Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 66 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Cyberpope schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:20:
Herken je pijn @Rukapul

Ik heb zelf nog niet de lef gehad om de boel opnieuw te gaan doen.
Maar ik zou stutten...
Ook naar beneden gekomen? Hoe had jij het bevestigd?

Ik denk dat ik het wel wil fixen, maar waar ik de tijd vandaan moet halen. En omdat het praktisch in omgekeerde volgorde moet is het in verhouding ook krapper werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rukapul schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:51:

Wat voor kit kun je veilig gebruiken in slecht geventileerde ruimte die zowel EPS op beton en EPS op EPS goed kan lijmen?
In een slecht geventileerde kruipruimte kan je niet eens veilig rond kruipen zonder maatregelen.
ik zou hoe dan ook geforceerd ventileren welke kit,schuim,schroef, spijker of plakband ik dan ook zou gebruiken.

Kan je het niet gewoon vast boren, aan plakken blijft altijd een risico zitten, zeker als je op je rug ligt te kutten en nu het spul niet allemaal meer schoon zal zijn wordt het denk ik alleen maar lastiger. er zal ook een reden zijn dat 2 eerdere pogingen om te plakken zijn mislukt. vettig of vies misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
twain4me schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:51:
[...]

In een slecht geventileerde kruipruimte kan je niet eens veilig rond kruipen zonder maatregelen.
ik zou hoe dan ook geforceerd ventileren welke kit,schuim,schroef, spijker of plakband ik dan ook zou gebruiken.

Kan je het niet gewoon vast boren, aan plakken blijft altijd een risico zitten, zeker als je op je rug ligt te kutten en nu het spul niet allemaal meer schoon zal zijn wordt het denk ik alleen maar lastiger. er zal ook een reden zijn dat 2 eerdere pogingen om te plakken zijn mislukt. vettig of vies misschien.
Ik ben er vanmorgen toch even onder geweest om wat steenwol rondom de ventilatiekokers aan te brengen. Bij 2 netjes rondom, maar bij 2 andere kon ik er niet bij en heb ik het hele gat vooralsnog dichtgestopt. Dat haal ik tzt weer weg en zal dan wat moeten prutten als er toch parels voor de kokers komt.

Zonder mechanische ventilatie was het uurtje trouwens wel de max. Vorige keren heb ik een ventilator laten blazen.

In bovenstaand uur heb ik de platen provisorisch gestut om bij de ventilatiekokers te kunnen komen. Dat ging gelukkig nog vrij eenvoudig (een plaat op de grond en een halve er dwars op).

Schroeven ga ik niet doen. Boren in de betonnen balken is m.i. geen optie om diverse redenen.

Het lijkt erop dat de kit (Polymax) aan de betonzijde heeft losgelaten. Mogelijk was de ondergrond niet schoon genoeg (maar hoe maak je dat schoner dan even afborstelen?). Een paar plakpennen op de fundering zaten nog vast aan de muur. De pennen waren hevig geoxideerd.

Huidige plan van aanpak is dat ik denk ik de genoemde Action Spectrum kit die hier genoemd is haal en dat binnenkort test op een stuk vloer dat nog op de todo lijst stond. En dan ruim kit gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:00
@Rukapul Action Spectrum kit plakt in principe prima, heb dat bij de buren gebruikt toen de Action geen Pattex meer had (duh, voor 50m2 in 2 lagen denken dat je in 1x bij de Action terecht kunt). Mijn voorkeur is nog altijd Pattex Montage Classic, zeker in kruipruimtes, want die kit is vrij van oplosmiddelen en is geurloos. De Spectrum kit zit een nogal sterke geur aan vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
_JGC_ schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:43:
@Rukapul Action Spectrum kit plakt in principe prima, heb dat bij de buren gebruikt toen de Action geen Pattex meer had (duh, voor 50m2 in 2 lagen denken dat je in 1x bij de Action terecht kunt). Mijn voorkeur is nog altijd Pattex Montage Classic, zeker in kruipruimtes, want die kit is vrij van oplosmiddelen en is geurloos. De Spectrum kit zit een nogal sterke geur aan vind ik.
Mrs. Rukapul stond zojuist in de action en er is nu een filiaal in 040 dat even geen Spectrum montagekit meer in het schap heeft staan. Spul is geschikt voor polystyreen.

Waarschijnlijk wel met oplosmiddelen maar dat los ik dan wel met ventilatie op. De plakpennen had ik specifiek met Polymax gekit omdat dat ook vrij van schadelijke oplosmiddelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali G
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-08-2024
Rukapul schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:51:
[...]

Ik :(

Ik wilde vanavond even onder de vloer om rond de ventilatiekokers het even dicht te maken omdat morgen de spouwmuur geïsoleerd wordt.

Ik trof echter mijn EPS platen niet meer strak tegen de balken aan, maar hangend en het en der steunend op een achtergebleven stapel isolatie materiaal.

[...]

Wat voor kit kun je veilig gebruiken in slecht geventileerde ruimte die zowel EPS op beton en EPS op EPS goed kan lijmen?
Lijkt me echt ontzettend klote om dit te moeten ervaren....hopelijk weet je er nog iets van te maken.

Ik zelf neig inmiddels naar na flink wat doorleeswerk in dit topic naar de High Tack kit van Den Braven waar in ieder geval twee mensen enthousiast over waren. Deze zou een zeer hoge aanvangshechting moeten hebben waarmee ik hopelijk zonder te stutten de platen ook zou moeten kunnen lijmen (en dus de pennen niet hoef te gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ali G schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:22:
[...]

Lijkt me echt ontzettend klote om dit te moeten ervaren....hopelijk weet je er nog iets van te maken.

Ik zelf neig inmiddels naar na flink wat doorleeswerk in dit topic naar de High Tack kit van Den Braven waar in ieder geval twee mensen enthousiast over waren. Deze zou een zeer hoge aanvangshechting moeten hebben waarmee ik hopelijk zonder te stutten de platen ook zou moeten kunnen lijmen (en dus de pennen niet hoef te gebruiken).
Altijd de Ultra High Tack gebruiken, nog net wat beter: https://www.denbraven.com...n/zwaluw-ultra-high-tack/

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Rukapul schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:46:
[...]

Mrs. Rukapul stond zojuist in de action en er is nu een filiaal in 040 dat even geen Spectrum montagekit meer in het schap heeft staan. Spul is geschikt voor polystyreen.

Waarschijnlijk wel met oplosmiddelen maar dat los ik dan wel met ventilatie op. De plakpennen had ik specifiek met Polymax gekit omdat dat ook vrij van schadelijke oplosmiddelen is.
Die hier vaak aangeprezen spectum kit van de action was volgens mij die constructionlijm, een d4 pu bruislijm. Die is volgens mij niet meer leverbaar. Die heb ik tot nu tot volle tevredenheid de afgelopen 25m2 gebruikt en zit goed vast.
Ik heb nu 3 kokers montagekit meegenomen maar die is watergedragen en betwijfel of die duurzaam genoeg is in een vochtige kruipruimte hier in de polder.

Hoop vandaag nog langs toolstation te gaan voor die bovenstaande kit.

update; heb uiteindelijk voor de PAttex Powerfix gekozen. Lijkt een wat sterkere aanvangssterkte te hebben, maar wat taaier ipv een hard wordende en vullende bruislijm (spectrum construction). Even afwachten.

[ Voor 16% gewijzigd door DopdeDouwer op 19-11-2020 22:34 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 23:31
Ik heb een paar kokers normale high tack liggen om mee te starten* (Ga veel meer nodig hebben, maar na die 4 weet ik wel hoeveel)... Hoe hoog de aanvangsterkte is is niet best gedocumenteerd... maar de uiteindelijke treksterkte van high tack en ultra high tack (2.2N/mm2) is gelijk.... Meer aanvangsterkte met ultra high tack?

(Of begrijp ik het weer helemaal verkeerd ;-) )

offtopic:
* helaas nog niet verder dan zeil deels uitleggen... kwam lekje(jeje) in de koppeling tegen waar de vloerverwarming afgetapt is dus dat moet eerst even opgepakt worden. Leidingwerk is echt een heerlijke spaghetti... Was het echt makkelijker de radiatoren op 1 hoog via de kruipruimte te laten lopen met de CV op 2 hoog?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:04:
[...]

Ik heb een paar kokers normale high tack liggen om mee te starten* (Ga veel meer nodig hebben, maar na die 4 weet ik wel hoeveel)... Hoe hoog de aanvangsterkte is is niet best gedocumenteerd... maar de uiteindelijke treksterkte van high tack en ultra high tack (2.2N/mm2) is gelijk.... Meer aanvangsterkte met ultra high tack?

(Of begrijp ik het weer helemaal verkeerd ;-) )

offtopic:
* helaas nog niet verder dan zeil deels uitleggen... kwam lekje(jeje) in de koppeling tegen waar de vloerverwarming afgetapt is dus dat moet eerst even opgepakt worden. Leidingwerk is echt een heerlijke spaghetti... Was het echt makkelijker de radiatoren op 1 hoog via de kruipruimte te laten lopen met de CV op 2 hoog?

De aanvangssterkte is inderdaad een stuk hoger, dat zal prettiger werken bij het verlijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-06 17:20
Vraagje of ik op een logisch denkspoor zit qua kruipkelder isolatie.
Mijn huis is uit 1958. Houten balken in grootste deel van de begane grond. De hal heeft een holle bakstenen vloer.

Tussen de balken zit glaswol 10cm (R2.5). Stenen vloer heeft geen isolatie.

't Beste zou zijn om de isolatie direct tegen de vloerplanken & stenen vloer aan te brengen. Maar dan moet huidige isolatie eruit & dat is veel werk + zonde om te verwijderen. Daarom is mijn idee nu om 25cm HR++ parels in te laten blazen. Dat zou een R waarde van 5 zijn, samen met 't al aanwezig glaswol lijkt mij dat weer aardig up to date.

Eens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Rukapul schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:31:
[...]

Ik ben er vanmorgen toch even onder geweest om wat steenwol rondom de ventilatiekokers aan te brengen. Bij 2 netjes rondom, maar bij 2 andere kon ik er niet bij en heb ik het hele gat vooralsnog dichtgestopt. Dat haal ik tzt weer weg en zal dan wat moeten prutten als er toch parels voor de kokers komt.
Houd je er rekening mee dat steenwol ook gebruikt word in de kassen als vervanging van aarde ? kortom het houd vocht vast ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DvanW
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-05 16:47
Mooie aanbieding voor als je met High Tack aan de slag wilt: https://www.ecotools.nl/doos-high-tack-290-ml-wit-12-stuks

Ik heb zelf overigens spectrum montagekit gebruikt met twee kunststof isolatiepluggen om de platen op hun plek te houden. Paar dagen later alle naden getapet en zit als een huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMoes
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-10-2023
Wij zijn van plan om vloerverwarming aan te leggen in onze woning, en hierdoor is kruipruimte isolatie ter sprake gekomen. We hebben een tussenwoning met bouwjaar 1978, en de vloer is een zogenoemde kwaaitaal vloer.

Onze kruipruimte is ongeveer 30 tot 40 centimeter diep en redelijk vochtig (druppels hangen onder de vloer)

Wij waren eerst van plan om de onderkant van de vloer te laten isoleren, maar dit schijnt niet te kunnen omdat de kruipruimte niet diep genoeg is.

Wij hebben nu een offerte liggen voor het aanbrengen van een laag van 20cm EPS parels, maar ik ben nog niet overtuigd van het effect en op het internet vind ik veelal berichten van leveranciers met een WC-eend verhaal.

Zijn er mensen met ervaringen met deze vorm van isolatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 07:07
JustMoes schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:37:
Wij zijn van plan om vloerverwarming aan te leggen in onze woning, en hierdoor is kruipruimte isolatie ter sprake gekomen. We hebben een tussenwoning met bouwjaar 1978, en de vloer is een zogenoemde kwaaitaal vloer.

Onze kruipruimte is ongeveer 30 tot 40 centimeter diep en redelijk vochtig (druppels hangen onder de vloer)

Wij waren eerst van plan om de onderkant van de vloer te laten isoleren, maar dit schijnt niet te kunnen omdat de kruipruimte niet diep genoeg is.

Wij hebben nu een offerte liggen voor het aanbrengen van een laag van 20cm EPS parels, maar ik ben nog niet overtuigd van het effect en op het internet vind ik veelal berichten van leveranciers met een WC-eend verhaal.

Zijn er mensen met ervaringen met deze vorm van isolatie?
Ik zit in soortgelijke situatie, maar ik ga binnenkort eerst bouwfolie over de bodem leggen.
WIj hebben een huis uit 1971 met betonvloer, 35 a 40 cm ruimte.
Echter ga ik dus wel isolatie aan de onderkant aanbrengen, 15cm PIR met alu cachering, met het gevolg dat de kruipruimte dan niet meer toegankelijk is.
Ik heb mij afgevraagd in hoeverre dit erg is en eigenlijk heb ik er nooit wat te zoeken.
Wel ga ik wat buizen voorbereiden en eventueel leidingen vervangen die dat nodig hebben.
Daarna gaat het luik dicht en dat is het.

EPS parels hebben naar mijn mening te weinig effect, vooral als je vloerverwarming hebt (hebben wij)
Aangezien er ook ventilatie in de kruipruimte is, verwarmt hij deze lucht en dit kan de hele tijd weg ventileren, waardoor je behoorlijk warmte verliest.
Wat wel kon bij ons, was Tonzon, maar daar lees je hier ook genoeg mindere ervaringen over.

Wel een vraag voor de experts.
Hoe maak je de folie vast aan de betonfundatie? Wie heeft daar een goede tip?
Ik wil een opstaande rand van ongeveer 20cm realiseren.

[ Voor 3% gewijzigd door Koen87 op 01-12-2020 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali G
Ik zie veel mensen hun broodjesvloer isoleren door de platen over de balken heen te leggen, waarmee je de lucht tussen de balken insluit. Ben ik ook van plan, maar ik denk erover tussen de balken (en dus op de platen) glaswol te leggen. Mijn idee is dat je daarmee naast nog beter isoleren minder gevoelig wordt voor naden/kiertjes tussen de platen en de muur? Gek idee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koen87
Ali G schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:05:
Ik zie veel mensen hun broodjesvloer isoleren door de platen over de balken heen te leggen, waarmee je de lucht tussen de balken insluit. Ben ik ook van plan, maar ik denk erover tussen de balken (en dus op de platen) glaswol te leggen. Mijn idee is dat je daarmee naast nog beter isoleren minder gevoelig wordt voor naden/kiertjes tussen de platen en de muur? Gek idee?
Je kan het ook zelf berekenen met de Ubakus calculator
Bij mij heb ik dan ook de volgende berekening kunnen maken.
Aangezien er bij nieuwbouw een Rc waarde van 5 wordt aangeraden bij vloerverwarming, is dit prima voor mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDO16lQvLtgSSNo6_h_0ni1kpNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gGAW7HZZfYLWVIuRgauTsRBp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Koen87 op 01-12-2020 16:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ali G schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:05:
Lijkt me in theorie leuk, maar ga je in praktijk echt gek van worden bij het aanbrengen denk ik. Hoe zorg je ervoor dat de glaswol op zijn plek blijft? Je moet dan plaat+glaswol in 1x op zijn plek drukken. En dan allemaal matjes glaswol snijden? Het vergroot het risico dat de platen niet direct op de balkjes gelijmd kunnen worden.
Er bestaat overigens wel kant en klare pir plaat+ laagje glas- of steenwol. Maar dat is niet dik genoeg denk ik.

Ik heb na het aanbrengen van elke rij platen en rups steenwol in de opening gedrukt, om een tocht kanaal te voorkomen.

Van mijn rechthoekige kruipruimte heb ik 2 zijden heel strak kunnen aansluiten (plaat-zijkant funderingsbalk), de andere zijden zijn lastiger vanwege beperkte ruimte. Bovendien kwam ik zou uit dat ik een rand van 8-9 cm over had.
Heb overwogen dit op te vullen met pur (ruimte te groot voor lijkt me, en te lompe oplossing). Ook nog glas- en steenwol overwogen, maar lijkt me ivm ongedierte niet handig.
Dus ik ga het toch maar opvullen met PIR stroken die ik aan de funderingskant afpur en aan de isolatieplaatkant aftape als alle andere naden.

Gelijk een vraagje :> ;
Iemand nog 8cm plaat over, 1 a 2 is voldoende?

[ Voor 3% gewijzigd door DopdeDouwer op 02-12-2020 11:14 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvanW
@DopdeDouwer

Ik heb hier, Utrecht, nog een 8cm plaat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
Iemand nog een goede tip om gemakkelijk de bodemfolie op ca 20cm hoogte aan de fundatie te maken? Evt high tack? Montage kit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
kjiratsiekoedel schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:55:
Vraagje of ik op een logisch denkspoor zit qua kruipkelder isolatie.
Mijn huis is uit 1958. Houten balken in grootste deel van de begane grond. De hal heeft een holle bakstenen vloer.

Tussen de balken zit glaswol 10cm (R2.5). Stenen vloer heeft geen isolatie.

't Beste zou zijn om de isolatie direct tegen de vloerplanken & stenen vloer aan te brengen. Maar dan moet huidige isolatie eruit & dat is veel werk + zonde om te verwijderen. Daarom is mijn idee nu om 25cm HR++ parels in te laten blazen. Dat zou een R waarde van 5 zijn, samen met 't al aanwezig glaswol lijkt mij dat weer aardig up to date.

Eens?
Vandaag iemand langsgehad van Vd Bunt isolatie. Hij adviseerde PIF aan te brengen onder de vloer + bodemfolie. Klinkt ook wel beter dan korrels op de vloer. Alleen was 't advies PIF 60 (RC 3.5), 80 leveren ze ook (RC4). Zelf zou ik eerder voor 100 of 120 gaan, maar die leveren ze niet.
RC waarden https://www.pifisolatie.n..._overzicht-RC-waarden.pdf

Natuurlijk is er tussen de balken ook al RC2.5 aan glaswol. Dat blijft gewoon zitten. Dus samen is 't wel goed geisoleerd, maar afhankelijk van 't prijsverschil is meer isolatie denk ik altijd wel te verkiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DvanW
Koen87 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 22:18:
Iemand nog een goede tip om gemakkelijk de bodemfolie op ca 20cm hoogte aan de fundatie te maken? Evt high tack? Montage kit?
Ik heb dit met paddestoel pluggen gedaan. Beste is een lat over de hele lengte maar dat is veel werk en zeker in je eentje bijna niet te doen. Dubbel slaan en dan om de meter een paddestoelplug erdoor is snel en zeker met een stevige bodemfolie voldoende. Wel zorgen dat er geen spanning op staat want anders scheurt het los als je er overheen kruipt.

Volgens mij heb ik deze gebruikt: https://www.hornbach.nl/s...tuks/8229672/artikel.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen87
DvanW schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:28:
[...]

Ik heb dit met paddestoel pluggen gedaan. Beste is een lat over de hele lengte maar dat is veel werk en zeker in je eentje bijna niet te doen. Dubbel slaan en dan om de meter een paddestoelplug erdoor is snel en zeker met een stevige bodemfolie voldoende. Wel zorgen dat er geen spanning op staat want anders scheurt het los als je er overheen kruipt.

Volgens mij heb ik deze gebruikt: https://www.hornbach.nl/s...tuks/8229672/artikel.html
Zeker een mogelijkheid, maar dan moet ik boren in een ruimte van minder dan 40cm hoogte. Op de buik of rug/zij lijkt me dat niet prettig.

Zelf heb ik dit gevonden. Zwaluw foliefix speciaal voor folie op beton in vochtige omstandigheden.
Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-06 15:41

BTS

@Koen87

Als je wat stenen/tegels over hebt, zet die rechtop tegen de folie en fundering. De stenen bij mij zorgen voor een goede sluiting tegen de fundering.

Bij werkt het erg goed en goedkoop.

Maat stenen bij mij: 20*10 cm en klinkers van 15*5 cm geloof ik zo uit mijn hoofd. Als je dakpannen hebt die reserve liggen kan je die uiteraard ook gebruiken (tot je ze (n)ooit nodig gaat hebben).

www.highflow.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-06 09:50
Meting effect bodemfolie, evaluatie:
Mijn betonnen begane grond vloer heeft VV en is aan de onderzijde geïsoleerd met 8 cm PIR, daardoor hebben we een mooie besparing op het gasverbruik maar ook een koudere, kletsnatte kruipruimte, met regelmatig muffe luchtjes.
Ik meet nu sinds ruim een jaar de temperatuur en relatieve vochtigheid in de kruipruimte, en heb 3 maanden geleden bodemfolie geplaatst dus het is tijd voor een evaluatie:
De RV was vorig jaar rond deze tijd constant "hoog", en was nooit minder dan 90%, meestal echter 95%.
Na het plaatsen van de folie in een deel van de kruipruimte (1 compartiment) was een geen merkbaar verschil in RV.
Echter nadat ik de volledige kruipruimte heb voorzien van 0,23 mm en plaatselijk zelfs 0,27 mm folie begon de RV te dalen, joepie! Op dit moment ligt hij op 60%, dit komt vooral doordat de koude buitenlucht via de ventilatieroosters relatief droge lucht aanvoert. Test geslaagd dus. Leuk is om te zien hoe de waterdruppels achter de folie tussen fundatie en de folie naar benden druipen, hier is lokaal dus 100% RV! Ik denk dus dat dit beter is dan alleen "wat folie op de bodem leggen" .
Ik kan het dus van harte aanraden als jullie muffe luchtjes uit de kruipruimte ruiken of bezorgd zijn over een rottende vloer, leidingen enz. Ook zal eventueel aangebrachte isolatie beter zijn werk doen.
De folie moet je dan natuurlijk niet voor de leidingen plaatsen.
Ik heb de folie tegen de fundatie omhoog laten lopen, omgeslagen en vastgemaakt met kunststof slagpluggen 6 x 30 mm.
Waldi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali G
DopdeDouwer schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 22:53:
[...]

Lijkt me in theorie leuk, maar ga je in praktijk echt gek van worden bij het aanbrengen denk ik. Hoe zorg je ervoor dat de glaswol op zijn plek blijft? Je moet dan plaat+glaswol in 1x op zijn plek drukken. En dan allemaal matjes glaswol snijden? Het vergroot het risico dat de platen niet direct op de balkjes gelijmd kunnen worden.
Er bestaat overigens wel kant en klare pir plaat+ laagje glas- of steenwol. Maar dat is niet dik genoeg denk ik.

Ik heb na het aanbrengen van elke rij platen en rups steenwol in de opening gedrukt, om een tocht kanaal te voorkomen.
Thanks, dat laatste is eigenlijk wat ik wil. Niet persé een hogere Rc waarde, maar in ieder geval tocht voorkomen. Het zijn anders grote luchtkanalen tussen die balken en dan hoeft er maar ergens een gaatje te zitten. Zou zonde zijn. Ik ga het ook zo doen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

nu dat het een tijdje de vloer is geisoleerd (6 maanden) moet ik wel zeggen dat het enorm scheelt .. de koude vloer is echt verleden tijd en ik merk dat het stoken veel goedkoper is ..

20 tot 40% minder stoken (en koelen) versus voorgaande jaren .. nu moet ik wel zeggen dat de vloer niet voelbaar warmer is .. (niet als ik zou verwachten) maar de optrekkende kou is flink verminderd .. we zitten nog wel te denken om vloerverwarming aan te leggen om het comfort verder te verhogen ..

ik heb gekozen voor HFO spuiten, omdat we simpelweg de energie er niet voor hadden om in de kruipruimte te bivakeren . tot op heden nog geen seconde spijt gehad

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jamie.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-12-2021
Jamie. schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:48:
[...]

En dan is er nog dit in één van de hoeken aan de noordzijde van het huis. De zwarte deeltjes zijn hard alsof het deels gesmolten is. En is aan de linkerkant (richting de buren) zo ver aangetast dat er een gat van zo'n 12 cm diep is ontstaan. :/

Heeft iemand een idee wat dit is en hoe ik dit het beste kan herstellen voordat de nieuwe isolatie er onder wordt bevestigd?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met dank aan de tips ( _/-\o_ ) heb ik het beschadigde stuk vervangen door nieuw EPS en afgedicht met PUR.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/G9Y8Hq7H/IMG-0676.jpg

En inmiddels over de hele oppervlakte de eerste laag met 5 cm platen er tegenaan geplakt. Rondom de leidingen uiteraard het meeste puzzelwerk om zo veel mogelijk dekking te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/m1xPmHDL/IMG-0754.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/p5Dp4LhD/IMG-0756.jpg

Nu zit er dus 17 ipv 12 cm tegen de vloer aan. Begin volgend jaar de tweede laag van 4 of 5 cm aanbrengen. Zal wel een stuk sneller gaan omdat het 'plafond' nu vlak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Laatst online: 23:22
Heeft het zin om kruipruimte van een woning van 2007 te isoleren? Enige wat ik kan bedenken is folie neerleggen. Volgens bouwkundige is dat niet eens nodig, maar naar mijn mening kan dat ook iets helpen.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Rainesh schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:46:
Heeft het zin om kruipruimte van een woning van 2007 te isoleren? Enige wat ik kan bedenken is folie neerleggen. Volgens bouwkundige is dat niet eens nodig, maar naar mijn mening kan dat ook iets helpen.
als je een natte kruipruimte hebt is aanleggen van drainage en folie daaroverheen zeker niet onverstandig .. maar de kosten vs baten van extra isolatie daalt dat snap jij ook wel .. je gaat denken in paar centen bv in vermindering in stookkosten ... ipv euro's of een veelvoud.

als je zinnige isolatie wil doen is dak 20x beter ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-06 09:50
@Rainesh

Of verder isoleren zin heeft weet ik niet, hangt af van hoe goed de huidige constructie (isolatie) is.
In 2007 gebeurde al het e.e.a. Even de kruipruimte in en dikte en soort isolatie bepalen dus.

Bodemfolie heeft denk ik weinig (geen) effect op de isolatiewaarde van de begane grond vloer.
In mijn geval werd de zeer vochtige kruipruimte wel een stuk droger. Ook muffe luchtjes zijn nu verdwenen, maar het feit dat ik alle organisch materiaal (rottend hout vanuit de nieuwbouw 40 jaar geleden) heb verwijderd speelt ook een rol.
Een drogere kruipruimte zou iets uit kunnen maken op de isolatieweerstand van met name korrels/chips op de bodem, deze zullen ook droger zijn en dus beter isoleren, denk ik. Niet onderbouwd, gewoon gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
Rainesh schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:46:
Bepaal de dikte en het materiaal. Dit geeft je een bepaalde isolatiewaarde.
Daarnaast is het belangrijk of je vloerverwarming hebt (of wilt in de nabije toekomst), aangezien dit een hoge isolatiewaarde nodig heeft.
Mochten het radiatoren zijn, dan heeft het minder nut.
Voor Vloerverarming is een Rc waarde van boven de 5 wenselijk, bij radiatoren gaan ze uit van 3,5 (bouwbesluit)
Hier een link met uitleg over de waardes.

Als je dus al aan die voorwaarden voldoet, dan kan je je inderdaad beter op het dak concentreren zoals @vso aangeeft. Al zal 20x wel ietwat overdreven zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:41
@Koen87 Het kan nog makkelijker, met de tool 'Ubakus'. Deze wordt hier op Tweakers ook veel gebruikt om dak-/wandisolatie te bepalen. Maar het kan ook voor vloerisolatie. Je moet alleen de opbouw en gebruikte materialen zien te achterhalen.

Heb van mijn rijtjeswoning uit 1998 even de opbouw van de vloer+isolatie erin gezet. @Rainesh heeft een woning uit 2007 dus zal minstens op een vergelijkbare opbouw en dus isolatiewaarde zitten mag ik hopen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7sfvipLzOyg9DNdvl3iwDU4MsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O1GFT8FLuYGOxZ3mQ0GOqeJr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 16-12-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Laatst online: 23:22
Ik zal binnenkort even kruipruimte controleren op vochtigheid:)

Er komt wel vloerverwarming erin, dus daarom dacht ik aan om op zn minst folie neer te leggen.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
ThinkPadd schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:02:
@Koen87 Het kan nog makkelijker, met de tool 'Ubakus'. Deze wordt hier op Tweakers ook veel gebruikt om dak-/wandisolatie te bepalen. Maar het kan ook voor vloerisolatie. Je moet alleen de opbouw en gebruikte materialen zien te achterhalen.

Heb van mijn rijtjeswoning uit 1998 even de opbouw van de vloer+isolatie erin gezet. @Rainesh heeft een woning uit 2007 dus zal minstens op een vergelijkbare opbouw en dus isolatiewaarde zitten mag ik hopen :+

[Afbeelding]
Dat klopt, die gebruik ik ook, maar ik wou het eerst simpel houden ;)
Rainesh schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:07:
Ik zal binnenkort even kruipruimte controleren op vochtigheid:)

Er komt wel vloerverwarming erin, dus daarom dacht ik aan om op zn minst folie neer te leggen.
Grote kans dat je moet na-isoleren. Daarnaast helpt folie natuurlijk tegen de luchtvochtigheid, die ook in de kamer kan komen. Lucht met hoge vochtigheidsgraag kost meer energie om te verwarmen dan droge lucht.

Zelf ga ik volgende week folie leggen, ik heb dik folie gekocht bij Vendrig en zal dit op 20cm hoogte vastkitten aan de fundatie met Den Braven FolieFix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-02 10:12
Hallo allemaal,

wij hebben een kruipruimte van zo'n 67m2, die in twee stukken is verdeeld.

In de betonnen broodjesvloer erboven is vloerverwarming gefreesd, dus er moet geïsoleerd worden.

De kruipruimte is vochtig, er staat geen water in, maar hij is ook zeker niet droog. Wel zo'n 70 cm diep.

Tot nu toe twee partijen over de vloer gehad.

Eentje kwam met 9cm PUR á 48 euro per m2. Zag weinig problemen, behalve dat we moeten wachten tot het regenseizoen een paar weken voorbij is.

De tweede is net weg, en die gaf aan niet in het tweede compartiment te kunnen komen met hun apparatuur (elastispray), en dacht dat vullen met 20cm EPS parels de beste optie is. Dat zou ook gelijk de kruipruimte droger maken.

Er komen nog twee partijen langs, maar wat ik me nu al afvraag:
  • 48 euro per m2 voor PUR klinkt echt heel erg duur. Ik had iets van 25 euro verwacht per m2.
  • heeft het zin om meer dan 9cm pur te spuiten? Dat is een Rc-waarde van 3,8 ongeveer, terwijl ze voor vloerverwarming 5 adviseren. Maar merk je iets van dat verschil?
  • Hebben eps parels zin als je vloerverwarming hebt? Lijkt mij dat je dan alsnog de kruipruimte op gaat warmen.
  • De eerste partij was TONZON behoorlijk aan het afkraken ,maar 'verkocht het zelf ook'. Heeft het zin om daar ook nog naar te laten kijken? Hij gaf aan: alleen als je een hele ondiepe kruipruimte heb, gebruiken we dit.
Alle hulp is zeer welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen87
Steinumstein schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:08:
Hallo allemaal,

wij hebben een kruipruimte van zo'n 67m2, die in twee stukken is verdeeld.

In de betonnen broodjesvloer erboven is vloerverwarming gefreesd, dus er moet geïsoleerd worden.

De kruipruimte is vochtig, er staat geen water in, maar hij is ook zeker niet droog. Wel zo'n 70 cm diep.

Tot nu toe twee partijen over de vloer gehad.

Eentje kwam met 9cm PUR á 48 euro per m2. Zag weinig problemen, behalve dat we moeten wachten tot het regenseizoen een paar weken voorbij is.

De tweede is net weg, en die gaf aan niet in het tweede compartiment te kunnen komen met hun apparatuur (elastispray), en dacht dat vullen met 20cm EPS parels de beste optie is. Dat zou ook gelijk de kruipruimte droger maken.

Er komen nog twee partijen langs, maar wat ik me nu al afvraag:
  • 48 euro per m2 voor PUR klinkt echt heel erg duur. Ik had iets van 25 euro verwacht per m2.
  • heeft het zin om meer dan 9cm pur te spuiten? Dat is een Rc-waarde van 3,8 ongeveer, terwijl ze voor vloerverwarming 5 adviseren. Maar merk je iets van dat verschil?
  • Hebben eps parels zin als je vloerverwarming hebt? Lijkt mij dat je dan alsnog de kruipruimte op gaat warmen.
  • De eerste partij was TONZON behoorlijk aan het afkraken ,maar 'verkocht het zelf ook'. Heeft het zin om daar ook nog naar te laten kijken? Hij gaf aan: alleen als je een hele ondiepe kruipruimte heb, gebruiken we dit.
Ten eerste, de onderkant van het beton isoleren is veel effectiever dan er parels in spuiten.
Bodemfolie kan de luchtvochtigheid naar beneden halen.
Ten tweede, alles wat je meer isoleert, heeft zin. Ga je het merken? Niet aan je leefruimte, maar wel op je energierekening. Wij hebben geen isolatie, maar wel vloerverwarming.

Als je het niet zelf wilt doen, zal je vrij hoge prijzen moeten slikken, maar zoek in dit forum. Genoeg mensen die het al gedaan hebben. Wij hebben destijds voor €52 euro/m² voor een Rc waarde van 4 ontvangen.

Tonzon wordt hier meestal als niet goed bestempeld. Daarnaast valt bij velen de folie naar een aantal jaar naar de bodem. Ook hier kan je op zoeken.

Ik ga nu zelf isoleren, kost 100 euro aan bodemfolie + 1600 euro aan Pir platen en bevestigingsmaterialen en veiligheid. Hierna kom ik op een Rc waarde van 5,7. Ik ga 52m² isoleren in een kruipruimte van 40cm hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
Ha @Koen87,

dank voor je antwoorden. Geen parels dus, wellicht een bodemfolie erin om te zorgen dat de boel droger wordt en blijft. Maar daar buitenom dus toch een materiaal tegen de bodem aan. Voor zo'n 34m2 kregen we een offerte van 1.400 voor elastospray, dus dat is ook al 40 euro per m2.

Zelf doen zien we niet direct als optie omdat we allebei twee linker handen hebben, en het goed moet gebeuren. Maar als het zelf te doen is, wie weet! Hopelijk zijn de twee andere offertes lager qua m2, maar misschien is dit dan toch inderdaad een tegenwoordig marktconforme prijs.

Ik zal in het forum verder gaan zoeken naar tonzon en hoe je het zelf kunt doen!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05-2024
Niet echt Tweaker waardig (want zelf niet geplaatst) maar hier wat foto's van mijn vloerisolatie met PIF. Mochten mensen zich afvragen hoe dat eruitziet, hierbij het antwoord.

Wel ongeveer 300 kg puin onder de vloer vandaan moeten halen, voordat ze dit wilden plaatsen...

Het heeft mij 35,-/m2 gekost. Best een klap geld, aangezien ze met 2 man binnen 6 uur klaar waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLgL2woWuaMkHubRbj34bJxVdeU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PddiRLeIGvsxvCv6kQHc9ztE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSd0Sxs0RPU5Ksu8XWAJ4WIffHE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDWOAicLn56a0TsSnbyvZq7W.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5npJV6r41HGOZT5XfYwqfmSyshU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjhCEhznDXXyeGPVmOWtHVpm.jpg?f=fotoalbum_tile

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-06 09:55
jorbit schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:58:
Niet echt Tweaker waardig (want zelf niet geplaatst) maar hier wat foto's van mijn vloerisolatie met PIF. Mochten mensen zich afvragen hoe dat eruitziet, hierbij het antwoord.

Wel ongeveer 300 kg puin onder de vloer vandaan moeten halen, voordat ze dit wilden plaatsen...

Het heeft mij 30,-/m2 gekost. Best een klap geld, aangezien ze met 2 man binnen 6 uur klaar waren.
Wat is je 1ste indruk hiervan?
Ben hier namelijk zelf ook over aan het nadenken.

Lijkt me een stuk degelijker als TONZON en ben er nog niet helemaal uit of ik de vloer met PUR wil laten onderspuiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen87
Steinumstein schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:51:
Ha @Koen87,

dank voor je antwoorden. Geen parels dus, wellicht een bodemfolie erin om te zorgen dat de boel droger wordt en blijft. Maar daar buitenom dus toch een materiaal tegen de bodem aan. Voor zo'n 34m2 kregen we een offerte van 1.400 voor elastospray, dus dat is ook al 40 euro per m2.

Zelf doen zien we niet direct als optie omdat we allebei twee linker handen hebben, en het goed moet gebeuren. Maar als het zelf te doen is, wie weet! Hopelijk zijn de twee andere offertes lager qua m2, maar misschien is dit dan toch inderdaad een tegenwoordig marktconforme prijs.

Ik zal in het forum verder gaan zoeken naar tonzon en hoe je het zelf kunt doen!
Tonzon kan zelf geen Rd waarde afgeven en het is allemaal relatief. Dat het werkt, zal best. Maar ik zou er niet voor gaan. Laten opspuiten is dan inderdaad de beste optie als je het niet zelf doet. Of zoals ze aangeven, PIF isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
SjorsC schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:41:
[...]

Wat is je 1ste indruk hiervan?
Ben hier namelijk zelf ook over aan het nadenken.

Lijkt me een stuk degelijker als TONZON en ben er nog niet helemaal uit of ik de vloer met PUR wil laten onderspuiten...
Mijn ervaring tot nu toe is positief. Huis en meterkast hebben geen last meer van geurtjes. Kruipruimte zelf is droog geworden door het grondzeil. Het voelt er ook warmer dan voorheen (positief?). Materiaal voelt stevig aan en je kan het wat indeuken/omvouwen als je er langs wilt of voor werkzaamheden.

Qua isolatiewaarde kan ik er nog niets over zeggen. Heb een houten vloer die op latjes ligt. Voel dus niet perse een warmere vloer dan voorheen.

Zelf wilde ik eerst Icynene onder de vloer hebben, maar hierdoor hield ik op sommige plekken nog maar 30 cm ruimte over. Was mij iets te weinig. Daarnaast voelde dit veilig/probleemloos en dat is mij ook wat waard.

Helaas is dit wel een duurdere optie. Van twee partijen weet ik dat ze dit uitbesteden, met het argument dat het voor hun nog te nieuw is. Dit drijft de prijs natuurlijk op.

Ik denk dat je dit ook zelf kan plaatsen. Wordt bevestigd met isolatiepluggen. Randen die aan de buitenmuur grenzen worden 30 cm naar beneden getrokken. Weet niet of je dit als particulier voordelig kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:03

_Arthur

blub

jorbit schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:17:
Weet niet of je dit als particulier voordelig kan krijgen.
Als zelfs bol.com het verkoopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
Gelukkig maakt het woord ‘voordelig’ een hoop goed :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:03
Steinumstein schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:08:
Dat is inderdaad wat aan de hoge kant voor gespoten schuim.
Zeker meer spuiten, dat is maar heel weinig extra kosten en je hebt er voor altijd plezier van
Parels hebben bijna nooit zin, in jouw situatie zeker niet. Als er vloerisolatie past altijd doen, parels alleen als het echt niet anders kan.
Tonzon blijft een beetje een schimmig product.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Het heeft mij 30,-/m2 gekost. Best een klap geld, aangezien ze met 2 man binnen 6 uur klaar waren.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Niet zeiken ik was ~43,- per m2 kwijt .. aan schuim ... en ik geniet er nu elk moment van met het thuis werken energie rekening is enorm laag..

Tja je kan een week/maand oid onder de vloer bivakeren .. tegen een winst van een leuk zakcentje .. (daar is dit topic ook voor) ... en geluk hebben dat alles plakt (en blijft plakken) ..
En !!! enorm respect voor de mensen die het hier wel doen en plaatjes posten!!! _/-\o_

Aan het eind v.d dag het geld is uitgegeven geniet er gewoon van je "werk" ..

PS ik zou het leuker gevonden hebben om een groot gedeelte van de investering uit te geven aan bv (gezins)vakantie of een andere hobby.. en vind het ook wel leuk te DIY-en vandaar dat ik het topic volg ..
maar aangezien ik en het kruipruimte gat + spullen erin krijgen een enorme uitdaging zou zijn + kwaaitaalvloer .. was spuiten toch efficienter.. (snik) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
vso schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:27:
[...]

Niet zeiken ik was ~43,- per m2 kwijt .. aan schuim ... en ik geniet er nu elk moment van met het thuis werken energie rekening is enorm laag..

Tja je kan een week/maand oid onder de vloer bivakeren .. tegen een winst van een leuk zakcentje .. (daar is dit topic ook voor) ... en geluk hebben dat alles plakt (en blijft plakken) ..
En !!! enorm respect voor de mensen die het hier wel doen en plaatjes posten!!! _/-\o_

Aan het eind v.d dag het geld is uitgegeven geniet er gewoon van je "werk" ..

PS ik zou het leuker gevonden hebben om een groot gedeelte van de investering uit te geven aan bv (gezins)vakantie of een andere hobby.. en vind het ook wel leuk te DIY-en vandaar dat ik het topic volg ..
maar aangezien ik en het kruipruimte gat + spullen erin krijgen een enorme uitdaging zou zijn + kwaaitaalvloer .. was spuiten toch efficienter.. (snik) ..
Waar ik op doel is vooral het verschil met 25,- per m2 voor het schuim wat aangeboden was. Voor 43,- per m2 heb je 30 centimeter laten spuiten? :P

Fijn dat jij er van kan genieten, daar draait het uiteindelijk om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

jorbit schreef op woensdag 16 december 2020 @ 23:00:
[...]
Waar ik op doel is vooral het verschil met 25,- per m2 voor het schuim wat aangeboden was. Voor 43,- per m2 heb je 30 centimeter laten spuiten? :P

Fijn dat jij er van kan genieten, daar draait het uiteindelijk om!
ik heb wel een extra dikke laag besteld ja .. :+

We ware 3k kwijt voor 70m2 aan vloeroppervlakte .. (kwaaitaalvloer + randjes kom je wellicht op 85m2 ofzo . ligt er maar aan hoe je het berekend :) als ik op 70 bereken is het wat duurder dan die 15m2 extra ..

Ja het kan goedkoper . vrienden waren 50% kwijt maar een hoop meer gezeik/gezeur en troep . en minder oppervlakte /andere vloer type ..

edit:

o die HFO schuim .. is geurloos .. dus geen nare "chemische" luchtjes ofzo .. vond ik ook wel een redelijke +
maar moet zeggen bij die vrienden viel het eigenlijk ook wel mee..

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 16-12-2020 23:26 ]

Tja vanalles

• Koen87
jorbit schreef op woensdag 16 december 2020 @ 20:17:
[...]

Mijn ervaring tot nu toe is positief. Huis en meterkast hebben geen last meer van geurtjes. Kruipruimte zelf is droog geworden door het grondzeil. Het voelt er ook warmer dan voorheen (positief?). Materiaal voelt stevig aan en je kan het wat indeuken/omvouwen als je er langs wilt of voor werkzaamheden.

Qua isolatiewaarde kan ik er nog niets over zeggen. Heb een houten vloer die op latjes ligt. Voel dus niet perse een warmere vloer dan voorheen.

Zelf wilde ik eerst Icynene onder de vloer hebben, maar hierdoor hield ik op sommige plekken nog maar 30 cm ruimte over. Was mij iets te weinig. Daarnaast voelde dit veilig/probleemloos en dat is mij ook wat waard.

Helaas is dit wel een duurdere optie. Van twee partijen weet ik dat ze dit uitbesteden, met het argument dat het voor hun nog te nieuw is. Dit drijft de prijs natuurlijk op.

Ik denk dat je dit ook zelf kan plaatsen. Wordt bevestigd met isolatiepluggen. Randen die aan de buitenmuur grenzen worden 30 cm naar beneden getrokken. Weet niet of je dit als particulier voordelig kan krijgen.
Dit begint aardig mijn interesse te wekken.
Vooral ook omdat het indrukbaar is, zoals je zegt. Daarnaast heb ik beperkte hoogte en 2 compartimenten.
Als dit echt zo makkelijk is en zo goed werkt, dan kan dit wel is een stuk eenvoudiger zijn en veel sneller te plaatsen :-)
Ik twijfel nog een beetje over de isolatiewaarde. Bijna net zo goed als PIR.

• Steinumstein
vso schreef op woensdag 16 december 2020 @ 23:24:
[...]

ik heb wel een extra dikke laag besteld ja .. :+

We ware 3k kwijt voor 70m2 aan vloeroppervlakte .. (kwaaitaalvloer + randjes kom je wellicht op 85m2 ofzo . ligt er maar aan hoe je het berekend :) als ik op 70 bereken is het wat duurder dan die 15m2 extra ..

Ja het kan goedkoper . vrienden waren 50% kwijt maar een hoop meer gezeik/gezeur en troep . en minder oppervlakte /andere vloer type ..

edit:

o die HFO schuim .. is geurloos .. dus geen nare "chemische" luchtjes ofzo .. vond ik ook wel een redelijke +
maar moet zeggen bij die vrienden viel het eigenlijk ook wel mee..
Bij welke partij heb je dit laten doen? Wij komen nu voor ongeveer 70m2 uit op 3500 incl btw voor 9 cm. Mag in PB als dat hier niet is toegestaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Steinumstein schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:43:
[...]

Bij welke partij heb je dit laten doen? Wij komen nu voor ongeveer 70m2 uit op 3500 incl btw voor 9 cm. Mag in PB als dat hier niet is toegestaan!
pb onderweg

Tja vanalles

• Steinumstein

Het heeft mij 35,-/m2 gekost. Best een klap geld, aangezien ze met 2 man binnen 6 uur klaar waren.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Is PIF hetzelfde als Isofolie?

• jorbit
Het werkt beide met lagen aluminium en stilstaande luchtlagen. Het lijkt erop dat het een vergelijkbaar product is.

Anoniem: 479106

Wij willen ook graag vloer isolatie laten aanbrengen. Kan iemand een net en betaalbaar bedrijfje (omgeving Utrecht) aanraden die dit kan doen? Pb? Ik zou er erg mee geholpen zijn. We hebben een houten ondervloer en kruipruimte.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 24-12-2020 00:48 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Anoniem: 479106 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 00:47:
Wij willen ook graag vloer isolatie laten aanbrengen. Kan iemand een net en betaalbaar bedrijfje (omgeving Utrecht) aanraden die dit kan doen? Pb? Ik zou er erg mee geholpen zijn. We hebben een houten ondervloer en kruipruimte.
daar moet je werkspot voor doen niet dit forum

Tja vanalles

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:41
Zolang je er zelf geen commercieel belang bij hebt mogen bedrijven/producten hier gewoon besproken worden :)

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:39

B2

wa' seggie?

Steinumstein schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:43:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd @vso :)
Ben bij de aanleg van de glasvezel weer eens in de kruipruimte geweest na lange tijd. Zo droog als wat.
Her en der zitten nog wat stukken steenwol isolatie tussen de balken van de vorige bewoner (waarschijnlijk van 30 jaar geleden ofzo). Dat wil ik er uit halen en laten vervangen voor PIF. Of achten jullie PIF niet geschikt voor een houten balken vloer?

• vso
  • Niet online

vso

tja...

B2 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 08:51:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd @vso :)
Ben bij de aanleg van de glasvezel weer eens in de kruipruimte geweest na lange tijd. Zo droog als wat.
Her en der zitten nog wat stukken steenwol isolatie tussen de balken van de vorige bewoner (waarschijnlijk van 30 jaar geleden ofzo). Dat wil ik er uit halen en laten vervangen voor PIF. Of achten jullie PIF niet geschikt voor een houten balken vloer?
ik heb dit topic al jaren gevolgd, en heb zelf ook uiteindelijk meerdere aannemers enzv over de vloer gehad en uiteindelijk besloten tot een partij.

Dit is een DIY topic geen discussie of ervarings topic over isolatie bedrijfjes in principe:+ er zijn genoeg review sites v.d aannemer .. alhoewel je daar ook niet 100% op blind moet varen is mijn ervaring.. als je op mijn naam zoekt in dit topic o.a heb ik het ook laten doen, en vertel ik over een vriend die goedkoper af was.
Ik deel ik hier omdat ik zelf onmogelijk mezelf of matriaal de kruipruimte in kreeg ..

Over houten vloeren is al genoeg geschreven hier, steenwol houd vocht vast in principe dus dat lijkt me niet bevordelijk maar als het droog is maakt het niet zoveel uit.

ps ik zou ook eens kijken naar een ps-renovatie vloer dat is wel "extreem" .. maar dat helpt wel bij de afweging .. houten vloeren zijn immers "oud" en heb je houtrot oid kan je het beter goed doen. vaak in een dag gelegd.

Tja vanalles

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:39

B2

wa' seggie?

vso schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:21:
[...]

ik heb dit topic al jaren gevolgd, en heb zelf ook uiteindelijk meerdere aannemers enzv over de vloer gehad en uiteindelijk besloten tot een partij.

Dit is een DIY topic geen discussie of ervarings topic over isolatie bedrijfjes in principe:+ er zijn genoeg review sites v.d aannemer .. alhoewel je daar ook niet 100% op blind moet varen is mijn ervaring.. als je op mijn naam zoekt in dit topic o.a heb ik het ook laten doen, en vertel ik over een vriend die goedkoper af was.
Ik deel ik hier omdat ik zelf onmogelijk mezelf of matriaal de kruipruimte in kreeg ..

Over houten vloeren is al genoeg geschreven hier, steenwol houd vocht vast in principe dus dat lijkt me niet bevordelijk maar als het droog is maakt het niet zoveel uit.

ps ik zou ook eens kijken naar een ps-renovatie vloer dat is wel "extreem" .. maar dat helpt wel bij de afweging .. houten vloeren zijn immers "oud" en heb je houtrot oid kan je het beter goed doen. vaak in een dag gelegd.
Ik ben gewoon benieuwd welk bedrijf jij gehad hebt voor de PIF isolatie :)
Dat mag ook in een PB.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

B2 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:49:
[...]

Ik ben gewoon benieuwd welk bedrijf jij gehad hebt voor de PIF isolatie :)
Dat mag ook in een PB.
Ik heb geen houtenvloer maar Kwaaitaalvloer hele andere uitdaging, zoals gezegt doe werkspot en bv zoek los daarvan naar bedrijven met gevel/vloer isolatie die op bezoek komen.. (vergeet de SEEH subsidie niet als die relevant is) slaap een paar nachten over de offerte(s) en vergelijk zeker wat ze bieden (of niet bieden)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-06 05:07
Niets beter dan solide isolatie in de vorm van platen. PIF is misschien sneller en goedkoper, dus dezelfde voordelen als PUR/variant, maar ook hetzelfde nadeel namelijk minder isolerend.

[ Voor 55% gewijzigd door KleineJoop op 24-12-2020 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-06 19:30
Anoniem: 479106 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 00:47:
Ik krijg de isolatiespecialist.nl langs. Tot nu toe een prettige partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479106

@Megalomania Dank!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:39
Ik zie in de Gamma folder Power Insulation Foil staan, oftewel PIF. Dit kan ook onder de vloer. Iemand daar ervaring mee? Zou het beter werken dan PIR platen?

https://nederlandisoleert.nl/blog/wat-is-pif-isolatie/

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ik zou het beschouwen als een wat robuustere versie van tonzon folie.
Het is makkelijker aan te brengen dan PIR platen, maar als je PIR+alu platen hebt van 12 cm heb je al snel een RC van 5+, dat ga je met die folie niet halen.

Ik zie net op de site van Gamma dat de dikke variant van 6cm een Rd heeft van 3,5, voor €12/m². PIR heb je in B keuze voor iets meer, maar dan wel Rd 5.

[ Voor 25% gewijzigd door DopdeDouwer op 27-12-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DopdeDouwer schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:28:
Ik zou het beschouwen als een wat robuustere versie van tonzon folie.
Het is makkelijker aan te brengen dan PIR platen, maar als je PIR+alu platen hebt van 12 cm heb je al snel een RC van 5+, dat ga je met die folie niet halen.

Ik zie net op de site van Gamma dat de dikke variant van 6cm een Rd heeft van 3,5, voor €12/m². PIR heb je in B keuze voor iets meer, maar dan wel Rd 5.
mee eens

toevoeging:
Pif lijkt me vooral geschikt voor houten constructies/schuine plekken.

Onder de (vlakke) vloer zou ik liever gaan voor een geschakelde platen van bv dus een laag van 10cm en 5cm EPS-100 ofzo

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:11
vso schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:20:
[...]
toevoeging:
Pif lijkt me vooral geschikt voor houten constructies/schuine plekken.
Of locaties waar weinig ruimte is. Bijvoorbeeld in lage kelder/kruipruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DoeEensGek schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:48:
[...]

Of locaties waar weinig ruimte is. Bijvoorbeeld in lage kelder/kruipruimte.
Hierom is de opmerking "beter dan tonzon" erg toepasselijk

Waar weinig ruimte is kan je beter uitgraven, of op een duurder/dunner materiaal overstappen ..

Je staat echt verstelt hoeveel effect een gaatje of slecht aangebrachte en dus niet sluitende isolatie heeft. 50% of meer aan redement verliezen is niet ongewoon als je het niet zorgvuldig en juist doet.. Tonzon is erg gevoelig hiervoor..

ps als je weinig ruimte hebt betekend dat ook niet optimale ventilatie onder je vloer door .. kan andere narigheid betekenen.

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 27-12-2020 18:56 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Ik zit pif ook te overwegen als betere variant van tonzon. Ik heb al glaswol tussen de balken. Pif zou eronder kunnen. Pif80 zou rd 4,16 hebben, mijn glaswol rd 2,5. Bij elkaar gaat dat wel nette RC opleveren (gewoon optellen tot 6,66?)

Pir of pur is beter, maar dan moet mijn glaswol eruit, en dat jeukt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Mhh, dan toch maar PIR. Ik vindt alleen zo'n rol wat makkelijker in de verwerking. Ik kan wel goed in de kruipruimte en heb de ruimte ook wel, maar ik moet van het kruipluik naar de woonkamer door twee 'mangaten' heen en daar past een plaat van max 50cm breedte doorheen.

Zo'n tand en groef plaat is wel erg praktisch. Eens kijken wat daarvan te vinden is. Ik zie al wel dat de platen tot 14 cm dikte gaan. Is op zich ook wel te doen, maar dan moet ik wel mijn ventilatieroosters gaan verlengen. Die verdwijnen anders onder de isolatie en dan komt er geen frisse lucht meer in de kruipruimte.

Ik kwam bij het zoeken naar info over PIF nog wel dit filmpje tegen:

Niet zo gek dat dat allemaal is gaan schimmelen. Er is helemaal geen bodemfolie neergelegd.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03:08
Afgelopen week ook mijn kruipruimte laten isoleren. Heb gekozen voor icynene, omdat ik met een houten vloer een beperkte keuze heb (moet dampopen zijn).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QM2pBTgFm0zGoS37iG0GcdQCIDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jF25iqay6Lt6uffBmHIFhLZ2.jpg?f=fotoalbum_large

Heb wel al gelijk het idee dat de vloer een stuk warmer is in huis. Ben benieuwd wat het met het gasverbruik gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Laatst online: 25-03 17:15

T-8one

take it easy, take a sisi

Ik heb een woning uit 1968 met een betonnen broodjesvloer. De vloer voelt eigenlijk nooit koud en op een dag als vandaag is de kruipruimte ook relatief warm. Is het dan uberhaupt nuttig om de kruipruimte te isoleren?
Ik bedoel, als dat 2500,- of meer gaat kosten (oppervlakte is ongeveer 70m2) betwijfel ik of het rendabel is, voor het comfort hoef ik het niet te doen.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

T-8one schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:25:
Ik heb een woning uit 1968 met een betonnen broodjesvloer. De vloer voelt eigenlijk nooit koud en op een dag als vandaag is de kruipruimte ook relatief warm. Is het dan uberhaupt nuttig om de kruipruimte te isoleren?
Ik bedoel, als dat 2500,- of meer gaat kosten (oppervlakte is ongeveer 70m2) betwijfel ik of het rendabel is, voor het comfort hoef ik het niet te doen.
je geeft zelf al een mooi voorbeeld .. het is warmer dan "buiten" dus je lekt energie je kruipruimte in.
Ga je shoppen kan je de vloer laten isoleren voor minder ..
ik vraag me af welke temperatuur je meet in de kruipruimte en wat je ingestelde temperatuur is op de thermostaat. Versus buiten temp
Als buiten 10 graden, kruipruimte 15 graden en thermostaat 21 graden dan denk ik dat je zeker wel waard is om te isoleren .. ligt dit allemaal dichter bij elkaar tja .. Trouwens meet dit ook wanneer het vriest.

Waarom moeten wij jou vertellen om het wel/niet te doen, dit topic staat vol met vergelijkbare vragen en antwoorden erop. Ga eens lezen als je dat gedaan hebt kan je wellicht een betere vraag stellen.

Maar kijk ernaar als een direct/indirecte investering met betrekking tot je huiswaarde en verbruik comfort is een gevolg er van niet de oorzaak

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Ik ben even aan het meten geweest voor de pir platen. Ik loop tegen een paar dingen aan.
Het eerste ‘doorkijkje’ in de fundering van hal naar eetkamer is 54 cm breed en 40 cm hoog. Het tweede gat, van eetkamer naar woonkamer en keuken is 1 meter breed en ook 40 cm hoog.
PIR platen zijn 50, 60 of 120 cm breed. Mijn idee is om dat eerste gat iets breeder te maken. Kan dat zomaar? Het stukje muur wat erboven staat is geen dragende muur. Ik wil er ook maar een paar stenen weghalen, zodat er 60 cm brede platen door passen.

Tweede puntje zijn leidingen die aan het plafond van de kruipruimte hangen. Een waterleiding en afvoer van de wc hangen op iets meer dan 10 cm vanaf het plafond. Een gasleiding hangt hoger. Daar zit maar iets meer dan 4 cm tussen plafond en leiding. Nu kan ik 4 cm pir pakken voor het gemak of 10 cm en wat stoeien met de gasleiding. Wat is wijsheid? Met 4 cm blijft er ook meer ruimte over om onderdoor te kunnen kruipen. De kruipruimte is op z’n ondiepste punt ook maar 60 cm hoog. Da’s gelukkig bij het luik naar de kruipruimte.

Ik heb dus al piepschuim platen van 5 cm tussen de betonnen liggers gedaan. Deze pir platen komen eronder te hangen als 1 egaal vlak. Dan is 4cm toch ook wel afdoende?

Misschien nog een derde puntje. Er is een bijkeuken hok van 1,20 bij 2,50 meter. Het doorkijkje daarheen is klein en er zit een waterleiding voorlangs. Ik kan daar niet in komen om plastic op de grond te leggen en piepschuim tegen het plafond te plakken. Mijn idee was om die ruimte vol te storten met EPS parels. De ruimte is mooi droog. Ik heb er al van die verpakkingsworstjes in gehad, maar die gingen schimmelen. Die heb ik er allemaal weer uit gevist. Er zit dus wel vocht in de grond, vandaar de keus voor EPS parels en het feit dat ik niet in die ruimte kan komen.

• Koen87
rimave schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:20:
Ik ben even aan het meten geweest voor de pir platen. Ik loop tegen een paar dingen aan.
Het eerste ‘doorkijkje’ in de fundering van hal naar eetkamer is 54 cm breed en 40 cm hoog. Het tweede gat, van eetkamer naar woonkamer en keuken is 1 meter breed en ook 40 cm hoog.
PIR platen zijn 50, 60 of 120 cm breed. Mijn idee is om dat eerste gat iets breeder te maken. Kan dat zomaar? Het stukje muur wat erboven staat is geen dragende muur. Ik wil er ook maar een paar stenen weghalen, zodat er 60 cm brede platen door passen.

Tweede puntje zijn leidingen die aan het plafond van de kruipruimte hangen. Een waterleiding en afvoer van de wc hangen op iets meer dan 10 cm vanaf het plafond. Een gasleiding hangt hoger. Daar zit maar iets meer dan 4 cm tussen plafond en leiding. Nu kan ik 4 cm pir pakken voor het gemak of 10 cm en wat stoeien met de gasleiding. Wat is wijsheid? Met 4 cm blijft er ook meer ruimte over om onderdoor te kunnen kruipen. De kruipruimte is op z’n ondiepste punt ook maar 60 cm hoog. Da’s gelukkig bij het luik naar de kruipruimte.

Ik heb dus al piepschuim platen van 5 cm tussen de betonnen liggers gedaan. Deze pir platen komen eronder te hangen als 1 egaal vlak. Dan is 4cm toch ook wel afdoende?

Misschien nog een derde puntje. Er is een bijkeuken hok van 1,20 bij 2,50 meter. Het doorkijkje daarheen is klein en er zit een waterleiding voorlangs. Ik kan daar niet in komen om plastic op de grond te leggen en piepschuim tegen het plafond te plakken. Mijn idee was om die ruimte vol te storten met EPS parels. De ruimte is mooi droog. Ik heb er al van die verpakkingsworstjes in gehad, maar die gingen schimmelen. Die heb ik er allemaal weer uit gevist. Er zit dus wel vocht in de grond, vandaar de keus voor EPS parels en het feit dat ik niet in die ruimte kan komen.
Op je eerste punt.
Heb je een betonnen vloer? Kijk dan goed of je liggers niet rusten op de stenen die daar onder zitten.
Zelf zit ik ook met hetzelfde en bij ons is de dragende muur door de vorige bewoners weggehaald, maar ik zie ook dat er eventuele liggers op liggen. Je wilt niet hebben dat je vloer erop rust en hierdoor wegzakt.

Punt 2: Kijk zelf wat je wilt, ben je handig? vervang de leidingen en leg ze ergens anders heen. Dan heb je dat ook gelijk gedaan en scheelt je eventuele schade in de toekomst. (ik ga er even vanuit dat je huis al een tijdje staat)
Ik zou zelf zoveel mogelijk isolatie gebruiken als kan, maar leidingen zouden wel zichtbaar moeten zijn.

Je gaat er vanuit dat de combinatie van piepschuim tussen de balken en pir onder de balken van 4cm voldoende is. Dit is zeer persoonlijk. Wat is je doel? Heb je een Rc waarde die je wilt bereiken? Wil je voldoen aan het nieuwste bouwbesluit?
Piepschuim tussen de balken brengt weinig isolatiewaarde. De 4 Pirplaten eronder doen zodadelijk het meeste werk. Ik zelf ga er 12cm PIR onder maken als minimum. Dit omdat wij vloerverwarming hebben en dan heb je een minimale Rc waarde nodig.
Als ik jou was, zou ik eens op Ubakus kijken en dit zelf te simuleren.

Punt 3: Als je er echt niet in kan komen zou EPS een uitkomst kunnen zijn, echter kan dit soms ook ongemakken veroorzaken, zoek hier eens in het topic.

Voorbeeld van een Ubakas berekening voor mijn vloer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOkbjajjAP4E79ev9bK34JoifYw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Odx6EPd6D8PtmDHRCkekU9vJ.png?f=fotoalbum_medium

• rimave
Wat betreft de leidingen. De gasleiding is diegene die te hoog hangt voor 10cm pir. Maar dat is de hoofdgasleiding. Daar ga ik niet mee ‘prutsen’.
Als ik nu de naad van twee platen uit laat komen bij die gasleiding en dan een kommetje in de platen maak waar de leiding in valt dan is dat ook afdoende toch? Moet zo’n leiding zichtbaar zijn?
Anders doe ik twee platen tegen de leiding en 4cm eronder. Dan blijft ie zichtbaar.

Edit: ik heb nog een foto gevonden van voor plaatsing van het piepschuim. Die gele leiding is dus de gasleiding in kwestie.

Afbeeldingslocatie: https://www.rimave.nl/wp-content/uploads/2018/12/kruipruimte_dec2018_01.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door rimave op 31-12-2020 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 05:00
@rimave Lijkt me prima, heb het hier ook zo gedaan. Heb je op de plaats van de gasleiding wat minder isolatie, maar 4cm PIR is altijd beter dan niks.

Gasleiding zelf hoeft niet per se zichtbaar te blijven, de koppelingen wel, aangezien daar de mantel is onderbroken. Aan de mantel zelf zie je niks.

• rimave
_JGC_ schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:36:
@rimave Lijkt me prima, heb het hier ook zo gedaan. Heb je op de plaats van de gasleiding wat minder isolatie, maar 4cm PIR is altijd beter dan niks.

Gasleiding zelf hoeft niet per se zichtbaar te blijven, de koppelingen wel, aangezien daar de mantel is onderbroken. Aan de mantel zelf zie je niks.
Dacht ik ook idd. Er zit maar 1 koppeling in de leiding, dus dat scheelt.
Het doorkijkje van de hal naar de eetkamer is ook opgelost. Die hoefde maar 6 cm breder en het zijn van die gipsstenen, dus ik ben even twee uurtjes wat agressie gaat uiten met een hamer. 8) Nu is het gat ongeveer 63 cm breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

rimave schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:03:
Wat betreft de leidingen. De gasleiding is diegene die te hoog hangt voor 10cm pir. Maar dat is de hoofdgasleiding. Daar ga ik niet mee ‘prutsen’.
Als ik nu de naad van twee platen uit laat komen bij die gasleiding en dan een kommetje in de platen maak waar de leiding in valt dan is dat ook afdoende toch? Moet zo’n leiding zichtbaar zijn?
Anders doe ik twee platen tegen de leiding en 4cm eronder. Dan blijft ie zichtbaar.

Edit: ik heb nog een foto gevonden van voor plaatsing van het piepschuim. Die gele leiding is dus de gasleiding in kwestie.

[Afbeelding]
Stel je hebt geisoleerd dan zou je op blote voeten kunnen voelen waar je "slechter" geisoleerd hebt.. vaker met extreme temperatuur verschil tussen binnen en buiten .. Daarnaast is "slecht" aangebrachte isolatie vrijwel waardeloos .. het is echt bizar hoeveel negatief effect een klein gaatje heeft op het geheel. en je praat hier over een "strook". Dus stel je kan 4cm zonder problemen plakken maar bij de volgende 10cm wegens de leiding niet helemaal .. dan zal die 10cm wellicht net zo effectief zijn als bv 1 cm volledig .

Het (laten) verleggen zal je alleen veel meer rendement opleveren, Bij mij was ik paar tientjes kwijt voor het werkzaamheden in de kruipruimte. al zou je 100,- of 250,- kwijt zijn .. doordat je beter je isolatie aan kan leggen verdien je dat zeer snel terug .. in mijn optiek een no-brainer

ps als je een kwaaitaalvloer hebt (slecht te zien op de foto) .. laat dan eerst een vloer onderzoek doen voordat je gaat isoleren. dit heb ik bij aanschaf van mijn woning laten doen.. na isolatie kan dit een hindernis worden voor verkoop en moet je de isolatie verwijderen voor een onderzoek .. iets wat je niet wilt.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

jelke1992 schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:05:
Afgelopen week ook mijn kruipruimte laten isoleren. Heb gekozen voor icynene, omdat ik met een houten vloer een beperkte keuze heb (moet dampopen zijn).
Mag ik vragen wat de kosten hiervoor zijn per vierkante meter excl subsidie?

Zelf heb ik ook een houten vloer en zit nog in twijfel of ik zelf glaswol ga plaatsen en/of gewoon voor het gemak ga en icynene.

Hoe zit het overigens met vocht? Dien je nog een zijl te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

vso schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:46:

...
ps als je een kwaaitaalvloer hebt (slecht te zien op de foto) .. laat dan eerst een vloer onderzoek doen voordat je gaat isoleren. dit heb ik bij aanschaf van mijn woning laten doen.. na isolatie kan dit een hindernis worden voor verkoop en moet je de isolatie verwijderen voor een onderzoek .. iets wat je niet wilt.
Dit is vrij duidelijk een gewone ongeisoleerde balken broodjes vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
DopdeDouwer schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:35:
[...]

Dit is vrij duidelijk een gewone ongeisoleerde balken broodjes vloer.
Klopt. Het zijn betonnen liggers op de fundering met daartussen betonnen broodjes.
Ik maak me niet zo’n zorgen over een smal strookje van 4 cm breed wat 6 cm minder isolatie heeft. Ik denk dat het niet eens merkbaar zal zijn. En anders kan ik ook nog een beetje glaswol in dat gootje drukken en alutape erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:06
Hmmbob schreef op zondag 15 maart 2020 @ 14:51:
Iemand nog baat bij een stuk zeil van 9x4m, 180 micron?

Is mijn reststuk van deze.
Staat nog steeds in de schuur, dus als iemand interesse heeft...

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:17
Wij hebben recent een huis gekocht uit 1915. We hebben een kruipruimte die loopt van de gang naar de keuken, ongeveer 40 cm hoog. De ruimte naar de woonkamer is niet toegankelijk omdat de muren doorlopen naar de kruipruimte. Elke meter zit er wel een gat richting de woonkamer voor de ventilatie neem ik aan.

Wat zijn de beste mogelijkheden voor ons om te gaan isoleren? Ik lees positieve en negatieve ervaringen over bijvoorbeeld bodemisolatie.

[ Voor 89% gewijzigd door Thomas19903 op 03-01-2021 17:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 05:15
Thomas19903 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:21:
Wij hebben recent een huis gekocht uit 1915. We hebben een kruipruimte die loopt van de gang naar de keuken, ongeveer 40 cm hoog. De ruimte naar de woonkamer is niet toegankelijk omdat de muren doorlopen naar de kruipruimte. Elke meter zit er wel een gat richting de woonkamer voor de ventilatie neem ik aan.

Wat zijn de beste mogelijkheden voor ons om te gaan isoleren? Ik lees positieve en negatieve ervaringen over bijvoorbeeld bodemisolatie.
Lees het topic door, als er dan nog vragen zijn...
Feit dat je bodemisolatie noemt geeft aan dat je dat nog niet gedaan hebt

diskeltische lurker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

bodem isolatie is meer de "steigende" vocht regulatie .. het is 50% v.d oplossing .. de andere 50% is vloer isolatie. Daar tussen zit ventilatie

De ruimte onder/naar je woonkamer hoort wel van buitenaf geventileerd te worden .. dus iets van roosters moet je wel zien.

voor de rest vertel je te weinig over je vloer/kruipruimte etc, dus het advies van @technopeuter om het topic door te lezen is wel nuttig. en het kan nooit kwaad wat offertes te vragen bij bedrijven.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03:08
Waterkoker schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:07:
[...]

Mag ik vragen wat de kosten hiervoor zijn per vierkante meter excl subsidie?

Zelf heb ik ook een houten vloer en zit nog in twijfel of ik zelf glaswol ga plaatsen en/of gewoon voor het gemak ga en icynene.

Hoe zit het overigens met vocht? Dien je nog een zijl te plaatsen?
35 euro per m2. Reken iets meer vierkante meters dan je voeroppervlak (+/-10 %), want ze spuiten een deel van de bovenkant van de funderingsmuur mee. Ze doen van tevoren een meting voor het vocht. Als het hout teveel vocht bevat gaan ze niet spuiten en moeten er eerst maatregelen genomen worden (zoals een zeil). Bij mij was het echter kurkdroog, dus niet nodig.

Is het niet mogelijk om ergens een opening te realiseren naar het deel onder de woonkamer? Anders blijft je keuze denk ik beperkt bij bodemisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-06 09:39
Ik zit even te twijfelen wat ik moet doen wat betreft isolatie van de kruipruimte.

Heb een offerte voor 58m² Elastospray LWP (Pur) 10cm voor €1.620 incl BTW
(Dit is een oude offerte welke ik akkoord heb gegeven in 2019 maar door een te vochtige kruipruimte tot op heden nog niet is gebeurt)

Wat zeggen jullie, laten PURen of toch zelf doen met PIR platen? Heb het vermoeden dat als ik het zelf doe niet echt goedkoper uit ben.

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:36
@JustinoFTW voor 60m2 aan pir platen zit je aan de €11-1200 btw (ongveer!)
Dan wat kit; 100€?

Geeft je dus 400-500€ voor
1) je eigen arbeid
2) het feit dat je leidingen/kabels/etc kruipruimte niet meer repareerbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Deshmir schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:53:
@JustinoFTW voor 60m2 aan pir platen zit je aan de €11-1200 btw (ongveer!)
Dan wat kit; 100€?

Geeft je dus 400-500€ voor
1) je eigen arbeid
2) het feit dat je leidingen/kabels/etc kruipruimte niet meer repareerbaar zijn.
Ook PUR en aluminium tape voor de naden gok ik? En het is nog maar de vraag of ik de PIR platen onder de kruipruimte krijg aangezien mijn kruipluik nogal smal is.
Qua 2) , is het gespoten PUR echt zo hardnekkig dat je niks meer kan repareren?

Het lijkt mij een leuke klus met PIR platen, dat wel. Maar even uitzoeken hoe ik het er onder krijg.
De de fundering ook van buiten waterdicht aan het maken, dus wie weet kan ik ze via daar naar binnen schuiven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:44

Bij huizen van dat bouwjaar zie je vaak dat de vloerbalken op termijn gaan rotten. Vaak wordt er dan voor gekozen om de gehele vloer eruit te halen en te vervangen voor schuimbeton. Of een renovatievloer incl. isolatie. Vaak is die in 1 of 2 dagen geplaatst.
Dus controleer direct wat de staat is van je balken, want het zou zonde zijn als je gaat isoleren en later blijkt je vloerbalken rot te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:36
@JustinoFTW ja beetje pur voor de kiertjes en tape, maar dat isngeen vermogen.

Van wat ik van de fotos in dit topic zie en google gaan ze niet netjes te werk nee.
Dus dat spul zit op je kabels, leidingen, etc.
En het hard uit wat voor isolatie zorgt; heb je lekkage of iets anders mag je gaan bikken.
Met platen is het een rijtje platen eraf trekken en opnieuw plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Deshmir schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:37:
@JustinoFTW ja beetje pur voor de kiertjes en tape, maar dat isngeen vermogen.

Van wat ik van de fotos in dit topic zie en google gaan ze niet netjes te werk nee.
Dus dat spul zit op je kabels, leidingen, etc.
En het hard uit wat voor isolatie zorgt; heb je lekkage of iets anders mag je gaan bikken.
Met platen is het een rijtje platen eraf trekken en opnieuw plakken.
Dat is ook zo, ik zal vanavond eens kijken wat er in het kruipluik past. Heb het liefst natuurlijk zo groot mogelijke platen. Kan ik mooi gelijk alle platen kopen voor zolder, die ga ik ook nog doen.
Dan kies ik toch voor de DHZ, blijft toch leuk om te doen zo af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:16
JustinoFTW schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:41:
Ik zit even te twijfelen wat ik moet doen wat betreft isolatie van de kruipruimte.

(Dit is een oude offerte welke ik akkoord heb gegeven in 2019 maar door een te vochtige kruipruimte tot op heden nog niet is gebeurt)

Wat zeggen jullie, laten PURen of toch zelf doen met PIR platen? Heb het vermoeden dat als ik het zelf doe niet echt goedkoper uit ben.
Hier dezelfde twijfels. Het gaat hier om ongeveer 65 m2 in drie verschillende compartimenten.

In principe kan ik het best zelf doen. Maar twijfel of ik dit wel wil. Is toch een kleine ruimte en kost best wat tijd om alles er tegenaan te plakken.

Het nadeel van pur is inderdaad dat je nergens mee bij kan zonder te hakken. Maar wanneer moet je hierbij zijn? Ik heb geen bekabeling onder de vloer. Alleen gasleiding en afvoer van wc. De wc afvoer gaat over de grond nadat deze uit de vloer komt. Dus dat is niet zo'n probleem.

Ik zie het dus niet echt zitten om op mijn knieen/rug een paar dagen te gaan plakken. Het scheelt wel een hoop, maar mijn lichaam wil dat denk ik niet.

Mag ik vragen waar je deze offerte hebt lopen? Ik heb er nu een voor €2200,00. Maar daar zitten wel nieuwe ventilatiekokers bij. Deze zitten net onder de vloer en moeten dus verlaagd worden. Mag ook in PM als je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

JustinoFTW schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:41:

Of je de vloer moet isoleren, tja zowel bij vrienden met VV als zelf hebben we het laten doen... om diverse redenen. Ik had het eerlijk gezegd liever zelf gedaan. maar diverse hindernissen en andere oorzaken hebben we gekozen dit niet langer uit te stellen en laten doen.

Als je het zelf doet kost het je bv 500-1.000 euro en een x tijd, maar voor dat geld heb je wel R waarde 5 oid. teminste waarom voor minder gaan ? doe het goed of doe het niet.
Een kruipluik vergroten (min 60x40cm) is vaak geen probleem.

Voor 1500 tot 3.000 laat je het doen, ze zijn max 4 uur bezig met een "snel" product en je R-waarde is 3,5 of 4,5 .max. Voordeel je hebt wel garantie. maar je moet er wel achteraf alsnog in kruipen om de isolatie staat te checken of alles wel "naadloos" gedaan is.

Het zelf doen en dus dikkere isolatie is eerder de overweging dan de kosten die je maakt om te laten doen.

over je "vochtige" kruipruimte
Graaf aan de voorkant / achterkant van het huis een put van 1m diep en prop er infiltratie krat (of grind in een geodoek/worteldoek) in, een geul (net iets dieper dan je fundering ) van links naar rechts (voor en achter) met ergens een "diepere" put is wel beter.
De gedachte is dat je het water de mogelijkheid geeft om makkelijker in de grond weg-te-vloeien en daarmee voorkom je grotendeels water in je kruipruimte.

Afhankelijk van je kruipruimte kan je daar ook nog even vlak maken / drainage aanleggen .. voordat je zeil neer mikt ... dit kan in een lichte V vorm(1 cm per meter zakken/verloop) waar je in het midden de drainage slang gewikkeld in doek begraaft (die je van voor naar achter begraaft met een kleine schep.

Maar als je zelf begint in de kruipruimte dan zou ik ook zelf isolatie aanleggen. het werk erbuiten is zeker wel adviseerbaar.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Highfive95 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:58:
[...]

Hier dezelfde twijfels. Het gaat hier om ongeveer 65 m2 in drie verschillende compartimenten.

In principe kan ik het best zelf doen. Maar twijfel of ik dit wel wil. Is toch een kleine ruimte en kost best wat tijd om alles er tegenaan te plakken.

Het nadeel van pur is inderdaad dat je nergens mee bij kan zonder te hakken. Maar wanneer moet je hierbij zijn? Ik heb geen bekabeling onder de vloer. Alleen gasleiding en afvoer van wc. De wc afvoer gaat over de grond nadat deze uit de vloer komt. Dus dat is niet zo'n probleem.

Ik zie het dus niet echt zitten om op mijn knieen/rug een paar dagen te gaan plakken. Het scheelt wel een hoop, maar mijn lichaam wil dat denk ik niet.

Mag ik vragen waar je deze offerte hebt lopen? Ik heb er nu een voor €2200,00. Maar daar zitten wel nieuwe ventilatiekokers bij. Deze zitten net onder de vloer en moeten dus verlaagd worden. Mag ook in PM als je wil.
Van de Bunt heb ik het bij lopen, begreep wel dat de prijzen omhoog waren gegaan dus vermoed dat je dan op hetzelfde bedrag zit. Maargoed, ik heb akkoord gegeven tot opdracht dus de prijs staat vast totdat het uitgevoerd is.

Ik heb laatst 3 uur in de kruipruimte gelegen om alle puin op te ruimen. Woon in de polder dus door de vochtige kruipruimte kunnen ze niet garanderen dat alles blijft plakken. Ben nu eerst van plan drainage aan te leggen, daarna een bodemzeil en dan beginnen met isoleren. Dus het is nog een aardig projectje maar heb het er voor over.
Daarnaast heb ik juist veel leidingen in de kruipruimte lopen dus als er iets mee is zou ik er wel bij willen.

Ventilatiekokers heb ik met een kennis zelf geboord met een diamantboor (5 stuks). Daarna een 50mm buis er in gestopt en een rooster er voor geplakt. Bij mij waren die laten plaatsen behoorlijk prijzig namelijk.
Mijn huidige 2 S-ventilatiekokers die door de spouw lopen verleng ik met een koppelstuk die ik met mijn 3D printer heb geprint zodat deze niet worden dichtgemaakt tijdens het isoleren.
vso schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:01:
[...]

Het zelf doen en dus dikkere isolatie is eerder de overweging dan de kosten die je maakt om te laten doen.

Over je "vochtige" kruipruimte
Graaf aan de voorkant / achterkant van het huis een put van 1m diep en prop er infiltratie krat (of grind in een geodoek/worteldoek) in, een geul (net iets dieper dan je fundering ) van links naar rechts (voor en achter) met ergens een "diepere" put is wel beter.
De gedachte is dat je het water de mogelijkheid geeft om makkelijker in de grond weg-te-vloeien en daarmee voorkom je grotendeels water in je kruipruimte.

Afhankelijk van je kruipruimte kan je daar ook nog even vlak maken / drainage aanleggen .. voordat je zeil neer mikt ... dit kan in een lichte V vorm(1 cm per meter zakken/verloop) waar je in het midden de drainage slang gewikkeld in doek begraaft (die je van voor naar achter begraaft met een kleine schep.

Maar als je zelf begint in de kruipruimte dan zou ik ook zelf isolatie aanleggen. het werk erbuiten is zeker wel adviseerbaar.
Ik ga het inderdaad dan lekker zelf doen. De tijd die ik er voor nodig heb is verwaarloosbaar aangezien het toch voor het comfort in het huis is.

Een put lijkt mij hier in de polder niet wenselijk. De drainage in de hele wijk in "niet doorspoelbaar" volgens de map van de gemeente.
Aangezien het water hoog staat momenteel zou dat betekenen dat ik ook de kruipruimtes van de buren leeg trek en dat is nou net niet wat ik van plan was.

Drainage aanleggen en daarop een bodemzeil staat inderdaad als eerste op de planning. Daarnaast ben ik aan de buitenkant ook de fundering aan het isoleren/waterdicht aangezien de natte kleigrond de fundering non-stop nat houdt wat dus naar binnen trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

JustinoFTW schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:11:
[...]

Van de Bunt heb ik het bij lopen, begreep wel dat de prijzen omhoog waren gegaan dus vermoed dat je dan op hetzelfde bedrag zit. Maargoed, ik heb akkoord gegeven tot opdracht dus de prijs staat vast totdat het uitgevoerd is.

Ik heb laatst 3 uur in de kruipruimte gelegen om alle puin op te ruimen. Woon in de polder dus door de vochtige kruipruimte kunnen ze niet garanderen dat alles blijft plakken. Ben nu eerst van plan drainage aan te leggen, daarna een bodemzeil en dan beginnen met isoleren. Dus het is nog een aardig projectje maar heb het er voor over.
Daarnaast heb ik juist veel leidingen in de kruipruimte lopen dus als er iets mee is zou ik er wel bij willen.

Ventilatiekokers heb ik met een kennis zelf geboord met een diamantboor (5 stuks). Daarna een 50mm buis er in gestopt en een rooster er voor geplakt. Bij mij waren die laten plaatsen behoorlijk prijzig namelijk.
Mijn huidige 2 S-ventilatiekokers die door de spouw lopen verleng ik met een koppelstuk die ik met mijn 3D printer heb geprint zodat deze niet worden dichtgemaakt tijdens het isoleren.

[...]

Ik ga het inderdaad dan lekker zelf doen. De tijd die ik er voor nodig heb is verwaarloosbaar aangezien het toch voor het comfort in het huis is.

Een put lijkt mij hier in de polder niet wenselijk. De drainage in de hele wijk in "niet doorspoelbaar" volgens de map van de gemeente.
Aangezien het water hoog staat momenteel zou dat betekenen dat ik ook de kruipruimtes van de buren leeg trek en dat is nou net niet wat ik van plan was.

Drainage aanleggen en daarop een bodemzeil staat inderdaad als eerste op de planning. Daarnaast ben ik aan de buitenkant ook de fundering aan het isoleren/waterdicht aangezien de natte kleigrond de fundering non-stop nat houdt wat dus naar binnen trekt.
ik herken je probleem mijn huis had het zelfde issue, er schijnt hier een rivier gelegen te hebben oid.
ik heb zelf mijn tuin (1m diep) afgegraven en drainage op strategische plekken aangelegd en vervolgens opgehoogd. ik en mijn buren hebben veel minder last van hoge waterstanden (plassen in de tuin) ..

tja hun geluk dat het nog wat effect heeft voor hun, als je goed contact hebt kan je wat materiaal kosten en werk "verdelen" .. zo niet dan hebben ze geluk .. (ik heb minder goeie relatie.. met ze maar ik doe het voormezelf en het niet doen .. heb ik alleen mezelf ermee)

Dat mijn kruipruimte droger is geworden en isolatie werkzaamheden konden starten is mij het al waard geweest. Alleen dat al heeft een zeer postief effect op het woongenot gehad.. en paar jaar later is er pas geisoleerd.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
vso schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:30:
[...]
als je goed contact hebt kan je wat materiaal kosten en werk "verdelen"
Ik heb jammer ook niet echt contact, de eigenaar zelf woont er niet. Heb een paar bulgaarse olifanten met krijsende mini-olifantjes naast mij wonen.
Maar! Ik doe het inderdaad voornamelijk voor mijzelf, en de kosten van de drainage zijn nou ook niet hoog naar mijn mening.

Grootste reden om het te doen, de vloer koelt echt aanzienlijk af. De koud trekt zelfs door sloffen heen.
Dus dat het moet gebeuren staat vast :D Zodra het water wat gezakt is ga ik er aan beginnen, dus dat zal richting de lente/zomer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

JustinoFTW schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:54:
Ik heb jammer ook niet echt contact, de eigenaar zelf woont er niet. Heb een paar bulgaarse olifanten met krijsende mini-olifantjes naast mij wonen.
Maar! Ik doe het inderdaad voornamelijk voor mijzelf, en de kosten van de drainage zijn nou ook niet hoog naar mijn mening.

Grootste reden om het te doen, de vloer koelt echt aanzienlijk af. De koud trekt zelfs door sloffen heen.
Dus dat het moet gebeuren staat vast :D Zodra het water wat gezakt is ga ik er aan beginnen, dus dat zal richting de lente/zomer worden.
Het "probleem" is dat drainage vaak volloopt met fijn zand .. (drainage slang bv) .. doek eromheen wikkelen voorkomt dit. Als je tussen de slang/doek nog extra grind doet verhoog je de effect & oppervlak.

Klei laat slecht water door .. het klinkt gek maar ik had veel plezier van een hogedruk spuit en een plastic DIY spat scherm of geulen en gat te maken in harde kleigrond... (hydro-graven) 95% echter met een schep gedaan. schutting palen was bv wel een gemakkelijk werkje :)

ik heb bij de AC-tion worteldoek gescoord (niet super dik/stevig spul maar dubbelgeslagen voldoet het redelijk) ..en voor 2,- per rol (1,5m x 10m) ..
ik heb 1m diep wat restant stenen/grind die de vorige eigenaar had geplaatst gebruikt als drainage materiaal stenen + hamer maakt snel korte metten mee. en 2de hands sites staan vaak vol met "gratis" af te halen meuk.

Zolang je iets dieper (schop diepte oid) onder je fundering zit .. zal het al effect hebben ... 50cm -75cm diep vanaf je vloer hoogte oid
Zelfs een grondboor wat gaten maken en vullen met zand kan al nut hebben ... immers je wilt "door" de klei laag heen .. de geul/drainage zorgt voor een verhoogt effect. :)

ik hoop dat ik je wat idee-en heb gegeven waar je wat mee kan

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustinoFTW
vso schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:28:
[...]
Het "probleem" is dat drainage vaak volloopt met fijn zand .. (drainage slang bv) .. doek eromheen wikkelen voorkomt dit. Als je tussen de slang/doek nog extra grind doet verhoog je de effect & oppervlak.

Klei laat slecht water door .. het klinkt gek maar ik had veel plezier van een hogedruk spuit en een plastic DIY spat scherm of geulen en gat te maken in harde kleigrond... (hydro-graven) 95% echter met een schep gedaan. schutting palen was bv wel een gemakkelijk werkje :)

ik heb bij de AC-tion worteldoek gescoord (niet super dik/stevig spul maar dubbelgeslagen voldoet het redelijk) ..en voor 2,- per rol (1,5m x 10m) ..
ik heb 1m diep wat restant stenen/grind die de vorige eigenaar had geplaatst gebruikt als drainage materiaal stenen + hamer maakt snel korte metten mee. en 2de hands sites staan vaak vol met "gratis" af te halen meuk.

Zolang je iets dieper (schop diepte oid) onder je fundering zit .. zal het al effect hebben ... 50cm -75cm diep vanaf je vloer hoogte oid
Zelfs een grondboor wat gaten maken en vullen met zand kan al nut hebben ... immers je wilt "door" de klei laag heen .. de geul/drainage zorgt voor een verhoogt effect. :)

ik hoop dat ik je wat idee-en heb gegeven waar je wat mee kan
Ga een drainageslang bestellen waar een mantel om heen zit en om de buis heen grind. Dit wordt ook aangeraden bij het leggen in klei grond.
Bijv: https://pvcvoordeel.nl/drainagebuis-pp450/ (alleen nog even kijken welke diameter het beste is)

Ik zal ze inderdaad lager dan de fundering leggen, wat ongeveer 30cm dieper is dan de grond van de kruipruimte.
Daarna bodemfolie leggen welke al een half jaar in de schuur staat :+ Zodra dat klaar is even lekker laten drogen en dan van de lente maar eens verder kijken wat betreft isoleren.

Pagina: 1 ... 66 ... 111 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"