quote: ikzelf
Daarnaast viel me de discussie over het verband tussen moraliteit/ethiek en religie op. Je kunt er op dit moment niet omheen dat atheïsten zonder bijbel geen immoreel of onethisch bestaan zouden leven. Het is niet zo dat zonder bijbel moraliteit niet bestaat.
Per ongeluk een 'g' vergeten. Bijzonder hoezeer een enkele letter de betekenis van je woorden kan veranderen. Zoals Herman Finkers al zei: "Een verkeerd geplaatste komma of letter, maakt van Jezus nog een ketter."
Terug naar nu:
Er heersen nogal wat verschillende meningen over wie en hoe God is en hoe je dat kunt weten. Terecht wordt opgemerkt dat je het verschil niet voelt tussen een Jahweh en Thor. Ook dat je als gelovige niet echt in de positie bent om iemand te bevragen die in Zeus gelooft of in een andere god.
Daarnaast kwam de vrije wil aan bod. Met name de opmerkingen van Kroontjespen vielen me op.
Ik bedoel dit stuk van hem:
quote: Kroontjespen
De vrije wil wordt in de laatste post weer gebruikt om de God van de bijbel in een beter daglicht te plaatsen. Blijkbaar wordt er dan vergeten dat het alleen zijn of haar wil was om alles zo te schapen zoals het werd.
Dan worden twee mensen afgezonderd om een spelletje te spelen zonder dat ze dat beseffen. Door een dier, die ook schapen is door die God van de bijbel, wordt onder valse voorwendsels een gebod overtreden. Daarna wordt het hele schepping gestraft.
In het kort.
Door iemand die niet uit eigen vrije wil werd geschapen en de vrije wil gebruikt wordt de hele schepping gestraft.
Niet alleen die ene persoon werd gestraft maar alle mensen. Om het nog erger te maken. Eenmaal geschapen kan je niet meer weg. Het gebruik van de vrije wil kan eeuwig lijden veroorzaken.
Zo'n eeuwige straf is wel begrijpelijk omdat anders God van de bijbel gezichtsverlies kan lijden. Er wordt anders een wapen uit de handen van de God van de bijbel geslagen.
Mag ik dan stellen dat er geen vrije wil is onder het bewind van de God van de bijbel?
Wat ik geloof en wat mij is geleerd, is het volgende: God schiep de mens met een vrije wil. Over de reden daarvoor is natuurlijk veel nagedacht en men is het er min of meer over eens dat de waarschijnlijke reden was dat God een levend wezen wilde maken dat hem zou dienen, zonder dat het daartoe gedwongen zou worden. Met andere woorden: hij wilde geen robots.
De dieren en de rest van de natuur zijn in feite geschapen voor de mens om te gebruiken en te beheren. De mens zelf is naar het beeld van God geschapen en menselijke karaktereigenschappen zijn dan ook vermoedelijk afspiegelingen van hoe God zelf in elkaar steekt (tot een zeker niveau).
Uit vrije wil (nou ja, aangemoedigd door de duivel in de vorm van een slang) heeft de mens gegeten van de enige boom in het paradijs waar ze vanaf moesten blijven. Belangrijk om hier te beseffen is dat er zoiets bestaat als een 'bijbelse vrije wil'. Hiermee wordt bedoel de keuze voor of tegen God. Dit gaat niet per se, alhoewel ook daarover de meningen uiteraard verdeeld zijn, over de keuze om links- of rechtsaf te slaan op een kruising.
De bijbelse vrije wil zegt dat de mens in het paradijs de keuze had voor of tegen God. In feite was dit een eenmalige keuze die Adam en Eva voor ons hebben gemaakt. Dit kun je opvatten als een vervelend spelletje van God met een onontkoombare uitkomst: geef de mens genoeg tijd en ze gaan er vanzelf van eten. Toch is dit een redenering op basis van hoe de mens nú is. Ik vind het moeilijk om iets nuttigs te zeggen over hoe de mens in elkaar zat destijds en of de uitkomst inderdaad onvermijdelijk was. Dat laat ik even aan de persoonlijke mening van een ieder over.
Kort gezegd komt het hier op neer: de mens heeft op dit moment geen vrije wil meer. Niet als het aankomt op kiezen voor of tegen God. Die keuze is gemaakt: iedereen kiest tegen God.
In de bijbel staat een uitspraak van Jezus, waarin hij zegt: "Toch kan niemand bij mij komen, tenzij de Vader die mij gezonden heeft hem bij me brengt, en ik zal hem op de laatste dag tot leven wekken." (Joh.6:44). In de Statenvertaling staat het wat krachtiger: "Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt;"
Wat Jezus hier zegt is dat niemand zelf kan kiezen voor God, tenzij God die persoon het geloof geeft. Het geloof in God is dan ook niet iets waar je zelf voor kiest, maar iets dat je gegeven wordt.
Ik kan me voorstellen dat mensen uit deze bewering redenen halen om God af te wijzen als een God die ze niet willen hebben; die ze niet nodig hebben. Dat is allemaal prima, maar ik voor mij ben er blij mee dat God me het geloof heeft gegeven.
Kom ik overigens bij een ander punt uit: ik spreek niet voor alle christenen, laat staan alle gelovigen. Dat zou wat pretentieus zijn. Mijn godsbeeld is dat van een vader en de mens als zijn kinderen. Net als een vader zijn 3-jarige zoontje kan vertellen dat hij geen koekje mag, omdat hij het zegt, kan God wetten opleggen zonder verdere uitleg dan dat hij het zegt. Leuk is natuurlijk dat voor de meeste wetten ook heel makkelijk een logische verklaring gevonden kan worden, maar het blijft wel zo dat God ons die verklaring niet schuldig is.
Daarom valt ook deze uitspraak me weer zo op:
quote: Kroontjespen
De God van de bijbel heeft zijn wetten eenzijdig aan ons opgelegd. Daardoor onze vrije wil beperkt.
Onze wetten zijn in onderling overleg gemaakt al dan niet met een krappe meerderheid.
We lopen soms wel tegen oude wetten aan die nu niet meer voldoen. Af en toe zelfs tegen het nieuwe rechtsgevoel ingaan en aangepast of opgeheven worden.
Als de God van de bijbel zou bestaan en écht mijn vrije wil zou respecteren dan zou ik graag na mijn dood ook echt dood willen zijn.
Geen eeuwige leven erna. Ook niet bij haar of hem want je weet zijn of haar voorwaarden niet op voorhand.
Inderdaad. De wetten die God heeft opgelegd zijn eenzijdig en daar had de mens niets in te brengen. Zoals ik hiervoor zei is God niet bezig om onze vrije wil te respecteren. Integendeel.
Het is meer dat deze visie op God op mij persoonlijk overkomt als een kind dat in de supermarkt op de grond gaat liggen krijsen omdat het zijn favoriete snoepje niet krijgt. Ik wil Kroontjespen niet beledigen, hij heeft tenslotte alle recht op zijn eigen mening, maar het is een weinig steekhoudende argumentatie. Hij werpt namelijk een godsbeeld op dat (vrijwel) niemand deelt, om zich vervolgens te verzetten tegen dat godsbeeld en dat weer te gebruiken als reden om het geloof te verwerpen.
Het uitgangspunt van een gelovige is dat van een almachtig God die alles weet. Het uitgangspunt van een ongelovige is het verwerpen van God of een godsbeeld vanuit een eigen overtuiging. Het is dan vaak een idee van God dat niet past bij hemzelf en daarom in de weg staat om te geloven.
Ach, trouwens, wie hou ik hier voor de gek?
Een atheïst heeft talloze redenen om niet te geloven en een christen gelooft eigenlijk meestal ondanks al die redenen. Een atheïst heeft geen reden om te geloven en een christen gelooft eigenlijk meestal ondanks alle bezwaren tegen het geloof.