Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 65 ... 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-05 10:26
Wij hebben een erg vochtige en krappe kruipruimte (rond de 30cm op sommige plekken). Ik woon hier nog niet lang maar het lijkt er op dat er soms wat water in de kruipruimte staat. Na wat adviseurs over/onder de vloer te hebben gehad hebben we enkele offertes voor isolatieparels of isolatiechips.

Qua prijs liggen de offertes dicht bij elkaar maar ik vraag me af of er significant verschil zit tussen parels of chips. Het gaat om 25-30cm isolatiechips of 22,5cm isolatieparels.

Online (en in dit topic) kan ik niet een eenduidig antwoord vinden wat nu beter zou zijn. Dus vandaar mijn vraag wat in verhouding beter is: isolatieparels of isolatiechips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-05 12:52
Mycroft schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:45:
Wij hebben een erg vochtige en krappe kruipruimte (rond de 30cm op sommige plekken). Ik woon hier nog niet lang maar het lijkt er op dat er soms wat water in de kruipruimte staat. Na wat adviseurs over/onder de vloer te hebben gehad hebben we enkele offertes voor isolatieparels of isolatiechips.

Qua prijs liggen de offertes dicht bij elkaar maar ik vraag me af of er significant verschil zit tussen parels of chips. Het gaat om 25-30cm isolatiechips of 22,5cm isolatieparels.

Online (en in dit topic) kan ik niet een eenduidig antwoord vinden wat nu beter zou zijn. Dus vandaar mijn vraag wat in verhouding beter is: isolatieparels of isolatiechips?
https://kennis.greenhome....or%2090%25%20uit%20lucht.
Wanneer pas je EPS parels of chips toe?
Als je thuis een lage kruipruimte hebt (minder dan 35 cm) dan zijn EPS parels of vlokken een goede isolatiekeuze. Ze zijn gemakkelijk aan te brengen en zorgen voor een drogere lucht in kruipruimte en huis. Zeker als je vochtproblemen hebt in de kruipruimte is dit een goede oplossing. Het isolerend effect is wel minder dan andere vormen van isolatie. De EPS parels of chips bevinden zich namelijk op de bodem van de kruipruimte en niet tegen de onderkant van de vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
Afgelopen 1 oktober heb ik isolatiechips onder mijn huis laten blazen (Drowa), 40 a 45cm dik. Mijn kruipruimte is niet overal toegankelijk, dus vloerisolatie is helaas niet mogelijk gebleken.

Ondanks het vochtige weer van afgelopen weken is de luchtvochtigheid in mijn woning aardig gedaald, die sinds de vochtige periode vanaf +/- half sept nogal aan het oplopen was.

Gasverbruik is nog lastig in te schatten, maar de meting loopt en hopelijk kan ik daar later een goede update over geven (icm nieuw HR++ glas en spouwmuurisolatie). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJn4JhnI3JVAcwhrERqJwUV1tPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6lsOq8JsW0ieYfhYPCOy6oCg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Heinemancp schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:47:
Afgelopen 1 oktober heb ik isolatiechips onder mijn huis laten blazen (Drowa), 40 a 45cm dik. Mijn kruipruimte is niet overal toegankelijk, dus vloerisolatie is helaas niet mogelijk gebleken.

Ondanks het vochtige weer van afgelopen weken is de luchtvochtigheid in mijn woning aardig gedaald, die sinds de vochtige periode vanaf +/- half sept nogal aan het oplopen was.

Gasverbruik is nog lastig in te schatten, maar de meting loopt en hopelijk kan ik daar later een goede update over geven (icm nieuw HR++ glas en spouwmuurisolatie).
Liggen de chips ook tégen je onderkant vloer aan? Bij mij heb ik EPS parels erin laten gooien, en die liggen bijna tegen mijn onderkant vloer aan, dat zal misschien ook wel helpen.

Tevens, wat hebben ze jou geadviseerd over je ventilatieroosters?

Ik heb de luchtvochtigheid bij mij in de kruipruimte ook gemeten. Eerst was het 95%+ maar nu blijft het rond de 80% hangen. En natuurlijk droog, eerst lagen er hier & daar plasjes en waren de funderingsmuren nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
@Babel10 , dat zou mijn vraag ook zijn. Of het werkt niet echt doordat er nog geventileerd wordt, of je sluit de ventilatie zo af. Dat lijkt me allebei niet optimaal.
Om die reden heb ik mijn ondiepe kruipruimte nog niet geïsoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 22:16
NeutraleTeun schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:17:
Huis is van 1995 en de satéprikker verdwijnt er helemaal in, dus minimaal 18cm.

https://postimg.cc/gallery/KGBgCPg
Dat zou ik persoonlijk wel voldoende vinden. Meer is altijd beter ( :) ) maar hier geldt wel duidelijk de wet van de verminderende toegevoegde waarde.
Meer isolatie ga je in comfort niet merken en ik denk ook niet dat het meetbaar zal zijn. Alleen theoretisch en voor je gevoel doet het wellicht iets.

[ Voor 16% gewijzigd door blissard op 13-10-2020 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 08:52
blissard schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:27:
[...]

Dat zou ik persoonlijk wel voldoende vinden. Meer is altijd beter ( :) ) maar hier geldt wel duidelijk de wet van de verminderende toegevoegde waarde.
Meer isolatie ga je in comfort niet merken en ik denk ook niet dat het meetbaar zal zijn. Alleen theoretisch en voor je gevoel doet het wellicht iets.
Voor dergelijke vloeren helpt het meer om details af te werken. Gaten voor leidingen en afvoeren die niet dichtgemaakt zijn, een koof met open verbinding naar de kruipruimte die naar je dak gaat, dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 16:02:
Ik heb ook zitten denken om de kruipruimte te isoleren.
Dus vandaag dacht ik even te kijken (ook of het droog was), maar er zit blijkbaar al iets.

Iemand een idee of dit een standaard iets is, en of het nut heeft om eventueel nog meer hier te doen?

https://postimg.cc/gallery/TycKpDS
Is dit ongeisoleerd beton?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/V5KZPx62/screenshot-90.png
Mycroft schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:45:

De consensus in dit topic is volgens mij dat chips wel helpen tegen een zeer vochtige kruipruimte maar niet bijzonder veel isoleren. Als je een paar kleine plasjes water hebt zou het afdekken van de kruipruimte met zeil en bubbeltjesfolie hetzelfde effect hebben (met als voordeel dat je er later nog eens bij kunt).

[ Voor 50% gewijzigd door Wolly op 13-10-2020 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamie.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-12-2021
Hallo allen,

Na veel te hebben gelezen in dit forum heb ik eerder dit jaar een begin gemaakt in de kruipruimte door over de gehele oppervlakte bodemfolie neer te legen. Dit omdat de luchtvochtigheid erg hoog was, die is van bijna 90 naar zo'n 70% gezakt. En er is nu een schone werkruimte ontstaan wat altijd prettig is.

De volgende stap is het toevoegen van extra isolatie tegen de onderkant van de begane grond-vloer. Ook hiervoor heb ik gelukkig al veel informatie kunnen vinden op het forum, dank daarvoor! Op een aantal punten twijfel ik nog.

Huidige situatie
Huis uit 1994 met een ribcassette-vloer. Zowel op als tussen de balken is de piepschuim isolatie is 12 cm dik (rc 2,75?). Vloer is later door de vorige bewoners voorzien van vloerverwarming dus extra isolatie is nodig om tot rc 5,0 te komen.
Tussen de balken 73 cm, balken zelf 44 cm. Diepte tussen de balken 11 cm
Kruipruimte gat 45x65 cm, dus 50x100 platen passen prima.
Werkhoogte tot de balken is nu 55 cm, tussen de balken 65 cm
De convectorput is in het verleden al dicht gemaakt door de vorige bewoners. Ik heb er gister een eerste laag van 5 cm tegenaan geplakt.

Optie 1
Twee lagen van 5 cm dik versprongen bevestigen direct op de balken.

Optie 2
1 laag van 5 cm tussen de balken én 1 laag van 5 cm op de balken.

Bij de eerste optie hoef ik minder platen op maat te snijden, maar wordt de werkhoogte 5 cm extra verlaagd. De tweede optie zorgt er ook nog voor dat er tussen de balken meer isolatiemateriaal komt.

In beide gevallen
Platen vastzetten met Action Spectrum kit. De eerste 5 tubes zijn al binnen (meer was er niet op voorraad).
Tussen de balken iedere 150(?) cm opvullen met PUR om luchtstroom te beperken. Ben nog op zoek naar een goed PUR-pistool, die van de Hornbach lijkt een verkeerde aansluiting te hebben voor de bus die ik gekocht heb.
Naden afplakken met alu tape.

Vragen
Welke van de twee opties qua lagen raden jullie aan? Of is er nog een andere mogelijkheid?
Is EPS 60 voldoende of moet ik voor EPS 100 gaan?
Heeft bij fundering een stukje verticaal isoleren om uiteinden af te sluiten zin?
Alu tape; welke is aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
"Energieadvisieur" / verkoper langs geweest en die heeft een offerte gedaan voor 2 zaken.

40m Helmfoam €880,- voor spouwmuur, dit lijkt me prima aanbieding aangezien er nog wat ruimte in spouw is en er oude glaswolmatten inzitten die langste tijd hebben gehad.
Echter gaf hij ook het advies om de kruipruimte te isoleren met Drocom (30cm) 60m2 € 1400,-
Daar heb ik wel wat vragen over.

De situatie: De kruipruimte is al geïsoleerd met piepschuim (tussen 20 en 30 cm dik) - hij zegt dat het toch nog effect gaat hebben en vooral voor de luchtvochtigheid in het huis. Het huis staat op veengrond en loopt met (veel) regen soms wel onder water ( 5 - 10 cm). Daarom zou juist Drocom helpen want dat zou drijven. Daarnaast gaf hij aan dat ze ook de zijkanten zouden opspuiten zodat daar geen kou door naar binnen zou trekken...

1. Wat is het nut nog als er nog steeds 20 cm tussen Drocom en vloerisolatie (gips zit)??

2. zou je dan ook niet de ventilatiekanalen dicht moeten gooien? en wat is daar het effect van?

3. ga ik het überhaupt ergens aan merken dat ik doe?

Overigens met alleen spouwmuurisolatie krijg ik geen subsidie, mocht ik beide uitvoeren krijg ik € 960 euro terug. Dan kost me de kruipruimte isolatie (nog) maar € 500.-

Ben benieuwd naar jullie advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:37
Nee, daar lopen de balken en zit ook piepschuim op. Alleen een stuk dunner, cm of 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:35:
[...]

Nee, daar lopen de balken en zit ook piepschuim op. Alleen een stuk dunner, cm of 2.
Flinke koudebruggen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:29

Videopac

Rommelt wat aan.

NeutraleTeun schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:17:
Huis is van 1995 en de satéprikker verdwijnt er helemaal in, dus minimaal 18cm.

https://postimg.cc/gallery/KGBgCPg
Heb je onder beton geprikt? De eerste keer dat ik prikte deed ik het te dicht langs de rand.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-05 10:26
Dank voor de info maar dan rest nog wel de vraag wat het verschil is tussen de parels en de chips. Zit er een significant verschil tussen deze twee? Is het ene beter dan het andere?
Wolly schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:12:
[...]

Is dit ongeisoleerd beton?
[Afbeelding]

[...]

De consensus in dit topic is volgens mij dat chips wel helpen tegen een zeer vochtige kruipruimte maar niet bijzonder veel isoleren. Als je een paar kleine plasjes water hebt zou het afdekken van de kruipruimte met zeil en bubbeltjesfolie hetzelfde effect hebben (met als voordeel dat je er later nog eens bij kunt).
Dank maar zelfde vraag hier. Beter chips of parels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
Babel10 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:01:
[...]

Liggen de chips ook tégen je onderkant vloer aan? Bij mij heb ik EPS parels erin laten gooien, en die liggen bijna tegen mijn onderkant vloer aan, dat zal misschien ook wel helpen.

Tevens, wat hebben ze jou geadviseerd over je ventilatieroosters?

Ik heb de luchtvochtigheid bij mij in de kruipruimte ook gemeten. Eerst was het 95%+ maar nu blijft het rond de 80% hangen. En natuurlijk droog, eerst lagen er hier & daar plasjes en waren de funderingsmuren nat.
Nee, juist ruimte nodig om te ventileren. Dat is nodig om er droge lucht te houden.
Argument = minder ruimte om te verwarmen (vloerverwarming) = minder gas verbruiken. Maar vooral drogere kruipruimte, dus druppels water aan beton hoeven niet meer te verdampen (=energie voor nodig). in de winter was het een soort van sauna onder mijn huis normaal.

Tegen je vloer aan, geeft juist problemen.

Ventilatierooster zijn vervangen door die renovatieventilatieroosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
Mycroft schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:49:
[...]

Dank voor de info maar dan rest nog wel de vraag wat het verschil is tussen de parels en de chips. Zit er een significant verschil tussen deze twee? Is het ene beter dan het andere?

[...]

Heb je de ruimte: chips (want dikkere laag en isoleert daarmee ook je fundering). lukt dat niet = parels. daar heb je met mindere dikte meer isolatiewaarde.
in jouw geval, kleine ruimte, dus parels. kan je vinden via internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Vraagje mbt bodemisolatie (chips)

Mag je nog wel ventileren?
Bij mij zitten nergens roosters in de kruipruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:37
Wolly schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:36:
[...]

Flinke koudebruggen dus.
Dus nog een strook over die balken plakken zal wel voelbaar resultaat geven?
Het wordt dan wel echt een "kruip ruimte".

@Videopac ik snap de opmerking niet echt?
Ik heb op 3 plaatsen geprikt en overal kon ik de prikker er helemaal induwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
NeutraleTeun schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 18:34:
[...]

Ja, het is hier in het topic al een keertje uitgerekend. Wellicht kun je dat terugvinden.
Isolatie tussen de liggers heeft een stuk minder zin dan de isolatie onder de liggers door laten lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

NeutraleTeun schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 18:34:
[...]

@Videopac ik snap de opmerking niet echt?
Ik heb op 3 plaatsen geprikt en overal kon ik de prikker er helemaal induwen.
Ik prikte te dicht bij het luik waardoor ik in de zij-isolatie van de vloer prikte :')
Als jij op 3 plaatsen geprikt hebt, heb je het zeer waarschijnlijk goed gemeten.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:35
[...]

[...]

Het verschil is de laagdikte. parels liggen normaal in een 20cm dikke laag, chips normaal minstens 3ocm. chips zijn goedkoper maar je hebt een dikker lag nodig,
Beide isoleren ze de vloer niet en dat is wat je wil. Als je vloer goed geïsoleerd is dan komt er ook gen vocht meer vanuit de bodem naar binnen. eventueel vocht wat er is kun je gewoon wegventileren zonder dat het nadelig is voor je isolatie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
HyperTrophy schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:19:
Vraagje mbt bodemisolatie (chips)

Mag je nog wel ventileren?
Bij mij zitten nergens roosters in de kruipruimte
Als je bodemisolatie laat uitvoeren dan kun je in principe je ventilatie nagenoeg helemaal verwijderen, er is geen vocht meer dus geen reden tot ventilatie. tenzij er gasbuizen lopen, dan zal er altijd geventileerd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamie.
Jamie. schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:38:
Hallo allen,

Na veel te hebben gelezen in dit forum heb ik eerder dit jaar een begin gemaakt in de kruipruimte door over de gehele oppervlakte bodemfolie neer te legen. Dit omdat de luchtvochtigheid erg hoog was, die is van bijna 90 naar zo'n 70% gezakt. En er is nu een schone werkruimte ontstaan wat altijd prettig is.

De volgende stap is het toevoegen van extra isolatie tegen de onderkant van de begane grond-vloer. Ook hiervoor heb ik gelukkig al veel informatie kunnen vinden op het forum, dank daarvoor! Op een aantal punten twijfel ik nog.

Huidige situatie
Huis uit 1994 met een ribcassette-vloer. Zowel op als tussen de balken is de piepschuim isolatie is 12 cm dik (rc 2,75?). Vloer is later door de vorige bewoners voorzien van vloerverwarming dus extra isolatie is nodig om tot rc 5,0 te komen.
Tussen de balken 73 cm, balken zelf 44 cm. Diepte tussen de balken 11 cm
Kruipruimte gat 45x65 cm, dus 50x100 platen passen prima.
Werkhoogte tot de balken is nu 55 cm, tussen de balken 65 cm
De convectorput is in het verleden al dicht gemaakt door de vorige bewoners. Ik heb er gister een eerste laag van 5 cm tegenaan geplakt.

Optie 1
Twee lagen van 5 cm dik versprongen bevestigen direct op de balken.

Optie 2
1 laag van 5 cm tussen de balken én 1 laag van 5 cm op de balken.

Bij de eerste optie hoef ik minder platen op maat te snijden, maar wordt de werkhoogte 5 cm extra verlaagd. De tweede optie zorgt er ook nog voor dat er tussen de balken meer isolatiemateriaal komt.

In beide gevallen
Platen vastzetten met Action Spectrum kit. De eerste 5 tubes zijn al binnen (meer was er niet op voorraad).
Tussen de balken iedere 150(?) cm opvullen met PUR om luchtstroom te beperken. Ben nog op zoek naar een goed PUR-pistool, die van de Hornbach lijkt een verkeerde aansluiting te hebben voor de bus die ik gekocht heb.
Naden afplakken met alu tape.

Vragen
Welke van de twee opties qua lagen raden jullie aan? Of is er nog een andere mogelijkheid?
Is EPS 60 voldoende of moet ik voor EPS 100 gaan?
Heeft bij fundering een stukje verticaal isoleren om uiteinden af te sluiten zin?
Alu tape; welke is aan te raden?
toon volledige bericht
En dan is er nog dit in één van de hoeken aan de noordzijde van het huis. De zwarte deeltjes zijn hard alsof het deels gesmolten is. En is aan de linkerkant (richting de buren) zo ver aangetast dat er een gat van zo'n 12 cm diep is ontstaan. :/

Heeft iemand een idee wat dit is en hoe ik dit het beste kan herstellen voordat de nieuwe isolatie er onder wordt bevestigd?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rRX1TLh5/Image-from-i-OS.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/B8z5hFHY/Image-from-i-OS-1.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
@Jamie. Lijkt erop dat het in de fik gestoken is ooit. EPS is behandeld met brandvertragende middelen, dus dan smelt het met wat rookontwikkeling.

Ik zou het afsteken tot je weer normaal EPS tegenkomt en dan isoleren met nieuw materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:51
mocht je toch kiezen voor bodemisolatie, doe het dan zelf, de prijzen ervoor zijn belachelijk. met perslucht of een bladblazer heb je die parels er in een uur onder, het spul zelf koop je gewoon online.

als je een FU maakt is het wel leuk want dan ligt de hele straat of gang onder de zooi

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:13

Wuursj

want worst is al bezet

technopeuter schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:41:
mocht je toch kiezen voor bodemisolatie, doe het dan zelf, de prijzen ervoor zijn belachelijk. met perslucht of een bladblazer heb je die parels er in een uur onder, het spul zelf koop je gewoon online.
Mee eens dat je het zelf prima kan doen met een bladblazer. Jaar of 5 terug gedaan (vooral voor vocht) en dat ging inderdaad prima. Ik kreeg chips van een buurman dus vandaar zelf er in geblazen.

Alleen vond ik destijds dat de offertes voor laten doen en zelf doen juist erg dicht bij elkaar lagen:

Destijds was 40m2 x 30cm (dus 12m3) isochips
Laten doen: 675 euro.
Kopen: 550 euro.
Als dat tegenwoordig nog ongeveer gelijk ligt, lijkt mij dat een no-brainer :)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-05 17:15
Jamie. schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:48:
[...]

En dan is er nog dit in één van de hoeken aan de noordzijde van het huis. De zwarte deeltjes zijn hard alsof het deels gesmolten is. En is aan de linkerkant (richting de buren) zo ver aangetast dat er een gat van zo'n 12 cm diep is ontstaan. :/

Heeft iemand een idee wat dit is en hoe ik dit het beste kan herstellen voordat de nieuwe isolatie er onder wordt bevestigd?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wellicht is de 'brand' wel ontstaan bij de buren in de kruipruimte en via de isolatie/gaten/kieren naar jouw kruipruimte verspreid. In dat geval geluk gehad dat het gestopt is. Misschien heeft iemand een leiding lopen solderen en toen de isolatie aangestoken. Kan wellicht ook geen kwaad om bij de buren in de kruipruimte na te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamie.
_JGC_ schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:55:
@Jamie. Lijkt erop dat het in de fik gestoken is ooit. EPS is behandeld met brandvertragende middelen, dus dan smelt het met wat rookontwikkeling.

Ik zou het afsteken tot je weer normaal EPS tegenkomt en dan isoleren met nieuw materiaal.
Vreemd.. maar dan inderdaad verwijderen en weer opvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamie.
Thimmah schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:47:
[...]

Wellicht is de 'brand' wel ontstaan bij de buren in de kruipruimte en via de isolatie/gaten/kieren naar jouw kruipruimte verspreid. In dat geval geluk gehad dat het gestopt is. Misschien heeft iemand een leiding lopen solderen en toen de isolatie aangestoken. Kan wellicht ook geen kwaad om bij de buren in de kruipruimte na te kijken.
Dat zou ook nog kunnen ja. Maar eens zien hoe diep het zit als ik de slechte delen heb verwijderd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Wat is je doel?? Wat bedoel je met ' soms wat water'?
Wij hebben een erg vochtige en krappe kruipruimte (rond de 30cm op sommige plekken). Ik woon hier nog niet lang maar het lijkt er op dat er soms wat water in de kruipruimte staat.
Is je doel om het vocht weg te krijgen of is je doel om de verwarmingskosten omlaag te krijgen?

In geval van het laatste heb je dus weinig aan chips op de bodem, dan zal je, zoals anderen je ook al verteld hebben, de vloer moeten isoleren en dat doe je niet met parels of chips.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Thimmah schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:47:
[...]

Misschien nog aannemelijker: op de bouwplaats gebeurd en gewoon geplaatst. Want als je nieuwe moet bestellen kost dat tijd en geld en er is toch geen hond die het ziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-05 13:45
Hoe maak je dit soort super mooie plaatjes / meet je dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 22:15

_Arthur

blub

Megalomania schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:26:
Hoe maak je dit soort super mooie plaatjes / meet je dit?
Temperatuur / vochtigheids sensoren en het plaatje komt uit Domoticz.

Maar genoeg 'Home Automation' systemen die dit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
_Arthur schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:31:
[...]

Temperatuur / vochtigheids sensoren en het plaatje komt uit Domoticz.

Maar genoeg 'Home Automation' systemen die dit kunnen.
Welke sensoren heb je? Die van huawei zigbee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heinemancp
Megalomania schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:44:
[...]

Ik gebruik hiervoor een esp8266 bordje met temperature / humidity sensor. Een wemos D1 mini met een DHT22. Die stuurt elke x min de waardes naar domoticz via WiFi Paar euro via Ali en het werkt. Wel ff advies om eigen iot wifi netwerk met gescheiden vlan aan te leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 22:15

_Arthur

blub

Megalomania schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 21:44:
esp8266 NodeMCU bordjes met DHT22 sensoren.

Maar we gaan hier nu redelijk offtopic; voor Home Automation kan je beter hier kijken:
Apple HomeKit
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3
Domoticz - open source domotica systeem - deel 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrsRossi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-10-2020
Ik kan eigenlijk nergens informatie vinden over hoe belastend het opvullen van de kruipruimte met schuimbeton is voor de fundering. Weet iemand hier toevallig iets over? Of is het gewicht een non-issue?
Mijn huis stamt uit 1903 (fundering op staal), gelegen in het westen en ik wil niet dat de boel inzakt omdat de vloer te zwaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-04 01:07
Momenteel ben ik me aan het orientieren om de kruipruimte extra te isoleren.

Huidige gegevens: 140m² vloeroppervlak met vloerverwarming en 4cm EPS. Onder de vloerverwarming ligt een stukje zilverfolie.
Geschat stroomverbruik 25.000 kwh / (COP WP) 4.2 = +/- 6000kWh Ik heb dus 6000kWh elektrisch vermogen nodig per jaar om mijn woning te verwarmen.

Nu zie ik op internet diverse plaatjes die allemaal vertellen dat 10% besparing te behalen valt als je je vloer isoleert. Dit is van 600kWh per jaar x €0.22 dus €132 per jaar.
€1500 / €132 = een goede 11 jaar voordat ik dit terug verdiend heb?

Reken ik nu te kort door de bocht of klopt dit zo?

[ Voor 5% gewijzigd door Nickkie55 op 19-10-2020 14:14 ]

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:49
Nickkie55 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 14:08:
Reken ik nu te kort door de bocht of klopt dit zo?
Je berekening klopt. Echter of de 10% besparing klopt, daar twijfel ik erg aan. Ik heb helaas geen harde cijfers, want heb van de zomer de vloer geïsoleerd en (mis/ge)bruik nu mijn warmtepompboilers i.p.v. de HR-ketel voor de verwarming en daarnaast door het thuiswerken verwarmen we ook veel meer als vorig jaar. Dus helaas totaal geen harde cijfers, maar ik durf wel te zeggen dat 10% bij vloerverwarming onrealistisch laag is. Ik zie minder veel minder temperatuur verlies in de nacht, de volgende ochtend is de vloer vaak nog warm ook is er de avond daarvoor voor het laatst wat warmte in de vloer gegaan, de vloer is veel meer egaal warm (vorig jaar kon ik je nog vertellen waar de slangen lagen, want dicht onder het oppervlak van de tegels). Kortom geen harde cijfers, maar ik kan de 10% besparing niet rijmen met alle bovenstaande verschijnselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
MrsRossi schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:16:
Ik kan eigenlijk nergens informatie vinden over hoe belastend het opvullen van de kruipruimte met schuimbeton is voor de fundering. Weet iemand hier toevallig iets over? Of is het gewicht een non-issue?
Mijn huis stamt uit 1903 (fundering op staal), gelegen in het westen en ik wil niet dat de boel inzakt omdat de vloer te zwaar wordt.
Is met schuimbeton in principe een non-issue. Zolang je maar zorgt dat alles is afgesloten voordat het gestort wordt. Constructief biedt schuimbeton ook helemaal geen stevigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jamie. schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:48:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik durf er bijna geld op te zetten dat het vandalisme is geweest tijdens de bouw vuurwerk door de kruipruim ontluchting oid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BF_D93ERl6vG-mfn0IbUCTtGhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcy1vkbVh2B9ADwSrUlFKp5a.jpg?f=fotoalbum_large

Het zal een iets verminderde isolatie geven nu, maar in RC waarde t.o.v de hele vloer verwaarloosbaar. je kan gewoon de bobbelige meuk er een beetjeaf peuteren en er nieuw eps op plakken met kit of pur gebruiken om een plaatje erop te "lijmen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-05 12:55
technopeuter schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 11:41:

als je een FU maakt is het wel leuk want dan ligt de hele straat of gang onder de zooi
Mijn kruipruimte word binnenkort volgespoten met parels, maar dat is dankzij de subsidieregeling nagenoeg gratis. Ik laat ook mn spouw volspuiten en dat samen met de kruipruimte zijn 2 maatregelen dus subsidie :*)

Voor nog geen 1500,- is alles straks geisoleerd en ik kan niet wachten. Ik heb een huis uit de jaren 30(woon er pas een paar maanden) en het is nu echt al nodig om de kachel aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Bouke-p schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:05:
[...]

Voor nog geen 1500,- is alles straks geisoleerd en ik kan niet wachten. Ik heb een huis uit de jaren 30(woon er pas een paar maanden) en het is nu echt al nodig om de kachel aan te zetten.
Bijna gratis? Ik ben wel benieuwd hoe dat sommetje eruit ziet. Ik zat zelf te denken aan tonzon

Edit:
Ok ik moet even m’n huiswerk wat beter doen en ga even flink wat pagina’s lezen van dit topic.

Wat is een betrouwbare hygrometer om de luchtvochtigheid te meten? Ik heb er 3 maar zitten een paar procent uit elkaar.

[ Voor 39% gewijzigd door Megalomania op 19-10-2020 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Megalomania schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:11:
[...]

Bijna gratis? Ik ben wel benieuwd hoe dat sommetje eruit ziet. Zit zelf te denken aan Tonzon, mijn kruipruimte is grort droog namelijk.
Kom ik met m'n 140m² x €36.50 op €5110,- 8)7

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
Bouke-p schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:05:
[...]

Mijn kruipruimte word binnenkort volgespoten met parels, maar dat is dankzij de subsidieregeling nagenoeg gratis. Ik laat ook mn spouw volspuiten en dat samen met de kruipruimte zijn 2 maatregelen dus subsidie :*)

Je weet dat we in dit topic hier niet enthousiast over zijn

En ook niet over tonzon

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
technopeuter schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:32:
[...]

En ook niet over tonzon
Technisch niet? Of over de prijs van een beetje zilverfolie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jamie.
Megalomania schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:11:
[...]
Wat is een betrouwbare hygrometer om de luchtvochtigheid te meten? Ik heb er 3 maar zitten een paar procent uit elkaar.
Ik gebruik een thermo/hygro meter gekoppeld aan m’n HomeWizard systeem. Geen idee van een afwijking maar in relatieve zin wel gemeten dat de luchtvochtigheid van bijna 90 naar nu 60 is gegaan. Dus trend was belangrijker dan exacte data.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fornax445
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-05 12:09
Nickkie55 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 21:46:
[...]

Technisch niet? Of over de prijs van een beetje zilverfolie?
Een beetje natuurkunde en een beetje de bron van de beschikbare meetgegevens. (Eventueel in combinatie met de (subjectieve) prijs/prestatieverhouding.)

Een aantal van ons zijn dan ietwat skeptisch. Iets van "Waj van Weeceeeend advizeren.. Weeceeeend.".

Velen van ons lopen te klooien en te zwoegen met EPS of PUR platen om de vloer van de onderzijde te isoleren (Natuurkundig onderbouwd). (Dat is dus vloerisolatie, niet bodemisolatie, dat is een andere discussie.)
Tonzon is iets wat heel goed klinkt maar er zijn zo weinig bronnen met meetdata dat we hier in het topic nog niet geheel overtuigd zijn dat dit het derde item in het rijtje "Gesneden brood" en "De Paperclip" gaat worden.

www.wigle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:27
Ben bezig om onder mijn vloer met 4cm eps een laag aan te brengen van 4cm Pir. Ik breng hiermee de rc waarde van 1 naar ~3. Wel een werk, er is weinig ruimte. Ik plak de Pirplaten met kit van de action en borg ze met TOX Isolatieplug Husky van 80mm.. Bij ubakes heb ik. Berekent dat de temparatuur van de vloer van 16,7 naar 18,7 gaat, bij een kamer temparatuur van 20 graden.

Ik heb een bedrijf gevonden in zuid holland op 20 minuten rijden die de platen tegen een redelijke prijs kon leveren. 7,10 euro per meter in het vierkant.

Als je dAn aa het werk bent kom je er ookj achter dat de keukenriolering lekt... nog meer werk.

[ Voor 3% gewijzigd door frk123 op 19-10-2020 23:17 . Reden: Info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
MrsRossi schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:16:
Hoeveel centimeter schuimbeton en welke kwaliteit heb je het dan over?
Als de woning op “staal” is gefundeerd in een zand-gebied dan gaat het wel goed. Op staal in klei, moet je wel een klein beetje uitkijken. Het is uiteindelijk gewoon gewicht dat je toevoegt en dat mogelijk voor extra zetting zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-05 12:55
technopeuter schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:32:
[...]

En ook niet over tonzon
Nee, nog niet gelezen. En verder mag dat, net als dat ik er wel blij mee mag zijn ;)

Er komt geen Tonzon in mn kruipruimte, de ruimte word gevuld met Neopixels EPS parels(idem voor de spouw).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrsRossi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-10-2020
blissard schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 01:02:
[...]

Hoe wel centimeter schuimbeton en welke kwaliteit heb je het dan over?
Als de woning op “staal” is gefundeerd in een zand-gebied dan gaat het wel goed. Op staal in klei, moet je wel een klein beetje uitkijken. Het is uiteindelijk gewoon gewicht dat je toevoegt en dat mogelijk voor extra zetting zorgt.
Ik dacht aan 45cm, kwaliteit van de fundering eerlijk gezegd geen idee. Maar inmiddels heeft de constructeur aangegeven dat het geen goed idee is, dus dan houdt het op. Wordt een droge broodjesvloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainalyser1st
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-04 09:51
Ik ben van plan om in mijn kruipruimte de NeHoBo vloer te gaan isoleren met pir platen, 2 lagen van 5 cm dik, dubbelzijdig aluminium. Op de grond komt folie. Ik zit te twijfelen over welke lijm ik zal gaan gebruiken.
Zwaluw high tack of Illbruck pu 10 isolatielijm. Welke is het makkelijkst in gebruik?
Of misschien voor de eerste laag Illbruck pu 10 en voor de 2e laag Zwaluw high tack?

[ Voor 3% gewijzigd door Brainalyser1st op 22-10-2020 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
Brainalyser1st schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:40:
Ik ben van plan om in mijn kruipruimte de NeHoBo vloer te gaan isoleren met pir platen, 2 lagen van 5 cm dik, dubbelzijdig aluminium. Op de grond komt folie. Ik zit te twijfelen over welke lijm ik zal gaan gebruiken.
Zwaluw high tack of Illbruck pu 10 isolatielijm. Welke is het makkelijkst in gebruik?
Of misschien voor de eerste laag Illbruck pu 10 en voor de 2e laag Zwaluw high tack?
De Illbruck PU10 heb ik geen ervaring mee (wel met andere producten van ze waar ik altijd tevreden mee ben). Zelf heb ik de platen van 12cm met de Zwaluw High Tack geplakt, dat beviel erg goed. Platen bleven zonder ondersteuning hangen. Alleen als ik er gelijk glaswol bij propte (in de hoeken en af en toe als onderbreking van een compartiment) dan wilden ze weleens loskomen, maar dat is ook niet gek. Overigens heb ik ook veel gewerkte met Seal-It 360 High tack kit en die beviel even goed, maar is wel wat goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainalyser1st
llevering schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:52:
[...]

De Illbruck PU10 heb ik geen ervaring mee (wel met andere producten van ze waar ik altijd tevreden mee ben). Zelf heb ik de platen van 12cm met de Zwaluw High Tack geplakt, dat beviel erg goed. Platen bleven zonder ondersteuning hangen. Alleen als ik er gelijk glaswol bij propte (in de hoeken en af en toe als onderbreking van een compartiment) dan wilden ze weleens loskomen, maar dat is ook niet gek. Overigens heb ik ook veel gewerkte met Seal-It 360 High tack kit en die beviel even goed, maar is wel wat goedkoper.
12 Zwaluw High Tack kokers zijn momenteel in de aanbieding voor €50,- . Hoeveel m2 gebruikte jij met 1 koker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ik ken die specifieke lijm niet, maar check even of niet een van de ondergronden poreus moet zijn. Alu op alu plakken wordt misschien lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
Brainalyser1st schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:25:
[...]

12 Zwaluw High Tack kokers zijn momenteel in de aanbieding voor €50,- . Hoeveel m2 gebruikte jij met 1 koker?
Ik ben de tel kwijt geraakt iig veel meer dan ik verwacht had. Ze geven geloof ik 5m2 voor een koker op. Dat leek me ontzettend veel, maar dat zijn we denk ik overheen gegaan. Nu klus ik met een vriend die terecht vind dat het maar beter goed kan vastzitten, je wil het later niet over doen. Maar dat kost wel wat extra kokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainalyser1st
llevering schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:46:
[...]

Ik ben de tel kwijt geraakt iig veel meer dan ik verwacht had. Ze geven geloof ik 5m2 voor een koker op. Dat leek me ontzettend veel, maar dat zijn we denk ik overheen gegaan. Nu klus ik met een vriend die terecht vind dat het maar beter goed kan vastzitten, je wil het later niet over doen. Maar dat kost wel wat extra kokers.
Ik las ergens dat iemand 4m2 per koker gebruikte maar dat haal je denk ik ook niet. Er komt 7 m kit uit 1 koker. Hopelijk kun je er 5 platen mee vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Stel ik ga mijn vloer isoleren met PUR of PIR platen, wat is wijsheid wat betreft het trekken van UTP en coax kabels? In pvc onder de vloer, tegen de onderkant van de vloerbalken aan? Als ik dat al voor het isoleren doe maak ik het mezelf niet makkelijker waarschijnlijk.

Of gewoon los laten hangen. Isoleren en daarna weer opnieuw installeren door pvc buis heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Even een selfquote omdat ik wat nieuwe vragen heb.

Ik zou graag mijn spouwmuur willen na-isoleren, er zitten al oude glaswol platen in die half aan het vergaan zijn. Dus na-isoleren met UF lijkt het beste. (helmfoam, iso foam, etc)

Bedrijf A. Wil alleen isoleren als ik ook de kruipruimte isoleer i.v.m. dampdruk en dat deze mijn oude isolatie gaat kapot maken, luchtvochtigheid in huis en extra isolatie. Daarnaast willen ze zoveel mogelijk ventilatieroosters/kanalen dicht. Zodat de lucht meer stilstaat. Prijs 1550,- voor 44m2 spouwmuur isolatie en 65 m2 vloerisolatie Drocom

Bedrijf B: Snapt hier niks van en wil gewoon wat extra ventilatiekanalen plaatsen € 1150,-

Afbeeldingslocatie: https://vloerisolatie.nl/wp-content/upload_folders/vloerisolatie.nl/Dampdruk_zonder_bodemisolatie.png

Zie ook mijn quote hieronder voor meer info.
Wie heeft er (meer) gelijk?
streafer schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:49:
"Energieadvisieur" / verkoper langs geweest en die heeft een offerte gedaan voor 2 zaken.

40m Helmfoam €880,- voor spouwmuur, dit lijkt me prima aanbieding aangezien er nog wat ruimte in spouw is en er oude glaswolmatten inzitten die langste tijd hebben gehad.
Echter gaf hij ook het advies om de kruipruimte te isoleren met Drocom (30cm) 60m2 € 1400,-
Daar heb ik wel wat vragen over.

De situatie: De kruipruimte is al geïsoleerd met piepschuim (tussen 20 en 30 cm dik) - hij zegt dat het toch nog effect gaat hebben en vooral voor de luchtvochtigheid in het huis. Het huis staat op veengrond en loopt met (veel) regen soms wel onder water ( 5 - 10 cm). Daarom zou juist Drocom helpen want dat zou drijven. Daarnaast gaf hij aan dat ze ook de zijkanten zouden opspuiten zodat daar geen kou door naar binnen zou trekken...

1. Wat is het nut nog als er nog steeds 20 cm tussen Drocom en vloerisolatie (gips zit)??

2. zou je dan ook niet de ventilatiekanalen dicht moeten gooien? en wat is daar het effect van?

3. ga ik het überhaupt ergens aan merken dat ik doe?

Overigens met alleen spouwmuurisolatie krijg ik geen subsidie, mocht ik beide uitvoeren krijg ik € 960 euro terug. Dan kost me de kruipruimte isolatie (nog) maar € 500.-

Ben benieuwd naar jullie advies
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrLeon
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-11-2023
Ik heb een vraag. Mijn huis is van 1983 en tijdens het bouwen is alles al redelijk goed geïsoleer. Ik heb onlangs nieuwe kunstof kozijnen en hr++ glas in mijn woning geplaatst. Nu kan ik met nog een maatregel subsidie krijgen. Ik heb 2 adviseurs over de vloer gehad en ze zeggen beiden bodem isolatie door middel van esp hr++ parels. Mijn kruipruimte is niet super vochtig hier en daar een druppel aan de vloer en het zand is wat vochtig. Met de goedkoopste offerte plus subsidie zou het me uiteindelijk maar 300 euro gaan kosten. Is dit het ook waard en gaat het woon comfort hier van ook omhoog?

[ Voor 5% gewijzigd door MrLeon op 29-10-2020 19:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
MrLeon schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 19:05:
Ik heb een vraag. Mijn huis is van 1983 en tijdens het bouwen is alles al redelijk goed geïsoleer. Ik heb onlangs nieuwe kunstof kozijnen en hr++ glas in mijn woning geplaatst. Nu kan ik met nog een maatregel subsidie krijgen. Ik heb 2 adviseurs over de vloer gehad en ze zeggen beiden bodem isolatie. Mijn kruipruimte is niet super vochtig hier en daar een druppel aan de vloer en het zand is wat vochtig. Met de goedkoopste offerte plus subsidie zou het me uiteindelijk maar 300 euro gaan kosten. Is dit het ook waard en gaat het woon comfort hier van ook omhoog?
Levert bodemisolatie überhaupt de benodigde isolatiewaarde? Of frauderen ze dat voor je bij elkaar?

Als het kan verdient isolatie tegen de vloer de voorkeur voor zowel comfort als energiebesparing.

Edit:
Blijkbaar mag bodemisolatie. Wie van RD >3.5 maar op het eerste oog geen eis om dat ook ergens zinvol neer te gooien. Wel goed voor de subsidie op het glas :P

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 29-10-2020 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Tweakers.... Om mijn betonvloer in de kruipruimte na te isoleren (momenteel: betonvloer+vloerverwarming+4cm EPS) heb ik deze 2 aanbiedingen gekregen.... Wat zouden jullie kiezen en waarom? Uiteraard is 5.91 beter dan 3.65 maar heeft het ook zin.

130m2 EPS60 14cm dik (rd 3,65) voor €600
130m2 PIR 13cm dik (rd 5,91) voor €1000

[ Voor 6% gewijzigd door Nickkie55 op 29-10-2020 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Nr 2. Dit doe je maar eenmaal, daarna ben je de ruimte kwijt. En de isolatie is zo tenminste op niveau.

Overigens heb ik zelf maar 12-15 cm EPS aangebracht, maar dat was een keuze van lang geleden.

[ Voor 32% gewijzigd door Rukapul op 29-10-2020 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Nickkie55 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:19:
Tweakers.... Om mijn betonvloer in de kruipruimte na te isoleren (momenteel: betonvloer+vloerverwarming+4cm EPS) heb ik deze 2 aanbiedingen gekregen.... Wat zouden jullie kiezen en waarom? Uiteraard is 5.91 beter dan 3.65 maar heeft het ook zin.

130m2 EPS60 14cm dik (rd 3,65) voor €600
130m2 PIR 13cm dik (rd 5,91) voor €1000
Volgens mijn ook helemaal geen gekke prijs. Moet ook nog een kleine 40m2 hebben (12cm alu pir). Dus ben we benieuwd naar t adres. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

DopdeDouwer schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 22:44:
[...]

Volgens mijn ook helemaal geen gekke prijs. Moet ook nog een kleine 40m2 hebben (12cm alu pir). Dus ben we benieuwd naar t adres. :9
Ik ook! Voor dit soort prijzen ga ik niet zelf een paar weekende lopen kruipen. Dit is vrij dicht tegen de materiaalprijs, lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Videopac schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 07:47:
[...]

Ik ook! Voor dit soort prijzen ga ik niet zelf een paar weekende lopen kruipen. Dit is vrij dicht tegen de materiaalprijs, lijkt me.
Zelfs lager, dus ik ga er vanuit dat t alleen materiaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinS4
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 27-04 20:41
Gaaf topic, bedankt voor alle nuttige informatie. Na lang wikken en wegen (PIF, PUR, Tonzon) heb ik toch besloten om zelf b-keus PIR platen te plakken onder mijn vloer. Ik heb een woning uit '76 met betonnen broodjesvloer (DATO) met vloerverwarming. De hoogte in de kruipruimte is rond de 50 cm en de de ruimte bestaat uit 3 compartimenten. Om onder de woonkamer te komen heb ik een gat gegraven onder een draagmuur door, doordat we diep moesten graven komt er grondwater op dit diepste punt (40 cm). Mijn plan is dit water weg te pompen wanneer ik onder de vloer moet zijn om te isoleren en vervolgens het gat weer vol te storten. Allereerst ga ik een dubbele laag noppenfolie + bouwfolie neerleggen tegen de muren aan (niet vastmaken). Vervolgens met kit van de Action de PIR platen tegen de balken plakken. De randen tussen de platen plak ik af met alutape In de openingen /---\ plaats ik aan de buitenranden glaswol tegen de muur en om de 2/3 platen doe ik dit ook, om compartimenten in mijn isolatie aan te brengen (minder luchtstroom). Tussen de muren en pirplaat laat ik 2 cm ruimte om deze dicht te kunnen purren. Omdat de ventilatieroosters bedekt worden door de dikte van de pir plaat, ben ik van plan een halve PVC buis (120mm) tegen het rooster te zetten en daar de pir plaat tegen aan te zetten. Zodat de ventilatiebehouden blijft. Na alle informatie in dit topic resteren mij nog enkele vragen:
- Welke PUR raden jullie aan? Met name ivm beperking schadelijke stoffen
- Welk gelaatsmasker + filter raden jullie aan tijdens het purren?
- Heeft iemand ervaring met inhuren van afzuiging/ventilatie? Waar moet ik aan denken?
- Ik twijfel of ik ook pir platen tegen de buitenmuren van de kruipruimte moet plaatsen, wat hebben jullie gedaan? De draagmuur die niet grenst aan de buitenzijde ga ik zeker beplakken met platen op de plekken waar ik bij kan. Aan een gedeelte lopen veel leidingen waar ik moeilijk bij kan komen om platen te plakken.
- Ik heb dus alleen een diepe laag bodemwater in het gegraven gat onder de draagbalk. Na het isoleren wil ik deze weer vol storten. Wat raden jullie hierin aan? Zal ik schelpen storten of zal ik de zakken met zand/klei gebruiken dat uit de kruipruimte komt? Zodat als ik weer onder de balk door moet kruipen ik niet weer hoef te scheppen maar de zakken met zand kan verplaatsen.

Thanks all!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 09:05
RobinS4 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:00:
Na alle informatie in dit topic resteren mij nog enkele vragen:
- Welke PUR raden jullie aan? Met name ivm beperking schadelijke stoffen
- Welk gelaatsmasker + filter raden jullie aan tijdens het purren?
- Heeft iemand ervaring met inhuren van afzuiging/ventilatie? Waar moet ik aan denken?
- Ik twijfel of ik ook pir platen tegen de buitenmuren van de kruipruimte moet plaatsen, wat hebben jullie gedaan? De draagmuur die niet grenst aan de buitenzijde ga ik zeker beplakken met platen op de plekken waar ik bij kan. Aan een gedeelte lopen veel leidingen waar ik moeilijk bij kan komen om platen te plakken.
- Ik heb dus alleen een diepe laag bodemwater in het gegraven gat onder de draagbalk. Na het isoleren wil ik deze weer vol storten. Wat raden jullie hierin aan? Zal ik schelpen storten of zal ik de zakken met zand/klei gebruiken dat uit de kruipruimte komt? Zodat als ik weer onder de balk door moet kruipen ik niet weer hoef te scheppen maar de zakken met zand kan verplaatsen.

Thanks all!
Deels vragen die ik ook heb - Ik heb 46m2 140mm PIR in de garage liggen ;)

PUR: Ik heb maar 1 uitzondering gevonden, die ook (minimaal) 1 keer genoemd is in het topic, zonder veel reactie op te wekken: Soudal SMX isocyanaatvrij schuim. In Nederland eigenlijk alleen te krijgen bij Gamma/Karwei.
Ik vraag me af of dit voldoende veilig is voor kruipruimte gebruik... of dat de drijfgassen nog steeds te schadelijk zijn.
Als er duidelijkheid over is dan zou ik het overwegen, anders ga de randen aftapen. Niet zo goed als schuim, maar het gaat om redelijk beperkte kieren die naast deftige, lastig op te lossen koudebruggen (de kruipruimtemuren) zitten.

Gelaatsmasker: voor traditioneel PUR heb je AX3 (als ik me niet vergis) filters nodig, bijvoorbeeld op een 3M 6000 halfgelaatsmasker. (Die heb ik met FFP2/3 stoffilters, sluit goed af) De AX3 filters absoluut zijn niet goedkoop, en ik kan niet vinden hoe lang ze te gebruiken zijn.

Afzuiging: Dat is denk ik geen eenvoudig verhaal, zelfs met vrij grote debieten vermoed ik dat het lastig is om concentraties voldoende laag te houden... PUR is gewoon serieus twijfelachtig spul zolang het niet uitgehard is.
Buitenmuren: Er zijn mensen eerder in het topic die isolatie aan de buitenkant van de Kruipruimtemuur hebben geplaatst (ingegraven).

Nog een vraag die ik niet duidelijk gevonden heb in de eerste 130x50 posts: Hoeveel kit (High tack) is nodig om de ruime 3 kilo van een 60x120 stuk PIR te laten hangen zonder steun?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
Ronald schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:19:
Nog een vraag die ik niet duidelijk gevonden heb in de eerste 130x50 posts: Hoeveel kit (High tack) is nodig om de ruime 3 kilo van een 60x120 stuk PIR te laten hangen zonder steun?
2x 55cm is genoeg op een vlakke ondergrond (minder misschien ook, maar geen zin om het over te doen ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

[...]

Deels vragen die ik ook heb - Ik heb 46m2 140mm PIR in de garage liggen ;)

PUR: Ik heb maar 1 uitzondering gevonden, die ook (minimaal) 1 keer genoemd is in het topic, zonder veel reactie op te wekken: Soudal SMX isocyanaatvrij schuim. In Nederland eigenlijk alleen te krijgen bij Gamma/Karwei.
Ik vraag me af of dit voldoende veilig is voor kruipruimte gebruik... of dat de drijfgassen nog steeds te schadelijk zijn.
Ik heb dat Soudal SMX isocyanaatvrij schuim in huis gebruikt en vind het wel fijn spul. Het blijft ook elastisch. Of het voldoende vrij is van schadelijke gassen om in de kruipruimte te gebruiken weet ik niet.
Als er duidelijkheid over is dan zou ik het overwegen, anders ga de randen aftapen. Niet zo goed als schuim, maar het gaat om redelijk beperkte kieren die naast deftige, lastig op te lossen koudebruggen (de kruipruimtemuren) zitten.

Gelaatsmasker: voor traditioneel PUR heb je AX3 (als ik me niet vergis) filters nodig, bijvoorbeeld op een 3M 6000 halfgelaatsmasker. (Die heb ik met FFP2/3 stoffilters, sluit goed af) De AX3 filters absoluut zijn niet goedkoop, en ik kan niet vinden hoe lang ze te gebruiken zijn.

Afzuiging: Dat is denk ik geen eenvoudig verhaal, zelfs met vrij grote debieten vermoed ik dat het lastig is om concentraties voldoende laag te houden... PUR is gewoon serieus twijfelachtig spul zolang het niet uitgehard is.
Buitenmuren: Er zijn mensen eerder in het topic die isolatie aan de buitenkant van de Kruipruimtemuur hebben geplaatst (ingegraven).
Ik heb mijn kruipruimte nog steeds niet geïsoleerd, maar ik ga steenwol "schotten" plaatsen tegen de luchtstromen (ik heb zo'n 17 cm diepteverschil tussen de balken) en vraag me af of het ook zinvol is de zijkanten, de muren dus, daar van steenwol te voorzien.

[ Voor 5% gewijzigd door Videopac op 04-11-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Videopac schreef op woensdag 4 november 2020 @ 12:09:
[...]

Ik heb dat Soudal SMX isocyanaatvrij schuim in huis gebruikt en vind het wel fijn spul. Het blijft ook elastisch. Of het voldoende vrij is van schadelijke gassen om in de kruipruimte te gebruiken weet ik niet.

[...]

Ik heb mijn kruipruimte nog steeds niet geïsoleerd, maar ik ga steenwol "schotten" plaatsen tegen de luchtstromen (ik heb zo'n 17 cm diepteverschil tussen de balken) en vraag me af of het ook zinvol is de zijkanten, de muren dus, daar van steenwol te voorzien.
Vanuit binnen (in de kruipruimte) denk ik dat het niet zo nuttig, misschien wel averechts is. Het bodemwarmteverhaal waarom chips en parels minimaal / niet / averechts werken - Dat is mijn gevoel n.a.v. het stuk bodemwarmte research vanuit Tonzon en ik heb de indruk dat dat ondanks WC-Eend relatief goed gedragen wordt binnen dit topic.
Van binnen behoud je de koudste koudebrug, maar verliest de instraling vanuit de relatief "warme" bodem die brug in. Vandaar dat diverse mensen het langs buiten gedaan hebben (met EPS of PIR)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

[...]PUR: Ik heb maar 1 uitzondering gevonden, die ook (minimaal) 1 keer genoemd is in het topic, zonder veel reactie op te wekken: Soudal SMX isocyanaatvrij schuim. In Nederland eigenlijk alleen te krijgen bij Gamma/Karwei.
Ok, of Soudal SMX isocyanaatvrij schuim wel afdoende veilig is?
Ik ben er even door heen gegaan, mochten er meer specifieke vragen zijn kan ik me er verder in verdiepen, mits de info beschikbaar of af te leiden is.

De MSDS van Soudal SMX isocyanaatvrij schuim.
In de bus zit meestal een pre-polymeer, dus het is een polymeer maar door de uitharding wordt het een nog groter polymeer. Omdat de klassieke PUR-schuimen interessant eigenschappen hebben is er met een scheef vakmansoog.... naar de oude isocyanaat technologie gekeken en zijn de bouwstenen daar van ook in het nieuwe polymeer gebouwd: Men noemt het dan een SPUR, Silane terminated polyurethane.... Waarschijnlijk, vrijwel zeker is dat SMX dat ook (een PUR), en in ieder geval zeker "Silane terminated".
En daarmee isocyanaat vrij dus. Het is dus een andere technologie om het gemaakte schuim uit te harden.
Op de specifieke nadelen daarvan ga ik niet op in, puur omdat ik dan meer info nodig heb om het voor SMX te onderbouwen.

Blijft over: kun je er veilig mee werken?
Ja... mits.... je je aan de veiligheidsmaatregelen houdt.
dan is dus ook de andere kant van de medaille:
Neen,... .als je onvoldoende veiligheidsmaatregelen treft....

Waarom?
Wel.. het bevat dan wel geen isocyanaat meer maar je moet wel nog steeds heel goed rekening houden met die hele lijst van stoffen waar je op een andere manier dan isocyanaat nog steeds last van kunt hebben!
Het zijn oplosmiddelen, drijfgassen, maar ook reactanten van de silaan chemie.
En de uitharding vindt plaats onder invloed van vocht (water...) en bij deze uitharding komen alcoholen vrij. Welke dat zijn hangt af van de keuze van de fabrikant hoe het systeem opgebouwd is. Waarschijnlijk is dat methanol omdat ze dit ook in de bus hebben zitten, zie de MSDS, met als meest voor de hand liggende functie dat het een zgn stabilisator (voor de zgn shellf-life, vrij vertaald... opslagstabiliteit) is voor dit silaan systeem (maar formeel kan ik het verder niet onderbouwen)

Is het polymeer uit de bus zelf nog gevaarlijk? Polymeren hebben in de veiligheid een totaal andere status, ze zijn vaak erg groot en daarmee dringen ze niet makkelijk in je lichaam zomaar ergens naar binnen.
Maar... is het daarmee 100% veilig bijvoorbeeld om ze in te ademen?
Obv wat ik weet: Neen.... als je een aerosol van dit polymeer in je longen krijgt.... dan is er een kans dat je dus je longen kunt bekleden met een dun laagje van dat spul. Omdat de longen vochtig zijn, hard het ook uit.
Dus je ventileert niet alleen voor de oplosmiddelen/drijfgassen... maar ook om te voorkomen dat je de aerosolen van de spuit bus binnen krijgt.
Ik ben geen deskundige om een uitspraak te doen in welke mate dat optreedt, dus dat ga ik dus ook niet doen. Maar het lijkt me toch wel beter om dat risico uit te sluiten, zeker in een lastige ruimte als de kruipruimte met zeer beperkt of geen ventilatie. Zelfs met een goede ventilatie zou ik een geschikt masker dragen, omdat je met je ongelukkig houding best kans loopt om dode hoeken te maken waar de ventilatie zeer slecht of er zelfs helemaal niet is.... stel dat jouw neus/mond waar je mee ademt zich daar ook net bevinden.... dan gaat de ventilatie jou niet helpen....

Samengevat: Het is zeker een veiligere techniek dan het klassieke PURren, MITS je nog steeds aan de nieuwe eisen mbt de bescherming van jezelf houdt. De lijst van stoffen uit de MSDS toont aan en de fabrikant geeft duidelijke aanwijzingen hoe je veilig met dit nieuwe product kunt werken.
Dus doe het dan ook.....

Vergeet niet : Soms heb je acute effecten agv het feit dat je geen masker en andere bescherming droeg (bijv anders moe worden, beetje misselijk, hoofdpijn, etc), maar je hebt ook effecten die na langere tijd of na langere blootstelling pas optreden. Als je pech hebt.... ben je al weer vergeten dat je gefoamd hebt... als je na een aantal jaren iets onder de leden krijgt wat door een of een combi van die stoffen toch getriggerd bleek.... Het overbekende OPS, schilderssyndroom... ontstaat ook sluipend agv de organische oplosmiddelen.... maar heb je het eenmaal je raakt het nooit meer kwijt.

Uit de MSDS: zie plaatje, een hele lijst aan meldingsplichtige stoffen die in het MSDS, ook wel materiaal veiligheidsblad genoemd, staan.
Lees dus de hele MSDS goed door ... wat zit er in... en hoe moet ik me er tegen beschermen.
Helaas kon ik geen NL MSDS vinden tot nu toe, zou er moeten zijn want wettelijk moet volgens de veiligheidswetten de MSDS versterkt worden in het Nederlands.

In sectie 8 zie je de beschermingsmiddelen.
Samengevat: zeer goed ventileren anders iig een geschikt masker, geschikte hand schoenen en veilige kleding. Zie het platje voor meer details.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EToVPTyoqCsIk4dcrcQVKqOpps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5yRWIuP7hPGWHgovZu6dFXm3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/byoWf-VRLyKk-IIrfk3tpDBHwwM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/izHFqtaN5XsbtxBaG91GILLo.jpg?f=user_large

En voor wie interesse heeft het "chemie schema" hoe je zulke harsen zou kunnen maken en hoe ze uitharden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5bCdW67KkM_mCUaZ2KwAwnC2mk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VfiLwyvPky4XPkIzio3wNMQO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@route99 Super dat je met jouw kennis er zo diep in gedoken bent. Bedankt!

Is wat jouw betreft ook voor werken met dit schuim een AX filter vereist - zoals beschreven in jouw 2 posts in de topic waarschuwing - of voldoen de makkelijker verkrijgbare A2 filters? (Toolstation heeft die voor het masker dat ik al heb voor stofbescherming).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Het is niet zo rechtlijnig.
Je hebt nl te maken met een mengsel aan dampen:
Organische dampen (kookpunt ><65ºC
en

https://docplayer.nl/3045...-plextec-technologie.html

Volgens p2 heb je een A en een AX type nodig...

Op pagina 3 zie je dan dat je dus inderdaad een combi filter nodig hebt.
Deze heeft een A2 en Ax filter.
Gasfilter 90 AX 10108408 1 60 AX, A2

Kijk maar eens rond of je iets redelijk betaalbaar kunt vinden.
Toolstation heeft alleen de A2, maar daar vang je geen methanol mee en daar vind ik van de dampen met kookpunt <65ºC methanol toch wel een serieuze doe je weg wilt hebben.....

A2 filter : Type gas en damp-bescherming Organische dampen (kookpunt >65ºC
https://www.3mnederland.n...5002385+3292802712&rt=rud

AX-filter: low boiling point (<65ºC) organic compounds
https://multimedia.3m.com...-technical-data-sheet.pdf

Edit: Eigenlijk MOET je altijd afgaan op de MSDS die je krijgt of bij de leverancier/fabrikant opzoekt.

Dat is leidend in jouw keuze, mijn advies is vooraln waar je het vinden kunt, hoe je er naar kijken moet zodat je het begrijpt. Begrijp je het dan nog steeds niet of weet je het echt niet.... bel de leverancier en hoop dat ze je echt helpen.....

Waarom?
De leverancier/fabrikant hoort te weten welke schadelijk stoffen erin die spuit bus zit.... immers dat heeft ie bij de autoriteiten op moeten geven.... en er een passen beschermingsadvies bij moeten geven.

Aangezien er grote verschillen tussen de spuit bus fabrikanten kunnen zitten.... is het echt noodzaak om de MSDS van jouw spuitbus te hebben en te lezen en het advies toe te passen.
Bij een werkgever MOET het zelfs anders worden er weten overschreden die er voor moeten zorgen dat de werknemer beschermd wordt tegen die stoffen.
Als thuis klusser en vermoedelijk ook als ZZP-er ben je zelf verantwoordelijk...
Imho zou het wel raar zijn... als je voor hetzelfde werk op je werk wel netjes de voorschriften opvolgt tav bescherming oa filtrs etc... en thuis dat niet doet... in vaak nog veel slechtere arbeidsomstandigheden...

Das heel bizar voor het werken met zulke toxische stoffen... terwijl het om de gezondheid van jezelf en van je huisgenoten hebt... daar zit ook wat ethisch bij... een verantwoordelijkheid tov elkaar...

[ Voor 37% gewijzigd door route99 op 05-11-2020 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

route99 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:44:
Het is niet zo rechtlijnig.
Je hebt nl te maken met een mengsel aan dampen:
en

https://docplayer.nl/3045...-plextec-technologie.html

Volgens p2 heb je een A en een AX type nodig...

Op pagina 3 zie je dan dat je dus inderdaad een combi filter nodig hebt.
Deze heeft een A2 en Ax filter.
Gasfilter 90 AX 10108408 1 60 AX, A2

Kijk maar eens rond of je iets redelijk betaalbaar kunt vinden.
Toolstation heeft alleen de A2, maar daar vang je geen methanol mee en daar vind ik van de dampen met kookpunt <65ºC methanol toch wel een serieuze doe je weg wilt hebben.....

A2 filter : Type gas en damp-bescherming Organische dampen (kookpunt >65ºC
https://www.3mnederland.n...5002385+3292802712&rt=rud

AX-filter: low boiling point (<65ºC) organic compounds
https://multimedia.3m.com...-technical-data-sheet.pdf

Edit: Eigenlijk MOET je altijd afgaan op de MSDS die je krijgt of bij de leverancier/fabrikant opzoekt.

Dat is leidend in jouw keuze, mijn advies is vooraln waar je het vinden kunt, hoe je er naar kijken moet zodat je het begrijpt. Begrijp je het dan nog steeds niet of weet je het echt niet.... bel de leverancier en hoop dat ze je echt helpen.....

Waarom?
De leverancier/fabrikant hoort te weten welke schadelijk stoffen erin die spuit bus zit.... immers dat heeft ie bij de autoriteiten op moeten geven.... en er een passen beschermingsadvies bij moeten geven.

Aangezien er grote verschillen tussen de spuit bus fabrikanten kunnen zitten.... is het echt noodzaak om de MSDS van jouw spuitbus te hebben en te lezen en het advies toe te passen.
Bij een werkgever MOET het zelfs anders worden er weten overschreden die er voor moeten zorgen dat de werknemer beschermd wordt tegen die stoffen.
Als thuis klusser en vermoedelijk ook als ZZP-er ben je zelf verantwoordelijk...
Imho zou het wel raar zijn... als je voor hetzelfde werk op je werk wel netjes de voorschriften opvolgt tav bescherming oa filtrs etc... en thuis dat niet doet... in vaak nog veel slechtere arbeidsomstandigheden...

Das heel bizar voor het werken met zulke toxische stoffen... terwijl het om de gezondheid van jezelf en van je huisgenoten hebt... daar zit ook wat ethisch bij... een verantwoordelijkheid tov elkaar...
toon volledige bericht
Duidelijk.
Maar als kieren en naden niet op een gezonde manier met schuim dicht gemaakt kunnen worden: hoe dan wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@route99 Bij het opstellen van die regels is het uitgangspunt dat een prof de hele dag met die zooi werkt, die moet extra goed beschermd worden. Een DHZer komt er meestal gewoon mee weg zonder maatregelen. Ik zeg meestal, want die ene keer dat je er niet mee weg komt ben je zwaar de lul.
Net als met asbest, het materiaal zelf is niet heel spannend, maar 1 vezeltje in je longen kan fataal zijn. De mensen die roepen "vroeger zaagden we die platen gewoon met zaagtafel" en "niks aan de hand" hebben gewoon mazzel gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Over de keuze van de materialen ga ik niet, alhoewel ik wel een voorstander ben van een zo milieu en gebruiker vriendelijk materiaal. Maar soms kan het niet anders.

Als je daar meer over wilt weten lees dan iets als:
https://www.milieucentraa...en/naden-en-kieren-dicht/

https://www.milieucentraa...tiematerialen-vergeleken/
Vermijd gespoten PUR voor vloerisolatie met HFK’s als blaasmiddel en schapenwol. Beide materialen zijn beduidend slechter voor het milieu dan alle andere materialen. Bij gespoten PUR voor vloerisolatie zijn HFO’s of water als blaasmiddel veel minder milieubelastend dan HFK’s. Veel vloerisolatiebedrijven bieden dit al aan.
Vooral "water als blaasmiddel" kan interessant zijn.
BTW: Ik denk wel dat "water als blaasmiddel" een marketing term is.... ben vrijwel zeker dan er wel wat in zit of dat het water uit e omgeving aangetrokken wordt, maar dat de reactie van het water met het isocyanaat het CO2 laat vormen en dit CO2 is een gas en dat is dan het blaasmiddel. Ze hebben dan de ingrediënten (reactanten en katalysator) zo uitgebalanceerd dat het water super snel met het isocyanaat reageert (in vaktermen heet dat "exotherm") waardoor het schuim fors warm wordt en de reactie zichzelf versneld (ook agv het zgn kT effect immers de T wordt steeds hoger. Ik laat nu even de thermodynamica van deze chemie voor wat ie is...
Dus bij water "als drijfgas" wil je dat het gevormde CO2 het eigenlijke drijfgas zo snel mogelijk gevormd wordt anders is het schuim te weinig opgeblazen omdat het al te ver "uitgehard" is... De fabrikant stelt met haar kennis die balans in, waarbij er dus wel een zgn applicatie venster is.

Wat is dat nu weer... een applicatie venster.
Op de meeste verfblikken of in het technsich werkblad staat dat je buiten niet mag schilderen onder de 5ºC... Het is niet alleen omdat verf te traag zou drogen.... maar bij die temperaturen heb je ook last van condensvorming ivm het zgn dauwpunt.... Vooral in de lente en de herfst heb je dat zeer sterk... vanmorgen was het in het oosten zelfs bevroren...
.....Dus ook bij het schuim moet je goed lezen hoe je het moet appliceren en onder welke condities.
En dat verschilt per merk en per soort schuim die je koopt...
Dus wederom: Lees altijd alle info die hoort bij het product wat jij gekocht hebt en ga niet kort door de bocht af op wat er hier geschreven wordt... dus ook niet mijn voorbeelden als DE waarheid gebruiken, maar puur als illustratie hoe je met de informatie om moet gaan.
Ook al zit er best redelijk wat overlap tussen de producten qua gebruik en veiligheid, lees toch alles over jouw product!

Ik zie dit net nog:
_JGC_ schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:58:
@route99 Bij het opstellen van die regels is het uitgangspunt dat een prof de hele dag met die zooi werkt, die moet extra goed beschermd worden. Een DHZer komt er meestal gewoon mee weg zonder maatregelen. Ik zeg meestal, want die ene keer dat je er niet mee weg komt ben je zwaar de lul.
Net als met asbest, het materiaal zelf is niet heel spannend, maar 1 vezeltje in je longen kan fataal zijn. De mensen die roepen "vroeger zaagden we die platen gewoon met zaagtafel" en "niks aan de hand" hebben gewoon mazzel gehad.
De vet gedrukte disclaimer die je aanbrengt... lijkt me heel nuttig.
Eigenlijk bedoel je in andere woorden dat het negeren van de veiligheidsvoorschriften een Russische roulette is.... dat is mijn interpretatie....

Maar daar ga ik niet over.... ik probeer alleen maar wat uitleg te geven hoe je naar die veiligheidsvoorschriften kunt kijken, hoe mogelijk verder info kunt vinden en hoe je er mee om kunt gaan/toepassen. Waarbij ik nogmaals schrijf: Kijk naar de info van jouw product en als die onduidelijk is, vraag het hier en anders bij de leverancier of fabrikant.
Zit daar iemand die ondanks dat er op de spuitbus een of ander gevarenlabel (zie onderaan) staat... .zeg... ojoh... dat moet alleen van de regering .... ik heb nog nooit klachten gehad.... dan zit je imho bij het verkeerde informatie adres....

Ook kortstondige blootstelling aan zulke stoffen kan (zeer) ernstig zijn. Waarom? Als je normaal nooit met deze materialen werkt weet je van te voren niet of je hyperallergisch er voor bent.... Ga je onbeschermd te werk dan loop je zelf in korte tijd het risico dat de hyperallergie echt gaat optreden. Dan zijn de rapen gaar.. als deze hyperallergie blijvend is heb je kans dat je je hele leven uit de buurt van dat spul moet blijven om een hyperallergische reactie vermijden. Sommige van dat soort reacties kunnen zeer heftig tot dodelijk zijn.
Een ander probleem zou kunnen zijn dat je een COPD-achtig iets op gaat roepen.

We proberen ook steeds veilgier auto's te maken met gebruik van allerlei hulpmiddelen, je sluit thuis toch ook de electriciteitsdraden veilig aan zodat niemand per ongeluk een riskante schok krijgt en je legt toch hopelijk ook niet de fohn op de rand van het bad met de steker in een werkend stopcontact als je zelf in het bad water ligt?

Op dit niveau zit ook het je zelf beschermen tegen de risico's van het omgaan met de diverse soorten isolatie schuim uit een spuitbus of uit een 2K-spuit.

Neem jezelf serieus en ook je (sociale) omgeving zal je dankbaar zijn....

Afbeeldingslocatie: https://newsletter.echa.europa.eu/image/image_gallery?uuid=9c3bfb8f-d6e4-4875-b5b3-4d5a79f03444&groupId=6362380&t=1418290572094

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@route99 Duidelijk, en ik ben het met je eens... Onnodig risico nemen, als er een goed alternatief is ... waarom zou je.
Videopac schreef op donderdag 5 november 2020 @ 10:31:
[...]

Duidelijk.
Maar als kieren en naden niet op een gezonde manier met schuim dicht gemaakt kunnen worden: hoe dan wel?
In mijn situatie, woning van 1974, ligt de vloer gewoon op de muren... Er blijft dus een koudebrug van vloer via muur naar de kruipruimte/grond bestaan. Jammer maar helaas, dat gaan we niet oplossen ;-)

Het is natuurlijk wel heel nuttig de vloer te isoleren, maar we blijven een iets groter verlies houden dan als we een mooie thermisch ontkoppelde vloer zouden hebben.

Dus wat kunnen we met een klein kiertje tussen isolatiemateriaal en muur?

Ik heb besloten om in elk geval geen schuim te gebruiken. Ik denk aan een vorm van isolatiewol in de kier en luchtdichte tape. Dan is het netjes, en is de isolatielaag bijna geheel luchtdicht.

[edit] Een deel van de beslissing is ook gewoon milieu. Broeikaseffect van enkele drijfgassen - ook in het Soudal schuim - is 1200x CO2... en er zitten nog best pittige hoeveelheden van in een bus.

[edit 2] Norflurane... wat een mooie onbekende naam.... Freon dus. Dat kennen we ergens van... verbaast me dat dat er uberhaubt in mag zitten 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 05-11-2020 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Goed initiatief: neem geen schapenwol zie dit

In dit rapport: De gevolgen van een eenmalige bloot stelling aan isocyanaat... maar ook andere risico's worden genoemd.
http://www.grid-consult.n.../120513-PUR-nieuwbouw.pdf
pagina 13
Kortstondige blootstelling boven de veiligheidslimiet veroorzaakt tranende ogen, irriteert de mond, keel en longen, levert een beklemd gevoel in de borst op, veroorzaakt hoesten, en
ademhalingsmoeilijkheden, jeuk en rode huid, en een branderig gevoel.
De stof kan de werking van de longen verstoren; herhaalde of langdurige inademing kan astma veroorzaken. Bij overgevoeligheid (een reactie van het immuunsysteem, niet te verwarren met irritatie) kan astma zelfs ontstaan bij blootstelling aan minimale hoeveelheden. Eénmalige hoge blootstelling aan MDI kan deze overgevoeligheid veroorzaken.
De eerder genoemde publicatie van Landsorganisationen i Sverige (LO, een samenwerkingsverband van
vakorganisatie) uit 1999, over de omgang met PUR-schuim stelt bij de omgang met isocyanaten een
persluchtmasker verplicht. Getuige de foto op de titelpagina wordt hier lang niet altijd aan voldaan.
LO eiste al in 1999 de vervanging van isocyanaten door minder gevaarlijke stoffen, waar mogelijk.
Daarnaast spelen isocyanaten waarschijnlijk een belangrijke rol bij het ontstaan van kanker
De CFK's zijn inmiddels uit de spuitbussen, in veel landen zelfs al compleet verboden ivm hun extreme aantasting van de ozonlaag. Ik heb nog te weinig gelezen over de opvolger de HFK's, die wel veel ozon vriendelijker zijn.
In het rapport van hierboven.... staat er wel het nodig waar je ook nog niet blij van wordt...:
HFK’s laten de ozonlaag intact, maar hebben een sterk broeikasgas-effect, 800 tot 1300 maal groter dan CO2. (bron: Artikel “Alternatieven voor HCFK”, vakblad Kunststof en Rubber maart 2002)). Om die reden is ook terughoudendheid en voorzichtigheid bij de toepassing van dit blaasgas geboden. Een gedeeltelijke oplossing is om CO2 als blaasmiddel aan te wenden. Het benodigde CO2 ontstaat door het aandeel water en isocyanaat in de receptuur te verhogen. Deze zogeheten watergeblazen methode is vooralsnog slechts heel beperkt bij in-situ geblazen PUR-schuim mogelijk.
Maar in het rapport kun je lezen dat "deze zogeheten watergeblazen methode" ook technische nadelen heeft.. Het klassieke CFK en ook het HFK zijn grote moleculen en diffunderen niet gemakkelijk uit het uitgeharde schuim... dus de vorm stabilitieit van het schuim blijft OK...
Bij "deze zogeheten watergeblazen methode" is CO2 het drijfgas.... maar omdat het een veel kleiner en ander molecuul is "CO2 diffundeert aanzienlijk sneller naar buiten dan lucht naar binnen". (pagina 4 v/h rapport)
Gevolg: Daardoor kan krimp optreden... Tja... krimp betekent een risico op breuk in het schuim en ook kans op een hechtingsbreuk aan bijv de beton kant waar het tegen aan gespoten is..... met als ongewenste kieren als gevolg ...
Denk je wat beters te hebben.... heb je dat weer....

Een ander groot probleem voor de toekomst: Steen of beton waar tegen aan gePURd is... wordt nu al vaak geweigerd om dat het vuil puin is. Het moet dan separaat aangeleverd worden en op een of andere manier schoon gemaakt worden of... als het mag... als stort materiaal gebruikt worden?

Kortom. ... alles bij elkaar is het totale plaatje van PURren best complex, zonder meteen een oordeel uit te spreken. de isoyanaat vrije alternatieven hebben nog steeds diverse drijfgassen die je ook liever niet wilt (butaan e.d. mag professioneel op grote schaal niet ivm het explosie gevaar) en de alternatieven voor schapenwol zijn pas deels aan een opmars bezig en hoe goed die zijn heb ik zelf nu niet op mijn netvlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Schapenwol was me al duidelijk.... Meer kijken of er iets te krijgen is wat een zekere mate van vocht verdraagt en idealiter niet alsnog in een mooi wit pak verwerkt moet worden...

(Een stukje vloer zit onder portiek, en uwert geeft daar wel condensatie binnen de isolatielaag aan als het richting -10-0 gaat, ook bij wat behoudendere luchtvochtigheid, al zal het beperkt zijn als alles afgetaped is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ronald schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:42:
Schapenwol was me al duidelijk.... Meer kijken of er iets te krijgen is wat een zekere mate van vocht verdraagt en idealiter niet alsnog in een mooi wit pak verwerkt moet worden...

(Een stukje vloer zit onder portiek, en uwert geeft daar wel condensatie binnen de isolatielaag aan als het richting -10-0 gaat, ook bij wat behoudendere luchtvochtigheid, al zal het beperkt zijn als alles afgetaped is)
je kan misschien rugvulling of zwelband gebruiken, maar misschien begrijp ik je niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
twain4me schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:51:
[...]

je kan misschien rugvulling of zwelband gebruiken, maar misschien begrijp ik je niet goed.
Ik heb iets dergelijks langs zien komen in mijn 'omzwervingen', zeker te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Prima tip.
Daar heb ik een aantal cm's brede spleet tussen 2 betonnen platen van belendende schuren met opgevuld.
Klemt er gewoon tussen. Daarna afgekit maar dat is omdat het buiten was en het niet in de zon mocht zitten en het water eraf moet lopen.
Je hebt open en gesloten cel type. Afh van wat je wilt.
https://www.gyzs.nl/bouwp...nd.html?uitvoering_=78883

Destijds was Gyzs een interessante winkel.

Ik ben bij de Gamma gaan kijken maar qua kwaliteit haalde dat het niet... die holle types daarvan was de wanddikte bij de Gamma maar 9 mm en bij Gysz minimaal 13 mm.
Er zijn ook massief maar of die ook bestaan voor hele dikke? Heb dat niet nader uitgezocht.

Nadeel: De isolatie waarde is wel lager dan bij EPS/PUR-schuim.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 05-11-2020 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

route99 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:10:
... Tja... krimp betekent een risico op breuk in het schuim en ook kans op een hechtingsbreuk aan bijv de beton kant waar het tegen aan gespoten is..... met als ongewenste kieren als gevolg ...
Denk je wat beters te hebben.... heb je dat weer....
Dat doet mij denken aan een grote fabrikant van eps daklementen. die hadden een soort messing/groef bedacht omdat dit beter sloot ook als het dak een beetje werkt, echter raakte ze zo makkelijk beschadigd tijdens het vervoer en het plaatsen dat ze daar mee gestopt zijn omdat het averechts werkte.

Door het luchtdicht bouwen zijn ze juist weer een hele andere kant op gegaan en houden ze nu met opzet voor een deel afstand om het goed te kunnen afdichten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFniWJ75bX_87XSm_hTHruEtcgc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y91eCru47QPgxBYAEzSdISAZ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Vandaag waren ze van plan om PIF isolatie i.c.m. bodem folie aan te brengen. Echter was de kruipruimte onder het huis niet toegankelijk. Hiervoor hebben ze in de hal, waar een andere ruimte zat een mangat gemaakt om daar te komen.

Dit ging niet zonder slag of stoot. Een enorme hoeveelheid water bleek er aan de andere kant te zitten en je kon vanuit ons huis direct naar de buren en waarschijnlijk het hele blok. Bij een klein laagje water zou het wel kunnen zei hij. Dan pomp je een beetje weg, extra folie erover en als het grondwater daarna weer stijgt komt het onder de folie.

De vraag is echter. Verstandig om de werkzaamheden uit te stellen tot april/mei/juni? dat de kans op verlaagd grondwater/of wellicht droog is. Of om alles vanuit mijn kant leeg te pompen en ik het water dus van een paar huizen naar mij toe zuig en afpomp?

Het is een betonnen vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Dag van tevoren de pomp aanzetten. Wachten heeft geen zin is mijn ervaring.
Isolatiewerk uitvoeren.
Met buren bodem laten ophogen.
Folie eroverheen en klaar.

Ben zelf bij stap 2.

[ Voor 12% gewijzigd door DopdeDouwer op 06-11-2020 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 17:03
Een dam bouwen tussen jouw huis en die van de buren :+

vervolgens de boel leegpompen

of, voor wat meer werkcomfort gemak, eerst leegpompen en dan een dam bouwen :X

[ Voor 55% gewijzigd door gekke-gerrit op 09-11-2020 14:59 ]

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

voor de tijgers die onder de vloer kruipen YouTube: Мало кто знает об этой функции ДРЕЛИ !!!

een manier om je accu tol te gebruiken samen met een kit tube .. zelf zou ik eerder een "alternatief" erbij verzinnen dat je de tubes snel verwisseld.

75,- voor een kit pistool is het onder de grond denk ik niet waard .. affijn ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Millie-ano schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:50:
Vandaag waren ze van plan om PIF isolatie i.c.m. bodem folie aan te brengen. Echter was de kruipruimte onder het huis niet toegankelijk. Hiervoor hebben ze in de hal, waar een andere ruimte zat een mangat gemaakt om daar te komen.

Dit ging niet zonder slag of stoot. Een enorme hoeveelheid water bleek er aan de andere kant te zitten en je kon vanuit ons huis direct naar de buren en waarschijnlijk het hele blok. Bij een klein laagje water zou het wel kunnen zei hij. Dan pomp je een beetje weg, extra folie erover en als het grondwater daarna weer stijgt komt het onder de folie.

De vraag is echter. Verstandig om de werkzaamheden uit te stellen tot april/mei/juni? dat de kans op verlaagd grondwater/of wellicht droog is. Of om alles vanuit mijn kant leeg te pompen en ik het water dus van een paar huizen naar mij toe zuig en afpomp?

Het is een betonnen vloer.
Zijn ze niet eerst eens wezen kijken voor ze een offert maakten dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:12:
[...]

Zijn ze niet eerst eens wezen kijken voor ze een offert maakten dan?
Jawel. Maar de kruipruimte was niet direct toegankelijk. Het luik is in de keuken en is een inbouw vaatwasser op geplaatst. In hal heb ik een watermeter put, daar heeft hij gekeken en die bodem was droog en bevond zich een gemetseld muurtje. Zijn advies was die te doorbreken voor een mangat. Toen we het huis 6 jaar geleden kochten en een nieuwe keuken plaatste hebben we in de kruipruimte gekeken die was half droog half plassen water.

Dus uitgaande op die informatie hebben ze dus dat muurtje geprobeerd te doorbreken echt kwamen ze direct een funderingsbalk tegen. Uiteindelijk zijn ze toch gaan graven. Maar vrijwel direct kwam er water tegen + een leiding voor de drainage (heeft dit blok blijkbaar) en eenmaal verder onder het huis werd het water steeds dieper en bleek je dus naar de buren te kunnen.

Inmiddels gesproken met bedrijf en de werkzaamheden verplaatst naar mei-augustus volgend jaar. Ze komen in mei nog een keer kijken hoe het ervoor staat met hoogte grondwater. Ga het zelf niet wegpompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-05 19:25
Erg interessant topic. Ik heb zelf een houten vloer in een woning uit 1959. Na een tijdje twijfelen tussen glaswol en icynene heb ik er toch voor gekozen om icynene te laten spuiten. Ik heb nog niet heel veel ervaringen ermee gevonden (volgens mij is het vrij nieuw spul in Nederland) maar het klinkt wel goed. Het is damp-open, en ik hoef niet zelf de kruipruimte in met glaswol.
Omdat ik dit jaar mijn glas laten vervangen door HR++ glas krijg ik ook nog subsidie erop.
Als het eronder zit zal ik wat foto’s delen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
jelke1992 schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:11:
Erg interessant topic. Ik heb zelf een houten vloer in een woning uit 1959. Na een tijdje twijfelen tussen glaswol en icynene heb ik er toch voor gekozen om icynene te laten spuiten. Ik heb nog niet heel veel ervaringen ermee gevonden (volgens mij is het vrij nieuw spul in Nederland) maar het klinkt wel goed. Het is damp-open, en ik hoef niet zelf de kruipruimte in met glaswol.
Omdat ik dit jaar mijn glas laten vervangen door HR++ glas krijg ik ook nog subsidie erop.
Als het eronder zit zal ik wat foto’s delen!
Waarom niet je vloer eruit en schuimbeton erin en vloerverwarming er op? houten vloer is niet meer van deze tijd, zonde om daar veel geld aan te besteden,

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10-05 19:25
technopeuter schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:06:
[...]

Waarom niet je vloer eruit en schuimbeton erin en vloerverwarming er op? houten vloer is niet meer van deze tijd, zonde om daar veel geld aan te besteden,
Ik vind 1000 euro (dat is wat het kost als je de subsidie eraf haalt) niet "veel geld".
Als je de vloer vervangt voor een betonnen broodjes vloer (ik wil de kruipruimte wel behouden dan) moet er ook een nieuwe vloer in (woonkamer, hal, toilet, keuken), en een nieuwe keuken. Dan ga je al snel richting de 15.000 euro...
Beetje zonde, aangezien ik niet weet hoe lang ik hier nog ga wonen, Als ik hier een langere tijd wil blijven wonen dan ga ik toch een uitbouw doen, en dan kan ik alsnog die vloer aanpakken.
Voor nu lijkt dit mij dus een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

technopeuter schreef op zondag 15 november 2020 @ 14:06:
[...]

Het een is een meer een klus en betaalbaar het ander is een verbouwing en een investering. Maar het overwegen waard.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali G
  • Laatst online: 29-08-2024
Super topic. Heeft al veel twijfels doen wegnemen, dank allen. Ik ben zelf van plan mijn niet geïsoleerde broodjesvloer uit '79 met pir platen (14cm) te bedekken. Het idee is: eerst overal plakpennen te lijmen en na het uitharden de platen erin te steken. Heb al zeil liggen op de bodem, omdat de ruimte behoorlijk vochtig was (90%).

https://www.bouwbestel.nl/isolatie-plakpennen.html (de plakpennen)

1. Iemand hier ervaring mee? Gebruik van plakpennen leek mij beter dan direct lijmen, want dan zou ik alle platen enige tijd moeten stutten?
2. Hoe gaan jullie om met leidingwerk direct onder de vloer? Wilde er zelf omheen werken en op die plekken iets met glas/steenwol te doen. Hoe kan je namelijk als je het gaat purren nog bij het leidingwerk als dat nodig mocht zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Ali G op 16-11-2020 13:05 . Reden: Linkje bijvoegen van de plakpennen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ali G schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:04:

1. Iemand hier ervaring mee? Gebruik van plakpennen leek mij beter dan direct lijmen, want dan zou ik alle platen enige tijd moeten stutten?
Met goede kit en weinig spanning kan je gewoon plakken zonder te ondersteunen
2. Hoe gaan jullie om met leidingwerk direct onder de vloer? Wilde er zelf omheen werken en op die plekken iets met glas/steenwol te doen. Hoe kan je namelijk als je het gaat purren nog bij het leidingwerk als dat nodig mocht zijn?
Koppelingen zou ik niet inpurren bij leidingen zelf is er doorgaans geen probleem behlave dat de kans al klein is dat er iets mee is kan je ook pur gewoon weghalen als het nodig is, het kost alleen wat moeite.

Denk je aan een verbouwing over een jaar van je keuken ofzo zou ik niet purren en er idd gewoon iets in proppen wat er weer makkelijk uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Ali G schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:04:
Super topic. Heeft al veel twijfels doen wegnemen, dank allen. Ik ben zelf van plan mijn niet geïsoleerde broodjesvloer uit '79 met pir platen (14cm) te bedekken. Het idee is: eerst overal plakpennen te lijmen en na het uitharden de platen erin te steken. Heb al zeil liggen op de bodem, omdat de ruimte behoorlijk vochtig was (90%).

https://www.bouwbestel.nl/isolatie-plakpennen.html (de plakpennen)

Ik :(

Ik wilde vanavond even onder de vloer om rond de ventilatiekokers het even dicht te maken omdat morgen de spouwmuur geïsoleerd wordt.

Ik trof echter mijn EPS platen niet meer strak tegen de balken aan, maar hangend en het en der steunend op een achtergebleven stapel isolatie materiaal.

Ik kan mijn originele posts zo snel niet terug vinden omdat het van voor dit topic dateert, maar ik was dus in de weer gegaan met plakpennen. Eerst bleek al dat het zelfklevende niet werkte. Daarna heb ik de plaklaag eraf gekrabt bij honderden pinnen en de pennen vervolgens op de balken gekit. Dit zat op dat moment gewoon vast. Daarna EPS erop gespietst (ook bewerkelijk) en dat zat ook nog vast. Nu 8? Jaar later niet meer.

Nu heb ik 2 opties:
1. Op heel veel plaatsen stutten en het zo tegen de balken drukken. Op zich een optie omdat ik 2 lagen EPS heb in verband.
2. Loshalen, pen verwijderen, EPS kitten
Voordeel is dat alles natuurlijk wel op maat is.

En als bonus zal ik wel heel veel EPS parel meuk gaan vinden want ik kan nu niet meer de openingen dichtstoppen :(
Wat voor kit kun je veilig gebruiken in slecht geventileerde ruimte die zowel EPS op beton en EPS op EPS goed kan lijmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Rukapul schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 21:53:
Nr 2. Dit doe je maar eenmaal, daarna ben je de ruimte kwijt. En de isolatie is zo tenminste op niveau.

Overigens heb ik zelf maar 12-15 cm EPS aangebracht, maar dat was een keuze van lang geleden.
En zo kan ik minder dan een maand later terugkomen op mijn eerste statement. Bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Herken je pijn @Rukapul

Ik heb zelf nog niet de lef gehad om de boel opnieuw te gaan doen.
Maar ik zou stutten...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Pagina: 1 ... 65 ... 110 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"