LuNaTiC schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 15:41:
Dat vind ík dan weer te gemakzuchtig, die laatste uitspraak. Je impliceert haast dat religieus fundementalisten als een slecht persoon of fundementalist is geboren. Hoe kun je in godsnaam (hi hi) beweren dat fundementalisten zonder religie op een andere manier kwaad hadden gedaan.
Bij fundamentalisme hoort een bepaalde manier van denken, zoals de houding tegenover hogere autoriteit en ook het vermogen om wandaden te rationaliseren. Ik denk inderdaad dat bepaalde mensen ook stromingen gaan opzoeken waar ze zich prettig in voelen, en hierarchische ideologieen werken goed voor dergelijke mensen.
Ik denk dan ook dat die-hard atheisten (de meer aggressieve) bij een religieuze opvoeding eerder fundamentalist zouden zijn geworden

.
Het tegendeel is ook lastig te bewijzen (we hebben geen glazen bol en 'wat als' is lastig aan te tonen), al denk ik dat het aannemelijker is dat zonder religie een hoop fundementalisten niet de dingen zouden ondernemen die ze nu door religie wél doen. Tenminste, ik mag hopen dat dat niet te vergezocht is.
Oh, zeker. De religie geeft ze de structuur en tools voor het gedrag, en praat het gedrag goed (want het gebeurt uit de naam van <vul in fictief opperwezen en verzonnen geboden>). Maar zo werkt dat ook voor iets als racisme: als het niet aangeleerd wordt, zal het minder snel extreem worden.
Het feit dat het criminaliteitscijfer onder Marokkanen hoger is, is een feit. Dat wil uiteraard niet zeggen dat we op basis van dat onderdeel mogen generaliseren. Immers, er is niets dat zegt dat Marokkanen vanwege hun ras geoorloofd zijn om misdrijven te plegen. Of dat zij geloven in naam van hun ras oid dat de misdaden die zij plegen gerechtvaardigd is.
Nogmaals: dergelijke interpretaties (geen feit!) over misdaadcijfers en Marokkanen zijn off-topic hier. .
Voor religie ligt dat echter anders: het feit dat de geschriften een ideologie voorschrijft die wij anno 2012 als immoreel bestempelen, geeft fundementalisten een vrijbrief om daar naar te handelen. Dat mensen echt geloven dat ze 72 maagden krijgen bij een zelfmoordaanslag, wordt vanuit geloof gerechtvaardigd.
Net zoals de idioterie die homotherapie heet. Nu zijn helaas de Abrahamistische religies nogal goed in dergelijke dingen (deze topicreeks laat dat wel zien), en ik vermoed dat de meesten het hier wel eens zijn over de triestheid van veel acties die vanuit religieuze kant worden ondernomen.
Natuurlijk zijn er mensen die de immorele dingen negeren en het geloof 'goed' en persoonlijk gebruiken. Dat doet niets af van het feit dat religieuze geschriften min of meer een carte blanche geven. Zoals ik al eens eerder zei, fundementalisten houden zich veel beter aan hun religie dan de gematigden.
En daar ben ik het maar deels mee eens: ze houden zich beter aan de geboden
die ze eerst zelf uit hebben gezocht. Maar dat doet iedereen, al dan niet religieus; ik houd me ook beter aan geboden waar ik het mee eens ben, dwz die passen bij mijn visie. De fundamentalisten shoppen in de bijbel naar wat ze zelf al vinden, zoals de Apartheid-aanhangers bewezen. Het verschil zit hem vooral in de onredelijkheid, vasthoudendheid en de blindheid die ingezet worden bij het zich aan die geboden houden, en het dictatoriaal eisen dat anderen zich aan hen aanpassen. En dat wordt gevoed door het principe van het almachtige opperwezen wat misbruikt wordt is om niet zelf met onderbouwing te hoeven komen.
Het jammere is dat de grotere groep binnen de religies niet zelf actief de fundamentalisten afwijzen en uitstoten. Vaak hebben ze juist onterechte bewondering en zien ze het als "goed" dat er toch een paar mensen streng in de leer zijn, het stelt ze gerust en neemt hun "schuldgevoel" weg.
Alleen, waar het mij om gaat is dat er te makkelijk alleen naar religie wordt gekeken, en niet naar de mensen zelf. Die zijn er ook zelf bij, en door alleen religie de schuld te geven, maak je ze het juist makkelijker. Ik zeg dan: de religieuze structuur is een belangrijke factor, het karakter van de persoon is zeker zo belangrijk. En in groepen krijg je ook nog peer pressure.
[
Voor 9% gewijzigd door
gambieter op 06-04-2012 16:21
]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.