Offertes zonnepanelen vergelijken CarpeVentum

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:14
Foto's
Op onze hoekwoning met dakramen willen we zonnepanelen plaatsen. Oriëntatie: WZW. Hoek: tool zegt 45 graden.
Members only: Foto dak
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Twee huizen verderop (waar ze wel een dakuitbouw hebben op de 1e etage en 1 dakraam minder hebben bij rode omcirkeling) hebben ze de volgende configuratie liggen:
Members only: Foto buren
Beschikbare (dak)ruimte
Dat durf ik eigenlijk niet te zeggen. De woning is zo'n 5,5 meter breed, maar ik vind het lastig om nu echt te meten hoeveel oppervlak er is, minus de dakramen.
Schaduw
Harde schaduw van een paar huizen einde dag in voor/najaar, maar verder geen schaduw.
Jaarverbruik
Ongeveer 3200kwh, maar we wonen er nog geen volledig jaar.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase. Er ligt al een kabel naar zolder, en de meterkast is nieuw.
Budget en doel
Liefst betalen we zo min mogelijk, maar is het wel een 'gewoon goed' systeem. Wil niet echt gezeur met kwaliteitsissues. Ik denk niet dat we hier langer dan 10 jaar wonen eigenlijk dus hele lange termijn rendementsgaranties vind ik iets minder interessant.
Wie gaat het project uitvoeren
Een bedrijf.
Bijhouden van data
Is geen must. Volgens mij is solaredge en per-paneel bijhouden van data niet echt nodig met ons bescheiden dak.
Reeds verkregen offertes
Hier wordt het interessant. 4 partijen om offertes gevraagd, met zeer uiteenlopende prijzen en vooral(!) uiteenlopende voorstellen voor het legplan. Ik kan er eigenlijk geen wijs uit worden en wil ze allemaal langs laten komen om ze te laten vertellen dat hun plan het beste is. Maar, zelfs na een schouwing heb ik nog m'n vraagtekens bij het legplan en de beste keuze. Ik heb een overzicht gemaakt in Excel met alle benodigde informatie. Oranje zaken vind ik verdacht en ga ik navragen. Rode zaken ontbreken nu nog, en ga ik navragen.
Members only:

Ik heb een paar vragen:
1. Is het nodig om voor glas-op-glas panelen te gaan?
2. Is het nuttig/nodig om voor Solaredge te gaan? Of is serieel gewoon prima voor dit dak zonder schaduw?
3. Kunnen JASolar en Trina Solar er mee door?
4. Wat is het beste legplan voor ons dak? Dat is voor mij een combinatie van mooi & functioneel.

Alvast bedankt voor het meekijken/meedenken!
Regio
Regio Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:52
Allememaggies... De voorgestelde leg plannen zit wel een pareltjes tussen (Die van partij 4) 8)7

Ze lijken erg weinig rekening gehouden te hebben met de perspectief vertekening. Dus vrij waardeloos.
Even met de rolmaat je kop door de dakramen steken en alles netjes uitmeten dus.

10 zeker, waarschijnlijk ook wel 12 zonder dat het al te tetris wordt... misschien meer = beter.

1) Nee, glas-glas is duurder dan het waard is. Dat wordt mooi aangetoond door REC die een betaalbaar paneel met echte garantie kan leveren.
2) Vanwege welke schaduw op dit dak? Nee, geen SolarEdge, geen Micro-omvormers
3) Ja die zijn prima
4) Eerst meten, als jij geen afmetingen weet, kan niemand je daarmee helpen... Zie de legplan-grabbelton door de diverse installateurs.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
@Ronald Oké super ik ga maar eens meten.. Wat meet ik precies? Gewoon tot dakpan randen doen, ook bij de dakramen? Dank voor de verdere antwoorden, dat helpt al erg veel.

[ Voor 23% gewijzigd door CarpeVentum op 29-12-2021 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Erfgrens tot dakrand, goot tot nok, afmetingen dakramen en posities ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarpeVentum
@Ronald Ik heb, in het donker weliswaar, een poging gedaan. Het is niet precies tot op de cm nauwkeurig helaas, maar dat is erg lastig. Ook omdat ik niet weet hoeveel ruimte, tot welk punt, je nodig hebt om een zonnepaneel te kunnen plaatsen. Daarnaast zijn de totale lengte van het dak en de positie van de schoorsteen zijn echt gissen. Geen maten bij de schoorsteen zie ik, maar ik heb 1m x 1m gerekend.
Members only:

[ Voor 15% gewijzigd door CarpeVentum op 29-12-2021 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-07 15:08
Ik gooi hem er weer even in, hoe staat het met het ONO dak? hier kan ook wel aantal panelen denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Met Hyundai HIE-395
Members only:

Het Hyundai paneel past misschien tussen de onderste dakramen, maar kost wat meer.

Met Trina Vertex-s 400
Members only:

Het Trina paneel past waarschijnlijk niet tussen de onderste dakramen, maar is iets voordeliger.

De versprongen ligging is niet visueel niet ideaal ... aan jouw de keuze ;)

Dit kan mooi op een GoodWe 4.2 of SMA 4.0.

En dak-niet-vol spijtbetuiger @mathijshooi is inmiddels langegekomen.
Heb je nagedacht over meer?

Ik zat vandaag een vrolijk Eneco contract te bekijken met 2 ruggen teruglever vergoeding voor mijn "licht" overbemeten systeem... Zou bijna de helft van mijn systeem in een jaar terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
@Ronald Mooi om te zien! Wanneer past een paneel tussen 2 dakramen? Hoeveel ruimte is er nodig? Dat ga ik sowieso aan de leveranciers vragen. Formaat van het paneel is dus ook iets om scherp op te letten zie ik. Beter 13 dan 12 en beter 12 dan 11 dus? Ondanks het minder mooie patroon? Optie 2 is natuurlijk strakker als je het paneel tussen de dakramen weghaalt, of gaat dat niet?

@mathijshooi ONO is natuurlijk niet de optimale richting, en deze houden we daarom niet ook open voor een mogelijke dakkapel binnen 2-3 jaar. Maar dat is nog onzeker. Vandaar WZW voor nu. Ik heb wel nog een schuurtje in de aanbieding, van 2x3, maar die heeft wel wat meer last van de huizen ten zuiden en westen omdat t dak natuurlijk lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@CarpeVentum Of het past is open ter interpretatie... Het is sowieso krap en niet alle installateurs zullen het willen doen.

De panelen die ik 'gepakt' heb zijn kort en breed en beschikbaar bij online handelaar / installateur solar outlet.
Geen ervaring met hun installatie dienst, ik heb domweg onderstaande bij hun gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
CarpeVentum schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:55:

@mathijshooi ONO is natuurlijk niet de optimale richting, en deze houden we daarom niet ook open voor een mogelijke dakkapel binnen 2-3 jaar. Maar dat is nog onzeker. Vandaar WZW voor nu. Ik heb wel nog een schuurtje in de aanbieding, van 2x3, maar die heeft wel wat meer last van de huizen ten zuiden en westen omdat t dak natuurlijk lager is.
Ah ok, je zou misschien wel een rij panelen alvast onder de toekomstige dakkapel kunnen leggen. Of eventueel een paar in landscape boven de kapel. Voordeel van andere richting is dat je waarschijnlijk geen grotere omvormer nodig hebt en meer panelen is altijd meer financiële benefits :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
@Ronald Dank voor het meedenken tot zover. Wel opvallend dat de meeste partijen met dit dak voor een portrait layout kiezen… zit dat in de vertekening van de luchtfoto?
@mathijshooi Ja, daar heb je gelijk in. Ga ik eens over denken maar ik denk niet dat het t waard is voor ons.

Zien jullie verder nog bijzonderheden in de verschillende offertes waar ik op moet letten? Welk aanbod lijkt jullie interessant?

[ Voor 7% gewijzigd door CarpeVentum op 29-12-2021 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@CarpeVentum 20 offertes, 1 conversie... Het is beestenwerk voor installateurs.
De satellietfoto's zijn meestal erg slecht... en dan moet je op een decimeter wat kunnen zeggen... pfft...

Ik zou met partij 4 even bomen over het legplan. Die 7 boven elkaar lukt misschien net, maar blokkeert dus vrij veel dak. Hun prijzen zijn goed voor de Goodwe oplossing. Extreem goed voor SolarEdge.
Kijken of 13 panelen lukt en dan op een 4kW omvormer.

• mathijshooi
CarpeVentum schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:34:

@mathijshooi Ja, daar heb je gelijk in. Ga ik eens over denken maar ik denk niet dat het t waard is voor ons.
Is goed, maar bedenk wal dat het sowieso meer waard is dan je dakpannen dus het kan zeer waarschijnlijk wel uit!

• CarpeVentum
Ik heb de afmetingen in het licht even opnieuw gemeten, en ik zat aardig in de buurt. Tussen de onderste ramen lijkt 1.85m te zitten, van rand dakpan tot rand dakpan, dus dat is goed nieuws. Met die informatie ga ik even naar de installateurs, kijken wat ze adviseren op basis van deze afmetingen. Mochten er updates zijn dan laat ik van me horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Ik ben een rondje offertes verder, en hoewel er nog wat details worden uitgewerkt, begint het wel ergens op te lijken. De meeste installateurs gingen met de afmetingen op zak naar de layout aan de rechterkant, met maximaal 11 panelen. In ieder geval 2 van de 3 installateurs (ik wacht nog op antwoord van 3) ziet het idee van @Ronald ook wel zitten, geschetst aan de linkerkant. Dus, 12 of zelfs 13 panelen kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INarU7VahSH_F5-3lYQqKeM45Cs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OTUjSAPtzynZ25ffnGOx8b7u.png?f=fotoalbum_large

Voor de looks vind ik 12 mooier, voor het rendement 13. Het levert de volgende, nog niet helemaal te vergelijken offertes op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwmE4ToOLcFM7gnzcPLfr7JwbeY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t3IZDNZJN8tZ62FJXKxcYEZ5.png?f=fotoalbum_large

Partij 3 lijkt een foutje te hebben gemaakt, want deze offerte komt goedkoper uit dan de variant waar we nog op 11 panelen zaten. Dat maakt de andere partijen niet eens echt interessant meer. Ik vroeg me wel af of er een alternatief is voor deze panelen van JaSolar, en tegen meerprijs kunnen zij leveren: AEG (M1202B-H-370) of REC (370AA Black). Die prijzen heb ik nog opgevraagd, om wat te kiezen te hebben. Zij geven zelf aan dat daar weinig verschil in zit, maar ik ben met REC niet bekend, en AEG ken ik alleen van m'n oven. JaSolar dan goed genoeg? Montagemateriaal ook? Dan lijkt me dit een go. Volgende week komen ze langs, dus hopelijk dan alles in kannen en kruiken. Alleen nog even kiezen tussen 12 of 13, maar ik kan jullie antwoord al ruiken :9 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 16:05
REC is een bekend merk uit noorwegen, deels ook productie azie. Maar die bieden wel echt onderscheidende garantie op hun panelen. Voor dezelfde prijs heeft dat paneel mijn sterke voorkeur.

AEG is een aziatisch paneel met een AEG sticker, niet bijzonder, vergelijkbaar met het gros.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Het gezeur is dat een REC Twinpeak 4 te krijgen is voor hetzelfde of zelfs minder dan een AEG...

370AA is een Alpha, nog mooier, maar ook wat prijziger. Zeker een onderscheidend paneel. Alpha's worden geheel in Noorwegen gebouwd. REC heeft als een van de weinige merken garantie die het papier waarop het geschreven staat waard is.

Maar is is weinig mis met JA Solar en die offerte van €0,88 is niets negatiefs op aan te merken. Ik zeg gaan met de banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Van iedere installateur inmiddels een passende offerte gekregen, dus de boel is nu te vergelijken. Partij 1 pleitte echt voor de opstelling met 11 panelen vanwege de looks. Moest voor een ander paneel kiezen met lagere opbrengst om het te laten passen in 13 panelen opstelling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSdCysvEPPZrRENOnqm-RVV0OOE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3MnHaxZE6VxHR5wpHXOkEvoP.png?f=fotoalbum_large
Partij 2 en 3 hebben bestaande offertes aangepast. Partij 3 kon REC leveren voor 100 of 138 meer per paneel—dat vind ik het niet waard. Ik verwacht op alle bedragen nog iets korting te krijgen als ze de bestaande kabel kunnen gebruiken. Op de kabel staat: ELDRA en iets met 10101D-02 5G2.5mm2 0.6/1kV 318429. Wie weet of deze geschikt is in het geval van deze offertes? Ik heb een 1-fase aansluiting in de meterkast.

Ik heb m'n besluit al 90% genomen, en de keuze valt op partij 3. Ik wacht de schouw van dinsdag a.s. even af of het de opstelling wordt met 12 of 13 panelen. Het dak aan de voorzijde laat ik leeg, omdat we niet weten hoe lang we hier wonen en of we wel/geen dakkapel gaan bouwen daar. Dakkapelbouwer zei dat ze tot 1,5 meter rondom nodig hebben bij het plaatsen en dat ze geen zonnepaneel aanraken... Dus na 12/13 panelen is het wel goed denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Partij 3 heeft een prima optie op tafel gelegd, zowel voor 12 als 13.

Omvormers zijn in de basis goed bemeten in het advies... maar met name de 3,6 bij de optie met 12 zit wel op het randje... Op webshop schelen de 3.6 en 4.2 maar 3 tientjes... Kies het zekere voor het onzekere... (Kan er later makkelijker een klein setje op of rond dakkapel bij geprikt worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
@Ronald Oké, er is op de valreep toch nog wat te kiezen. Heb inmiddels besloten om voor 13 panelen te gaan, en eigenlijk is alleen het aanbod van partij 3 en 4 nog interessant. Heel misschien dat ik er bij partij 4 nog iets af krijg, maar ik denk dat dit de prijzen zijn waar ik het mee moet doen.

Beide leveren niet super snel. Partij 3 zat rond eind februari, partij 4 rond half maart. Ik zie de data van beiden nog wel naar achteren schuiven. Los daarvan, wat zouden jullie kiezen obv deze laatste ronde offertes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkt3D-Fg50lXouvzo531FJkiVF4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/avNGelsBlCVWjYb6r4n0Z2X3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De levertijd is geen groot issue... Productie komt toch pas eind maart een beetje tempo in, daar zou ik het niet op laten hangen.

De Jinko's zouden wat minder degradatie moeten hebben met N-Type silicium. Komt er op neer dat deze technisch zo dicht bij elkaar zitten dat je er een mooi muntje voor kunt opgooien.

Welke installateur heb je het beste gevoel over. Netjes werken, communicatie.

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-02 18:23
CarpeVentum schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:45:
@Ronald Oké, er is op de valreep toch nog wat te kiezen. Heb inmiddels besloten om voor 13 panelen te gaan, en eigenlijk is alleen het aanbod van partij 3 en 4 nog interessant. Heel misschien dat ik er bij partij 4 nog iets af krijg, maar ik denk dat dit de prijzen zijn waar ik het mee moet doen.

Beide leveren niet super snel. Partij 3 zat rond eind februari, partij 4 rond half maart. Ik zie de data van beiden nog wel naar achteren schuiven. Los daarvan, wat zouden jullie kiezen obv deze laatste ronde offertes:

[Afbeelding]
Ik ben benieuwd welke keus je uiteindelijk hebt gemaakt, op waarom. Hoe kom je een de effectief module waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
psycho-realm schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:05:
[...]

Ik ben benieuwd welke keus je uiteindelijk hebt gemaakt, op waarom. Hoe kom je een de effectief module waarde?
Ik ben uiteindelijk voor de offerte van partij 3 gegaan, puur vanwege de kosten. Panelen liggen inmiddels en doen het prima. Efficiëntie module was voor het vergelijken niet mega interessant en had ik volgens mij uit de spec sheets gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@CarpeVentum Foto van resultaat wordt altijd op prijs gesteld _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarpeVentum
Ronald schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:59:
@CarpeVentum Foto van resultaat wordt altijd op prijs gesteld _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3Opveh_q8AsKHiuRjeYPgvs8YU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N2mTlR6hjJs4LUBRA9KqQz8P.jpg?f=fotoalbum_large d:)b *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r00kw0rst
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-07 21:27
Resultaat ziet er netjes uit.

@Ronald mag ik vragen waarmee jij die bovenstaande tekeningen hebt ingetekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@r00kw0rst Ik denk dat dit Affinity Photo geweest zal zijn 8)7 , vanwege de tekening die al gemaakt was door @CarpeVentum

Normaal zou ik SolarEdge designer pakken. En dan de samenvatting 'handmatig' in Sunny voor de string spanning / string opbrengst simulatie

Pagina: 1