Dit is het eerste inhoudelijke dat je zegt. En daarop zeg ik opnieuw: ik heb niets gezegd dat ingaat tegen een simpele waarneming zoals de regenboog. Sinds het begin der tijden, om het maar neutraal te zeggen, was er een regenboog en die is niet ineens bedacht na de zondvloed.
Dat is een soort van cherrypicken
Helemaal niet! Jij zegt dat ik dingen als evolutie en big bang ontken maar dat doe ik niet.
[quote[De vraag is eigenlijk: hoe serieus wil je dat je mening genomen gaat worden? :)[/quote]
Het maakt me niet uit hoe serieus mensen mijn mening nemen, maar als er gevraagd wordt hoe het zit met een bepaalde passage uit de bijbel dan wil ik dat graag uitleggen.
Ik begrijp ook wel dat 99% van de mensen hier de bijbel als sprookjesboek ziet, maar blijkbaar is er interesse in wat dieper inzicht in de bijbel en/of interesse in hoe een fundamentalist tot zijn conclusies komt.
Wat heeft dat met het voorgaande te maken?
Wat betreft de niet-feitelijkheid van religie: als je een getuigenis hebt van meer dan een miljoen mensen dan is dat gewoon bewijs en dat heeft niets met zweverigheid te maken.
Als er geen reden is tot vernietiging, dan is er geen regenboog.
Als er wel reden is tot vernietiging, is er wel een regenboog.
Dus als jij een regenboog ziet, betekent dat dat de wereld vernietiging verdient.
Op grond waarvan kom ik tot de 3-zinnen-lange relaas? Op grond van hetgeen ik in mijn vorige posting zei.
Overigens verschijnt de regenboog inderdaad niet in de lucht
voor ons maar aangezien wij de boog ook kunnen zien, kunnen we ons wel realiseren dat we vernietiging verdienen.
Het is het symbool dat vernietiging verdiend is maar dat op grond van het verbond tussen Noach en God, er (toch) geen vloed komt.
Deze kan ik onderschrijven. Maar de wetenschap zal nooit het Begin bereiken. Mijlpalen kunnen verzet worden maar wat de bron van materie en energie is zal nooit verklaard kunnen worden.
Uitzondering zijn natuurlijk bovennatuurlijke elementen die incidenteel voorkomen; ook wel wonderen genoemd.
Tijdens de tocht van het volk Israël in de woestijn (40 jaar lang, zie Exodus / Leviticus / Numeri) kregen ze elke dag manna uit de hemel i.p.v. brood uit de aarde. Stel je voor dat je in die tijd geboren bent en je weet niet beter dan dat er eten uit de hemel komt. Is dat dan een wonder? Ik betwijfel het.
Maar als er nu ineens (zonder vliegtuigen enzo) manna uit de hemel kwam vallen zouden we het een groot wonder vinden.
Dus wat is een wonder en wat is 'de natuur' ?
Tenzij we nu allemaal een goddelijke openbaring krijgen. Dan nemen we het waar en is het bewezen.
Ze zijn prima te verenigen. In hoofdstuk één wordt opgesomd op welke dag alles is gecreëerd.
In hoofdstuk 2 wordt er teruggegrepen naar het begin van dag 6, dus het moment dat de mens nog niet was gecreëerd.
In vers 5 wordt gezegd dat er nog geen boom op het veld was en geen kruiden op het veld omdat er nog geen regen was en er geen mens was om te werken op de aarde.
De reden dat er nog geen bomen/kruiden waren is omdat het nog niet geregend had (leuke link met het regenboogverhaal) omdat er nog geen mens was om de aarde te bewerken en om te bidden om regen. Pas nadat Adam gebeden heeft om reden, kwam er regen.
Daarna wordt de mens geformeerd (de mist die van de aarde komt wordt samen met het stof van de aarde gebruikt om de mens te creëren, zie vers 6 en 7 van hdfst 2)
Vervolgens wordt de mens in Eden geplaatst, daarna komen er bomen, waaronder de boom des levens en de boom van kennis van goed en kwaad, en daarna komt de rest (lees maar verder)
Hieruit kun je overigens ook concluderen dat Adam en Eva al de fout in gingen voordat de vrijdag voorbij was.
Ik geloof inderdaad dat Jezus is gestorven voor de zonden van de mensen. Dat is niet alleen de originele zonde van Adam en Eva (of, van de mensheid) om verboden kennis te vergaren, maar ook alle andere zonden. Belangrijker, Jezus is gestorven om het mogelijk te maken dat al die zonden worden vergeven. Hij maakt ons waarlijk vrij, zoals men dat in sommige kerken zo mooi zegt. Vrij van zonden. Vrij van de hel.
Waarom vergeeft God niet 'gewoon' zonden zonder Jezus?
Modus47 schreef op maandag 02 juli 2012 @ 18:51:
[...]
En verder, wat me nu te binnen schiet, opvallend dat bv. een Lordy79 (zo even als voorbeeld, er zijn er meerdere) niet in discussie gaat met een Albantar, een medegelovige maar met een behoorlijk afwijkende visie, maar dat ze beiden eik alleen maar tegen de nietgelovigen in gaan.
Albantar post hier niet zoveel. Geef me even de tijd als hij wat post, er is meer dan GoT

En ik zou hem zeker geen medegelovige willen noemen.