Omdat ik het niet goed vind om mensen te verplichten hun kinderen op een bepaalde manier op te voeden. Wat ik wel uitstekend vind is om in het leerprogramma op scholen informatie op te nemen over diverse levensbeschouwingen. Dus op religieuze scholen school ook onderwijs over andere religies en over niet-religieuze levensbeschouwingen en op openbare scholen ook informatie over alles.
Hier zijn we het dan toch helemaal over eens

. Maar niet zoals in de school waar ik zit 2 uur godsdienst, voornamelijk over het christendom. Reduceren tot 1 uur en algemeen zou vele beter zijn

. Want alleen over 1 geloof lesgeven is ronduit uitsluiting, of, om er het tegenwoordig populair woordje bij te nemen, censuur.
Ik weet niet hoe dat met andere religies of takken van religies zit, maar bij protestantse kerken kun je je makkelijk uitschrijven. Volgens mij is het vooral een 'katholiek' probleem.
Voor mij is makkelijk gewoon naar een site gaan, inloggen idk, en dan klikken op de knop "uitschrijven".
Ik vind het prima om zelf een religie te kunnen kiezen maar ik vind ook dat ouders het recht moeten houden om hun kinderen religieus op te voeden.
Hoe kan je nu als je pakweg 6 jaar bent al een religie kiezen? Op je 12 jaar ofzo vind ik ook nog te jong. Als je ouders geloof X aanhangen, en jij bent nog niet (goed) geïnformeerd over de andere godsdiensten, dan is de kans groot dat die je zullen pushen om ook in X te geloven. Dus, tenzij ouders het op een informatieve wijze kunnnen doen, ik vind dat ouders zich er eerder niet mee moeten moeien

.
Ik neem God waar doordat er een schepping is. Ik weet dat ik hiermee een uitgekauwde discussie uitlok, maar de kern is: zonder schepper geen schepping. Het feit dat er een schepping is, bewijst dat er een schepper is.
Leuk voor jou kunnen wetenschappers niet zo goed uitvinden hoe het universum ontstaan is. Maar spijtig voor jou is weer dat met de komst van steeds betere supercomputers* die het werk voor hun doen, wetenschappers dingen kunnen simuleren om zo te kijken of het heelal op die manier ontstaan is

. Maar wat er voor de big bang was of wat daartoe geleid heeft kan niemand weten

.
Maar als je er dan toch het hele heelal bij betrekt, dan weet je ongetwijfeld dat het een bol is met een straal van meer dan 13 miljard lichtjaar! Daarin kunnen dus best veel andere planeten met wezens zijn. Als er dus maar 1 god is zal die het best druk hebben met de gebeden van al die mensen te horen en dan nog laten uitkomen. Dus de kans dat ie zich met jou bemoeit moet dus NOG kleiner zijn! Maar het is wel leuk voor jou als jij er kracht uit put dat god je steunt als je doel X of Y wilt bereiken.
Tja... ik denk dat een almachtige god eigenlijk helemaal niets onder ogen hoeft te zien; hooguit zichzelf.
Dan moet ie toch ook niet die kleine mensjes (uit 1 van de zovééééééééle planeten met wezens die hem aanbeden, maar je kan je wel gaan afvragen of die wezen wel dingen zoals goden nodig hebben...) met hun gebeden onder ogen zien? Daar zijn we weer bij hoe onwaarschijnlijk het is dat die god zich met jou gaat bemoeien

, zelfs als ie al zou bestaan.
Ik begrijp je gedachtegang. Het verschil is natuurlijk dat God in geen verhouding tot mensen staat, dus ook niet zoals mensen in verhouding tot een worm of een miertje.
Maar je kunt je inderdaad afvragen waarom God zich zou bemoeien met iets nietigs als een mens, of nog minder dan een mens.
Dus ondanks dat geloof je nog steeds in God? Wat drijft je geloof dan?
*Hier nog een artikeltje:
nieuws: Onderzoekers simuleren heelal accurater met supercomputer
edit: kijk dat bedoel ik nu net!!! In dit artikel wordt gesproken van een islamitisch land. Dat is toch de reinste onzin?
nieuws: Iran gaat vpn-gebruik hard aanpakken
[
Voor 3% gewijzigd door
witeken op 10-06-2012 18:08
]
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand