• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-09 14:23

Shaggy

Misantroop pur sang

Beter dan... Ooohh, ja, meer pixels en filmen is per definitie beter ja... bijna vergeten... Zal mijn D700 maar snel opruimen en de "betere" D600 gaan halen... |:( _O-

Making an ass of myself since the 70's

Verwijderd

Ik wil een D3200 cadeau doen en ik twijfel over de lens. Ik zou em inclusief 18-55mm kitlens kunnen geven of anders zonder lens zodat m'n vader er zelf 1 uit kan zoeken. De 18-55mm leek me wel een goede zoethouder zodat ie op z'n gemak een beetje rond kan kijken en 't altijd fijn om een goedkope reserve zoom-lens achter de hand te hebben. Vervolgens zou de 35mm F1.8 volgens reviews een goede zijn voor rond de €170 maar ik vroeg me af of er daarnaast nog andere alternatieve zijn onder de €200? Want meer dan dat gaat ie er voorlopig niet aan uitgeven.
Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2012 @ 19:58:
Ik wil een D3200 cadeau doen en ik twijfel over de lens. Ik zou em inclusief 18-55mm kitlens kunnen geven of anders zonder lens zodat m'n vader er zelf 1 uit kan zoeken. De 18-55mm leek me wel een goede zoethouder zodat ie op z'n gemak een beetje rond kan kijken en 't altijd fijn om een goedkope reserve zoom-lens achter de hand te hebben. Vervolgens zou de 35mm F1.8 volgens reviews een goede zijn voor rond de €170 maar ik vroeg me af of er daarnaast nog andere alternatieve zijn onder de €200? Want meer dan dat gaat ie er voorlopig niet aan uitgeven.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadviezen. Je kunt deze vraag beter hier stellen: [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6 of nog wat specifieker: Het grote Nikonmount-objectieven-topic v2012

[ Voor 5% gewijzigd door Universal Creations op 29-11-2012 20:02 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Mijn excuses, ik zal wel even verhuizen!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2012 @ 19:58:
Zoals UC al zei, beter in dat topic vragen en de vragen uit de OP invullen.

Alvast ff wat ik denk: Je moet zelf maar eens kijken, maar het verschil tussen de D5100 en de D3200 is redelijk klein, zie verder.

Voor de lens moet je weten hoeveel zoom je wilt hebben. Tegenwoordig zijn het bijna alleen nog maar spatwatervrije en dergelijke camera's of low-end compacts die slechts 3x zoom hebben.

Ipv die 35 f1.8 en 18-55 lens zou je een de 18-105 erbij kopen. pricewatch: Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR

In combinatie met een D5100 is het verschil maar 10 euro met D3200 + 18-105. Maar met 18-55 kitlens moet je voor de D5200 tot 30/40 euro meer betalen, als je vergelijkt dat bij een winkel gaat kopen die een netjes aantal sterren heeft.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:21

Pat-Juh

Patrick

shaggy8675 schreef op donderdag 29 november 2012 @ 19:36:
[...]

Beter dan... Ooohh, ja, meer pixels en filmen is per definitie beter ja... bijna vergeten... Zal mijn D700 maar snel opruimen en de "betere" D600 gaan halen... |:( _O-
Beter voor de mensen die zijn blijven hangen in de "Auto" en "Scene" fase ;)!

de D600's sensor prestaties zijn veel beter. Filmen ook, meer opties en mogelijkheden. 2x SD kaart (ipv 1 CF van de D700). 100% VF. etc.

Maar om de discussie aan te gaan welke beter is blijft subjectief. Als de D700 voor jou beter werkt omdat je er ruwer mee omgaat, bracketing met 9 shots wilt gebruiken, een PC sync (en 10 pins connecter) wilt gebruiken, en de drie knopjes op de shoot modus knop wilt hebben... etc.. Dan is die gewoon beter maar voor jan en alleman die FX wilt gaan is de D600 wel beter vind ik.

Wellicht dat de keuze voor je zelf maken beter is? Ik heb het gedaan: D600 is het geworden voor mij. Waarom?

Ik wilde een 100% VF en 2 geheugenkaartjes per se hebben. Verder is de nog betere ISO en DR wat fijner maar geen must. Ik zat ook te twijfelen of ik een D3 zou halen tweedehands maar zou voor mij toch te opzichtig, groot en zwaar worden om ook als dagelijkse camera te kunnen fungeren.

De minpunten van de D600 (specs wijs) zijn uiteraard het bracketing, de 1/4000e sluiter en het AF-systeem maar in een pikdonkere "pirates of the caribbean" rit in Disneyland parijs viel het AF-systeem mij mee. Ik zag vrijwel geen hand voor ogen maar de D600 focuste perfect. de 1/4000e overleef ik ook, de ISO is standaard een stop lager dus heb ik die 1/8000e nodig? Nee ik fotografeer geen ultra snelle acties. Het Bracketing is wel wat jammer maar och, met een DR van 14 stops en 2 brackets van 3 stops kom je een heel eind.

Toen ik de D600 in me handen had vond ik het de eerste keer ook maar "plastic"! Ik was een D300s gewend. Echter na een tijdje gebruikt te hebben en een flink aantal foto's gemaakt te hebben ben ik al aan het meeste gewend.

[ Voor 14% gewijzigd door Pat-Juh op 29-11-2012 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 09:53
Pat-Juh schreef op donderdag 29 november 2012 @ 16:31:
Voor 95% van de reguliere fotoshoots is de D600 meer dan toereikend.
Sterker nog, voor 95% van de shoots is een D7000 meer dan toereikend.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

yzf1kr schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 09:29:
[...]

Ik doelde even in vergelijking met andere FX Nikon bodies maar idd een D7000 voldoet ook vaak ja :).

Weet nog wel dat ik in 2007 met mijn D70s toen der tijd ook geregeld partyfoto's schoot en amper boven de ISO400-640 uit kwam omdat de ruis te erg werd zelfs op klein scherm formaat. Nu kunnen camera's zoals de D600 ruim boven de 3200-6400 komen voordat de ruis op scherm formaat echt nadrukkelijk aanwezig is.

Onder andere de sensor en focus techniek is ver gekomen in die 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedenk wel even dat je nu een DX met een FX vergelijkt en daarnaast is de DX in dit geval een CCD die nu niet echt bekend staan om hun goede ruisprestaties. Met een 2,25x grotere sensor moet je de iso-waarde x5 doen, dus hebben we het over iso2000-3200. Die extra stop (van 3200 naar 6400) krijg je extra door cmos en dan nog een stukje ruisreductie-algoritmes. Kortom: die sensoren zijn echt niet zo heel beter geworden als je nu suggereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Pat-Juh schreef op donderdag 29 november 2012 @ 20:45:
De minpunten van de D600 (specs wijs) is uiteraard de 1/4000e sluiter
Als je aan zulke sluitertijden komt, maak je je diafragma toch gewoon kleiner zodat je aan scherpte wint? Ik denk dat je het al héél licht moet zijn als je een hogere sluitertijd nodig hebt dan 1/4000 bij f/8.0 :+.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
witeken schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 17:44:
[...]

Als je aan zulke sluitertijden komt, maak je je diafragma toch gewoon kleiner zodat je aan scherpte wint? Ik denk dat je het al héél licht moet zijn als je een hogere sluitertijd nodig hebt dan 1/4000 bij f/8.0 :+.
Ja leuk als je een foto wil maken met een kleine scherptediepte.... ik hang toch echt regelmatig regelmatig met f/2.8 tegen de grens aan en met f/1.4 helemaal. En natuurlijk kan je ook een ND-filter er op zetten, maar dat vind ik niet altijd zo prettig vanwege de donkerdere zoeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
shaggy8675 schreef op donderdag 29 november 2012 @ 19:36:
[...]
Verder alles wel goed met je ?

Zoals ik al zei de post was een reactie op iemand uit het aanbiedingen topic. Hij is een nieuwe instapper en geen huidige eigenaar. Hij moet deze investering dus nog maken. Gezien de D600 maar een 300,- meer zou kosten met deze aanbieding lijkt me dat een stuk verstandiger op lange termijn, voor non-pro gebruik. Je zou volgende keer iets minder bevooroordeeld en zelfingenomen kunnen lezen en reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

yzf1kr schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 09:29:
[...]
Ik heb vandaag een pro (Dus iemand die zijn of haar brood verdient met fotografie.) meegemaakt die gewoon werkt met een Canon 500D of zoiets met een simpel 18-55 kitlensje er op. Het professionele aan de gear is dus niet de camera en dus ook niet de lens. Het professionele zit vooral in de flitsers en de gekoppelde computer met scherm en speciale software en de snelle fotoprinter... En in de skills van de fotograaf.

Ik heb dus pasfoto's laten maken... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Fiber schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 21:46:
[...]

Ik heb vandaag een pro (Dus iemand die zijn of haar brood verdient met fotografie.) meegemaakt die gewoon werkt met een Canon 500D of zoiets met een simpel 18-55 kitlensje er op. Het professionele aan de gear is dus niet de camera en dus ook niet de lens. Het professionele zit vooral in de flitsers en de gekoppelde computer met scherm en speciale software en de snelle fotoprinter... En in de skills van de fotograaf.

Ik heb dus pasfoto's laten maken... :)
Het ligt er ook aan in welk vakgebied je zoekt :)! Pasfoto's zoals jij zegt kunnen idd met elke camera met een beetje sensor en lens ervoor.. Het belangrijkste is een hotshoe waar je een trigger op kan zetten in dit geval.

Ga je verder kijken naar bijvoorbeeld rapportage fotografen, bruiloft fotografen, sportfotografen, wildlife fotografen die grijpen al snel naar lichtsterker glas om zo wat meer licht te hebben en ook hun onderwerp beter te isoleren van de rest van de foto.

Zelf ben ik meer van het natuurlijk licht gebruiken, mits het kan, uiteraard gebruik ik ook geregeld een flitser als het niet anders kan of als ik een effect voor ogen heb wat niet zonder kan maar goed. Lichtsterker glas is dan wel zo fijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

jesper86 schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 20:31:
[...]
Je zou volgende keer iets minder bevooroordeeld en zelfingenomen kunnen lezen en reageren.
Dat zou kunnen ja, maar doen we maar niet :)

Als jij dingen gaat roepen welke jij aan neemt, mag ik daar toch op reageren neem ik aan, of is jouw standpunt het enige juiste?

Maar goed, je zal er waarschijnlijk wel veel ervaring mee hebben dus ik hou mijn mondje wel dicht zoals u wenst :)

[ Voor 32% gewijzigd door Shaggy op 01-12-2012 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Pat-Juh schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 23:49:
[...]

Het ligt er ook aan in welk vakgebied je zoekt :)! Pasfoto's zoals jij zegt kunnen idd met elke camera met een beetje sensor en lens ervoor.. Het belangrijkste is een hotshoe waar je een trigger op kan zetten in dit geval.

Ga je verder kijken naar bijvoorbeeld rapportage fotografen, bruiloft fotografen, sportfotografen, wildlife fotografen die grijpen al snel naar lichtsterker glas om zo wat meer licht te hebben en ook hun onderwerp beter te isoleren van de rest van de foto.

Zelf ben ik meer van het natuurlijk licht gebruiken, mits het kan, uiteraard gebruik ik ook geregeld een flitser als het niet anders kan of als ik een effect voor ogen heb wat niet zonder kan maar goed. Lichtsterker glas is dan wel zo fijn :).
En laten we zaken als bouwkwaliteit niet vergeten. Als ik op een bruiloft een glas bier over mijn camera krijg ben ik niet bang dat er iets gebeurt, als ik met een 500D + kitlens zou lopen zou ik me daar toch niet prettig bij voelen. Om maar te zwijgen over stoten, regen en zand in sommige gevallen van shoots ( strand, duinen etc. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
shaggy8675 schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 00:08:
[...]
Dat zou kunnen ja, maar doen we maar niet :)
Zei hij netjes, gevolgd met (fout) aangenomen oordelen en een opsomming van eigen wensen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-10 18:27
Heisenbug schreef op woensdag 28 november 2012 @ 16:35:
Het LCD scherm van m'n D5100 is nogal bekrast geraakt in m'n tas (heeft waarschijnlijk ergens tegenaan lopen schuren). Ik heb het idee dat dit slechts een plastic cover voor het LCD display is en ik vraag me af of dit te vervangen is door Nikon of eventueel zelf? Iemand ervaring hiermee?
jesper86 schreef op woensdag 28 november 2012 @ 18:34:
Je kan een nieuwe cover kopen origineel bij nikon service of voor een paar euro op ebay, maar als het ingebouwde glas is beschadigd dan kan dat toch alleen met een reparatie denk ik zo. :-(
Prachtige reactie, Totaal niet begrijpen wat er gevraagt wordt en meteen maar een standaart andwoord neerkwakken met een website link erbij waar de vraagstellen niets aan heeft. (Heb er gekeken en waar hij naar vraagt bieden zij niet aan.)

De D5100 heeft een swivel scherm dat je zo kunt draaien dat de LCD in de camera body verdwijnt, Om die reden zit er dan ook geen kunstof/plastic beschermkapje op bij deze camera.
Wel is het zo dat het scherm zelf iets verzonken ligt en er een stuk plastic/glas voor geplakt zit.
Ik ga er dan ook vanuit dat Nikon Service beverwijk dit wel kan vervangen (Zal geen garantiewerk zijn dus de kosten ervan zul je moeten opvragen.) en zelf zou je dat eventueel ook kunnen doen maar dan zul je op ebay of iets dergelijks moeten gaan kijken voor een vervangend onderdeel.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heisenbug
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-10 21:57
Sato schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 03:29:
[...]

[...]

Prachtige reactie, Totaal niet begrijpen wat er gevraagt wordt en meteen maar een standaart andwoord neerkwakken met een website link erbij waar de vraagstellen niets aan heeft. (Heb er gekeken en waar hij naar vraagt bieden zij niet aan.)

De D5100 heeft een swivel scherm dat je zo kunt draaien dat de LCD in de camera body verdwijnt, Om die reden zit er dan ook geen kunstof/plastic beschermkapje op bij deze camera.
Wel is het zo dat het scherm zelf iets verzonken ligt en er een stuk plastic/glas voor geplakt zit.
Ik ga er dan ook vanuit dat Nikon Service beverwijk dit wel kan vervangen (Zal geen garantiewerk zijn dus de kosten ervan zul je moeten opvragen.) en zelf zou je dat eventueel ook kunnen doen maar dan zul je op ebay of iets dergelijks moeten gaan kijken voor een vervangend onderdeel.
Bedankt hier kan ik wat mee. Na m'n vakantie zal ik eens contact opnemen met Nikon Service en laat hier wel even weten wat zo'n reparatie zou moeten kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_V
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
Ik heb op dit moment een D5100 met een 18-200 en een 35mm prime (beide nikon). Op zich een prima set, maar nu heb ik de kans om deze D5100 te ruilen voor een D90. De eigenaar van de D90 gaat upgraden naar een D7000 en hij zoekt een tweede body, en logischerwijs (kleiner, klapscherm) is een D5100 dan handiger.

Wat mij aanspreekt in de D90:
1. groter, ligt beter in de hand (hoewel ik geen grote handen heb ofzo)
2. Zwaarder, dus balanceert veel beter met een 18-200, wat toch een zware lens is
3. Meer instelmogelijkheden direct onder de knoppen (exposure, iso etc)

Wat mij aanspreekt in de D5100:
1. Veel nieuwere techniek (D90 is alweer 4!! jaar oud)
2. Mocht ik gaan upgraden, naar D7000 of opvolger bijv., is de D5100 handiger om ernaast te houden dan de D90
3. Klapscherm (maar dat gebruik ik niet veel).

Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mark_V schreef op woensdag 05 december 2012 @ 10:28:
Ik heb op dit moment een D5100 met een 18-200 en een 35mm prime (beide nikon). Op zich een prima set, maar nu heb ik de kans om deze D5100 te ruilen voor een D90. De eigenaar van de D90 gaat upgraden naar een D7000 en hij zoekt een tweede body, en logischerwijs (kleiner, klapscherm) is een D5100 dan handiger.

2. Zwaarder, dus balanceert veel beter met een 18-200, wat toch een zware lens is

2. Mocht ik gaan upgraden, naar D7000 of opvolger bijv., is de D5100 handiger om ernaast te houden dan de D90

Wat vinden jullie?
Zou in ieder geval niet 1 op 1 ruilen. De D5100 heeft volgens mij dezelfde sensor als de D7000, dus veel betere ruisprestaties in hoge ISO's en betere DR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Zou ik zeker niet doen. D90 sensor is zoiezo een downgrade, en wat je zelf zegt oude tech. De D7000 is ook niet gewoon een opvolger van de D90, hij is op heel veel punten echt een niveau omhoog gegaan. En dan bedoel ik niet een paar incrementele fratsen, maar echt een verbeterde gebruikservaring. Dus dat is imo vanaf een D5100 de enige way up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Mark_V schreef op woensdag 05 december 2012 @ 10:28:

Wat vinden jullie?
Lekker je D5100 houden en als je echt wilt upgraden even wachten tot 2013 als de volgende generatie er is. je sensor is dezelfde als in de D7000.. enkel voor ergonomie upgraden en investeren in iets wat binnenkort vervangen wordt is zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Vreemd... de sensor van de D5200 is een downgrade. http://translate.google.c...all.html%23content_page_1

Ik denk dat veel mensen hopen dat de D7x00 geen 24MP sensor zal hebben :p. Is ook niet goed voor de framerate/buffer, al die MP. Wat moeten consumers eigenlijk met 24MP? Alsof hun ooit zullen croppen / nooig hebben?

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mag ik jullie er even op wijzen, dat dit topic niet bedoeld is voor aankoopadviezen. Daar zijn andere topics voor, zie ook de topicwaarschuwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
witeken schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 17:36:
Vreemd... de sensor van de D5200 is een downgrade. http://translate.google.c...all.html%23content_page_1

Ik denk dat veel mensen hopen dat de D7x00 geen 24MP sensor zal hebben :p. Is ook niet goed voor de framerate/buffer, al die MP. Wat moeten consumers eigenlijk met 24MP? Alsof hun ooit zullen croppen / nooig hebben?
Waarom zou je niet meer willen dan 'nodig', where's the fun in that. Er kan echt wel geweldig detail in zo'n 24MP foto zitten en dat is gewoon gaaf. Een enthusiast die de D7100 koopt wil dat wel. Ook kit lenzen halen dat er nog wel uit als je mazzel heb en niet naar de hoeken kijkt. Kit lenzen hebben weinig karakter en goedkope bouw e.d, maar kwa resolutie zijn ze zo slecht nog niet hoor. D3200 gebruikers zullen nog wel eens wat te leren hebben over compositie enzo dus is een beetje bijknippen ook potentieel minder schadelijk. ;)

Maar hoe kom je zo tot die conclusie van een downgrade, ik vind het er aardig uit zien tot ISO3200. Het schijnt dat de D3200 een andere 24MP sensor heeft dan de D5200, dus lijkt me sterk dan ze voor de D7100 nog 3e 24MP sensor erin gooien. Of misschien hebben D5200/3200 wel gewoon dezelfde kan ook. Denk ik ieder geval niet dat de D7100 bij de 16 blijft 'hangen', niet dat ik er speciaal tegen ben, maar dat past gewoon niet meer in de lineup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

jesper86 schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 19:51:
Waarom zou je niet meer willen dan 'nodig', where's the fun in that. Er kan echt wel geweldig detail in zo'n 24MP foto zitten en dat is gewoon gaaf. Een enthusiast die de D7100 koopt wil dat wel. Ook kit lenzen halen dat er nog wel uit als je mazzel heb en niet naar de hoeken kijkt. Kit lenzen hebben weinig karakter en goedkope bouw e.d, maar kwa resolutie zijn ze zo slecht nog niet hoor. D3200 gebruikers zullen nog wel eens wat te leren hebben over compositie enzo dus is een beetje bijknippen ook potentieel minder schadelijk. ;)
Ik heb het over consumers die plaatjes schieten om gewoon fullscreen (!= 100% crop) op hun pc te bekijken (meestal max 2MP), of op FB te zetten (downschaal naar 1MP ofzo). Die extra MP's zorgen voor hun voor grotere bestanden en minder ISO prestaties...
Maar hoe kom je zo tot die conclusie van een downgrade, ik vind het er aardig uit zien tot ISO3200. Het schijnt dat de D3200 een andere 24MP sensor heeft dan de D5200, dus lijkt me sterk dan ze voor de D7100 nog 3e 24MP sensor erin gooien. Of misschien hebben D5200/3200 wel gewoon dezelfde kan ook. Denk ik ieder geval niet dat de D7100 bij de 16 blijft 'hangen', niet dat ik er speciaal tegen ben, maar dat past gewoon niet meer in de lineup.
...door meer pixels op dezelfde sensorgrootte, wat niet geheel kan worden opgevangen door betere sensor en betere NR algoritmes. Waarschijnlijk willen ze de ruimte met de D7x00 serie terug wat groter maken? Tenzij de D7x00 serie ook die 24MP sensor krijgt, hoewel me dat zou verbazen (is sowieso niet slim als je D300 en D7000 wilt mergen want het zorgt voor minder foto's in de buffer).

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-10 13:33
witeken schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 21:30:
[...]

...door meer pixels op dezelfde sensorgrootte, wat niet geheel kan worden opgevangen door betere sensor en betere NR algoritmes.
Dat is inderdaad onmogelijk :) Maar je moet dan ook geen beeldkwaliteit met elkaar vergelijken op 100% pixelniveau maar op basis van dezelfde fysieke afmetingen.

Met vergelijkingen op 100% pixelniveau vergelijk je alleen maar een groter deel van de sensor van camera A met een kleiner deel van de sensor van camera B. Oftewel, je vergelijkt meer licht en dus meer informatie met minder licht en dus minder informatie.

Om een voorbeeld te geven, mijn onderhand al oude D700 presteert op pixelniveau op alle vlakken (ISO, DR, kleur) beter dan de nieuwste 24 en 36mpix camera's (logisch, want ik vergelijk nu een hele FX-sensor met een halve of zelfs maar een derde van een FX sensor). Maar die nieuwe camera's geven toch echt wel foto's met betere ISO-prestaties, DR en kleuren zodra de gehele sensor gebruikt wordt :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Het zou je verbazen als de D7100 een 24MP sensor krijgt ? :D

Wat Abbadon zegt. :)

ps. Buffergrootte en processorsnelheid staat niet stil. Een D400 vandaag moet makkelijk dubbel zoveel MP aan kunnen en meer. En nee een D7100 gaat die plek niet vervullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

jesper86 schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 23:00:
Buffergrootte en processorsnelheid staat niet stil. Een D400 vandaag moet makkelijk dubbel zoveel MP aan kunnen en meer. En nee een D7100 gaat die plek niet vervullen.
Ik had het eigenlijk over dat het me zou verbazen als devolgende camera in de D7x00 serie dezelfde sensor als de D5200 zou krijgen. En als bijgevolg heeft een 24MP sensor voor minder foto's met dezelfde hoeveelheid MB's.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik dacht de buffer niets met de processor te maken had. Ik dacht eerder iets met schrijfsnelheid van je SD kaartje en de grootte van je buffer (RAM?). :s

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

jesper86 schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 23:00:
Het zou je verbazen als de D7100 een 24MP sensor krijgt ? :D

Wat Abbadon zegt. :)

ps. Buffergrootte en processorsnelheid staat niet stil. Een D400 vandaag moet makkelijk dubbel zoveel MP aan kunnen en meer. En nee een D7100 gaat die plek niet vervullen.
Precies.

Mijn D70s had een RAW file buffer van ik denk zo'n 10-15 shots. de D300s die ik daarna had kon dit met gemak tot 20-25 RAW files met een 12mp bestand ipv 6mp. En mijn huidige D600 schiet er zo'n 16 voordat de buffer vol is met bestanden van 24mp!

Een Nikon D4 blijft gerust een paar seconde doorschieten op CH modus voordat de buffer ook nog maar bijna vol is. Instap dSLRs zullen gewoon kleinere buffers dan hun grotere broers blijven houden. Echter ze groeien wel mee met de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:42
http://nikonrumors.com/20...m-f3-5-4-5g-ed-lens.aspx/
Waarschijnlijk een nieuwe lens in januari, een FX 18-35 mm f/3.5-4.5. Zo te zien een goedkope en lichte optie tov de 16-35 en 14-24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Vervelende aan de 16-35 F4 is dat ie nog zo groot is voor een F4, heel jammer. Deze zal wss compacter zijn, maar dan zit je weer met f/3.5-4.5, jammer, al is het maar het idee. 16mm is eigenlijk vaak nog te veel, dus 18mm max is voor veel mensen wss niet eens zo erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

WTF is dit nu weer voor grap?:
http://www.metabones.com/info/105-info/154-speed-booster

Metabones and Caldwell Photographic Introduce Speed Booster
Petersburg, VA, USA, January 14, 2013 - Metabones® and Caldwell Photographic jointly announce a revolutionary accessory called Speed Booster™, which mounts between a mirrorless camera and a SLR lens. It increases maximum aperture by 1 stop (hence its name), increases MTF and has a focal length multiplier of 0.71x. For example, the Canon EF 85mm f/1.2L II lens becomes a 59mm f/0.9 lens on a Sony NEX camera, with increased sharpness. The faster F-stop allows for shallow depth-of-field and a lower ISO setting for decreased noise.

Speed Booster is also particularly pertinent to ultra-wide-angle SLR lenses. The combined focal length multiplier of Speed Booster and an APS-C mirrorless camera is approximately 1.09x, making the combination almost "full-frame". Full-frame ultra-wide-angle SLR lenses largely retain their angle-of-view on an APS-C mirrorless camera when Speed Booster is used.

The optics of Speed Booster is designed by Brian Caldwell, PhD, a veteran of highly-corrected lens designs such as the Coastal Optics 60mm f/4 UV-VIS-IR APO Macro lens with exemplary MTF performance (focusing done with visible light requires no correction whatsoever for the full spectrum from UV to IR).

Speed Booster serves double-duty as a lens mount adapter, from Canon EF lens (but not EF-S) to Sony NEX, with auto-aperture, image stablization, EXIF and (slow) autofocus support for late-model (post-2006) Canon-brand lenses. It will be available in January 2013 from Metabones' web site and its worldwide dealer network for US$599 plus shipping and applicable taxes and duties.

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daarnaast gaat dit topic over Nikon en aangezien Nikon nog geen m4/3 of aps-c mirrorless heeft uitgebracht waar dit ding op gaat passen, is dit niet het juiste topic. Hier is al eens over deze adapter gepraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Sja... Eigenlijk zit ik op een geschikte body voor sportfotografen te wachten. Die ISO6400 mag wel extreem goed zijn wil 't wat voorstellen, maar dankzij de 24MP zal dat wel tegenvallen. FPS heb ik niks van meegekregen. Is de semi-pro-serie waar de D300s de laatste van was nu verdwenen, denken jullie, of komt er nog een D400?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zou wel zoiets verwachten. Een echte top aps-c body van Nikon. Top AF-systeem, hoge burst-snelheid, wat meer knopjes op de body, maatje groter, etc. Ben ook benieuwd of ze zoiets gaan uitbrengen, nog voor Canon met de 7D2 komt.... niet dat daar al iets over bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Een D400 ter vervanging van m'n D200 zou ik zeer op prijs stellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ik vraag me af of ze de D300s en D7000 series zullen samenvoegen. De D7000 zou de eerste stap kunnen geweest zijn. Die heeft al een (gedeeltelijke) aluminium alloy, dual card slot en support voor D-lenzen. Na 2,5 jaar mag je toch wel een nieuw AF systeem, lichtmeter, sensor enz. verwachten, maar dan heb je al bijna de D400 ;).
Het zou natuurlijk een incremental upgrade kunnen zijn zoals dat van de 70D wordt verwacht, maar de D5200 die, voor de D7200 uitkomt, 2 upgrades zal krijgen (jaarlijks vs tweejaarlijks), heeft nu ook al de lichtmeter en AF van de D7100, dus dat lijkt me niet logisch.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Volgens de nikonrumors website krijgen we nu ineens toch weer niet direct een upgrade a la D7100.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Kan zijn. Ze spraken eerder al van een P310 opvolger. Ik hoop dat ze eens een sensor met wat minder MP nemen, het liefst de 12 MP sensor. Maar de nieuwe P520 heeft met 18MP juist meer gekregen. Als ze het een upgrade naar een 1/1.7" sensor geven, is de kans groot dat het de 12MP sensor uit de P7700/G15/S110/LX-7 wordt.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41
kdbruin schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 18:49:
Een D400 ter vervanging van m'n D200 zou ik zeer op prijs stellen ;)
Een D300s opvolger zou heel leuk zijn. Ik heb vorig jaar we; s wat met een D7000 geschoten. Prachtige camera op zich maar ik kan niet meer aan die D90 formaat bodies wennen.

Echter, ik heb de hoop opgegeven. Als mijn D300 nog 's vervangen moet worden dan wordt dat een lastige kluif.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Ik vraag me af waarmee Nikon meent dat wildlifefotografen nu moeten schieten. D300s? D7000?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
D800 of nog duurder.

Nikon lijkt de wereld steeds meer in 2en te verdelen. De hobbyist moet maar een kleine niet weerbestendige body hebben. De pro heeft een D800 als backup voor z'n D4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Dus D800, lange lens met TC en kroppen of zo? Lijkt mij dat je dan beter een goed DX-toestel op de markt kunt zetten.

Ik moet zeggen dat ik niet weet wat ik nu precies moet doen. Ik zoek een allround body, die sport goed aankan aangezien ik op dat terrein nog wel eens een opdracht krijg. Een D4 is veel te duur, een tweedehands D3s of D700... mwoh. Een D300s of D7000 vind ik momenteel geen logische upgrade vanaf D90. Daarom neig ik toch naar een D800, aangezien de ISO-prestaties prima zijn, de DX-mode toch nog 16MP eruit perst en 6 FPS met batterygrip (en verplichte DX-modus) redelijk is. Maar ja, de prijs van dat alles hè... Alleen de grip kost al 300 euro.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Krylinck schreef op maandag 18 februari 2013 @ 22:34:
Ik vraag me af waarmee Nikon meent dat wildlifefotografen nu moeten schieten. D300s? D7000?
Dat vraagt Nikon zich niet af. Nikon vraagt zich alleen af hoe ze het meeste geld kunnen verdienen. Dat ze amper verdienen aan de niche van wildfotografen die per se met een DX-camera willen schieten lijkt me zo klaar als een klontje, anders was er al lang een 'D400' geweest :P

Mijn kristallen bol vertelt me dat er ook helemaal geen 'D400' komt maar dat de opvolger van de D7000 iets betere specs krijgt en daarmee ook een alternatief wordt voor de D300. Net als de D300 destijds het alternatief was voor de verscheiden D2Xs.
Ik zie ook helemaal geen ruimte voor een D7000- en D300-opvolger naast elkaar. De D5200 heeft al het AF-systeem gekregen v.d. D7000 waardoor de ruimte om daar twee DX-camera's boven te plaatsen die voldoende onderscheidend zijn alleen maar verder gekrompen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Krylinck schreef op maandag 18 februari 2013 @ 23:47:
Dus D800, lange lens met TC en kroppen of zo? Lijkt mij dat je dan beter een goed DX-toestel op de markt kunt zetten.

Ik moet zeggen dat ik niet weet wat ik nu precies moet doen. Ik zoek een allround body, die sport goed aankan aangezien ik op dat terrein nog wel eens een opdracht krijg. Een D4 is veel te duur, een tweedehands D3s of D700... mwoh. Een D300s of D7000 vind ik momenteel geen logische upgrade vanaf D90. Daarom neig ik toch naar een D800, aangezien de ISO-prestaties prima zijn, de DX-mode toch nog 16MP eruit perst en 6 FPS met batterygrip (en verplichte DX-modus) redelijk is. Maar ja, de prijs van dat alles hè... Alleen de grip kost al 300 euro.
Je moet de camera nemen die daadwerkelijk aan jouw praktische eisen voldoet. Als sport belangrijk is en je hebt een dusdanig beperkt budget, waarom geen goede gebruikte D3 of D700? Die dingen liggen lichtjaren voor op de D90 wat betreft snelheid, beeldkwaliteit en AF-prestaties. En betere beeldkwaliteit dan de D800 in DX-mode :) Houd je nog geld over wat je kunt aanwenden voor een beter objectief (waardoor de beeldkwaliteit nóg weer verder omhoog gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Abbadon schreef op maandag 18 februari 2013 @ 23:52:
[...]

Dat vraagt Nikon zich niet af. Nikon vraagt zich alleen af hoe ze het meeste geld kunnen verdienen. Dat ze amper verdienen aan de niche van wildfotografen die per se met een DX-camera willen schieten lijkt me zo klaar als een klontje, anders was er al lang een 'D400' geweest :P
Perse DX is wat sterk, FX kan ik gewoon niet betalen.

MAar denk dat jouw bol gelijk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 23:27
Wijnands schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 08:01:
[...]

Perse DX is wat sterk, FX kan ik gewoon niet betalen.

MAar denk dat jouw bol gelijk heeft.
waarom denk je dat een eventuele D400 veel goedkoper gaat zijn dan een D600? Dan zit dat ding in het vaarwater van de D7100 die er aan zit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Laatst online: 10:16
Even een vraag voor de kenners:

Ik merkte gisteren dat bij het draaien van de standaard lens (18-55) van mijn Nikon D40 dat deze op een bepaald punt stroef draait (je hoort het ook op dat punt). Alsof deze een beetje aanloopt.

Naar mijn weten is de camera/lens niet gevallen of heb ik nergens tegenaan gestoten.
Wat zou dit kunnen zijn? Vuil/stof? Begint de lens het te begeven?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Tokus schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 09:27:
[...]

waarom denk je dat een eventuele D400 veel goedkoper gaat zijn dan een D600? Dan zit dat ding in het vaarwater van de D7100 die er aan zit te komen.
Inderdaad, ik zou als een D400 meer zou kosten als een D600, daar geen probleem mee hebben.

Een Pro body, met al zijn extra functies, snelle AF en hoge framerate is dat dubbel en dwars waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Abbadon schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 00:00:
[...]

Je moet de camera nemen die daadwerkelijk aan jouw praktische eisen voldoet. Als sport belangrijk is en je hebt een dusdanig beperkt budget, waarom geen goede gebruikte D3 of D700? Die dingen liggen lichtjaren voor op de D90 wat betreft snelheid, beeldkwaliteit en AF-prestaties. En betere beeldkwaliteit dan de D800 in DX-mode :) Houd je nog geld over wat je kunt aanwenden voor een beter objectief (waardoor de beeldkwaliteit nóg weer verder omhoog gaat).
Een dusdanig beperkt budget? :P Vind je circa 3000 euro niet genoeg? ;)

De juiste objectieven heb ik trouwens al wel, wat dat betreft heb ik nu geen wensen. Een D700 vind ik trouwens tweedehands vooral erg duur. Ik ben niet zomaar bereid om 1100 euro neer te leggen voor een jarenoude body. Maar goed, daar kan iedereen anders over denken. En ik heb ze niet direct vergeleken, maar zijn de ISO-prestaties van de D700 en D800 niet redelijk gelijk of zelfs in het voordeel van de D800? De D3... Ja, op zich leuk, maar dan op fotografisch gebied liever een D3s of uiteindelijk toch een D700.
.
Niet dat ik het qua denkwijze niet met je eens ben, hoor. Je zegt een aantal dingen die ik ook heb overwogen... Het is gewoon lastig dat er geen tekenen zijn dat de voor mij meest geschikte lijn wordt voortgezet.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

FX: D800 > D600 >D700 en DX: D7000 > D300s > D5200 > D5100. Fullframe gaan niet onder de 1K in prijs. Tevens heb je ook duurdere lenzen nodig. Als je perse DX wilt schieten voor je telelens, zou ik nu gewoon een D7000 tweedehands op de kop tikken. En als je kan wachten, dan de opvolger van de D7000. Ik zou de D5200 skippen als je wat meer pro spul gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Vertel eens... Wat vind je dat er mankeert aan m'n Nikon 24-70 en 70-200? ;) Meer groothoek heb ik, zeker op FX, voor sport niet nodig en bij mijn weten is er op de 70-200 VR2 geen betere lens qua IQ te koop. Met primes kan ik bij de sporten die ik schiet niet lekker werken. Zoals ik al zei, op dat punt heb ik geen wensen. :)

Per se DX schieten is trouwens niet nodig. Dat is ook niet de reden dat ik niet ga voor een D700. Da's puur de prijs. By the way... Ik deed op de vorige pagina enkel mijn beklag over het feit dat Nikon geen opvolger neerzet van de D300s en ik dacht even hardop na over eventuele andere mogelijkheden.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Krylinck schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 20:29:
Vertel eens... Wat vind je dat er mankeert aan m'n Nikon 24-70 en 70-200? ;) Meer groothoek heb ik, zeker op FX, voor sport niet nodig en bij mijn weten is er op de 70-200 VR2 geen betere lens qua IQ te koop. Met primes kan ik bij de sporten die ik schiet niet lekker werken. Zoals ik al zei, op dat punt heb ik geen wensen. :)

Per se DX schieten is trouwens niet nodig. Dat is ook niet de reden dat ik niet ga voor een D700. Da's puur de prijs. By the way... Ik deed op de vorige pagina enkel mijn beklag over het feit dat Nikon geen opvolger neerzet van de D300s en ik dacht even hardop na over eventuele andere mogelijkheden.
D700 is FF, je bedoelt D7000

• Wijnands
Hmm..die D7100 heeft toch een paar hele sterke punten. Weerbestendig, schroevendraaier AF, opgefokte 51 punts autofocus.

Naam is een beetje misleidend maar ik denk dat we toch een D300 opvolger hebben!

Verwijderd

Inderdaad!

The new flagship of Nikon's DX-format HD-SLR lineup.
...advanced video recording features, built-in HDR, mobile connectivity...
Electronic rangefinder can be used with lenses that have a maximum aperture of f/5.6 or faster (the electronic rangefinder supports the center 1 focus point with lenses that have a maximum aperture of f/8 or faster)
100% viewfinder
HD 1,920x1,080 / 60i

leuk pakketje :)

Ze noemen het dus zelf de nieuwe flagship van DX, dus D400 lijkt er niet meer te komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2013 08:13 ]

• yzf1kr
Ja, helaas wel in een onhandige kabouterbody zonder AF-ON, en ISO knop op de verkeerde plek.

Maar verder is het technisch wel de eerste echte opvolger van de D300s.
Eindelijk weer de goede 51 punts AF van de D300s.
5 bracketing stappen, nog niet de 9 van de D300s, maar beter dan die lamme 3 van de D7000.

Ben alleen benieuwd naar de prestaties van de sensor, ik hoop dat ze minimaal even goed zijn als die van de D7000.
Dan komt deze D7100 er zeker bij, en gaat de D7000 in de verkoop of als backup dienen.

Verwijderd

Zou een beetje vreemd zijn als de sensor minder goed is dan die van de D7000...

• yzf1kr
Ach, Nikon heeft wel vaker vreemde sprongen gemaakt.

Ik neem ook aan dat ze de D5200 sensor gaan gebruiken, en niet de van de D3200, want die laatste is slechter dan die van de D7000.

Maar je weet het nooit.

Verwijderd

Stukje van Thom Hogan al gelezen? Erg interessant.

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Prima geen D400. Laat de opvolger van de D7000 maar komen. Wordt er nou zo beklaagd over de AF van D7000? De AF van de D300s is nu ook niet zo fantastisch vind ik, zeker niet in low light. Body van D7000 is redelijk robuust.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:02
Die prijs van de D7100 is wel briljant, bij introductie al goedkoper dan de 7D nu is (een paar jaar nadat 'ie uit is) :P

The devil is in the details.

• Nordlys
  • Niet online
Inmiddels hebben we een eigen topic, kunnen we daar verder over de D7100 :)

Nikon D7100

• Tokus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 23:27
hm. wel 47 berichten over de nieuwe Playstation op de frontpage, maar niets over de D7100. jammer.

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Pieter Molenaar zit vast nog verwoed te tikken... :)

• Martinusz
martinusz schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 10:10:
Even een vraag voor de kenners:

Ik merkte gisteren dat bij het draaien van de standaard lens (18-55) van mijn Nikon D40 dat deze op een bepaald punt stroef draait (je hoort het ook op dat punt). Alsof deze een beetje aanloopt.

Naar mijn weten is de camera/lens niet gevallen of heb ik nergens tegenaan gestoten.
Wat zou dit kunnen zijn? Vuil/stof? Begint de lens het te begeven?
Iemand met een idee? :?

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

stroef draaien is geen slecht voorteken, optisch en electronisch functioneren staat hier los van.

• Martinusz
CyberAmp schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 15:08:
[...]

stroef draaien is geen slecht voorteken, optisch en electronisch functioneren staat hier los van.
Ok.
Had trouwens diezelfde dag nog een ervaring (vergeten te vermelden), ik wilde een foto maken, alleen deed de autofocus het niet, vraagteken knipperde linksonder in beeld dus ik druk erop en kwam er een tekst in beeld over de lens (weet het niet meer precies wat er vermeld stond).
Ik heb vervolgens de lens even losgekoppeld en opnieuw bevestigd en toen werkte het weer naar behoren.
Vreemde ervaringen op 1 dag terwijl er daarvoor nooit iets aan de hand was :?

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

martinusz schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 16:17:
[...]

Ok.
Had trouwens diezelfde dag nog een ervaring (vergeten te vermelden), ik wilde een foto maken, alleen deed de autofocus het niet, vraagteken knipperde linksonder in beeld dus ik druk erop en kwam er een tekst in beeld over de lens (weet het niet meer precies wat er vermeld stond).
Ik heb vervolgens de lens even losgekoppeld en opnieuw bevestigd en toen werkte het weer naar behoren.
Vreemde ervaringen op 1 dag terwijl er daarvoor nooit iets aan de hand was :?
Niks vreemds aan, je had niet goed de lens bevestigd.

• Martinusz
CyberAmp schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 16:48:
[...]

Niks vreemds aan, je had niet goed de lens bevestigd.
De lens was er niet af geweest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Offtopic
yzf1kr schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 08:18:
Eindelijk weer de goede 51 punts AF van de D300s.
Ik dacht dat het een nieuw AF systeem was.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
witeken schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 01:28:
Offtopic
[...]
Ik dacht dat het een nieuw AF systeem was.
*gebaseerd op

Maar dat is sowieso geen nadeel hoor volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ik dacht net dat ik voor 180 euro een D7000 zou kunnen kopen :( :-(.

pricewatch: Nikon D7000 Zwart

[ Voor 14% gewijzigd door witeken op 10-03-2013 03:38 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

witeken schreef op zondag 10 maart 2013 @ 03:34:
Ik dacht net dat ik voor 180 euro een D7000 zou kunnen kopen :( :-(.

pricewatch: Nikon D7000 Zwart

[video]
Tja, wtf pricewatch ... maarre nice filmpje van die D4

Iemand nieuwe AF-S zoom nodig? :9

[ Voor 15% gewijzigd door Cyberamp op 10-03-2013 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFrost
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-09 15:20

iFrost

Vroem vroem

Ik had laatst een discussie en ik zou graag jullie mening willen weten.

Ik zat de D7000 te vergelijken met de D90 (uit verveling :P) waarna ik met mijn vriend over de twee camera's begon te praten, hij zei dat de D90 nog steeds een relevante camera is.. Ik twijfelde hieraan, het is inderdaad een goede camera, maar wel eentje die al 5 jaar oud is. Hij zei ook dat 'ie liever een tweedehands D90 haalt met een extra lens dan een D7000 nieuw.. Wat is jullie mening hierover? Misschien dat er mensen zijn die uit ervaring kunnen spreken, want wij kunnen het alleen maar objectief bekijken.. :(

PS. Ja, in mijn vrije tijd ben ik een gearjunkie :>

[ Voor 4% gewijzigd door iFrost op 11-03-2013 00:05 ]

R5 3600 - GTX1660S - 32GB/3200 - B450M PRO4 - RM550x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Wat zijn zijn argumenten dan? Beide camera's zijn naar mijn idee prima geschikt voor het doel waarvoor ze zijn neergezet. Als je mij zou vragen of ik nu tweedehands een D90 of een D7000 zou nemen, zou ik waarschijnlijk voor de D7000 gaan.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFrost
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-09 15:20

iFrost

Vroem vroem

Zijn argumenten zijn dat de D90 nog prima foto's maakt en dat het verschil tussen de D90 en de D7000 niet groot genoeg zijn om het prijsverschil te rechtvaardigen.. En dat je beter die extra euro's kunt uitgeven aan een lens. Hij heeft daar wel een punt, ik begin te twijfelen aan mezelf! :P

R5 3600 - GTX1660S - 32GB/3200 - B450M PRO4 - RM550x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Natuurlijk biedt de D7000 veel meer dan de D90. Maar of je het ook benut en of je foto's er ook beter van gaan worden is weer een heel ander verhaal. Mijn D90 voldoet voor mij in ieder geval nog prima, en gek genoeg houdt hij nog lekkerder vast ook vind ik.

Voor video liggen de zaken duidelijker, dan kun je zeker beter een D7000 hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Vrij subjectief allemaal, ik zou zeggen ga naar de dpreview site voor de specvergelijkingstool, zoek de verschillen, en beslis of voor jouw toepassing/interesse het prijsverschil acceptabel is. Kom je er niet uit op basis van specs alleen, probeer dan beide camera's eens vast te houden.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
iFrost schreef op maandag 11 maart 2013 @ 00:26:
Zijn argumenten zijn dat de D90 nog prima foto's maakt en dat het verschil tussen de D90 en de D7000 niet groot genoeg zijn om het prijsverschil te rechtvaardigen.. En dat je beter die extra euro's kunt uitgeven aan een lens. Hij heeft daar wel een punt, ik begin te twijfelen aan mezelf! :P
Of iets een prijsverschil rechtvaardigt is heel persoonlijk. Voor hem is het in ieder geval een valide argument. Als je 'Ik moet het nieuwste van het nieuwste!' of 'Nieuwer is beter!' loslaat en kijkt wat je daadwerkelijk nodig hebt kun je redelijk wat geld besparen zonder concessies te doen :) Dit geldt overigens niet alleen voor camera's. Hoe dan ook, met zo'n D90 kun je prachtige foto's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-09 09:48
D7000 is zoals gezegd, een trapje hoger. Vele kleine verbeteringen maken dat je het verschil zeker zal merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ik zou sowieso minstens 2 iteraties wachten voor ik zou upgraden.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Want jij weet al wat er in de volgende iteratie komt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Nordlys schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 07:02:
Want jij weet al wat er in de volgende iteratie komt? :P
Dat weet niemand maar ik snap zijn standpunt. Je koopt een camera voor een paar jaar, althans de meeste onder ons, dus als je vorig jaar een d7000 gekocht hebt zie ik er zelf ook vrij weinig in om een D7100 aan te schaffen. De prestaties zijn iets beter, de lock-button is erg handig, de megapixels zijn iets hoger, etc. Dit betekend echter niet dat de d7000 opeens slecht is. Deze camera kan ook prachtige platen produceren mits goed gebruikt, het zelfde geldt voor een 7100.

Het kosten plaatje weegt niet op tegen de verbeteringen in prestaties. Wellicht dat de d7200 over een jaar of twee hier verandering in brengt voor een aantal. Hun camera kan dan al een jaar of 3-4 oud zijn en "rijp voor vervanging" ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Je camera is aan vervanging toe als je 1) iets werkt er niet goed (meer) aan en 2) je iets mist in camera als functie. Als je MPx in je sensor "mist" kun in principe elke generatie blijven vervangen. Anderen hebben geen "pixel-lust" dus ik snap prima dat je dan 2 generaties kan wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyberAmp schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 09:54:
Je camera is aan vervanging toe als je 1) iets werkt er niet goed (meer) aan en 2) je iets mist in camera als functie. Als je MPx in je sensor "mist" kun in principe elke generatie blijven vervangen. Anderen hebben geen "pixel-lust" dus ik snap prima dat je dan 2 generaties kan wachten.
QFT.

Ik heb een D50, een D80, een D300 en een D700. Ik heb heel bewust een D700 gekocht op het moment dat de D800 net uit was. De D800 heeft voor mij persoonlijk niets dat ik een serieuze toevoeging vind ten opzichte van de D700, maar wel te veel MPx.

De D80 is gekomen, omdat ik het tweede scherpstelwiel en de extra knoppen op de body miste. Doordat ik anders begon te fotograferen, werd ik het zat dat ik allerlei dingen in het menu moest gaan regelen.
De D80 was voor mij dus een noodzakelijke upgrade vanaf de D50.

De D300 is gekomen omdat ik graag twee 10 MPx camera's wilde hebben voor een bruiloft. De echte reden om een D300 aan te schaffen is wellicht nog meer patsfactor, dan dat er nu echt dingen op zitten die zoveel beter zijn dan de D80, dat ik ze echt nodig had. Hoewel, het 51punts focus systeem vind ik wel erg prettig, prettiger dan de D80, maar dat is eigenlijk meer een praktijk wijsheid dan dat ik dat van te voren had gezien.

De D700 is er gekomen, niet als vervanging, maar echt naast de D300. Heel bewust inderdaad omdat ik in bepaalde gevallen graag full frame wil kunnen schieten. Echter in bepaalde gevallen wil ik juist DX schieten.
De D700 en de D300 zijn feitelijk van dezelfde generatie, dus (afgezien van FX tegen DX) verwachte ik geen verschillen en die zijn er ook niet echt.

Was het allemaal noodzakelijk? Nou, nee, ik maak met mijn D700 ook regelmatig foto's die ik met mijn D50 ook had kunnen maken. Soms was het wat meer moeite geweest, soms was het zelfs makkelijker geweest.
Door de bank genomen, lukken er meer foto's met mijn D300 en D700 dan met de D50, maar dat ligt ook aan het feit dat ik ondertussen de D### serie gewoon meer gewend ben. Ik denk dat het maximaal 20% van de foto's is, waarbij de D50 mij echt zou hinderen, of die niet zouden kunnen met de D50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Juist. Overigens. Ik verbaas me niet meer dat je tegenwoordig met een iphone / soortgelijks met juiste lichtomstandigheden gewoon schrikbarend goeie foto's kunt maken (wel voor webdoeleinden, niet print). Maar foto's maken met een tool die je niet goed kent heeft zeker ook downsides. Je kunt een D800E kopen, maar als je die nauwelijks (of niet goed genoeg) kent, kan de ander met een iphone wellicht een betere foto hebben gemaakt in de tussentijd. Ik heb Nikon vanwege de lenzen gekozen + goede flash support, pro service, niet perse vanwege de camera's zelf of hoeveelheid Mpx. Uiteindelijk heb je zoveel (goede) lenzen, en heb je wat geld over? Daarna kun je verder investeren in je camera, zo zou ik het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:42
Zoals in de topicwaarschuwing is te lezen is dit topic niet bedoeld voor aankoopadviezen. Ik heb daarom wat berichten afgesplitst naar Vervanging voor D700 + 80-400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok bedankt en mijn excuses!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d7100

in-dept review d7100

Onder de cons zijn dingen die al bekend waren, zoals het niet kunnen veranderen van het diafragma in lv, de buffer en de af in lv.

[ Voor 53% gewijzigd door witeken op 26-04-2013 01:06 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:21
Voor wie een gratis tethering progje zoekt voor z'n Nikon DSLR: DigiCamControl. Het ondersteunt vrijwel alle Nikon DSLR's, inclusief de D70 en D80 bijvoorbeeld; uiteraard is live view op je computer alleen mogelijk als de camera het ondersteunt.

Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, dus geen idee of het ook echt werkt. Maar als het werkt... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-10 11:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

B64 schreef op maandag 13 mei 2013 @ 22:32:
Voor wie een gratis tethering progje zoekt voor z'n Nikon DSLR: DigiCamControl. Het ondersteunt vrijwel alle Nikon DSLR's, inclusief de D70 en D80 bijvoorbeeld; uiteraard is live view op je computer alleen mogelijk als de camera het ondersteunt.

Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, dus geen idee of het ook echt werkt. Maar als het werkt... :P
Heb het wel heel even kort geprobeerd en het werkt met mijn D7000. De software biedt ook een webinterface die je met een smartphone/tablet kan benaderen. Ik had gehoopt dat daar dan ook een stream van de liveview in getoond zou worden, maar meer dan een afdrukknop en focusknoppen zitten daar eigenlijk niet in.

Leuke is dat de software focus bracketing ondersteunt, waardoor je vrij makkelijk focus stacking shots kan maken (het stacken moet nog wel in externe software). Zelf doe ik daar weinig mee, maar kan me voorstellen dat dit voor mensen die met macrofotografie bezig zijn daar wel profijt van hebben :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met de komst van een nieuw Nikon 1 objectief http://www.dpreview.com/n...ortrait-lens-for-1-system ging ik eens zoeken op het forum van Tweakers.

Maar ik merk weinig Nikon 1 enthousiasme/liefde. Wellicht wordt het tijd voor een apart topic om het wat beter onder de aandacht te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Dat ziet er een nette lens uit. Het aps-c equivalent qua dof en fov is trouwens 57mm f2.1, of 50mm f1.8 met een iets kleinere beeldhoek. Maar je kan natuurlijk gebruikmaken van de f1.2 lichtsterkte ;). De prijs van 900 dollar is best wel veel.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Verwijderd schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 16:02:
[...]

Maar ik merk weinig Nikon 1 enthousiasme/liefde. Wellicht wordt het tijd voor een apart topic om het wat beter onder de aandacht te brengen?
Ik denk dat niemand er bezwaar tegen heeft als jij een mooie OP voor een Nikon 1 draadje in elkaar zet. In mijn ogen verdient elke gangbare mount een eigen draadje, er moet alleen wel een liefhebber zijn die hem netjes opstart en een beetje bijhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 17:22:
[...]

Ik denk dat niemand er bezwaar tegen heeft als jij een mooie OP voor een Nikon 1 draadje in elkaar zet. In mijn ogen verdient elke gangbare mount een eigen draadje, er moet alleen wel een liefhebber zijn die hem netjes opstart en een beetje bijhoudt.
Ik heb genoeg te doen met het m4/3 topic. Zoals je zegt, het moet ook netjes bijgehouden worden.
Pagina: 1 ... 15 ... 53 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Nikon zaken te bespreken. Voor vragen over specifieke modellen kun je terecht in de topics uit de openingspost en voor aankoopadviezen kun je terecht in:

Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2018
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6