Het vliegende spaghetti monster is een persiflage van religie en geloof.OosterF schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 22:16:
Ik volg dit topic nu al een tijdje, en ik merk soms dat de emoties oplopen.
....
verplaats je in elkaar. Dat is prettig voor iedereen.
Russels theepot is dat indirect ook, je kunt het makkelijk zo opvatten.
Ik denk dat veel mensen zich op die manier indirect beledigd voelen en dat dit al een drempel opwerpt in plaats van slecht, ook al is het inhoudelijk 100% correct.
Veel ongelovigen gaan een inhoudelijke discussie aan over de bijbel of feiten of wat dan ook. Maar ik denk dat maar weinig mensen op grond daarvan hun mening en hun visie herzien.
Ik denk dat het zelden echt een feiten discussie is.
Geloof is voor veel mensen zo'n onderdeel van de identiteit, van een gevoel van richting, een visie op de toekomst, een manier om met dit leven om te gaan, om goed en kwaad te onderscheiden, dat is zo fundamenteel, dat zet je niet zomaar even opzij. Geloof en religie bieden een verhaal.
Atheïsten hebben op dit vlak geen 'mooi' tegenverhaal. Het komt er op neer dat we op een kale rots zitten en then you die. En alles gaat uiteindelijk naar de klote en alles is voor niets (zon ontploft).
Zelf vrees ik dat dit de realiteit zal zijn en dat is voor mij geen punt, maar om daar toch een positief verhaal om heen te hangen, dat is wel een stuk lastiger dan een god die over je waakt en jouw leven en lijden betekenis geeft.
Het is niet voor niets dat het lijden zo'n groot thema is in religie. Voor mensen is niets erger dan te lijden en dan ook nog te realiseren dat het allemaal voor niets is.
Het leven is soms zwaar en mensen moeten een manier vinden om met dit lijden om te gaan.
De vraag is dus hoe je als ongelovige een zelfde visie op het leven projecteert als religie dat doet voor gelovigen, waarbij mensen dus een handvat hebben om met het leven en haar lijden om te gaan.
Persoonlijk denk ik dat dit verhaal er wel is maar dat er niet een eenduidig verhaal is zoals de meeste religies dat hebben.
Ok, dus we zijn op aarde, we bestaan, zonder inherente reden. We kunnen ons niet beroepen op een god of iets anders metafysisch.
Wat gaan we doen en waarom? Op basis waarvan?
Mijn punt is dat ik denk dat op dit vlak er nog veel te doen valt. En dat is belangrijk, omdat ik denk dat de manier van denken vanuit religie de hoofd oorzaak is van:
1. afwijzing en geweld tegen LGBT mensen
2. weerstand tegen abortus
3. weerstand tegen euthanasie
4. weerstand tegen wetenschap
5. weerstand tegen gelijkheid tussen mannen en vrouwen
6. weerstand tegen een gezond sexueel gedrag en een gezonde sexuele moraal
etc. etc.
Er staat best wat op het spel.
[ Voor 13% gewijzigd door Q op 16-04-2017 21:37 ]