Lordy79 schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 23:04:
[...]
Nee dat wil ik daarmee niet zeggen. Ik wil alleen zeggen dat degene die zei dat zijn (voor)ouders hebben overgeleverd dat er geen god is liegt. Niet in de zin dat er geen god zou zijn, maar in de zin dat zijn voorouders dat helemaal niet hebben overgeleverd.
[...]
De Tora is overigens niet 2000 jaar geleden maar ca 3500 jaar geleden gegeven. Je verwart het met het christendom.
Ten eerste : Ik vind het nogal arrogant van je om te stellen dat het onmogelijk/onwaar zou zijn dat er generaties lang paganisten/agnosten/atheisten/papieren-gelovigen uit mijn familie het stokje van ouder op ouder hebben doorgegeven. Ik zie niet in waarom dat onmogelijk is, ik kan alleen niet met enige zekerheid controleren OF het zo is verder dan 4 generaties.
Ten tweede:
Dat de Torah 3500 geleden opgeschreven is staat in de Torah. Niet een bijster betrouwbare bron in dat geval. Er is geen splinter archeologisch bewijs dat de Torah schriftelijk bestond. Ergens vanaf ik meen 200BC is er pas fysiek bewijs. Soms wordt door Joodse mensen aangedragen dat dit komt omdat het op een fragiel medium werd geschreven, niet op kleitabletten oid. Toch zijn er genoeg véél oudere papyrus documenten gevonden, dus uitzonderlijk dat deze bewaard blijven in het zelfde klimaat is het absoluut niet.
Overigens zijn toch vrij veel theologen en historici het er over eens ondertussen dat de Torah duidelijk door meerdere personen geschreven is. Dit is zichtbaar in de verschillende schrijfstijlen, de verschillende duidingen voor god, het feit dat Moses over zijn eigen dood heeft geschreven - erg lastig ( maargoed, misschien heeft god hem dat opgedragen ...) etc etc.
Andere feiten zijn de enorme aantallen dubbele bagage in de Torah - veel verhalen worden herhaald in grote lijnen of in detail. Bijv. :
- de twee scheppingsverhalen (G1 en G2)
- drie verhalen van een patriarch, door paganistisch gebied reizende - terwijl z'n vrouw zich als z'n zus voordeed.
- Twee verhalen van Moses die een rots slaat om water te maken
- Twee versies van de 10 geboden (één in exodus, één die moses opsomt in Deuteronomium met subtiel andere verwoording).
Er zijn héél veel van dit soort dubbele verhalen die in de diverse boeken terugkomen. Dit is een logisch gevolg van de uiteindelijke samenbundeling van diverse oudere boekwerken tot één geheel.
Daarnaast staven ook de vele inconsistenties de conclusie dat de Torah door diverse auteurs geschreven is.
- De telling van de dagen van de zondvloed klopt niet door alle verhalen heen
- Noah neemt in het ene deel van de Torah 2 dieren mee, op een ander punt soms 2 soms 7 dieren.
- Joseph wordt als slaaf aan de Ismaelieten verkocht, een paar versen later aan de Midianieten.
- De berg van openbaring wordt soms Sinai genoemd, soms Horeb.
- Moses schoonvader wordt soms Yitro genoemd, soms Ruel.
enz enz enz enz enz.....
Moeilijk verklaarbaar zonder veel hoofdbrekens en vage aannames als het een goddelijk werk zou zijn uit één stuk, maar volkomen logisch als het door meerdere auteurs in meerdere jaren geschreven en ge-her-ordent is.
Je zal dit ongetwijfeld ook allemaal van tafel vegen als irrelevant (want het staat in de Torah dat de Torah 3500 jaar oud is en in één keer geschreven met 2 miljoen getuigen!) maar het lijkt me dat de cumulatieve bewijsvoering van vele wetenschappelijke en theologische disciplines niet toevallig allemaal één richting op wijzen.
[
Voor 4% gewijzigd door
majic op 14-06-2012 00:21
]