Ilantir schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 13:50:
Over Koelman vs de Haas:
Het lijkt mij in ieder geval een nutteloze bijdrage aan de discussie over religie. Het enige wat er voor dit stukje te zeggen is, is dat het een mooi voorbeeld van vrijheid van meningsuiting is. Het is problematischer dat hij ervoor betaalt krijgt, maar het is geen publiek geld, dus daar kunnen we ook niet over morren. Desbetreffende personen zouden boven dit soort onproductieve schrijfsels moeten staan.
Als je puur kijkt naar de stelling in de topic-titel kan je het volgende er over zeggen:
Heeft religie zin? Voor gelovige wel, het is immers (deels) hun leidraad. Voor ongelovige? Nee, want iemand die niet gelooft dat er simpelweg niet aan mee.
Het enige wat je krijgt is een wellus-nietus verhaal natuurlijk.
Ik denk juist van veel ongelovige - zoals ik daar ook een van ben - niet vind dat gelovige een mening hebben, omdat het geloof er dmv onderdrukking en dictatuur er in gestampt wordt. Het wordt je immers met de paplepel ingestopt dat je een keuze
moet maken. Die keuze is voornamelijk nogal hebberig en egocentrisch.
Want als je niet gelooft, ga je niet naar de hemel, en aangezien voor gelovige er in het hiernamaals alleen een hemel en hel is, leven ze dus meer uit puur eigenbelang om naar de hemel te gaan.
Dat is simpelweg geen mening hebben, maar puur uit angst.
Als er iemand een mes op je keel zet, en je de keuze geeft: "Je GSM of ik snij", is er dan nog uberhaupt sprake van een keuze?
Zoals De Haas van mening is dat de jongen waar het hier om ging jaren terug geboren zou zijn, had ie wellicht gecastreerd geweest, en daarmee niet gepest zou zijn. Daarmee wordt het probleem "pesten" eigenlijk simpelweg goed gepraat, en eigenlijk z'n eigen schuld is geweest. Ik vind dat net zo barbaars als zeggen dat als vrouwen verkracht worden het hun eigen schuld is, ze kunnen immers ook een kuisheidsgordel om doen.
Dat raakt toch kant nog wal. Maar wat gambieter zegt klopt ook wel natuurlijk dat 1 persoon niet een hele groep vertegenwoordigt. Gezien de VVD dan nu de grootste partij is geworden, maar nog niets eens met een 50% overwinning, is hij wel het boegbeeld van onze samenleving als minister-president. Hij veregenwoordigt ons allen.
Wat mij al helemaal het verkeerde keelgat in schiet is de gedachtegang achter het geloof dat elk mens bij voorbaat vrij is van elke zonde, gezien daar jezus voor gestorven is. In de biechtstoel hoor je van een pastoor dat je wat moet opdraven, en je hebt je boetedoening gedaan. Dan geef je mensen simpelweg vrij spel.
Ik kan natuurlijk niet in het hoofd kijken van een zieke geest als een priester of pastoor die zich heeft vergrepen aan een kind, maar als ze dan al van mening zijn dat een paar schietgebedjes daarmee hun fouten zijn herstelt... tjah..
Kijkend naar m'n eigen familie die voor zeker 90% gelovig is, zie ik enigsinds ook wel het goede er van. Maar dat is enkel omdat men bang is naar de hel te gaan. Het goede wat ze doen, is puur uit eigen belang. Dat daar mensen mee geholpen zijn zoals het werk van "het leger des heils" is dan een mooie bijkomstigheid natuurlijk.
Weer terug naar De Haas, dan vind ik haar uitingen in de media gewoon kortzichtig en dom. Het hele punt van het geloof, wat sowieso door mensen is geschreven vanuit een eigen bevooroordeelde interpretatie van een aantal ervaringen, zien die mensen wat ze zien, en horen ze wat ze willen horen.
Om een goed mens te zijn moet je goeie dingen doen, wat De Haas verteld is niets anders dan met een luchtverfrisser de boel lopen te maskeren in haar eigen kleine wereldje omdat ze simpelweg oogkleppen op heeft, getekend door het geloof.
Als je maar lang genoeg naar "de fles" grijpt, wordt je vanzelf alcoholist. Een alcoholist heeft pas een alcohol-probleem als ie niets meer in huis heeft. Exact het zelfde met het geloof, elke stroming dan ook.