Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Misschien wel een directe goedkopere tegenhanger van de Zeiss Otus 55/1.4
Edit: http://imaging.nikon.com/...nikkor58mmf_14g/index.htm
[ Voor 19% gewijzigd door Universal Creations op 17-10-2013 11:08 ]
Ben benieuwd voor de Nederlandse prijs: +/- €1750,00 (Cameranu pre-order) mag het wel een flinke upgrade zijn ten opzichte van de 50mm 1.8G of 1.4G.Universal Creations schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 10:47:
http://nikonrumors.com/20...1-4-lens.aspx/#more-65058
Misschien wel een directe goedkopere tegenhanger van de Zeiss Otus 55/1.4
Edit: http://imaging.nikon.com/...nikkor58mmf_14g/index.htm
De prijsklasse is anders, maar vanwege zijn lichtsterkte is hij wel ver boven de gewone 50/1.4 geplaatst. Dus ik verwacht zeer grote scherpte. De MTF ziet er ook al goed uit (maar wel minder dan de Zeiss trouwens).henkie196 schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 11:35:
Is het niet meer een Canon 50L tegenhanger (afgezien van het maximale diafragma, dan), dan een Otus 55/1.4 tegenhanger? De Zeiss is in ieder geval behoorlijk boven de prijsklasse van deze 58/1.4 als de prijs klopt.
[ Voor 3% gewijzigd door Universal Creations op 17-10-2013 11:45 ]
Prijs bedoel je, neem ik aan? Dat de Zeiss scherper is (en naar ik aanneem ook minder CA heeft) mag ik toch hopen voor dat prijsverschil. De tests zullen het uitwijzen, MTF kaartjes vergelijken is altijd wat tricky tussen verschillende fabrikanten.Universal Creations schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 11:40:
De prijsklasse is anders, maar vanwege zijn lichtsterkte is hij wel ver boven de gewone 50/1.4 geplaatst. Dus ik verwacht zeer grote scherpte. De MTF ziet er ook al goed uit (maar wel minder dan de Zeiss trouwens).
MTF vergelijking is in deze niet zo heel erg tricky, want die van Zeiss zijn gemeten waarden en die van Nikon zijn berekend. Dus ook al zijn die van Nikon wat optimistisch, dan nog zitten ze onder de Zeiss.
In de tussentijd vroeg ik me af of jullie adviezen hebben mbt cameratassen. Wil er 1 kopen maar wat zijn goede en slechte merken? Moet ik op zaken letten?
Ik heb er al diversen gezien en voor mij als beginner zien die van 30 euro er niet veel minder uit dan die van 60. Ik snap dat ik rekening moet houden met zaken als accesoires die ik mee wil nemen maar voor de rest zouden een paar tips mij zeker helpen.
"21 jaar DSL!"
Verwijderd
Wat de beste tas voor jou is, kan ik weinig over zeggen. De meeste fotografen hebben er meer dan 1. Dat zegt eigenlijk al genoeg.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2013 13:24 . Reden: Opmerking over tassen is nu een link. ]
Voordat je daar iets plaatst, is het misschien handig te bedenken wat voor tas je wilt (rugzak, schoudertas, sling), wat je er in kwijt wilt (alleen gear (watvoor fotospullen heb je) of ook wat eten/jas/statief/laptop), wat verder nog belangrijk vindt (voor rugzakken bv: toegang vanaf de rug ivm veiligheid, toegang vanaf de zijkant ivm makkelijk bij je spul kunnen komen, draagcomfort), en, natuurlijk ook niet onbelangrijk, je budget.
[ Voor 5% gewijzigd door henkie196 op 17-10-2013 13:27 . Reden: spuit 11 ]
Breaking: new Nikon full frame 'hybrid' camera coming soon.
WTF? Normaal zou ik het niet geloven, maar Sony laat zien dat het kan. Wel jammer van de F-mount imho, betekend dat M-Mount en het meeste andere classic glas er niet op gaat passen. Maar Zeiss heeft dan wel weer leuke ZF.2 lenzen natuurlijk. Toch voelt het wel een beetje als een ideaal moment voor iemand om Nikonrumors eens goed in de maling te nemen met een fake FM2 rumor .. dus ik ben nog sceptisch.Sony sure shook the market with their a7 full frame mirrorless camera. Many readers have asked me if Nikon will be coming with something similar. I have mentioned in the past that I expect a third mystery camera this year that will have a retro design (something like the Olympus OMD). The new full frame camera will most likely be mirrorless, but it will have some kind of a special (hybrid?) viewfinder. I am also not yet sure if it will have a regular F-mount or a newly designed mount.
Here are the rumored specifications:The announcement will be in the next 2-3 months, but it could happen as soon as next week during the PDN PhotoPlus show in New York. Stay tuned for more details.
- Nikon FM2 like design
- 16.2MP 36x23,9 full frame sensor (same as in the D4?)
- SD memory card
- 2016-pixel RGB image sensor
- 9-cell framing grid display
- 3D color matrix metering II
- Native ISO range: 100-12,800 (incl. ISO 50 and ISO 108,200)
- 5.5 fps for up to 100 shots
- 3.2" LCD screen
- Battery:EN-EL14
- Dimensions: 143.5 x 110 x 66.5mm
- Weight: 765g
- It will come with a new AF-S Nikkor 50mm f/1.8G lens (again, not clear what mount the new lens will have)
Update - few additional specifications that will clarify some of the questions in this post:Read more on NikonRumors.com: http://nikonrumors.com/20...-soon.aspx/#ixzz2iMEJjhAo
- Standard F-mount
- Pentaprism viewfinder (meaning the camera will not be mirrorless)
- The camera will meter even with non-AI lenses down to full aperture
- The camera will ship with a new special edition Nikkor 50mm f/1.8G lens to match the look/design of the body
- The camera will have physical controls and excellent build quality (which explains the 765g weight)
- Expeed 3 processor
- Same sensor as in the Nikon D4
- Nikon calls it a "hybrid" camera - not sure what exactly they mean with that.
- The announcement most likely will take place in the next 1-3 weeks
[ Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 21-10-2013 14:23 ]

Verder - ik snap inderdaad niet wat er jammer is aan die F-mount. Als de belichtingsmeter inderdaad ook non-AI objectieven ondersteunt zal het toestel een betere ondersteuning van oude objectieven bieden dan welke andere Nikon DSLR. Ondersteuning van M-mount zou misschien leuk zijn, maar dat beperkt de markt voor zo'n camera wel heel erg.
Zie RX1 vs A7R vs F6.
Verwijderd
Verwijderd
Is er trouwens geen concurrent van Nikkor voor de Canon 70-200 f4 non IS (€550)?
Overigens is bezuinigen op glas erg zonde. Dat bepaalt de randscherpte vooral. Als je echt gebruik wil maken van de 36MP van de D800 heb je goed glas nodig. Primes doorgaans.
Van DPreview:
Het is kennelijk niet helemaal duidelijk of de D5300 nu dezelfde sensor als die van de D7100 heeft gekregen als vervanger van de Toshiba sensor in de D5200, alhoewel er nu geen AA filter meer op zou zitten. Verder zou de D5300 ook WiFi en GPS hebben, een grotere viewfinder en ietsje kleiner en lichter zijn dan de D5200.Nikon D5300 key features
•24.1MP DX format CMOS sensor, without OLPF
•EXPEED 4 processing
•ISO 100-12800 standard, up to 25600 expanded
•5 fps continuous shooting
•39 point AF system, 9 sensors cross type
•2016 pixel RGB metering sensor
•1080p60 video recording, built-in stereo mic
•1.04M dot 3.2" vari-angle LCD monitor
Begint een beetje op de Samsung-smartphone-tactiek te lijken: gewoon zoveel mogelijk modellen uitbrengen, dan zal er vast ook wel meer verkocht worden
The devil is in the details.
Wikipedia: Template:Nikon DSLR cameras
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Verwijderd
Snap niet waarom ze de intro prijs rond de €2000 zetten. (Camerashop.nl levert ze al).Orion84 schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:17:
D610 is gewoon duidelijk om van de slechte reputatie van de D600 verlost te zijn lijkt me. De reden voor de ongewoon snelle opvolging van de D5200 is me niet geheel duidelijk. Maar het valt wel op inderdaad:
Wikipedia: Template:Nikon DSLR cameras
Dan is het verschil met de d800 al helemaal nihil
[ Voor 4% gewijzigd door witeken op 22-10-2013 21:38 ]
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

De naam is nu rumored to be Nikon DF voor "Digital Fusion", wat waarschijnlijk slaat op het fuseren van de classic body met digitaal, de hybrid viewfinder, en natuurlijk de classic Nikon F bodies.
[YouTube: http://youtu.be/2CDWV6o1o4A]
[ Voor 48% gewijzigd door jesper86 op 26-10-2013 11:51 ]
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Apart als je niet eens weet wat het precies is...Hamed schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 10:18:
Prachtig. Zou hem graag willen hebben. Hebben hebben ding
Als om een retro FF gaat dan. Zo goed?Universal Creations schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 10:19:
[...]
Apart als je niet eens weet wat het precies is...
Nog steeds een hebben hebben ding!
[ Voor 7% gewijzigd door Hamed op 26-10-2013 11:59 ]
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Waarom zou het niet gewoon voor "Digital F" kunnen staan?jesper86 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 12:16:
De naam is nu rumored to be Nikon DF voor "Digital Fusion", wat waarschijnlijk slaat op het fuseren van de classic body met digitaal, de hybrid viewfinder, en natuurlijk de classic Nikon F bodies.
Kun je toch ook doen door image review uit te zetten in t menuMilo. schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 20:46:
Persoonlijk zou ik het echt leuk vinden als die geen scherm achterop heeft.. gewoon het gevoel van een rolletje en daardoor net iets bewuster gaan fotograferen.
Daarnaast gebruik ik het scherm meer voor t checken van t histogram...
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||
Of een schermpje die je dicht kunt klappen waardoor de achterkant eruit ziet als een film camera, net zoals bij de epson r-d1.Milo. schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 20:46:
Persoonlijk zou ik het echt leuk vinden als die geen scherm achterop heeft.. gewoon het gevoel van een rolletje en daardoor net iets bewuster gaan fotograferen.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Ja dat kan ook. Maar ik zou gewoon echt een super basic ding willen zonder überhaupt een schermpje, enkel lichtmetertje, instellen van iso, onder/overbelichting en diafragma...Vis schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 21:02:
Kun je toch ook doen door image review uit te zetten in t menu
Daarnaast gebruik ik het scherm meer voor t checken van t histogram...
Dat vind ik ook de charme van mn analoge spul.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=iy_5ypybtX8#t=17]
Op Petapixel staat een artikel getiteld: Overdosing on Hype: The Danger of Uncontrolled Expectations. Leuk om een nieuwe camera zo te hypen, in ieder geval heeft Nikon de aandacht van veel enthousiaste fotografen. Nu maar hopen dat het niet tegenvalt.
Overigens is ook dat retrojasje nog maar een gerucht, dus ook dat kan tegenvallen.
Hoe dan ook ben ik zeer benieuwd!B64 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 21:09:
Dat verwachte retrojasje kon nog wel eens precies het probleem gaan worden. Hoe retro wordt de bediening? Er gaan bijvoorbeeld geruchten dat de belichtingsautomaat ook werkt met non-AI lenzen (iets wat zelfs de laatste analoge SLR's van Nikon al niet meer konden), als blijkt dat dat niet waar is dan is er weer een horde fans teleurgesteld.
Overigens is ook dat retrojasje nog maar een gerucht, dus ook dat kan tegenvallen.
Als ik een dergelijke camera zelf samen mag stellen:
-100% OVF/EVF
-16MP
-2SD slots
-Basic bediening, wel snel en vlot te bedienen
-Aperture/Shutter/Manual modus
-Goede ergonomie
-5fps (max 20-30 shots, die 100+ van de D4 is echt heel veel, terwijl de D600/800 te weinig hebben)
-Grip
-Goede accuduur
-Prijs €2000,00
Het zal wel totaal iets anders worden maar wensen mag!
- Nikon verwisselbare focusschermen.henkie196 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:44:
Ik volg de hype niet, maar wat zouden mensen dan meer verwachten van deze camera dan een normale FF camera in een retro jasje?
Volgens sommige fabrikanten niet meer nodig want we willen je graag auto-focus lenzen verkopen.
Je wilt dus eigenlijk een kruising tussen een D7000 en een D610 (plus hybride VF en grotere buffer) maar dan voor twee keer zoveel geld. Het toestel zal toch meer moeten bieden om voldoenden klanten over de streep te trekken...Pat-Juh schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 21:26:
Hoe dan ook ben ik zeer benieuwd!
Als ik een dergelijke camera zelf samen mag stellen:
-100% OVF/EVF
-16MP
-2SD slots
-Basic bediening, wel snel en vlot te bedienen
-Aperture/Shutter/Manual modus
-Goede ergonomie
-5fps (max 20-30 shots, die 100+ van de D4 is echt heel veel, terwijl de D600/800 te weinig hebben)
-Grip
-Goede accuduur
-Prijs €2000,00
Het zal wel totaal iets anders worden maar wensen mag!
Waarom niet allebei, als je toch bezig bent?jesper86 schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 09:50:
Ik geloof dat de camera Hybrid-VF zou moeten hebben, dus dan heb je mss wel focus-peaking met de EVF (is er al een Nikon camera met focus-peaking?). Makkelijker dan die retro focusing screens imho.

[ Voor 14% gewijzigd door jesper86 op 30-10-2013 09:02 ]
ik had hem toch ook wel kleiner/compacter verwacht, of in elk geval, gehoopt. Beetje formaat van een FM. Vind hem op zich wel compact ogen, vind het op zich wel een interessante camera, maar laten we eerst maar eens zien wat het gaat worden...henkie196 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 09:03:
Wat had je dan verwacht?
Hoe kom je aan dat plaatje? Zo duidelijk is hij niet in de filmpjes toch?jesper86 schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 08:37:
Het lijkt erop dat 'ie net zo groot is als de D600 .. jammer, dan heeft het al een stuk minder nut.
[afbeelding]
Ik ben iig erg benieuwd. Ik heb het afgelopen jaar een Nikon FM2 in bezit gehad, en ik vind het een fantastisch ding. Enige nadeel: film. Dus dit zou wel eens mijn droomcamera kunnen worden.
Ze schijnen er met een schijnwerper overheen zegmaar aan het einde van het filmpje, als je die beelden samenvoegt heb je alles belicht waar de schijnwerper geschenen heeft, oftewel net als lightpainting.johann3s schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 09:29:
[...]
Hoe kom je aan dat plaatje? Zo duidelijk is hij niet in de filmpjes toch?
[ Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 30-10-2013 09:43 ]
Maar zonder gein, volgens mij wordt dat een prachtig toestel!
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
*Ziet er wel geweldig uit inderdaad.
(niet zo bescheiden/onopvallend als ik had gehoopt, maar dat was bekend.)
[ Voor 34% gewijzigd door jesper86 op 01-11-2013 11:20 ]
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
De kleine focus ring vind ik ook zeker een gemiste kans. Maar het geheel ontbreken van aperture ring is erger.johann3s schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 11:42:
Maar het gebrek aan een aperture-ring is bij dit concept wel echt een misser IMHO.
I can't wait to shoot!

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
YouTube: Pure Fotografie #6
Praat Jared hier trouwens over de nieuwe camera? http://youtu.be/GVAhXIj49gw?t=3m25s
[ Voor 27% gewijzigd door Roobje op 03-11-2013 16:12 ]
Van wat ik gelezen heb 3000 dollar voor de body en 3300 dollar voor de combi met de retro'ed 50/1.8G.Abbadon schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 11:21:
Volgens de geruchten is dat gewoon de bekende 50mm f/1.8G maar dan met een nieuw jasje, om in de stijl v.d. camera te blijven. Dat zegt al wel iets over het gehele concept, dus hoogstwaarschijnlijk een extra hoge prijs naar ik vrees.
Dat ie nog best fors is vind ik eigenlijk alleen maar een voordeel, stukken fijner vasthouden dan zo'n inimini body.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Maar goed, even afwachten wat de uiteindelijke prijsstelling gaat worden. 3000 Dollar is een hoop geld maar wel realistisch denk ik. Alleen ga ik het niet aan een camera stukslaan...
Door de D4 sensor erin en de focus op fotografie (las ergens dat het ding geen video doet?) is het min of meer de geestelijk opvolger van de D700, in een retro jasje. Die kostte bij introductie ook iets van 2800 euro.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Vooralsnog lijkt de belangrijkste trade-off te zijn dat het top-display vervangen is door knoppen (voor o.a. sluitertijd). Ben zelf wel voorstander van hardware-knoppen, dus dat kan een voordeel zijn. Top-display toont sowieso veel informatie die ook elders weergegeven wordt; in de zoeker of met de stand van een knop. Top display vervangen door knoppen zou dus zeker winst kunnen zijn.
Wel betwijfel ik of het hoekige nu echt winst is op het meer afgeronde van de moderne bodies. Maar goed, dat zal moeten blijken en zal deels persoonlijk zijn. Voorlopig is deze voor mij toch boven budger
[ Voor 4% gewijzigd door Morrar op 04-11-2013 14:45 ]
Ik ben benieuwd

Haha dit is echt zo stupid.

Een shutter dial, een iso dial, exp comp. dial, maar geen aperture ring, en dan alsnog een PASM dial .. met zo'n lomp lcd schermje. WTF waarom ! Als dit 'pure' is ben ik sinterklaas.
Laat mij eens een Nikon SLR zien met een instelschijf voor diafragma? Die wordt al sinds jaar en dag op de lens ingesteld, en bij G-objectieven met een instelwieltje op de body.jesper86 schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:12:
Een shutter dial, een iso dial, exp comp. dial, maar geen aperture dial, en dan alsnog een PASM dial .. met zo'n lomp lcd schermje. WTF waarom ! Als dit 'pure' is ben ik sinterklaas.
Die PASM schakelaar is ook zo vreemd niet, zie bijvoorbeeld de F4.
Eigenlijk had ik met dat 'Pure' verhaal en een gerestylede 50mm 1.8G verwacht dat Nikon een (electronische) diafragmaring op die lens zou hebben gemonteerd.
Diafragma gaat idd met het wieltje achterop voor G lenzen.
2 draaiknoppen bovenop elkaar vind ik lelijk. Verder: best een mooie camera met mooie knopjes, maar dan wel in het zwart....
De lens: die snap ik echt niet. Als je dan geen diafragmaring erop plaatst (wat wel helemaal in de lijn is van de camera), doe er dan op z'n minst een fatsoenlijke DoF-scale op, zodat je lekker hyperfocaal kunt focussen en zo.
Tevens raar is een rond viewfinder, maar een diopter instelling van een D600/D7000 (de rechthoekige viewfinder). Had dan een complete kopie van een D800 verwacht waar je de diopter kan vastzetten.
Vind de layout zo op het oog rommelig en oogt niet intuïtief. Voor mij zou het zoeken moeten zijn waar je wat moet doen.
EDIT: Lijkt mij steeds meer een D610 in een raar jasje (max shutter 1/4000s)
[ Voor 8% gewijzigd door avanreijn op 04-11-2013 17:32 ]
De voor- en bovenkant zien er een beetje retro-achtig uit maar als je dan de achterkant ziet lijkt het alsof ze er een D800 opgeplakt hebben, vind het totaal niet bij elkaar passen.
Het idee achter die lens (waar je volgens geruchten 300(!) euro voor moet bijleggen) ontgaat me ook een beetje, als ze je het gevoel van pure fotografie willen laten (her)beleven waarom kan de diafragma dan niet via een ring op de lens ingesteld worden?
Heeft alleen een commander dial op de achterkant. Maar verder eens; sommige knoppen zitten er een beetje dubbel opavanreijn schreef op maandag 04 november 2013 @ 17:29:
Ook mij ontgaat het nut van de grote sluitertijd/ISO/exposure comp. draaiknop als er een commander en sub draaiknop opzit.
Verder vind ik zelf de EV knop wel aardig. Sluitertijd kan handig zijn als je veel sport-fotografie doet lijkt me, maar dat zou ook via de commander dial ingesteld kunnen worden (in S mode). Die dial zit zelfs op een handigere plek als je door de zoeker kijkt.
[ Voor 35% gewijzigd door Morrar op 04-11-2013 19:43 ]
De aperture dial 'hoort' rond de lens te zitten.jesper86 schreef op maandag 04 november 2013 @ 16:12:
[afbeelding]
Haha dit is echt zo stupid.
Een shutter dial, een iso dial, exp comp. dial, maar geen aperture dial...

Het grappige van dit soort dials is natuurlijk dat ze ook in te stellen zijn als de camera uit is. Eigenlijk zouden ze iets moeten verzinnen dat je ook nog foto's kan maken als de accu leeg is, zoals met de FM.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Zonnepaneel? Radio-actieve batterij die 10jaar meegaat? Tijdelijk een film-back erop zetten?Fiber schreef op maandag 04 november 2013 @ 19:52:
[...]
De aperture dial 'hoort' rond de lens te zitten.![]()
Het grappige van dit soort dials is natuurlijk dat ze ook in te stellen zijn als de camera uit is. Eigenlijk zouden ze iets moeten verzinnen dat je ook nog foto's kan maken als de accu leeg is, zoals met de FM.
Gewoon een dynamo met uitklapbaar zwengeltje eraan.Universal Creations schreef op maandag 04 november 2013 @ 20:13:
[...]
Zonnepaneel? Radio-actieve batterij die 10jaar meegaat? Tijdelijk een film-back erop zetten?
[ Voor 4% gewijzigd door AdmiralSnipe op 04-11-2013 20:46 ]
Precies, zo gaat het dus zijn eigen doel voorbij. Retro puur voor het retro zijn, wat een BS.avanreijn schreef op maandag 04 november 2013 @ 17:29:
Vind de layout zo op het oog rommelig en oogt niet intuïtief. Voor mij zou het zoeken moeten zijn waar je wat moet doen.
EDIT: Lijkt mij steeds meer een D610 in een raar jasje (max shutter 1/4000s)
Dat moest natuurlijk 'ring' zeggen.Fiber schreef op maandag 04 november 2013 @ 19:52:
[...]
De aperture dial 'hoort' rond de lens te zitten.

[ Voor 20% gewijzigd door jesper86 op 04-11-2013 22:48 ]
Prices Nikon Df (on Amazon):
With 50mm f/1.8G Special Edition Lens - Silver $2,996.95
Body Only - Silver $2,746.95
Body Only - Black $2,746.96
With 50mm f/1.8G Special Edition Lens - Black $2,996.95
Gecondoleerd mensen

Juuuuup!Fiber schreef op maandag 04 november 2013 @ 22:48:
Helemaal mee eens. Dan kun je er nog beter zoiets opzetten of zo...:
[afbeelding]
Heerlijk lensje trouwens nog altijd one of my faves op de D90....
Ik vind die retro look wel gaaf, alleen tja... Te duur...
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||
Die grote ronde knop aan de voorkant is ook een instelwiel. Ben wel benieuwd of die zich plezierig laat bedienen, 't is in mijn ogen een beetje functie-volgt-vorm.Morrar schreef op maandag 04 november 2013 @ 19:41:
[...]
Heeft alleen een commander dial op de achterkant. Maar verder eens; sommige knoppen zitten er een beetje dubbel op
Mij ontgaat nog steeds welke knoppen er dubbel op zitten trouwens, ik zie ze niet. Misschien gaat dat over de combinatie PASM en sluitertijden-knop, maar het lijkt me dat Nikon daar niet echt een keus had want er is geen diafragma-instelknop (terecht, want bij veel objectieven wordt die op de lens ingesteld). De sluitertijdenknop heeft geen Auto-stand dus ik neem aan dat die gewoon genegeerd wordt als de PASM knop op P of A staat.
Ben wel benieuwd hoe verwarrend het in de praktijk is dat de markeringslijntjes voor de linker instelschijven (ISO en belichtingscompensatie) een kwart slag van elkaar gedraaid zijn. Kan zijn dat het meevalt, maar op het eerste gezicht ziet het er niet logisch uit.
Denk er precies hetzelfde over, ik zie de "pure photography/it's in my hands again" niet terug. als ze echt retro willen gaan hadden ze de camera moeten versimpelen ipv de camera (nog meer) vol te pakken met knoppen en dials. De achterkant is een regelrechte kopie van huidige DSLRs, de voorkant vind ik oerlelijk met al die knopjes. Doe mij maar gewoon een conventionele DSLR als D800 dan.AdmiralSnipe schreef op maandag 04 november 2013 @ 19:37:
Meh, ik weet het niet hoor.
De voor- en bovenkant zien er een beetje retro-achtig uit maar als je dan de achterkant ziet lijkt het alsof ze er een D800 opgeplakt hebben, vind het totaal niet bij elkaar passen...
heavy is good, heavy is reliable - boris the blade
Om heel eerlijk te zijn, zou ik deze Df nooit kopen als ik het geld zou hebben. Voor hetzelfde geld kun je ook een D800 kopen. Of een D610, waar deze nog het meeste op lijkt, en dan heb je nog geld over voor een extra lens.....
Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.
O, je wist nog niet dat je marketingslogans met een flinke schep zout moet nemen...?Terryb47 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 06:12:
[...]
Denk er precies hetzelfde over, ik zie de "pure photography/it's in my hands again" niet terug. als ze echt retro willen gaan hadden ze de camera moeten versimpelen ipv de camera (nog meer) vol te pakken met knoppen en dials. De achterkant is een regelrechte kopie van huidige DSLRs, de voorkant vind ik oerlelijk met al die knopjes. Doe mij maar gewoon een conventionele DSLR als D800 dan.

Het probleem is natuurlijk dat de klandizie wel een mooie retro-uitziende camera wil, maar niks van het gemak van een moderne DSLR wil missen. Nikon had wel een mooie basic camera kunnen maken die (ik noem maar wat):
- alleen RAW schiet; 'ontwikkelen' doe je thuis op je computer (scheelt ook weer een WB knop)
- zonder beeldscherm, hooguit een monochroom LCD'tje achterop (scheelt nog meer knopjes op de achterkant)
- en al helemaal geen live view
En nog zo een paar versimpelingen. Zo'n camera kost minstens evenveel om te ontwikkelen (misschien zelf méér, omdat de hele UI opnieuw uitgedacht moet worden), terwijl er veel minder van verkocht gaan worden. En van de verkochte exemplaren belanden er veel relatief snel in het tweedehands-circuit omdat kopers er niet mee overweg kunnen, en dat gaat dan uiteraard ook weer ten koste van de nieuw-verkopen.
Kortom, je kon gewoon niet anders verwachten dan een moderne camera met een retro jasje. Dat het toestel geen video heeft is al een flink compromis (en daar slaat waarschijnlijk de "pure photography" slogan op)
Hoewel ik het op zich met je eens ben dat het een stuk simpeler kan, vind ik dit wel twee hele slechte ideeën... het *is* wel een digitale camera natuurlijk, en daarmee komen bepaalde mogelijkheden / noodzaken. Je kunt ook wel de ISO-dial weg willen halen, omdat die er niet op "hoort", maar dat schiet ook niet op natuurlijkB64 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 10:13:
[...]
Nikon had wel een mooie basic camera kunnen maken die (ik noem maar wat):
- alleen RAW schiet; 'ontwikkelen' doe je thuis op je computer (scheelt ook weer een WB knop)
- zonder beeldscherm, hooguit een monochroom LCD'tje achterop (scheelt nog meer knopjes op de achterkant)
Verder, de spijker op z'n kop:
http://fstoppers.com/the-nikon-df-represents-everything-wrong-with-photography
Op zich vind ik het wel een tof ding trouwens, maar ik zou m'n D3s er toch niet voor inruilen...
Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39
Toch zou ik daar bijvoorbeeld erg warm voor lopen.Xcalibur schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 11:04:
[...]
Hoewel ik het op zich met je eens ben dat het een stuk simpeler kan, vind ik dit wel twee hele slechte ideeën... het *is* wel een digitale camera natuurlijk, en daarmee komen bepaalde mogelijkheden / noodzaken. Je kunt ook wel de ISO-dial weg willen halen, omdat die er niet op "hoort", maar dat schiet ook niet op natuurlijk
Verder, de spijker op z'n kop:
Op zich vind ik het wel een tof ding trouwens, maar ik zou m'n D3s er toch niet voor inruilen...
Opmerking was dan ook niet echt serieus bedoeld - meer een reactie op tweakers hier die vinden dat het ding niet "puur" genoeg is, en klagen dat de achterkant zo van een moderne digitale camera gekopieerd is. Duh...Xcalibur schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 11:04:
[...]
Hoewel ik het op zich met je eens ben dat het een stuk simpeler kan, vind ik dit wel twee hele slechte ideeën... het *is* wel een digitale camera natuurlijk, en daarmee komen bepaalde mogelijkheden / noodzaken. Je kunt ook wel de ISO-dial weg willen halen, omdat die er niet op "hoort", maar dat schiet ook niet op natuurlijk

Het grappige van deze camera, of eigenlijk z'n pijnpunt: mensen die niks hebben met 'retro' vinden het uiterlijk niks en zien niks in al die instelwieltje, en voor mensen die juist terugwillen naar de échte basics met de look & feel van oude mechanische camera's is het ding nog steeds veel te modern.Verder, de spijker op z'n kop:
Dit topic is bedoeld om algemene Nikon zaken te bespreken. Voor vragen over specifieke modellen kun je terecht in de topics uit de openingspost en voor aankoopadviezen kun je terecht in:
Het grote Nikon F mount objectieven-topic 2018
[starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6