link0007 schreef op maandag 19 december 2011 @ 14:26:
Zullen we dan maar willekeurige dagen prikken? Een computer gebruiken om willekeurige feestdagen met willekeurige namen te verzinnen? Dat is toch niet hetzelfde als een feest vieren waar mensen al goede gevoelens voor hebben?
Hier (Zuid Afrika) lijkt het redelijk te werken. Na het einde van de apartheid zijn hier de feestdagen op de schop gegaan. Qua officiele vrije dagen is alleen Kerst en Goede Vrijdag als christelijke feestdag gerepresenteerd (dat terwijl de overgrote meerderheid van de bevolking hier (streng) christelijk is). (Aan de andere kant, tweede paasdag is hier ook een vrije dag, alleen heet die family day en tweede kerstdag heet day of goodwill).
De
vrije dagen:
[list]• 1 Januari: Nieuwjaarsdag
• 21 Maart: Human rights day
• Goede Vrijdag
• Maandag na Paaszondag: Family Day
• 27 April: Freedom Day (datum van eerste post-apartheids verkiezingen)
• 1 Mei: Worker's Day (int. dag van de arbeid)
• 16 Juni: Youth Day
• 9 Augustus: Women's Day
• 24 September: Heritage Day
• 16 December: Reconciliation Day (tijdens apartheid was dit ook een feestdag waarop de Afrikaners vierden dat ze een veldslag van de Zulu's winnend afsloten waarbij ze er 3000 over de kling jaagden (de Zulu's hadden geen geweren) terwijl ze zelf 3 gewonden moesten incasseren; dit werd als teken van God gezien dat Zuid Afrika het beloofde land voor ze was (jammer genoeg voor ze gaf God het niet veel later aan de Britten)).
• 25 December: Kerstmis
• 26 December: Day of Goodwill
Voor zover ik het kan beoordelen worden deze dagen aardig gevierd door de verschillende bevolkingsgroepen die het land rijk is. Ik vind het een goed model voor Nederland. Tenslotte heb ik (maar ook bijv. een heleboel moslims) niets met kerst, pasen, pinksteren en hemelvaart en hebben veel christenen en VVD'ers weinig met Labour Day en de verjaardag van Darwin. Dus moet je symbolen kiezen waar iedereen wat aan heeft. Ik zou zeggen 5 Mei, en misschien
15 Augustus om het einde van de tweede wereldoorlog te vieren. Verder vind ik dat je ook in Nederland Human Rights Day zou kunnen vieren en bijv. 3 Oktober omdat toen Leiden ontzet werd (je zou er ook voor kunnen kiezen om de val van Den Briel te vieren).
De nadruk op onze Judeo-christelijke roots vind ik vergezocht. Ieder jaar blijkt weer dat vrijwel niemand weet wat er met bijv. Pinksteren, Hemelvaart en Pasen gebeurde. Dan hoeven we die dingen ook niet als "cultureel erfgoed" te vieren, want dat zijn ze blijkbaar voor het merendeel der Nederlanders niet. Geef dan liever Divali en het Suikerfeest een officiele plek, en als je dat niet wil omdat je van PVV-huize bent, bijv. "human rights day", "women's day" en
11 Oktober.
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France