Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 109 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazi
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-04 22:31
Hoeveel voegt een hoge Rd-waarde toe voor vloerisolatie, als er vloerverwarming is?
Er is bij mij isolatie met Rd 3,5 geplaatst, terwijl ik 4 had besteld. Daardoor heb ik nu de keuze om het opnieuw te laten doen of een korting te krijgen (€ 800).

Het was een betonnen vloer zonder isolatie dus Rc van 0,15, die dan naar Rc 3,65 of 4,15 gaat.

Als ik daarmee ga rekenen en even extreem ervan uit ga dat ik mijn halve gasverbruik (800 kuub) door de vloer kwijtraakte, dan zou de stap naar Rc 3,65 al 767 kuub daarvan besparen. 800 - 800 * 0,15/3,65 = 767.
Bij Rc 4,15 zou dat 771 kuub zijn. Dat is dus maar 4 kuub verschil, zeg € 5 per jaar.

Dan lijkt dat financieel niet rendabel. Maar tegelijk lees ik wel vaak dat bij vloerverwarming een Rc van 5 geadviseerd wordt ipv 3,5.
Klopt mijn berekening niet of zie ik iets anders over het hoofd?

Is er nog verschil qua comfort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:48
Bazi schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:13:
Hoeveel voegt een hoge Rd-waarde toe voor vloerisolatie, als er vloerverwarming is?
Er is bij mij isolatie met Rd 3,5 geplaatst, terwijl ik 4 had besteld. Daardoor heb ik nu de keuze om het opnieuw te laten doen of een korting te krijgen (€ 800).

Het was een betonnen vloer zonder isolatie dus Rc van 0,15, die dan naar Rc 3,65 of 4,15 gaat.

Als ik daarmee ga rekenen en even extreem ervan uit ga dat ik mijn halve gasverbruik (800 kuub) door de vloer kwijtraakte, dan zou de stap naar Rc 3,65 al 767 kuub daarvan besparen. 800 - 800 * 0,15/3,65 = 767.
Bij Rc 4,15 zou dat 771 kuub zijn. Dat is dus maar 4 kuub verschil, zeg € 5 per jaar.

Dan lijkt dat financieel niet rendabel. Maar tegelijk lees ik wel vaak dat bij vloerverwarming een Rc van 5 geadviseerd wordt ipv 3,5.

Ik zou voor het geld gaan. Het extra verlies via de vloer is minimaal, die 5 euro per jaar zou best kunnen.
Kwa comfort ga je er niks van merken.

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guere
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:06
hood schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:17:
Ik zou voor het geld gaan. Het extra verlies via de vloer is minimaal, die 5 euro per jaar zou best kunnen.
Kwa comfort ga je er niks van merken.
Mee eens: het is jammer dat het verkeerde product is geplaatst maar die extra Rd van 0,5 is het niet waard versus die €800,- korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:17
Bazi schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:13:

Wanneer zijn ze er achter gekomen? En is dit nieuwbouw of renovatie?

En als ze iets verkeerds gedaan hebben .. wat zegt je dat de huidige gebruikte isolatie wel goed gedaan is? Dus is het wel 3.5? Of zeggen ze dat? Ben je in staat om zelf eea te controleren en na te kijken? Of moet je geloven op "hun blauwe ogen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Geen toegevoegde waarde

[ Voor 105% gewijzigd door assje op 19-02-2025 13:37 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazi
duvekot schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:43:
[...]

Wanneer zijn ze er achter gekomen? En is dit nieuwbouw of renovatie?

En als ze iets verkeerds gedaan hebben .. wat zegt je dat de huidige gebruikte isolatie wel goed gedaan is? Dus is het wel 3.5? Of zeggen ze dat? Ben je in staat om zelf eea te controleren en na te kijken? Of moet je geloven op "hun blauwe ogen"?
Ik heb na afloop de dikte gemeten en dit kwam dunner uit dan had moeten zijn, daardoor kwam ik erachter.
Qua dikte wat er op zit komt het nu wel overeen met de dikte die hoort bij PIF 3,5 dus dat moet wel kloppen.
Uiteindelijk hangt er natuurlijk vanaf of het overal luchtdicht is aangebracht, dat is niet echt te controleren. Maar daar ben ik verder niet echt bang voor, dit was gewoon een verkeerde rol die gepakt was omdat het verkeerd in het systeem stond, dat staat los van het werk ter plekke.

Het is overigens renovatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vadecium
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:33
Afgelopen dagen dit topic even doorgenomen en kom op het volgende:
Huis uit 1989 geisoleerd bij de bouw met EPS, 55mm bij de balken en 120mm ertussen. Kruipruimte 90cm hoog.
Op de grond folie tegen verdampen.
Dit wil ik gaan verbeteren met 120mm dikke PIR platen. (Lijmen en eventueel schroeven) Prijs lijkt niet specifiek hoger van 120mm tov 100mm.
De ruimte tussen de balken wil ik dan vullen met glaswol.
Eromheen compriband gebruiken en de naden goed dichttapen met alluminiumtape.

Maar tussen verschillende zone's in de kruipruimte zit een kleiner gat met rioolafvoer en leidingen. Hoe zouden jullie dit deel isoleren?
Dunnere isolatie?
Isolatie die je eruit kan halen als je er langs moet?
Suggesties zijn zeer welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96isHstGTNbRLlSVDyqqyOqGf-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUMxVdiMXwglNCOvmuh0b7Tv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:10
Vadecium schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:07:
Huis uit 1989 geisoleerd bij de bouw met EPS, 55mm bij de balken en 120mm ertussen. Kruipruimte 90cm hoog.
Dit wil ik gaan verbeteren met 120mm dikke PIR platen. (Lijmen en eventueel schroeven) Prijs lijkt niet specifiek hoger van 120mm tov 100mm.

Maar tussen verschillende zone's in de kruipruimte zit een kleiner gat met rioolafvoer en leidingen. Hoe zouden jullie dit deel isoleren?
Dunnere isolatie?

[Afbeelding]
Dat gat laten zitten tenzij dat gat een eigen aan en afvoer van kruipruimte ventilatie heeft. Als je het dicht maakt en er ventileert niets meer dan heb je een ongewenste situatie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vadecium
No Hands schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:53:
[...]

Dat gat laten zitten tenzij dat gat een eigen aan en afvoer van kruipruimte ventilatie heeft. Als je het dicht maakt en er ventileert niets meer dan heb je een ongewenste situatie.
Bedankt, idd luchtstroom is wel gewenst. Ik bedoel meer het stukje tegen het plaffond / EPS aan, met een een extra laag wordt het te smal om je er doorheen te wurmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:09
Overweeg daar gewoon een stukje niet dubbel te isoleren? Of om de EPS weg te halen en lokaal te vervangen door PIR.

Het is niet zo dat als je 1 stukje niet isoleert dat dan je hele exercitie zinloos geworden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vadecium
GoldenLeafBird schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:25:
Overweeg daar gewoon een stukje niet dubbel te isoleren? Of om de EPS weg te halen en lokaal te vervangen door PIR.

Het is niet zo dat als je 1 stukje niet isoleert dat dan je hele exercitie zinloos geworden is.
Terecht punt.
Stukje EPS weghalen en lokaal vervangen is ook een goede optie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Dunnere isolatie?

[Afbeelding]
Advies wat ik ooit van een isolatie bedrijf heb gekregen is om steenwol te gebruiken ipv glaswol als je onder de vloer isoleert. Hun ervaring is dat ze bij vervanging van isolatie nooit (dode) muizen & nesten tegenkomen in steenwol maar wel in glaswol.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:05

dof

Dunnere isolatie?

[Afbeelding]
Mooi hoge kruipruimte, mooi droog. Jammer dat die buizen net bij de kruipdoorgang zijn gemonteerd.

Bij de cv buizen vernieuwing in m'n kruipruimte (Fe buizen, waren flink doorgeroest) , heb ik het zo gemaakt dat dat niet vreselijk onhandig in de weg zou gaan zitten (dat was wel zo). Maar rioolbuizen verleggen is niet iets wat je kunt of moet doen (rioolbuis afschot is vrij kritisch).

Ik zou de kruipdoorgang vrij houden, dus daar maar even niet (extra) isoleren, zodat je tenminste goed naar andere compartimenten kunt komen. Je gaat er vast wel vaker komen (om ook andere zaken wat te fatsoeneren :) )

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 30-04 19:32
fenrir schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:51:
[...]

Advies wat ik ooit van een isolatie bedrijf heb gekregen is om steenwol te gebruiken ipv glaswol als je onder de vloer isoleert. Hun ervaring is dat ze bij vervanging van isolatie nooit (dode) muizen & nesten tegenkomen in steenwol maar wel in glaswol.
Dat klopt met dat gele jeukende glaswol, daar wordt veel in genesteld. Dit zie je niet met andere soorten glaswol wat tegenwoordig beschikbaar is.

Overigens zou ik juist adviseren om geen extra isolatie tussen PIR platen en de bestaande vloer te drukken. Door ruimte te laten en dit niet op te vullen zorgt dat ervoor dat de reflectie van de aluminium cachering van de PIR platen ook benut wordt.
Er is dan een combinatie van warmteweerstand en reflectie. Aangezien vloerverwarming voornamelijk energie in de kruipruimte verliest via straling, een kleine gedeelte via geleiding en niet via convectie, is een combinatie van warmteweerstand en reflectie wel aan te raden. Dit is niet terug te zien in een Rd of Rc waarde maar wel in de energiebesparing. Less is more.
Vandaar dat Tonzon (geen warmteweerstand maar volledig op basis van reflectie) zo goed werkt in kruipruimtes.

[ Voor 19% gewijzigd door Snaba op 24-02-2025 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recci
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-04 10:25
Wij hebben een woning uit 1993 met een broodjesvloer. Hier zit een 4-5 centimeter (aanname, heb het niet gemeten) piepschuim tegenaan vanaf de bouw. Onze vloer is erg koud in de winter en we hebben (nog) geen vloerverwarming. De kruipruimte is over het algemeen droog. We hebben wat isolatieadviseurs over de vloer gehad en allen adviseren er 8-10cm PUR tegenaan te laten spuiten. Dat zou de RD waarde richting de 5 brengen. Hiervoor heb ik nu wat offertes liggen.

Ik lees veel wisselende berichten over PUR. Het betreft BASF of Plixxent PUR. Gezien de subsidie en het potentieel gewin lijkt het me een no-brainer, maar ik hoor graag wat anderen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Recci schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:58:
Wij hebben een woning uit 1993 met een broodjesvloer. Hier zit een 4-5 centimeter (aanname, heb het niet gemeten) piepschuim tegenaan vanaf de bouw. Onze vloer is erg koud in de winter en we hebben (nog) geen vloerverwarming. De kruipruimte is over het algemeen droog. We hebben wat isolatieadviseurs over de vloer gehad en allen adviseren er 8-10cm PUR tegenaan te laten spuiten. Dat zou de RD waarde richting de 5 brengen. Hiervoor heb ik nu wat offertes liggen.

Ik lees veel wisselende berichten over PUR. Het betreft BASF of Plixxent PUR. Gezien de subsidie en het potentieel gewin lijkt het me een no-brainer, maar ik hoor graag wat anderen denken.
Hoe lang kan je uit je huis? Heb je kleine huisdieren? Hoe ga je controleren of er ook echt 8-10cm tegen aan gekomen is? Hoe controleer je of alles meegenomen is? Blijft de bestaande ventilatie intact? Wat vragen ze voor zo'n klus? Heb je dit Topic al helemaal uit gelezen? Moet je ooit nog wat doen onder de vloer?

Persoonlijk zal ik er niet aan beginnen ...

Oja .. subsidie krijg je toch meestal alleen als je twee maatregelen neemt ?

[ Voor 3% gewijzigd door duvekot op 02-03-2025 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recci
duvekot schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:35:
[...]

Hoe lang kan je uit je huis? Heb je kleine huisdieren? Hoe ga je controleren of er ook echt 8-10cm tegen aan gekomen is? Hoe controleer je of alles meegenomen is? Blijft de bestaande ventilatie intact? Wat vragen ze voor zo'n klus? Heb je dit Topic al helemaal uit gelezen? Moet je ooit nog wat doen onder de vloer?

Persoonlijk zal ik er niet aan beginnen ...

Oja .. subsidie krijg je toch meestal alleen als je twee maatregelen neemt ?
- Volgens de bedrijven 2 uurtjes uit huis, maar indien gewenst langer.
- Kleine huisdieren, ja.
- Controleren: Ik kan er onderdoor met een prikker mocht ik die noodzaak zien
- Bestaande ventilatie wordt uitgebreid met 3 roosters
- 65m2, €2100
- Topic grotendeels geprobeerd te lezen, maar reacties op een post zijn lastig terug te vinden.
- Ik zal vast wel eens een kabel moeten trekken onder de vloer o.i.d.
- Subsidie; klopt, we hebben het glas reeds vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Controleer de gespoten dikte na aanbrengen. :) Is best noodzaak.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Onze vloer is erg koud in de winter en we hebben (nog) geen vloerverwarming.
Betonvloer met laminaat of pvc? Zonder vloerverwarming zal dit altijd koud aanvoelen ongeacht de hoeveelheid isolatie.

Enige manier om warmte voeten te krijgen is vloerbedekking, tapijt of vloerverwarming:) of pantoffels

Heb bij mn ouders 10cm pir geplaatst en alsnog koude voeten, daarom is in het zitgedeelte een mooie kleed gekomen.

Zelf zou ik overigens niet aan pur beginnen. Op YouTube veel slechte voorbeelden gezien. Weinig consistent, druipgrot etc

https://www.bouweninstall...-met-gespoten-pur-schuim/

[ Voor 7% gewijzigd door AOC op 03-03-2025 01:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:13
Ik heb hier 10cm PUR onder de vloer. Het doet wat het moet doen en voor zover ik kan beoordelen is het redelijk egaal 10cm geworden. Toch heb ik achteraf spijt dat ik destijds niet zelf in de weer ben gegaan met PIR platen. Ik denk dat je dan toch wat flexibeler bent als er nieuwe leidingen moeten worden getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recci
AOC schreef op maandag 3 maart 2025 @ 01:01:
[...]

Betonvloer met laminaat of pvc? Zonder vloerverwarming zal dit altijd koud aanvoelen ongeacht de hoeveelheid isolatie.

Enige manier om warmte voeten te krijgen is vloerbedekking, tapijt of vloerverwarming:) of pantoffels

Heb bij mn ouders 10cm pir geplaatst en alsnog koude voeten, daarom is in het zitgedeelte een mooie kleed gekomen.

Zelf zou ik overigens niet aan pur beginnen. Op YouTube veel slechte voorbeelden gezien. Weinig consistent, druipgrot etc

https://www.bouweninstall...-met-gespoten-pur-schuim/
Betonvloer met een linoleum gietvloer. Pantoffels hebben we, maar er is gewoon veel koude trek over de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
Recci schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:52:
[...]

Betonvloer met een linoleum gietvloer. Pantoffels hebben we, maar er is gewoon veel koude trek over de vloer.
Lineoleum gietvloer? :? :?

Verder, een vloer voelt snel koud aan. Je hebt te maken met geleiding. Daarom voelt, ook in de zomer, een muur of vloer vaak koeler aan, het voert warmte snel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Recci schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:52:
[...]

Koud trek over de vloer? Het zou gek zijn dat vanuit de vloer kou omhoog komt en gaat rondtrekken

Warmte lucht stijgt, koude lucht daalt. En doordat het daalt kan het trekken.

Althans zo heb ik het begrepen en 4cm isolatie is zo verkeerd nog niet als je geen vloerverwarming hebt.

Weet je zeker dat de ramen nog goed isoleren? Geen toch van deuren, kozijnen of andere punten? Spouwmuurisolatie? Of heb je een tussenwoning, dan kan het nog zijn dat tussen jouw woning en de buren in de spouw veel trek is.

Voorbeeld: bij een kennis 10cm glaswol onder de vloer gepropt. In de winter is het alsnog ijselijk koud. Koude voeten, koude nek. Blijk dat de muur tussen de rijtjeswoning volledig doorwaait, dus heb je eigenlijk qua isolatie een enkel steens muur. Het dubbelglas trek ik ook nog in twijfel, maar +-20m2 per verdieping aan enkelsteensmuur koelt goed af:)

[ Voor 20% gewijzigd door AOC op 03-03-2025 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:11
Koude trek over de vloer heb je gewoon altijd zonder vloerverwarming, daar kan je niet tegen isoleren, of je moet het gewoon heel erg opstoken.

Ik stook thuis 20 graden, is aangenaam qua temperatuur, maar gewoon koud aan je voeten. Verwarming met radiatoren op 35-40 graden en ventilatoren om voldoende warmte afgifte te krijgen. Daar ga je nat, want je trekt geforceerd lucht over de vloer, aan de onderkant de radiator in en aan de bovenkant er weer uit.
Je vloer wordt nooit warmer dan de kamertemperatuur, hoeveel je ook isoleert.

Wat je wel merkt met vloerisolatie is dat je vloer op de plekken waar je je voeten zet ook opwarmt. Zonder vloerisolatie trekt dat gewoon weg en blijft dat koud. Is ook mooi in beeld te brengen als je op sokken over de vloer loopt en dan de warmtebeeldcamera pakt, je ziet elke stap oplichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recci
GoldenLeafBird schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:43:
[...]

Lineoleum gietvloer? :? :?

Verder, een vloer voelt snel koud aan. Je hebt te maken met geleiding. Daarom voelt, ook in de zomer, een muur of vloer vaak koeler aan, het voert warmte snel af.
We zijn er recent komen wonen, het is een "Forbo Liquiddesign" gietvloer, van kurk. Ik heb het ook niet verzonnen ;). Misschien omschrijf ik het verkeerd, maar dit was me verteld.
AOC schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:32:
[...]

Koud trek over de vloer? Het zou gek zijn dat vanuit de vloer kou omhoog komt en gaat rondtrekken

Warmte lucht stijgt, koude lucht daalt. En doordat het daalt kan het trekken.

Althans zo heb ik het begrepen en 4cm isolatie is zo verkeerd nog niet als je geen vloerverwarming hebt.

Weet je zeker dat de ramen nog goed isoleren? Geen toch va
[...]
n deuren, kozijnen of andere punten? Spouwmuurisolatie? Of heb je een tussenwoning, dan kan het nog zijn dat tussen jouw woning en de buren in de spouw veel trek is.

Voorbeeld: bij een kennis 10cm glaswol onder de vloer gepropt. In de winter is het alsnog ijselijk koud. Koude voeten, koude nek. Blijk dat de muur tussen de rijtjeswoning volledig doorwaait, dus heb je eigenlijk qua isolatie een enkel steens muur. Het dubbelglas trek ik ook nog in twijfel, maar +-20m2 per verdieping aan enkelsteensmuur koelt goed af:)
Ramen hebben we recent allemaal laten vervangen door HR++ met een u-waarde van 1.1. Het is een 2-onder-1 kap. Volgens de 'adviseurs' is de spouw geisoleerd, en deze voelt ook niet bijzonder koud aan (i.t.t. ons oude appartement uit 1955). Daar valt geen rendement te behalen aldus de adviseurs.
_JGC_ schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:45:
Koude trek over de vloer heb je gewoon altijd zonder vloerverwarming, daar kan je niet tegen isoleren, of je moet het gewoon heel erg opstoken.

Ik stook thuis 20 graden, is aangenaam qua temperatuur, maar gewoon koud aan je voeten. Verwarming met radiatoren op 35-40 graden en ventilatoren om voldoende warmte afgifte te krijgen. Daar ga je nat, want je trekt geforceerd lucht over de vloer, aan de onderkant de radiator in en aan de bovenkant er weer uit.

Wat je wel merkt met vloerisolatie is dat je vloer op de plekken waar je je voeten zet ook opwarmt. Zonder vloerisolatie trekt dat gewoon weg en blijft dat koud. Is ook mooi in beeld te brengen als je op sokken over de vloer loopt en dan de warmtebeeldcamera pakt, je ziet elke stap oplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recci
_JGC_ schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:45:

Helder verhaal, bedankt! We hebben inderdaad wat ventilatoren in de radiatoren geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guere
Recci schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:34:
Ramen hebben we recent allemaal laten vervangen door HR++ met een u-waarde van 1.1. Het is een 2-onder-1 kap. Volgens de 'adviseurs' is de spouw geisoleerd, en deze voelt ook niet bijzonder koud aan (i.t.t. ons oude appartement uit 1955). Daar valt geen rendement te behalen aldus de adviseurs.
Een huis uit 1993 zal zeer waarschijnlijk gewoon volgens bouwbesluit 1992 zijn gebouwd of waardes hebben die daar zeer dichtbij liggen: Rc 2,5 rondom. Je vloer zal dus zo'n ~8-10cm EPS aan de onderzijde hebben. Aan spouwmuren valt inderdaad weinig te behalen simpelweg omdat er vanaf de jaren '90 bijna nooit voldoende vrije ruimte over is voor bijvulling.

Als je nu geen vloerverwarming hebt dan is Rc 2,5 echt nog niet zo verkeerd - uiteraard helpen alle beetjes maar ik zou geen overhaaste beslissingen nemen. Zeker niet wanneer ze allemaal met PUR aankomen: ik zou dat persoonlijk ook echt nooit laten toepassen. Er zijn inmiddels meer dan genoeg horror verhalen bekend, het kan gewoon zo gigantisch misgaan met dat nasty spul dat je het risico niet wil lopen.

Als je geen zin of energie hebt om zelf met PIR/EPS aan de slag te gaan, dan kan onder je vloer zeer waarschijnlijk ook prima PIF of TonZon. Er zijn genoeg installateurs die daarmee werken, dus ik zou daar dan naar op zoek gaan als je toch je vloerisolatie wilt verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recci
Guere schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:00:
[...]

Een huis uit 1993 zal zeer waarschijnlijk gewoon volgens bouwbesluit 1992 zijn gebouwd of waardes hebben die daar zeer dichtbij liggen: Rc 2,5 rondom. Je vloer zal dus zo'n ~8-10cm EPS aan de onderzijde hebben. Aan spouwmuren valt inderdaad weinig te behalen simpelweg omdat er vanaf de jaren '90 bijna nooit voldoende vrije ruimte over is voor bijvulling.

Als je nu geen vloerverwarming hebt dan is Rc 2,5 echt nog niet zo verkeerd - uiteraard helpen alle beetjes maar ik zou geen overhaaste beslissingen nemen. Zeker niet wanneer ze allemaal met PUR aankomen: ik zou dat persoonlijk ook echt nooit laten toepassen. Er zijn inmiddels meer dan genoeg horror verhalen bekend, het kan gewoon zo gigantisch misgaan met dat nasty spul dat je het risico niet wil lopen.

Als je geen zin of energie hebt om zelf met PIR/EPS aan de slag te gaan, dan kan onder je vloer zeer waarschijnlijk ook prima PIF of TonZon. Er zijn genoeg installateurs die daarmee werken, dus ik zou daar dan naar op zoek gaan als je toch je vloerisolatie wilt verbeteren.
Ik heb de proef op de som genomen en heb even een excursie in de kruipruimte gedaan. Met een sateprikker kom ik op 4cm EPS in het midden van de 'broodjes' en 7cm op de balken. Het energielabel zegt een RC van 1.5. De grond midden in de kruipruimte is droog maar klam. Hoe verder ik naar het voren van het huis kroop hoe natter de grond werd. De laatste meter van plafond (tegen de voorkant van het huis aan) hangt vol met druppels. Daar is ook het beton van de fundering klam.

Ik heb vandaag een partij gevraagd die PIF plaatst. Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-04 23:23
Wij zijn bij ons klushuis waarin we alles zelf doen bij de kruipruimte aangekomen. Inmiddels de vloerplanken verwijderd, gelukkig waren de balken na 80 jaar nog in prima staat wat wel vertrouwen geeft op nog vele jaren meer. Vanwege ons budget er ook voor gekozen om bijna alle balken te latten zitten en alleen te verstevigen en de boel te isoleren. Eerst de kruipruimte puin vrij gemaakt en geëgaliseerd want een hoek was ongeveer 50 cm dieper dan de rest. Daarna wat reparaties in het metselwerk gedaan en ventilatiegaten toegevoegd.

Voor het isoleren moest in de vloerbalken op dikken, want ik had 22cm minerale wol. Ik heb dat met pir gedaan, ik dacht dat verminderd het warmteverlies via de balken misschien nog iets :) Daarna dampopen folie geplaatst middels osb latten door het pir in de balk geschroefd en daar de wol op gelegd.

Nu daarop 18mm underlaymemt geplaatst maar ik merk dat er nog een lichte buiging is als ik bijvoorbeeld op een been tussen waar de balken zitten ga staan. Ik zit te twijfelen om een 2e laag aan te brengen. Zou dat helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBJQmlsxy942cHf21nCk_r3KznA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2x79rG1aim0cuXcoEgVAQQjU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tMPVhriIjbV7PvvEJkRBsuR85U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q4bMUURZoWc689wx1FRuXTGM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wu2Xx9DS4WuyAo24gujU8YUlGrI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODF9FLeTxZ17x1JNG8OycmqY.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYRrt2t9iQn36BrJmGT2oh8j8QA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oaqcNo1po3Kd66bb7DVBVL6n.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70HMZ9VqVZGkeFachMDNHpwZJiU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruZx7cQvZaKRx9jrOtBY1MAe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/512beGuaVm3i0bSeZKMPrL-6DwE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zIrNmwP2EXNRFmU6gJkYFx11.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:28
KoenVW76 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:30:
Wij zijn bij ons klushuis waarin we alles zelf doen bij de kruipruimte aangekomen. Inmiddels de vloerplanken verwijderd, gelukkig waren de balken na 80 jaar nog in prima staat wat wel vertrouwen geeft op nog vele jaren meer. Vanwege ons budget er ook voor gekozen om bijna alle balken te latten zitten en alleen te verstevigen en de boel te isoleren. Eerst de kruipruimte puin vrij gemaakt en geëgaliseerd want een hoek was ongeveer 50 cm dieper dan de rest. Daarna wat reparaties in het metselwerk gedaan en ventilatiegaten toegevoegd.

Voor het isoleren moest in de vloerbalken op dikken, want ik had 22cm minerale wol. Ik heb dat met pir gedaan, ik dacht dat verminderd het warmteverlies via de balken misschien nog iets :) Daarna dampopen folie geplaatst middels osb latten door het pir in de balk geschroefd en daar de wol op gelegd.

Nu daarop 18mm underlaymemt geplaatst maar ik merk dat er nog een lichte buiging is als ik bijvoorbeeld op een been tussen waar de balken zitten ga staan. Ik zit te twijfelen om een 2e laag aan te brengen. Zou dat helpen?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Haaks op de onderliggende legrichting en verlijmd gaat zeker helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AreUhungry
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-04 14:29
KoenVW76 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 23:30:

Hoe heb jij de kruipruimte puinvrij gemaakt? Ik heb nu ook de vloer open en er ligt nogal wat puin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

AreUhungry schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:53:
[...]

Hoe heb jij de kruipruimte puinvrij gemaakt? Ik heb nu ook de vloer open en er ligt nogal wat puin in.
Als je denkt dat je ooit nog in de kruipruimte een kijkje wilt nemen dan zou ik het weghalen nu je er makkelijk bij kunt :)

Ook wel fijn lopen qua werkzaamheden als er geen bakstenen voor je voeten liggen lijkt me.

Of je schopt alles naar de kanten, maar als je toch al bezig bent :p

[ Voor 18% gewijzigd door AOC op 05-03-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
AreUhungry schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:53:
[...]

Simpelweg bij elkaar rapen en harken totdat we schone grond hadden, was wel even een klusje. Op een gulden na geen schatten gevonden helaas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
S.J.Onnie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 06:18:
[...]

Haaks op de onderliggende legrichting en verlijmd gaat zeker helpen.
Ik verlijm het liever niet aangezien het mocht het ooit verwijderd worden echt compleet gesloopt moet worden. Ik denk dat ik dan liever 1000 schroeven gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-04 00:08
Een geisoleerde vloer neemt de kamertemperatuur aan, als je met infraroodthermometer meet, kom je op 18-20 graden. Alleen je voeten zijn 37 dus 17 graden verschil, met blote voeten frisser dan je voet dus, maar dat levert geen koude trek op. In ieder geval in ons vorige huis met natuursteen op beton, op 6 cm tempex, op zand. We hebben het nooit storend gevonden.
Waarom geen Tonzon, M'n moeder had dat onder een vloer die altijd koud was, daarna niks meer koud en het grote huis uit 1973 had een heel laag gasverbruik terwijl ze het behoorlijk warm stookte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawlery
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-04 16:55
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar advies over hoe ik mijn kruipruimte het beste kan aanpakken. Mijn situatie:
  • Woning uit 1993
  • Broodjesvloer met 8 cm tempex
  • Kruipruimte is nat, soms een laagje water
  • Hoogte kruipruimte: 45-65 cm
  • [Luchtvochtigheid binnenshuis: 60-70% (geen schimmel)
  • Vochtigheid in de gang (waar kruipruimte toegang is): 70%+
Drie bedrijven laten langskomen, allemaal rond €2000 (met ~€300 subsidie)
Aangeboden opties:
  • Tonzon folie
  • dampremmende chips
  • EPS-parels
Mijn hoofdprioriteit is het verlagen van vocht in huis en de kruipruimte. Daarnaast wil ik de isolatie verbeteren, als het kan.

Ik heb met vereniging eigen huis gebeld en ik kreeg als advies: geen van de methodes zijn slecht. Ik kreeg juist als advies dat de tonzon folie alleen tegen vocht is, terwijl de chips/parels ook isolerende werking hebben. Ik lees hier in deze topic juist best vaak dat de chips/parels niet aan te raden zijn. Ik ga komende twee jaar ook verbouwen en ik zal ook mijn kruipruimte moeten betreden voor wat leidingwerk. Het lijkt mij dan ook moeilijk als er 25cm aan spul ligt. Ik vroeg ook of een combinatie van Tonzon-folie op de bodem + PIR-platen (doe ik zelf) tegen de broodjesvloer kitten een goede oplossing was, maar ze wilde daar geen uitspraak over doen. Is dit een goed idee? Of zijn er betere alternatieven?

Extra info: voor extra subsidie (naast het vervangen van mijn kozijnen) MOET een bedrijf de werkzaamheden uitvoeren.

[ Voor 21% gewijzigd door hawlery op 05-03-2025 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

hawlery schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:13:
Ik ben op zoek naar advies over hoe ik mijn kruipruimte het beste kan aanpakken. Mijn situatie:

Mijn hoofdprioriteit is het verlagen van vocht in huis en de kruipruimte. Daarnaast wil ik de isolatie verbeteren, als het kan.

Extra info: voor extra subsidie (naast het vervangen van mijn kozijnen) MOET een bedrijf de werkzaamheden uitvoeren.
Edit:

Je isolatie is tempex zeg je, volgens Google is dat dampopen.

Zelf zou ik eerst de vloer van de kruipruimte afsluiten met bijvoorbeeld een stevige folie welke minstens 200micron dik is (liever dikker want alsnog gevoelig voor gaten).

En onder de folie liefst nog iets van bubbelfolie/pif voor drijvend vermogen.

Als dat geplaatst is de luchtvochtigheid goed meten in de kruipruimte. Ook zeker van zijn dat er geen vocht meer zit in de tempex isolatie.

Verder:

-Heeft je woning open stootvoegen zodat de spauw kan ventileren.
-Hoeveel ventilatiekokers komen er in je kruipruimte uit?
-Staat je kruipruimte in open verbinding met de spouwmuren?

Pas als de vochtigheid in de kruipruimte goed verlaagd is zou ik over de tempex isolatie aanbrengen.

[ Voor 39% gewijzigd door AOC op 05-03-2025 23:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazi
hawlery schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:13:
Ik kreeg juist als advies dat de tonzon folie alleen tegen vocht is, terwijl de chips/parels ook isolerende werking hebben.
Tonzon-bodemfolie is wat anders dan Tonzon-thermokussens.
Het eerste leg je op de bodem tegen het vocht. Het andere wordt aan de onderkant van de vloer bevestigd en zorgt voor de isolatie.

Bij een vochtige kruipruimte heb je allebei nodig (ik dacht zelfs verplicht vanuit Tonzon). De bodemfolie zelf kost misschien €100-€300, dus gezien de offerteprijs zal dit allebei bevatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guere
Bazi schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:59:
Tonzon-bodemfolie is wat anders dan Tonzon-thermokussens.
Het eerste leg je op de bodem tegen het vocht. Het andere wordt aan de onderkant van de vloer bevestigd en zorgt voor de isolatie.

Bij een vochtige kruipruimte heb je allebei nodig (ik dacht zelfs verplicht vanuit Tonzon). De bodemfolie zelf kost misschien €100-€300, dus gezien de offerteprijs zal dit allebei bevatten.
Precies dit dus. Even goed opletten wat die offertes nou exact bevatten, want voor ~€2000 zou je bij die TonZon oplossingen inderdaad eerst bodemfolie van TonZon moeten krijgen en daarna de thermokussens. Dus die oplossing is dan zowel voor het beperken van vocht alsmede het isoleren van de vloer. Als het puur voor bodemfolie zou zijn slaat die prijs nergens op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawlery
AOC schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:56:
[...]

Edit:

Je isolatie is tempex zeg je, volgens Google is dat dampopen.

Zelf zou ik eerst de vloer van de kruipruimte afsluiten met bijvoorbeeld een stevige folie welke minstens 200micron dik is (liever dikker want alsnog gevoelig voor gaten).

En onder de folie liefst nog iets van bubbelfolie/pif voor drijvend vermogen.

Als dat geplaatst is de luchtvochtigheid goed meten in de kruipruimte. Ook zeker van zijn dat er geen vocht meer zit in de tempex isolatie.

Verder:

-Heeft je woning open stootvoegen zodat de spauw kan ventileren.
-Hoeveel ventilatiekokers komen er in je kruipruimte uit?
-Staat je kruipruimte in open verbinding met de spouwmuren?

Pas als de vochtigheid in de kruipruimte goed verlaagd is zou ik over de tempex isolatie aanbrengen.
Ik heb inderdaad van die open stootvoegen en ik heb 3 van de 4 ventilatie kanalen kunnen openen in de kruipruimte. Ze waren sinds dit huis gebouwd was bedekt met dat tempex, ze hadden nooit gaten gemaakt voor de ventilatie kanalen. Ik moet de laatste nog vinden..
Guere schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:20:
[...]

Precies dit dus. Even goed opletten wat die offertes nou exact bevatten, want voor ~€2000 zou je bij die TonZon oplossingen inderdaad eerst bodemfolie van TonZon moeten krijgen en daarna de thermokussens. Dus die oplossing is dan zowel voor het beperken van vocht alsmede het isoleren van de vloer. Als het puur voor bodemfolie zou zijn slaat die prijs nergens op :)
Ja, het zal ook met thermokussens inbegrepen zijn.
Zou het de moeite waard zijn om zelf pir platen tegen aan te kitten (wat niet heel makkelijk zal zijn door de broodjesvloer vorm) of kan ik net zo goed de thermokussens laten aanbrengen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Guere
hawlery schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:29:
Ja, het zal ook met thermokussens inbegrepen zijn.
Zou het de moeite waard zijn om zelf pir platen tegen aan te kitten (wat niet heel makkelijk zal zijn door de broodjesvloer vorm) of kan ik net zo goed de thermokussens laten aanbrengen?
Uhm, haha, lastige vraag. Dit is een persoonlijk keuze, denk ik? De meerderheid in dit topic kiest voor zelf doen + PIR, maar iedereen heeft andere afwegingen. De reden dat er vaak voor zelf doen wordt gekozen is dat het (afgezien van de tijdsinvestering) voordeliger is en je zelf onder controle hebt hoe secuur het isolatiemateriaal wordt geplaatst. Sommige installateurs laten nog wel eens wat steekjes vallen. Tenslotte heeft niet iedereen evenveel vertrouwen in TonZon, dus vandaar dat als men besluit het zelf uit te voeren, dat er heel vaak voor EPS/PIR wordt gekozen bij betonvloeren.

Dat gezegd hebbende: er zijn genoeg mensen die al TonZon hebben en er tevreden mee zijn. Het belangrijkste is wel dat het echt zorgvuldig wordt gemonteerd en intact blijft.

[ Voor 8% gewijzigd door Guere op 06-03-2025 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrejan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:33
Guere schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:47:
[...]

Uhm, haha, lastige vraag. Dit is een persoonlijk keuze, denk ik? De meerderheid in dit topic kiest voor zelf doen + PIR, maar iedereen heeft andere afwegingen. De reden dat er vaak voor zelf doen wordt gekozen is dat het (afgezien van de tijdsinvestering) voordeliger is en je zelf onder controle hebt hoe secuur het isolatiemateriaal wordt geplaatst.
Voor mij viel de keus uit in het voordeel van een Tonzon-dealer om de volgende redenen:
- Zoals @hawlery al meldt is het voor het verkrijgen van extra subsidie noodzakelijk dat de 2e maatregel ook wordt uitgevoerd door een bedrijf;
- Voor mij als zzp'er is het voordeliger om het werk te laten doen, dan om daar zelf (vel meer) uren aan te besteden waarin ik ook met mijn eigen werk geld kan verdienen.

Vloerisolatie was voor ons de makkelijkst uit te voeren 2e isolatiemaatregel naast het plaatsen van kunststof kozijnen + triple glas. Daar hoefde ik niet lang over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawlery
Andrejan schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:16:
[...]

Voor mij viel de keus uit in het voordeel van een Tonzon-dealer om de volgende redenen:
- Zoals @hawlery al meldt is het voor het verkrijgen van extra subsidie noodzakelijk dat de 2e maatregel ook wordt uitgevoerd door een bedrijf;
- Voor mij als zzp'er is het voordeliger om het werk te laten doen, dan om daar zelf (vel meer) uren aan te besteden waarin ik ook met mijn eigen werk geld kan verdienen.

Vloerisolatie was voor ons de makkelijkst uit te voeren 2e isolatiemaatregel naast het plaatsen van kunststof kozijnen + triple glas. Daar hoefde ik niet lang over na te denken.
Ben je blij met de resultaten van de tonzon folie?

Ik had net weer iemand die langskwam om een offerte te geven, maar hij keek naar de kruipruimte (waar wat plasjes water in lagen) en zei ik ga hier niks aan doen. Hij stelde dat door folie te plaatsen en van die thermokussens tegen de tempex aan te leggen dat je verschillende condensatie temperaturen krijgt van de twee isolatiematerialen en dat het zelfs erger kan worden. Hij zei dat hij 10 jaar garantie moest kunnen bieden en dat het met mijn kruipruimte niet zou kunnen.

Ik neig toch wel alsnog naar de tonzon folie, maar door deze meneer twijfel ik. Hij zegt dus ook weer iets heel anders dan vereniging eigen huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrejan
hawlery schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 13:32:
[...]
Ben je blij met de resultaten van de tonzon folie?

Ik had net weer iemand die langskwam om een offerte te geven, maar hij keek naar de kruipruimte (waar wat plasjes water in lagen) en zei ik ga hier niks aan doen. Hij stelde dat door folie te plaatsen en van die thermokussens tegen de tempex aan te leggen dat je verschillende condensatie temperaturen krijgt van de twee isolatiematerialen en dat het zelfs erger kan worden. Hij zei dat hij 10 jaar garantie moest kunnen bieden en dat het met mijn kruipruimte niet zou kunnen.

Ik neig toch wel alsnog naar de tonzon folie, maar door deze meneer twijfel ik. Hij zegt dus ook weer iets heel anders dan vereniging eigen huis.
Wat een raar verhaal, hij had er zeker geen zin in...

Bij ons was de kruipruimte ook vochtig (kleigrond in het voorjaar), dus ze zijn hier twee keer geweest: de eerste dag hebben ze eerst nog een extra ventilatiegat geboord en daarna de bodemfolie gelegd. Daarna een paar weken gewacht om de kruipruimte te laten drogen (er hing condens onder onze broodjesvloer) en vervolgens in 1 dag de thermoskussens bevestigd.

Sindsdien ben ik niet meer in de kruipruimte geweest, maar wat je hier op het forum ook hoort is dat je kruipruimte juist droger wordt door de bodemfolie (mits goed aangebracht!) en er dus nauwelijks sprake meer is van condens. Wij zijn in zee gegaan met een erkende Tonzon-dealer en hij geeft gewoon 10 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Andrejan schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:05:
[...]

Wat een raar verhaal, hij had er zeker geen zin in...
Je leest wel dat tempex dampopen is en vocht kan opnemen. Hoe snel is de vocht eruit? Gaat het vocht er wel uit? Wil je daartegen wel dampdicht materiaal plaatsen?

Vind het niet heel gek wat die installateur zegt, misschien heeft hij wel slechte ervaringen gehad?

[ Voor 13% gewijzigd door AOC op 07-03-2025 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrejan
AOC schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:39:
[...]

Je leest wel dat tempex dampopen is en vocht kan opnemen. Hoe snel is de vocht eruit? Gaat het vocht er wel uit? Wil je daartegen wel dampdicht materiaal plaatsen?
Daarom leg je ook eerst het bodemzeil voordat je de thermoskussens aanbrengt, en wacht je daarna tot de kruipruimte droog is. Intussen goed ventileren, eventueel met het kruipluik open. Als het bodemzeil goed is aangebracht (als een badkuip) komt er daarna geen vocht meer vanuit de bodem in je kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunky
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-04 20:32
Ik zoek wat advies.
Ik heb een jaren 60 woning met houtenvloer waar nu aan de onderkant een hele dunne laag glaswol zit . De kruipruimte is 80 cm diep en het zand is droog. ik wil de glaswol verwijderen en een dikkere laag plaatsen. De balken zijn 12 cm .
Nu wil ik ook graag vloerverwarming. Is de 3,8 die ik max kan halen met die 12 cm glaswol dan ok of moet ik alle balken opdikken? Ik lees dat 5 rc aangeraden wordt voor vloerverwarming. Het oppikken is wel echt meer werk.
Nu heb ik mijn zolder al laten isoleren dus is het subsidie technisch interessant om het te laten uitvoeren door een bedrijf. Er is via de gemeente ook nog 1000 euro beschikbaar.
Ik moet eens kijken of ik bedrijven kan vinden die glaswol willen plaatsen en of het prijstechnisch interessant is. De meeste willen pur spuiten of tonzon plaatsen.

Als laatste heb ik vocht meter in de kruipruimte hangen. Die is op dit moment 94% terwijl ik 4 ventilatiegaten heb. Ik heb ze gisteren van buiten gecontroleerd en ze zijn alle 4 open, maar voel geen luchtstroom. Hoe kan ik dat verbeteren? Moet ik de buis verlengt worden of moet ik een groter uiteinde plaatsen op de buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

mrfunky schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:22:
ls laatste heb ik vocht meter in de kruipruimte hangen. Die is op dit moment 94% terwijl ik 4 ventilatiegaten heb. Ik heb ze gisteren van buiten gecontroleerd en ze zijn alle 4 open, maar voel geen luchtstroom. Hoe kan ik dat verbeteren? Moet ik de buis verlengt worden of moet ik een groter uiteinde plaatsen op de buis?
Op welke hoogte komt de ventilatiegat uit in de kruipruimte? Als deze tegen de balk aankijkt kan dat invloed hebben op de luchtstroming. Staan de ventilatiegaten tegenover elkaar?
En bedoel je met luchtstroom dat je niks voelt wanneer je met je hoofd voor dat gat in de kruipruimte zit? Wellicht even een vloeitje of dun papier ervoor houden om zeker te zijn.

Hoeveel m2 kruipruimte heb je? Er wordt een aantal cm2 aan ventilatiegaten aangeraden per x aantal m2 kruipruimte. Weet even niet de exacte getallen

Verder kan een dampdichte folie over het zand een idee zijn om het vochtpercentage omlaag te krijgen. Afhankelijk van je oppervlakte kan je voor minder dan 200€ klaar zijn als je het zelf doet.

[ Voor 4% gewijzigd door AOC op 14-03-2025 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunky
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-04 20:32
@AOC bedankt. Het gaat om ongeveer 50m2 . Ik dacht dat 4 gaten dan voldoende was. ik moet nog even kijken op welke hoogte de gaten precies de kruipruimte in komen. Wellicht dat die toch iets te hoog uitkomen. De gaten zitten wel tegenover elkaar.
Luchtstroming zal ik nog testen met een papiertje. Ik had het nu met mijn hand gedaan.
Folie op de grond ga ik sowieso doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:07
Ik ben voornemens mijn broodjesvloer (huis uit ‘90) na te isoleren met PIF. Nu is het belangrijk om dat naden luchtdicht te maken. Bij isolatie shop (waar ik de PIF wil gaan bestellen), staat er ook luchtdichte tape, maar die die kost €31 voor een rol van 25m.
De gewone duc tape van hornbach zal toch ook luchtdicht zijn? Die kost maar een euro of 6. Alleen is de isolatie tape 10cm, tov 5. Zit hier echt zoveel verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:28
danny.s schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:48:
Ik ben voornemens mijn broodjesvloer (huis uit ‘90) na te isoleren met PIF. Nu is het belangrijk om dat naden luchtdicht te maken. Bij isolatie shop (waar ik de PIF wil gaan bestellen), staat er ook luchtdichte tape, maar die die kost €31 voor een rol van 25m.
De gewone duc tape van hornbach zal toch ook luchtdicht zijn? Die kost maar een euro of 6. Alleen is de isolatie tape 10cm, tov 5. Zit hier echt zoveel verschil in?
Die 6 euro tape zal wel grotendeels luchtdicht zijn. Maar is dat over een paar jaar nog steeds zo? En hangt de tape er dan überhaupt nog? Best vervelend om regelmatig te moeten checken of het allemaal nog goed zit, toch?

Die tape van 31 euro is gemaakt om luchtdicht te zijn en oneindig lang te blijven plakken. Daarom is hij wat duurder dan die ducttape.

Je doet dit maar één keer en dan is die dure tape mijns inziens prima te verantwoorden. Goedkoop is duurkoop zeggen ze toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
S.J.Onnie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:58:
[...]

Die 6 euro tape zal wel grotendeels luchtdicht zijn. Maar is dat over een paar jaar nog steeds zo? En hangt de tape er dan überhaupt nog? Best vervelend om regelmatig te moeten checken of het allemaal nog goed zit, toch?

Die tape van 31 euro is gemaakt om luchtdicht te zijn en oneindig lang te blijven plakken. Daarom is hij wat duurder dan die ducttape.

Je doet dit maar één keer en dan is die dure tape mijns inziens prima te verantwoorden. Goedkoop is duurkoop zeggen ze toch?
Ik heb de duct tape eigenlijk ook nog niet los zien gaan, maar geen idee qua lucht dichtheid. Maar ik snap je punt, en wetende dat je dit idd maar 1x doet, en niet jaarlijks, is het prijsverschil idd wel te verantwoorden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:11
Ik dacht op zolder ook even de naden van mijn PIR platen af te tapen met klustape van de Action. Nog geen halfjaar later hangt de tape gewoon los naar beneden. Ik heb het eraf getrokken en aluminiumtape teruggeplakt, die blijft wel gewoon plakken. Is overigens ook geen goedkoop spul, 15 euro per rol.

Voor het plafond van de dakkapel (glaswol met KM Vario folie) heb ik de Handson isolatietape van de Gamma gebruikt, die plakt ook gewoon goed.

[ Voor 3% gewijzigd door _JGC_ op 20-03-2025 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
danny.s schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:03:
[...]

Ik heb de duct tape eigenlijk ook nog niet los zien gaan, maar geen idee qua lucht dichtheid. Maar ik snap je punt, en wetende dat je dit idd maar 1x doet, en niet jaarlijks, is het prijsverschil idd wel te verantwoorden lijkt me.
Het heet niet voor niets DUCTtape .. oorspronkelijke gemaakt om luchtbuizen (airDUCTs) af te tape-en .. dus ik denk (lees ook) dat het luchtdicht is ..als het de juiste goede ducttape is .. maar je kan het altijd navragen bij de fabrikant .. of zij Ducttape aanraden ..of dat de lijm niet lekker reageert met hun plastics etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
Even los van de keuze voor welk tape: je wil wel echt dat brede tape. Ik heb zelf ook PIF verwerkt en ik denk niet dat ik van smallere tape heel gelukkig geworden was.

Daarnaast kon ik voor een vloer van 45m2 met 2 rollen tape af (misschien was 1 ook wel gelukt). Met die prijs die je noemt is dat €1,50m2 aan tape die bovenop de prijs van je isolatie komt, dat was wmb wel te overzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:33
Mooi klusje! Ik heb er ook naar gekeken en uiteindelijk het toch maar laten doen. Voor € 1250 euro (ok mee gegeven dat het gemeente subsidie was). Als ik zelf had moeten betalen had ik dat ook gedaan. Alleen aan materiaal ben je al een eind in richting. En was in een halve dag klaar en geen gekruip en ellende onder de vloer. Afgelopen maanden ergens laten doen, maand weet ik niet precies meer.

Met dit materiaal betaal je echt voor iets wat langere tijd zit. Zal daar zelf niet op bezuinigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boszie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:49
Om de pir naden af te dichten heb ik alu-tape van een groothandel in automaterialen. Google maar eens naar
hpx 5425014223026 . Ook online te bestellen. 50 meter voor iets meer dan een tientje.
Dat is de tape die goed blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detonzster
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-04 20:34
Ik wil graag mijn kruipruimte isoleren met minimaal een R-waarde van 5 ivm het aanleggen van vloerverwarming. Het huis is gebouwd in 1976 en heeft voldoende hoogte in de kruipruimte (zie afbeelding). De vloer is een betonbroodjes vloer zonder isolatie. Ik heb een paar vragen hierover:

1. Na onderzoek online lijkt het mij ideaal om PIR platen van minimaal 12cm (of 16) met dubbel zijdig aluminium hiervoor te gebruiken. Waarom lijkt het alsof er weinig isolatiebedrijven zijn die dit aanbieden? In mijn regio (noord Drenthe) kan ik door mijnbouwschade de helft terugkrijgen als ik het door een bedrijf laat doen.

2. Als ik het zelf ga doen, is bodemfolie dan aan te raden? De kruipruimte is wel eens nat geweest.

3. Hoeveel toegevoegde waarde heeft het opvullen van de 'broodjes' zelf? Dus de ruimte tussen de plaat en het beton.

4. Hebben jullie verder nog tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10lE-aSBORT2ADdZp3zzDt2h1BQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZLdU7po0OrBiQfWr70KmsDEk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

1. Het is erg arbeidsintensief en veel werk om te laten doen, dus bedrijven prijzen zich uit de markt en bieden het alleen op aanvraag aan. Het verwerken van pirplaten is een van de beste oplossingen maar komt vaak neer op zelf doen.

2 en 3. Volgens mij staat het topic hier vol mee; ja en mwa/ja.

[ Voor 13% gewijzigd door DopdeDouwer op 26-03-2025 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
detonzster schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:44:
1. Na onderzoek online lijkt het mij ideaal om PIR platen van minimaal 12cm (of 16) met dubbel zijdig aluminium hiervoor te gebruiken. Waarom lijkt het alsof er weinig isolatiebedrijven zijn die dit aanbieden? In mijn regio (noord Drenthe) kan ik door mijnbouwschade de helft terugkrijgen als ik het door een bedrijf laat doen.
Wat hier boven al gezegd werd ....
2. Als ik het zelf ga doen, is bodemfolie dan aan te raden? De kruipruimte is wel eens nat geweest.
Bodemfolie heeft toegevoegde waarde. Als er "staand water" kan je er beter noppenfolie onder leggen zodat het kan drijven als er water gaat staan. Als het alleen condens is .. dan zal door het leggen van bodemfolie dat sterk afnemen
3. Hoeveel toegevoegde waarde heeft het opvullen van de 'broodjes' zelf? Dus de ruimte tussen de plaat en het beton.
Als je zorgt dat alles goed luchtdicht af weet te sluiten dan is stilstaande lucht een zeer goede isolator. Maar zo te zien is het niet heel erg hoog bij jou broodjes. Goede afwerking is misschien handiger.
Lees het gehele topic nog eens door (bijvoorbeeld vanaf 2023) want volgens mij zijn veel van je vragen al beantwoord hier >:)
Succes met de isolatie .. want het lijkt er op dat je zelf aan de slag moet ...of je moet iemand vinden die idd bereid is daar te gaan werken. Je kruipruimte lijkt wel lekker hoog te zijn .. dus dat maakt het misschien wat aantrekkelijker voor iemand om het te doen .. maar als je het zelf doet weet je iig wat de afwerking is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Ik wil graag mijn kruipruimte isoleren met minimaal een R-waarde van 5 ivm het aanleggen van vloerverwarming.
Mijn vloer is identiek, zoek maar op mijn naam in dit topic voor verhaal/foto's.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detonzster
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-04 20:34
assje schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:04:
[...]

Mijn vloer is identiek, zoek maar op mijn naam in dit topic voor verhaal/foto's.
Ziet er top uit! Zou jij een andere keuze hebben gemaakt mbt de ruimte tussen de liggers en de PIR als jij je gevel niet ook had geisoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
detonzster schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:33:
Ziet er top uit! Zou jij een andere keuze hebben gemaakt mbt de ruimte tussen de liggers en de PIR als jij je gevel niet ook had geisoleerd?
Als je een spouwmuur met geen/weinig isolatie hebt zou ik misschien wek overwegen om in ieder geval langs de randen een prop steenwol ertussen te doen.

Maar net als bij jou is het maar 5cm ofzo, een hoop gedoe en naar werk met kriebelspul voor waarschijnlijk heel weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 30-04 19:32
In mijn regio (noord Drenthe) kan ik door mijnbouwschade de helft terugkrijgen als ik het door een bedrijf laat doen.

[Afbeelding]
Dat krijg je toch al als je bij de aanvraag aangeeft dat je offertes heb opgevraagd? Zonder de noodzaak om daadwerkelijk akkoord te geven op een offerte.

Ik zou het juist afraden om tussen de vloer en PIR plaat wol te drukken. Het is wel iets wat veel gedaan wordt en dat komt omdat men vooral de focus legt op de Rd-waarde. De 3 belangrijkste factoren voor een isolerende werking is warmteweerstand, reflectie en luchtdichtheid.
Wol erin drukken verhoogt de (al redelijk hoge) Rd-waarde ten koste van reflectie.

Bevestig je de platen waarbij je alle openingen, randen en naden dicht zet, zonder de ruimte tussen vloer en isolatieplaat op te vullen, dan heb je de combinatie van warmteweerstand, reflectie en luchtdichtheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
Eigenlijk ben ik wel benieuwd naar het effect van de loze ruimte in een broodjesvloer opvullen met glaswol voordat er PIR tegenaan gaat. Dus laten we vooral Basic Heat and Mass Transfer 2e editie van A.F. Mills uit de kast pakken.

We nemen even aan dat:
  • De loze ruimte 5cm is.
  • De emissiviteit van beton 0.91 is, en die van de aluminium cachering 0.1 is. bron
  • De R-waarde van glaswol 0.035 is, en van lucht is 0.026 bron
  • De temperatuur van de onderkant van de vloer is 20degC, en de bovenkant van de PIR is 15degC.
En verder ga ik een hoop versimpelingen doen.

Warmteoverdracht tussen 2 oppervlakken door radiatie is:
Afbeeldingslocatie: https://wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/a6b663185cba7ea0ddf93c6d0ac1c3c225ee4f36

Waar σ de Stefan–Boltzmann constante is, T1, T2, ε1, ε2, respectievelijk de temperatuur en emissiviteit van de beide oppervlakken zijn. We zetten de oppervlakte A van beide oppervlakken op 1m2 (dan krijg je namelijk warmteoverdracht per m2) en de zichtfactor op 1 (recht tegenover elkaar).

Dit invullen geeft een warmteoverdracht van: 2.76W/m2

Omdat we wel een spouw hebben moeten we ook de warmteoverdracht door de conductie van de lucht berekenen. Omdat we maar met 5cm werken en dit een simplificatie van de werkelijkheid is ga ik geen rekening houden met natuurlijke convectie.

Voor conductie gebruiken we:
Afbeeldingslocatie: https://wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/fcfbd5a6a6df2f32d353b1380ede8ec70ca73089
En als we dat invullen met een delta T van 5, en een l van 0.05m, en dan krijgen we een warmteoverdracht van: 2.6W/m2

Deze twee warmtestromen lopen parallel, en mag je bij elkaar optellen voor een totaal van 2.76+2.6=5.36W/m2

Als we de warmteoverdracht door conductie door 5cm glaswol berekenen gebruiken we dezelfde formule als voor lucht. Dan vullen we dat in met een delta T van 5, en een l van 0.05m, en dan krijgen we een warmteoverdracht van: 3.5W/m2

Nu gaan we dit nog omrekenen naar respectievelijke R waarden:
Afbeeldingslocatie: https://wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/c1f9a64bc41acfc08fe8be25fd3818cf3f761041
en komen we uit op:
R = 5/5.36 = 0.9 voor de luchtspouw zonder vulling
R = 5/3.5 = 1.4 voor de luchtspouw met glaswolvulling

Mijn conclusie binnen deze simplificatie zou zijn:
Het is beter om het wel vol te stoppen dan niet, maar of je het echt gaat merken?
Dit verschil in R waarde is ook enkel waar de aannames kloppen, in het midden van de broodjes zo ongeveer, daarbuiten neemt het verschil alweer rap af.

Edit: overigens als je spouw/broodjeshoogte 10cm ipv 5cm wordt krijg je
R = 5/4.057 = 1.2 voor de luchtspouw zonder vulling
R = 5/1.75 = 2.9 voor de luchtspouw met glaswolvulling

Met mijn versimpelde situatie moet je onder de 2cm komen dat niet vullen beter is dan wel vullen, maar ik denk dat maar weinig mensen dat überhaubt zouden doen.

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenLeafBird op 27-03-2025 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 07:11
Ik heb een jaren 50 huis met kruipruimte, houten balken en vloer, maar zonder vloerisolatie.
Het dak, spouwmuur en de ramen zijn al geïsoleerd/vervangen en begin mei wordt de woonkamer gestucced.
Als alles toch leeg is trek ik de hele vloer eruit en ga isolatie aanbrengen.

Er was een beperkt vocht probleem, maar dankzij mechanische afzuiging is dit nu verholpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syeEw9SC0igj6NM6KqIevxOjlFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/acy0NTmtOSVpbCrKkl6I0zKo.jpg?f=fotoalbum_large

De huidige vloerlatten wil ik herbruiken onder de balken als steuntjes en tussen de balken wil ik 12cm steenwol plaatsen.

De balken zelf zijn dan wel een koudebrug. Hebben jullie een goed idee om dit te voorkomen of verminderen?

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

liquid_ice schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:06:.
De balken zelf zijn dan wel een koudebrug. Hebben jullie een goed idee om dit te voorkomen of verminderen?
De balk van 21cm hoog heeft dan aan beide kanten 21cm dikke isolatie zitten. Hoeveel effect zal het hebben om de onderkant van de 8cm(?) brede balk nog verder in te pakken?

Als je ruimte hebt wellicht op de balk eps/pir spijkeren mits het rondom goed kan ademen. En anders een constructie maken zodat een volgende laag steenwol goed blijft zitten

Zelf had ik ruimte tekort om de onderkant van de balken in te pakken. Maar gezien de vloer zelf bestond uit 3a4cm laag bestaande uit houten planken+underlayment+zilver folie oid, groene isoline + laminaat nam ik het maar voor lief.

[ Voor 13% gewijzigd door AOC op 07-04-2025 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-04 20:40
ducktape droogt uit, 30 euro is normaal voor tape die 50jaar vast moet zitten. Als ik zou kiezen voor PIF (pff nee dus) zou ik het zeer goed tapen, een klein lekje zorgt meteen voor een grote afname van het isolerende effect. Een isolatie die direct tegen het te isoleren object word aangebracht zal niet zijn isolerende effect verliezen als er 1 plaat wegvalt, bij pif is het effect ven een zeer klein gaatje al best heftig, mi dus risicovol. of je zou de pif moeten verkleven aan je vloer.

Over bodemfolie: het blokkeren van het verdampen van vocht zorgt voor ca 25% minder warmteverlies in de kruipruimte. MAW de eerste 0,2mm doet het meeste!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

technopeuter schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:33:
[...]

Over bodemfolie: het blokkeren van het verdampen van vocht zorgt voor ca 25% minder warmteverlies in de kruipruimte. MAW de eerste 0,2mm doet het meeste!
Heb je een linkje waar deze info vandaan komt?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-04 20:40
blz 21/73
https://klimapedia.nl/pub...finitieve-versie02112010/

mooie van dit rapport is o.a.
isolatie tegen de vloer is max 50% effectiever dan bodemisolatie.
Bodemisolatie voorkomt verdamping welke dus ook met een folie kan!
Het laat mooie plaatjes zien waar de kou vandaan komt (niet onder je huis vandaan)
het laat het effect van een geventileerde kruipruimte goed zien.

eigenlijk een mustread voor isolatiespecialisten

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-04 22:20
technopeuter schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:40:
blz 21/73
https://klimapedia.nl/pub...finitieve-versie02112010/

mooie van dit rapport is o.a.
isolatie tegen de vloer is max 50% effectiever dan bodemisolatie.
Bodemisolatie voorkomt verdamping welke dus ook met een folie kan!
Het laat mooie plaatjes zien waar de kou vandaan komt (niet onder je huis vandaan)
het laat het effect van een geventileerde kruipruimte goed zien.

eigenlijk een mustread voor isolatiespecialisten
@TS, dit verdient een pin, wellicht als document toevoegen of twee screenshots van de samenvatting want hoelang de linkjes werken...?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:10
op de algenoemde alternatieven wil ik nog deze voorstellen: https://www.luchtdichtsho...ape-voor-folie-en-hout-3/

en anders inderdaad aluminiumtape die al eerder werd genoemd maar dat scheurt vrij snel. Betrafol is stevig en plakt als een malle op alles.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
No Hands schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:53:
[...]

op de algenoemde alternatieven wil ik nog deze voorstellen: https://www.luchtdichtsho...ape-voor-folie-en-hout-3/

en anders inderdaad aluminiumtape die al eerder werd genoemd maar dat scheurt vrij snel. Betrafol is stevig en plakt als een malle op alles.
Ik heb uiteindelijk toch maar de dure gepakt. Moet zeggen dat uiteindelijk de 10cm breedte geen overbodige luxe was, zeker niet in hoeken langs de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-04 18:46
No Hands schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:53:
[...]

Fijne tape inderdaad! En goed te betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Ik sta op het punt om volgende maand hier de vloer eruit te trekken en tussen de houten balken in steenwol te plaatsen.

Over het zand ik de kruipruimte wil ik bodemzeil (50m2), iets van dampdichte folie leggen. Hebben jullie goede adviezen welke prima is en niet zo duur?

Bij de Hornbach zie ik Miofoil van 80 euro de rol ( 3 rollen nodig).
Bij Tonzon kom ik uit op 100 euro (50m2)

Ik denk dat ik voor deze ga:
https://www.hornbach.nl/p...l-0-20-mm-2x25-m/8582101/

Heeft iemand nog andere fijne budget doe-het-zelf folie suggesties?
Ook voor Dampremmende folie (onder de balk/steenwol) ben ik nog opzoek

[ Voor 17% gewijzigd door liquid_ice op 22-04-2025 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Zou wel een folie nemen die lekker stevig is en minsten 0.2mm dik. Geen idee hoe dat bij lpde folie zit. Heb idee dat dit sneller lek is bij puntbelasting, kleine steentjes e.d.

Ik had een pe-folie van 0.2mm dik gekocht en met nameten is het toch wat dunner dan 0.2mm. volgende keer zou ik zeker voor een 0.3mm dikke variant pe-folie gaan. Gezien er toch wat gaatje in kwam ivm kleine steentjes en kruipen.

Voor over de balken heb ik spinvliesfolie gebruikt. VarioVent 175 Spinvliesfolie 1,50m x 50m 175 g/m² erg stevig en goed vast te nieten.

En om de naden van de spinvlies te dichten (op de muur of tussen het folie zelf) wordt Illbruck SP525 of SP925 aangeraden

[ Voor 26% gewijzigd door AOC op 22-04-2025 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:27
liquid_ice schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:13:
Hebben jullie goede adviezen welke prima is en niet zo duur?

Bij de Hornbach zie ik Miofoil van 80 euro de rol ( 3 rollen nodig).
Bij Tonzon kom ik uit op 100 euro (50m2)
Ik ben voor de Tonzon gegaan. Opmaat gemaakte Tonzon dus geen tape nodig om te plakken (tenzij je obstakels hebt in kruipruimte) en vouwt makkelijk uit in de kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-04 22:20
liquid_ice schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:13:
Heeft iemand nog andere fijne budget doe-het-zelf folie suggesties?
Ook voor Dampremmende folie (onder de balk/steenwol) ben ik nog opzoek
De folie bepaal je a.d.h.v. je vloerbedekking. Als die dampdicht is, dan dampopen onder de balken. Is je toplaag dampopen dan enigzins dampremmend onder de balken. Geen sterke dampremmer, er kan echt veel vocht uit je leeftruimten condenseren naar beneden.

Vul het eens in bij Ubakus (gratis account maken).

Bodem: Een gunstige PE folie zoeken, ik had een keer deze. Als je het schoon houdt en de kruipruimte fijn uitharkt heb je nauwelijks schade hoor.

Succes!

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Er komen eerst hout platen op de balken en dan pvc of laminaat. Sterk dampdicht lijkt me.
Dus dan damp open onder de balken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:13
Op maat gemaakt Tonzon is inderdaad een aanrader, zeker als je meerdere compartimenten hebt. Ik heb het op deze manier gedaan. Was goed te doen zo en zeer tevreden met het resultaat.
Pagina: 1 ... 109 110 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"