BramSd schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 20:32:
Overigens, let wel op dat alles wat nu volgt op basis is van mijn geloof. Dat betekent dus niet dat álle christenen het hiermee eens zullen zijn (de meeste wel trouwens). Nee, er zijn geen bewijzen voor anders dan de bijbel en nee, je hoeft mijn mening uiteraard niet over te nemen.
We houden wel rekening met je geloof hoor, je hoeft geen disclaimer in te bouwen

Het is in wezen heel simpel:
God schept de mens,
De mens keert zich af van God en haalt het kwaad de wereld in,
Volgens mij heeft god alsnog het kwaad geschapen. Had opzich niet gehoeven. In de hemel is het blijkbaar ook niet nodig....
God ziet af van zijn plan om de mensheid weg te vagen en zet een reddingsplan in gang,
genocide. Opzich niet echt aardig en uhm toch wel wat drastisch aangezien hij almachtig is enzo. Er zijn vast wel andere manieren om dit op een fatsoenlijke manier op te lossen ipv iedereen maar afslachten als een stel wilde dieren omdat ze pappa boos hebben gemaakt....
Tot het moment dat Jezus terugkomt zitten we in een wereld waarin een ieder geneigd is tot het kwade en niet het goede.
Nou, dan hoop ik dat wij nooit vrienden worden

Ik neig toch meer naar het goede ipv het kwade hoor. Maar goed om te weten dat dit bij christenen blijkbaar andersom is en ze neigen tot het kwaad.
Waar je fout gaat, is bij de gedachte dat God het kwaad de wereld ingebracht heeft. Hij heeft de satan gemaakt en daarmee ook de mogelijkheid tot het kwaad geschapen, maar hij is zelf puur goedheid.
Hoeveel tegenstrijdigheden wil je in 1 zin hebben. Hij heeft satan gemaakt dus ook het kwaad. Hij had ervoor kunnen kiezen met zijn almacht om ervoor te zorgen dat dit nooit bij de mens zou komen maar het was zo simpel als een appelboom. Hij is zelf puur goed maar toch is het nodig om genocide te plegen. Neem eens een stapje terug en lees dit nog eens door op je gemak

Waarom hij de satan geschapen heeft is niet volkomen duidelijk. Wat we weten is dat de mens een keuze moest kunnen maken tussen goed en kwaad en allebei dus moest bestaan.
Waarom moet dat beide bestaan? Zoals al aangegeven is er in de hemel blijkbaar ook alleen goed. Waarom wil je mensen straffen. Als ze uberhaupt niets (expres) fout kunnen doen heb je ook geen zonden nodig.
Die vrije wil is dan weer het gevolg van de wens van God om dienaren te hebben die er zelf voor kiezen om God te dienen en niet alleen maar handelen vanuit hun natuur. Geen robots dus.
Maar.... als ze dit niet doen, tja dan ga je naar de hel uiteraard....Of wellicht dat jij dit niet gelooft maar er zijn er méér dan genoeg die dit wel doen. En uiteindelijk zijn we dus dienaren. Ik wil helemaal geen dienaar zijn. Maar ondertussen heb je geen keus want hel. Daar gaaat je "vrije wil"
[/quote]
De mens at van de boom der kennis van goed en kwaad en heeft daarmee het kwaad de wereld in gebracht. Dit was dus niet God die dat deed, maar de mens. God kent zelf geen kwaad en heeft het kwaad dus ook niet geschapen.
Huh? Eerst zeg je dat god satan heeft geschapen en daardoor het kwaad maar nu zeg je dat hij dat niet heeft gedaan. Daarnaast, god heeft alles geschapen dus ook het kwaad. Waar komt het anders vandaan, toch? God heeft ook die boom gemaakt met de appel en duidelijk gezegd dat ze er niet van mochten eten want ANDERS!!!! En in god zijn ogen is dus de genocide van de mensheid iets goeds? Het offeren van de zoon van abraham iets goeds? het opofferen van zijn eigen zoon iets goeds? Ik zie dit meer als gruwelijkheden hoor...
Blijft over de vraag waarom hij er nu niets aan doet. Het antwoord daarop is eigenlijk ook vrij simpel: hij doet het wel.
Het antwoord is nog simpeler hoor. Hij doet er niets aan omdat hij niet bestaat...
Jezus heeft de satan (en daarmee het kwaad) verslagen bij zijn sterven. Tot zijn wederkomst leven we in een wereld waarin het kwaad nog bestaat, maar daarna zal God de hemel op aarde brengen en daarmee de paradijselijke situatie waarin het kwaad nog niet bestond terughalen.
Dus, het kwaad is verslagen maar het bestaat nog wel. Hence, het kwaad is niet verslagen... Ik volg je logica echt niet meer, sorry

Daarnaast zie ik ook niet in hoe je het kwaad verslaat door gekruisigd te worden. Is dat een soort van ijzeren kogel voor een vampier?
Waarom het zo lang duurt weet ik niet. Dat is hoe God besloten heeft dit te doen. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk zegt men weleens.
Zucht, ja. Tornados, aardbevingen, aids, honger, oorlog. Ik snap niet wat hij nu wil bereiken nee.
Jesaja 55:8-9 zegt dit erover: "Mijn plannen zijn niet jullie plannen, en jullie wegen zijn niet mijn wegen – spreekt de HEER. Want zo hoog als de hemel is boven de aarde, zo ver gaan mijn wegen jullie wegen te boven, en mijn plannen jullie plannen."
Ja en Ezekiel 4:12-13 "And thou shalt eat it as barley cakes, and thou shalt bake it with dung that cometh out of man, in their sight. And the LORD said, Even thus shall the children of Israel eat their defiled bread among the Gentiles, whither I will drive them."
Quoten uit de bijbel is niet echt een sterk middel om te overtuigen imo aangezien er zoveel crap in staat. Of om toch in Ezekiel te blijven:
I will hand you over to ravaging men, artisans of destruction. You shall be fuel for the fire, your blood shall flow throughout the land. You shall not be remembered, for I, the LORD, have spoken. (Ezekiel 21:33-37 NAB)
Hij was toch alleen goed he?
Zelfde geldt trouwens voor je stukje Romans hieronder: Shun those who disagree with your religious views. Romans 16:17 of A Christian can not be accused of any wrongdoing. Romans 8:33
In Romeinen 5:12-19 legt Paulus het ook nog eens uit: "Door één mens is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, en zo is de dood voor ieder mens gekomen, want ieder mens heeft gezondigd.
Nou Adam, bedankt he. Klikt trouwens compleet logisch dat een iemand (de allereerste notabene) een foutje heeft gemaakt en daardoor de rest van de mensheid jaaaaaaaaaren lang hiervan de gevolgen moet dragen.
Er was al zonde in de wereld voordat de wet er was; alleen, zonder wet wordt er van de zonde geen rekening bijgehouden.
Huh, dus dan heeft god het geschapen. Maar eerst zei dat dit niet zo was en toen weer wel en nu weer niet of toch weer wel?
Toch heerste de dood in de tijd van Adam tot Mozes over alle mensen, ook al begingen ze met hun zonden niet dezelfde overtreding als Adam.
Ik dacht dat god de heerser was en de almachtige. De dood is dus eigenlijk een soort van rechterhand van god.
Nu is Adam de voorafbeelding van hem die komen zou. Maar de genade gaat zijn overtreding verre te boven. Door de overtreding van één mens moesten alle mensen sterven, maar de genade die God aan alle mensen schenkt door die ene mens, Jezus Christus, is veel overvloediger.
Oh wat een goedheid zeg. We hoeven niet állemaal te sterven doordat 1 (EEN) iemand een fout heeft gemaakt. Sorry hoor maar als je dit soort dingen gaat beweren wordt ik gewoon een beetje bozig. Je bent gewoon een narcistische prick als dit voor jou de oplossing is. Even genocide plegen. Goedheid? Pffff laat me niet laggen

Dit geschenk gaat het gevolg van de zonde van één mens verre te boven, want die ene overtreding heeft tot veroordeling geleid, maar de genade die na talloze overtredingen geschonken werd, heeft tot vrijspraak geleid. Als de dood heeft geheerst door de overtreding van één mens, is het des te zekerder dat allen die de genade en de vrijspraak in zo’n overvloed hebben ontvangen, zullen heersen in het eeuwige leven, dankzij die ene mens, Jezus Christus. Kortom, zoals de overtreding van één enkel mens ertoe heeft geleid dat allen werden veroordeeld, zo zal de rechtvaardigheid van één enkel mens ertoe leiden dat allen worden vrijgesproken en daardoor zullen leven. Zoals door de ongehoorzaamheid van één mens alle mensen zondaars werden, zo zullen door de gehoorzaamheid van één mens alle mensen rechtvaardigen worden."
Uh wat? Even kijken of ik dit duidelijk krijg hoor. Dit is een stuk tekst dat een dominee gebruikt in zijn kerk lijkt het. Maar goed. Dus het is een geschenk dat hij zijn eigen zoon laat vermoorden (wat een mooi cadeau).
Daarnaast is het dus niet meer dan logisch dat de hele mensheid en generaties daarop gestraft worden doordat 1 mens een fout maakt. Dus dan kan ook de opoffering van 1 mens dit teniet doen? Mja, is een sorry niet voldoende? Of een mooie spreuk van de almachtige god (die blijkbaar niet almachtig is want hij moet zijn zoon opofferen?)
Maar ik begrijp nu ook dat we gevrijwaard zijn van alles want in jou stuk tekst zeg je dat alle mensen worden vrijgesproken en gerechtvaardigd zijn. Dus ik kan nu stelen en vermoorden want de opoffering van jezus zorgt ervoor dat deze zonde vergeven wordt. Vandaar dat er zoveel gelovigen
in de gevangenis zitten. Die nemen dit letterlijk.
Het vetgedrukte stukje is waar het om draait in het geloof. Dat door het offer van Jezus alle mensen vrijgesproken kunnen worden van de zonde.
Als dat is waar het om gaat waar bemoeien ze zich dan mee mbt homo's en koopzondagen. Want dit zijn zonden en die zijn kwijdgescholden doordat jezus dood is gegaan....