• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:21
jobr schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:52:
Klopt het dat de SMA Sunny Boy omvormer zelf geen officiële lokale web api kent die is gedocumenteerd door SMA ?

Ik zie op github wel wat repo's (vb https://github.com/Dymerz/SMA-SunnyBoy) die de gegevens lokaal ophalen (niet via modbus) maar ik krijg de indruk dat dit geen officiële interface is.
Ja dat klopt. Er zijn twee mogelijkheden:
- Modbus (moet wel ingeschakeld zijn via Installateurslogin op de SMA)
- Webinterface scrapen

De webinterface maakt gebruik van een interne JSON api dus in die zin is er wel een API maar je hebt gelijk dat die niet officieel is. Ook zijn er wat dingen die het werken ermee lastig maakt:

Die json api die door de webinterface gebruikt wordt heeft nog een nadeel: er kunnen maar 4 of 5 sessies tegelijk actief zijn dus je moet actief uitloggen als je klaar bent. (of het token hergebruiken)

PV Output

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:57
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:00:
[...]

Ik denk niet dat outdated een probleem gaat zijn. De omvormer (het is een Growatt 2000) heeft voorzover ik weet sinds plaatsing geen updates gehad, dus als de documentatie net zo oud is is het alleen maar goed.

Thanks voor de tip!

Ik weet alleen niet wat je bedoelt met een LAN stekker? Deze omvormer heeft niks erop zitten van RJ45-achtige proporties.
[Afbeelding]
Ik moet het doen met een RS232 port en 2x RS485 helaas.
De RS232 naar Lan module
(1e google hit, meer ter info)

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:22
Ohh op die manier.

Nee dat ga ik niet doen. Dan moet ik toch weer die proxy meuk gaan instellen, en als ik toegang tot de growatt servers ontzeg dan werkt die toch niet.
En om dat ding dan weer te gaan lopen verbouwen is zonde van het geld.

Kia E-Niro 64kWh DynamicPlusLine

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:40
Kalentum schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:28:
Die json api die door de webinterface gebruikt wordt heeft nog een nadeel: er kunnen maar 4 of 5 sessies tegelijk actief zijn dus je moet actief uitloggen als je klaar bent. (of het token hergebruiken)
Bedankt voor de tip. Valt me wel een beetje tegen van SMA :)
Fronius is hier duidelijk beter in (heeft er wel gewoon een api standaard op zitten).
Eerst de SMA maar eens binnenkort aansluiten en dan zal ik er wel eens mee gaan stoeien.

[Voor 3% gewijzigd door jobr op 17-08-2021 18:39]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Kalentum
Webconnect werkt prima.
Lees er 4 omvormers tegelijk mee uit

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Kalentum
AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:57:
@Kalentum
Webconnect werkt prima.
Lees er 4 omvormers tegelijk mee uit
[Afbeelding]
Maar dat kost dus 1 sessie van de 4. Heb je dus nog wat dingen die de web interface gebruiken dan kun je dus door je sessies heen raken. Voor de meeste mensen is dit niet een issue zijn natuurlijk. Maar je kan niet 5 verschillende toepassingen tegelijk de SMA via de web interface uit lezen

Ik gebruik modbus voor logging en heb nog 2 processen die de JSON API van de web interface gebruiken. Dan gebruik ik al 2 van de 4 sessies

PV Output

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Kalentum In het ergste geval kan je natuurlijk ook nog een proxy bouwen. Dan laat je de al je verschillende processen bij je proxy de informatie opvragen en is het voor de SMA maar 1 sessie.

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03 13:01
Jesse- schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:34:
Ik heb een GoodWe 3600D-NS hangen. Daar hing eerst een wifi module onderaan, die heb ik inmiddels losgekoppeld en nu hangt er een Wemos D1 mini aan met daarop https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger De RS485 connector heb ik met twee dupont kabeltjes aan de omvormer hangen.

Ik krijg alleen geen data uit de omvormer. Als ik naar de logger telnet krijg ik eindeloze discovery reeksen:
code:
1
2
3
4
(D) Sending discovery
(D) Sending data to inverter(s).Sent data to inverter(s):
(D) 0xAA 0x55 0xAB 0x7F 0x0 0x0 0x0 CRC high/low: 0x2 0x29 .
(D) MQTT send status: 1

Verder blijft het stil. Ook op het MQTT topic zie ik niks verschijnen.

Als ik op de omvormer zelf kijk zie ik dat het gele lampje continu brandt. Dit duidt erop dat wifi aangesloten/actief is (zie knipsel uit handleiding). In het menu van de omvormer is echter geen mogelijkheid om expliciet voor RS485 te kiezen.
Iemand enig idee waar het probleem zit en hoe ik het op kan lossen?
[Afbeelding]
Ja ik heb hetzelfde probleem.

3.18 kWp West 40 Graden, 2.76 kWp Oost 40 graden

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:29
Kets_One schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:11:
[...]

Ja ik heb hetzelfde probleem.
Ik heb helaas geen oplossing gevonden en heb daarom de WiFi module weer aangesloten. De data haal ik nu elk uur uit de sems portal met home assistant.

• jobr
Kalentum schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:04:
Maar dat kost dus 1 sessie van de 4. Heb je dus nog wat dingen die de web interface gebruiken dan kun je dus door je sessies heen raken. Voor de meeste mensen is dit niet een issue zijn natuurlijk. Maar je kan niet 5 verschillende toepassingen tegelijk de SMA via de web interface uit lezen

Ik gebruik modbus voor logging en heb nog 2 processen die de JSON API van de web interface gebruiken. Dan gebruik ik al 2 van de 4 sessies
Weet je toevallig ook hoelang een sessie kan blijven bestaan zonder opnieuw in te loggen?

• Kalentum
jobr schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:19:
[...]

Weet je toevallig ook hoelang een sessie kan blijven bestaan zonder opnieuw in te loggen?
5 minuten

PV Output

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jesse- schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 21:56:
[...]

Ik heb helaas geen oplossing gevonden en heb daarom de WiFi module weer aangesloten. De data haal ik nu elk uur uit de sems portal met home assistant.
Probeer eens of je met de app 'SolarGo' data uit de omvormer kunt trekken via het wifi-netwerk wat hij zelf uitzend. Als dat lukt dan kun je het via domotica wel uitlezen: GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)

Mogelijk is er wel eerst een firmware update nodig (naar xx.xx.14 of hoger) voordat lokaal uitlezen via bijv. SolarGo werkt.

CC @Kets_One

[Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 22-08-2021 10:28]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• jobr
Maar met de browser hoef ik niet elke 5 minuten in te loggen ?

• Kalentum
jobr schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:33:
[...]

Maar met de browser hoef ik niet elke 5 minuten in te loggen ?
Nee, die is de hele tijd getallen aan het bijwerken. Het is na 5 minuten inactiviteit

PV Output

• jobr
Kalentum schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:36:
Nee, die is de hele tijd getallen aan het bijwerken. Het is na 5 minuten inactiviteit
Dus als ik maar binnen de 5 minuten requests blijf doen dan kan ik de dezelfde sessie lange tijd blijven gebruiken.

En als alle sessies verbruikt zijn, hoe of wanneer komen de vrije sessies weer beschikbaar (als ik de sessie ids niet meer heb)?
(anders dan de omvormer te herstarten)

Ga wat experimenteren dus verwacht dat ik hier mogelijk tegenaan ga lopen.

[Voor 3% gewijzigd door jobr op 22-08-2021 11:29]

• Kalentum
jobr schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 11:23:
[...]

Dus als ik maar binnen de 5 minuten requests blijf doen dan kan ik de dezelfde sessie lange tijd blijven gebruiken.

En als alle sessies verbruikt zijn, hoe of wanneer komen de vrije sessies weer beschikbaar?
(anders dan de omvormer te herstarten)

Ga wat experimenteren dus verwacht dat ik hier mogelijk tegenaan ga lopen.
Ja als je requests blijft doen blijft je sessie behouden
De sessies komen vrij na 5 minuten, dat regelt de omvormer zelf.

Hoe het werkt:
- Je logt in met het gebruikerswachtwoord (of installateurs account)
- Je krijgt een token
- Die token gebruik je voor de overige requests
- Als de token invalid is, log je opnieuw in

PV Output

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:29
ThinkPadd schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:28:
[...]

Probeer eens of je met de app 'SolarGo' data uit de omvormer kunt trekken via het wifi-netwerk wat hij zelf uitzend. Als dat lukt dan kun je het via domotica wel uitlezen: GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)

Mogelijk is er wel eerst een firmware update nodig (naar xx.xx.14 of hoger) voordat lokaal uitlezen via bijv. SolarGo werkt.

CC @Kets_One
Ik zie dat ik op 1.16.13 zit. Ik zal eens in dat andere topic neuzen :)

• jobr
Kalentum schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:04:
Ik gebruik modbus voor logging en heb nog 2 processen die de JSON API van de web interface gebruiken.
Ik heb inmiddels een redelijk werkend script voor het uitlezen van de SMA JSON api in domoticz dzventz.
Ik wil de waardes alleen verwerken als de omvormer de juiste status heeft.

Ik denk dat daarvoor gebruikt kan worden:

Status OK
Alg. bedrijfstoestand MPP

Welk veld gebruik jij daarvoor ?

[Voor 18% gewijzigd door jobr op 22-08-2021 16:39]

• Kalentum
jobr schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 16:25:
[...]

Ik heb inmiddels een redelijk werkend script voor het uitlezen van de SMA JSON api in domoticz dzventz.

Status OK

Geen van beide. Ik pauzeer met wat marge het uitlezen tussen zonsondergang en zonsopgang.

Maar in principe zou je in de webinterface moeten kunnen zien dat de omvormer uit is. Misschien vanavond even kijken, ik weet uit mijn hoofd niet of Status dat laat zien.

PV Output

• jobr
Blijkt dus Alg. bedrijfstoestand te zijn.
Die staat nu op Start ipv MPP.

• AUijtdehaag
  • Niet online
jobr schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 16:25:
[...]

Status OK

Ik detecteer op DC volts.
Dan zie je nog wat gebeuren voordat hij start en nadat hij gestopt is.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• jobr
AUijtdehaag schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:02:
Ik detecteer op DC volts.
Dan zie je nog wat gebeuren voordat hij start en nadat hij gestopt is.
Dat is ook wel een goed idee.

Ben ook even bezig met modbus. Ik gebruik Sunspec daarvoor.
De status zou ik veld St moeten staan. Echter als de omvormer "uit" is, dan ontbreekt die waarde.
St heeft sunspec adres 40224 en is in SMA Operation.OpStt met SMA adres 40029

Naar veld kijk jij bij modbus?

@Kalentum welke gebruik jij bij modbus?

• Kalentum
jobr schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 21:10:
[...]

De status zou ik veld St moeten staan. Echter als de omvormer "uit" is, dan ontbreekt die waarde.

Geen van beiden, ik doe geen polls van de modbus als de zon niet schijnt.

Of wil je weten welke modbus registers ik uitlees? In principe stroom, vermogen en spanning, per string, en hetzelfde aan de AC zijde. En de omvormer temperatuur. Ik kan morgen wel even kijken welke registers precies.

PV Output

• jobr
Kalentum schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 21:19:
Geen van beiden, ik doe geen polls van de modbus als de zon niet schijnt.

Of wil je weten welke modbus registers ik uitlees? In principe stroom, vermogen en spanning, per string, en hetzelfde aan de AC zijde. En de omvormer temperatuur. Ik kan morgen wel even kijken welke registers precies.
Hoe bepaal je dan wanneer de zon niet meer schijnt ?

Die andere registers kan ik welk vinden :)

• Kalentum
jobr schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 21:21:
[...]

Hoe bepaal je dan wanneer de zon niet meer schijnt ?

Die andere registers kan ik welk vinden :)
Ik gebruik weerlive API om weergegevens te loggen. En daar zit ook zonsopgang en ondergang in

https://weerlive.nl/delen.php

[Voor 4% gewijzigd door Kalentum op 22-08-2021 21:33]

PV Output

• AUijtdehaag
  • Niet online
jobr schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 21:10:
[...]

30771 DCvoltage 1
volgens mij.
Heb eventueel een node-red flow.

[Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-08-2021 21:50]

• jobr
Als je die wilt posten, graag

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03 13:01
ThinkPadd schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:28:
[...]

CC @Kets_One
Solargo app werkt inderdaad goed. Bedankt voor de tip.

3.18 kWp West 40 Graden, 2.76 kWp Oost 40 graden

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jobr gelukt?

• jobr
Jazeker. Hier mee kon ik mooi even kijken hoe het precies met de modbus registers zat.
Aan de hand hiervan heb ik een eigen script met pysunspec en pymodbus gemaakt. Zoiets had ik ook al draaien voor mijn Fronius.

Nodered gebruik ik meer om er even wat mee te spelen met de hand.

Nog wel even een vraagje:
Als je in nodered meerdere getter nodes hebt, maken die parallel een verbinding naar de SMA?
In jouw geval dus met 4 connecties.
Ik begreep dat SMA max 4 modbus sessies aan kan.

En blijven de sessies actief als ik de flow aan laat staan (maar niets laat doen) ?

[Voor 6% gewijzigd door jobr op 23-08-2021 21:41]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jobr
Goeie vraag.
Ik heb geen idee.
Dat zou misschien verklaren waarom ik heel soms een automatische node-red restart moet doen om de verbinding opnieuw te laten maken.

• Kalentum
jobr schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:40:
[...]

Jazeker. Hier mee kon ik mooi even kijken hoe het precies met de modbus registers zat.
Aan de hand hiervan heb ik een eigen script met pysunspec en pymodbus gemaakt. Zoiets had ik ook al draaien voor mijn Fronius.

Nodered gebruik ik meer om er even wat mee te spelen met de hand.

Nog wel even een vraagje:
Als je in nodered meerdere getter nodes hebt, maken die parallel een verbinding naar de SMA?
In jouw geval dus met 4 connecties.
Ik begreep dat SMA max 4 modbus sessies aan kan.

En blijven de sessies actief als ik de flow aan laat staan (maar niets laat doen) ?
Modbus kent geen sessies, je logt niet in. Ben je misschien in de war met de web JSON API? Die heeft wel sessies.

PV Output

• jobr
Kalentum schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 07:22:
Modbus kent geen sessies, je logt niet in. Ben je misschien in de war met de web JSON API? Die heeft wel sessies.
Ik zeg sessies maar bedoel connecties.
Modbus kent ook max 4 connecties. Uit de SMA documentatie:
@AUijtdehaag : misschien ook de oorzaak van jouw probleem
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Why does Modbus crash after a few days?

Answer:

This is not a crash, but instead a reaction to when more than the maximum of four TCP/Modbus connections is made.
If an attempt is made to do so, the system waits for precisely two hours. Once this time has elapsed and an existing connection has been inactive for that period, this connection is removed from our inverter bridge.
The same applies to all devices making requests to Modbus that establish a Modbus/TCP connection to the inverter but are not removed properly under fault conditions, for example.
Because we do not have any appropriate criteria for this, the inverter or the data module installed in the inverter as a TCP server cannot actively terminate the connection.

Ik heb nu alles binnen wat ik binnen wilde halen. Nu nog Grafana aanpassen om de gegevens van de SMA en Fronius te mergen op bepaalde vlakken.

Ik moet wel zeggen dat ik de monitoring mogelijkheden en het gedrag daarvan van Fronius wel een stukje beter vindt dan SMA. Meest irritante van SMA is de niet gedocumenteerde JSON API en rare waardes (max int) teruggeven als de omvormer niet meer in bedrijf is. Bij gebruik van Sunspec verdwijnen er dan gewoon velden en waardes uit de respons.
Bij Fronius kan je nog gewoon de status ten alle tijde uitlezen en Sunspec blijft correct alle velden teruggeven.
En dan heb ik het nog niet over die belachelijke grid guard code waardoor je bepaalde wijzigingen niet meer kan maken.

Maar goed, kon in dit geval de SMA een stuk goedkoper kopen. Weer een ervaring rijker.

• Kalentum
Ah ok, https://developer.sma.de/on-site-integration.html

Ik heb een script dat ik 1x per 5 seconden aanroep maar die sluit gewoon de connectie af. Dus dat gaat wel goed. Geen continue draaiend script.

Maar je hebt gelijk, een mooie goed gedocumenteerde API zou leuk zijn.

PV Output

• Dutchess_Nicole
Het lijkt er op dat mijn inverter te oud is om modbus te praten. Noch over RS232 of over RS485 werken de readers. Ik denk dat de firmware van mijn inverter te oud is om modbus te gebruiken en dus zal ik een manier moeten vinden om met het oude binaire protocol te praten.

Misschien zou ik de firmware van dat ding kunnen updaten, maar voorzover ik hier heb kunnen lezen kan dat dus alleen als je inverter sowieso verbonden is met de growatt cloud? Aangezien mijn wifi stick stuk is gegaan gaat dat dus ook niet werken.

Ik kan denk ik nog kijken of de leverancier een oplossing heeft; ik heb nog garantie.

• Kalentum
Ik lees de modbus van een SMA Sunny Boy uit en het viel me op dat ik vanaf ongeveer 13 geen nieuwe data in PVOutput kreeg. Bleek dat de modbus poort 502 niet meer werkte: ik kon nog wel in de webinterface van de omvormer. Uiteindelijk de omvormer gereset en nu is alles weer goed.

Hebben meer mensen hier af en toe last van?

PV Output

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:33
Kalentum schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:40:
Ik lees de modbus van een SMA Sunny Boy uit en het viel me op dat ik vanaf ongeveer 13 geen nieuwe data in PVOutput kreeg. Bleek dat de modbus poort 502 niet meer werkte: ik kon nog wel in de webinterface van de omvormer. Uiteindelijk de omvormer gereset en nu is alles weer goed.

Ik keek toevallig in mijn logging, en zag dat ik vanaf de 15e geen data meer door kreeg. Ik heb de stroom er aan AC en DC zijde even afgehaald vannacht, en nu werkt alles weer. Dus ja, ik heb er blijkbaar ook last van. Volgens mij is dit de eerste keer, dus dank voor de tip ;).

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kalentum schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:40:

Heb er geen last van, maar indien je node-red in home-assistant gebruikt, kun je node red restarten als er geen reactie op de modbus komt. Vaak maakt hij dan gewoon weer verbinding.

Ik merk het af en toe bij iemand anders. Gebeurt meestal wanneer de SMA zelf een update en/of tijd (ofietsdergelijks) gedaan heeft. (staat dan in de SMA log)
Met node-red restart is het dan weer in orde.

[Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-10-2021 11:04]

• Kalentum
AUijtdehaag schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:00:
[...]

Heb er geen last van, maar indien je node-red in home-assistant gebruikt, kun je node red restarten als er geen reactie op de modbus komt. Vaak maakt hij dan gewoon weer verbinding.

Ik merk het af en toe bij iemand anders. Gebeurt meestal wanneer de SMA zelf een update en/of tijd (ofietsdergelijks) gedaan heeft. (staat dan in de SMA log)
Met node-red restart is het dan weer in orde.
Mijn modbus scriptje blijft het gewoon proberen... Maar goed, handmatig connecten op de modbus poort werkte ook niet.

De web interface werkte nog wel

Volgens mij kan de SMA niet softwarematig gereset worden... Dus inderdaad de stroom er af om te resetten

[Voor 13% gewijzigd door Kalentum op 17-10-2021 11:37]

PV Output

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:03
Ik ben net begonnen met PVoutput en nu bezig met het exporteren van 'oude' SEMS data (van het afgelopen jaar) naar PVoutput.

Ik heb nu een python script gemaakt die de geëxporteerde Excel files van de SEMS portal omzet naar een CSV.
Vervolgens gebruik ik de CSV upload functie van PVoutput.

Is er een script beschikbaar die de geëxporteerde .xls files kan opvragen/downloaden van de SEMS portal?
Dat scheelt weer wat geklik :-)

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:23
Heeft er hier iemand ervaring met het uitlezen van de Growatt MIC serie (750Tl-X tot 3000Tl-X) via RS485? Ik heb sinds vorige week een Growatt MIC 1500TL-X, en ipv de chinese wifi stick, een WemosD1 met UART TTL to RS485 Converter.

In proto stadium:

Mijn repo, geforked van @Dutchess_Nicole :

https://github.com/mintgroen/growatt_mqtt

De code nog wat opgeschoond en nu werken inverter status (0 idle, 1 active,3 error), Pvp (PV watt) en Vpv (PV Voltage) ok. Alles komt netjes elke 10s binnen op de MQTT en dat hark ik via Node RED naar Domoticz/PVpoutput.

Nu het probleem: de rest van de registers blijven op 0 staan. Nu bereken ik zelf de Etoday wel uit de Pvp, maar de rest van de registers (zoals Vac,Pac, foutcodes, Tinverter) zouden ook wel interresant zijn.

Heeft iemand een idee?

PVoutput 3.2 & 3.1 & 1.8 kWp PV; Kona EV; ESP8266 FTW!

• Dutchess_Nicole
Grappig, leuk om te zien dat iemand voort wilt borduren op mijn prutswerk.

Helaas heeft het voor mij niet gewerkt. Ook bij jouw versie zie ik niks dan e2 verschijnen in de mqtt log topic.

RS485 doet niks voor me, en toen ik RS232 wou testen was de zon te laag dus dat zal ik denk ik morgen weer eens moeten proberen.

• maarten_NL
Dutchess_Nicole schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:09:
Grappig, leuk om te zien dat iemand voort wilt borduren op mijn prutswerk.

Helaas heeft het voor mij niet gewerkt. Ook bij jouw versie zie ik niks dan e2 verschijnen in de mqtt log topic.

RS485 doet niks voor me, en toen ik RS232 wou testen was de zon te laag dus dat zal ik denk ik morgen weer eens moeten proberen.
Weet je zeker dat de Rx/Tx tussen de ESP en de rS485 goed zitten? Ook zonder dat je die aan de omvormer hangt, moet de Tx elke 10 seconde een keer knipperen. Dat is het verzoek aan de slave (de omvormer) om data uit te spugen, het antwoord laat de Rx dan een keer knipperen.

En dan daarna de Tx en Rx van de rs485 correct aan de omvormer, dan zou het toch moeten werken.

• Dutchess_Nicole
maarten_NL schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:39:
[...]

Weet je zeker dat de Rx/Tx tussen de ESP en de rS485 goed zitten? Ook zonder dat je die aan de omvormer hangt, moet de Tx elke 10 seconde een keer knipperen. Dat is het verzoek aan de slave (de omvormer) om data uit te spugen, het antwoord laat de Rx dan een keer knipperen.

En dan daarna de Tx en Rx van de rs485 correct aan de omvormer, dan zou het toch moeten werken.
Zou moeten werken is helaas niet gelijk aan daadwerkelijk werken.

Ik heb inderdaad de tx led knipperen eens in de 10 seconden maar de enige resultaten die ik krijg is

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Message 91 received on growatt/energy/growatt/status at 12:04:
-1
QoS: 0 - Retain: false
Message 90 received on growatt/log at 12:04:
e2
Message 89 received on growatt/log at 12:04:
error!
Message 88 received on growatt/log at 12:04:
Trying to read inverter..

Dat is met zowel de RS232 als de RS485 connector. Helaas is deze inverter gewoon niet uit te lezen.

Ik heb zo'n vermoeden (maar geen methode om het te testen) dat deze inverter te oud is om met modbus uit te lezen, en dat ik er specifieke binaire communicatie mee zal moeten doen maar om dat uit te zoeken...

• maarten_NL
Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:07:
[...]

Zou moeten werken is helaas niet gelijk aan daadwerkelijk werken.

Ik heb inderdaad de tx led knipperen eens in de 10 seconden maar de enige resultaten die ik krijg is

Dat is met zowel de RS232 als de RS485 connector. Helaas is deze inverter gewoon niet uit te lezen.

Ik heb zo'n vermoeden (maar geen methode om het te testen) dat deze inverter te oud is om met modbus uit te lezen, en dat ik er specifieke binaire communicatie mee zal moeten doen maar om dat uit te zoeken...
Aha, als de inverter het niet ondersteund houd het ook op ja.

Hier heb ik nog steeds het probleem dat er maar een paar waardes in MQTT worden gevuld, maar waar het aan ligt? Daar heb ik nog geen tijd voor kunnen vinden, misschien eens eerst beginnen met de ruwe Modbus data zichtbaar krijgen

• maarten_NL
Ik heb na een aantal weken de juiste Modbus RTU spec van Growatt ontvangen, de code aangepast en een aantal interresante registers werken nu wel:

93,94,98,99,100,102 geven of 0 of 6553.5. De inverter temperatuur lijkt mij wel een interresante om te gaan monitoren maar register 93 en 94 geven 6553.5 Welk register wel werkt moet ik nog even in duiken.

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-03 08:50
Hallo allemaal,

wij hebben al een hele tijd zonnepanelen op ons dak en ik wil graag meedoen met het Tweakers PVoutput team.
Nu draai ik Home Assistand op een Raspberry pi en wil vanuit HA naar PVoutput loggen.

Ik heb wel gevonden hoe je van PVoutput naar HA komt maar andersom nog niet. Ik zal verder zoeken maar is er iemand hier die dat al eens eerder gedaan heeft?

Mvg,
Nodri

• AUijtdehaag
  • Niet online
@nodri2000
Je kan via node-red, vanuit een sensor uit HA, naar pvoutput loggen.

Laat maar wat horen via PM, dan kunnen we gegevens (nodered flow) uitwisselen eventueel

[Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-12-2021 16:31]

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:59
Wimbo schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 15:43:
Ik heb een Home Assistant custom component gemaakt voo SAJ R5-4K-S2 / Zonneplan ONE Inverters.Deze omvormers hebben een Modbus aansluiting, en zijn eenvoudig uit te lezen met een modbus <> wifi/ethernet dongle.
Zo kun je toch lokaal de data van de inverter en panelen uitlezen zonder Zonneplan App te hoeven gebruiken.

Deze integratie zou ook moeten werken voor andere SAJ inverters zoals de Sununo of Suntrio.

Je kunt deze Git repository toevoegen in HACS als een custom repository.

Demo van een paar van de beschikbare sensors:
[Afbeelding]

Op m'n TODO lijstje staat onder andere nog de kabel toevoegen aan de README, inverter error code uitlezen toevoegen en betere error handling als de inverter uit is als er geen zonlicht is.
Dus als ik het goed begrijp, ik heb zelf de AIO3 module er aan zitten ( die zit via een schroef/USB connector op de R5 ), zit er nog een RJ45 poort onder op de omvormer waar ik via Modbus de omvormer kan uitlezen? De omvormer meldt zich nu al wel richting de cloud met statistieken maar ik wil de omvormer ook zelf uit kunnen lezen met mijn Loxone.

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

• Wimbo
  • Laatst online: 14:49
.

[Voor 99% gewijzigd door Wimbo op 14-02-2023 15:06]

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:59
Wimbo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:27:
[...]

Als het goed is wel, bij mij zit op die "USB" connector de Zonneplan module.
De RJ45 aansluiting zit er naast, er staat RS485 bij.
Gevonden, zit er bij mij inderdaad ook op, mooi, ga ik er mee aan de gang, in de Loxone library staat zelfs een modbus voorbeeld, dus daar kan ik mooi op vooruit borduren.

Ik zie echter niet echt een "standaard" RJ45 RS485 pinout, kun jij jouw pinout delen die jij gebruikt hebt?

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

• Gerrit Jan
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-03 18:14
Ik heb met success de pinout gebruikt die @Wimbo heeft staan in de readme van de git repo (link staat in de quote in je vorige bericht).

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-03 05:37
In een zoektocht naar een goed script om mijn SMA 5000TL-20 te monitoren heb ik zelf een python modbus script gemaakt. Ik heb er wel enkele gevonden, maar helaas lukte het niet om alle waardes die ik wilde elke seconde te loggen. De responstijd voor 1 register uitlezen was 150ms en een stuk of 15-20 waardes uitlezen kostte al snel 2-3 seconden. Dit script haalt hele ranges in 1x op waarbij je veel meer waardes kan ophalen met een lage responstijd. Nu lukt het om 28 waardes op te halen in ongeveer 650ms (bij de SMA 5000TL-20 en bij een nieuwer SMA model 250ms).
Voor de SMA SB 3.6-1AV-41 gebruikte ik een nodejs script om via web/json waardes op te halen, dat kon wel elke seconde, echter via modbus kan je meer waardes ophalen (bijv temperatuur) en modbus heeft de voorkeur omdat dit protocol ervoor gemaakt is om zo waardes te pollen.

Tevens kun je naar wens geselecteerde waardes naar domoticz sturen. Ik stuur zelf bijv de watt, dagproductie en de voltages naar domoticz.

Het script is hier te vinden:
https://github.com/jgaalen/modbus2influxdb

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik had nog 2 Finder kWh meters liggen met s0 aansluiting.
Die heb ik aangesloten op 2 SMA's

Voor de warmtepomp te regelen op capaciteit, heb ik een esp32 relaisbordje aangeschaft.
Maar de ingangen zijn niet gebruikt

Nu kan je de 2 ingangen ook gebruiken als pulsingangen heb ik gemerkt.
Wat code in ESPhome en het werkt prima.
Al moet ik de dag nog helemaal afwachten en kijken naar afwijkingen.
De kWh stand is niet gelijk (ben later begonnen met de esp)

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Wie of wat zit er eigenlijk achter pvoutput.org? Ik vind er niets over. Er zit een schat aan informatie, maar ik weet niet of ik mijn data zomaar wil neerpoten bij 1 of andere random die niemand kent :P

• bergjvd
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-12-2022
Voor de WVC-600 omvormer heb ik een monitor-datalogging systeem gebouwd:

https://www.berghelwig.nl...or/wvc600-monitor-dut.htm

• Tribunus
  • Laatst online: 23-03 08:08
Ik probeer via Node-Red binne homeassistant mijn PV data naar pvoutput te sturen. Nu heb ik als voorbeeld https://community.home-as...loader-via-nodered/144633 gebruikt.

Helaas zie ik geen updates in PVoutput, en ik heb de API enabled etc in pvoutput. Neem ook aan dat het probleem in het script zit, ik doe denk ik iets niet goed. Er zit een debug veld in het script (headercheck) maar daar zie ik geen messages elke 5 minuten. Lijkt dus alsof er niets wordt gestuurd, maar het script wordt wel elke 5 minuten uitgevoerd:

code:
1
[{"id":"24befeed.0cb5f2","type":"tab","label":"pvoutput","disabled":false,"info":""},{"id":"5948f34d.abb71c","type":"inject","z":"24befeed.0cb5f2","name":"Every 5 Minutes","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"300","crontab":"","once":false,"onceDelay":"","topic":"","payloadType":"date","x":210,"y":140,"wires":[["17526967.a07137","7fd1ce58.84e1a","e5e9e6d9.dd8f38","cebb4284.5ca53","82eeed4d.79b77"]]},{"id":"48a83575.9c7a9c","type":"join","z":"24befeed.0cb5f2","name":"","mode":"custom","build":"object","property":"payload","propertyType":"msg","key":"topic","joiner":"\\n","joinerType":"str","accumulate":true,"timeout":"","count":"8","reduceRight":false,"reduceExp":"","reduceInit":"","reduceInitType":"","reduceFixup":"","x":630,"y":140,"wires":[["99438705.c661e8"]]},{"id":"17526967.a07137","type":"api-current-state","z":"24befeed.0cb5f2","name":"Total Solar Power (Watts)","server":"cbbf6ce3.4f5eb","version":3,"outputs":1,"halt_if":"","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","entity_id":"sensor.goodwe_pv_power","state_type":"str","blockInputOverrides":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"}],"for":0,"forType":"num","forUnits":"minutes","x":230,"y":220,"wires":[["21c59578.da1c0a"]]},{"id":"7fd1ce58.84e1a","type":"api-current-state","z":"24befeed.0cb5f2","name":"Temperature","server":"cbbf6ce3.4f5eb","version":3,"outputs":1,"halt_if":"","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","entity_id":"sensor.goodwe_inverter_temperature","state_type":"str","blockInputOverrides":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"}],"for":0,"forType":"num","forUnits":"minutes","x":190,"y":280,"wires":[["5580eb68.666464"]]},{"id":"e5e9e6d9.dd8f38","type":"api-current-state","z":"24befeed.0cb5f2","name":"Volts","server":"cbbf6ce3.4f5eb","version":3,"outputs":1,"halt_if":"","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","entity_id":"sensor.goodwe_on_grid_l1_voltage","state_type":"str","blockInputOverrides":false,"outputProperties":[{"property":"payload","propertyType":"msg","value":"","valueType":"entityState"}],"for":0,"forType":"num","forUnits":"minutes","x":170,"y":340,"wires":[["4e6cb33e.56467c"]]},{"id":"21c59578.da1c0a","type":"change","z":"24befeed.0cb5f2","name":"V2","rules":[{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"v2","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":450,"y":220,"wires":[["48a83575.9c7a9c"]]},{"id":"5580eb68.666464","type":"change","z":"24befeed.0cb5f2","name":"V5","rules":[{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"v5","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":450,"y":280,"wires":[["48a83575.9c7a9c"]]},{"id":"4e6cb33e.56467c","type":"change","z":"24befeed.0cb5f2","name":"V6","rules":[{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"v6","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":450,"y":340,"wires":[["48a83575.9c7a9c"]]},{"id":"99438705.c661e8","type":"function","z":"24befeed.0cb5f2","name":"Set API key here 1","func":"msg.action = msg.payload;\nmsg.headers = { \n 'X-Pvoutput-Apikey': 'HIER_STAAT_API_KEY',\n 'X-Pvoutput-SystemId': 'HIER_STAAT_SYS_ID',\n 'Content-Type': 'application/x-www-form-urlencoded'\n};\n\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":710,"y":200,"wires":[["d19b860d.981778"]]},{"id":"d19b860d.981778","type":"function","z":"24befeed.0cb5f2","name":"Set up data","func":"msg.action = msg.payload;\n\nmsg.url = \"http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp\";\n\n\n\nreturn msg;\n\n","outputs":1,"noerr":0,"x":710,"y":260,"wires":[["172a0ac0.cd35c5"]]},{"id":"172a0ac0.cd35c5","type":"http request","z":"24befeed.0cb5f2","name":"Post","method":"POST","ret":"txt","paytoqs":false,"url":"","tls":"","persist":false,"proxy":"","authType":"","credentials":{},"x":710,"y":320,"wires":[["ea2bee87.e3fec"]]},{"id":"ea2bee87.e3fec","type":"debug","z":"24befeed.0cb5f2","name":"headercheck","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"true","targetType":"full","statusVal":"","statusType":"auto","x":710,"y":380,"wires":[]},{"id":"cebb4284.5ca53","type":"moment","z":"24befeed.0cb5f2","name":"Date","topic":"d","input":"","inputType":"date","inTz":"America/Edmonton","adjAmount":0,"adjType":"days","adjDir":"add","format":"YYYYMMDD","locale":"C","output":"payload","outputType":"msg","outTz":"America/Edmonton","x":450,"y":140,"wires":[["48a83575.9c7a9c"]]},{"id":"82eeed4d.79b77","type":"moment","z":"24befeed.0cb5f2","name":"Time","topic":"t","input":"","inputType":"date","inTz":"America/Edmonton","adjAmount":0,"adjType":"days","adjDir":"add","format":"HH:mm","locale":"C","output":"payload","outputType":"msg","outTz":"America/Edmonton","x":450,"y":180,"wires":[["48a83575.9c7a9c"]]},{"id":"cbbf6ce3.4f5eb","type":"server","name":"Home Assistant","version":2,"rejectUnauthorizedCerts":true,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":false,"cacheJson":true,"heartbeat":false,"heartbeatInterval":30}]

Iemand die mij de juiste kant op kan wijzen? Ik weet ook niet precies welke waarde nu bij welk "v nummer" hoort. Geen idee of dat het probleem is maar dan zou ik wel een debug msg verwachten.

@AUijtdehaag lees dat jij ook node-red icm HA gebruikt, wellicht zou je jou flow kunnen delen?

• Tribunus
  • Laatst online: 23-03 08:08
Heb het probleem gevonden, ik heb de flow aangepast ten opzichte van het voorbeeld omdat ik niet zo goed weet welke waarden nu exact in welk veld horen. Snap het verschil niet zo tussen Daily Solar (watt Hours) en total solar power (watts).

Nu zag ik dat bij de join word gewacht op 8 waarden, en dan pas de msg wordt verstuurd. Hier heb ik even 5 van gemaakt en ik zie ineens iets bij de debug voorbij komen :) In PVoutput zie ik nu ook gegevens

• Kalentum
Slonzo schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:01:
Wie of wat zit er eigenlijk achter pvoutput.org? Ik vind er niets over. Er zit een schat aan informatie, maar ik weet niet of ik mijn data zomaar wil neerpoten bij 1 of andere random die niemand kent :P
Ik vind het een groot raadsel. Heb er ook wel eens naar gezocht. Ik ben donateur maar zelfs dan krijg je geen naam of adres (via Paypal). Ik denk dat pvoutput.org niet op deze manier zou kunnen werken binnen de EU.

Voor mij speelde deze overwegingen:

- Ik heb de data ook in eigen beheer: als pvoutput omvalt heb ik alle data nog
- Ik beschouw de zonnepaneelproductie niet als persoonlijke data

Het ergste wat er kan gebeuren is dat de data op straat komt te liggen. In dat geval is mijn e-mailadres en mijn postcode (alleen op wijkniveau) ook bekend, en mijn productiegegevens. Dus dat is het risico

PV Output

• msatter
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
In twee andere topics heb ik veel geschreven, en ook code geplaatst om in NodeRed de GoodWe XS (en anderen) te beheren en te loggen.

Nu ben ik bezig met het voorkomen dat de omvormer stroom verbruikt bij een lage opbrengst. Zelf heb ik een kWh-meter op de omvormer aangesloten en kan zo direct zien wanneer de omvormer stroom verbruikt.

Als de omvormer stroom verbruikt zend ik een reconnect grid waarna de die dan van het net gaat en minimaal 60 seconden later er weer aan. Mocht er dan not steeds te weinig licht zijn dan start de productie niet opnieuw.

Om dit zonder een kWh-meter te doen vraagt veel test werk en geduld.

Verder heb ik een x aantal panelen die een bepaalde spanning kunnen opwekken en als de omvormer de spanning te hoog zet dan gaat de opbrengst de kelder in.
Om de spanning omlaag te krijgen zend ik MPPT on en 30 seconden later een reconnect grid waarna de omvormer van het stroomnet afgaat en 60 seconden later er weer aan. Er is genoeg licht dus de opbrengst start dan weer meteen. Na ongeveer 6 minuten zet ik weer de MPPT off. Ondertussen zou dan de spanning opnieuw bepaald moeten zijn door de omvormer en zo een hogere opbrengst geven.

Dit is nog in de test fase en helaas is de omvormer waarmee ik het test nogal eentje die graag op de 72 Watt blijft zitten. En met het huidige lichtniveau in de winter is het wel de beste tijd om het goed te testen.\
De eerste omvormer zit amper op die 72Watt en kiest bijna altijd de juiste spanning....afkloppen!

De Nodes probeer is zo universeel te maken met configuratie Nodes zodat het inpassen in andere Node.Red omgevingen zo gemakkelijk mogelijk is. Het maakt de code minder overzichtelijk omdat de Context Storage met aliassen aangeroepen worden. Voordeel is natuurlijk dat in de configuratie Node je alleen jouw definities hoeft te doen en de code is gebruikt de door jou opgegeven definities.

Als bepaalde definities onjuist zijn op waarden ontbreken dan geeft de node een waarschuwing en zal dan niets doen. Beter niets doen dan iets verkeerd doen, is het motto.

• maarten_NL
@msatter zijn die Goodwe XS omvormers toch niet zo good dat jij er op basis van verbruik resets geeft en mppt aan of uit zet?

Waar praten we qua verbruik van de omvormer over?

• msatter
  • Niet online
Op een dag als vandaag heeft het haast geen zin om de omvormer aan te zetten. ;-)

Maar goed, ik gebruik het en anderen zouden kunnen gaan gebruiken.

Beter zou zijn als GoodWe dit zelf goed ging regelen, en niet zoals nu voorschotelen dat er nog opbrengst is terwijl de enige lichtbrenger op dat moment de maan is en de zon al achter de horizon zit.

Niet alleen, geeft de omvormer aan dat er opbrengst is, maar om die opbrengst voor te kunnen schotelen, verbruikt de omvormer ook nog eens stroom uit het stroomnet.

De MPPT zo gebruiken werkt soms en ik zie de omvormer beginnen 47 Volt en stapje voor stapje omhoog gaan. Vanmiddag werkte het en kam de omvormer eindelijk van de plus 300Volt af en verdubbelde zijn opbrengst.
Het is niet veel, 100Watt extra, maar alles is meegenomen op zo'n dag als vandaag.

Ik kijk uit naar meer dagen met veel zon of daar nog aanpassingen voor nodig zijn maar ik denk dat ingrijpen minder tot niet nodig is. De tijd zal het leren.

Je rijk rekenen met wat jijzelf moet betalen, zeg maar.

Toevoeging, na deze opgezocht te hebben in een ander topic:

Ik heb dit met hulp uitgerekend en kwam uit op 39kWh extra in het jaar aan verbruik en onjuist weergegeven opbrengst.

Zie: https://gathering.tweaker...message/69948702#69948702

[Voor 11% gewijzigd door msatter op 13-01-2022 18:38. Reden: kWh waarde op jaarbasis.]

• msatter
  • Niet online
Vandaag verder gegaan met het corrigeren wanneer het voltage te hoog te opzichte van wat de panelen optimaal kunnen doen.

Hier heb ik twee gelijke configuraties draaien en de rode lijn (Power Usage) is de opbrengst van test omvormer en de groene lijn de andere omvormer die wel de juiste waarden kiest.

De paarse lijn is het voltage van de omvormer die het goed doet en de roze lijn (Temperature) is het voltage wat niet goed gekozen is door de omvormer. 30,5C is in Voltage 305.
Om 11:15 maak ik een correctie door de MPPT aan te zetten en de omvormer gaat direct omlaag met het voltage en is dan snel weer op het juiste spoor. Na een aantal minuten zet ik de MPPT weer uit.
Deze keer zonder een reconnect en hopelijk werkt het ook daarna zonder reconnect.

Het module die ik nu gemaakt heb en nog verder test zou om 9:50 uur al ingegrepen hebben vanaf een voltage van 291 Volt en hoger. Net zo vaak als het nodig mocht zijn en ik denk dat ik daar wel een maximum op ga zetten.

Ondanks dat de omvormer uitgaat als er geen zon is onthoudt die toch wel of de MPPT aanstond en dan zou ook een optimaal voltage kunnen worden opgeslagen waar de combinatie omvormer panelen het goed doen. Bij hogere wattages zou een hogere voltage mogelijk zijn en dat kan ik weer zien als ik in de zomer kijk.

[Voor 13% gewijzigd door msatter op 14-01-2022 15:08]

• msatter
  • Niet online
Het is zover en hier is dan de eerste versie van de controle dat de voltage niet te hoog komt. Dit is een sub-flow voor gebruik in Node Red.

Ik dit voor een GoodWe GW2000-XS met 8 panelen daaraan. Tijdens de productie bleek dat boven de 291 Volt de opbrengst juist omlaag ging en door het voltage weer omlaag te 'dwingen' met behulp van deze subflow steeg de opbrengst weer.

De configuratie is volledig aanpasbaar door twee config nodes. De hoofd config bevat algemene instellingen en de sub config node bevat specifieke instellingen voor een omvormer. Een 'trigger' wordt gelimiteerd tot één keer in de vijf minuten. Achter de subnode zit een 'repeater' die om de zoveel seconden de controle laat doen.

De subflow:
code:
1
[{"id":"1725dce14c2040f4","type":"subflow","name":"Voltage2Watt PV","info":"**No commercial usage or reselling without my explicit written agreement.**\nI can't be accountable for any damage or discomfort expierenced due to usage of this code.\nThis _buiding block_ watches the voltage used by the inverter to and if to high then the shadow management (MPPT) is activated and reconnect is transmitted to the inverter. After a while the MPPT is deactivated again. In the meantime the inverter should have archieved a better working grade and output more than before this control mechanism was activated.\nAll settings and needed values are changeable to your own setup. There is a main config and sub config.\nIn the main config general values are defined that can be used to control several inverters. The sub config is dedicated to one inverter at a time.\nAll values are stored in msg. and transported from one block to the next one.\nThe setting in this example are for a GoodWe 2000-XS with eight panels dat operate the best at volgatages lower than 291 Volt. I also have a Wattage setting below which the can act.\nI use a Dusk setting in which control is not permited.","category":"","in":[{"x":40,"y":120,"wires":[{"id":"18677443f0c0b55a"},{"id":"a1897d3deba7e0c3"}]}],"out":[],"env":[],"meta":{"module":"Control Voltage2Watt","type":"subfow","version":"1.00","author":"Msatter on tweakers.nl forum","desc":"Correcting high voltage to increase output","keywords":"GoodWe XS","license":"Non commercial usage and not reselling"},"color":"#3FADB5","icon":"node-red-contrib-sun-position/switch-white.svg","status":{"x":560,"y":140,"wires":[{"id":"11a96b8b9d4a0148","port":0}]}},{"id":"a9f4d6fecac37199","type":"group","z":"1725dce14c2040f4","name":"Correct Voltage2Watt >291V & <301W","style":{"stroke":"#ff7f7f","fill":"#ff7f7f","label":true,"color":"#ffffff"},"nodes":["4940ffcc63a95619","f3e0a0e173312fd7","5655a6e994f5eeca"],"env":[],"x":304,"y":21.5,"w":272,"h":97},{"id":"873eb318cec8944c","type":"group","z":"1725dce14c2040f4","name":"Main cfg. Voltage2Watt","style":{"stroke":"none","fill":"#ff7f7f","label":true,"color":"#ffffff"},"nodes":["0ca84e2ea5159dfe","18677443f0c0b55a","d176998f4ee47e79"],"env":[],"x":84,"y":29,"w":192,"h":82},{"id":"6af2a536add75616","type":"group","z":"1725dce14c2040f4","name":"Send correction","style":{"stroke":"none","fill":"#ff7f7f","label":false},"nodes":["5b9da08eaa5c7d28","e26af658a97add00","f913b956d546c3af","8fddf651f5016be8","a76268a8048d3df7"],"env":[],"x":604,"y":-1,"w":152,"h":142},{"id":"b8390a3f49df51cd","type":"group","z":"1725dce14c2040f4","name":"Dusk -75 minutes.","style":{"stroke":"none","fill":"#addb7b","label":true,"label-position":"n","color":"#ffffff"},"nodes":["a1897d3deba7e0c3","6803dd9095fb3715","11060c93d1a91864"],"env":[],"x":104,"y":129,"w":172,"h":82},{"id":"4940ffcc63a95619","type":"function","z":"1725dce14c2040f4","g":"a9f4d6fecac37199","name":"Sub config file Voltage2Watt","func":"// Config node correct Voltage2Watt\n// general names and logging names and lines\n\n// When running this as sub-flow then use \"$parent.\" for \"flow.\"\n// set subflow to true or subflow to false if this is not a subflow\nsubflow = true \nif ( subflow ) { subFlow = \"$parant.\" } else { subFlow = \"\" }\n\ninvertername    = 'PV'  // general usable short name (string)\ninvShortName    = ''    // indentify a separate inverter [1-99] (number)\n\n// Values UDPsend node for this inverter\nmsg.ip          = '10.10.100.253'   // The IP on which the inverter is listening [10.10.100.253] (IP address)\nmsg.port        = 8899              // The port on which the inverter is listening [8899] (port number)\n\n// Log values\nmsg.logline     = 'PVstatus  Inverter was force to waiting mode + delayed MPPT: ' + invertername\nmsg.logtype     =  subFlow+'statlog'\nmsg.logtime     = 'logtime'\n\n// general storage GLOBAL names\nmsg.PVvolt       = 'PValues' + invShortName + '.PVvolt'      // Current DC voltage coming from the panels (number)\nmsg.PVwatt       = 'PValues' + invShortName + '.PVwattAC'   // Current wattage stated by the inverter (number)\nmsg.allowcontrol = 'PValues' + invShortName + '.control'    // Controls if this control feature is allowed to intervene (true/false)\n\n// general storage FLOW names\nmsg.dusk        = subFlow+'status'  + invShortName + '.dusk' // Period in which this control feature is NOT allowed to intervene (true/false)\nmsg.sunVisible  = subFlow+'status'  + invShortName + '.sun'  // Period in which this control feature is allowed to intervene (true/false)\nmsg.eventTime   = subFlow+'dateTime.time' // Current time (string)\n\n// Define the message send out, makes the code in voltage control more readable\nmsg.stringMPPTon    = {ip:msg.ip,port:msg.port,payload:msg.MPPTon}\nmsg.stringReconnect = {ip:msg.ip,port:msg.port,payload:msg.reconnect}\nmsg.stringMPPToff   = {ip:msg.ip,port:msg.port,payload:msg.MPPToff,allowcontrol:msg.allowcontrol,delay:msg.MPPTonDelay,logtime:msg.logtime,logtype:msg.logtype}\n\n// Array with storage values needed in voltage control.\nmsg.globStorage_Array = [\n    msg.PVvolt,\n    msg.PVwatt,\n    msg.allowcontrol\n    ]\n    \nmsg.flowStorage_Array = [\n    msg.dusk,\n    msg.sunVisible,\n    msg.eventTime\n    ]\n\nreturn msg","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":345,"y":70,"wires":[["5655a6e994f5eeca"]],"icon":"node-red/debug.svg","l":false},{"id":"f3e0a0e173312fd7","type":"function","z":"1725dce14c2040f4","g":"a9f4d6fecac37199","name":"Volt corr. PV","func":"// When voltage is over xxx the first a MPPT then a reconnect and x minutes later MPPT OFF\n\n// only check during the day\nif ( flow.get(msg.sunVisible) ) {\n    \n// show status line \"expected valtage values and if the voltage is high then display the values \n if ( global.get(msg.PVvolt) > msg.volt) {\n       node.status({fill:\"yellow\",shape:\"dot\",text:(global.get(msg.PVvolt) + \"V\") + \" / \"+ (global.get(msg.PVwatt) + \"W\") + \" - \" + (context.get('delayCounter')) })\n     } else { context.set('delayCounter', msg.delaycount); // reset delayCounter\n              node.status({fill:\"green\",shape:\"dot\",text:\"DC voltage: good\"}) }   // Control allowed\n\n// Check if storage dependencies are fullfilled\n\n check_globDepend = true; missing_globDepend = \"GlobStorage: \"\n msg.globStorage_Array.forEach(function (value,index) { \n  if ( (global.get(value) != undefined) && check_globDepend) {} else { check_globDepend = false; missing_globDepend += value} } ) //end foreach\n if ( missing_globDepend == \"GlobStorage: \") { missing_globDepend = \"\" }\n \n check_flowDepend = true; missing_flowDepend = \"FlowStorage: \" ;msg.flowStorage_Array.forEach(function (value,index) { \n  if ( (flow.get(value) != undefined) && check_flowDepend) {} else { check_flowDepend = false; missing_flowDepend += value} } ) //end foreach\n if ( missing_globDepend == \"flowStorage: \") { missing_flowbDepend = \"\" }\n \n if ( check_globDepend && check_flowDepend ) {\n     \n  if ( global.get(msg.allowcontrol) ) {\n   if ( flow.get(msg.dusk) == false) { // only check if not in dusk period\n    if ( global.get(msg.PVvolt) > msg.volt && global.get(msg.PVwatt) < msg.watt ) {\n  \n     context.set('delayCounter', ((context.get('delayCounter') || msg.delaycount ) - 1))  // delayCounter is not needed to be configured because it is a context storage an so unique\n     if ( context.get('delayCounter') <= 0 ) { context.set('delayCounter', msg.delaycount)  // reset delayCounter\n      global.set(msg.allowcontrol, false)\n      eventTime = flow.get(msg.eventTime)\n      // Do some logging\n      logdatetime = flow.get(msg.logtime)\n      if (flow.get(msg.logtype) != undefined ) { statlogText = flow.get(msg.logtype) } else { statlogText = \"\" }\n      flow.set(msg.logtype , statlogText + logdatetime + msg.logline + \" (\" + msg.invertername + \") \\n\") \n      node.status({fill:\"yellow\",shape:\"dot\",text:\"Started correction: \" + flow.get(msg.eventTime) }) // monitorstatus line\n      return [msg.stringMPPTon, msg.stringReconnect, msg.stringMPPToff] // short version being defined in node config\n     } // delayount\n    } // PVvolt PVwatt\n   } else { node.status({fill:\"gray\",shape:\"dot\",text:\"Not active, Dusk.\"}) } // flow.get(msg.dusk)\n  } else {  node.status({fill:\"gray\",shape:\"dot\",text:\"No control allowed\"}) } // global.get(allowcontrol)\n } else {   node.status({fill:\"red\", shape:\"dot\",text:\"Missing: \" + missing_globDepend + missing_flowDepend }) }// check_depend\n} else {    node.status({fill:\"gray\",shape:\"dot\",text:\"Not active, no sun.\"}) }//msg.sun","outputs":3,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":480,"y":70,"wires":[["a76268a8048d3df7"],["5b9da08eaa5c7d28"],["e26af658a97add00"]],"inputLabels":["trigger"],"outputLabels":["MPPT ON","reconnect","MPPT OFF"],"icon":"font-awesome/fa-code"},{"id":"5655a6e994f5eeca","type":"trigger","z":"1725dce14c2040f4","g":"a9f4d6fecac37199","name":"Repeating the whole configuration","op1":"","op2":"0","op1type":"pay","op2type":"str","duration":"-25","extend":false,"overrideDelay":true,"units":"hr","reset":"","bytopic":"topic","topic":"topic","outputs":1,"x":385,"y":70,"wires":[["f3e0a0e173312fd7"]],"icon":"font-awesome/fa-repeat","l":false,"info":"Repeats the interval given by the inject node."},{"id":"0ca84e2ea5159dfe","type":"function","z":"1725dce14c2040f4","g":"873eb318cec8944c","name":"Main config Voltage2Watt","func":"// Main config node correct Voltage2Watt\n// general names and logging names and lines\n\n// define variables \nmsg.volt        = 291  // below this number no checking is done\nmsg.watt        = 301  // above this number no checking is done\nmsg.delaycount  = 5    // how may times this has to be the case before correction is made\nmsg.MPPTonDelay = 6    // in minutes\nmsg.MPPTonDelay = (msg.MPPTonDelay * 60000) // delay.overwrite in miliseconds before MPPT is being disable\n\n// control strings GoodWe XS inverters\nmsg.reconnect = new Buffer.from(\"7F069D8A00008D92\",\"hex\") // reconnect string\nmsg.MPPTon    = new Buffer.from(\"7F069D8600018C51\",\"hex\") // MPPT ON string\nmsg.MPPToff   = new Buffer.from(\"7F069D8600004D91\",\"hex\") // MPPT OFF string\n\nreturn msg","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":235,"y":70,"wires":[["4940ffcc63a95619"]],"icon":"font-awesome/fa-reorder","l":false},{"id":"18677443f0c0b55a","type":"delay","z":"1725dce14c2040f4","g":"873eb318cec8944c","name":"","pauseType":"rate","timeout":"5","timeoutUnits":"seconds","rate":"1","nbRateUnits":"5","rateUnits":"minute","randomFirst":"1","randomLast":"5","randomUnits":"seconds","drop":true,"allowrate":false,"outputs":1,"x":195,"y":70,"wires":[["0ca84e2ea5159dfe"]],"l":false},{"id":"d176998f4ee47e79","type":"link in","z":"1725dce14c2040f4","g":"873eb318cec8944c","name":"Correct Voltage to Watt","links":[],"x":125,"y":70,"wires":[["18677443f0c0b55a"]]},{"id":"5b9da08eaa5c7d28","type":"delay","z":"1725dce14c2040f4","g":"6af2a536add75616","name":"Reconnect","pauseType":"delay","timeout":"30","timeoutUnits":"seconds","rate":"1","nbRateUnits":"1","rateUnits":"second","randomFirst":"1","randomLast":"5","randomUnits":"seconds","drop":false,"allowrate":false,"outputs":1,"x":645,"y":70,"wires":[["f913b956d546c3af"]],"icon":"node-red-contrib-bigtimer/timer.png","l":false},{"id":"e26af658a97add00","type":"delay","z":"1725dce14c2040f4","g":"6af2a536add75616","name":"MPPT OFF","pauseType":"delayv","timeout":"6","timeoutUnits":"minutes","rate":"1","nbRateUnits":"1","rateUnits":"second","randomFirst":"1","randomLast":"5","randomUnits":"seconds","drop":false,"allowrate":false,"outputs":1,"x":645,"y":100,"wires":[["8fddf651f5016be8","f913b956d546c3af"]],"icon":"node-red-contrib-bigtimer/timer.png","l":false},{"id":"f913b956d546c3af","type":"udp out","z":"1725dce14c2040f4","g":"6af2a536add75616","name":"send correction","addr":"","iface":"","port":"","ipv":"udp4","outport":"","base64":false,"multicast":"false","x":715,"y":60,"wires":[],"l":false},{"id":"8fddf651f5016be8","type":"function","z":"1725dce14c2040f4","g":"6af2a536add75616","name":"Allow control again","func":"global.set(msg.allowcontrol,true)\n\nlogdatetime = flow.get(msg.logtime) // Do some logging\nif ( flow.get(msg.logtype) != undefined ) { statlogText = flow.get(msg.logtype) } else { statlogText = \"\" }\nflow.set(msg.logtype, statlogText + logdatetime + msg.loglabel + \"  Allow control: enabled (PV2). \\n\") \n","outputs":0,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":715,"y":90,"wires":[],"icon":"font-awesome/fa-history","l":false},{"id":"a76268a8048d3df7","type":"delay","z":"1725dce14c2040f4","g":"6af2a536add75616","name":"MPPT ON","pauseType":"delay","timeout":"1","timeoutUnits":"milliseconds","rate":"1","nbRateUnits":"1","rateUnits":"second","randomFirst":"1","randomLast":"5","randomUnits":"seconds","drop":false,"allowrate":false,"outputs":1,"x":645,"y":40,"wires":[["f913b956d546c3af"]],"icon":"font-awesome/fa-arrow-right","l":false},{"id":"a1897d3deba7e0c3","type":"time-range-switch","z":"1725dce14c2040f4","g":"b8390a3f49df51cd","name":"Dawn to dusk -75 minutes","lat":"52.512","lon":"6.251","startTime":"sunset","endTime":"sunset","startOffset":"-75","endOffset":"1","x":145,"y":170,"wires":[["11060c93d1a91864"],["6803dd9095fb3715"]],"l":false},{"id":"6803dd9095fb3715","type":"function","z":"1725dce14c2040f4","g":"b8390a3f49df51cd","name":"Dusk","func":"// NEW dependencies\nglobal.set('node.statusDusk', true)\nglobal.set('node.statusDusk2', true)\n\n  flow.set('status.dusk', false)\n  flow.set('status2.dusk', false)","outputs":0,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":235,"y":170,"wires":[],"icon":"node-red-contrib-sun-position/SunSet-white.svg","l":false},{"id":"11060c93d1a91864","type":"function","z":"1725dce14c2040f4","g":"b8390a3f49df51cd","name":"Day","func":"// NEW dependencies\nglobal.set('node.statusDay', true)\nglobal.set('node.statusDay2', true)\n\nif (flow.get('status.sun')) {\n  flow.set('status.dusk', true)\n  flow.set('status2.dusk', true)\n} else { \n  flow.set('status.dusk', false)\n  flow.set('status2.dusk', false)\n}","outputs":0,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":195,"y":170,"wires":[],"icon":"font-awesome/fa-sun-o","l":false},{"id":"11a96b8b9d4a0148","type":"status","z":"1725dce14c2040f4","name":"Grab status lines","scope":["f3e0a0e173312fd7"],"x":380,"y":140,"wires":[[]]}]

Ik ben verder nog bezig met een tweede controle node die stroom verbuik reduceert van de omvormer als er geen genoeg licht is om ook daadwerkelijk stroom terug te leveren. Ik ben nog aan het afstemmen en ik hoop die binnenkort ook hier te kunnen plaatsen.

• jobr
Gaat bij het van het net gaan niet ook elke keer de relais schakelen ?
Als je dat veelvuldig gaat doen lijkt me ook niet wenselijk. Dan maar wat extra verbruik.:-)

• Airpower
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:54

Airpower

Feel the Power!

Omdat mijn Shinewifi-x het heeft begeven heb ik onder garantie een nieuwe gekregen. Bij het instellen geeft de stick een foutmelding bij het ingeven wat het wifi-netwerk en wachtwoord. Blijkbaar mag er geen spatie in de naam van het wifi-netwerk zitten :? Zijn er meer die hier tegenaan zijn gelopen en een oplossing hebben gevonden?

Bij de vorige stick kon ik via 192.168.10.100 inloggen en instellingen aanpassingen, waaronder de wifinaam, echter lijkt dit ip niet meer te werken. Is er een ander IP-adres wat hiervoor gebruikt kan worden?

• msatter
  • Niet online
jobr schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 17:06:
Gaat bij het van het net gaan niet ook elke keer de relais schakelen ?
Als je dat veelvuldig gaat doen lijkt me ook niet wenselijk. Dan maar wat extra verbruik.:-)
Ik kan het opzoeken, maar GoodWe heeft xelf aangegeven dat dit geen invloed heeft op de levensduur van de omvormer. Het is overigens ook een vereiste (Remote Shutdown) voor om omvormers in de EU te mogen verkopen.

Het gaat hier om het optimaliseren van de opbrengst, door het tegengaan van spookopbrengst. Als het goed werkt, vandaag al stap verder gekomen, schakelt de omvormer zich alleen eerder uit. Er is dan toch geen opbrengst meer is en zo maakt het relais niet meer schakelingen op een dag dan het normaal ook zou doen.

Wil je ook uitschakelen gedurende de dag, bij zware onweersbuien etc, dan is via het de config Node instelbaar. Ik probeer het zo eenvoudig mogelijk te houden opdat het gemakkelijk in andere omgevingen bruikbaar is.

Momenteel is er weinig opbrengst te behalen en alles wat je weer moet inleveren op een dag is meteen al veel.

• Phontana
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:09
Wimbo schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 15:43:
Ik heb een Home Assistant custom component gemaakt voo SAJ R5-4K-S2 / Zonneplan ONE Inverters.Deze omvormers hebben een Modbus aansluiting, en zijn eenvoudig uit te lezen met een modbus <> wifi/ethernet dongle.
Zo kun je toch lokaal de data van de inverter en panelen uitlezen zonder Zonneplan App te hoeven gebruiken.

Deze integratie zou ook moeten werken voor andere SAJ inverters zoals de Sununo of Suntrio.

Je kunt deze Git repository toevoegen in HACS als een custom repository.

Demo van een paar van de beschikbare sensors:
[Afbeelding]

Op m'n TODO lijstje staat onder andere nog de kabel toevoegen aan de README, inverter error code uitlezen toevoegen en betere error handling als de inverter uit is als er geen zonlicht is.
Ik heb sinds gisteren een Zonneplan omvormer en had de Elfin EW11 al klaar liggen om vanaf het begin de omvormer in Home Assistant te koppelen en de data uit lezen. Echter is de RS485 poort van mijn Zonneplan One al in gebruik door… een Zonneplan One dongle. De AIO3 module die ik op meerdere foto’s in dit topic zie, heb ik niet. Vandaag even met Zonneplan gebeld en die dongle is hun nieuwe methode om de data naar hun backend te versturen.

Mooi balen voor mij, want ik heb de Elfin wel even geprobeerd en het werkt allemaal fantastisch. Vooral de instelbare interval en de grotere hoeveelheid data die uit te lezen is vind ik interessant, maar Zonneplan zal ook niet graag hebben dat ik hun dongle er uit haal. Ik heb wel even gevraagd of dat een mogelijkheid is en wat dat eventueel betekent qua garantie/monitoring van hun kant.

Met een RJ45 splitter is het helaas ook niet op te lossen, heb ik al even geprobeerd maar dat vinden zowel de dongle als de Elfin niet leuk.

Voor nu gebruik ik deze integratie: https://github.com/fsaris/home-assistant-zonneplan-one. Werkt ook goed, maar is uiteindelijk net zo beperkt als de Zonneplan app.

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:42

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Nadat m’n RPi zo ongeveer iedere dag een harde reset nodig had, meteen maar eens geprobeerd om SBFspot eens helemaal opnieuw te installeren op een nieuw SD kaartje. Dit was een versie uit het jaar kruik, hoewel die z’n werk jarenlang perfect heeft gedaan.

Mijn inverters (SB5000 en SB1200) zien elkaar niet via Bluetooth, qua afstand valt het mee, maar er zitten wat muren tussen. De RPi zit ongeveer in het midden en ziet ze beide wel.
Dat heb ik ooit opgelost door 2 config files te maken en SBFspot 2x aan te roepen vanuit de .sh file. Maar die file is er niet meer volgens mij en mijn Linuxkennis is net te beperkt om dit op te lossen.

Als ik SBFspot handmatig uitvoer met de 2 configfiles (2x apart dus), dan zie ik netjes beide systemen terug in PVoutput. Iemand die een tip kan geven hoe ik dit aan de gang kan krijgen?

Live solarinfo op PVoutput [6,625 kWp]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Joepla
Je hebt dus 2 verschillende sfbspot.cfg files?
In daydata kan je dan ook de verschillende cfg files kwijt (in het voorbeeld SBFspotWest.cfg en SBFspotOost.cfg)
(-mqtt weglaten als je dat niet gebruikt)

daydata:
code:
1
2
3
4
5
#!/bin/bash
#
log=/var/log/sbfspot.3/MyPlant_$(date '+%Y%m%d').log
/usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot -v -cfgSBFspotWest.cfg -ad1 -am0 -ae0 -mqtt>>$log
/usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot -v -cfgSBFspotOost.cfg -ad1 -am0 -ae0 -mqtt>>$log

monthdata:
code:
1
2
3
4
5
#!/bin/bash
#
log=/var/log/sbfspot.3/MyPlant_$(date '+%Y%m').log
/usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot -v -cfgSBFspotWest.cfg -ad1 -am0 -ae0 >>$log
/usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot -v -cfgSBFspotOost.cfg -ad1 -am0 -ae0 >>$log

En in SBFspotUpload zet je ze achter elkaar voor pvoutput:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
################################
### PVoutput Upload Settings ###
################################
#PVoutput_SID (PVoutput_System_ID)
#Map inverters to PVoutput System ID's
#PVoutput_SID=SerialNmbrInverter_1:PVoutput_System_ID_1,SerialNmbrInverter_2:PVoutput_System_ID_2
#e.g. PVoutput_SID=200212345:4321
PVoutput_SID=305001563:63899,305027230:59135

sbfspot.sh
code:
1
2
3
4
#! /bin/bash
/usr/local/bin/sbfspot.3/daydata
sleep 30
/usr/local/bin/sbfspot.3/daydata

2x per minuut data ;)

[Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-01-2022 10:06]

• Joepla
  • Laatst online: 20:42

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

@AUijtdehaag Dank voor je uitgebreide antwoord!
Ik ga de files aanpassen & aanmaken en kijken hoe eea werkt.

Voor alle duidelijkheid, ik heb gebruik gemaakt van de sbfspot-config tool, waarmee je alles gescript installeert. Scheelt wel een berg tijd en lijkt prima te werken, alleen als je meerdere inverters hebt, dan werkt het niet als de inverters elkaar niet kunnen zien. Dan is het maken van 2 cfg files de enige oplossing volgens mij (en dat werkte jarenlang ook feilloos hier).

De sbfspot.sh file kom ik met deze methode niet meer tegen. Kan ik die gewoon aanmaken met de code zoals jij hierboven beschrijft en wordt die vanzelf uitgevoerd?
Ik pas hem dan aan naar 1x per 5 minuten data.

Live solarinfo op PVoutput [6,625 kWp]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Joepla
Met die config tool heb ik geen ervaring.
Het kan dat alles op een andere plaats staat, maar ook dat weet ik niet zeker.
Misschien wil @sbf je even adviseren?

Je kan gerust per minuut doen, heeft geen nadelige gevolgen, behalve het eerder slijten van het sd kaartje.

• berend_
  • Laatst online: 22-03 17:45
Het is mij niet helemaal duidelijk of ik een kwh-meter ook kan aansluiten op een aardlekschakelaar, zodat ik het verbruik kan meten van de 4 groepen die daar achter zitten.
Zo ja, moet dan de specificatie van de kwh-meter 4 x 16A = >64A zijn?

Ik heb drie aardlekschakelaars, twee met elk 4 groepen waar ik het verbruik graag van wil meten.
Achter de derde aardlekschakelaar zit het PV systeem (waar ik de opbrengst van weet).
En dit zit allemaal achter een ferrarismeter...

• msatter
  • Niet online
Een kWh-meter zet je meestal tussen de hoofdschakelaar en de aardlek (groep één en twee.

Je kunt groep drie (PV) door diezelfde meter laten lopen of zoals nu direct op de hoofdschakelaar laten zitten.
Als de meter ook separaat tetuglevering kan registeren dan zou je ook de PV erop kunnen aansluiten om zo het verschil beter te kunnen berekenen.

Ik heb ook eerst met één meter geprobeert en later toch een tweede erbij geplaatst voor alleen de PV. Nooit spijt van gehad.

[Voor 15% gewijzigd door msatter op 01-02-2022 21:12]

• msatter
  • Niet online
Hier een voltage correctie gezien en ik vergelijk twee exact dezelfde installaties. De ene omvormer doet het goed en de opbrengst neemt toe. De tweede kiest ervoor om het voltage omhoog te gooien en de opbrengt gaat de kelder in.

De paarse lijn is de voltage van de tweede omvormer en oranje/rode lijn het voltage van de eerste omvormer.
Voltage omlaag opbrengst omhoog. Ik corrigeer als de opbrengst onder de 200Watt is en het voltage hoger dan 291Volt is. Het voltage is dat van toepassing op mijn 8 panelen.

Voltage omhoog en de groene lijn (opbrengst) kakt helemaal in totdat er een MPPT en 30 seconden later ook een reconnect gegeven wordt. De voltage scan begint dan helemaal onderaan en na 6 minuten gaat de MPPT weer uit vanuit de Node.

Het gaat om deze Node en het kan zijn dat deze niet helemaal bij de tijd is maar dat doe ik later wel een update.

https://gathering.tweaker...message/70302242#70302242

[Voor 3% gewijzigd door msatter op 02-02-2022 11:57]

• berend_
  • Laatst online: 22-03 17:45
msatter schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:10:
Een kWh-meter zet je meestal tussen de hoofdschakelaar en de aardlek (groep één en twee.
Ik neem aan dat je het over dit soort kwh-meters hebt

https://tweakers.net/i/_fzAtun7euam2YW3pxt1YVwL1C0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oHtw7IM5ZT2VWs6ZMBy2ufJI.jpg?f=user_large

Het voelt toch een beetje gek om zo'n module tussen de hoofdschakelaar en de aardlek te zetten, dan is deze eigenlijk alleen beschermd door de hoofdzekering van de netbeheerder toch?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:20
berend_ schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 23:57:
[...]

Ik neem aan dat je het over dit soort kwh-meters hebt

[Afbeelding]

Het voelt toch een beetje gek om zo'n module tussen de hoofdschakelaar en de aardlek te zetten, dan is deze eigenlijk alleen beschermd door de hoofdzekering van de netbeheerder toch?
Dat doe je normaliter ook niet. De meeste Tweakers die een kWh-meter installeren voor een PV-groep of bijvoorbeeld een warmtepomp installeren deze na de automaat van die groep.

Overigens is het installeren voor de automaat voor veel meters geen probleem. De ABB-meters die ik hier heb hangen mogen tot 65A hebben, dat is voor de meeste huisinstallaties wel ruim voldoende.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• msatter
  • Niet online
De hoofdzekering is meestal 25A en de meters die ik heb kunnen meer dan 80A.

Als je twee aardlek naar het huis hebt en dan nog één voor de PV dan zijn dat drie meters die je moet plaatsen. De aardlek van de PV daar kun je meter er ook achter zetten omdat je maar één aardlek meet.
Je kunt dan met twee meters toe en al het gebruijk zien van huis en de afname/teruglevering van/door de PV.

Ik heb twee SDM220 en nieuw zijn zijn de SDM230 en als je die via een computer wilt uilezen dan neem je ModBus versie. Van de SDM230 zijn er LoRa (draadloos) uitvoeringen.

[Voor 25% gewijzigd door msatter op 06-02-2022 11:51]

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:36
msatter schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:41:

Ik heb twee SDM220 en nieuw zijn zijn de SDM230 en als je die via een computer wilt uilezen dan neem je ModBus versie. Van de SDM230 zijn er LoRa (draadloos) uitvoeringen.
En vergeet de SDMx30 Wifi versie van Homewizard niet. Geen pulsetellers, modbus adapters of lora gateways nodig. Alleen even wifi configureren via een app en je kunt zowel vanuit de cloud (via app of browser) of lokaal vanaf je RPi of home server de gegevens uitlezen en opslaan.

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:31

edautz

Meten is weten.

Hallo,

Sinds dit weekend een SMA Sunny Boy 5.0 actief naast mijn reeds bestaande SMA Sunny Boy 3000TL.
Ik gebruik al een aantal jaren SBFspot om de 3000TL uit te lezen en kan via SBFspot via wifi ook de SB5.0 uitlezen.

Sunnyexplorer werkt ook om deze SB5.0 te benaderen. Krijg alleen een melding dat het verkeer niet versleuteld is en of dat niet veranderd moet worden. Dit laat ik dan maar zo omdat ik de impact niet kan bepalen in relatie met SBFspot. Ben bang dat SFPspot dan niet meer werkt.

Ik heb twee issues:

De rapportage van het Webinterface en sunnyexplorer geeft geen of foutieve dag waardes in de maand, jaar en totaal grafieken. Herkent iemand dit?

Ik wil de omvormer aanmelden bij de SunnyPortal. Voor de garantie. Schiet ik me dan in de voet t.b.v. het gebruik van SBFspot?

En er lekker warmpj bij zitten.

• msatter
  • Niet online
Op twee verschillende dagen hetzelfde gedrag gezien op de twee exact dezelfde installaties die vier meter uit elkaar liggen en er geen schaduw zover ik weet.

Vandaag:

https://pvoutput.org/intr...7634&dt=20220301&gs=0&m=1

Twee dagen geleden:

https://pvoutput.org/intr...7634&dt=20220301&gs=0&m=0

rood en roze horen bij elkaar en groen en paars ook

Toch raar dat de twee omvormer een eigen zin hebben. De firmwares zijn ook hetzelfde.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:33

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb nog geen zonnepanelen maar wil die binnenkort wel gaan aanschaffen.
Ter voorbereiding daarop wil ik alvast een kWh meter plaatsen in de groepenkast maar weet niet welke.

Situatie is:
  • Youless via P1 aangesloten op de elektriciteitsmeter van de netbeheerder en welke logt naar Enelogic
  • 3x 25A aansluiting
  • ABB groepenkast en componenten (geen busboard)
  • Van plan een 3 fase omvormer te nemen met daarop minimaal 16 maar hopelijk 19 panelen
Wat ik zoek is een betrouwbare en betaalbare kWh meter welke ik ook op de youless kan aansluiten naast de elektrameter zodat de PV opbrengst ook zichtbaar wordt op Enelogic.

• msatter
  • Niet online
Nee, anders dan 3 maal een Eltako WSZ12DE-32A als het portaal dat ondersteund.

https://enelogic.uservoic...ers-gebruiken-in-enelogic

[Voor 28% gewijzigd door msatter op 19-03-2022 00:20]

• Julianl
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-03 18:04
Sinds kort gebruik ik het gw2pvo script om mijn opbrengst te loggen. Ik had eerst wat historische data (van eerdere dagen) toegevoegd, en die readings en grafieken zien er goed uit. Maar, sinds ik per 5 minuten log zien mijn grafieken en mijn data er een beetje gek uit.

De grafieken hebben nu vrij veel ‘tanden’ ipv dat ze mooi vloeiend zijn zoals voorheen. Ik upload elke 5 minuten vanuit de service, dit staat zo ook op PV Output.

Ook heeft zo’n dag als vandaag bij ‘Average’ steeds waarden van 0, 1200W, 2400W of 3600W. M’n config en service zijn exact hetzelfde als de voorbeelden in de readme. M’n pvoutput vind je hier. Weet iemand misschien wat er niet klopt?

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:19
Julianl schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:25:
Sinds kort gebruik ik het gw2pvo script om mijn opbrengst te loggen. Ik had eerst wat historische data (van eerdere dagen) toegevoegd, en die readings en grafieken zien er goed uit. Maar, sinds ik per 5 minuten log zien mijn grafieken en mijn data er een beetje gek uit.

[Afbeelding][Afbeelding]

De grafieken hebben nu vrij veel ‘tanden’ ipv dat ze mooi vloeiend zijn zoals voorheen. Ik upload elke 5 minuten vanuit de service, dit staat zo ook op PV Output.

Ook heeft zo’n dag als vandaag bij ‘Average’ steeds waarden van 0, 1200W, 2400W of 3600W. M’n config en service zijn exact hetzelfde als de voorbeelden in de readme. M’n pvoutput vind je hier. Weet iemand misschien wat er niet klopt?
komt doordat de resolutie niet groter is dan 0.1kWh, ik heb precies hetzelfde probleem. Je meet per 5 minuten, en dan stijgt de opbrengst met minimaal 0.1kWh, op 5 minuten is dat een gemiddeld vermogen van 1200W.

[Voor 4% gewijzigd door borft op 29-03-2022 10:35]

• Julianl
borft schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:34:
[...]
komt doordat de resolutie niet groter is dan 0.1kWh, ik heb precies hetzelfde probleem. Je meet per 5 minuten, en dan stijgt de opbrengst met minimaal 0.1kWh, op 5 minuten is dat een gemiddeld vermogen van 1200W.
Ah oke, maar hoe kan het dan dat het uploaden van eerdere dagen er wel vloeiend uitziet? En er is dus verder niks aan te doen? ;(

[Voor 4% gewijzigd door Julianl op 29-03-2022 10:45]

• Kalentum
Julianl schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:44:
[...]

Ah oke, maar hoe kan het dan dat het uploaden van eerdere dagen er wel vloeiend uitziet? En er is dus verder niks aan te doen? ;(
The inverter updates goodwe-power.com each 8 minutes. The API gives resolution for produced energy of only 0.1 kWh. So for a 5 minute interval we get a resolution of 1200 watt, which is pretty big. To get smooth PVOutput graphs, we apply a running average which depends on the configured PVOutput upload interval time.
Gebruik je --pvo-interval 5 optie?

PV Output

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

@Julianl Als je toch al een script hebt draaien, waarom dan nog de portal scrapen en niet gewoon de omvormer zelf vragen? GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)

Met de meeste Goodwe's lijkt dit tegenwoordig te werken, even kijken of hij met de app 'SolarGo' valt uit te lezen. Als dat niet werkt moet je eerst door Goodwe je omvormer firmware laten bijwerken.

Heb je die hele portal niet meer nodig, geen gemis volgens mij want ik lees regelmatig dat daar rare issues mee zijn.

offtopic:
Ik heb je topic even opgezocht, maar kan daar niet vinden wat er uiteindelijk op je dak is gelegd. Als je nu de boel hebt afgerond zou het wel netjes zijn voor de mensen in je topic die je geholpen hebben, om nog even een afsluitende update met wat foto's te plaatsen ;)

[Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 29-03-2022 11:26]

• Julianl
Kalentum schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:14:
[...]

[...]

Gebruik je --pvo-interval 5 optie?
Nee :X Ik had dit gelezen in de documentatie, maar snapte al niet helemaal wat er werd bedoeld. Kan ik dat in de config toevoegen? Bijvoorbeeld als pvo_interval = 5? Of moet ik dat meenemen in de service? Ben helaas geen hele handige programmeur, maar met wat hulp kom ik ergens vaak wel uit :D

Edit: In mijn 'service' wordt dit wel degelijk meegenomen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[Unit]
Description=Read GoodWe inverter and upload data to PVOutput.org

[Service]
WorkingDirectory=/home/gw2pvo
ExecStart=/usr/local/bin/gw2pvo --config /etc/gw2pvo.cfg --pvo-interval 5 --skip-offline
Restart=always
RestartSec=300
User=gw2pvo

[Install]
WantedBy=multi-user.target

[Voor 29% gewijzigd door Julianl op 29-03-2022 11:25]

• Julianl
@ThinkPad
Ik was dat topic tegengekomen inderdaad. Met het gw2pvo script kon ik uit de voeten en snel iets neerzetten wat ervoor zorgt dat de data in PVOutput komt. Dit topic leek iets te ver boven mijn kunnen te gaan, maar als dat een betere optie is heb ik wat te doen en leren

offtopic:
Haha, goed bezig >:) Je hebt gelijk. Ik heb Ronald een berichtje gestuurd nog om 'm te bedanken. Foto's kon ik lange tijd niet plaatsen omdat het lang scheef heeft gelegen :D En, het leek me nu, een maandje later niet heel relevant meer voor mede tweakers om daar op terug te komen

[Voor 98% gewijzigd door Julianl op 29-03-2022 11:30]

• amarok
  • Laatst online: 13-03 21:12
Phontana schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:01:
[...]

Ik heb sinds gisteren een Zonneplan omvormer en had de Elfin EW11 al klaar liggen om vanaf het begin de omvormer in Home Assistant te koppelen en de data uit lezen. Echter is de RS485 poort van mijn Zonneplan One al in gebruik door… een Zonneplan One dongle. De AIO3 module die ik op meerdere foto’s in dit topic zie, heb ik niet. Vandaag even met Zonneplan gebeld en die dongle is hun nieuwe methode om de data naar hun backend te versturen.

[...]

Voor nu gebruik ik deze integratie: https://github.com/fsaris/home-assistant-zonneplan-one. Werkt ook goed, maar is uiteindelijk net zo beperkt als de Zonneplan app.
Maak je nog steeds gebruik van deze oplossing? Als ik het goed heb gebruikt dit script de API van de Zonneplan cloudomgeving om de opbrengst van de panelen uit te lezen...

7 juli worden hier 12 panelen geplaatst en krijgen wij de Zonneplan One/SAJ R5-4K-S2 omvormer. Zou het toch wel erg fijn vinden als ik de data zelf uit de omvormer kan halen, maar ik begrijp van jou dat de RS485 poort tegenwoordig gebruikt wordt voor de 4G-module en dus dat de hierboven genoemde oplossing niet bruikbaar is.

In de documentatie is te lezen dat er ook een USB RS232-aansluiting aanwezig is op de omvormer. Zou het voldoende zijn om hierop een USB-kabel aan te sluiten en dan maar te hopen dat een Raspberry Pi met Linux de ingebouwde seriële chip in de omvormer herkent.

De volgende stap zou dan moeten zijn dat je de communicatieparameters moeten uitvogelen (9600,8,N,1 bijvoorbeeld) en dan zou de data in een terminal client leesbaar moeten zijn.

Weet iemand of mijn veronderstelling klopt en/of heeft iemand al ervaring om de data op deze manier uit de omvormer te krijgen? Met google kan ik nog niet zoveel vinden over deze seriële aansluiting.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:32
Heeft iemand een Omnik omvormer welke in node-red uitgelezen kan worden?

Ik wil eigenlijk alles vanaf een Odroid of raspberry pi 4 met SSD gaan draaien ipv een grote server. Voor nu heb ik alles in home-assistant.

Het struikelblok is nu de omnik omvormer. Deze wordt nu nog uitgelezen in een VM met het script van wouterrrrr om te uploaden naar PVOutput.

Is er een manier om dit binnen home-assistant te krijgen? Want dan kan de slurpende server de deur uit :P

[Voor 5% gewijzigd door Possible op 06-04-2022 10:40]

3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• amarok
  • Laatst online: 13-03 21:12
Ik had deze post idd gezien. Maar ik begreep dat tegenwoordig de modbus-aansluiting werd gebruikt door de Zonneplan dongle.

Er zou ook een usb seriële aansluiting zijn en ik was benieuwd of ik die ook kon gebruiken.

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:05
Wij hebben sinds kort panelen.
Ik heb een verschil tussen Shinephone data en de data die van de slimme meter naar Greenchoice gaat.

Opgewekt in maart :
Shinephone app : 512.6 kWh
Greenchoice app : 395 kWh

Is dit gebruikelijk ?

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • +2Henk 'm!

• msatter
  • Niet online
Direct intern verbruik van opgewekte stroom? Dit gaat nl. niet door de slimme meter.

Je heb dan minder verbruik dan daarvoor als het goed is.

[Voor 36% gewijzigd door msatter op 08-04-2022 16:42]

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:05
msatter schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:39:
Direct intern verbruik van opgewekte stroom? Dit gaat nl. niet door de slimme meter.

Je heb dan minder verbruik dan daarvoor als het goed is.
Daar had ik niet aan gedacht. Wist niet dat dat zo werkte.
Ik heb even naar het verbruik in maart 2021 gekeken. Dat was idd veel hoger.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:29
Hoe betrouwbaar is de opwek-registratie van een omvormer in vergelijking tot een kwh-meter?

Ik ben aan het uitvogelen waarom ik zo'n 3000kwh per jaar verbruik in m'n eentje en een belangrijke eerste stap is controleren of de registratie wel klopt.

Ik heb een Growatt 3000MTL omvormer met een WIFI-module en gebruik ook een Eastron SDM120DB kwh-meter op deze specifieke groep om de opbrengst te registreren (dit ivm een CEMM energiemonitor).

Ik heb de waarden van beide registratiesystemen eens naast elkaar gelegd en zie dat de Eastron kwh-meter zo'n 3 á 4% meer opbrengst registreert t.o.v. de omvormer.

Beide systemen registreren elke seconde de actuele de live-opbrengst, maar ik weet niet hoe vaak er een update naar de Growatt-server / CEMM plaatsvindt en of dat uberhaupt van invloed kan zijn op de weergegeven opbrengst.

Een afwijking is natuurlijk wel te verwachten, maar 3 á 4% lijkt wat veel.

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:57
@LA-384 Als het goed is, gaat de data naar Growatt per 5 minuten.
Je kan dit verlagen naar minimaal 1 minuut.

Wat je zou kunnen doen is een aantal keer per 5 minuten de waarden van je kWh meter opschrijven, en dit naast de export van de Growatt server leggen.
Dan weet je ook of het ligt aan afwijkingsverschillen binnen de 5 minuten timestamps.
Vooral met bewolking en felle zon kan je dan wel wat verschil krijgen in welke waarde bij Growatt beland

• ThinkPad

ThinkPad

Pagina: 1 ... 46 47 48 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee