kdekker schreef op maandag 04 juni 2012 @ 09:43:
[...]
Iedere opvoeder drukt een stempel op kinderen. Dat is inherent aan opvoeden. En iedere opvoeder neemt daarmee zijn eigen gedachten/mening/etc in mee. Opvoeden is niet neutraal, maar daarmee is religieuze opvoeding niet hetzelfde als traumatiseren! Omdat opvoeden niet uitgesteld kan worden tot je 18e, en neutraal opvoeden niet bestaat, lijkt me geen andere oplossing mogelijk.
Een lichaamsdeel afknippen is echter iets anders dan opvoeden.
Opvoeden is imo leren met twee woorden spreken en met mes en vork eten en/of het onze vader bidden. Dat is als het goed is niet traumatiserend.
Kinderen zonder dat zij begrijpen wat er gebeurt, zonder dat er een verband is met iets dat ze goed of fout hebben gedaan blootstellen aan groot fysiek ongemak is imo wel traumatiseren.
In het Reformatorisch Dagblad (refdag.nl) stond kortgeleden een artikelenserie over de vermeende intelligentie van dieren. Die intelligentie lijkt danig tegen te vallen (moraal van het artikel was: een aap vergeet wat hij geleerd heeft, het lijkt meer op slimme instincten). Op dat gebied verschilt de mens dus wel van dieren. Ik heb zo even geen URL bij de hand.
Twee punten:
1. Verschil is an sich geen voldoende reden om wezens anders te behandelen. Tenslotte verschillen mensen onderling ook en verschilt een foetus van 24 weken, zeker qua bewustzijn en geleerd gedrag ook van een volgroeid mens. Als dieren dingen snel zouden vergeten en je ze daarom slecht mag behandelen, geldt dat dan ook voor patienten met Alzheimer's? Ik denk dat we het er beiden over eens kunnen zijn dat dit soort redenaties niet productief zijn.
Dat mensen en dieren verschillen zie ik natuurlijk ook wel. Het gaat mij erom of de verschillen relevant zijn. Herinnering lijkt me dat eigenlijk niet zo. Tenslotte, zoals Lordy79 al postte, een kind herinnert zich waarschijnlijk niets van zijn besnijdenis op jonge leeftijd. Toch zijn ervaringen op jonge leeftijd karaktervormend en hebben diepe invloed. Het lijkt zelfs zo dat je karakter rond je 7e gevormd is. Het overgrote deel van mijn herinneringen komt van na mijn 7e. Toch was wat ik ervoor meemaakte superbelangrijk in het bepalen van de rest van mijn leven. Ik denk dat zaken als een bewustzijn, waardoor je je bewust bent van je eigen welzijn of lijden, potentieel wel significant zijn. En daarin lijken we niet te verschillen van bijv. chimps en dolfijnen.
2. Dat lijkt me een onterechte karakterisering van de situatie, die hoogstens op basis van het zeer selectief gebruik van voorbeelden gehandhaafd kan worden.
Ten eerste is vastgesteld dat een groot deel van primatengedrag niet instinctief is, maar aangeleerd. Net als bij ons. (Daarom is het bijv. zo moeilijk om in gevangenschap opgevoede dieren in het wild uit te zetten).
Een mensaap zoals een chimp vergeet zaken echt niet zo snel. Een chimp kan dingen, zoals bijvoorbeeld
communiceren dmv. sign language leren en onthouden. Chimps plannen hun toekomstige moves, over grote hoeveelheden tijd en ruimte. De beste illustratie is het gebruik van hamerstenen om noten te kraken. Die dingen zijn zeldzaam in het oerwoud namelijk. Op basis van jarenlange studie blijkt dat individuele chimpanzee een "mental map" bijhouden van de locatie van de beschikbare hamerstenen en die aanpassen als hamerstenen tussen verschillende aambeelden.
http://www.springerlink.com/content/e7x6620732717288/
Nog iets recents en open access over planning:
http://www.plosone.org/ar...71%2Fjournal.pone.0036782
Het snel vergeten van het geleerde heb ik vooralsnog vooral met octopus intelligentie in verband gebracht horen worden.
Wel zit je met een bestaande situatie die niet zo 1-2-3 aan te passen is.
Dat is inderdaad het geval, maar dat betekent niet dat je je bij de status quo neer moet leggen. Een aantal eeuwen geleden was de bestaande situatie dat men dacht dat absolute monarchie de beste staatsvorm was. Gelukkig hebben we ons daartegen verzet en zijn absolute monarchieen nu vrij zeldzaam.
Actieve eliminatie van leefruimte van mensen (of zelfs mensen zelf) om leefruimte voor dieren te creeren kan niet (vanwege de hogere intrensieke waarde van mensen).
Deels kan het wel. Jij stelt het probleem voor als een
Zero sum game, waarbij het verbeteren van dierenwelzijn een overeenkomstige verslechtering van mensenwelzijn tot gevolg is. Dat is denk ik een verkeerde voorstelling van zaken.
Neem urbanisatie: De trek naar de steden is niet ingezet om meer leefruimte voor dieren te creeeren. Het is echter wel 1 van de gevolgen. Een mooi voorbeeld is de Appalachian Trail in de VS, die bij creatie voor grote delen door "platteland liep" en nu vrijwel alleen door dicht bos, waar nu zelfs weer beren in voor schijnen te komen (de geschiedenis van dat ding is goed beschreven in: A walk in the woods, van Bill Bryson).
Overigens heeft de trek naar steden ook nadelige consequenties, zie bijv. China.
- mensen hebben voedsel nodig (plantaardig/eventueel aangevuld met dierlijke producten). Dit kost landelijke ruimte.
- om dit soort producten te maken zijn mensen nodig, maar ook aanverwante (verwerkings) industrie.
In China zie je de bewoners van het platteland vergrijzen. Met de trek van jonge mensen naar de stad, zullen bedrijven volgen (oorzaak & gevolg kunnen ook andersom zijn, nl. daar de trek van bedrijven naar de stad, volgen de arbeiders). Dit levert ook weer andere problemen op (transport, wegen etc etc).
Het probleem van China is natuurlijk ook dat er geen echte vrije interne markt is.De voedselprijzen worden er namelijk
door de staat gecontroleerd. Du moment dat je als jongere meer zou kunnen verdienen op het platteland dan in de stad zou die trek ophouden, of zelfs deels omkeren. Dat komt de regering daar echter niet zo goed uit, want dat zou betekenen dat voedselprijzen stijgen en dan zit je voor het weet met een
lente 
.
Op dit moment heeft geen enkele politieke een sluitende visie over een goede balans tussen welvaart/mens & dier belang. Zolang de westerse wereld meer consumeert dan de aardbol aankan, vrees ik dat dit probleem onoplosbaar is.
Als we echt meer consumeren dan de aardbol aankan zal het probleem zich op termijn hoe dan ook wel oplossen, alleen zijn we dan echt de klos. Beter ware het er nu al wat aan te doen, zodat we niet massaal in de problemen geraken.
Geen enkele kiezer (wij dus) willen massaal luxe inleveren om de aarde te redden. Ook de vrienden van de PvdD, mileuclubs ect maken gebruik van de 'zegeningen' van luxe. Ik wil geen (persoonlijk) defaitisme uitspreken, maar dit probleem is iets te groot om opgelost te worden. Ik denk dat we letterlijk de aardbol kapot zullen consumeren. Of iemand moet een bijzonder optimischtisch vertrouwen hebben in wondermiddelen?
Wondermiddelen zijn niet nodig. Een van de zaken die makkelijk te realiseren is (maar niet leuk misschien) is minder vlees gaan eten. Vlees gebruikt buitengewoon veel landbouwareaal, doordat vee het grootste deel van het veevoer niet omzet in vlees, maar verbrand. Als we dus minder vlees eten, komt er heel erg veel land vrij.
Natuurlijk is dat niet fijn, maar het eten van minder vlees is ook in ons eigen belang. De veeteelt stoot namelijk best veel broeikasgas uit:

Het vervelende van de uitstoot van de veeteelt is dat het in procenten misschien nog wel mee lijkt te vallen. Echter, een zeer groot deel van de methaanuitstoot wordt door de veeteelt veroorzaakt. En methaan is veel schadelijker dan CO
2 voor het broeikaseffect*:
Het is als broeikasgas ongeveer 25 keer zo sterk als koolstofdioxide. Sinds 1750 is de hoeveelheid methaan in de lucht meer dan verdubbeld.
Er is echter ook goed nieuws:
De levensduur van methaan in de atmosfeer is om en nabij de tien jaar, wat wel beduidend minder is dan de meeste schadelijke gassen.
Vermindering van de vleesconsumptie zal dus veel sneller effect sorteren dan een wereldwijde
Energiewende naar Duits model (hoewel ik denk dat we, als grotendeels onder de zeespiegel levend volk, beter het duitse voorbeeld maar kunnen volgen).
* Quotes uit http://nl.wikipedia.org/wiki/Methaan
[
Voor 4% gewijzigd door
Spheroid op 04-06-2012 11:57
]
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France