Een nieuw jaar, tijd voor een nieuw topic
Ik kreeg via een ander forum een link naar dit artikel: Accept Defeat: The Neuroscience of Screwing Up. In verschillende topics hier in W&L is de laatste tijd (al heel lang?) gediscussieerd over wetenschappers en de wetenschappelijke aanpak, en komen er nogal veel misverstanden langs. Of het nu klimaatwetenschap, evolutie vs creationisme/ID etc is, vaak komen dezelfde dingen terug.
Er bestaat een ideaalbeeld van wetenschappers dat ze logisch, gestructureerd etc werken, openstaan voor onderbouwde alternatieven, maar de werkelijkheid is natuurlijk ietwat anders.
Het artikel gaat over het onderzoek van een wetenschapsfilosoof, die niet tevreden was met het theoretische, maar besloot het in de praktijk te brengen, en jarenlang 4 verschillende labs in Stanford te volgen. Labmeetings, beursaanvragen, problemen, etc.
Een paar mooie quotes:
Anyway, imo gewoon een aardig artikel. Kunnen andere (natuur)wetenschappers zich hierin herkennen? Ik zie zeker parallelen met de dagelijkse praktijk in mijn laboratorium, al mist het artikel de politics die de communicatie nog veel moeilijker maken, zowel binnen als buiten de instituten.
En wat vinden de niet-(natuur)wetenschappers van deze beschrijvingen? Herkenbaar, of is er een mythe doorgeprikt? Ik hoop op een goede discussie
.
Ik kreeg via een ander forum een link naar dit artikel: Accept Defeat: The Neuroscience of Screwing Up. In verschillende topics hier in W&L is de laatste tijd (al heel lang?) gediscussieerd over wetenschappers en de wetenschappelijke aanpak, en komen er nogal veel misverstanden langs. Of het nu klimaatwetenschap, evolutie vs creationisme/ID etc is, vaak komen dezelfde dingen terug.
Er bestaat een ideaalbeeld van wetenschappers dat ze logisch, gestructureerd etc werken, openstaan voor onderbouwde alternatieven, maar de werkelijkheid is natuurlijk ietwat anders.
Het artikel gaat over het onderzoek van een wetenschapsfilosoof, die niet tevreden was met het theoretische, maar besloot het in de praktijk te brengen, en jarenlang 4 verschillende labs in Stanford te volgen. Labmeetings, beursaanvragen, problemen, etc.
Een paar mooie quotes:
Dit stukje verklaart mogelijk de manier waarop de klimaatdiscussie deels drijft:Dunbar came away from his in vivo studies with an unsettling insight: Science is a deeply frustrating pursuit.
[...]
The details always changed, but the story remained the same: The scientists were looking for X, but they found Y.
Een mooi stappenplan:The lesson is that not all data is created equal in our mind’s eye: When it comes to interpreting our experiments, we see what we want to see and disregard the rest. The physics students, for instance, didn’t watch the video and wonder whether Galileo might be wrong. Instead, they put their trust in theory, tuning out whatever it couldn’t explain. Belief, in other words, is a kind of blindness.
Heel interessant (maar niet politiek correct) vond ik het stukje over de theorie van Veblen waarom er vroeger zoveel goede Joodse wetenschappers waren, zie bovenaan de pagina in de link (pagina 3 van het artikel). Alhoewel het verkeerd uitgelegd kan worden (en natuurlijk werd dat ook gedaan) geeft het wel aan waarom interdisciplinair en grensverleggend onderzoek nodig is, en dat is iets waar de funders als NWO en ook de universiteiten te weinig van begrijpen met hun fixatie op impact factors en citatie-indexen.How to Learn From Failure
Too often, we assume that a failed experiment is a wasted effort. But not all anomalies are useless. Here’s how to make the most of them. —J.L.
1) Check Your Assumptions
Ask yourself why this result feels like a failure. What theory does it contradict? Maybe the hypothesis failed, not the experiment.
2) Seek Out the Ignorant
Talk to people who are unfamiliar with your experiment. Explaining your work in simple terms may help you see it in a new light.
3) Encourage Diversity
If everyone working on a problem speaks the same language, then everyone has the same set of assumptions.
4) Beware of Failure-Blindness
It’s normal to filter out information that contradicts our preconceptions. The only way to avoid that bias is to be aware of it.
Oftewel: praten met mensen van buiten je veld of discipline kan helpen, zeker als het slimme mensen zijn. Daar heeft men in Stanford geen tekort aan...This is why other people are so helpful: They shock us out of our cognitive box.
[...]
What turned out to be so important, of course, was the unexpected result, the experimental error that felt like a failure. The answer had been there all along — it was just obscured by the imperfect theory, rendered invisible by our small-minded brain. It’s not until we talk to a colleague or translate our idea into an analogy that we glimpse the meaning in our mistake. Bob Dylan, in other words, was right: There’s no success quite like failure.
Anyway, imo gewoon een aardig artikel. Kunnen andere (natuur)wetenschappers zich hierin herkennen? Ik zie zeker parallelen met de dagelijkse praktijk in mijn laboratorium, al mist het artikel de politics die de communicatie nog veel moeilijker maken, zowel binnen als buiten de instituten.
En wat vinden de niet-(natuur)wetenschappers van deze beschrijvingen? Herkenbaar, of is er een mythe doorgeprikt? Ik hoop op een goede discussie
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.