Confusion schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 17:12:
[...]Er bestaat niets buiten het bereik van mensen, omdat wij zelf mensen zijn en niets kunnen weten, behalve dat wat andere mensen ook kunnen weten. Alles dat wij kunnen weten valt per definitie binnen het menselijke bereik. Het is betekenisloos om te spreken over dingen die buiten ons bereik liggen, want waar mensen niets van kunnen weten, daar kunnen ze ook niet van weten dat ze er niets van kunnen weten.
Zo te lezen ben je een grotere scepticus dan ik ben
Ik ben van mening dat die werkelijkheid buiten de mens wel bestaat. Dat zelfs al zouden er geen mensen bestaan, die werkelijkheid wel blijft bestaan.
In mijn overtuiging zijn de resultaten die we verzamelen via de wetenschap een schaduw, glimp, reflectie (of hoe je het noemen wilt) van die werkelijkheid. Maar een schaduw, glimp, reflectie – what ever – zullen nooit een waarheidsgetrouwe beeld geven van de werkelijkheid. Kennis over die werkelijkheid is dan ook niet te vergaren. En in dat kader is het inderdaad zinloos en ook betekenisloos om erover te spreken.
Maar ik geef toe dat mijn mening op geen enkele wijze empirisch is te onderbouwen. Je mag deze mening dus gelijk zetten aan een geloof. En als je dat doet, dan zou ik dat niet erg vinden want dan bevind ik me in de gezelschap van Einstein die ooit schreef: "Het geloof in een externe wereld onafhankelijk van het waarnemend subject is de basis van alle natuurwetenschap. Omdat, evenwel, zintuigelijke waarneming slechts indirect informatie geeft van deze externe wereld, kunnen we deze laatste alleen vatten met speculatieve middelen. Dientengevolge kan onze notie van fysieke realiteit nooit finaal zijn.”
gambieter schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 17:54:
[...]Zo kom je echter weer in een cirkel terecht, vergelijkbaar met de redenering dat als er een almachtig opperwezen is, wie deze dan geschapen heeft. Een nog almachtiger opperwezen? Het suggereren van iets vaags als "een theoretische objectiviteit buiten het bereik van mensen" is niet zo zinvol, omdat je het niet kunt definieren en dus niet bediscussieerbaar is.
Die theoretische objectiviteit die buiten het bereik van mensen ligt, kan je prima definieren en bediscussieren (Kant heeft het onder andere gedaan met het
Ding an sich ). Zoals je ook prima een almachtiger opperwezen kan definieren en bediscussiere (Descartes heeft het onder andere gedaan).
Maakt het feit dat je het kunt definieren en bediscussieren iets zinvols? Dat is afhankelijk wat je precies wilt bediscussieren en wat je ermee wilt bereiken. Als je een beschrijving van zo'n theoretische objectiviteit wilt geven en het over de inhoud van die theoretische inhoud van die objectieve kennis van de werkelijkheid wilt hebben, dan is dat weinig zinvol want onmogelijk.
Als je het echter over het begrip 'werkelijkheid' wilt hebben – een belangrijk begrip in de filosofie – dan kan het zinvol zijn om het dat begrip (onder een van zijn vele gedaantes) te gebruiken.
Ja, dat is jouw mening. Mijn mening is dat dit soort vragen nodig zijn om na te denken over bepaalde begrippen.
[...]Leg dan uit wat de redeneringsfout is, want dat toon je helemaal niet aan. Ik geef duidelijk een quote van de teksten waarin je als grondhouding gebruikt dat iets of objectief, of subjectief is, en er geen grijswaarden zijn. Ook zeg je dat er geen objectivitiet mogelijk is (met een late kwalificatie naar objectivitiet voor mensen). Dat is wel degelijk relativisme, klik maar eens op de link want die ging gelijk naar het specifieke stuk "kritiek op relativisme".
Dat heb ik uitgelegd: de redeneringsfout zit erin dat je een mogelijkheid buiten beschouwing laat. Dat jij die mogelijkheid niet van belang vind, betekent nog niet dat er overeenstemming is over het feit dat die mogelijkheid niet van belang is. Die alternatieve hypothese – van de 'theorethische objectiviteit' – wordt genegeerd.
Overigens is er helemaal geen late kwalificatie naar objectiviteit voor mensen geweest. Vanaf het begin heb ik aangegeven dat ik de definitie van objectiviteit formuleerde als onafhankelijk van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is (of als je het positiever wilt formuleren dat de informatie die je hebt en de conclusies die getrokken worden geheel aan het onderzochte object kan worden toegeschreven). Die negatieve geformuleerde definitie van objectiviteit is zo gangbaar dat het ook
de definitie is die Wikipedia gebruikt.
Het aanhangen van die definitie en daaruit conclusies trekken, noem jij in dezelfde paragraaf de ene keer een “binair absolutisme” om vervolgens te roepen dat er sprake is van “relativisme”. Nou zijn absolutisme en relativisme ongeveer elkaars tegenpolen. Erg consequent is je kritiek dus niet.
Maar wat erger is, is dat je kritiek dat mijn gedachtegang getuigt van relativisme niet van toepassing is. Relativisme betekent dat een bepaald concept niet op zich staat, maar afhankelijk is van iets anders, dat het moet worden bezien in relatie tot iets anders.
Uit die definitie (die dus gewoon te vinden is op de pagina die je me gaf) blijkt al dat relativisme slaat op
concepten. Objectiviteit is inderdaad een concept. Zoals je zelf al meerdere malen aanstipt, heb ik een vrij absolute kijk op objectiviteit. Iets is objectief of niet. Het is niet zo dat iets min of minder objectief is in relatie tot iets anders. Dat maakt mijn standpunt juist het tegenovergestelde (op dat gebied) van Relativisme. Juist jouw positie (als je wetenschap neemt in vergelijking tot religie dan is wetenschap objectief te noemen) is er eentje die onder Relativisme valt. Dus, wat vind jij van de kritiek op Relativisme?
Als je een binair absolutisme aanhangt, dus als iets alleen o of 1 kan zijn, dan volgt daar automatisch uit dat als iets niet 0 is, het 1 is. Waar daaruit een veroordeling in blijkt, is mij een raadsel. Ik ben niet degene die subjectief een vies woord vindt of daar negatieve associaties bij hebt; dat ben jij.
Vermoedelijk is de reden daarvoor jouw definitie van subjectiviteit en objectiviteit. Het wordt dus onderhand eens tijd dat jij aangeeft wat jouw definities zijn. Zijdelings heb ik daar al eerder naar gevraagd, maar nu doe ik dat dus op een duidelijker manier.
[...]Nee, je hebt de meeteenheid gedefinieerd op een manier waarop de uitkomst vast ligt. Zeg maar dat alle golflengtes behalve die tussen 570 en 580 nm blauw zijn. Door objectiviteit op een bepaalde manier te definieren die niet haalbaar is, heb je de meeteenheid dermate gedefinieerd dat de uitkomst vast ligt (in jouw redenering).
Ik heb niet objectiviteit gedefinieerd. Ik ben uitgegaan van de definitie van objectiviteit. De algemene definitie. Wederom, misschien is het onderhand eens tijd, dat jij aangeeft wat jouw definitie van subjectiviteit en objectiviteit is. Dus, wat is jouw definitie van subjectiviteit en objectiviteit?