Spheroid schreef op maandag 12 maart 2012 @ 10:15:
[...]
Waarom? Ik denk toch echt dat ik mijn (gebrek aan) manieren en het eten met mes en vork van mijn ouders geleerd heb en niet op de basisschool. Waarom zou de basisschool iets anders moeten doen dan rekenen en schrijven "normale" zaken zoals gym en artistieke vorming? En waarom zou het "goed" zijn als een school zich met andere, levensbeschouwelijke, zaken bemoeit?
zou jij het dan niet raar vinden als de school kinderen met stokjes leert te eten? terwijl thuis met mes&vork gegeten word?
met opvoeding bedoel ik gewoon christelijke onderbouwing, lezen uit de kinderbijbel, tijd geven om te bidden/danken voor je lunch, creationisme is daar maar een klein deel van.Er zijn ouders die dat van huis uit meegeven, en die zien graag dat de school dat ook doet.
een kind die niet christelijk is, kan dus zich niets aantrekken van het lezen uit de bijbel aan, en houd zicht gewoon even stil(uit respect) voor de kinderen die dat wel doen.
nogmaals, zover ik me kan herinneren was godsdienst op mijn basisschool geen apart vak.
ik zie het meer als normen/waarden.
Ik zie niet zo goed in waarom evolutie alleen geschikt zou zijn voor het voortgezet onderwijs. Wij kregen al zaken als aardrijkskunde en biologie op de lagere school. Als je die dingen behandeld zonder een centraal concept als evolutie te noemen dan is dat toch vreemd?
ik leerde bij aardrijkskunde alleen topo, en biologie basisdingen*
*= das meer dan 8 jaar terug kan het me niet goed voor de geest halen,
dat je in het voorgezet onderwijs meer doorgaat op de werking van de aarde en de evolutie van de mens,
is imo juist goed, op latere leeftijd ga je daar meer over nadenken.op vroegere leeftijd nemen kinderen makkelijker alles voor "waar" aan, zonder er bij na te denken, is dat wel zo?!
Dat is hetzelfde als stellen dat rekenen pas op de middelbare school thuishoort want dingen als sinussen en cosinussen zijn wel heel ingewikkeld. Natuurlijk hoef je op de lagere school niet supertechnisch op de zaken in te gaan, maar dat betekent niet dat het helemaal geen plek verdient.
het niveau van het kunnen rekenen na basisschool, is soms erg slecht. is ook een paar keer in het nieuws geweest. als de breuken vermenigvuldigen optellen en delen geleerd zijn is dat al heel wat.
en op de basisschool word geen onderscheid gemaakt in het "kunnen" rekenen.
na groep acht gaan er kinderen van vmbo-basis tot gymnasium. sommigen hebben veel meer moeite met rekenen, en zullen algebra/goniometrie niet eens snappen.
Om nog even door te gaan op indoctrinatie: Veel door christenen gehuldigde standpunten hebben niet noodzakelijkerwijs iets met hun geloof te maken, maar veeleer met hun sociale omgeving en de standpunten die die omgeving huldigt. Die standpunten worden dan bewust dan wel onderbewust in je hoofd "verchristelijkt", met interessante gevolgen.
klopt, ik gaf ook aan dat kinderen dingen makkelijk overnemen.
als ze dan opgroeien met het idee van creationisme nemen ze dat ook makkelijk over.(indoctrinatie)
of dat goed is kan je je afvragen, een neutraal beeld word igg niet gegeven.
het is wel moeilijk om een middenweg te bewandelen, aan de ene kant zijn er gewoon (feitelijk) argumenten voor de evolutietheorie, aan de andere kant is het bestaan van God niet te testten, en moet dus ook ruimte worden gegeven. hoe dat zit met andere godsdiensten weet ik niet goed.
[
Voor 0% gewijzigd door
mrc4nl op 12-03-2012 13:57
. Reden: ik praat vooral over evolutie-creationisme, relegie is veel meer dan dat :| ]