offtopic:
Oh, ik kan het heel goed hebben. Het toont alleen aan hoe zwak je bijdragen zijn als je argumentatieloos reageert en alleen op de man speelt. Voor iemand die de mond vol heeft van respectloosheid etc, geef je zelf een erg mooi voorbeeld van hoe het niet moet.
Echter verkiest men de beweging/stroming/ideologie op te jagen ipv verantwoordelijkheid nemen voor diens eigen behoeften. Niemand die ze dwingt daarheen te gaan of sterker nog; weerhoudt diens eigen scholingsvorm op te richten (zie regenboog/iederwijs scholen). Tevens is op een openbare school nauwelijks religie aanwezig, ff bij de TS blijvend.
Er wordt helemaal niet opgejaagd, dit aannemen van de slachtofferrol is juist wat zo schuurt. Religies zijn er heel sterk in zich als slachtoffer voor te doen als ze niet onbeperkt hun gang mogen gaan, maar de initiele actie komt vanuit die religieuze stromingen. Niet voor niets is het vaak dat de christen klaagt dat deze gediscrimineerd wordt als deze niet mag discrimineren. Dat ze zelf de actie doen en de reactie hun ongewenste gedrag inperkt, schijnen ze niet te kunnen zien.
Jouw reactie over opjagen is precies die denkfout. Niet tevreden zijn met een eigen schoolvorm, maar ook nog klagen als er niet vrijelijk propaganda mag worden gemaakt op openbare scholen, maar tegen het plafond aanschieten als ze zelf ook maar gewezen worden op hun gedrag.
Probeer eens onpartijdig en objectief naar de zaak te kijken. Dat betekent dat je ook kritisch naar de religies moet kunnen kijken.
Openbaar onderwijs vertegenwoordigd alles in ons landje en dus ook religieuze zaken zoals kerst of andere feestdagen. Religieuze scholen vallen niet zonder meer in dit topic maar voor de volledigheid: Die doen hun ding maar.
Het is ook geen probleem de feestdagen te doen, die zijn allang niet meer specifiek religieus en ingebed in de cultuur. Maar het is wat anders als je bijbelverhalen gaat gebruiken, zonder duidelijk te maken dat deze geen algemene waarde hebben, maar alleen bij een specifieke religie horen.
Euh het gaat hier dus niet zonder meer om wat religieuze scholen mogen maar wat op openbaar onderwijs kan en dat is veel. niet zo huilie doen joh. Als men anders wil kan men een eigen scholingsvorm oprichten.
Het gebruiken van het woord "huilie" laat weer zien hoe weinig respect je voor discussiepartners (b)lijkt te hebben. Je zou ook met argumenten kunnen proberen te komen.
En waarom zou men een aparte scholingsvorm moeten oprichten, terwijl het veel makkelijker en beter is om de religieuze invloed gewoon in te perken en deze niet meer ruimte te geven dan noodzakelijk? Je denkt teveel zoals ze in protestante geloofsgemeenschappen doen, als je het ergens niet mee eens bent gelijk maar weer een schisma doen ipv het probleem op te lossen.
Iedereen hoort tot een groepje. Het gaat niet om sec religieus onderwijs.
Ga nou niet Relieus onderwijs overlappen met wat gebeurt op openbaar onderwijs. Ik haak erop in omdat er dan weer door jou over begonnen wordt. Daar ageer ik tegen de notie dat religie in openbaar onderwijs voor komt *omdat* men alles religieus wil maken, puh-lease. Als je zo nodig jouw kinderen wilt *beschermen* (hoezo neutraliteit overigens) dan doe je dat zelf en ga je niet anderen daar verantwoordelijk voor maken.
Dat is nu juist een redenering waarmee je religieus onderwijs zou kunnen afschaffen. Want dat is precies waar het voor staat: de school verantwoordelijk maken voor het afschermen van kinderen tegen die boze realiteit en het goddeloze (

). Je hebt echt een tunnelvisie van hier tot gunder in je ijver om maar tegen het boze seculiere aan te schoppen.
Kom je wel eens op openbare of religieuze scholen in Nederland? Ik heb meer geleerd over religie etc op een openbare school dan op een kerkelijke school.
Ik heb zelf op katholieke scholen gezeten. Is wel een lange tijd terug

. Er is trouwens niets mis met
over religies leren, sterker nog, dat juich ik toe en past perfect in maatschappijleer. Een religie leren of aangeleerd krijgen, daar heb ik wat tegen. Het is spam, en kinderen hebben nog geen goed spamfilter en moet je ook niet met die spam lastig vallen. Als religieuze argumenten zo sterk zijn, dan kunnen ze ook wel volwassen overtuigen.
Jij kan er wel van overtuigd zijn van het grote kerkelijke gevaar maar realiseer je dan wel dat dit idee niet verder reikt dan de omtrek van jouw persoon.
Mijn persoontje loopt geen enkel kerkelijk (religieus) gevaar. Maar religie speelt wel degelijk een rol in de maatschappij en de politiek, zie bijvoorbeeld de SGP die ondanks de marginale 2 zetels toch veel invloed kan uitoefenen, de CU in de vorige regering en het CDA herinnert zich soms ook nog waar die C voor staat. De weigermabtenaren zijn er nog steeds, discriminatie van homoseksuelen gebeurt nog steeds vanuit religieuze motieven, euthanasie en abortus blijven onder druk staan, etc. Onderwijs is belangrijk in het verminderen van de kans op dergelijke vooroordelen in de volgende generatie, maar met veel religie in het onderwijs zal er ook weer in de volgende generaties veel vooroordelen en onwetendheid blijven.
Maar het gaat niet om mijn persoontje. Je moet wat verder proberen te kijken, ipv alleen naar poppetjes.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.