Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-09 21:08
In verschillende topics is er gediscussieerd over de rol van overheid. Tijdens deze discussies waren er grofweg twee kampen te onderscheiden: het kampje 'rekcor' en het kamp 'gambieter'.

Samengevat komt het verschil van inzicht hierop neer:
Kampje rekcor:
  • er is zoiets als 'het goede leven';
  • het goede leven is het belangrijkste wat er is;
  • het is de taak van de overheid om dit goede leven te stimuleren, door middel van wet- en regelgeving enerzijds, en voorlichting en stimulering anderzijds;
Kamp gambieter:
  • vrijheid is het belangrijkste wat er is;
  • er is niet iets zoals 'het goede leven', dit verschilt per individu;
  • het is de taak van de overheid om de minimale basisvoorzieningen te regelen en te zorgen dat iedereen zijn/haar leven in kan richten zoals hij/zij dat goeddunkt;
In dit topic wil ik het niet hebben over wie er gelijk heeft. Volgens mij komen we daar niet uit, simpelweg omdat ik in de God van de bijbel geloof en de meesten in het kamp gambieter niet. Als je bij voorbaat met z'n allen niet aanneemt dat er zoiets is als het goede leven, kunnen we praten tot we met z'n allen een ons wegen. Leuk, maar niet erg nuttig (zeker met al dat voetbal op tv ;)).

Wat mij echter wel benieuwd is hoe liberalen/libertijnen omgaan met bewegingen als de Partij voor Vrijheid Naastenliefde en Diversiteit. De personen achter deze bewegingen proberen namelijk met dezelfde argumenten als het kamp gambieter dingen voor elkaar te krijgen die we - hopelijk - verwerpelijk vinden.

Mijn vraag: (hoe) kunnen we deze personen met liberale argumenten bestrijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het is een beetje China (Rekcor) tegen Het Westen (Gambieter).

Bij de ene is de (individuele) vrijheid een van de belangrijkste punten, en bij de ander het (collectieve) welzijn.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Dit lijkt me geen startpost die gemakkelijk tot een constructieve discussie zal leiden. Allereerst zijn er geen twee kampen, maar is er sprake van een spectrum aan opvattingen bij de discussiepartners. Als je vantevoren twee gepolariseerde posities tegen elkaar afzet, dan zullen mensen inderdaad dat standpunt gaan verdedigen, ook als dat hun standpunt niet is. Ten tweede vind ik dat je best zelf even mag bedenken welke antwoorden je van een libertijn zou verwachten. Dan kan je daar de vervolgvragen bij stellen, in plaats van dit topic te laten beginnen met een basiscursus 'Waarom libertijnen niet van gisteren zijn en ook basale problemen met hun grondopvatting wel voorzien'.

[ Voor 73% gewijzigd door Confusion op 08-06-2008 18:19 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Dit topic is gesloten.