Nee. En niet om jou te pesten, maar als ik me afvraag waarom ik jouw fruit niet mag stelen, dan heb ik meer aan mijn kennis van sinaasappels (ik vind ze lekker, jij dus vast ook wel. Ik zou niet willen dat jij mijn sinaasappel steelt, dus wil jij dat vast ook niet) dan aan een god die zegt "het mag niet".
Dat dat laatste onstijgt namelijk het morele niveau van de kinderjaren niet: je moet doen wat pappa en mamma zeggen, anders worden ze boos op je.
Dat is onredelijk mijns inziens. Moraal staat niet op zichzelf; het is geen set van regeltjes. De tien geboden staan in het kader van “Ik ben de Heer, uw God”.
Wat noem je preces onredelijk?
Dat ik er niet voor kies om naar pappa te luisteren omdat ik niet bang ben dat ie boos wordt, of dat ik jouw huiswerk niet ga maken?
Helaas wel, vooral om we daarmee het omvattende kader van die geboden ook hebben weggegooid.
Ik kan het niet "helaas" vinden dat we dat eerste gebod, wat je aanhaalt, wat verbied andere goden te aanbidden, eruit geknikkerd hebben - dat noemen we vrijheid van godsdienst.
Ik vind het ook niet " helaas" dat je geen beelden mag maken om te aanbidden. Vooral vanuit compassie voor al die gelovigen die dat doen en die anders gestraft zouden moeten worden. Ik ben geen voorstander van een nieuwe beeldenstorm.
Evenmin "helaas" vind ik dat we het verbod op "godslastering" niet meer uitvoeren. Samen met het vorige puntje denk ik dan even aan bepaalde cartoonisten en satirici die dit met bedreigingen of de dood hebben moeten bekopen omdat sommigen het wel jammer vonden om die regels niet meer te volgen.
De sabbath niet heiligen vind ik ook niet zo jammer. Dat ieder mens genoeg rust krijgt vind ik een prima idee, dat we per se 1 van de interpretaties van "sabbath" voor iedereen laten gelden gaat me weer wat te ver.
Ik respecteer mijn vader en mijn moeder, maar ik ben blij dat ik moreel en wettelijk het recht heb op te treden tegen ze als ze zelf hun plichten verzaken.
Vreemdgaan is iets tussen de betrokken partijen en ik vind het allerminst "helaas" dat we geen al te strakke sexuele moraal in onze wetten hebben opgenomen.
Ik vind het ook allerminst "helaas" dat we "mind-crimes" niet verwerpen, en zelfs vrij expliciet toestaan. Zeker als het gaat om arbitraire "mind-crimes" als afgunst.
Blijft over dat je niet mag stelen, doden of liegen (in een rechtzaak). Prima morele ideeen, waarvoor ik geen god of bijbel nodig heb, en die ook zonder religie door heel veel mensen en maatschappijen als moraal zijn geadopteerd.
Ik zal niet ontkennen dat de ‘kerk’ altijd een lichtend voorbeeld is geweest, maar dat zegt natuurlijk niets over de waarde van waarden.

Je bent een
niet vergeten
Maar de waarde van een waarde staat mijns inziens volkomen los van kerk, god of religie. Van die drie geboden van de tien die ik nuttig vind, evenals de "gouden regel", heb ik al eerder aangegeven dat ze hun oorsprong helemaal niet in religie of god hebben.
Zoals ik eerder zei, als jij niet steelt omdat dat van jouw god niet mag is dat prima. Wat is erop tegen om te accepteren dat ik niet steel omdat ik me baseer om de gouden regel, gevalideerd door het kategorisch imperatief?
Ja. Als het gaat om gelijkwaardigheid tussen man en vrouw, was het christendom bepaald vooruitstrevend.
Proest! Ik denk dat je weer een
niet vergeten bent. Als je hier serieus op in wilt gaan is dat denk ik een eigen topic waard, waarin ik dan best een boompje op wil zetten over de definitie van vooruitstrevend en een vergelijking wil maken tussen de positie van de vrouw in het vroege christendom en daarbuiten.
Als het gaat om afkomst: in de Bijbel wordt gesproken over genade voor iedereen, Jood of Griek.
Een beloning na de dood heeft weinig waarde voor iemand die in het aardse leven misbruikt wordt.
God vormt Zijn gemeente uit alle natiën, talen en volken.
Je bedoelt "christenen hebben te vuur en te zwaard alle natien, talen en volken geprobeerd te kerstenen". Goed punt, maar weinig relevant in deze discussie.
Zorg voor de armen heeft zeker zijn grond in de Bijbel.
Hoe kan het dan dat er al in de Veda's over geschreven is?
Dat
jij je baseert op de bijbel betekent niet dat anderen niet elders een basis vonden en vinden voor hun moraal.
Als het een maatschappij wordt waarin christelijke waarden als naastenliefde, zorg voor de verdrukten en onwenselijken, wat gij niet wilt wat u geschiedt, doe dat ook een ander niet etc onder druk staat, gaan we er wel op achteruit. En zien we dat vandaag de dag niet om ons heen gebeuren?
Die waarden zijn net zo christelijk als de kerstboom. Dat ze voor (sommige) christenen gestaafd worden door de bijbel maakt ze voar niet-christenen niet meer of minder waard.
Ik zie het liefst ook een maatschappij waarin die waarden hoog gehouden worden, maar waarin ook waarden als zelfbeschikking en persoonlijke vrijheid een belangrijke plaats hebben. En waarin onderdrukkende morele leefregels juist worden vermeden, zoals voorschriften over consensuele sex, beslissingen aangaande het eigen leven, of verplichte rusttijden.
Waarin tevens geen ruimte is voor discriminatie op basis van arbitraire zaken als gelacht of religie (ik ken geen niet-religieuze bewegingen die bijvoorbeeld vrouwen geen passief stemrecht willen geven)
Ik ben ook niet blij met alles wat er op dit moment gebeurt, maar ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat een eeuwenoud boek, of eeuwenlange tegenstrijdige interpretaties ervan (of dat boek nou de bijbel, de koran, de torah, de veda's of de bhagavad gita is) gaat zorgen voor een maatschappelijke moraal die meer in lijn ligt met mijn persoonlijke ideaal.