Hooggewaardeerde Opponent,
De gevolgen van een opmerking als dusdanig kan je naast je neerleggen omdat het idd iets over de troller zegt dan over jouw. Maar aan de andere kant: dat is uitsluitend het beschijven van de gevolgen van een traject. Ik geef dan de volgende overweging: stel je voor dat de troller geen bal geeft om sociale conventies? Dat de gevolgen in de discussie over zijn persoon niets doen? Zeg dat het cannon-foder-users zijn die zo hun kleine aanvalletje plegen op gewaardeerde users. Je kan wel stellen dat de sociale conventies ermee opgaan, doch de imago-schade ligt dan ook aan de andere kant. En met de VS-verkiezingen is uitgebreidt gedocumenteerd dat als je maar genoeg modder goeoit, dan blijft het toch plakken aan de andere. Ofwel, als ik jou consequent dom (NOFI, voorbeeld) noem, dan ga ik wel omlaag op de ladder, maar het publiek gaat ook aan jou twijfelen.
Erger nog: wat als er groepen komen? Dat zeg de kleuterklas van Slavo3 zich registreerd. Als nummer 1 zegt dat eamelink dom is, nummer 2 maakt een een-tweetje door te zeggen dat íe dat wel vaker doet, dom zijn en nummer 3 gaat daaroverheen dat je eamelink dus niet serieus hoeft te nemen... vanuit trollstandpunt bezien lig je er toch uit, daar ga je met je goeie goed. Wat dan?
Puur pragmatisme is inderdaad hier IMHO het toverwoord. Je kan dan de bulk-groep trollen op 1 hoop gooien en met een vernietigende reply afmaken (met woorden als dom). Dan is het voor de overige lezers duidelijk wat er met de dombo's mis is en ook dat je van je afbijt qua stellingname. Je hoeft je namelijk niet overal voor te laten piepelen.
Daarentegen:
Opi schreef op woensdag 13 december 2006 @ 12:33:
Men blijft inhoudelijk reageren of men trekt zich terug uit de discussie. Elke beschuldigin/belediging, of in deze nou het woord 'dom', 'halsstarrig' of 'eigenwijs' gebruikt wordt, zal de ander niet van je standpunt overtuigen.
Ik ben het hier zo volmaakt NIET mee eens dat dit toch ff in perspectief geplaatst dient te worden. Dit is precies de reply die de mensen met de grootste mond laat winnen, dit is precies wat met Fok is gebeurt, namelijk een zuivering van mensen die met moeite een reply bouwen, goedkoop afgeserveerd worden en vervolgens maar de woorden krijgen dat ze hun pak schoon moeten houden. De arena ligt dan helemaal open voor de troll-smijters.
En je weet zelf heel goed dat als je niet meer reageert dat het ook kan betekenen dat je uitgeluld bent, dat je daarmee je ongelijk toegeeft en daarom weg bent. Niet dat het altijd zo is, maar in een enige geloofwaardige discussie zal de meelezer met juist dit advies het ongelijk van de poster inzien.
Ik zou zelf zeggen dat hier de taak van de moderator ligt. Van mij mag íe zich excuseren whatsoever ivm soiale verplichtingen enzo, maar als user mag je je schijnbaar NIET verdedigen tegen welke aantijging dan ook en staat deze moderator aan de kant met de opmerking 'je hebt maar te incasseren'.
Nog los ervan dat op een gegeven moment het totaal niet interessant is om de opponent te overtuigen, maar dat de overige lezers iig zien wat voor bullshit die opponent neerzet. Door het steeds netjes neer te zetten en zo te omschrijven worden de overige lezers ook niet overtuigd dat het bullshit is.
Buiten het feit dat er een discussie ontstaat die volstrekt niets meer met de originele discussie te maken heeft, zal de uitlating de ander niet meer in staat stellen deel te nemen aan de discussie (ad hominem)
Precies, er komt dus een punt dat iemand dermate afgeserveerd is dat íe uit eigen beweging al moet doorhebben dat hij allang verloren heeft. Er zijn echter voldoende users die dat vermogen niet opbrengen (of de slavo-trollenklas) en toch doorgaan met het posten van feitelijke onzin of pertinente leugens. Indien jij als moderator in een discussie meent dat je ten allen tijden correct dient te blijven, dan rest niets anders dan te blijven incasseren en geduldig uitleggen, waarmee je het strijdtoneel aan de opponent afgeeft. Een complete verliessituatie die idd lang kan dooretteren... uiteraard tot de wat slimmere mensen je gelijk geven en W&L voor gezien houden.
Nu besef ik best dat het een mening is van een moderator, daarom stel ik nou al bijna een jaar deze vraag over hoe die (dis)kwalificatie 'dom' op W&L geimplementeerd kan worden. Het is dan wellicht mijn mening dat ik het volstrekt niet met Opi eens ben, maar anderzijds ga ik de vraag nu gewoon herformuleren. Wat is het beleid op W&L daaromtrent nu? Ik bespeur namelijk een aardige tegenstelling van de veel pragmatischere aanpak van Confusion (wellicht gesteund door eamelink en ondergetekende) en Opi. Indien de forummoderatoren onderling schijnbaar een volstrekt tegengestelde mening hebben, zou ik graag toch enige opheldering hebben met wat nou precies het juiste standpunt is.