Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 109 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-04 09:57
Franciesco schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:32:
@Satefan lopen er ongeisoleerde of slecht geisoleerde verwarmingsbuizen door jouw kruipruimte? Mij lijkt bijna 17 graden in de kruipruimte namelijk erg veel als de vloer reeds met 20cm piepschuim geïsoleerd is. Tenzij die isolatie slecht is aangebracht.
Kruipruimte is hier momenteel 12.3 graden stabiel met deze buitentemperaturen. Vochtigheid is 97%
Er staat GEEN vloerverwarming aan,

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:41
duvekot schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:34:
Dan komt het toch net zo snel weer terug waar het oorspronkelijk was?
Wat was de lastigheid voor het naar buiten blazen?
Uiteindelijk gaat het om opbouw van gassen/stoffen in een besloten ruimte met beperkte ventilatie. Als ik in een klein compartiment afzuig en inblaas in een groot compartiment is de verdunning alvast 2x groter en zuig ik hopelijk ook weer wat aan uit het vak ernaast. Door te verdunnen in meerdere vakken is er vervolgens ook weer meer verdunning door de ventilatieroosters in die compartimenten.

Lastigheid om naar buiten te blazen is omdat de enige optie het kruipluik is. Allereerst zit ik op het verste punt al meer dan 20 meter van het kruipluik dus dat lukt niet. Vervolgens zou je ook nog naar buiten willen blazen dus heb je nog een paar meter open en moet de voordeur open blijven staan. Aangezien ik steeds 's avonds even een paar uurtjes wat doe is dat niet echt wenselijk zegmaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWci8a3zgpqAFnD_KUCHT50HdCY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hnDI79ntSMCMVBWYzIY1CxuZ.jpg?f=user_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:46
Bedankt iedereen voor de referentie-temperaturen. Ik zal het even in de gaten houden.

Onze woning zat tot voor kort op de stadsverwarming. Dit houd in dat onder het hele huizenblok dikke zwarte leidingen lopen waar aftakkingen naar de warmtewisselaars in de meterkast lopen van ieder huis. Ik kan me alleen bijna niet voorstellen dat de stadswarmte zoveel warmteverlies zou hebben dat mijn kruipruimte bijna 17 graden is.

Ons afgiftesysteem loopt vanuit de meterkast de vloer in (of naar boven).

Ik denk niet dat ik nog heel lang ga wachten met die inspectie onder de vloer. 8)7

Morgen komt er een warmtebeeldcamera hier binnen. Dat gaat me helpen om zowel boven als onder de vloer de isolatie te verbeteren.

groet,

Satefan

[ Voor 6% gewijzigd door Satefan op 03-01-2025 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Guere schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:47:
Tevens kan het geen kwaad om bodemfolie te leggen om zo de luchtvochtigheid te verlagen. In de meeste gevallen is het mogelijk om het zo te verbeteren dat je vrijwel geen druppels meer zult waarnemen.
Sinds het leggen van bodemfolie zijn de compartimenten onder de woonvertrekken met vloerverwarming bij mij kurkdroog.

Het compartiment onder de garage/technische ruimte (onverwarmd) blijft alsnog behoorlijk vochtig met condensatie tegen de hemelwaterafvoer en tegen de isolatieplaten.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 00:52
Hier ligt de temperatuur in de kruipruimte nu op +-15 graden en 45% luchtvochtigheid. De bodem is bedekt met noppenfolie en driekwart inmiddels ook met bodemfolie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtqFFi3w49hjE6ehBsiBMlUA940=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Okbv8XHl6MCyrAygJbrdq9ff.jpg?f=fotoalbum_large

Hier helaas niet zo’n hoge kruipruimte (max +-45 cm), dus werkt niet heel makkelijk. Op de broodjesvloer zit nu zo’n 10cm gespoten PUR. Zou dit nog te verbeteren zijn met bijvoorbeeld PIF? Of is nog meer pur spuiten te enige optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:13
Eijsbeer schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:49:
Hier ligt de temperatuur in de kruipruimte nu op +-15 graden en 45% luchtvochtigheid. De hele bodem is inmiddels bedekt met noppenfolie en driekwart inmiddels ook met bodemfolie.
[Afbeelding]

Hier helaas niet zo’n hoge kruipruimte (max +-45 cm), dus werkt niet heel makkelijk. Op de broodjesvloer zit nu zo’n 10cm gespoten PUR. Zou dit nog te verbeteren zijn met bijvoorbeeld PIF? Of is nog meer pur spuiten te enige optie?
Als er een goede egale laag van 10cm is gespoten, dan heb je nu een Rc van ongeveer 4. Er valt weinig extra rendement te halen als je er nu nog extra isolatie tegenaan plakt, als dat überhaupt al mogelijk is. Ik heb in ieder geval nog nooit gezien dat iemand na PUR isolatie er nog iets anders er tegenaan deed, maar zelfs al zou je dat willen wordt het volgens mij ook vrij lastig om hier nog iets mooi egaals tegenaan te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan H
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-05 20:23
De temperatuur hier in de kruipruimte schommelt tussen de 9,5 en de 10,5 graden. Ik kan niet uit de temperaturen herleiden dat onze verwarming daar invloed op heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Stefan H schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:03:
De temperatuur hier in de kruipruimte schommelt tussen de 9,5 en de 10,5 graden. Ik kan niet uit de temperaturen herleiden dat onze verwarming daar invloed op heeft.
Hier ben/was ik ook benieuwd naar. De vloerverwarming heeft vanmiddag wat hoger gestaan bij wijze van experiment, om te zien of er invloed is op de temperatuur in de kruipruimte.

Vanmorgen begon de dag dus op 16.9 graden. Inmiddels staat deze op 17.1. Luchtvochtigheid nog steeds op 100%.

[ Voor 6% gewijzigd door Satefan op 03-01-2025 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:15

Illusion

(the art of)

assje schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:45:
[...]

Gaat hier lekker op het gemakje verder, nog eens een fotootje van mijn werkwijze. Ik houd de plaat er eerst even tegen en teken dan de balken af. Vervolgens breng ik purlijm aan op de kopse kanten en plek waar de balken uitkomen. Dit is echt een kwestie van minuten dus gaat lekker vlot. Ik zet toch maar 2 stempels per plaat i.p.v. één in het midden. Ik kan dus 1rij van 4 platen doen en ga dan eerst even verder met tapen of purren en laat de stempels minimaal ongeveer een half uur staan.
[Afbeelding]

Vervolgens pur ik eventuele kiertjes en langs de randen af en breng ik de tape aan voor het eindresultaat. Langs de muren ga ik zoals eerder gezegd misschien nog een keer met Soudatight t.b.v. luchtdichtheid:
[Afbeelding]

Disclaimer voor anderen die purlijm overwegen: ik doe deze werkzaamheden voor 100% met volgelaatsmasker met ABEK filter.
Dit zit er wel heel comfortabel uit qua werkruimte. Hoeveel hoogte heb je daar tot je beschikking? Obv de stofzuiger en lengte stempels ca 90cm voor / 80cm na isolatie?

Ik moet nog offerte aanvragen om de kruipruimte met een zandzuiger uit te laten zuigen. Heb nu 35cm, en dat is wel wat weinig.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Illusion schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 00:00:
Dit zit er wel heel comfortabel uit qua werkruimte. Hoeveel hoogte heb je daar tot je beschikking? Obv de stofzuiger en lengte stempels ca 90cm voor / 80cm na isolatie?
Na isolatie 60-70cm. Voor isolatie is het lekker ruim omdat je dan ook die gewelven hebt, dan kan ik gewoon echt goed rechtop zitten.

Ik moet dus wel opletten met werkvolgorde. Stofzuiger en emmers passen na isoleren niet meer door de doorgang tussen de compartimenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Eens even sparren hier.

Volgens de bouwtekening heb ik onder de plek waar de schoorsteen stond een extra dikke funderingsbalk. Ik had dus al geaccepteerd dat dit een extra groot stuk zonder isolatie zou zijn:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0YUDvXEQWmH9SHborE3aVa65js=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tjZli9o5VfZ8sBhYZwIeZBSJ.jpg?f=user_large

In het onderste vak ben ik al klaar en daar keek ik inderdaad tegen een dichte muur. Nu wilde ik echter gaan beginnen in het bovenste vak en kom ik erachter dat de muur daar vrij staat van de vloer en er open ruimte achter lijkt te zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llgsOZNH0FQks5izerFEoGrVdWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTGnMsoQhNHfH1er016WD511.jpg?f=fotoalbum_large

Het is net een kiertje van 5-8cm en ik kan er niet helemaal lekker doorheen kijken. Op basis van de bouwtekening zou ik aannemen dat de fundering wel uit één stuk is en er simpelweg twee muurtjes op staan. In het midden staat misschien ook nog een muur (ondersteuning schoorsteen?). Ik kan niet helemaal zien hoe diep het is, aan de ene kant lijkt het gewoon open (tot de fundering?), aan de andere kant lijkt het minder diep te zijn maar niet met zekerheid te zeggen.

Een schetsje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-D9Uz5Pkth2EA0nCccQfkN8puU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0kuplwZmnt1uzKatt5SxYskG.jpg?f=fotoalbum_large

En dan de opties die ik zie:
  • Niets doen (vak wordt in principe rondom luchtdicht)
  • Muren rondom het vak tot op de fundering isoleren met 5cm PIR om verlies te reduceren (?)
  • Door de kier zo goed mogelijk volproppen met steenwol (lastig!)
  • EPS korrels kopen en ruimte volblazen
Aangezien het vak niet helemaal open lijkt zou één zak van 333L wellicht genoeg zijn, mogelijk een 2e nodig; kost met €30 de kop niet.

Dan de vragen:
  • Wat zouden jullie doen?
  • Zou je die EPS korrels ook in kunnen blazen met bouwstofzuiger op blaasstand? (die heb ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Als er toch niets op het muurtje rust, kun je overwegen er een paar stenen uit te tikken. Dan kun je waarschijnlijk goed zien wat er aan de andere kant gebeurt. Of je koopt een inspectiecamera voor een paar tientjes en je kijkt daarmee in de verborgen ruimte. Wie weet... tref je wel een schat aan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
S.J.Onnie schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:44:
Of je koopt een inspectiecamera voor een paar tientjes en je kijkt daarmee in de verborgen ruimte. Wie weet... tref je wel een schat aan :D
Inspectiecamera heb ik gewoon :9 Ga vanavond eens kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevkev
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-05 15:38
Even een kleine voortgangsupdate van mijn kant. Ik heb meer dan de helft geïsoleerd. Wel het makkelijkste stuk. Straks moet ik om vele leidingen heen.

Kleine tip; zorg voor goede en veel verlichting (op accu) en neem je gereedschap mee in een doos/ kist. Tot slot heb ik veel plezier beleefd aan een afvalzak. Gelijk alle zooi erin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUkl2Fgbp8gu3heXSiPH9g915pg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OzTLAL4AOx3MvheF0UND9qbk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8CMRQaIOXdts7lRqh-w3hv4KGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tkfysZT1Y7QR6Y15gTWJn8Ks.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCRB3nGe3z8z8EjNqszBwD9dxEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99bvTpH9KM5oIjmV1cyNotr6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-05 13:46
Hoe bevestigen jullie bodemfolie tegen zijkanten van piepschuim? Zijn plaatpluggen op een panlat een idee?

Vorige bewoner heeft een extra radiator laten plaatsen (naast de vloerverwarming) en installatiebedrijf heeft inderdaad de buizen zo, ongeïsoleerd, op de koude bodem gelegd 8)7

En, waarom die waterpas daar ligt. Geen idee _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWTSth4n_6Y-Xnu1GCNBWinr8X4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gkS0SVefNmymNqGfhpFIZ1RQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MfFh6bYiP-KdG0-8azvYeLwkjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7ybSegBlatc8RVOSPYBB9Db.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oms7qfALcbP16MqFfVkmhmtLZCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PIiBkeZ1UlRsVW2jSbFfDwRV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4E5ZZ2t0uZJ19XtOSvQ0bDZwcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/chV07zRskm3MuGzVktPWbeZ2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-05 14:44
JL-IP(!) schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:57:
Hoe bevestigen jullie bodemfolie tegen zijkanten van piepschuim? Zijn plaatpluggen op een panlat een idee?
Als je piepschuim dik genoeg is zou ik het rondom met zulke pluggen vastzetten: Afbeeldingslocatie: https://cdn.isolatiemateriaal.nl/uploads/tx_multishop/images/products/normal/por/porofast-mono-isolatiedoorn-8x70mm-250st.jpeg?rs=w:810,h:608/qt=q:90

En dan gewoon rechtstreeks in het piepschuim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 00:52
Eijsbeer schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:49:
Hier ligt de temperatuur in de kruipruimte nu op +-15 graden en 45% luchtvochtigheid. De bodem is bedekt met noppenfolie en driekwart inmiddels ook met bodemfolie.
[Afbeelding]
Deze leidingen lagen tot eind december zonder isolatie op zand. +- 40 meter x 15mm kunststof, nu ingepakt met 9mm buisisolatie. Heb voor 9mm gekozen zodat er later nog een tweede laag (maar dan wel 13mm) overheen kan. Positief verrast door de besparing. Op basis van het aantal graaddagen scheelt dit zo’n 8% op de gasrekening, gaan we toch richting de 90m3 per jaar (al is het na drie weken misschien nog wel wat vroeg om conclusies te trekken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Satefan
Korte update van mijn temperatuur en luchtvochtigheidsmetingen van de kruipruimte. Voor het beeld, de woning is van 2002, vloer is vanuit de bouw geïsoleerd (met piepschuimbetondinges (3 x woordwaarde)). Door de kruipruimte lopen 2 giga-dikke buizen van de stadsverwarming (die ik zelf overigens niet meer gebruik).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEXG5V155Q0i-gpEb_2Xjgnx3Z0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/S1uPEKc6pNtBRa0eNxYp8XGe.png?f=user_large

Sinds ik de sensor op 4 januari in de kruipruimte heb gehangen, meet ik een temperatuur van 16.1 tot 17 graden. Of het nou vriest, of 8 graden is buiten, maakt allemaal niet bar veel uit.

De luchtvochtigheid is standaard 100%. Nu is het deze dagen natuurlijk erg mistig, maar het maakt voor de meting niets uit. Altijd 100%

[ Voor 7% gewijzigd door Satefan op 18-01-2025 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Satefan schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:48:
Sinds ik de sensor op 4 januari in de kruipruimte heb gehangen, meet ik een temperatuur van 16.1 tot 17 graden. Of het nou vriest, of 8 graden is buiten, maakt allemaal niet bar veel uit.
Warmtepomp in je kruipruimte plaatsen :+?

Of om die stadsverwarming buizen koperen buizen wikkelen oid en aan je eigen verwarmingssysteem koppelen oid

Gratis warmte

[ Voor 15% gewijzigd door AOC op 18-01-2025 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
AOC schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:34:
[...]

Warmtepomp in je kruipruimte plaatsen :+?

Of om die stadsverwarming buizen koperen buizen wikkelen oid en aan je eigen verwarmingssysteem koppelen oid

Gratis warmte
Had ik het met de buurman verderop ook over. De bodem isoleren en de isolatie aan de onderkant van de vloer verwijderen.

Mijn warmtepomp in de kruipruimte plaatsen is eigenlijk het allerbeste idee. Maar de vraag is je dan de afgekoelde lucht van de warmtepomp gaat laten. Die moet je dan toch naar buiten blazen, anders draait ie in zijn eigen lucht.

Maar ik zie wel mogelijkheden :9~

De eerste stap is een dampremmende laag aanbrengen op de bodem. Maar dat ben ik sowieso van plan. Kan ik gelijk met de warmtebeeldcamera kijken of de warmte inderdaad van de stadsverwarmingsbuizen komt.

[ Voor 12% gewijzigd door Satefan op 18-01-2025 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Satefan schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:48:
Korte update van mijn temperatuur en luchtvochtigheidsmetingen van de kruipruimte. Voor het beeld, de woning is van 2002, vloer is vanuit de bouw geïsoleerd (met piepschuimbetondinges (3 x woordwaarde)). Door de kruipruimte lopen 2 giga-dikke buizen van de stadsverwarming (die ik zelf overigens niet meer gebruik).

[Afbeelding]

De luchtvochtigheid is standaard 100%. Nu is het deze dagen natuurlijk erg mistig, maar het maakt voor de meting niets uit. Altijd 100%
Dit is bij mij, ene ruimte al geïsoleerd de andere nog niet. In de 4 dagen dat ze er liggen nauwelijks enige variatie in temperatuur en vochtigheid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nYs2MhcK6cyh1CocpbM7vDIsHU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6WYkm00Nm3LBth0KjtlsUUh.jpg?f=user_large

Met de FLIR ook wel leuk om te zien, ongeisoleerd is het hele "plafond" 18-20 graden (beetje slordige foto):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Qgi5wv6kTC4DERvfbA0NeMkMt4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/h7W3JKUs8Oj65OxdDW7D59fc.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRw-VJWFnfFx9p2h3oCPfUUVJco=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ADnc7eXVCT6yqlRpcymB7KWz.jpg?f=user_large

Voor een duidelijk vergelijk had ik misschien eigenlijk dezelfde temperstuurschaal moeten houden. Rood is nu 13,6gr geworden en die zien we bij de aansluiting op de muren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QIwLiN1cZCWokdDl3gj15MaTdtU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I4lJqYVcyiLz1fwly4t1arVP.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryOHZOslGmFji9t9uxID92UL9tY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0yUiXDVR80EC9Q8XB6PKoOeA.jpg?f=user_large
De isolatie heeft een reflecterende cachering dus dat werkt niet echt lekker met de FLIR. Daar zijn verder niet echt conclusies uit te halen m.b.t. naden/aansluitingen.

[ Voor 35% gewijzigd door assje op 18-01-2025 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
S.J.Onnie schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:44:
Of je koopt een inspectiecamera voor een paar tientjes en je kijkt daarmee in de verborgen ruimte. Wie weet... tref je wel een schat aan :D
Inmiddels gekeken; geen schatten gevonden :+

Was vrijwel exact zoals verwacht behalve dat één van de twee vakken op 5cm na volgestort is met beton.

Ik heb inmiddels alle restanten glaswol die ik had er in kleine stukjes/vlokjes in gepropt. Heb niet genoeg dus ga nog maar een pak van de goedkoopste glaswol halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:21

Seafarer

XXX

AOC schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:34:
[...]

Gratis warmte
Kun jij gedachten lezen? Dit was het eerste dat door m'n hoofd schoot. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Seafarer op 19-01-2025 21:30 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
Zo'n warmtepompt zuigt de kruipruimte in een half uurtje leeg ben ik alleen bang voor. De vraag is dus hoeveel energie er echt in de kruipruimte zit. Als het echt van de stadsverwarming komt dan is het misschien wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Seafarer schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:56:
Kun jij gedachten lezen? Dit was het eerste dat door m'n hoofd schoot. :)
Maar dan wordt het in plaats van strategisch omgaan met aanwezige warmte natuurlijk gewoon misbruik/diefstal.

De restwarmte van de standsverwarming zorgt er mogelijk voor dat je nauwelijks verlies hebt van je vloer. Dat zou in ieder geval willen zeggen dat naisolatie van de vloer niet zinvol is.

Over nut/noodzaak van bodemfolie kan je (voor jou) ook twijfelen. Warmteoverdracht is hoger bij meer vocht maar als die overdracht voornamelijk van de standsverwarming is i.p.v. jouw vloer heb jij er thermisch mogelijk weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Satefan schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:44:
Zo'n warmtepompt zuigt de kruipruimte in een half uurtje leeg ben ik alleen bang voor. De vraag is dus hoeveel energie er echt in de kruipruimte zit. Als het echt van de stadsverwarming komt dan is het misschien wat.
De extra weerstand van de luchtstroom gaat vrijwel zeker meer negatieve impact hebben dan je hier ooit mee kunt hopen te winnen. Tel daarbij op dat de grootste potentie tot winst uit iemand anders zijn zak komt dus geen efficientiewinst is.

Dit is echt geen serieuze overweging waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbie73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-05 11:30
Ik volg het topic al een tijdje en wil binnenkort hier ook een verbetering aanbrengen, want warmtepomp + vloerverwarming en 4cm EPS als vloerisolatie. Pardoes kwam ik dit artikel tegen, wat hier vast als toegevoegde waarde(of open deur) gezien kan worden:
https://www.warmte365.nl/...nergielabel-66A5B0B0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
assje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:46:
[...]

De extra weerstand van de luchtstroom gaat vrijwel zeker meer negatieve impact hebben dan je hier ooit mee kunt hopen te winnen. Tel daarbij op dat de grootste potentie tot winst uit iemand anders zijn zak komt dus geen efficientiewinst is.

Dit is echt geen serieuze overweging waard.
Met het laatste argument heb je vrijwel zeker een punt. Als de warmte van de stadsverwarmingsbuizen komt is het iemand anders (Vattenfall) warmte. Mocht de conclusie zijn dat mijn eigen vloerverwarming zorgt voor een hoge temperatuur in de kruipruimte, dan is isolatie (eigenlijk controle van de bestaande isolatie) de eerste volgende stap, alsmede het aanbrengen van bodemisolatie.

Maar, het is leuk om een beetje te filosoferen en na te denken. Je weet nooit op welke andere gedachtes je weer komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:12

ViezeVis

Sample Text

Is het op dit moment nog steeds zo dat PIR platen voor onder een kwaaitaalvloer een goede optie zijn? Of kun je beter uitwijken naar iets als EPS? de kruipruimte zal ws iets uitgegraven moeten worden om de platen te kunnen draaien onder de vloer en zag ook in 1 hoek van de kruipruimte een kuil naar beneden lopen waar we ws wel wat zand neer kunnen drukken om de hoogte weer iets te verhogen.

Overigens ben ik me er van bewust dat het om een kwaaitaalvloer gaat die we op voorhand even goed moeten inspecteren voordat we hem dichtplakken. (Zou ook nog een vloer kunnen zijn met liggers maar is niet helemaal zeker nog). En we overwegen ook folie op de bodem om vocht tegen te gaan, hoewel de kruipruimte kurkdroog is.

Een R-waarde van ten minste 3,5 is wel waar we voor gaan.

Dit is de vloer (screenshot van video)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86izgD0uIhM3Jn2_fbIt6u8Z9X8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ueVSOor18oyZ4fMuLFIDl5Jg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door ViezeVis op 22-01-2025 19:37 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-05 13:43
ViezeVis schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:34:
Is het op dit moment nog steeds zo dat PIR platen voor onder een kwaaitaalvloer een goede optie zijn? Of kun je beter uitwijken naar iets als EPS? de kruipruimte zal ws iets uitgegraven moeten worden om de platen te kunnen draaien onder de vloer en zag ook in 1 hoek van de kruipruimte een kuil naar beneden lopen waar we ws wel wat zand neer kunnen drukken om de hoogte weer iets te verhogen.

Overigens ben ik me er van bewust dat het om een kwaaitaalvloer gaat die we op voorhand even goed moeten inspecteren voordat we hem dichtplakken. (Zou ook nog een vloer kunnen zijn met liggers maar is niet helemaal zeker nog). En we overwegen ook folie op de bodem om vocht tegen te gaan, hoewel de kruipruimte kurkdroog is.

Een R-waarde van ten minste 3,5 is wel waar we voor gaan.

[Afbeelding]
Ik ben geen specialist, maar dit lijkt mij een simpele broodjesvloer ipv kwaaitaalvloer. Precies hetzelfde als wat ik heb - ik heb gewoon PIR gebruikt tussen de liggen en daarna nog een contra laag aangebracht.

Ik zou zeker folie aanleggen (het kan geen kwaad) en dat ligt ook een stuk lekkerder dan in het zand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Kindapaas schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 07:21:
[...]

Ik ben geen specialist, maar dit lijkt mij een simpele broodjesvloer ipv kwaaitaalvloer. Precies hetzelfde als wat ik heb - ik heb gewoon PIR gebruikt tussen de liggen en daarna nog een contra laag aangebracht.

Ik zou zeker folie aanleggen (het kan geen kwaad) en dat ligt ook een stuk lekkerder dan in het zand :)
Wat bedoel je precies met tussen de liggen? In de ronding of gewoon van balk tot balk. En wat voor soort contralaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kindapaas
  • Laatst online: 02-05 13:43
ViezeVis schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:00:
[...]

Wat bedoel je precies met tussen de liggen? In de ronding of gewoon van balk tot balk. En wat voor soort contralaag?
Heb hier de foto's gepost, hopelijk helpt dat!
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/78802494#78802494

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
ViezeVis schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:34:
Mijn referentie van vergelijkbare vloer. Ik werk gewoon onder de balken door zonder de tussenruimte op te vullen. Hangt wellicht ook af hoeveel hoogte je beschikbaar hebt.
assje in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

@assje @Kindapaas heel erg bedankt! Als jullie de foto zien van bovenstaande kruipruimte is er niet veel ruimte beschikbaar dus zou R3.5 voldoende zijn? Of is het sowieso de moeite waard om wat af te graven om wat hoogte winst te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guere
ViezeVis schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:28:
@assje @Kindapaas heel erg bedankt! Als jullie de foto zien van bovenstaande kruipruimte is er niet veel ruimte beschikbaar dus zou R3.5 voldoende zijn? Of is het sowieso de moeite waard om wat af te graven om wat hoogte winst te krijgen.
Dat heeft meer te maken met het feit of je vloerverwarming hebt of van plan bent om dat in de nabije toekomst aan te leggen. Als je geen vloerverwarming hebt is een Rc-waarde van 3,5 prima en ga je nauwelijks meer besparen als je een hogere waarde plaatst.

Dat gezegd hebbende: als je wel vloerverwarming hebt is het advies meestal om een Rc-waarde van 5 te ambiëren. Zelfs als je het niet hebt is het advies meestal toch om gewoon gelijk zo goed mogelijk te isoleren als mogelijk: je doet dit namelijk maar één keer en dan is het slim om de hoogst haalbare waarde na te streven.

Ik weet niet hoeveel vrije ruimte je nu onder de balken hebt, maar als dit bijvoorbeeld 40cm is en je plakt er 10cm PIR onder (~Rd 4,5) dan heb je slechts 30cm over. Ik heb zelf platen onder balken gemonteerd waardoor ik op sommige plekken slechts 36cm over hield: dat is echt heel erg krap en bijna niet meer te doen als je een egale laag hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Guere schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:49:
[...]

Dat heeft meer te maken met het feit of je vloerverwarming hebt of van plan bent om dat in de nabije toekomst aan te leggen. Als je geen vloerverwarming hebt is een Rc-waarde van 3,5 prima en ga je nauwelijks meer besparen als je een hogere waarde plaatst.

Dat gezegd hebbende: als je wel vloerverwarming hebt is het advies meestal om een Rc-waarde van 5 te ambiëren. Zelfs als je het niet hebt is het advies meestal toch om gewoon gelijk zo goed mogelijk te isoleren als mogelijk: je doet dit namelijk maar één keer en dan is het slim om de hoogst haalbare waarde na te streven.

Ik weet niet hoeveel vrije ruimte je nu onder de balken hebt, maar als dit bijvoorbeeld 40cm is en je plakt er 10cm PIR onder (~Rd 4,5) dan heb je slechts 30cm over. Ik heb zelf platen onder balken gemonteerd waardoor ik op sommige plekken slechts 36cm over hield: dat is echt heel erg krap en bijna niet meer te doen als je een egale laag hebt.
Helemaal gelijk dan indd. Vloerverwarming of niet; je wil niet daarna alsnog moeten isoleren. Ik weet niet hoeveel centimeter er exact vrij is, maar zou je een centimeter of 10 willen afgraven dan heb je het wel over een serieuze hoeveelheid zand op 45 m3 woonoppvervlakte. Dan is het dus vooral ook de vraag of je dit zelf kunt (en wil) doen en waar je dat zand laat. Misschien wel zelfs laten afgraven dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
ViezeVis schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:06:
[...]

Helemaal gelijk dan indd. Vloerverwarming of niet; je wil niet daarna alsnog moeten isoleren. Ik weet niet hoeveel centimeter er exact vrij is, maar zou je een centimeter of 10 willen afgraven dan heb je het wel over een serieuze hoeveelheid zand op 45 m3 woonoppvervlakte. Dan is het dus vooral ook de vraag of je dit zelf kunt (en wil) doen en waar je dat zand laat. Misschien wel zelfs laten afgraven dan.
10cm over 45m3 is 4.5m3. Als je bedenkt dat er in een gemiddelde kruiwagen een liter of 80 gaat heb je het dan al over een kruiwagen of 55. En dat met een werkhoogte van 40cm is geen pretje.

Bezint eer ge begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

GoldenLeafBird schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:43:
[...]

10cm over 45m3 is 4.5m3. Als je bedenkt dat er in een gemiddelde kruiwagen een liter of 80 gaat heb je het dan al over een kruiwagen of 55. En dat met een werkhoogte van 40cm is geen pretje.

Bezint eer ge begint.
Offerte voor uitzuigen al gevraagd indd.
:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ViezeVis schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:49:
[...]

En dat ga jij betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
Mijn opmerking was vooral dat je niet denkt het op een zaterdagmiddag te klaren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

GoldenLeafBird schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:46:
Mijn opmerking was vooral dat je niet denkt het op een zaterdagmiddag te klaren. :)
Dat begreep ik wel. 6750kg is echt een heel gewicht om op je buik even weg te stouwen. :)

https://de-kruipruimte-specialist.nl/tarieven/

begint bij 2000.- euries. Duur geintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:24

copykat

Good copy isn't bad

even hier mn licht opsteken:
wat kost tegenwoordig een slordige 60m2 tonzon met bodemfolie laten aanbrengen? 4.48 Rc

uiteraard is zelf doen goedkoper maar ik doe alleen even de kruipruimte op 50cm brengen.
Dat op mn rug en buik tijgeren door zo'n kruipruimte is niet echt mn hobby.
En ik neem aan dat garantie op werkzaamheden ook wel belangrijk zijn in je vloer contructie boren en pluggen bijv. dus liever laat ik het doen heb al genoeg te klussen

De vloerisolatie van TONZON kost ongeveer 40 euro per vierkante meter las ik.
en dit zal dan wel de materiaal kosten zijn:
In de meeste gevallen komen de kosten uit op ongeveer €17,- per m². Ontdek hoe jij zelf jouw kruipruimte kan isoleren.

2400 euro. (40x60)
Tabel met basisprijzen
Inclusief BTW en installatie

Oppervlak Basis richtprijs
25 m² € 1.345,-
30 m² € 1.470,-
35 m² € 1.615,-
40 m² € 1.800,-
45 m² € 1.980,-
50 m² € 2.135,-
55 m² € 2.320,-
60 m² € 2.495,-
61-100 m² € 41,60/m²
vanaf 101 m² € 41,30/m²

is dit met of zonder bodemfolie?
antwoord:
https://tonzon.nl/vloerisolatie/kosten-vloerisolatie/
ja dus.

hmm dan zit de offerte met bijna 3000,- best hoog toch?
( ik heb meteen bij de bron ook maar een offerte aangevraagd.)

iemand nog offertes gevraagd dit jaar of eind vorig jaar?
we willen uitvoering doen in mei/juni wegens drogere ruimte en tijd voor voorbereiding.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-04 09:57
Het blijft hetzelfde. De manuren zijn hetgene dat de kosten maken. En manuren worden alleen maar duurder.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guere
Tsja, het is behoorlijk prijzig ja. Maar voor TonZon is het voor 60m2 denk ik een vrij reguliere prijs. Wellicht dat je het bij een andere aanbieder voor een paar honderd euro goedkoper kan krijgen, maar vermoed dat het niet veel zal schelen. De manuren zullen inderdaad veel bijdragen aan de prijs, de materiaalkosten zullen per bedrijf niet vel verschillen.

Verder zijn de meningen over Tonzon hier natuurlijk ook sterk verdeeld. De een vind het een fantastisch product en de ander vind het belachelijk veel geld voor een folietje waarvan de juiste werking geheel afhangt van hoe secuur het wordt geïnstalleerd. De belangrijkste vraag is gewoon: heb je energie & zin om zelf een flink aantal dagen onder de vloer te werken? Zo ja, dan is zelf isoleren met behulp van isolatieplaten veel goedkoper, waarschijnlijk ga je dan minimaal richting de helft of zelfs 1/3e van de kosten, en dan heb je (naar mijn mening) een kwalitatief betere oplossing.

Mocht je die tijd & energie niet hebben: dan gewoon maar laten uitvoeren. Zeker als je nu geen isolatie hebt en/of vloerverwarming hebt gaat die isolatie veel verschil maken, ook al zal het even duren voordat je die €3000,- eruit hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

[b]copykat in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"copykat schreef op d

iemand nog offertes gevraagd dit jaar of eind vorig jaar?
we willen uitvoering doen in mei/juni wegens drogere ruimte en tijd voor voorbereiding.
Met zelf doen kwam ik op 800 euro uit voor 40m2

18cm glaswol
Dampopen zijl voor onder de isolatie
Bodemfolie
Materiaal voor bevestigen.
Incl verwarmingsbuizen isolatie

Wel in mijn eentje enorm lang bezig geweest ivm krappe ruimte en puin ruimen. Op maat snijden etc

Nu zal dat Tonzon wel meer een margeproduct zijn. 18cm dikke materiaal a glaswol vs een dun materiaal dat luchtkussentjes creëert a tonzon

[ Voor 14% gewijzigd door AOC op 29-01-2025 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:04
Hier rond de 1000 euro kwijt voor 10 cm pir, high tack kit, pur, folie en alu tape. En een goede bouwlamp. Volgens mij 55 vierkante meter.
Flink wat avonden in die kruipruimte doorgebracht, elke keer na werk als ik zin had even een paar platen geplaatst. Ik ben heel secuur te werk gegaan en heb echt het idee dat het niet beter had gekund. Als je iemand inhuurt is het natuurlijk altijd maar de vraag hoe precies ze werken, dit is ook niet te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akkoustic
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 03-05 09:25
Akkoustic schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:08:
Nadat er 5 adviseurs zijn langsgeweest met allen een ander advies/mening zie ik door de bomen het bos niet meer...
Wij zijn paar maanden geleden verhuisd en willen de de vloer/bodem isoleren.

Situatie:
• Bouwjaar 1978, staat op veengrond, hoekwoning
• Vloerverwarming
• Diepte kruipruimte +/- 40cm
• Betreft een betonnen balken broodjes vloer
• Momenteel plas water van ongeveer 25(?)cm, 2 maanden geleden was het droog.

Is bodemisolatie de enige oplossing? Ik wil mij daar namelijk niet aan wagen.
Meeste adviseren PIF++ of PIF+++ samen met bodemparels.
Er is zelfs een partij geweest die alleen PIF samen met bodemparels uitvoert, want anders kunnen ze geen garantie geven..
PIF is de enige optie gezien de het hoge vochtgehalte en de hoeveelheid water er momenteel staat.

Iemand ervaring met een soort gelijke situatie?
Iemand die op mijn bovenstaande vraag zijn mening/inzicht kan delen? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Akkoustic schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:08:
Nadat er 5 adviseurs zijn langsgeweest met allen een ander advies/mening zie ik door de bomen het bos niet meer...
Wij zijn paar maanden geleden verhuisd en willen de de vloer/bodem isoleren.

Situatie:
• Bouwjaar 1978, staat op veengrond, hoekwoning
• Vloerverwarming
• Diepte kruipruimte +/- 40cm
• Betreft een betonnen balken broodjes vloer
• Momenteel plas water van ongeveer 25(?)cm, 2 maanden geleden was het droog.

Is bodemisolatie de enige oplossing? Ik wil mij daar namelijk niet aan wagen.
Meeste adviseren PIF++ of PIF+++ samen met bodemparels.
Er is zelfs een partij geweest die alleen PIF samen met bodemparels uitvoert, want anders kunnen ze geen garantie geven..
PIF is de enige optie gezien de het hoge vochtgehalte en de hoeveelheid water er momenteel staat.

Iemand ervaring met een soort gelijke situatie?
Wil je de vloer van de woning isoleren of de vloer van de kruipruimte?

Met 40cm is er weinig ruimte. Met 30cm kan je je lichaam al niet meer draaien van buik naar rug. Maar niet onmogelijk om te isoleren.

PIF tegen de onderkant vd vloer van de woonruimte is dan het makkelijkst, dunner en sneller te verwerken.

qua werking en isolatie is het de vraag wat het doet en sterk afhankelijk van hoe het gemonteerd is en door wie. Wat doen ze tussen de betonnen balken? Als dat gewoon meters aan luchtkamer is zonder schotten dan is dan ook minder efficiënt meen ik(?)

Als ik fotos op google zie van PIF isolatie dan lijkt het veelal wel door te hangen. Creëer je dan niet extra lucht tussen de onderkant van de vloer en isolatie in? Moet er echt strak strak strak opzitten.

Parels op de bodem van de kruipruimte blijven drijven en zorgt als het goed is voor een dampdichte (?) laag. Maar je kan ook een sterke dampdichte bodemfolie doen met daaronder piepschuimen schelpjes oid voor drijfvermogen.

Wbt water in de kruipruimte en pif, pir of glaswol. Geen idee wat handig is. Vraag mij af wat de vochtigheid is in de ruimte. Wellicht een metertje hangen?

Al met al lastige situatie. Pif+++ en parels is het makkelijkst maar het isolerend effect is maar de vraag, hoe ga je het controleren?

[ Voor 12% gewijzigd door AOC op 29-01-2025 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:19
ViezeVis schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:49:
[...]

Het is nu droog, misschien omdat het zand nu nog het (vals) grondwater afdekt. Je wilt niet het diepste punt zijn van je blok huizen of teveel afgraven zodat er grondwater boven komt.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akkoustic
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 03-05 09:25
AOC schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:47:
[...]

Wil je de vloer van de woning isoleren of de vloer van de kruipruimte?

Met 40cm is er weinig ruimte. Met 30cm kan je je lichaam al niet meer draaien van buik naar rug. Maar niet onmogelijk om te isoleren.

PIF tegen de onderkant vd vloer van de woonruimte is dan het makkelijkst, dunner en sneller te verwerken.

qua werking en isolatie is het de vraag wat het doet en sterk afhankelijk van hoe het gemonteerd is en door wie. Wat doen ze tussen de betonnen balken? Als dat gewoon meters aan luchtkamer is zonder schotten dan is dan ook minder efficiënt meen ik(?)

Als ik fotos op google zie van PIF isolatie dan lijkt het veelal wel door te hangen. Creëer je dan niet extra lucht tussen de onderkant van de vloer en isolatie in? Moet er echt strak strak strak opzitten.

Parels op de bodem van de kruipruimte blijven drijven en zorgt als het goed is voor een dampdichte (?) laag. Maar je kan ook een sterke dampdichte bodemfolie doen met daaronder piepschuimen schelpjes oid voor drijfvermogen.

Wbt water in de kruipruimte en pif, pir of glaswol. Geen idee wat handig is. Vraag mij af wat de vochtigheid is in de ruimte. Wellicht een metertje hangen?
Sommige adviseurs raden aan om zowel de vloer als de bodem te isoleren. Mijn grootste zorg is dat bij bijvoorbeeld een lekkage de parels zich overal verspreiden, waardoor toegang tot de kruipruimte lastig wordt. Ik dacht zelf aan een bodemfolie ipv parels die het water in ieder geval bellemert maar dat de kruipruimte nog steeds toegankelijk is. Kan me dan ook weer voorstellen dat het water gewoon op de bodemfolie terecht komt..
Tip voor een meter of voldoet tegenwoordig iedere meter om een goede indicatie te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:38
AOC schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:47:
[...]

PIF moet juist gemonteerd worden met ruimte tussen de vloer en isolatie.

Vloerverwarming verwarmt voor een grote deel via straling en een klein gedeelte is convectie. Vanuit de kruipruimte komt het energieverlies vooral vanwege straling. PIF is een combinatie van thermische weerstand en reflectie. Om reflectie volledig te benutten is het belangrijk dat er ruimte tussen de warmtebron en reflectiemateriaal zit.

PIF wat strak gemonteerd is zal er misschien fraai uitzien maar dat is niet hoe het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HH50
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10-04 21:46
stat schreef op woensdag 17 december 2014 @ 17:05:

Vandaag had ik iemand voor de spouwmuren en die raadde aan om 20 cm parels (neopixels) aan. ...

Dus nu ben ik toch een beetje in dubio:
- Als ik alleen parels doe dan zal dat best een hoop schelen in vochtigheid, maar ik schat toch in dat ik er geen warme voeten van krijg toch?
- Ik kreeg een beetje het idee dat de verkoper tonzon oplichterij vond. Er zijn toch ook hele goede ervaringen mee?

Dank voor jullie help met meedenken.
Nieuwsgierig, heb namelijk de zelfde vraag nu. Wat heb je gedaan en heeft het geholpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HH50
  • Laatst online: 10-04 21:46
Wij hebben een jaren ‘70 huis met kruipruimte (75cm) op zand onder een betonnen vloer zonder vloerverwarming. Ooit waren er vochtproblemen, maar nadat er 20j geleden door de vorige eigenaar een bodemfolie geplaatst is, waren die eigenlijk verdwenen. Deze folie (PE?) ligt gewoon op het zand. Zit niet vast aan de muren oid.

De laatste 2 jaar is er telkens in de winter echter nogal wat water in onze kruipruimte. Net als in de hele wijk. Kan zo 15-20cm in staan. Zal grondwaterpeil zijn.
Er is wat ventilatie (4 gaten gevonden naar 70-75 m2).
We willen gaan verduurzamen, dus advies gevraagd van een na-isoleerder via de aannemer (bij een verbouwing).

Deze komt heel adequaat over en adviseerde eigenlijk direct al Neopixels (EPS met grafiet?) met een Lambda van 0,036. Deze zouden iets groter zijn dan die in de spouw worden gebruikt (lambda 0,033). De folie wil hij gewoon laten liggen. Als dan het vochtprobleem is opgelost, kan evt de woonkamer (50m2) nog vloerisolatie krijgen. De rest is niet zo handig want nogal wat leidingen etc. Ook niet zo nodig, want hal en keuken, niet primaire verblijfsruimte.
Soortgelijk advies kom ik eigenlijk nog nergens tegen. Ik ben benieuwd hoe jullie ertegenaan kijken. De offerte (2000 euro half materiaal, half manuren) leek me best schappelijk en het advies is erg stellig. De vloerisolatie zit hier niet bij in, maar kan er later nog bij. Helaas wel zonder subsidie.

Van de andere kant lees ik maar weinig goeds over bodemisolatie hier, bij een geventileerde kruipruimte (en ja, we willen blijven ventileren, niet te veel radon...). Is bodemfolie met noppenfolie vastgezet tegen de muren niet een betere optie? Qua prijs en milieubelasting (materiaal)?

Iemand trouwens ooit ervaring met glasschuimparels (Geocell; in alle omliggende landen wél gecertificeerd (EU) maar zou in NL niet te krijgen zijn... leek me nog wat beter voor het milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

HH50 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:36:

Iemand trouwens ooit ervaring met glasschuimparels (Geocell; in alle omliggende landen wél gecertificeerd (EU) maar zou in NL niet te krijgen zijn... leek me nog wat beter voor het milieu.
Had ik ook al eens gevraagd. Lijkt me nog beter dan schelpen omdat het nog lichter is. Omgeving Gouda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-05 22:49
HH50 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:36:
Wij hebben een jaren ‘70 huis met kruipruimte (75cm) op zand onder een betonnen vloer zonder vloerverwarming. Ooit waren er vochtproblemen, maar nadat er 20j geleden door de vorige eigenaar een bodemfolie geplaatst is, waren die eigenlijk verdwenen. Deze folie (PE?) ligt gewoon op het zand. Zit niet vast aan de muren oid.

De laatste 2 jaar is er telkens in de winter echter nogal wat water in onze kruipruimte. Net als in de hele wijk. Kan zo 15-20cm in staan. Zal grondwaterpeil zijn.
Er is wat ventilatie (4 gaten gevonden naar 70-75 m2).
We willen gaan verduurzamen, dus advies gevraagd van een na-isoleerder via de aannemer (bij een verbouwing).

Deze komt heel adequaat over en adviseerde eigenlijk direct al Neopixels (EPS met grafiet?) met een Lambda van 0,036. Deze zouden iets groter zijn dan die in de spouw worden gebruikt (lambda 0,033). De folie wil hij gewoon laten liggen. Als dan het vochtprobleem is opgelost, kan evt de woonkamer (50m2) nog vloerisolatie krijgen. De rest is niet zo handig want nogal wat leidingen etc. Ook niet zo nodig, want hal en keuken, niet primaire verblijfsruimte.
Soortgelijk advies kom ik eigenlijk nog nergens tegen. Ik ben benieuwd hoe jullie ertegenaan kijken. De offerte (2000 euro half materiaal, half manuren) leek me best schappelijk en het advies is erg stellig. De vloerisolatie zit hier niet bij in, maar kan er later nog bij. Helaas wel zonder subsidie.

Van de andere kant lees ik maar weinig goeds over bodemisolatie hier, bij een geventileerde kruipruimte (en ja, we willen blijven ventileren, niet te veel radon...). Is bodemfolie met noppenfolie vastgezet tegen de muren niet een betere optie? Qua prijs en milieubelasting (materiaal)?

Ik zou onder de folie (wanneer deze nog in goede staat is, anders nieuwe folie) noppenfolie leggen. Dit heb ik ook gedaan in een kruipruimte waar af en toe water ligt. Het water blijft dan onder het plastic en het wordt een soort groot waterbed.
De folie inderdaad tegen de muur bevestigen (met genoeg speling zodat die kan mee bewegen met het water niveau).

Ik denk dat dit hetzelfde effect heeft als de bodem isolatie.
Daarna zou ik isolatie tegen de vloer plaatsen op een moment dat de kruipruimte droog is.

Met bodemisolatie hou je toch altijd koude lucht boven je isolatie waardoor het nut ervan beperkt blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark772
  • Laatst online: 19-03 12:32
Ik heb sinds midden december Tonzon folie liggen in mijn voorheen vochtige kruipruimte. De folie doet z'n werk goed. Nu wil ik graag verder met de beton broodjesvloer te isoleren. Ik ben van plan eerst in de lengte pir platen (5cm dik) in de broodjes te plakken om een vlakke ruimte te creëren. (ik twijfel of er nog wol in de holle ruimte moet). Daarna plaats ik dwars pir platen te (8 - 10 cm dik) onder de gehele vloer

Nu het vraagstuk. Als ik in de breedte de pir platen wil plakken dan sluit ik mijn 4 ventilatie kanalen (luchtkokers) af omdat de pir platen lager zijn dan de uitstroomopeningen en de lucht tegen de pir platen stroomt.

Heeft iemand een oplossing om de uitstroomopeningen te verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slim_fan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 13:47
Mark772 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:47:
Ik heb sinds midden december Tonzon folie liggen in mijn voorheen vochtige kruipruimte. De folie doet z'n werk goed. Nu wil ik graag verder met de beton broodjesvloer te isoleren. Ik ben van plan eerst in de lengte pir platen (5cm dik) in de broodjes te plakken om een vlakke ruimte te creëren. (ik twijfel of er nog wol in de holle ruimte moet). Daarna plaats ik dwars pir platen te (8 - 10 cm dik) onder de gehele vloer

Nu het vraagstuk. Als ik in de breedte de pir platen wil plakken dan sluit ik mijn 4 ventilatie kanalen (luchtkokers) af omdat de pir platen lager zijn dan de uitstroomopeningen en de lucht tegen de pir platen stroomt.

Wat voor ventilatie kanalen heb je? Meeste types zijn te verlengen met standaard (afvoer)PVC buizen die dezelfde maatvoering hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark772
Het zijn vierkante zwarte ventilatiekokers. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svKOBcvfKBYdbJstY31YqdUVC9k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NpEPkkVD9T1Pu1aYKd8gyxpJ.png?f=user_large

Wat wellicht kan ik nog z'n buis er aan plakken, maar dan weet ik niet of er voldoende luchtstroming gegarandeerd is aangezien de lucht twee keer door een aantal hoeken moet.

[ Voor 29% gewijzigd door Mark772 op 30-01-2025 19:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05 12:00

Mijn toegepaste oplossing: een gat in de pir plaat zagen op de plek van het ventilatiegat en aftapen met aluminium tape.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 09:43

dof

Vandaag even afgedaald in m'n kruipruimte...

Ligt er mooi bij toch? :) Maar ga er niet op kruipen want er is weer veel grondwater en 't is dus een groot waterbed. In het midden (onder rioolbuizen) is er ongeveer 25 cm water onder het folie. Waar foto is genomen kan ik nog net droog staan.

Je kijkt hier 12 mtr vooruit en breedte is ongeveer 3,5 mtr. 'k Heb twee van deze compartimenten. Noppenfolie en daar op dikke PE folie gebruikt. Plafond is geheel met PIR bedekt van 14 cm dik.
't Spul zit er alweer twee jaar en houdt zich goed.

Afgelopen zomer alles wat OP de folie lag (vmvk kabels, datakabels, etc) aan het plafond gehangen, en kleine gaatjes in het folie (door het werken c.q. kruipen daar) getracht te dichten (duct tape & bitumen tape). Niet helemaal gelukt want je ziet rechts een geultje water.

Vochtniveau is nu ~90 % , vorig jaar 99 % en overal hangende druppels.

Hopelijk komend jaar een pomp inrichting realiseren die het grondwater weg kan zuigen het riool in. Een riool aansluiting al gemaakt maar ik moet in het midden, onder het zeil een gat graven, speciekuip in dat gat, daar gaten in en dan een dompelpomp erin of andere pomp met watersensors (preferer het laatste maar is meer werk).

Nu moet ik wachten tot het grondwater langzaam weer wegzakt (duurt maanden) en hopen dat ik er niet iets moet doen ...

Dus: altijd noppenfolie gebruiken (je kunt het zien onder de folie links vooraan) !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCBTj5KZ5aj9vZlzneg2hP8q6po=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l8dySXMXVRjhJQanvmXm1tqf.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timk
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-05 06:39
Mark772 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:53:
Het zijn vierkante zwarte ventilatiekokers. [Afbeelding]

Wat wellicht kan ik nog z'n buis er aan plakken, maar dan weet ik niet of er voldoende luchtstroming gegarandeerd is aangezien de lucht twee keer door een aantal hoeken moet.
Ik heb cpu fans op pvc buizen gemonteerd met een 12v travo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Netjes :)

voor water afvoer kan je toch ook een dompelpomp met vlotter gebruiken? Gaat pas aan bij waterstand x.

Welke noppefolie heb je gebruikt en gaan die luchtnoppen niet stuk als je overheen kruipt met je knieeen?
En welke dikte folie heb je? Zelf heb ik ook T200 gebruik maar ook vrij gauw gaatjes erin.

Wel nieuwsgierig naar mocht ik weer eens een project beginnen in een volgend huis:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenLeafBird

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4t2dWV8NTHx3WIdBwG9pRvPkrI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VF9NunntbovTT5R6Qy6VBdNc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_k49DYIW8FyH7mDA2zxyp37VOUo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WKLfpsEg8dYnqnBA4ubluKHG.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit was mijn oplossing om onder de PIF te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:58

Ik heb bij mijn vorige woning EPS geplaatst en bij de openingen een stuk uitgesneden. Beetje PUR om te voorkomen dat er ventilatiestromen boven de EPS kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark772
GoldenLeafBird schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 07:58:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Dit was mijn oplossing om onder de PIF te komen.
Dat gaat waarschijnlijk voor mij ook de oplossing bieden. Het PIR insnijden gaat niet de oplossing zijn aangezien de lucht dan tegen het midden van de PIR plaat stroomt. Ik moet dus op zoek naar z'n koker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

AOC schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 01:05:
[...]

voor water afvoer kan je toch ook een dompelpomp met vlotter gebruiken? Gaat pas aan bij waterstand x.
Klopt, maar zo'n dompelpomp met vlotter is mechanisch en ik wil liever iets wat ik aan HA kan koppelen en zo ook geïnformeerd wordt wanneer de pomp aangaat en ik kan automatiseren. 'k Heb trouwens een dompelpomp EN een vijverpomp. Vorig jaar gebruikt om via lange 5/4 "slang te lozen in naburige sloot (grondwater is erg schoon). Maar dat was een heel gedoe.
Welke noppefolie heb je gebruikt en gaan die luchtnoppen niet stuk als je overheen kruipt met je knieeen?
En welke dikte folie heb je? Zelf heb ik ook T200 gebruik maar ook vrij gauw gaatjes erin.

Wel nieuwsgierig naar mocht ik weer eens een project beginnen in een volgend huis:)
Deze zware kwaliteit gebruikt. Je kunt die cellen tussen duim en wijsvinger beslist niet stukdrukken (mijn test :) ). Op knieën schuifelen hoor je er wel eens een nop stuk gaan, maar toch zeer beperkt. Bovendien kruipt het wat comfortabeler want de vloer in mijn kruipruimte is een soort harde leem en bevat hier en daar scherpe steentjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
Mark772 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:00:
[...]

Dat gaat waarschijnlijk voor mij ook de oplossing bieden. Het PIR insnijden gaat niet de oplossing zijn aangezien de lucht dan tegen het midden van de PIR plaat stroomt. Ik moet dus op zoek naar z'n koker.
Bij de Gamma bekend als vlakkanaal: https://www.gamma.nl/asso...10x55-mm-100-cm/p/B118051

Bij de Toolstation als ventilatie koker: https://www.toolstation.nl/t125-ventilatie-koker/p90007

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
Mark772 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:00:
De meeste roosters kwamen bij mij maar ongeveer 1cm in de PIR maar degene die een stuk dieper uitkwam heb ik dat wel gewoon gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hybfTC5CszRi-EBch6s6l-m020=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Zq80fLiKgR1ycJzt1BHSqGj.jpg?f=fotoalbum_large

Ben inmiddels ook voorbij wat leidingen waar ik lekker aan het tetrissen geweest ben. Van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_iqyZBBOQUKYx32SLfpm2eIJFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8p3pnY7XykGTPflvY4ZYmAHt.jpg?f=fotoalbum_large

Naar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZ2ephHrPkPx5H9KsCg7QFkioCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aezHQjik5WVpEnScdkXE3T66.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door assje op 31-01-2025 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark772
Top. Ik had zelf https://www.ventilatielan...-hulpstukken-110x55/2973/ al gevonden. Dezelfde soort producten, nog iets lager geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Voggy schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:11:
Hier rond de 1000 euro kwijt voor 10 cm pir, high tack kit, pur, folie en alu tape. En een goede bouwlamp. Volgens mij 55 vierkante meter.
Flink wat avonden in die kruipruimte doorgebracht, elke keer na werk als ik zin had even een paar platen geplaatst. Ik ben heel secuur te werk gegaan en heb echt het idee dat het niet beter had gekund. Als je iemand inhuurt is het natuurlijk altijd maar de vraag hoe precies ze werken, dit is ook niet te controleren.
Precies hoe ik het ook doe. Ik moet alleen echt geen uurtarief gaan rekenen van dan is Tonzon echt wel veel goedkoper :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:11
assje schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:13:
[...]
Ben inmiddels ook voorbij wat leidingen waar ik lekker aan het tetrissen geweest ben. Van:
[Afbeelding]
Zit daar nou roestende bewapening rondom die rioolpijp uit de vloer? En loopt dat dan door in de omliggende vloerdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
duvekot schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:35:
Zit daar nou roestende bewapening rondom die rioolpijp uit de vloer? En loopt dat dan door in de omliggende vloerdelen?
Wat wapeningsstaven die ertussen gestoken zijn om wat stenen op zijn plek te houden. Ik maak me daar niet zo'n zorgen om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

dof schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:10:
[...]

Klopt, maar zo'n dompelpomp met vlotter is mechanisch en ik wil liever iets wat ik aan HA kan koppelen en zo ook geïnformeerd wordt wanneer de pomp aangaat en ik kan automatiseren. 'k Heb trouwens een dompelpomp EN een vijverpomp. Vorig jaar gebruikt om via lange 5/4 "slang te lozen in naburige sloot (grondwater is erg schoon). Maar dat was een heel gedoe.
Grappig.. ik heb iets minder vertrouwen in HA en zou juist voor mechanisch gaan. Volgen kan dan alsnog (verbruik meten, weet je wanneer hij aanstaat) en beperkt automatiseren ook (je kunt hem uitschakelen op bepaalde tijd, maar dat is risicovol).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan VLD
  • Laatst online: 22:15
Freemann schreef op dinsdag 3 april 2012 @ 21:40:
Ik zit nu nog met een aantal vragen:
- Iemand ervaring met het naisoleren van dit soort vloeren,
- hoe kan ik het het best bevestigen (tussen en op de balken, lijm of .....)?
Geen vloerverwarming maar heb een paar jaar geleden mijn broodjesvloer voorzien van 8 cm PIR + dubbelzijdig alu, mes en groef, en de naden nog nageplakt met alutape.

Heb ik met lijmpur (niet gewoon schuimpur) tegen de vloer geplakt. het geheel is nagenoeg luchtdicht, dus ik heb me niet druk gemaakt over luchtholtes tussen vloer en pirplaten. Met ongeveer op maat gezaagde stoflatjes op hun plaats gehouden tot de lijmpur was gehard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwTuB9GUQrccUoFWoeCchGa0EJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z5oGc03SVDLEGawl9Pxlf8ds.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan VLD
  • Laatst online: 22:15
route99 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:20:

Mijn aanbeveling: Niet aan beginnen als je ontdekt dat er zoveel HFO in het spel gaat komen. De kruipruimte is best lastig te ventileren ruimte...
ik heb destijds in mijn kruipruimte gewerkt (zonder maskers), om met lijmpur PIR-platen tegen de vloer te plakken. Wel een lange flexibele slang (10? cm) aangesloten op een badkamer-buisventilator (120 m³/h) gebruikt.

Plakken op armlengte (duhh) en daar voorbij het aanzuigpunt, zodat de purlucht van me weggetrokken werd. Eigenlijk heel de klus nauwelijks wat geroken daar beneden. Die slang steeds met mijn werk laten volgen.

Als ik dat regelmatig moest doen voor mijn boterham zou ik denk ik verder gaan, maar voor die ene klus voldeed dat nmm prima.

[ Voor 19% gewijzigd door Jan VLD op 31-01-2025 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ac0
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22-04 13:33

Ac0

Vraag aan tweakers of dit een eerlijk bedrag is. Heb van een partij een aanbod gehad voor Isobubble isolatie. Dat betreft zo'n membraan dat onder de betonnen balken in de kruipruimte gespannen wordt. Deze prijs is inclusief aanbrengen van bodemfolie (zag er op de foto's van een eerdere klus uit als Tonzon). Meldcode KA28767
Totale prijs? €4.150,- in de btw voor 86m^2. Mij lijkt dit redelijk aan de forse kant voor zo'n klus. Uiteraard komt er nog subsidie overheen maar misschien heb ik het mis. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:34

je kan je pirplaat afschuinen op op de plek waar deze voor een rooster zou komen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:34
Ac0 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:50:
Vraag aan tweakers of dit een eerlijk bedrag is. Heb van een partij een aanbod gehad voor Isobubble isolatie. Dat betreft zo'n membraan dat onder de betonnen balken in de kruipruimte gespannen wordt. Deze prijs is inclusief aanbrengen van bodemfolie (zag er op de foto's van een eerdere klus uit als Tonzon). Meldcode KA28767
Totale prijs? €4.150,- in de btw voor 86m^2. Mij lijkt dit redelijk aan de forse kant voor zo'n klus. Uiteraard komt er nog subsidie overheen maar misschien heb ik het mis. Wat denken jullie?
In de BCRG lijst komt geen 75mm Isobubble voor, https://mijn.bcrg.nl/media/documents/2024/GK/20240230GK.pdf Dat zou betekenen dat het niet helpt voor je energielabel.
Het lijkt me een heel hoog bedrag, maar ik weet niet hoe moeilijk jouw kruipruimte te bereiken is, of er water staat etc. Dat kan allemaal van invloed zijn op de prijs.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Met alle uren die ik in de kruipruimte doorbreng vraag ik me inmiddels ook wel af of ik niet beter Tonzon had kunnen laten komen.

Tonzon €41,30/m² - € 11/m² ISDE = €30,3/m² dus ongeveer €3.000

Met bodemfolie, slagpluggen, aluminium tape, PIR isolatie, PUR lijm en schuim kom ik al aan €2.600 aan materiaal.

Die 100-200 uur werk van mezelf is dan niet veel meer waard per uur.

Ik houd me maar vast aan het idee dat de kwaliteit en werkelijke isolatiewaarde veel hoger zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:31
dof schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 00:23:
Vandaag even afgedaald in m'n kruipruimte...

Ligt er mooi bij toch? :) Maar ga er niet op kruipen want er is weer veel grondwater en 't is dus een groot waterbed. In het midden (onder rioolbuizen) is er ongeveer 25 cm water onder het folie. Waar foto is genomen kan ik nog net droog staan.

Je kijkt hier 12 mtr vooruit en breedte is ongeveer 3,5 mtr. 'k Heb twee van deze compartimenten. Noppenfolie en daar op dikke PE folie gebruikt. Plafond is geheel met PIR bedekt van 14 cm dik.
't Spul zit er alweer twee jaar en houdt zich goed.

Afgelopen zomer alles wat OP de folie lag (vmvk kabels, datakabels, etc) aan het plafond gehangen, en kleine gaatjes in het folie (door het werken c.q. kruipen daar) getracht te dichten (duct tape & bitumen tape). Niet helemaal gelukt want je ziet rechts een geultje water.

Vochtniveau is nu ~90 % , vorig jaar 99 % en overal hangende druppels.

Hopelijk komend jaar een pomp inrichting realiseren die het grondwater weg kan zuigen het riool in. Een riool aansluiting al gemaakt maar ik moet in het midden, onder het zeil een gat graven, speciekuip in dat gat, daar gaten in en dan een dompelpomp erin of andere pomp met watersensors (preferer het laatste maar is meer werk).

Nu moet ik wachten tot het grondwater langzaam weer wegzakt (duurt maanden) en hopen dat ik er niet iets moet doen ...

Dus: altijd noppenfolie gebruiken (je kunt het zien onder de folie links vooraan) !

[Afbeelding]
Komt het door de foto, of is de fundering gemetseld door een dronkaard?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

pentaw1nz schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 23:59:
[...]

Komt het door de foto, of is de fundering gemetseld door een dronkaard?
Haha, ja. Helaas was ik er niet bij toen dit huis gebouwd werd (in 1987), maar gelukkig is het voor de rest wel stevig. Zelfs zo stevig dat er in de rest van de muren in en rondom het huis geen enkel scheurtje is te ontdekken! En dat is bijzonder als je wel eens op huizenjacht (en inspectie) bent geweest in (stad, behorende bij aardbevingsgebied) Groningen!

[ Voor 3% gewijzigd door dof op 07-02-2025 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:31
Zo zie je maar dat af en toe een goede borrel heel wat problemen kan voorkomen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiFan073
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08-02 10:08
*knip* spam

[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 09-02-2025 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:08

Sport_Life

Solvitur ambulando

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 09-02-2025 19:22 . Reden: Reactie op geknipte qoute (spam) ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazi
  • Laatst online: 22:02
Weet iemand uit hoeveel lagen PIF bestaat bij de verschillende diktes? Ik lees op de website alleen over de totale dikte, maar niet hoeveel lagen luchtkamers en aluminiumfolie dit dan bestaat.
Sinds 12 december is het ook nog eens dunner gemaakt, terwijl de Rd gelijk zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertBar
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:40
Lees al een poos mee op dit forum, en wil jullie eerst bedanken voor alle nuttige bijdragen.
Schoonouders willen vloer laten isoleren, hebben één offerte ontvangen en de vraag is hoe verder. Even meedenken wordt zeer op prijs gesteld.

Situatie:
  • Tussenwoning uit 1905, staat op zandgrond, is op staal gefundeerd, 14,5 m diep x 6,2 m breed.
  • Bedoeling is de houten vloer van de woonkamer op de BGG te isoleren (13 m diep x 4 m breed / 52 m2).
  • Vloerbalken in goede staat, overspanning van 2x 2 meter (4 meter met in het midden ondersteuningsbalk).
  • Balkmaat 17 x 7 cm, afstand tussen balken tussen 56 en 62 cm.
  • Op de balken eerst vloerdelen, daarop multiplex 12 mm en dan gelijmd (en gelakt) parket.
  • Kruipruimte onder deze vloer: is schoongemaakt, grotendeels droog duinzand, alleen aan de voorzijde iets vochtig, geen watersporen.
  • Vochtigheidsmeting afgelopen half jaar varieerde tussen 65 en 85 %.
  • Vochtigheidsmeting balken, nog doen.
  • Afstand bodem tot onderzijde balken +- 50 cm.
  • Makkelijk te bereiken via een deurtje (met binnenmaat kozijn 55 x 48,5 cm) vanuit keldertje ernaast.
  • 2 ventilatie openingen zowel aan voor als achterzijde.
Uitgangspunten (o.a. op basis van dit forum):
  • Plaatsen van bodemfolie met ruime overmaat, om (indien nodig) later te bevestigen aan de fundering.
  • Een minerale wol tussen de balken.
  • Moet voldoen aan de ISDE eisen (Rd >= 3,5) en liefst beter (als dat past).
  • ISDE subsidie € 286 of € 572 (bij aanvraag voor 2 maatregelen gelijktijdig).
  • Zelf de subsidie aanvragen (omdat er komende 1,5 jaar meer isolatiemaatregelen gaan volgen).
  • Twijfel tussen zelf doen of uitbesteden, door een gebrek aan beschikbare tijd.
Ontvangen offerte
  • Van één partij na een beknopte inspectie (contact via een wijkenergieclub).
  • Folie leggen (geen type gespecificeerd, precies pas en zonder opstaande randen) = € 300.
  • Isolatie met Ecose dekens 14 cm dik = € 2600.
  • Ze kunnen tegen betaling de ISDE subsidie aanvraag doen.
  • Nauwelijks details in offerte, wel leveringsvoorwaarden van 5 kantjes, die nogal eenzijdig zijn opgesteld.
  • In een folder op hun website over de Ecose dekens van Knauf wordt aangegeven:
  • . Dat vanaf 17 cm dikte wordt voldaan aan ISDE eis (waarom dan 14 cm in offerte?).
  • . CRG certificering code 20210060GK (dat is “Knauf Multifit 035” met RC 3,31 voor de 140 mm variant).
  • . Montage met latten onder tegen de vloerbalken (onduidelijk of hun offerte daarop gebaseerd is).
Mocht er verder gegaan worden met deze partij dan zal de offerte beter gespecificeerd moeten worden.

Gevonden prijzen op internet:
  • All-in prijs per m2 van € 25 tot € 40
  • € 830 materiaalkosten (incl. bevestigings materiaal en verzenden) = +- € 16 per m2
  • € 142 voor de door Tonzon op maat geleverde bodemfolie (met overmaat).
Vragen:
  1. Hebben jullie opmerkingen op de uitgangspunten: bodemfolie en minerale wol (zonder dampscherm)?
  2. Met een balkhoogte van 17 cm, isolatiedikte van 14 cm en steunlatten onder de balken zal er een luchtspouw van 3 cm ontstaan boven de isolatie. Lijkt me niet ideaal?
  3. Door de isolatie vervalt ventilatie bij de balkkoppen, terwijl de tempratuur daar - door de koude-geleiding van de muur - laag zal blijven en dus de kans op condensatie groter. Is het verstandig om de isolatie een stukje vrij te houden van de muur en de balkkoppen? (kreeg dat niet in Ubakus)
  4. In het geval van zelf doen; de Knauf 035 is in platen (van 1,2 x 0,6 m) en rollen (van 1,2 m breed) te koop. Is er bij eenzelfde dikte (b.v. 160 mm) verschil in buigzaamheid? C.q. wat klemt – op dezelfde overmaat gesneden – beter tussen de balken, een plaat of van de rol?
  5. Wat vinden jullie van de isolatieprijs a’ € 50 per m2 (daarin arbeidsloon +- € 34 per m2)?
  6. Met welke isoleerders in de regio Rotterdam / Den Haag / Leiden zijn er goede ervaringen?
  7. Ik zou in een offerte ook gespecificeerd willen zien: het merk en type isolatiemateriaal, aantal m2, dikte, isolatiewaarde, ISDE meldcode, dat er foto’s worden aangeleverd van de werkzaamheden, hoe de dekens worden bevestigd / geborgd. Hebben jullie nog opmerkingen of aanvullingen?
Groeten, Bert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:24

copykat

Good copy isn't bad

@BertBar ik ben geen expert maar van wat ik onthouden heb van mn leesvoer , bodemfolie is vooral om optrekkend vocht uit de bodem tegen te houden. Vocht is temperatuur geleidend.
Dus drogere lucht isoleert meer. En verdampen kost ook warmte dus geen vocht is minder warmte verlies.
Dus met jou zand grond is vooral interessant om te weten of je vocht van uit t zand komt of juist van uit je woning.

Vanuit t zand bodemfolie en opstaand tegen de randen zodat dat vocht niet naar je kruipruimte komt.
Vanuit je huis of dampdicht boven zijde vloer. Onderzijde damp open zodat je vloerhout kan ademen. Dus dan ook damp open isolatie en bodemfolie én ventilatie roosters.

Of je vloer en balken aan de warme zijde maken en dus damp open houden
Dus je dampdichte kant onder je vloer maken met iets als zilverfolie met pir platen. Dan iets hangend onder je balken zodat er geen condens kan ontstaan tussen je pirplaten de vloerbalk.contact vocht.
Wat dus niet moet gebeuren is aan beide zijden dampdicht maken. Biede zijde damp open is dan weer geen probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door copykat op 12-02-2025 18:35 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 00:13
Sinds een paar weken woon ik in een nieuwe woning. Daar is de vloer van de woonkamer überhaupt niet geïsoleerd. Dit wil ik graag aanpakken. Ik ben geen heel ervaren klusser maar ik heb wel veel interesse om dit te leren. Het maakt mij niet uit als ik hier heel veel uur aan kwijt ben, zo lang ik er maar van leer :) En bovendien is mijn drive groot om de woning energiezuiniger en behaaglijker te maken.
De situatie is als volgt:
  • Bouwjaar 1956
  • Woonkamer bestaat uit 2 delen, totaal ongeveer 35m2
  • Houten vloer met op dit moment geen enkele vorm van isolatie, ook niet in de kruipruimte
  • De woonkamer(s) wordt verwarmd middels radiatoren. Er zijn geen plannen om dit op termijn te vervangen door vloerverwarming
De kruipruimte:
  • Is toegankelijk, weliswaar niet met een hele grote opening maar ik pas er wel doorheen
  • De kruipruimte is altijd droog
  • Er ligt zand op de bodem maar dit is verre van egaal. Dat is dus de eerste uitdaging. Her en der liggen wat hopen zand
  • Hoogte van onderkant houten balk tot boven is ongeveer 45cm
  • De hoogte tussen de houten vloer en de onderkant van de houten balk is ongeveer 13,5cm
Ik heb behoorlijk wat gelezen in dit topic en op internet. Op basis daarvan heb ik een stappenplan gemaakt hoe ik het isoleren zou aanpakken.
Stappenplan isoleren:
  1. Checken of er voldoende ventilatieroosters aanwezig zijn. Zo niet, zorgen dat er voldoende ventilatie komt in de kruipruimte
  2. Vochtpercentage houten balken meten
  3. Eventuele gaten dichten en leidingen CV isoleren
  4. Bodem kruipruimte egaliseren (zand afvoeren). Ik schat vooraf in of dit zelf te doen is of dat ik moet laten afzuigen als de overtallige hoeveelheid zand wel heel veel is
  5. Bodemfolie neerleggen
  6. Vloer isoleren. Zorgen dat alles strak op elkaar aansluit, voldoende stevig bevestigd is en dat aansluitingen allemaal afgetaped zijn
De vragen die ik hierbij nog heb:
  1. Is dit de juiste aanpak? Mis ik hier nog iets in?
  2. Als de vochtigheid van de houten balken hoger dan 20% is, klopt het dat ik dan voor een ademend isolatiemateriaal moet kiezen? Dus dat PIR bijvoorbeeld geen optie is?
  3. Welk materiaal kan ik überhaupt het beste kiezen? Idealiter kies ik voor PIR, gezien de hogere isolatiewaarde t.o.v. bijvoorbeeld glaswol. Kan dit wel bij een houten vloer en een droge kruipruimte?
Alvast onwijs bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
JeroenVerweij schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:32:
Sinds een paar weken woon ik in een nieuwe woning. Daar is de vloer van de woonkamer überhaupt niet geïsoleerd. Dit wil ik graag aanpakken. Ik ben geen heel ervaren klusser maar ik heb wel veel interesse om dit te leren. Het maakt mij niet uit als ik hier heel veel uur aan kwijt ben, zo lang ik er maar van leer :) En bovendien is mijn drive groot om de woning energiezuiniger en behaaglijker te maken.
De situatie is als volgt:
  • Bouwjaar 1956
  • Woonkamer bestaat uit 2 delen, totaal ongeveer 35m2
  • Houten vloer met op dit moment geen enkele vorm van isolatie, ook niet in de kruipruimte
  • De woonkamer(s) wordt verwarmd middels radiatoren. Er zijn geen plannen om dit op termijn te vervangen door vloerverwarming
De kruipruimte:
  • Is toegankelijk, weliswaar niet met een hele grote opening maar ik pas er wel doorheen
  • De kruipruimte is altijd droog
  • Er ligt zand op de bodem maar dit is verre van egaal. Dat is dus de eerste uitdaging. Her en der liggen wat hopen zand
  • Hoogte van onderkant houten balk tot boven is ongeveer 45cm
  • De hoogte tussen de houten vloer en de onderkant van de houten balk is ongeveer 13,5cm
Ik heb behoorlijk wat gelezen in dit topic en op internet. Op basis daarvan heb ik een stappenplan gemaakt hoe ik het isoleren zou aanpakken.
Stappenplan isoleren:
  1. Checken of er voldoende ventilatieroosters aanwezig zijn. Zo niet, zorgen dat er voldoende ventilatie komt in de kruipruimte
  2. Vochtpercentage houten balken meten
  3. Eventuele gaten dichten en leidingen CV isoleren
  4. Bodem kruipruimte egaliseren (zand afvoeren). Ik schat vooraf in of dit zelf te doen is of dat ik moet laten afzuigen als de overtallige hoeveelheid zand wel heel veel is
  5. Bodemfolie neerleggen
  6. Vloer isoleren. Zorgen dat alles strak op elkaar aansluit, voldoende stevig bevestigd is en dat aansluitingen allemaal afgetaped zijn
De vragen die ik hierbij nog heb:
  1. Is dit de juiste aanpak? Mis ik hier nog iets in?
  2. Als de vochtigheid van de houten balken hoger dan 20% is, klopt het dat ik dan voor een ademend isolatiemateriaal moet kiezen? Dus dat PIR bijvoorbeeld geen optie is?
  3. Welk materiaal kan ik überhaupt het beste kiezen? Idealiter kies ik voor PIR, gezien de hogere isolatiewaarde t.o.v. bijvoorbeeld glaswol. Kan dit wel bij een houten vloer en een droge kruipruimte?
Alvast onwijs bedankt voor het meedenken!
Succes met deze isolatie klus .. je bent goed op weg iig met eea uitzoeken. Wat ik altijd begrepen had is dat bij houten vloeren er altijd "damp open" geïsoleerd moet worden. Maar dat is ook afhankelijk van wat er boven op de houten vloer ligt. Je wil voorkomen dat je vocht insluit of dat vocht wat er toch in komt geen uitweg heeft. Dus als je bijvoorbeeld PVC vloer hebt liggen dan kan vocht ook niet via de bovenkant weg.
PIR is iig niet damp open dus wil je niet gebruiken om je houten vloer in op te sluiten. Glaswol of andere damp open alternatieven isoleren prima maar staan wel toe dat damp een weg naar buiten kan vinden.

Kijk ook eens op van die websites waar je de doorsnede van je vloer kan modelleren om te zien wat de volledige Rc waarde wordt bij verschillende soorten isolatie. 13cm dik glaswol tussen de balken geeft bijvoorbeeld al een isolatie waarde van ongeveer 3.5 .. dus een extra laag onder de balken gaat dat alleen maar verhogen natuurlijk.

• JeroenVerweij
duvekot schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:47:
[...]

Succes met deze isolatie klus .. je bent goed op weg iig met eea uitzoeken. Wat ik altijd begrepen had is dat bij houten vloeren er altijd "damp open" geïsoleerd moet worden. Maar dat is ook afhankelijk van wat er boven op de houten vloer ligt. Je wil voorkomen dat je vocht insluit of dat vocht wat er toch in komt geen uitweg heeft. Dus als je bijvoorbeeld PVC vloer hebt liggen dan kan vocht ook niet via de bovenkant weg.
PIR is iig niet damp open dus wil je niet gebruiken om je houten vloer in op te sluiten. Glaswol of andere damp open alternatieven isoleren prima maar staan wel toe dat damp een weg naar buiten kan vinden.

Kijk ook eens op van die websites waar je de doorsnede van je vloer kan modelleren om te zien wat de volledige Rc waarde wordt bij verschillende soorten isolatie. 13cm dik glaswol tussen de balken geeft bijvoorbeeld al een isolatie waarde van ongeveer 3.5 .. dus een extra laag onder de balken gaat dat alleen maar verhogen natuurlijk.
Dankjewel! De houten vloer is simpelweg een eikenhouten vloer en volgens mij ligt die rechtstreeks op de houten balken. Dus aan de bovenkant is er door de 'spleten' nog ruimte voor vocht om te ontsnappen. Maar ik neem daar inderdaad wel een risico mee als ik voor PIR ga kiezen.

Ik heb nog geen modelleer website gevonden, dus goede tip! Ga ik zoeken, dat geeft misschien nog wat gerichter inzicht. Glaswol zou in principe voldoen en ik las ook dat veel meer extra isoleren van RC 3.5 weinig verschil maakt bij een vloer zonder vloerverwarming. Aan de andere kant denk ik: als ik toch bezig ben, ga ik liever meteen voor RC 5 of 6 ofzo. Kan geen kwaad en dan hangt het er maar.

Miste je nog iets in mijn stappenplan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
JeroenVerweij schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:03:
[...]

Dankjewel! De houten vloer is simpelweg een eikenhouten vloer en volgens mij ligt die rechtstreeks op de houten balken. Dus aan de bovenkant is er door de 'spleten' nog ruimte voor vocht om te ontsnappen. Maar ik neem daar inderdaad wel een risico mee als ik voor PIR ga kiezen.

Ik heb nog geen modelleer website gevonden, dus goede tip! Ga ik zoeken, dat geeft misschien nog wat gerichter inzicht. Glaswol zou in principe voldoen en ik las ook dat veel meer extra isoleren van RC 3.5 weinig verschil maakt bij een vloer zonder vloerverwarming. Aan de andere kant denk ik: als ik toch bezig ben, ga ik liever meteen voor RC 5 of 6 ofzo. Kan geen kwaad en dan hangt het er maar.

Miste je nog iets in mijn stappenplan?
Hier kan je eea opvoeren:

https://www.ubakus.de/nl/rc-waarde-calculator/

De incrementele toegevoegd waarde van extra isolatie bij een vloer die al geïsoleerd is .. is natuurlijk stukken minder dan een vloer die nog helemaal gedaan moet worden. Maar isolatie is nooit iets dat opzich zelf staat. Dus kijk wat je portemonnee aan kan en kijk ook of het extra geld misschien beter op andere plekken gebruikt kan worden (dak, muren, ramen, deuren etc). Maar als je er toch al mee bezig bent .. en je kan het nu veroorloven .. dan is meer altijd beter, als het past in het grotere plaatje.

Wat stond er allemaal in het verslag voor het energielabel bijvoorbeeld als aanbevelingen?

• JeroenVerweij
duvekot schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:21:
[...]

Hier kan je eea opvoeren:

https://www.ubakus.de/nl/rc-waarde-calculator/

De incrementele toegevoegd waarde van extra isolatie bij een vloer die al geïsoleerd is .. is natuurlijk stukken minder dan een vloer die nog helemaal gedaan moet worden. Maar isolatie is nooit iets dat opzich zelf staat. Dus kijk wat je portemonnee aan kan en kijk ook of het extra geld misschien beter op andere plekken gebruikt kan worden (dak, muren, ramen, deuren etc). Maar als je er toch al mee bezig bent .. en je kan het nu veroorloven .. dan is meer altijd beter, als het past in het grotere plaatje.

Wat stond er allemaal in het verslag voor het energielabel bijvoorbeeld als aanbevelingen?
Dank voor de link!

We zijn in de gelukkige positie dat een paar honderd euro meer of minder niet zoveel uitmaakt qua kosten. Dus ik denk dat ik wat ga modelleren en uitzoeken waar ik met de verschillende isolatiematerialen op uitkom qua benodigde dikte.

Uit het energielabel kwamen nog wel wat verbeteringen. Het dak is in 2018 vervangen en geïsoleerd maar heeft een RC-waarde van slechts 2,5 (ik snap niet waarom, ik had minimaal 3,5 verwacht gezien het jaartal).
Verder is de spouw in 1999 geïsoleerd en die wil ik nog eens laten inspecteren. Het zou me niets verbazen als de spouw of niet 100% vol is of de boel naar beneden is gezakt.
De ramen zijn redelijk op orde met HR++ glas.
De buitendeuren zelf zouden beter vervangen kunnen worden (hebben nu een zeer hoge U-waarde).

Maar voor dat we offtopic gaan in dit topic over vloerisolatie: de vloer isoleren is mijn eerste klus. Met name omdat dit stapsgewijs te doen is en 'relatief eenvoudig' als onervaren klusser.

• JeroenVerweij
Hoe meer ik lees, hoe meer ik toch neig naar een materiaal als glaswol. Om een paar redenen:
  1. Het is flexibel materiaal. Dat maakt het makkelijker om te plaatsen, ook rondom leidingen/buizen
  2. Het is een dampopen materiaal, waardoor eventueel vocht altijd nog kan ontsnappen. Ik loop dan geen risico dat ik het hout dermate afsluit dat er ongemerkt houtrot kan ontstaan
  3. Ik isoleer vanaf 0. Met de 13,5cm ruimte die ik sowieso heb, kom ik al op een redelijke RC. Dat zal al zeer merkbaar zijn en is misschien al 'voldoende'
Rest nog de vraag of ik nog zaken mis in mijn stappenplan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:47

Bravo

Second Best

JeroenVerweij schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:45:
Hoe meer ik lees, hoe meer ik toch neig naar een materiaal als glaswol. Om een paar redenen:
  1. Het is flexibel materiaal. Dat maakt het makkelijker om te plaatsen, ook rondom leidingen/buizen
  2. Het is een dampopen materiaal, waardoor eventueel vocht altijd nog kan ontsnappen. Ik loop dan geen risico dat ik het hout dermate afsluit dat er ongemerkt houtrot kan ontstaan
  3. Ik isoleer vanaf 0. Met de 13,5cm ruimte die ik sowieso heb, kom ik al op een redelijke RC. Dat zal al zeer merkbaar zijn en is misschien al 'voldoende'
Zelf heb ik bij de vorige woning de optie compleet nieuwe houten vloer gekozen. Complete vloer eruit (balken wel laten zitten, maar er bleken er twee rotte koppen te hebben -> vervangen), balken waren wat licht uitgevoerd, extra poeren gemaakt ter ondersteuning, elektra benedenverdieping nieuw aangebracht, koud- en warmwaterleidingen opnieuw aangelegd (lood eruit), steenwol met isolatiefilm tussen de balken aangebracht (met draden eronder om uithangen te verminderen), OSB platen als vloer aangebracht, nette afwerkvloer erop.

Dus als je alleen naar je wens kijkt om te isoleren, dan heb je volgens mij een goed stappenplan.
Mocht je nog meer van plan zijn, dan is het misschien nu de mogelijkheid om het grondig aan te pakken.
Ik was achteraf heel blij dat het zo grondig is gedaan, anders waren de rotte balken mogelijk niet ontdekt en ik heb niet onder de vloer hoeven te rommelen met het verwijderen en aansluiten van het water en de elektra.

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500

• JeroenVerweij
Bravo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:06:
[...]

Zelf heb ik bij de vorige woning de optie compleet nieuwe houten vloer gekozen. Complete vloer eruit (balken wel laten zitten, maar er bleken er twee rotte koppen te hebben -> vervangen), balken waren wat licht uitgevoerd, extra poeren gemaakt ter ondersteuning, elektra benedenverdieping nieuw aangebracht, koud- en warmwaterleidingen opnieuw aangelegd (lood eruit), steenwol met isolatiefilm tussen de balken aangebracht (met draden eronder om uithangen te verminderen), OSB platen als vloer aangebracht, nette afwerkvloer erop.

Dus als je alleen naar je wens kijkt om te isoleren, dan heb je volgens mij een goed stappenplan.
Mocht je nog meer van plan zijn, dan is het misschien nu de mogelijkheid om het grondig aan te pakken.
Ik was achteraf heel blij dat het zo grondig is gedaan, anders waren de rotte balken mogelijk niet ontdekt en ik heb niet onder de vloer hoeven te rommelen met het verwijderen en aansluiten van het water en de elektra.
Dank voor het meedenken. Compleet nieuwe vloer is voor mij helaas geen optie, daar krijg ik mijn vriendin niet in mee :) We wonen inmiddels ook al in het huis, de houten vloer is opgeschuurd en geolied, er is behangen en geschilderd en onze nieuwe meubels staan er al. Maar bovenal vindt mijn vriendin het allemaal wat minder belangrijk dat alles helemaal goed is. Natuurlijk, als er qua constructie iets niet deugt dan kunnen we daar niet omheen maar dat is niet het beeld na een zeer uitgebreide bouwkundige inspectie.

Het blijft dus zeker weten 'alleen' bij isoleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:47

Bravo

Second Best

JeroenVerweij schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:20:
[...]

Dank voor het meedenken. Compleet nieuwe vloer is voor mij helaas geen optie, daar krijg ik mijn vriendin niet in mee :) We wonen inmiddels ook al in het huis, de houten vloer is opgeschuurd en geolied, er is behangen en geschilderd en onze nieuwe meubels staan er al. Maar bovenal vindt mijn vriendin het allemaal wat minder belangrijk dat alles helemaal goed is. Natuurlijk, als er qua constructie iets niet deugt dan kunnen we daar niet omheen maar dat is niet het beeld na een zeer uitgebreide bouwkundige inspectie.

Het blijft dus zeker weten 'alleen' bij isoleren.
Ah, als het al ingericht is en je er al woont is de drempel behoorlijk wat hoger om groots aan de slag te gaan.

Om met een hoogte van 45 cm aan de slag te gaan met glaswol, heeft ivm alle bescherming die je nodig hebt om de glaswol niet in je huid/luchtwegen te laten komen niet mijn voorkeur. En 35 m2 keer 20 cm zand is toch 7 m3. Dat wil je niet zelf rondschuiven terwijl je aan het werk bent. De optie voor zand afzuigen is dan best aantrekkelijk (maar prijzig, je bent er dan niet met een paar honderd euro).

Succes met de afweging :)

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:08
Voor wat het waard is onze ervaring met Tonzon. In oktober 2023 in onze kruipruimte Tonzon bodemfolie en folie tegen de betonnen vloer laten leggen.
Reden was vochtdruppels aan de leidingen onder de vloer en grondlucht. Verder geen plassen. Voordat wij begonnen een Shelly H&T sensor opgehangen om temperatuur en vochtigheid te meten.
Onze ervaringen
- De nare (grond)lucht was meteen verdwenen
- Hoewel er geen druppels meer aan de leidingen hingen, lag er nog steeds vocht op het folie en bleef vochtigheid 100%. Omdat mededeling was dat het even kon duren voordat we verschil zagen, niet direct actie genomen. En je kijkt ook niet iedere week in kruipruimte om te zien of er nog water ligt.
- Na lang zoeken bleken er twee lekken te zijn, afvoer stoomoven en afvoer waterontharder. Omdat die onregelmatig werken was het lastig opsporen. Daarna werd de folie droog maar vochtigheid bleef tussen 95-100%. Alleen als het kruipluik open was zag je onmiddellijk een verbetering van de vochtigheid.
- Na het maken van een extra ventilatie gat (na de zomer) tegenover de bestaande gaten, zodat er een luchtstroom door de kruipruimte op gang komt, is er echt beweging in de luchtvochtigheid gekomen. Vochtigheid volgt vochtigheid buiten
- Lastig om te zeggen of het ook invloed op stookkosten heeft want we zijn naar WP gegaan. Lijkt wel behagelijker.
- Geen idee of het gerelateerd is maar onze kelder(bak) wordt ook droger en is nu constant 50% vochtigheid. Mogelijk door het verhelpen van de lekkages.
- Ben benieuwd wat er gebeurd als de luchtvochtigheid een tijd laag is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnNci2VYB8EEknT6haqnSQoB1t0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jdxGMEICEgVybh37VZyTsM4q.jpg?f=user_large

- Verassend om te zien hoe de vochtigheid op de vochtigheid buiten reageert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vF9ZoxzwNCIwD8zhSNFWP5O9wLM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GA6jV7aYmM3b1pyt2xjS8WwD.jpg?f=user_large

Nog geen idee wat de impact op de temperatuur in kruipruimte is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1yabGMNYY4g2v5h9TqtMF-tzg8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XqPBZD8NUUhUiZsDil3W7HjY.jpg?f=user_large

Mijn tip is eigenlijk om een simpele sensor op te hangen om het resultaat te kunnen volgen. Mijn ervaring is dat je vrij snel effect ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

JeroenVerweij schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:45:
Zelf vond ik glaswol ideaal in een wat krappere kruipruimte en kleine kruipruimte luik. Wel een fijn idee dat je vloer aan beide kanten dampopen is. Ook voor de toekomst.

Verder lijkt mij je aanpak prima.

Ik had onderstaande spullen gebruikt, wellicht geeft het inspiratie, maar ieder heeft zo zn eigen aanpak :)

Tevens gebruikt gemaakt van b-keuze glaswol. Wel opletten dat je glaswol neemt zonder laagje folie, karton of glasvezel. Dus enkel glaswol:)

Er komt veel snijwerk te pas indien je balken minder breed is dan het glaswol. Het glaswol klemt tussen de balken maar om zeker te zijn dat zwaartekracht en stampende voeten opde vloer de boel nietaat zakken heb ik dampopen folie, na het plaatsen van het glaswol, over de balken gespannen

- rondellen a 70mm om dampopen-folie over de balken goed vast te zetten, vooral bij overlappende stukken
- nietjes / nietpistool voor tussen rondellen in en voor even snel strak spannen vh dampopen folie op de balken, alvorens je het goed vastzet
- torx houtschroeven om de rondellen vast te zetten
- dampopen folie voorover de balken. Ikzelf had spinvlies a 175gr/m2
- minsten(!) 0.2mm dampdichte bodemfolie. liever dikker want ik merk dat 0.2mm alsnog snel gaten krijgt als je nogmaals overheen kruipt, of steentjes hebt.
- kit voor verlijmen overlappende stukken dampopen folie voor over de balken en dampdichte folie op de vloer https://www.kitxpert.nl/z...spur-folielijm-310ml.html

En vergeet ook niet een

- stofoverall
- volgelaatsmasker (3 tientjes op Ali bv)
- handschoenen
- isolatiemes
- lange lat om makkelijk het glaswol strak af te snijden

[ Voor 9% gewijzigd door AOC op 13-02-2025 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
AOC schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:37:
[...]

Zelf vond ik glaswol ideaal in een wat krappere kruipruimte en kleine kruipruimte luik. Wel een fijn idee dat je vloer aan beide kanten dampopen is. Ook voor de toekomst.

Verder lijkt mij je aanpak prima.

Ik had onderstaande spullen gebruikt, wellicht geeft het inspiratie, maar ieder heeft zo zn eigen aanpak :)

Tevens gebruikt gemaakt van b-keuze glaswol. Wel opletten dat je glaswol neemt zonder laagje folie, karton of glasvezel. Dus enkel glaswol:)

Er komt veel snijwerk te pas indien je balken minder breed is dan het glaswol. Het glaswol klemt tussen de balken maar om zeker te zijn dat zwaartekracht en stampende voeten opde vloer de boel nietaat zakken heb ik dampopen folie, na het plaatsen van het glaswol, over de balken gespannen

- rondellen a 70mm om dampopen-folie over de balken goed vast te zetten, vooral bij overlappende stukken
- nietjes / nietpistool voor tussen rondellen in en voor even snel strak spannen vh dampopen folie op de balken, alvorens je het goed vastzet
- torx houtschroeven om de rondellen vast te zetten
- dampopen folie voorover de balken. Ikzelf had spinvlies a 175gr/m2
- minsten(!) 0.2mm dampdichte bodemfolie. liever dikker want ik merk dat 0.2mm alsnog snel gaten krijgt als je nogmaals overheen kruipt, of steentjes hebt.
- kit voor verlijmen overlappende stukken dampopen folie voor over de balken en dampdichte folie op de vloer https://www.kitxpert.nl/z...spur-folielijm-310ml.html

En vergeet ook niet een

- stofoverall
- volgelaatsmasker (3 tientjes op Ali bv)
- handschoenen
- isolatiemes
- lange lat om makkelijk het glaswol strak af te snijden
Super, bedankt voor het delen! Hier kan ik wel wat mee :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaakErWatVan
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-04 21:01
Guere schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:34:
[...]
Normaal gesproken zou je voor het ophangen van leidingen natuurlijk altijd een paar cm in het onderliggende beton boren, en dan lange hangers gebruiken zodat het écht stevig zit.

Je zou die isolatiepluggen van de Hornbach kunnen proberen, maar eerlijk gezegd heb ik zo mijn twijfels bij de draagkracht gezien de afmetingen van 18mm breed en 50mm lang. Dat zal niet veel veel grip geven, zeker als 'ie nog wat moet uitsteken om er iets aan te bevestigen. Ik weet niet hoe zwaar airco leiding is, maar het zal niet gering zijn.

Er zijn grotere isolatiepluggen die mij geschikter lijken. Ik heb ze eerder dit jaar al eens gedeeld in dit topic, maar officieel zijn ook die eigenlijk alleen maar bedoeld om lichtgewicht zaken op te hangen, zoals isolatieplaten. Ik heb twee verschillende merken gebruikt, maar er is er maar één waar je de pluggen los kan kopen. Dat betreft deze schroeven van Dun Isoleren. Ze zijn er ook in kortere maten als 15cm wat te lang voor je is.

Deze pluggen geven 100% zeker meer grip dan die plugjes van de Hornbach. Een groot nadeel: voor de montage heb je echt absoluut hun eigen power bit van €35,95 nodig. Er is nergens anders een vierkant bitje in die maat te krijgen.
Ik had al eerder deze TOX pluggen (50mm) van Hornbach gebruikt. Dat gaat in EPS nét, maar voelt niet heel zeker. Ik kwam er zojuist achter dat deze ook in 120mm worden verkocht bij Amazon. Dat lijkt een stuk steviger. En ook nog een stuk goedkoper. Gelijk een doosje besteld. Ik zal de ervaringen hier delen.
Pagina: 1 ... 109 110 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"