iets warmer zou worden als resultaat lijkt de vloer een graden warmer te zijn (met een ir meter bekeken)
Het toch nog steeds en kan ik dit afstrepen de lijst dan wel een raadsel waar de luchttoevoer wel vandaan komt..
Alles wat de fundering inkomt is afgekit of dichtgesmeerd met chement
Het oude kabeldoorvoertje zit tussen de isolatie en de vloer in en komt dus Niet uit onder de isolatie het tocht dus tussen de isolatie en de vloer
Het glaswol loopt haakt op de broodjes en is als een strakke deken geplaatst
De " holletjes" zijn dus niet dicht gevuld
Ik heb begin van deze week de holletjes wel gevuld aan een zijde van de spouwmuur
Mvg
Dank voor je verdere uitleg - het maakt het iets duidelijker. Zo te horen heb je gedaan wat velen hier hebben gedaan met hun broodjesvloer, namelijk een strakke egale laag onder de balken bevestigd. Welk materiaal je ook gebruikt: het is altijd goed opletten dat er inderdaad geen luchtstromen ontstaan in de holle ruimtes van de broodjes.ReversdRainbow schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:33:
Goedenavond dankjewel voor je reactie ,
De ventilatieroosters heb ik ook puur uit test gedaan en die worden van het weekend weer opengemaakt om te bekijken ofdat dit en enigste luchttoevoer was en de vloer nog iets warmer zou worden als resultaat lijkt de vloer een graden warmer te zijn (met een ir meter bekeken)
Het toch nog steeds en kan ik dit afstrepen de lijst dan wel een raadsel waar de luchttoevoer wel vandaan komt..
Alles wat de fundering inkomt is afgekit of dichtgesmeerd met chement
Het oude kabeldoorvoertje zit tussen de isolatie en de vloer in en komt dus Niet uit onder de isolatie het tocht dus tussen de isolatie en de vloer
Het glaswol loopt haakt op de broodjes en is als een strakke deken geplaatst
De " holletjes" zijn dus niet dicht gevuld
Ik heb begin van deze week de holletjes wel gevuld aan een zijde van de spouwmuur
Mvg
Er zijn hier door de jaren heen verschillende methodes gebruikt. Met PIR/EPS platen is het relatief eenvoudig om een goed aansluitende laag te creëren waardoor de broodjes behoorlijk luchtdicht worden afgesloten. Uiteraard wel door alle randen te purren en/of alle naden af te tapen. Een andere methode die veel wordt gebruikt (vooral bij broodjes met veel volume) is ofwel het hele broodje opvullen met glaswol voordat de laag er strak tegenaan gaat, dan wel de broodjes op te delen in verschillende secties om zo te luchtstromingen te voorkomen.
Ik heb zelf geen ervaring met het toepassen van glaswol(platen) als egale laag: ik durf niet met zekerheid te zeggen hoe dit luchtdicht te verwerken valt wanneer je met stilstaande lucht aan de warme zijde te maken hebt. Mijn gevoel zegt dat het risico op luchtstromen bij dit materiaal groter is dan bij harde isolatieplaten, maar wellicht dat iemand anders hier daar meer over kan zeggen?
PIR is dan meer een soort fleecetrui die buiten en binnen warm aanvoelt.
Voor de duidelijkheid: bovenstaande is niet bedoeld als pro-PIR want elk materiaal heeft zijn plus- en minpunten. En de keuze hangt van de situatie en toepassing af (vloer, dak, gevel etc). Maar het geeft aan dat bij plaatsing van isolatiewol de winddichtheid extra belangrijk is.
Inmiddels een jaar verder; en we wonen sinds juni in de woning. Werk in/om de woning voorrang gegeven dus de vloer heeft stil gelegen. Nu het winter aan het worden is de vloerisolatie maar verder op gaan pakken. Ik doe een paar avonden per week een paar plaatjes op het gemak; heb mijn stofzuiger en bluetooth speaker onder de vloer staan; eigenlijk wel een leuke klus.assje schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:18:
Het daadwerkelijk aanbrengen van de isolatie stel ik misschien nog wel uit tot na de installatie van de warmtepomp. Misschien is het wel mogelijk/zinvol wat leidingen via de gewelven aan te leggen.
Net als veel anderen heb ik een broodjesvloer met "gewelven". Ik heb ervoor gekozen om gewoon over de liggers heen te werken en niets met de open ruimte te doen. Ik realiseer me dat dit riskant is aangezien een klein lekje relatief veel gevolgen kan hebben. Maar, iets in de gewelven proppen vind ik wel veel gedoe, alleen het werken met glaswol/steenwol maakt de klus al stuk minder plesant (zeker als het in veel kleine etappes gaat).
Mijn buitengevel is geisoleerd wat wil zeggen dat mijn spouw in principe niet meer geventileerd is. Theoretisch zou het gevolg in geval van lekkage naar de spouw dus minder moeten zijn (al is daar natuurlijk ook nooit 100%).
Aan de zijkanten zit wel een plat element; dat geeft in ieder geval wat oppervlakte om afdichting op te bereiken. Die buitenste steen heeft ook wel gewoon een dichte open kant; het is dus geen volledig open gat o.i.d. Ik werk met purlijm wat ook nog wel wat vullend vermogen heeft:
:strip_exif()/f/image/5kNmuGtHQigpjz2FU3Xhhowc.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder werk ik gewoon zo precies mogelijk. Alle naadjes pur ik naderhand af, de naden tussen platen plak ik af met aluminium tape en langs de muren smeer ik misschien nog wel even in met Soudatight (heb ik nog over):
:strip_exif()/f/image/AkyzKV2IKbvZz8JuxbtEZNHm.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderste plaatje benadering van de vloer. Enigzins optimistisch natuurlijk uitgaande van 100% effectief:
:strip_exif()/f/image/0zXy3vV6YCaZpk4MOYSImbNQ.jpg?f=fotoalbum_large)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Weet je zeker dat je schelpen wilt?Asprine schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:07:
Iemand in de regio Amsterdam recent schelpen aangebracht in de kruipruimte? Zoek een betaalbare boer in de buurt maar kom nog niet echt verder.
Ik denk aan schuimglas extreem licht in gewicht. (Omgeving Gouda super slappe bodem)
Ik hoop iemand te vinden die het al heeft.
[ Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 27-11-2024 10:24 ]
Wij hebben een huis uit 1984, gefundeerd op staal op zandgrond. De begane-grondvloerconstructie is van hout. De kruipruimte was al vrij droog, maar ik heb voor alle zekerheid een dikke PE-folie als bodemfolie aangebracht. Er vrij veel ventilatie, aan drie kanten van de woning. De kruipruimte is onlangs geïnspecteerd en de vloer was volgens de inspecteur in zeer goede conditie. Bovenop de vloer ligt, van beneden naar boven, PE-folie, Knauf Brio (gipsvezel) met vloerverwarming, egaline, PVC-lijm en plak-PVC.
Ik ben nu van plan tussen de balken te isoleren met Knauf Naturoll 032, met daar onder een dampopen folie. Ik denk dat ik daarmee thermisch al heel veel win en het lijkt gewoon veilig te kunnen op basis van het Nieman-rapport en Ubakus-berekeningen. Ik heb echter nog wel een paar vragen:
- Ik lees overal dat het goed is om de vloer goed luchtdicht te maken naar de woonruimte toe. Dat lijkt me ook heel logisch, dus dat doe ik graag voordat ik de minerale wol plaats. Kan ik de naden beter dichtPURren of beter een geschikte tape gebruiken tussen muur en onderkant van de vloer? Qua werkomstandigheden en risico's gaat mijn voorkeur uit naar het laatste.
- Is het goed om tussen de isolatie en de dampopen folie een luchtspouw te laten (met latten onder de balken) of juist niet?
- De aanbouw ligt lager dan het oorspronkelijke deel. Dit betekent dat één van de funderingsmuren ook een binnenmuur is. Dit is al een koudebrug, maar met een geïsoleerde vloer wordt het temperatuurverschil ook groter. Het lijkt me daarom goed om isolatie tegen deze muur aan te brengen in de kruipruimte. Dit betekent echter wel een dampscherm en/of dampdichte isolatie, waardoor er mogelijk ter hoogte van de vloer meer vocht vanuit de aanbouw zou kunnen trekken. Het is een meerdimensionaal vraagstuk en dat maakt rekenen met makkelijk beschikbare hulpmiddelen als Ubakus moeilijk.
- Als ik inderdaad bijvoorbeeld XPS tegen de funderings-/binnenmuur bevestig, is het dan slim om dit helemaal van de funderingsstrook tot de balken en de minerale wol door te laten lopen (vermijden van een koudebrug) of juist een luchtspouw te laten tussen balken en het dampdichte isolatiemateriaal voor de muur (zodat de balken hun vocht wat beter kwijt kunnen). Mijn gevoel zegt het eerste, maar dat kan ik niet goed onderbouwen.
- Is het eventueel verstandig om ook de andere funderingsmuren te voorzien van isolatie?
Nooit aan beginnen!Asprine schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:07:
Iemand in de regio Amsterdam recent schelpen aangebracht in de kruipruimte? Zoek een betaalbare boer in de buurt maar kom nog niet echt verder.
Je verkleint je kruipruimte er aanzienlijk mee, dus tenzij je een zeer hoge kruipruimte hebt die regelmatig onder water staat en die je persé begaanbaar wilt maken is dit niet praktisch
De ecologische footprint van dit materiaal is daarnaast rampzalig.
Het is duur en werkt niet isolerend, maar alleen dampremmend. Maar dat laatste los je ook heel simpel op met een vochtwerende Bodemfolie, eventueel met noppenfolie eronder voor het drijfvermogen als er water in de kruipruimte staat.
Er kan natuurlijk water langs kieren in de fundering op de Bodemfolie lopen, maar vergis je ook niet in de hoeveelheid vocht die in de zomer op vochtige dagen via de ventilatieopeningen de kruipruimte in komt. Het is in de zomer vaak koeler in de kruipruimte dan buiten. Als de luchtvochtigheid buiten hoog is, condenseert dat vocht via de ventilatieopeningen in de kruipruimte. Dat loopt vervolgens naar de laagste delen op de Bodemfolie. Probeer het droog te maken, blijft het in de winter en herfst droog, ook bij hogere grondwaterstanden, beperk dan de ventilatiestroom in de zomer en kijk of dat effect heeft. Noppenfolie onder de Bodemfolie zorgt er in principe voor dat deze blijft drijven op het grondwater, maar natuurlijk niet als het gewicht van kabels bovenop de Bodemfolie deze omlaag drukken.dof schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:37:
[...]
Ik vermoed te weinig ventilatie, want als het regenwater zou zijn verwacht ik niet overal kleine plasjes.
Zo te zien druppelt het van het plafond naar beneden en verzameld dan in een plasje.
Dus de ventilatiegaten nakijken, eventueel doorblazen met bladblazer of zo. Eentje blaast buiten door ventilatiegat en iemand anders controleert of dat in kruipruimte merkbaar is.
Vervelender zou zijn als er te weinig ventilatiegaten zijn in relatie tot de grootte van de kruipruimte, dan moet je er bij maken.
Ik zou die folie ook wat strakker trekken zodat je het wat makkelijker kunt schoonmaken. En is dan ook handig als je het water wilt weg zuigen met nat-stofzuiger.
Die parels werken alleen als de hele ruimte vol geblazen wordt waardoor er geen luchtstroom meer onder de vloer door gaat. Dat kan alleen als je er niet meer in hoeft te zijn (dus geen kabels, leidingen of afvoeren en al helemaal geen gasbuis met koppelingen). Als aan die voorwaarden voldaan wordt, werken de parels wel goed. Je creeert dan echt stilstaande lucht onder de vloer.ngommers schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:07:
Dank voor jullie verhelderende meningen. Ik had er inderdaad niet aan gedacht dat de woningbouw het enkel voor het energie label doet.
Ik denk dat ik dan toch af ga zien van die parels en hoop dat het uitzuigen van de kruipruimte in de toekomst betaalbare wordt.
1. Je hebt al een PE folie onder je Brio liggen. Dat zou je dampdichte laag moeten zijn.MC68040 schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:36:
Hallo allemaal,
Wij hebben een huis uit 1984, gefundeerd op staal op zandgrond. De begane-grondvloerconstructie is van hout. De kruipruimte was al vrij droog, maar ik heb voor alle zekerheid een dikke PE-folie als bodemfolie aangebracht. Er vrij veel ventilatie, aan drie kanten van de woning. De kruipruimte is onlangs geïnspecteerd en de vloer was volgens de inspecteur in zeer goede conditie. Bovenop de vloer ligt, van beneden naar boven, PE-folie, Knauf Brio (gipsvezel) met vloerverwarming, egaline, PVC-lijm en plak-PVC.
Ik ben nu van plan tussen de balken te isoleren met Knauf Naturoll 032, met daar onder een dampopen folie. Ik denk dat ik daarmee thermisch al heel veel win en het lijkt gewoon veilig te kunnen op basis van het Nieman-rapport en Ubakus-berekeningen. Ik heb echter nog wel een paar vragen:Bij voorbaat hartelijk dank voor ideeën en adviezen.
- Ik lees overal dat het goed is om de vloer goed luchtdicht te maken naar de woonruimte toe. Dat lijkt me ook heel logisch, dus dat doe ik graag voordat ik de minerale wol plaats. Kan ik de naden beter dichtPURren of beter een geschikte tape gebruiken tussen muur en onderkant van de vloer? Qua werkomstandigheden en risico's gaat mijn voorkeur uit naar het laatste.
- Is het goed om tussen de isolatie en de dampopen folie een luchtspouw te laten (met latten onder de balken) of juist niet?
- De aanbouw ligt lager dan het oorspronkelijke deel. Dit betekent dat één van de funderingsmuren ook een binnenmuur is. Dit is al een koudebrug, maar met een geïsoleerde vloer wordt het temperatuurverschil ook groter. Het lijkt me daarom goed om isolatie tegen deze muur aan te brengen in de kruipruimte. Dit betekent echter wel een dampscherm en/of dampdichte isolatie, waardoor er mogelijk ter hoogte van de vloer meer vocht vanuit de aanbouw zou kunnen trekken. Het is een meerdimensionaal vraagstuk en dat maakt rekenen met makkelijk beschikbare hulpmiddelen als Ubakus moeilijk.
- Als ik inderdaad bijvoorbeeld XPS tegen de funderings-/binnenmuur bevestig, is het dan slim om dit helemaal van de funderingsstrook tot de balken en de minerale wol door te laten lopen (vermijden van een koudebrug) of juist een luchtspouw te laten tussen balken en het dampdichte isolatiemateriaal voor de muur (zodat de balken hun vocht wat beter kwijt kunnen). Mijn gevoel zegt het eerste, maar dat kan ik niet goed onderbouwen.
- Is het eventueel verstandig om ook de andere funderingsmuren te voorzien van isolatie?
2. Latten haaks op de balken schroeven (RVS!). Dan wol tussen de balken. Kan ook andersom als je de wol kunt klemmen. De dampopen folie kan je dan tegen de latten aan nieten.
3. Heeft de muur bij de aanbouw een spouw? Wat voor fundering/kruipruimte heeft je aanbouw? Schets/foto?
4. Ik zou deze muur niet isoleren tot aan het geplande dampscherm van je vloerisolatie. Je houtconstructie wil je niet inpakken met dampdicht materiaal, zeker niet naast een stenen muur waarop vocht kan condenseren. Foto's / schets?
Zoals eerder benoemd gewoon de mineraalwol plaatsen en vervolgens dampopen folie. Die folie breng je gewoon direct aan op de minerale wol en vastzetten op latten oid. Let wel op dat dampopenfolie op 1 manier geplaatst kan worden voor de juiste werking.MC68040 schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:36:
• Ik lees overal dat het goed is om de vloer goed luchtdicht te maken naar de woonruimte toe. Dat lijkt me ook heel logisch, dus dat doe ik graag voordat ik de minerale wol plaats. Kan ik de naden beter dichtPURren of beter een geschikte tape gebruiken tussen muur en onderkant van de vloer? Qua werkomstandigheden en risico's gaat mijn voorkeur uit naar het laatste.
Waarschijnlijk ga je meerdere stroken dampopen folie aanbrengen. Om de naden af te dichten moet je gebruik maken van Kit voor dampremmende folie. Ik heb zelf tape gebruikt maar dat ligt nu allemaal weer netjes op de grond. De folie wordt namelijk enorm stoffig wanneer je deze door de kruipruimte sleept
De PE-folie is weliswaar dampdicht (behalve waar de installateur geschroefd heeft om de Brio tijdens het leggen niet te laten verschuiven...), maar is niet bevestigd aan de muur/vloer. De constructie is dus niet dampdicht (wat volgens Nieman en Knauf niet erg schijnt te zijn), maar ook zeker niet luchtdicht. Kan het kwaad als ik gewoon butyltape of iets dergelijks over de 'naad' tussen vloer en funderingsmuur plak?GudZ schreef op zondag 1 december 2024 @ 23:05:
[...]
1. Je hebt al een PE folie onder je Brio liggen. Dat zou je dampdichte laag moeten zijn.
Klemmen moet lukken, dus eerst wol er tussen is makkelijker werken en minder 'proppen'.2. Latten haaks op de balken schroeven (RVS!). Dan wol tussen de balken. Kan ook andersom als je de wol kunt klemmen. De dampopen folie kan je dan tegen de latten aan nieten.
Er is geen spouw, dit was ook oorspronkelijk gewoon een binnenmuur. De oorspronkelijke vloer is aan de andere kant echter gesloopt en vervangen door een lagere constructievloer die vlak boven de fundering begint, zodat het één geheel vormt met de aanbouw.3. Heeft de muur bij de aanbouw een spouw? Wat voor fundering/kruipruimte heeft je aanbouw? Schets/foto?
4. Ik zou deze muur niet isoleren tot aan het geplande dampscherm van je vloerisolatie. Je houtconstructie wil je niet inpakken met dampdicht materiaal, zeker niet naast een stenen muur waarop vocht kan condenseren. Foto's / schets?
:strip_exif()/f/image/3XPfWMLh6ORvH7IFxr9tz8ie.png?f=user_large)
Intuïtief heb ik er ook moeite mee om het hout aan de onderkant 'op te sluiten', maar het is natuurlijk wel aan twee kanten omgeven door zeer dampopen minerale wol. Dat is een veel groter oppervlak. Bovendien wordt de temperatuurovergang door de balken wel geleidelijker en regelmatiger als de XPS aansluit.
Edit: Knauf adviseert de muurisolatie tot de balken door te laten lopen.
[ Voor 3% gewijzigd door MC68040 op 02-12-2024 12:49 ]
Gaat hier lekker op het gemakje verder, nog eens een fotootje van mijn werkwijze. Ik houd de plaat er eerst even tegen en teken dan de balken af. Vervolgens breng ik purlijm aan op de kopse kanten en plek waar de balken uitkomen. Dit is echt een kwestie van minuten dus gaat lekker vlot. Ik zet toch maar 2 stempels per plaat i.p.v. één in het midden. Ik kan dus 1rij van 4 platen doen en ga dan eerst even verder met tapen of purren en laat de stempels minimaal ongeveer een half uur staan.
:strip_exif()/f/image/iS2msKhqGm7qSyynJBhpRy9A.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens pur ik eventuele kiertjes en langs de randen af en breng ik de tape aan voor het eindresultaat. Langs de muren ga ik zoals eerder gezegd misschien nog een keer met Soudatight t.b.v. luchtdichtheid:
:strip_exif()/f/image/7AZSRYmm2dpkLeubbVCOSvzL.jpg?f=fotoalbum_large)
Disclaimer voor anderen die purlijm overwegen: ik doe deze werkzaamheden voor 100% met volgelaatsmasker met ABEK filter.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Geen opmerkingen verder, ga er voor. Vloer dampdicht maken vanaf boven is prima, zolang dus je beluchting aan de onderzijde in orde is.MC68040 schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:45:
Hartelijk dank voor de antwoorden.
[...]
De PE-folie is weliswaar dampdicht (behalve waar de installateur geschroefd heeft om de Brio tijdens het leggen niet te laten verschuiven...), maar is niet bevestigd aan de muur/vloer. De constructie is dus niet dampdicht (wat volgens Nieman en Knauf niet erg schijnt te zijn), maar ook zeker niet luchtdicht. Kan het kwaad als ik gewoon butyltape of iets dergelijks over de 'naad' tussen vloer en funderingsmuur plak?
[...]
Klemmen moet lukken, dus eerst wol er tussen is makkelijker werken en minder 'proppen'.
[...]
Er is geen spouw, dit was ook oorspronkelijk gewoon een binnenmuur. De oorspronkelijke vloer is aan de andere kant echter gesloopt en vervangen door een lagere constructievloer die vlak boven de fundering begint, zodat het één geheel vormt met de aanbouw.
[Afbeelding]
Intuïtief heb ik er ook moeite mee om het hout aan de onderkant 'op te sluiten', maar het is natuurlijk wel aan twee kanten omgeven door zeer dampopen minerale wol. Dat is een veel groter oppervlak. Bovendien wordt de temperatuurovergang door de balken wel geleidelijker en regelmatiger als de XPS aansluit.
Edit: Knauf adviseert de muurisolatie tot de balken door te laten lopen.
Geen PURlaag laten spuiten. Als het een mooi recht gevoegde vloer is raad ik aan om PIR of EPS te kitten. Als.het niet recht is zou ik glaswol ophangen in een houten rachelwerk met een dampopen folie.
Ventilatie op orde? Waar zitten de roosters?
Vochtigheidgraad en waterstand?
Hoeveel werkhoogte heb je en wil je overhouden?
DIY of uitbesteden?
Toegangluik afmeting?
Vocht/leidingwerk/riolering omheen werken?
[ Voor 2% gewijzigd door GudZ op 05-12-2024 21:41 . Reden: Toevoeging aan controlelijst ]
Ten tweede, dit is een punt waar weinig op te lossen valt. Tegen de muren optrekken en monteren tot de buizen is denk ik de oplossing. Insnijden en omheen wikkelen aan het uiteinde zal je niet waterdicht kunnen krijgen, denk ik.
Pragmatisme boven perfectionisme
Handleiding van Tonzon folie adviseert om waar het obstakel zit twee stukken aan elkaar te plakken. Dus twee stukken folie die boven de buis aan elkaar geplakt worden. Het resultaat is dus niet 1 bak (folie met 4 op staande randen), maar meerdere bakken (dus 2 x folie met elke 4 op staande randen waar bij er van beide 1 opstaande rand aan elkaar geplakt wordt) met afhankelijk van het aantal objecten. Dit is dus niet insnijden want dat werkt niet want dan zal er waarschijnlijk een stuk van de scheur te laag komen en er als nog water in/op lopen.Asprine schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:02:
Wil hier een bodemfolie aanbrengen maar er lopen 3 buizen door mijn fundering muur naar de straat. Het water komt soms hoger dan de buizen. Hoe moet de bodemfolie rond de buizen verwerkt?
Thanks!
[ Voor 8% gewijzigd door Joove op 12-12-2024 08:58 ]
Mijn woning (in de flevopolder) is uit 2002, vloerverwarming en sinds November zijn we van de stadsverwarming af en draaien we op een full electric warmtepomp installatie. Omdat we nu echt met lage temperatuur verwarmen krijgt de isolatie van de woning meer aandacht. Er moeten wat deuren vervangen en zo links en rechts een kier gedicht of klep in de afvoerbuis van de wasemkap gedaan worden.
Ik ben jaren terug eens in de kruipruimte geweest en toen was het er behoorlijk vochtig. Vandaag dus nog maar eens gekeken en pal onder het luik (het diepste punt van de kruipruimte ook) staat een hele flinke plas water. De betonvloer zelf is geïsoleerd met 20 a 30cm schuim.
Omdat het er zo nat is, en de grote plas water direct onder de kruipruimte staat, verging de zin me om gelijk verderop in de kruipruimte te kruipen.
Ik overweeg dus nu om van het voorjaar, als de boel hopelijk wat droger is, folie/zeil te gaan plaatsen. Na de inspectie ga ik bepalen of ik dat zelf ga doen, of dat ik het laat doen. Er lopen natuurlijk een stapel leidingen, met name die van de stadsverwarming. Daar zal ik dus omheen moeten werken.
Nu heb ik ook nog een vraag. Heeft het zin om een temperatuur/vocht sensor in de kruipruimte te hangen en eens kijken wat we daar meten?
Groet,
Satefan
Dat zou ik zeker doenSatefan schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:56:
Nu heb ik ook nog een vraag. Heeft het zin om een temperatuur/vocht sensor in de kruipruimte te hangen en eens kijken wat we daar meten?
Hoe is het verde4 gesteld met de kruipruimte ventilatie?
Thanks. Daar ga ik dan eens werk van maken. Ik weet niet goed hoe het is gesteld met de ventilatie van de kruipruimte. Het huis is gebouwd in 2022, dus niet stokoud. Hoe kom ik daar het best achter?AOC schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:49:
[...]
Dat zou ik zeker doenaltijd leuk om de huidige situatie te weten, hoe dit verandert in verloop van het seizoen, en hoe dit verandert na een ingreep.
Is de plas neergestreken in het diepste punt van je kruipruimte overigens, of staat overal een laag water?Satefan schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:53:
[...]
Thanks. Daar ga ik dan eens werk van maken. Ik weet niet goed hoe het is gesteld met de ventilatie van de kruipruimte. Het huis is gebouwd in 2022, dus niet stokoud. Hoe kom ik daar het best achter?
Rondom je huis lopen en kijken hoeveel roosters je boven het maaiveld ziet en de grootte daarvan. Daarnaast kijken wat de oppervlakte is van je woning.
bij een woning van 2002 (2022?) verwacht ik dat in orde is. Tenzij iemand een aanbouw gemaakt heeft en de roosters weggehaald heeft, dat was bij een kennis van mij het geval.
Wat nog zou kunnen is dat de roosters verstopt zitten maar als je eenmaal in de kruipruimte zit en je vind de opening van de rooster, dan zou je wind moeten voelen
Maar begin eerst maar met het folie leggen, daarna kan je nog verdere stappen nemen:)
Chatgpt copy paste
Algemene richtlijnen
1. Minimale ventilatieopening:
Minstens 0,04 m² ventilatieoppervlak per 25 m² vloeroppervlak van de kruipruimte.
Dit komt neer op 4 cm² per m² vloeroppervlak.
2. Aantal ventilatiepunten:
Er moeten minstens 2 ventilatieopeningen zijn aan tegenoverliggende zijden van de kruipruimte (voor voldoende doorstroming).
Meer ventilatieopeningen zijn nodig bij grotere kruipruimtes of wanneer de luchtcirculatie beperkt is.
[ Voor 3% gewijzigd door AOC op 31-12-2024 16:02 ]
Dank voor je uitgebreide reply. Een rondje om het huis leert dat er 5 ventilatieroosters zijn. 2 aan de voorzijde van het huis en 3 aan de achterzijde. Ik ben de eerste bewonder van het huis, geen verbouwingen etc.AOC schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:01:
[...]
Is de plas neergestreken in het diepste punt van je kruipruimte overigens, of staat overal een laag water?
Rondom je huis lopen en kijken hoeveel roosters je boven het maaiveld ziet en de grootte daarvan. Daarnaast kijken wat de oppervlakte is van je woning.
bij een woning van 2002 (2022?) verwacht ik dat in orde is. Tenzij iemand een aanbouw gemaakt heeft en de roosters weggehaald heeft, dat was bij een kennis van mij het geval.
Wat nog zou kunnen is dat de roosters verstopt zitten maar als je eenmaal in de kruipruimte zit en je vind de opening van de rooster, dan zou je wind moeten voelen
Maar begin eerst maar met het folie leggen, daarna kan je nog verdere stappen nemen:)
Chatgpt copy paste
Algemene richtlijnen
1. Minimale ventilatieopening:
Minstens 0,04 m² ventilatieoppervlak per 25 m² vloeroppervlak van de kruipruimte.
Dit komt neer op 4 cm² per m² vloeroppervlak.
2. Aantal ventilatiepunten:
Er moeten minstens 2 ventilatieopeningen zijn aan tegenoverliggende zijden van de kruipruimte (voor voldoende doorstroming).
Meer ventilatieopeningen zijn nodig bij grotere kruipruimtes of wanneer de luchtcirculatie beperkt is.
De plas water staat recht onder de ingang van het kruipluik. Voor zover ik kan zien verder niet, maar daarvoor is een uitgebreidere inspectie nodig. Dat ga ik van het voorjaar doen en dan een plan de campagne maken.
groet,
Satefan
Ik zou het zand afdekken met zwaar noppen folie, dit blijf drijven af dekken afhankelijk van de water hoogte.
https://vendrigpackaging....oppenfolie-voor-werkvloer.
Groet Egbert.
Bedankt voor de tip. Zo te zien staat er alleen water bij de ingang van de kruipruimte en verder niet. Maar ik houdt het in het achterhoofd.E.P schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 19:00:
Dag Satefan.
Ik zou het zand afdekken met zwaar noppen folie, dit blijf drijven af dekken afhankelijk van de water hoogte.
https://vendrigpackaging....oppenfolie-voor-werkvloer.
Groet Egbert.
Gouda. Altijd water onder de vloer. 60m² X 0.03m = 1,8m³ tot 0.05m = 3m³ Soms doe je er niets aan.Satefan schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:15:
[...]
Dank voor je uitgebreide reply. Een rondje om het huis leert dat er 5 ventilatieroosters zijn. 2 aan de voorzijde van het huis en 3 aan de achterzijde. Ik ben de eerste bewonder van het huis, geen verbouwingen etc.
De plas water staat recht onder de ingang van het kruipluik. Voor zover ik kan zien verder niet, maar daarvoor is een uitgebreidere inspectie nodig. Dat ga ik van het voorjaar doen en dan een plan de campagne maken.
groet,
Satefan
:no_upscale():strip_exif()/f/image/PRqMLUVOucFSElYglKf6fmnd.webp?f=user_large)
Mijn vraag is, moet ik de naden tussen het oude en het nieuwe EPS, en de overgangen tussen de afzonderlijke platen, afplakken? Is dat raadzaam, heeft het veel zin? Naden zijn minimaal, 2-3 mm. Grotere naden (zeldzaam) pur ik af.
[ Voor 13% gewijzigd door Eivogel1985 op 01-01-2025 09:23 ]
De belangrijkste vraag is hier denk ik of je ook van plan bent om de liggers verder in te pakken, of dat je alleen de broodjes opvult met 10cm EPS? Uit je verhaal klinkt het namelijk alsof je alleen de broodjes opvult.Eivogel1985 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 09:19:
Hoi, op het moment ben ik de kruipruimte aan het na isoleren met 10cm EPS, strak tussen de liggers. Er zat al 5 cm tegenaan vanaf de bouw. Heb een plaatje van mede tweaker gejat, situatie is identiek. De nieuwe platen heb ik in een hoek gesneden met een EPS snijder (zo een met gloeidraad), past er echt mooi strak in. Ik gebruik high tack kit om het vast te lijmen.
[Afbeelding]
Mijn vraag is, moet ik de naden tussen het oude en het nieuwe EPS, en de overgangen tussen de afzonderlijke platen, afplakken? Is dat raadzaam, heeft het veel zin? Naden zijn minimaal, 2-3 mm. Grotere naden (zeldzaam) pur ik af.
Ik heb je vloer even snel in Ubakus gegooid: volgens de tekening heb je vanuit de bouw zo'n 6cm EPS, wat een (veelvoorkomende) isolatiewaarde geeft van Rc 1,5. Klinkt als een woning uit (eind) jaren '80. Als het in realiteit toch 5cm is maakt dat niet zoveel uit voor de rest van het verhaal.
Als er naden zijn waardoor er mogelijk luchtstromen ontstaan tussen de isolatielagen heeft het zeker zin om alles netjes af te tapen. Echter, mocht je alléén de broodjes opvullen dan denk ik dat je eerder aandacht kunt schenken aan het inpakken van de broodjes. Er zijn niet echt plekken waar nu luchtstromen kunnen ontstaan, al is het wel zo dat als ik de 2mm naden aan weerszijde in Ubakus invoer dat er iets van de isolatiewaarde afgaat. Hoe realistisch dat is, is lastig te zeggen.
Belangrijker is dus het inpakken van de balken. Het is inmiddels vaak besproken in dit topic, maar de reden dat veel mensen hier een egale laag onder de balken monteren, is omdat er dan een veel hogere isolatiewaarde wordt behaald omdat de gehele vloer wordt ingepakt. Als er echt een sterk ruimtegebrek is komt het nog wel eens voor dat vooral broodjes worden opgevuld, maar ook dan is het toch aan te raden om toch iets van extra isolatie tegen de balken aan te plakken, ook al is het wat minder dik. In jouw situatie blijft er namelijk een flink gedeelte van de oorspronkelijke isolatie zichtbaar, zowel aan de onderkant als een gedeelte van de zijkanten van de liggers. In cijfers: als je alleen de broodjes opvult, ga je van Rc 1,5 naar Rc 2.8 - dat is een vrij geringe stijging voor de hoeveelheid uren die erin gaan. Zeker met vloerverwarming loont het om op een Rc-waarde van 5 te mikken.
Mocht je toch al van plan zijn om de rest van de balk in te pakken door er platen tegenaan te lijmen, dan is het niet heel aannemelijk dat er grote luchtstromen kunnen ontstaan. Zeker als de platen een beetje overlappen. Aftapen kan, maar ik vermoed dat dit minder zinvol is dan in situaties waarin er luchtkamers worden gecreëerd vanwege die egale laag.
Huidige situatie:
/f/image/zIzlDTt6U77ynV6ssmJjMhGj.png?f=fotoalbum_large)
Je voorgestelde situatie:
/f/image/hKpsmik8Fe1YhOewLUUaqjhS.png?f=fotoalbum_large)
Situatie is inderdaad beïnvloed door ruimte, daarom ervoor gekozen om alleen tussen de broodjes te doen. Ongeveer 40-45 cm onder de balken, dan wordt je beweegruimte behoorlijk beperkt kan ik je vertellen.. Hoeveel scheelt het in Rc als ik de broodjes nog met 5 cm extra inpak?
Vloerverwarming is ingefreesd in plavuizen, daarna egaline en pvc vloer erover heen. Leidingen liggen dus boven in de dekvloer, zou dat nog een verschil kunnen maken om de balken wel of niet in te pakken?
Guere schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:41:
[...]
De belangrijkste vraag is hier denk ik of je ook van plan bent om de liggers verder in te pakken, of dat je alleen de broodjes opvult met 10cm EPS? Uit je verhaal klinkt het namelijk alsof je alleen de broodjes opvult.
Ik heb je vloer even snel in Ubakus gegooid: volgens de tekening heb je vanuit de bouw zo'n 6cm EPS, wat een (veelvoorkomende) isolatiewaarde geeft van Rc 1,5. Klinkt als een woning uit (eind) jaren '80. Als het in realiteit toch 5cm is maakt dat niet zoveel uit voor de rest van het verhaal.
Als er naden zijn waardoor er mogelijk luchtstromen ontstaan tussen de isolatielagen heeft het zeker zin om alles netjes af te tapen. Echter, mocht je alléén de broodjes opvullen dan denk ik dat je eerder aandacht kunt schenken aan het inpakken van de broodjes. Er zijn niet echt plekken waar nu luchtstromen kunnen ontstaan, al is het wel zo dat als ik de 2mm naden aan weerszijde in Ubakus invoer dat er iets van de isolatiewaarde afgaat. Hoe realistisch dat is, is lastig te zeggen.
Belangrijker is dus het inpakken van de balken. Het is inmiddels vaak besproken in dit topic, maar de reden dat veel mensen hier een egale laag onder de balken monteren, is omdat er dan een veel hogere isolatiewaarde wordt behaald omdat de gehele vloer wordt ingepakt. Als er echt een sterk ruimtegebrek is komt het nog wel eens voor dat vooral broodjes worden opgevuld, maar ook dan is het toch aan te raden om toch iets van extra isolatie tegen de balken aan te plakken, ook al is het wat minder dik. In jouw situatie blijft er namelijk een flink gedeelte van de oorspronkelijke isolatie zichtbaar, zowel aan de onderkant als een gedeelte van de zijkanten van de liggers. In cijfers: als je alleen de broodjes opvult, ga je van Rc 1,5 naar Rc 2.8 - dat is een vrij geringe stijging voor de hoeveelheid uren die erin gaan. Zeker met vloerverwarming loont het om op een Rc-waarde van 5 te mikken.
Mocht je toch al van plan zijn om de rest van de balk in te pakken door er platen tegenaan te lijmen, dan is het niet heel aannemelijk dat er grote luchtstromen kunnen ontstaan. Zeker als de platen een beetje overlappen. Aftapen kan, maar ik vermoed dat dit minder zinvol is dan in situaties waarin er luchtkamers worden gecreëerd vanwege die egale laag.
Huidige situatie:
[Afbeelding]
Je voorgestelde situatie:
[Afbeelding]
Ik heb ook geringe ruimte (45-50 cm) en ik heb er daarom voor gekozen om de 6 cm van de balken te halen (met een eps snijder, die je al hebt liggen). Bijkomend voordeel is dat mijn kruipruimte plafond nu vlak is. Ik ga er komende weken 10cm PIR tegenaan plaatsen, welke een Rd van 4,54 hebben.Eivogel1985 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:20:
Situatie is inderdaad beïnvloed door ruimte, daarom ervoor gekozen om alleen tussen de broodjes te doen. Ongeveer 40-45 cm onder de balken, dan wordt je beweegruimte behoorlijk beperkt kan ik je vertellen.. Hoeveel scheelt het in Rc als ik de broodjes nog met 5 cm extra inpak?
[...]
Haha ja, ik ben bekend met een krappe kruipruimte. Zelf had ik ook zo'n 45cm onder de balken. Uiteindelijk heb ik daar nog platen van 90mm onder gepropt. Het werd behoorlijk krap inderdaad, maar dat is alleen maar bij de balken, in de broodjes had je weer meer ruimte. Gelukkig ben ik vrij dun, maar ik snap dat dit niet voor iedereen een optie isEivogel1985 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:20:
Dank voor de uitgebreide reactie! Erg informatief!
Vloerverwarming is ingefreesd in plavuizen, daarna egaline en pvc vloer erover heen. Leidingen liggen dus boven in de dekvloer, zou dat nog een verschil kunnen maken om de balken wel of niet in te pakken?
De manier van infrezen maakt niet heel veel uit voor de totale isolatiewaarde, dat moet je echt hebben van het isolatiepakket. Heb het nog even die extra 5cm erbij gegooid in Ubakus: als je de broodjes helemaal netjes zou inpakken zou je richting Rc 3,6 gaan, bijna precies de huidige minimale eis voor nieuwbouw. Dit zou denk ik wel lastig worden om in jouw situatie perfect te krijgen, omdat je de broodjes volgens mij niet voor de volledige dikte opvult en dus nog wat zijkanten van de balk ziet.
Het voorstel van Joove zou ook kunnen werken, alleen geldt daarvoor ook dat je na het afschaven geen egale laag krijgt omdat de broodjes niet voor de volledige 100% hoogte zijn opgevuld. Dan zit je wederom met de zijkanten van de balk waar je wat isolatiewaarde verliest.
Wat ik nog zou kunnen doen is de onderkant en zijkanten van balken inpakken als op foto. Niet geheel ideaal, maar netjes in hoek snijden zodat het mooi aansluit wordt een gedoe en verwacht daar niet veel winst mee te boeken, eens?
Niet op schaal maar meer voor het idee
:strip_exif()/f/image/qJIa0d5JX3DgINjjqQQioKAv.jpg?f=fotoalbum_large)
Guere schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:22:
[...]
Haha ja, ik ben bekend met een krappe kruipruimte. Zelf had ik ook zo'n 45cm onder de balken. Uiteindelijk heb ik daar nog platen van 90mm onder gepropt. Het werd behoorlijk krap inderdaad, maar dat is alleen maar bij de balken, in de broodjes had je weer meer ruimte. Gelukkig ben ik vrij dun, maar ik snap dat dit niet voor iedereen een optie is
De manier van infrezen maakt niet heel veel uit voor de totale isolatiewaarde, dat moet je echt hebben van het isolatiepakket. Heb het nog even die extra 5cm erbij gegooid in Ubakus: als je de broodjes helemaal netjes zou inpakken zou je richting Rc 3,6 gaan, bijna precies de huidige minimale eis voor nieuwbouw. Dit zou denk ik wel lastig worden om in jouw situatie perfect te krijgen, omdat je de broodjes volgens mij niet voor de volledige dikte opvult en dus nog wat zijkanten van de balk ziet.
Het voorstel van Joove zou ook kunnen werken, alleen geldt daarvoor ook dat je na het afschaven geen egale laag krijgt omdat de broodjes niet voor de volledige 100% hoogte zijn opgevuld. Dan zit je wederom met de zijkanten van de balk waar je wat isolatiewaarde verliest.
[ Voor 11% gewijzigd door Eivogel1985 op 01-01-2025 14:08 ]
Dan zou ik bij mij wel heel weinig ruimte overhouden, + ik wil er ook nog bij kunnen ivm cv, gas, elektra aansluitingen. Maar in jouw situatie klinkt dat als ideale oplossing!Joove schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:59:
[...]
Ik heb ook geringe ruimte (45-50 cm) en ik heb er daarom voor gekozen om de 6 cm van de balken te halen (met een eps snijder, die je al hebt liggen). Bijkomend voordeel is dat mijn kruipruimte plafond nu vlak is. Ik ga er komende weken 10cm PIR tegenaan plaatsen, welke een Rd van 4,54 hebben.
Die schuine wanden zijn inderdaad verre van ideaal. Wordt heel moeilijk om dat allemaal netjes te snijden en goed aan te laten sluiten, ja. Gezien je situatie zou ik begrijpen als je dat nu dan maar achterwege laat en het beperkt tot extra platen onder de balken.Eivogel1985 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:07:
Aha, dat is nog een redelijke waarde dan!
Wat ik nog zou kunnen doen is de onderkant en zijkanten van balken inpakken als op foto. Niet geheel ideaal, maar netjes in hoek snijden zodat het mooi aansluit wordt een gedoe en verwacht daar niet veel winst mee te boeken, eens?
Niet op schaal maar meer voor het idee
[Afbeelding]
Wellicht dat je nog wel even kunt proberen met welke dikte je maximaal zou kunnen werken, misschien kom je wel weg met meer dan 5cm. Anders kun je ook nog overwegen om nog iets extra's in de broodjes te plakken, als je daar een paar centimeter toevoegt compenseer je ook weer wat verlies.
Guere schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:13:
[...]
Die schuine wanden zijn inderdaad verre van ideaal. Wordt heel moeilijk om dat allemaal netjes te snijden en goed aan te laten sluiten, ja. Gezien je situatie zou ik begrijpen als je dat nu dan maar achterwege laat en het beperkt tot extra platen onder de balken.
Wellicht dat je nog wel even kunt proberen met welke dikte je maximaal zou kunnen werken, misschien kom je wel weg met meer dan 5cm. Anders kun je ook nog overwegen om nog iets extra's in de broodjes te plakken, als je daar een paar centimeter toevoegt compenseer je ook weer wat verlies.
[ Voor 4% gewijzigd door Eivogel1985 op 02-01-2025 13:02 ]
Prima hoor! Uiteindelijk is het je eigen vloer en eigen keuze wat betreft de hoeveelheid tijd, geld & energie je in het project wil stekenEivogel1985 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:00:
Dit artikel http://www.hollands-ontwe...van-hoge-isolatiewaardes/ er eens op nageplozen. Verreweg de grootste winst zit 'm - theoretisch - bij vv in de stap van Rc 0,0 naar 2,0. Daarna loopt de besparing procentueel maar marginaal op en is absoluut gezien nihil, in vergelijking met dak/gevel isolatie. Aangezien ik van Rc 1,3 naar 2,8 zou gaan met huidige maatregel, en verdere maatregelen weinig opleveren, hou ik het bij toevoegen van 10 cm EPS. Het is een afweging van moeite/kosten vs resultaat. De 10 cm heb ik in huis, is allemaal op maat gesneden en klaar om geplakt te worden. Om dit nog een keer te doen maar dan met 5 cm is mij de moeite niet waard, gezien de besparing. Daarbij wil ik me niet blind staren op de normwaarden volgens bouwbesluit, snap dat deze er zijn maar zeker ook context afhankelijk.
De grafieken uit je link heb ik hier ook wel eens gedeeld. Het klopt inderdaad dat de meeste winst in de eerste paar centimeter isolatie zit. Echter wel een kleine kanttekening: ik ben er destijds (terecht) op gewezen dat de grafieken uit die link zijn voor een huis zonder vloerverwarming. Zonder vloerverwarming is het rendement van vloerisolatie veel lager, maar met vloerverwarming ziet de berekening er waarschijnlijk anders uit. Vandaar dat het bouwbesluit toch iets hoger ligt, en dat de streefwaarde richting de Rc 5 gaat.
Kortom: ik snap het helemaal gezien je situatie, maar het is zeker te verdedigen waarom men hier doorgaans toch een hogere isolatiewaarde voor de vloer nastreeft.
Ik kan dit onderschrijven; op dit moment zou in mijn kruipruimte een airco prettig zijn tijdens de werkzaamhedenGuere schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:27:
Zonder vloerverwarming is het rendement van vloerisolatie veel lager, maar met vloerverwarming ziet de berekening er waarschijnlijk anders uit.
Vorige week had ik ook iets grappigs. Mijn vrouw gaf aan dat de vloerverwarming niet goed leek te werken en één deel koud was en een ander warm. Toen ik het nakeek bleek de vloerverwarming al sinds de middag niet aan geweest te zijn. Het verschil dat ervaren werd was het vak wat ik reeds geisoleerd heb (11cm PIR) versus het deel waar ik nog niet ben (0.0 isolatie).
Het isoleren van een vloer waar nog niets tegenaan zit is best wel dankbaar werk zegmaar
Voor het grootste contrast een foto voor van het vak dat vol lag met puin en na het eerste vak waar ik helemaal klaar ben. Ik moet niet teveel aankomen want de doorgang is wel wat kleiner geworden
:strip_exif()/f/image/VUwPBoLRpUWvS3Hj7f9D2aqv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vz3Orm5ujLqRHmk8RmHiRSP1.jpg?f=fotoalbum_large)
Guere schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:27:
[...]
Prima hoor! Uiteindelijk is het je eigen vloer en eigen keuze wat betreft de hoeveelheid tijd, geld & energie je in het project wil steken
De grafieken uit je link heb ik hier ook wel eens gedeeld. Het klopt inderdaad dat de meeste winst in de eerste paar centimeter isolatie zit. Echter wel een kleine kanttekening: ik ben er destijds (terecht) op gewezen dat de grafieken uit die link zijn voor een huis zonder vloerverwarming. Zonder vloerverwarming is het rendement van vloerisolatie veel lager, maar met vloerverwarming ziet de berekening er waarschijnlijk anders uit. Vandaar dat het bouwbesluit toch iets hoger ligt, en dat de streefwaarde richting de Rc 5 gaat.
Kortom: ik snap het helemaal gezien je situatie, maar het is zeker te verdedigen waarom men hier doorgaans toch een hogere isolatiewaarde voor de vloer nastreeft.
Ik heb vandaag zo'n Shelly temperatuur/vochtmeter onder de vloer gehangen. Dat leek best goed te gaan, maar zodra het kruipluik erop gaat maakt het ding geen signaal meer met het wifi-netwerk. De laatste meting geeft 21.6 graden aan (toen hing het apparaat al wel in de kruipruimte). Het kan ook nog zijn dat het batterijtje van het apparaat de geest heeft gegeven.AOC schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:49:
[...]
Dat zou ik zeker doenaltijd leuk om de huidige situatie te weten, hoe dit verandert in verloop van het seizoen, en hoe dit verandert na een ingreep.
Het plaatje laat de zaak niet goed zien, bij minder dakisolatie bijvoorbeeld zal de vloer warmer zijn waardoor meer vloerisolatie zin heeft.Eivogel1985 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:00:
Dit artikel http://www.hollands-ontwe...van-hoge-isolatiewaardes/ er eens op nageplozen. Verreweg de grootste winst zit 'm - theoretisch - bij vv in de stap van Rc 0,0 naar 2,0. Daarna loopt de besparing procentueel maar marginaal op en is absoluut gezien nihil, in vergelijking met dak/gevel isolatie. Aangezien ik van Rc 1,3 naar 2,8 zou gaan met huidige maatregel, en verdere maatregelen weinig opleveren, hou ik het bij toevoegen van 10 cm EPS. Het is een afweging van moeite/kosten vs resultaat. De 10 cm heb ik in huis, is allemaal op maat gesneden en klaar om geplakt te worden. Om dit nog een keer te doen maar dan met 5 cm is mij de moeite niet waard, gezien de besparing. Daarbij wil ik me niet blind staren op de normwaarden volgens bouwbesluit, snap dat deze er zijn maar zeker ook context afhankelijk.
[...]
Zoals hier is naisolatie aan het dak niet meer mogelijk zonder grote verbouwing, dan heeft extra vloerisolatie wel degelijk zin, de meerkosten waren verwaardeloosbaar, kosten zit hem vooral in tijd mbt aanbrengen.
Maar het klopt hoor dakisolatie haal je meer uit maar het moet wel haalbaar zijn.
(Vloerisolatie gratis gekregen via gemeente dan is het sowieso een no-brainer om voor maximaal haalbaar te gaan).
[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 02-01-2025 16:29 ]
[ Voor 95% gewijzigd door Eivogel1985 op 02-01-2025 19:08 ]
De werkzame stof is MDI oftewel difenylmethaandiisocyanaat.
3M geeft aan, Ax is voor kookpunt < 60°, A voor > 60°
Mdi heeft een kookpunt van 314 ° dus A volstaat.
Kijk ik in de folder van 3m (zie link) https://www.google.com/ur...Vaw20L74Nbkf36k1JbyvsDdJx dan wordt voor Spray foam insulation A1P2 aangeraden. Kennelijk dus ook nog een fijnstof / vocht element.
A2 werkt langer dan A1
Hieruit concluderend, wil je de meest brede en langer werkende bescherming ga dan voor A2B2E2K1 P2
zoals deze https://hartwig.nl/nl/drager-abek-p2-filter.html in combinatie met een volgelaatsmasker. Hierbij wel aantekenend dat kruipruimte in principe niet geschikt is, dus moet ik zorgen voor extra ventilatie. Het is ook weer niet zo dat ik de gehele vloer onder blubber, maar toch alle kleine beetjes helpen.
Sorry voor de spam, het is ook een naslagwerkje voor mezelf.
Eivogel1985 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:05:
Aangezien ik ook met pur ga werken, hier en daar, in de kruipruimte, zal ik ook een volgelaatsmasker gebruiken. Ik zoek nog wel naar het juiste niveau bescherming, AX filter of Abek (breder?). Wat raden jullie aan? Ik heb de posts gezien, wordt Ax aangeraden, maar wat is het verschil tussen Ax en Abek met A2B2E2K1?
:strip_exif()/f/image/0w3MlBKBR5wWkbLF4ZUlST7g.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet specifiek uitgezocht maar deze hebben we bij mij op het werk.
Ik heb een axiaalventilator met 10m slang maar uitblazen naar buiten blijkt toch lastig. Ik zuig in ieder geval af uit de ruimte waar ik bezig ben en blaas het een ander vak in.
Deze:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hm5CYOFk6eaCowL8vLSC7Bwn.jpg?f=user_large)
[ Voor 31% gewijzigd door assje op 02-01-2025 20:32 ]
Dan komt het toch net zo snel weer terug waar het oorspronkelijk was?assje schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:23:
Ik heb een axiaalventilator met 10m slang maar uitblazen naar buiten blijkt toch lastig. Ik zuig in ieder geval af uit de ruimte waar ik bezig ben en blaas het een ander vak in.
Wat was de lastigheid voor het naar buiten blazen?
Bedankt voor het delen! Ik lees al een tijdje mee, maar deze post triggert (in positieve zinGuere schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:27:
[...]
Prima hoor! Uiteindelijk is het je eigen vloer en eigen keuze wat betreft de hoeveelheid tijd, geld & energie je in het project wil steken
We hebben een woning uit 2002, met al enige EPS isolatie onder de vloer. De kruipruimte is nog niet voorzien van bodemfolie of andere verdere extra isolatie, maar ik speel erg met het idee om dat wel toe te voegen. Bij elkaar is het zo'n 100m2, en de huidige rc waarde is 3.0 volgens de bouwtekening. We hebben vloerverwarming laten frezen, met pvc erop verlijmd, dus de warmte zit aan de bovenkant om het zo maar te zeggen
Sinds een tijdje hangt er een temperatuur en vochtmeter in de kruipruimte (op die buis die paralel loopt met de muur), en de luchtvochtigheid hangt rond de 90%. Wat ik zo lees is dat vrij hoog. De luchtvochtigheid in de woning schommelt tussen de 50 en 60%, dus dat lijkt prima in mijn beleving.
De temperatuur lijkt ook stabiel, en lijkt niet te verhogen als de vloerverwarming aan staat, dus ik twijfel of extra pir panelen aan de onderzijde wat toevoegt. Bodemfolie lijkt me praktisch een no brainer
Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Ik heb wat afbeeldingen van de ruimte voor de beeldvorming.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Kleine edit: de 'dip' in de luchtvochtigheid lijkt mij een eenmalige meetfout van de thermometerStefan H schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:14:
[...]
Bedankt voor het delen! Ik lees al een tijdje mee, maar deze post triggert (in positieve zin) om te reageren.
We hebben een woning uit 2002, met al enige EPS isolatie onder de vloer. De kruipruimte is nog niet voorzien van bodemfolie of andere verdere extra isolatie, maar ik speel erg met het idee om dat wel toe te voegen. Bij elkaar is het zo'n 100m2, en de huidige rc waarde is 3.0 volgens de bouwtekening. We hebben vloerverwarming laten frezen, met pvc erop verlijmd, dus de warmte zit aan de bovenkant om het zo maar te zeggen
Sinds een tijdje hangt er een temperatuur en vochtmeter in de kruipruimte (op die buis die paralel loopt met de muur), en de luchtvochtigheid hangt rond de 90%. Wat ik zo lees is dat vrij hoog. De luchtvochtigheid in de woning schommelt tussen de 50 en 60%, dus dat lijkt prima in mijn beleving.
De temperatuur lijkt ook stabiel, en lijkt niet te verhogen als de vloerverwarming aan staat, dus ik twijfel of extra pir panelen aan de onderzijde wat toevoegt. Bodemfolie lijkt me praktisch een no brainer![]()
Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Ik heb wat afbeeldingen van de ruimte voor de beeldvorming.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Je naam is niet alleen dezelfde, maar jouw kruipruimte ook bijna ;-). Bij jou zie ik druppels aan die pvc-buis hangen? Dat heb ik hier nog niet kunnen constateren. Daarvoor moet ik verder de kruipruimte in. Morgen toch maar eens kijken of dat lukt, ondanks de plas onder het luik.Stefan H schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:14:
[...]
Bedankt voor het delen! Ik lees al een tijdje mee, maar deze post triggert (in positieve zin) om te reageren.
De temperatuur lijkt ook stabiel, en lijkt niet te verhogen als de vloerverwarming aan staat, dus ik twijfel of extra pir panelen aan de onderzijde wat toevoegt. Bodemfolie lijkt me praktisch een no brainer![]()
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Stefan
Whaha, ik moest ook gniffelen bij het zien van je username, en zat me al af te vragen of je naam hetzelfde wasSatefan schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:28:
[...]
Je naam is niet alleen dezelfde, maar jouw kruipruimte ook bijna ;-). Bij jou zie ik druppels aan die pvc-buis hangen? Dat heb ik hier nog niet kunnen constateren. Daarvoor moet ik verder de kruipruimte in. Morgen toch maar eens kijken of dat lukt, ondanks de plas onder het luik.
Stefan
Maar ik heb de druppels aan de buizen hangen inderdaad.
:-)Stefan H schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:38:
[...]
Whaha, ik moest ook gniffelen bij het zien van je username, en zat me al af te vragen of je naam hetzelfde was
Maar ik heb de druppels aan de buizen hangen inderdaad.
De luchtvochtigheid lijkt me (erg) hoog in jouw kruipruimte. Hoe is het met de ventilatie daar gesteld?
Hier ligt 3000ltr onder de vloer voor 80% van een jaar.Satefan schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:48:
[...]
:-)
De luchtvochtigheid lijkt me (erg) hoog in jouw kruipruimte. Hoe is het met de ventilatie daar gesteld?
Al 35 jaar lang. Niet te druk om maken.
Tenzij het in het huis te vochtig wordt. Maar dan moet je de vloer proberen lucht dicht te maken. Zodat die vochtige lucht niet je huis in kan komen.
In oudere buurten die wat lager liggen 5000ltr. continue. Vanaf de nieuwbouw. Ongeveer 50 jaar.
Tsja Nederland.
Ik ben niet echt een expert op het gebied van luchtvochtigheid - wellicht dat anderen hier dus meer over kunnen zeggen - maar 90% klinkt niet als extreem gek voor een reguliere kruipruimte waar sinds de bouw verder niets aan is gedaan. Zelfs met redelijke ventilatie zullen er tijden zijn dat er overal druppels hangen. Desalniettemin kan het natuurlijk nooit kwaad om even te controleren of de ventilatiegaten aan beide zijdes van de woning nog goed functioneren en/of er enige luchtstroming is.Stefan H schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:14:
Tevens kan het geen kwaad om bodemfolie te leggen om zo de luchtvochtigheid te verlagen. In de meeste gevallen is het mogelijk om het zo te verbeteren dat je vrijwel geen druppels meer zult waarnemen. Het leggen van bodemfolie zie je in dit topic het meest voorkomen: zelfs als er geen extra isolatie wordt geplaatst vinden velen het fijn om het klimaat van de kruipruimte te verbeteren. Dat gezegd hebbende: als je in huis verder een prima klimaat hebt en geen last ervaart kan het geen kwaad om de situatie zo te laten als het is. Zoals Seafarer al zegt: er zijn locaties in Nederland waar er een (semi-)permanente laag water in de kruipruimte staat. Niet ideaal, maar je hoeft er niet per se last van te hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door Guere op 03-01-2025 10:52 ]
Wij zijn paar maanden geleden verhuisd en willen de de vloer/bodem isoleren.
Situatie:
• Bouwjaar 1978, staat op veengrond, hoekwoning
• Vloerverwarming
• Diepte kruipruimte +/- 40cm
• Betreft een betonnen balken broodjes vloer
• Momenteel plas water van ongeveer 25(?)cm, 2 maanden geleden was het droog.
Is bodemisolatie de enige oplossing? Ik wil mij daar namelijk niet aan wagen.
Meeste adviseren PIF++ of PIF+++ samen met bodemparels.
Er is zelfs een partij geweest die alleen PIF samen met bodemparels uitvoert, want anders kunnen ze geen garantie geven..
PIF is de enige optie gezien de het hoge vochtgehalte en de hoeveelheid water er momenteel staat.
Iemand ervaring met een soort gelijke situatie?
De gerapporteerde relatieve luchtvochtigheid is 100%, dat is wel typisch. Er hangen zo te zien geen druppels aan de leidingen etc. Het lijkt me goed om de ventilatie maar even te controleren.
De temperatuur in de kruipruimte is 16.8 graden. In de woonkamer er boven is het 21 graden. De vloerisolatie zelf lijkt het dus goed te doen. Er zit dan ook een 20cm+ dikke piepschuimlaag aan de onderkant van de broodjes. Als ik verder in de kruipruimte ga zal ik de boel wel even gaan inspecteren.
Groet,
Satefan
[ Voor 6% gewijzigd door Satefan op 03-01-2025 13:16 ]
Als het buiten rond de 3/4 graden is (vermoed ik zo) .. dan zou de kruipruimte met voldoende isolatie zeker niet bijna 17 graden moeten zijn ...Satefan schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:11:
Ik heb de shelly device die in de kruipruimte hangt even een reset gegeven en hij geeft nu weer informatie door.
De gerapporteerde relatieve luchtvochtigheid is 100%, dat is wel typisch. Er hangen zo te zien geen druppels aan de leidingen etc. Het lijkt me goed om de ventilatie maar even te controleren.
De temperatuur in de kruipruimte is 16.8 graden. In de woonkamer er boven is het 21 graden. De vloerisolatie zelf lijkt het dus goed te doen. Er zit dan ook een 20cm+ dikke piepschuimlaag aan de onderkant van de broodjes. Als ik verder in de kruipruimte ga zal ik de boel wel even gaan inspecteren.
Groet,
Satefan
Dus ik denk dat je idd goed moet kijken naar de ventilatie .. en als er vanuit de vloer voldoende warmte in de kruipruimte komt om het 17 graden te krijgen dan is die isolatie ook wel aan verbetering toe vermoed ik ....
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.
Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"