Als dat zo is, hoop ik als feminist op het uitserven van ieder geloof. Zoals je zelf al stelt:
Hebben christenen zich altijd zó gedragen? Helaas niet, daar worden we nog mee om de oren geslagen...
Sterker nog, veel christenen doen het nog steeds niet - en daar worden ze mee om de oren geslagen.
Als we dat als excuus nemen wijs ik je op de koran, die in tegenstelling tot het nieuwe testament wél expliciet over de positie van de vrouw spreekt en onder meer aanmoedigingen bevat om vrouwen die dat willen te laten leren, onderwijs te laten genieten.
Niet dat dat in de praktijk gebeurt, maar ja, de theorie is fijn.
Al in Genesis 1:27 staan man en vrouw op één niveau, geschapen naar Gods beeld en gelijkenis. Samen krijgen ze de opdracht om de aarde te beheren.
En vervolgens is het de vrouw de de schuld krijgt van de verbanning uit het paradijs en generaties christenen een excuss geeft haar daarvoor et straffen.
En wat denk je van de omgang van Jezus met vrouwen? Noem maar een uitspraak van hem over de vrouw die discriminerend uitgelegd zou kunnen worden?
Ik kan ook weinig uitspraken vinden waarin hij op een positieve manier iets stelt over de gelijkwaardige positie van de vrouw. Het is wel daarnaast wel heel toevallig dat zijn twaalf belangrijkste volgelingen allemaal kerels zijn.
Zoek in de Bijbel maar eens de namen van de volgende vrouwen op: Junia, Tryfena en Tryfosa, Persis, Priscilla, Febe, Euodia en Syntyche, Tabitha, Dorkas en... wees verbaasd!

Toegang tot doop en avondmaal: geen probleem.
Sterker nog, in het vroege christendom waren er volgens sommige onderzoekers zelfs vrouwelijke voorgangers - tot bischop aan toe. Het
christendom heeft dat er echter wel uit weten te slaan zodat vandaag de dag in de meeste christelijke gemeenschappen vrouwen geen leidende rol mogen spelen. In de gemeenschappen waar dat wel kan is dat vaak een lang slepend proces geweest.
Ik kan niet verifiëren of jouw stelling klopt dat de golden rule eerder op schrift is gesteld?
[/quote]
Dan zoek je het even op, google geeft dit als eerste resultaat:
Wikipedia: Golden Rule
Niet alleen eerder, maar vooral ook
onafhankelijk. Of wil je beweren dat Chinezen en Grieken in de 6de en 5de eeuw voor Christus geinsprireerd zijn door de werken van de evangelisten?
Nee, de gulden regel is geen "absolute moraal die te allen tijde en voor iedereen geldig is", dat heb ik nergens beweerd.
Kennelijk denk jij dat dat zo is, maar het moge duidelijk zijn dat de regel niet als gelden werd gezien ten aanzien van slaven, vrouwen, vreemdelingen, zwarten, homo's en andere groeperingen gedurende vele periodes in vele maatschappijen.
Waarom ik me eraan houdt? Omdat ik het een verdomd goed idee vind. Waarom jij je eraan moet houden? Ik kan je niet dwingen, maar misschien is de simpelste reden in jouw geval dat het ergens in je heilige boek staat?
Meer rationeel, het is een regel die nut heeft als we ons er als maatschappij aan houden. Het schiet immers niet op als ik iemand geen kwaad wil doen, terwijl ik weet dat hij er geen moreel probleem mee heeft om mij wel kwaad te doen. Het kategorisch imperatief zit welhaast ingebakken in de regel: het heeft weinig zin de regel te volgen als je er niet van overtuigd bent dat hij voor iedereen zou moeten gelden.
Het venijn zit hem in de staart: waarom moet in een democratie rekening gehouden te worden met minderheden, als een absolute moraal zeer beperkt dan wel een illusie is?
Omdat een geldige moraal helemaal niet absoluut hoeft te zijn.
Het mooiste voorbeeld is wellicht de morele regel "gij zult niet doden", die je misschien wel kent. In hetzelfde boek waarin die morele regel staat, staat ook de verplichting om heksen, mensen die je van je geloof willen brengen, en een heleboel andere mensen, te doden.
Overigens geldt dat ook vandaag de dag. Ik vind ook dat doden in principe niet goed is, maar ik zie ook situaties waarin het niet alleen aanvaardbaar is (zelfverdediging) maar zelfs moreel
goed (euthenasie).
Oftewel, zelfs de simpele regel "gij zult niet doden" is al niet absoluut. Dat maakt het geen slechte regel, dat maakt de regel niet ongeldig.
Moraal is niet absoluut, en dat hoeft helemaal niet. Niet alleen kent iedere regel die je verzint wel uitzonderingen, de geldigheid van elke regel en zijn uitzonderingen verandert door de tijd en per maatschappij.
Een van de kenmerken van het humanisme is dat "de mens" centraal staat (en niet bijv. God). De mens moet vrij zijn om over zijn/haar eigen leven te beschikken, op basis van diens vrije wil. Anderen mogen die vrijheid niet beknotten.
Het populisme laat m.i. zien dat mensen helemaal niet zo vrij zijn in hun keuze als waar humanisten vanuit gaan. Met andere woorden: mensen zijn erg gemakkelijk te beinvloeden (bijv. door religieuze fanatici zoals mijzelf

). Ergo: dit uitgangspunt van is discutabel. Ergo: er zijn goede argumenten om mensen niet de volledige vrijheid te geven over hoe ze hun leven inrichten.
Dat is ook de reden dat die absolute vorm van individuele vrijheid mijns inziens helemaal niet zo fantastisch is.
Maar alleen als je een valse dichotomie opwerpt waarin je slechts de keus hebt tussen volledige individuele vrijheid en onderwerping aan een god kun je concluderen dat het alternatief voor het ene, slechte het andere kan zijn.
En dat is inderdaad een valse dichotomie, want er zijn ontelbaar veel andere manieren om een maatschappelijke moraal in te richten.
Ik noemde bijvoorbeeld het existentialisme al, daar zit een gigantische waarschuwing in tegen de beinvoeloeding door derden. Dat is echter iets heel anders dan het absurdistisch gelijkschakelen van humanisme met nihilisme, zoals jij deed.