Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 10:22:
Op het punt van sluitertijd ben ik het met je eens. Op het punt van de ISO heb ik een wat genuanceerder standpunt.

Aan de andere kant moet ik zeggen dat ik dit nooit expliciet getest heb met een "vastgezette" WB.

Wellicht moet ik dat trouwens anders zeggen. ISO heeft, voor mijn gevoel, wel invloed op de kleuren van de foto's die ik neem. Met name bij (hele) hoge ISO waarden, is de kleurruimte "kleiner" dan bij lagere ISO waarden. Volgens mij verschuift daarbij het kleurbeeld ook.
Hoe hoger de iso, hoe meer je dynamisch bereik afneemt. Daarnaast krijg je ook nog bij hele hoge iso's last van kleurruis. Die 2 zouden het totale kleurbeeld kunnen veranderen, maar dat is het minste van de problemen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!
http://nikonrumors.com/20...1-4-lens.aspx/#more-65058

Misschien wel een directe goedkopere tegenhanger van de Zeiss Otus 55/1.4

Edit: http://imaging.nikon.com/...nikkor58mmf_14g/index.htm

[ Voor 19% gewijzigd door Universal Creations op 17-10-2013 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-10 09:21

Pat-Juh

Patrick

Ben benieuwd voor de Nederlandse prijs: +/- €1750,00 (Cameranu pre-order) mag het wel een flinke upgrade zijn ten opzichte van de 50mm 1.8G of 1.4G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Is het niet meer een Canon 50L tegenhanger (afgezien van het maximale diafragma, dan), dan een Otus 55/1.4 tegenhanger? De Zeiss is in ieder geval behoorlijk boven de prijsklasse van deze 58/1.4 als de prijs klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
henkie196 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 11:35:
Is het niet meer een Canon 50L tegenhanger (afgezien van het maximale diafragma, dan), dan een Otus 55/1.4 tegenhanger? De Zeiss is in ieder geval behoorlijk boven de prijsklasse van deze 58/1.4 als de prijs klopt.
De prijsklasse is anders, maar vanwege zijn lichtsterkte is hij wel ver boven de gewone 50/1.4 geplaatst. Dus ik verwacht zeer grote scherpte. De MTF ziet er ook al goed uit (maar wel minder dan de Zeiss trouwens).

[ Voor 3% gewijzigd door Universal Creations op 17-10-2013 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Universal Creations schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 11:40:

De prijsklasse is anders, maar vanwege zijn lichtsterkte is hij wel ver boven de gewone 50/1.4 geplaatst. Dus ik verwacht zeer grote scherpte. De MTF ziet er ook al goed uit (maar wel minder dan de Zeiss trouwens).
Prijs bedoel je, neem ik aan? Dat de Zeiss scherper is (en naar ik aanneem ook minder CA heeft) mag ik toch hopen voor dat prijsverschil. De tests zullen het uitwijzen, MTF kaartjes vergelijken is altijd wat tricky tussen verschillende fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prijs inderdaad....
MTF vergelijking is in deze niet zo heel erg tricky, want die van Zeiss zijn gemeten waarden en die van Nikon zijn berekend. Dus ook al zijn die van Nikon wat optimistisch, dan nog zitten ze onder de Zeiss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bird
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-10 00:26

The_Bird

Meneer de Raaf

Alvast bedankt voor de reacties, maken het al wat duidelijker. Ik heb met name in het bos last gehad op zonnige dagen. Zal binnenkort wat uploaden ter verduidelijking.

In de tussentijd vroeg ik me af of jullie adviezen hebben mbt cameratassen. Wil er 1 kopen maar wat zijn goede en slechte merken? Moet ik op zaken letten?
Ik heb er al diversen gezien en voor mij als beginner zien die van 30 euro er niet veel minder uit dan die van 60. Ik snap dat ik rekening moet houden met zaken als accesoires die ik mee wil nemen maar voor de rest zouden een paar tips mij zeker helpen.

"21 jaar DSL!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is een tassen topic juist voor dit soort vragen.

Wat de beste tas voor jou is, kan ik weinig over zeggen. De meeste fotografen hebben er meer dan 1. Dat zegt eigenlijk al genoeg.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2013 13:24 . Reden: Opmerking over tassen is nu een link. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Centraal Fototas Topic - Deeltje 4 (spuit 11 nadat DickCAH de link in z'n post ge-edit heeft ;) )

Voordat je daar iets plaatst, is het misschien handig te bedenken wat voor tas je wilt (rugzak, schoudertas, sling), wat je er in kwijt wilt (alleen gear (watvoor fotospullen heb je) of ook wat eten/jas/statief/laptop), wat verder nog belangrijk vindt (voor rugzakken bv: toegang vanaf de rug ivm veiligheid, toegang vanaf de zijkant ivm makkelijk bij je spul kunnen komen, draagcomfort), en, natuurlijk ook niet onbelangrijk, je budget.

[ Voor 5% gewijzigd door henkie196 op 17-10-2013 13:27 . Reden: spuit 11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Nikonrumors:
Breaking: new Nikon full frame 'hybrid' camera coming soon.
Sony sure shook the market with their a7 full frame mirrorless camera. Many readers have asked me if Nikon will be coming with something similar. I have mentioned in the past that I expect a third mystery camera this year that will have a retro design (something like the Olympus OMD). The new full frame camera will most likely be mirrorless, but it will have some kind of a special (hybrid?) viewfinder. I am also not yet sure if it will have a regular F-mount or a newly designed mount.

Here are the rumored specifications:
  • Nikon FM2 like design
  • 16.2MP 36x23,9 full frame sensor (same as in the D4?)
  • SD memory card
  • 2016-pixel RGB image sensor
  • 9-cell framing grid display
  • 3D color matrix metering II
  • Native ISO range: 100-12,800 (incl. ISO 50 and ISO 108,200)
  • 5.5 fps for up to 100 shots
  • 3.2" LCD screen
  • Battery:EN-EL14
  • Dimensions: 143.5 x 110 x 66.5mm
  • Weight: 765g
  • It will come with a new AF-S Nikkor 50mm f/1.8G lens (again, not clear what mount the new lens will have)
The announcement will be in the next 2-3 months, but it could happen as soon as next week during the PDN PhotoPlus show in New York. Stay tuned for more details.

Update - few additional specifications that will clarify some of the questions in this post:
  • Standard F-mount
  • Pentaprism viewfinder (meaning the camera will not be mirrorless)
  • The camera will meter even with non-AI lenses down to full aperture
  • The camera will ship with a new special edition Nikkor 50mm f/1.8G lens to match the look/design of the body
  • The camera will have physical controls and excellent build quality (which explains the 765g weight)
  • Expeed 3 processor
  • Same sensor as in the Nikon D4
  • Nikon calls it a "hybrid" camera - not sure what exactly they mean with that.
  • The announcement most likely will take place in the next 1-3 weeks
Read more on NikonRumors.com: http://nikonrumors.com/20...-soon.aspx/#ixzz2iMEJjhAo
WTF? Normaal zou ik het niet geloven, maar Sony laat zien dat het kan. Wel jammer van de F-mount imho, betekend dat M-Mount en het meeste andere classic glas er niet op gaat passen. Maar Zeiss heeft dan wel weer leuke ZF.2 lenzen natuurlijk. Toch voelt het wel een beetje als een ideaal moment voor iemand om Nikonrumors eens goed in de maling te nemen met een fake FM2 rumor .. dus ik ben nog sceptisch.

[ Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 21-10-2013 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Hoezo jammer van de F-mount? Volgens de update gaat de camera wel gewoon een F-mount (en penta-prisma OVF, dus spiegel) hebben. Ik mis even wat er dan zo spannend is aan dit gerucht. Als het gerucht waar is, dan zou dit een normale dSLR FF camera zijn voor mensen die van een retro design houden? Geen mirrorless verder, zoals ze het neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:47
Als die al zou komen - dan toch zeker wel gebaseerd op de FE2, niet de FM2 (of FM3). Eén van de kenmerken van de FM-serie was dat die volledig mechanisch kon werken, dus ook als de batterij leeg was (dan had je alleen geen ondersteuning van de belichtingsmeter), en dat is iets wat ik me van een digitale versie niet helemaal kan voorstellen... 8)7

Verder - ik snap inderdaad niet wat er jammer is aan die F-mount. Als de belichtingsmeter inderdaad ook non-AI objectieven ondersteunt zal het toestel een betere ondersteuning van oude objectieven bieden dan welke andere Nikon DSLR. Ondersteuning van M-mount zou misschien leuk zijn, maar dat beperkt de markt voor zo'n camera wel heel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is jammer dat het geen mirrorless is, omdat het dan dus geen A7(R) tegenhanger is. Nu is het gewoon een dslr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Precies. Echter als ik naar dat symbool kijk (die o met een streepje erdoor) van de locatie van de sensor, dan valt wel op dat die in de Sony A7 nog heel ver naar voren zit. In een FE/FM2 zit de film natuurlijk tegen de achterwand aan. Nu is dat met een sensor en een schermpje wel extreem lastig, maar als je ziet waar die zit in de RX1 dan zijn ze toch heel ver gekomen. Stel dat Nikon 'm nou ook zo dicht tegen de achterwand heeft gekregen dan hoeft het kwa formaat nog niet eens zoveel of niks uit te maken, mirrorless of niet.

Zie RX1 vs A7R vs F6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat mij opvalt is dat de Nikon d800 goedkoper is dan een 5d Mark III, maar de Nikkor 24-70 2.8 is tweedehands weer 400-500 duurder gemiddeld. Zit zelf rond te kijken voor een overstap.. Maar dan loont het eigenlijk ook niet echt om over te stappen voor die paar honderd voordeel. (Was anders mooi meegenomen! Aantal MP vind ik wel gaaf voor het detail, en filmen doe ik toch nooit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 24-70 van Nikon is wel goedkoper dan de Canon 24-70L mk2. Dus is Nikon-combo goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had het over een tweedehands objectief, was idd niet echt duidelijk in m'n post. Heb geen geld over voor een nieuw mk2 objectief van Canon.

Is er trouwens geen concurrent van Nikkor voor de Canon 70-200 f4 non IS (€550)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, die bestaat niet.
Overigens is bezuinigen op glas erg zonde. Dat bepaalt de randscherpte vooral. Als je echt gebruik wil maken van de 36MP van de D800 heb je goed glas nodig. Primes doorgaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik ben enigzins verbaasd dat de aankondiging van de D5300 hier nog niet genoemd is.

Van DPreview:
Nikon D5300 key features
•24.1MP DX format CMOS sensor, without OLPF
•EXPEED 4 processing
•ISO 100-12800 standard, up to 25600 expanded
•5 fps continuous shooting
•39 point AF system, 9 sensors cross type
•2016 pixel RGB metering sensor
•1080p60 video recording, built-in stereo mic
•1.04M dot 3.2" vari-angle LCD monitor
Het is kennelijk niet helemaal duidelijk of de D5300 nu dezelfde sensor als die van de D7100 heeft gekregen als vervanger van de Toshiba sensor in de D5200, alhoewel er nu geen AA filter meer op zou zitten. Verder zou de D5300 ook WiFi en GPS hebben, een grotere viewfinder en ietsje kleiner en lichter zijn dan de D5200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00
Ik vind het apart dat Nikon er als een malle nieuwe modellen uit blijft poepen laatste tijd. De D5200 is van eind 2012 en nu al een nieuwe versie. En ook al een nieuwere variant van de D600.

Begint een beetje op de Samsung-smartphone-tactiek te lijken: gewoon zoveel mogelijk modellen uitbrengen, dan zal er vast ook wel meer verkocht worden :? :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:57

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

D610 is gewoon duidelijk om van de slechte reputatie van de D600 verlost te zijn lijkt me. De reden voor de ongewoon snelle opvolging van de D5200 is me niet geheel duidelijk. Maar het valt wel op inderdaad:

Wikipedia: Template:Nikon DSLR cameras

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Verbaasde me ook enigzins dat ze nu al met een opvolger voor de D5200 kwamen, maar niet zoveel als dat Canon kwam met een bijna identieke 700D toen de 650D nog maar net een paar maanden op de markt was. Wie zal het zeggen waarom dit gedaan wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Orion84 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:17:
D610 is gewoon duidelijk om van de slechte reputatie van de D600 verlost te zijn lijkt me. De reden voor de ongewoon snelle opvolging van de D5200 is me niet geheel duidelijk. Maar het valt wel op inderdaad:

Wikipedia: Template:Nikon DSLR cameras
Snap niet waarom ze de intro prijs rond de €2000 zetten. (Camerashop.nl levert ze al).
Dan is het verschil met de d800 al helemaal nihil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

De D600 had ook een adviesprijs van 2.000 euro. De prijs zal wel snel dalen.

[ Voor 4% gewijzigd door witeken op 22-10-2013 21:38 ]

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
We hebben nu een Pure Photography pagina (voor de retro FF camera), en teaser #1. It's official. :)

Afbeeldingslocatie: http://i267.photobucket.com/albums/ii301/moviemonster6/enhance_zps7c34abb6.jpg

De naam is nu rumored to be Nikon DF voor "Digital Fusion", wat waarschijnlijk slaat op het fuseren van de classic body met digitaal, de hybrid viewfinder, en natuurlijk de classic Nikon F bodies.

[YouTube: http://youtu.be/2CDWV6o1o4A]

[ Voor 48% gewijzigd door jesper86 op 26-10-2013 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:33

Milo.

klik

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:48
Prachtig. Zou hem graag willen hebben. Hebben hebben ding :P

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hamed schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 10:18:
Prachtig. Zou hem graag willen hebben. Hebben hebben ding :P
Apart als je niet eens weet wat het precies is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Laatst online: 22:48
Universal Creations schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 10:19:
[...]

Apart als je niet eens weet wat het precies is...
Als om een retro FF gaat dan. Zo goed?

Nog steeds een hebben hebben ding!

[ Voor 7% gewijzigd door Hamed op 26-10-2013 11:59 ]

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
jesper86 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 12:16:
De naam is nu rumored to be Nikon DF voor "Digital Fusion", wat waarschijnlijk slaat op het fuseren van de classic body met digitaal, de hybrid viewfinder, en natuurlijk de classic Nikon F bodies.
Waarom zou het niet gewoon voor "Digital F" kunnen staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Persoonlijk zou ik het echt leuk vinden als die geen scherm achterop heeft.. gewoon het gevoel van een rolletje en daardoor net iets bewuster gaan fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:33

Vis

Milo. schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 20:46:
Persoonlijk zou ik het echt leuk vinden als die geen scherm achterop heeft.. gewoon het gevoel van een rolletje en daardoor net iets bewuster gaan fotograferen.
Kun je toch ook doen door image review uit te zetten in t menu ;)

Daarnaast gebruik ik het scherm meer voor t checken van t histogram...

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-10 15:12
Milo. schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 20:46:
Of een schermpje die je dicht kunt klappen waardoor de achterkant eruit ziet als een film camera, net zoals bij de epson r-d1.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Vis schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 21:02:
Kun je toch ook doen door image review uit te zetten in t menu ;)

Daarnaast gebruik ik het scherm meer voor t checken van t histogram...
Ja dat kan ook. Maar ik zou gewoon echt een super basic ding willen zonder überhaupt een schermpje, enkel lichtmetertje, instellen van iso, onder/overbelichting en diafragma...
Dat vind ik ook de charme van mn analoge spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

En de derde... Moet zeggen dat ik ook wel erg benieuwd ben..

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=iy_5ypybtX8#t=17]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
De hype wordt lekker gevoed. Nu moet Nikon de hooggespannen verwachtingen nog waar gaan maken...

Op Petapixel staat een artikel getiteld: Overdosing on Hype: The Danger of Uncontrolled Expectations. Leuk om een nieuwe camera zo te hypen, in ieder geval heeft Nikon de aandacht van veel enthousiaste fotografen. Nu maar hopen dat het niet tegenvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Als je iets te veel hyped, kan het alleen nog maar tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik volg de hype niet, maar wat zouden mensen dan meer verwachten van deze camera dan een normale FF camera in een retro jasje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Dat verwachte retrojasje kon nog wel eens precies het probleem gaan worden. Hoe retro wordt de bediening? Er gaan bijvoorbeeld geruchten dat de belichtingsautomaat ook werkt met non-AI lenzen (iets wat zelfs de laatste analoge SLR's van Nikon al niet meer konden), als blijkt dat dat niet waar is dan is er weer een horde fans teleurgesteld.

Overigens is ook dat retrojasje nog maar een gerucht, dus ook dat kan tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

B64 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 21:09:
Dat verwachte retrojasje kon nog wel eens precies het probleem gaan worden. Hoe retro wordt de bediening? Er gaan bijvoorbeeld geruchten dat de belichtingsautomaat ook werkt met non-AI lenzen (iets wat zelfs de laatste analoge SLR's van Nikon al niet meer konden), als blijkt dat dat niet waar is dan is er weer een horde fans teleurgesteld.

Overigens is ook dat retrojasje nog maar een gerucht, dus ook dat kan tegenvallen.
Hoe dan ook ben ik zeer benieuwd!

Als ik een dergelijke camera zelf samen mag stellen:

-100% OVF/EVF
-16MP
-2SD slots
-Basic bediening, wel snel en vlot te bedienen
-Aperture/Shutter/Manual modus
-Goede ergonomie
-5fps (max 20-30 shots, die 100+ van de D4 is echt heel veel, terwijl de D600/800 te weinig hebben)
-Grip
-Goede accuduur
-Prijs €2000,00

Het zal wel totaal iets anders worden maar wensen mag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanreijn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 16:21
henkie196 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:44:
Ik volg de hype niet, maar wat zouden mensen dan meer verwachten van deze camera dan een normale FF camera in een retro jasje?
- Nikon verwisselbare focusschermen.

Volgens sommige fabrikanten niet meer nodig want we willen je graag auto-focus lenzen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ik geloof dat de camera Hybrid-VF zou moeten hebben, dus dan heb je mss wel focus-peaking met de EVF (is er al een Nikon camera met focus-peaking?). Makkelijker dan die retro focusing screens imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Pat-Juh schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 21:26:
Hoe dan ook ben ik zeer benieuwd!

Als ik een dergelijke camera zelf samen mag stellen:

-100% OVF/EVF
-16MP
-2SD slots
-Basic bediening, wel snel en vlot te bedienen
-Aperture/Shutter/Manual modus
-Goede ergonomie
-5fps (max 20-30 shots, die 100+ van de D4 is echt heel veel, terwijl de D600/800 te weinig hebben)
-Grip
-Goede accuduur
-Prijs €2000,00

Het zal wel totaal iets anders worden maar wensen mag!
Je wilt dus eigenlijk een kruising tussen een D7000 en een D610 (plus hybride VF en grotere buffer) maar dan voor twee keer zoveel geld. Het toestel zal toch meer moeten bieden om voldoenden klanten over de streep te trekken...
jesper86 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:50:
Ik geloof dat de camera Hybrid-VF zou moeten hebben, dus dan heb je mss wel focus-peaking met de EVF (is er al een Nikon camera met focus-peaking?). Makkelijker dan die retro focusing screens imho.
Waarom niet allebei, als je toch bezig bent? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Het lijkt erop dat 'ie net zo groot is als de D600 .. jammer, dan heeft het al een stuk minder nut.
Afbeeldingslocatie: http://i267.photobucket.com/albums/ii301/moviemonster6/d600_df_a7r_zpse075d099.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door jesper86 op 30-10-2013 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Wat had je dan verwacht? Hybride VF = (neem ik aan) OVF = spiegel = grotere camera. Maar dan hoekig en retro in plaats van ergonomisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
ik had hem toch ook wel kleiner/compacter verwacht, of in elk geval, gehoopt. Beetje formaat van een FM. Vind hem op zich wel compact ogen, vind het op zich wel een interessante camera, maar laten we eerst maar eens zien wat het gaat worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
En daar is nummer 4:

YouTube: Pure fotografie #4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

jesper86 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 08:37:
Het lijkt erop dat 'ie net zo groot is als de D600 .. jammer, dan heeft het al een stuk minder nut.
[afbeelding]
Hoe kom je aan dat plaatje? Zo duidelijk is hij niet in de filmpjes toch?

Ik ben iig erg benieuwd. Ik heb het afgelopen jaar een Nikon FM2 in bezit gehad, en ik vind het een fantastisch ding. Enige nadeel: film. Dus dit zou wel eens mijn droomcamera kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
johann3s schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 09:29:
[...]
Hoe kom je aan dat plaatje? Zo duidelijk is hij niet in de filmpjes toch?
Ze schijnen er met een schijnwerper overheen zegmaar aan het einde van het filmpje, als je die beelden samenvoegt heb je alles belicht waar de schijnwerper geschenen heeft, oftewel net als lightpainting. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Er staat bij het laatste filmpje een datum van 5 november, misschien dat ie dan aangekondigd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Klopt, die datum was gisteren ook al genoemd door Nikonrumors. :)

[ Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 30-10-2013 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Oh, ik loop weer hopeloos achter dus. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i267.photobucket.com/albums/ii301/moviemonster6/d600_df_fm2_zps08e9be3b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Er zit ook een beste knoepert op die DF, zo compact ziet hij er niet uit maar dat was al een tijdje het gerucht dus ik kijk er niet zo van op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-10 09:33
Ik vind het best wel spannend en leuk dat het uiteindelijke design toch nog niet is uitgelekt. Dat gebeurt tegenwoordig steeds minder vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

En de laatste teaser staat online, die geeft wat meer weg:

Afbeeldingslocatie: http://nikonrumors.com/wp-content/uploads/2013/10/Nikon-Df-teaser-5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://nikonrumors.com/wp-content/uploads/2013/10/Nikon-Df-camera-teaser-5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://nikonrumors.com/wp-content/uploads/2013/10/Nikon-Df-camera-back.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Oeh the hype!!!

Maar zonder gein, volgens mij wordt dat een prachtig toestel!

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:23
Ben onderhand ook wel erg benieuwd :P Met name hoe hij in de hand ligt en te bedienen is, want dat is tegenwoordig voor mij de belangrijkste eigenschap van een camera (beeldkwaliteit is al sinds enkele jaren voor mij een non-issue).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Shutter-dial.. Ze hebben het licht gezien ! ... maar dan weer geen aperture dial op de lens .. en toch een nieuwe lens, hmm.

*Ziet er wel geweldig uit inderdaad. :)
(niet zo bescheiden/onopvallend als ik had gehoopt, maar dat was bekend.)

[ Voor 34% gewijzigd door jesper86 op 01-11-2013 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:23
Volgens de geruchten is dat gewoon de bekende 50mm f/1.8G maar dan met een nieuw jasje, om in de stijl v.d. camera te blijven. Dat zegt al wel iets over het gehele concept, dus hoogstwaarschijnlijk een extra hoge prijs naar ik vrees.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Mja, als de nieuwe 50 ook daadwerkelijk een fijne stevige body heeft, en weather-sealed, dan is dat ook wel wat extra waard. Kan dat niet gratis verwachten natuurlijk, ook al maakt het mss dezelfde foto's (als je een brick wall neemt)... maar de ervaring is anders, en dat zorgt mss weer voor betere foto's, dus uiteindelijk maakt hij niet de/hetzelfde foto's. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Maar het gebrek aan een aperture-ring is bij dit concept wel echt een misser IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:05

the mod man

iets van beeldmaker

johann3s schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 11:42:
Maar het gebrek aan een aperture-ring is bij dit concept wel echt een misser IMHO.
De kleine focus ring vind ik ook zeker een gemiste kans. Maar het geheel ontbreken van aperture ring is erger.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:53

Fiber

Beaches are for storming.

Gaat Nikon nu Fujifilm een beetje na doen...? :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
En de laatste teaser video:

YouTube: Pure Fotografie #6

Praat Jared hier trouwens over de nieuwe camera? http://youtu.be/GVAhXIj49gw?t=3m25s

[ Voor 27% gewijzigd door Roobje op 03-11-2013 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-10 10:45

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Abbadon schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 11:21:
Volgens de geruchten is dat gewoon de bekende 50mm f/1.8G maar dan met een nieuw jasje, om in de stijl v.d. camera te blijven. Dat zegt al wel iets over het gehele concept, dus hoogstwaarschijnlijk een extra hoge prijs naar ik vrees.
Van wat ik gelezen heb 3000 dollar voor de body en 3300 dollar voor de combi met de retro'ed 50/1.8G.

Dat ie nog best fors is vind ik eigenlijk alleen maar een voordeel, stukken fijner vasthouden dan zo'n inimini body.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
300 Dollar (in kit) voor een lens die voor 100 Dollar minder los te koop is? Hmmm... Ja ik weet dat het uiterlijk van de nieuwe lens is aangepast maar onderhuids is het gewoon dezelfde lens. En dan vind ik het prijsverschil wel erg fors.

Maar goed, even afwachten wat de uiteindelijke prijsstelling gaat worden. 3000 Dollar is een hoop geld maar wel realistisch denk ik. Alleen ga ik het niet aan een camera stukslaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Straatprijs zal wel zo rond de 2600-2800 euro gaan worden.

Door de D4 sensor erin en de focus op fotografie (las ergens dat het ding geen video doet?) is het min of meer de geestelijk opvolger van de D700, in een retro jasje. Die kostte bij introductie ook iets van 2800 euro.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:45
Veel hype allemaal, maar lijkt me toch dat 'the proof of the pudding is in the eating' ook hier opgaat. Het hele retro-gebeuren lijkt me minder interessant dan of het daadwerkelijk iets oplevert (tenzij je een hipster bent en imago belangrijker vindt dan fotografie).

Vooralsnog lijkt de belangrijkste trade-off te zijn dat het top-display vervangen is door knoppen (voor o.a. sluitertijd). Ben zelf wel voorstander van hardware-knoppen, dus dat kan een voordeel zijn. Top-display toont sowieso veel informatie die ook elders weergegeven wordt; in de zoeker of met de stand van een knop. Top display vervangen door knoppen zou dus zeker winst kunnen zijn.

Wel betwijfel ik of het hoekige nu echt winst is op het meer afgeronde van de moderne bodies. Maar goed, dat zal moeten blijken en zal deels persoonlijk zijn. Voorlopig is deze voor mij toch boven budger :+

[ Voor 4% gewijzigd door Morrar op 04-11-2013 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Er staan plaatjes op nikonrumors:

Afbeeldingslocatie: http://nikonrumors.com/wp-content/uploads/2013/11/Nikon-Df-top.jpg
Afbeeldingslocatie: http://nikonrumors.com/wp-content/uploads/2013/11/Nikon-Df-silver-front.jpg
Afbeeldingslocatie: http://nikonrumors.com/wp-content/uploads/2013/11/Nikon-Df-blakc-and-silver.jpg
Afbeeldingslocatie: http://nikonrumors.com/wp-content/uploads/2013/11/Nikon-Df-back.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Bio op 04-11-2013 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:01
Galaxis heeft een Nikon D5100 met een 18-55 en een 55-200 lens aangeschaft. Voor een hele scherpe prijs kunnen kopen. Nu maar eens goed gaan inlezen in de materie. Ik was al een tijdje mijn compact camera uitgegroeid.

Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://nikonrumors.com/wp-content/uploads/2013/11/Nikon-Df-top.jpg

Haha dit is echt zo stupid. :F
Een shutter dial, een iso dial, exp comp. dial, maar geen aperture ring, en dan alsnog een PASM dial .. met zo'n lomp lcd schermje. WTF waarom ! Als dit 'pure' is ben ik sinterklaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Maar hijs wel mooi :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Aperture dial zit "achterop" (commanddial), welke je bij reguliere lenzen met aperture ring toch niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
jesper86 schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:12:
Een shutter dial, een iso dial, exp comp. dial, maar geen aperture dial, en dan alsnog een PASM dial .. met zo'n lomp lcd schermje. WTF waarom ! Als dit 'pure' is ben ik sinterklaas.
Laat mij eens een Nikon SLR zien met een instelschijf voor diafragma? Die wordt al sinds jaar en dag op de lens ingesteld, en bij G-objectieven met een instelwieltje op de body.

Die PASM schakelaar is ook zo vreemd niet, zie bijvoorbeeld de F4.

Eigenlijk had ik met dat 'Pure' verhaal en een gerestylede 50mm 1.8G verwacht dat Nikon een (electronische) diafragmaring op die lens zou hebben gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Ik vind hem wel tof eigenlijk.. EV compensatie op een wieltje, zaligheid :)

Diafragma gaat idd met het wieltje achterop voor G lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mij ontgaat het nut van een sluitertijd draaiknop.... maar ik ben dan iemand die de lichtmeting overlaat aan de camera i.p.v. mijn ogen ;)
2 draaiknoppen bovenop elkaar vind ik lelijk. Verder: best een mooie camera met mooie knopjes, maar dan wel in het zwart....

De lens: die snap ik echt niet. Als je dan geen diafragmaring erop plaatst (wat wel helemaal in de lijn is van de camera), doe er dan op z'n minst een fatsoenlijke DoF-scale op, zodat je lekker hyperfocaal kunt focussen en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanreijn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 16:21
Ook mij ontgaat het nut van de grote sluitertijd/ISO/exposure comp. draaiknop als er een commander en sub draaiknop opzit.

Tevens raar is een rond viewfinder, maar een diopter instelling van een D600/D7000 (de rechthoekige viewfinder). Had dan een complete kopie van een D800 verwacht waar je de diopter kan vastzetten.

Vind de layout zo op het oog rommelig en oogt niet intuïtief. Voor mij zou het zoeken moeten zijn waar je wat moet doen.

EDIT: Lijkt mij steeds meer een D610 in een raar jasje (max shutter 1/4000s)

[ Voor 8% gewijzigd door avanreijn op 04-11-2013 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Laatst online: 25-01 07:07
Zit er wel sexy uit. Ik vraag wel me af waar het geheugen slot zit en wat voor geheugen het überhaupt inneemt. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Meh, ik weet het niet hoor.
De voor- en bovenkant zien er een beetje retro-achtig uit maar als je dan de achterkant ziet lijkt het alsof ze er een D800 opgeplakt hebben, vind het totaal niet bij elkaar passen.
Het idee achter die lens (waar je volgens geruchten 300(!) euro voor moet bijleggen) ontgaat me ook een beetje, als ze je het gevoel van pure fotografie willen laten (her)beleven waarom kan de diafragma dan niet via een ring op de lens ingesteld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:45
avanreijn schreef op maandag 04 november 2013 @ 17:29:
Ook mij ontgaat het nut van de grote sluitertijd/ISO/exposure comp. draaiknop als er een commander en sub draaiknop opzit.
Heeft alleen een commander dial op de achterkant. Maar verder eens; sommige knoppen zitten er een beetje dubbel op :) Met PASM dial + commander dial zou je ook een eind komen, tenzij je in M-stand schiet. Ik vermoed dat M-stand gelijk is aan 'pure photography' :+

Verder vind ik zelf de EV knop wel aardig. Sluitertijd kan handig zijn als je veel sport-fotografie doet lijkt me, maar dat zou ook via de commander dial ingesteld kunnen worden (in S mode). Die dial zit zelfs op een handigere plek als je door de zoeker kijkt.

[ Voor 35% gewijzigd door Morrar op 04-11-2013 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

jesper86 schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:12:
[afbeelding]

Haha dit is echt zo stupid. :F
Een shutter dial, een iso dial, exp comp. dial, maar geen aperture dial...
De aperture dial 'hoort' rond de lens te zitten. :z

Het grappige van dit soort dials is natuurlijk dat ze ook in te stellen zijn als de camera uit is. Eigenlijk zouden ze iets moeten verzinnen dat je ook nog foto's kan maken als de accu leeg is, zoals met de FM. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fiber schreef op maandag 04 november 2013 @ 19:52:
[...]

Het grappige van dit soort dials is natuurlijk dat ze ook in te stellen zijn als de camera uit is. Eigenlijk zouden ze iets moeten verzinnen dat je ook nog foto's kan maken als de accu leeg is, zoals met de FM. :)
Zonnepaneel? Radio-actieve batterij die 10jaar meegaat? Tijdelijk een film-back erop zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
Universal Creations schreef op maandag 04 november 2013 @ 20:13:
[...]

Zonnepaneel? Radio-actieve batterij die 10jaar meegaat? Tijdelijk een film-back erop zetten?
Gewoon een dynamo met uitklapbaar zwengeltje eraan.

[ Voor 4% gewijzigd door AdmiralSnipe op 04-11-2013 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
avanreijn schreef op maandag 04 november 2013 @ 17:29:
Vind de layout zo op het oog rommelig en oogt niet intuïtief. Voor mij zou het zoeken moeten zijn waar je wat moet doen.

EDIT: Lijkt mij steeds meer een D610 in een raar jasje (max shutter 1/4000s)
Precies, zo gaat het dus zijn eigen doel voorbij. Retro puur voor het retro zijn, wat een BS. :-(
Fiber schreef op maandag 04 november 2013 @ 19:52:
[...]
Dat moest natuurlijk 'ring' zeggen. :Y

[ Voor 20% gewijzigd door jesper86 op 04-11-2013 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:46

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Nou, de prijzen waar iedereen natuurlijk op zit te wachten:

Prices Nikon Df (on Amazon):
With 50mm f/1.8G Special Edition Lens - Silver $2,996.95
Body Only - Silver $2,746.95
Body Only - Black $2,746.96
With 50mm f/1.8G Special Edition Lens - Black $2,996.95

Gecondoleerd mensen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Vervang de $ door de €...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Doe mij maar een D800 dan met een 50/1.2 AI-S erop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Ik blijf me er echt over verbazen dat ze hem leveren met een kitlens zonder aperture ring. Dat staat echt lijnrecht tegenover hun eigen promotie van de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Helemaal mee eens. Dan kun je er nog beter zoiets opzetten of zo...:

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1298296835.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:33

Vis

Fiber schreef op maandag 04 november 2013 @ 22:48:
Helemaal mee eens. Dan kun je er nog beter zoiets opzetten of zo...:

[afbeelding]
Juuuuup!

Heerlijk lensje trouwens nog altijd one of my faves op de D90....

Ik vind die retro look wel gaaf, alleen tja... Te duur...

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Tja er zit wel een D4 sensor in.. Die spreekt me meer aan dan het megapixel monster in de D800. Ben benieuwd naar de real life reviews :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Morrar schreef op maandag 04 november 2013 @ 19:41:
[...]
Heeft alleen een commander dial op de achterkant. Maar verder eens; sommige knoppen zitten er een beetje dubbel op :)
Die grote ronde knop aan de voorkant is ook een instelwiel. Ben wel benieuwd of die zich plezierig laat bedienen, 't is in mijn ogen een beetje functie-volgt-vorm.

Mij ontgaat nog steeds welke knoppen er dubbel op zitten trouwens, ik zie ze niet. Misschien gaat dat over de combinatie PASM en sluitertijden-knop, maar het lijkt me dat Nikon daar niet echt een keus had want er is geen diafragma-instelknop (terecht, want bij veel objectieven wordt die op de lens ingesteld). De sluitertijdenknop heeft geen Auto-stand dus ik neem aan dat die gewoon genegeerd wordt als de PASM knop op P of A staat.

Ben wel benieuwd hoe verwarrend het in de praktijk is dat de markeringslijntjes voor de linker instelschijven (ISO en belichtingscompensatie) een kwart slag van elkaar gedraaid zijn. Kan zijn dat het meevalt, maar op het eerste gezicht ziet het er niet logisch uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
AdmiralSnipe schreef op maandag 04 november 2013 @ 19:37:
Meh, ik weet het niet hoor.
De voor- en bovenkant zien er een beetje retro-achtig uit maar als je dan de achterkant ziet lijkt het alsof ze er een D800 opgeplakt hebben, vind het totaal niet bij elkaar passen...
Denk er precies hetzelfde over, ik zie de "pure photography/it's in my hands again" niet terug. als ze echt retro willen gaan hadden ze de camera moeten versimpelen ipv de camera (nog meer) vol te pakken met knoppen en dials. De achterkant is een regelrechte kopie van huidige DSLRs, de voorkant vind ik oerlelijk met al die knopjes. Doe mij maar gewoon een conventionele DSLR als D800 dan.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 11:35

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Als je dan retro gaat, doe het dan wel goed Nikon. Ik bedoel, waarom zit er geen diafragmaring op die special edition AF-S 50mm f/1.8? En waarom is er geen split-screen focusscreen in? Dat is namelijk retro en zorgt ervoor dat je veel makkelijk handmatig kunt schermstellen. En dan al die knopjes achterop... Waarom geen uitklapbaar, omdraaibaar scherm met knopjes, zodat het kreng er in ieder geval retro uit blijft zien als je dat wilt.

Om heel eerlijk te zijn, zou ik deze Df nooit kopen als ik het geld zou hebben. Voor hetzelfde geld kun je ook een D800 kopen. Of een D610, waar deze nog het meeste op lijkt, en dan heb je nog geld over voor een extra lens.....

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Terryb47 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 06:12:
[...]
Denk er precies hetzelfde over, ik zie de "pure photography/it's in my hands again" niet terug. als ze echt retro willen gaan hadden ze de camera moeten versimpelen ipv de camera (nog meer) vol te pakken met knoppen en dials. De achterkant is een regelrechte kopie van huidige DSLRs, de voorkant vind ik oerlelijk met al die knopjes. Doe mij maar gewoon een conventionele DSLR als D800 dan.
O, je wist nog niet dat je marketingslogans met een flinke schep zout moet nemen...? 8)7

Het probleem is natuurlijk dat de klandizie wel een mooie retro-uitziende camera wil, maar niks van het gemak van een moderne DSLR wil missen. Nikon had wel een mooie basic camera kunnen maken die (ik noem maar wat):
- alleen RAW schiet; 'ontwikkelen' doe je thuis op je computer (scheelt ook weer een WB knop)
- zonder beeldscherm, hooguit een monochroom LCD'tje achterop (scheelt nog meer knopjes op de achterkant)
- en al helemaal geen live view

En nog zo een paar versimpelingen. Zo'n camera kost minstens evenveel om te ontwikkelen (misschien zelf méér, omdat de hele UI opnieuw uitgedacht moet worden), terwijl er veel minder van verkocht gaan worden. En van de verkochte exemplaren belanden er veel relatief snel in het tweedehands-circuit omdat kopers er niet mee overweg kunnen, en dat gaat dan uiteraard ook weer ten koste van de nieuw-verkopen.

Kortom, je kon gewoon niet anders verwachten dan een moderne camera met een retro jasje. Dat het toestel geen video heeft is al een flink compromis (en daar slaat waarschijnlijk de "pure photography" slogan op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:20
B64 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 10:13:
[...]

Nikon had wel een mooie basic camera kunnen maken die (ik noem maar wat):
- alleen RAW schiet; 'ontwikkelen' doe je thuis op je computer (scheelt ook weer een WB knop)
- zonder beeldscherm, hooguit een monochroom LCD'tje achterop (scheelt nog meer knopjes op de achterkant)
Hoewel ik het op zich met je eens ben dat het een stuk simpeler kan, vind ik dit wel twee hele slechte ideeën... het *is* wel een digitale camera natuurlijk, en daarmee komen bepaalde mogelijkheden / noodzaken. Je kunt ook wel de ISO-dial weg willen halen, omdat die er niet op "hoort", maar dat schiet ook niet op natuurlijk :)

Verder, de spijker op z'n kop:
http://fstoppers.com/the-nikon-df-represents-everything-wrong-with-photography

Op zich vind ik het wel een tof ding trouwens, maar ik zou m'n D3s er toch niet voor inruilen...

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Xcalibur schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 11:04:
[...]

Hoewel ik het op zich met je eens ben dat het een stuk simpeler kan, vind ik dit wel twee hele slechte ideeën... het *is* wel een digitale camera natuurlijk, en daarmee komen bepaalde mogelijkheden / noodzaken. Je kunt ook wel de ISO-dial weg willen halen, omdat die er niet op "hoort", maar dat schiet ook niet op natuurlijk :)

Verder, de spijker op z'n kop:
http://fstoppers.com/the-nikon-df-represents-everything-wrong-with-photography

Op zich vind ik het wel een tof ding trouwens, maar ik zou m'n D3s er toch niet voor inruilen...
Toch zou ik daar bijvoorbeeld erg warm voor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Xcalibur schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 11:04:
[...]

Opmerking was dan ook niet echt serieus bedoeld - meer een reactie op tweakers hier die vinden dat het ding niet "puur" genoeg is, en klagen dat de achterkant zo van een moderne digitale camera gekopieerd is. Duh... 8)7
Het grappige van deze camera, of eigenlijk z'n pijnpunt: mensen die niks hebben met 'retro' vinden het uiterlijk niks en zien niks in al die instelwieltje, en voor mensen die juist terugwillen naar de échte basics met de look & feel van oude mechanische camera's is het ding nog steeds veel te modern.
Pagina: 1 ... 17 ... 53 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Nikon zaken te bespreken. Voor vragen over specifieke modellen kun je terecht in de topics uit de openingspost en voor aankoopadviezen kun je terecht in:

Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2018
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6