Welke oplossing voor vochtprobleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWeirdo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09-05-2022
Wij hebben twee soorten vochtproblemen en voor beiden hebben we inmiddels al wat experts over de vloer gehad. En uiteraard verteld iedereen een ander verhaal en geeft een andere oplossing. Nu ben ik benieuwd naar jullie eventuele ervaring met onderstaande,

Doorslaand vocht
Wegens het naisoleren van de gevel (ca 4/5 jaar geleden) hebben we nu doorslaand vocht naar de binnenmuur toe.

Optrekkend vocht
Bij een extreem natte herfst/winter krijgen we op een paar plekken optrekkend vocht bij de goten.

De mogelijke oplossingen
1. Voor beiden problemen, het schrijver systeem (https://schrijversysteem.nl). Erg kostbaar maar volgende de expert lost dit alles op.
2. Doorslaandvocht: Gevel (zelf) inpregneren en flink stoken de komende maanden met t raam open..
3. Optrekkend vocht, een rij stenen injecteren om het optrekken tegen te gaan. Zowel spouw als buitengevel.
4. Optrekkend vocht, infiltratieput of krat (een soort open kistje omringt met grind in de grond) waardoor het water makkelijker weg kan vloeien.

Mijn vraag, heb je ervaring met één van deze oplossingen dan hoor ik graag hoe dat is bevallen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizeerik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-05 16:40
Wat is de opbouw van de spouwmuur? is het een jaren 30 woning met een volgespoten spouwmuur en waar is deze mee geïsoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:17
Als er na isolatie vocht doorslaat zit er meestal vervuiling in de spouw. Maar je verhaal zegt niet of dit het geval is. Is er met een infraroodcamera gekeken? Laat dit weghalen en het probleem verdwijnt. Een schrijversysteem lijkt me prachtig om te verkoper als expert zijnde maar niet de juiste oplossing. Ik heb deze systemen regelmatig bij woningen gezien maar als je spouw vol zit met isolatie valt er weinig te ventileren en dat is juist wat schrijver doet. Extra spouwventilatie.

Optrekkend vocht is meestal vanaf de grond, als het bij je goten zit lijkt me dat je daar eens gaat kijken of het ergens lekt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:08
Ben je zeker dat je optrekkend vocht hebt bij de goten (dat zijn die waterbakken die net onder je dak hangen), bedoel je niet onderaan de regenpijp (de buis die de regen naar de grond (riolering) brengt?
Zo ja, zou ik degene die je dat wijsgemaakt hebt totaal niet vertrouwen, dat is een lekkage in je goot en niets met optrekkend vocht te maken.
Dan trek ik ook het doorslaand vocht in vraag, dat wil zeggen dat het vocht van buiten komt. Ben je dit zeker, kan het niet dat er een koudebrug zit en je daar condensering krijgt van binnenvocht (je ventileert voldoende en regelmatig, het is niet in de badkamer, binnenmuur voelt niet kouder aan en is niet vochtig als de buitenmuur droog is)?

P.S. Waarmee is er nageisoleerd?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:54

The End

!Beginning

AWeirdo schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:25:
Wij hebben twee soorten vochtproblemen en voor beiden hebben we inmiddels al wat experts over de vloer gehad. En uiteraard verteld iedereen een ander verhaal en geeft een andere oplossing. Nu ben ik benieuwd naar jullie eventuele ervaring met onderstaande,

Doorslaand vocht
Wegens het naisoleren van de gevel (ca 4/5 jaar geleden) hebben we nu doorslaand vocht naar de binnenmuur toe.
Hoe weet je dat het door het naisoleren komt? Waar komt dat vocht vandaag? Welke isolatie is gebruikt?
Optrekkend vocht
Bij een extreem natte herfst/winter krijgen we op een paar plekken optrekkend vocht bij de goten.
Zijn de goten/dak gecontroleerd op lekkage?
De mogelijke oplossingen
1. Voor beiden problemen, het schrijver systeem (https://schrijversysteem.nl). Erg kostbaar maar volgende de expert lost dit alles op.
Wie is de expert? Ik ken dat systeem niet, maar het ziet er wel dubieus uit. Die bakjes gaan helemaal door de isolatie heen. Iemand meer ervaring/kennis met dit systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWeirdo
Alle vragen tegelijk,

1. niet goten, maar regenpijpen excuus voor de fout :-)
2. 1948, halfsteens ca 5 tot 7cm spouw
3. De regenpijpen zitten niet aangesloten op het riool, bij teveel regen vloeit het niet snel genoeg weg en zuigen de muren zich vol (is mij verteld door allen)
4. We ventileren elke dag, standaard gaan de kiepramen om ca 08:00 open en sluiten deze pas einde middag ca 17:00
5. Daarom geloven we dat het doorslaand vocht is vanuit de buitengevel, ook zeker gezien het her en der plekken zijn op varierende hoogten, en niet enkel in een hoek bv.
6. De spouwisolatie is HR-IsoWool (https://www.pluimers.nl/materiaal/hr-isowool/))
7. Mbt het schrijverssysteem, het idee is dat het bakje net iets kouder is dan de rest (door de windstroom) waardoor het condensaantrekt vanuit de spouw en naar buiten afvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWeirdo
O vergeten erbij te vragen, wat voor vervuiling moet ik aan denken in de spouw?
Is dat een dooie muis ergens op/in de isolatie? Zo ja dan zijn het er een hoop haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:34

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
AWeirdo schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:00:
O vergeten erbij te vragen, wat voor vervuiling moet ik aan denken in de spouw?
Is dat een dooie muis ergens op/in de isolatie? Zo ja dan zijn het er een hoop haha
meestal valspecie al dan niet icm cementbaarden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou beginnen met die regenpijpen wel op riool aan te sluiten of verder van je huis te laten afwateren.

Daarna gevel impregneren op de plekken waar vocht doorslaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:30
Sethro schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:28:
Ik zou beginnen met die regenpijpen wel op riool aan te sluiten of verder van je huis te laten afwateren.

Daarna gevel impregneren op de plekken waar vocht doorslaat
Inderdaad, ik zou eerst dit eens proberen. Dit zal er voor zorgen dat de grond rondom de gevel minder nat/vochtig zal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:10
Sowieso de hemelwaterafvoer fatsoenlijk regelen.

Topicstarter heeft niet aangegeven waar het 'doorslaand' vocht zich manifesteert

Ipv doorslaand vocht zou ik eerder ook condensatie van binnen verwachten dit koudebruggen door vervuiling van de spouw. Weet alleen niet of je dat kunt meten met bijvoorbeeld een IR thermometer.

Voor ze bij mij na isoleerden is er met een camera gekeken. Vervolgens zaagde men een flink blok uit de gevel en haalde een flinke lading puin uit de spouw. Hierna plaatste men het blok terug. (Simpel met een vaste bloembak voor de woning)

Achteraf controleren op vervuiling lijkt me lastiger. Dan moet je op goed geluk stenen verwijderen lijkt me.

Impregneren is simpel en redelijk goedkoop, maar waarschijnlijk geen oplossing. Voordeel is dat je het gewoon kunt proberen. Ik heb de boorgaten van de spouwmuurisolatie zelf opnieuw geïmpregneerd met een kwast.

Tenslotte kun je bij een koudebrug deze ook aan de binnenzijde oplossen door na te isoleren. Daar moet je wel een beetje aan rekenen.

Inmiddels ook het schrijvers systeem bekeken. M.i kan dit het probleem van het 'doorslaande' of condensatievocht niet oplossen.
De website is met name over het condensatievocht ronduit misleidend. Terecht wordt ventilatie genoemd maar daar wordt dan zonder logische argumentatie ook het systeem bij gefrummeld als magische oplossing:
Schrijvers Systeem biedt een uitstekende oplossing met Schrijvers muurelementen. De elementen worden strategisch in uw buitenmuur geplaatst en zorgen dat er 24 uur per dag voldoende luchttoevoer in de woning is, zonder dat u last hebt van tocht of kou. Wist u dat u hiermee tot wel 10 emmers vocht uit uw woning kunt weren!
Afgaande van de figuren op de website is er sprake van nul extra luchttoevoer. Het element gaat immers niet door het binnenspouwblad heen.
Als het al wat doet dan zal het ter plekke van het element de binnenmuur ook afkoelen (soort koudebrug door wegnemen isolatie). Ik zie niet hoe dit bij een nageisoleerde spouw netto tot een oplossing kan leiden, hooguit verplaatsing van het probleem.

Edit 2:
Patent hier: https://patents.google.co...&oq=Schrijver+damp&page=1
In het Engels vind je meer kritische informatie.

[ Voor 37% gewijzigd door Rukapul op 25-04-2022 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWeirdo
Dank voor de response zo ver, even bovenstaande weer kort samenvatten,

Het alles in 1 systeem van schrijvers,
- Dank aan @Rukapul voor het opzoeken van het patent, zeer waardevol! Dit systeem valt af, ik heb grotendeels dezelfde impressie en voor het geld ga ik dat gokje niet nemen.

De afwatering/regenpijpen/optrekkend vocht
- aansluiting op het riool is geen optie helaas voor ons
- zodoende de oplossing van het injecteren of een grintput met infiltratiekast erin, maar wie heeft hier ervaring mee?

Doorslaand vocht
- De plekken zitten gevarieerd tussen de 1,5 en de 6 meter hoogte. Ca 15 plekken (breedte huis 10m, dak begint op ca 3,3 en eindigt op ca 7).
- Zelf impregneren wordt meermaals aangeraden, dat zijn de kosten niet dus gaan we binnenkort doen.
- Een vuile spouw/koudebrug zou het evt kunnen veroorzaken, maar waarom zaten er dan niet eerder vochtplekken? (oprechte vraag, hoe dom hij ook ect klinkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:34

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
AWeirdo schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:27:
Dank voor de response zo ver, even bovenstaande weer kort samenvatten,

Het alles in 1 systeem van schrijvers,
- Dank aan @Rukapul voor het opzoeken van het patent, zeer waardevol! Dit systeem valt af, ik heb grotendeels dezelfde impressie en voor het geld ga ik dat gokje niet nemen.

De afwatering/regenpijpen/optrekkend vocht
- aansluiting op het riool is geen optie helaas voor ons
- zodoende de oplossing van het injecteren of een grintput met infiltratiekast erin, maar wie heeft hier ervaring mee?

Doorslaand vocht
- De plekken zitten gevarieerd tussen de 1,5 en de 6 meter hoogte. Ca 15 plekken (breedte huis 10m, dak begint op ca 3,3 en eindigt op ca 7).
- Zelf impregneren wordt meermaals aangeraden, dat zijn de kosten niet dus gaan we binnenkort doen.
- Een vuile spouw/koudebrug zou het evt kunnen veroorzaken, maar waarom zaten er dan niet eerder vochtplekken? (oprechte vraag, hoe dom hij ook ect klinkt
vocht condenseerd op een koud oppervlak als heel je muur koud is verdeeld dat vocht zich over een groter oppervlak dan waneer er een paar kleine plekken kouder zijn. daarnaast zorgt naisoleren van de spouw doorgaans voor een betere lucht dichting (vermindering van ventialtie) en dus meer vocht in de woning. Vocht problemen worden eigenlijk nooit veroorzaakt door naisoltie van de spouw, het legt slechts de onderliggende problemen bloot. (koude bruggen, slechte ventilatie etc)

een grindkoffer zal beter werken dan geen grindkoffer, maar aanlsuiten op het riool zou mijn voorkeur genieten. of je moet het een stuk bij de muur vandaan doen. je brengt immers gewoon vocht in op een plek waar bakstenen zich al gedragen als sponzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWeirdo
De ventilatie is bij ons in orde (voor zover mijn kennis gaat), de ramen staan altijd open overdag (standje kantel) en de kachel staat aan op min 17 graden boven en 20 beneden. Kan ik hier iets fout mee doen?

Meerdere isolatie bedrijven gebeld, allen geven ze aan dat het vaker voorkomt met glaswol.. maar goed die hebben wat te verkopen dus of het waar is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:54

The End

!Beginning

AWeirdo schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:56:
De ventilatie is bij ons in orde (voor zover mijn kennis gaat), de ramen staan altijd open overdag (standje kantel) en de kachel staat aan op min 17 graden boven en 20 beneden. Kan ik hier iets fout mee doen?

Meerdere isolatie bedrijven gebeld, allen geven ze aan dat het vaker voorkomt met glaswol.. maar goed die hebben wat te verkopen dus of het waar is..
Zoals eerder gezegd ligt de oorzaak zeer waarschijnlijk bij de hemelwaterafvoer. Alles wat je daarna doet is bestrijden van de gevolgen en niet van de oorzaak.

Beste optie is imho het aansluiten van de hwa aan het riool of een infiltratieput aanleggen op redelijke afstand van het huis.

• LucV
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 28-12-2023
Beste Aweirdo, heb je nieuws over de resultaten van je aanpassingen? Ik ben zeer benieuwd (m.n. naar het impregneren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:42
Beste @AWeirdo en @LucV , zelf hebik ook met dit probleem te maken. Zelfde situatie, materiaal en waarschijlijk ook zelfde bedrijf (Pluimers).
Ze hebben de gevel en spouw niet volgens de SKG-IKOB certificering onderzocht en hadden de muur niet mogen isoleren. Dan hadden ze direct gezien dat de gevel te veel vocht absorbeert. Resultaat bij mij: isolatiemateriaal nat en heel veel stank vanuit de spouw die naar binnen trekt (net als vocht). Ze proberen je op impregneren aan te sturen, maar wordt je materiaal dan ooit nog droog? En dat lost je optrekkend vocht ook niet echt op. Bovendien zijn dat extra en terugkerende kosten.
Bij mij hebben ze het materiaal er uitgezogen, daar moeten ze (2 jaar later) nog voor terug komen want ik heb er zelf nadien nog enkele vuilniszakken vol uitgezogen. Zonder advocaat reageert Pluimers eigenlijk nergens op dus schakel direct je rechtsbijstand in. Ook daar moet je geluk mee hebben, want de mijne zei tot tweemaal toe er geen zaak in te zien. Je kunt ook SKG-IKOB proberen met de klachtenregeling. Voor meer ervaring kun je me altijd PB'en of in dit topic reageren.
Oja: met de EPS parels + impregneren heb je kans dat je dit soort problemen niet zou hebben.
Ik ga mijn buitenblad opnieuw op laten metselen en isoleer dan direct met pir platen op het binnen lad. De metselmortel, voegen en stenen zijn gewoon slecht dus schat in dat impregneren niet alles verhelpt. Los van het feit dat er ook nog vervuiling in de spouw zit en niemand weet wat de staat van de spouwankers is.

[ Voor 3% gewijzigd door Piemol op 29-12-2023 00:08 ]

Pagina: 1