Foto's
Op onze hoekwoning met dakramen willen we zonnepanelen plaatsen. Oriëntatie: WZW. Hoek: tool zegt 45 graden.Members only: Foto dak
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Twee huizen verderop (waar ze wel een dakuitbouw hebben op de 1e etage en 1 dakraam minder hebben bij rode omcirkeling) hebben ze de volgende configuratie liggen:
Members only: Foto buren
Inloggen
Beschikbare (dak)ruimte
Dat durf ik eigenlijk niet te zeggen. De woning is zo'n 5,5 meter breed, maar ik vind het lastig om nu echt te meten hoeveel oppervlak er is, minus de dakramen.Schaduw
Harde schaduw van een paar huizen einde dag in voor/najaar, maar verder geen schaduw.Jaarverbruik
Ongeveer 3200kwh, maar we wonen er nog geen volledig jaar.Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase. Er ligt al een kabel naar zolder, en de meterkast is nieuw.Budget en doel
Liefst betalen we zo min mogelijk, maar is het wel een 'gewoon goed' systeem. Wil niet echt gezeur met kwaliteitsissues. Ik denk niet dat we hier langer dan 10 jaar wonen eigenlijk dus hele lange termijn rendementsgaranties vind ik iets minder interessant.Wie gaat het project uitvoeren
Een bedrijf.Bijhouden van data
Is geen must. Volgens mij is solaredge en per-paneel bijhouden van data niet echt nodig met ons bescheiden dak.Reeds verkregen offertes
Hier wordt het interessant. 4 partijen om offertes gevraagd, met zeer uiteenlopende prijzen en vooral(!) uiteenlopende voorstellen voor het legplan. Ik kan er eigenlijk geen wijs uit worden en wil ze allemaal langs laten komen om ze te laten vertellen dat hun plan het beste is. Maar, zelfs na een schouwing heb ik nog m'n vraagtekens bij het legplan en de beste keuze. Ik heb een overzicht gemaakt in Excel met alle benodigde informatie. Oranje zaken vind ik verdacht en ga ik navragen. Rode zaken ontbreken nu nog, en ga ik navragen.Members only:
Inloggen
Ik heb een paar vragen:
1. Is het nodig om voor glas-op-glas panelen te gaan?
2. Is het nuttig/nodig om voor Solaredge te gaan? Of is serieel gewoon prima voor dit dak zonder schaduw?
3. Kunnen JASolar en Trina Solar er mee door?
4. Wat is het beste legplan voor ons dak? Dat is voor mij een combinatie van mooi & functioneel.
Alvast bedankt voor het meekijken/meedenken!