“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Ik mag niet meedoen.
[/]
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
een waarschuwing voor de mensen die mee willen doen: de D5200 is erg goed!zeef schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 19:08:
[schaamteloze promotie]
Ik mag niet meedoen.Jullie wel! 2 weken spelen met een Nikon D5200. Gratis. 5 Tweakers krijgen de kans. Kijk hier voor meer info.
[/]
dus grote kans dat je na die 2 weken toch zelf een D5200 gaat kopen
weet het niet meer
En dan de Nikon 1 V2. Maar wat vinden jullie van deze camera? Ik lees wel vaak dat de sensor klein is, maar is dat echt een probleem? En hoe vinden jullie de camera voor de rest?
Ik kan je niet echt een specifiek advies geven, maar als je een ilc wilt kan je ook eens naar Sony Nex, Panasonic, Olympus Pen of de Nikon v1 of j2 kijken. Aankoopadvies hoort trouwens niet in dit topic thuis.
Tweakblog van de maand
Nee dus...witeken schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 19:16:
Mag degene met de beste review hem niet houden? Er staat niet wanneer je de camera krijgt.
We zijn dus op zoek naar vijf Tweakers die de camera thuisgestuurd willen krijgen om ‘m uitgebreid te testen en er vervolgens een uitgebreide userreview over te schrijven. Testers krijgen twee weken de tijd om te testen, waarna Tweakers ervoor zorgt dat de camera weer wordt opgehaald.
Dat risico neem ik dan welVishari Beduk schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 19:29:
[...]
een waarschuwing voor de mensen die mee willen doen: de D5200 is erg goed!
dus grote kans dat je na die 2 weken toch zelf een D5200 gaat kopen

[ Voor 43% gewijzigd door B64 op 14-05-2013 22:37 ]

Genomen met de V1 en 10-30 lens rond een uur of 6 's ochtends, ongeveer een half uur na zonsopkomst. Exif staat in de foto.
Een ander voordeel van het Nikon1 systeem is de FT-1 adapter. Hiermee kun je ook gewone Nikon lenzen gebruiken.
Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244
Hij heeft ook 1 groot voordeel: De snelle AF. Het is de enige mirroless/compact camera die zich qua AF kan meten met de grote jongens. En het is wel duidelijk dat de Nikon 1 niet bedoeld is om foto's te maken van een zwarte kat in het kolenhok verlicht met een waxinelichtje. Maar als je daar rekening mee houdt, dan is het verder een prima systeem.CyberAmp schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 19:12:
Nikon 1 heeft 1 groot nadeel: iso gevoeligheid tot max 800 acceptabel
Enkele voorbeelden:

Queen Victoria by Boushh_TFA, on Flickr

Embraer ERJ-190 by Boushh_TFA, on Flickr

SAAB JAS 39 Gripen by Boushh_TFA, on Flickr

Porsche 911 GT3 Cup by Boushh_TFA, on Flickr
https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/list
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Leuk inderdaad, jammer dat het voor mijn camera (D7000) nog geen bulb ondersteund met predefined shutter speed, liefst ook nog intervalB64 schreef op maandag 13 mei 2013 @ 22:32:
Voor wie een gratis tethering progje zoekt voor z'n Nikon DSLR: DigiCamControl. Het ondersteunt vrijwel alle Nikon DSLR's, inclusief de D70 en D80 bijvoorbeeld; uiteraard is live view op je computer alleen mogelijk als de camera het ondersteunt.
Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd, dus geen idee of het ook echt werkt. Maar als het werkt...
Mooie foto's!Boushh schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 13:59:
[...]
Enkele voorbeelden:
[afbeelding]
Queen Victoria by Boushh_TFA, on Flickr
[afbeelding]
Embraer ERJ-190 by Boushh_TFA, on Flickr
[afbeelding]
SAAB JAS 39 Gripen by Boushh_TFA, on Flickr
[afbeelding]
Porsche 911 GT3 Cup by Boushh_TFA, on Flickr
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Verwijderd
Qua C-AF bedoel je dan. Daarin streeft het alle andere spiegelloze modellen voorbij idd.Boushh schreef op vrijdag 17 mei 2013 @ 13:59:
[...]
Hij heeft ook 1 groot voordeel: De snelle AF. Het is de enige mirroless/compact camera die zich qua AF kan meten met de grote jongens.
Zonder meer. Zolang je de sterke en zwakke kanten van je systeem weet en dat uitbuit zit je eigenlijk altijd wel goed. Het mooie van het Nikon 1 systeem vind ik wel de snelle C-AF en de compactheid. Zeker met meerdere objectieven tikt het al snel aan met reductie van afmeting en gewicht.En het is wel duidelijk dat de Nikon 1 niet bedoeld is om foto's te maken van een zwarte kat in het kolenhok verlicht met een waxinelichtje. Maar als je daar rekening mee houdt, dan is het verder een prima systeem.
Ik fotografeer al jaren met een D70 (D70s firmware) met varia lenzen. Van een 18-105 VR tot oud glas. Ik begon me steeds meer te ergeren aan de oude processor. Toch de nodige ruis bij schemer etc.
Nu was ik in de race voor een tweedehands D7000. Wat zijn die dingen in prijs gezakt! voor 500-550 moet je een body kunnen krijgen met wat zoeken. Ook wil ik graaf filmen met oud glas (50mm 1.4, 135mm 2.8 Komine, etc). Maar... heb beetje haast want wil dit weekend gebruiken (don't ask. Als het in mijn kop zit).
Nadat vandaag de laatste kans op redelijke rijafstand afketste (voor mijn neus gekaapt) heb ik bedacht dan eerst maar een tussenupgrade te doen. Heb gekeken naar D200 en D90. Zelfs nog D80, maar vond gat te klein. En nu heb ik voor 250 euro een keurige D90 met weinig clicks en helemaal compleet gescoord. Nice deal he! Kan niet wachten.
En dan ff wachten tot de D7000 of desnoods D71000 wat harder afschrijft. Of zelfs sprong naar FX (D700).
Hoop dat er significant verschil in beeld is tussen D70 (CCD) en D90 (CMOS). En benieuwd hoe die 720P film uitpakt.
edit: die D70 is ook niet veel meer waard kwam ik achter... pfff.
[ Voor 3% gewijzigd door Jazzper op 23-07-2013 22:05 ]
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
(En mijn D90 is dus blijkbaar ook nog maar 250 Eurootjes waard...
[ Voor 2% gewijzigd door Universal Creations op 24-07-2013 08:22 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
[ Voor 133% gewijzigd door Universal Creations op 24-07-2013 12:47 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
edit: zie het al; iemand denkt dat ik nog zoek en doet een aanbod. Dat is zijn leesfout. Kan mijn losse comment teruggemerged worden?
[ Voor 35% gewijzigd door Jazzper op 24-07-2013 11:45 ]
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Als je wilt gaan filmen is een D700 geen body voor jou. En prachtige camera met enorm veel mogelijkheden, maar niet de mogelijkheid om te filmen. Had een leuk aanbod voor gehad, maar wil ook een body hebben om te kunnen filmen dus ga ik voor een nieuwe D7100.Jazzper schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 22:05:
oh yeah!
...
En dan ff wachten tot de D7000 of desnoods D71000 wat harder afschrijft. Of zelfs sprong naar FX (D700).
...
De D90 was als nieuw in de D7100 doos gedaan (die heb ik dus al haha) met alles in originele bubbeltjesplastic zakjes, kabeltjes netjes opgewikkeld, etc. Kon het niet geloven.
Voorlopig hier mee vooruit en dan dus de D7000/D71000 als de D700 niet kan filmen. Heb in de schemering na terugkomst al wat geschoten. Filmen is lastig. Gebruik veel oud glas (op zich gunstig want sowieso al op manueel gericht met lekkere focusringen) maar onderwerp scherp houden nog wel een uitdaging. Ook vind ik de D90 iets ieliger dan de D70. Kon voor 50 euro een grip erbij kopen maar wilde het eerst even aankijken.
Wel tof zijn zaken als nieuwe processor, grote viewfinder en grote scherm. Bij D70 gebruikte ik het schermpje nooit, maar dit zie ik wel gebeuren hier.
So far: blij mee!
[ Voor 42% gewijzigd door jesper86 op 24-07-2013 22:51 ]
Heb me vorige week ofzo een Nikon 1 J 3 aangeschaft.
Moet enkel nog eens uitdokteren hoe al die AF velden werken. Immers, als je op auto-stand trekt, zie je heel veel groene rechthoekjes oplichten, maar dan niet persé op datgene dat jij wilt scherpgesteld zien (vb gezichtje baby). Moet dus nog eens uitdokteren hoe je dan ding krijg "uitgelegd" dat hij gezichtje baby moet in focus nemen. Als baby teveel beweegt, werkt de functie gezichtsherkenning niet.
Kunt natuurlijk naar "single AF-veld" gaan maar das dan wel een heel klein AF-veld dat je dan boenk op gezicht moet kunnen richten. Mis je daar ook maar iets, dan heb je achter de baby zijn gezicht gefocust ipv er op...
Ook al gemerkt dat in die autostand met al die AF-velden vb als je dan toch erin geslaagd bent groene AFvelden te hebben op gezichtje van baby, dat dit toch niet scherp is...
Iemand dus enig idee hoe je best werkt met die auto-focus toestanden zodat hij wel focust op datgene dat je graag scherp hebt? Immers zo'n baby zit niet echt stil en als je dan met zo"n single scherpstelveld precies moet proberen mikken, dat lukt niet echt :-)
Heb ook al gemerkt dat als je als volwassene samen met baby op schoot bijvoorbeeld zit, dat hij dan enkel wilt focussen op gezicht volwassene (gezien hij dat wel goed herkent), maar dan is de baby natuurlijk niet scherp... Hoe moet je dat dan best doen?
Heb je de AF-C stand al geprobeerd? Dan probeert de camera het onderwerp waarop is scherpgesteld te volgen. Als dat niet werkt met de automatische AF-punt-selectie, zou ik het proberen met de single scherpstelveld stand (in combinatie met AF-C dus). En anders... heel veel foto's maken, en de mislukte foto's weggooienLeffunk schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 15:13:
Iemand dus enig idee hoe je best werkt met die auto-focus toestanden zodat hij wel focust op datgene dat je graag scherp hebt? Immers zo'n baby zit niet echt stil en als je dan met zo"n single scherpstelveld precies moet proberen mikken, dat lukt niet echt :-)
Een kleiner diafragma kiezen. Met de camera in de P (Program) stand kiest het apparaat het diafragma en sluitertijd. In de A (Aperture = Diafragma) stand kun jij het diafragma instellen, het toestel kiest dan de juiste sluitertijd zodat je een goed belichte foto hebt. Hoe kleiner het diafragma (het getal wordt dan groter hoe dieper de scherpte. Het gaat wat ver om hier een complete cursus weg te geven, maar je kunt er eens mee gaan spelen om te zien wat het doet.Heb ook al gemerkt dat als je als volwassene samen met baby op schoot bijvoorbeeld zit, dat hij dan enkel wilt focussen op gezicht volwassene (gezien hij dat wel goed herkent), maar dan is de baby natuurlijk niet scherp... Hoe moet je dat dan best doen?
Bij de auto-stand laat je de camera beslissen dus als je dat niet wilt, moet je de auto-stand niet gebruiken. Zie ook de reactie hierboven.Leffunk schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 15:13:
Moet enkel nog eens uitdokteren hoe al die AF velden werken. Immers, als je op auto-stand trekt, zie je heel veel groene rechthoekjes oplichten, maar dan niet persé op datgene dat jij wilt scherpgesteld zien (vb gezichtje baby). Moet dus nog eens uitdokteren hoe je dan ding krijg "uitgelegd" dat hij gezichtje baby moet in focus nemen.
Verwijderd
http://www.dpreview.com/n...r-mirrorless-camera-sales
Dat wil toch niet zeggen dat Nikon het Nikon 1 systeem nu al de nek om gaat draaien?
Ik zou persoonlijk meer denken aan het overboord gooien van het legacy besturingssysteem, en dat vervangen door een mobiel OS (WP, Android, Tizen, Ubuntu, Firefox - er is inmiddels keuze genoeg) met ingebouwde ondersteuning voor 3G, 4G, Wifi, Bluetooth etc. Dat vereist wel een behoorlijke omslag binnen Nikon, het is immers geen software-bedrijf: de gebruikelijke software als ViewNX en CaptureNX worden ook niet door Nikon zelf gemaakt, die komen uit de burelen van Nik.
Maar we zullen zien waar Nikon mee komt...
http://www.sansmirror.com...kon-1-head-scratcher.html
Lekker compact en goeie resultaten, maar gewoon te duur nog.
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||
Tweakblog van de maand
Ik vind vooral dit punt een goede van hem:kdbruin schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 12:08:
Hier nog een stukje over de Nikon 1 met wat stof om over na te denken:
http://www.sansmirror.com...kon-1-head-scratcher.html
I don't understand, for example, why every sports shooter doesn't have a V2 in their bag. 60 fps and silent, folks. Want to capture Tiger's swing? The full over-the-bar sequence of a high jump? The exact moment the football was fumbled? The moment the ball comes off the bat? There's a camera that can do all that. It's called a Nikon 1. Sure, it's a situational camera with a few nuances you need to adjust too, but it's a tool every pro should have. Nikon should have given a free camera, lens set, and adapter to a wide range of working pros and begged for some over-the-top shot results.
[ Voor 2% gewijzigd door Universal Creations op 15-08-2013 16:14 . Reden: Het gaat om Nikon-camera's en niet de 70D en 600D van Canon ;) ]
Tweakblog van de maand
Beetje appels met peren vergelijken. Zoals hierboven al gezegd, sensortype en -grootte. Maar het enorme verschil in leeftijd, D70 (en niet 70D, dat is als vloeken in dit topic) is meer dan 9,5 jaar oud en de D600 nog geen jaar oud. Er is in de afgelopen jaren enorm veel veranderd in de ISO performance van sensor en processor. Wat mij betreft een in relevant filmpje.
*LOL*Roobje schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 16:09:
[...]
[..] D70 (en niet 70D, dat is als vloeken in dit topic) [..]
Mja, het enige wat dit filmpje toont, is dat de techniek niet heeft stilgestaan. We hebben nu gelukkig echt bewijs
Dat is net het doel van de video... de iso-prestaties van een sensor van zoveel jaar geleden vergelijken met een sensor van nu. Een D7100 zou inderdaad wel een betere vergelijking geweest zijn.Universal Creations schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 15:25:
Een DX CCD vergelijken met een FX CMOS....
Tweakblog van de maand
The devil is in the details.
Twee verschillende klassen, twee verschillende periodes. Maar goed, ik ben een mierenneuker.
Bij een vergelijking moet je zoveel mogelijk variabelen gelijk houden.jesper86 schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 17:14:
Want verschillen is iets dat je niet wil hebben in een vergelijking. Paradox much ?
Even terug naar auto voorbeeld: je kunt een moderne Golf GTI vergelijken met een moderne supercar of een oude supercar met een moderne supercar, of een oude golf gti met een moderne gti, maar niet 2 variabelen tegelijkertijd veranderen. Beetje de basis van het uitvoeren van een experiment. Want anders weet je niet wat de bijdrage is van een individuele variabele.
En dat is dus waar ik het nooit over eens zal zijn. Dat gaat misschien op als je specifiek 1 aspect wil vergelijken, niet als je gewoon twee (totaal verschillende of niet) producten van plus en min punten wil voorzien. Zeker als het om persoonlijke opinies en aankopen gaat, zoals dus iemand die zijn eerste auto vergelijkt met de auto die hij kocht na een succesvol bedrijf opgezet te hebben bijvoorbeeld, of iemand die zijn eerste met de laatste camera wil vergelijken.Universal Creations schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 17:23:
[...]
Bij een vergelijking moet je zoveel mogelijk variabelen gelijk houden.
En wat werd in dit filmpje gedaan? Precies 1 aspect vergeleken, namelijk ruis.jesper86 schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 17:29:
Dat gaat misschien op als je specifiek 1 aspect wil vergelijken, niet als je gewoon twee (totaal verschillende of niet) producten van plus en min punten wil voorzien.
Het was zinvoller geweest om de D70 tegen een D7100 te zetten. Zelfde sensorformaat en vergelijkbare prijsstelling, en dan kun je dus echt zien welke stappen er gemaakt zijn op het gebied van ruis.
Bedankt
Tweakblog van de maand
Is het mogelijk om de D5100 te behouden als tweede cam, voor een extra covershot? Of wordt het verschil in kwaliteit dan snel duidelijk? De planning is - zie signature - om de D600 met een 50mm en de D5100 met een 35mm uit te rusten.
Is het een zichtbaar verschil? Verschil in DoF zie ik niet als een probleem, vooral kleuren en contrast wel.
Maar jij hebt het over filmen, daar heb ik geen verstand van, maar ik zou het gewoon proberen, ik denk dat het erg mee gaat vallen.

Verwijderd
Ik kan je garanderen dat jij op 720p het verschil gaat zien tussen de 5100 met 35 mm en de 600 met 50 mm. Echter de kans is groot dat ik het verschil niet zie.
De kans is ook erg groot dat je buren, je vrienden en weet ik wie allemaal verder het verschil niet gaan zien.
Oh, dan ga ik er natuurlijk wel vanuit dat je de instellingen een beetje gelijk trekt.
Ik heb in de loop der tijd verschillende keren foto's gemaakt van een karakteristieke boom bij ons in het dorp. Vroeger met een D50 en een (hele oude) Sigma 70-300 APO op ongeveer 200 mm. Die foto hangt op 20*30 bij mijn ouders aan de muur. De laatste is gemaakt met een D300 en een Nikon 70-200 f2.8 vR op ongeveer 200 mm. (Tussendoor ook nog wel eens met een D80 en een Sigma 70-200 f2.8 non-macro).
Als ik die foto's naast elkaar leg, zie ik het verschil in kwaliteit onmiddellijk. Mijn ouders vinden de foto aan de muur het mooiste.
De moraal van het verhaal: Ja, zelf zal je het best zien, maar als je je instellingen een beetje redelijk op elkaar afstemt, ben jij de enige die het verschil ziet. (Oh, ja en natuurlijk de rest van de gemeenschap hier op tweakers, maar die zien ook het verschil tussen een foto gemaakt met een D3 en een D700
Let op: Het kan wel zijn dat de instellingen op je D5100 en je D600 anders moeten zijn. Bijvoorbeeld dat je de belichtingscompenstatie op je D5100 een halve stop lager moet zetten dan op je D600, of dat je je kleurdingesgeval zus of zo anders in moet stellen. Maar dat heb ik zelfs wel gezien met 2 D90's uit een verschillende batch.
Nou ik film voor een website met als doelgroep vrouwen tussen de 18 en 30, dus daar zullen de pixelpeepers wel uitblijven.
Misschien toch maar een goede witkaart gaan halen dan..
De codec van beide is hetzelfde? Framerate?
Verwijderd
Nee, niet uit dezelfde batch. De ene D90 is beduidend ouder dan de andere.Verwijderd schreef op maandag 16 september 2013 @ 09:43:
Maar dat heb ik zelfs wel gezien met 2 D90's uit een verschillende batch.
Het verschil was trouwens ook niet heel erg groot. Groot zat voor de gemiddelde pixelpeeper, maar klein genoeg om "verklaarbaar" te zijn (zeker als je de omstandigheden niet kent waaronder de foto's gemaakt zijn). (Ik ben geen filmer, ik weet dat het kan met de D90, maar wij waren foto's aan het vergelijken. We zaten wel op dezelfde firmware overigens.)
Maar inderdaad, een goede grijskaart om je basis instellingen goed te krijgen is natuurlijk wel handig. Aan de andere kant kan het ook nog zijn dat er bepaalde omstandigheden zijn waarbij je juist een beetje verschil in je instellingen wil.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2013 11:17 ]
http://www.dpreview.com/previews/nikon-1-aw1
Niet dat ik hem nu direct ga kopen, maar dit is in ieder geval een uniek concept.
Tja als je dat flitsertje bekijkt ziet dat er toch niet echt schock proof uit... Sowieso een camera met verwisselbare lens en dan onderwater... Het zal wel goed zitten, maar het voelt toch niet heel prettigFiber schreef op donderdag 19 september 2013 @ 19:50:
Kijk, zo wordt de Nikon 1 serie opeens wel weer leuk...:
http://www.dpreview.com/previews/nikon-1-aw1
Niet dat ik hem nu direct ga kopen, maar dit is in ieder geval een uniek concept.
Het systeem voor de lenzen is verder wel redelijk straight forward. Maar je moet dus niet de fout maken om een gewone V1 lens erop te zetten, want dan is het geheel niet meer waterdicht.
[ Voor 15% gewijzigd door Morrar op 20-09-2013 00:04 ]
Ben benieuwd of iemand al ervaring met de accu en of fabrikant heeft, anders wordt ik waarschijnlijk een van de eerste.
http://www.hahnel.ie/inde...rabatteries&vId=8&pId=856
Hier staat tekst
[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 26-09-2013 09:02 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Iig bedank voor het meedenken
De accu's op het lichaam dragen lijkt me nog steeds de beste oplossing.
Hier staat tekst
Verwijderd
Vergeet ook niet dat hoe goed die isolatie ook is, dat voor accu's eigenlijk weinig zinvol is. Je hebt namelijk altijd een warmtebrug tussen de "opslag" en de buitenwereld zitten. Inderdaad de contacten van je accu lopen direct door naar de "opslag" en die dingen zijn van metaal en ehhhh...
Dus ik sluit me volledig aan bij Sjaak.
Ik denk dat ik even een patent aan ga vragen...
Neemt heel wat ruimte op, misschien als batterijgrip is het mogelijk. Maar ik denk dat er weinig markt voor is. Tenzij je heel goed gebakken lucht kan verkopenUniversal Creations schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 14:03:
Hmmm, wat je zou kunnen maken als fabrikant van geïsoleerde accu's, is een doosje wat je erom heen kunt doen, die de 2 polen van de accu met elkaar verbindt met een weerstand (liefst een PTC). Dan loopt er een heel klein stroompje wat de accu warm houdt, maar niet zo groot dat ie snel leegloopt. De optimale temperatuur die de accu dan moet hebben, is die waarop het verbruik minder is dan wat je aan capaciteit kwijt raakt door kou.
Ik denk dat ik even een patent aan ga vragen...
Leuk project met een third party grip misschien.
Ik weet niet hoe een batterij zich houdt bij -20 tot -30 (het koudste wat die van mij tegen is gekomen is zo rond de -15, denk ik), maar op zich lijkt het me toch niet dat het capaciteitsverlies zo groot is dat de batterij het niet eens een nacht volhoudt. Zelfs met intensief gebruik (wat dan door de warmteontwikkeling wellicht iets van het effect van de koude te niet zou doen), alhoewel het natuurlijk ook van de camera afhangt.
En de batterij overdag opladen zodat je 's avonds weer er voor klaar bent moet toch niet zo'n probleem zijn? Tenzij je op een trektocht gaat, natuurlijk.
[ Voor 9% gewijzigd door henkie196 op 27-09-2013 14:40 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 27-09-2013 17:42 ]
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Ik sleur dat ding eigenlijk altijd en overal mee naar toe, o.a. tijdens het wandelen in de bergen etc. Dat ding heb ik al in weer en wind gebruikt maar na de laatste wandeling niet uit m'n broekzak gehaald. 3x raden waar die dus beland is

Juist... in de wasmachine met de spijkerbroeken/etc... eerste reactie was

Maar bij deze kan ik bevestigen dat de AW110 naast waterproof en shockproof ook wasmachineproof (40 graden en 1600 toeren centrifuge) is
Hij is in ieder geval weer schoon

[ Voor 3% gewijzigd door MewBie op 28-09-2013 20:21 ]
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Wist je trouwens niet dat AW110 staat voor "Also Washable"?
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
[ Voor 10% gewijzigd door Universal Creations op 28-09-2013 22:18 ]
Een beetje academisch omdat de camera het toch al overleeft heeft, maar het grootste probleem in een wastrommel lijkt me dat de kracht aangrijpt op de buitenrand en daarom een buigmoment ontstaat op camera.
Maarruh, is die AW110 echt zo klein dat je het niet opmerkt als je de broek in de wasmachine stopt? Was je je sleutels/portomonee/telefoon ook wel eens mee op die manier?
De camera is niet dusdanig klein dat je het niet merkt maar zat in een van de kaartvakken, ik had de broek op een haakje hangen en als je met een lading kleren naar de wasmachine loopt en onderweg nog even snel een broek van een haakje plukt merk je het niet.henkie196 schreef op maandag 30 september 2013 @ 09:38:
572g als in 5611 N? Als ik uit ga van een 1600 rpm, 40cm diameter en een gewicht van 193g voor de AW110, inclusief batterij (bron), kom ik uit op 1083.6 N. Wat ruwweg overeenkomt met iemand van 110 kg die er op gaat staan.
Een beetje academisch omdat de camera het toch al overleeft heeft, maar het grootste probleem in een wastrommel lijkt me dat de kracht aangrijpt op de buitenrand en daarom een buigmoment ontstaat op camera.
Maarruh, is die AW110 echt zo klein dat je het niet opmerkt als je de broek in de wasmachine stopt? Was je je sleutels/portomonee/telefoon ook wel eens mee op die manier?
Telefoons en sleutels gaan nooit in de wasmachine, die mik ik bij binnenkomst altijd op tafel en gaan 's avonds aan de lader. Die zitten dus niet lang genoeg in een broekzak om in de wasmachine te belanden.
*beeeeep*
Verwijderd
572 G als in 572 * 9,81 m/s2henkie196 schreef op maandag 30 september 2013 @ 09:38:
572g als in 5611 N?
a = v2/r = 4*pi2*r/T2 = 4*9,87*0,2/(60/1600)2 = 5614 m/s2 = 572 G.Als ik uit ga van een 1600 rpm, 40cm diameter en een gewicht van 193g voor de AW110, inclusief batterij (bron), kom ik uit op 1083.6 N. Wat ruwweg overeenkomt met iemand van 110 kg die er op gaat staan.
In kracht uitgedrukt is dit: F = m*a = 0,193*5614 = 1083,6 N zoals je zelf ook had uitgerekend. Alleen misschien op een andere manier (waarschijnlijk met Fmpz = m*v2/r)
Even onze 1600rpm wasmachine trommel opgemeten: diameter = 46cm (dit verandert bovenstaande getalletjes iets)
Overigens moet je bedenken hoeveel kracht een telefoon moet weerstaan als ie valt en daarbij nauwelijks indeukt. Ik kan dat ook wel uitrekenen, mocht iemand het willen weten
Hoe dan ook: sterk telefoontje! cameraatje
[ Voor 16% gewijzigd door Universal Creations op 30-09-2013 22:09 ]
CameraatjeUniversal Creations schreef op maandag 30 september 2013 @ 17:20:
Hoe dan ook: sterk telefoontje! cameraatje
[ Voor 5% gewijzigd door Universal Creations op 30-09-2013 22:10 . Reden: even een foutje uit de quote maskeren... ;) ]
*beeeeep*
Ik heb een vraag over mijn Nikon D60. Heb hem pas kort maar wil hem vanavond gebruiken om het volgende te doen:
Ik heb een verjaardag en we kwamen op het idee om een soort van time lapse te maken. Ik zet de camera ergens in een hoek neer met een grote kijkhoek en maak elke paar minuten of iets in die richting een foto.
Maar hebben jullie enig idee hoe ik dit kan berijken? Kan ik bijvoorbeeld een instelling toepassen?
Het enige wat ik kan bedenken is een geheugenkaartje die zo langzaam is dat hij om de 2 minuten pas weer een foto kan maken. Dan gewoon een elastiekje om de sluiten en klaar. Maarja dat bestaat ook niet volgens mij.
Uit ervaring (ook Zweedse ervaringen dit jaar in april):....maar op zich lijkt het me toch niet dat het capaciteitsverlies zo groot is dat de batterij het niet eens een nacht volhoudt.
Toch wel, met wat pech is je batterij op een uurtje leeg. ik heb dit jaar een trektocht gedaan in Lapland, en we zijn 's avonds rond een uur of 4 begonnen. Een paar uurtjes gewandeld (met sneeuwschoenen), tentje opgezet, en er niet meer in geslaagd om onze kampplaats te fotograferen. Batterij volledig plat. Tegen dan had ze een paar uur in mijn fototas gezeten, er enkel uitgekomen om een foto of 7 te nemen. Dat was het. 's Nachts de batterijen meegenomen in mijn slaapzak, en 's ochtends waren ze weer volledig vol. Vanaf dan telkens mijn batterij in mijn broekzak of binnenzak bewaard, en maar in fototoestel gestoken wanneer ik ging fotograferen. Dus bij -20°C, is een batterij bijna onmiddellijk plat! Een paar uurtjes tegen je lichaam, en ze is weer vol, dat dan weer wel
Als dat echt een issue is, kan je (zoals ik eerder ook al eens aangaf geloof ik) kijken naar LiPo accu's. Ik geloof dat er bijvoorbeeld wel eens third party grips worden gemaakt die een LiPo accu bevatten. Of een grip met een AA adapter, waar je vervolgens AA Lithium cellen in stopt, die kunnen als ik me niet vergis ook wat beter tegen de kou. Maar verder is inderdaad accu's op je lichaam dragen de standaard workaround.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Toch zou ik het afraden om je batterij in je slaapzak mee te nemen. Over het algemeen zweet men in de slaapzak en vochtige omgeving is niet heel goed voor je batterij. Gewoon in je binnenzak als je je jas aan hebt is beter. Het is overigens af te raden überhaupt iets in je slaapzak te stoppen als je slaapt, onttrekt meer warmte van je, maar dat is totaal irrelevant.ThomasKC schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 10:49:
[...]
Uit ervaring (ook Zweedse ervaringen dit jaar in april):
Toch wel, met wat pech is je batterij op een uurtje leeg. ik heb dit jaar een trektocht gedaan in Lapland, en we zijn 's avonds rond een uur of 4 begonnen. Een paar uurtjes gewandeld (met sneeuwschoenen), tentje opgezet, en er niet meer in geslaagd om onze kampplaats te fotograferen. Batterij volledig plat. Tegen dan had ze een paar uur in mijn fototas gezeten, er enkel uitgekomen om een foto of 7 te nemen. Dat was het. 's Nachts de batterijen meegenomen in mijn slaapzak, en 's ochtends waren ze weer volledig vol. Vanaf dan telkens mijn batterij in mijn broekzak of binnenzak bewaard, en maar in fototoestel gestoken wanneer ik ging fotograferen. Dus bij -20°C, is een batterij bijna onmiddellijk plat! Een paar uurtjes tegen je lichaam, en ze is weer vol, dat dan weer wel
Als je 's nachts temperaturen bereikt tussen -25 en -32°C, heb je weinig andere opties dan je batterijen in je slaapzak te houden. Ik denk niet dat het zweet een probleem vormt, immers, als je bezig bent zweet je ook, en dan zit je batterij ook in je binnenzak, vlakbij je lichaam. Ik heb er toch geen enkele problemen mee ervaren.Toch zou ik het afraden om je batterij in je slaapzak mee te nemen. Over het algemeen zweet men in de slaapzak en vochtige omgeving is niet heel goed voor je batterij. Gewoon in je binnenzak als je je jas aan hebt is beter. Het is overigens af te raden überhaupt iets in je slaapzak te stoppen als je slaapt, onttrekt meer warmte van je, maar dat is totaal irrelevant.
Om even verder te gaan op het irrelevante: dingen in je slaapzak stoppen is net goed! Het vermindert het volume in je slaapzak, dus ook minder lucht die opgewarmd moet worden door je lichaam. Bij winterse condities, steek je best alles in je slaapzak, broek, trui, jas, schoenen,... Je slaapzak warmt sneller op, en je kleren zijn 's ochtends niet bevroren. Objecten 'onttrekken' namelijk geen warmte. Een slaapzak warmt je ook niet op, die dient enkel om de lucht die je opwarmt door je lichaam te behouden. Vandaar ook, hoe minder het volume lucht, hoe sneller (en langer) warm.
Ben het wel met je eens dat je je accu's er beter wel in kunt stoppen. Mocht je bang zijn voor vocht, dan stop je de accu's in een plastic zakje (diepvries, geen boterhamzakje).
De objecten in je slaapzak moeten de warmte helemaal niet naar buiten geleiden! Het aandeel in lucht in isolatiemiddelen is een beetje een scheve vergelijking, want dat is helemaal niet de lucht die moet opwarmen! Vergelijk het met een kamer in je huis, wat wordt er sneller warm? Een grote, of een kleine kamer? Logischerwijs een kleinere kamer, omdat er veel minder volume (dat gevuld is met lucht) is. De slaapzak is dan, als we de vergelijking volgen, de isolatie van je kamer/huis. Hoe beter de isolatie (of de slaapzak), hoe langer het aangenaam warm in je huis blijft.[b]Die objecten moeten wel opgewarmd worden en geleiden de warmte veel beter dan lucht naar buiten. Waarom denk je dat ze lucht in veel isolatiemiddelen stoppen (wol, dubbelglas, thermosfles, dekens, etc.)?
Dat er in isolatiemiddelen lucht zit, is absoluut waar! Dat is in slaapzakken ook zo, die zijn namelijk gevuld met dons (natuurlijke of synthetische) en lucht. Maar zoals ik al zei, je slaapzak geeft je geen warmte, maar behoudt de gecreëerde warmte (door je lichaam).
Maar soit, we gaan nogal behoorlijk offtopic! Ik heb mijn accu's nooit in een plastic zakje gestoken, en heb er geen last van gehad. Wil je op veilig steken, kan je dat natuurlijk altijd doen. Baat het niet....
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Persoonlijk zou ik het van de zotte vinden als dat de enige reden was om een nieuw model uit te brengen, maar goed. Alle andere wijzigingen hadden namelijk ook vrij makkelijk met een firmware-update voor alle D600 eigenaren kunnen komen, als een soort tegemoetkoming voor die spetter-ellende.
Nu zitten D600-eigenaren dus met een 'oud' model (de verschillen zijn minimaal, maar het zal de afschrijving niet ten goede komen).
D610 heeft een compleet nieuwe sluiterconstructie (met daardoor ook de nieuwe Quiet Continuous mode), dus in de omgeving waar dat spetterprobleem veroorzaakt word is in elk geval wel het een en ander aangepast.B64 schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 10:39:
Het feit dat Nikon daar niks over zegt zou voor mij reden zijn om nog maar even sceptisch te blijven. Eerst maar eens zien als het ding een tijdje op de markt is, als er dan nog geen meldingen zijn van spetters op de sensor dan weet je dat het echt is opgelost. En dan maar hopen dat er niet een ander probleem voor in de plaats is gekomen...
Daar heeft Nikon natuurlijk betrekkelijk weinig aan. Ze zaten gewoon met een model dat slechter verkocht (neem ik even aan) door al het slechte nieuws omtrent de spetters. Een nieuw model, met schoon blazoen, uitbrengen is dan helemaal geen onverstandige zet.Persoonlijk zou ik het van de zotte vinden als dat de enige reden was om een nieuw model uit te brengen, maar goed. Alle andere wijzigingen hadden namelijk ook vrij makkelijk met een firmware-update voor alle D600 eigenaren kunnen komen, als een soort tegemoetkoming voor die spetter-ellende.
Dat zal Nikon natuurlijk worst wezen.Nu zitten D600-eigenaren dus met een 'oud' model (de verschillen zijn minimaal, maar het zal de afschrijving niet ten goede komen).
Lastig ja, zou ik nog een 2e D600 kopen nu als back-up/second body, nee... Ik zit eerder aan een tweedehands D3 of D700 met low-mileage te denken ivm de constructie en uitmuntende weathersealing voor tijdens ruwe omstandigheden.
Een zaak waar ik nog wel eens last van heb is de belichting en dan met name de witbalans. Het komt regelmatig voor dat mijn foto's overbelicht zijn. Ik heb de witbalans ingesteld op de juiste omstandigheden (bijv bewolkt, binnen etc.) maar wanneer ik dan buiten ben komt het regelmatig voor dat ik met iso en sluitertijd moet schakelen om de goede witbalans te hebben voor de foto. Heeft iemand hier advies voor?
"21 jaar DSL!"
Dell E6420 | Sony Cybershot WX220
In welke modus schiet je trouwens? Aperture priority, Shutter priority, Auto, iets anders?
Minder maar nog wel een beetje. Nu is het wel recht te trekken doordat ik RAW schiet maar toch is het niet echt ideaal. Ik heb voornamelijk foto's buiten gemaakt. Over binnenfoto's kan ik nog weinig zeggen.Universal Creations schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 10:26:
Sluitertijd en iso hebben totaal geen invloed op de witbalans, enkel op de belichting. Maar je hebt dat enkel buiten? En als je automatische witbalans kiest, heb je er dan ook last van?
Ik schoot eerst op Auto maar nu vooral op S (shutter priority).henkie196 schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 10:31:
Wat hierboven ook gezegd wordt. De witbalans regelt de kleurtemperatuur van de foto, zodat je foto's een natuurlijke kleur krijgen. Overbelichting komt door de combinatie van sluitertijd, ISO en diafragma. Je kan eens kijken of je belichtingscompensatie op iets anders dan nul staat.
In welke modus schiet je trouwens? Aperture priority, Shutter priority, Auto, iets anders?
Ik zal vandaag eens naar de belichtingscombinatie kijken.
Is er een algegemen richtlijn voor de combi iso+sluitertijd om dit soort zaken te voorkomen? Van wat ik gemerkt heb krijg je met een zorgt een langere sluitertijd voor meer licht en eventueel overbelichting. Het hangt natuurlijk ook af van het soort foto dat je wil maken en het effect (stromend water) welke sluitertijd je moet hebben maar in hoeverre moet je dat compenseren met de ISO die je liefst ook niet al te hoog wil.
"21 jaar DSL!"
Verwijderd
Op het punt van sluitertijd ben ik het met je eens. Op het punt van de ISO heb ik een wat genuanceerder standpunt.Universal Creations schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 10:26:
Sluitertijd en iso hebben totaal geen invloed op de witbalans, enkel op de belichting. Maar je hebt dat enkel buiten? En als je automatische witbalans kiest, heb je er dan ook last van?
Aan de andere kant moet ik zeggen dat ik dit nooit expliciet getest heb met een "vastgezette" WB.
Wellicht moet ik dat trouwens anders zeggen. ISO heeft, voor mijn gevoel, wel invloed op de kleuren van de foto's die ik neem. Met name bij (hele) hoge ISO waarden, is de kleurruimte "kleiner" dan bij lagere ISO waarden. Volgens mij verschuift daarbij het kleurbeeld ook.
(Maar zoals UC ook impliceert: Of je nu een foto maakt met een sluitertijd van 1/10e of 1/1000e seconde, het kleurbeeld is dan gewoon hetzelfde. Uiteraard mits ISO en WB hetzelfde zijn ingesteld.)
Op S zal de camera zelf een geschikte diafragmawaarde kiezen, op basis van de ingestelde sluitertijd (en ISO) voor de hoeveelheid licht die gemeten wordt.
Alleen heeft het diafragma zo zijn grenzen, dus je camera kan daarmee niet oneindig blijven corrigeren voor extreme sluitertijd keuzes die jij maakt. Dan zal je of de ISO moeten bijstellen, of je krijgt onder/overbelichte foto's.
Daarnaast is de lichtmeter in de camera natuurlijk ook maar een stukje techniek, met wat algoritmes om de juiste waardes te schatten. Er zijn situaties waarin je camera geheid de mist in gaat (bijvoorbeeld scenes met zowel hele lichte als hele donkere stukken).
Plaats anders eens een paar foto's waar je tegen problemen aanloopt (liefst incl. de bijbehorende instellingen). Dan kunnen we je wellicht wat concreter wijzen op fouten van jou, of uitleggen waarom de camera in die gevallen een foute keuze maakt (en hoe jij dat kan oplossen)
Dit topic is bedoeld om algemene Nikon zaken te bespreken. Voor vragen over specifieke modellen kun je terecht in de topics uit de openingspost en voor aankoopadviezen kun je terecht in:
Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2018
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6