Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 67 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

JustinoFTW schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:08:
[...]

Ga een drainageslang bestellen waar een mantel om heen zit en om de buis heen grind. Dit wordt ook aangeraden bij het leggen in klei grond.
Bijv: https://pvcvoordeel.nl/drainagebuis-pp450/ (alleen nog even kijken welke diameter het beste is)

Ik zal ze inderdaad lager dan de fundering leggen, wat ongeveer 30cm dieper is dan de grond van de kruipruimte.
Daarna bodemfolie leggen welke al een half jaar in de schuur staat :+ Zodra dat klaar is even lekker laten drogen en dan van de lente maar eens verder kijken wat betreft isoleren.
zolang je het maar wikkelt in doek .. anders loopt het vol met zand en heb je er geen fluit meer aan ..en ben je terug bij af.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-05 10:10
vso schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:31:
[...]

zolang je het maar wikkelt in doek .. anders loopt het vol met zand en heb je er geen fluit meer aan ..en ben je terug bij af.
Daar is toch de omhulling incl grind juist voor toch? Dat is wat ze mij verteld hebben tenminste :?

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

JustinoFTW schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:36:
[...]

Daar is toch de omhulling incl grind juist voor toch? Dat is wat ze mij verteld hebben tenminste :?
gemalenkoffie in een vergiet .. filter dat goed of zou je er nog filterpapier/doek tussen doen :) ik zeg het niet voor de kat zijn viool

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustinoFTW
vso schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:40:
[...]

gemalenkoffie in een vergiet .. filter dat goed of zou je er nog filterpapier/doek tussen doen :) ik zeg het niet voor de kat zijn viool
Ik kan natuurlijk beginnen over het feit dat ik geen koffie drink, maar ook dan snap ik je volkomen.
Dan toch maar een mooi doekje van de ACTion er bij, dank voor de tip _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

JustinoFTW schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:42:
[...]

Ik kan natuurlijk beginnen over het feit dat ik geen koffie drink, maar ook dan snap ik je volkomen.
Dan toch maar een mooi doekje van de ACTion er bij, dank voor de tip _/-\o_
Om toch ff door te "drammen" .. reken erop dat als je fundering "droger" is ..(zie hieronder) .. dat je nog 6 maanden tot een jaar moet wachten .. voordat montage lijm blijft plakken .. en je kruipventilatie moet ook goed zijn..
Enige voordeel is dat je zal merken dat het huis klimaat (kou door je sloffen heen) zal gaan verdwijnen.. en
voor die naastgelegen-olifanten zal het ook "wat' effect hebben maar ook daar pak je wat voordeel mee ..
Je DIY isolatie werkzaamheden doe je dan ook met veel meer plezier ..

je kan de aarde/klei wel vervangen door zand/grind .. immers zand laat beter door .. maar dat doek filtert net wat fijner en grind vs zand .. grind heeft meer "lucht" holtes. fijn zand/stof zal nog steeds door het doek komen maar veel minder snel verstoppingen zorgen..

Een drainage slang zorgt voor een verbeterde vloeistof transport van punt A (je kruipruimte) naar punt B (dat lager ligt) .. vandaar het advies van een "infiltratieput" eerst te graven :)
ps je hoeft niet 3 slangen te verdelen over een oppervlak van 5x8m ofzo .. 1 in een slinger kan genoeg zijn. dus 10 of 12m voor 8 m lange kruipruimte moet je dan aan denken.

ik denk niet dat het tof werk word in de kruipruimte gezien een grote schop daar niet werkbaar is..
en als je toch een geul graaft voor de slang zou ik je sterk adviseren gewoon een mini schep ofzo te pakken .. en gewoon een geul van max diepte van het schepje te graven in het midden van voor naar achter. doek erin .. vullen met grind .. en dicht vouwen en bedekken met zand .. breedte halve schep ofzo net tot onder je fundering door ..
Eigenlijk moet je een afloop hebben van 1cm per meter .. maar in zo'n ruimte wil je niet te lang zitten..

Je hoeft deze in doek gewikkelde meuk niet tegen elkaar aan te leggen. wat zand ertussen zorgt ook dat het water "vloeit" .. teminste beter dan klei/aarde ertussen :)
met die wetenschap kan je bv aan de buitenkant (tegen je gevel aan) de kul graven tot 5cm onder je fundering .. laagje zand .. en daarna bedekken met de uitgegraven aarde .. als je in de kruipruimte aan de slag gaat .. is datzelfde zand een teken dat je bij je drainage bent..

ik zou zelf een 2 a 3 meter per keer dat je in de kruipruimte zit .. de geul doen en bv gelijk daarna de grond vlak maken en zeil eroverheen leggen .. (beginnen bij het verste punt naar de kruipluik toe) .. (ventilator in het luik zetten .. om verse + warme lucht erin te blazen.. :)

Als het zeil dat je met overlengte neergelegd hebt zodat je een "kuip" ervan kan maken eenmaal ligt .. kan je strategisch wat vochtvreters neermikken .. of goedkoper bakjes met houtpellets/korrels (klonterende kattenbak meuk of pellets voor een pelletkachel 15kg voor 3,- oid) ik zou het niet los leggen .. want je haalt het er tzt weer uit als het zijn werk heeft gedaan ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustinoFTW
vso schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:21:
[...]

Om toch ff door te "drammen" .. reken erop dat als je fundering "droger" is ..(zie hieronder) .. dat je nog 6 maanden tot een jaar moet wachten .. voordat montage lijm blijft plakken .. en je kruipventilatie moet ook goed zijn..
Enige voordeel is dat je zal merken dat het huis klimaat (kou door je sloffen heen) zal gaan verdwijnen.. en
voor die naastgelegen-olifanten zal het ook "wat' effect hebben maar ook daar pak je wat voordeel mee ..
Je DIY isolatie werkzaamheden doe je dan ook met veel meer plezier ..

je kan de aarde/klei wel vervangen door zand/grind .. immers zand laat beter door .. maar dat doek filtert net wat fijner en grind vs zand .. grind heeft meer "lucht" holtes. fijn zand/stof zal nog steeds door het doek komen maar veel minder snel verstoppingen zorgen..

Een drainage slang zorgt voor een verbeterde vloeistof transport van punt A (je kruipruimte) naar punt B (dat lager ligt) .. vandaar het advies van een "infiltratieput" eerst te graven :)
ps je hoeft niet 3 slangen te verdelen over een oppervlak van 5x8m ofzo .. 1 in een slinger kan genoeg zijn. dus 10 of 12m voor 8 m lange kruipruimte moet je dan aan denken.

ik denk niet dat het tof werk word in de kruipruimte gezien een grote schop daar niet werkbaar is..
en als je toch een geul graaft voor de slang zou ik je sterk adviseren gewoon een mini schep ofzo te pakken .. en gewoon een geul van max diepte van het schepje te graven in het midden van voor naar achter. doek erin .. vullen met grind .. en dicht vouwen en bedekken met zand .. breedte halve schep ofzo net tot onder je fundering door ..
Eigenlijk moet je een afloop hebben van 1cm per meter .. maar in zo'n ruimte wil je niet te lang zitten..

Je hoeft deze in doek gewikkelde meuk niet tegen elkaar aan te leggen. wat zand ertussen zorgt ook dat het water "vloeit" .. teminste beter dan klei/aarde ertussen :)
met die wetenschap kan je bv aan de buitenkant (tegen je gevel aan) de kul graven tot 5cm onder je fundering .. laagje zand .. en daarna bedekken met de uitgegraven aarde .. als je in de kruipruimte aan de slag gaat .. is datzelfde zand een teken dat je bij je drainage bent..

ik zou zelf een 2 a 3 meter per keer dat je in de kruipruimte zit .. de geul doen en bv gelijk daarna de grond vlak maken en zeil eroverheen leggen .. (beginnen bij het verste punt naar de kruipluik toe) .. (ventilator in het luik zetten .. om verse + warme lucht erin te blazen.. :)

Als het zeil dat je met overlengte neergelegd hebt zodat je een "kuip" ervan kan maken eenmaal ligt .. kan je strategisch wat vochtvreters neermikken .. of goedkoper bakjes met houtpellets/korrels (klonterende kattenbak meuk of pellets voor een pelletkachel 15kg voor 3,- oid) ik zou het niet los leggen .. want je haalt het er tzt weer uit als het zijn werk heeft gedaan ..
Wat betreft de montage lijm, ik heb hier nog een hele verzameling High Tack lijm liggen, welke op vochtige ondergronden hecht.
Ik heb vorig jaar met een kennis los van de 2 bestaande S-ventilatiekokers nog 5 extra ventilatiegaten van 50mm gemaakt om ruim te voldoen aan de ventilatie-eisen per m²

Wil eind deze maand beginnen met de drainage en het zeil, dus tegen de tijd dat ik ga beginnen met de isolatie zijn we al een paar maanden verder (vermoed ik). Ik zat te denken om 1 of 2 slangen te leggen, omdat de breedte best een stukje is en ook mooi de zijkant van mijn hoekhuis kan droogtrekken. Dan maar gelijk goed om het zo te zeggen en dan aansluiten op de regenafvoer, wat van de gemeente is toegestaan. Het klein schepje heb ik inderdaad liggen, deze heb ik al wel eens eerder gebruikt. Het lang doorbrengen in de kruipruimte heb ik tot nu nog geen moeite mee gehad, los van dat het idd behoorlijk vochtig is.

Neem je tips in ieder geval mee! Dan ligt het er gelijk goed in zonder verstoppingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

JustinoFTW schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:37:
[...]

Wat betreft de montage lijm, ik heb hier nog een hele verzameling High Tack lijm liggen, welke op vochtige ondergronden hecht.
Ik heb vorig jaar met een kennis los van de 2 bestaande S-ventilatiekokers nog 5 extra ventilatiegaten van 50mm gemaakt om ruim te voldoen aan de ventilatie-eisen per m²

Wil eind deze maand beginnen met de drainage en het zeil, dus tegen de tijd dat ik ga beginnen met de isolatie zijn we al een paar maanden verder (vermoed ik). Ik zat te denken om 1 of 2 slangen te leggen, omdat de breedte best een stukje is en ook mooi de zijkant van mijn hoekhuis kan droogtrekken. Dan maar gelijk goed om het zo te zeggen en dan aansluiten op de regenafvoer, wat van de gemeente is toegestaan. Het klein schepje heb ik inderdaad liggen, deze heb ik al wel eens eerder gebruikt. Het lang doorbrengen in de kruipruimte heb ik tot nu nog geen moeite mee gehad, los van dat het idd behoorlijk vochtig is.

Neem je tips in ieder geval mee! Dan ligt het er gelijk goed in zonder verstoppingen.
ik zag dat je 3d print meuk had gedaan linkje voor anderen naar een STL file oid en plaatje ervan zullen ze wel waarderen : )

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustinoFTW
vso schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:45:
[...]

ik zag dat je 3d print meuk had gedaan linkje voor anderen naar een STL file oid en plaatje ervan zullen ze wel waarderen : )
Ik ga hem even afmaken, de buizen passen er nu niet in. Zodra ik dat voor elkaar heb zal ik hier een linkje plaatsen (welicht handig voor in het start topic?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-05 19:27
Bouke-p schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:05:
[...]

Mijn kruipruimte word binnenkort volgespoten met parels, maar dat is dankzij de subsidieregeling nagenoeg gratis. Ik laat ook mn spouw volspuiten en dat samen met de kruipruimte zijn 2 maatregelen dus subsidie :*)

Voor nog geen 1500,- is alles straks geisoleerd en ik kan niet wachten. Ik heb een huis uit de jaren 30(woon er pas een paar maanden) en het is nu echt al nodig om de kachel aan te zetten.
Ik overweeg hetzelfde; mag ik vragen bij wie je dat hebt laten doen ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Bouke-p schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:05:
[...]Mijn kruipruimte word binnenkort volgespoten met parels, maar dat is dankzij de subsidieregeling nagenoeg gratis
hannibal2206 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:10:
[...]Ik overweeg hetzelfde; mag ik vragen bij wie je dat hebt laten doen ?
technopeuter schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:28:
[...]Lees het topic door, als er dan nog vragen zijn...
Feit dat je bodemisolatie noemt geeft aan dat je dat nog niet gedaan hebt
@hannibal2206 Net als @technopeuter uit de link boven lijkt het me zinvol dat je eerst het topic nog door leest.
Toevoeging van mijn kant: Om conceptmatig te begrijpen wat er in de kruipruimte nu echt nodig is....dat volspuiten met parels oid wrs de slechtste optie is........ Er is al zoveel overschreven wat juist de nadelen zijn om dat zo te willen doen... waarom bestaat dit topic immers... dat je ook technisch de keuze kunt begrijpen en niet de goedkoopste oplossing denkt te hebben van een verkeerd toegepast concept. Dan kan goedkoop duurkoop zijn.
Uitdagende toevoeging: Wat bracht je technisch er toe om dit concept te kiezen?

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 05-01-2021 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
route99 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:35:
[...]

[...]

[...]

@hannibal2206 Net als @technopeuter uit de link boven lijkt het me zinvol dat je eerst het topic nog door leest.
Toevoeging van mijn kant: Om conceptmatig te begrijpen wat er in de kruipruimte nu echt nodig is....dat parels oid wrs de slechtste optie is........ Er is al zoveel overschreven wat juist de nadelen zijn om dat zo te willen doen... waarom bestaat dit topic immers... dat je ook technisch de keuze kunt begrijpen en niet de goedkoopste oplossing denkt te hebben van een verkeerd toegepast concept. Dan kan goedkoop duurkoop zijn.
Mijn aanbouw (ca 40 m2) heeft een max hoogte van 40 cm in de kruipruimte; ik denk dat er daar geen andere opties zijn dan volstorten met EPS parels ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Ik mis hier het onderbouwen van een technisch concept.

Heb je discussies nog nagelezen over het volpuiten met iets dergelijks versus het concept om op de grond alleen een dampdichte dikke folie te leggen en de vloer van het huis in die kruipruimte vanaf de vloer zelf te isoleren en juist niet vanaf het zand in de kruipruimte. In de meeste gevallen de state of the art om dit uit te voeren voor kruipruimtes. Woon je op de Veluwe op het superdroge zand, kun je de folie wrs wel weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 15:26
Heeft hier iemand ervaring met het wegzuigen van zand uit de kruipruimte?
Ik heb nu een hoogte van 50-60cm en wil (waarschijnlijk PUR spuiten) isoleren op den duur. Echter ik wil wel nog een beetje normaal de kruipruimte in kunnen.

Op dit moment overweeg ik (zonder het nog te hebben doorberekend) om hoogte maken door zand weg te zuigen, óf door de broodjesvloer eruit te slaan en er EPS in te plaatsen. Dit laatste is natuurlijk al helemaal een helse klus, maar ik moet mijn hele benedenverdieping ook sowieso nog onder handen nemen, dus nu of nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:18
elcastel schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:19:
Heeft hier iemand ervaring met het wegzuigen van zand uit de kruipruimte?
Ik heb nu een hoogte van 50-60cm en wil (waarschijnlijk PUR spuiten) isoleren op den duur. Echter ik wil wel nog een beetje normaal de kruipruimte in kunnen.

Op dit moment overweeg ik (zonder het nog te hebben doorberekend) om hoogte maken door zand weg te zuigen, óf door de broodjesvloer eruit te slaan en er EPS in te plaatsen. Dit laatste is natuurlijk al helemaal een helse klus, maar ik moet mijn hele benedenverdieping ook sowieso nog onder handen nemen, dus nu of nooit.
Ik heb vorig jaar een offerte aangevraagd voor een zuigauto. Dat hakt er best in. Je betaalt voor de auto (per uur) en mankracht (2 stuks gok ik, en per uur). Dat kost conform offerte 275/300 EUR per uur. Daar komen vervolgens de kosten voor een container bij 200+ EUR per stuk, en je moet nog storten. Reken maar op 30+ EUR per ton als je het laat meenemen. Alle kosten ex BTW. Dus: loopt voor een dagje zandzuigen met naar verwachting 12 kuub op tot een flinke prijs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 15:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/705bS2rBwZR8GGr4tsCcMkrSn3s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUoJQ8NR71osRItAiynHBp6Q.jpg?f=fotoalbum_large

Zakje sneeuw besteld. Is alleen voor de bijkeuken, omdat ik geen isolatieplaten door het mangat krijg.

Deze 400 liter zak past ook niet door ‘t kruipgat. :( Dat moest eerst over in kleinere zakjes tot de helft eruit is.

In heb geen aandelen, maar als je in ‘t Noorden woont dan kun je in Winsum zo’n zak halen voor 8 euro.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 09:55
rimave schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:35:
[Afbeelding]

Zakje sneeuw besteld. Is alleen voor de bijkeuken, omdat ik geen isolatieplaten door het mangat krijg.

Deze 400 liter zak past ook niet door ‘t kruipgat. :( Dat moest eerst over in kleinere zakjes tot de helft eruit is.

In heb geen aandelen, maar als je in ‘t Noorden woont dan kun je in Winsum zo’n zak halen voor 8 euro.
Interessant. Waar / hoe ga je dit gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Ik heb een nieuwe benedenwoning gekocht en ben deze maand geschrokken van mijn energierekenin (50m3 per week).

Graag zou ik mijn situatie even delen om wat richting / gevoel te krijgen bij isolatie van de vloer.

Het is geen huis waar ik jaren ga wonen - dus wil vooral iets doen wat kosten / besparing interessant kan zijn.

1. Veel kou zit nu in de gang die looploopt naar de keuken. Hier liggen tegens die gedurende dag en nacht ook ijskoud aanvoelen. De gang ligt boven een kruipruimte die droog en begaan is.

2. Veel kou komt ook vanuit het dakraam op de bovenverdieping - hier voel je de kou doorheen komen.en trekt naar beneden. Hier kan ik dus afzonderlijk een keer naar kijken

In de woonkamer ligt hout en voel ik vanuit de vloer weining kou- het is puur het stuk gang en keuken.

Is er zelf een oplossing te bedenken voor de kruipruimte? Of heb ik daar hulp bij nodig. Dan ga ik eens orienteren via werkspot.

Zou dit kunnen helpen? https://www.marktplaats.n...ps-korrels-5-euro-per-zak

Tips welkom :)

[ Voor 8% gewijzigd door MaStar op 06-01-2021 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 15:59
MaStar schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:59:
[...]

Interessant. Waar / hoe ga je dit gebruiken?
In de kruipruimte van de bijkeuken (die zit achter de muur waar de zak tegenaan staat). Daar komt plastic op het zand en dan een laag van deze korrels erop. Het is een hokje van 2,5 meter bij 1,5 meter. Ik denk dat ik dan een laagje van 20cm aan eps korrels krijg.

Trouwens net even de zak wat geleegd en in twee kleinere zakken gedaan. Nu past ie wel door het gat. Alleen die bolletjes piepschuim gaan overal zitten. Ze plakken zelfs tegen de muur. Blij dat ik niet de hele kruipruimte ga vullen met deze statische balletjes. Probleem is dat ik het ook allemaal netjes op moet ruimen anders vrees ik dat de katten ze op gaan 1 eten (ik heb een kitten van 8 maanden en die vreet alles).

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Zouden jullie in het kader van isolatie kruipruimte zoiets aanraden?

http://www.isodekens.nl/specificaties.html

Ongeveer 18.00 euro de m3 - maar wel zelf te plaatsen - ook tegen de zijkanten.

https://isodekenswebshop.nl/

[ Voor 33% gewijzigd door MaStar op 06-01-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Gewoon glaswol in een plastic zakje volgens mij...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-05 20:21
@MaStar lijkt me een mooie dure naam voor een stuk plastic 👌.

Beetje wij van wc eend raden wc eend aan.

Voor veel minder geld kan je zelf ook een stuk folie halen van 180micron of meer:

Breedte: 400 cm Lengte: 25 m Dikte: 270 micron
Kost €80 incl btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Deshmir Was dat het enige maar ... ze passen het conceptmatig nog compleet verkeerd toe door het op de bodem te leggen. Helpt wel tegen het vocht maar de warmte isolatie laag moet echt rechtstreek op de onderkant van de vloer plaats vinden en niet op het zand van de kruipruimte. Samen op de bodem als 1 pakket lijkt wat de state of the art qua kennis echt niet aan te raden,

https://isodekenswebshop....oerisolatie-zelf-doen.pdf
....e. De Isodekens® dienen overlappend te worden gelegd, zodat de bodem volledig wordt bedekt...
@MaStar
Dampdichte folie is zo gelegd en vaak voor minder dan 100 euro ben je klaar. Dan ben je na een relatief korte tijd al het te veel aan vocht dat de warmte via een hoge warmte geleiding voor een flink deel voor je warmte lek kwijt (vochtige lucht doet dat...).
Had je nog geen vloerisolatie tegen de vloer zelf aan, kan dan mooi er na.
Heb je nu alleen die isolatie tegen de vloer en nog geen folie dan kun je alsnog de dampdichte folie plaatsen als extra winst in het warmteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
route99 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:53:
Ik mis hier het onderbouwen van een technisch concept.

Heb je discussies nog nagelezen over het volpuiten met iets dergelijks versus het concept om op de grond alleen een dampdichte dikke folie te leggen en de vloer van het huis in die kruipruimte vanaf de vloer zelf te isoleren en juist niet vanaf het zand in de kruipruimte. In de meeste gevallen de state of the art om dit uit te voeren voor kruipruimtes. Woon je op de Veluwe op het superdroge zand, kun je de folie wrs wel weglaten.
Als dat een vraag aan mij was : ik zie geen andere optie in die aanbouw (max hoogte 40 cm, ik ben er zelf nooit in geweest).

Situatie is vv over gehele benedenverdieping; ca 50 m2 oorspronkelijke bouw 1987 met enkele cm EPS onder broodjesvloer, en uitbouw ca 50 m2 van 1999 met ca 10 cm EPS

Oorspronkelijke bouw voorzien van dekzeil op bodem, uitbouw niet.
Kleigrond, soms onder water

Wat zou jij adviseren ?

[ Voor 5% gewijzigd door hannibal2206 op 06-01-2021 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:37
elcastel schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:19:
Echter ik wil wel nog een beetje normaal de kruipruimte in kunnen.
Hoe vaak wil je daar zijn dan dat je er zoveel kosten voor gaat maken als zand wegzuigen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
hannibal2206 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:53:
[...]

Als dat een vraag aan mij was : ik zie geen andere optie in die aanbouw (max hoogte 40 cm, ik ben er zelf nooit in geweest).

Wat zou jij adviseren ?
40cm wordt gewoon als minimum aangegeven bij bedrijven die TonZon plaatsen dus kennelijk is dat een prima werkhoogte :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

No Hands schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:43:
[...]40cm wordt gewoon als minimum aangegeven bij bedrijven die TonZon plaatsen dus kennelijk is dat een prima werkhoogte :)
Of gewoon dampdicht folie op het zand en geschikte isolatie in de aanbouw tegen de vloer vast maken. Best een klus bij 40 cm hoogte maar te doen.
@hannibal2206 Heb je alsnog de voordelen door gelezen van die aanpak, die in een paar zinnen net om 20.33 uur nog samengevat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Deshmir schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:12:

Beetje wij van wc eend raden wc eend aan.

Voor veel minder geld kan je zelf ook een stuk folie halen van 180micron of meer:

Kost €80 incl btw.
Klinkt goed. Alleen gaaat folie op de vloer van de kruipruimte werken tegen kou op de tegels boven in huis? (gang). Komt ook kou uit de zijkanten, toch?

Zou je dat aanraden - als eerste stap tegen kou?
En zo ja, nog een tip waar dat het beste te kopen? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

MaStar schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:14:
[...]Klinkt goed. Alleen gaaat folie op de vloer van de kruipruimte werken tegen kou op de tegels boven in huis? (gang). Komt ook kou uit de zijkanten, toch?
Met alleen folie ga je de koude niet tegen houden.

Stand van de techniek voor de meeste gevallen:
  • Damdichtfolie op het zand tegen vocht
  • Warmte isolatie onder tegen de vloer
route99 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:33:
@Deshmir
Dampdichte folie is zo gelegd en vaak voor minder dan 100 euro ben je klaar. Dan ben je na een relatief korte tijd al het te veel aan vocht dat de warmte via een hoge warmte geleiding voor een flink deel voor je warmte lek kwijt (vochtige lucht doet dat...).
Had je nog geen vloerisolatie tegen de vloer zelf aan, kan dan mooi er na.
Heb je nu alleen die isolatie tegen de vloer en nog geen folie dan kun je alsnog de dampdichte folie plaatsen als extra winst in het warmteverlies.

[ Voor 16% gewijzigd door route99 op 06-01-2021 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
route99 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:25:
[...]

[...]
Ah. Alleen heeft dus geen zin?
Wat is een budget vriendelijke optie voor warmte isolatie onder de vloer?

Kan ik dat alleen bij het gang-stuk doen, of moet dat overal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Met alleen folie verlaag je wel de relatieve luchtvochtigheid flink onder de de vloer en daarmee ook de warmteverliezen. Zoals ik al schreef: vochtige lucht doet dat...
Hoe droger de lucht hoe minder warmteverliezen, wel afhankelijk van hoe nat het zand altijd al was. De grootste winst bij nat zand/laag water, de kleinste tot amper winst bij zeer droog zand (Veluwe).

Maar met een extra pakket isolatie tegen de vloer... maak je de verliezen vanuit het huis nog lager.
Vandaar dat de combi in veel gevallen het beste is.
Check elk geval wel apart, ik ben geen expert, maar de state of the art, deze dus, kan ik natuurkundig ook begrijpen dat het klopt.

Wat bedoel je precies met:
Kan ik dat alleen bij het gang-stuk doen, of moet dat overal?
Normaal leg overal folie en isoleer je van onderaf ook de vloer.

Edit: Als er water in de kruipruimte komt of altijd staat, wordt er vaak geadviseerd om eerst bubbeltjes folie te leggen zodat als het water omhoog komt, het waterdichte folie mooi mee opgetild wordt. De folie moet altijd tegen de wand van de kruipruimte omhoog gelegd worden en dan pas vast gezet worden.... je maakt in principe een soort zwembad... maar dan wel een die altijd leeg is...
In dit geval moet.... het vocht of het water.... er dus ... altijd onder blijven en niet er bovenop....(het waterdichte folie)

[ Voor 34% gewijzigd door route99 op 06-01-2021 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
route99 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:25:
[...]

[...]
Maar als de isolatie die tegen de onderkant van de vloer gaat gewoon dampdicht is dan is die vloerfolie toch overbodig? Wellicht alleen prettig als je in de kruipruimte aan het werk bent of er later nog eens moet zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• route99

route99

@No Hands Door de dampdichte folie juist op de grond te leggen en niet tegen de onderkant van de vloerisolatie vergroot je de isolatie via een barrière van ca 40 cm, beter gezegd: de vrije hoogte van de kruipruimte vanaf de onderkant van de vloerisolatie tot de waterdampdichte folie op het zand.... enorm.....
Dus veel minder warmte verlies.

Conceptmatig is dit allemaal al lang voorbij gekomen, mijn kleine bijdrage is alleen de recycling van een natuurkundig onderbouwd concept dat het zo werkt en die onderbouwing is er bij de andere aanpak er niet, alleen maar een veronderstelling......

Zit ff in de lappenmand, dus ga niks verder uitgebreid uitwerken, geen puf voor, maar met een paar tekenregels mss toch nog schematisch duidelijker?

Versie A: De gewenste bewezen opzet:
================================================================= vloer met isolatie
kruipruimte met relatief droge lucht die minder warmtegeleiding heeft dus bijdraagt aan extra isolatie
____________________________________________________________________ dampdichte folie
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx nat of vochtig zand

En dat vergelijken met:
Versie B: De dampdichte laag direct op de vloerisolatie:
============================================== vloer met isolatie + dampdichte folie
kruipruimte met relatief nattere lucht die meer warmtegeleiding heeft dus meer warmteverlies.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx nat of vochtig zand

Algemeen is dit al jaren technisch onderbouwd, ook via warmte camera beelden, dat:
Versie A isoleert veel beter dan Versie B.

Wil je nog meer lezen, zul je zelf het topic toch nog verder door moeten spitten.
Het keerpunt van het inzicht kwam rond 2009 nadat er vreemde waarnemingen gedaan waren dat een vloer in een huis met een geïsoleerde kruipruimte maar koud aan bleef voelen. Allemaal in dit forum terug te vinden.

Edit: ook aanvullend voor oa @MaStar
Nog slechter is om het isolatiemateriaal, zoals de recent genoemde parels, direct op het zand te leggen/storten, waardoor je in de zomer geen warmte in het zand opslaat die in de winter helpt om de kruipruimte minder koud te maken.
Juist deze situatie was heel duidelijk via warmtebeelden te bewijzen als de foute isolatie oplossing.
Je mag dan wel minder vocht in de kruipruimte hebben maar het zand, = veel massa...., in de kruipruimte zelf blijft in de zomer vrij koel en kan in de winter geen warmte uitstralen naar de lucht in de kruipruimte.
Resultaat: De altijd lagere lucht temperatuur in de kruipruimte zorgt dus voor een groter temperatuurverschil met de vloer erboven en dat kan in natuurkundige (thermodynamische) wetten alleen betekenen dat het warmteverlies van de vloer groter moet zijn.

Ergo: Ook met deze aanpak is het paard achter de wagen gespannen...
..
Er zijn hier door verrassend veel specialisten fundamentele conceptfouten gemaakt!
Gelukkig is er later een beter inzicht gekomen, maar de oude foute concepten zijn er lastig "uit te roeien".

PS: Er kan zijn dat er in speciale omgeving voor compromis oplossingen gekozen wordt, maar daar gaat dit stuk niet over.

Ik ga weer in de @rust-mode.... ;) Fijne dag.

[ Voor 22% gewijzigd door route99 op 07-01-2021 22:38 . Reden: typos, plus kleine aanpassing schets tav vloer+folie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
route99 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:58:
@No Hands Door de dampdichte folie juist op de grond te leggen en niet tegen de onderkant van de vloerisolatie vergroot je de isolatie via een barrière van ca 40 cm, beter gezegd: de vrije hoogte van de kruipruimte vanaf de onderkant van de vloerisolatie tot de waterdampdichte folie op het zand.... enorm.....
Dus veel minder warmte verlies.

Conceptmatig is dit allemaal al lang voorbij gekomen, mijn kleine bijdrage is alleen de recycling van een natuurkundig onderbouwd concept dat het zo werkt en die onderbouwing is er bij de andere aanpak er niet, alleen maar een veronderstelling......

Zit ff in de lappenmand, dus ga niks verder uitgebreid uitwerken, geen puf voor, maar met een paar tekenregels mss toch nog schematisch duidelijker?

Versie A: De gewenste bewezen opzet:
================================================================= vloer met isolatie
kruipruimte met relatief droge lucht die minder warmtegeleiding heeft dus bijdraagt aan extra isolatie
____________________________________________________________________ dampdichte folie
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx nat of vochtig zand

En dat vergelijken met:
Versie B: De dampdichte laag direct op de vloerisolatie:
============================================== vloer met isolatie + dampdichte folie
kruipruimte met relatief nattere lucht die meer warmtegeleiding heeft dus meer warmteverlies.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx nat of vochtig zand

Algemeen is dit al jaren technisch onderbouwd, ook via warmte camera beelden, dat:
Versie A isoleert veel beter dan Versie B.

Wil je nog meer lezen, zul je zelf het topic toch nog verder door moeten spitten.
Het keerpunt van het inzicht kwam rond 2009 nadat er vreemde waarnemingen gedaan waren dat een vloer in een huis met een geïsoleerde kruipruimte maar koud aan bleef voelen. Allemaal in dit forum terug te vinden.

Edit: ook aanvullend voor oa @MaStar
Nog slechter is om het isolatiemateriaal, zoals de recent genoemde parels, direct op het zand te leggen/storten, waardoor je in de zomer geen warmte in het zand opslaat die in de winter helpt om de kruipruimte minder koud te maken.
Juist deze situatie was heel duidelijk via warmtebeelden te bewijzen als de foute isolatie oplossing.
Je mag dan wel minder vocht in de kruipruimte hebben maar het zand, = veel massa...., in de kruipruimte zelf blijft in de zomer vrij koel en kan in de winter geen warmte uitstralen naar de lucht in de kruipruimte.
Resultaat: De altijd lagere lucht temperatuur in de kruipruimte zorgt dus voor een groter temperatuurverschil met de vloer erboven en dat kan in natuurkundige (thermodynamische) wetten alleen betekenen dat het warmteverlies van de vloer groter moet zijn.

Ergo: Ook met deze aanpak is het paard achter de wagen gespannen...
..
Er zijn hier door verrassend veel specialisten fundamentele conceptfouten gemaakt!
Gelukkig is er later een beter inzicht gekomen, maar de oude foute concepten zijn er lastig "uit te roeien".

PS: Er kan zijn dat er in speciale omgeving voor compromis oplossingen gekozen wordt, maar daar gaat dit stuk niet over.

Ik ga weer in de @rust-mode.... ;) Fijne dag.
Dank voor je uitgebreide post. Hulde! En beterschap ;)

Eén aanvullende vraag: in de bovenstaande post geef je ook aan: "Met alleen folie ga je de koude niet tegen houden".

Heeft het wat jou betreft uberhaupt nut om alleen dampdichte folie op het zand te leggen? En niet de vloer van onder te isoleren? Qua rendement.

Kan het ook los van elkaar? Hier staat bijvoorbeeld dat juist bodemfolie geen isolatie is: https://www.isolatiespecialist.nl/bodemisolatie/bodemfolie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Deshmir schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:12:
Kost €80 incl btw.
Heb je een tip waar dit goed verkrijgbaar is, online? PM mag ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-05 20:21
@MaStar ik heb hem bij VendrigPackaging vandaan: https://vendrigpackaging....845-bouwfolie-op-rol.html

Kan je zelf de dikte bepalen, kies iig minimaal 180, hoger is beter maar moeilijker uit te vouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:28
MaStar schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 07:59:
[...]

Dank voor je uitgebreide post. Hulde! En beterschap ;)

Eén aanvullende vraag: in de bovenstaande post geef je ook aan: "Met alleen folie ga je de koude niet tegen houden".

Heeft het wat jou betreft uberhaupt nut om alleen dampdichte folie op het zand te leggen? En niet de vloer van onder te isoleren? Qua rendement.

Kan het ook los van elkaar? Hier staat bijvoorbeeld dat juist bodemfolie geen isolatie is: https://www.isolatiespecialist.nl/bodemisolatie/bodemfolie/
De folie isoleert ook niet, die zorgt er alleen voor dat de lucht boven het folie droger is en dus minder warmte kan geleiden ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 13:14
Het word tijd dat we dit topic gaan formaliseren met een mooie topicstart waar alles in staat en waar we alle nieuwkomers naar kunnen verwijzen. Dan kan het topic weer gebruikt worden om je projecten te laten zien en niet elke 5 pagina's dezelfde vragen en antwoorden. Wie zou dat eventueel willen meehelpen opzetten?

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:18
hannibal2206 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:10:
[...]

Ik overweeg hetzelfde; mag ik vragen bij wie je dat hebt laten doen ?
Bij https://www.spouwmuurisolatienoord.nl/, de extra subsidie vanuit provincie Fryslan viel nog 100,- hoger uit ook.

Ik heb er geen spijt van, het huis voelt veel aangenamer en blijft ook langer warm. Maargoed, je mag hier in dit topic niet blij zijn met EPS parels in je kruipruimte als ik eea zo lees dus ik ben weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Bouke-p
Dit was in 2009 al bekend: Ken de state of the art.... wat de stand van de techniek is.
https://www.bouwwereld.nl...er-dan-van-vloerisolatie/

What more should I say...
Ik ga weer verder met mijn energie in mijn eigen herstel stoppen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WWK3iGkb7xb_rQ4-0FxXNPRExxM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5qCJLlCNSkPne0f9tJS67557.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8jagZr-2IO8XAcm1h7ntHyTC8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SUgjmTb5lDJvmjqXQlGdi3C0.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
KillaZ schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:33:
[...]

De folie isoleert ook niet, die zorgt er alleen voor dat de lucht boven het folie droger is en dus minder warmte kan geleiden ;)
Je bedoelt minder kou kan geleiden?

Je hebt de kruipruimte vloer, kou komt vanuit de grond, en dat folie zorgt ervoor dat kou minder de gang boven in trekt ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

@MaStar Even kort: De drogere lucht boven de folie zorgt wel voor een stuk minder warmteverliezen, maar de afmaker is toch de vloer van onderen isoleren.
De effecten versterken elkaar wel heel erg goed! Zonder de folie zou de vloerisolatie duidelijk minder presteren. De % hangen te sterk af van de omstandigheden, ik ken geen rule of thumb, zou je echt moeten simuleren in een goed model of nog beter meten door te vergelijken onder identieke omstandigheden.

Heb je het bovenstaande artikel ook al gelezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:28

Videopac

Rommelt wat aan.

route99 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:35:
@MaStar Even kort: De drogere lucht boven de folie zorgt wel voor een stuk minder warmteverliezen, maar de afmaker is toch de vloer van onderen isoleren.
De effecten versterken elkaar wel heel erg goed! Zonder de folie zou de vloerisolatie duidelijk minder presteren. De % hangen te sterk af van de omstandigheden, ik ken geen vuistregel, zou je echt moeten simuleren in een goed model of nog beter meten door te vergelijken onder identieke omstandigheden.

Dit dus. Het is niet voor niets de gebruikelijke manier van werken: folie op de bodem en de vloer aan de onderkant isoleren.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
route99 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:35:
De effecten versterken elkaar wel heel erg goed! Zonder de folie zou de vloerisolatie duidelijk minder presteren. De % hangen te sterk af van de omstandigheden, ik ken geen rule of thumb, zou je echt moeten simuleren in een goed model of nog beter meten door te vergelijken onder identieke omstandigheden.

Thanks! Misschien nog één aanvullende vraag: wat zou je aanraden voor isolatie 'onder' de vloer. Ik heb van die tussenbalken - daar kan ik die materialen wel tussen duwen of vastmaken verwacht ik.

En ga ik aan de slag met een plan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Wij hadden al piepschuim (?) tussen de balken van onze jaren '80-woning. Omdat de kruipruimte best vochtig was, hebben we daar isolatieparels in laten spuiten.

Pas later kwam ik erachter dat de leverancier ongetwijfeld het totaaloppervlakte goed heeft berekend en dus ook voldoende parels had laten aanrukken. De medewerkers die het spuiten uitvoerden, hadden echter niets berekend, met als gevolg dat ze in het eerste compartiment te weinig gespoten hebben en in het derde te veel (die zakken moesten toch op...).

Daar kwam ik alleen pas een jaar later achter, dus toen ben ik nog een hele ochtend bezig geweest om met een plankje die korrels op de goede plek te krijgen 😀

Ik vroeg me overigens toen wel af wat je met die zooi moet als je ooit het huis gast slopen. Gaat nog best een kostenpost worden. Alleen al om die reden weet ik niet of ik hier nogmaals voor zou kiezen. Ook is het tijgeren door de kruipruimte er niet per se leuker op geworden.

Of het allemaal geholpen heeft: geen idee. Het is in ieder geval niet meer vochtig in de kruipruimte, maar verder hebben we zo veel aan het huis veranderd dat het effect niet te meten valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 15:26
pekelveld schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:32:
Ik heb vorig jaar een offerte aangevraagd voor een zuigauto. Dat hakt er best in. Je betaalt voor de auto (per uur) en mankracht (2 stuks gok ik, en per uur). Dat kost conform offerte 275/300 EUR per uur. Daar komen vervolgens de kosten voor een container bij 200+ EUR per stuk, en je moet nog storten. Reken maar op 30+ EUR per ton als je het laat meenemen. Alle kosten ex BTW. Dus: loopt voor een dagje zandzuigen met naar verwachting 12 kuub op tot een flinke prijs. ;)
Tja, dat geeft wel een beeld ja ......
No Hands schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:42:
Hoe vaak wil je daar zijn dan dat je er zoveel kosten voor gaat maken als zand wegzuigen?
Nou, als ik bovenstaand lees, ga ik die kosten niet maken natuurlijk.

Áls ik hoge kosten maak, dan zal dat dus zijn omdat ik de hele vloer eruit hak en een nieuwe erin leg (/laat leggen). En dat is simpelweg omdat hoge kosten wel iets met de vloer moeten doen, dus dan maar gelijk een oplossing waarin ik koudebruggen mee kan nemen.

En op de vraag hoe vaak ik er wil zijn .... Ik hoop nooit natuurlijk. Maar ik heb geen zin in een kruipruimte waar je niet in kunt als het riool ooit gaat leggen, of een leiding. En hoeveel 'geen zin' mag kosten hoeft voor mij geen economisch handige keuze te zijn, maar er zijn grenzen. Ik probeer uit te vinden waar de grenzen ongeveer liggen en dat op basis van prijs/kwaliteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

@MaStar Ben geen expert in de keuze. Ik heb al >30 jaar glaswol onder tegen de vloer, heb me daarna pas relatief recent in verdiept vanwege de hoger vochtigheid die ik een tijd geleden ontdekte, eerder was het veel droger.

Wat ik nooit zou doen:
  • Met PUR-schuim de onderkant van de vloer volspuiten
  • Zoiets met EPS of ander vergelijkbaar schuim(bolletjes).
Ik twijfel nog over andere zaken. Ik vind nl dat een vakman ten alle tijde veilig zijn werk zou moeten kunnen, als er iets met de waterleiding, het gas of de afvoer zou zijn. Over een aantal jaren zie ik me dat zelf niet meer doen en tot die tijd wil ik het veilig willen doen. Wat je nog best vaak ziet... .alle gangbare leiding zitten vuil gepurd... vreselijk, moet er niet aan denken. Het aanbrengen van PUR is niet geheel zonder risico als per ongeluk de mengverhouding mis gaat, de drijfgassen die er mee gepaard gaan staan mij om meerdere technische/milieu/principiële redenen niet aan, als expert met het omgaan met gevaarlijke stoffen. Ik wil ze gewoon niet in mijn huis, pas het alleen toe als alle alternatieven falen. En dat moet ik nog zien, wees creatief.... er is zoveel mogelijk. Pas op voor de bias-werking van advertenties.... het eenvoudig volspuiten van de kruipruimte met oa EPS bolletjes is zo slim marketing technisch opgezet.... je hoeft alleen nog maar te betalen... ze hebben je al bijna direct op het bestel knopje laten drukken, zonder te vermelden dat dit concept in 2009 al als een fout concept bewezen is, zie boven.

Tonzon is bepaald niet goedkoop, mss is er met multi-laags alu-folie op bubbeltjes folie ook zoiets of beter te realiseren (heb nog geen goede POP gelezen).

Terug naar mijn vochtprobleem in de kruipruimte..
In de vorige winter was de RH in deze kruipruimte zeker 99%.

Kon geen "waterprobleem" vinden en inmiddels was ik geleidelijk aan al in dit topic het nodige aan het lezen over interessante zaken, o.a. het thema het gebruik van dampdicht folie. Door allerlei omstandigheden heb ik dit folie pas het weekend van eind november samen met mijn zoon provisorisch geplaatst.
  • Een waterdichte badkuip van folie op het behoorlijk vochtige zand gemaakt.
  • Leidingen geïntegreerd en met folie rondom dicht getaped.
  • Alles, incl de muur was te nat om het definitief vast te zetten. Nog een keer over een tijdje een weekend voor plannen.
Gebruikte folie:
  • Folie gekocht bij Folion
  • Sd-waarde 0.15mm 78 m dus Sd >100m voor 0,20mm, dus prima voor dit doel!.
  • PE folie 0,20 mm gevouwen 25m x 6m
  • Kosten ~76 euro (bij ophalen)
Ben een paar veel goedkopere vergelijkbare folies tegen gekomen, maar ze konden me geen Sd waarden geven of ze waren zo eerlijk om te zeggen dat ze deze toepassing niet specifiek ondersteunden....
Wel eerlijk van hen..... dus opgepast met de goedkopere folies....
Vraag om de Sd waarde! Niet beschikbaar.. ik zou het niet kopen, voor eenmalig die paar tientjes verschil.

Eind december heb ik nog de laatste LV/RH meting gedaan om te zien hoe snel de dampdichte folie (~200 µm dik) een effect daar op zou hebben. De volgende meting pas over ca 3 weken weer.

Het resultaat even in Excel geplot om een indruk te krijgen van droger worden proces.
Eigenlijk een verloop wat je verwacht... in het begin een snelle daling en daarna een soort natuurlijke geleidelijke afloop, die zal eindigen bij wat bij de nieuwe omstandigheden een gemiddelde LV/RH zal zijn, met dus de normale schommelingen om dat punt heen.

Of we er nog "veel" in ons gasverbruik van gaan merken.... lastig met zulke winters als de laatste jaren... we wachten af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNW6BsS4_p3NVLLqf4yVpR_HVTo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mTMQOrte2HQF9utLjpPZFWKL.jpg?f=user_large

[ Voor 2% gewijzigd door route99 op 08-01-2021 20:13 . Reden: typos, correcties, kleine aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Laatst online: 08:25

B2

wa' seggie?

route99 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:33:
@MaStar Ben geen expert in de keuze. Ik heb al >30 jaar glaswol onder tegen de vloer, heb me daarna pas relatief recent in verdiept vanwege de hoger vochtigheid die ik een tijd geleden ontdekte, eerder was het veel droger.

Wat ik nooit zou doen:
  • Met PUR-schuim de onderkant van de vloer volspuiten
  • Zoiets met EPS of ander vergelijkbaar schuim(bolletjes).
Ik twijfel nog over andere zaken. Ik vind nl dat een vakman ten alle tijde veilig zijn werk zou moeten kunnen, als er iets met de waterleiding, het gas of de afvoer zou zijn. Over een aantal jaren zie ik me dat zelf niet meer doen en tot die tijd wil ik het veilig willen doen. Wat je nog best vaak ziet... .alle gangbare leiding zitten vuil gepurd... vreselijk, moet er niet aan denken. Het aanbrengen van PUR is niet geheel zonder risico als per ongeluk de mengverhouding mis gaat, de drijfgassen die er mee gepaard gaan staan mij om meerdere technische/milieu/principiële redenen niet aan, als expert met het omgaan met gevaarlijke stoffen. Ik wil ze gewoon niet in mijn huid, pas het alleen toe als alle alternatieven falen. En dat moet ik nog zien, wees creatief.... er is zoveel mogelijk. Pas op voor de bias-werking van advertenties.... het eenvoudig volspuiten van de kruipruimte met oa EPS bolletjes is zo slim marketing technisch opgezet.... je hoeft alleen nog maar te betalen... ze hebben je al bijna direct op het bestel knopje laten drukken, zonder te vermelden dat dit concept in 2009 als als een fout concept bewezen is, zie boven.

Tonzon is bepaald niet goedkoop, mss is er met multi-laags alu-folie op bubbeltjes folie ook zoiets of beter te realiseren (heb nog geen goede POP gelezen).

Terug naar mijn vochtprobleem in de kruipruimte..
In de vorige winter was de RH in deze kruipruimte zeker 99%.

Kon geen "waterprobleem" vinden en inmiddels was ik geleidelijk aan al in dit topic het nodige aan het lezen over interessante zaken, o.a. het thema het gebruik van dampdicht folie. Door allerlei omstandigheden heb ik dit folie pas het weekend van eind november samen met mijn zoon provisorisch geplaatst. Alles, incl de muur was te nat om het definitief vast te zetten. Nog een keer over een tijdje een weekend voor plannen.

Gebruikte folie:
  • Sd-waarde 0.15mm 78 m dus Sd >100m voor 0,20mm.
Ben een paar veel goedkopere vergelijkbare folies tegen gekomen, maar ze konden me geen Sd waarden geven of ze waren zo eerlijk om te zeggen dat ze deze toepassing niet specifiek ondersteunden....
Wel eerlijk van hen..... dus opgepast met de goedkopere folies....
Vraag om de Sd waarde! Niet beschikbaar.. ik zou het niet kopen, voor eenmalig die paar tientjes verschil.

Eind december heb ik nog de laatste LV/RH meting gedaan om te zien hoe snel de dampdichte folie (~200 µm dik) een effect daar op zou hebben. De volgende meting pas over ca 3 weken weer.

Het resultaat even in Excel geplot om een indruk te krijgen van droger worden proces.
Eigenlijk een verloop wat je verwacht... in het begin een snelle daling en daarna een soort natuurlijke geleidelijke afloop, die zal eindigen bij wat bij de nieuwe omstandigheden een gemiddelde LV/RH zal zijn, met dus de normale schommelingen om dat punt heen.

Of we er nog "veel" in ons gasverbruik van gaan merken.... lastig met zulke winters als de laatste jaren... we wachten af.

[Afbeelding]
Mooi uitgebreid verhaal. Ik ben ook mijn luchtvochtigheid gaan meten in de kruipruimte. Puur uit interesse, heb hier geen vochtprobleem. Maar moet je het op de een of andere manier nog omrekenen? Want de temperatuur verschilt ook in de kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@B2 Dank je.
De T-verschillen bij ons waren zeker <<1ºC vaak zelfs <0.5ºC dus ik heb besloten om het luik zo min mogelijk meer open te maken en via het gaatje van het luik de sensor tot ca halverwege de kruipruimte hoogte te laten zakken (= de max lange van het snoer...). En dan schuif ik met de mat het gaatje dicht......(tocht!)... en wacht tot de meting een evenwichtswaarde heeft....
Deze temperatuurverschillen zijn imho marge werk om de trend redelijk te volgen.

Als mijn zoon tijd heeft en ik weer hersteld ben, plannen we een weekend. Heb dan nog wat extra tijd om over een technisch/prijs gunstige ophanging na te denken. De overmaat van de folie is iig zo groot dat de rand van de folie pas na het maken van een zgn z-vouw tegen het uitzakken v/d folie op de muur, vastgezet wordt.

Edit: oja de kruipruimte is bij ons één grote, maar lage "balzaal zonder tussenmuurtjes..." van ~5x12 meter, een jaren 80-tig doorzonwoning. We hebben dus geen gekke hoeken of compartimenten.

[ Voor 15% gewijzigd door route99 op 08-01-2021 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:59

bert pit

asdasd

MaStar schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:24:
Ik heb een nieuwe benedenwoning gekocht en ben deze maand geschrokken van mijn energierekenin (50m3 per week).

Graag zou ik mijn situatie even delen om wat richting / gevoel te krijgen bij isolatie van de vloer.

Het is geen huis waar ik jaren ga wonen - dus wil vooral iets doen wat kosten / besparing interessant kan zijn.

1. Veel kou zit nu in de gang die looploopt naar de keuken. Hier liggen tegens die gedurende dag en nacht ook ijskoud aanvoelen. De gang ligt boven een kruipruimte die droog en begaan is.

2. Veel kou komt ook vanuit het dakraam op de bovenverdieping - hier voel je de kou doorheen komen.en trekt naar beneden. Hier kan ik dus afzonderlijk een keer naar kijken

In de woonkamer ligt hout en voel ik vanuit de vloer weining kou- het is puur het stuk gang en keuken.

Is er zelf een oplossing te bedenken voor de kruipruimte? Of heb ik daar hulp bij nodig. Dan ga ik eens orienteren via werkspot.

Zou dit kunnen helpen? https://www.marktplaats.n...ps-korrels-5-euro-per-zak

Tips welkom :)
Als je de temperatuur van de vloer meet, zul je zien dat wanneer zowel hout als steen bijvoorbeeld 17 graden is, de stenen vloer veel kouder aanvoelt. Dit blijft zo, ook na isoleren.

Voordat je isoleert is het raadzaam om de kieren te dichten. Gewoon op je knieën langs de plinten, langs de deur van de woonkamer/gang, etc. Doe dit bij voorkeur op een winderige dag. Kitspuit in de hand en dichten die handel.

Als je er overigens van uit gaat dat de helft van je gasverbruik in circa 3 maanden verstookt wordt, (nu dus) Is 50m3/week helemaal niet alarmerend.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
bert pit schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:05:
[...]

Als je de temperatuur van de vloer meet, zul je zien dat wanneer zowel hout als steen bijvoorbeeld 17 graden is, de stenen vloer veel kouder aanvoelt. Dit blijft zo, ook na isoleren.

Voordat je isoleert is het raadzaam om de kieren te dichten. Gewoon op je knieën langs de plinten, langs de deur van de woonkamer/gang, etc. Doe dit bij voorkeur op een winderige dag. Kitspuit in de hand en dichten die handel.

Als je er overigens van uit gaat dat de helft van je gasverbruik in circa 3 maanden verstookt wordt, (nu dus) Is 50m3/week helemaal niet alarmerend.
Het gaat ook om kou in de gang. Open trap omhoog.

Alle kieren zijn wel gedicht. Het is meer dat er kou door ramen en kieren daar komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankve77
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-08-2024
Mooi topic. !

Ik ben al een tijdje aan het lezen maar krijg nog geen duidelijk antwoord op de vragen die ik heb. Misschien zoek ik niet goed genoeg. Dat kan.

We overwegen Pluimers de vloer te laten isoleren met PUR. We hebben een vrijstaand huis uit 1983. 84m2 oppervlakte beneden. Een nieuwe cement dekvloer met vloerverwarming er in. Er zit nu oud vies los latend glaswol onder de vloer in de kruipruimte.

We gaan het niet zelf doen is het uitgangspunt.

We zijn wat huiverig voor vocht problemen waar je wel eens wat over leest. Zijn dat vooral uitzonderingen? Of zijn er echt veel slechte ervaringen met PUR? Er vanuit gaande dat de ventilatie in orde is.

En dan lees je nog wel eens een horror verhaal over een slecht klimaat / allergie. Zijn daar veel verhalen van bekend?

Ik ben een beetje zoekende naar het risico wat ik neem met PUR. Gaat het 99% van de gevallen goed of zijn er veel problemen mee. Ik lees hier niet heel veel problemen met PUR en met Pluimers volgens mij. En verwijs me vooral door als ik hier niet op de juiste plaats ben met deze vragen.

Bedankt alvast!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Frankve77 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 08:01:
Ik ben een beetje zoekende naar het risico wat ik neem met PUR. Gaat het 99% van de gevallen goed of zijn er veel problemen mee. Ik lees hier niet heel veel problemen met PUR en met Pluimers volgens mij.
Een slager die zijn eigen vlees keurt...hmmmm...

Ik kijk dan even verder wat hij ook nog adviseert op andere gebieden of hij daar de juiste adviezen geeft..: Neem bijvoorbeeld bodemisolatie:
https://www.pluimers.nl/vloerisolatie/bodemisolatie/

Ai, hebben ze dit niet gelezen?

Vocht weren in de kruipruimte. Sinds het debacle rondom de verkeerde kruipruimte isolatie in 2009 … .wordt dit nog steeds gedaan, de goede bedrijven uitgezonderd!

Het blijkt voor veel partijen in de Nederlandse bouwwereld buitengewoon pijnlijk, nu te moeten erkennen al die tijd een misvatting te hebben geloofd en/of verspreid.
De geaccepteerde methode om vocht uit het zand van de kruipruimte effectief te weren is om dampdichtfolie op het zand van de kruipruimte te leggen met een opstaande rand op de muur, je krijgt dan een feite een soort badkuip idee en sluit daarom de natte/vochtige bodem goed af.
En.... je behoudt het voordeel dat het zandbed in de zomer warmer wordt en die warmte in de winter weer afgeeft waardoor de kruipruimte temperatuur veel hoger ligt dan bij bodemisolatie door EPS parels oid... dus de vloer koelt veel minder af, voelt veel warmer aan bij folie dan bij EPS-korrels.
Extra vloerisolatie kan dit nog verder verbeteren waarbij naast PURren ook EPS platen, glaswol, Tonzon folie ets bestaan.
Lees dit topic er op na,

Hmmm hoe zou het dan tav dit PURren zijn?
https://www.pluimers.nl/vloerisolatie/
Ze noemen alleen de energie voordelen en dat het snel aangelegd is en schrijven totaal niets over welke problemen zich voor kunnen doen en of hun systeem daar geen last van zou hebben.

De nadelen zijn hier vaak genoeg voorbij gekomen en deels ook onvoorspelbaar:
  • De kans op mismatch in de mengverhouding tussen de reactanten.
  • Sensibilisatie agv de polyisocyanaten in het systeem: Zeer onvoorspelbaar. Je weet het pas als je er in aanraking mee komt of je tot die groep behoort. De kans is niet zo groot, maar als je bij die groep behoort kun je een probleem hebben.
  • De drijfgassen om te spuiten zijn imho iets wat je anno 2021 toch niet meer zou willen: Wat zeggen ze daar over en welke gebruiken ze? Er zijn ook PURren die water als generator van drijfgas (agv CO2 wat ontstaat door de isocyanaat/water reactie) gebruiken. Hoe goed zijn die wat nieuwere systemen tav hun eigenschappen, zijn ze al goed genoeg onderzocht?
Persoonlijk vind ik een paar andere basale nadelen ook nog belangrijk:
  • Ik zie veel foto's waar men echt alles rond die onderkant van de vloer vol-PURd... dus ook leidingen. Stel je krijgt een keer een technisch probleem... welke vakman gaat dan die reparatie doen met al die PUR er op? De veiligheid op dat gebied dus.
  • Met de toename van invasieve insecten de laatste decennia..... stel dat er eentje komt die het heerlijk vindt om in dat PUR-schuim te gaan wonen..... en daar holtes in weet te knagen....
  • En... hoe duurzaam is het nu echt zodat je niet over een aantal decennia er van af moet... en hoe kom je daar vanaf? Het zit erop gespoten, hopelijk toch geen na mij de zondvloed benadering?
  • Hoe ga je in de keuze van de isolatie het duurzaamheidsprincipe tot een goed recht laten komen. Aan EPS platen zitten ook nadelen, ze gaan lang mee, maar stel dat ze toch vervangen moeten worden dan is het relatief simpel om die platen te verwijderen en er een nieuw materiaal aan te brengen.
De no-brainer die in dit topic en ook elders vaak genoemd wordt is dus beginnen met ca 100 euro uit te geven voor dampdicht folie op het zand van de kruipruimte. In NL is die in veel gevallen, behalve mss als je op de hogere delen van de Veluwe oid woont, de LV veel te hoog en die vochtige lucht maakt zo wie zo dat het veel warmte aan de vloer onttrekt ect....

Tonzon of andere folies worden ook genoemd als alternatieven, kortom zet de alternatieven eens goed op een rij met hun voor en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankve77
Dank voor alle info.

Wij wonen wat hoger op de Veluwe inderdaad. Terughoudend zijn met PUR dus als ik het zo lees. Of in ieder geval nog een paar keer goed over nadenken. Misschien moet ik het maar zo laten als het is en eerst gaan investeren in een hybride warmte pomp of iets dergelijks. We willen toch die 1750m3 aan gas naar beneden zien te krijgen. Veel meer opties aan isolatie hebben wij niet. Naast dat we nog HR+++ glas laten installeren. We hebben nu nog het eerste dubbele glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Maak eens een goed overzicht, of loop die nog eens na, want je bent al bezit.
Ik zou met die warmtepomp pas beginnen als je gasverbruik veel verder gedaald is....
Als die warmtepomp de extra warmte die nodig is, vooral onder de 7ºC buiten-T, puur uit de elektra moet halen... stroom is 3x zo duur dan gas per warmte-eenheid....
Hybride met CV? En als die CV al snel stuk gaat..... ga je dan toch weer een CV kopen... want je het nu een maal voor dat hybride systeem gekozen... dan wordt het wel echt duur....

Meet de LV in de kruipruimte toch eens... je weet maar nooit.

Hoe ziet de rest van je huis er uit qua isolatieniveau?
En de vloer kan nog steeds met een alternatief geïsoleerd worden.
Heb je al een warmte camera overzicht van je zwakke(re) plekken in huis?
Dan kun je de quick win-win's ook veel beter inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

route99 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 09:38:
[...]
In NL is die in veel gevallen, behalve mss als je op de hogere delen van de Veluwe oid woont, de LV veel te hoog en die vochtige lucht maakt zo wie zo dat het veel warmte aan de vloer onttrekt ect....
Wat noem je een te hoge LV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Dat lijkt me de LV die ervoor zorgt dat er kans op rot en schimmel optreedt in en vanuit de kruipruimte (optrekkend vocht).

In huis wordt vaak een LV van 40-60% geadviseerd, dus ik zou onder de vloer zeker de 60% als max willen, liever nog lager das mooi meegenomen, omdat dan de warmte verliezen, immers waterdamp is een goed geleidende massa..., steeds kleiner worden. Vanaf de folie plaatsing eind november zit ik nu op 64% en de trend lijkt me nog steeds dalend. Aangezien ik van natte muren met bijna 100% LV kwam is er al een flinke stap gezet.
Ben wel benieuwd waar het hier gaat stoppen. Er is natuurlijk via de ventilatie wel een evenwicht met buiten, dus er zal altijd wat variatie blijven, hoe groot?

Een drogere lucht haalt iig veel minder warmte uit de vloer van het huis, dus als je dan ook nog de vloer zelf van onderen isoleert is het opgetelde effect groter dan in de situatie dat de lucht van de kruipruimte erg vochtig is.

Conceptmatig is dit puur op basis van simpele natuurwetten dat vochtige lucht nu eenmaal meer warmte geleid dan drogere lucht. Gebruik zulke relatief simpele zaken als leidraad voor het begrip wat de rol van water is in deze.

Het is niet voor niets dat tussen dubbelglas de atmosfeer ervan super droog is..... en met Argon ipv Stikstof is de isolatie nog verder te vergroten. Met Krypton gas zou het nog beter zijn las ik ergens (unchecked: Ik heb de warmte geleidingscoëfficiënten niet opgezocht).

PS: Vergelijk het met een sauna....
Wikipedia: Sauna.
Een temperatuur van 90 graden Celsius kan goed verdragen worden mits de luchtvochtigheid maar laag is. In een droge sauna is dit minder dan 15%. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een stoombad met een relatieve vochtigheid van 100% is daar een temperatuur van 50 graden Celsius al erg heet
Dit komt puur door het water.... meer vocht.. .en je hebt meer last van de warmte omdat het water in de lucht je huid door een betere warmte overdracht dus sneller en intensiever verwarmt.
Dus bij een lage LV is de warmte geleiding veel lager.. dus kun je dan hogere temperaturen in de sauna verdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

route99 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:23:
Dat lijkt me de LV die ervoor zorgt dat er kans op rot en schimmel optreedt in en vanuit de kruipruimte (optrekkend vocht).

In huis wordt vaak een LV van 40-60% geadviseerd, dus ik zou onder de vloer zeker de 60% als max willen, liever nog lager das mooi meegenomen, omdat dan de warmte verliezen, immers waterdamp is een goed geleidende massa..., steeds kleiner worden. Vanaf de folie plaatsing eind november zit ik nu op 64% en de trend lijkt me nog steeds dalend. Aangezien ik van natte muren met bijna 100% LV kwam is er al een flinke stap gezet.
Je weet dat je de 40-60% in huis niet kunt vergelijken met 60% in de kruipruimte? Het gaat namelijk om de Relatieve Luchtvochtigheid. Ik neem aan dat jouw kruipruimte geen 20 graden is namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankve77
route99 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:42:
Maak eens een goed overzicht, of loop die nog eens na, want je bent al bezit.
Ik zou met die warmtepomp pas beginnen als je gasverbruik veel verder gedaald is....
Als die warmtepomp de extra warmte die nodig is, vooral onder de 7ºC buiten-T, puur uit de elektra moet halen... stroom is 3x zo duur dan gas per warmte-eenheid....
Hybride met CV? En als die CV al snel stuk gaat..... ga je dan toch weer een CV kopen... want je het nu een maal voor dat hybride systeem gekozen... dan wordt het wel echt duur....

Hoe ziet de rest van je huis er uit qua isolatieniveau?
En de vloer kan nog steeds met een alternatief geïsoleerd worden.
Heb je al een warmte camera overzicht van je zwakke(re) plekken in huis?
Dan kun je de quick win-win's ook veel beter inschatten.
Dank je.
De CV is pas 2,5 jaar oud. Ik zal de kruipruimte gaan meten. Dak en spouw zit 6cm piepschuim in vanaf de bouw in 1983. Dak moet wel een keer want pannen zijn niet heel best. Maar dat hoop ik nog even uit te kunnen stellen. Gaan we wel goed doen tzt met nieuwe isolatie. Onlangs een warmte scan van binnen en buiten laten doen. Dat was allemaal goed. Paar kleine puntjes. We hebben best veel glas dus dat is een quick win zeker qua comfort. Ik ben ook benieuwd naar glas met elektrische verwarming er in. Heb ik ook een offerte voor opgevraagd.

Pif isolatie folie is misschien ook nog wel een goede optie? Van de Bunt ook uitgenodigd om eens te komen praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

B2 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:33:
[...]Je weet dat je de 40-60% in huis niet kunt vergelijken met 60% in de kruipruimte? Het gaat namelijk om de Relatieve Luchtvochtigheid. Ik neem aan dat jouw kruipruimte geen 20 graden is namelijk.
Dat weet ik... maar als het in de kruipruimte max 60% is nu bij ca 14ºC dan is het bij 20ºC in huis... zeker altijd onder de 60%.... (leek me een inkopper... sorry voor de omissie in pure tekst...) en daar mee zeker in de gewenste range 40-60% in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-05 03:20
Frankve77 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:34:
Ik ben ook benieuwd naar glas met elektrische verwarming er in. Heb ik ook een offerte voor opgevraagd.

Pif isolatie folie is misschien ook nog wel een goede optie? Van de Bunt ook uitgenodigd om eens te komen praten.
Glas met elektrische verwarming erin? Waarom dat dan? Verwarming daar waar je warmte het snelst verliest... Lijkt wel die antikalk trend, grotere onzin aan mensen verkopen bestaat niet. Dan zou ik eerder voor een airco / lucht/lucht warmtepomp gaan, daar kun je een factor 4-5 voordeliger mee verwarmen dan een elektrische element, laat staan koelen, dat kan ook nog (zuiniger).

Als er verder buiten het glaswerk om niet veel te winnen valt, moet je vanuit warmteverlies gezien zeer waarschijnlijk de vloer doen ja. Als je het toch laat doen, zoek naar een bedrijf dat isolatieplaten onder de vloer aanbrengt. Dit is "veel werk", maar dat heeft een reden; het is veruit de best isolerende optie.

[ Voor 5% gewijzigd door KleineJoop op 16-01-2021 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankve77
KleineJoop schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:31:
[...]

Glas met elektrische verwarming erin? Waarom dat dan? Verwarming daar waar je warmte het snelst verliest... Lijkt wel die antikalk trend, grotere onzin aan mensen verkopen bestaat niet. Dan zou ik eerder voor een airco / lucht/lucht warmtepomp gaan, daar kun je een factor 4-5 voordeliger mee verwarmen dan een elektrische element, laat staan koelen, dat kan ook nog (zuiniger).

Als er verder buiten het glaswerk om niet veel te winnen valt, moet je vanuit warmteverlies gezien zeer waarschijnlijk de vloer doen ja. Als je het toch laat doen, zoek naar een bedrijf dat isolatieplaten onder de vloer aanbrengt. Dit is "veel werk", maar dat heeft een reden; het is veruit de best isolerende optie.
Dank voor je tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankve77
route99 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:42:

De meter geeft aan 13,3 graden en 77% luchtvochtigheid . De thermostaat van de vloerverwarming altijd op 19,5 graden dag en nacht. Zegt dit al meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Frankve77 Het is natuurlijk een moment opname, maar op de droge Veluwe had ik lagere waarden verwacht qua LV.
Maar de lokale omstandigheden ken ik niet, denk aan hoe bijvoorbeeld het regen water om het huis wegloopt/wegzakt, of in het ergste geval lekt er een dakgoot/regenpijp of veroorzaken je buren iets wat kan bijdragen aan een hogere LV dan verwacht. Dat laatste had ik ook, maar vond geen eenduidige oorzaak en de buren L+R van ons hebben het probleem ook. Het was nooit zo vochtig en een oorzaak zou mss gevonden kunnen worden, maar daar heb ik niet op gewacht, dus er ligt nu dampdichte folie op het zand.

De update van 14/01/21 geeft aan dat bij 14ºC de LV-waarde nog steeds aardig daalt (het was eerst 15ºC bij de aanleg 28/11/20). Ben benieuwd wat de evenwichtswaarde is op de Betuwse bodem met Betuwse grachten omringd....

Je zou toch echt verwachten dat je op de veel hogere en normaliter drogere Veluwe toch ruim onder mijn waarden zou moeten duiken.

En: Hoe lager de LV-waarden in de kruipruimte hoe minder warmte geleidingsverlies er is vanaf de huisvloer. Zowel zonder als met de isolatie daarvan. Ter info: Voor de technische berekeningen wordt er gewerkt met de absolute water gehaltes in de lucht.

De kosten van dampdichtfolie zijn erg laag tov de overige kosten die je nog gaat maken, wat je ook doet aan vloerisolatie.

De laatste lagere waarde komen wellicht doordat het een aantal dagen gevroren heeft en er bij ventilatie er dus wat zeer droge lucht in de kruipruimte gekomen is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bk16hVcRLwZzmGIHJ66HVGLHcgk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EClYMI5pxiYGT7VAITf0Zet0.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 17-01-2021 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankve77
Dank. Een kleine investering in dampdichte folie is dus altijd wel goed om te doen begrijp ik, zeker ook met deze waarde van 77% LV. Ik zal ook eens iemand zoeken die misschien wel PIR platen wil monteren en de natte glaswol eronderuit trekken.

[ Voor 79% gewijzigd door Frankve77 op 17-01-2021 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Frankve77 Die natte glaswol geeft eigen toch ook aan dat het NOK is qua LV. Die trekt mogelijk warmte weg uit de vloer terwijl die juist moet isoleren. Daar had ik met mijn glaswol ook last van. Gelukkig lijkt de schade hier beperkt.
Tnx...(editing)

[ Voor 91% gewijzigd door route99 op 17-01-2021 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-03 23:08
route99 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:33:
...het eenvoudig volspuiten van de kruipruimte met oa EPS bolletjes is zo slim marketing technisch opgezet.... je hoeft alleen nog maar te betalen... ze hebben je al bijna direct op het bestel knopje laten drukken, zonder te vermelden dat dit concept in 2009 al als een fout concept bewezen is, zie boven.

...

Gebruikte folie:
  • Sd-waarde 0.15mm 78 m dus Sd >100m voor 0,20mm, dus prima voor dit doel!.
Hoi, ik probeer te achterhalen wat voor mijn huis de beste optie is. Wat mij onduidelijk is: ik geloof wel dat bodemisolatie (met EPS parels) minder effectief is dan vloerisolatie, maar is het niet alsnog beter dan niks? En zou dat soort folie beter zijn dan parels? Luchtvochtigheid bij mij in de kruipruimte is ~60% dacht ik, wat condens in een hoek maar verder niet. [edit: als ik kijk bij deze link is bodemisolatie toch nog redelijk succesvol: https://www.milieucentraa...n-besparen/bodemisolatie/]

Die folie krijg ik nog wel de kruipruimte in als het 2m breed is, maar volumineus en niet flexibel isolatie materiaal niet: kleine toegang en direct een bocht. EPS parels daarentegen kan ik makkelijk zelf plaatsen, ben nog steeds geneigd dat het qua moeite/kosten niet verkeerd is. Het gedeelte waar ik lekkages etc kan verwachten is apart dus daar doe ik geen parels dan want bij gedoe wil ik makkelijk erbij kunnen.

Mijn huis is uit de jaren 60, ben op zoek naar iets wat een verbetering is en qua kosten/moeite gebalanceerd is. Heb net 20cm glaswol op zolder gelegd wat eerder niet geïsoleerd was, dus er valt wat te verbeteren :+

[ Voor 4% gewijzigd door SawaFish op 17-01-2021 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

SawaFish schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:42:
[...]Hoi, ik probeer te achterhalen wat voor mijn huis de beste optie is. Wat mij onduidelijk is: ik geloof wel dat bodemisolatie (met EPS parels) minder effectief is dan vloerisolatie, maar is het niet alsnog beter dan niks? En zou dat soort folie beter zijn dan parels? Luchtvochtigheid bij mij in de kruipruimte is ~60% dacht ik, wat condens in een hoek maar verder niet. [edit: als ik kijk bij deze link is bodemisolatie toch nog redelijk succesvol: https://www.milieucentraa...n-besparen/bodemisolatie/]
???????
Een beter-dan-niks verdediging ga ik niet weerleggen....
Doe zelf je huiswerk hier obv technische argumenten.

Zet deze
https://www.milieucentraa...en-besparen/bodemisolatie
in het rijtje van:
https://www.eigenhuis.nl/...ie/kruipruimte-isolatie#/
en lees dit verhaal nog eens...
Een grote marktpartij, die bodemisolatie al bij een groot aantal woningen heeft geadviseerd als gelijkwaardig met vloerisolatie, is door deze foto’s tot het inzicht gekomen dat het effect van bodemisolatie inderdaad veel minder is dan van vloerisolatie.
Het blijkt voor veel partijen in de Nederlandse bouwwereld buitengewoon pijnlijk, nu te moeten erkennen al die tijd een misvatting te hebben geloofd en/of verspreid.
Conceptmatig is de stand v/d techniek echt: dampdicht folie op het zand vd kruipruimte en geschikte isolatie onder tegen de huisvloer. Tenzij het technisch echt niet kan en er een andere oplossing moet komen.

Tja meer ga ik er echt niet over schrijven.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
KleineJoop schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:31:
[...]

Glas met elektrische verwarming erin? Waarom dat dan? Verwarming daar waar je warmte het snelst verliest... Lijkt wel die antikalk trend, grotere onzin aan mensen verkopen bestaat niet.
Het schijnt toch goed te werken .. alleen weet ik niet hoeveel stroom het verbruikt.

YouTube: IQ Glass - Heated Glass on Grand Designs Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

duvekot schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:07:
[...]Het schijnt toch goed te werken ..
Op Tweakers verwachten we toch wel een technisch te checken concept. Heb je daar al naar gezocht en deel die info eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
route99 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:14:
[...]
Op Tweakers verwachten we toch wel een technisch te checken concept. Heb je daar al naar gezocht en deel die info eens.
https://www.iqglassuk.com...20-%20IQ%20Glass%20UK.pdf

De specificaties van het glas .. was ff zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheoQ
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Na een bezoek aan mijn kruipruimte ben ik hier terecht gekomen, en heb al veel geleerd, waarvoor dank!

Situatie:
Huis van 1975, (DATO?)Betonvloer met vloerverwarming zonder isolatie, zand en onbelemmerde beluchting aan beide kanten van het huis. Gemiddelde hoogte 60 tot 70 cm.

De totale oppervlak is 5,2 x 10 meter maar verdeelt door een balk in het midden ( dus 2 keer 5,2 x 4,8 meter)
Deze balk zweeft bijna boven het zand en er is een ruimte onderdoor gegraven om heen en weer te kunnen kruipen.
Op het zand liggen o.a. ook niet geïsoleerde kunststof CV leidingen (die in een kunststof pijp, diameter 30 mm)
Het zand is niet nat maar zeker ook niet droog. De betonnen balken die grenzen aan buiten zijn nat en pas na een meter naar binnen wordt de kleur droog. Riolering en waterleidingen zijn nat.

Ongeveer een week gemeten en de waardes vragen om directe aanpak. De temp schommelt tussen 19 en 20 graden en RV laag bij zand 95% en midden hoogte 86%.

Dit vraagt om directe actie en mijn idee is het volgende:
Tonzon grondzeil: 1 stuk van 15 x 7meter, dit onder de middenbalk door leggen zodat het 1 bak wordt. Sta open voor andere leverancier, maar 7 meter breed kan niet ergens anders vinden.
Zo hoog mogelijk op beton vast zetten ivm nat beton bij de buitenmuren.
CV leidingen isoleren en ophangen, maar heb nog niet veel informatie hierover gevonden (aan en afvoer samen isoleren of per stuk beter en waarmee isoleren?

Mijn uitdagingen: Bij gieten van de balken is er bijna overal beton onderuit de bekisting gelopen waardoor er onderaan de balk beton uitsteekt. Het zand is iets verzakt waardoor er een kleine doorgang naar de buren is.

Mogelijkheden: zand vanuit het midden naar de zijkant schuiven waardoor overgang zand-betonrand niet scherp meer is, of de folie beschermen met piepschuim of noppenfolie oid? (Afhakken ga ik niet doen, scherpe betonstukken die eraf springen kunnen de folie later doorboren, en het werk staat me ook niet aan ;) )
Zou je op het zand ook noppenfolie ter bescherming van de folie leggen?

Stap 2 wordt isoleren van de vloer met waarschijnlijk platen (PIR + aluminium ) en glaswol tussen de DATO kamers om losse ruimtes te creëren. Platen verlijmen tegen de liggers.

Zijn deze platen enigszins flexibel om ze in de kruipruimte en onder de balk door te krijgen of breken ze direct?

Stap 3: Eventueel tegen de platen, de cv leidingen monteren en deze omkaderen met zelfde PIR platen.

Wat vinden jullie van de aanpak zover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
route99 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:20:
[...]
...
Tja meer ga ik er echt niet over schrijven.
Succes.
Ik ben vanochtend aan het lezen geweest en er begint iets te dagen dat EPS parels goed werken als vocht regulator, maar dat folie hier veel beter voor is. Lage luchtvochtigheid is sowieso al goed voor minder stookkosten, en extra isolatie tegen de vloer aan is de enige echte vloer isolatie. Ik ga toch eens wat van de folie bestellen dan om mee te beginnen.

Hopelijk kom je terug op je woorden en wil je er toch nog wat over schrijven: Die folie van 0,20 die je eerder linkte, is dat stevig spul? Ik ben wat bang dat met erover heen tijgeren en het op scherpe randen (soms ligt het op fundering of steentjes ipv zand) kan scheuren. Is 0,30 of 0,40 dikte dan eerder aan te raden, of is dat onverwerkbaar stug?

Oh en als iemand nog een linkje heeft voor Tonzon achtig materiaal en waar je dat goedkoop kan bestellen houd ik me van harte aanbevolen.

Bedankt voor alle posts, erg fijn om zo veel informatie/discussie te vinden ipv enkel wat de fabrikanten/installateur je wijs willen maken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

duvekot schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:18:
[...]https://www.iqglassuk.com/storage/documents/IQ%20Heated%20Glass%20-%20Product%20Information%20Sheet%20-%20IQ%20Glass%20UK.pdf De specificaties van het glas .. was ff zoeken.
Dank je dan hebben de gegevens die ze wel vertellen iig al wel.
Wat ik mis is een conceptmatige uitleg met de warmte stromen. Want je zet de verwarming net niet buiten.... en dan is het beter dan alles wat er is? Dat vraagt om een technische concept onderbouwing.

https://www.schildersvak.nl/download/10SVK001z018.pdf
De eigenaar zelf aan het woord:
‘Bij een Ferrari vraag je ook niet: “Is dat duur?”’.
......
De kwestie is: de mensen die dit product aanschaffen gaat het niet om de prijs. Dat je met deze verwarming al snel 10 à 15 procent bespaart op je energie per jaar laat ik meestal buiten beschouwing. Het is veel meer dat dit product problemen oplost, van de meer luxe soort. De mensen hebben al hetzelfde grote huis, hetzelfde soort grote auto als de buren, maar met glasverwarming kunnen ze zich onderscheiden. O
Ik vermoed dat de doelgroep vooral degenen zijn die horen bij wat hij beschrijft...

In dit stuk bij een buiten temperatuur van 5ºC komt hij dus op 13ºC aan de binnenzijde...
De HR-ruit, hoe goed ook geïsoleerd, blijft dan een graad of 13.
...

Tja.... met HR+++ haal je bij 0ºC toch nog steeds ca 18ºC... zie de diverse plaatjes waarvan een hier.
Tja waar een ander bij 13ºC van HR naar HR+++ gaat en daar de koude lucht val mee voorkomt, zou het verwarmd glas dan nog beter zijn? Het mist aan onderbouwing, das alles wat ik nu kan schrijven.
Obv het verhaal van de leverancier ben ik niet overtuigd.

Afbeeldingslocatie: https://www.ijsselglas.nl/wp-content/uploads/2017/05/354x161xu-waarde-glas.gif.pagespeed.ic.OjvKn_xkG2.webp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

SawaFish schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:43:
[...]Ik ben vanochtend aan het lezen geweest en er begint iets te dagen..........
De ochtend eindigt bij mij om 12.00 uur.... 8)
Dus slechts 18 minuten ervoor schreef je dat "verhaal" waar ik op reageerde: 17 januari 2021 @ 11:42
SawaFish schreef op zondag 17 januari 2021 @ 11:42:
[...]Hoi, ik probeer te achterhalen wat voor mijn huis de beste optie is. .
Dus dit is wat je in die 18 minuten nog geleerd hebt....das snel geleerd.... _/-\o_
Dit kan ik in de mij beschikbare tijd niet bij benen... dus ik wacht even tot het hele kwartje gevallen is, want als je nu het echt begint te snappen, lijkt me het erg nuttig om met de vernieuwde blik nog eens door dit topic heen te lopen en de state-of-the-art inzichten die daar staan beschreven door diverse mensen, nog eens tegen het licht te houden wat ze nu voor jou betekenen.

Kom dan met een verhaal met een kop en een staart en dan zullen er nog best vragen over zijn, die wij ook hebben, maar dan wordt het iig eerst een heel stuk overzichtelijker waar nog accenten zijn waar door iedereen die dat wil, nog op gereageerd kan worden.

Succes.

Ik ga zo effe ruim 12 km hollen... om met de woorden van Mart Smeets te spreken.... de plee heb ik al schoon.... moest ook gebeuren... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SawaFish
TheoQ schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:26:
...
CV leidingen isoleren en ophangen, maar heb nog niet veel informatie hierover gevonden (aan en afvoer samen isoleren of per stuk beter en waarmee isoleren?

... of de folie beschermen met piepschuim of noppenfolie oid?...

Zijn deze platen enigszins flexibel om ze in de kruipruimte en onder de balk door te krijgen of breken ze direct?

Wat vinden jullie van de aanpak zover?
Bij mij is de afvoer van de CV nog best warm, zou zelf niet zien waarom dat niet samen ingepakt kan worden? Afzonderlijk is vast beter maar hoeveel? Optimale warmteverlies voor een radiator is ~20% tussen aan- en afvoer dacht ik, dus je afvoer is niet koud maar enkel iets minder warm. Zou uiteraard wel eerst om de afzonderlijke leidingen van die ronde schuimbuizen doen als er nog niks om zit.

Noppenfolie word door Tonzon zelf ook aangeraden precies hiervoor: https://shop.tonzon.nl/webshop/noppenfolie-150cm-prijs-p-m Vantevoren deels scherp puin verwijderen lijkt me ook handig.

Heb laatst een PIR plaat verwerkt van 8cm dik en dat was zo onbuigzaam als kon.

Tot zover wat ik weet, ben zelf ook nog bezig uit te zoeken hoe/wat het beste is.
Bedankt en bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Is er ook een variant op drowa chips, om bv zelf bij een fabrikant af te halen, ze hanteren zelf best forse bezorgkosten.
Overweeg zelf de chips onder te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

HyperTrophy schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:24:
Overweeg zelf de chips onder te plaatsen.
Waar onder is me niet duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter F
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb een huis uit 1968, en heb van de week even onder de vloer gekeken of isolatie mogelijk is.

Nu ben ik best geschrokken, want ik zie her en der wat pur gespoten, maar het lijkt nergens op.
Wat is wijsheid ? gewoon een paar bedrijfjes laten komen om te kijken wat ze er van kunnen maken ?

Ik hoop trouwens dat ik subsidie kan krijgen. Ik heb ook kunstofkozijnen aangeschaft ( komen pas in Juni) , maar dat gaat een bedrijf uit duitsland doen. Ik weet niet of ik dan wel recht heb op subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021

Op het zand liggen o.a. ook niet geïsoleerde kunststof CV leidingen (die in een kunststof pijp, diameter 30 mm)
Het zand is niet nat maar zeker ook niet droog. De betonnen balken die grenzen aan buiten zijn nat en pas na een meter naar binnen wordt de kleur droog. Riolering en waterleidingen zijn nat.
Riolering die nat is wel apart. Die is meestal een stukje warmer dan de rest. Maar kan natuurlijk ook afkoelen enzo.
Ongeveer een week gemeten en de waardes vragen om directe aanpak. De temp schommelt tussen 19 en 20 graden en RV laag bij zand 95% en midden hoogte 86%.
Tussen de 19 en 20, afgelopen week? Ja, dan ben je goed voor de buitenlucht aan het stoken geweest.
Hoe wil je ze samen isoleren? Standaard buisisolatie voor achteraf is per stuk.
Mijn uitdagingen: Bij gieten van de balken is er bijna overal beton onderuit de bekisting gelopen waardoor er onderaan de balk beton uitsteekt. Het zand is iets verzakt waardoor er een kleine doorgang naar de buren is.
Huh? De balken langs de rand?
Mogelijkheden: zand vanuit het midden naar de zijkant schuiven waardoor overgang zand-betonrand niet scherp meer is, of de folie beschermen met piepschuim of noppenfolie oid? (Afhakken ga ik niet doen, scherpe betonstukken die eraf springen kunnen de folie later doorboren, en het werk staat me ook niet aan ;) )
Als je nu gaten onder de balk met de buren heeft... ja, wat zand daar naartoe schuiven.
TheoQ schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:26:Zijn deze platen enigszins flexibel om ze in de kruipruimte en onder de balk door te krijgen of breken ze direct?
Niet flexibel. Dus niet de platen van 4800x1200 kopen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

https://www.familie-klein...012-fundering-geisoleerd/
De familie Kleinman is al jaren bezig om het gasverbruik omlaag te krijgen om zo van het gas af te komen.
De link geeft het isoleren van de kruipruimte en de fundering (ook vanaf buiten) weer. Op het zandbed in de kruipruimte zie je ook de dampdichte folie liggen.
Eerder hadden ze de vloer al geïsoleerd: https://www.familie-klein...009-2/2009-vloerisolatie/

Het effect van dit en ook van andere (best ingrijpende) maatregelen is hier te lezen.
https://www.familie-kleinman.nl/energie/statistieken/gas/
https://www.familie-klein...atistieken/elektriciteit/
https://www.familie-kleinman.nl/energie/statistieken/water/
https://www.familie-klein...tatistieken/elga-cijfers/
https://www.familie-klein...ie/zonneboiler/opbrengst/

Dit is natuurlijk erg veel, pik er uit wat je gebruiken kunt. Laat je inspireren.

@Kleinman is ook op dit forum te vinden en ik las ergens dat hij (iig toen...) open stond voor vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
route99 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 18:35:
[...]
Waar onder is me niet duidelijk?
Onder de carport.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-05 03:20
duvekot schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:07:
Het schijnt toch goed te werken .. alleen weet ik niet hoeveel stroom het verbruikt.

YouTube: IQ Glass - Heated Glass on Grand Designs Live
Dat is geen actuele en betrouwbare bron. Waarom zou je voor zoiets kiezen als alle andere oplossingen zo gangbaar, (kosten) effectief en goed beschreven zijn? Ik zou voor een warmtepomp kiezen, maar goed, dat komt omdat ik de topics daarover volg hier op het forum, dan weet je of en hoe het werkt, en er is consensus, mensen komen vrijwillig bij elkaar om zonder belang informatie te delen, en daardoor vind men ook de meest efficiënte of goedkope oplossing, meest recente techniek, etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Direct onder de vloer zelf, dus tegen de onderkant ervan de zakken monteren of op het zand...
Als dat laatste het geval is lijkt het erop dat je op deze lijn zit.
Een grote marktpartij, die bodemisolatie al bij een groot aantal woningen heeft geadviseerd als gelijkwaardig met vloerisolatie, is door deze foto’s tot het inzicht gekomen dat het effect van bodemisolatie inderdaad veel minder is dan van vloerisolatie.
Omdat ik jouw situatie niet obv jouw zin kon beoordelen, wilde ik het zeker weten....en jezelf het antwoord laten geven ipv het zelf in te vullen oid...
Jammer dat dit niet serieus opgepakt is ook leek het vast een domme vraag. Ik heb altijd geleerd dat er geen domme vragen zijn.
Sterkte met jouw eigen "inzicht", die voor mij een blik in de carport betekende... _/-\o_ :? , die vast erg bijzonder moet zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 17-01-2021 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Leek idd een domme vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Geef je nog een kans: Onderbouw je aanpak.... dan ga ik het nu nog niet dom noemen..... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
ik ben slechts op zoek naar een leverancier voor chips. Drowa en Drocom zijn daar enkele van,
echter wil ik het zelf gaan aanbrengen, en daarmee kosten besparen.

Ik begrijp dat ik je wellicht op het verkeerde been breng door deze vragen in het kruipruimte isolatie topic plaats, en dat je me graag eea wil bijbrengen over 'de juiste wijze van isoleren'. Echter ben ik niet op zoek naar een dergelijke discussie. Ik hoop dat je dat hiermee begrijpt. ;)

(drowa hanteert zelf namelijk transportkosten á 100 euro )

[ Voor 7% gewijzigd door HyperTrophy op 18-01-2021 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Respect wel voor je mening, maar ik begrijp niets van het niet willen delen van je inzichten waarom je afwijkend wil zijn ten opzichte van de inzichten die sinds 2009 totaal veranderd zijn...
En....je komt wel info halen maar delen doe je niet. Dat is jammer, ook al is dat geen verplichting, maar het is in het kader van een forum wel erg bijzonder, zeker omdat bijvoorbeeld geen persoonlijke/medische zaken betreft. Het terugkomen op een eerder inzicht is trouwens een hele grote plus als je je realiseert dat het op een andere manier toch beter zou kunnen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald is het spreekwoord. En wij kunnen niet zien of de nieuwe inzichten in jouw situatie werkelijk zouden kunnen, er is dus geen oordeel maar wel de eerder beschreven verbazing over jouw reactie, althans bij mij.

Je begrijpt iig nu wel dat je met je cryptische woorden mij inderdaad op het verkeerde been gezet had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:26
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, slechts een paar van de laatste pagina's. Interessante info, dat vooropgesteld!

Mijn situatie: ik heb een huis uit 1994 met een betonnen vloer, waar we vorig jaar vloerverwarming in hebben laten frezen. Onder de vloer is 17cm tempex aangebracht, voor wat we kunnen zien lijkt dit (prefab) vanaf de bouw zo te zijn. Ik woon in de polder, en de wijk waarin we wonen is iets te laag gebouwd. Resultaat is +/- 20-30cm water in de kruipruimte gedurende de winter. In de zomer is de kruipruimte nagenoeg droog. We hebben al eens zo'n 15.000 liter water uit de kruipruimte gepompt om een leiding voor de WC aan te passen.

Onlangs heb ik een isolatieadviseur op bezoek gehad, die in mijn ogen nét wat te snel over de vloer "afPURren" begon. Hij zou de naden tussen de tempex platen en 30cm aflopend op de fundering rondom willen spuiten, succes gegarandeerd. Ik weet echter niet zo goed wat ik van dat advies moet vinden. De waterleidingen zijn bijv. vrijwel altijd nat, als je daar PUR op spuit is dat ongetwijfeld vragen om problemen/corrosie op de lange termijn. Verder heb ik ook wel wat video's gezien van PUR dat drijfnat is.

Voor zover bekend wordt de kruipruimte wel goed geventileerd, het tempex is gewoon droog aan de onderzijde. Op de fundering is echter wel vocht te zien, net iets hoger dan de waterstand. We hebben geen last van schimmel o.i.d.

Ik heb al het nodige gelezen over bijv. Tonzon bodemisolatie, maar vraag me sterk af of dat überhaupt kan bij een huis met zo'n "zwembad" aan water in de kruipruimte. Al zou je het in de zomer aanleggen als de ruimte droog is, dat water komt toch weer omhoog zou ik denken. Is er iemand die daar ervaringen mee heeft?

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@ervh In zulke gevallen wordt vaak het volgende aangeraden.
  • Wacht tot het water weg is (zomer bij jou) of pomp het tijdelijk weg.
  • Leg stevig bubbeltjes folie op het natte zand met opstaande waterdichte randen zodat je een droge badkuip idee krijgt.
  • Dan leg je ook in een badkuipvorm het dampdichte folie er bovenop, ook in waterdichte badkuipvorm
  • Randen/overgangen moet zeker in deze situatie waterdicht zijn, het bubbeltjes folie al helemaal...
  • Maak van beide folies de opstaande randen goed vast op de muur van de kruipruimte.
Stijgt het water nu weer in de kruipruimte dan gaat alles zonder problemen op het water drijven en omdat het netjes op de muur aansluit zal de lucht toch heel veel droger worden dan voorheen.
Hoe goed? Dat hangt vooral af hoe goed waterdicht je die 2 "badkuipen" met folie voor elkaar krijgt en de aansluiting op de muur.

Daarmee maak je het riskante PURren met nadelen die je zelf al aangeeft, imho compleet overbodig.
Slecht advies van die leverancier dat PURren

Tonzon dampdichte (dampremmende) folie is op zich goede folie, maar stevig aan de prijs. Ze leveren wel 7m breed folie, als je dat echt nodig hebt is dat zonder een las wel aan te raden.

Heb je aan 6m breed, allemaal dus incl de opstaande randen (plus eind z-vouw) dan zijn er veel goedkopere adressen met een sd>100m, zie diverse inputs over zulke folies.

Edit: Er wordt ook vaak geadviseerd om EPS chips te storten op het zand.... want die gaan ook drijven als het water omhoog komt. En het zou dan ook isolerend werken.....
Dat de EPS chips gaan drijven ... klopt....
Dat de EPS chips isoleren.... klopt ook....
Dus OK?
Neen.... want de EPS isoleren het zand... en niet de huisvloer....
Nou en????
Wel das nu net het inzicht wat in 2009 pas ontdekt is...
Door het zand met EPS chips te isoleren, bodemisolatie dus,.... wordt het zand onder die chips in de zomer niet opgewarmd...... want er is een prima isolatie aangebracht....
Nou en... ?
Als het zand wel warm kan worden omdat er geen chips maar folie gebruikt wordt ... gaat de gemiddelde temperatuur in de kruipruimte omhoog en de warmte buffer die in de grond/het zand zit houdt de kruipruimte in de winter op een hogere temperatuur dan als er chips op liggen.... want .... die isoleren zo goed, immers bodemisolatie,... maar dat werkt helaas de verkeerde kant uit...zie artikel onderaan.

HET voordeel dat de kruipruimte en droger is en toch warmer blijft in de winter... zorgt er voor dat er een stuk minder warmte verlies optreedt bij de (geïsoleerde) huisvloer.

Tros Radar
De SBVN heeft de infraroodopnames laten maken naar aanleiding van de uitzending van Tros Radar over vochtige kruipruimtes van 16 maart. In deze uitzending worden de warmte-isolerende eigenschappen van polystyreen schuimpjes op de bodem van de kruipruimte bijna de hemel in geprezen. Een vochtwering die blijft drijven en tegelijkertijd isoleert, mooier kun je het toch niet bedenken?

De foto’s werden op 19 maart gemaakt en bevestigen overduidelijk dat bij bodemisolatie de isolatielaag simpelweg aan de verkeerde kant van de kruipruimte zit. De funderingsmuren blijken zo koud, dat ze fungeren als een soort negatieve radiator, die veel warmte aan de vloer ontrekt.

Dat verklaart waarom in de winter in woningen met bodemisolatie de vloer ’s ochtends maar langzaam op temperatuur komt, er flink gestookt moet worden om de vloer enigszins op temperatuur te krijgen en waarom de vloer weer snel zijn warmte verliest na het terugzetten van de thermostaat. Hierdoor gaat het energieverbruik eerder omhoog dan omlaag. Dat er met bodemisolatie over een heel jaar genomen energie wordt bespaard, is dan ook allerminst zeker.

[ Voor 73% gewijzigd door route99 op 18-01-2021 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Laatst online: 28-05 20:32

Cr3ator

1 bar is geen bar

route99 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:36:
[...]
Edit: Er wordt ook vaak geadviseerd om EPS chips te storten op het zand.... want die gaan ook drijven als het water omhoog komt. En het zou dan ook isolerend werken.....
Dat de EPS chips gaan drijven ... klopt....
Dat de EPS chips isoleren.... klopt ook....
Dus OK?
Neen.... want de EPS isoleren het zand... en niet de huisvloer....
Nou en????
Wel das nu net het inzicht wat in 2009 pas ontdekt is...
Door het zand met EPS chips te isoleren, bodemisolatie dus,.... wordt het zand onder die chips in de zomer niet opgewarmd...... want er is een prima isolatie aangebracht....
Nou en... ?
Als het zand wel warm kan worden omdat er geen chips maar folie gebruikt wordt ... gaat de gemiddelde temperatuur in de kruipruimte omhoog en de warmte buffer die in de grond/het zand zit houdt de kruipruimte in de winter op een hogere temperatuur dan als er chips op liggen.... want .... die isoleren zo goed, immers bodemisolatie,... maar dat werkt helaas de verkeerde kant uit...zie artikel onderaan.

HET voordeel dat de kruipruimte en droger is en toch warmer blijft in de winter... zorgt er voor dat er een stuk minder warmte verlies optreedt bij de (geïsoleerde) huisvloer.

[...]
Deels heb je gelijk, maar neemt niet weg dat bodemisolatie wel degelijk een prima methode kan zijn waar vloerisolatie geen (realistische/betaalbare) optie is. De TU Delft heeft in 2010 een uitgebreid onderzoek gedaan waaruit blijkt dat bodemisolatie wel degelijk een positieve bijdrage levert, echter met de kanttekening dat vloerisolatie met dezelfde R-waarde betere besparing geeft. Voor een hoekhuis praat je nij Rc=3 over 4,2m3 gasbesparing/m2 bij vloerisolatie t.o.v. 2.7m3/m2 (65%) bij bodemisolatie. In het geval dat er verwarmingsbuizen in de kruipruimte aanwezig zijn, zal bodemisolatie tot 20% verbetering zien (netto 77% tov. vloerisolatie bij zelfde Rc).

Nu heb ik een bestaande houten vloer die baat heeft bij een drogere warme omgeving en reeds een dampdichte laag onder het parket heeft zitten. Dit parket wil ik behouden, dus slopen valt af. Mijn kruipruimte heeft optimistisch gemeten 20cm onder de balken tot het zand (38cm tussen onderkant vloer en zand). De enige reele optie hier was bodemisolatie en dit levert mij een warmere en drogere vloer op, dus ook meer comfort en - hoewel misschien net iets minder als ik bij gelijke (maar niet mogelijke) vloerisolatie zou hebben gehad, ook een flinke besparing in mijn stookkosten.

Bestaande bouw is vaak behelpen. Ja, idealiter isoleer je de vloer, maar bodemisolatie is in een aantal situaties absoluut de betere keuze. Het dus zondermeer afschieten ervan is niet

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:38
@Cr3ator Met 20cm onder de balken heb je die ruimte dan ook praktisch vol laten spuiten. Iets anders kan je eigenlijk ook niet in jouw situatie.

Ik heb hier 70-80cm kruipruimte, had destijds een offerte voor 30cm chips van Drocom. Blij dat ik dat destijds niet heb laten doen en gewoon zelf met EPS platen aan de slag ben gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Laatst online: 28-05 20:32

Cr3ator

1 bar is geen bar

_JGC_ schreef op maandag 18 januari 2021 @ 23:58:
@Cr3ator Met 20cm onder de balken heb je die ruimte dan ook praktisch vol laten spuiten. Iets anders kan je eigenlijk ook niet in jouw situatie.

Ik heb hier 70-80cm kruipruimte, had destijds een offerte voor 30cm chips van Drocom. Blij dat ik dat destijds niet heb laten doen en gewoon zelf met EPS platen aan de slag ben gegaan.
Vol gespoten*. Ik zag niet zo snel iemand voor een acceptabele prijs loopgraven gaan maken (was 15cm), een muur doorbreken om in de tweede sectie te komen, nieuwe leidingen leggen (loden waterleiding vervangen, utp, cai, ...), ventilatie op orde brengen die door een aanbouw was afgesloten, oud bouwpuin weghalen, ... En dan nog netjes de EPS parels aanbrengen tot nét niet tegen de balken. :9 Ik prijs mij gelukkig met een totaal gebrek aan claustrofobie en een aantal vrienden met ditto eigenschappen.

En groot gelijk, 70cm is pure luxe.

Laatst nog even terug onder de vloer geweest voor een mantelbuisje leggen tussen buitengevel en meterkast. Dat is ook een voordeel dat het nu nog 'doorwaadbaar' (doorzwembaar?) is. Wel een redelijke nul-zicht expeditie met adembescherming tegen het na-isoleren van mijn longen.

[ Voor 5% gewijzigd door Cr3ator op 19-01-2021 00:45 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Cr3ator schreef op maandag 18 januari 2021 @ 23:49:
[...]Deels heb je gelijk, maar neemt niet weg dat bodemisolatie wel degelijk een prima methode kan zijn waar vloerisolatie geen (realistische/betaalbare) optie is. De TU Delft heeft in 2010 een uitgebreid onderzoek gedaan waaruit blijkt dat bodemisolatie wel degelijk een positieve bijdrage levert, echter met de kanttekening dat vloerisolatie met dezelfde R-waarde betere besparing geeft. Voor een hoekhuis praat je nij Rc=3 over 4,2m3 gasbesparing/m2 bij vloerisolatie t.o.v. 2.7m3/m2 (65%) bij bodemisolatie. In het geval dat er verwarmingsbuizen in de kruipruimte aanwezig zijn, zal bodemisolatie tot 20% verbetering zien (netto 77% tov. vloerisolatie bij zelfde Rc).
Volgens mij zitten we op exact dezelfde lijn. Waar je de ruimte niet hebt dan moet je wel het doen zoals jij het doet, maar als het effe echt kan heeft de optie dampdicht folie/vloer van onderen isoleren echt de voorkeur. Dat is ook gewoon aangetoond, zie link uit 2009.
Ik schreef eerder al op 6-jan-21:
route99 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:13:
[...]Of gewoon dampdicht folie op het zand en geschikte isolatie in de aanbouw tegen de vloer vast maken. Best een klus bij 40 cm hoogte maar te doen.
Maar met de 15-20 cm effectieve hoogte.. tja... dat gaat meestal niet.
Nu heb ik een bestaande houten vloer die baat heeft bij een drogere warme omgeving en reeds een dampdichte laag onder het parket heeft zitten. Dit parket wil ik behouden, dus slopen valt af. Mijn kruipruimte heeft optimistisch gemeten 20cm onder de balken tot het zand (38cm tussen onderkant vloer en zand). De enige reele optie hier was bodemisolatie en dit levert mij een warmere en drogere vloer op, dus ook meer comfort en - hoewel misschien net iets minder als ik bij gelijke (maar niet mogelijke) vloerisolatie zou hebben gehad, ook een flinke besparing in mijn stookkosten.
Bestaande bouw is vaak behelpen. Ja, idealiter isoleer je de vloer, maar bodemisolatie is in een aantal situaties absoluut de betere keuze. Het dus zondermeer afschieten ervan is niet
Volgens mij zitten we nog steeds op dezelfde lijn. Ik heb hooguit te weinig aandacht aan de uitzonderingen besteed, maar dat was vooral om de hoofdlijn waar het kan, duidelijker uit te laten komen. Dat je met 15-20 cm ruimte een ander probleem hebt lijkt me voor iedereen obvious.

Daarom is het ook belangrijk dat de vragenstellers aangeven wat hun situatie is. Daar ontbreekt het soms onbewust aan en wordt de info aangevuld, maar soms willen mensen het niet delen, wat dan toch gerespecteerd moet worden, maar wat een beter advies in de weg staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:26
route99 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:36:
@ervh In zulke gevallen wordt vaak het volgende aangeraden.
  • Wacht tot het water weg is (zomer bij jou) of pomp het tijdelijk weg.
  • Leg stevig bubbeltjes folie op het natte zand met opstaande waterdichte randen zodat je een droge badkuip idee krijgt.
  • Dan leg je ook in een badkuipvorm het dampdichte folie er bovenop, ook in waterdichte badkuipvorm
  • Randen/overgangen moet zeker in deze situatie waterdicht zijn, het bubbeltjes folie al helemaal...
  • Maak van beide folies de opstaande randen goed vast op de muur van de kruipruimte.
Dank voor je reactie! Precies wat ik dacht dus. Ben ook wel geschrokken van de filmpjes wat PUR doet op een vloer, zoals BROA die bijvoorbeeld maakt (ja ja, zij keuren hun eigen vlees min of meer). Maar wat ze met die video's wel aantonen, is dat het product PUR an sich in een vochtige kruipruimte een heel naar effect kan hebben. Zie bijv. de video van afgelopen week nog.

YouTube: Schimmel in de vloer komt door PUR Vloerisolatie via de Kruipruimte....

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Cr3ator schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 00:42:
[...]Vol gespoten*. Ik zag niet zo snel iemand voor een acceptabele prijs loopgraven gaan maken (was 15cm), een muur doorbreken om in de tweede sectie te komen, nieuwe leidingen leggen (loden waterleiding vervangen, utp, cai, ...), ventilatie op orde brengen die door een aanbouw was afgesloten, oud bouwpuin weghalen, ... En dan nog netjes de EPS parels aanbrengen tot nét niet tegen de balken. :9 Ik prijs mij gelukkig met een totaal gebrek aan claustrofobie en een aantal vrienden met ditto eigenschappen.
Goed werk!
De problemen die je aangeeft zijn ook een onderbouwing waarom je in veel gevallen nooit zou willen PURren... en zeker bij ca 15 cm... dan kom je nooit ergens meer bij...

De EPS korrel volspuiters: Afgezien dat ze vooral voor de easy klussen lijken te gaan en vaak inderdaad als het "iets" meer werk is zoals in jouw geval betreft, ze blijkbaar geen acceptabele prijzen rekenen....
Een additioneel probleem bij snelle EPS korrels volspuiters bij een lage kruipruimte: Hoe doen ze dit wat jij heel netjes opgelost hebt?
En dan nog netjes de EPS parels aanbrengen tot nét niet tegen de balken
En ook de homogeniteit van de laag? Stel er ontstaat ergens een "luchtbel" waardoor het open zand rechtstreeks naar een houten vloer kan kijken....
Dat is dan een super koude brug met een super grote kans op vochtafzetting op de houten vloer... met risoco op schimmel ets en uiteindelijke risico op rottend hout. Als die op een plek zit buiten het zicht van bovenaf... dan merk je dat veel te laat op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Graag gedaan.
Precies wat ik dacht dus. Ben ook wel geschrokken van de filmpjes wat PUR doet op een vloer, zoals BROA die bijvoorbeeld maakt (ja ja, zij keuren hun eigen vlees min of meer). Maar wat ze met die video's wel aantonen, is dat het product PUR an sich in een vochtige kruipruimte een heel naar effect kan hebben. Zie bijv. de video van afgelopen week nog.

YouTube: Schimmel in de vloer komt door PUR Vloerisolatie via de Kruipruimte....
Dank voor de link. Schokkend...

Het kan/is nog erger... het huis is onbewoonbaar geworden.... Is dit het topje van de verkeerd toegepaste PUR-ijsberg in een aantal gevallen?
YouTube: Alles kwijt na klacht pur Vloerisolatie vochtprobleem woning onbewoo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 14:36
@route99 :

Vraagje: zijn er situaties waarbij het laten PUR'en van je vloer geen problemen oplevert? Ik lees dit topic denk ik net te laat.

Situatie:
Kruipruimte van 70 tot 80 cm hoog.
Betonnen vloer
Compleet droog zandbed door het hele jaar heen.
Vorige week 10cm PUR laten aanbrengen (Elastospray LWP)
Ventilatiegaten geboord van de buitengevel naar de kruipruimte omdat er nog geen ventilatiegaten aanwezig waren
kruipruimte luik luchtdicht gemaakt

Voorzien jij problemen in zo'n geval?

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Casejunkie Geen idee..... in die zin dat je het hele plaatje dan moet kennen en een "neen" geen "eens" betekent met de keuze die je vrijwillig maakte.....

Alleen obv vocht lijkt het NU iig geen probleem.
Situatie:
Kruipruimte van 70 tot 80 cm hoog.
Wel jammer... met zo een hoogte zouden velen hun vingers aflikken om zelf aan de slag te gaan... er is info zat om er uit te komen... dan wel te bevragen. Meer ga ik er niet over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 09-11-2021 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-05 22:10
Net iemand geweest voor vloer/bodemisolatie. Pusht heel erg voor EPS HR++ parels, 18cm over 52m2 oppervlak. Kruipruimte is vochtig tot zeer vochtig, hij heeft 60cm diep gemeten, maar volgens mij is het eerder 40-50. Ik heb wel nog wat problemen gehad met riolering e.d., dus ben wel bang dat daar dingen mee moeten doen een drama wordt met parels? Hij geeft aan dat parels een isolatiewaarde van 3,66 RD geven, en PUR 3,55 RD. Ik lees hier echter veel dat je bodem isoleren geen isolatie geeft, dus dat is wel verwarrend :D

Kosten voor 52m2 parels 1640 euro, en bij gebruik PUR zou het 2700 euro zijn. Tis een broodjesvloer jaren 60 huis zonder enige andere vorm van isolatie daar.
Pagina: 1 ... 67 ... 111 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"