1. Volwassen mensen zijn geen kleine kinderen.
2. Ze mogen niet alles doen; ze hebben wel de keuze alles te doen.
3. Het gaat om heel andere dingen dan rood rijden, namelijk om moord, geweld en diefstal. Elke dief/moordernaar/geweldpleger hoort vaak genoeg dat dat fout gedrag is en bovendien heeft hij/zij ook een geweten dus er is genoeg 'herinnering'. Niemand kan zeggen dat hij het niet geweten heeft.
Wat betreft de messen en pistolen gaat de vergelijking ook niet op:
1. Volwassen mensen kunnen prima met gevaarlijke messen in de keuken omgaan.
2. Ja, ze hebben de keuze om mensen te verwonden/doden met die messen.
3. God heeft inderdaad een vrije keus gelegd en de mens erg veel ruimte gegeven om 'kwaad' te doen. Daar kun je het natuurlijk mee oneens zijn en eerlijk gezegd vind ik dat ook wel een lastig punt.
Het gaat om heel basale wetten om de wereld leefbaar te houden. Geen moeilijke zaken.
Als de God van de bijbel zou bestaan en écht mijn vrije wil zou respecteren dan zou ik graag na mijn dood ook echt dood willen zijn.
Hoewel het christendom anders beweert, zul je hierna geen leven hebben dat je niet wilt.
Wat moet je wel en niet letterlijk nemen? En op grond waarvan neem je het wel of niet letterlijk?
Daarvan geloof ik niet dat God de aardbeving heeft getriggerd. Jij ziet dit als een zondvloed in het klein?
Nee, ik zie het als Gods wil. Dat is iets anders dan een straf. Misschien is het een straf, ik weet het niet.
Het is Zijn keuze om niet in te grijpen, niet Zijn wil. Jij noemt het anders 'een god van lik-mijn-vestje', ik noem het een anders een nogal wrede god.
Als je iets kiest is het je wil. Ik kan wel een banaan willen maar deze TOCH niet eten omdat ik op dieet ben of omdat ik straks een heerlijke maaltijd krijg en mijn eetlust bewaar, maar het is dan toch zo dat ik af WIL vallen of mijn eetlust WIL bewaren.
Als ik Lordy goed interpreteer, dan bestaat onze vrije wil met name voor de korte termijn.
Nou een keuze kan hele grote gevolgen hebben, maar dat ontslaat de volgende persoon in de 'keten' van wilsuitingen niet van verantwoordelijkheid.
Als ik je een keukenmes verkoop en zeg dat je je buurman moet doodsteken en jij doet dit, dan ben jij minstens medeverantwoordelijk aan de dood van je buurman.
Als ik je een keukenmes verkoop, gewoon, omdat jij er een wilt kopen en vervolgens je buurman doodsteekt, treft mij geen schuld.
In het extreme geef je bij een langetermijn-vrije wil de schuld aan God, net als de slang/vrouw/man in het paradijs.
De individuele SS'er die mensen doodschoot was minstens zo verantwoordelijk als alle nazi kopstukken die de hele ideologie hebben ingevoerd.
Volgens sommigen is de moord op dinges (ik weet zijn naam even niet) in Sarajevo de aanleiding geweest voor WO-I en uiteindelijk ook voor WO-II. Maar zou degene die die moord heeft gepleegd hebben kunnen vermoeden wat de gevolgen waren van zijn aktie?
Daar ben ik niet zo zeker van.
Al helemaal als de duivel zelve ons daartoe verleid (immers, de duivel is vele malen perfecter dan de mens, en dus ook vele malen intelligenter).
De slang, niet de duivel. De duivel bestaat niet, hooguit een engel die in opdracht van God mensen probeert te verleiden tot overtredingen maar meestal hebben mensen daar geen engel voor nodig

Mea culpa! De 6e dag. Je hebt helemaal gelijk. Ik weet niet waarom ik 1e dag schreef, gewoon fout. dom dom

Na mijn vorige post kwam in mijn op dat de God van de bijbel het kwaad zelf heeft schapen.
Helemaal goed, Hij heeft het kwaad geschapen. (Wie zou het anders geschapen hebben?!)
Ze kenden inderdaad alleen goed. Nochtans kenden ze wel het verschil tussen gehoorzaamheid en ongehoorzaamheid.
Christenen hebben er later van gemaakt dat de slang de duivel was, maar Lordy zal het daar zeker niet mee eens zijn (terecht overigens, naar mijn mening).
Jep, zie hierboven ook. Het hele concept van 'duivel' is een christelijk verzinsel. De christelijke duivel (haha woordgrapje) is een soort god, wel minder machtig maar toch... Een soort gargamel.
Het uiteindelijke doel is dat God (weer) bij ons komt wonen. Niet in de hemel maar juist hier, op aarde!
Jezus was de enige die het offer kon brengen, omdat hij God zelf was/is.
Welk offer? Heeft de Almachtige God een offer nodig om te kunnen vergeven?
Nu krijgt een 'derde' de straf. Is dat rechtvaardig? Lijkt me niet.
De enige weg naar vergeving is berouwen terugkeer naar het goede pad. Daar is geen offer bij nodig. Het beste voorbeeld hiervan is het verhaal van Jona: de stad Nineveh zou verwoest worden maar omdat de mensen (ook de koning) berouw hadden en gingen vasten en smeken, werd de stad gespaard. Niks offer. Dat is er later bijbedacht.
Dan is God niet almachtig. En nogmaals, zie Jona. de AFSPRAAK was dat de stad vernietigd zou worden. Punt afgelopen. Maar God besloot zijn afspraak aan zichzelf niet na te komen. Waarom? Omdat de mensen berouw hadden. Dan is de straf niet meer nodig.
Heeft God gelogen toen Hij zei dat de stad verwoest zou worden? Ja, in feite wel.
Daarnaast, op een ander niveau: als God dat niet zou kunnen dan was Hij niet almachtig, zoals Gambieter zegt.
Amen!
Het punt blijft: mensen gaan tegen Gods wil in, omdat God ons zodanig gemaakt heeft dat wij daar weinig aan kunnen doen. Onze hersens zijn zo gemaakt dat het ons soms niet lukt om onze impulsen te beheersen. Daar kan vrije wil verder niks meer aan veranderen.
Zeker wel. Je kunt je impulsen WEL beheersen / sturen op een manier zoals ze zijn bedoeld. de meeste mensen slaan hun buurman toch niet de kop in, ook al heeft hij een portomonnee met geld ?
De meeste mannen verkrachten toch geen vrouwen?
God kán een steen maken die Hij niet kan optillen.
Kan Hij die steen niet optillen?
Natuurlijk wel, want Hij is Almachtig.
God is niet eindig, ook niet oneindig, God staat (ver) boven de oneindigheid, een unieke categorie.
Een niet-Jood heeft niets te maken met de wet dus je bent nergens van verlost, je had nooit een last. En het is zeker geen slavenjuk. Hieronder een PAAR quotes waaruit blijkt dat de wet EEUWIG is:
Gen 17:7 "And I will establish My covenant between Me and between you and between your seed after you throughout their generations as an everlasting covenant, to be to you for a God and to your seed after you.
wat is dit verbond? Hieronder wordt het uitgelegd:
Gen 17:10 “This is My covenant, which you shall observe between Me and between you and between your seed after you, that every male among you be circumcised."
Gen 17:13 "Those born in the house and those purchased for money shall be circumcised, and My covenant shall be in your flesh as an everlasting covenant."
En wat zegt paulus? Als je je laat besnijden, zal jezus je niet baten. Oftewel: iedereen die zich laat besnijden is een ketter. God bedoelde dus eigenlijk dat de besnijdenis toch niet zo 'everlasting' is?
En nee, kom niet aan met dat de doop in de plaats is gekomen. De 'doop' (onderdompeling in water) is niet meer dan in een ritueel bad gaan om 'rein' te worden en een offer te mogen brengen in de tempel. Zou oud als de Tora zelf en heeft niets met zondeafwassing of een vervanging van de besnijdenis te maken.
Ex 31:16 "Thus shall the children of Israel observe the Sabbath, to make the Sabbath throughout their generations as an everlasting covenant."
Niks zondag en niks van 12 uur tot 12 uur maar gewoon van zonsonderdag tot zonsondergang. En (op z'n minst) geen vuur maken he !!
en nog een laatste, erg toepasselijk omdat thans het loofhuttenfeest plaatsvindt:
Lev 23:
34. Speak to the children of Israel, saying: On the fifteenth day of this seventh month, is the Festival of Succoth (Succoth heet in het Nederlands Loofhuttenfeest), a seven day period to the Lord.
35. On the first day, it is a holy occasion; you shall not perform any work of labor.
36. [For] a seven day period, you shall bring a fire offering to the Lord. On the eighth day, it shall be a holy occasion for you, and you shall bring a fire offering to the Lord. It is a [day of] detention. You shall not perform any work of labor.
[dan een paar zinnen over details van het feest, zoek maar op, maar ik ga naar vers 41:
41. And you shall celebrate it as a festival to the Lord for seven days in the year. [It is] an eternal statute throughout your generations [that] you celebrate it in the seventh month.
Dus... eeuwig...
Zo nu even op VERSTUUR BERICHT drukken... anders wordt het wel heel lang. Misschien komen er nog edits...
kleine toevoeging:
Nou, genesis 1 en 2 (en verder ook niet) inderdaad niet. Daar heb je mijn zegen

Maar bijvoorbeeld het Hooglied moet je toch echt niet letterlijk nemen

En profetieen ook niet (de 4 dieren van daniel moet je niet letterlijk nemen bijvoorbeeld

)
Je predikt a maar bedoelt b.
Amen.
Excuses voor de late reactie en de monsterpost...
[
Voor 5% gewijzigd door
Lordy79 op 03-10-2012 00:03
]